Hotararea din 29 aprilie 2003 in cauza Ghitescu impotriva Romaniei
|
|
Drept OnLine pune la dispozitia tuturor specialistilor din domeniul juridic o colectie de decizii, sentinte din practica judiciara. Pentru a regasi un anumit text puteti utiliza mecanismul de cautare, prin introducerea unui criteriu sau prin alegerea domeniului de Drept.
Sistemul de practica judiciara are un caracter pur consultativ, avand un rol de informare, neavand un caracter oficial.
Detaliu speta
|
CURTEA EUROPEANA A DREPTURILOR OMULUI
Cererea nr. 32.915/96, Definitiva la 29 iulie 2003
In cauza Ghitescu impotriva Romaniei,
Curtea Europeana a Drepturilor Omului (Sectia a II-a), statuand in cadrul unei camere formate din: domnii J.-P. Costa,
presedinte, A.B. Baka, L. Loucaides, C. Birsan, K. Jungwiert, M. Ugrekhelidze, doamna A. Mularoni, judecatori, si doamna S. Dollé,
grefier de sectie,
dupa ce a deliberat in Camera de Consiliu in zilele de 10 octombrie 2000 si 8 aprilie 2003,
pronunta urmatoarea hotarare, adoptata la aceasta din urma data:
PROCEDURA
1. La originea cauzei se afla Cererea nr. 32.915/96, indreptata
impotriva Romaniei, prin care un cetatean al acestui stat, domnul
Dan Sorin Ghitescu (reclamantul), a sesizat Comisia Europeana a
Drepturilor Omului (Comisia) la data de 6 mai 1996, in temeiul
fostului articol 25 din Conventia pentru apararea drepturilor omului
si a libertatilor fundamentale (Conventia).
2. Reclamantul este reprezentat de doamna C. Pop, avocata
in Baroul Bucuresti. Guvernul roman (Guvernul) este reprezentat
de catre agentul sau, doamna C. Tarcea, din cadrul Ministerului
Justitiei.
3. Reclamantul sustine, in special, ca refuzul Curtii Supreme
de Justitie (denumita in continuare C.S.J.), exprimat in decizia din
15 decembrie 1995, de a recunoaste instantelor judecatoresti
competenta de a se pronunta asupra unei actiuni in revendicare
este contrar art. 6 alin. 1 din Conventie. In plus, reclamantul
sustine ca aceasta decizie a adus atingere dreptului la
respectarea bunurilor sale, astfel cum este garantat de art. 1 din
primul Protocol aditional la Conventie.
4. Cererea a fost transmisa Curtii la 1 noiembrie 1998, data
intrarii in vigoare a Protocolului nr. 11 la Conventie (conform
art. 5 alin. 2 din Protocolul nr. 11 la Conventie).
5. Cererea a fost repartizata primei sectii a Curtii (art. 52
alin. 1 din Regulamentul Curtii, denumit in continuare regulament).
In cadrul acesteia, Camera investita cu judecarea cererii (art. 27
alin. 1 din Conventie) a fost constituita conform art. 26 alin. 1 din
regulament.
6. Prin decizia din 6 iunie 2000, Curtea (prima sectie) a
declarat cererea admisibila.
7. La data de 1 noiembrie 2001, Curtea si-a modificat
structura sectiilor (art. 25 alin. 1 din regulament). Cererea a fost
repartizata celei de-a doua sectii a Curtii, reorganizata astfel
(art. 52 alin. 1 din regulament).
8. Atat reclamantul, cat si Guvernul au depus observatii scrise
cu privire la fondul cauzei (conform art. 59 alin. 1 din
regulament).
IN FAPT
I. Circumstantele cauzei
9. Reclamantul este nascut in anul 1953 si are domiciliul in
Bucuresti.
10. In anul 1931, bunicii reclamantului au cumparat un teren
situat in Bucuresti, pe care au construit o casa.
11. In anul 1950 imobilul a trecut in posesia statului,
invocandu-se dispozitiile Decretului de nationalizare nr. 92/1950.
