OUG 102/2005 republicata 2011 privind libera circulatie pe teritoriul Romaniei a cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene, Spatiului Economic European si a cetatenilor Confederatiei Elvetiene
Republicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 774 din 2 noiembrie 2011
Republicata in temeiul art. III din Legea nr. 80/2011 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2005 privind libera
circulatie pe teritoriul Romaniei a cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene si Spatiului Economic European, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 443 din 24 iunie 2011, dandu-se textelor o noua numerotare.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2005 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 646 din 21 iulie 2005, a fost aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 260/2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 900 din 7 octombrie 2005, si a mai fost modificata si
completata prin Ordonanta Guvernului nr. 30/2006 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2005 privind libera circulatie pe
teritoriul Romaniei a cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene si Spatiului Economic European, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea , nr. 636
din 24 iulie 2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 500/2006, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.055 din 30 decembrie 2006.
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1 Prezenta ordonanta de urgenta stabileste conditiile
de exercitare a dreptului la libera circulatie, de rezidenta si de
rezidenta permanenta pe teritoriul Romaniei, precum si limitele
exercitarii acestor drepturi din motive de ordine publica,
securitate nationala sau sanatate publica ale urmatoarelor
categorii de persoane:
a) cetatenii Uniunii Europene si ai statelor membre ale
Spatiului Economic European si membrii acestora de familie,
care ii insotesc sau li se alatura;
b) cetatenii Confederatiei Elvetiene si membrii acestora de
familie, care ii insotesc sau li se alatura.
Art. 2 (1) In aplicarea prevederilor prezentei ordonante
de urgenta, termenii si expresiile de mai jos au urmatorul inteles:
1. cetatean al Uniunii Europene orice persoana care are
cetatenia unuia dintre statele membre ale Uniunii Europene,
altul decat Romania;
2. stat membru stat membru al Uniunii Europene, altul
decat Romania;
3. membru de familie:
a) sotul sau sotia;
b) descendentii in linie directa, indiferent de cetatenie, care
nu au implinit varsta de 21 de ani sau care se afla in intretinerea
cetateanului Uniunii Europene, precum si cei ai sotului/sotiei;
c) ascendentii in linie directa, indiferent de cetatenie, care se
afla in intretinerea cetateanului Uniunii Europene, precum si cei
ai sotului/sotiei;
4. drept de rezidenta dreptul cetateanului Uniunii
Europene de a ramane si de a locui pe teritoriul Romaniei, in
conditiile legii;
5. rezident cetatean al Uniunii Europene sau membrul de
familie al acestuia care isi exercita dreptul la libera circulatie si
rezidenta pe teritoriul Romaniei, in conditiile legii;
6. persoana aflata in intretinere orice alt membru de
familie, indiferent de cetatenie, care nu se incadreaza in definitia
prevazuta la pct. 3 si care, in tara de origine ori de provenienta,
se afla in intretinerea sau gospodareste impreuna cu cetateanul
Uniunii Europene ori se afla in situatia in care, din motive
medicale grave, este necesara asistenta personala a acestuia;
7. partener persoana care convietuieste cu cetateanul
Uniunii Europene, daca parteneriatul este inregistrat conform
legii din statul membru de origine ori de provenienta sau, in
cazul in care parteneriatul nu este inregistrat, relatia de
convietuire poate fi dovedita;
8. asigurare de sanatate asigurare de sanatate in sistemul
asigurarilor sociale de sanatate din Romania, in conditiile legii,
alte asigurari de sanatate incheiate pe teritoriul statelor membre
care produc efecte pe teritoriul Romaniei sau al statelor cu care
Romania a incheiat documente internationale in domeniul
sanatatii, in conditiile prevazute de respectivele documente
internationale, sau orice alta asigurare de sanatate care
acopera, pe teritoriul Romaniei, cel putin riscurile acoperite de
asigurarile de sanatate in sistemul asigurarilor sociale de
sanatate din Romania;
9. statut de lucrator situatia cetatenilor Uniunii Europene
care desfasoara pe teritoriul Romaniei activitati dependente sau
activitati independente, in conditiile legii.
(2) In sensul prezentei ordonante de urgenta, sintagmele
activitate dependenta si activitate independenta sunt definite
potrivit art. 7 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 3 (1) Cetatenii Uniunii Europene si membrii acestora
de familie care isi exercita dreptul de rezidenta pe teritoriul
Romaniei beneficiaza de egalitate de tratament cu cetatenii
romani in domeniul de aplicare a tratatelor Uniunii Europene,
sub rezerva prevederilor acestor tratate si a dispozitiilor
adoptate in aplicarea lor.
(2) Persoanele aflate in intretinere, precum si partenerul
beneficiaza de drepturile membrilor de familie ai cetateanului
Uniunii Europene privind intrarea si rezidenta pe teritoriul
Romaniei, in conditiile stabilite de prezenta ordonanta de
urgenta.
(3) Exercitarea unui drept sau indeplinirea unei formalitati
administrative de catre cetatenii Uniunii Europene ori de catre
membrii lor de familie nu este conditionata de posesia unui
document eliberat de autoritatile romane in conditiile prezentei
ordonante de urgenta, daca, prin orice alt mijloc de proba,
persoana interesata dovedeste ca este beneficiara a acelui
drept.
Art. 4 Pe timpul sederii in Romania cetatenii Uniunii
Europene, precum si membrii familiilor lor sunt obligati sa
respecte legislatia romana.
Capitolul II - Intrarea, rezidenta si iesirea pe/de pe teritoriul Romaniei a cetatenilor Uniunii Europene, precum si a membrilor familiilor lor
Sectiunea 1 - Intrarea pe teritoriul Romaniei a cetatenilor Uniunii Europene, precum si a membrilor familiilor lor
Art. 5 (1) Intrarea cetatenilor Uniunii Europene pe teritoriul
Romaniei este permisa prin toate punctele de trecere a frontierei
de stat deschise traficului de persoane, cu conditia prezentarii
documentului national de identitate, a pasaportului sau a unui
document eliberat in conditiile prezentei ordonante de urgenta
pentru cetatenii Uniunii Europene, valabil, fara a se aplica stampila de intrare de catre organele politiei de frontiera in
oricare dintre aceste documente.
(2) Membrii de familie care nu sunt cetateni ai Uniunii
Europene pot intra pe teritoriul Romaniei in baza unui pasaport
valabil si a vizei de intrare, cu exceptia cazurilor in care
obligativitatea obtinerii vizei este desfiintata in conditiile legii.
(3) Viza de intrare pentru persoanele prevazute la alin. (2)
se acorda, la cerere, de misiunile diplomatice si oficiile consulare
ale Romaniei, cu aprobarea prealabila a Centrului National de
Vize din cadrul Ministerului Afacerilor Externe, in termen de
48 de ore si fara plata taxelor consulare. Documentele necesare
pentru eliberarea vizei de intrare se stabilesc prin norme
metodologice, aprobate prin hotarare a Guvernului.
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), membrul de
familie care nu este cetatean al Uniunii Europene este scutit de
la obligativitatea obtinerii unei vize de intrare, daca indeplineste,
cumulativ, urmatoarele conditii:
a) insoteste un cetatean al Uniunii Europene sau se alatura
unui cetatean al Uniunii Europene care isi exercita dreptul de
rezidenta pe teritoriul Romaniei;
b) detine un document valabil, care atesta rezidenta pe
teritoriul unui alt stat membru in calitate de membru de familie
al cetateanului Uniunii Europene pe care il insoteste sau caruia
i se alatura pe teritoriul Romaniei.
(5) Organele politiei de frontiera nu aplica stampila de intrare
sau de iesire in pasaportul persoanelor din categoria prevazuta
la alin. (4).
