OUG 75/2010 privind modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996. Ordonanta de urgenta 75/2010
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 459 din 6 iulie 2010
Avand in vedere ca, potrivit prevederilor art. 5 din Regulamentul (CE) nr. 1/2003 al Consiliului din 16 decembrie 2002
privind punerea in aplicare a normelor de concurenta prevazute la articolele 81 si 82 din tratat, cu modificarile si completarile
ulterioare, Consiliul Concurentei, alaturi de Autoritatile de concurenta ale statelor membre, a devenit competent sa aplice prevederile
art. 101 si 102 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, in cazuri individuale,
Luand in considerare faptul ca in temeiul regulamentului anterior mentionat Consiliul Concurentei a dobandit obligatii a caror
nerespectare poate conduce la declansarea de catre Comisia Europeana a procedurii privind o eventuala neindeplinire a acestora
de catre Romania, in calitatea sa de stat membru, dar si drepturi esentiale in ceea ce priveste competenta de a aplica prevederile
europene incidente in materie de concurenta,
In scopul crearii cadrului procedural necesar pentru a da eficienta drepturilor pe care autoritatea nationala de concurenta
le are in virtutea reglementarilor europene, in ceea ce priveste practicile anticoncurentiale de dimensiune comunitara, care pot
afecta comertul dintre statele membre,
luand in considerare ca pentru a putea fi aplicate eficient la nivel national prevederile art. 101 si 102 din Tratatul privind
functionarea Uniunii Europene, atat din punctul de vedere al deciziilor pe care autoritatea nationala de concurenta are competenta,
in temeiul Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1/2003, sa le adOpte, cat si din punctul de vedere al obligatiilor de cooperare pe care
Consiliul Concurentei le are in raporturile cu Comisia Europeana si celelalte autoritati de concurenta din statele membre,
in considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul general public si constituie situatii de urgenta a caror
reglementare nu poate fi amanata,
in Temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I Legea concurentei nr. 21/1996, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 742 din 16 august
2005, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza
dupa cum urmeaza:
1. Articolul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2 (1) Dispozitiile prezentei legi se aplica actelor si
faptelor care restrang, impiedica sau denatureaza concurenta,
savarsite de:
a) intreprinderi sau asociatii de intreprinderi — persoane
fizice sau juridice — de cetatenie, respectiv de nationalitate
romana sau straina, denumite in continuare intreprinderi;
b) autoritatile si institutiile administratiei publice centrale sau
locale, in masura in care acestea, prin deciziile emise sau prin
reglementarile adoptate, intervin in operatiuni de piata,
influentand direct sau indirect concurenta, cu exceptia situatiilor
cand asemenea masuri sunt luate in aplicarea altor legi sau
pentru apararea unui interes public major.
(2) Prin intreprindere se intelege orice entitate angajata
intr-o activitate economica, adica o activitate constand in
oferirea de bunuri sau de servicii pe o piata data, independent
de statutul sau juridic si de modul de finantare.
(3) Cand intreprinderile, definite potrivit prevederilor alin. (1)
lit. a), participa la o grupare realizata pe cale conventionala prin
acord, intelegere, pact, protocol, contract si altele asemenea,
fie ea explicita, publica ori oculta, secreta, dar fara personalitate
juridica si indiferent de forma — antanta, coalitie, grup, bloc,
federatie si altele asemenea — pentru actele si faptele
prevazute la alin. (1), savarsite in cadrul participarii la o
asemenea grupare, dispozitiile prezentei legi se aplica fiecarei
intreprinderi, tinandu-se seama de principiul proportionalitatii.
(4) Dispozitiile prezentei legi se aplica actelor si faptelor
prevazute la alin. (1), cand sunt savarsite pe teritoriul Romaniei,
precum si celor savarsite in afara teritoriului tarii, atunci cand
produc efecte pe teritoriul Romaniei."
2. Articolul 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3 (1) Administrarea prezentei legi si punerea ei in
aplicare sunt incredintate Consiliului Concurentei, ca autoritate
nationala in domeniul concurentei. Consiliul Concurentei este
autoritate administrativa autonoma, investita in acest scop, in
conditiile, modalitatile si limitele stabilite prin dispozitiile
prezentei legi.
(2) Consiliul Concurentei aplica dispozitiile art. 101 si 102 din
Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, potrivit
prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1/2003 al Consiliului din
16 decembrie 2002 privind punerea in aplicare a normelor de
concurenta prevazute la articolele 81 si 82 din tratat, cu
modificarile si completarile ulterioare, denumit in continuare
Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1/2003, in cazurile in care
actele sau faptele intreprinderilor sau asociatiilor de intreprinderi
pot afecta comertul dintre statele membre ale Uniunii Europene."
3. Articolul 5 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5 (1) Sunt interzise orice intelegeri intre intreprinderi,
orice decizii ale asociatiilor de intreprinderi si orice practici
concertate, care au ca obiect sau au ca efect impiedicarea,
restrangerea sau denaturarea concurentei pe piata romaneasca
sau pe o parte a acesteia, in special cele care:
a) stabilesc, direct sau indirect, preturi de cumparare ori de
vanzare sau orice alte conditii de tranzactionare;
b) limiteaza sau controleaza productia, comercializarea,
dezvoltarea tehnica sau investitiile;
c) impart pietele sau sursele de aprovizionare;
d) aplica, in raporturile cu partenerii comerciali, conditii
inegale la prestatii echivalente, provocand in acest fel unora
dintre ei un dezavantaj concurential;
e) conditioneaza incheierea contractelor de acceptarea de
catre parteneri a unor prestatii suplimentare care, prin natura lor
sau in conformitate cu uzantele comerciale, nu au legatura cu
obiectul acestor contracte;
f) constau in participarea, in mod concertat, cu oferte trucate
la licitatii sau la orice alte forme de concurs de oferte;
g) elimina de pe piata alti concurenti, limiteaza sau impiedica
accesul pe piata si libertatea exercitarii concurentei de catre alte
intreprinderi, precum si intelegerile de a nu cumpara de la sau
de a nu vinde catre anumite intreprinderi fara o justificare
rezonabila.
(2) Interdictia prevazuta la alin. (1) nu se aplica intelegerilor
sau categoriilor de intelegeri intre intreprinderi, deciziilor sau
categoriilor de decizii ale asociatiilor de intreprinderi, practicilor
concertate sau categoriilor de practici concertate, atunci cand
acestea indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) contribuie la imbunatatirea productiei sau distributiei de
marfuri ori la promovarea progresului tehnic sau economic,
asigurand, in acelasi timp, consumatorilor un avantaj
corespunzator celui realizat de partile la respectiva intelegere,
decizie ori practica concertata;
b) nu impun intreprinderilor in cauza restrictii care nu sunt
indispensabile pentru atingerea acestor obiective;
c) nu ofera intreprinderilor posibilitatea de a elimina
concurenta de pe o parte substantiala a pietei produselor in
cauza.
(3) Categoriile de intelegeri, decizii si practici concertate,
exceptate prin aplicarea prevederilor alin. (2), precum si
conditiile si criteriile de incadrare pe categorii sunt cele stabilite
in regulamentele Consiliului Uniunii Europene sau ale Comisiei
Europene cu privire la aplicarea prevederilor art. 101 alin. (3)
din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene anumitor
categorii de intelegeri, decizii ale asociatiilor de intreprinderi sau
practici concertate, denumite regulamente de exceptare pe
categorii, care se aplica in mod corespunzator.
(4) Intelegerile, deciziile si practicile concertate prevazute la
alin. (1), care indeplinesc conditiile prevazute la alin. (2) sau se
incadreaza in categoriile prevazute la alin. (3), sunt considerate
legale, fara a fi necesara notificarea acestora de catre parti si
emiterea unei decizii de catre Consiliul Concurentei.
(5) Sarcina probei unei incalcari a prevederilor alin. (1) revine
Consiliului Concurentei. Intreprinderii sau asociatiei de
intreprinderi care invoca beneficiul prevederilor alin. (2) sau (3)
ii revine sarcina de a dovedi ca sunt indeplinite conditiile
prevazute de aceste alineate.
(6) Ori de cate ori Consiliul Concurentei aplica prevederile
alin. (1) intelegerilor, deciziilor sau practicilor concertate, in
masura in care acestea pot afecta comertul intre statele
membre, acesta aplica, de asemenea, prevederile art. 101 din
Tratatul privind functionarea Uniunii Europene."
4. Articolul 6 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6 (1) Este interzisa folosirea in mod abuziv de catre
una sau mai multe intreprinderi a unei pozitii dominante detinute
pe piata romaneasca sau pe o parte substantiala a acesteia.
Aceste practici abuzive pot consta in special in:
a) impunerea, in mod direct sau indirect, a unor preturi
inechitabile de vanzare ori de cumparare sau a altor conditii
inechitabile de tranzactionare si refuzul de a trata cu anumiti
furnizori ori beneficiari;
b) limitarea productiei, comercializarii sau dezvoltarii
tehnologice in dezavantajul consumatorilor;
c) aplicarea in raporturile cu partenerii comerciali a unor
conditii inegale la prestatii echivalente, provocand, in acest fel,
unora dintre ei un dezavantaj concurential;
d) conditionarea incheierii contractelor de acceptarea de
catre parteneri a unor prestatii suplimentare care, prin natura lor
sau in conformitate cu uzantele comerciale, nu au legatura cu
obiectul acestor contracte;
e) practicarea unor preturi excesive sau practicarea unor
preturi de ruinare, in scopul inlaturarii concurentilor, ori vanzarea
la export sub costul de productie, cu acoperirea diferentelor prin
impunerea unor preturi majorate consumatorilor interni;
f) exploatarea starii de dependenta in care se gaseste o alta
intreprindere fata de o asemenea intreprindere sau intreprinderi
si care nu dispune de o solutie alternativa in conditii echivalente,
precum si ruperea relatiilor contractuale pentru singurul motiv
ca partenerul refuza sa se supuna unor conditii comerciale
nejustificate.
(2) Ori de cate ori Consiliul Concurentei aplica prevederile
alin. (1), in masura in care folosirea in mod abuziv a pozitiei
dominante poate afecta comertul dintre statele membre, acesta
aplica, de asemenea, prevederile art. 102 din Tratatul privind
functionarea Uniunii Europene.
(3) Se prezuma, pana la proba contrara, ca una sau mai
multe intreprinderi nu se afla in pozitie dominanta, in situatia in
care cota sau cotele cumulate pe piata relevanta, inregistrate in
perioada supusa analizei, nu depasesc 40%."