A. Prima actiune in revendicare
12. In anul 1994, in calitate de mostenitor, reclamantul a
sesizat Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti cu o actiune in
revendicarea bunului imobiliar sus-mentionat. A aratat ca, in
conformitate cu Decretul nr. 92/1950, bunurile salariatilor nu
puteau fi nationalizate si ca bunicii sai erau salariati la momentul
nationalizarii bunului lor.
13. Prin sentinta pronuntata la data de 9 noiembrie 1994,
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a aratat ca a avut loc o gresita
aplicare a Decretului nr. 92/1950, deoarece acestia faceau parte
din categoria persoanelor exceptate de la nationalizare. Prin
urmare, instanta a dispus autoritatilor administrative, in speta
Primariei Municipiului Bucuresti, sa restituie bunul reclamantului.
14. La data de 26 ianuarie 1996, Tribunalul Bucuresti a
respins apelul introdus de Primaria Municipiului Bucuresti. Instanta
a aratat ca actiunea introdusa de reclamant este o actiune in
revendicare, intemeiata pe art. 480 din Codul civil, care
protejeaza dreptul de proprietate, si a apreciat ca instantele nu
puteau refuza solutionarea unui astfel de litigiu fara a savarsi o
denegare de dreptate, in sensul art. 3 din Codul civil roman.
In absenta recursului, hotararea a devenit definitiva si
irevocabila.
15. La data de 22 martie 1995, primarul municipiului Bucuresti
a dispus restituirea imobilului catre reclamant.
16. La data de 19 iunie 1995, reclamantul a vandut doua
dintre cele trei apartamente ale imobilului: unul mamei sale,
doamna G. (apartamentul nr. 3, situat la al doilea etaj), si celalalt
lui R.I. si R.E. (apartamentul nr. 2, situat la primul etaj).
Printr-o clauza stipulata in cele doua contracte de vanzarecumpa
rare, reclamantul a ramas proprietarul subsolului, parterului
si terenului aferent imobilului.
17. Conform informatiilor furnizate de catre Guvern,
cumparatorii apartamentelor nr. 2 si 3 ale imobilului si-au inscris
in aceeasi zi dreptul de proprietate.
B. Recursul in anulare introdus de procurorul general
18. La o data neprecizata, procurorul general al Romaniei a
declarat recurs in anulare impotriva hotararii din 9 noiembrie 1994
la C.S.J., cu motivarea ca instantele si-au depasit limitele
competentelor judecatoresti atunci cand au examinat legalitatea
aplicarii Decretului nr. 92/1950.
19. Prin decizia din 15 decembrie 1995, C.S.J. a admis
recursul in anulare, a casat hotararea si, pe fond, a respins
actiunea in revendicare a reclamantului. Instanta a constatat ca
statul preluase bunul in virtutea Decretului nr. 92/1950 si a
apreciat ca modul de aplicare a acestui decret nu poate fi
cenzurat de catre instante. In consecinta, Judecatoria Sectorului 5
Bucuresti nu ar fi putut constata ca reclamantul era adevaratul
proprietar al imobilului decat prin depasirea atributiilor puterii
judecatoresti. C.S.J. a concluzionat ca, in orice caz, o noua lege
ar trebui sa prevada masuri de despagubire pentru bunurile
insusite de stat in mod abuziv.
20. Asa cum rezulta din informatiile furnizate de reclamant, la
data de 3 noiembrie 1996, Primaria Municipiului Bucuresti a
dispus anularea deciziei administrative din 22 martie 1995 privind
restituirea bunului.
C. Actiunea in restituire introdusa in temeiul Legii nr. 112/1995
21. La o data neprecizata reclamantul a depus o cerere prin
care a solicitat Comisiei administrative de aplicare a Legii
nr. 112/1995 Bucuresti (denumita in continuare comisia
administrativa ) restituirea imobilului. El a aratat ca bunicii sai
fusesera deposedati in anul 1950, cu incalcarea dispozitiilor
Decretului nr. 92/1950, ca Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti, in
hotararea sa definitiva din 9 noiembrie 1994, considerase ilegala
aceasta privare de proprietate si ca, prin urmare, era indreptatit
sa redobandeasca dreptul de proprietate asupra intregului imobil.
