Hotararea nr. 19/2010 privind aprobarea Statutului Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti si al profesiei de executor judecatoresc
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 713 din 26 octombrie 2010
UNIUNEA NATIONALA A EXECUTORILOR JUDECATORESTI DIN ROMANIA
Statutul Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti si al profesiei de executor judecatoresc
Avand in vedere desfasurarea lucrarilor Congresului Extraordinar al Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti din
3 septembrie 2010, care este legal constituit, in conformitate cu prevederile art. 31 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 188/2000 privind
executorii judecatoresti, cu modificarile ulterioare, ale art. 95 alin. (5) din Regulamentul de punere in aplicare a Legii nr. 188/2000
privind executorii judecatoresti, aprobat prin Ordinul ministrului justitiei nr. 210/2001, cu modificarile si completarile ulterioare,
precum si ale art. 16 lit. g) din Statutul Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti, cu modificarile si completarile ulterioare, in
vederea corelarii Statutului Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti cu prevederile Legii nr. 188/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Regulamentului de punere in aplicare a Legii nr. 188/2000 privind executorii judecatoresti, aprobat
prin Ordinul ministrului justitiei nr. 210/2001, cu modificarile si completarile ulterioare,
Congresul Extraordinar al Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti adopta prezenta hotarare.
Art. 1 Se aproba in unanimitate Statutul Uniunii Nationale
a Executorilor Judecatoresti si al profesiei de executor
judecatoresc, prevazut in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
Art. 2 Prezenta hotarare se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, si intra in vigoare de la data publicarii.
Art. 3 La data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, a prezentei hotarari se abroga Statutul Uniunii
Nationale a Executorilor Judecatoresti, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 311 din 12 iunie 2001, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 4 Compartimentele secretariat, juridic si informatic
ale Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti, precum si
secretariatele camerelor executorilor judecatoresti vor urmari
ducerea la indeplinire a prevederilor prezentei hotarari.
Anexa - Statutul Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti si al profesiei de executor judecatoresc
Capitolul I - Dispozitii generale
Sectiunea 1 - Dispozitii generale privind Uniunea Nationala a Executorilor Judecatoresti
Art. 1 Uniunea Nationala a Executorilor Judecatoresti
este o organizatie profesionala cu personalitate juridica, formata
din toti executorii judecatoresti din Romania numiti de ministrul
justitiei in conditiile legii, cu organizare, functionare si conducere
autonome.
Art. 2 Sunt membri ai Uniunii Nationale a Executorilor
Judecatoresti toti executorii judecatoresti care isi desfasoara
activitatea pe teritoriul Romaniei, numiti in functie de ministrul
justitiei.
Art. 3 Uniunea Nationala a Executorilor Judecatoresti,
denumita in continuare Uniunea, actioneaza pentru asigurarea
prestigiului si autoritatii profesiei de executor judecatoresc,
avand ca scop principal reprezentarea si apararea intereselor
profesionale ale membrilor sai.
Art. 4 (1) Uniunea dobandeste, potrivit legii, personalitate
juridica de la data constituirii si adoptarii statutului de catre
primul Congres al Uniunii.
(2) Uniunea are sigiliu si sigla proprii.
(3) Sediul principal al Uniunii este in municipiul Bucuresti.
Art. 5 Data de 10 mai este declarata Ziua executorului
judecatoresc, Consiliul Uniunii urmand a hotari locul si
modalitatile de desfasurare a solemnitatilor legate de acest
moment festiv.
Art. 6 Uniunea conduce si coordoneaza la nivel national
activitatea executorilor judecatoresti si urmareste respectarea
regulilor deontologice in activitatea acestora, potrivit Codului
deontologic al profesiei, aprobat de Congresul Uniunii.
Art. 7 Uniunea asigura cadrul corespunzator pentru
perfectionarea nivelului profesional si a calitatii actelor intocmite
de executorii judecatoresti, prin:
a) informarea sistematica a executorilor judecatoresti cu
privire la practica judiciara nationala in materia executarii silite
si doctrina de specialitate in aceasta materie, existenta atat la
nivel national, cat si la nivelul prevederilor regulamentelor
europene;
b) introducerea si insusirea tehnicilor noi in activitatea
executionala;
c) organizarea de reuniuni, seminare, simpozioane si alte
forme de instruire, precum si de schimburi de experienta intre
executorii judecatoresti, cu participarea unor personalitati si
reprezentanti ai unor organizatii profesionale din tara si din
strainatate;
d) editarea unor publicatii proprii de specialitate;
e) organizarea controlului profesional, financiar si
administrativ;
f) unificarea practicii executionale.
Art. 8 Uniunea propune intocmirea unor proiecte de acte
normative in legatura cu activitatea executionala, participand la
elaborarea acestora.
Art. 9 (1) In cadrul Uniunii, executorii judecatoresti din
circumscriptia fiecarei curti de apel se constituie in camera a
executorilor judecatoresti, cu personalitate juridica, denumita in
continuare Camera.
(2) Din Camera fac parte toti executorii judecatoresti din
circumscriptia curtii de apel respective.
Art. 10 Uniunea si Camerele functioneaza prin
autofinantare realizata din contributia membrilor sai si din alte
surse, potrivit prezentului statut.
Art. 11 Uniunea si Camerele nu pot fi angajate politic prin
actiunile membrilor lor.
Sectiunea 2 - Dispozitii generale privind profesia de executor judecatoresc
Art. 12 Profesia de executor judecatoresc este liberala si
independenta.
Art. 13 (1) Competenta materiala a executorilor
judecatoresti este punerea in executare a dispozitiilor civile din
titlurile executorii, daca legea nu prevede altfel.
(2) Executorii judecatoresti indeplinesc si alte atributii date
prin lege in competenta lor.
Art. 14 Competenta teritoriala a executorilor judecatoresti
este reglementata prin Codul de procedura civila sau prin legi
speciale.
Capitolul II - Structura organizatorica
Sectiunea 1 - Uniunea
Art. 15 Organele de conducere ale Uniunii sunt:
Congresul, Consiliul si presedintele.