5. Articolul 7 se abroga.
6. Articolul 8 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8 (1) Prevederile art. 5 alin. (1) nu se aplica in
urmatoarele situatii:
a) in cazul in care cota de piata cumulata detinuta de partile
la o intelegere nu depaseste 10% pe niciuna dintre pietele
relevante afectate de intelegere, atunci cand aceasta este
incheiata intre intreprinderi care sunt concurenti, existenti sau
potentiali, pe una dintre aceste piete;
b) in cazul in care cota de piata detinuta de fiecare dintre
partile la o intelegere nu depaseste 15% pe niciuna dintre
pietele relevante afectate de intelegere, atunci cand aceasta
este incheiata intre intreprinderi care nu sunt concurenti,
existenti sau potentiali, pe niciuna dintre aceste piete;
c) in cazul in care este dificil sa se stabileasca daca este
vorba de o intelegere intre concurenti sau intre neconcurenti,
se aplica pragul de 10%, potrivit prevederilor alin. (1) lit. a).
(2) Atunci cand pe o piata relevanta concurenta este
restransa de efectul cumulativ al unor intelegeri de vanzare de
bunuri sau de servicii incheiate cu diferiti furnizori sau
distribuitori, pragurile prevazute la alin. (1) sunt reduse la 5%,
atat pentru intelegerile incheiate intre concurenti, cat si pentru
cele incheiate intre neconcurenti.
(3) Intelegerile nu restrang concurenta in cazul in care cotele
de piata nu depasesc pragurile de 10%, 15%, respectiv 5%,
prevazute la alin. (1) si (2), cu mai mult de doua puncte
procentuale in cursul a 2 ani calendaristici succesivi.
(4) Prevederile alin. (1)—(3) nu se aplica intelegerilor care,
in mod direct sau indirect, izolat sau in combinatie cu alti factori
aflati sub controlul partilor, au ca obiect:
a) fixarea preturilor de vanzare a produselor catre terti;
b) limitarea productiei sau a vanzarilor;
c) impartirea pietelor sau a clientilor.
(5) Prevederile alin. (1)—(4) se aplica si in cazul deciziilor
asociatiilor de intreprinderi si practicilor concertate."
7. Articolul 9 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9 (1) Sunt interzise orice actiuni sau inactiuni ale
autoritatilor si institutiilor administratiei publice centrale sau
locale, care restrang, impiedica sau denatureaza concurenta,
precum:
a) limitarea libertatii comertului sau autonomiei intreprinderilor,
exercitate cu respectarea reglementarilor legale;
b) stabilirea de conditii discriminatorii pentru activitatea
intreprinderilor.
(2) In cazul in care autoritatile sau institutiile administratiei
publice centrale sau locale nu se conformeaza, in termenul
stabilit, masurilor dispuse prin decizie de catre Consiliul
Concurentei in scopul restabilirii mediului concurential, acesta
poate introduce actiune in contencios administrativ, la Curtea
de Apel Bucuresti, solicitand instantei, dupa caz, anularea, in tot
sau in parte, a actului care a condus la restrangerea,
impiedicarea sau denaturarea concurentei, obligarea autoritatii
sau institutiei in cauza sa emita un act administrativ sau sa
efectueze o anumita operatiune administrativa.
(3) Consiliul Concurentei se poate adresa instantei in
conditiile alin. (2), in termen de 6 luni de la data expirarii
perioadei prevazute in decizie, perioada in care autoritatea sau
institutia administratiei publice centrale sau locale avea obligatia
sa se conformeze masurilor necesare restabilirii mediului
concurential normal."
8. Articolul 10 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10 (1) Se realizeaza o concentrare in cazul in care
modificarea de durata a controlului rezulta in urma:
a) fuzionarii a doua sau mai multe intreprinderi independente
anterior sau parti ale unor intreprinderi; sau
b) dobandirii, de catre una sau mai multe persoane care
controleaza deja cel putin o intreprindere ori de catre una sau
mai multe intreprinderi, fie prin achizitionarea de valori mobiliare
sau de active, fie prin contract ori prin orice alte mijloace, a
controlului direct sau indirect asupra uneia ori mai multor
intreprinderi sau parti ale acestora.
(2) Crearea unei societati in comun care indeplineste in mod
durabil toate functiile unei entitati economice autonome
constituie o concentrare potrivit prevederilor alin. (1) lit. b).
(3) In masura in care crearea unei societati in comun,
reprezentand o concentrare potrivit prevederilor alin. (1), are ca
obiect sau efect coordonarea comportamentului concurential al
intreprinderilor ramase independente, o astfel de coordonare
este evaluata in conformitate cu criteriile prevazute la art. 5
alin. (1) si (3), precum si cu cele ale art. 101 alin. (1) si (3) din
Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, pentru a se
stabili daca operatiunea este sau nu compatibila cu un mediu
concurential normal.
(4) La realizarea evaluarii prevazute la alin. (3), Consiliul
Concurentei ia in considerare, in special, urmatoarele criterii:
a) daca doua sau mai multe societati-mama retin, intr-o
masura semnificativa, activitatile de pe aceeasi piata ca si
societatea in comun ori de pe o piata situata in amonte sau in
aval fata de cea a societatii in comun ori pe o piata vecina aflata
in stransa legatura cu aceasta piata;
b) daca prin coordonarea care reprezinta consecinta directa
a crearii societatii in comun, intreprinderile implicate au
posibilitatea de a elimina concurenta pentru o parte
semnificativa a produselor sau a serviciilor in cauza.
(5) Potrivit prevederilor prezentei legi, controlul decurge din
drepturi, contracte sau orice alte elemente care, fiecare in parte
ori luate impreuna si tinand seama de circumstantele de fapt
sau de drept, confera posibilitatea de a exercita o influenta
determinanta asupra unei intreprinderi, in special prin:
a) drepturi de proprietate sau de folosinta asupra totalitatii
ori a unei parti din activele unei intreprinderi;
b) drepturi sau contracte care confera o influenta
determinanta asupra structurii intreprinderii, votului sau deciziilor
organelor de conducere ale unei intreprinderi.
(6) Controlul prevazut la alin. (1)—(5) este dobandit de catre
persoana sau persoanele ori de catre intreprinderile care:
a) sunt titulare ale drepturilor ori beneficiare ale contractelor
prevazute la alin. (5);
b) nu sunt titulare ale drepturilor ori beneficiare ale
contractelor prevazute la alin. (5), dar au puterea de a exercita
influenta determinanta conferita de acestea."
9. Articolul 11 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11 Nu constituie operatiuni de concentrare
economica situatiile in care:
a) controlul este dobandit si exercitat de catre un lichidator
desemnat prin hotarare judecatoreasca sau de catre o alta
persoana mandatata de autoritatea publica pentru indeplinirea
unei proceduri de incetare de plati, redresare, concordat,
lichidare judiciara, urmarire silita sau alta procedura similara;
b) institutiile de credit sau alte institutii financiare ori societatile
de asigurari ale caror activitati obisnuite includ tranzactionarea
si negocierea de valori mobiliare in contul lor sau in contul
altora detin temporar valori mobiliare ale unei intreprinderi pe
care le-au dobandit in vederea revanzarii, cu conditia ca acestea
sa nu isi exercite drepturile de vot conferite de valorile mobiliare
in cauza pentru a determina comportamentul concurential al
intreprinderii in cauza sau cu conditia sa isi exercite aceste
drepturi de vot numai pentru pregatirea cesionarii integrale sau
partiale a intreprinderii in cauza sau a activelor acesteia ori a
cesionarii valorilor mobiliare in cauza si ca cesiunea sa aiba loc
in termen de un an de la data achizitiei; Consiliul Concurentei
poate prelungi acest termen, la cerere, in cazul in care
respectivele institutii sau societati pot dovedi ca cesionarea nu
a fost posibila, in conditii rezonabile, in termenul stabilit;
c) controlul, potrivit prevederilor art. 10 alin. (1) lit. b), este
dobandit de o intreprindere al carei obiect unic de activitate este
de a achizitiona participatii la alte intreprinderi, de a gestiona si
valorifica respectivele participatii, fara a se implica direct sau
indirect in gestionarea intreprinderilor in cauza, aceasta fara a
aduce insa atingere drepturilor pe care intreprinderea le detine
in calitate de actionar, cu conditia ca drepturile de vot legate de
participatiile detinute sa fie exercitate, in special in ceea ce
priveste numirea membrilor organelor de conducere si
supraveghere ale intreprinderilor la care detine participatiile,
doar pentru a mentine valoarea integrala a investitiilor in cauza
si nu pentru a determina, direct sau indirect, comportamentul
concurential al acelor intreprinderi;
d) intreprinderile, inclusiv cele care fac parte din grupuri
economice, realizeaza operatiuni de restructurare sau
reorganizare a propriilor activitati."
10. Articolul 12 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12 Sunt interzise concentrarile economice care ar
ridica obstacole semnificative in calea concurentei efective pe
piata romaneasca sau pe o parte substantiala a acesteia, in
special ca urmare a crearii sau consolidarii unei pozitii
dominante."
11. Articolul 13 se abroga.
12. Articolul 14 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14 Prevederile prezentului capitol se aplica
operatiunilor de concentrare economica, atunci cand cifra de
afaceri cumulata a intreprinderilor implicate in operatiune
depaseste echivalentul in lei a 10.000.000 euro si cand cel putin
doua dintre intreprinderile implicate au realizat pe teritoriul
Romaniei, fiecare in parte, o cifra de afaceri mai mare decat
echivalentul in lei a 4.000.000 euro. Echivalentul in lei se
calculeaza la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a
Romaniei valabil pentru ultima zi a exercitiului financiar din anul
anterior realizarii operatiunii."
13. Articolul 15 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15 (1) Concentrarile economice care depasesc
pragurile valorice prevazute la art. 14 trebuie notificate
Consiliului Concurentei inainte de punerea in aplicare si dupa
incheierea acordului, dupa anuntarea ofertei publice sau dupa
preluarea pachetului de control.
(2) Notificarea poate fi efectuata si in cazurile in care
intreprinderile implicate demonstreaza Consiliului Concurentei
intentia de buna-credinta de a incheia un acord sau, in cazul
unei oferte publice, si-au anuntat public intentia de a face o
astfel de oferta, cu conditia ca acordul sau oferta planificata sa
aiba ca rezultat o concentrare care indeplineste conditiile
prevazute la art. 14.
(3) Potrivit prevederilor prezentei legi, termenul "concentrare
economica notificata" include, de asemenea, concentrarile
planificate, notificate potrivit prevederilor alin. (2).