22. Prin hotararea din 19 ianuarie 1998, comisia administrativa
a restituit in natura reclamantului apartamentul nr. 1 (in care
locuia in calitate de chirias din 1990) si i-a acordat despagubiri
pentru apartamentele nr. 2 si 3.
23. La data de 5 martie 1998, reclamantul a contestat
aceasta hotarare. El a criticat in fata Judecatoriei Sectorului 5
Bucuresti refuzul comisiei administrative de a-i restitui intregul
imobil si absenta justificarii acestui refuz.
24. Prin sentinta din 26 septembrie 2000, Judecatoria
Sectorului 5 Bucuresti a admis contestatia (plangerea)
reclamantului, a anulat hotararea administrativa din 19 ianuarie
1998 si a obligat comisia administrativa sa pronunte o alta
hotarare privind restituirea in natura a intregului imobil, pe motiv
ca acesta constituia o singura unitate locativa.
25. Primaria Municipiului Bucuresti a introdus apel impotriva
acestei sentinte. Prin decizia din 26 martie 2001, Tribunalul
Bucuresti a respins apelul acesteia pentru lipsa calitatii procesuale
acive. Instanta a retinut ca Primaria nu avea calitate pentru a
introduce apel impotriva unei hotarari pronuntate intr-un litigiu intre
reclamant si Consiliul General al Municipiului Bucuresti (CGMB).
26. Recursul Primariei Municipiului Bucuresti impotriva acestei
decizii a fost respins prin decizia din 3 decembrie 2001 a Curtii
de Apel Bucuresti, cu aceeasi motivare.
Sentinta din 26 septembrie 2000 a devenit astfel definitiva.
27. Prin decizia administrativa din 9 octombrie 2000, Primaria
Municipiului Bucuresti a hotarat sa modifice decizia anterioara, sa
nu restituie in natura reclamantului decat apartamentul nr. 1 din
imobil si sa ii acorde despagubiri in valoare de 208.838.677 lei
pentru apartamentele nr. 2 si 3.
D. Actiunile in constatarea nulitatii contractelor de vanzare-cumparare
incheiate de stat cu locatarii apartamentelor nr. 2 si 3 din imobil
28. La data de 2 septembrie 2002, ca urmare a cererii
reclamantului pentru punerea in executare a hotararii definitive din
26 septembrie 2000, Primaria Municipiului Bucuresti l-a informat
pe reclamant ca punerea in executare a acestei hotarari este
imposibila, intrucat, conform Legii nr. 112/1995, statul vanduse
apartamentele nr. 2 si 3 chiriasilor statului, prin contracte de
vanzare-cumparare incheiate la 20 ianuarie 1997, respectiv
10 ianuarie 1997. Prin aceeasi adresa, Primaria Municipiului
Bucuresti il informa pe reclamant ca, in baza hotararii din
9 octombrie 2000 a comisiei administrative, acesta era deja
proprietarul apartamentului nr. 1.
29. Asa cum reiese din informatiile furnizate de reclamant,
acesta a introdus doua actiuni in constatarea nulitatii contractelor
de vanzare-cumparare incheiate de stat cu locatarii apartamentelor
nr. 2 si 3 din imobil, care sunt pe rolul instantelor.
II. Dreptul si practica interne pertinente
30. Dispozitiile legale si jurisprudenta interna pertinente au fost
prezentate in Hotararea Brumarescu impotriva Romaniei ([M.C.]
nr. 28.342/95, paragrafele 31—44, CEDO 1999-VII).
IN DREPT
I. Asupra pretinsei incalcari a art. 6 alin. 1 din Conventie
31. Conform sustinerilor reclamantului, decizia din
15 decembrie 1995 a C.S.J. a incalcat art. 6 alin. 1 din
Conventie, care prevede urmatoarele:
"Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil (...)
de catre o instanta (...) care va hotari (...) asupra contestatiilor
referitoare la incalcarea drepturilor si obligatiilor sale cu caracter
civil (...)."