Art. 6 (1) Cetatenilor Uniunii Europene, precum si
membrilor familiilor lor li se refuza intrarea pe teritoriul statului
roman numai in urmatoarele situatii:
a) daca nu prezinta documentele corespunzatoare prevazute
la art. 5 si nu fac dovada, prin orice alt mijloc, ca beneficiaza de
dreptul la libera circulatie si rezidenta pe teritoriul Romaniei;
b) daca au fost declarati indezirabili, in conditiile legii, sau
daca impotriva acestora a fost dispusa masura interzicerii intrarii
pe teritoriul Romaniei in conditiile prezentei ordonante de
urgenta;
c) exista indicii temeinice ca persoana in cauza constituie o
amenintare reala si prezenta la ordinea publica, securitatea
nationala sau sanatatea publica.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) lit. a), inainte de
comunicarea refuzului intrarii pe teritoriul Romaniei, persoanei i
se acorda o perioada de timp, pe care o considera necesara, in
care sa dovedeasca indeplinirea conditiilor de intrare sau faptul
ca beneficiaza de dreptul la libera circulatie si rezidenta pe
teritoriul Romaniei. Organele politiei de frontiera asigura tot
sprijinul necesar pentru clarificarea situatiei persoanei in cauza,
inclusiv prin acordarea, fara plata, a vizei de intrare pentru
membrii de familie care nu sunt cetateni ai Uniunii Europene,
dar care insotesc sau se alatura unui cetatean al Uniunii
Europene, dupa analizarea situatiei fiecarei persoane.
(3) Refuzul permiterii intrarii pe teritoriul Romaniei se
comunica de catre organele politiei de frontiera de indata, in
scris, impreuna cu motivele care au stat la baza dispunerii
acestei masuri, indicandu-se instanta competenta si termenul in
care masura poate fi atacata.
(4) Impotriva refuzului permiterii intrarii pe teritoriul Romaniei
se poate face actiune la instanta de contencios administrativ in
a carei raza teritoriala se afla sediul organului emitent al actului
administrativ contestat. Instanta solutioneaza de urgenta si cu
precadere, pronuntandu-se prin hotarare. Cererea se judeca in
camera de consiliu, cu citarea partilor. Hotararea instantei este
definitiva si irevocabila.
(5) Introducerea actiunii in contencios administrativ impotriva
refuzului permiterii intrarii pe teritoriul Romaniei nu suspenda
executarea masurii.
Sectiunea 2 - Iesirea de pe teritoriul Romaniei a cetatenilor Uniunii Europene, precum si a membrilor familiilor lor
Art. 7 Cetatenii Uniunii Europene, precum si membrii
familiilor lor pot parasi teritoriul Romaniei pe baza prezentarii
documentelor si cu aplicarea corespunzatoare a prevederilor
privind aplicarea stampilei de catre organele politiei de frontiera,
prevazute la art. 5.
Art. 8 (1) Cetatenilor Uniunii Europene sau, dupa caz,
membrilor familiilor lor nu li se permite iesirea din tara in
urmatoarele situatii:
a) sunt invinuite sau inculpate intr-o cauza penala si a fost
dispusa instituirea unei masuri preventive, in conditiile Codului
de procedura penala;
b) au fost condamnate si au de executat o pedeapsa
privativa de libertate.
(2) Refuzul permiterii iesirii de pe teritoriul Romaniei se
comunica de catre organele politiei de frontiera in conditiile
prevazute la art. 6 alin. (3). Impotriva refuzului permiterii iesirii se
poate face actiune la instanta de contencios administrativ
competenta. Procedura prevazuta la art. 6 alin. (4) se aplica in
mod corespunzator.
(3) Masura de nepermitere a iesirii inceteaza de drept daca
persoana aflata in una dintre situatiile prevazute la alin. (1) lit. a)
sau b) dovedeste, cu documente emise de autoritatile
competente, potrivit legii, ca:
a) s-a dispus scoaterea de sub urmarire penala, incetarea
urmaririi penale, a fost achitata sau s-a dispus incetarea
procesului penal;
b) a executat pedeapsa, a fost gratiata, beneficiaza de
amnistie sau a fost condamnata, prin hotarare judecatoreasca
ramasa definitiva, cu suspendarea conditionata a executarii
pedepsei.
Sectiunea 3 - Rezidenta pe teritoriul Romaniei a cetatenilor Uniunii Europene, precum si a membrilor familiilor lor
Art. 9 (1) Pe durata sederii in Romania, cetatenii Uniunii
Europene sau, dupa caz, membrii de familie ai acestora sunt
obligati sa declare, la formatiunea competenta teritorial a
Oficiului Roman pentru Imigrari, in termen de 30 de zile de la
producerea evenimentului, urmatoarele:
a) orice modificare intervenita cu privire la nume, prenume,
cetatenie si adresa;
b) in cazul membrilor de familie care nu au cetatenia Uniunii
Europene, orice schimbare relevanta cu privire la starea civila.
(2) Furtul documentelor in baza carora se permite trecerea
frontierei de stat a Romaniei, precum si al celor eliberate de
autoritatile romane, in baza prevederilor prezentei ordonante de
urgenta, se declara la organul de politie competent teritorial, in
termen de 48 de ore de la constatarea evenimentului.
(3) Pierderea, deteriorarea sau distrugerea documentelor
eliberate de autoritatile romane in baza prevederilor prezentei
ordonante de urgenta se declara la formatiunea competenta
teritorial a Oficiului Roman pentru Imigrari, in termen de 48 de
ore de la constatarea evenimentului.
(4) Documentele eliberate de autoritatile romane in baza
prevederilor prezentei ordonante de urgenta, care sunt declarate
pierdute, deteriorate, distruse sau furate, sunt nule de drept.
(5) Persoana care a gasit un document eliberat de autoritatile
romane in baza prevederilor prezentei ordonante de urgenta
este obligata sa il depuna ori sa il trimita, in termen de 24 de ore,
la cea mai apropiata unitate de politie sau la cea mai apropiata
formatiune a Oficiului Roman pentru Imigrari.
(6) Documentele de stare civila, cele care atesta legatura de
rudenie, precum si cele care atesta sau dovedesc parteneriatul,
emise de autoritatile straine, trebuie sa indeplineasca
urmatoarele conditii:
a) documentele eliberate de institutii din statele semnatare
ale Conventiei cu privire la suprimarea cerintei supralegalizarii
actelor oficiale straine, adoptata la Haga la 5 octombrie 1961, la
care Romania a aderat prin Ordonanta Guvernului nr. 66/1999,
aprobata prin Legea nr. 52/2000, cu modificarile ulterioare, se
apostileaza;
b) documentele eliberate de institutii din statele cu care
Romania a incheiat tratate de asistenta judiciara sunt scutite de
supralegalizare, apostilare sau de orice alta formalitate;
c) documentele care nu se incadreaza in categoriile
prevazute la lit. a) si b) se supralegalizeaza in conditiile
prevazute de art. 162 din Legea nr. 105/1992 cu privire la
reglementarea raporturilor de drept international privat, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 10 Pe durata sederii in Romania, cetatenii Uniunii
Europene sau, dupa caz, membrii familiilor lor au obligatia de a
se supune controalelor de specialitate ale organelor competente
romane, efectuate in aceleasi conditii ca si cele aplicabile
cetatenilor romani.
Capitolul III - Conditiile exercitarii dreptului de rezidenta pe teritoriul Romaniei de catre cetatenii Uniunii Europene, precum si de membrii familiilor lor
Sectiunea 1 - Dispozitii generale
Art. 11 (1) Cetatenii Uniunii Europene care intra pe
teritoriul Romaniei beneficiaza de drept de rezidenta pentru o
perioada de pana la 3 luni de la data intrarii in tara, fara
indeplinirea vreunei conditii suplimentare.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), cetatenii Uniunii
Europene care intra pe teritoriul Romaniei si sunt in cautarea
unui loc de munca beneficiaza de drept de rezidenta pentru o
perioada de pana la 6 luni de la data intrarii, fara indeplinirea
vreunei conditii suplimentare.
(3) Membrii de familie ai cetatenilor Uniunii Europene,
indiferent de cetatenie, care ii insotesc sau li se alatura ulterior
beneficiaza de prevederile alin. (1).
(4) Persoanele prevazute la alin. (1) si (3) pot beneficia de
drept de rezidenta pe teritoriul Romaniei pentru o perioada mai
mare de 3 luni in conditiile prevazute la sectiunea a 2-a a
prezentului capitol.
(5) Persoanele prevazute la alin. (1) si (3) pot beneficia de
drept de rezidenta permanenta pe teritoriul Romaniei in
conditiile prevazute la sectiunea a 3-a a prezentului capitol.
