OUG 97/2005 republicata 2011 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani. Ordonanta de urgenta nr. 97/2005, republicata
Republicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 719 din 12 octombrie 2011
Republicata in temeiul art. 218 din Legea nr. 71/2011 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 409 din 10 iunie 2011, dandu-se textelor o noua numerotare.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani a fost publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 641 din 20 iulie 2005 si ulterior adoptarii a mai fost modificata si completata prin:
Legea nr. 290/2005 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate
ale cetatenilor romani, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 959 din 28 octombrie 2005;
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 83/2006 pentru completarea art. 10 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenta,
domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 897 din 3 noiembrie 2006, aprobata prin
Legea nr. 54/2007, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 192 din 20 martie 2007;
Legea nr. 53/2007 pentru completarea art. 27 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de
identitate ale cetatenilor romani, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 192 din 20 martie 2007;
Legea nr. 241/2007 pentru abrogarea unor reglementari prin care sunt acordate scutiri sau exonerari de la plata taxelor vamale ale unor bunuri,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 496 din 24 iulie 2007;
Legea nr. 252/2007 pentru modificarea si completarea unor acte normative care reglementeaza evidenta persoanelor, eliberarea actelor de identitate
si activitatea serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 506 din 27 iulie 2007;
Legea nr. 243/2009 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele
de identitate ale cetatenilor romani, pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 84/2001 privind infiintarea, organizarea si functionarea serviciilor publice
comunitare de evidenta a persoanelor, precum si pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 41/2003 privind dobandirea si schimbarea pe cale
administrativa a numelor persoanelor fizice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 445 din 29 iunie 2009 si rectificata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 542 din 4 august 2009.
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1 Prezenta ordonanta de urgenta constituie cadrul
care reglementeaza evidenta, domiciliul, resedinta si actele de
identitate ale cetatenilor romani, prin care se asigura realizarea
raporturilor juridice dintre persoanele fizice, juridice si institutiile
statului de drept.
Art. 2 (1) Evidenta cetatenilor romani reprezinta un sistem
national de înregistrare si actualizare a
a datelor cu caracter
personal ale acestora, necesar cunoasterii populatiei, miscarii
acesteia si comunicarii de date, in interesul cetatenilor, al
statului si al institutiilor publice.
(2) Evidenta cetatenilor romani se tine dupa principiul locului
de domiciliu al acestora, de catre Ministerul Administratiei si
Internelor, prin Directia pentru Evidenta Persoanelor si
Administrarea Bazelor de Date**), impreuna cu serviciile publice
comunitare de evidenta a persoanelor, in Registrul national de
evidenta a persoanelor din cadrul Sistemului national informatic
de evidenta a populatiei.
(3) Pentru cetatenii romani care au domiciliul in strainatate,
evidenta acestora se tine dupa principiul ultimului domiciliu avut
in tara si dupa resedinta declarata in Romania.
----------
**) Potrivit art. 1 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 1.367/2009 privind infiintarea, organizarea si functionarea Directiei pentru Evidenta Persoanelor
si Administrarea Bazelor de Date, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 802 din 25 noiembrie 2009, Directia pentru Evidenta Persoanelor si
Administrarea Bazelor de Date se infiinteaza prin comasarea prin fuziune a Inspectoratului National pentru Evidenta Persoanelor si a Centrului National de
Administrare a Bazelor de Date privind Evidenta Persoanelor, care se desfiinteaza.
Art. 3 Sistemul national informatic de evidenta a
populatiei, denumit in continuare S.N.I.E.P., este administrat de
catre Directia pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea
Bazelor de Date din cadrul Ministerului Administratiei si
Internelor, denumita in continuare D.E.P.A.B.D., si reprezinta
ansamblul activitatilor desfasurate cu mijloace informatice
pentru tinerea evidentei persoanelor, producerea, emiterea si
evidenta documentelor de stare civila, a cartilor de identitate, a
cartilor de alegator si a altor documente necesare persoanei in
relatiile cu statul.
Art. 4 Registrul national de evidenta a persoanelor,
denumit in continuare R.N.E.P., este componenta principala a
S.N.I.E.P. si reprezinta ansamblul datelor cu caracter personal
ale cetatenilor romani, rezultate in urma procesarii automate,
intr-o conceptie unitara, in scopul cunoasterii numarului,
structurii si miscarii populatiei pe teritoriul tarii.
Art. 5 (1) Intocmirea, actualizarea, exploatarea si
valorificarea datelor din R.N.E.P. se fac de catre Ministerul
Administratiei si Internelor, prin D.E.P.A.B.D., si de catre
serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor.
(2) Administrarea bazelor de date integrate, precum si
producerea cartilor de identitate si a cartilor de alegator, in
sistem informatizat, se realizeaza de catre D.E.P.A.B.D.