32. In memoriul sau reclamantul arata ca refuzul C.S.J. de a
recunoaste instantelor competenta de a solutiona o actiune in
revendicare este contrar dreptului la justitie garantat de art. 21
din Constitutia Romaniei si de art. 3 din Codul civil roman, care
reglementeaza denegarea de dreptate. In plus, subliniaza ca
afirmatia C.S.J., in sensul ca nu era proprietarul bunului in litigiu,
vine in contradictie cu motivul invocat de aceasta pentru
admiterea recursului in anulare, si anume lipsa de competenta a
instantelor in solutionarea pe fond a cauzei.
33. Guvernul admite ca reclamantului i s-a refuzat dreptul la
justitie, dar apreciaza ca acest refuz a fost temporar si ca in
orice caz era justificat, pentru ca trebuia sa asigure respectarea
normelor de procedura si a principiului separatiei puterilor in stat.
34. Curtea trebuie sa verifice daca decizia din 15 decembrie
1995 a incalcat art. 6 alin. 1 din Conventie.
35. Curtea aminteste ca in cauza Brumarescu impotriva
Romaniei (paragrafele 61—62) a decis ca a existat o incalcare a
prevederilor art. 6 alin. 1 din Conventie, motivand ca anularea
unei hotarari judecatoresti definitive este contrara principiului
securitatii juridice. Curtea a decis, de asemenea, ca refuzul C.S.J.
de a recunoaste competenta instantelor de a examina litigii de
natura celui in cauza, referitoare la revendicarea unor bunuri
imobile, incalca prevederile art. 6 alin. 1 din Conventie.
36. Curtea considera ca nimic din aceasta cauza nu permite o
abordare diferita fata de solutia din cauza Brumarescu impotriva
Romaniei anterior citata.
Asadar, Curtea considera ca, in cauza, prin aplicarea
dispozitiilor art. 330 din Codul de procedura civila privitoare la
recursul in anulare, C.S.J. a incalcat, prin Decizia din 31 mai
1995, principiul securitatii raporturilor juridice si prin aceasta
dreptul reclamantului la un proces echitabil in sensul art. 6 alin. 1
din Conventie.
37. Mai mult, excluderea de catre C.S.J. din sfera de
competenta a instantelor judecatoresti a actiunii in revendicare
este in sine contrara dreptului de acces la o instanta, garantat
de art. 6 alin. 1 din Conventie.
38. In consecinta, a existat o incalcare a art. 6 alin. 1 din
Conventie sub aceste doua aspecte.
II. Asupra pretinsei incalcari a art. 1 din primul Protocol
aditional la Conventie
39. Reclamantul se plange ca decizia C.S.J. a avut ca efect
incalcarea dreptului la respectarea proprietatii, asa cum este
garantat de art. 1 din Protocolul nr. 1:
"Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea
bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat
pentru cauza de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege
si de principiile generale ale dreptului international.
Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de
a adopta legile pe care le considera necesare pentru a
reglementa folosinta bunurilor conform interesului general sau
pentru a asigura plata impozitelor ori a altor contributii sau a
amenzilor."
40. Reclamantul considera ca decizia C.S.J. prin care s-a
statuat ca imobilul apartine statului si prin care a fost desfiintata
hotararea definitiva din 9 noiembrie 1994 reprezinta o privare de
proprietate care nu urmareste un scop de utilitate publica. In plus,
in aplicarea Legii nr. 112/1995 statul a vandut unor terti
apartamentele nr. 2 si 3. Or, cu toate ca reclamantul a avut
castig de cauza ca urmare a contestatiei impotriva deciziei
comisiei administrative (a se vedea paragrafele 24—26 de mai
sus) si a obtinut o decizie prin care aceasta comisie a fost
obligata sa restituie in natura intregul imobil (inclusiv
apartamentele nr. 2 si 3), el nu poate beneficia de efectele unei
asemenea decizii definitive, intrucat statul a vandut aceste
apartamente chiriasilor (a se vedea paragraful 28 de mai sus).
Reclamantul arata ca este victima unei incalcari continue a
dreptului sau de proprietate, ce decurge din nationalizarea fara
titlu a imobilului. El apreciaza ca hotararile anterioare deciziei
C.S.J. constata ca bunul sau a fost nationalizat fara titlu valabil.