(4) Concentrarile economice care se realizeaza prin fuziunea
a doua sau mai multor intreprinderi trebuie notificate de catre
fiecare dintre partile implicate; in celelalte cazuri, notificarea
trebuie sa fie inaintata de catre persoana, intreprinderea sau
intreprinderile care dobandesc controlul asupra uneia sau mai
multor intreprinderi ori asupra unor parti ale acestora.
(5) Criteriile de evaluare a compatibilitatii concentrarilor
economice cu un mediu concurential normal, procedura de
notificare, de acordare a derogarii, termenele, documentele si
informatiile de prezentat, comunicarile si prezentarea de
observatii de catre intreprinderile interesate se stabilesc prin
regulamente si instructiuni adoptate de Consiliul Concurentei.
(6) Este interzisa punerea in aplicare a unei operatiuni de
concentrare economica inainte de notificare si inainte de a fi
declarata compatibila cu un mediu concurential normal, printr-o
decizie adoptata de Consiliul Concurentei, potrivit prevederilor
art. 46.
(7) Prevederile alin. (6) nu impiedica punerea in aplicare a
unei oferte publice sau a unei serii de tranzactii cu valori
mobiliare, inclusiv cu valori mobiliare convertibile in alte tipuri
de valori mobiliare, acceptate in vederea tranzactionarii pe o
piata de tipul bursei de valori, prin care se dobandeste controlul
potrivit prevederilor art. 10 de la vanzatori diferiti, daca sunt
indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) concentrarea sa fie notificata fara intarziere Consiliului
Concurentei, potrivit prevederilor alin. (1);
b) cel care dobandeste controlul sa nu exercite drepturile de
vot aferente valorilor mobiliare in cauza sau sa faca acest lucru
numai pentru a mentine valoarea integrala a investitiei sale in
temeiul unei derogari acordate de Consiliul Concurentei, potrivit
prevederilor alin. (8).
(8) Consiliul Concurentei poate acorda, la cerere, o derogare
de la regula instituita la alin. (6). Cererea de acordare a derogarii
trebuie sa fie motivata. In decizia pe care o va emite Consiliul
Concurentei va tine cont de efectele suspendarii concentrarii
economice asupra uneia sau mai multora dintre intreprinderile
implicate in operatiune sau asupra unor terti si de amenintarea
reprezentata de concentrare asupra concurentei. Aceasta
derogare poate fi acordata sub rezerva indeplinirii unor conditii
si obligatii destinate asigurarii unei concurente efective. O
derogare poate fi acordata oricand, atat anterior, cat si ulterior
notificarii.
(9) Validitatea oricarei operatiuni de concentrare economica,
inclusiv a celor realizate cu incalcarea prevederilor alin. (6), va
depinde de analiza si decizia pe care Consiliul Concurentei o va
lua cu privire la operatiune, potrivit prevederilor art. 46 alin. (2),
(4) si (5)."
14. Dupa articolul 17 se introduce un nou articol,
articolul 17^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 17^1 In caz de vacanta a functiei de presedinte al
Consiliului Concurentei, pentru una dintre situatiile prevazute la
art. 17 alin. (8) lit. b)—f), pana la desemnarea si numirea, in
conditiile legii, a unui nou presedinte, pentru durata ramasa din
mandat, interimatul va fi asigurat de acel membru al Plenului,
care are cea mai mare vechime in functia de vicepresedinte al
Consiliului Concurentei."
15. La articolul 19, dupa alineatul (2) se introduce un nou
alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) In situatia in care pana la expirarea duratei mandatului
unui membru al Plenului Consiliului Concurentei, in conditiile
art. 17 alin. (8) lit. a), nu este numit un succesor, membrul
Plenului al carui mandat expira isi va continua activitatea pana
la depunerea juramantului de catre cel desemnat pentru
mandatul urmator."
16. La articolul 20, alineatele (1), (4) si (6) se modifica si
vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 20 (1) Consiliul Concurentei isi desfasoara
activitatea, delibereaza si ia decizii in plen si in comisii. Plenul
Consiliului Concurentei se intruneste valabil in prezenta a cel
putin 5 dintre membrii sai, iar hotararile se adopta cu votul
majoritatii membrilor Plenului. Comisia se intruneste valabil in
prezenta celor 3 membri, hotararile fiind adoptate cu majoritatea
voturilor membrilor.
..................................................................................................
(4) In aplicarea prezentei legi, Consiliul Concurentei
examineaza in plen:
a) rapoartele de investigatie, cu eventualele obiectii
formulate la acestea, si decide asupra masurilor de luat;
b) autorizarea concentrarilor economice;
c) punctele de vedere, recomandarile si avizele formulate in
realizarea atributiilor prevazute de prezenta lege;
d) proiectele de reglementari propuse spre adoptare;
e) raportul anual prevazut la art. 31 alin. (1), raportul anual
privind ajutoarele de stat, precum si orice alte rapoarte privind
concurenta si ajutoarele de stat;
................................................................................................
(6) Deciziile adoptate de Consiliul Concurentei in plen,
potrivit prevederilor alin. (4), se semneaza de catre presedinte,
in numele Consiliului Concurentei."
17. La articolul 22, dupa alineatul (3) se introduce un nou
alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) Activitatea desfasurata in cadrul Consiliului Concurentei
de catre inspectorii de concurenta cu studii superioare juridice
constituie vechime in specialitate juridica si este asimilata
vechimii in munca juridica desfasurata de consilierul juridic,
potrivit prevederilor art. 7 din Legea nr. 514/2003 privind
organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic, cu
completarile ulterioare. Se considera, de asemenea, vechime in
specialitate economica, respectiv alta specialitate si perioada in
care inspectorii de concurenta de specialitate economica sau
de alta specialitate isi desfasoara activitatea in cadrul Consiliului
Concurentei."
18. La articolul 25, dupa alineatul (3) se introduc trei noi
alineate, alineatele (4), (5) si (6), cu urmatorul cuprins:
"(4) Consiliul Concurentei va suporta, in limita fondurilor
bugetare aprobate cu aceasta destinatie, sumele necesare
asigurarii asistentei juridice pentru membrii Plenului, inspectorii
de concurenta si celelalte categorii de personal, in legatura cu
faptele savarsite de acestia in exercitarea, potrivit legii, a
atributiilor de serviciu, atunci cand au calitatea de invinuit ori
inculpat.
(5) Sumele acordate de Consiliul Concurentei membrilor
Plenului, inspectorilor de concurenta sau altor angajati pentru
asigurarea asistentei juridice vor fi restituite de catre acestia, in
cazul in care printr-o hotarare judecatoreasca definitiva s-a
stabilit vinovatia acestora ori ca fapta a fost savarsita in afara
exercitarii atributiilor de serviciu prevazute de lege.
(6) Procedura si conditiile in care sumele necesare asigurarii
asistentei juridice sunt suportate de Consiliul Concurentei vor fi
reglementate prin ordin al presedintelui Consiliului Concurentei."
19. Articolul 26 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26 (1) Consiliul Concurentei are urmatoarele atributii:
a) efectueaza investigatiile privind aplicarea prevederilor
art. 5, 6, 9, 15 si art. 46 alin. (3) din prezenta lege, precum si a prevederilor art. 101 si 102 din Tratatul privind functionarea
Uniunii Europene;
b) ia deciziile prevazute de lege pentru cazurile de incalcare
a dispozitiilor art. 5, 6, 9 si 15 din prezenta lege, precum si a
prevederilor art. 101 si 102 din Tratatul privind functionarea
Uniunii Europene, constatate in urma investigatiilor efectuate de
catre inspectorii de concurenta;
c) accepta angajamente si impune masuri interimare, in
conditiile prevazute de lege;
d) ia deciziile prevazute de lege pentru cazurile de
concentrari economice;
d) retrage, prin decizie, beneficiul exceptarii pentru
intelegerile, deciziile asociatiilor de intreprinderi sau practicile
concertate carora li se aplica prevederile unuia dintre
regulamentele europene de exceptare pe categorii, potrivit
prevederilor art. 29 alin. (2) din Regulamentul Consiliului (CE)
nr. 1/2003;
f) asigura aplicarea efectiva a deciziilor proprii, inclusiv
monitorizarea masurilor dispuse si a efectelor concentrarilor
economice autorizate conditionat prin decizii;
g) efectueaza, din proprie initiativa, investigatii privind un
anumit sector economic sau un anumit tip de acord in diferite
sectoare, atunci cand rigiditatea preturilor sau alte imprejurari
sugereaza posibilitatea restrangerii sau denaturarii concurentei
pe piata. Consiliul Concurentei poate publica un raport cu privire
la rezultatele investigatiei privind anumite sectoare ale
economiei sau anumite acorduri in diferite sectoare si invita
partile interesate sa formuleze observatii;
h) sesizeaza Guvernul asupra existentei unei situatii de
monopol sau a altor cazuri, asemenea celor prevazute la art. 4
alin. (2) si (3), si propune acestuia adoptarea masurilor necesare
pentru remedierea disfunctionalitatilor constatate;
i) sesizeaza instantele judecatoresti asupra cazurilor in care
acestea sunt competente;
j) urmareste aplicarea dispozitiilor legale si a altor acte
normative incidente in domeniul de reglementare al prezentei
legi;
k) sesizeaza Guvernului cazurile de imixtiune a organelor
administratiei publice centrale si locale in aplicarea prezentei
legi;
l) emite aviz conform pentru proiectele de acte normative
care pot avea impact anticoncurential si propune modificarea
actelor normative care au un asemenea efect;
m) face recomandari Guvernului si organelor administratiei
publice locale pentru adoptarea de masuri care sa faciliteze
dezvoltarea pietei si a concurentei;
n) propune Guvernului sau organelor administratiei publice
locale luarea de masuri disciplinare impotriva personalului din
subordinea acestora, in cazul in care acesta nu respecta
dispozitiile obligatorii ale Consiliului Concurentei;
o) realizeaza studii si intocmeste rapoarte privind domeniul
sau de activitate si furnizeaza Guvernului, publicului si
organizatiilor internationale specializate informatii privind
aceasta activitate;
p) reprezinta Romania si promoveaza schimbul de informatii
si de experienta in relatiile cu organizatiile si institutiile
internationale de profil; ca autoritate nationala de concurenta,
Consiliul Concurentei este responsabil de relatia cu institutiile
Uniunii Europene, potrivit prevederilor relevante din legislatia
europeana, si coopereaza cu alte autoritati de concurenta;
r) stabileste si aproba misiunea, strategia generala si
programele de activitate ale autoritatii de concurenta;
s) ia orice alte decizii in indeplinirea atributiilor ce decurg din
prezenta lege;
s) asigura aplicarea prevederilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile nationale in
domeniul ajutorului de stat, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 137/2007.