Art. 16 (1) Congresul Uniunii este constituit din
presedintele si vicepresedintii Uniunii, presedintii si
vicepresedintii Camerelor si din membrii Consiliului Uniunii, cu
exceptia Congresului de constituire a Uniunii, care se va
desfasura in conformitate cu prevederile art. 67 alin. (2).
(2) Congresul Uniunii se intruneste anual la convocarea
Consiliului acesteia, potrivit legii.
(3) Congresul Uniunii este legal constituit in prezenta a doua
treimi din numarul membrilor sai si adopta hotarari cu votul
majoritatii membrilor prezenti.
(4) In cazul in care nu se realizeaza cvorumul prevazut la
alin. (3), se face o noua convocare a Congresului Uniunii, in
aceleasi conditii, peste cel mult o luna. La aceasta convocare
Congresul Uniunii este legal constituit prin prezenta majoritatii
delegatilor. Daca nici in aceasta situatie nu se realizeaza
cvorumul legal, Congresul Uniunii se amana din nou si va fi
convocat de atatea ori pana cand se va realiza cvorumul
prevazut in acest alineat.
Art. 17 (1) Consiliul Uniunii va convoca un congres
extraordinar la cererea unei treimi din numarul membrilor
Camerelor sau la cererea majoritatii colegiilor directoare ale
Camerelor.
(2) Convocarea Congresului extraordinar al Uniunii se face in
termen de 7 zile de la data indeplinirii conditiilor prevazute la
alin. (1), iar constituirea Congresului extraordinar se va realiza
potrivit dispozitiilor art. 16 alin. (4).
(3) Congresul extraordinar al Uniunii se va tine in cel mult
30 de zile de la data convocarii.
Art. 18 (1) Congresul Uniunii are urmatoarele atributii:
a) adopta Statutul Uniunii si Statutul Casei de Asigurari a
Executorilor Judecatoresti;
b) alege/revoca presedintele si cei 2 vicepresedinti ai
Consiliului Uniunii;
c) alege/revoca Comisia de cenzori si Consiliul de conducere
al Casei de Asigurari a Executorilor Judecatoresti;
d) valideaza si revoca membrii Comisiei superioare de
disciplina, care va fi compusa din 15 membri din Camere diferite,
fara ca acestia sa detina sau sa poata ocupa alte functii eligibile
la orice nivel al Uniunii sau al Camerelor;
e) analizeaza si aproba raportul anual al Consiliului Uniunii;
f) aproba bugetul Uniunii si al Casei de Asigurari a
Executorilor Judecatoresti;
g) indeplineste orice alte atributii prevazute de Legea
nr. 188/2000 privind executorii judecatoresti, cu modificarile si
completarile ulterioare, denumita in continuare lege, de
Regulamentul de punere in aplicare a Legii nr. 188/2000 privind
executorii judecatoresti, aprobat prin Ordinul ministrului justitiei
nr. 210/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, denumit
in continuare regulament, sau de prezentul statut;
h) alege/revoca directorul si secretarul Centrului National de
Pregatire si Perfectionare a Executorilor Judecatoresti pentru
un mandat de 3 ani;
i) aproba Codul deontologic al executorului judecatoresc;
j) aproba Regulamentul de functionare a Comisiei superioare
de disciplina.
(2) Congresul adopta hotarari care sunt obligatorii pentru toti
membrii Uniunii.
Art. 19 (1) Consiliul Uniunii este organ de conducere
constituit din cate un membru titular al fiecarei Camere.
(2) Alegerea presedintelui si a vicepresedintilor se face
numai prin vot secret.
(3) Candidatura pentru functia de presedinte si
vicepresedinte al Consiliului Uniunii se depune, cu cel putin
15 zile inainte de data stabilita pentru alegeri, la sediul Uniunii
si va fi insotita, in cazul candidatului la functia de presedinte, de
platforma-program a acestuia.
(4) Candidatul care intruneste majoritatea simpla din numarul
voturilor exprimate va fi declarat ales.
(5) Presedintele, vicepresedintii si membrii Consiliului Uniunii
au dreptul la indemnizatii platite din bugetul Uniunii.
Art. 20 (1) Consiliul Uniunii se intruneste trimestrial si ori
de cate ori este convocat de presedinte.
(2) Consiliul Uniunii isi desfasoara activitatea cu participarea
a cel putin doua treimi din numarul membrilor sai.
(3) Hotararile Consiliului Uniunii se adopta cu majoritatea
voturilor exprimate.