In opinia sa, faptul ca decizia C.S.J. lipseste de efect juridic
aceste hotarari nu impiedica CEDO sa le ia in considerare ca
elemente de fapt, pentru a stabili ilegalitatea transferului de
proprietate si sa constate incalcarea continua a primului articol
din Protocolul nr. 1.
Invocand Hotararea Vasilescu impotriva Romaniei (27.053/95,
22 mai 1998, Culegere 1998-III, paragrafele 44—54), in care
Curtea a statuat ca a existat o incalcare intemeindu-se pe
ilegalitatea actului de transfer al proprietatii constatata de catre
hotararile judecatoresti desfiintate, reclamantul considera ca se
afla intr-o situatie similara. El considera Curtea competenta sa
analizeze aceasta privare de proprietate, intrucat C.S.J. a anulat
retroactiv toate hotararile precedente si efectele lor juridice.
Reclamantul considera ca decizia C.S.J. reprezinta o
"expropriere de fapt", ca nu urmareste un scop legitim si ca a
creat un dezechilibru intre interesul general si cel individual.
El subliniaza ca el insusi a fost parte in proces, nu
cumparatorii imobilului, si ca, in consecinta, incalcarile Conventiei
il privesc in mod direct, putandu-se pretinde victima. In opinia sa,
prin desfiintarea hotararilor care i-au recunoscut dreptul de
proprietate, vanzarea apartamentelor nr. 2 si 3 a devenit
vanzarea lucrului altuia, care, in dreptul civil roman, este
sanctionata cu nulitatea.
Reclamantul considera, ca urmare a deciziei C.S.J., care a
transformat contractele de vanzare-cumparare in "vanzari ale
lucrului altuia", ca in patrimoniul sau s-a nascut cel putin o
obligatie de restituire a pretului, care este de ajuns pentru a
stabili calitatea sa de victima in sensul art. 1 din Protocolul nr. 1.
El invoca Hotararea Fostul rege al Greciei si altii impotriva
Greciei ([M.C.] nr. 25.701/94, CEDO 2000-XII, paragraful 71), in
care Curtea a statuat ca o persoana care a incheiat un act
translativ de proprietate, care a fost anulat retroactiv printr-o lege
intrata in vigoare dupa incheierea sa, se poate pretinde victima a
incalcarii art. 1 din primul Protocol aditional la Conventie.
In consecinta, reclamantul solicita Curtii sa constate ca art. 1
din Protocolul nr. 1 a fost incalcat.
41. In opinia Guvernului, reclamantul nu mai are calitatea de
victima in ceea ce priveste apartamentele nr. 2 si 3 ale
imobilului, intrucat le-a vandut inaintea pronuntarii deciziei C.S.J.
El aminteste ca, la data deciziei C.S.J., reclamantul avea un
drept de proprietate doar asupra parterului si subsolului imobilului
(apartamentul nr. 1). Astfel, cei care ar fi trebuit sa se pretinda
victime ale unei asemenea incalcari sunt cumparatorii
apartamentelor nr. 2 si 3. El invoca in acest sens interpretarea
per a contrario a Hotararii Fostul rege al Greciei si altii impotriva
Greciei, citata mai sus (paragraful 71).
Guvernul considera ca decizia C.S.J. nu a anulat contractele
de vanzare-cumparare incheiate intre reclamant si doamna G., pe
de o parte, si intre reclamant, R.E. si R.I., pe de alta parte.
Guvernul apreciaza ca jurisprudenta creata prin cauza
Brumarescu impotriva Romaniei nu este pertinenta, intrucat in
cazul de fata, ulterior recursului in anulare si schimbarilor
legislative care au recunoscut instantelor judecatoresti competenta
de a solutiona litigii avand ca obiect imobile nationalizate, o
instanta a pronuntat o hotarare definitiva privind ilegalitatea
nationalizarii din 1950.
Invocand Decizia Moser impotriva Romaniei (nr. 37.578/97,
decizia din 1 iulie 1998), el considera ca in speta situatia este
similara si ca, in consecinta, art. 1 din Protocolul nr. 1 nu a fost
incalcat.