(2) In vederea exercitarii atributiilor prevazute la alin. (1)
lit. a) si g), Consiliul Concurentei poate realiza examinari
preliminare, in cadrul carora are dreptul sa solicite informatiile si
documentele necesare, potrivit prevederilor art. 35 alin. (2).
(3) Consiliul Concurentei, in calitate de autoritate nationala
de concurenta, are toate drepturile si obligatiile prevazute de
Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1/2003, precum si cele
prevazute de Regulamentul Consiliului (CE) nr. 139/2004 al
Consiliului din 22 ianuarie 2004 privind controlul concentrarilor
economice intre intreprinderi. Instantele nationale au toate
drepturile si obligatiile prevazute de Regulamentul Consiliului
(CE) nr. 1/2003."
20. Articolul 27 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27 (1) Consiliul Concurentei adopta regulamente si
instructiuni, emite ordine, ia decizii si formuleaza avize, face
recomandari si elaboreaza rapoarte in aplicarea prevederilor
prezentei legi.
(2) Consiliul Concurentei adopta regulamente, in aplicarea
prevederilor prezentei legi, in special cele care privesc:
a) organizarea, functionarea si procedura;
b) concentrarile economice;
c) practicile anticoncurentiale;
d) constatarea si aplicarea sanctiunilor prevazute de
prezenta lege;
e) tarifele pentru notificari, de acces la documentatie si
eliberare de copii sau extrase;
f) inspectorii de concurenta;
g) regimul disciplinar al personalului.
(3) Consiliul Concurentei adopta instructiuni, in aplicarea
prevederilor prezentei legi, in special cele care privesc:
a) analiza concentrarilor economice;
b) analiza practicilor anticoncurentiale;
c) masurile interimare si angajamentele;
d) calcularea cifrei de afaceri prevazute de prezenta lege;
e) definirea pietei relevante in scopul stabilirii partii
substantiale de piata;
f) plata taxelor si a tarifelor stabilite prin prezenta lege si prin
regulamente.
(4) Consiliul Concurentei emite ordine prin care pune in
aplicare, suspenda sau abroga reglementarile adoptate in plen,
dispune efectuarea de investigatii, ordona inspectii, ia masuri
privind gestiunea interna si personalul din subordine, precum si
orice alte masuri necesare indeplinirii strategiei si misiunii
autoritatii de concurenta.
(5) Deciziile Consiliului Concurentei sunt acte administrative
unilaterale cu caracter individual prin care se constata
incalcarea prevederilor prezentei legi si se aplica sanctiunile
corespunzatoare, se dispun masurile necesare restabilirii
mediului concurential, se acorda accesul la informatii
confidentiale, se solutioneaza plangerile formulate in baza
dispozitiilor prezentei legi, precum si cererile si notificarile privind
concentrarile economice.
(6) Avizele sunt formulate, recomandarile si propunerile sunt
facute, punctele de vedere sunt formulate, rapoartele sunt
elaborate si comunicate, dupa caz, publicate, potrivit dispozitiilor
prezentei legi."
21. La articolul 28, alineatul (2) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(2) Reglementarile Consiliului Concurentei pot fi atacate in
contencios administrativ la Curtea de Apel Bucuresti, in conditiile
Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, cu modificarile
si completarile ulterioare."
22. Articolul 29 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29 Consiliul Concurentei va comunica punctul sau
de vedere asupra oricarui aspect in domeniul politicii
concurentiale, la cererea:
a) Presedintiei si Guvernului Romaniei;
b) comisiilor parlamentare, senatorilor si deputatilor;
c) autoritatilor si institutiilor administratiei publice centrale si
locale;
d) organizatiilor profesionale si patronale in masura in care
acestea au atributii legale de reglementare a domeniilor in care
activeaza;
e) organizatiilor pentru protectia consumatorilor;
f) instantelor judecatoresti si parchetelor."
23. La articolul 30, alineatul (4) se abroga.
24. Articolul 32 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 32 (1) Prin prezenta lege se instituie urmatoarea
taxa: taxa de autorizare a concentrarilor economice, care se
plateste in cazul emiterii unei decizii de autorizare potrivit
prevederilor art. 46 alin. (2) si alin. (4) lit. b) si c).
(2) Taxa de autorizare a concentrarii economice se stabileste
la o cota de 0,04% din cifrele de afaceri totale realizate pe
teritoriul Romaniei de catre intreprinderile implicate in
concentrarea economica autorizata, fara a depasi echivalentul
in lei al sumei de 100,000 euro. Taxa de autorizare se
calculeaza pe baza cifrei de afaceri pentru exercitiul financiar
precedent deciziei de autorizare a concentrarii economice,
determinata potrivit reglementarilor Consiliului Concurentei.
(3) Sumele provenind din plata taxei prevazute la alin. (1) se
varsa la bugetul de stat in termen si conform procedurilor
stabilite de reglementarile fiscale."
25. Articolul 33 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 33 (1) Descoperirea si investigarea incalcarilor
prevederilor prezentei legi, precum si a prevederilor art. 101 si
102 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene incumba
Consiliului Concurentei care actioneaza prin inspectorii de
concurenta.
(2) In cazul infractiunii prevazute la art. 60 alin. (1) din
prezenta lege, personalul desemnat in conditiile alin. (1) va
putea efectua numai actele stabilite prin art. 214 din Codul de
procedura penala."
26. Articolul 34 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34 Consiliul Concurentei, potrivit atributiilor sale,
dispune efectuarea de investigatii, daca exista suficient temei
de fapt si de drept:
a) din oficiu;
b) la plangerea unei persoane fizice sau juridice afectate in
mod real si direct prin incalcarea prevederilor art. 5, 6, 9 si 15 din
prezenta lege, precum si a art. 101 si 102 din Tratatul privind
functionarea Uniunii Europene."
27. Articolul 35 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35 (1) In vederea analizarii plangerilor formulate
potrivit art. 34 lit. b) si a notificarilor privind concentrarile
economice, precum si in exercitarea atributiilor prevazute la
art. 26 alin. (1), inspectorii de concurenta, indicand temeiul legal,
scopul, termenele, precum si sanctiunile prevazute, dupa caz, la
art. 50 lit. a) si b), art. 50^1 alin. (1) lit. a) si alin. (2) si art. 54
alin. (1) lit. e), pot solicita informatiile si documentele care le sunt
necesare:
a) intreprinderilor si asociatiilor de intreprinderi;
b) autoritatilor si institutiilor administratiei publice centrale si
locale.
(2) In realizarea procedurii de examinare preliminara,
necesara in vederea exercitarii din oficiu a atributiilor prevazute
la art. 26 alin. (1) lit. a) si g), inspectorii de concurenta, indicand
temeiul legal, scopul, termenele, precum si sanctiunile prevazute
la art. 50 lit. c) sau, dupa caz, la art. 50^1 alin. (1) lit. b), pot solicita
intreprinderilor si asociatiilor de intreprinderi, precum si
autoritatilor si institutiilor administratiei publice centrale si locale
orice informatii si documente necesare.
(3) In scopul aplicarii prevederilor art. 101 si 102 din Tratatul
privind functionarea Uniunii Europene, documentele si
informatiile prevazute la alin. (1) si (2) pot fi solicitate de Consiliul
Concurentei, la cererea Comisiei Europene si a autoritatilor de
concurenta din statele membre ale Uniunii Europene.
(4) Inspectorii de concurenta, primind acces la documentele,
datele si informatiile prevazute la alin. (1), (2) si (3), sunt tinuti
la respectarea stricta a caracterului de secret de stat sau secret
de serviciu atribuit legal respectivelor documente, date si
informatii.
(5) Informatiile colectate potrivit prevederilor alin. (1)—(3),
art. 35^1 si 36 pot fi folosite doar pentru scopul in care au fost
obtinute."
28. Dupa articolul 35 se introduce un nou articol,
articolul 35^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 35^1 In scopul indeplinirii atributiilor legale, Consiliul
Concurentei poate sa intervieveze orice persoana fizica sau
juridica, care consimte sa fie intervievata, in scopul obtinerii de
informatii privind obiectul investigatiei."
29. Articolul 36 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 36 (1) Pentru investigarea incalcarii prevederilor
prezentei legi, inspectorii de concurenta sunt abilitati cu puteri de
inspectie, cu exceptia inspectorilor debutanti, si au urmatoarele
puteri de inspectie:
a) sa intre in spatiile, terenurile sau mijloacele de transport pe
care intreprinderile ori asociatiile de intreprinderi le detin legal;
b) sa examineze orice documente, registre, acte financiarcontabile
si comerciale sau alte evidente legate de activitatea
intreprinderii sau asociatiilor de intreprinderi, indiferent de locul
in care sunt depozitate si de suportul fizic sau electronic pe care
sunt pastrate;
c) sa ceara oricarui reprezentant sau membru al personalului
intreprinderii sau asociatiei de intreprinderi explicatii cu privire la
faptele sau documentele legate de obiectul si scopul inspectiei
si sa consemneze sau sa inregistreze raspunsurile acestora;
d) sa ridice sau sa obtina in orice forma copii ori extrase din
orice documente, registre, acte financiar-contabile si comerciale
sau din alte evidente legate de activitatea intreprinderii sau
asociatiei de intreprinderi;
e) sa sigileze orice amplasament destinat activitatilor
intreprinderii sau asociatiei de intreprinderi si orice documente,
registre, acte financiar-contabile si comerciale sau alte evidente
legate de activitatea intreprinderii sau asociatiei de intreprinderi,
pe durata si in masura necesara inspectiei.
(2) Inspectorii de concurenta cu puteri de inspectie vor
proceda la actele prevazute la alin. (1) numai daca exista indicii
ca pot fi gasite documente sau pot fi obtinute informatii
considerate necesare pentru indeplinirea misiunii lor, iar
rezultatul acestora va fi consemnat intr-un proces-verbal de
constatare si inventariere.
(3) Inspectorii de concurenta cu puteri de inspectie pot face
inspectii inopinate si pot solicita orice fel de informatii sau
justificari legate de indeplinirea misiunii, atat la fata locului, cat
si la convocare la sediul Consiliului Concurentei.
(4) Inspectorii de concurenta sunt abilitati cu puteri de
inspectie prin ordin al presedintelui Consiliului Concurentei; o
copie certificata a acestui ordin este inmanata intreprinderii sau
asociatiei de intreprinderi supuse investigatiei.
