Recomandari de sanatate publica pentru masuri specifice ce vor fi dispuse de institutiile competente privind reluarea activitatii in domenii specifice dupa incetarea starii de urgenta
INSP, context COVID-19
Publicat 9 mai 2020 - https://insp.gov.ro/dj/comunicate/Recomandari%20masuri%20speficice%20dupa%20starea%20de%20urgenta.pdf
Anexa 1 - Reguli de organizare si desfasurare a activitatilor de ingrijire personala in spatiile special destinate
1. Prin activitatea de ingrijire personala se intelege activitatea desfasurata in spatii
special destinate pentru frizerie, coafura, manichiura, pedichiura si cosmetica.
2. Accesul la aceste servicii se realizeaza cu programare prealabila, astfel incat sa nu
existe persoane in asteptare in interiorul incintei, asigurandu-se o suprafata
minima de 4 mp pentru fiecare client si o distanta minima de 2 m, intre oricare 2
persoane apropiate;
3. La efectuarea programarii, clientul va fi informat asupra faptului ca accesul in
interiorul incintei se va realiza doar dupa verificarea temperaturii, care nu trebuie
sa depaseasca 37 grade C, sub rezerva absentei simptomelor virozelor respiratorii si cu
dezinfectia mainilor. Operatorul economic are obligatia de a pune la dispozitie
materialele si substantele necesare.
4. Personalul angajat are obligatia de a purta in permanenta manusi si masca, iar
dupa fiecare client se va proceda la dezinfectarea instrumentarului si suprafetelor
de lucru.
5. Mastile de protectie utilizate de personal vor fi schimbate la un interval de cel mult
4 ore, iar manusile vor fi dezinfectate dupa fiecare client.
6. Incinta va fi aerisita la un interval de cel mult 2 ore.
Anexa 2 - Reguli pentru desfasurarea activitatii in cabinetele stomatologice
Pacientii cu simptomatologie de viroza respiratorie, pacientii aflati in
izolare/carantina sau pozitivi/confirmati cu Coronavirus SARS-CoV-2 (COVID-19) pot fi
tratati doar in cabinetele stomatologice desemnate.
Masuri generale pentru desfasurarea activitatii in cabinetele stomatologice:
- Evitarea pe cat posibil a contactului cu personalul (nu strangeti mana,
mentineti o distanta de mai mult de 1,5 m in timpul unei discutii, etc);
- In afara manoperelor de tratament, evitarea pe cat posibil a
contactului cu pacientul;
- Permiterea accesului in camera de tratament doar a pacientului, cu
exceptia situatiilor speciale (copii, persoane dependente etc), caz in care se va
limita accesul la o persoana insotitoare;
- Nu se permite stationarea in sala de asteptare si se recomanda
dezinstalarea oricarui aparat de cafea si/sau dozator de apa, eliminarea revistelor,
pliantelor, jucariilor, etc;
- La intrarea in cabinetele stomatologice vor fi amplasate dispensere cu
solutii dezinfectante (antiseptice pe baza de alcool);
- Dezinfectia regulata a manerelor usilor, salii de asteptare, receptiei;
- Dezinfectia toaletei dupa utilizarea acesteia de catre un pacient;
- Este recomandata plata cu cardul si dezinfectia POS.
|
|
Accesul la tratament:
- Se face doar cu programare telefonica/online prealabila. La momentul
programarii pacientul va fi intrebat daca:
Are simptome de raceala, stranut, tuse, dureri in gat, dificultati de
respiratie si / sau febra (≥37⁰C)?
Are membrii ai familiei cu aceste simptome?
Are varsta de 65 de ani sau mai mult?
Sufera de o patologie cronica sau o afectiune care ii reduce
imunitatea?
Este sanatos si se simte in prezent sanatos?
- Programarea pacientilor cu risc crescut (peste 65 de ani sau care
sufera de o patologie cronica) se va face pentru inceputul programului de lucru.
- Programarea pacientilor care necesita proceduri generatoare de
aerosoli va fi facuta pentru sfarsitul programului de lucru.
- La prezentarea in cabinet se va efectua termometrizarea pacientului si
se va solicita dezinfectia mainilor.