42. In ceea ce priveste apartamentul nr. 1 al imobilului
(parterul), Curtea aminteste ca dreptul de proprietate al
reclamantului a fost stabilit printr-o hotarare definitiva din
9 noiembrie 1994 si arata ca dreptul astfel recunoscut nu era
revocabil.
De altfel, reclamantul s-a putut bucura de apartamentul nr. 1
al imobilului, in calitate de proprietar legitim, din data de
26 ianuarie 1995 pana la data de 15 decembrie 1995 si de facto
(in calitate de locatar) de la aceasta ultima data pana la data de
9 octombrie 2000 (a se vedea paragraful 27 de mai sus).
Curtea observa, de asemenea, ca acest apartament nu a
facut obiectul unui transfer de proprietate inainte de hotararea
C.S.J. si ca, la momentul pronuntarii hotararii mentionate,
reclamantul era proprietarul apartamentului.
Reclamantul avea asadar un bun, in sensul art. 1 din
Protocolul nr. 1, in ceea ce priveste apartamentul nr. 1 din imobil
(a se vedea Hotararea Brumarescu impotriva Romaniei, citata mai
sus, paragraful 70).
Curtea arata apoi ca decizia C.S.J. a anulat hotararea
definitiva din 9 noiembrie 1994 si a considerat ca proprietarul
legitim al bunului era statul. Curtea considera ca aceasta situatie
este, daca nu identica, cel putin asemanatoare cu aceea a
reclamantului din cauza Brumarescu impotriva Romaniei. Curtea
considera ca decizia C.S.J. a avut drept efect privarea
reclamantului de bunul sau, in sensul celei de-a doua fraze din
primul paragraf al art. 1 din primul Protocol aditional la Conventie
(a se vedea Hotararea Brumarescu impotriva Romaniei,
paragrafele 73—74).
Or, Guvernul nu a oferit nici o justificare fata de situatia astfel
creata. Apoi, Curtea arata ca reclamantul a fost privat de
proprietatea sa intre 15 decembrie 1995 (data deciziei C.S.J.) si
9 octombrie 2000 (data ultimei decizii administrative de restituire),
in total peste 4 ani, fara sa fi incasat vreo despagubire.
In aceste conditii, chiar daca s-ar presupune ca s-ar putea
demonstra ca privarea de proprietate a servit unei cauze de
utilitate publica, Curtea apreciaza ca echilibrul rezonabil intre
exigentele interesului general al comunitatii si imperativele apararii
drepturilor fundamentale ale individului a fost rupt si ca
reclamantul a suferit un prejudiciu pana la data de 9 octombrie
2000 (conform, mutatis mutandis, Hotararii Surpaceanu impotriva
Romaniei din 21 mai 2002, paragrafele 45—49).
Prin urmare, Curtea concluzioneaza ca a existat o incalcare a
art. 1 din primul Protocol aditional la Conventie in ceea ce
priveste apartamentul nr. 1 din imobil.
43. In ceea ce priveste apartamentele nr. 2 si 3, situate la
primul si la al doilea etaj al imobilului, Curtea trebuie sa
analizeze daca reclamantul, la momentul pronuntarii hotararii de
catre C.S.J., avea un bun, in sensul art. 1 din primul Protocol
aditional la Conventie. Curtea observa ca reclamantul vanduse
aceste apartamente inaintea pronuntarii deciziei C.S.J. (a se
vedea paragraful 16 de mai sus), iar aceasta hotarare nu
continea nici o referinta la contractele de vanzare-cumparare
incheiate de acesta.
Curtea remarca faptul ca, in urma unei cereri de restituire in
temeiul Legii nr. 112/1995, reclamantul a obtinut o decizie
administrativa de restituire a intregului imobil (a se vedea
paragrafele 24—26 de mai sus). Curtea arata, de asemenea, ca,
in urma unei decizii administrative ulterioare, Primaria Municipiului
Bucuresti a decis sa modifice decizia sa anterioara, nerestituind
reclamantului decat apartamentul nr. 1, acordandu-i o despagubire
pentru rest (a se vedea paragraful 27 de mai sus).