Art. 21 Consiliul Uniunii are urmatoarele atributii:
a) solicita ministrului justitiei numirea, suspendarea,
revocarea ori incetarea functiei de executor judecatoresc;
b) intocmeste Tabloul executorilor judecatoresti, care se va
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si se va
actualiza anual;
c) propune ministrului justitiei numarul necesar de birouri de
executori judecatoresti si conditiile de desfasurare a examenului
de admitere in profesia de executor judecatoresc si a
examenului de definitivat;
d) repartizeaza executorii judecatoresti care au promovat
examenul de admitere ca stagiar tinand cont de media si
optiunea candidatilor, precum si de posturile vacante de
executor judecatoresc stagiar;
e) stabileste cotele de contributie ale executorilor
judecatoresti la Casa de Asigurari a Executorilor Judecatoresti;
f) reprezinta Uniunea in raporturile cu tertii pe plan intern si
international, prin presedinte sau, in lipsa acestuia, prin unul
dintre cei 2 vicepresedinti;
g) stabileste cotele de contributie ale executorilor
judecatoresti la Uniune in conditiile art. 33 alin. (1) lit. d) din lege;
h) stabileste si actualizeaza anual cuantumul cheltuielilor de
executare;
i) intocmeste regulamentul de functionare a Comisiei
superioare de disciplina, pe care il propune spre aprobare
Congresului Uniunii;
j) stabileste si aproba modelul sigiliului executorilor
judecatoresti, sigla si emblema Uniunii, precum si modelul
firmelor destinate birourilor de executori judecatoresti si
Camerelor;
k) executa controlul profesional-administrativ asupra
Camerelor cel putin o data la 2 ani, verificand si calitatea actelor
executionale, sau poate delega Colegiul director al Camerei cu
efectuarea acestuia, conform prevederilor art. 59 din lege;
l) stabileste indemnizatiile de conducere pentru presedintele
si vicepresedintii Consiliului Uniunii, organele de conducere ale
Casei de Asigurari a Executorilor Judecatoresti si organele de
conducere ale Centrului National de Pregatire si Perfectionare
a Executorilor Judecatoresti, precum si indemnizatiile de sedinta
ale membrilor Consiliului Uniunii;
m) stabileste structura organizatorica si numarul persoanelor
de specialitate si cu functii administrative din cadrul Uniunii si al
Casei de Asigurari a Executorilor Judecatoresti;
n) desemneaza 2 dintre membrii sai sa faca parte din Biroul
executiv al Consiliului Uniunii;
o) repartizeaza sarcini si responsabilitati Biroului executiv al
Consiliului Uniunii;
p) organizeaza si coordoneaza activitatea de editare a
Buletinului executorilor judecatoresti din Romania;
q) aproba programul de pregatire si perfectionare a
executorilor judecatoresti si cheltuielile Centrului National de
Pregatire si Perfectionare a Executorilor Judecatoresti;
r) aproba afilierea Uniunii la organizatiile profesionale
internationale ale executorilor judecatoresti si cotele de
contributie la acestea;
s) accepta donatiile si legatele facute Uniunii si aproba
sponsorizari;
t) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege, de
regulament sau de prezentul statut;
u) stabileste cuantumul taxelor de inscriere si participare la
examene;
v) intocmeste si actualizeaza permanent liste cuprinzand:
executorii judecatoresti incompatibili, indicand temeiul
incompatibilitatii;
executorii judecatoresti care sunt suspendati din functie in
temeiul art. 23 lit. a) si lit. b) teza a doua, lit. c), d) si e) din lege;
executorii judecatoresti stagiari, indicand biroul in care
sunt angajati si data incheierii contractului individual de munca.
Art. 22 Biroul executiv se compune din presedinte, cei
2 vicepresedinti si 2 membri ai Consiliului Uniunii.
Art. 23 Biroul executiv al Consiliului Uniunii are
urmatoarele atributii principale:
a) asigura activitatea permanenta a Consiliului Uniunii;
b) pregateste proiectele de documente ce vor fi prezentate
spre dezbatere si aprobare Consiliului Uniunii;
c) elaboreaza proiectul raportului anual de activitate al
Uniunii;
d) elaboreaza proiectul de buget al Uniunii;
e) propune cotele de contributie ale executorilor judecatoresti
la Uniune, in raport cu venitul realizat de acestia;
f) propune Consiliului Uniunii cotele de contributie ale
executorilor judecatoresti la Casa de Asigurari a Executorilor
Judecatoresti, pentru garantarea responsabilitatii civile a
acestora;
g) tine evidenta executorilor judecatoresti si a birourilor de
executori judecatoresti si centralizeaza datele statistice privind
activitatea executionala pe baza rapoartelor anuale ale
Camerelor;
h) duce la indeplinire hotararile Consiliului Uniunii si exercita
orice alte atributii stabilite de acesta;
i) in exercitarea atributiilor sale, Biroul executiv emite decizii.
Art. 24 (1) Presedintele Uniunii are urmatoarele atributii
principale:
a) reprezinta Uniunea in raporturile cu autoritatile publice din
Romania, cu organizatiile guvernamentale si
neguvernamentale, cu cele profesionale si cu alte persoane
juridice, interne si internationale;
b) stabileste atributiile celor 2 vicepresedinti ai Consiliului
Uniunii;
c) angajeaza personalul de specialitate si administrativ al
Uniunii si stabileste prin negociere salariile acestora,
propunandu-le spre aprobare Consiliului Uniunii;
d) convoaca si conduce sedintele Consiliului Uniunii si ale
Biroului executiv al acestuia;
e) ordonanteaza cheltuielile bugetare ale Uniunii;
f) comunica executorilor judecatoresti, prin intermediul
Camerelor, toate actele cu caracter normativ adoptate de
Consiliul Uniunii;
g) exercita orice alte atributii prevazute de lege, de
regulament sau de prezentul statut.
(2) Vicepresedintele desemnat de presedinte sau de
Consiliul Uniunii exercita atributiile presedintelui in lipsa
acestuia.
(3) Functiile de presedinte si vicepresedinte nu pot fi
exercitate decat pe durata a doua mandate, care pot fi si
succesive. Durata unui mandat este de 3 ani. Mandatul
nefinalizat se considera efectuat si va fi continuat de catre un
delegat interimar desemnat de Consiliul Uniunii.
(4) In exercitarea atributiilor sale, presedintele emite
dispozitii.
(5) Pe perioada mandatului atat presedintele, cat si
vicepresedintii au obligatia de a exercita functia de executor
judecatoresc.
Art. 25 (1) Comisia de cenzori a Uniunii este compusa
din 3 membri, dintre care 2 executori judecatoresti alesi de
Congresul Uniunii si un expert contabil desemnat de Consiliul
Uniunii.
(2) Cenzorii nu pot indeplini mai mult de doua mandate.
Durata unui mandat este de 3 ani.
(3) Cenzorii isi desfasoara activitatea potrivit regulamentului
propriu, aprobat de Consiliul Uniunii.
(4) Calitatea de cenzor este incompatibila cu orice alta
functie eligibila in cadrul Uniunii.
Art. 26 (1) Uniunea are patrimoniu si buget proprii.
(2) Bugetul Uniunii este format din contributiile banesti ale
membrilor sai, donatii, sponsorizari, beneficii rezultate din
activitati economice conexe si din orice alte sume de bani
dobandite licit.
(3) Cota de contributie a fiecarui executor judecatoresc la
Uniune se aproba de Consiliul Uniunii, la propunerea Biroului
executiv al Consiliului Uniunii.
(4) Cotele de contributie se platesc lunar.
(5) Pentru inscrierea la concursul in vederea ocuparii unui
post de executor judecatoresc, candidatul va plati o taxa stabilita
de Consiliul Uniunii, care se face venit la bugetul Uniunii.