- Inainte de inceperea tratamentului, medicul stomatolog va obtine
acordul informat al pacientului.
Tipuri de proceduri:
- Proceduri fara generare de aerosoli: consultatie, extractie simpla,
sutura, incizie si drenaj abces, obturatie provizorie, radiografie, tratamente
ortodontice de mentinere;
- Proceduri generatoare de aerosoli: utilizarea pieselor de mana
rotative (in special turbina), a sprayului apa-aer, a aparaturii ultrasonice, a
dispozitivelor cu jet de particule. Inaintea unei proceduri generatoare de aerosoli,
pacientul va clati in prealabil gura timp de 1 minut cu solutie 1% peroxid de
hidrogen (prin diluarea unei solutii de H2O2 3% cu apa).
Echipament de protectie:
- Personalul va utiliza echipament de protectie – masca chirurgicala, viziera si manusi.
- Pentru procedurile generatoare de aerosoli se va folosi masca tipFFP2/3 sau echivalent.
Dupa fiecare pacient se va efectua:
- Aerisirea camerei de tratament;
- Dezinfectarea riguroasa a suprafetelor (unit dentar, blat de lucru etc.),
cu dezinfectant de suprafata conform standardelor;
- Daca exista o contaminare vizibila pe suprafete, se va indeparta mai
intai cu o carpa umeda (apa), de unica folosinta cu apa si sapun;
- Dezinfectia cu alcool 80 % a tuturor dispozitivelor medicale care nu
sunt rezistente la sterilizare cu aer cald. Daca exista o contaminare vizibila pe
dispozitive, aceasta trebuie mai intai indepartata cu o carpa umeda (cu apa) sau cu
o carpa de unica folosinta, apa si sapun. Pentru un dispozitiv medical (sau parti ale
acestuia) care nu este rezistent la alcool se folosesc servetele de curatare si
dezinfectare pentru suprafete sensibile;
- Este de preferat utilizarea unor materiale de curatare de unica
folosinta, cat mai mult posibil;
- Dezinfectarea aspiratorului si a scuipatoarei;
- Dezinfectarea completa a unitului stomatologic cu dezinfectant cu
efect virucid, prin pulverizare;
- Sterilizarea completa a pieselor inainte de reutilizare (autoclav) sau
utilizare de piese de unica folosinta;
- Schimbarea mastii, manusilor, curatarea si dezinfectarea vizierei;
- Spalarea mainilor cu apa si sapun sau dezinfectia cu solutie
hidroalcoolica inainte de a pune alta pereche de manusi.
Anexa 3 - Reguli de organizare si desfasurare a activitatilor in unitatile sanitare non-COVID
In acordarea asistentei medicale de specialitate pacientilor care se prezinta la
spitale se va incerca, pe cat posibil, evitarea internarii si efectuarea tratamentului
medical la domiciliu/ambulatoriu.
Din cauza transmiterii comunitare a SARS-CoV-2 in Romania, toti pacientii care se
interneaza trebuie considerati ca fiind potential infectati, motiv pentru care este
obligatorie utilizarea echipamentelor individuale de protectiei la toate procedurile
medicale efectuate, conform ghid INSP.
La prezentarea in spital se va realiza triajul tuturor persoanelor si in functie de
simptomatologia prezentata, cazurile suspecte vor fi internate in zone speciale de izolare
(zone tampon), urmand a fi testate prin RT-PCR pentru infectia cu SARS-CoV-2 (conform
recomandarilor INSP).
Pacientii suspecti (care poarta obligatoriu masca) vor fi preluati de la triaj si
condusi in zona tampon de personalul anume desemnat, pe un circuit separat fata de
restul bolnavilor.
Daca numarul pacientilor nu permite internarea lor singuri in salon, acestia pot fi
internati cate doi intr-un salon, insa cu respectarea unei distante de minim 2 metri intre
acestia.
Pacientii vor purta masca pe toata perioada internarii in zona tampon.
Personalul medical din zona tampon va fi echipat corespunzator (halat de unica
folosinta peste uniforma de spital, manusi, boneta, masca).
Se recolteaza probe conform procedurii privind prelevarea si transportul probelor
biologice pentru diagnosticul infectiei cu SARS-CoV-2 si se trimit la Laboratorul Analize
Medicale, impreuna cu Formularul de insotire probe recoltate.