Sectiunea 2 - Dreptul de rezidenta pentru o perioada de peste 3 luni
Art. 12 (1) Cetatenii Uniunii Europene aflati in una dintre
urmatoarele situatii au dreptul de rezidenta in Romania pentru
o perioada mai mare de 3 luni:
a) au statutul de lucrator;
b) detin mijloace de intretinere pentru ei si membrii lor de
familie, de regula cel putin la nivelul venitului minim garantat in
Romania, si asigurare de sanatate;
c) sunt inscrisi la o institutie din Romania, acreditata in
conditiile legii, avand ca obiect principal de activitate
desfasurarea de activitati de invatamant sau de perfectionare a
pregatirii profesionale, au asigurare de sanatate si asigura
autoritatile competente, printr-o declaratie pe propria raspundere
sau prin orice alt mijloc, ca detin mijloace de intretinere pentru
ei si membrii lor de familie, de regula cel putin la nivelul venitului
minim garantat in Romania;
d) sunt membri de familie ai unui cetatean al Uniunii
Europene care indeplineste una dintre conditiile prevazute la
lit. a)c) sau ai unui cetatean roman cu domiciliul ori resedinta
in Romania.
(2) Membrii de familie care nu sunt cetateni ai Uniunii
Europene pot beneficia de dreptul de rezidenta pentru o
perioada de peste 3 luni daca insotesc sau se alatura ulterior
cetateanului Uniunii Europene care indeplineste una dintre
conditiile prevazute la alin. (1) lit. a)c).
(3) Dreptul de rezidenta are o durata determinata de
perioada in care titularul indeplineste conditiile de exercitare a
acestuia, prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.
(4) Rezidentul care s-a aflat in situatia prevazuta la alin. (1)
lit. a) pentru o perioada mai mare de un an si ulterior a devenit
somer, in conditiile legii, isi pastreaza dreptul de rezidenta si
statutul de lucrator pe perioada in care este somer.
(5) Rezidentul care a avut un contract de munca cu o durata
determinata mai mica de un an sau care s-a aflat in situatia
prevazuta la alin. (1) lit. a) pentru o perioada de cel mult 12 luni
si ulterior a devenit somer, in conditiile legii, isi pastreaza dreptul
de rezidenta si statutul de lucrator pentru o perioada de 6 luni de
la data la care devine somer.
(6) Rezidentul care nu se mai afla in situatia prevazuta la
alin. (1) lit. a), dar care nu a devenit somer si urmeaza un
program de pregatire profesionala la o institutie dintre cele
prevazute la alin. (1) lit. c) isi pastreaza dreptul de rezidenta si
statutul de lucrator, daca pregatirea are legatura cu domeniul in
care si-a desfasurat anterior activitatea.
(7) Pe perioada in care rezidentul aflat in situatia prevazuta
la alin. (1) lit. a) se afla in incapacitate temporara de munca
datorata unei boli sau unui accident, acesta isi mentine dreptul
de rezidenta si statutul de lucrator.
Art. 13 In vederea luarii in evidenta si eliberarii
certificatului de inregistrare, cetatenii Uniunii Europene aflati in
situatiile prevazute la art. 12 alin. (1) lit. a)c) vor depune la
sediul formatiunii teritoriale competente a Oficiului Roman
pentru Imigrari, in termen de 3 luni de la data intrarii pe teritoriul
Romaniei, o cerere insotita de documentul national de identitate
sau pasaportul, valabile, precum si de urmatoarele documente,
dupa caz:
a) contractul de munca sau o adeverinta eliberata de
angajator, vizate in conditiile legii, ori documente care sa ateste
desfasurarea de activitati independente, eliberate conform legii,
in cazul in care solicita inregistrarea pentru scopul prevazut la
art. 12 alin. (1) lit. a);
b) dovada ca detin mijloace de intretinere pentru ei si, dupa
caz, pentru membrii lor de familie, de regula cel putin la nivelul
venitului minim garantat in Romania, si ca au asigurare de
sanatate, in situatia in care solicita inregistrarea in cazul
prevazut la art. 12 alin. (1) lit. b);
c) dovada ca sunt inscrisi la o institutie de invatamant
acreditata, dovada ca au asigurare de sanatate si declaratia pe
propria raspundere sau alta dovada ca detin mijloace de
intretinere pentru ei si, dupa caz, pentru membrii lor de familie,
de regula cel putin la nivelul venitului minim garantat in
Romania, in cazul in care solicita inregistrarea pentru scopul
prevazut la art. 12 alin. (1) lit. c).
Art. 14 (1) In vederea luarii in evidenta si eliberarii
certificatului de inregistrare, cetatenii Uniunii Europene prevazuti
la art. 12 alin. (1) lit. d) trebuie sa depuna, la sediul formatiunii
teritoriale competente a Oficiului Roman pentru Imigrari, in
termen de 3 luni de la data intrarii pe teritoriul Romaniei, o cerere
insotita de documentul national de identitate sau pasaportul,
valabile, precum si de urmatoarele documente:
a) actul de stare civila care atesta casatoria sau, dupa caz,
documentele care atesta legatura de rudenie cu rezidentul, in
conditiile art. 9 alin. (6), ori cu cetateanul roman, in conditiile
legii, si atunci cand este cazul;
b) cartea de identitate valabila a cetateanului roman al carui
membru de familie este.
(2) Cetateanul Uniunii Europene aflat in una dintre situatiile
prevazute la art. 12 alin. (1) lit. b) si c), caruia i se alatura
membrii de familie prevazuti la art. 12 alin. (1) lit. d), este obligat
sa faca dovada ca detine mijloace de intretinere pentru acestia,
de regula cel putin la nivelul venitului minim garantat in
Romania, si asigurare de sanatate.
(3) Cetateanul Uniunii Europene, membru de familie al unui
cetatean roman, este obligat sa faca dovada asigurarii de
sanatate.
(4) Procedura stabilita la alin. (1) si (2) se aplica persoanelor
aflate in intretinere si partenerului, cetateni ai Uniunii Europene,
situatie in care acestia vor prezenta documente eliberate de
autoritatea competenta din statul membru de origine sau de
provenienta, care sa ateste aceste calitati, precum si
documentul prevazut la alin. (1) lit. b).
Art. 15 (1) In baza documentelor depuse de persoanele
prevazute la art. 13 si 14, organele competente elibereaza
acestora certificatele de inregistrare in ziua depunerii cererii.
(2) In cazul in care, pe baza documentelor depuse de
persoanele prevazute la art. 13 si 14, organele competente
constata ca nu sunt intrunite conditiile prevazute la art. 12
alin. (1), solicita persoanelor ca, intr-un termen considerat
necesar de acestea, dar nu mai mare de 30 de zile, sa prezinte
eventualele documente care mai sunt necesare in vederea
solutionarii cererii. Daca dupa termenul stabilit se constata in
continuare ca nu sunt indeplinite conditiile, organele competente
comunica in scris refuzul eliberarii certificatului de inregistrare,
precum si motivele care au stat la baza acestei decizii,
indicandu-se instanta competenta si termenul in care masura
poate fi atacata.
(3) Impotriva refuzului eliberarii certificatului de inregistrare
se poate face actiune la instanta de contencios administrativ
competenta.
(4) Valabilitatea certificatului de inregistrare prevazut la
alin. (1) este de 5 ani de la data emiterii. La solicitarea
cetateanului Uniunii Europene, certificatul de inregistrare poate
fi emis pentru o perioada mai mica de 5 ani, dar nu mai putin de
un an.
(5) In situatia continuarii rezidentei pe teritoriul Romaniei,
inainte de expirarea valabilitatii certificatului de inregistrare,
titularul este obligat sa se prezinte la formatiunea competenta
teritorial a Oficiului Roman pentru Imigrari, in vederea eliberarii
unui nou certificat de inregistrare.
Art. 16 (1) In vederea luarii in evidenta si eliberarii cartii
de rezidenta, membrii de familie prevazuti la art. 12 alin. (2)
trebuie sa depuna la sediul formatiunii teritoriale competente a
Oficiului Roman pentru Imigrari, in termen de 3 luni de la data
intrarii pe teritoriul Romaniei, o cerere insotita de urmatoarele
documente:
a) pasaport valabil;
b) actul de stare civila care atesta existenta casatoriei sau,
dupa caz, documentul care atesta legatura de rudenie cu
cetateanul Uniunii Europene, in conditiile art. 9 alin. (6).
(2) Cetateanul Uniunii Europene aflat in una dintre situatiile
prevazute la art. 12 alin. (1) lit. b) si c), caruia i se alatura
membrii de familie prevazuti la alin. (1), este obligat sa faca
dovada ca detine mijloace de intretinere pentru acestia, de
regula cel putin la nivelul venitului minim garantat in Romania,
si asigurare de sanatate.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica in mod corespunzator
persoanelor aflate in intretinere si partenerului, care nu sunt
cetateni ai Uniunii Europene, situatie in care vor prezenta
documente eliberate de autoritatea competenta din statul
membru de origine sau de provenienta, care sa ateste aceste
calitati, precum si documentele prevazute la alin. (1) lit. a).
