DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  
Intreaba un avocat

Sitemap

Cursuri mediatori

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente
Curs mediatori

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English




(P)Scoala de Muzica PianoForte, cursuri de canto, pian si vioara pentru copii si adulti

(P)Cursuri de Limbi Straine
(P)Traduceri si Interpretariat

Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

Ordonanta de urgenta privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publica, oug nr. 54/2006



[Materialul de fata a fost preluat din Indaco Legenet legenet.indaco.ro]

Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 569 din 30/06/2006

Apobat si modificat prin Legea nr. 22/2007

Avand in vedere necesitatea si urgenta compatibilizarii depline a legislatiei nationale in domeniul concesiunilor cu reglementarile si practica comunitara, recomandarea Comisiei Europene de abrogare totala si expresa a Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor, cu modificarile si completarile ulterioare, odata cu intrarea in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, precum si prevederile art. 136 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, se impune adoptarea prezentei ordonante de urgenta care reglementeaza regimul concesiunilor de bunuri proprietate publica si care trebuie sa intre in vigoare incepand cu data de 30 iunie 2006, in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.


Capitolul I - Dispozitii generale


Art. 1
(1) Prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza regimul juridic al contractelor de concesiune de bunuri proprietate publica.
(2) Contractul de concesiune de bunuri proprietate publica, denumit in continuare contract de concesiune, este acel contract incheiat in forma scrisa prin care o autoritate publica, denumita concedent, transmite, pe o perioada determinata, unei persoane, denumite concesionar, care actioneaza pe riscul si raspunderea sa, dreptul si obligatia de exploatare a unui bun proprietate publica in schimbul unei redevente.

Art. 2
(1) Dispozitiile prezentei ordonante de urgenta nu se aplica contractelor reglementate de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii.
(2) In cazul unui contract a carui atribuire intra sub incidenta prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 pentru a carui executare este necesara exploatarea unui bun proprietate publica, dreptul de exploatare a respectivului bun se transmite in cadrul si potrivit procedurii aplicate pentru atribuirea contractului in cauza.
(3) In cazul prevazut la alin. (2) autoritatea contractanta incheie un singur contract guvernat de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006.

Art. 3
Fac obiectul contractului de concesiune bunurile care sunt proprietate publica a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, potrivit Constitutiei si reglementarilor legale privind proprietatea publica.

Art. 4
(1) Redeventa obtinuta prin concesionare se face venit la bugetul de stat sau la bugetele locale, dupa caz.
(2) Modul de calcul si de plata a redeventei se stabileste de catre ministerele de resort sau de alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale ori de catre autoritatile administratiei publice locale.

Art. 5
Au calitatea de concedent, in numele statului, judetului, orasului sau comunei:
a) ministerele sau alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, pentru bunurile proprietate publica a statului;
b) consiliile judetene, consiliile locale, Consiliul General al Municipiului Bucuresti sau institutiile publice de interes local, pentru bunurile proprietate publica a judetului, orasului sau comunei.

Art. 6
Calitatea de concesionar o poate avea orice persoana fizica sau persoana juridica, romana ori straina.

Art. 7
(1) Contractul de concesiune se incheie in conformitate cu legea romana, indiferent de nationalitatea sau de cetatenia concesionarului, pentru o durata care nu va putea depasi 49 de ani, incepand de la data semnarii lui.
(2) Durata concesiunii se stabileste de catre concedent pe baza studiului de oportunitate.
(3) Contractul de concesiune poate fi prelungit pentru o perioada egala cu cel mult jumatate din durata sa initiala, prin simplul acord de vointa al partilor.

Art. 8
Subconcesionarea este interzisa, cu exceptia situatiilor expres prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.


Capitolul II - Procedura administrativa de initiere a concesionarii


Art. 9
(1) Concesionarea are loc la initiativa concedentului sau ca urmare a unei propuneri insusite de acesta.
(2) Propunerea de concesionare prevazuta la alin. (1) trebuie sa fie fundamentata din punct de vedere economic, financiar, social si de mediu.

Art. 10
(1) Initiativa concesionarii trebuie sa aiba la baza efectuarea unui studiu de oportunitate, care sa cuprinda, in principal, urmatoarele elemente:
a) descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat;
b) motivele de ordin economic, financiar, social si de mediu, care justifica realizarea concesiunii;
c) nivelul minim al redeventei;
d) procedura utilizata pentru atribuirea contractului de concesiune si justificarea alegerii procedurii;
e) durata estimata a concesiunii;
f) termenele previzibile pentru realizarea procedurii de concesionare;
g) avizul obligatoriu al Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale si al Statului Major General privind incadrarea obiectului concesiunii in infrastructura sistemului national de aparare, dupa caz;
h) avizul obligatoriu al structurii de administrare/custodelui ariei naturale protejate, in cazul in care obiectul concesiunii il constituie bunuri situate in interiorul unei arii naturale protejate, respectiv al autoritatii teritoriale pentru protectia mediului competente, in cazul in care aria naturala protejata nu are structura de administrare/custode.
(2) Concedentul este obligat ca, intr-un termen de 30 de zile de la insusirea propunerii de concesionare formulate de orice persoana interesata, sa procedeze la intocmirea studiului de oportunitate.
(3) In cazurile in care autoritatea publica nu detine capacitatea organizatorica si tehnica pentru elaborarea studiului de oportunitate prevazut la alin. (1), aceasta poate apela la serviciile unor consultanti de specialitate.
(4) Contractarea serviciilor prevazute la alin. (3) se face cu respectarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006, ale Legii concurentei nr. 21/1996, republicata, si ale Legii nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale, cu modificarile si completarile ulterioare.
---------------------------
Modificat de Legea nr. 22/2007