In cazul pacientilor internati in zona tampon, avand rezultat pozitiv, medicul
curant/de garda suna la 112 si pacientul va fi transferat la cel mai apropiat spital dedicat
managementului pacientilor infectati COVID-19 conform reglementarilor legale in
vigoare. Salonul va fi dezinfectat inainte de internarea urmatorului pacient.
Persoanele prezentate si care in urma triajului nu au fost considerate cazuri
suspecte, vor fi internate in sectiile aferente patologiei prezentate cu asigurarea unei
distante de minim 2 metri intre pacienti.
Fiecare unitate sanitara cu paturi are obligatia de a-si revizui circuitele functionale
si procedurile de lucru conformitate cu principiile generale prezentate mai sus.
Anexa 4 - Masuri de prevenire si protectie pe perioada desfasurarii activitatilor de pregatire, pentru elevii claselor terminale (a 8-a, a 12- a si a 13-a) precum si pe perioada organizarii examenelor evaluare nationala si bacalaureat
1. Activitatea de pregatire se va organiza pe grupe care vor cuprinde cel mult 10
elevi si va dura nu mai mult de 3 ore, cu pauza de cel putin 10 de minute la fiecare ora,
pentru aerisirea incaperilor.
2. La activitatile de pregatire este interzisa participarea elevilor si a personalului
didactic sau auxiliar care sufera de afectiuni cronice, locuiesc impreuna cu persoane ce
sufera de astfel de afectiuni sau persoane cu varsta de peste 65 de ani.
3. Elevii prevazuti la punctul 2 vor benefica de o forma de pregatire alternativa.
4. Pauzele se vor programa astfel incat simultan sa nu fie in pauza mai mult de 2
grupe de maxim 10 elevi fiecare.
5. Inainte de inceperea activitatilor de pregatire/examinare, in spatiile unde
acestea urmeaza a se desfasura, se va realiza dezinfectia suprafetelor cu substante
biocide pe baza de clor sau alcool, urmata de aerisirea incaperii pentru o perioada de cel
putin 30 de minute.
6. Accesul in interiorul scolii se va realiza doar dupa dezinfectia mainilor, verificarea
temperaturii (care nu trebuie sa depaseasca 37 grade Celsius) si sub rezerva absentei simptomelor
virozelor respiratorii.
7. Pe toata durata activitatilor desfasurate in scoala, atat elevii cat si profesorii vor
purta masca medicala simpla sau masca nemedicala din diverse materiale textile, iar
elevii vor fi asezati in banci astfel incat sa aiba cel putin un loc liber in stanga si dreapta si
un rand liber in fata si spate.
8. Eliminarea mastilor purtate de elevi si profesori se va realiza in locuri special
destinate.
9. Activitatea de examinare se va desfasura cu respectarea tuturor masurilor mai
sus prezentate, fara a fi obligatorie acordarea pauzelor.
Anexa 5 - Recomandari privind activitatea in lacasurile de cult
Precautiuni universal valabile
1. Accesul persoanelor in lacasurile de cult va fi permis numai cu respectarea
precautiunilor universal valabile pentru limitarea raspandirii infectiei cu virusul
SARS-COV-2:
2. Accesul persoanelor in lacasul de cult se va face limitat, cu respectarea unei
suprafeţe de 8 mp per persoana;
3. Atat personalul care deserveste lacasul de cult, cat si persoanele care intra in
lacasul de cult vor purta masca. Pentru a oferi o protectie eficace, masca trebuie
sa acopere gura si nasul.
4. Persoanele isi vor dezinfecta mainile cu dezinfectat pe baza de alcool care va fi pus
la dispozitie la intrarea in lacasul de cult;
5. La intrarea in lacasul de cult se va efectua un triaj observational si nu se va permite
accesul persoanelor prezinta simptome de infectie respiratorie (tuse, stranut,
rinoree);
6. Se vor plasa la loc vizibil anunturi scrise privind regulile de distantare fizica si cele
de acces in lacas.
