|
|
|
|
OUG 39/2011 pentru modificarea si completarea Legii parteneriatului public-privat nr. 178/2010. Ordonanta de urgenta 39/2011
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 284 din 21 aprilie 2011
Avand in vedere necesitatea adoptarii unor masuri urgente pentru perfectionarea si armonizarea sistemului privind
implementarea parteneriatului public-privat cu normele europene in materie, luand in considerare faptul ca neadoptarea unor astfel
de masuri ar putea avea ca efect declansarea procedurii de infringement de catre Comisia Europeana, consecinta cea mai grava
in acest caz reprezentand-o amanarea/intarzierea implementarii unor proiecte de investitii majore, cu impact social si economic
la nivel national sau local,
tinand seama de faptul ca in momentul de fata Directia Generala Piata Interna si Servicii a Comisiei Europene (DG Markt)
a atras atentia autoritatilor romane ca Legea parteneriatului public-privat nr. 178/2010 este in contradictie cu normele Uniunii
Europene privind contractele publice, iar incepand cu data de 2 februarie 2011 Romania a fost notificata in EU Pilot cu privire la
acest aspect, partea romana avand 70 de zile sa incheie aceasta faza, termenul-limita fiind 15 aprilie 2011,
tinand cont de toate aceste precizari, de recomandarile Comisiei Europene, precum si de perioada lunga pe care
o presupune procedura parlamentara, s-a impus initierea unei ordonante de urgenta pentru modificarea Legii parteneriatului
public-privat nr. 178/2010, in care sa fie prevazute ajustarile impuse de prevederile normelor europene si prin care sa fie imbunatatit
cadrul de reglementare a parteneriatului public-privat.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I Legea parteneriatului public-privat nr. 178/2010,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 676 din
5 octombrie 2010, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 4, literele e)—h), l) si m) se modifica si vor
avea urmatorul cuprins:
"e) investitor privat — orice persoana juridica sau asociere de
persoane juridice, romana sau straina, care si-a manifestat
interesul de a participa in cadrul procedurii de selectie si este
dispusa sa asigure finantarea pentru una sau mai multe dintre
etapele unui proiect de parteneriat public-privat;
f) companie de proiect — societate comerciala, persoana
juridica romana, avand ca actionari partenerul public si pe cel
privat, care sunt reprezentati proportional cu participarea la
proiectul de parteneriat public-privat, partenerul public
participand cu aport in natura;
g) contract de parteneriat public-privat sau contract de
proiect — actul juridic care stipuleaza drepturile si obligatiile
partenerului public si ale partenerului privat pentru intreaga
perioada de functionare a parteneriatului public-privat, acoperind
una sau mai multe dintre etapele proiectului de parteneriat
public-privat, pe o durata determinata;
h) autoritate publica centrala — unul sau mai multe ministere,
autoritati ori institutii publice, organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, ce pot implementa proiectele de
parteneriat public-privat de interes public general;
...................................................
l) anunt de selectie pentru parteneriat public-privat —
documentul formal publicat in Sistemul electronic de achizitii
publice (SEAP) si in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, dupa
caz, de partenerul public, in vederea demararii unei proceduri de
realizare a unui proiect de parteneriat public-privat, in
conformitate cu prevederile prezentei legi;
m) document atasat anuntului de selectie sau document
atasat — documentul intocmit de partenerul public pentru a
comunica tuturor investitorilor privati descrierea proiectului avut
in vedere, descrierea serviciilor necesare, programul de
implementare a proiectului, cerintele de capacitate, criteriile si
modalitatea de evaluare si selectie a investitorilor interesati;".
2. La articolul 4, dupa litera e) se introduce o noua litera,
litera e^1), cu urmatorul cuprins:
"e^1) partener privat — orice investitor privat care a semnat un
contract de parteneriat public-privat;".
3. La articolul 4, dupa litera q) se introduc trei noi litere,
literele r)—s), cu urmatorul cuprins:
"r) procedura deschisa — procedura de selectie a
investitorului privat care se desfasoara intr-o singura etapa, in
conformitate cu prevederile prezentei legi, si in cadrul careia
orice investitor privat poate depune o oferta;
s) dialogul competitiv — procedura de selectie a investitorului
privat de catre partenerul public, la care poate participa orice
investitor privat, care se desfasoara in doua etape, etapa de
evaluare si etapa de negociere, si in cadrul careia partenerul
public conduce un dialog in conformitate cu prevederile
prezentei legi;
s) valoarea estimata a contractului de parteneriat publicprivat
— valoarea insumata dintre valoarea aportului
partenerului public si costul total rezultat din studiul de
prefezabilitate sau fundamentare."
4. Articolul 5 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5 In sensul prezentei legi, parteneriatul public-privat
se poate realiza prin urmatoarele tipuri de contracte:
a) contracte de bunuri si servicii;
b) contracte de lucrari."
5. Dupa articolul 5 se introduce un nou articol,
articolul 5^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 5^1 (1) Pragurile valorice pentru contractele de
parteneriat public-privat sunt urmatoarele:
a) echivalentul in lei al sumei de 125.000 euro, fara TVA,
pentru bunuri si servicii;
b) echivalentul in lei al sumei de 4.845.000 euro, fara TVA,
pentru lucrari.
(2) Pragurile valorice prevazute la alin. (1) se actualizeaza
prin hotarare a Guvernului, in conformitate cu directivele
europene aplicabile in materie."
6. La articolul 6, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 6 (1) Prin contractele de parteneriat public-privat,
companiei de proiect ii sunt transferate obligatii cum ar fi:
a) proiectarea, incepand cu faza de proiect tehnic;
b) constructia;
c) dezvoltarea;
d) reabilitarea;
e) operarea;
f) intretinerea;
g) finantarea."
7. La articolul 6, dupa alineatul (2) se introduc trei noi
alineate, alineatele (2^1)—(2^3), cu urmatorul cuprins:
"(2^1) In situatia asocierii partenerilor publici potrivit
dispozitiilor art. 8 lit. e), la constituirea asocierii, avand in vedere
scopul si obiectivele asocierii si ale proiectului de parteneriat
public-privat, precum si cu respectarea dispozitiilor legale in
materia proprietatii publice, partenerii publici vor stabili, de
comun acord, care dintre membrii asocierii va avea calitatea de
titular al dreptului de proprietate, precum si orice alte conditii
privind regimul juridic si modul de punere in valoare a bunului
public realizat prin contractul de parteneriat public-privat.
(2^2) In situatia asocierii unei autoritati publice centrale cu una
sau mai multe autoritati publice locale, conform art. 8 lit. e), in
vederea derularii unui proiect de parteneriat public-privat de
interes public national, la finalizarea contractului, bunul public
este transferat, cu titlu gratuit, partenerului public, respectiv
autoritatii publice centrale, in buna stare si liber de orice sarcini
sau obligatii, potrivit prevederilor art. 30 alin. (1).
(2^3) In situatiile prevazute la alin. (2^1) si (2^2), anuntul de
intentie si documentul atasat vor cuprinde si intelegerea
partenerilor publici asociati, iar transferarea bunului potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) se va face si cu aplicarea conditiilor
stabilite prin intelegerea partenerilor publici asociati."
8. Articolul 12 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12 (1) Prezenta lege nu se aplica atunci cand
contractul de parteneriat public-privat este incheiat ca urmare a:
a) unui acord international incheiat in conformitate cu
prevederile tratatului cu unul sau mai multe state care nu sunt
membre ale Uniunii Europene si care vizeaza furnizarea de
produse sau executia de lucrari, destinate implementarii ori
exploatarii unui proiect in comun cu statele semnatare, si numai
daca prin acordul respectiv a fost mentionata o procedura
specifica pentru atribuirea contractului respectiv;
b) unui acord international referitor la stationarea de trupe si
numai daca prin acordul respectiv a fost prevazuta o procedura
specifica pentru atribuirea contractului respectiv;
c) aplicarii unei proceduri specifice unei organizatii
internationale.
(2) Nu pot participa la procedurile de selectie prevazute de
prezenta lege urmatoarele categorii de persoane:
a) persoanele juridice care au intrat in faliment ca urmare a
hotararii pronuntate de judecatorul sindic sau care au facut
obiectul unor proceduri echivalente prevazute de legislatia
nationala a altor tari;
b) persoanele juridice care nu si-au indeplinit obligatiile de
plata a impozitelor, taxelor si contributiilor de asigurari sociale
catre bugetele componente ale bugetului general consolidat, in
conformitate cu prevederile legale in vigoare in Romania sau in
tara in care este stabilit;
c) persoanele juridice condamnate in conformitate cu Codul
penal in ultimii 5 ani;
d) persoanele juridice care prezinta informatii incorecte sau
nu prezinta informatiile solicitate de catre partenerul public, in
scopul demonstrarii indeplinirii criteriilor de calificare si selectie.
(3) Partenerul public nu ia in considerare ofertele sau
scrisorile de intentie depuse in cadrul procedurii de selectie de
catre investitorii privati inclusi in una dintre categoriile prevazute
la alin. (2)."