(3) Continutul R.N.E.P. se aproba si se modifica prin hotarare
a Guvernului, la propunerea Ministerului Administratiei si
Internelor.
(4) R.N.E.P. functioneaza in sistem deschis, servind ca
suport unic pentru furnizarea de date, in conditiile legii, pentru
toate sistemele informatice care prelucreaza date nominale
privind persoana fizica.
(5) Cetatenii romani sunt inregistrati in R.N.E.P. la nastere,
pe baza datelor de stare civila din actele de nastere.
Art. 6 (1) Codul numeric personal, denumit in continuare
C.N.P., reprezinta un numar semnificativ ce individualizeaza o
persoana fizica si constituie singurul identificator pentru toate
sistemele informatice care prelucreaza date cu caracter
personal privind persoana fizica.
(2) Codurile numerice personale sunt generate si
administrate prin mijloace informatice de catre D.E.P.A.B.D.,
care emite si distribuie anual catre serviciile publice comunitare
judetene de evidenta a persoanelor, Serviciul public comunitar
de evidenta a persoanelor al municipiului Bucuresti si
Departamentul Consular din Ministerul Afacerilor Externe listele
continand codurile numerice personale precalculate pentru anul
in curs.
(3) Fiecarei persoane fizice i se atribuie, incepand de la
nastere, un C.N.P. care se inscrie in actele si certificatele de
stare civila si se preia in celelalte acte cu caracter oficial, emise
pe numele persoanei respective, precum si in R.N.E.P.
(4) Atribuirea C.N.P. se face, in tara, de catre serviciile
publice comunitare de evidenta a persoanelor, iar in strainatate,
de catre Ministerul Afacerilor Externe, prin misiunile diplomatice
si oficiile consulare ale Romaniei, in baza listelor prevazute la
alin. (2).
(5) Pentru situatii de exceptie, la solicitarea institutiilor publice
mentionate la alin. (2), D.E.P.A.B.D. genereaza coduri numerice
personale suplimentare, in vederea atribuirii persoanelor fizice,
in conditiile prezentei ordonante de urgenta.
(6) Gestionarea si verificarea atribuirii C.N.P. revin serviciilor
publice comunitare de evidenta a persoanelor sub coordonarea
D.E.P.A.B.D.
Capitolul II - Organizarea, actualizarea, valorificarea si administrarea datelor din R.N.E.P.
Art. 7 Activitatea de evidenta a persoanelor este
organizata pe trei niveluri:
a) la nivel central, de catre D.E.P.A.B.D.;
b) la nivel judetean si al municipiului Bucuresti, de catre
serviciile publice comunitare judetene de evidenta a
persoanelor, respectiv al municipiului Bucuresti;
c) la nivel local si al sectoarelor municipiului Bucuresti, de
catre serviciile publice comunitare locale de evidenta a
persoanelor.
Art. 8 Incepand cu data de 1 iulie 2010, componentele
informatice ale R.N.E.P. se organizeaza pe un singur nivel,
nivelul central. Incepand cu aceasta data, serviciile publice
comunitare locale de evidenta a persoanelor vor efectua
activitatile de actualizare si verificare direct pe componenta
informatica constituita la nivel central.
Art. 9 (1) Actualizarea datelor din R.N.E.P. se realizeaza
de D.E.P.A.B.D. si de serviciile publice comunitare de evidenta
a persoanelor, pe baza documentelor prezentate de persoana
interesata sau comunicate de autoritati, potrivit atributiilor ce le
revin, in situatiile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Autoritatile prevazute la alin. (1) sunt:
a) Ministerul Afacerilor Externe, pentru evenimentele de stare
civila intervenite in strainatate;
b) Ministerul Justitiei, pentru cei care dobandesc sau pierd
cetatenia romana;
c) instantele judecatoresti, pentru persoanele care au pierdut
drepturile electorale, pentru modificari intervenite ca urmare a
divortului si pentru cei supusi interdictiei de a parasi o localitate
sau de a se afla intr-o localitate, in temeiul hotararilor
judecatoresti care au ramas definitive si irevocabile;
d) Directia generala de pasapoarte, pentru cei care
dobandesc sau detin statutul de cetatean roman cu domiciliul in
strainatate.
Art. 10 (1) Datele cu caracter personal ale persoanelor
fizice sunt protejate de legea speciala si nu pot fi prelucrate
decat in conditiile prevazute de aceasta.
(2) Beneficiarii datelor cu caracter personal, comunicate din
R.N.E.P., sunt obligati sa utilizeze datele numai pentru destinatia
stabilita si sa asigure protectia acestora, in conditiile legii.
Art. 11 (1) Furnizarea datelor cu caracter personal din
R.N.E.P., la cererea persoanelor fizice si juridice, se face cu
plata, in conditiile stabilite de lege.
(2) Comunicarea unor date din R.N.E.P. in cadrul unor actiuni
de interes public si achitarea taxelor corespunzatoare se fac pe
baza de protocol incheiat intre Ministerul Administratiei si
Internelor, prin D.E.P.A.B.D., si beneficiar.