Precautiuni speciale:
1. Se va evita atingerea sau sarutarea obiectelor sacre de cult, in locul acestor gesturi
rituale se va indica ingenuncherea sau inclinarea;
2. Binecuvantarea se va oferi/primi de la o distanta de cel putin 1 m;
3. Se va evita oferirea/primirea impartasaniei in conditile in care nu se pot asigura
lingurite si pahare de unica folosinta;
4. Se vor dezinfecta periodic, o data la 4 ore, obiectele frecvent atinse: minerele
usilor, obiectele de cult, icoanele, suprafetele;
5. Slujbele se vor oficia de catre slujitorii bisericesti/religiosi, numai in aer liber cu
menţinerea distanţei intre persoane.
6. Nu se recomanda organizarea de pelerinaje sau calatorii religioase.
Anexa 6 - Recomandari privind activitatea in birourile deschise
Masuri care privesc angajatii
Angajatii vor respecta masurile de precautie universal valabile:
1. - portul obligatoriu mastii (medicale/non-medicale), care pentru o protectie
eficace trebuie sa acopere atat gura, cat si nasul.
2. - izolarea la domiciliu in cazul in care prezinta simptomatologie de infectie
respiratorie (tuse, stanut, rinoree, febra, stare gnerala alterata);
3. - izolare la domiciliu in cazul in care a venit in contact cu un caz suspect sau
confirmat de infectie cu virusul SARS COV-2 si respectarea masurilor aplicabile, in vigoare.
4. - spalatul pe maini ori de cite ori este nevoie, evitarea atingerii fetei cu mainile
neigienizate.
Masuri care privesc angajatorul
Angajatorii vor asigura:
1. Programul de lucru decalat pentru a evita aglomerarile la intrare/iesire din incinta
si pentru a limita numarul de angajati prezenti in acelasi timp in aceeasi incinta;
2. Triajul observational al angajatilor si nu vor permite prezenta la locul de munca al
persoanelor care prezinta simptomatologie de infectie respiratorie (tuse, stanut,
rinoree, febra, stare gnerala alterata);
3. Termometrizarea zilnic, la intrarea in tura de serviciu – angajatii cu temperatura
peste 37 C vor fi trimisi acasa cu indicaţie de consultare a medicului de familie;
4. Vor asigura o distanta de minimum 1,5 m intre angajatii care lucreaza la birouri
orientate fata-spate si spate-spate;
5. Pentru birourile orientate fata-fata vor asigura separarea acestora cu paravane
care se vor dezinfecta zilnic cu solutii pe baza de alcool;
6. Dezinfectia suprafetelor de lucru la inceperea serviciului si apoi o data la 4 ore;
7. Acordarea pauzelor de masa esalonat, cu respectarea distantei fizice de minimum
2 m;
8. Aerisirea periodica a incaperilor;
9. In cazul incaperilor climatizate cu recircularea aerului se efectua nebulizare o data
pe saptamana, de preferat la sfarsitul saptamanii si se va efectua dezinfectia
instalatiei de climatizare conform instructiunilor producatorului.
Anexa 7 - Recomandari privind functionarea unitatilor de cazare in regim hotelier
In contextul epidemiologic actual, avand in vedere faptul ca serviciile hoteliere
de cazare nu au fost suspendate in perioada starii de urgenta, dar acestea nu au
functionat datorita lipsei de clienti ca urmare a restrictiilor de circulatie si avand in
vedere ca in perioada urmatoare hotelurile pot oferi aceste servicii de cazare, insa nu in
scop turistic, ci pentru motive precum deplasari in interes profesional, mentenanta, etc.,
in vederea protejarii starii de sanatate a populatiei, se recomanda urmatoarele :
1. Hotelurile, prin specificul activitatii, sunt locuri in care oaspetii locuiesc temporar
intr-un spatiu restrans, in care exista un grad ridicat de interactiune intre oaspeti si
angajati.
2. Aspectele care trebuie avute in vedere in mod deosebit sunt: cazarea oaspetilor,
alaturi de serviciile implicite (alimente si bauturi, curatenie, organizarea
activitatilor etc.), si interactiunile specifice acestor unitati (oaspeti-oaspeti,
personal-oaspeti si personal-personal).
