OUG 5/2010 pentru infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Cetatenie
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 93 din 10 februarie 2010
Avand in vedere obligatia Comisiei pentru cetatenie de a respecta termenele legale pentru solutionarea cererilor in materie
de cetatenie,
luand in considerare obligatia pozitiva de asigura caracterul efectiv, neiluzoriu al drepturilor conferite de lege, obligatie
instituita de Conventia Europeana a Drepturilor Omului,
tinand cont de necesitatea crearii cat mai rapide a instrumentelor legale prin care Comisia pentru cetatenie sa poata
solutiona in termenul de 5 luni prevazut expres in Legea cetateniei romane nr. 21/1991, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, cererile de redobandire si acordare a cetateniei romane,
data fiind necesitatea unei reorganizari administrativ-institutionale in scopul eficientizarii activitatii Comisiei pentru cetatenie,
tinand seama de importanta crearii in termen cat mai scurt a unei institutii autonome, cu competente depline in materie
de cetatenie
avand in vedere iminenta unor noi litigii in materia cetateniei in cazul nerespectarii termenelor legale prevazute pentru
solutionarea cererilor in materie de cetatenie,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1 (1) Se infiinteaza Autoritatea Nationala pentru
Cetatenie, denumita in continuare Autoritate, institutie publica
de interes national, cu personalitate juridica, aflata in subordinea
Ministerului Justitiei.
(2) Sediul Autoritatii este in municipiul Bucuresti, str. Petofi
Sandor nr. 47, sectorul 1. Schimbarea sediului se poate realiza
prin ordin al ministrului justitiei.
Art. 2 Autoritatea este finantata integral de la bugetul de
stat, prin bugetul Ministerului Justitiei.
Art. 3 In cadrul Autoritatii functioneaza Comisia pentru
cetatenie, potrivit prevederilor Legii cetateniei romane
nr. 21/1991, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Capitolul II - Scopul, functiile si atributiile principale ale Autoritatii
Art. 4 Autoritatea asigura aplicarea procedurii legale de
acordare, redobandire, renuntare si retragere a cetateniei
romane.
Art. 5 In realizarea scopului sau fundamental, prevazut
la art. 4, Autoritatea are functiile si indeplineste atributiile
principale prevazute de prezenta ordonanta de urgenta si de
alte reglementari in domeniu.
Art. 6 Autoritatea are urmatoarele functii principale:
a) indeplineste prevederile legale cu privire la acordarea,
redobandirea, renuntarea si retragerea cetateniei romane;
b) desfasoara, prin structurile de specialitate, activitate de
consiliere cu privire la problemele in materie de cetatenie,
precum si cu privire la drepturile si obligatiile ce decurg din
calitatea de cetatean european, in conditiile regulamentului de
organizare si functionare stabilit prin ordin al ministrului justitiei;
c) propune Ministerului Justitiei si participa la elaborarea
proiectelor de acte normative care vizeaza domeniul sau de
activitate.
Art. 7 Autoritatea are, in desfasurarea activitatii,
urmatoarele atributii principale:
a) tine evidenta cererilor de acordare, redobandire, renuntare
si retragere a cetateniei romane, alcatuind dosare pentru fiecare
caz in parte;
b) asigura conditiile necesare pentru desfasurarea activitatii
Comisiei pentru cetatenie;
c) asigura secretariatul Comisiei pentru cetatenie;
d) pastreaza si organizeaza arhiva Comisiei pentru cetatenie;
e) intocmeste proiectele de ordine ale presedintelui Autoritatii
privind acordarea, redobandirea, retragerea si renuntarea la
cetatenia romana, precum si proiectele de ordine de respingere
a acestor cereri;
f) redacteaza certificatele de cetatenie si indeplineste
procedura de rectificare a acestora;
g) asigura solemnitatea depunerii juramantului de credinta
fata de Romania si pastreaza evidenta persoanelor care au
depus juramantul de credinta;
h) colaboreaza cu autoritati ale administratiei publice centrale
si cu institutii internationale cu atributii in domeniul cetateniei,
fiind abilitata sa incheie protocoale de colaborare;
i) comunica, la cerere, autoritatilor administratiei publice
centrale datele referitoare la persoanele care au dobandit, au
redobandit sau au pierdut cetatenia romana, potrivit legii;
j) raspunde solicitarilor cu privire la problemele cu care a fost
sesizata, daca intra in sfera sa de competenta;
k) informeaza cu caracter general publicul cu privire la
drepturile cetatenilor romani, inclusiv cele care decurg din
calitatea de cetatean european;
l) asigura participarea personalului la programe de formare si
perfectionare profesionala, in limita bugetului aprobat;
m) realizeaza orice alte obiective corespunzatoare
domeniului de activitate al Autoritatii, in limita bugetului aprobat
si a planului de activitati.