(3) Pentru actiuni de interes public care necesita
comunicarea unui volum mare de date cu caracter personal, in
vederea indeplinirii unor obligatii legale ce revin Ministerului
Administratiei si Internelor, furnizarea datelor din R.N.E.P. se
face de catre D.E.P.A.B.D. si structurile sale teritoriale.
(4) Furnizarea datelor cu caracter personal prevazute la
alin. (3) se face in conditiile stabilite de lege, pe baza de protocol
incheiat intre Ministerul Administratiei si Internelor, prin
D.E.P.A.B.D., si beneficiar.
(5) Protocoalele prevazute la alin. (2) si (4) contin in mod
obligatoriu destinatia datelor, volumul si structura acestora,
suportul pe care se livreaza si masurile de protectie si securitate
a datelor prevazute de lege.
(6) Se excepteaza de la plata taxelor prevazute de lege
verificarile in R.N.E.P. sau, dupa caz, furnizarea unor date cu
caracter personal, solicitate, in scopul exercitarii atributiilor
legale, de catre:
a) institutiile publice cu atributii in domeniul apararii, ordinii
publice, securitatii nationale si justitiei;
b) institutiile publice cu atributii in domeniul realizarii
creantelor bugetare prin modalitatile de executare silita
prevazute de lege;
c) casele de asigurari de sanatate judetene si a municipiului
Bucuresti, Casa Asigurarilor de Sanatate a Apararii, Ordinii
Publice, Sigurantei Nationale si Autoritatii Judecatoresti si Casa
Asigurarilor de Sanatate a Ministerului Transporturilor si
Infrastructurii;
d) Ministerul Sanatatii, autoritatile de sanatate publica
judetene si a municipiului Bucuresti;
e) Ministerul Finantelor Publice si structurile subordonate
acestuia, in scopul urmaririi impozitului pe venit datorat de
persoanele fizice;
f) institutiile cu atributii in domeniul protectiei drepturilor
copilului si al asistentei si ocrotirii sociale a batranilor;
g) alte persoane juridice, in conditiile prevazute de lege.
Capitolul III - Actele de identitate
Art. 12 (1) Actul de identitate este documentul care se
elibereaza, in conditiile prezentei ordonante de urgenta,
cetateanului roman si care face dovada identitatii, a adresei de
domiciliu si, dupa caz, a adresei de resedinta titularului acestuia.
Acest document se elibereaza incepand cu varsta de 14 ani.
(2) In sensul prezentei ordonante de urgenta, prin act de
identitate se intelege cartea de identitate, precum si cartea de
identitate provizorie si buletinul de identitate, aflat in termen de
valabilitate.
(3) Incepand cu data de 1 ianuarie 2011, prin act de identitate
se intelege si cartea electronica de identitate.
(4) Buletinele de identitate, eliberate in conditiile legii, raman
valabile pana la preschimbarea lor in totalitate.
Art. 13 Dovada identitatii si a cetateniei romane in cazul
minorului caruia nu i s-a eliberat primul act de identitate se face
cu certificatul de nastere al acestuia, iar dovada adresei de
domiciliu se face cu actul de identitate al parintelui la care
locuieste statornic sau cu actul de identitate al reprezentantului
sau legal, precum si cu unul dintre documentele prevazute la
art. 28.
Art. 14 (1) Actul de identitate se elibereaza de catre
serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor de la locul
de domiciliu sau resedinta a persoanei fizice, pe baza cererii
scrise a acesteia sau, in cazul persoanei fizice puse sub
interdictie, a reprezentantului sau legal.
(2) Minorul depune cererea pentru eliberarea actului de
identitate, insotit de unul dintre parinti sau, dupa caz, de
reprezentantul sau legal, de persoana desemnata din cadrul
centrului specializat aflat sub autoritatea serviciului public de
asistenta sociala sau de persoana careia i-a fost incredintat in
plasament.
(3) Cererea pentru eliberarea actului de identitate reprezinta
formularul-tip pe care cetatenii romani il completeaza pentru
obtinerea unui act de identitate si care contine informatiile cu
caracter personal stabilite de lege pentru constituirea si
actualizarea R.N.E.P.
(4) Cererea pentru eliberarea actului de identitate se
semneaza in prezenta lucratorului serviciului public comunitar
de evidenta a persoanelor si trebuie sa fie insotita de
documentele care fac, potrivit legii, dovada numelui de familie si
a prenumelui, a datei de nastere, a starii civile, a cetateniei romane, a adresei de domiciliu si, dupa caz, a adresei de
resedinta.
(5) In cazul pierderii, furtului, distrugerii sau al deteriorarii
actelor de identitate, solicitantii vor prezenta un alt document
oficial, cu fotografie de data recenta, pentru certificarea
identitatii. Pentru persoana care nu detine astfel de documente
ori in situatia in care se constata diferente intre fizionomia
solicitantului si documentele prezentate sau informatiile din
R.N.E.P., se solicita verificarea identitatii de catre structura
teritoriala a politiei.
