OUG 69/2010 privind reabilitarea termica a cladirilor de locuit cu finantare prin credite bancare cu garantie guvernamentala. Ordonanta de urgenta 69/2010
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 443 din 1 iulie 2010
Situatia extraordinara prevazuta la art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, consta in necesitatea reducerii
consumului de energie in locuinte, in conditiile asigurarii si mentinerii conditiilor de climat interior in cadrul acestora, prin promovarea
de masuri incluse in Planul national de actiune in domeniul eficientei energetice,
avand in vedere faptul ca Directiva 2006/32/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 5 aprilie 2006 privind eficienta
energetica la utilizatorii finali si serviciile energetice si de abrogare a Directivei 93/76/CEE a Consiliului prevede planuri nationale
de eficienta energetica la utilizatorii finali, precum si masuri institutionale si legislative pentru realizarea acestora,
luand in considerare prevederile Directivei 2010/31/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 19 mai 2010 privind
performanta energetica a cladirilor, pentru aplicarea unor masuri financiare in sprijinul reducerii consumurilor energetice si a
cresterii numarului de cladiri cu consum redus de energie din sursele clasice,
in scopul reducerii consumului de energie in cladirile de locuit, ca masura de protectie sociala a populatiei prin reducerea
cheltuielilor cu intretinerea locuintelor ca urmare a eliminarii subventiei la energia termica si a cresterii pretului combustibilului
utilizat pentru incalzire si prepararea apei calde de consum,
avand in vedere necesitatea diminuarii efectelor schimbarilor climatice, prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera,
a cresterii independentei energetice, prin reducerea consumului de combustibil utilizat la prepararea agentului termic pentru
incalzire si a apei calde de consum, precum si a ameliorarii aspectului urbanistic al localitatilor,
tinand cont de faptul ca prin adoptarea de urgenta a prezentului act normativ se vor realiza sustinerea cresterii economice
si contracararea efectelor negative pe care criza financiara internationala actuala le poate avea asupra sectorului energetic si al
constructiilor, inclusiv prin utilizarea resurselor energetice nationale,
in considerarea faptului ca executarea lucrarilor de interventie pentru reabilitarea termica a cladirilor de locuit vizeaza
sustinerea operatorilor economici din domeniul constructiilor, al instalatiilor pentru constructii, precum si crearea de noi locuri de
munca,
neadoptarea in regim de urgenta a prezentului act normativ conduce la grevarea in continuare a bugetului statului cu
cheltuieli de tipul celor efectuate in temeiul unor programe nationale privind cresterea performantei energetice a blocurilor de
locuinte in cazul blocurilor de locuinte ale caror asociatii de proprietari pot sustine financiar executarea lucrarilor de reabilitare
termica,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1 Reabilitarea termica a blocurilor de locuinte si a
cladirilor tip locuinte unifamiliale, denumite in continuare cladiri
de locuit, constituie actiune de interes public in scopul reducerii
consumurilor energetice la consumatorii finali, cu efect direct in
reducerea costurilor cu incalzirea si prepararea apei calde de
consum si indirect in reducerea consumului de combustibil
conventional si a emisiilor de gaze cu efect de sera.
Art. 2 (1) Scopul prezentei ordonante de urgenta este
facilitarea accesului asociatiilor de proprietari — persoane
juridice fara scop patrimonial — si a proprietarilor locuintelor
unifamiliale — persoane fizice, denumiti in continuare
beneficiari, la contractarea de credite bancare acordate de
institutii de credit, denumite in continuare finantatori, cu garantie
guvernamentala si cu dobanda subventionata pentru executarea
lucrarilor de interventie privind reabilitarea termica a cladirilor de
locuit.
(2) Prevederile prezentei ordonante de urgenta sunt
aplicabile beneficiarilor cladirilor de locuit construite si
receptionate pana la sfarsitul anului 2000.
Art. 3 Lucrarile de interventie privind reabilitarea termica
ce pot fi finantate in conditiile prezentei ordonante de urgenta
cuprind:
a) reabilitarea termica a anvelopei cladirii si a instalatiilor
aferente;
b) repararea, dupa caz, inlocuirea/achizitionarea cu montaj a
centralei termice de bloc/scara, respectiv a centralei termice
aferente locuintei unifamiliale, precum si a instalatiilor aferente
acesteia;
c) introducerea, dupa caz, a unor sisteme alternative pentru
asigurarea partiala/totala a energiei pentru apa calda de
consum, iluminat si/sau incalzire.
Art. 4 Reabilitarea termica a cladirilor de locuit cu
finantare prin credite bancare si dobanda subventionata
cuprinde urmatoarele etape:
a) expertizarea tehnica, certificarea energetica si auditul
energetic al cladirii existente si proiectarea lucrarilor de
interventie;
b) executarea lucrarilor de interventie;
c) receptia si certificarea energetica a cladirii la terminarea
lucrarilor;
d) receptia finala, la expirarea perioadei garantiei de buna
executie a lucrarilor.
Art. 5 (1) Decizia de reabilitare termica a cladirilor de
locuit in conformitate cu prevederile prezentei ordonante de
urgenta se ia de catre beneficiar.
(2) In cazul asociatiei de proprietari, hotararea pentru
executarea lucrarilor de reabilitare termica si de contractare a
unui imprumut bancar in conditiile prezentei ordonante de
urgenta se va lua cu votul a minimum 90% din membrii
asociatiei de proprietari. Hotararea adunarii generale a asociatiei
de proprietari se va aduce la cunostinta tuturor proprietarilor din
condominiu, inclusiv a celor care nu sunt membri ai asociatiei de
proprietari, prin afisare la avizierul asociatiei, in termen de 5 zile
de la data cand a fost adoptata.
Art. 6 (1) In situatia in care executarea lucrarilor de
interventie prevazute la art. 3 se autorizeaza in conditiile legii,
certificatul de urbanism si autorizatia de construire pentru
executarea lucrarilor de interventie privind reabilitarea termica a
cladirilor de locuit se elibereaza in regim de urgenta, cu scutire
de taxa, prin exceptare de la prevederile legale in vigoare.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 1 si art. 6 alin. (4) din
Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de
constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
pentru executarea lucrarilor de interventie privind reabilitarea
termica a cladirilor de locuit, autorizatia de construire se emite
fara prezentarea titlului asupra imobilului, teren si/sau
constructie, a extrasului de plan cadastral si a extrasului de carte
funciara de informare.
Art. 7 Expertizarea tehnica, proiectarea si verificarea
proiectelor, executarea si receptia lucrarilor si dirigentia de
santier se realizeaza cu respectarea prevederilor Legii nr. 10/1995
privind calitatea in constructii, cu modificarile ulterioare, iar
certificarea si auditul energetic se realizeaza cu respectarea
prevederilor Legii nr. 372/2005 privind performanta energetica a
cladirilor, cu modificarile ulterioare, a actelor subsecvente
acestora, precum si a reglementarilor tehnice in vigoare la data
proiectarii/executarii lucrarilor de interventie.
Capitolul II - Finantarea si garantarea
Art. 8 Expertiza tehnica, certificatul de performanta
energetica si auditul energetic ale cladirii existente,
documentatia pentru autorizarea lucrarilor de interventie, dupa
caz, proiectul tehnic si detaliile de executie, precum si certificatul
de performanta energetica a cladirii reabilitate termic se
realizeaza, in conditiile legii, prin grija beneficiarului si se
finanteaza din sursele proprii ale acestuia.
Art. 9 Executarea lucrarilor de interventie se finanteaza
astfel:
a) din sursele proprii ale beneficiarilor, reprezentand
minimum 10% din valoarea de executie a lucrarilor de
interventie;
b) din credite bancare, in lei, cu garantie guvernamentala si
cu dobanda subventionata, contractate de beneficiari si
garantate in procent de 100% de Fondul National de Garantare
a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii S.A. - I.F.N. in
numele si in contul statului, reprezentand maximum 90% din
valoarea de executie a lucrarilor de interventie.
Art. 10 (1) Prin exceptie de la prevederile art. 9,
autoritatile administratiei publice locale, la solicitarea asociatiilor
de proprietari, pot finanta, din fondurile aprobate anual cu
aceasta destinatie in bugetele locale si/sau din alte surse legal
constituite, in cuantum de maximum 30% din valoarea
prevazuta in devizul general, urmatoarele:
a) executarea lucrarilor de interventie, in care poate fi inclus
si cuantumul de minimum 10% prevazut la art. 9 lit. a);
b) elaborarea documentatiilor prevazute la art. 8.
(2) Criteriile de selectie, cuantumul si conditiile de finantare,
in aplicarea prevederilor alin. (1), se stabilesc si se aproba prin
hotarare a consiliului local.
Art. 11 Perioada de rambursare a creditelor bancare cu
garantie guvernamentala si cu dobanda subventionata este de
maximum 5 ani.
Art. 12 (1) Dobanda aferenta creditelor bancare cu
garantie guvernamentala acordate beneficiarilor se suporta de
la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltarii Regionale
si Turismului, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta
destinatie.
(2) Structura dobanzii, precum si plafonul maxim al creditului
cu garantie guvernamentala, pe beneficiar, se stabilesc prin
normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de
urgenta.
(3) Orice alte costuri aferente creditului, precum si penalitatile
percepute de finantator ca urmare a neplatii ratelor la termenele
scadente conform graficului de rambursare a creditului aprobat
se suporta de catre beneficiar.
Art. 13 (1) Prin derogare de la prevederile Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 109/2008, cu
modificarile ulterioare, Ministerul Finantelor Publice este
autorizat sa mandateze Fondul National de Garantare a
Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii S.A. - I.F.N. in
vederea emiterii de garantii in numele si in contul statului in
favoarea finantatorilor care acorda credite beneficiarilor.
(2) Intre Ministerul Finantelor Publice si Fondul National de
Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii S.A. —
I.F.N. se incheie o conventie prin care se stabilesc drepturile si
obligatiile partilor in derularea finantarii prin credite bancare cu
garantie guvernamentala si cu dobanda subventionata.
(3) Beneficiarul va garanta prin angajament asumat de catre
proprietarii locuintelor unifamiliale sau ai celor din blocurile de
locuinte, in calitate de fidejusori, pentru recuperarea sumelor
neplatite de beneficiar rezultate din executarea garantiilor
acordate de Fondul National de Garantare a Creditelor pentru
Intreprinderile Mici si Mijlocii S.A. - I.F.N. in numele si in contul
statului.
(4) Asupra imobilelor incluse in programul prevazut de
prezenta ordonanta de urgenta se noteaza in partea a III-a a
cartii funciare a imobilelor existenta contractului de imprumut si
a conventiei de fidejusiune.
(5) La transmiterea dreptului de proprietate, dobanditorul se
subroga in drepturile si obligatiile proprietarului fidejusor.
(6) In cazul in care se achita contravaloarea imprumutului,
notarea prevazuta la alin. (4) se radiaza in conditiile legii.
(7) In cazul in care beneficiarul este o asociatie de
proprietari, proprietarii din blocul de locuinte sunt obligati sa
plateasca sumele neplatite de beneficiar rezultate din
executarea garantiilor acordate de Fondul National de
Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii
S.A. - I.F.N. in numele si in contul statului, in limita cotei-parti
ce le revine din valoarea creditului, proportional cu cota-parte
indiviza detinuta de fiecare proprietar din proprietatea comuna.
Art. 14 Intre Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului
si finantatorii care acorda credite bancare beneficiarilor in
conditiile prezentei ordonante de urgenta se incheie conventii,
cu avizul Ministerului Finantelor Publice, prin care se stabilesc
drepturile si obligatiile partilor in finantarea dobanzii
subventionate aferente sumelor utilizate din creditele acordate,
in limita plafonului anual aprobat cu aceasta destinatie in
bugetul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului.
Capitolul III - Executarea si recuperarea garantiilor de stat
Art. 15 (1) Sumele rezultate din executarea garantiilor
acordate de Fondul National de Garantare a Creditelor pentru
Intreprinderile Mici si Mijlocii S.A. - I.F.N. in numele si in contul
statului se platesc finantatorului de catre Ministerul Finantelor
Publice din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finantelor
Publice — Actiuni generale, pe baza documentelor justificative
prezentate de Fondul National de Garantare a Creditelor pentru
Intreprinderile Mici si Mijlocii S.A. - I.F.N.
(2) Sumele prevazute la alin. (1) ce urmeaza a fi recuperate
sunt scadente incepand cu ziua urmatoare datei efectuarii platii
de catre Ministerul Finantelor Publice.
(3) Inscrisurile intocmite de directia de specialitate din cadrul
Ministerului Finantelor Publice, prin care se individualizeaza
sumele de recuperat exprimate in moneda nationala, constituie
titluri de creanta si cuprind elementele actului administrativ fiscal
prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul
de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare. Creantele individualizate in aceste titluri sunt
asimilate creantelor fiscale.
(4) In termen de 15 zile de la data efectuarii platilor prevazute
la alin. (1), titlurile de creanta impreuna cu dovada comunicarii
acestora se transmit organelor fiscale competente subordonate
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in vederea colectarii
potrivit Ordonantei Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare. In cadrul aceluiasi termen
titlul de creanta se comunica debitorului.
(5) Titlul de creanta devine titlu executoriu la implinirea
termenului de 60 de zile de la data comunicarii acestuia catre
debitor.
(6) Sumele incasate potrivit alin. (4) constituie venituri ale
bugetului de stat si se vireaza intr-un cont de venituri bugetare
distinct.
(7) Dispozitiile art. 154 alin. (3) din Ordonanta Guvernului
nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, nu sunt aplicabile in cazul executarii silite pentru
stingerea creantelor datorate bugetului de stat rezultate din
executarea garantiilor emise in numele si in contul statului, in
conditiile prezentei ordonante de urgenta.
Capitolul IV - Dispozitii finale
Art. 16 (1) Plafonul anual al garantiilor care pot fi emise
potrivit art. 13 alin. (1) se stabileste de Ministerul Finantelor
Publice si se aproba prin hotarare a Guvernului.
(2) Conditiile generale de acordare a creditelor, a garantiilor
guvernamentale, criteriile de eligibilitate pentru beneficiari, banci
si operatori economici cu activitate in constructii, precum si
regulile de gestionare a subventiilor si garantiilor se stabilesc
prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta,
elaborate de Ministerul Finantelor Publice si Ministerul
Dezvoltarii Regionale si Turismului si aprobate prin hotarare a
Guvernului, in termen de 7 zile de la data publicarii prezentei
ordonante de urgenta.
Art. 17 Atribuirea contractelor de servicii privind
executarea lucrarilor de interventie pentru reabilitarea termica a
cladirilor de locuit prin credite bancare cu garantie
guvernamentala si dobanda subventionata se efectueaza in
conditiile legii.
Art. 18 Executarea lucrarilor de interventie pentru
reabilitarea termica a cladirilor de locuit prevazute in prezenta
ordonanta de urgenta se realizeaza cu scutire de la virarea cotei
de 0,5% catre Casa Sociala a Constructorului, prin exceptare
de la prevederile legale in vigoare.
|