3. Fiecare membru al personalului trebuie sa respecte cu strictete masurile de baza
pentru protejarea impotriva COVID-19, cum ar fi igiena mainilor, distantarea fizica,
evitarea atingerii ochilor, nasului si a gurii, respectarea igienei respiratorii, si
respectarea recomandarilor de a ramane acasa si de a solicita asistenta medicala,
daca au simptome specifice bolii
4. Conducerea unitatii trebuie sa adopte o atitudine responsabila
5. Echipa de management ar trebui sa dezvolte un plan de actiune adaptat situatiei si
sa-l puna in aplicare in conformitate cu recomandarile autoritatilor locale si
nationale de sanatate publica, avand ca scop prevenirea cazurilor, gestionarea
eficienta a cazurilor, si atenuarea impactului in randul clientilor si al personalului.
6. Echipa de management ar trebui sa dispuna de suficiente resurse umane si
economice pentru a asigura implementarea rapida si eficienta a planului de
actiune.
7. Planul de actiune poate fi evaluat zilnic sau ori de cate ori este nevoie si acesta
poate cuprinde/se poate referi, la urmatoarele :
a) Optimizarea comunicarii intre conducere si personal, pentru a pre-defini o
politica de informare a oaspetilor, dar si pentru a furniza si obtine rapid
informatii cu privire la incidentele care pot aparea in unitatea de cazare si
pentru a cunoaste starea situatiei in orice moment.
b) Optimizarea comunicarii intre conducere si client, prin postere informative
pentru a creste impactul mesajelor cheie in randul oaspetilor, inclusiv promovarea igienei mainilor (spalarea pe maini timp de cel putin 20 de
secunde, pe toate partile mainii), si igiena respiratorie. De asemenea
personalul de la receptie trebuie sa fie suficient de bine informat cu privire la
COVID-19, astfel incat sa isi poata indeplini sarcinile in conditii de siguranta si
sa poata preveni o posibila transmitere a COVID-19 in cadrul unitatii. Acesta
trebuie sa fie in masura informeze oaspetii cu privire la politica unitatii in
materie de masuri preventive adoptate sau alte servicii ce pot fi solicitate de
oaspeti (de exemplu, servicii medicale si farmaceutice disponibile in zona sau
in unitate). In plus, acesta ar trebui sa sfatuiasca oaspetii cu simptome
respiratorii sa stea in camerele lor pana cand vor fi consultati de catre un
medic - conducerea se va ocupa imediat de aceasta - si sa poata oferi
recomandari de igiena de baza, daca este nevoie. Personalul de la receptie,
trebuie sa asigure accesul la informatii oficiale, actualizate, cu privire la
calatoriile catre si dinspre tarile sau zonele cu transmitere (COVID-19).
c) Se va stabili de catre echipa de management politica de ocupare a camerelor,
privind persoanele insotitoare, in situatia in care exista un caz suspectat de
COVID-19. Cea mai recenta definitie a cazului suspectat de COVID-19 poate fi
accesata pe site-ul INSP. Pentru astfel de cazuri, in cadrul receptiei, trebuie sa
fie disponibile imediat numerele de telefon ale directiei de sanatate publica
judetene/a municipiului Bucuresti , pentru a putea fi utilizate ori de cate ori
exista posibilitatea ca un oaspete sa fie bolnav.
d) In cadrul receptiei trebuie sa existe o trusa medicala care sa contina:
Dezinfectant/servetele cu efect antibacterian pentru curatarea suprafetelor
(servetele).
Masti pentru fata/ochi (separate sau combinate, scut facial, ochelari de protectie).
Trebuie mentionat ca mastile faciale de unica folosinta pot fi utilizate o singura
data (consultati Recomandarile privind utilizarea mastii).
Manusi (de unica folosinta)
Sort de protectie (de unica folosinta)
Halat medical lung, cu maneci lungi
Sac de unica folosinta pentru deseuri (pericol biologic)
e) Se vor promova masurile de distantare sociala, curatarea mainilor si igiena
respiratorie.
f) Principalele masuri de prevenire a transmiterii de COVID-19 sunt distantarea
sociala, si efectuarea frecventa a igienei mainilor si respectarea igienei
respiratorii. Aceste masuri ar trebui reamintite oaspetilor, ca o forma de
ospitalitate, desi probabil acestia sunt deja familiarizati cu ele.
g) Distantarea sociala presupune abtinerea de la imbratisare, pupat sau
strangerea mainilor in cadrul interactiunilor cu oaspetii, dar si cu personalul.