(6) In situatia cetatenilor romani care au domiciliul in
Romania si se afla temporar in strainatate, eliberarea cartii de
identitate se poate face prin intermediul altei persoane, pe baza
de procura speciala, autentificata la misiunile diplomatice sau
oficiile consulare ale Romaniei din tara respectiva.
(7) Cetatenii romani aflati in strainatate pot depune cererea
pentru eliberarea primului act de identitate impreuna cu
documentele prevazute de lege la misiunile diplomatice sau la
oficiile consulare ale Romaniei din statul respectiv.
(8) Termenul de solutionare a cererilor pentru eliberarea unui
act de identitate este de pana la 30 de zile, acesta putand fi
prelungit cu cel mult 15 zile de catre seful serviciului public
comunitar de evidenta a persoanelor.
(9) Pentru testarea si urmarirea functionarii aplicatiilor
informatice, pentru solutionarea unor cazuri deosebite, precum
si pentru sprijinirea structurilor cu atributii in domeniul ordinii
publice si sigurantei nationale, in activitatea specifica, actele de
identitate se elibereaza si de catre D.E.P.A.B.D., de catre
serviciile publice comunitare judetene de evidenta a
persoanelor, respectiv al municipiului Bucuresti.
Art. 15 (1) In termen de 15 zile de la implinirea varstei de
14 ani, minorul are obligatia sa solicite serviciului public
comunitar de evidenta a persoanelor eliberarea actului de
identitate, prezentand, dupa caz, documentele mentionate la
art. 14 alin. (3) si (4).
(2) Eliberarea primului act de identitate nu se poate face pe
baza de procura speciala.
Art. 16 (1) Minorilor care la implinirea varstei de 14 ani se
gasesc internati, in conditiile legii, in centre specializate aflate
sub autoritatea serviciilor publice de asistenta sociala li se
elibereaza acte de identitate prin grija acestor servicii de catre
serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor din raza
teritoriala de competenta.
(2) In situatia in care parintii celor prevazuti la alin. (1) nu
sunt cunoscuti sau nu pot fi identificati, la rubrica „Domiciliu” se
inscrie adresa centrului respectiv.
Art. 17 (1) Cartea de identitate se elibereaza dupa cum
urmeaza:
a) prima carte de identitate se elibereaza la implinirea varstei
de 14 ani;
b) pentru persoanele cu varsta cuprinsa intre 14—18 ani,
termenul de valabilitate a cartii de identitate este de 4 ani;
c) pentru persoanele cu varsta cuprinsa intre 18—25 ani,
termenul de valabilitate a cartii de identitate este de 7 ani;
d) cartile de identitate eliberate dupa implinirea varstei de
25 de ani au termen de valabilitate de 10 ani.
(2) Dupa implinirea varstei de 55 de ani, cartea de identitate
se elibereaza cu termen de valabilitate permanent.
Art. 18 (1) Orice modificari, adaugari sau mentiuni, altele
decat cele prevazute de lege, inscrise in actul de identitate sunt
interzise si atrag nulitatea acestuia.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1), nulitatea se constata de
catre lucratorii de politie sau de catre lucratorii serviciilor publice
comunitare de evidenta a persoanelor, dupa caz.
(3) Politistul care constata una dintre situatiile prevazute la
alin. (1) este obligat sa retina actul de identitate si sa il depuna
la cel mai apropiat serviciu public comunitar de evidenta a
persoanelor, in termen de 24 de ore, cu proces-verbal din care
sa rezulte imprejurarile si motivul retinerii.
Art. 19 (1) Serviciile publice comunitare de evidenta a
persoanelor elibereaza o noua carte de identitate in urmatoarele
cazuri:
a) la expirarea termenului de valabilitate a actului de
identitate care urmeaza a fi preschimbat;
b) daca s-a modificat numele sau prenumele titularului,
prenumele parintilor, data ori locul nasterii;
c) in cazul schimbarii domiciliului;
d) in cazul schimbarii denumirii sau a rangului localitatilor si
strazilor, al renumerotarii imobilelor sau rearondarii acestora, al
infiintarii localitatilor sau strazilor;
e) in cazul atribuirii unui nou C.N.P.;
f) in cazul deteriorarii actului de identitate;
g) in cazul pierderii, furtului sau distrugerii actului de
identitate;
h) cand fotografia din cartea de identitate nu mai corespunde
cu fizionomia titularului;
i) in cazul schimbarii sexului;
j) in cazul anularii;
k) pentru preschimbarea buletinelor de identitate.
(2) In termen de 15 zile de la producerea uneia dintre
situatiile prevazute la alin. (1) lit. b)—j), titularul sau
reprezentantul legal al acestuia este obligat sa solicite serviciului
public comunitar de evidenta a persoanelor eliberarea unei noi
carti de identitate, prezentand documentele prevazute la art. 14
alin. (3), (4) sau (5).
(3) Cu cel mult 180 de zile inainte de expirarea termenului de
valabilitate a actului de identitate, dar nu mai putin de 15 zile,
titularul sau reprezentantul legal al acestuia are obligatia sa
solicite serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor
eliberarea unei noi carti de identitate, prezentand documentele
prevazute la art. 14 alin. (3), (4) sau (5).
Art. 20 (1) Cartea de identitate provizorie se elibereaza in
urmatoarele cazuri:
a) cand persoana fizica nu poseda toate documentele
necesare pentru eliberarea cartii de identitate;
b) in cazul cetatenilor romani cu domiciliul in strainatate, care
locuiesc temporar in Romania.
(2) Pentru cartea de identitate provizorie, termenul de
valabilitate se stabileste de serviciul public comunitar de
evidenta a persoanelor si nu poate fi mai mic de 30 de zile sau
mai mare de un an.
Art. 21 Pe actul de identitate se fac mentiuni numai de
lucratorii serviciilor publice comunitare de evidenta a
persoanelor si in situatiile prevazute de art. 14 alin. (9), de
lucratorii D.E.P.A.B.D., referitoare la stabilirea resedintei.
Art. 22 (1) Actul de identitate al persoanei fizice retinute,
arestate preventiv sau care executa pedeapsa inchisorii se
pastreaza de catre administratia aresturilor ori a penitenciarelor
si se restituie la punerea in libertate a titularului acestuia.
(2) Actul de identitate al persoanei fizice internate in institutii
de reeducare si de protectie sociala se pastreaza pe durata
internarii de catre administratia acestor institutii.
(3) Cererea de eliberare a actului de identitate pentru
persoana aflata in una dintre situatiile prevazute la alin. (1) si
(2) se primeste si se solutioneaza de catre serviciul public
comunitar de evidenta a persoanelor in a carui raza
administrativ-teritoriala functioneaza institutiile respective.
Art. 23 (1) Titularii actelor de identitate, precum si
autoritatile publice prevazute la art. 22 sunt obligati sa ia masuri
pentru a evita deteriorarea, distrugerea, pierderea sau furtul
acestora.
(2) Furtul actului de identitate trebuie reclamat de catre
persoanele fizice si autoritatile publice mentionate in alin. (1) la
unitatea de politie pe raza careia s-a produs, in termen de 24 de
ore de la constatare, iar pierderea sau distrugerea
documentului, la serviciul public comunitar de evidenta a
persoanelor de la locul de domiciliu sau resedinta.
(3) Actele de identitate declarate pierdute, distruse sau furate
sunt nule de drept.
Art. 24 (1) Persoana care a gasit un act de identitate,
indiferent cine este titularul acestuia, este obligata sa il depuna
ori sa il trimita, in 24 de ore, la cea mai apropiata unitate de
politie sau la cel mai apropiat serviciu public comunitar de
evidenta a persoanelor.
(2) Actul de identitate declarat pierdut sau furat, care a fost
ulterior gasit de titular, trebuie predat in termen de 48 de ore la
serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor unde a fost
declarat evenimentul.
Art. 25 (1) Actul de identitate al unei persoane fizice nu
poate fi retinut in afara cazurilor prevazute de prezenta
ordonanta de urgenta.
(2) Este interzisa darea, primirea sau solicitarea actului de
identitate drept garantie pentru prestarea unor servicii, pentru
incredintarea unor bunuri si valori, pentru plata datoriilor sau in
alte scopuri, de catre persoanele neautorizate.
Capitolul IV - Domiciliul si resedinta
Art. 26 (1) Cetatenii romani au dreptul sa isi stabileasca
sau sa isi schimbe, in mod liber, domiciliul ori resedinta, cu
exceptia cazurilor expres prevazute de lege.
(2) Cetatenii romani nu pot avea in acelasi timp decat un
singur domiciliu si/sau o singura resedinta. In cazul in care
acestia detin mai multe locuinte, isi pot stabili domiciliul sau
resedinta in oricare dintre ele.
Art. 27 (1) Domiciliul persoanei fizice este acolo unde
aceasta declara ca are locuinta principala*).
(2) Domiciliul minorului este la parintii sai sau la acela dintre
parinti la care el locuieste statornic ori, dupa caz, la
reprezentantul sau legal sau la persoana fizica ori juridica la
care este incredintat in plasament.
(3) Dispozitiile alin. (2) se aplica si in cazul persoanei fizice
puse sub interdictie.
--------------
*) Art. 27 alin. (1) intra in vigoare la 1 octombrie 2011, data intrarii in vigoare a Legii nr. 71/2011.
Art. 28 (1) Dovada adresei de domiciliu se poate face cu
unul dintre urmatoarele documente:
a) acte incheiate in conditiile de validitate prevazute de
legislatia romana in vigoare, privind titlul locativ;
b) declaratia scrisa a gazduitorului, persoana fizica sau
juridica, de primire in spatiu, insotita de unul dintre documentele
prevazute la lit. a);
c) declaratia pe propria raspundere a solicitantului, insotita
de nota de verificare a politistului de ordine publica, prin care se
certifica existenta unui imobil, faptul ca solicitantul locuieste
efectiv la adresa declarata, pentru persoana fizica ce nu poate
prezenta documentele prevazute la lit. a) si b); pentru minorii si
persoanele fizice puse sub interdictie, declaratia se da si se
semneaza de catre parinti sau de catre reprezentantii lor legali;
d) documentul eliberat de primarii, din care sa rezulte ca
solicitantul sau, dupa caz, gazduitorul acestuia figureaza inscris
in Registrul agricol.
(2) Serviciul public comunitar de evidenta a persoanei pe
raza caruia se afla ultimul domiciliu inscris in actul de identitate
al solicitantului este obligat sa comunice la cererea cetatenilor
romani, in termen de doua zile lucratoare, datele referitoare la
domiciliile avute in Romania de catre persoana respectiva si
orice mentiune privind starea civila, aflate in evidenta acestuia,
incepand cu data de 1 ianuarie 2000.
(3) Pentru datele mentionate la alin. (2), referitoare la
perioada anterioara anului 2000, termenul de comunicare este
de maximum 20 de zile.
Art. 29 Declaratia de primire in spatiu a gazduitorului
poate fi data in fata lucratorului din cadrul serviciului public
comunitar de evidenta a persoanelor, a politistului de siguranta
publica, a notarului public ori a functionarului misiunii
diplomatice sau oficiului consular al Romaniei.
Art. 30 Resedinta este acolo unde persoana fizica declara
ca are locuinta secundara, alta decat cea de domiciliu**).
--------
**) Art. 30 intra in vigoare la 1 octombrie 2011, data intrarii in vigoare a Legii nr. 71/2011.
Art. 31 (1) Resedinta se inscrie in actul de identitate la
cererea persoanei fizice care locuieste mai mult de 15 zile la
adresa la care are locuinta secundara.
(2) Mentiunea de stabilire a resedintei se acorda pentru
perioada solicitata, dar nu mai mare de un an, si are valabilitate
pe timpul cat persoana locuieste in mod efectiv la adresa
declarata ca resedinta. La expirarea acestui termen, persoana
poate solicita inscrierea unei noi mentiuni de stabilire a
resedintei.
Art. 32 (1) Pentru inscrierea resedintei solicitantul va
completa cererea pentru stabilirea resedintei, pe care o va
depune impreuna cu actul sau de identitate si cu unul dintre
documentele prevazute la art. 28.
(2) Se excepteaza de la obligatia prevazuta la alin. (1):
a) persoana care locuieste la o alta adresa decat cea de
domiciliu, in interesul serviciului sau in scop turistic;
b) persoana internata intr-o unitate sanitara/medicala.
Art. 33 Mentiunea privind resedinta se completeaza pe
un autocolant-tip care se aplica pe versoul actului de identitate.
Art. 34 (1) Persoanelor fizice care nu poseda act de
identitate si sunt internate sau primite spre ingrijire ori gazduire
in unitati de ocrotire si de protectie sociala, in scoli de reeducare
sau in alte institutii li se pot elibera acte de identitate in care se
inscrie domiciliul sau resedinta la adresa institutiei respective.
(2) In situatia in care, din motive obiective, nu poate fi stabilita
identitatea persoanelor fizice prevazute la alin. (1), institutiile
respective sunt obligate sa anunte imediat unitatea de politie pe
raza careia isi desfasoara activitatea, care colaboreaza cu
serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor in vederea
stabilirii identitatii lor.
Art. 35 (1) In cazul in care mentiunea din actul de
identitate privind stabilirea domiciliului sau a resedintei s-a
efectuat in baza unui document care ulterior a fost anulat, s-a
constatat ca era nul, fals ori falsificat, aceasta mentiune este
nula de drept.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1), autoritatea care a
constatat nulitatea mentiunii comunica serviciului public
comunitar de evidenta a persoanelor situatia intervenita.
(3) Nulitatea mentiunii poate fi constatata de instanta de
judecata, din oficiu ori ca urmare a sesizarii D.E.P.A.B.D., a
serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor ori a
persoanelor interesate.
Art. 36 Persoana care gazduieste o alta persoana, in mod
neintrerupt, pe o perioada mai mare de 30 de zile, cu exceptia
situatiilor prevazute la art. 32 alin. (2) lit. a), are obligatia de a
anunta politia sau serviciul public comunitar de evidenta a
persoanelor de la locul unde este situat imobilul.