(4) La depunerea cererii prevazute la alin. (1) organele
competente elibereaza solicitantului o adeverinta care face
dovada dreptului de rezidenta pana la eliberarea cartii de
rezidenta. Cartea de rezidenta va fi eliberata in cel mult 90 de
zile de la depunerea cererii.
(5) In termenul prevazut la alin. (4), organele competente
efectueaza toate verificarile necesare pentru constatarea
indeplinirii conditiilor pentru emiterea cartii de rezidenta, inclusiv,
dupa caz, cele referitoare la elementele pe baza carora se poate
stabili faptul ca este o casatorie de convenienta, potrivit
prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 194/2002
privind regimul strainilor in Romania, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare. Verificari similare pot fi efectuate si in
cazul parteneriatului, pentru a se determina daca acesta a fost
incheiat sau este declarat cu scopul de a beneficia de drept de
rezidenta pe teritoriul Romaniei.
(6) Daca, pe baza verificarilor prevazute la alin. (5), organele
competente care au primit cererea constata ca sunt indeplinite
conditiile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta,
elibereaza solicitantului "cartea de rezidenta pentru membrul de
familie al unui cetatean al Uniunii Europene, in termenul
prevazut la alin. (4).
(7) In cazul solicitarilor ulterioare, daca sunt indeplinite
prevederile prezentei ordonante de urgenta, cartea de rezidenta
se elibereaza in cel mult 30 de zile de la data depunerii cererii.
(8) In cazul in care se constata ca nu sunt indeplinite
conditiile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, organele
competente comunica in scris refuzul eliberarii cartii de
rezidenta, motivele care au stat la baza acestei decizii,
indicandu-se instanta competenta si termenul in care masura
poate fi atacata.
(9) Impotriva refuzului eliberarii cartii de rezidenta se poate
face actiune la instanta de contencios administrativ competenta.
Art. 17 (1) Valabilitatea cartii de rezidenta prevazuta la
art. 16 alin. (4) este de pana la 5 ani de la data emiterii, dar nu
mai mare decat perioada de rezidenta a cetateanului Uniunii
Europene al carui membru de familie este.
(2) Cartea de rezidenta prevazuta la art. 16 alin. (4) isi pierde
valabilitatea in cazul absentei temporare de pe teritoriul
Romaniei a titularului pentru mai mult de 6 luni in decurs de un
an, cu urmatoarele exceptii:
a) absenta de pe teritoriul Romaniei pentru satisfacerea
serviciului militar obligatoriu, indiferent de perioada;
b) absenta de pe teritoriul Romaniei pentru motive
intemeiate, precum starea de graviditate si de nastere, boala
grava, participarea la programe de invatamant sau pregatire
profesionala ori mutarea in interes de serviciu intr-un alt stat
membru sau o tara terta, pentru o perioada de maximum 12 luni
consecutive.
(3) Cu cel putin 30 de zile inaintea expirarii perioadei de
valabilitate, titularul cartii de rezidenta este obligat sa se prezinte
la formatiunea competenta teritorial a Oficiului Roman pentru
Imigrari, in vederea eliberarii unei noi carti de rezidenta, in
conditiile legii.
Art. 18 (1) Dreptul de rezidenta al membrilor de familie
care nu au cetatenia Uniunii Europene este valabil pe toata
perioada pentru care cetateanul Uniunii Europene, ai carui
membri de familie sunt, are rezidenta in Romania, precum si,
pana la implinirea termenului la care pot beneficia de rezidenta
permanenta, in urmatoarele situatii:
a) in cazul in care cetateanul Uniunii Europene al carui
membru de familie este a decedat, daca membrul de familie a
avut o rezidenta de cel putin un an in aceasta calitate;
b) daca se desface sau se anuleaza casatoria in oricare
dintre urmatoarele conditii:
(i) de la incheierea casatoriei si pana la sesizarea instantei
de judecata competente pentru desfacerea, declararea
nulitatii sau anularea casatoriei au trecut cel putin 3 ani,
din care o perioada de cel putin un an pe teritoriul
Romaniei;
(ii) prin acordul sotilor ori prin hotarare judecatoreasca,
sotului/sotiei care nu are cetatenia Uniunii Europene
i-a fost incredintat spre crestere si educare copilul
cetateanului Uniunii Europene;
(iii) desfacerea casatoriei se datoreaza unor circumstante
deosebit de dificile, precum faptul ca sotul/sotia care nu
are cetatenia Uniunii Europene a fost victima violentei
domestice in timpul casatoriei;
(iv) in urma acordului sotilor ori prin hotarare
judecatoreasca, instanta de judecata stabileste dreptul
sotului/sotiei care nu are cetatenia Uniunii Europene de
a vizita copilul minor. In acest caz, instanta de judecata
trebuie sa precizeze in dispozitivul hotararii
judecatoresti ca vizitele se vor efectua pe teritoriul
Romaniei, cu indicarea exacta a perioadei de timp
pentru care acest drept este acordat.
(2) Partenerul care nu are cetatenia Uniunii Europene isi
pastreaza dreptul de rezidenta pana la dobandirea dreptului de
rezidenta permanenta in cazul in care parteneriatul inregistrat
se desface sau se anuleaza, cu aplicarea in mod corespunzator
a conditiilor prevazute la alin. (1) lit. b).
(3) In situatiile prevazute la alin. (1) si (2), dobandirea
ulterioara a dreptului de rezidenta permanenta este conditionata
de continuarea sederii pe teritoriul Romaniei a persoanelor
prevazute la art. 12 alin. (2) in oricare dintre situatiile prevazute
la art. 12 alin. (1) lit. a) si b) sau in calitate de membru de familie
al unei persoane care indeplineste una dintre aceste conditii,
daca familia este deja constituita pe teritoriul Romaniei.
Art. 19 (1) In situatia in care cetateanul Uniunii Europene
paraseste Romania sau a decedat, dreptul de rezidenta al
copiilor acestuia si al parintelui in ingrijirea caruia copiii se afla,
indiferent de cetatenie, ramane valabil pana la terminarea
studiilor, cu respectarea urmatoarelor conditii cumulative:
a) copiii locuiesc in Romania;
b) copiii sunt inscrisi la o institutie de invatamant din
Romania.
(2) Persoanele care se incadreaza in situatiile prevazute la
alin. (1) si la art. 18 isi pastreaza dreptul de rezidenta, exclusiv
cu titlu personal.
Sectiunea 3 - Dreptul de rezidenta permanenta
Art. 20 (1) Cetatenii Uniunii Europene care au o rezidenta
continua si legala pe teritoriul Romaniei pentru o perioada de
cel putin 5 ani beneficiaza de dreptul de rezidenta permanenta.
(2) Persoanele care nu au cetatenia Uniunii Europene si care
au o rezidenta continua pe teritoriul Romaniei pentru o perioada
de cel putin 5 ani, in calitate de membri de familie ai unui
cetatean al Uniunii Europene rezident sau rezident permanent,
beneficiaza de prevederile alin. (1).
(3) In intelesul alin. (1) si (2), rezidenta continua presupune
exercitarea dreptului de rezidenta, in conditiile legii, in ultimii
5 ani anteriori solutionarii cererii de rezidenta permanenta.
Dovada continuitatii rezidentei cade in sarcina solicitantului si
poate fi facuta prin orice mijloc de proba.
(4) In intelesul alin. (1), rezidenta legala presupune
exercitarea dreptului de rezidenta pe teritoriul Romaniei, in
conditiile legii, fara a fi intrerupta de o masura de limitare sau
restrangere a dreptului de rezidenta, potrivit prezentei ordonante
de urgenta, ori de o masura de indepartare de pe teritoriul
Romaniei, potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 194/2002, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(5) La stabilirea continuitatii perioadei de rezidenta nu sunt
considerate intreruperi:
a) absentele temporare de pe teritoriul Romaniei care nu
depasesc 6 luni in decurs de un an;
b) absenta de pe teritoriul Romaniei pentru satisfacerea
serviciului militar obligatoriu;
c) absenta de pe teritoriul Romaniei pentru motive
intemeiate, precum starea de graviditate si de nastere, boala
grava, participarea la programe de invatamant sau pregatire
profesionala ori mutarea in interes de serviciu intr-un alt stat
membru sau o tara terta, pentru o perioada de maximum 12 luni
consecutive;
d) perioada in care a fost executata o pedeapsa privativa de
libertate pe teritoriul Romaniei, mai mica de 6 luni.