Art. 11
In masura in care, dupa intocmirea studiului de oportunitate, se constata ca exploatarea bunului ce va face obiectul concesionarii implica in mod necesar si executarea unor lucrari si/sau prestarea unor servicii, concedentul are obligatia ca, in functie de scopul urmarit si de activitatile desfasurate, sa califice natura contractului potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006. In acest scop, concedentul poate solicita punctul de vedere al Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice.

Art. 12
(1) Studiul de oportunitate se aproba de catre concedent.
(2) Concesionarea se aproba, pe baza studiului de oportunitate prevazut la alin. (1), prin hotarare a Guvernului, a consiliilor locale, judetene sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz.
(3) In baza studiului de oportunitate prevazut la alin. (1) concedentul elaboreaza caietul de sarcini al concesiunii.
(4) Principalele elemente ale caietului de sarcini se stabilesc in normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.


Capitolul III - Atribuirea contractului de concesiune


SECTIUNEA 1 - Principii si reguli generale pentru atribuirea contractului de concesiune


Art. 13
Principiile care stau la baza atribuirii contractelor de concesiune sunt:
a) transparenta - punerea la dispozitie tuturor celor interesati a informatiilor referitoare la aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de concesiune;
b) tratamentul egal - aplicarea, intr-o maniera nediscriminatorie, de catre autoritatea publica, a criteriilor de atribuire a contractului de concesiune;
c) proportionalitatea - presupune ca orice masura stabilita de autoritatea publica trebuie sa fie necesara si corespunzatoare naturii contractului;
d) nediscriminarea - aplicarea de catre autoritatea publica a acelorasi reguli, indiferent de nationalitatea participantilor la procedura de atribuire a contractului de concesiune, cu respectarea conditiilor prevazute in acordurile si conventiile la care Romania este parte;
e) libera concurenta - asigurarea de catre autoritatea publica a conditiilor pentru ca orice participant la procedura de atribuire sa aiba dreptul de a deveni concesionar in conditiile legii, ale conventiilor si acordurilor internationale la care Romania este parte.

Art. 14
Procedurile de atribuire a contractului de concesiune sunt urmatoarele:
a) licitatia - procedura la care orice persoana fizica sau juridica interesata are dreptul de a depune oferta;
b) negocierea directa - procedura prin care concedentul negociaza clauzele contractuale, inclusiv redeventa, cu unul sau mai multi participanti la procedura de atribuire a contractului de concesiune.
---------------------------
Modificat de Legea nr. 22/2007

Art. 15
Concedentul are obligatia de a atribui contractul de concesiune, de regula, prin aplicarea procedurii licitatiei.

Art. 16
Fara a aduce atingere celorlalte prevederi ale prezentei ordonante de urgenta, concedentul are obligatia de a asigura protejarea acelor informatii care ii sunt comunicate de persoanele fizice sau juridice cu titlu confidential, in masura in care, in mod obiectiv, dezvaluirea informatiilor in cauza ar prejudicia interesele legitime ale respectivelor persoane, in special in ceea ce priveste secretul comercial si proprietatea intelectuala.

Art. 17
(1) Concedentul are obligatia de a preciza in cadrul documentatiei de atribuire orice cerinta, criteriu, regula si alte informatii necesare pentru a asigura ofertantului o informare completa, corecta si explicita cu privire la modul de aplicare a procedurii de atribuire.
(2) Informatiile pe care trebuie sa le contina documentatia de atribuire sunt prevazute in normele metodologice la prezenta ordonanta de urgenta.

Art. 18
Concedentul are dreptul de a impune in cadrul documentatiei de atribuire, in masura in care acestea sunt compatibile cu obiectul contractului, conditii speciale de indeplinire a contractului prin care se urmareste obtinerea unor efecte de ordin social sau in legatura cu protectia mediului si promovarea dezvoltarii durabile.