Curtea considera ca analiza trebuie sa se limiteze la situatia
de fapt si de drept care exista in urma deciziei C.S.J., asa cum
rezulta din capetele de cerere formulate de reclamant, si, in
consecinta, existenta procedurii administrative de restituire nu are
nici o incidenta asupra situatiei juridice create in speta.
In privinta afirmatiilor reclamantului referitoare la efectul
retroactiv al deciziei C.S.J., Curtea arata ca acest efect privea
doar deciziile pronuntate de instante in actiunea in revendicare
formulata de acesta si ca nici o fraza din dispozitivul acestei
decizii nu privea anularea contractelor de vanzare-cumparare a
apartamentelor nr. 2 si 3. Curtea remarca faptul ca, dupa
19 iunie 1995, dreptul de proprietate asupra acestor apartamente
nu mai exista in patrimoniul reclamantului si ca decizia C.S.J. nu
a avut consecinte decat pentru apartamentul nr. 1.
Situatia de fapt si de drept in speta Fostul rege al Greciei si
altii impotriva Greciei, citata mai sus, era diferita de cea din speta
de fata deoarece, in aceasta speta, o lege din 1994 a abrogat in
mod expres un transfer de proprietate incheiat in 1992, ceea ce
insemna ca dreptul de proprietate a revenit in patrimoniul familiei
regale.
Curtea arata ca, in speta, decizia C.S.J. a anulat o hotarare,
si nu contractele de vanzare, si ca, la data producerii faptelor,
proprietarii apartamentelor nr. 2 si 3 din imobil erau R.E., R.I. si
doamna G., iar nu reclamantul.
Faptul ca statul roman a vandut in 1997 apartamentele nr. 2
si 3 locatarilor ar putea justifica actiuni in justitie ale
cumparatorilor acestor apartamente, pentru protejarea dreptului lor
de proprietate.
Avand in vedere circumstantele spetei, Curtea considera ca
reclamantul nu avea un "bun" in sensul art. 1 din Protocolul nr. 1
la Conventie, in ceea ce priveste aceste doua apartamente.
44. Asadar, Curtea concluzioneaza ca nu a existat o incalcare
a art. 1 din Protocolul nr. 1 aditional la Conventie in ceea ce
priveste apartamentele nr. 2 si 3.
III. Asupra aplicarii art. 41 din Conventie
45. In termenii nr. 41 din Conventie,
"In cazul in care Curtea declara ca a avut loc o incalcare a
conventiei sau a protocoalelor sale si daca dreptul intern al inaltei
parti contractante nu permite decat o inlaturare incompleta a
consecintelor acestei incalcari, Curtea acorda partii lezate, daca
este cazul, o reparatie echitabila."
A. Prejudiciu
46. Reclamantul considera ca prejudiciul material suferit
reprezinta valoarea imobilului. El doreste sa i se atribuie o suma
care reprezinta valoarea actuala a bunului, ceea ce inseamna,
conform raportului de expertiza trimis Curtii, 105.000 dolari
americani (USD) sau 97.174 euro (EUR). El solicita si
contravaloarea fructelor civile, pe care o estimeaza la 1.800 USD
sau 1.677 EUR, si o despagubire pentru lipsa de folosinta de
88.200 USD sau 82.191 EUR.
Reclamantul solicita si suma de 50.000 franci francezi (FRF)
sau 7.622 EUR pentru prejudiciul moral inregistrat ca urmare a
unei suferinte "grave, insuportabile si incomensurabile" pe care i-a
provocat-o C.S.J. la data de 15 decembrie 1995, privandu-l de
bunul sau pentru a doua oara, dupa ce el reusise, in ianuarie
1995, sa puna capat incalcarii dreptului sau de catre autoritatile
comuniste timp de 40 de ani.
Guvernul nu a depus observatii cu privire la acest aspect.
47. Curtea aminteste ca nu a ajuns la concluzia existentei
unei incalcari a art. 1 din Protocolul nr. 1 la Conventie decat in
ceea ce priveste apartamentul nr. 1 al imobilului.