(6) Dreptul de rezidenta permanenta se pierde in cazul unei
absente de pe teritoriul Romaniei pentru o perioada mai mare de
2 ani consecutivi.
Art. 21 (1) Prin exceptie de la prevederile art. 20,
rezidentii beneficiaza de rezidenta permanenta, anterior
implinirii perioadei continue de 5 ani de sedere, atunci cand:
a) au statutul de lucrator daca, in momentul incetarii
activitatii, au implinit varsta prevazuta de legislatia nationala in
vederea pensionarii pentru limita de varsta sau, in cazul in care
contractul de munca inceteaza cu drept de pensionare
anticipata in conditiile legii, daca au fost angajati in Romania cel
putin in ultimele 12 luni si au avut o sedere continua mai mare
de 3 ani pe teritoriul Romaniei. Pentru rezidentii care desfasoara
profesii liberale, conditia referitoare la varsta de pensionare se
considera indeplinita in momentul implinirii varstei de 60 de ani,
daca legea nu prevede altfel;
b) au statutul de lucrator si o sedere continua pe teritoriul
Romaniei pentru o perioada mai mare de 2 ani si inceteaza
munca din cauza pierderii totale sau a cel putin jumatate din
capacitatea de munca. Daca aceasta incapacitate este rezultatul
unui accident de munca sau al unei boli profesionale, conditia
referitoare la durata sederii nu se aplica;
c) dupa o perioada de 3 ani de rezidenta, in situatia
prevazuta la art. 12 alin. (1) lit. a), isi desfasoara activitatea intr-un
alt stat membru, mentinandu-si, in acelasi timp, resedinta pe
teritoriul Romaniei, unde se intorc, regulat, in fiecare zi sau cel
putin o data pe saptamana. La acordarea drepturilor prevazute
la lit. a) si b), perioadele de angajare petrecute in statul membru
in care persoana in cauza lucreaza vor fi considerate ca fiind
petrecute pe teritoriul Romaniei.
(2) Perioadele de somaj, de concediu medical sau de
incetare a activitatii datorate imbolnavirii ori unui accident,
precum si orice alte perioade de incetare a activitatii pentru
motive neimputabile persoanei in cauza se iau in calcul la
stabilirea continuitatii perioadelor prevazute la alin. (1).
(3) Conditiile referitoare la durata rezidentei si angajarii,
stabilite la alin. (1) lit. a), si conditia referitoare la durata
rezidentei, stabilita la alin. (1) lit. b), nu se vor aplica daca
persoana care este angajata sau desfasoara activitati
economice in mod independent este casatorita cu un cetatean
roman.
(4) In cazul in care cetateanul Uniunii Europene dobandeste
dreptul de rezidenta permanenta in baza alin. (1), membrii de
familie ai acestuia, indiferent de cetatenie, au drept de rezidenta
permanenta numai daca gospodaresc impreuna cu acesta pe
teritoriul Romaniei.
(5) In cazul in care cetateanul Uniunii Europene care avea
statutul de lucrator decedeaza in perioada de activitate, dar
anterior dobandirii dreptului de rezidenta permanenta, membrii
de familie care au gospodarit impreuna cu acesta pe teritoriul
Romaniei pot dobandi dreptul de rezidenta permanenta, daca
se afla in una dintre urmatoarele situatii:
a) la data decesului cetateanul Uniunii Europene avea o
rezidenta continua de cel putin 2 ani pe teritoriul Romaniei;
b) decesul a survenit in urma unui accident de munca sau a
unei boli profesionale.
(6) Cetatenilor Uniunii Europene sau membrilor de familie ai
acestora care sunt de origine romana sau nascuti in Romania,
precum si celor a caror rezidenta este in interesul statului roman
li se poate acorda dreptul de rezidenta permanenta fara
indeplinirea conditiilor prevazute la art. 20 alin. (1).
(7) Minorul ai carui parinti sunt titulari ai unui drept de
rezidenta permanenta poate beneficia de dreptul de rezidenta
permanenta fara indeplinirea conditiilor prevazute la art. 20
alin. (1) si (2), la cererea ambilor parinti, a parintelui
supravietuitor, a parintelui caruia i-a fost incredintat prin hotarare
judecatoreasca ramasa definitiva si irevocabila sau, dupa caz,
a reprezentantului legal. In cazul in care numai unul dintre parinti
este titular al unui drept de rezidenta permanenta pe teritoriul
Romaniei, este necesar consimtamantul celuilalt parinte, dat in
fata reprezentantului Oficiului Roman pentru Imigrari, cu ocazia
depunerii cererii sau, dupa caz, in forma autentica.
(8) Cetatenilor Uniunii Europene care fac dovada ca au
efectuat investitii de minimum 1.000.000 de euro sau au creat
peste 100 de locuri de munca cu norma intreaga li se poate
acorda dreptul de rezidenta permanenta, fara indeplinirea
conditiilor prevazute la art. 20 alin. (1).
Art. 22 (1) Persoanele care indeplinesc conditiile
prevazute la art. 20 si 21 pot solicita formatiunilor teritoriale
competente ale Oficiului Roman pentru Imigrari eliberarea cartii
de rezidenta permanenta pentru cetatenii Uniunii Europene,
respectiv a cartii de rezidenta permanenta pentru membrii de
familie care nu sunt cetateni ai Uniunii Europene.
(2) Valabilitatea documentelor prevazute la alin. (1) este de
10 ani de la data emiterii, cu exceptia celor care se elibereaza
persoanelor cu varsta de pana la 14 ani, a caror valabilitate este
de 5 ani de la data emiterii.
(3) Daca Oficiul Roman pentru Imigrari constata indeplinirea
conditiilor pentru emiterea documentelor prevazute la alin. (1),
elibereaza, in termen de 30 de zile de la depunerea cererii,
cartea de rezidenta permanenta pentru cetatenii Uniunii
Europene, respectiv, in termen de 90 de zile de la depunerea
cererii, cartea de rezidenta permanenta pentru membrii de
familie care nu sunt cetateni ai Uniunii Europene.
(4) In cazul in care se constata ca nu sunt indeplinite
conditiile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, organele
competente comunica in scris refuzul eliberarii documentelor
prevazute la alin. (1), motivele care au stat la baza acestei
decizii, indicandu-se instanta competenta si termenul in care
masura poate fi atacata.
(5) Impotriva refuzului eliberarii documentelor prevazute la
alin. (1) se poate face actiune la instanta de contencios
administrativ competenta.
(6) Cu cel putin 30 de zile inaintea expirarii perioadei de
valabilitate, titularul cartii de rezidenta permanenta este obligat
sa se prezinte la formatiunea competenta teritorial a Oficiului
Roman pentru Imigrari, in vederea preschimbarii documentului.
Sectiunea 4 - Limitele mentinerii dreptului de rezidenta
Art. 23 (1) Cetatenii Uniunii Europene si membrii de
familie ai acestora beneficiaza de dreptul de rezidenta prevazut
la art. 11 atat timp cat nu devin o sarcina excesiva pentru
sistemul national de asistenta sociala.
(2) Cetatenii Uniunii Europene si membrii de familie ai
acestora beneficiaza de dreptul de rezidenta prevazut in
sectiunea a 2-a atat timp cat indeplinesc conditiile prevazute la
art. 12 si 18.
(3) Atunci cand exista date sau informatii cu privire la
nerespectarea cadrului legal care reglementeaza dreptul de
rezidenta, Oficiul Roman pentru Imigrari poate verifica
indeplinirea conditiilor pentru exercitarea dreptului de rezidenta
de catre cetatenii Uniunii Europene si membrii de familie ai
acestora. Asemenea verificari nu se efectueaza in mod
sistematic.
Art. 24 (1) Impotriva cetatenilor Uniunii Europene si
membrilor de familie ai acestora care nu indeplinesc conditiile de
exercitare a dreptului de rezidenta potrivit art. 23 alin. (1) si (2)
Oficiul Roman pentru Imigrari poate emite o decizie de parasire
a teritoriului Romaniei.
(2) Documentul care atesta rezidenta pe teritoriul Romaniei
se anuleaza la data luarii deciziei si se retrage cel mai tarziu la
data la care aceasta decizie este adusa la cunostinta persoanei
in cauza.
(3) Comunicarea deciziei se face in conditiile prevazute de
normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de
urgenta.
(4) Persoana impotriva careia a fost emisa decizia de
parasire a teritoriului are obligatia de a parasi Romania in
termen de o luna de la data comunicarii deciziei.
(5) Decizia de parasire a teritoriului Romaniei poate fi
contestata in termen de 10 zile de la data comunicarii la curtea
de apel in a carei raza de competenta se afla structura emitenta.
Instanta solutioneaza cererea in termen de 30 de zile de la data
primirii acesteia. Contestatia suspenda executarea deciziei de
parasire a teritoriului Romaniei. Hotararea instantei prin care se
solutioneaza contestatia este definitiva si irevocabila.
(6) Cetatenilor Uniunii Europene si membrilor de familie ai
acestora care nu au parasit teritoriul Romaniei in termenul
prevazut la alin. (4) le sunt aplicabile prevederile Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu privire la indepartarea sub escorta
si, atunci cand se impune, luarea in custodie publica si tolerarea
ramanerii pe teritoriul Romaniei.
Art. 25 (1) Decizia de parasire a teritoriului Romaniei nu
poate fi emisa impotriva cetatenilor Uniunii Europene si a
membrilor de familie ai acestora daca:
a) cetateanul Uniunii Europene are statutul de lucrator;
b) cetateanul Uniunii Europene dovedeste prin orice mijloc ca
este in cautarea unui loc de munca si ca are posibilitati reale de
a fi angajat.
(2) Decizia de parasire a teritoriului Romaniei nu poate fi
emisa ca o consecinta automata a unei solicitari de asistenta
adresata sistemului national de asistenta sociala.
(3) In cazul cetatenilor Uniunii Europene si al membrilor de
familie ai acestora care nu mai detin mijloace de intretinere si
care beneficiaza de asistenta sociala, o decizie de parasire a
teritoriului Romaniei poate fi emisa numai daca, in urma unei
anchete sociale, se constata ca persoana in cauza a devenit o
povara excesiva pentru sistemul national de asistenta sociala.
(4) Ancheta sociala se efectueaza de catre institutia publica
specializata a autoritatii administratiei publice locale competenta
teritorial, fiind avute in vedere cel putin urmatoarele elemente:
a) raportul dintre perioada de sedere pe teritoriul Romaniei si
perioada pentru care s-au acordat prestatii sociale;
b) posibilitatea ca, in perioada urmatoare, persoana in cauza
sa nu mai aiba nevoie de prestatii sociale;
c) gradul de integrare in societate a persoanei in cauza si a
familiei acesteia;
d) existenta unor circumstante personale, cum ar fi varsta
sau starea de sanatate, familiale sau de natura economica;
e) cuantumul prestatiilor sociale acordate si ponderea
acestora in totalul mijloacelor de intretinere ale persoanei in
cauza.
Art. 26 (1) Oficiul Roman pentru Imigrari anuleaza, prin
decizie motivata, dreptul de rezidenta in Romania, daca ulterior
inregistrarii rezidentei se constata ca:
a) la data inregistrarii rezidentei, calitatea de cetatean al
Uniunii Europene sau de membru de familie al unui cetatean al
Uniunii Europene a fost dovedita prin folosirea de informatii
false, documente false sau falsificate ori prin alte mijloace
ilegale;
b) dreptul de rezidenta a fost inregistrat in baza unei casatorii
de convenienta, constatate in conditiile prevazute de Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, sau in baza unui
parteneriat, daca acesta a fost incheiat ori este declarat cu
scopul de a beneficia de drept de rezidenta pe teritoriul
Romaniei.
(2) Documentul care atesta rezidenta pe teritoriul Romaniei
se anuleaza la data luarii deciziei si se retrage cel mai tarziu la
data la care aceasta decizie este adusa la cunostinta persoanei
in cauza.
(3) Decizia de anulare se comunica:
a) de catre Oficiul Roman pentru Imigrari, daca persoana in
cauza se afla pe teritoriul Romaniei, prin decizia de returnare
emisa potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 194/2002,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) de catre Politia de Frontiera Romana, in momentul in care
persoana in cauza se prezinta la frontiera cu scopul de a intra
in Romania, prin inmanarea deciziei de anulare emise de Oficiul
Roman pentru Imigrari.
Capitolul IV - Restrangerea dreptului la libera circulatie pe teritoriul Romaniei a cetatenilor Uniunii Europenesi a membrilor familiilor lor
Sectiunea 1 - Dispozitii generale
Art. 27 (1) Autoritatile romane competente pot restrange
exercitarea dreptului la libera circulatie si rezidenta pe teritoriul
Romaniei de catre cetatenii Uniunii Europene sau de catre
membrii de familie ai acestora numai din ratiuni de ordine
publica, securitate nationala ori sanatate publica. Aceste motive
nu pot fi invocate in scopuri economice.
(2) Impotriva cetatenilor Uniunii Europene sau membrilor de
familie ai acestora, indiferent de cetatenie, care au drept de
rezidenta permanenta se pot dispune, in conditiile legii, masuri
specifice de restrangere a dreptului la libera circulatie numai
daca reprezinta un pericol iminent pentru ordinea publica sau
securitatea nationala.
(3) Dreptul la libera circulatie pe teritoriul Romaniei, in cazul
urmatoarelor categorii de cetateni ai Uniunii Europene, poate fi
restrans numai pentru motive imperative de securitate nationala:
a) rezidentii cu sedere continua si legala pe teritoriul
Romaniei in ultimii 10 ani;
b) minorii, cu exceptia cazului in care indepartarea este
necesara pentru interesul copilului, conform prevederilor
Conventiei Natiunilor Unite privind Drepturile Copilului din
20 noiembrie 1989, ratificata prin Legea nr. 18/1990,
republicata, cu modificarile ulterioare.
(4) Adoptarea de catre organele competente a oricarei decizii
de restrangere a dreptului la libera circulatie, in special a celor
cu privire la indepartarea de pe teritoriul Romaniei, dispuse in
conditiile legii, se face numai cu luarea in considerare a duratei
efective a sederii persoanei in cauza pe teritoriul Romaniei, a
varstei acesteia, a starii de sanatate, a situatiei familiale si
economice, a gradului de integrare sociala si culturala in
Romania si a asigurarii mentinerii legaturilor sale cu tara de
origine.
(5) Dispunerea oricarei masuri de restrangere a dreptului la
libera circulatie pe teritoriul Romaniei al cetatenilor Uniunii
Europene si al membrilor familiilor lor trebuie luata numai cu
respectarea principiului proportionalitatii si trebuie sa aiba la
baza exclusiv comportamentul persoanei in cauza. Acest
comportament trebuie sa reprezinte o amenintare reala, actuala
si suficient de grava pentru valorile fundamentale ale societatii.
O astfel de masura nu poate fi bazata exclusiv pe existenta unei
condamnari penale anterioare. Nu pot fi acceptate motivari care
nu sunt direct legate de caz sau care sunt legate de consideratii
de preventie generala.
(6) Orice masura de restrangere a dreptului la libera circulatie
pe teritoriul Romaniei a cetatenilor Uniunii Europene si a
membrilor familiilor lor nu poate avea decat caracter temporar si
poate fi dispusa numai pentru o durata de timp limitata la
perioada necesara incetarii motivelor care au stat la baza
adoptarii acesteia.
(7) Decizia de restrangere a dreptului la libera circulatie se
comunica cetateanului Uniunii Europene sau membrului de
familie al acestuia, in scris, de catre autoritatea care a dispus o
astfel de masura, in conditiile legii. Decizia trebuie sa contina
prezentarea precisa si completa a tuturor motivelor de fapt si de
drept care au stat la baza dispunerii unei astfel de masuri,
implicatiile acesteia pentru persoana in cauza, informatii privind
instanta unde poate fi atacata decizia, termenul de introducere
a actiunii si termenul in care cetateanul Uniunii Europene sau
membrul de familie al acestuia trebuie sa paraseasca teritoriul
Romaniei.
(8) Termenul in care cetateanul Uniunii Europene sau
membrul de familie al acestuia trebuie sa paraseasca teritoriul
Romaniei este de o luna de la data comunicarii deciziei de
restrangere a dreptului la libera circulatie, cu exceptia acelor
cazuri in care autoritatea competenta emitenta a deciziei de
restrangere a dreptului la libera circulatie constata ca acesta
trebuie sa paraseasca teritoriul Romaniei de indata ori intr-un
termen mai scurt, in scopul evitarii unui risc iminent si grav de
incalcare a ordinii publice, sanatatii publice sau securitatii
nationale. In cazul expulzarii care insoteste pedeapsa inchisorii,
termenul se calculeaza de la data executarii pedepsei.
(9) Instanta care judeca actiunea introdusa impotriva unei
decizii de restrangere a dreptului la libera circulatie analizeaza
legalitatea deciziei, respectarea principiului proportionalitatii
masurii dispuse si a conditiilor stabilite la alin. (1)(8), precum
si faptele si circumstantele care justifica masura dispusa.
Art. 28 (1) Deciziile de restrangere a dreptului la libera
circulatie al caror termen de parasire a teritoriului Romaniei nu
a fost respectat si cele prin care se dispune parasirea de indata
a teritoriului Romaniei se pun in executare prin escortarea
persoanei in cauza pana la frontiera sau pana in tara de origine
de catre personalul specializat al Oficiului Roman pentru
Imigrari.
(2) Daca escortarea prevazuta la alin. (1) nu se poate efectua
in 24 de ore, Oficiul Roman pentru Imigrari poate solicita luarea
in custodie publica a persoanei in cauza, aplicandu-se in mod
corespunzator prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 194/2002, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, cu privire la luarea in custodie publica si, dupa caz,
la tolerarea ramanerii pe teritoriul Romaniei.
Art. 29 Modalitatile prin care se poate restrange exercitiul
liberei circulatii pe teritoriul Romaniei a cetatenilor Uniunii
Europene si a membrilor familiilor acestora sunt urmatoarele:
a) nepermiterea intrarii pe teritoriul Romaniei;
b) indepartarea de pe teritoriul Romaniei pentru motive de
sanatate publica;
c) declararea ca indezirabil;
d) expulzarea.
Sectiunea 2 - Persoanele indezirabile
Art. 30 (1) Declararea ca indezirabil este o masura care
se dispune impotriva unui cetatean al Uniunii Europene sau unui
membru de familie al acestuia care a desfasurat, desfasoara ori
despre care exista indicii temeinice ca intentioneaza sa
desfasoare activitati de natura sa puna in pericol securitatea
nationala sau ordinea publica.
(2) Masura prevazuta la alin. (1) se dispune de Curtea de
Apel Bucuresti, la sesizarea procurorului anume desemnat de la
Parchetul de pe langa Curtea de Apel Bucuresti. Procurorul
sesizeaza instanta de judecata la propunerea institutiilor cu
competente in domeniul ordinii publice si securitatii nationale
care detin date sau indicii temeinice in sensul celor prevazute la
alin. (1).
(3) Datele si informatiile in baza carora se propune
declararea ca indezirabil pentru ratiuni de securitate nationala se
pun la dispozitie instantei de judecata in conditiile stabilite de
actele normative care reglementeaza regimul activitatilor
referitoare la siguranta nationala si protejarea informatiilor
clasificate.
(4) Sesizarea prevazuta la alin. (2) se judeca in camera de
consiliu, cu citarea partilor. Instanta de judecata aduce la
cunostinta persoanei in cauza faptele care stau la baza sesizarii,
cu respectarea prevederilor actelor normative care
reglementeaza regimul activitatilor referitoare la siguranta
nationala si la protejarea informatiilor clasificate.
(5) Curtea de Apel Bucuresti se pronunta, prin hotarare
motivata, in termen de 10 zile de la sesizarea formulata in
conditiile alin. (2) Hotararea instantei este definitiva. Atunci cand
declararea strainului ca indezirabil se intemeiaza pe ratiuni de
securitate nationala, in continutul hotararii nu se mentioneaza
datele si informatiile care au stat la baza motivarii acesteia.
(6) Hotararea se comunica persoanei in cauza, precum si,
daca instanta dispune declararea ca indezirabil, Oficiului Roman
pentru Imigrari, pentru a fi pusa in executare.
(7) Dreptul de rezidenta al persoanei in cauza inceteaza de
la data pronuntarii hotararii prin care aceasta a fost declarata
indezirabila.
(8) Perioada pentru care un cetatean al Uniunii Europene
sau membrul de familie al unui cetatean al Uniunii Europene
poate fi declarat indezirabil este de la 1 la 10 ani, cu posibilitatea
prelungirii termenului pentru o noua perioada cuprinsa intre
aceste limite, in cazul in care se constata ca nu au incetat
motivele care au determinat luarea acestei masuri. Prelungirea
termenului se face in conditiile prevazute la alin. (2). Termenul
incepe sa curga de la data expirarii termenului prevazut la
art. 27 alin. (8).
(9) Persoanele declarate indezirabile vor fi comunicate de
Oficiul Roman pentru Imigrari Directiei generale afaceri
consulare.
Art. 31 (1) Hotararea prevazuta la art. 30 alin. (5) poate fi
atacata cu recurs, in termen de 10 zile de la data comunicarii,
la Inalta Curte de Casatie si Justitie. Instanta se pronunta in
termen de 5 zile de la data primirii cererii. Hotararea este
definitiva si irevocabila.
(2) Exercitarea caii de atac prevazute la alin. (1) nu are efect
suspensiv de executare a hotararii prin care cetateanul Uniunii
Europene sau membrul de familie a fost declarat indezirabil. In
cazuri bine justificate si pentru a se preveni producerea de
pagube iminente, persoana in cauza poate cere instantei sa
dispuna suspendarea executarii hotararii prin care a fost
declarata indezirabila, pana la solutionarea caii de atac. Instanta
va solutiona cererea de suspendare de urgenta, hotararea
pronuntata in acest caz fiind executorie de drept.
(3) Exercitarea caii de atac prevazute la alin. (1) nu are efect
suspensiv asupra masurii de luare in custodie publica, dispusa
in conditiile art. 28 alin. (2).
Art. 32 (1) Dupa implinirea a jumatate din perioada
interdictiei dispuse in conditiile art. 30 sau dupa 3 ani de la data
dispunerii acesteia, persoana declarata indezirabila in conditiile
prezentei ordonante de urgenta poate solicita ridicarea
interdictiei.
(2) Ridicarea interdictiei se poate dispune luandu-se in
considerare schimbarile survenite fata de imprejurarile care au
determinat dispunerea acesteia.
(3) Cererea de ridicare a interdictiei se depune la Curtea de
Apel Bucuresti. Cererea se judeca in camera de consiliu.
(4) Instanta solutioneaza cauza de urgenta si cu precadere.
(5) Hotararea prevazuta la alin. (4) este supusa recursului.
Hotararea instantei de recurs este definitiva si irevocabila.
(6) Prezenta procurorului este obligatorie la toate sedintele
de judecata.
(7) Hotararile ramase definitive se comunica Inspectoratului
General al Politiei de Frontiera si Oficiului Roman pentru
Imigrari.
Sectiunea 3 - Expulzarea
Art. 33 (1) Impotriva cetateanului Uniunii Europene sau a
membrului de familie al acestuia care a savarsit o infractiune pe
teritoriul Romaniei poate fi dispusa masura expulzarii in
conditiile prevazute de Codul penal si Codul de procedura
penala, cu respectarea prevederilor art. 27.
(2) Masura prevazuta la alin. (1) este pusa in executare de
catre Oficiul Roman pentru Imigrari.
(3) Instanta poate dispune interzicerea intrarii pe teritoriul
Romaniei persoanei impotriva careia s-a dispus masura
expulzarii, pe o perioada cuprinsa intre 1 si 5 ani. Perioada de
interdictie curge de la data expirarii termenului prevazut la art. 27
alin. (8).
Art. 34 (1) Cetateanul Uniunii Europene sau membrul de
familie al acestuia nu poate fi expulzat intr-un stat in care exista
temeri justificate ca viata ii este pusa in pericol ori ca va fi supus
la torturi, tratamente inumane sau degradante.
(2) Interdictia de expulzare dureaza pana la disparitia
motivelor pe care a fost intemeiata.
(3) Constatarea situatiilor prevazute la alin. (1) este de
competenta instantei de judecata, in urma comunicarii efectuate
de catre Oficiul Roman pentru Imigrari.
Art. 35 (1) Daca masura de expulzare, asa cum este
prevazuta la art. 33 alin. (1), este pusa in aplicare dupa o
perioada mai mare de 2 ani de la data la care a fost dispusa, la
cererea Oficiului Roman pentru Imigrari, instanta de executare
va verifica daca persoana in cauza mai reprezinta o amenintare
reala si prezenta la ordinea publica sau securitatea nationala ori
daca au intervenit schimbari materiale in circumstantele care au
determinat dispunerea masurii de expulzare.
(2) Instanta se va pronunta asupra mentinerii sau revocarii
masurii de siguranta a expulzarii in termen de 3 zile lucratoare
de la data sesizarii. La sedinta de judecata, prezenta
procurorului este obligatorie. Hotararea este definitiva si
irevocabila.
(3) Procedura prevazuta la alin. (1) si (2) nu se aplica in
situatia in care, desi i s-a adus la cunostinta posibilitatea
parcurgerii acestei proceduri, persoana in cauza isi manifesta,
in scris, intentia de a parasi in cel mai scurt timp teritoriul
Romaniei.
Art. 36 (1) Dupa implinirea a jumatate din perioada
interdictiei dispuse in conditiile art. 33 alin. (3), persoana
expulzata poate solicita ridicarea interdictiei.
(2) Ridicarea interdictiei se poate dispune luandu-se in
considerare schimbarile survenite fata de imprejurarile care au
determinat dispunerea acesteia.
(3) Cererea de ridicare a interdictiei se depune la instanta
care a dispus aceasta masura. Cererea se judeca in camera de
consiliu.
(4) Instanta solutioneaza cauza de urgenta si cu precadere.
(5) Hotararea prevazuta la alin. (4) este supusa recursului.
Hotararea instantei de recurs este definitiva si irevocabila.
(6) Hotararile ramase definitive se comunica Inspectoratului
General al Politiei de Frontiera si Oficiului Roman pentru
Imigrari.
Sectiunea 4 - Indepartarea de pe teritoriul Romaniei pentru motive de sanatate publica
Art. 37 (1) Masura indepartarii de pe teritoriul Romaniei
pentru motive de sanatate publica a cetatenilor Uniunii
Europene sau a membrilor de familie ai acestora poate fi
dispusa de Oficiul Roman pentru Imigrari, la solicitarea
structurilor specializate ale Ministerului Sanatatii, numai in cazul
in care, pe baza analizelor medicale efectuate de catre
persoana in cauza la un interval de cel mult 3 luni de la intrarea
pe teritoriul Romaniei, se constata existenta unei afectiuni dintre
cele stabilite potrivit prevederilor alin. (3).
(2) Efectuarea analizelor prevazute la alin. (1) de catre
persoana in cauza este scutita de taxe si poate fi dispusa de
structurile specializate ale Ministerului Sanatatii numai in cazul
in care exista indicii temeinice ca, la data intrarii pe teritoriul
Romaniei, suferea de una dintre afectiunile stabilite potrivit
alin. (3).
(3) Afectiunile care justifica masura nepermiterii intrarii sau a
indepartarii de pe teritoriul Romaniei pe motiv de periclitare a
sanatatii publice sunt cele care au potential epidemiologic, astfel
cum sunt prevazute de documentele relevante ale Organizatiei
Mondiale a Sanatatii, in masura in care acestea fac obiectul
unor masuri de protectie a sanatatii publice prevazute de legea
romana, aplicabile cetatenilor romani.
(4) Prin exceptie de la prevederile art. 28 alin. (1), masurile
de indepartare dispuse potrivit alin. (1) se pun in executare prin
escortarea persoanei in cauza pana la frontiera de catre
personalul Oficiului Roman pentru Imigrari. Structurile
specializate ale Ministerului Sanatatii competente teritorial pun
la dispozitie un mijloc de transport echipat corespunzator,
precum si personalul necesar, in astfel de situatii.
Sectiunea 5 - Contraventii
Art. 38 (1) Neindeplinirea oricareia dintre obligatiile
stabilite la art. 9 alin. (1), (2), (3) si (5), art. 13, 14, art. 15 alin. (5),
art. 16 alin. (1), art. 17 alin. (3) si la art. 22 alin. (6) constituie
contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 25 lei la 50 lei.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac
de catre lucratori anume desemnati din cadrul Ministerului
Administratiei si Internelor.
(3) In cazul contraventiilor prevazute la alin. (1),
contravenientul poate achita in termen de cel mult 48 de ore de
la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data
comunicarii acestuia jumatate din minimul amenzii prevazute la
alin. (1), agentul constatator facand mentiune despre aceasta
posibilitate in procesul-verbal.
(4) Contraventiei prevazute la alin. (1) ii sunt aplicabile
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Capitolul V - Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 39 (1) Dispozitiile prezentei ordonante de urgenta cu
privire la cetatenii Uniunii Europene si la membrii de familie ai
acestora se aplica si cetatenilor statelor membre ale Spatiului
Economic European si ai Confederatiei Elvetiene, respectiv
membrilor de familie ai acestora.
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta se abroga Legea nr. 309/2004 privind libera circulatie
pe teritoriul Romaniei a cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene si Spatiului Economic European, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 593 din 1 iulie 2004.
Art. 40 (1) Forma si continutul documentelor care se
elibereaza cetatenilor Uniunii Europene si membrilor de familie
ai acestora se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
(2) Materialele necesare producerii cartilor de rezidenta
eliberate cetatenilor Uniunii Europene si membrilor de familie ai
acestora sunt asigurate din stocurile achizitionate de Ministerul
Administratiei si Internelor pentru confectionarea cartilor de
identitate pentru cetatenii romani, potrivit art. 23 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 84/2001 privind infiintarea,
organizarea si functionarea serviciilor publice comunitare de
evidenta a persoanelor, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 372/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Pentru aplicarea prezentei ordonante de urgenta,
Ministerul Administratiei si Internelor va elabora norme
metodologice, care vor fi aprobate prin hotarare a Guvernului.
Art. 41 (1) Fiecarui cetatean al Uniunii Europene, precum
si oricarui membru de familie care a fost luat in evidentele
Oficiului Roman pentru Imigrari i se atribuie un cod numeric
personal care se inscrie in documentul care atesta rezidenta pe
teritoriul Romaniei.
(2) Cetatenilor Uniunii Europene sau membrilor de familie ai
acestora care fac dovada ca sunt lucratori frontalieri potrivit
art. 1 lit. f) din Regulamentul (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului
European si al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind
coordonarea sistemelor de securitate sociala, publicat in
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 166 din 30 aprilie 2004,
li se atribuie cod numeric personal, fara eliberarea unui
document care sa ateste rezidenta pe teritoriul Romaniei.
Art. 42 Prezenta ordonanta de urgenta intra in vigoare la
data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.
*
Prezenta ordonanta de urgenta transpune Directiva
Consiliului nr. 38/2004/CE a Parlamentului European si a
Consiliului din 29 aprilie 2004 privind libera circulatie si rezidenta
a cetatenilor Uniunii Europene si membrilor de familie ai
acestora pe teritoriul statelor membre, de modificare a
Regulamentului (CEE) nr. 1.612/68 si de abrogare a directivelor
64/221/CEE, 68/360/CEE, 72/194/CEE, 73/148/CEE,
75/34/CEE, 75/35/CEE, 90/364/CEE, 90/365/CEE si
93/96/CEE, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
nr. L 158 din 30 aprilie 2004.
NOTA:
Reproducem mai jos prevederile art. II din Legea nr. 80/2011,
care nu sunt incorporate in forma republicata a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 102/2005 si care se aplica, in
continuare, ca dispozitii proprii ale acesteia:
"Art. II (1) Certificatele de inregistrare si cartile de
rezidenta permanenta emise cetatenilor statelor membre ale
Uniunii Europene si ale Spatiului Economic European, in temeiul
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2005, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 260/2005, cu modificarile
si completarile ulterioare, pana la data intrarii in vigoare a
prezentei legi, au valabilitatea de 5 si, respectiv, 10 ani de la
data emiterii.
(2) Inainte de expirarea termenului de valabilitate prevazut
la alin. (1), titularii acestor documente au obligatia sa se prezinte
la formatiunea competenta teritorial a Oficiului Roman pentru
Imigrari in vederea preschimbarii acestora, potrivit prevederilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2005, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 260/2005, cu modificarile
si completarile ulterioare.
(3) Oficiul Roman pentru Imigrari informeaza in scris titularii
documentelor prevazute la alin. (1) cu privire la stabilirea
termenelor de valabilitate pentru documentele respective, cu cel
putin 3 luni inainte de implinirea acestora.
|