Programul Mihail Kogalniceanu. OUG 60/2011 privind aprobarea Programului Mihail Kogalniceanu pentru intreprinderi mici si mijlocii. Ordonanta de Urgenta 60/2011
Important: HG 682/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 60/2011 privind aprobarea Programului Mihail Kogalniceanu pentru intreprinderi mici si mijlocii
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 460 din 30 iunie 2011
In scopul crearii unui cadru favorabil pentru valorificarea posibilitatilor actuale de dezvoltare economica a Romaniei si de
stimulare a mediului de afaceri, prin infiintarea si dezvoltarea de intreprinderi mici si mijlocii si prin imbunatatirea accesului acestora
la finantare,
avand in vedere efectele negative ale crizei economice in ceea ce priveste reducerea numarului de operatori activi pe piata,
inasprirea conditiilor de creditare si accesul limitat al intreprinderilor mici si mijlocii la creditare si garantare si, in general, gradul
scazut de capitalizare a intreprinderilor mici si mijlocii,
pentru mentinerea activitatii si a locurilor de munca in randul intreprinderilor mici si mijlocii si cresterea competitivitatii lor,
in scopul reducerii numarului falimentelor in randul intreprinderilor mici si mijlocii, cauzate de dificultatile lor de a gestiona fluxurile
de numerar pe timp de criza economica, prin suplinirea nevoilor acestora de lichiditate pe termen scurt in vederea desfasurarii
activitatii, in vederea reducerii arieratelor sectorului intreprinderilor mici si mijlocii de catre stat,
considerand ca situatia economica este una exceptionala, se impune luarea unor masuri urgente, care sa vizeze accesul
intreprinderilor mici si mijlocii la garantare si creditare, in cadrul unui program de sprijinire a intreprinderilor mici si mijlocii prin
acordarea unei linii de credit cu dobanda subventionata si, dupa caz, garantata partial de stat.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1 (1) Se aproba Programul Mihail Kogalniceanu
pentru intreprinderi mici si mijlocii, denumit in continuare
programul, program guvernamental avand ca obiectiv acordarea
de facilitati de subventionare partiala a dobanzilor si, dupa caz,
de garantare de catre stat, pentru creditele acordate
intreprinderilor mici si mijlocii, denumite in continuare I.M.M., de
catre institutiile de credit.
(2) Programul prevazut la alin. (1) este un program
multianual pe perioada 2011—2013 de incurajare si de
stimulare a dezvoltarii I.M.M.-urilor, care consta in acordarea
unei linii de credit, in valoare maxima de 125.000 lei/I.M.M./an,
cu dobanda partial subventionata si, dupa caz, garantarea
creditului de catre stat, vizand sprijinirea accesului I.M.M.-urilor
la obtinerea de finantari, pentru a suplini nevoile de lichiditate
pe termen de un an in vederea desfasurarii activitatii, cu
posibilitatea prelungirii in conditiile prezentei ordonante de
urgenta, fara a depasi durata programului.
Capitolul II - Definitii
Art. 2 In intelesul prezentei ordonante de urgenta,
termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) beneficiarul programului — operatorul economic care se
incadreaza in categoria I.M.M. in conditiile Legii nr. 346/2004
privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si
mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale prezentei
ordonante de urgenta;
b) contract de garantare — contractul incheiat intre
beneficiarul programului, institutia de credit finantatoare si
Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile
Mici si Mijlocii — S.A IFN, denumit in continuare
F.N.G.C.I.M.M., prin care statul, prin Ministerul Finantelor
Publice — F.N.G.C.I.M.M., se obliga sa garanteze creditul
acordat de institutia de credit finantatoare si beneficiarul isi
asuma obligatia sa ramburseze statului sumele datorate ca
urmare a executarii garantiei de catre institutia de credit
finantatoare;
c) garant — statul, prin Ministerul Finantelor Publice —
F.N.G.C.I.M.M.;
d) procent garantat — partea din credit care este acoperita
de garantia de stat, exprimata in valoare procentuala. Procentul
garantat poate fi de maximum 80% din valoarea creditului;
e) valoarea garantiei — valoarea mentionata in contractul de
garantare, al carei nivel poate fi de maximum 80%, dar nu mai
mult de 100.000 lei din valoarea creditului. Dobanzile,
comisioanele si orice alte costuri generate de participarea la
program nu sunt incluse in valoarea garantiei;
f) riscul de credit — neplata partiala sau integrala a creditului
si/ori a dobanzilor aferente contractului de credit de catre
beneficiarul programului;
g) valoarea de executare a garantiei — suma rezultata din
aplicarea procentului garantat la soldul restant al creditului,
suma care urmeaza a fi platita institutiei de credit finantatoare de
catre Ministerul Finantelor Publice in cazul producerii riscului de
credit;
h) prima de garantare — suma datorata de beneficiarul
programului constituita din comisionul de risc cuvenit
Ministerului Finantelor Publice si din comisionul de administrare
cuvenit F.N.G.C.I.M.M., al carei nivel se stabileste anual prin
ordin al ministrului finantelor publice;
i) comision de risc — suma datorata de beneficiarul
programului destinata acoperirii riscului de garantare si finantarii
anuale a capitalului necesar programului;
j) comision de administrare — suma datorata de beneficiarul
programului care acopera costurile de evaluare, acordare si
administrare a garantiilor acordate de F.N.G.C.I.M.M.;
k) dobanda partial subventionata — alocatia financiara
nerambursabila acordata I.M.M. de la bugetul de stat de catre
Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri, prin
Agentia pentru Implementarea Proiectelor si Programelor pentru
Intreprinderi Mici si Mijlocii, denumita in continuare
A.I.P.P.I.M.M., pentru plata partiala a dobanzii aferente creditului
contractat, in conditiile prezentei ordonante de urgenta.
Art. 3 (1) I.M.M.-urile sunt eligibile in cadrul programului
daca, la data aprobarii creditului, indeplinesc cumulativ
urmatoarele criterii:
a) nu se afla in dificultate in sensul pct. 9 din Comunicarea
Comisiei — Liniile directoare comunitare privind ajutorul de stat
pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor aflate in
dificultate (2004/C 244/02), publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene, seria C, nr. 244/2 din 1 octombrie 2004;
b) in cazul in care a fost emisa o decizie de recuperare a
unui ajutor de stat impotriva lor, aceasta a fost deja executata,
creanta fiind integral recuperata;
c) nu se afla in litigiu, in calitate de parati, cu Ministerul
Finantelor Publice, Ministerul Economiei, Comertului si Mediului
de Afaceri si institutia de credit partenera;
d) suma ajutoarelor de minimis de care au beneficiat intr-o
perioada de 3 ani fiscali (2 ani fiscali anteriori plus anul curent),
luand in calcul inclusiv ajutorul acordat in baza programului, nu
depaseste echivalentul in lei a 200.000 euro, respectiv 100.000 euro
in cazul I.M.M.-urilor care isi desfasoara activitatea in sectorul
transportului rutier;
e) nu figureaza cu credite restante in baza de date a
Centralei Riscurilor Bancare (C.R.B.);
f) nu figureaza cu incidente majore cu cecuri si bilete la ordin
in ultimele 12 luni in baza de date a Centralei Incidentelor de
Plati (C.I.P.);
g) impotriva lor nu s-a deschis procedura insolventei, in
temeiul prevederilor Legii nr. 85/2006 privind procedura
insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare;
h) prezinta institutiei de credit finantatoare garantii colaterale
pentru cel putin 40% din valoarea creditului;
i) au minimum 2 ani de activitate consecutivi;
j) respecta prevederile alin. (2).
(2) Sumele trase din linia de credit pot fi utilizate numai
pentru:
a) cheltuieli privind aprovizionarea, productia, desfacerea;
b) cheltuieli privind executarea de lucrari si/sau prestarea de
servicii;
c) cheltuieli privind constituirea, prelucrarea, valorificarea
stocurilor;
d) alte tipuri de cheltuieli necesare desfasurarii activitatii
curente;
e) cheltuieli cu salariile si alte cheltuieli asimilate;
f) plata impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume
datorate bugetului general consolidat;
g) alte costuri de operare.
(3) Nu sunt eligibile pentru a fi selectate in cadrul programului
I.M.M.-urile din sectoarele/domeniile: intermedieri financiare si
asigurari, tranzactii imobiliare, activitati de jocuri de noroc si
pariuri, productie sau comercializare de armament, munitii,
explozibili, tutun, alcool, produse energetice definite potrivit Legii
nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile
ulterioare, substante aflate sub control national, plante,
substante si preparate stupefiante si psihotrope, activitati de
inchiriere si leasing, activitati de investigare si protectie si
activitatile excluse de normele europene, pentru care nu se
poate acorda ajutor de minimis in conformitate cu prevederile
Regulamentului (CE) nr. 1.998/2006 al Comisiei din
15 decembrie 2006 privind aplicarea art. 87 si 88 din Tratat
ajutoarelor de minimis, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene, seria L, nr. 379 din 28 decembrie 2006.
Art. 4 (1) Prin derogare de la prevederile Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 109/2008, cu
modificarile ulterioare, prezenta ordonanta de urgenta instituie
un mecanism de garantare in baza caruia Ministerul Finantelor
Publice este autorizat sa mandateze F.N.G.C.I.M.M. in vederea
emiterii de garantii in numele si in contul statului, in favoarea
institutiilor de credit care urmeaza sa acorde credite I.M.M.-urilor
definite la art. 2 din Legea nr. 346/2004, cu modificarile si
completarile ulterioare, eligibile in cadrul programului.
(2) In exercitarea atributiilor delegate potrivit prezentei
ordonante de urgenta, F.N.G.C.I.M.M. este autorizat sa
mandateze filialele sale in scopul derularii programului.
(3) Sursa de plata a garantiilor acordate de catre
F.N.G.C.I.M.M. in numele si in contul statului pentru creditele
obtinute de I.M.M.-urile eligibile in cadrul programului este
Fondul de risc pentru Programul Mihail Kogalniceanu pentru
intreprinderi mici si mijlocii.
(4) Plafonul anual al garantiilor ce pot fi acordate in conditiile
programului pe perioada de implementare 2011—2013 se
stabileste de catre Ministerul Finantelor Publice si se aproba prin
hotarare a Guvernului.
Art. 5 (1) Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de
Afaceri, prin A.I.P.P.I.M.M., subventioneaza partial dobanda
platita de I.M.M.-uri la contractele de credit in lei incheiate de
acestea cu institutiile de credit, in conditiile prezentei ordonante
de urgenta.
(2) Prin legea bugetului de stat, se vor aloca in fiecare an,
prin bugetul Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de
Afaceri, pentru A.I.P.P.I.M.M., fondurile necesare pentru
subventionarea partiala a dobanzii aferente creditului contractat
de I.M.M.-uri cu institutia de credit in conditiile prezentei
ordonante de urgenta.
(3) Bugetul total maxim al subventiei acordate in cadrul
programului pentru perioada de implementare 2011—2013 este
de 165.000 mii lei. Cuantumul anual al subventiei se stabileste
prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de
urgenta, aprobate prin hotarare a Guvernului, cu incadrarea in
creditele bugetare aprobate prin legile bugetare anuale cu
aceasta destinatie.
Art. 6 (1) Mecanismul de garantare inclus in program se
deruleaza cu respectarea pct. 3.5 din Comunicarea Comisiei cu
privire la aplicarea art. 87 si 88 din Tratatul CE privind ajutoarele
de stat sub forma de garantii (2008/C 155/02), publicata in
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 155 din 20 iunie
2008.
(2) Masurile de subventionare a dobanzii prevazute in
prezenta ordonanta de urgenta fac parte dintr-o schema
transparenta de minimis, care se va derula cu respectarea
criteriilor stabilite de Regulamentul (CE) nr. 1.998/2006 al
Comisiei din 15 decembrie 2006, si de legislatia nationala in
domeniu.
Capitolul III - Finantarea si garantarea
Art. 7 (1) Creditul prevazut la art. 1 alin. (2) se acorda cu
urmatoarele facilitati:
a) dobanda partial subventionata — subventia acordata
I.M.M.-urilor de la bugetul de stat de catre Ministerul Economiei,
Comertului si Mediului de Afaceri, prin A.I.P.P.I.M.M., in cuantum
de maximum 70% din dobanda calculata pentru creditele in lei,
dar nu mai mult de 6,5% pe an din soldul sumei utilizate din linia
de credit acordata in conditiile prezentei ordonante de urgenta;
b) garantii in numele si in contul statului acordate de
F.N.G.C.I.M.M., in calitate de mandatar al Ministerului Finantelor
Publice, pentru creditele contractate de beneficiarii eligibili care
respecta conditiile programului si se incadreaza in normele si
procedurile interne ale institutiilor de credit. Garantia in numele
si in contul statului se acorda numai in situatia in care
beneficiarul programului nu dispune de garantii suficiente pentru
accesarea liniei de credit.
(2) Perioada de rambursare a creditelor cu dobanda
subventionata si, dupa caz, cu garantie de stat este de
maximum un an de la data acordarii liniei de credit.
(3) Linia de credit se poate prelungi pe perioada de
valabilitate a programului, in conditiile prevazute la alin. (2).
(4) I.M.M.-urile vor plati lunar partea din dobanda care le
revine in baza contractului de credit, urmand ca, in baza
conventiei de colaborare dintre A.I.P.P.I.M.M. si institutia de
credit partenera, A.I.P.P.I.M.M. sa vireze lunar institutiei de credit
partenere subventia de dobanda aferenta creditului contractat
de catre I.M.M. in conditiile stabilite prin normele metodologice
de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
(5) Subventionarea partiala a dobanzii se acorda in limita
sumelor aprobate cu aceasta destinatie, iar garantiile in limita
plafonului aprobat si in functie de criteriile specifice prevazute in
normele si procedurile interne de creditare ale institutiilor de
credit si in normele de garantare ale F.N.G.C.I.M.M.
Art. 8 (1) Pentru acoperirea riscurilor rezultate din
acordarea garantiilor in cadrul programului, precum si pentru
finantarea anuala a capitalului se constituie Fondul de risc
pentru Programul Mihail Kogalniceanu pentru intreprinderi mici
si mijlocii, denumit in continuare fondul de risc.
(2) Sursele fondului de risc sunt:
a) comisionul de risc incasat de la beneficiarii programului;
b) sumele recuperate de Agentia Nationala de Administrare
Fiscala in contul valorii de executare a garantiilor platite de catre
Ministerul Finantelor Publice;
c) obligatiile fiscale accesorii calculate de catre Agentia
Nationala de Administrare Fiscala si aplicate creantelor rezultate
din plata garantiilor in cadrul programului;
d) dobanzile bonificate la disponibilul fondului de risc in
cadrul programului;
e) in cazul in care disponibilul fondului de risc al programului
nu acopera valoarea de executare a garantiilor, acesta se
alimenteaza de la bugetul de stat prin alocatiile bugetare anuale
pe perioada 2011—2014.
(3) Sumele aflate in fondul de risc constituit in cadrul
programului sunt destinate achitarii de catre Ministerul
Finantelor Publice a obligatiilor de plata a valorii de executare a
garantiilor catre institutiile de credit.
(4) Fondul de risc se gestioneaza de catre Ministerul
Finantelor Publice, in conditiile legii, prin contul curent general
al Trezoreriei Statului, avandu-se in vedere siguranta,
lichiditatea si rentabilitatea fondurilor. Modul de gestionare a
fondului de risc, precum si inregistrarea in contabilitatea
Trezoreriei Statului se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor
publice.
(5) Disponibilitatile fondului de risc existente in contul curent
general al Trezoreriei Statului sunt purtatoare de dobanda.
Nivelul ratei dobanzii se stabileste la nivelul dobanzii la vedere
practicate de Trezoreria Statului.
(6) Disponibilitatile aflate in fondul de risc la sfarsitul anului
se regularizeaza cu bugetul de stat, in limita sumelor alocate
din acest buget. Disponibilitatile ramase in fondul de risc la
sfarsitul anului dupa regularizarea cu bugetul de stat se
reporteaza in anul urmator cu aceeasi destinatie, pe perioada
derularii programului.
Art. 9 (1) Intre Ministerul Finantelor Publice si
F.N.G.C.I.M.M. se incheie o conventie prin care se stabilesc drepturile si obligatiile partilor in derularea finantarii prin credite
bancare cu dobanda partial subventionata si, dupa caz, cu
garantie de stat.
(2) Beneficiarul programului se obliga sa constituie, conform
prevederilor titlului VI din Legea nr. 99/1999 privind unele masuri
pentru accelerarea reformei economice, cu modificarile
ulterioare, in favoarea statului roman, reprezentat de Ministerul
Finantelor Publice, o garantie reala mobiliara — gaj fara
deposedare asupra soldurilor creditoare ale tuturor conturilor
deschise la institutia de credit finantatoare, valabila pana la
stingerea creantelor datorate de acesta in baza contractului de
garantare, in limita liniei de credit contractate.
Art. 10 (1) Cel putin unul dintre administratorii, actionarii
sau asociatii beneficiarului programului, precum si
intreprinzatorul persoana fizica ce desfasoara activitati
economice in mod independent, autorizata potrivit legii, dupa
caz, in calitate de fideiusor, vor garanta prin cel putin un
angajament personal creantele rezultate din plata garantiilor
acordate de F.N.G.C.I.M.M. in numele si in contul statului, cu
renuntarea la beneficiul de discutiune si diviziune.
(2) Contractele de fideiusiune sunt titluri executorii si au
valoare de inscrisuri autentice.
Capitolul IV - Executarea garantiilor, recuperarea facilitatilor, monitorizarea si raportarea ajutorului de minimis
Art. 11 (1) Institutia de credit are dreptul la plata valorii de
executare a garantiei, in conditiile programului.
(2) Sumele rezultate din executarea garantiilor de stat
acordate de F.N.G.C.I.M.M., prin program in numele si in contul
statului se platesc finantatorului de catre Ministerul Finantelor
Publice din fondul de risc prevazut la art. 8, pe baza
documentelor justificative prezentate de F.N.G.C.I.M.M., si se
recupereaza de la beneficiarul programului in conditiile
prezentei ordonante de urgenta.
Art. 12 (1) Furnizorul de ajutor de stat, respectiv
A.I.P.P.I.M.M., raporteaza si monitorizeza ajutoarele de minimis,
in conformitate cu prevederile Regulamentului (CE)
nr. 1.998/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006. In cazul in
care, ulterior acordarii subventiei de dobanda, se constata ca
au fost incalcate conditiile prevazute de legislatia in domeniul
ajutorului de minimis, A.I.P.P.I.M.M. calculeaza sumele datorate
si emite decizia de recuperare a acestora conform procedurilor
de recuperare in materia ajutorului de stat si in conformitate cu
legislatia privind ajutorul de stat.
(2) Decizia de recuperare intocmita de A.I.P.P.I.M.M., prin
care se individualizeaza sumele de recuperat exprimate in
moneda nationala, constituie titlu de creanta si cuprinde
elementele actului administrativ fiscal prevazute de Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) In termen de 15 zile de la data intocmirii, decizia de
recuperare se comunica debitorului, care are obligatia de a
efectua plata sumelor datorate in termen de 30 de zile de la data
comunicarii deciziei de recuperare, in contul indicat in cuprinsul
acesteia.
(4) Decizia de recuperare constituie titlu executoriu la
expirarea termenului de plata.
(5) Titlul executoriu prevazut la alin. (4), impreuna cu dovada
comunicarii acestuia, se transmite de indata organelor fiscale
competente subordonate Agentiei Nationale de Administrare
Fiscala, in vederea recuperarii debitului.
(6) Deciziile de recuperare se pot contesta la organul
emitent, in conditiile Legii contenciosului administrativ
nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(7) Dupa efectuarea platii prevazute la art. 11 alin. (2),
Ministerul Finantelor Publice informeaza F.N.G.C.I.M.M. cu
privire la efectuarea platii si la data acesteia, F.N.G.C.I.M.M.
intocmeste un inscris, act premergator procedurii de executare
silita, prin care se individualizeaza creanta rezultata prin plata.
(8) In termen de 15 zile calendaristice de la data primirii
informarii prevazute la alin. (7), F.N.G.C.I.M.M. transmite
inscrisul debitorului beneficiar al finantarii garantate.
(9) Inscrisul, impreuna cu dovada efectuarii procedurii de
transmitere catre debitorul beneficiar al finantarii garantate,
insotit de contractul de garantare si de documentele prevazute
in normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de
urgenta, se inainteaza organelor fiscale competente ale Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala.
(10) Contractele de garantare constituie titluri executorii.
(11) Pentru sumele prevazute la art. 11 alin. (2) se datoreaza
dobanzi si penalitati de intarziere conform dispozitiilor
Ordonantei Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare, incepand cu ziua urmatoare datei platii
sumei rezultate din executarea garantiei si pana la data stingerii
inclusiv.
(12) Garantiile prevazute la art. 9 si 10 se executa de catre
Agentia Nationala de Administrare Fiscala conform dispozitiilor
Ordonantei Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare.
Art. 13 Recuperarea sumelor prevazute la art. 12 alin. (1)
se face de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala
conform dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 92/2003,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care se
aplica in mod corespunzator.
Art. 14 (1) Sumele incasate ca urmare a punerii in
executare a deciziei prevazute la art. 12 alin. (1) se fac venit la
bugetul de stat.
(2) Sumele recuperate ca urmare a punerii in executare a
contractului de garantare si, respectiv, a contractului/contractelor
de fideiusiune de catre Agentia Nationala de Administrare
Fiscala, precum si cele recuperate ca urmare a punerii in
executare a contractului de gaj fara deposedare prevazut la
art. 9 se fac venit la fondul de risc.
Capitolul V - Dispozitii finale
Art. 15 (1) A.I.P.P.I.M.M., in calitate de autoritate de
implementare, are obligatia de a asigura aplicarea prezentei
ordonante de urgenta, precum si de a prezenta Guvernului un
raport anual cu privire la desfasurarea si efectele programului,
pana cel mai tarziu la data de 31 martie pentru anul anterior.
(2) In termen de maximum 10 zile de la data intrarii in
vigoare, Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri
si Ministerul Finantelor Publice vor elabora si vor supune
aprobarii Guvernului normele metodologice de aplicare a
prezentei ordonante de urgenta.
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|