Art. 19
Orice persoana interesata are dreptul de a transmite o solicitare de participare la procedura de atribuire a contractului de concesiune.
---------------------------
Modificat de Legea nr. 22/2007

Art. 20
(1) Concedentul are obligatia sa asigure obtinerea documentatiei de atribuire de catre orice persoana interesata, care inainteaza o solicitare in acest sens.
(2) Concedentul are dreptul de a opta pentru una dintre urmatoarele modalitati de obtinere a documentatiei de atribuire de catre persoanele interesate:
a) asigurarea accesului direct, nerestrictionat si deplin, prin mijloace electronice, la continutul documentatiei de atribuire;
b) punerea la dispozitie oricarei persoane interesate care a inaintat o solicitare in acest sens a unui exemplar din documentatia de atribuire, pe suport hartie si/sau pe suport magnetic.
(3) In cazul prevazut la alin. (2) lit. b) concedentul are dreptul de a stabili un pret pentru obtinerea documentatiei de atribuire, cu conditia ca acest pret sa nu depaseasca costul multiplicarii documentatiei, la care se poate adauga, daca este cazul, costul transmiterii acesteia.
---------------------------
Modificat de Legea nr. 22/2007

Sectiunea 2 - Licitatia


Art. 21
(1) In cazul procedurii de licitatie concedentul are obligatia sa publice in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a VI-a, intr-un cotidian de circulatie nationala si intr-unul de circulatie locala anuntul de licitatie.
(2) Informatiile pe care trebuie sa le contina anuntul de licitatie sunt prevazute in normele metodologice la prezenta ordonanta de urgenta.
(3) Anuntul de licitatie se trimite spre publicare cu cel putin 20 de zile calendaristice inainte de data limita pentru depunerea ofertelor.

Art. 22
(1) Orice persoana interesata are dreptul de a solicita si de a obtine documentatia de atribuire.
(2) In cazul prevazut la art. 20 alin. (2) lit. b) concedentul are obligatia de a pune documentatia de atribuire la dispozitia persoanei interesate cat mai repede posibil, intr-o perioada care nu trebuie sa depaseasca 4 zile lucratoare de la primirea unei solicitari din partea acesteia.
(3) Persoana interesata are obligatia de a depune diligentele necesare, astfel incat respectarea de catre concedent a perioadei prevazute la alin. (2) sa nu conduca la situatia in care documentatia de atribuire sa fie pusa la dispozitia sa cu mai putin de 4 zile lucratoare inainte de data limita pentru depunerea ofertelor.
---------------------------
Modificat de Legea nr. 22/2007

Art. 23
(1) Orice persoana interesata are dreptul de a solicita clarificari privind documentatia de atribuire.
(2) Concedentul are obligatia de a raspunde, in mod clar, complet si fara ambiguitati, la orice clarificare solicitata, intr-o perioada care nu trebuie sa depaseasca 4 zile lucratoare de la primirea unei astfel de solicitari.
(3) Concedentul are obligatia de a transmite raspunsurile insotite de intrebarile aferente catre toate persoanele interesate care au obtinut, in conditiile prezentei ordonante de urgenta, documentatia de atribuire, luand masuri pentru a nu dezvalui identitatea celui care a solicitat clarificarile respective.
---------------------------
Modificat de Legea nr. 22/2007

Art. 24
(1) Fara a aduce atingere prevederilor art. 23 alin. (2), concedentul are obligatia de a transmite raspunsul la orice clarificare cu cel putin 4 zile lucratoare inainte de data limita pentru depunerea ofertelor.
(2) In cazul in care solicitarea de clarificare nu a fost transmisa in timp util, punand astfel concedentul in imposibilitatea de a respecta termenul prevazut la alin. (1), acesta din urma are totusi obligatia de a raspunde la solicitarea de clarificare in masura in care perioada necesara pentru elaborarea si transmiterea raspunsului face posibila primirea acestuia de catre persoanele interesate inainte de data limita de depunere a ofertelor.

Art. 25
(1) Procedura de licitatie se poate desfasura numai daca in urma publicarii anuntului de licitatie au fost depuse cel putin 3 oferte valabile.
(2) In cazul in care in urma publicarii anuntului de licitatie nu au fost depuse cel putin 3 oferte valabile, concedentul este obligat sa anuleze procedura si sa organizeze o noua licitatie.

Sectiunea 3 - Negocierea directa


Art. 26
Concedentul are dreptul de a aplica procedura de negociere directa numai in situatia in care, dupa repetarea procedurii de licitatie conform prevederilor art. 25 alin. (2), nu au fost depuse cel putin 3 oferte valabile.

Art. 27
(1) In cazul procedurii negocierii directe se aplica corespunzator prevederile art. 21 alin. (1).
(2) Informatiile pe care trebuie sa le contina anuntul negocierii directe sunt prevazute in normele metodologice la prezenta ordonanta de urgenta.
(3) Anuntul negocierii directe se trimite spre publicare cu cel putin 10 zile calendaristice inainte de data limita pentru depunerea ofertelor.