(5) Consiliul Concurentei desfasoara inspectii la solicitarea
Comisiei Europene sau a unei alte autoritati de concurenta a
unui stat membru, potrivit prevederilor art. 22 din Regulamentul
Consiliului (CE) nr. 1/2003 si ale art. 12 din Regulamentul
Consiliului (CE) nr. 139/2004, in baza ordinului de inspectie emis
de presedintele Consiliului Concurentei.
(6) Ordinul de inspectie va indica obiectul si scopul inspectiei,
stabileste data la care incepe si arata sanctiunile prevazute la
art. 50 si 54, precum si dreptul de a ataca ordinul la Curtea de
Apel Bucuresti, Sectia contencios administrativ si fiscal, in
termen de 15 zile de la comunicare, prin derogare de la Legea
nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare. Hotararea
Curtii de apel este supusa recursului, care se declara in termen
de 5 zile de la comunicare. Instantele vor solutiona cauza de
urgenta si cu precadere.
(7) La solicitarea Consiliului Concurentei, in ipoteza in care
poate exista o opozitie la desfasurarea inspectiei, organele de
politie sunt obligate sa insoteasca si sa asigure sprijinul necesar
echipelor de inspectie, in exercitarea puterilor de inspectie.
(8) Comunicarile dintre intreprinderea sau asociatia de
intreprinderi investigate si avocatul acestora, realizate in cadrul
si in scopul exclusiv al exercitarii dreptului la aparare al
intreprinderii, respectiv dupa deschiderea procedurii
administrative in baza prezentei legi sau anterior deschiderii
procedurii administrative, cu conditia ca aceste comunicari sa
aiba legatura cu obiectul procedurii, nu pot fi ridicate sau folosite
ca proba, in cursul procedurilor desfasurate de Consiliul
Concurentei. Nu pot fi ridicate sau folosite ca proba
documentele pregatitoare intocmite de intreprinderea sau
asociatia de intreprinderi investigate in scopul exclusiv al
exercitarii dreptului la aparare, chiar daca nu au fost trimise
avocatului sau nu au fost create cu scopul de a fi trimise fizic
unui avocat.
(9) Atunci cand intreprinderile nu dovedesc caracterul
protejat al unei comunicari, pentru ca aceasta sa cada sub
incidenta alin. (8), inspectorii de concurenta care desfasoara
inspectia vor sigila si vor ridica comunicarea in cauza, in dublu
exemplar.
(10) Presedintele Consiliului Concurentei va decide, de
urgenta, pe baza probelor si argumentelor prezentate. In
conditiile in care presedintele Consiliului Concurentei decide sa
respinga caracterul protejat al comunicarii, desigilarea
documentului poate avea loc doar dupa expirarea termenului in
care decizia poate fi contestata, potrivit prevederilor alin. (11)
sau, in cazul in care decizia este contestata, dupa ce hotararea
instantei devine definitiva si irevocabila.
(11) Decizia presedintelui Consiliului Concurentei cu privire la
caracterul protejat al comunicarii poate fi atacata in contencios
administrativ, la Curtea de Apel Bucuresti, in termen de 15 zile
de la comunicare, prin derogare de la Legea nr. 554/2004, cu
modificarile si completarile ulterioare. Hotararea Curtii de apel
este supusa recursului, care se declara in termen de 5 zile de
la comunicare. Instantele vor solutiona cauza de urgenta si cu
precadere.
(12) Exercitarea puterilor de inspectie se face in conformitate
cu regulamentul privind organizarea, functionarea si procedura
Consiliului Concurentei."
30. Articolul 38 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38 (1) Inspectorii de concurenta pot proceda la
inspectii, potrivit prevederilor art. 37, doar in baza unui ordin
emis de catre presedintele Consiliului Concurentei si cu
autorizarea judiciara data prin incheiere de catre presedintele
Curtii de Apel Bucuresti sau de catre un judecator delegat de
acesta. O copie certificata a ordinului de inspectie si a
autorizatiei judiciare se comunica obligatoriu persoanei supuse
inspectiei inainte de inceperea acesteia.
(2) Cererea de autorizare se judeca in camera de consiliu,
fara citarea partilor. Judecatorul se pronunta asupra cererii de
autorizare in termen de cel mult 48 de ore de la data inregistrarii
cererii. Incheierea se motiveaza si se comunica Consiliului
Concurentei in termen de cel mult 48 de ore de la pronuntare.
(3) In cazul in care inspectia trebuie desfasurata simultan in
mai multe spatii dintre cele prevazute la art. 37, Consiliul
Concurentei va introduce o singura cerere, instanta
pronuntandu-se printr-o incheiere in care se vor indica spatiile
in care urmeaza sa se desfasoare inspectia.
(4) Cererea de autorizare trebuie sa cuprinda toate
informatiile de natura sa justifice inspectia, iar judecatorul
sesizat este tinut sa verifice daca cererea este intemeiata.
(5) Oricare ar fi imprejurarile, inspectia se desfasoara intre
orele 8,00 si 18,00 si trebuie efectuata in prezenta persoanei la
care se efectueaza inspectia sau a reprezentantului sau.
Inspectia poate continua si dupa ora 18,00 numai cu acordul
persoanei la care se efectueaza inspectia sau a reprezentantului
sau.
(6) Inventarele si punerile de sigilii se fac conform dispozitiilor
Codului de procedura penala.
(7) Incheierea prevazuta la alin. (1) poate fi atacata cu recurs
la Inalta Curte de Casatie si Justitie, in termen de 48 de ore.
Termenul de recurs pentru Consiliul Concurentei curge de la
momentul comunicarii incheierii, potrivit prevederilor alin. (2). In
ceea ce priveste persoana supusa inspectiei, termenul de recurs
curge de la momentul comunicarii incheierii, potrivit prevederilor
alin. (1). Recursul nu este suspensiv de executare.
(8) Presedintele Curtii de Apel Bucuresti sau judecatorul
delegat de acesta are competenta sa emita autorizatia judiciara,
prevazuta la art. 21 alin. (3) din Regulamentul Consiliului (CE)
nr. 1/2003."
31. Articolul 39 se abroga.
32. Articolul 40 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 40 (1) La primirea unei plangeri privind o practica
anticoncurentiala, Consiliul Concurentei examineaza daca
aceasta prezinta suficient temei de fapt si de drept pentru a
justifica dispunerea pornirii unei investigatii.
(2) Daca plangerea nu prezinta suficiente temeiuri pentru a
justifica pornirea unei investigatii, Consiliul Concurentei o
respinge, comunicand autorului decizia, in scris, cu precizarea
motivelor, in termen de 60 de zile de la data la care acestuia i se
confirma faptul ca plangerea este completa si indeplineste toate
conditiile, stabilite potrivit prevederilor alin. (4). Respingerea unei
plangeri se face prin decizia Comisiei Consiliului Concurentei
care coordoneaza compartimentul de specialitate implicat in
analiza, dupa ce i s-a dat posibilitatea autorului plangerii sa isi
prezinte punctul de vedere fata de motivele pentru care
autoritatea de concurenta intentioneaza sa respinga plangerea.
(3) Decizia de respingere a plangerii poate fi atacata la
Curtea de Apel Bucuresti, in termen de 30 de zile de la comunicare.
(4) Consiliul Concurentei va stabili, prin regulament, conditiile
pe care o solicitare ce i-a fost adresata trebuie sa le
indeplineasca pentru a putea fi calificata ca plangere, precum si
procedura aplicabila solutionarii acesteia.
(5) In cazul in care plangerea inaintata nu cade sub incidenta
prezentei legi, Consiliul Concurentei va raspunde, in scris, in
termen de 30 de zile de la inregistrarea plangerii."
33. Articolul 42 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 42 (1) In situatia in care, in urma declansarii unei
investigatii din oficiu, se constata ca aceasta nu a condus la
descoperirea unor dovezi suficiente privind incalcarea legii, care
sa justifice impunerea de masuri sau sanctiuni de catre Consiliul
Concurentei, acesta, prin ordin al presedintelui, va putea inchide
investigatia si va informa de indata partile implicate.
(2) In situatia in care investigatia a fost declansata ca urmare
a unei plangeri si se constata ca aceasta nu a condus la
descoperirea unor dovezi suficiente privind incalcarea legii, care
sa justifice impunerea de masuri sau sanctiuni de catre Consiliul
Concurentei, inchiderea investigatiei se va face prin decizia
Plenului Consiliului Concurentei, in urma audierii partilor
implicate."
34. Articolul 43 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 43 (1) Cu exceptia situatiei prevazute la art. 42
alin. (1), orice procedura de investigatie necesita audierea
intreprinderilor participante la intelegerea, decizia luata de
asociatii de intreprinderi, practica concertata, abuzul de pozitie
dominanta sau la concentrarea economica, care formeaza
obiect al investigatiei. Data audierii este fixata de presedintele
Consiliului Concurentei.
(2) Presedintele Consiliului Concurentei poate desemna
experti si poate admite audierea autorului plangerii, la solicitarea
acestuia, precum si a oricarei persoane fizice sau juridice care
declara ca detine date si informatii relevante pentru stabilirea
adevarului in cauza investigata.
(3) Neprezentarea sau renuntarea la audiere, precum si
refuzul oricarei depozitii sau declaratii nu constituie impedimente
pentru continuarea procedurii de investigatie."
35. Articolul 44 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 44 (1) Cu minimum 30 de zile inainte de data fixata
pentru audiere, o copie a raportului va fi transmisa, spre luare la
cunostinta, persoanelor a caror audiere a fost dispusa potrivit
prevederilor art. 43 alin. (1). Persoanelor a caror audiere a fost
admisa potrivit prevederilor art. 43 alin. (2) li se va trimite copia
raportului numai la cerere si daca presedintele Consiliului
Concurentei apreciaza ca este util in interesul investigatiei.
(2) Presedintele Consiliului Concurentei va permite partilor
in cauza consultarea dosarului si obtinerea, contra cost, de copii
si extrase ale actelor procedurii de investigatie.
(3) Dreptul de acces la dosar nu se extinde asupra secretelor
de afaceri, altor informatii confidentiale si nici asupra
documentelor interne ale Consiliului Concurentei, ale Comisiei
Europene sau ale autoritatilor de concurenta ale statelor
membre ale Uniunii Europene. Dreptul de acces la dosar nu se
extinde nici asupra corespondentei dintre Consiliul Concurentei
si Comisia Europeana sau autoritatile de concurenta ale statelor
membre sau dintre acestea din urma atunci cand corespondenta
este inclusa in dosarul Consiliului Concurentei.