Sectiunea 2 - Camerele
Art. 27 Camera are, potrivit legii, personalitate juridica,
firma, stampila si sigilii proprii, iar sediul ei se afla in localitatea
in care functioneaza curtea de apel in circumscriptia careia se
constituie.
Art. 28 (1) Organul de conducere al Camerei este
Colegiul director.
(2) Colegiul director este format dintr-un presedinte, un
vicepresedinte si 3—7 membri.
(3) Colegiul director este ales de Adunarea generala a
Camerei pentru o perioada de 3 ani dintre membrii acelei
Camere.
(4) Functionarea tuturor organelor Camerei se realizeaza
potrivit prezentului statut.
Art. 29 (1) Adunarea generala a Camerei se intruneste
semestrial in sedinta ordinara si ori de cate ori este nevoie in
sedinta extraordinara, la convocarea presedintelui, Colegiului
director sau la cererea a cel putin unei treimi din numarul
membrilor sai ori la solicitarea Consiliului Uniunii.
(2) Convocarea Adunarii generale a Camerei in sedinta
ordinara se face cu cel putin 5 zile inainte de data stabilita pentru
tinerea acesteia, iar convocarea sedintei extraordinare se face
cu cel putin 3 zile inainte, prin instiintarea membrilor sai, cu
mentionarea datei si a locului desfasurarii.
(3) Prezenta executorilor judecatoresti la lucrarile Adunarii
generale a Camerei este obligatorie, absenta nemotivata
atragand sanctiunea prevazuta de art. 46 din lege.
Art. 30 (1) Adunarea generala a Camerei este legal
constituita in prezenta majoritatii membrilor sai.
(2) In cazul in care numarul legal nu este intrunit, Colegiul
director, de fata cu cei prezenti, stabileste o noua data pentru
Adunarea generala a Camerei, in termen de cel mult 7 zile.
(3) Adunarea generala a Camerei adopta hotarari cu
majoritatea voturilor celor prezenti.
Art. 31 Adunarea generala a Camerei are urmatoarele
atributii principale:
a) alege si revoca presedintele Colegiului director;
b) alege si revoca membrii Colegiului director si
reprezentantul Camerei in Consiliul Uniunii;
c) alege si revoca Comisia de cenzori;
d) aproba bugetul anual si raportul Comisiei de cenzori;
e) stabileste cotele de contributie ale executorilor
judecatoresti la Camera;
f) aproba propunerile Colegiului director cu privire la structura
organizatorica;
g) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege, de
regulament si de prezentul statut.
Art. 32 Alegerea presedintelui, a vicepresedintelui si a
reprezentantilor in Consiliul Uniunii si in Consiliul de disciplina al
Camerei, precum si a membrilor Colegiului director se face de
Adunarea generala a Camerei prin vot secret, cu majoritate
simpla, dintre membrii Camerei cu o vechime neintrerupta in
activitatea de executor judecatoresc de cel putin 10 ani si care
indeplinesc conditiile prevazute de art. 15 lit. c) din lege.
Art. 33 Colegiul director al Camerei lucreaza legal in
prezenta majoritatii membrilor sai si adopta hotarari cu
majoritatea simpla a voturilor exprimate.
Art. 34 Colegiul director al Camerei se intruneste in
sedinte ordinare lunar sau la convocarea presedintelui, in
sedinta extraordinara.
Art. 35 Colegiul director al Camerei are urmatoarele
atributii principale:
a) primeste cererile solicitantilor pentru ocuparea posturilor
de executor judecatoresc, impreuna cu documentele necesare
in acest scop, si le inainteaza Consiliului Uniunii cu cel putin
10 zile inaintea datei stabilite pentru concurs, daca sunt
indeplinite cerintele prevazute de lege;
b) primeste contestatiile formulate impotriva rezultatelor
concursului privind admiterea in profesie si le inainteaza
Consiliului Uniunii;
c) primeste certificatul de inregistrare a birourilor executorilor
judecatoresti, eliberat de prim-grefierul curtii de apel, si il
comunica, de indata, compartimentului de specialitate din cadrul
Ministerului Justitiei si Consiliului Uniunii;
d) avizeaza cererile de angajare ale executorilor
judecatoresti stagiari de catre executorul judecatoresc care a
solicitat postul de stagiar si verifica semestrial stadiul pregatirii
si al formarii profesionale a executorilor judecatoresti stagiari;
e) solutioneaza sesizarile formulate impotriva executorilor
judecatoresti si propune, dupa caz, luarea masurilor legale si
statutare;
f) deleaga, in cazurile prevazute de lege si de regulament, un
executor judecatoresc din aceeasi circumscriptie a judecatoriei
sau dintr-o alta circumscriptie, care va asigura functionarea unui
birou al executorilor judecatoresti pentru indeplinirea actelor
care sunt de competenta teritoriala a acelui birou;
g) informeaza Uniunea in legatura cu activitatea birourilor
executorilor judecatoresti, asupra numarului necesar de
executori judecatoresti si de executori judecatoresti stagiari;
h) reprezinta Camera in relatiile cu tertii prin presedinte, iar
in lipsa acestuia, prin vicepresedinte;
i) difuzeaza Buletinul informativ al executorilor judecatoresti
si aduce la cunostinta executorilor judecatoresti din
circumscriptia sa masurile privind unificarea practicii
executionale;
j) desemneaza executorii judecatoresti din cadrul Colegiului
director care vor efectua controlul dispus de Consiliul Uniunii;
k) intocmeste si tine evidenta cauzelor executionale
inregistrate in intreaga circumscriptie teritoriala;
l) tine evidenta veniturilor si cheltuielilor Camerei si a
contributiei membrilor sai, prezentand Adunarii generale a
Camerei rapoarte in acest sens;
m) asigura, prin personalul propriu de specialitate si
administrativ, efectuarea lucrarilor de personal, a dosarelor de
pensii, a lucrarilor legate de acordarea concediilor si a altor
drepturi de asistenta sociala privind executorii judecatoresti si
personalul angajat;
n) stabileste indemnizatia presedintelui si vicepresedintelui
Colegiului director al Camerei si salarizarea personalului
angajat;
o) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege, de
regulament si de prezentul statut.