Art. 28
(1) Orice persoana interesata are dreptul de a solicita si de a obtine documentatia de atribuire.
(2) In cazul prevazut la art. 20 alin. (2) lit. b) concedentul are obligatia de a pune documentatia de atribuire la dispozitia persoanei interesate, intr-o perioada care nu trebuie sa depaseasca doua zile lucratoare de la primirea unei solicitari din partea acesteia.
(3) Persoana interesata are obligatia de a depune diligentele necesare astfel incat respectarea de catre concedent a perioadei prevazute la alin. (2) sa nu conduca la situatia in care documentatia de atribuire sa fie pusa la dispozitia sa cu mai putin de doua zile lucratoare inainte de data limita pentru depunerea ofertelor.
---------------------------
Modificat de Legea nr. 22/2007

Art. 29
(1) Orice persoana interesata are dreptul de a solicita clarificari privind documentatia de atribuire.
(2) Concedentul are obligatia de a raspunde, in mod clar, complet si fara ambiguitati, la orice clarificare solicitata, intr-o perioada care nu trebuie sa depaseasca doua zile lucratoare de la primirea unei astfel de solicitari.
(3) Concedentul are obligatia de a transmite raspunsurile insotite de intrebarile aferente catre toate persoanele interesate care au obtinut, in conditiile prezentei ordonante de urgenta, documentatia de atribuire, luand masuri pentru a nu dezvalui identitatea celui care a solicitat clarificarile respective.
---------------------------
Modificat de Legea nr. 22/2007

Art. 30
(1) Fara a aduce atingere prevederilor art. 29 alin. (2), concedentul are obligatia de a transmite raspunsul la orice solicitare de clarificare cu cel putin doua zile lucratoare inainte de data limita pentru depunerea ofertelor.
(2) In cazul in care solicitarea de clarificare nu a fost transmisa in timp util, punand astfel concedentul in imposibilitatea de a respecta termenul prevazut la alin. (1), acesta din urma are totusi obligatia de a raspunde la solicitarea de clarificare in masura in care perioada necesara pentru elaborarea si transmiterea raspunsului face posibila primirea acestuia de catre persoanele interesate inainte de data limita de depunere a ofertelor.

Art. 31
Concedentul deruleaza negocieri cu fiecare ofertant care a depus o oferta valabila.

Sectiunea 4 - Reguli privind oferta


Art. 32
(1) Ofertantul are obligatia de a elabora oferta in conformitate cu prevederile documentatiei de atribuire.
(2) Ofertantul are obligatia de a depune oferta in conformitate cu prevederile normelor metodologice la prezenta ordonanta de urgenta.

Art. 33
Oferta are caracter obligatoriu, din punct de vedere al continutului, pe toata perioada de valabilitate stabilita de concedent.

Art. 34
(1) Persoana interesata are obligatia de a depune oferta la adresa si pana la data limita pentru depunere, stabilite in anuntul procedurii.
(2) Riscurile legate de transmiterea ofertei, inclusiv forta majora, cad in sarcina persoanei interesate.
(3) Oferta depusa la o alta adresa a concedentului decat cea stabilita sau dupa expirarea datei limita pentru depunere se returneaza nedeschisa.
(4) Continutul ofertelor trebuie sa ramana confidential pana la data stabilita pentru deschiderea acestora, concedentul urmand a lua cunostinta de continutul respectivelor oferte numai dupa aceasta data.

Sectiunea 5 - Determinarea ofertei castigatoare


Art. 35
Evaluarea ofertelor depuse se realizeaza potrivit normelor metodologice la prezenta ordonanta de urgenta.

Art. 36
(1) Criteriul de atribuire a contractului de concesiune este cel mai mare nivel al redeventei.
(2) Concedentul poate tine seama si de alte criterii precum:
a) capacitatea economico-financiara a ofertantilor;
b) protectia mediului inconjurator;
c) conditii specifice impuse de natura bunului concesionat.

Art. 37
Concedentul are obligatia de a stabili oferta castigatoare pe baza criteriului/criteriilor de atribuire precizate in documentatia de atribuire.

Art. 38
(1) Pe parcursul aplicarii procedurii de atribuire, concedentul are dreptul de a solicita clarificari si, dupa caz, completari ale documentelor prezentate de ofertanti pentru demonstrarea conformitatii ofertei cu cerintele solicitate.
(2) Concedentul nu are dreptul ca prin clarificarile ori completarile solicitate sa determine aparitia unui avantaj evident in favoarea unui ofertant.

Art. 39
Concedentul are obligatia de incheia contractul de concesiune cu ofertantul a carui oferta a fost stabilita ca fiind castigatoare.

Art. 40
Concedentul are obligatia de a transmite spre publicare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a VI-a, un anunt de atribuire a contractului de concesiune, in cel mult 20 de zile calendaristice de la finalizarea oricareia dintre procedurile de atribuire a contractului de concesiune prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.