(4) Documentele, datele si informatiile din dosarul cauzei
care sunt confidentiale nu sunt accesibile pentru consultare ori
obtinere de copii sau extrase decat prin decizie a presedintelui
Consiliului Concurentei. Decizia presedintelui Consiliului
Concurentei poate fi atacata la Curtea de Apel Bucuresti, Sectia
contencios administrativ, in termen de 15 zile de la comunicarea
catre partile interesate. Hotararea Curtii de apel este supusa
recursului, care poate fi declarat in termen de 5 zile de la
comunicare. Instantele vor proceda la judecarea cauzei de
urgenta si cu precadere.
(5) Atacarea deciziei presedintelui Consiliului Concurentei
suspenda procedura in fata autoritatii de concurenta pana la
solutionarea definitiva si irevocabila a cauzei, potrivit
prevederilor alin. (4).
(6) Nicio dispozitie din prezenta lege nu interzice dreptul
Consiliului Concurentei de a dezvalui si utiliza informatiile
necesare pentru a dovedi o incalcare a art. 5 si 6 din prezenta
lege, precum si a art. 101 si 102 din Tratatul privind functionarea
Uniunii Europene.
(7) In cazul unei proceduri de investigatie, avand ca obiect o
concentrare economica, dispozitiile prezentului articol referitoare
la consultarea dosarului sunt aplicabile asociatilor si directorilor
executivi ai entitatilor participante la concentrare, in masura in
care acestia justifica in cauza un interes legitim."
36. Articolul 45 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 45 (1) Consiliul Concurentei, in cazul investigatiilor
declansate potrivit prevederilor art. 34, poate decide, dupa caz:
a) sa ordone incetarea practicilor anticoncurentiale
constatate;
b) sa dispuna masuri interimare;
c) sa accepte angajamente;
d) sa aplice intreprinderilor sau asociatiilor de intreprinderi
amenzi in conditiile prevazute la cap. VI;
e) sa formuleze recomandari, sa impuna partilor conditii sau
alte obligatii. In cazul in care Consiliul Concurentei decide
potrivit prevederilor alin. (1) lit. a), poate impune orice masuri
corective comportamentale sau structurale care sunt
proportionale cu incalcarea comisa si necesare pentru incetarea
efectiva a incalcarii. Masurile corective structurale vor fi impuse
atunci cand nu exista o masura corectiva comportamentala la
fel de eficienta sau atunci cand o masura corectiva
comportamentala la fel de eficienta ar fi mai oneroasa pentru
intreprinderea in cauza decat o masura corectiva structurala.
(2) Consiliul Concurentei poate decide, de asemenea, ca nu
exista motive pentru a interveni, atunci cand, pe baza
informatiilor de care dispune, conditiile pentru ca o intelegere,
decizie sau practica concertata sa fie interzisa nu sunt
indeplinite.
(3) Consiliul Concurentei, in indeplinirea atributiei prevazute
la art. 26 alin. (1) lit. e), poate decide sa retraga beneficiul
exceptarii pentru intelegerile, deciziile asociatiilor de
intreprinderi sau practicile concertate carora li se aplica
prevederile unuia dintre regulamentele europene de exceptare
pe categorii, atunci cand intr-o anumita cauza respectivele
intelegeri, decizii sau practici concertate produc efecte
incompatibile cu art. 101 alin. (3) din Tratatul privind functionarea
Uniunii Europene pe teritoriul Romaniei sau pe o parte a
acestuia care prezinta toate caracteristicile unei piete geografice
distincte."
37. Articolul 46 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 46 (1) In termen de 30 de zile de la primirea notificarii
complete a unei operatiuni de concentrare economica, Consiliul
Concurentei va raspunde in scris, printr-o adresa, in cazul in
care va ajunge la concluzia ca operatiunea de concentrare
economica nu cade sub incidenta prezentei legi.
(2) In termen de 45 de zile de la primirea notificarii complete
a unei operatiuni de concentrare economica, Consiliul
Concurentei va emite o decizie de neobiectiune atunci cand
constata ca, desi operatiunea de concentrare economica
notificata cade sub incidenta prezentei legi:
a) nu exista indoieli serioase privind compatibilitatea cu un
mediu concurential normal; sau
b) indoielile serioase privind compatibilitatea cu un mediu
concurential normal au fost inlaturate prin angajamentele
propuse de partile implicate si acceptate de Consiliul
Concurentei. Autoritatea de concurenta poate stabili prin decizie
conditii si obligatii de natura sa asigure respectarea de catre
partile implicate a angajamentelor pe care si le-au asumat in
scopul realizarii compatibilitatii concentrarii cu un mediu
concurential normal.
(3) In termen de 45 de zile de la primirea notificarii complete
a unei operatiuni de concentrare economica, Consiliul
Concurentei va decide deschiderea unei investigatii, atunci cand
constata ca operatiunea de concentrare economica notificata
cade sub incidenta prezentei legi, prezinta indoieli serioase
privind compatibilitatea cu un mediu concurential normal si
acestea nu au putut fi inlaturate potrivit prevederilor alin. (2)
lit. b).
(4) In termen de maximum 5 luni de la primirea notificarii
complete a unei operatiuni de concentrare economica pentru
care Consiliul Concurentei a decis deschiderea unei investigatii
din cauza indoielilor serioase privind compatibilitatea sa cu un
mediu concurential normal, Consiliul Concurentei:
a) va emite o decizie prin care va declara operatiunea de
concentrare economica incompatibila cu mediul concurential
normal, intrucat ridica obstacole semnificative in calea
concurentei efective pe piata romaneasca sau pe o parte
substantiala a acesteia, in special ca urmare a crearii sau
consolidarii unei pozitii dominante, potrivit prevederilor art. 12;
b) va emite o decizie de autorizare, daca operatiunea de
concentrare economica nu ridica obstacole semnificative in
calea concurentei efective pe piata romaneasca sau pe o parte
substantiala a acesteia, in special ca urmare a crearii sau
consolidarii unei pozitii dominante, potrivit prevederilor art. 12;
c) va emite o decizie de autorizare conditionata, prin care
stabileste obligatiile si/sau conditiile destinate sa asigure
respectarea de catre partile implicate a angajamentelor pe care
si le-au asumat in scopul realizarii compatibilitatii concentrarii
cu un mediu concurential normal.
(5) In cazul in care Consiliul Concurentei nu ia o decizie in
termenele prevazute la alin. (2)—(4), operatiunea de concentrare
economica notificata poate avea loc.
(6) In situatia in care notificarea unei operatiuni de
concentrare economica necesita completari, termenele
prevazute la alin. (1)—(4) incep sa curga de la data la care
partile au furnizat Consiliului Concurentei toate informatiile
solicitate in vederea completarii notificarii.
(7) Consiliul Concurentei va stabili, prin regulament,
categoriile de concentrari economice care pot beneficia de
procedura simplificata de analiza.
(8) In cazul investigatiilor si deciziilor adoptate potrivit
prevederilor art. 26 alin. (1) lit. a) si b), cu privire la o posibila
incalcare a art. 15, atunci cand operatiunea de concentrare
economica investigata nu este notificata, Consiliul Concurentei
va analiza si va decide, in acest context, si cu privire la
compatibilitatea operatiunii cu un mediu concurential normal."
38. Dupa articolul 46 se introduc doua noi articole,
articolele 46^1 si 46^2, cu urmatorul cuprins:
"Art. 46^1 (1) In cazul in care Consiliul Concurentei
constata ca o concentrare economica a fost deja pusa in
aplicare si ca acea concentrare a fost declarata incompatibila
cu mediul concurential normal, acesta, prin decizie, poate:
a) sa solicite intreprinderilor implicate sa dizolve entitatea
rezultata din concentrare, in special prin dizolvarea fuziunii sau
prin cesionarea tuturor actiunilor sau activelor dobandite, astfel
incat sa se restabileasca situatia existenta anterior punerii in
aplicare a concentrarii. In cazurile in care, prin dizolvarea
entitatii rezultate prin concentrare, nu este posibila restabilirea
situatiei existente anterior punerii in aplicare a concentrarii,
Consiliul Concurentei poate adopta orice alta masura adecvata
pentru a restabili, in masura posibilului, situatia anterioara;
b) sa dispuna orice alta masura adecvata pentru a se asigura
ca intreprinderile implicate dizolva concentrarea sau iau
masurile de restabilire a situatiei prevazute in decizia sa.
(2) Consiliul Concurentei poate actiona potrivit alin. (1) lit. a)
si b) si atunci cand constata ca o concentrare economica a fost
pusa in aplicare cu incalcarea unei conditii impuse printr-o
decizie adoptata potrivit prevederilor art. 46 alin. (4) lit. c).
Art. 46^2. - (1) Pe durata procedurii de investigatie referitoare
la posibila savarsire a unei practici anticoncurentiale,
intreprinderile fata de care a fost declansata investigatia pot
formula propuneri de angajamente, in scopul inlaturarii situatiei
care a condus la declansarea investigatiei.
(2) Atunci cand Consiliul Concurentei intentioneaza sa
accepte angajamentele propuse de parti, va publica un rezumat
al cazului si continutul esential al angajamentelor propuse,
asupra carora tertii interesati isi pot prezenta observatiile in
termenul stabilit de autoritatea de concurenta.
(3) Prin decizie, Consiliul Concurentei confera forta
obligatorie angajamentelor propuse de intreprinderi, in masura
in care acestea sunt suficiente pentru protectia concurentei si
daca indeplinirea lor conduce la inlaturarea situatiei care a
determinat declansarea investigatiei. Decizia Consiliului
Concurentei poate fi adoptata pe o durata determinata si poate
concluziona ca nu mai exista motive pentru actiunea autoritatii
de concurenta.
(4) In cazul in care Consiliul Concurentei constata ca
angajamentele nu indeplinesc conditiile prevazute la alin. (3),
acesta va informa, in scris, intreprinderile cu privire la motivele
pentru care angajamentele nu au fost acceptate si va continua
procedura de investigatie.
(5) In cazul inchiderii investigatiei potrivit prevederilor
alin. (3), Consiliul Concurentei poate, la cerere sau din oficiu,
sa redeschida procedura de investigatie, atunci cand:
a) intervine o schimbare esentiala privind oricare dintre
faptele pe care s-a fundamentat decizia;
b) intreprinderile actioneaza contrar angajamentelor
asumate;
c) decizia a fost fundamentata pe informatii incomplete,
inexacte sau care induc in eroare, furnizate de parti.