9. Articolul 13 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13 (1) La derularea procedurilor de selectie, precum
si la incheierea contractului, partenerul public si investitorul
privat interesat sa participe la proiectul de parteneriat publicprivat
au obligatia de a respecta principiile prevazute la art. 3.
(2) Companiei de proiect i se pot atribui, cu acordul acesteia,
toate sau numai o parte dintre contractele/serviciile prestate de
partenerul public in indeplinirea atributiilor sale din sectorul
public incredintat, in legatura cu obiectul contractului de
parteneriat public-privat, pana la preluarea bunului conform
art. 30.
(3) Contractul de parteneriat poate prevedea ca partenerul
public sa imputerniceasca compania de proiect sa incaseze platile facute de utilizatorii finali pentru serviciile prestate, pe
perioada derularii contractului de parteneriat public-privat."
10. Articolul 14 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14 (1) Etapele care conduc la incheierea unui
contract de parteneriat public-privat sunt:
a) initierea proiectului de parteneriat public-privat prin
publicarea anuntului de selectie si a documentului atasat de
catre partenerul public;
b) selectia investitorilor privati prin «procedura deschisa» sau
prin «procedura de dialog competitiv»;
c) semnarea acordului de proiect cu investitorii privati
selectati, in cazul procedurii de dialog competitiv;
d) negocierea cu investitorii privati selectati ce au semnat
acordul de proiect, in cazul procedurii de dialog competitiv.
(2) Ulterior incheierii contractului de parteneriat public-privat
sunt demarate procedurile conform legislatiei romane, pentru
constituirea companiei de proiect ca societate comerciala pe
actiuni avand ca actionari partenerul public si partenerul privat,
in vederea realizarii obiectivelor contractului de parteneriat
public-privat."
11. Articolul 18 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18 (1) Contractele de parteneriat sunt atribuite prin
procedura deschisa sau procedura de dialog competitiv,
conform conditiilor definite in prezenta lege.
(2) Procesul de atribuire a contractului de parteneriat publicprivat
prin procedura deschisa se deruleaza dupa cum urmeaza:
a) definirea si aprobarea de catre partenerul public a
oportunitatii de demarare a proiectului de parteneriat publicprivat;
b) elaborarea si aprobarea studiului de prefezabilitate sau de
fundamentare de catre partenerul public;
c) elaborarea de catre partenerul public a anuntului de
selectie si a documentului atasat;
d) constituirea comisiei de evaluare a ofertelor de catre
partenerul public si numirea acesteia;
e) elaborarea si aprobarea criteriilor de evaluare tinandu-se
cont de prevederile alin. (13), a grilelor de punctaj si a modului
de tratare a ofertelor intarziate sau primite nesigilate;
f) publicarea anuntului de selectie impreuna cu documentul
atasat;
g) primirea si inregistrarea plicurilor ce contin ofertele
elaborate de investitorii privati interesati;
h) convocarea comisiei de evaluare si deschiderea plicurilor
continand ofertele in prezenta tuturor membrilor comisiei si a
investitorilor privati interesati;
i) evaluarea ofertelor si a documentelor anexate la acestea;
j) intocmirea raportului de evaluare a ofertelor, ierarhizarea
investitorilor privati si desemnarea ofertei castigatoare de catre
comisia de evaluare;
k) decizia de selectie catre fiecare investitor privat care a
participat la procedura este insotita de un rezumat al motivelor
legate de respingerea ofertei sale si de o declaratie precisa
privind termenul exact de asteptare care se aplica conform
art. 22 alin. (1) si se comunica prin oricare dintre urmatoarele
modalitati: posta, fax, mijloace electronice (e-mail);
l) partenerul public are dreptul de a nu comunica anumite
informatii specificate la lit. k) numai in situatia in care divulgarea
acestora ar conduce la neaplicarea unei prevederi legale, ar
constitui un obstacol in aplicarea unei prevederi legale, ar fi
contrara interesului public, ar prejudicia interesele comerciale
legitime ale investitorilor privati sau ar prejudicia concurenta
loiala;
m) incheierea contractului de parteneriat public-privat cu
investitorul privat declarat castigator.
(3) In cazul procedurii deschise, cand valoarea estimata a
contractului de parteneriat public-privat este egala cu sau mai
mare decat pragurile stabilite la art. 5^1 alin. (1), perioada
cuprinsa intre data transmiterii anuntului de selectie spre
publicare in SEAP si in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si
data-limita de depunere a ofertelor trebuie sa fie de cel putin
52 de zile.
(4) In cazul procedurii deschise, cand valoarea estimata a
contractului de parteneriat public-privat este mai mica decat
pragurile stabilite la art. 5^1 alin. (1), partenerul public are
obligatia de a transmite anuntul de selectie spre publicare in
SEAP cu cel putin 22 de zile inainte de data-limita de depunere
a ofertelor.
(5) In cazul proiectelor complexe din punct de vedere tehnic
si/sau financiar, cand partenerul public nu este in masura sa
defineasca, fara ajutor si in avans, mijloacele tehnice care sa ii
satisfaca nevoile sau sa faca aranjamentele financiare sau
legale pentru proiect, acesta poate decide atribuirea contractului
de parteneriat public-privat prin procedura de dialog competitiv.
(6) In cazul alegerii procedurii de dialog competitiv, partenerul
public va intocmi si o nota justificativa prin care va motiva
alegerea acestei proceduri. Procedura selectata va fi indicata in
anuntul de selectie.
(7) Procesul de atribuire a contractului de parteneriat
public-privat prin procedura de dialog competitiv se deruleaza
dupa cum urmeaza:
a) definirea si aprobarea de catre partenerul public a
oportunitatii de demarare a proiectului de parteneriat publicprivat;
b) elaborarea si aprobarea studiului de prefezabilitate sau de
fundamentare de catre partenerul public;
c) elaborarea de catre partenerul public a anuntului de
selectie si a documentului atasat;
d) constituirea comisiei de evaluare a scrisorilor de intentie
de catre partenerul public;
e) elaborarea si aprobarea criteriilor de evaluare, a grilelor
de punctaj si a modului de tratare a scrisorilor de intentie
intarziate sau primite nesigilate;
f) elaborarea si aprobarea criteriilor de negociere cu
investitorii privati;
g) publicarea anuntului de selectie impreuna cu documentul
atasat;
h) primirea si inregistrarea plicurilor ce contin scrisorile de
intentie elaborate de investitorii privati interesati;
i) convocarea comisiei de evaluare si deschiderea plicurilor
continand scrisorile de intentie in prezenta tuturor membrilor
comisiei si a investitorilor privati interesati;
j) evaluarea scrisorilor de intentie si a documentelor anexate
la acestea;
k) intocmirea raportului de evaluare de catre comisia de
evaluare unde vor fi stabiliti investitorii privati selectati ce vor fi
invitati la negocierea si semnarea acordului de proiect;
l) constituirea de catre partenerul public a comisiei de
negociere cu investitorii privati selectati, pentru semnarea
acordului de proiect;
m) invitarea simultan si in scris a investitorilor privati selectati
la negocierea si semnarea acordului de proiect;
n) desfasurarea negocierilor cu investitorii privati semnatari
ai acordului de proiect, conform criteriilor stabilite de partenerul
public in documentul atasat, pentru selectarea investitorului
privat cu care se va incheia contractul de parteneriat
public-privat;
o) prezentarea ofertei finale, dupa finalizarea negocierilor, in
termenul stabilit de catre partenerul public. Pentru contractele
cu o valoare de pana la sau egala cu echivalentul in lei al sumei
de 125.000 euro, fara TVA, termenul pentru depunerea ofertei
finale nu poate fi mai mic de 5 zile de la terminarea negocierilor
cu toti candidatii, iar pentru contractele cu o valoare ce
depaseste echivalentul in lei al sumei de 125.000 euro, fara
TVA, termenul pentru depunerea ofertei finale nu poate fi mai
mic de 10 zile de la terminarea negocierilor cu toti candidatii;
p) partenerul public va publica in SEAP termenul-limita
pentru depunerea ofertelor finale, in conformitate cu lit. o);
q) intocmirea raportului de ierarhizare a investitorilor privati
participanti la procedura si de desemnare a ofertei castigatoare;
r) decizia de selectie catre fiecare investitor privat care a
participat la procedura este insotita de un rezumat al motivelor
legate de respingerea ofertei sale si de o declaratie precisa
privind termenul exact de asteptare care se aplica conform
art. 22 alin. (1) si se va comunica prin oricare dintre urmatoarele
modalitati: posta, fax, mijloace electronice (e-mail);
s) partenerul public are dreptul de a nu comunica anumite
informatii specificate la lit. r) numai in situatia in care divulgarea
acestora ar conduce la neaplicarea unei prevederi legale, ar
constitui un obstacol in aplicarea unei prevederi legale, ar fi
contrara interesului public, ar prejudicia interesele comerciale
legitime ale investitorilor privati sau ar prejudicia concurenta
loiala;
s) incheierea contractului de parteneriat public-privat cu
investitorul privat declarat castigator.
(8) In cazul procedurii de dialog competitiv, cand valoarea
estimata a contractului de parteneriat public-privat este egala
cu sau mai mare decat pragurile stabilite la art. 5^1 alin. (1),
perioada cuprinsa intre data transmiterii anuntului de selectie
spre publicare in SEAP si in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
si data-limita de depunere a scrisorilor de intentie trebuie sa fie
de cel putin 37 de zile.
(9) In cazul procedurii de dialog competitiv, cand valoarea
estimata a contractului de parteneriat public-privat este mai mica
decat pragurile stabilite la art. 5^1 alin. (1), partenerul public are
obligatia de a transmite anuntul de selectie spre publicare in
SEAP cu cel putin 22 de zile inainte de data-limita de depunere
a scrisorilor de intentie.
(10) Contractul este atribuit investitorului privat care a
prezentat oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere
economic, dupa aplicarea criteriilor stabilite de partenerul public,
criterii precizate in anuntul de selectie sau in documentul atasat.
(11) Criteriile de evaluare si negociere sunt ponderate.
(12) Daca partenerul public considera ca o astfel de
ponderare nu este posibila din punct de vedere obiectiv, criteriile
de evaluare vor fi ierarhizate si partenerul public va intocmi o
nota justificativa in acest sens.
(13) Criteriile de evaluare si negociere trebuie sa includa cel
putin costul total al ofertei, obiectivele de performanta definite
conform scopului contractului, dezvoltarea durabila si cota-parte
din contract pe care partenerul privat se angajeaza sa o atribuie
la randul sau intreprinderilor mici si mijlocii.
(14) Prin costul total al ofertei se intelege suma costurilor
generate de proiectarea, finantarea, constructia/realizarea sau
transformarea, reabilitarea/modernizarea, intretinerea,
mentenanta, operarea, exploatarea sau managementul
lucrarilor, echipamentelor si valorilor imateriale/materiale si de
prestarea de servicii prevazute pe durata contractului.
(15) Alte criterii de evaluare si negociere, legate de obiectul
contractului, pot fi: calitatea si natura inovatoare ale ofertei,
termenul de realizare a lucrarilor, echipamentele sau valorile
imateriale si calitatile arhitecturale, estetice sau functionale ale
acestora.
(16) In cazul alegerii de catre partenerul public a procedurii
de dialog competitiv, criteriile de evaluare vor fi diferite de
criteriile de negociere.
(17) In cazul procedurii de dialog competitiv, cand negocierile
cu primul clasat nu pot conduce la incheierea unui contract de
proiect de parteneriat public-privat, partenerul public incepe
negocierile, pe rand, cu urmatorii investitori privati selectati, in
ordinea ierarhica a selectiei, pana la obtinerea unui rezultat
favorabil.
(18) In cazul in care un ofertant depune o oferta cu un pret
neobisnuit de scazut, partenerul public are dreptul sa o
descalifice, daca in urma analizei unor detalii solicitate in scris
de la ofertant aceasta nu este sustinuta din punct de vedere
tehnic, financiar, logistic ori nu corespunde din alte puncte de
vedere stabilite de catre partenerul public prin anuntul de
selectie si/sau documentul atasat.
(19) Indiferent de procedura aplicata, in cazul nefinalizarii
unui contract de parteneriat public-privat cu niciunul dintre
investitorii privati care au depus oferte, partenerul public are
dreptul la reluarea intregii proceduri. Dupa caz, inainte de
reluarea procedurii, partenerul public poate sa refaca sau sa
completeze studiul de fundamentare/prefezabilitate si/sau sa
schimbe unele date din documentul atasat.
(20) In procedura de dialog competitiv numarul minim de
candidati invitati este de 3. Partenerul public poate limita
numarul de investitori privati selectati pentru incheierea
acordului de proiect, cu conditia sa fie disponibil un numar
suficient de candidati pentru a asigura o concurenta reala. In
cazul in care numarul de candidati care indeplinesc criteriile de
selectie este mai mic decat numarul minim stabilit in anuntul de
selectie, partenerul public poate continua procedura, invitand
investitorul privat sau investitorii privati care indeplinesc criteriile
de selectie.
(21) Procedura deschisa sau procedura de dialog competitiv
se poate finaliza chiar daca se depune o singura oferta, cu
conditia ca aceasta, impreuna cu documentele anexate de catre
investitorul privat interesat, sa respecte cerintele minime impuse
de anuntul de selectie si documentul atasat, elaborate de
partenerul public.
(22) Partenerul public are obligatia de a solicita investitorilor
privati constituirea garantiei de participare in cuantum de 1%,
fara TVA, din valoarea estimata a contractului. Garantia de
participare se constituie prin virament bancar, printr-un
instrument de garantare emis in conditiile legii de o societate
bancara ori de o societate de asigurari, sau prin depunere la
casieria partenerului public.
(23) Partenerul public are obligatia de a verifica constituirea
garantiei de participare, conform alin. (22), la data deschiderii
ofertelor, respectiv la data deschiderii scrisorilor de intentie."
12. Articolul 19 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19 Investitorul privat selectat potrivit prezentei legi
are obligatia de a include in oferta lista cuprinzand persoanele
care au calitatea de intreprinderi afiliate acestuia si, de
asemenea, are obligatia de a actualiza aceasta lista in mod
permanent, pana la finalizarea contractului de parteneriat
public-privat."
13. Articolul 21 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21 Anuntul de selectie, documentul atasat anuntului
de selectie si clarificarile solicitate de investitorul privat potrivit
prevederilor art. 22 alin. (3)—(5) se publica in SEAP."
14. Articolul 22 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22 (1) Contractele de parteneriat public-privat pot fi
incheiate numai dupa implinirea termenului de asteptare de
minimum 10 zile de la data transmiterii comunicarii privind
rezultatul aplicarii procedurii.
(2) Contractele de parteneriat public-privat, incheiate inainte
de implinirea termenului prevazut la alin. (1), sunt lovite de
nulitate.
(3) Orice investitor privat interesat are dreptul de a depune,
in termen de pana la maximum 6 zile lucratoare inainte de data
depunerii ofertelor sau, dupa caz, a scrisorilor de intentie,
solicitare de clarificari la anuntul de selectie si documentul atasat
anuntului de selectie.
(4) Partenerul public are obligatia de a raspunde la orice
solicitare de clarificare depusa intr-o perioada care nu trebuie
sa depaseasca, de regula, 3 zile lucratoare de la primirea unei
astfel de solicitari din partea investitorului privat. Totusi, aceste
solicitari nu pot avea ca efect modificarea elementelor
fundamentale ale ofertei sau ale termenilor esentiali ai
contractului, modificari care ar putea conduce la distorsionarea
concurentei sau care ar putea avea un efect discriminatoriu.
(5) Partenerul public are obligatia de a raspunde la solicitarile
depuse conform alin. (3), cu minimum 3 zile lucratoare inainte
de data depunerii ofertelor sau, dupa caz, a scrisorilor de
intentie.
(6) La solicitarea partenerului public, investitorilor privati li se
poate cere clarificarea anumitor aspecte din cadrul ofertei lor
sau confirmarea angajamentelor continute in aceasta."
15. Articolul 24 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24 (1) Anuntul de selectie se publica in SEAP si,
dupa caz, in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Publicarea in
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene este obligatorie in toate
situatiile in care valoarea estimata a contractului de parteneriat
public-privat care urmeaza sa fie realizat este egala ori mai mare
decat echivalentul in lei al pragurilor prevazute la art. 5^1 alin. (1).
(2) SEAP pune la dispozitia partenerului public, prin
asigurarea unui nou flux de informatii specializat, suportul tehnic
necesar asigurarii transparentei procedurii complete de stabilire
a partenerului privat, incluzand anuntul de selectie, documentul
atasat anuntului de selectie, clarificari solicitate de investitorul
privat conform art. 22 alin. (3), (4)—(5), termenul-limita pentru
depunerea ofertelor finale conform art. 18 alin. (7) lit. p) si
atribuirea contractului de parteneriat public-privat.
(3) Informatiile minime ce trebuie incluse in anuntul de
selectie pentru contractele de parteneriat public-privat sunt
prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta
lege."
16. La articolul 25, alineatele (2) si (3) se modifica si vor
avea urmatorul cuprins:
"(2) In cazul incetarii contractului de parteneriat public-privat
prin expirarea termenului, compania de proiect este obligata sa
restituie partenerului public bunurile publice si bunurile rezultate
din derularea contractului de parteneriat public-privat, in mod
gratuit si libere de orice sarcini, conform prevederilor prezentei
legi.
(3) Compania de proiect are obligatia sa notifice cu cel putin
90 de zile, dar nu mai mult de 120 de zile inaintea expirarii
perioadei de valabilitate a contractului, partenerul public cu
privire la intentia de a preda bunurile publice si bunurile rezultate
din derularea contractului de parteneriat public-privat. Partenerul
public are obligatia de a prelua bunurile prevazute la alin. (2)
pana la incetarea efectelor contractului."
17. Articolul 27 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27 Contractul de parteneriat public-privat se incheie
intre partenerul public si investitorul privat, selectat cu
respectarea procedurilor prevazute la art. 18 si avand in vedere:
a) tipul de activitati convenite potrivit prevederilor art. 6;
b) stabilirea concreta, in functie de tipul de activitati, a
obligatiilor partilor in cadrul proiectului de parteneriat
public-privat;
c) valoarea investitiei care face obiectul contractului de
proiect de parteneriat public-privat;
d) perioada de derulare a contractului de parteneriat
public-privat si termenul de finalizare a acestuia;
e) definirea calendarului de derulare a contractului de
parteneriat public-privat, care stabileste termenele de: elaborare
a studiului de fezabilitate, realizare a proiectului de executie,
derulare a finantarii, realizare a obiectivului public,
intretinere/administrare/operare a obiectivului pana la finalizarea
contractului de parteneriat public-privat, predare a obiectivului
catre partenerul public;
f) cotele de participare la proiectul de parteneriat public-privat
care stau la baza proportiilor de participare la compania de
proiect;
g) criteriile de performanta cu privire la indeplinirea
obiectivelor contractului de parteneriat public-privat;
h) clauzele de retragere din proiect;
i) penalitatile pentru situatia cand nu se indeplinesc
obiectivele stabilite in contract;
j) conditiile de infiintare a companiei de proiect, care se includ
in continutul contractului de proiect de parteneriat public-privat."
18. Articolul 28 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 28 (1) Orice persoana care se considera vatamata
intr-un drept ori intr-un interes legitim printr-un act al partenerului
public, prin incalcarea dispozitiilor legale in materia
parteneriatului public-privat, poate solicita, prin contestatie,
anularea actului, obligarea partenerului public de a emite un act,
recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim pe cale
administrativ-jurisdictionala, in conditiile prezentei legi.
(2) In sensul prevederilor alin. (1), prin persoana vatamata
se intelege orice operator economic care:
a) are sau a avut un interes legitim in legatura cu respectiva
procedura de selectie;
b) a suferit, sufera sau risca sa sufere un prejudiciu ca o
consecinta a unui act al partenerului public, de natura sa
produca efecte juridice, ori ca urmare a nesolutionarii in
termenul legal a unei cereri privind respectiva procedura de
selectie.
(3) In sensul prevederilor alin. (1), prin act al partenerului
public se intelege orice act administrativ, orice alta operatiune
administrativa care produce sau poate produce efecte juridice,
neindeplinirea in termenul legal a unei obligatii prevazute de
prezenta lege, omisiunea ori refuzul de a emite un act sau de a
efectua o anumita operatiune, in legatura cu ori in cadrul
procedurii de selectie."
19. Dupa articolul 28, se introduc treizeci si cinci de
noi articole, articolele 28^1—28^35, cu urmatorul cuprins:
"Art. 28^1 In vederea solutionarii contestatiilor pe cale
administrativ-jurisdictionala, persoana care se considera
vatamata are dreptul sa se adreseze Consiliului National de
Solutionare a Contestatiilor, denumit in continuare Consiliu, cu
respectarea prevederilor art. 28^3 alin. (1), art. 28^7 si 28^8.
Art. 28^2 (1) Inainte de a se adresa Consiliului, persoana
vatamata notifica partenerul public cu privire la pretinsa
incalcare a dispozitiilor legale in materia parteneriatului publicprivat
si la intentia de a sesiza Consiliul. Dispozitiile art. 22
alin. (1) si art. 28^3 alin. (1) raman aplicabile.
(2) Lipsa notificarii prevazute la alin. (1) nu impiedica
introducerea cererii in fata Consiliului.
(3) Notificarea prevazuta la alin. (1) nu are ca efect
suspendarea de drept a procedurii de selectie. Dupa primirea
notificarii, partenerul public poate adopta orice masuri pe care le
considera necesare pentru remedierea pretinsei incalcari,
inclusiv suspendarea procedurii de selectie sau revocarea unui
act emis in cadrul respectivei proceduri.
(4) Masurile adoptate potrivit alin. (3) se comunica in termen
de o zi lucratoare atat persoanei care a notificat partenerul
public, cat si celorlalti investitori privati implicati in procedura de
selectie.
(5) Persoana vatamata care a notificat partenerul public
potrivit dispozitiilor alin. (1) se poate adresa de indata
Consiliului, fara a fi obligata sa astepte comunicarea masurilor
luate de partenerul public potrivit alin. (3).
(6) Persoana vatamata care, primind comunicarea prevazuta
la alin. (4), considera ca masurile adoptate sunt suficiente pentru
remedierea pretinsei incalcari va transmite partenerului public
o notificare de renuntare la dreptul de a formula actiune in fata
Consiliului sau, dupa caz, de renuntare la judecarea contestatiei.
Art. 28^3 (1) Persoana vatamata poate sesiza Consiliul in
vederea anularii actului si/sau recunoasterii dreptului pretins ori
a interesului legitim, in termen de 10 zile incepand cu ziua
urmatoare luarii la cunostinta, in conditiile prezentei legi, despre
un act al partenerului public considerat nelegal.
(2) In cazul in care sesizarea prevazuta la alin. (1) priveste
continutul documentatiei de selectie publicate in SEAP in
conditiile prezentei legi, data luarii la cunostinta este data
publicarii documentatiei.
Art. 28^4 (1) Dupa primirea unei contestatii, partenerul
public are dreptul de a adopta masurile de remediere pe care le
considera necesare ca urmare a contestatiei respective. Orice
astfel de masuri trebuie comunicate contestatorului, celorlalti
investitori privati implicati in procedura de selectie, precum si
Consiliului, nu mai tarziu de o zi lucratoare de la data adoptarii
acestora.
(2) In situatia in care contestatorul considera ca masurile
adoptate sunt suficiente pentru remedierea actelor invocate ca
fiind nelegale, acesta va trimite Consiliului si partenerului public
o notificare de renuntare la contestatie. In acest caz, partenerul
public nu mai are obligatia de a comunica punctul sau de vedere
potrivit dispozitiilor art. 28^10 alin. (1).
(3) In cazul primirii unei contestatii de catre Consiliu pentru
care nu s-a luat act de renuntare conform prevederilor alin. (2),
partenerul public are dreptul de a incheia contractul de
parteneriat public-privat numai dupa comunicarea deciziei
Consiliului in termenul prevazut la art. 28^17 alin. (3), dar nu
inainte de expirarea termenelor de asteptare. Daca decizia
Consiliului a fost atacata cu plangere, dispozitiile art. 28^21 se
aplica in mod corespunzator.
(4) Contractul incheiat cu nerespectarea prevederilor alin. (3)
este lovit de nulitate absoluta.
Art. 28^5 (1) Consiliul este competent sa solutioneze
contestatiile formulate in cadrul procedurii de selectie, inainte
de incheierea contractului, prin complete specializate, constituite
potrivit Regulamentului de organizare si functionare a
Consiliului, aprobat potrivit legii.
(2) In exercitarea atributiilor sale, Consiliul adopta decizii.
Art. 28^6 (1) Contestatia se solutioneaza de un complet
format din 3 membri ai Consiliului, dintre care unul are calitatea
de presedinte de complet.
(2) In cadrul fiecarui complet cel putin presedintele acestuia
trebuie sa fie licentiat in drept.
(3) Cauzele se distribuie completelor in mod aleatoriu.
(4) Procedura de solutionare a contestatiilor se desfasoara
cu respectarea principiilor legalitatii, celeritatii, contradictorialitatii
si a dreptului la aparare.
Art. 28^7 (1) Contestatia se formuleaza in scris si trebuie
sa contina urmatoarele elemente:
a) numele, domiciliul sau resedinta contestatorului ori, pentru
persoanele juridice, denumirea, sediul lor si codul unic de
inregistrare. In cazul persoanelor juridice se vor indica si
persoanele care le reprezinta si in ce calitate;
b) denumirea si sediul partenerului public;
c) denumirea obiectului contractului de parteneriat
public-privat si procedura de selectie aplicata;
d) obiectul contestatiei;
e) motivarea in fapt si in drept a cererii;
f) mijloacele de proba pe care se sprijina contestatia, in
masura in care este posibil;
g) semnatura partii sau a reprezentantului persoanei juridice.
(2) In situatia in care Consiliul apreciaza ca in contestatie nu
sunt cuprinse toate elementele prevazute la alin. (1), va cere
contestatorului ca, in termen de 5 zile de la instiintarea prin care
i se aduce la cunostinta aceasta situatie, acesta sa completeze
contestatia. In cazul in care contestatorul nu se conformeaza
obligatiei impuse de Consiliu, contestatia va fi respinsa.
Art. 28^8 (1) Sub sanctiunea respingerii contestatiei ca
tardiva, aceasta se inainteaza atat Consiliului, cat si partenerului
public, nu mai tarziu de expirarea termenelor prevazute la
art. 28^3 alin. (1). Contestatorul va atasa la contestatie si copia
actului atacat, in cazul in care acesta a fost emis, precum si copii
ale inscrisurilor prevazute la art. 28^7 alin. (1), daca acestea sunt
disponibile.
(2) In termen de o zi lucratoare de la primirea contestatiei,
partenerul public are obligatia sa ii instiinteze despre aceasta si
pe ceilalti investitori privati participanti inca implicati in procedura
de selectie. Instiintarea trebuie sa contina inclusiv o copie a
contestatiei respective.
(3) Toate notificarile sau comunicarile actelor procedurale se
fac cu confirmare de primire. Dispozitiile art. 18 alin. (2) lit. k) si
ale art. 18 alin. (7) lit. r) se aplica in mod corespunzator.
(4) In cazul neindeplinirii obligatiei prevazute la alin. (1),
dispozitiile art. 28^12 si ale art. 28^4 alin. (3) nu sunt aplicabile.
Art. 28^9 (1) Contestatiile formulate in cadrul aceleiasi
proceduri de selectie vor fi conexate de catre Consiliu pentru a
se pronunta o solutie unitara. Pentru contestatiile formulate in
cadrul aceleiasi proceduri de selectie se va pastra continuitatea
completului de solutionare.
(2) Pana la solutionarea contestatiei de catre Consiliu,
investitorii privati participanti in cadrul aceleiasi proceduri de
selectie se pot asocia la contestatie printr-o cerere proprie care
trebuie sa contina toate elementele prevazute la art. 28^7 alin. (1).
Art. 28^10 (1) In vederea solutionarii contestatiei/
contestatiilor, partenerul public are obligatia de a transmite
Consiliului, in termen de cel mult 3 zile lucratoare de la data
expirarii termenului prevazut la art. 22 alin. (1), punctul sau de
vedere asupra acesteia/acestora, insotit de orice alte
documente considerate edificatoare, precum si, sub sanctiunea
prevazuta la art. 28^12 alin. (3), o copie a dosarului procedurii de
selectie. Lipsa punctului de vedere al partenerului public nu
impiedica solutionarea contestatiei/contestatiilor, in masura in
care s-a facut dovada comunicarii acesteia/acestora.
(2) Partenerul public va notifica punctul de vedere si
contestatorului/contestatorilor, in acelasi termen prevazut la
alin. (1).
(3) La cerere, contestatorul are acces la documentele aflate
in dosarul procedurii de selectie depuse de partenerul public la
Consiliu, cu exceptia propunerilor tehnice ale celorlalti investitori
privati participanti la procedura de selectie, acestea din urma
putand fi consultate de contestator numai cu acordul scris al
respectivilor investitori privati, acord care se anexeaza la
cererea pe care contestatorul o adreseaza Consiliului.
Art. 28^11 Partenerul public are dreptul de a transmite
Consiliului punctul sau de vedere asupra
contestatiei/contestatiilor, insotit de orice alte documente
considerate edificatoare, precum si o copie a dosarului
procedurii de selectie, inainte de expirarea termenului prevazut
la art. 22 alin. (1).
Art. 28^12 (1) In vederea solutionarii contestatiei, Consiliul
are dreptul de a solicita lamuriri partilor, de a administra probe
si de a solicita orice alte date/documente, in masura in care
acestea sunt relevante in raport cu obiectul contestatiei.
De asemenea, Consiliul are dreptul de a solicita orice date
necesare pentru solutionarea contestatiei si de la alte persoane
fizice sau juridice.
(2) Aplicarea prevederilor alin. (1) nu trebuie sa conduca la
depasirea termenului de solutionare a contestatiei, astfel cum
este prevazut la art. 28^14.
(3) Partenerul public are obligatia de a raspunde la orice
solicitare a Consiliului si de a-i transmite acestuia orice alte
documente care prezinta relevanta pentru solutionarea
contestatiei, intr-un termen care nu poate depasi 5 zile de la
data primirii solicitarii, sub sanctiunea unei amenzi in cuantum
de 10.000 lei, aplicata conducatorului partenerului public.
(4) Consiliul are obligatia de a pronunta decizia privind
amenda cel tarziu in cea de-a 5-a zi de la expirarea termenului
prevazut la alin. (3).
(5) Decizia Consiliului privind amenda, neatacata in termen,
constituie titlu executoriu si se executa de catre organele
competente, potrivit dispozitiilor legale privind executarea silita
a creantelor fiscale si cu procedura prevazuta de aceste
dispozitii.
(6) Consiliul va putea desemna un expert independent pentru
lamurirea unor aspecte de natura tehnica sau financiara. Durata
efectuarii expertizei trebuie sa se incadreze inauntrul termenului
prevazut pentru solutionarea contestatiilor de catre Consiliu.
Costul expertizei va fi suportat de partea care a formulat cererea
de efectuare a acesteia.
(7) Procedura in fata Consiliului este scrisa, iar partile vor fi
audiate numai daca acest lucru este considerat necesar de catre
completul de solutionare a contestatiei.
(8) Partile pot fi reprezentate de avocati si pot depune
concluzii scrise in cursul procedurii. De asemenea, partile pot
solicita sa depuna concluzii oral in fata Consiliului, fara ca prin
aceasta sa fie afectate termenele prevazute la art. 28^14.
Art. 28^13 (1) In cazuri temeinic justificate si pentru
prevenirea unei pagube iminente, Consiliul, pana la solutionarea
fondului cauzei, poate sa dispuna, in termen de 3 zile, la cererea
partii interesate, prin decizie, masura suspendarii procedurii de
selectie.
(2) Consiliul solutioneaza cererea de suspendare luand in
considerare consecintele acestei masuri asupra tuturor
categoriilor de interese ce ar putea fi lezate, inclusiv asupra
interesului public.
(3) Decizia prevazuta la alin. (1) poate fi atacata la instanta
competenta, in mod separat, in termen de 5 zile de la
comunicare.
Art. 28^14 (1) Consiliul are obligatia de a solutiona pe fond
contestatia in termen de 20 de zile de la data primirii dosarului
privind procedura de selectie a investitorului privat de la
partenerul public, respectiv in termen de 10 zile in situatia
incidentei unei exceptii care impiedica analiza pe fond a contestatiei, conform art. 28^15 alin. (1). In cazuri temeinic
justificate, termenul de solutionare a contestatiei poate fi
prelungit o singura data cu inca 10 zile.
(2) Nerespectarea termenului de solutionare a contestatiei
prevazut la alin. (1) constituie abatere disciplinara si poate
atrage inclusiv declansarea procedurii de evaluare potrivit legii.
Art. 28^15 (1) Consiliul se pronunta mai intai asupra
exceptiilor de procedura si de fond, iar cand se constata ca
acestea sunt intemeiate, nu se mai procedeaza la analiza pe
fond a cauzei.
(2) Consiliul examineaza din punctul de vedere al legalitatii
si temeiniciei actul atacat si poate pronunta o decizie prin care
il anuleaza in parte sau in tot, obliga partenerul public sa emita
un act sau dispune orice alta masura necesara pentru
remedierea actelor ce afecteaza procedura de selectie. In cazul
in care Consiliul dispune eliminarea oricaror specificatii tehnice,
economice sau financiare din anuntul de selectie, documentul
atasat ori din alte documente emise in legatura cu procedura de
selectie, partenerul public are dreptul de a anula aplicarea
procedurii de selectie.
(3) In situatia in care Consiliul apreciaza ca, in afara de
actele contestate in cadrul procedurii de selectie, exista si alte
acte care incalca prevederile prezentei legi, la care nu s-a facut
referire in contestatie, atunci acesta va sesiza Unitatea Centrala
pentru Coordonarea Parteneriatului Public-Privat din cadrul
Secretariatului General al Guvernului, transmitandu-le in acest
sens toate datele/documentele relevante in sustinerea sesizarii.
(4) In cazul in care Consiliul admite contestatia si dispune
luarea unei masuri de remediere a actului atacat, va preciza si
termenul in care aceasta trebuie dusa la indeplinire, care nu va
fi mai mare decat termenul de exercitare a caii de atac impotriva
deciziei Consiliului, asa cum este prevazut la art. 28^19 alin. (1).
(5) Consiliul poate respinge contestatia ca fiind nefondata,
tardiva, lipsita de interes, lipsita de obiect, ca fiind introdusa de
o persoana fara calitate sau neimputernicita sa formuleze
contestatia, precum si pe orice alta exceptie de procedura sau
de fond.
(6) In functie de solutia pronuntata, Consiliul va decide
asupra continuarii sau anularii procedurii de selectie.
(7) Consiliul poate lua act oricand in cursul solutionarii
contestatiei de renuntarea la aceasta de catre contestator.
(8) Consiliul poate obliga, la cerere, partea in culpa la plata
cheltuielilor efectuate in cursul solutionarii contestatiei.
(9) Consiliul nu poate decide atribuirea unui contract catre
un anumit investitor privat.
Art. 28^16 (1) In masura in care Consiliul respinge
contestatia, partenerul public va retine contestatorului din
garantia de participare in raport cu valoarea estimata a
contractului urmatoarele sume:
a) intre 63.000 lei si 420.000 lei inclusiv — 1% din aceasta
valoare;
b) intre 420.001 lei si 4.200.000 lei inclusiv — 4.200 lei +
0,1% din ceea ce depaseste 420.001 lei;
c) intre 4.200.001 lei si 42.000.000 lei inclusiv — 7.980 lei +
0,01% din ceea ce depaseste 4.200.001 lei;
d) intre 42.000.001 lei si 420.000.000 lei inclusiv —
11.760 lei + 0,001% din ceea ce depaseste 42.000.001 lei;
e) intre 420.000.001 lei si 4.200.000.000 lei inclusiv —
15.540 lei + 0,0001% din ceea ce depaseste 420.000.001 lei;
f) peste 4.200.000.001 lei — 19.320 lei + 0,00001% din ceea
ce depaseste 4.200.000.001 lei.
(2) In masura in care instanta competenta admite plangerea
formulata impotriva deciziei Consiliului de respingere a
contestatiei, partenerul public are obligatia de a returna
contestatorului sumele prevazute la alin. (1), in cel mult 5 zile
lucratoare de la data pronuntarii deciziei instantei de judecata.
Art. 28^17 (1) Decizia Consiliului privind modul de
solutionare a contestatiei se adopta cu votul majoritatii
membrilor completului, acestia neavand posibilitatea de a se
abtine.
(2) Dupa luarea deciziei, completul va intocmi o minuta care
se semneaza de catre toti membrii acestuia si se consemneaza
intr-un registru special tinut de Consiliu.
(3) Decizia Consiliului, adoptata potrivit alin. (1), va fi
motivata si comunicata in scris partilor in termen de 3 zile de la
pronuntare. Decizia, fara motivarea acesteia, se publica pe
pagina de internet a Consiliului inauntrul aceluiasi termen.
(4) Decizia motivata se publica pe pagina de internet a
Consiliului, in cadrul buletinului oficial, fara referire la datele de
identificare a deciziei si ale partilor, precum si la datele
personale, in termen de 10 zile de la data la care aceasta
ramane definitiva si irevocabila.
(5) Decizia prin care Consiliul a dispus luarea unor masuri
de remediere va fi inaintata, in copie, in acelasi termen prevazut
la alin. (3), catre Unitatea Centrala pentru Coordonarea
Parteneriatului Public-Privat din cadrul Secretariatului General al
Guvernului, care are obligatia de a monitoriza indeplinirea
masurilor de remediere.
Art. 28^18 (1) Decizia prin care Consiliul anuleaza in parte
sau in tot actul atacat este obligatorie pentru partenerul public.
(2) In cazul in care termenul prevazut de art. 28^15 alin. (4)
nu este respectat de partenerul public, se va aplica
conducatorului unitatii care nu a efectuat toate demersurile
necesare pentru ducerea la indeplinire a deciziei Consiliului sau
persoanei obligate o amenda pe fiecare zi de intarziere, ce
consta in 20% din salariul minim lunar pe economie, la cererea
partii interesate.
(3) Decizia Consiliului este obligatorie pentru parti, contractul
de parteneriat public-privat incheiat cu nerespectarea deciziei
Consiliului fiind lovit de nulitate absoluta.
(4) Decizia pronuntata de Consiliu privind amenda, neatacata
in termen, constituie titlu executoriu si se executa de organele
competente potrivit dispozitiilor legale privind executarea silita a
creantelor fiscale si cu procedura prevazuta de aceste dispozitii.
Art. 28^19 (1) Deciziile Consiliului cu privire la solutionarea
contestatiei si obligarea la plata amenzii pot fi atacate cu
plangere la instanta judecatoreasca prevazuta la art. 28^20 alin. (1), in termen de 10 zile de la comunicare, pentru motive
atat de nelegalitate, cat si de netemeinicie.
(2) Plangerea va fi formulata in scris si va fi motivata,
dispozitiile art. 28^7 alin. (1) aplicandu-se in mod corespunzator.
(3) Partea care formuleaza plangerea are obligatia sa
comunice, in termenul prevazut la alin. (1), o copie a acesteia,
precum si a inscrisurilor doveditoare si partii adverse, depunand
dovada de comunicare in fata instantei pana la primul termen de
judecata.
(4) Plangerea formulata impotriva deciziei pronuntate de
Consiliu se taxeaza cu 50% din sumele prevazute la art. 28^35.
Art. 28^20 (1) Instanta competenta sa solutioneze
plangerea formulata impotriva deciziei pronuntate de Consiliu
este curtea de apel, sectia de contencios administrativ si fiscal
in a carei raza se afla sediul partenerului public. Cu exceptia
cazurilor in care plangerea are ca obiect contestarea amenzii,
Consiliul nu are calitatea de parte in proces.
(2) Instanta competenta sa solutioneze plangerea formulata
impotriva deciziei pronuntate de Consiliu privind procedurile de
selectie ce au ca scop incheierea de contracte de parteneriat
public-privat privind servicii si/sau lucrari aferente infrastructurii
de transport de interes national, asa cum este definita de
legislatia in vigoare, este Curtea de Apel Bucuresti, Sectia de
contencios administrativ si fiscal. Cu exceptia cazurilor in care
plangerea are ca obiect contestarea amenzii, Consiliul nu are
calitatea de parte in proces.
(3) Plangerea va fi solutionata in complet format din
3 judecatori.
(4) Plangerea se solutioneaza potrivit dispozitiilor art. 304^1 din Codul de procedura civila. Prevederile art. 28^23 — art. 28^35 se aplica in mod corespunzator.
(5) Dupa solutionarea plangerii de catre instanta prevazuta la
alin. (1) sau (2), dosarul cauzei se restituie de catre instanta
Consiliului.
Art. 28^21 (1) In cazuri temeinic justificate si pentru
prevenirea unei pagube iminente, presedintele instantei poate
dispune, la cererea partii interesate, prin incheiere data cu
citarea partilor, suspendarea executarii contractului.
(2) Instanta solutioneaza cererea de suspendare luand in
considerare consecintele probabile ale acesteia asupra tuturor
categoriilor de interese ce ar putea fi lezate, inclusiv asupra
interesului public. Instanta va putea sa nu dispuna masura
prevazuta la alin. (1) in cazul in care consecintele negative ale
acesteia ar putea fi mai mari decat beneficiile ei. Hotararea de
a nu dispune suspendarea executarii contractului nu trebuie sa
prejudicieze niciun alt drept al persoanei care a inaintat cererea
prevazuta la alin. (1).
(3) Incheierea prevazuta la alin. (1) poate fi atacata cu
recurs, in mod separat, in termen de 5 zile de la comunicare.
Art. 28^22 (1) Instanta, admitand plangerea, modifica
decizia Consiliului, dispunand, dupa caz:
a) anularea in tot sau in parte a actului partenerului public;
b) obligarea la emiterea actului de catre partenerul public;
c) indeplinirea unei obligatii de catre partenerul public,
inclusiv eliminarea oricaror specificatii tehnice, economice sau
financiare discriminatorii din anuntul de selectie, documentul
atasat sau din alte documente emise in legatura cu procedura
de selectie;
d) orice alte masuri necesare remedierii incalcarii dispozitiilor
legale in materia parteneriatului public-privat.
(2) Instanta sesizata cu o plangere impotriva unei decizii a
Consiliului prin care acesta a solutionat contestatia cu privire la
exceptie, admitand plangerea, va desfiinta decizia respectiva si
va retine cauza spre judecare pe fond cu luarea in considerare
a motivelor care au determinat desfiintarea deciziei.
(3) In situatia in care instanta admite plangerea, modifica
decizia Consiliului si constata ca actul partenerului public a
incalcat prevederile legislatiei in materia parteneriatului publicprivat,
iar contractul a fost incheiat inainte de comunicarea
deciziei de catre Consiliu, incalcandu-se astfel prevederile
art. 28^4 alin. (3), dispozitiile art. 28^31 alin. (1) lit. b) alin. (2)—(6) sau, dupa caz, ale art. 28^32 se aplica in mod corespunzator.
(4) Instanta poate respinge pe fond plangerea.
(5) Hotararea pronuntata de instanta este definitiva si
irevocabila.
Art. 28^23 (1) Procesele si cererile privind acordarea
despagubirilor pentru repararea prejudiciilor cauzate in cadrul
procedurii de selectie, precum si cele privind executarea,
nulitatea, anularea, rezolutiunea, rezilierea sau denuntarea
unilaterala a contractelor de parteneriat public-privat se
solutioneaza in prima instanta de catre sectia comerciala a
tribunalului in circumscriptia caruia se afla sediul partenerului
public.
(2) In fata instantei de judecata, litigiile privind drepturile si
obligatiile contractate in cadrul procedurilor de selectie care intra
in sfera de aplicare a dispozitiilor prezentei legi se solutioneaza
de urgenta si cu precadere, potrivit dispozitiilor art. 720^2 —720^7 si 720^9 din Codul de procedura civila, care se aplica in mod corespunzator.
Art. 28^24 (1) Despagubirile pentru repararea prejudiciului
cauzat in cadrul procedurii de selectie se solicita in justitie prin
actiune separata.