Aceasta presupune mentinerea unei distante de cel putin 1 m si evitarea
oricarei persoane care tuseste sau stranuta.
h) Igiena mainilor inseamna spalarea mainilor in mod regulat si riguros cu un
dezinfectant de maini pe baza de alcool, sau spalarea lor cu apa si sapun. De
asemenea, inseamna si evitarea atingerii ochilor, nasului si a gurii. Se
recomanda dezinfectarea mainilor dupa orice schimb de obiecte (bani, carduri
de credit) cu oaspetii.
i) Igiena respiratorie inseamna acoperirea gurii si a nasului cu pliul cotului sau cu
un servetel, atunci cand tusiti sau stranutati. Servetelul utilizat trebuie aruncat
imediat intr-un cos de gunoi cu capac.
j) Se recomanda monitorizarea oaspetilor din unitate, care pot fi bolnavi, dar cu
respectarea reglementarilor privind protectia datelor cu caracter personal si a
dreptului la viata privata si confidentialitate. Personalul de la receptie ar trebui
sa inregistreze toate incidentele relevante pe care le constata, cum ar fi
cererile pentru consultatii medicale. Aceste informatii vor ajuta oaspetii, prin:
recomandari adecvate, facilitarea depistarii din timp si gestionarea rapida a
cazurilor suspectate, impreuna cu autoritatile sanitare locale.
k) Personalul de la receptie trebuie sa aiba o abordare discreta in privinta acestor
informatii, si ar trebui sa asigure faptul ca doar conducerea si serviciile
medicale vor evalua situatia si vor lua deciziile corespunzatoare.
l) Vor fi asigurate serviciile tehnice si de mentenanta conform reglementarilor in
vigoare (aprovizionare cu apa, ventilatie; iluminat; etc). Se va verifica existenta
suficienta de sapun si solutii dezinfectante. Atat pe holuri cat si in fiecare
camera se vor monta dozatoare cu dezinfectant.
Masuri de restrictionare temporara a unor tipuri de activitati
a) Nu vor functiona intr-o prima etapa restaurantele; barurile; cafenelele si
cofetariile din incinta hotelului. Servirea mesei se va face in regim room
service. Este preferabil sa se foloseasca tacamuri si vesela de unica folosinta.
b) Locurile de joaca special destinate copiilor vor fi inchise
c) Locurile special amenajate pentru fitness, saune; piscina interioara; etc, din
incinta hotelurilor, in aceasta prima etapa, raman inchise.
d) Spalarea si dezinfectia suprafetelor din camere si spatii comune, se va face mai
frecvent decat deobicei, cu solutii speciale biocide, avizate de catre MS in
scopul acesta. In cazul in care, in cadrul hotelului, in randul personalului sau
oaspetilor apare un caz confirmat de COVID-19, in urma anchetei
epidemiologice desfasurata de catre DSP teritorial, activitatea hotelului va fi
inchisa pana la asigurarea dezinfectiei tuturor spatiilor sub recomandarea si
supravegherea DSP teritoriale.
e) Folosirea lifturilor va fi facuta doar daca este strict necesar si numai de catre
cel mult doua persoane o data, care vor purta masti de protectie in tot timpul
folosirii liftului. Este recomandabil ca cele doua persoane sa fie din aceeasi
familie.
Anexa 8 - Reguli generale de organizare si desfasurare a transportului de persoane
1. Accesul in mijloacele de transport este conditionat de purtarea
obligatorie a unei masti medicale sau non-medicale, care sa acopere gura si
nasul;
2. Numarul maxim de pasageri permis va fi limitat la cel mult jumatate din
capacitatea maxima de transport a autovehiculului si cu respectarea distantei
de minim un metru intre calatori;
3. Angajatii vor fi instruiti sa ramana acasa daca au fost expusi direct la
virus si / sau prezinta simptome (febra, dificultati de respiratie, tuse uscata).
Se va efectua triajul zilnic al angajatilor mentinand distantarea de 1 metru,
prin interviu si termometrizare inainte de intrarea in tura.
4. Se va asigura maximizarea ratei de ventilatie a sistemului de aer
conditionat (fara recircularea aerului din interior) si se vor mentine ferestrele
deschise (cand este posibil) in timp ce vehiculul este in functiune.
5. Se va efectua obligatoriu curatenia si dezinfectia vehiculului inainte de
intrarea in traseu, precum si ulterior, la un interval de cel mult 4 ore. Pentru
vehiculele care parcurg un traseu cu durata mai mare de 4 ore, se va efectua
curatenia si dezinfectia vehiculului la inceputul si la finalul cursei. Va fi evitata
maturarea uscata si alte actiuni mecanice pe suprafete potential contaminate
pentru a reduce posibilitatea de dispersare a virusul. Se vor utiliza in schimb
metode de curatare umeda.
6. Prin statiile de difuzare din cadrul mijloacelor de transport, acolo unde
acestea exista, se vor comunica permanent informatii cu privire la masurile de
prevenire a infectiei COVID – 19.
7. Conducatorii vehiculelor au obligatia de a pastra distanta sociala in
timpul pauzelor si perioadelor de repaus pe drum, evitandu-se contactele cu
alte persoane (soferi, pasager, persoane adiacente parcursului, etc).
8. La imbarcare/debarcare, cat si pe timpul deplasarii, pasagerii vor
respecta o distanta de minim un metru unul de celalalt.
Reguli specifice de organizare si desfasurare a transportului de persoane pe categorii
I. Mijloace de transport in comun intra-urban de suprafata (autobuz, troleibuz, tramvai, microbuz)
1. Companiile de transport vor lua masura separarii compartimentului
dedicat conducatorului auto de restul spatiului destinat transportului
pasagerilor;
2. Se vor marca cu un semn vizibil de culoare verde locurile permise pentru
transportul pasagerilor, astfel incat sa se pastreze distanta de minim un metru
intre pasageri;
3. Pentru vehiculele cu cel putin doua usi, accesul in interiorul vehiculului
se va realiza doar pe usa din partea frontala a vehiculului, iar coborarea pe
cealalta usa/celelalte usi;
4. Pentru microbuzele care efectueaza transport intra-urban este permis
doar transportul persoanelor pe scaune, cu respectarea regulilor generale
prezentate mai sus.
II. Mijloace de transport in comun inter-urban/international rutier (autobuz, autocar, microbuz)
1. Se vor marca cu un semn vizibil de culoare verde locurile permise pentru
transportul pasagerilor, astfel incat sa se pastreze distanta de minim un metru
intre pasageri;
2. Companiile de transport vor lua masura separarii compartimentului
dedicat conducatorului auto de restul spatiului destinat transportului
pasagerilor;
3. Pentru vehiculele cu cel putin doua usi, accesul in interiorul vehiculului
se va realiza doar pe usa din partea frontala a vehiculului, iar coborarea pe
cealalta usa/celelalte usi.
III. Mijloace de transport in comun pe caile ferate
1. Se vor marca cu un semn vizibil de culoare verde locurile permise pentru
transportul pasagerilor, astfel incat sa se pastreze distanta de minim un metru
intre pasageri;
2. Pentru vagoanele de tip cuseta sau vagoanele de dormit, se permite
transportul unui singur pasager per compartiment, cu exceptia membrilor
aceleiasi familii;
3. Este interzisa introducerea vagoanele de tip restaurant in componenta
garniturilor;
4. Pentru toaletele din vagoane este obligatorie asigurarea apei curente,
sapun lichid si dezinfectant de maini.
IV. Transportul de persoane cu metroul pe reţeaua de cai ferate subterane si supraterane
1. Se vor marca cu un semn vizibil de culoare verde locurile permise pentru
transportul pasagerilor, atat pentru transportul in picioare cat si pentru
transportul pe scaune, astfel incat sa se pastreze distanta de minim un metru
intre pasageri;
2. Accesul in statiile de metrou se va realiza in mod controlat, astfel incat,
pe peroanele de asteptare pasagerii sa poata pastra distanta de minim un
metru intre ei.
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|