(6) Intreprinderile pot formula propuneri de angajamente si in
cazul operatiunilor de concentrare economica in scopul
compatibilizarii acestora cu un mediu concurential normal,
potrivit prevederilor art. 46. Prevederile alin. (2) si (4) se aplica
in mod corespunzator.
(7) Consiliul Concurentei va stabili, prin instructiuni, conditiile,
criteriile, termenele si procedura pentru acceptarea si evaluarea
angajamentelor propuse de parti."
39. Articolul 47 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 47 (1) Consiliul Concurentei poate impune orice
masura interimara pe care o considera necesara, inainte de
emiterea unei decizii potrivit prevederilor art. 45, in caz de
urgenta determinata de riscul unui prejudiciu grav si ireparabil
adus concurentei, in cazul in care constata, la o prima evaluare,
existenta unor fapte de natura anticoncurentiala prohibite expres
de lege si care trebuie eliminate fara intarziere.
(2) Inainte de luarea unei masuri interimare, partile implicate
pot prezenta in scris punctul lor de vedere. La cererea expresa
a partilor implicate, Consiliul Concurentei va proceda la
ascultarea argumentelor acestora, in Plen.
(3) O decizie adoptata potrivit prevederilor alin. (1) se aplica
pe o durata determinata, ce poate fi reinnoita de Consiliul
Concurentei in masura in care este necesar si adecvat.
(4) Consiliul Concurentei poate impune masuri interimare
adecvate pentru restabilirea sau mentinerea conditiilor de
concurenta efectiva si in cazul in care:
a) concentrarea economica a fost pusa in aplicare cu
incalcarea prevederilor art. 15 alin. (6) si (8) si nu a fost inca
adoptata o decizie privind compatibilitatea concentrarii cu un
mediu concurential normal;
b) concentrarea economica a fost pusa in aplicare cu
incalcarea unei conditii sau obligatii impuse printr-o decizie
adoptata potrivit prevederilor art. 46 alin. (2) lit. b) si alin. (4)
lit. c);
c) concentrarea economica a fost deja pusa in aplicare si a
fost emisa o decizie prin care operatiunea de concentrare
economica a fost declarata incompatibila cu mediul concurential
normal, potrivit prevederilor art. 46 alin. (4) lit. a).
(5) Consiliul Concurentei va stabili, prin instructiuni, conditiile,
termenele si procedura pentru adoptarea de masuri interimare."
40. Dupa articolul 47 se introduce un nou articol,
articolul 47^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 47^1 (1) Deciziile adoptate de Consiliul Concurentei
in aplicarea prevederilor art. 9, 15, 45 si 46 vor fi comunicate de
indata partilor; acestea pot fi atacate in contencios administrativ
la Curtea de Apel Bucuresti in termen de 30 de zile de la
comunicare.
(2) Instanta poate dispune, la cerere, suspendarea executarii
deciziei atacate. Suspendarea se va dispune doar cu conditia
platii unei cautiuni, in cuantum de 30% din amenda stabilita prin
decizia atacata.
(3) Ordinul privind declansarea unei investigatii, prevazuta
de lege, se poate ataca numai odata cu decizia prin care se
finalizeaza investigatia."
41. Articolul 49 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 49 Sunt nule de drept orice intelegeri sau decizii
interzise prin art. 5 si 6 din prezenta lege, precum si prin art. 101
si 102 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene,
respectiv orice angajamente, conventii sau clauze contractuale
raportandu-se la o practica anticoncurentiala."
42. Articolul 50 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 50 Constituie contraventii si se sanctioneaza cu
amenda de la 0,1% la 1% din cifra de afaceri totala din anul
financiar anterior sanctionarii urmatoarele fapte, savarsite cu
vinovatie de intreprinderi sau asociatii de intreprinderi:
a) furnizarea de informatii inexacte, incomplete sau care
induc in eroare intr-o cerere, o confirmare, o notificare sau o
completare la aceasta, potrivit prevederilor art. 15;
b) furnizarea de informatii inexacte, incomplete sau care
induc in eroare ori de documente incomplete sau nefurnizarea
informatiilor si documentelor solicitate potrivit prevederilor
art. 35 alin. (1) lit. a);
c) furnizarea de informatii inexacte sau care induc in eroare,
ca raspuns la o solicitare efectuata potrivit prevederilor art. 35
alin. (2);
d) furnizarea de informatii, documente, inregistrari si evidente
intr-o forma incompleta in timpul inspectiilor desfasurate potrivit
prevederilor art. 36;
e) refuzul de a se supune unei inspectii desfasurate potrivit
prevederilor art. 36."
43. Dupa articolul 50 se introduce un nou articol,
articolul 50^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 50^1 (1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu
amenda de la 5.000 lei la 40.000 lei faptele autoritatilor si
institutiilor administratiei publice centrale si locale constand in:
a) furnizarea de informatii inexacte, incomplete sau care
induc in eroare ori de documente incomplete sau nefurnizarea
informatiilor si documentelor solicitate, potrivit prevederilor
art. 35 alin. (1) lit. b);
b) furnizarea de informatii inexacte sau care induc in eroare,
ca raspuns la o solicitare efectuata potrivit prevederilor art. 35
alin. (2).
(2) Daca nefurnizarea informatiilor solicitate persista dupa
termenul stabilit de catre Consiliul Concurentei, acesta va putea
aplica conducatorului institutiei sau autoritatii administratiei
publice centrale sau locale o amenda cominatorie de pana la
5.000 lei pentru fiecare zi de intarziere."
44. Articolul 51 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 51. - (1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu
amenda de la 0,5% la 10% din cifra de afaceri totala realizata in
anul financiar anterior sanctionarii urmatoarele fapte, savarsite
cu vinovatie de intreprinderi sau asociatii de intreprinderi:
a) incalcarea prevederilor art. 5 si 6 din prezenta lege,
precum si a prevederilor art. 101 si 102 din Tratatul privind
functionarea Uniunii Europene;
b) nenotificarea unei concentrari economice, potrivit
prevederilor art. 15 alin. (1) si (2), inainte de punerea in aplicare
a acesteia, cu exceptia cazului in care sunt incidente prevederile
art. 15 alin. (7) sau s-a acordat o derogare conform art. 15
alin. (8);
c) realizarea unei operatiuni de concentrare economica cu
incalcarea prevederilor art. 15 alin. (6)—(8);
d) inceperea unei actiuni de concentrare economica
declarata incompatibila printr-o decizie a Consiliului
Concurentei, potrivit prevederilor art. 46 alin. (4) lit. a);
e) neindeplinirea unei obligatii, a unei conditii sau a unei
masuri impuse printr-o decizie luata potrivit prevederilor
prezentei legi.
(2) Daca incalcarea savarsita de o asociatie de intreprinderi
priveste activitatile membrilor sai, amenda nu poate depasi 10%
din suma cifrelor de afaceri totale ale fiecarui membru activ pe
piata afectata de incalcarea savarsita de asociatie.
(3) In ceea ce priveste contraventia prevazuta la alin. (1)
lit. a), constand in incalcarea prevederilor art. 5 din prezenta
lege, precum si a prevederilor art. 101 din Tratatul privind
functionarea Uniunii Europene, Consiliul Concurentei va stabili,
prin instructiuni, conditiile si criteriile de aplicare a unei politici de
clementa, care poate merge pana la absolvire de raspundere
pecuniara."
45. Dupa articolul 51 se introduce un nou articol,
articolul 51^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 51^1 (1) Prin exceptie de la prevederile art. 50 si 51
alin. (1), in cazul in care cifra de afaceri, realizata in anul
financiar anterior sanctionarii, nu poate fi determinata, va fi luata
in considerare cea aferenta anului financiar in care
intreprinderea sau asociatia de intreprinderi a inregistrat cifra
de afaceri, an imediat anterior anului de referinta pentru
calcularea cifrei de afaceri in vederea aplicarii sanctiunii.
(2) Prin exceptie de la prevederile art. 50 si art. 51 alin. (1) din
prezenta lege si ale art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare, in cazul intreprinderii sau asociatiei de
intreprinderi nou-infiintate, care nu a inregistrat cifra de afaceri
in anul anterior sanctionarii, aceasta va fi sanctionata cu:
a) amenda de la 20.000 lei la 2.000.000 lei, in cazul
contraventiilor prevazute la art. 50;
b) amenda de la 30.000 lei la 5.000.000 lei, in cazul
contraventiilor prevazute la art. 51 alin. (1)."
46. Articolul 52 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 52 (1) Individualizarea sanctiunilor prevazute la
art. 50, 50^1, 51 si 51^1 se face tinand seama de gravitatea si
durata faptei. Prin instructiuni adoptate de catre Consiliul
Concurentei se stabilesc si celelalte elemente in functie de care
se face individualizarea sanctiunilor, precum si gradarea pe
transe a acestora.
(2) In cazul contraventiilor prevazute la art. 51 alin. (1) lit. a),
daca, dupa primirea raportului de investigatie si exercitarea
dreptului de acces la dosar, in conditiile art. 44 sau in cadrul
audierilor, intreprinderea recunoaste, in mod expres, savarsirea
faptei anticoncurentiale, aceasta va fi retinuta ca circumstanta
atenuanta sub forma colaborarii in cadrul procedurii
administrative si va determina diminuarea cuantumului amenzii
cu un procent cuprins intre 10% si 25% din nivelul de baza
determinat potrivit instructiunilor, adoptate potrivit prevederilor
alin. (1)."
47. Articolul 53 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 53 Daca in termen de 45 de zile de la notificarea
deciziei luate de Consiliul Concurentei, potrivit prevederilor
prezentei legi, intreprinderea in cauza nu se conformeaza
masurilor dispuse, Consiliul Concurentei ii poate aplica amenda
maxima prevazuta la art. 51 si 51^1."