Art. 41
(1) Concendentul are obligatia de a informa ofertantii despre deciziile referitoare la atribuirea contractului de concesiune, in scris, cu confirmare de primire, nu mai tarziu de 3 zile lucratoare de la emiterea acestora.
(2) In cadrul comunicarii prevazute la alin. (1) concedentul are obligatia de a informa ofertantul/ofertantii castigator/castigatori cu privire la acceptarea ofertei/ofertelor prezentate.
(3) In cadrul comunicarii prevazute la alin. (1) concedentul are obligatia de a informa ofertantii care au fost respinsi sau a caror oferta nu a fost declarata castigatoare asupra motivelor ce au stat la baza deciziei respective.

Art. 42
Concedentul poate sa incheie contractul de concesiune numai dupa implinirea unui termen de 20 de zile calendaristice de la data realizarii comunicarii prevazute la art. 41 alin. (1).

Sectiunea 6 - Anularea procedurii de atribuire a contractului de concesiune


Art. 43
(1) Prin exceptie de la prevederile art. 39, concedentul are dreptul de a anula procedura pentru atribuirea contractului de concesiune, daca ia aceasta decizie, de regula, inainte de data transmiterii comunicarii privind rezultatul aplicarii procedurii de atribuire si, oricum, inainte de data incheierii contractului, numai in urmatoarele cazuri:
a) se intrunesc conditiile prevazute la art. 25 alin. (2);
b) se constata abateri grave de la prevederile legale care afecteaza procedura de atribuire sau fac imposibila incheierea contractului.
(2) In sensul prevederilor alin. (1) lit. b), procedura de atribuire se considera afectata in cazul in care sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:
a) in cadrul documentatiei de atribuire si/sau in modul de aplicare a procedurii de atribuire se constata erori sau omisiuni care au ca efect incalcarea principiilor prevazute la art. 13;
b) concedentul se afla in imposibilitate de a adopta masuri corective, fara ca acestea sa conduca, la randul lor, la incalcarea principiilor prevazute la art. 13.

Art. 44
Incalcarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta privind atribuirea contractului de concesiune poate atrage anularea procedurii, potrivit dispozitiilor legale in vigoare.

Art. 45
Concedentul are obligatia de a comunica, in scris, tuturor participantilor la procedura de atribuire, in cel mult 3 zile lucratoare de la data anularii, atat incetarea obligatiilor pe care acestia si le-au creat prin depunerea ofertelor, cat si motivul concret care a determinat decizia de anulare.

Sectiunea 7 - Reguli privind conflictul de interese


Art. 46
(1) Pe parcursul aplicarii procedurii de atribuire concedentul are obligatia de a lua toate masurile necesare pentru a evita situatiile de natura sa determine aparitia unui conflict de interese si/sau manifestarea concurentei neloiale.
(2) Nerespectarea prevederilor alin. (1) se sanctioneaza potrivit dispozitiilor legale in vigoare.

Art. 47
Persoana care a participat la intocmirea documentatiei de atribuire are dreptul de a fi ofertant, dar numai in cazul in care implicarea sa in elaborarea documentatiei de atribuire nu este de natura sa distorsioneze concurenta.
---------------------------
Modificat de Legea nr. 22/2007

Art. 48
Persoanele care sunt implicate direct in procesul de verificare/evaluare a ofertelor nu au dreptul de a fi ofertant sub sanctiunea excluderii din procedura de atribuire.

Art. 49
Nu au dreptul sa fie implicate in procesul de verificare/evaluare a ofertelor urmatoarele persoane:
a) sot/sotie, ruda sau afin pana la gradul al patrulea inclusiv cu ofertantul, persoana fizica;
b) sot/sotie, ruda sau afin pana la gradul al patrulea inclusiv cu persoane care fac parte din consiliul de administratie, organul de conducere ori de supervizare al unuia dintre ofertanti, persoane juridice;
c) persoane care detin parti sociale, parti de interes, actiuni din capitalul subscris al unuia dintre ofertanti sau persoane care fac parte din consiliul de administratie, organul de conducere ori de supervizare al unuia dintre ofertanti;
d) persoane care pot avea un interes de natura sa le afecteze impartialitatea pe parcursul procesului de verificare/evaluare a ofertelor.


Capitolul IV - Contractul de concesiune


Art. 50
(1) Neincheierea contractului de concesiune intr-un termen de 20 de zile calendaristice de la data implinirii termenului prevazut la art. 42 poate atrage plata daunelor-interese de catre partea in culpa.
(2) Refuzul ofertantului declarat castigator de a incheia contractul de concesiune poate atrage dupa sine plata daunelor-interese.

Art. 51
(1) Contractul de concesiune cuprinde clauzele prevazute in caietul de sarcini si clauzele convenite de partile contractante, in completarea celor din caietul de sarcini, fara a contraveni obiectivelor concesiunii prevazute in caietul de sarcini.
(2) Continutul contractului de concesiune este prezentat, cu titlu orientativ, in cadrul normelor metodologice la prezenta ordonanta de urgenta.
(3) Contractul de concesiune trebuie sa contina interdictia pentru concesionar de a subconcesiona, in tot sau in parte, unei alte persoane obiectul concesiunii, cu exceptia cazurilor in care subconcesionarea este permisa, potrivit prezentei ordonante de urgenta.
(4) Contractul de concesiune va cuprinde si clauze contractuale referitoare la impartirea responsabilitatilor de mediu intre concedent si concesionar.