Art. 37 (1) Evidenta locatarilor prin cartea de imobil se
tine in urmatoarele categorii de imobile care dispun de mai multe
unitati locative, astfel cum acestea sunt definite de Legea
locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare:
a) destinate cazarii in comun;
b) care servesc total sau partial ca locuinta.
(2) Dispozitiile alin. (1) nu sunt aplicabile locatarilor imobilelor
situate in incinta unitatilor militare, a sediilor misiunilor
diplomatice si a oficiilor consulare sau locuintelor destinate
exclusiv personalului acestora, precum si, dupa caz, membrilor
familiilor si persoanelor aflate in ingrijirea acestora.
Art. 38 (1) Organizarea activitatii de tinere a evidentei
locatarilor prin cartea de imobil revine Ministerului Administratiei
si Internelor, prin unitatile de politie.
(2) Cartea de imobil se intocmeste si se actualizeaza de
catre persoana anume desemnata, cu acordul acesteia, de catre
proprietarul imobilului sau de asociatia de proprietari; in cazul
asociatiei de proprietari, responsabilul cartii de imobil este, de
regula, administratorul sau un membru al comitetului executiv
al asociatiei.
(3) Pastrarea, actualizarea si utilizarea datelor din cartea de
imobil de catre persoana desemnata in acest sens, conform
alin. (2), se fac cu respectarea dispozitiilor Legii nr. 677/2001
pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu
caracter personal si libera circulatie a acestor date, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(4) Responsabilul cartii de imobil are obligatia sa inscrie, pe
baza actului de identitate, persoanele care domiciliaza sau au
resedinta in imobilul respectiv si sa o prezinte, la cerere,
politistilor sau lucratorilor serviciilor publice comunitare de
evidenta a persoanelor.
(5) Cartea de imobil se intocmeste intr-un singur exemplar,
care se pastreaza la responsabilul cartii de imobil.
Art. 39 (1) Persoanele care isi schimba domiciliul sau isi
stabilesc resedinta sunt obligate sa ceara inscrierea in cartea
de imobil la noua locuinta in termen de 15 zile de la mutare.
(2) Persoanele care locuiesc in imobil sunt obligate sa
prezinte actul de identitate responsabilului cartii de imobil, la
solicitarea acestuia, pentru actualizarea cartii de imobil.
Art. 40 La hoteluri si in alte locuri de cazare in comun,
inscrierea in cartea de imobil se face la sosire, prin grija
proprietarului sau a administratorului acestora, dupa caz.
Art. 41 (1) In cazul in care, in conditiile legii, se schimba
denumirea unor unitati administrativ-teritoriale sau se aproba
reorganizarea ori trecerea in alt rang a unei unitati administrativteritoriale,
precum si in situatia in care se schimba denumirea
strazilor sau se renumeroteaza imobilele, cheltuielile pentru
schimbarea cartii de identitate si a celorlalte documente
prevazute de prezenta ordonanta de urgenta se suporta din
bugetele unitatilor administrativ-teritoriale respective.
(2) Pentru eliberarea actelor de identitate persoanelor
retinute sau arestate care nu poseda asemenea documente si
care nu dispun de mijloace financiare, precum si persoanelor cu
handicap si celor fara venituri, seful serviciului public comunitar
de evidenta a persoanelor poate acorda scutire de la plata
cheltuielilor de producere si eliberare a actelor de identitate.
(3) Se excepteaza de la plata cheltuielilor de producere si
eliberare a actelor de identitate persoanele care sunt victime ale
calamitatilor naturale, incendiilor sau ale altor dezastre si care
declara pe propria raspundere, la serviciul public comunitar de
evidenta a persoanelor in a carui raza teritoriala domiciliaza ori
isi au resedinta, faptul ca actul de identitate a fost pierdut, distrus
sau deteriorat ca urmare a producerii unei astfel de situatii.
Capitolul V - Sanctiuni
Art. 42 Incalcarea dispozitiilor prevazute in prezenta
ordonanta de urgenta atrage, dupa caz, raspunderea civila,
materiala, disciplinara, contraventionala sau penala a
persoanelor vinovate.
Art. 43 Constituie contraventii si se sanctioneaza dupa
cum urmeaza:
a) nerespectarea dispozitiilor art. 16 alin. (1), art. 23 alin. (1),
art. 24 si art. 38 alin. (4), cu amenda de la 25 lei la 50 lei;
b) nerespectarea dispozitiilor art. 15 alin. (1), art. 18 alin. (1),
art. 19 alin. (2) si (3), art. 39 si 40, cu amenda de la 40 lei la
80 lei;
c) nerespectarea dispozitiilor art. 25 si 36, cu amenda de la
75 lei la 150 lei.
Art. 44 Constatarea contraventiilor prevazute la art. 43 si
aplicarea sanctiunilor se fac de catre persoane imputernicite din
cadrul serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor
si de catre politisti.
Art. 45 Contraventiilor prevazute in prezenta ordonanta
de urgenta le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
si completarile ulterioare.
Capitolul VI - Dispozitii finale
Art. 46 Evidenta manuala a cetatenilor romani constituita
pentru perioada 15 iulie 1949 — 1 iulie 2000, pe baza de fise si
registre, aflata in conservare la D.E.P.A.B.D., se exploateaza si
se utilizeaza in continuare pentru furnizarea unor date, la
solicitarea persoanelor fizice si juridice, precum si a institutiilor
interesate, in conditiile legii.
Art. 47 (1) Formularele-tip utilizate de serviciile publice
comunitare de evidenta a persoanelor se completeaza olograf
sau prin alte sisteme de tehnoredactare, cu exceptia rubricii
destinate semnaturii, care trebuie completata numai olograf de
catre solicitantul actului de identitate.
(2) In cazul in care semnarea cererii de catre solicitant nu
este posibila, se face mentiune despre aceasta in cerere de
catre lucratorul serviciului public comunitar de evidenta a
persoanelor care primeste cererea.
Art. 48 Forma si continutul actelor de identitate, ale
autocolantului privind stabilirea resedintei si ale cartii de imobil
se stabilesc de Ministerul Administratiei si Internelor, la
propunerea D.E.P.A.B.D., si se aproba prin hotarare a
Guvernului.
Art. 49 Procedura de preschimbare esalonata a
buletinelor de identitate aflate in termen de valabilitate se
stabileste prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului
Administratiei si Internelor.
Art. 50 (1) In scopul asigurarii resurselor financiare pentru
materialele necesare producerii documentelor prevazute la
art. 3, Ministerul Administratiei si Internelor prevede sumele
necesare, anual, in mod distinct, in bugetul de venituri si
cheltuieli al D.E.P.A.B.D.
(2) In scopul asigurarii resurselor financiare necesare
achizitionarii echipamentelor de calcul si programelor software
licentiate, utilizate pentru producerea cartilor de identitate si a
cartilor de alegator, precum si pentru incheierea si derularea
contractelor de service la aceste echipamente, Ministerul
Administratiei si Internelor prevede sumele necesare, anual, in
mod distinct, in bugetul de venituri si cheltuieli al D.E.P.A.B.D.
(3) Dotarea D.E.P.A.B.D. cu materialele necesare indeplinirii
atributiilor legale se realizeaza, prin grija Ministerului
Administratiei si Internelor, din productia interna si din import.
Art. 51 (1) D.E.P.A.B.D., prin intermediul structurilor sale
teritoriale, comunica directiilor judetene de statistica sau, dupa
caz, Directiei regionale de statistica a municipiului Bucuresti
datele necesare pentru statistica demografica, referitoare la
persoanele fizice care isi schimba domiciliul ori resedinta dintr-o
unitate sau subunitate administrativ-teritoriala in alta.
(2) Schimbarile intervenite in denumirea unor unitati
administrativ-teritoriale, precum si situatiile de reorganizare sau
de trecere in alt rang a unei unitati administrativ-teritoriale sunt
comunicate D.E.P.A.B.D. de catre structura de specialitate din
cadrul Institutului National de Statistica.
(3) Schimbarile prevazute la alin. (1) si (2) se comunica in
sistem informatic, periodicitatea si circuitul lor fiind stabilite de
Ministerul Administratiei si Internelor de comun acord cu
Institutul National de Statistica.
(4) Infiintarea, desfiintarea sau schimbarea denumirii
strazilor, facuta in conditiile legii, este comunicata birourilor
judetene de administrare a bazelor de date privind evidenta
persoanelor sau, dupa caz, Serviciului de administrare a bazelor
de date privind evidenta persoanelor Bucuresti, de catre
consiliile locale, respectiv de Consiliul General al Municipiului
Bucuresti.
(5) Datele prevazute la alin. (4) se comunica in scris,
anexandu-se copia hotararii prin care s-a infiintat, s-a desfiintat
sau s-a schimbat denumirea strazilor.
Art. 52 Ministerul Administratiei si Internelor elaboreaza,
in termen de 60 de zile de la publicarea prezentei ordonante de
urgenta, norme metodologice de aplicare unitara a prevederilor
acesteia, care se aproba prin hotarare a Guvernului*).
-------------------
*) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 1.375/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare unitara a dispozitiilor legale privind evidenta,
domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 851 din 17 octombrie 2006.
Art. 53 In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare
a prezentei ordonante de urgenta, Guvernul adopta, la
propunerea Ministerului Administratiei si Internelor, normele
metodologice pentru comunicarea datelor, care sa asigure
actualizarea R.N.E.P.
Art. 54 Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta se abroga Legea nr. 105/1996 privind evidenta
populatiei si cartea de identitate, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 237 din 30 septembrie 1996, cu
modificarile si completarile ulterioare.
|