Art. 36 (1) Presedintele Colegiului director al Camerei are
urmatoarele atributii:
a) reprezinta Camera in raporturile cu tertii;
b) duce la indeplinire hotararile Colegiului director al Camerei
si rezolva lucrarile curente;
c) angajeaza personalul de specialitate si administrativ al
Camerei, cu avizul Colegiului director;
d) convoaca si conduce sedintele Adunarii generale a
Camerei, si ale Colegiului director al Camerei, prezentand
periodic rapoarte de activitate si propuneri pentru imbunatatirea
activitatii;
e) ordonanteaza cheltuielile bugetare ale Camerei, aprobate
de Colegiul director;
f) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege, de
regulament si de prezentul statut.
(2) Functia de presedinte poate fi exercitata pe durata a cel
mult 3 mandate. Durata unui mandat este de 3 ani.
(3) Vicepresedintele exercita atributiile presedintelui in lipsa
acestuia.
Art. 37 (1) Reprezentantul Camerei in Consiliul Uniunii
are urmatoarele drepturi si obligatii:
a) participa de drept la sedintele Colegiului director al
Camerei;
b) are acces la toate documentele Camerei;
c) are dreptul la o indemnizatie stabilita de Consiliul Uniunii;
d) participa din partea Camerei la toate sedintele Consiliului
Uniunii;
e) prezinta Consiliului Uniunii propunerile Adunarii generale
a Camerei si ale Colegiului director, aparand interesele
acestora;
f) informeaza cu regularitate Adunarea generala si Colegiul
director ale Camerei despre toate hotararile adoptate de
Consiliul Uniunii;
g) indeplineste orice alte atributii stabilite de Adunarea
generala a Camerei.
(2) Reprezentantul Camerei in Consiliul Uniunii va putea fi
inlocuit de catre presedintele sau vicepresedintele Colegiului
director in situatia in care se afla in imposibilitate de a participa
la sedintele Consiliului Uniunii.
Art. 38 (1) Camera are patrimoniu si buget proprii.
(2) Bugetul Camerelor este format din contributii banesti ale
executorilor judecatoresti, donatii si sponsorizari, beneficii
rezultate din activitati economice conexe, precum si din orice
alte sume de bani dobandite licit.
(3) Pentru inscrierea la concursul in vederea ocuparii unui
post de executor judecatoresc, candidatul va plati o taxa stabilita
de Consiliul Uniunii, care se face venit la bugetul Camerei in
circumscriptia careia se afla postul vacant de executor
judecatoresc pentru care candidatul s-a inscris la concurs.
Art. 39 (1) Comisiile de cenzori ale Camerelor sunt
compuse din 3 membri alesi din randul executorilor
judecatoresti.
(2) Comisiile de cenzori ale Camerelor verifica modul de
executare a bugetelor Camerelor si prezinta anual un raport
Adunarii generale a Camerei.
(3) Personalul cu atributii financiar-contabile al Camerei este
obligat sa puna la dispozitia Comisiei de cenzori a Camerei toate
evidentele si datele pentru efectuarea verificarilor.
Sectiunea 3 - Executorii judecatoresti
Art. 40 Executorii judecatoresti isi desfasoara activitatea
in cadrul unor birouri, individual sau prin asociere in baza unui
contract de societate civila.
Art. 41 (1) Biroul executorului judecatoresc va avea sedii
corespunzatoare pentru desfasurarea activitatii cu publicul si
pentru depozitarea, pastrarea si conservarea in bune conditii a
arhivei si a valorilor, in raza sa de competenta teritoriala.
(2) Executorul judecatoresc asigura securitatea sediilor si ia
masuri de protectie impotriva incendiilor, efractiilor sau altor
evenimente previzibile.
Art. 42 (1) Programul de activitate al biroului executorului
judecatoresc este obligatoriu de cel putin 8 ore zilnic, din care
6 ore de activitate cu publicul.
(2) Orice modificare a programului de lucru se va comunica
Colegiului director al Camerei.
Art. 43 Biroul executorului judecatoresc si societatea
civila profesionala nu sunt persoane juridice.
Art. 44 (1) Toate neintelegerile de natura patrimoniala
dintre executorii judecatoresti, inclusiv cele generate de
preluarea dosarelor intre birourile acestora, precum si cele
privind formele asociative de desfasurare a activitatii
executionale urmeaza sa fie rezolvate pe cale amiabila.
(2) In caz contrar se va solicita concilierea Colegiului director
al Camerei.
Art. 45 Indiferent de forma de desfasurare a activitatii, in
mod individual sau prin asociere, atributiile personale si
raspunderea pentru actele intocmite revin exclusiv executorului
judecatoresc care le-a intocmit.
Art. 46 Executorii judecatoresti sunt obligati sa respecte
reglementarile legale si statutare in materie financiar-contabila,
sub sanctiunea atragerii raspunderii juridice, conform legii.
Art. 47 (1) Patrimoniul executorului judecatoresc are
regimul juridic al bunurilor afectate exercitarii profesiei sale.
(2) Patrimoniul executorilor judecatoresti asociati are regimul
juridic corespunzator aportului fiecarui membru al societatii civile
profesionale fara personalitate juridica constituite in acest scop.
(3) Creantele personale ale executorilor judecatoresti
asociati au regimul juridic corespunzator aportului fiecarui
membru al societatii civile profesionale fara personalitate juridica
constituite in acest scop.
(4) Creantele personale ale executorilor judecatoresti nu pot
fi realizate prin urmarirea patrimoniului biroului executorilor
judecatoresti asociati decat dupa partajul intervenit cu ceilalti
asociati.
Sectiunea 4 - Executorii judecatoresti stagiari
Art. 48 Pot fi executori judecatoresti stagiari persoanele
care indeplinesc conditiile expres prevazute de dispozitiile legii,
care au promovat examenul de admitere in profesie si sunt
angajate ale unui birou de executor judecatoresc sau ale unei
societati civile profesionale.
Art. 49 Pot angaja executori judecatoresti stagiari numai
executorii judecatoresti care indeplinesc conditiile prevazute de
art. 15 lit. c) din lege si au o vechime neintrerupta de minimum
10 ani in profesie.