Curtea remarca faptul ca reclamantul a locuit in apartamentul
nr. 1 pana la data de 9 octombrie 2000, ca locatar.
In ceea ce priveste pretinsa pierdere de folosinta, Curtea
aminteste faptul ca nu va acorda nici o suma cu acest titlu,
deoarece reclamantul a avut mereu folosinta apartamentului sau.
48. Asadar, pentru privarea de proprietate suferita si tinand
cont de ingerintele in dreptul domnului Dan Sorin Ghitescu la
respectarea proprietatii, la un tribunal si la un proces echitabil,
statuand in echitate, conform prevederilor art. 41 din Conventie,
Curtea considera ca trebuie sa i se acorde reclamantului
5.000 EUR cu acest titlu.
B. Cheltuieli de judecata
49. Reclamantul solicita rambursarea sumei de 200 USD sau
187 EUR pentru taxele procedurale interne ocazionate de
eforturile sale de a-si face recunoscut dreptul de proprietate. El
cere Curtii sa ii acorde o suma echivalenta tuturor cheltuielilor
suportate in fata Curtii.
Guvernul nu a depus observatii.
50. Curtea reaminteste ca acorda doar cheltuielile insotite de
documente justificative (a se vedea Hotararea Oprea impotriva
Romaniei nr. 33.358/96, hotararea din 9 iulie 2002,
paragraful 56).
51. Curtea arata ca suma de 187 EUR, reprezentand taxe si
cheltuieli de judecata solicitate (onorarii pentru cea de-a doua
cerere de restituire) pentru care s-au prezentat documente
justificative, a fost in mod real si necesar cheltuita si este
rezonabila. In aceste conditii, i se vor acorda reclamantului cei
187 EUR solicitati.
C. Majorari de intarziere
52. Curtea considera adecvat sa stabileasca majorari de
intarziere echivalente cu rata dobanzii pentru facilitatea de
imprumut marginal practicata de Banca Centrala Europeana, la
care se vor adauga 3 puncte procentuale.
DIN ACESTE MOTIVE,
CURTEA,
IN UNANIMITATE:
1. hotaraste ca a existat o incalcare a art. 6 alin. 1 din Conventie, in sensul ca nu a existat un proces echitabil;
2. hotaraste ca a existat o incalcare a art. 6 alin. 1 din Conventie, datorita faptului ca reclamantului i s-a refuzat dreptul de
acces la justitie;
3. hotaraste ca a existat o incalcare a art. 1 din Protocolul nr. 1 aditional la Conventie, in ceea ce priveste apartamentul
nr. 1, pentru perioada 15 decembrie 1995 — 9 octombrie 2000;
4. hotaraste ca nu a existat o incalcare a art. 1 din Protocolul nr. 1 aditional la Conventie, in ceea ce priveste apartamentul
nr. 2 si apartamentul nr. 3;
5. hotaraste ca statul parat trebuie sa plateasca reclamantului, in 3 luni de la data ramanerii definitive a hotararii, conform
art. 44 alin. 2 din Conventie, urmatoarele sume:
(i) 5.000 EUR (cinci mii euro) cu titlu de daune materiale si morale;
(ii) 187 EUR (o suta optzeci si sapte euro) cu titlu de cheltuieli de judecata;
(iii) aceste sume se vor converti in moneda nationala a statului parat, la cursul aplicabil la data platii;
6. hotaraste ca aceasta suma va fi majorata, incepand de la data expirarii termenului mentionat pana la momentul efectuarii
platii sumelor indicate la pct. 5 (i) si (ii), cu o dobanda simpla de intarziere egala cu dobanda minima pentru imprumut practicata de
Banca Centrala Europeana, valabila in aceasta perioada, la aceasta adaugandu-se o majorare cu 3 puncte procentuale;
7. respinge cererea de acordare a unei satisfactii echitabile pentru rest.
Redactata in limba franceza si comunicata in scris la data de 29 aprilie 2003, cu aplicarea art. 77 alin. 2 si 3 din
Regulamentul Curtii. |
|
Lista hotarari CEDO
Cautare text
Termeni juridici, grupare tematica
|