Art. 52
In contractul de concesiune trebuie precizate in mod distinct categoriile de bunuri ce vor fi utilizate de concesionar in derularea concesiunii, respectiv:
a) bunurile de retur ce revin de plin drept, gratuit si libere de orice sarcini concedentului la incetarea contractului de concesiune. Sunt bunuri de retur bunurile care au facut obiectul concesiunii;
b) bunurile proprii care la incetarea contractului de concesiune raman in proprietatea concesionarului. Sunt bunuri proprii bunurile care au apartinut concesionarului si au fost utilizate de catre acesta pe durata concesiunii.

Art. 53
(1) Concedentul poate modifica unilateral partea reglementara a contractului de concesiune, cu notificarea prealabila a concesionarului, din motive exceptionale legate de interesul national sau local, dupa caz.
(2) In cazul in care modificarea unilaterala a contractului ii aduce un prejudiciu, concesionarul are dreptul sa primeasca fara intarziere o justa despagubire.
(3) In caz de dezacord intre concedent si concesionar cu privire la suma despagubirii, aceasta va fi stabilita de catre instanta judecatoreasca competenta. Acest dezacord nu poate in niciun caz sa permita concesionarului sa nu isi execute obligatiile contractuale.

Art. 54
(1) Raporturile contractuale dintre concedent si concesionar se bazeaza pe principiul echilibrului financiar al concesiunii intre drepturile care ii sunt acordate concesionarului si obligatiile care ii sunt impuse.
(2) Concesionarul nu va fi obligat sa suporte cresterea sarcinilor legate de executia obligatiilor sale, in cazul in care aceasta crestere rezulta in urma:
a) unei masuri dispuse de o autoritate publica;
b) unui caz de forta majora sau unui caz fortuit.

Art. 55
(1) Concesionarul isi executa obligatiile potrivit termenilor si conditiilor prevazute in contractul de concesiune si in acord cu prevederile legale specifice bunului concesionat.
(2) Concedentul are dreptul sa verifice in perioada derularii contractului de concesiune modul in care sunt respectate clauzele acestuia de catre concesionar.

Art. 56
(1) Concesionarul are obligatia ca in termen de cel mult 90 de zile de la data semnarii contractului de concesiune sa depuna, cu titlu de garantie, o suma fixa reprezentand o cota-parte din suma obligatiei de plata catre concedent, stabilita de acesta si datorata pentru primul an de exploatare.
(2) Din aceasta suma sunt retinute, daca este cazul, penalitatile si alte sume datorate concedentului de catre concesionar, in baza contractului de concesiune.
(3) Concesionarul poate constitui drept garantie si titluri de credit, asupra carora se va institui garantie reala mobiliara, cu acordul concedentului.

Art. 57
(1) Incetarea contractului de concesiune poate avea loc in urmatoarele situatii:
a) la expirarea duratei stabilite in contractul de concesiune;
b) in cazul in care interesul national sau local o impune, prin denuntarea unilaterala de catre concedent, cu plata unei despagubiri juste si prealabile in sarcina acestuia, in caz de dezacord fiind competenta instanta de judecata;
c) in cazul nerespectarii obligatiilor contractuale de catre concesionar, prin reziliere de catre concedent, cu plata unei despagubiri in sarcina concesionarului;
d) in cazul nerespectarii obligatiilor contractuale de catre concedent, prin reziliere de catre concesionar, cu plata unei despagubiri in sarcina concedentului;
e) la disparitia, dintr-o cauza de forta majora, a bunului concesionat sau in cazul imposibilitatii obiective a concesionarului de a-l exploata, prin renuntare, fara plata unei despagubiri.
(2) La incetarea contractului de concesiune concesionarul este obligat sa restituie, in deplina proprietate, liber de orice sarcina, bunul concesionat.

Art. 58
(1) Contractul de concesiune va fi incheiat in limba romana, in doua exemplare, cate unul pentru fiecare parte.
(2) In cazul in care concesionarul este de o alta nationalitate sau cetatenie decat cea romana si daca partile considera necesar, contractul de concesiune se va putea incheia in patru exemplare, doua in limba romana si doua intr-o alta limba aleasa de ele.
(3) In situatia prevazuta la alin. (2) fiecare parte va avea cate un exemplar in limba romana si un exemplar in limba straina in care a fost redactat contractul.
(4) In caz de litigiu, exemplarele in limba romana ale contractului prevaleaza.