(2) Despagubirile reprezentand prejudiciul cauzat printr-un
act al partenerului public sau ca urmare a nesolutionarii in
termenul legal a unei cereri privind procedura de selectie, prin
incalcarea dispozitiilor legale in materia parteneriatului
public-privat, se pot acorda numai dupa anularea in prealabil,
potrivit legii, a actului respectiv ori, dupa caz, dupa revocarea
actului sau luarea oricaror altor masuri de remediere de catre
partenerul public.
(3) In cazul in care se solicita plata de despagubiri pentru
repararea prejudiciului reprezentand cheltuieli de elaborare a
ofertei sau de participare la procedura de selectie, persoana
vatamata trebuie sa faca doar dovada incalcarii prevederilor
prezentei legi, precum si a faptului ca ar fi avut o sansa reala de
a incheia contractul, iar aceasta a fost compromisa ca urmare a
incalcarii respective.
Art. 28^25 (1) Judecatorul, de indata ce constata ca sunt
indeplinite conditiile prevazute de lege pentru cererea de
chemare in judecata, dispune prin rezolutie comunicarea
acesteia, precum si a inscrisurilor catre parat.
(2) Paratul este obligat sa depuna intampinarea in termen
de 3 zile de la comunicarea cererii de chemare in judecata.
(3) Intampinarea se comunica de indata reclamantului, care
este obligat sa depuna raspuns la intampinare in termen de
3 zile de la comunicare. Paratul va lua cunostinta de raspunsul
la intampinare de la dosarul cauzei.
(4) Cererea reconventionala se introduce in termenul
prevazut la alin. (2).
Art. 28^26 (1) Comunicarea citatiilor si a altor acte de
procedura se poate face de grefa instantei si prin telefax, posta
electronica sau prin alte mijloace ce asigura transmiterea
textului actului si confirmarea primirii acestuia. Partile, daca
dispun de asemenea mijloace de comunicare, au obligatia de a
indica datele corespunzatoare in cererea de chemare in
judecata, respectiv in intampinare.
(2) Partea careia, personal sau prin reprezentant ori prin
functionarul sau persoana insarcinata cu primirea
corespondentei, i s-a inmanat citatia pentru un termen de
judecata nu va fi citata in tot cursul judecarii la acea instanta,
prezumandu-se ca ea cunoaste termenele de judecata
ulterioare aceluia pentru care citatia i-a fost inmanata.
Art. 28^27 (1) La data depunerii raspunsului la intampinare,
judecatorul fixeaza prin rezolutie primul termen de judecata,
care va fi de cel mult 20 de zile de la data inregistrarii cererii de
chemare in judecata, dispunand citarea partilor.
(2) Termenele de judecata ulterioare nu pot fi mai mari de
10 zile.
Art. 28^28 (1) Lipsa partii legal citate nu poate impiedica
judecarea cauzei, daca legea nu dispune altfel.
(2) Daca la orice termen fixat pentru judecata se infatiseaza
numai una dintre parti, instanta, dupa ce va cerceta toate
lucrarile din dosar si va asculta sustinerile partii prezente, se va
pronunta in temeiul dovezilor administrate, examinand si
exceptiile si apararile partii care lipseste.
(3) Dispozitiile alin. (1) si (2) se aplica in mod corespunzator
si in cazul in care lipsesc ambele parti, desi au fost legal citate,
daca cel putin una dintre ele a cerut in scris judecarea cauzei in
lipsa.
Art. 28^29 Instanta va putea dispune o singura data
amanarea judecarii cauzei, numai in mod exceptional, pentru
motive temeinice si care nu sunt imputabile partii sau
reprezentantului ei.
Art. 28^30 (1) In cazuri temeinic justificate si pentru
prevenirea unei pagube iminente, instanta, pana la solutionarea
fondului cauzei, poate sa dispuna, la cererea partii interesate,
prin incheiere motivata, cu citarea partilor, suspendarea
executarii contractului.
(2) Instanta solutioneaza cererea de suspendare sau privind
o alta masura provizorie luand in considerare consecintele
probabile ale acestei masuri asupra tuturor categoriilor de
interese ce ar putea fi lezate, inclusiv asupra interesului public.
Instanta va putea sa nu dispuna masurile prevazute la alin. (1)
in cazul in care consecintele negative ale acestora ar putea fi
mai mari decat beneficiile lor. Hotararea de a nu dispune masuri
provizorii nu trebuie sa prejudicieze niciun alt drept al persoanei
care a inaintat cererea prevazuta la alin. (1).
(3) Incheierea prevazuta la alin. (1) poate fi atacata cu
recurs, in mod separat, in termen de 5 zile de la comunicare.
Art. 28^31 (1) Instanta constata nulitatea contractului in
urmatoarele cazuri:
a) partenerul public a incheiat contractul fara sa respecte
obligatiile referitoare la publicarea anuntului de selectie conform
prevederilor prezentei legi;
b) au fost incalcate prevederile art. 22 alin. (1) si art. 28^4 alin. (3), daca aceasta incalcare a privat investitorul privat
interesat de posibilitatea de a formula o cale de atac inainte de
incheierea contractului, in cazul in care aceasta incalcare este
combinata cu incalcarea altor dispozitii in materia parteneriatului
public-privat, daca aceasta din urma incalcare a afectat sansele
investitorului privat interesat de a obtine contractul.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in cazul in care
instanta considera, dupa analizarea tuturor aspectelor relevante,
ca motive imperative de interes general impun mentinerea
efectelor contractului, aceasta va dispune in schimb sanctiuni
alternative, dupa cum urmeaza:
a) limitarea efectelor contractului, prin reducerea termenului
de executie a acestuia; si/sau
b) aplicarea unei amenzi partenerului public, cuprinsa intre
2% si 15% din valoarea contractului, cuantumul acesteia fiind
invers proportional cu posibilitatea de a limita efectele
contractului, conform dispozitiilor lit. a).
(3) La aplicarea sanctiunilor alternative prevazute la alin. (2),
instanta va avea in vedere ca acestea sa fie eficiente,
proportionale si descurajante.
(4) Acordarea de despagubiri nu reprezinta o sanctiune
alternativa adecvata in sensul prevederilor alin. (2).
(5) Interesele economice legate de capacitatea contractului de
a produce efecte pot fi avute in vedere ca motiv imperativ numai
daca, in circumstante exceptionale, absenta efectelor ar conduce
la consecinte disproportionate. Interesele economice in legatura
directa cu contractul respectiv, cum ar fi costurile generate de
intarzieri in executarea contractului, costurile generate de lansarea
unei noi proceduri de selectie, costurile generate de schimbarea
investitorului privat care va indeplini contractul sau costurile cu
privire la obligatiile legale generate de absenta efectelor
contractului, nu constituie motive imperative de interes general.
(6) In toate cazurile in care sanctiunea nulitatii prevazuta la
alin. (1) nu poate avea efect retroactiv, intrucat desfiintarea
obligatiilor contractuale deja executate este imposibila, instanta
va aplica in plus si sanctiunea prevazuta la alin. (2) lit. b).
Art. 28^32 In cazul unei incalcari a prevederilor art. 22
alin. (1) si art. 28^4 alin. (3), care nu face obiectul art. 28^31 alin. (1)
lit. b), instanta poate decide, dupa analizarea tuturor aspectelor
relevante, daca va constata nulitatea contractului sau daca este
suficient sa dispuna sanctiuni alternative, precum cele prevazute
la art. 28^31 alin. (2).
Art. 28^33 (1) Constatarea nulitatii contractului, in conditiile
prevazute la art. 28^31 alin. (1), se poate solicita si prin actiune
separata, in termen de:
a) cel mult 30 de zile, incepand cu ziua urmatoare informarii
de catre partenerul public a investitorilor privati participanti la
procedura de selectie cu privire la incheierea contractului, cu
conditia ca informarea sa fie motivata, potrivit art. 18 alin. (2)
lit. k) si alin. (7) lit. r), sub rezerva dispozitiilor art. 18 alin. (2)
lit. l) si alin. (7) lit. s);
b) cel mult 6 luni, incepand cu ziua urmatoare incheierii
contractului, in cazurile in care nu au fost respectate conditiile
prevazute la lit. a).
(2) Cererea introdusa dupa expirarea termenelor prevazute
la alin. (1) se solutioneaza potrivit dispozitiilor art. 28^32.
Art. 28^34 (1) Hotararea se pronunta in termen de 3 zile de
la inchiderea dezbaterilor si se comunica partilor in cel mult
5 zile de la pronuntare.
(2) Hotararea pronuntata in prima instanta poate fi atacata cu
recurs in termen de 5 zile de la comunicare. Recursul se judeca
de sectia comerciala a curtii de apel.
(3) Recursul nu suspenda executarea si se judeca de
urgenta si cu precadere.
(4) In cazul admiterii recursului, instanta de recurs,
modificand sau casand sentinta, va rejudeca in toate cazurile
litigiul in fond.
Art. 28^35 (1) Cererile introduse, potrivit prevederilor
prezentei legi, la instantele judecatoresti avand ca obiect
contractele care intra in sfera de aplicare a acesteia, precum si
cele pentru repararea prejudiciului cauzat se taxeaza, in functie
de valoare, dupa cum urmeaza:
a) pana la valoarea de 40.000 lei inclusiv — 1% din aceasta
valoare;
b) intre 40.001 lei si 400.000 lei inclusiv — 400 lei + 0,1%
din ceea ce depaseste 40.001 lei;
c) intre 400.001 lei si 4.000.000 lei inclusiv — 760 lei + 0,01%
din ceea ce depaseste 400.001 lei;
d) intre 4.000.001 lei si 40.000.000 lei inclusiv — 1.120 lei +
0,001% din ceea ce depaseste 4.000.001 lei;
e) intre 40.000.001 lei si 400.000.000 lei inclusiv —
1.480 lei + 0,0001% din ceea ce depaseste 40.000.001 lei;
f) intre 400.000.001 lei si 4.000.000.000 lei inclusiv —
1.840 lei + 0,00001% din ceea ce depaseste 400.000.001 lei;
g) peste 4.000.000.000 lei — 2.200 lei.
(2) Cererile neevaluabile in bani se taxeaza cu 4 lei.
(3) Dispozitiile art. 14 din Legea 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare,
raman aplicabile."
20. Articolul 29 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29 Intreaga procedura privind incheierea contractului
de parteneriat public-privat se desfasoara in limba romana.
Toate actele de administrare a proiectului de parteneriat
public-privat se desfasoara in limba romana."
21. Articolul 31 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 31 Perioada de derulare a contractului de parteneriat
public-privat se stabileste in baza ofertei depuse de investitorul
privat, care are in vedere o analiza economico-financiara reala
si riguroasa a proiectului, bazata pe criterii economice si in
conformitate cu legislatia in vigoare."
22. La articolul 33, alineatul (2) se abroga.
23. Articolul 36 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 36 Compania de proiect va fi condusa de un consiliu
de administratie, in care cei 2 parteneri vor fi reprezentati
proportional cu participarea prevazuta la art. 4 lit. f) si art. 27
lit. f)."
24. Dupa articolul 45 se introduc patru noi articole,
articolele 45^1—45^4, cu urmatorul cuprins:
"Art. 45^1 Constituie contraventie si se sanctioneaza
urmatoarele fapte:
a) refuzul de a pune la dispozitia Unitatii Centrale pentru
Coordonarea Parteneriatului Public-Privat din cadrul
Secretariatului General al Guvernului a informatiilor referitoare
la incheierea contractelor de parteneriat public-privat, pe care
aceasta le solicita in scopul indeplinirii functiei de monitorizare
si supraveghere;
b) netransmiterea informatiilor referitoare la incheierea
contractelor de parteneriat public-privat in termen de 5 zile de la
primirea solicitarii scrise de la Unitatea Centrala pentru
Coordonarea Parteneriatului Public-Privat;
c) neducerea la indeplinire a deciziei Consiliului in termenul
stabilit in conditiile prezentei legi, dupa data la care aceasta
ramane definitiva si irevocabila;
d) orice alta incalcare a prevederilor prezentei legi sau a
actelor normative emise in aplicarea acesteia, avand ca efect
incalcarea dispozitiilor art. 3, cu exceptia art. 3 alin. (1) lit. e).
Art. 45^2 (1) Contraventia prevazuta la art. 45^1 lit. a) se
sanctioneaza cu amenda de la 80.000 lei la 100.000 lei.
(2) Contraventiile prevazute la art. 45^1 lit. b) si c) se
sanctioneaza cu amenda de la 40.000 lei la 80.000 lei.
(3) Contraventia prevazuta la art. 45^1 lit. d) se sanctioneaza
cu amenda de la 20.000 lei la 40.000 lei.
(4) Contravenientul are dreptul de a achita in termen de cel
mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa
caz, de la data comunicarii acestuia jumatate din minimul
amenzilor prevazute la alin. (1) si (2).
Art. 45^3 (1) Constatarea contraventiilor si aplicarea
sanctiunilor se realizeaza de catre persoane imputernicite ale
Unitatii Centrale pentru Coordonarea Parteneriatului
Public-Privat.
(2) Aplicarea sanctiunii amenzii contraventionale se prescrie
in termen de 24 de luni de la data savarsirii faptei.
(3) Orice persoana are dreptul de a sesiza Unitatea Centrala
pentru Coordonarea Parteneriatului Public-Privat cu privire la
incalcarea dispozitiilor legale in materia parteneriatului
public-privat. In vederea exercitarii acestui drept, persoanele
respective vor transmite Unitatii Centrale pentru Coordonarea
Parteneriatului Public-Privat impreuna cu sesizarea si
datele/documentele relevante, in vederea sustinerii acesteia.
(4) Unitatea Centrala pentru Coordonarea Parteneriatului
Public-Privat va monitoriza si supraveghea respectarea
prevederilor prezentei legi si a actelor normative emise in
aplicarea acesteia, putand lua orice masuri pentru indreptarea
neconformitatilor constatate.
(5) Unitatea Centrala pentru Coordonarea Parteneriatului
Public-Privat este responsabila pentru indeplinirea functiei de
verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de
selectie a partenerului privat, care intra sub incidenta legislatiei
privind parteneriatul public-privat.
Art. 45^4 (1) Contraventiilor prevazute la art. 45^1 le sunt
aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(2) Prin derogare de la prevederile Ordonantei Guvernului
nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, plangerile
formulate impotriva proceselor-verbale de constatare si
sanctionare a contraventiilor incheiate de persoanele imputernicite
se solutioneaza de Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti."
25. Dupa articolul 47 se introduce o anexa, avand
cuprinsul prevazut in anexa care face parte integranta din
prezenta ordonanta de urgenta.
Art. II Legea parteneriatului public-privat nr. 178/2010,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 676 din
5 octombrie 2010, cu modificarile si completarile aduse prin
prezenta ordonanta de urgenta, se va republica, dupa
aprobarea acesteia prin lege, dandu-se textelor o noua
numerotare.
ANEXA (Anexa la Legea nr. 178/2010) - Informatii minime care trebuie incluse in anuntul de selectie pentru contractele de parteneriat public privat
1. Denumirea, tara, adresa, numarul de telefon si de fax,
adresa de e-mail ale partenerului public
2. Procedura aleasa de selectie a partenerului privat
3. Dupa caz, locul executiei lucrarilor, locul de livrare a
bunurilor sau locul prestarii serviciilor
4. Pentru contractul de parteneriat public-privat, dupa caz:
natura si dimensiunea lucrarilor, caracteristicile generale
ale lucrarii;
natura si cantitatea bunurilor care urmeaza sa fie
realizate;
categoria, descrierea si cantitatea serviciilor care trebuie
prestate.
5. Informatii privind obiectul contractului de parteneriat
public-privat
6. Valoarea totala estimata a contractului de parteneriat
public-privat
7. Termenul de finalizare sau durata contractului de
parteneriat public-privat. In cazul in care este posibil, termenul
la care incep lucrarile, la care sunt livrate bunurile sau, dupa
caz, la care sunt prestate serviciile
8. Denumirea, adresa, numarul de telefon si de fax si adresa
de e-mail ale biroului de la care se pot solicita informatii in
legatura cu derularea procedurii de selectie a partenerului privat,
privind incheierea contractului de parteneriat public-privat
9. Termenul de primire, adresa la care trebuie transmise si
limba in care trebuie redactate ofertele sau scrisorile de intentie.
Data pana la care se pot solicita clarificari
10. Data, ora si locul deschiderii ofertelor/scrisorilor de
intentie si persoanele autorizate sa asiste la deschiderea
ofertelor sau a scrisorilor de intentie
11. Garantiile solicitate
12. Modalitati de finantare si/sau referiri la prevederile care
le reglementeaza
13. Forma juridica sub care trebuie sa se prezinte un grup
de investitori privati care participa la procedura de selectie
14. Criterii de selectie privind situatia personala a
investitorilor privati care pot atrage excluderea acestora din
urma si informatii solicitate care sa dovedeasca faptul ca nu se
incadreaza in cazurile care justifica excluderea
15. Criterii de selectie privind situatia economica-financiara,
precum si capacitatea tehnica si profesionala a investitorilor
privati; informatii/documente pe care trebuie sa le prezinte
investitorul privat pentru evaluarea capacitatilor minime cu
caracter economic si tehnic, daca acestea au fost impuse.
Nivelul specific minim al capacitatilor impuse
16. Perioada in care ofertantul/investitorul privat trebuie sa isi
mentina oferta valabila
17. Criteriul de atribuire a contractului de parteneriat
public-privat
18. Criteriile corespunzatoare ofertei celei mai avantajoase
din punct de vedere economic, precum si ponderea lor sunt
mentionate in cazul in care nu figureaza in documentul atasat
anuntului de selectie
19. Denumirea si adresa organismului competent de
rezolvare a contestatiilor
20. Informatii exacte privind termenele de depunere a
contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de
telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care
se pot obtine aceste informatii
21. Data transmiterii spre publicare a anuntului de selectie
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|
|
|
|
|
|