Art. 50 (1) Executorul judecatoresc stagiar este angajat
prin contract individual de munca, incheiat pe perioada
determinata cu executorul judecatoresc in conditiile legii,
regulamentului si ale prezentului statut.
(2) Un executor judecatoresc nu poate angaja mai multi
executori judecatoresti stagiari in aceeasi perioada.
Capitolul III - Admiterea in profesie
Art. 51 (1) Admiterea in profesia de executor judecatoresc
se realizeaza prin una dintre urmatoarele forme:
a) ca urmare a promovarii examenului de definitivat organizat
pentru executorii judecatoresti stagiari;
b) ca urmare a promovarii concursului sau examenului de
admitere in profesie organizat pentru persoanele care au
exercitat timp de 3 ani functii de specialitate juridica;
c) ca urmare a numirii persoanelor care au exercitat timp de
5 ani functia de judecator, procuror sau avocat si au promovat
examenul de definitivat in profesia din care provin.
(2) Persoanele care dobandesc calitatea de executor
judecatoresc, indiferent de forma prin care acced, trebuie sa isi
inceapa activitatea primind avizul Camerei pentru inscrierea
biroului executorului judecatoresc la curtea de apel, dupa ce fac
dovada achitarii sumei de 5.000 euro, calculata la cursul Bancii
Nationale a Romaniei din ziua platii, din care 80% se vor vira in
contul Camerei in circumscriptia careia isi vor desfasura
activitatea si 20% se vor vira in contul Uniunii.
Art. 52 (1) Reprezentantii Uniunii in comisiile de
organizare si desfasurare a concursului sau examenului de
admitere in profesie ori de definitivat trebuie sa indeplineasca
conditiile prevazute de art. 15 lit. c) din lege, fiind propusi de
Camere si validati de Consiliul Uniunii.
(2) Nu pot face parte din comisiile prevazute la alin. (1) rudele
si afinii candidatilor pana la gradul 4 inclusiv si nici executorii
judecatoresti indrumatori ai acestora.
Capitolul IV - Drepturile, obligatiile si raspunderea executorilor judecatoresti
Sectiunea 1 - Drepturile executorilor judecatoresti
Art. 53 Membrii Uniunii au urmatoarele drepturi:
a) sa aleaga si sa fie alesi in organele reprezentative ale
Uniunii si ale Camerelor, in conditiile prevazute in prezentul
statut;
b) sa participe la manifestarile organizate de Uniune si de
Camera din care fac parte;
c) sa se adreseze nemijlocit tuturor organelor Uniunii si ale
Camerelor si sa primeasca informatiile solicitate;
d) sa poarte insemnele Uniunii;
e) sa beneficieze anual de concediu de odihna;
f) sa primeasca distinctii pentru merite deosebite, la
propunerea Camerei din care fac parte sau a Consiliului Uniunii,
in conditii si modalitati ce vor fi stabilite ulterior;
g) sa beneficieze de asigurari sociale de stat, in conditiile
legii;
h) sa isi exercite personal atributiile sau in asociere cu
persoane compatibile si sa se bucure de stabilitate in functie,
neputand fi transferati in alta localitate fara acordul lor, cu
exceptia cazurilor prevazute de lege;
i) sunt scutite de plata taxelor de inscriere si participare la
examen, precum si de plata taxei de intrare in profesie rudele si
afinii de gradul I ai executorilor judecatoresti in functie.
Sectiunea 2 - Obligatiile executorilor judecatoresti
Art. 54 Obligatiile membrilor Uniunii sunt urmatoarele:
a) sa respecte dispozitiile legii, precum si ale regulamentului;
b) sa respecte dispozitiile prezentului statut si hotararile
Uniunii si ale Camerelor;
c) sa actioneze pentru realizarea scopului Uniunii;
d) sa respecte normele eticii si principiile deontologiei
profesionale;
e) sa participe la adunarile si manifestarile initiate de
organele de conducere ale Uniunii si Camerelor, la activitatile
profesionale, precum si la sedintele organelor de conducere din
care fac parte;
f) sa pastreze secretul profesional;
g) sa achite cu regularitate cotele de contributie si cotizatiile
stabilite de Uniune si de Camere pentru formarea bugetelor
acestora;
h) sa aiba un comportament demn atat in afara profesiei, cat
si in exercitarea acesteia;
i) sa raspunda in termenul stabilit la toate solicitarile Camerei
sau ale Uniunii.
Sectiunea 3 - Raspunderea executorilor judecatoresti
Art. 55 (1) Executorul judecatoresc raspunde pentru
modul in care isi indeplineste atributiile, disciplinar sau civil, in
conditiile legii, regulamentului si ale prezentului statut.
(2) Actiunea disciplinara se judeca de Consiliul de disciplina
al Camerei.
(3) Impotriva hotararii Consiliului de disciplina al Camerei
partile pot face contestatie, in termen de 15 zile de la
comunicare, la Comisia superioara de disciplina a Uniunii, care
judeca in complet de 5 membri.
(4) Hotararea Comisiei superioare de disciplina este
definitiva si poate fi atacata cu recurs la curtea de apel in a carei
raza teritoriala se afla sediul biroului executorului judecatoresc
in cauza.
(5) Raspunderea civila a executorului judecatoresc poate fi
angajata, in conditiile legii civile, pentru cauzarea de prejudicii
prin incalcarea obligatiilor sale profesionale.
(6) Asigurarea de raspundere profesionala a executorului
judecatoresc se realizeaza prin Casa de Asigurari a Executorilor
Judecatoresti, constituita in acest scop, potrivit legii.
Art. 56 Nerespectarea prevederilor prezentului statut
constituie abatere disciplinara.
Art. 57 (1) Executorii judecatoresti sanctionati conform
prevederilor art. 46 lit. a), b) si c) din lege pot exercita functii
eligibile, la urmatoarele alegeri, numai la nivelul Camerei.
(2) Executorii judecatoresti sanctionati conform prevederilor
art. 46 lit. a) si b) din lege sunt reabilitati dupa un termen de
6 luni de la data aplicarii sanctiunii, daca in aceasta perioada
nu savarsesc o noua abatere.
(3) Executorii judecatoresti sanctionati conform prevederilor
art. 46 lit. c) din lege sunt reabilitati dupa un termen de un an de
la data achitarii amenzii, daca in aceasta perioada nu savarsesc
o noua abatere.
(4) Executorii judecatoresti sanctionati conform prevederilor
art. 46 lit. d) din lege sunt reabilitati dupa un termen de 3 ani de
la expirarea perioadei de suspendare, daca in aceasta perioada
nu savarsesc o noua abatere.
Capitolul V - Pregatirea si perfectionarea executorilor judecatoresti
Art. 58 Pregatirea profesionala continua reprezinta
totalitatea activitatilor planificate de pregatire teoretica si practica
desfasurate de executorii judecatoresti in vederea dobandirii
sau imbunatatirii nivelului de cunostinte, abilitati si aptitudini
profesionale, in scopul cresterii calitatii actului executional si a
nivelului de performanta in domeniul respectiv.
Art. 59 Managementul activitatilor de pregatire
profesionala continua este realizat de Consiliul Uniunii prin
Programul national de pregatire profesionala continua.
Art. 60 (1) In aplicarea art. 7 lit. a), b), c), d) si f) din
prezentul statut, precum si a art. 41^1 din lege, Uniunea
coordoneaza activitatea Centrului National de Pregatire si
Perfectionare a Executorilor Judecatoresti.
(2) Organizarea si functionarea Centrului National de
Pregatire si Perfectionare a Executorilor Judecatoresti sunt
stabilite prin Regulamentul de functionare si perfectionare al
Centrului National de Pregatire si Perfectionare a Executorilor
Judecatoresti, aprobat de catre Consiliul Uniunii.
(3) In cadrul Centrului National de Pregatire si Perfectionare
a Executorilor Judecatoresti functioneaza o comisie stiintifica ce
va fi consultata de catre Consiliul Uniunii in probleme de
modificari legislative, analize stiintifice, studii etc.
Art. 61 Participarea la pregatirea profesionala efectuata
prin Centrul National de Pregatire si Perfectionare a Executorilor
Judecatoresti este obligatorie si se face cel putin o data la 3 ani.
Art. 62 Neparticiparea la pregatirea profesionala inauntrul
termenului de 3 ani la Centrul National de Pregatire si
Perfectionare a Executorilor Judecatoresti duce la sesizarea
Colegiului director al Camerei din care face parte executorul
judecatoresc respectiv, cu propunerea de aplicare a unei
sanctiuni conform legii si art. 46 din lege.
Art. 63 Modulele de pregatire, numarul de participanti si
perioada acestora vor fi stabilite de catre conducerea Centrului
National de Pregatire si Perfectionare a Executorilor
Judecatoresti si vor fi adoptate de catre Consiliul Uniunii.
Art. 64 La absolvirea perioadei de perfectionare se va
sustine un test si in functie de rezultatul acestuia se va aplica
sau nu masura obligativitatii reluarii cursului de catre participanti
la un modul viitor inauntrul acestui termen de 3 ani.
Art. 65 Centrul National de Pregatire si Perfectionare a
Executorilor Judecatoresti va elibera un certificat de absolvire
la sfarsitul perioadei de pregatire profesionala.
Art. 66 (1) Executorii judecatoresti care acced in profesie
fara examen au obligatia in primii 3 ani de activitate sa participe
anual la cursurile de formare profesionala continua organizate
de Centrul National de Pregatire si Perfectionare a Executorilor
Judecatoresti.
(2) Modalitatea de evaluare a cunostintelor acumulate se
face prin teste cu notare de la 0 (zero) la 10 (zece), teste la care
cursantii trebuie sa obtina cel putin media 7, fara ca nota
obtinuta la fiecare materie sa fie mai mica de 5.
(3) Nepromovarea testelor organizate la doua sesiuni
consecutive de pregatire face dovada vaditei incapacitati
profesionale, fiind aplicabile prevederile art. 22 alin. (1) lit. f) din
lege, urmand ca la sesizarea Consiliului Uniunii ministrul justitiei
sa dispuna incetarea calitatii de executor judecatoresc.
Capitolul VI - Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 67 (1) Aprobarea statutului si primele alegeri ale
organelor de conducere ale Uniunii si ale Camerelor se vor
efectua de primul Congres al executorilor judecatoresti si, dupa
caz, de Adunarea generala a Camerelor.
(2) Congresul de constituire a Uniunii se va compune din
presedintii si vicepresedintii Camerelor si din cate un membru
desemnat al acestora, cu exceptia Camerei de pe langa Curtea
de Apel Bucuresti, care va desemna 3 membri.
Art. 68 Modificarile prezentului statut si corelarea cu
actele normative ulterioare se vor face de catre Consiliul Uniunii,
urmand sa fie ratificate de Congresul Uniunii.
Art. 69 (1) Cheltuielile de executare silita sunt prevazute
in anexa nr. 1, care face parte integranta din prezentul statut.
(2) Codul deontologic al executorului judecatoresc este
prevazut in anexa nr. 2, care face parte integranta din prezentul
statut.
Art. 70 Dupa adoptare, prezentul statut se comunica
ministrului justitiei si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
br>Anexa nr. 1 la statut - Cheltuieli de executare silita
Nr. Activitatea Suma
crt. (lei)
1. Inregistrare Pana la: 1,00
2. Formare dosar Pana la: 10,00
3. Redactare adresa Pana la: 10,00
4. Proces-verbal de indeplinire a procedurii Pana la: 20,00
5. Cheltuieli de transport In functie de distanta
si de mijlocul de transport
6. Cheltuieli de transmitere prin posta In functie de valoarea timbrelor
necesare pentru modalitatea
de transmitere
7. Emiterea somatiei Pana la: 10,00
8. Proces-verbal de sechestru Pana la: 30,00
9. Proces-verbal de situatie Pana la: 50,00
10. Notarea somatiei in cartea funciara Pana la: 50,00
11. Publicatie de vanzare mobiliara Pana la: 30,00
12. Publicatie de vanzare imobiliara Pana la: 50,00
13. Emitere adresa poprire pe fiecare tert poprit Pana la: 10,00
14. Emitere adresa de radiere a somatiei din cartea funciara Pana la: 50,00
15. Proces-verbal de licitatie Pana la: 50,00
16. Proces-verbal de distribuire sume Pana la: 100,00
17. Act de adjudecare Pana la: 300,00
18. Proces-verbal de constatare Pana la: 100,00
19. Arhivare dosar Pana la: 30,00
Anexa nr. 2 la statut - Codul dentologic al executorului judecatoresc
Capitolul I - Principii generale
Art. 1 Rolul prezentului cod este acela de a formula
standarde ale conduitei executorului judecatoresc, pentru ca
aceasta sa fie conforma cu onoarea si demnitatea profesiei sale.