Art. 59
(1) Prin exceptie de la prevederile art. 14, bunurile proprietate publica pot fi concesionate prin atribuire directa companiilor nationale, societatilor nationale sau societatilor comerciale aflate in subordinea, sub autoritatea sau in coordonarea entitatilor prevazute la art. 5, care au fost infiintate prin reorganizarea regiilor autonome si care au ca obiect principal de activitate gestionarea, intretinerea, repararea si dezvoltarea respectivelor bunuri, dar numai pana la finalizarea privatizarii acestora.
(2) In cazurile prevazute la alin. (1) nu este necesara intocmirea studiului de oportunitate.
(3) Concesionarea prevazuta la alin. (1) se aproba prin hotarare a Guvernului, a consiliilor locale, judetene sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz.
(4) In masura in care se constata ca exploatarea bunului ce face obiectul concesiunii prevazute la alin. (1) implica in mod necesar si executarea unor lucrari si/sau prestarea unor servicii, concesionarul bunului are obligatia de a incheia contracte pe care, in functie de scopul urmarit si de activitatile desfasurate, sa le califice conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006.
(5) Prin exceptie de la prevederile art. 5 si 8, companiile nationale, societatile nationale sau societatile comerciale prevazute la alin. (1) pot subconcesiona bunurile proprietate publica care le-au fost concesionate potrivit alin. (1).
(6) Studiul de oportunitate al subconcesionarii se aproba de catre persoanele care, potrivit art. 5, au calitatea de concedent in contractul de concesiune.
(7) Subconcesionarea prevazuta la alin. (5) se aproba, pe baza studiului de oportunitate, prin hotarare a Guvernului, a consiliilor locale, judetene sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz.
(8) Prin hotararea de aprobare a concesionarii prevazuta la alin. (3) poate fi aprobata si subconcesionarea prevazuta la alin. (5).
(9) Fara a aduce atingere prevederilor alin. (6)-(8), regimul juridic al subconcesionarii prevazute la alin. (5) este cel instituit de prezenta ordonanta de urgenta pentru concesionare.
(10) Redeventa obtinuta prin subconcesionare se face venit la bugetul companiilor nationale, societatilor nationale sau societatilor comerciale care au subconcesionat bunurile apartinand proprietatii publice.
(11) Sumele reprezentand redeventa prevazuta la alin. (10) sunt utilizate numai pentru intretinerea, repararea, reabilitarea, modernizarea si/sau dezvoltarea bunurilor proprietate publica care au facut obiectul concesionarii si nu pot fi recuperate prin amortizare conform prevederilor legale in vigoare.


Capitolul V - Dosarul concesiunii


Art. 60
Concedentul are obligatia de a intocmi dosarul concesiunii pentru fiecare contract atribuit.

Art. 61
Dosarul concesiunii se pastreaza de catre concedent atat timp cat contractul de concesiune produce efecte juridice, dar nu mai putin de 5 ani de la data incheierii contractului respectiv.

Art. 62
Dosarul concesiunii trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele elemente:
a) studiul de oportunitate al concesiunii;
b) hotararea de aprobare a concesiunii si, dupa caz, hotararea de aprobare a subconcesiunii;
c) anunturile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta referitoare la procedura de atribuire a contractului de concesiune si dovada transmiterii acestora spre publicare;
d) documentatia de atribuire;
e) nota justificativa privind alegerea procedurii de atribuire, in cazul in care procedura aplicata a fost alta decat licitatia deschisa;
f) denumirea/numele ofertantului/ofertantilor a carui/a caror oferta/oferte a/au fost declarata/declarate castigatoare si motivele care au stat la baza acestei decizii;
g) justificarea hotararii de anulare a procedurii de atribuire, daca este cazul;
h) contractul de concesiune semnat.

Art. 63
(1) Dosarul concesiunii are caracter de document public.
(2) Accesul persoanelor la aceste informatii se realizeaza cu respectarea termenelor si procedurilor prevazute de reglementarile legale privind liberul acces la informatiile de interes public si nu poate fi restrictionat decat in masura in care aceste informatii sunt clasificate sau protejate de un drept de proprietate intelectuala, potrivit legii.


Capitolul VI - Dispozitii privind exercitarea controlului si solutionarea litigiilor privind concesionarea


Art. 64
Orice persoana care considera ca un contract a fost calificat drept contract de concesiune de bunuri proprietate publica, cu nerespectarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006, poate solicita punctul de vedere al Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice.
---------------------------
Modificat de Legea nr. 22/2007

Art. 65
Ministerele de resort si Ministerul Finantelor Publice, prin structurile cu atributii specifice de control, realizeaza verificarea concesiunilor de bunuri proprietate publica de interes national, iar Directia generala de administrare a marilor contribuabili, directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti realizeaza verificarea concesiunilor de bunuri proprietate publica de interes local, urmarind in special respectarea dispozitiilor referitoare la:
a) aplicarea hotararii de concesionare;
b) publicitatea;
c) documentatia de atribuire;
d) aplicarea procedurii de atribuire a contractului de concesiune;
e) dosarul concesiunii;
f) indeplinirea obligatiilor contractuale de catre concedent si concesionar.