48. Articolul 54 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 54 (1) Consiliul Concurentei poate obliga, prin
decizie, intreprinderile sau asociatiile de intreprinderi la plata
unor amenzi cominatorii, in suma de pana la 5% din cifra de
afaceri zilnica medie din anul financiar anterior sanctionarii,
pentru fiecare zi de intarziere, calculata de la data stabilita prin
decizie, pentru a le determina:
a) sa inceteze o incalcare a prevederilor art. 5 si 6 din
prezenta lege, precum si a prevederilor art. 101 si 102 din
Tratatul privind functionarea Uniunii Europene si sa respecte
masurile dispuse prin decizia de constatare a incalcarii;
b) sa respecte o decizie prin care se impun masuri
interimare, potrivit prevederilor art. 47;
c) sa respecte un angajament devenit obligatoriu printr-o
decizie, luata potrivit prevederilor art. 46^2 alin. (3);
d) sa respecte conditiile si/sau obligatiile impuse printr-o
decizie, luata potrivit prevederilor art. 46 alin. (2) lit. b) si
alin. (4) lit. c);
e) sa furnizeze in mod complet si corect informatiile si
documentele care le-au fost cerute potrivit prevederilor art. 35
alin. (1) lit. a);
f) sa se supuna inspectiei prevazute la art. 36.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1):
a) in cazul in care cifra de afaceri realizata in anul financiar
anterior sanctionarii nu poate fi determinata, va fi luata in
considerare cifra de afaceri zilnica medie aferenta anului
financiar in care intreprinderea sau asociatia de intreprinderi a
inregistrat cifra de afaceri, an imediat anterior anului de referinta
pentru calcularea cifrei de afaceri in vederea aplicarii sanctiunii;
b) in cazul intreprinderii sau asociatiei de intreprinderi nouinfiintate,
care nu a inregistrat cifra de afaceri in anul anterior
sanctionarii, aceasta va fi sanctionata cu amenda de la 500 lei
la 10.000 lei, in cazul alin. (1) lit. a)—d), respectiv cu amenda de
la 300 lei la 7.000 lei, in cazul alin. (1) lit. e) si f)."
49. La articolul 55, alineatele (2), (3) si (4) se modifica si
vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Sanctiunile pentru contraventiile prevazute la art. 50
lit. d) si e) se aplica de catre inspectorii de concurenta.
(3) Sanctiunile pentru contraventiile prevazute la art. 50
lit. a)—c), art. 50^1 si art. 51 alin. (1) lit. d) si e), precum si
amenzile cominatorii prevazute la art. 54 se aplica de catre
comisiile Consiliului Concurentei, prin aceeasi decizie prin care
se constata savarsirea contraventiei sau incidenta art. 54 alin. (1).
(4) Sanctiunile pentru contraventiile prevazute la art. 51 alin. (1)
lit. a)—c) se aplica de catre Plenul Consiliului Concurentei prin
aceeasi decizie prin care s-a constatat savarsirea respectivei
contraventii."
50. Articolul 56 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 56 (1) Contraventiilor prevazute la art. 50 lit. d) si e)
li se aplica prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia art. 5, 8, 28,
29, 32 si 34 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
si completarile ulterioare.
(2) Procesele-verbale prin care se aplica sanctiuni, potrivit
prevederilor art. 55 alin. (2), se ataca la Judecatoria Sectorului 1
Bucuresti, in termen de 15 zile de la comunicare. Hotararea
judecatoriei se poate ataca cu recurs la Tribunalul Bucuresti,
sectia contencios administrativ, in termen de 15 zile de la
comunicare."
51. Articolul 57 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 57 (1) Deciziile emise de catre Consiliul Concurentei
in aplicarea prezentei legi vor fi comunicate partilor in cauza de
catre Consiliul Concurentei si vor fi publicate in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, pe cheltuiala contravenientului sau a
solicitantului, dupa caz, ori pe pagina de internet a Consiliului
Concurentei.
(2) La publicarea deciziilor se va tine seama de interesele
legitime ale intreprinderilor in cauza, astfel incat secretul de
afaceri sa nu fie divulgat."
52. Articolul 58 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 58 (1) Dreptul Consiliului Concurentei de a aplica
sanctiuni contraventionale pentru incalcarea prevederilor
prezentei legi se prescrie dupa cum urmeaza:
a) in termen de 3 ani, in cazul incalcarii prevederilor art. 50;
b) in termen de 5 ani, in cazul tuturor celorlalte incalcari ale
prevederilor prezentei legi.
(2) Prescriptia dreptului la actiune al Consiliului Concurentei
incepe sa curga de la data savarsirii incalcarii. In cazul
incalcarilor ce au caracter de continuitate sau de repetabilitate,
prescriptia incepe sa curga de la data incetarii ultimului act sau
fapt anticoncurential in cauza."
53. La articolul 60, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 60 (1) Participarea cu intentie frauduloasa si in mod
determinant a unei persoane fizice la conceperea, organizarea
sau realizarea practicilor interzise potrivit prevederilor art. 5 alin. (1)
si care nu sunt exceptate potrivit prevederilor art. 5 alin. (2)
constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni
la 4 ani sau cu amenda si interzicerea dreptului de a ocupa o
functie sau de a exercita o profesie ori de a desfasura o
activitate, de natura aceleia de care s-a folosit condamnatul
pentru savarsirea infractiunii, potrivit prevederilor art. 65 din
Codul penal."
54. Articolul 61 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 61 (1) Independent de sanctiunile aplicate potrivit
prevederilor prezentei legi, dreptul la actiune al persoanelor
fizice si/sau juridice pentru repararea integrala a prejudiciului
cauzat lor printr-o practica anticoncurentiala prohibita potrivit
prevederilor prezentei legi sau ale art. 101 si/sau 102 din
Tratatul privind functionarea Uniunii Europene ramane rezervat.
(2) Daca un bun sau serviciu este achizitionat la un pret
excesiv, nu se poate considera ca nu s-a produs un prejudiciu
datorita faptului ca bunul sau serviciul a fost revandut.
(3) Intreprinderea care beneficiaza de imunitate la amenda
nu raspunde solidar pentru prejudiciile cauzate prin participarea
sa la o practica anticoncurentiala interzisa de art. 5 din prezenta
lege, precum si de art. 101 din Tratatul privind functionarea
Uniunii Europene, practica sanctionata de autoritatea de
concurenta.
(4) Atunci cand exista o decizie a Consiliului Concurentei prin
care este sanctionata o practica anticoncurentiala, in
solutionarea cererilor privind acordarea de despagubiri,
instantele vor putea solicita Consiliului Concurentei documentele
din cadrul dosarului care a stat la baza emiterii deciziei. In acest
scop, primind aceste documente, instantele vor asigura
respectarea confidentialitatii informatiilor reprezentand secrete
de afaceri, precum si a altor informatii calificate drept
confidentiale.
(5) Persoanele fizice sau juridice, care se considera
prejudiciate printr-o practica anticoncurentiala interzisa de
prezenta lege, vor putea formula cerere privind acordarea de
despagubiri in termen de 2 ani de la data la care decizia
Consiliului Concurentei, pe care se intemeiaza actiunea in
subsidiar, ramane definitiva si irevocabila.
(6) Consiliul Concurentei poate inainta observatii instantelor
nationale cu privire la aspecte privind aplicarea prevederilor
art. 5 si 6 din prezenta lege, precum si a prevederilor art. 101 si
102 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, in
conditiile prevazute in Codul de procedura civila.
(7) In toate cazurile in care instantele nationale aplica, in
mod direct, prevederile art. 101 si 102 din Tratatul privind
functionarea Uniunii Europene, dupa comunicarea catre parti a
hotararii susceptibile de exercitare a unei cai de atac, acestea
vor transmite, de indata, o copie a hotararii catre Comisia
Europeana, prin intermediul Consiliului Concurentei."
55. Articolul 63 se abroga.
56. Articolul 64 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 64 (1) Cifra de afaceri prevazuta la art. 14 este suma
veniturilor realizate din vanzarile de produse si/sau din prestarile
de servicii realizate de intreprindere in cursul ultimului exercitiu
financiar, din care se scad sumele datorate cu titlu de obligatii
fiscale si valoarea contabilizata a exporturilor efectuate direct
sau prin mandatar, inclusiv a livrarilor intracomunitare.
(2) Cand o operatiune de concentrare economica are loc in
modalitatea prevazuta la art. 10 alin. (1) lit. b), prin cumparare
de elemente de activ, din cifra de afaceri stabilita potrivit
prevederilor alin. (1) va fi luata in considerare numai suma
aferenta activelor constituind obiect al tranzactiei.
(3) Daca, in cursul unei perioade de 2 ani, doua sau mai
multe tranzactii de felul celor prevazute la alin. (2) au loc intre
aceleasi persoane fizice si/sau juridice, ele sunt considerate ca
o singura operatiune de concentrare economica, realizata la
data ultimei tranzactii."
57. Articolul 65 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 65 Cifra de afaceri este inlocuita:
a) pentru institutiile de credit si alte institutii financiare, cu
suma veniturilor, definite prin instructiuni adoptate de Consiliul
Concurentei, dupa deducerea impozitelor si a taxelor legate
direct de acestea;
b) pentru societatile de asigurari, cu valoarea primelor brute
incasate sau de incasat, conform contractelor de asigurari
incheiate de catre sau in numele societatilor de asigurare,
inclusiv primele platite reasiguratorilor, dupa deducerea
impozitelor si a taxelor percepute asupra cuantumului primelor
individuale de asigurare sau a volumului total al acestora,
identificate de catre Consiliul Concurentei prin instructiuni."
58. Articolul 66 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
" Art. 66 In scopul aplicarii prevederilor art. 14, dar fara a
contraveni dispozitiilor art. 64 alin. (2) si (3), daca vreuna dintre
intreprinderile avute in vedere la aplicarea prevederilor art. 14
face parte dintr-un grup de intreprinderi, pentru cifra sa de
afaceri se va lua in considerare cifra de afaceri cumulata a
respectivului grup, conform situatiilor financiare anuale
consolidate."
59. Articolul 67 se abroga.
Art. II Consiliul Concurentei asigura secretariatul
Consiliului pentru aplicarea politicii in domeniul ajutorului de stat,
potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr. 98/2010 privind
constituirea Consiliului interministerial "Consiliul pentru aplicarea
politicii in domeniul ajutorului de stat".
Art. III Orice referire din lege la notiunea de "agent
economic" se considera a fi facuta la notiunea de "intreprindere".
Art. IV (1) Prezenta ordonanta de urgenta intra in vigoare
la 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
(2) Procedura de examinare a cererilor de certificare a
neinterventiei si a cererilor de dispensa in cazurile de exceptari
individuale ale intelegerilor, deciziilor luate de asociatiile de
intreprinderi sau practicilor concertate aflate in analiza
Consiliului Concurentei, pentru care nu s-au emis decizii pana la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta,
inceteaza de drept la aceasta data.
(3) In ceea ce priveste investigatiile deschise anterior de
catre Consiliul Concurentei, orice procedura noua intreprinsa de
Consiliul Concurentei va fi indeplinita cu respectarea conditiilor
si cerintelor impuse prin dispozitiile nou-intrate in vigoare.
Art. V Legea concurentei nr. 21/1996, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 742 din 16 august
2005, cu modificarile ulterioare, precum si cu modificarile si
completarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va
republica dupa aprobarea acesteia prin lege, dandu-se textelor
o noua numerotare.
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|