Capitolul III - Conducerea Autoritatii
Art. 8 (1) Autoritatea este condusa de un presedinte, cu
rang de secretar de stat, ajutat de 2 vicepresedinti, cu rang de
subsecretar de stat.
(2) Presedintele si vicepresedintii Autoritatii sunt numiti si
eliberati din functie prin decizie a primului-ministru. Numirea se
realizeaza pentru un mandat cu durata de 4 ani, cu posibilitatea
reinnoirii o singura data.
(3) Presedintele este ordonator tertiar de credite.
Art. 9 (1) Presedintele conduce intreaga activitate a
Autoritatii, pe care o reprezinta in relatiile cu autoritatile
administratiei publice, cu institutiile publice centrale si locale, cu
persoanele juridice si fizice romane sau straine, precum si in
justitie.
(2) In exercitarea atributiilor sale, presedintele emite ordine,
decizii si instructiuni, in conditiile legii.
(3) Presedintele are dreptul de a delega atributii, cu exceptia
celei de emitere a ordinului pentru acordarea, redobandirea,
retragerea sau renuntarea la cetatenie, care nu poate fi
delegata.
(4) In caz de imposibilitate de exercitare a functiei de catre
presedinte, ordinul pentru acordarea, redobandirea, retragerea
sau renuntarea la cetatenie va putea fi emis numai de ministrul
justitiei.
(5) Starea de imposibilitate a exercitarii functiei se constata
prin ordin al ministrului justitiei, la sesizarea presedintelui sau a
unuia dintre vicepresedintii Autoritatii.
(6) Vicepresedintii conduc si raspund de activitatea
structurilor pe care le coordoneaza.
(7) Vicepresedintii Autoritatii indeplinesc atributiile
presedintelui in caz de imposibilitate temporara de exercitare a
functiei de catre acesta, cu exceptia cazului prevazut la alin. (4).
Art. 10 Calitatea de presedinte sau de vicepresedinte al
Autoritatii este incompatibila cu orice alta functie publica sau
privata, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul superior,
precum si a celor de instruire din cadrul institutiilor de formare
profesionala.
Capitolul IV - Organizarea Autoritatii
Art. 11 Organigrama si regulamentul de organizare si
functionare ale Autoritatii se stabilesc prin ordin al ministrului
justitiei, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta.
Art. 12 (1) Autoritatea dispune de un aparat administrativ
propriu, organizat la nivel de directii, servicii, birouri si birouri
teritoriale.
(2) Numarul maxim de posturi la nivelul Autoritatii pentru anul
2010 este de 126 si se va constitui in conditiile art. 19. Dupa
data de 1 ianuarie 2010, acest numar poate fi majorat sau
diminuat, prin hotarare a Guvernului, in functie de necesitatile
Autoritatii, prin reorganizarea acesteia.
(3) Personalul Autoritatii este format din personal de
specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor in
conditiile Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si
procurorilor, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, functionari publici, functionari publici cu statut special
reglementat de Legea nr. 293/2004 privind Statutul functionarilor
publici cu statut special din Administratia Nationala a
Penitenciarelor, republicata, personal din cadrul Ministerului
Afacerilor Externe, personal din Ministerul Administratiei si
Internelor si personal contractual.
Art. 13 Atributiile, sarcinile si raspunderile individuale ale
personalului Autoritatii se stabilesc prin fisa postului, pe baza
regulamentului de organizare si functionare.
Capitolul V - Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 14 Legea cetateniei romane nr. 21/1991, republicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 98 din 6 martie
2000, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa
cum urmeaza:
1. Articolul 10^2 se abroga.
2. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11 Aprobarea cererilor de acordare ori de
redobandire a cetateniei romane se face prin ordin al
presedintelui Autoritatii Nationale pentru Cetatenie, pe baza
propunerilor Comisiei pentru cetatenie."
3. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12 Cererea de acordare sau, dupa caz, de
redobandire a cetateniei romane se formuleaza in limba
romana, se adreseaza Comisiei pentru cetatenie si se depune
personal sau, in cazuri temeinic justificate, prin mandatar cu
procura speciala si autentica la sediul Autoritatii Nationale pentru
Cetatenie, fiind insotita de acte care dovedesc indeplinirea
conditiilor prevazute de prezenta lege.
Cererile de redobandire sau de acordare a cetateniei romane
intemeiate pe dispozitiile art. 10 alin. 1 si art. 10^1 pot fi depuse
si la misiunile diplomatice sau la oficiile consulare ale Romaniei.
In cazul in care cererile au fost depuse la misiunile diplomatice
sau la oficiile consulare ale Romaniei, acestea vor fi trimise de
indata Comisiei pentru cetatenie din cadrul Autoritatii Nationale
pentru Cetatenie."
4. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13 Comisia pentru cetatenie, denumita in continuare
Comisia, entitate fara personalitate juridica din cadrul Autoritatii
Nationale pentru Cetatenie, verifica indeplinirea conditiilor
prevazute de lege pentru acordarea, redobandirea, retragerea
sau renuntarea la cetatenia romana.
Comisia are un secretariat tehnic constituit in cadrul
Autoritatii Nationale pentru Cetatenie.
Membrii Comisiei si presedintele acesteia se numesc prin
ordin al ministrului justitiei, pentru un mandat de 2 ani, si pot fi
revocati pe toata durata mandatului prin ordin al ministrului
justitiei.
Comisia are activitate permanenta, este formata dintr-un
presedinte si din 20 de membri, personal din cadrul Autoritatii
Nationale pentru Cetatenie. Lucrarile Comisiei nu sunt publice,
se desfasoara in prezenta a cel putin 5 membri si sunt prezidate
de presedinte, iar in lipsa acestuia, de catre un membru
desemnat de acesta.
Indeplinirea sau, dupa caz, neindeplinirea conditiilor
prevazute de lege pentru acordarea ori redobandirea cetateniei
romane se constata printr-un raport motivat, care se adopta de
Comisie cu votul majoritatii celor prezenti. In caz de paritate,
votul presedintelui Comisiei sau al inlocuitorului acestuia este
decisiv."
5. La articolul 16, alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16 In cazul in care nu sunt indeplinite conditiile
cerute de lege pentru acordarea ori redobandirea cetateniei,
precum si in cazul nepromovarii interviului prevazut la art. 14
alin. 6 ori al neprezentarii, in mod nejustificat, la sustinerea
acestuia, Comisia, printr-un raport motivat, propune
presedintelui Autoritatii Nationale pentru Cetatenie respingerea
cererii."
6. La articolul 17, alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Raportul, insotit de cererea de acordare ori de redobandire
a cetateniei, va fi inaintat presedintelui Autoritatii Nationale
pentru Cetatenie."
7. La articolul 18, alineatele 1, 2 si 3 vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 18 Presedintele Autoritatii Nationale pentru
Cetatenie, constatand indeplinite conditiile prevazute de
prezenta lege, emite ordinul de acordare sau de redobandire a
cetateniei romane, dupa caz. Ordinul de acordare sau de
redobandire a cetateniei romane se comunica solicitantului, prin
scrisoare recomandata cu confirmare de primire, de indata, de
la data emiterii ordinului.
In cazul in care constata neindeplinirea conditiilor prevazute
de lege, presedintele Autoritatii Nationale pentru Cetatenie
respinge, prin ordin, cererea de acordare sau de redobandire a
cetateniei.
Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale pentru Cetatenie
de acordare sau de redobandire a cetateniei romane, respectiv
ordinul de respingere a cererii de acordare sau de redobandire
a cetateniei romane se comunica, de indata, solicitantului, prin
scrisoare recomandata cu confirmare de primire."
8. La articolul 19, alineatele 2, 3 si 4 vor avea urmatorul
cuprins:
"In termen de 3 luni de la data comunicarii ordinului
presedintelui Autoritatii Nationale pentru Cetatenie de acordare
sau redobandire a cetateniei romane, persoanele carora li s-a
acordat sau care au redobandit cetatenia romana vor depune
juramantul de credinta fata de Romania.
Juramantul de credinta se depune in sedinta solemna in fata
ministrului justitiei si a presedintelui Autoritatii Nationale pentru
Cetatenie sau a unuia dintre cei 2 vicepresedinti ai autoritatii
delegati in acest sens si are urmatorul continut:
«Jur sa fiu devotat patriei si poporului roman, sa apar
drepturile si interesele nationale, sa respect Constitutia si legile
Romaniei.»
Dupa depunerea juramantului, Comisia elibereaza certificatul
de cetatenie romana, care va fi intocmit in doua exemplare,
semnate de presedintele Autoritatii Nationale pentru Cetatenie,
dintre care un exemplar va fi inmanat titularului. Ambele
exemplare ale certificatului contin elemente de siguranta si au
aplicate fotografii ale titularului."
9. La articolul 20, alineatele 2, 3 si 4 vor avea urmatorul
cuprins:
"Constatarea incetarii efectelor ordinului de acordare sau de
redobandire a cetateniei romane fata de persoanele care nu au
depus juramantul in conditiile legii se face de catre presedintele
Autoritatii Nationale pentru Cetatenie, la sesizarea directiei de
specialitate din cadrul autoritatii, sau, dupa caz, de seful misiunii
diplomatice ori al oficiului consular.
Persoana care decedeaza inaintea depunerii juramantului
de credinta fata de Romania este recunoscuta ca fiind cetatean
roman, la cererea succesorilor sai legali, de la data emiterii
ordinului presedintelui Autoritatii Nationale pentru Cetatenie de
acordare sau de redobandire a cetateniei romane, urmand a fi
eliberat certificatul de cetatenie de catre Comisie. Cererea poate fi depusa in termen de un an de la data decesului titularului
cererii de acordare sau de redobandire a cetateniei romane.
Persoana care nu poate depune juramantul de credinta fata
de Romania din cauza unui handicap permanent sau a unei boli
cronice obtine cetatenia romana de la data emiterii ordinului
presedintelui Autoritatii Nationale pentru Cetatenie de acordare
sau, dupa caz, de redobandire a cetateniei romane, pe baza
cererii si a inscrisurilor medicale, transmise in acest sens,
personal sau prin reprezentantul legal ori conventional cu
mandat special, pana la data finalizarii procedurii de acordare
sau, dupa caz, de redobandire a cetateniei. Cererea adresata
Comisiei privind eliberarea certificatului de cetatenie poate fi
formulata in termen de un an de la data luarii la cunostinta a
termenului de depunere a juramantului de credinta.
Nedepunerea cererii in termenul de un an atrage incetarea
efectelor ordinului presedintelui Autoritatii Nationale pentru
Cetatenie de acordare sau de redobandire a cetateniei romane."
10. La articolul 30, alineatele 4, 5 si 8 vor avea urmatorul
cuprins:
"Presedintele Autoritatii Nationale pentru Cetatenie dispune,
prin ordin, aprobarea sau, dupa caz, respingerea cererii de
renuntare la cetatenia romana, pe baza raportului Comisiei, prin
care aceasta constata indeplinirea sau neindeplinirea conditiilor
prevazute la art. 26.
Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale pentru Cetatenie
de aprobare sau, dupa caz, de respingere a cererii de renuntare
la cetatenia romana se comunica solicitantului, prin scrisoare
recomandata cu confirmare de primire.
..................................................................................................
Dovada renuntarii la cetatenia romana se face cu adeverinta
eliberata de secretariatul Comisiei, pentru persoanele cu
domiciliul in Romania, ori de misiunile diplomatice sau oficiile
consulare ale Romaniei, pentru persoanele cu domiciliul sau
resedinta in strainatate, in baza ordinul presedintelui Autoritatii
Nationale pentru Cetatenie."
11. La articolul 31, alineatele 4, 5, 6 si 8 vor avea
urmatorul cuprins:
"In cazul in care constata indeplinirea sau, dupa caz,
neindeplinirea conditiilor legale de retragere a cetateniei
romane, Comisia va propune presedintelui Autoritatii Nationale
pentru Cetatenie, printr-un raport motivat, aprobarea retragerii
cetateniei romane sau, dupa caz, respingerea sesizarii.
Presedintele Autoritatii Nationale pentru Cetatenie,
constatand indeplinite conditiile prevazute de lege, emite ordinul
de retragere a cetateniei romane, respectiv de respingere a
sesizarii de retragere a cetateniei, in cazul in care constata
neindeplinirea conditiilor prevazute de lege.
Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale pentru Cetatenie
de admitere sau de respingere a sesizarii de retragere a
cetateniei se comunica persoanei in cauza, precum si persoanei
care a facut sesizarea, prin scrisoare recomandata cu
confirmare de primire.
...............................................................................................
Pierderea cetateniei romane prin retragere are loc la data
emiterii ordinului presedintelui Autoritatii Nationale pentru
Cetatenie de aprobare a retragerii cetateniei romane."
Art. 15 Articolul II din Legea nr. 354/2009 privind
aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/2009
pentru modificarea si completarea Legii cetateniei romane
nr. 21/1991, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 781 din 16 noiembrie 2009, se modifica dupa cum urmeaza:
"Art. II Incepand cu data de 1 ianuarie 2010, in vederea
inregistrarii cererilor de redobandire sau acordare a cetateniei
romane, formulate in temeiul dispozitiilor art. 10^1 din Legea
cetateniei romane nr. 21/1991, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, se vor infiinta birouri teritoriale in
subordinea Autoritatii Nationale pentru Cetatenie."
Art. 16 In anul 2010, paza sediilor Autoritatii, a bunurilor
si a valorilor apartinand acestora, supravegherea accesului si
mentinerea ordinii interioare necesare desfasurarii normale a
activitatii in aceste sedii se asigura, in mod gratuit, de catre
Jandarmeria Romana, prin structurile sale specializate.
Art. 17 Cererile de acordare, redobandire, renuntare sau
retragere a cetateniei romane aflate in curs de solutionare la
Directia cetatenie din cadrul Ministerului Justitiei se transfera
Autoritatii, iar solutionarea acestora se va realiza potrivit
procedurii prevazute de Legea nr. 21/1991, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, astfel cum a fost
modificata prin prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 18 (1) Cheltuielile aferente personalului si posturilor
preluate de Autoritate de la Ministerul Justitiei vor fi alocate din
bugetul Ministerului Justitiei in bugetul Autoritatii.
(2) Pentru posturile preluate prin transfer potrivit art. 19
alin. (2), cheltuielile de personal aferente vor fi redistribuite pe
baza de protocol incheiat intre Ministerul Administratiei si
Internelor si, respectiv, Ministerul Afacerilor Externe cu Ministerul
Justitiei, din bugetul acestora in bugetul Ministerului Justitiei,
pentru Autoritate.
(3) Cheltuielile necesare pentru functionarea Autoritatii, altele
decat cele prevazute la alin. (1) si (2), vor fi alocate din bugetul
Ministerului Justitiei, in limita sumei de 766 mii lei.
Echipamentele informatice, mobilierul, aparatura birotica,
precum si alte active vor fi transferate, prin protocol de predarepreluare,
din gestiunea Ministerului Justitiei in gestiunea
Autoritatii.
(4) Cheltuielile care depasesc sumele alocate potrivit
alin. (1)—(3) se vor asigura prin redistribuirea din bugetele altor
ordonatori de credite bugetare sau din Fondul de rezerva
bugetara, prin hotarare a Guvernului.
(5) Se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice ca, la
propunerea ordonatorilor principali de credite bugetare, inclusiv
pe baza protocoalelor prevazute la alin. (2), sa introduca
modificarile corespunzatoare in volumul si in structura bugetelor
acestora.
Art. 19 (1) Prin reorganizarea Ministerului Justitiei si
constituirea Autoritatii, personalul incadrat la Directia cetatenie
din Ministerul Justitiei, precum si posturile aferente acestuia vor
fi preluate de Autoritate.
(2) Posturile ramase vacante in urma aplicarii alin. (1) pot fi
ocupate, prin transfer, de personal din cadrul Ministerului
Justitiei, Ministerului Administratiei si Internelor si al Ministerului
Afacerilor Externe, in termen de 30 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(3) Dupa aplicarea alin. (1) si (2), Ministerul Justitiei va
organiza concurs, in termen de 90 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pentru ocuparea
posturilor ramase vacante pentru anul 2010.
(4) Pana la operationalizarea Autoritatii, procedura de
acordare, redobandire, retragere sau renuntare la cetatenie,
precum si orice alte aspecte care decurg din functionarea
Autoritatii vor fi asigurate prin Directia cetatenie si, dupa caz,
prin alte directii de specialitate ale Ministerului Justitiei.
(5) In mod exceptional, atunci cand nu sunt ocupate potrivit
alin. (1)—(3), posturile din cadrul Autoritatii pot fi ocupate si prin
detasare de personal din cadrul Ministerului Justitiei, Ministerului
Administratiei si Internelor si al Ministerului Afacerilor Externe.
Art. 20 Guvernul va asigura, pe parcursul anului 2010, un
nou sediu care sa permita desfasurarea activitatii Autoritatii,
odata cu extinderea personalului potrivit art. 12 alin. (2).
Art. 21 Legea cetateniei romane nr. 21/1991, republicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 98 din 6 martie
2000, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu
modificarile si completarile aduse prin prezenta ordonanta de
urgenta, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
dandu-se textelor o noua numerotare.
|