Art. 2 Executorii judecatoresti sunt obligati sa respecte
regulile de conduita morala si profesionala cuprinse in prezentul
cod.
Art. 3 Executorii judecatoresti sunt independenti din punct
de vedere profesional si se supun numai Constitutiei Romaniei,
legii, statutului profesiei si prezentului cod.
Capitolul II - Conduita executorului judecatoresc
Art. 4 Ideile care guverneaza activitatea executorului
judecatoresc sunt independenta profesionala, respectarea
legilor, onoarea, probitatea, confidentialitatea, organizarea,
eficacitatea si perseverenta.
Art. 5 Indeplinirea corecta si in timp util a atributiilor
profesionale confera substanta principiului integritatii
profesionale.
Art. 6 Corectitudinea si integritatea morala sunt valori
fundamentale pe care executorul judecatoresc este obligat sa
le respecte atat in timpul serviciului, cat si in afara acestuia.
Art. 7 Datoria fiecarui executor judecatoresc este sa
pastreze secretul profesional, cu exceptia dispozitiilor legale sau
statutare contrare. Aceasta obligatie nu este limitata in timp.
Art. 8 Organizarea riguroasa a activitatii executorului
judecatoresc se face in scopul satisfacerii celor mai exigente
standarde de calitate si eficacitate a muncii.
Art. 9 Respectarea si aplicarea principiilor enuntate
constituie un deziderat si un scop al exercitarii profesiei de
executor judecatoresc. Respectarea lor se impune chiar si in
afara exercitarii activitatii profesionale, executorul judecatoresc
fiind obligat sa se abtina de la savarsirea de fapte ilegale sau
contrare dispozitiilor statutare ale asociatiei profesionale din
care face parte, de natura a aduce atingere principiilor
fundamentale, ordinii publice si bunelor moravuri sau demnitatii
profesiei de executor judecatoresc.
Art. 10 Executorii judecatoresti au indatorirea de a se
preocupa in mod constant de actualizarea cunostintelor
profesionale si de mentinerea lor la un nivel corespunzator de
competenta profesionala.
Capitolul III - Relatia executorului judecatoresc cu clientii
Art. 11 Executorul judecatoresc trebuie sa asigure
transparenta activitatii sale in relatiile cu clientul de care este
angajat, precum si cu tertele persoane, sub rezerva respectarii
obligatiei de confidentialitate. Lipsa de transparenta poate aduce
prejudicii grave imaginii profesiei de executor judecatoresc si
este interzisa cu desavarsire.
Art. 12 Executorul judecatoresc va evita orice conflict de
interese care ar aduce atingere imaginii profesiei sau a
asociatiei profesionale.
Art. 13 Executorul judecatoresc isi va sprijini colegii in
exercitarea profesiei, in aplicarea si apararea prezentului cod. El
va raspunde favorabil la cererea de consultanta a acestora si ii
va ajuta in situatii dificile, in limita posibilitatilor sale, in special
prin rezolvarea unor probleme de ordin deontologic.
Art. 14 Executorul judecatoresc va tine cont de opiniile si
practicile colegilor, in masura in care acestea nu contravin
principiilor generale cuprinse in prezentul cod.
Art. 15 Se interzice executorului judecatoresc orice
manifestare de concurenta neloiala, iar exercitarea profesiei se
face exclusiv pe criterii de competenta teritoriala si profesionala.
Capitolul IV - Relatiile executorilor judecatoresti cu magistratii si avocatii
Art. 16 Executorul judecatoresc va da dovada de respect
fata de magistrati si avocati, dar, in acelasi timp, isi va exercita
atributiile in mod constiincios si fara teama, fara a tine cont de
propriile sale interese.
Art. 17 Executorul judecatoresc nu trebuie in niciun
moment sa furnizeze magistratului sau avocatului, cu buna
stiinta, o informatie falsa sau de natura sa il induca pe acesta in
eroare.
Capitolul V - Relatiile dintre executorii judecatoresti si organele de conducere
Art. 18 Executorii judecatoresti alesi in organele de
conducere nu vor putea folosi in niciun mod aceste functii in
scopul obtinerii unor avantaje sau exclusivitati.
Art. 19 In exercitarea functiilor de conducere, executorii
judecatoresti trebuie sa se preocupe de organizarea activitatii
personalului, sa manifeste initiativa si spirit de responsabilitate.
In luarea deciziilor ei trebuie sa acorde intotdeauna prioritate
intereselor profesiei si asociatiei profesionale.
Art. 20 Executorii judecatoresti alesi in organele de
conducere vor acorda o deosebita atentie functiilor ocupate si
vor raspunde tuturor convocarilor.
Art. 21 Executorul judecatoresc este obligat sa respecte
neconditionat toate hotararile organelor de conducere.
Capitolul VI - Dispozitii finale
Art. 22 Codul deontologic al executorilor judecatoresti se
aproba de Congresul Uniunii Nationale a Executorilor
Judecatoresti.
Art. 23 Orice modificare a prezentului cod va fi supusa
aprobarii Congresului.
Art. 24 De la data adoptarii de catre Congres, prezentul
cod devine norma de conduita morala obligatorie pentru toti
executorii judecatoresti din Romania.
Art. 25 Nerespectarea normelor deontologice atrage
raspunderea disciplinara a executorului judecatoresc.
|