Art. 66
(1) Solutionarea litigiilor aparute in legatura cu atribuirea, incheierea, executarea, modificarea si incetarea contractului de concesiune, precum si a celor privind acordarea de despagubiri se realizeaza potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile ulterioare.
(2) Actiunea in justitie se introduce la sectia de contencios administrativ a tribunalului in a carui jurisdictie se afla sediul concedentului.
(3) Impotriva hotararii tribunalului se poate declara recurs la sectia de contencios administrativ a curtii de apel, conform prevederilor legale.


Capitolul VII - Sanctiuni


Art. 67
Constituie contraventii la dispozitiile prezentei ordonante de urgenta:
a) nerespectarea termenului prevazut la art. 10 alin. (2);
b) atribuirea contractului de concesiune prin aplicarea altor proceduri decat cele prevazute la art. 14;
c) incalcarea prevederilor art. 16;
d) incalcarea prevederilor art. 20 alin. (1);
e) nerespectarea termenelor prevazute la art. 21 alin. (3), art. 27 alin. (3), art. 40 si 42;
f) aplicarea procedurii de negociere directa in alte cazuri decat cele prevazute de prezenta ordonanta de urgenta;
g) incalcarea prevederilor art. 36 alin. (1);
h) incalcarea prevederilor art. 39;
i) incalcarea prevederilor art. 41;
j) incalcarea prevederilor art. 45;
k) incalcarea prevederilor art. 56;
l) incalcarea prevederilor art. 59 alin. (11);
m) incalcarea prevederilor art. 60 si 61.

Art. 68
(1) Pentru savarsirea contraventiilor prevazute la art. 67 se aplica o amenda de la 5.000 lei (RON) la 15.000 lei (RON).
(2) Amenzile prevazute la alin. (1) pot fi aplicate atat persoanelor fizice, cat si persoanelor juridice.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre persoane imputernicite de structurile cu atributii de control.

Art. 69
Prevederile art. 67 si 68 referitoare la contraventii se completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata si modificata prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
---------------------------
Modificat de Legea nr. 22/2007


Capitolul VIII - Dispozitii tranzitorii si finale


Art. 70
Contractele de concesiune incheiate pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta raman supuse reglementarilor in vigoare la data incheierii lor.

Art. 71
Contractele de concesiune a terenurilor de orice natura vor fi inregistrate de catre concesionar in registrele de publicitate imobiliara sau in Cartea funciara.

Art. 72
In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Justitiei vor elabora si vor propune spre adoptare Guvernului norme metodologice.


Poate fi de interes si:
Procedura privind stingerea creantelor reprezentand impozite, taxe si alte venituri datorate bugetului de stat si/sau a creantelor reprezentand contributii sociale administrate de Ministerul Economiei si Finantelor prin trecerea in proprietatea publi
Ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr. 152/1998 privind infiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte, 35/2007
Lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 129/1992 privind protectia desenelor si modelelor industriale, legea nr. 280/2007
Ordonanta de urgenta pentru completarea titlului VII din Legea nr. 247/2005 privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente, oug nr. 118/2007
Legea privind dobandirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor de catre cetatenii straini si apatrizi, precum si de catre persoanele juridice straine, legea nr 312/2005
Legea nr. 293/2007 pentru modificarea si completarea Legii nr. 15/2003 privind sprijinul acordat tinerilor pentru construirea unei locuinte proprietate personala
Norma metodologica pentru punerea in aplicare a Programului national privind sprijinirea construirii de locuinte proprietate personala. Ordinul 166/2007 de aprobare
Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 54/2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publica, legea nr. 22/2007
Ordonanta 14/2007 pentru reglementarea modului si conditiilor de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului
Lege pentru modificarea Programului national privind sprijinirea construirii de locuinte proprietate personala, aprobat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/2006, legea nr. 351/2007
Ordonanta de urgenta pentru modificarea Programului national privind sprijinirea construirii de locuinte proprietate personala, aprobat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/2006, oug nr. 7/2007
Hotarare pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 1.481/2005 privind infiintarea Societatii Comerciale "Fondul Proprietatea" - S.A., hotarare nr. 1581/2007, Actul constitutiv al Fondului Proprietatea
Legea privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente 247/2005 - partea 4
Legea privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente 247/2005 - partea 1
Legea privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente 247/2005 - partea 3
Legea privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente 247/2005 - partea 2
Lege privind sprijinul acordat tinerilor pentru construirea unei locuinte proprietate personala, legea nr. 15/2003, republicata in 2008
Ordonanta de urgenta privind modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 14/2007 pentru reglementarea modului si conditiilor de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului, oug nr. 2/2008
Program national privind sprijinirea construirii de locuinte proprietate personala [2006]
Legea 64/1991 privind brevetele de inventie, republicata 2014


-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------


Alte reglementari




Termeni juridici, grupare tematica


Coordonator
Magdalena Popeanga

Website administrat de
Alioth Software
Politica de securitate
Termeni si conditii
 RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
217 useri online

Useri autentificati: