Ordin nr. 183/2010 privind constituirea si atributiile Comisiei fiscale centrale
Comisia Centrala Fiscala
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 99 din 12 februarie 2010
In temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului
Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 6 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile
si completarile ulterioare,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin
Articolul 1 - Scopul infiintarii comisiei
Pentru aplicarea unitara a prevederilor Legii nr. 571/2003
privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si
a actelor normative care reglementau taxa pe valoarea
adaugata, impozitul pe profit, accizele, impunerea unor venituri
realizate din Romania de persoane fizice si juridice nerezidente,
impozitul pe venit, inainte de intrarea in vigoare a Codului fiscal,
se constituie Comisia fiscala centrala la nivelul Ministerului
Finantelor Publice, denumita in continuare comisie.
Articolul 2 - Atributiile comisiei
Comisia emite decizii pentru:
a) problemele de natura fiscala, prin coroborarea legislatiei
din domeniu cu legislatia conexa, dupa caz, pentru care se
impune o solutionare unitara in vederea eliminarii interpretarilor
diferite in aplicarea legislatiei;
b) problemele ce privesc conflictele de competenta ivite intre
organele fiscale care nu sunt subordonate unui organ ierarhic
comun.
Articolul 3 - Sesizarea comisiei
(1) Directiile de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor
Publice selecteaza problematica care este de competenta
comisiei si o propun spre dezbatere, in vederea adoptarii unor
solutii unitare, inaintand propunerea Secretariatului tehnic al
comisiei.
(2) Documentatia necesara sesizarii comisiei se inainteaza
de catre directiile de specialitate din cadrul Ministerului
Finantelor Publice, respectiv de Comisia de proceduri fiscale
Secretariatului tehnic, care este organizat in cadrul Directiei de
politici si legislatie in domeniile vamal si nefiscal.
Articolul 4 - Functionarea comisiei
(1) Comisia functioneaza in prezenta tuturor membrilor
acesteia si are componenta prevazuta in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin. Membrii comisiei au drept de vot.
In cazul absentei unuia dintre membrii comisiei, la lucrarile
acesteia va participa persoana desemnata in scris de acesta.
(2) Comisia este coordonata de secretarul de stat care
raspunde de politica si legislatie fiscala, in calitate de presedinte.
(3) In cazul absentei presedintelui comisiei, atributiile
acestuia sunt exercitate de catre un alt membru al comisiei,
denumit in continuare presedinte de sedinta. Desemnarea
presedintelui de sedinta se face in scris de catre presedintele
comisiei.
(4) Pentru respectarea conditiilor cu privire la vot, prevazute
la art. 5, persoana desemnata ca presedinte de sedinta va
nominaliza in scris o alta persoana care sa exercite drepturile
derivate din calitatea sa de membru.
(5) In cazul in care comisia este sesizata in legatura cu
solutionarea unor conflicte de competenta ce privesc bugetele
locale, Secretariatul tehnic va invita membrii desemnati de
Asociatia Comunelor din Romania, Asociatia Oraselor din
Romania, Asociatia Municipiilor din Romania, Uniunea Nationala
a Consiliilor Judetene din Romania sau de Ministerul
Administratiei si Internelor sa participe la lucrarile comisiei, dupa
caz, in functie de problematica inscrisa pe ordinea de zi.
(6) Presedintele comisiei va solicita desemnarea de catre
autoritatile prevazute la alin. (5) a cate unei persoane care va fi
invitata sa participe la sedintele comisiei, in cazul in care se
dezbat problemele prevazute la art. 2 lit. b).
Articolul 5 - Sedintele comisiei
(1) Comisia se intruneste ori de cate ori este nevoie, dupa
cum urmeaza:
a) comisia se poate intruni si poate adopta decizii numai in
prezenta tuturor membrilor acesteia, in conditiile prevazute la
art. 4;
b) in cazul solutionarii unor conflicte de competenta ce
privesc bugetele locale, comisia se poate intruni si poate adopta
decizii in prezenta tuturor membrilor acesteia, inclusiv a
reprezentantilor desemnati potrivit art. 4 alin. (5).
(2) Modalitatea de vot in cadrul comisiei este votul deschis.
Prin exceptie, presedintele comisiei poate decide in anumite
cazuri adoptarea deciziilor prin vot secret.
(3) Deciziile se adopta cu votul a cel putin jumatate plus unu
din numarul membrilor comisiei.
(4) In caz de paritate de voturi, votul presedintelui comisiei
este decisiv.
(5) La lucrarile comisiei pot participa in calitate de invitati
permanenti 2 consultanti fiscali desemnati de Camera
Consultantilor Fiscali, care nu au drept de vot. In calitate de
participanti fara drept de vot pot fi invitati la sedinte de catre
presedintele comisiei si alti specialisti din cadrul directiilor de
specialitate ale Ministerului Finantelor Publice si Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala.
(6) Comisia analizeaza notele de prezentare, precum si
documentatia anexata si adopta, prin decizii, solutii unitare de
aplicare a prevederilor legale sau, dupa caz, respinge solutiile
propuse, motivand decizia luata.
(7) Deciziile astfel adoptate se aproba prin ordin al ministrului
finantelor publice, care se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
(8) In situatia in care comisia, in urma analizei punctelor
supuse dezbaterii, constata ca problematica nu se incadreaza
in dispozitiile art. 2, poate lua urmatoarele masuri:
a) emiterea unei decizii cu caracter consultativ prin care se
solutioneaza anumite probleme punctuale aflate in competenta
mai multor directii de specialitate din cadrul Ministerului
Finantelor Publice sau Agentiei Nationale de Administrare
Fiscala, atunci cand directiile de specialitate au puncte de
vedere contradictorii;
b) restituirea problematicii cu care a fost investita, atunci
cand constata ca aceasta intra in competenta exclusiva a unei
directii de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice
sau Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(9) Deciziile emise potrivit alin. (8) lit. a) nu se aproba prin
ordin al ministrului finantelor publice si nu se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Articolul 6 - Organizarea Secretariatului tehnic
In cadrul Directiei de politici si legislatie in domeniile vamal
si nefiscal se organizeaza la nivel de compartiment Secretariatul
tehnic al comisiei.
Articolul 7 - Atributiile Secretariatului tehnic
(1) Secretariatul tehnic al comisiei va tine un registru, in care
se vor inregistra cronologic toate solicitarile de inscriere pe
ordinea de zi a comisiei a temelor propuse de directiile de
specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice, respectiv
ale Comisiei de proceduri fiscale.
(2) Secretariatul tehnic verifica respectarea procedurii de
sesizare a comisiei cu privire la competenta sesizarii si existenta
opiniilor divergente.
(3) Dupa inregistrarea solicitarilor, Secretariatul tehnic al
comisiei intocmeste pentru fiecare tema propusa o nota de
prezentare, care are la baza notele de fundamentare elaborate
de directiile de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor
Publice. Nota de prezentare trebuie sa contina cel putin
urmatoarele elemente, fara a se limita la acestea:
a) fundamentarea in fapt si de drept a problematicii cu care
este sesizata comisia;
b) prezentarea opiniilor divergente care au determinat
sesizarea comisiei;
c) solutiile propuse de directiile de specialitate aflate in
divergenta.
Nota de prezentare va cuprinde, dupa caz, mentiuni cu privire la
jurisprudenta relevanta referitoare la problematica in discutie.
(4) Pe baza propunerilor primite se intocmeste ordinea de zi.
Inscrierea punctelor pe ordinea de zi se face in functie de
vechimea solicitarilor, grupate pe categorii de impozite.
(5) Ordinea de zi a comisiei, la care se anexeaza notele de
prezentare, se inainteaza de catre Secretariatul tehnic
presedintelui comisiei si se supune aprobarii acestuia.
(6) Comisia dezbate punctele aflate pe ordinea de zi, cu
respectarea succesiunii prevazute la alin. (4) teza a II-a. Prin
exceptie, membrii comisiei pot vota in conditiile art. 5 alin. (2)
dezbaterea anumitor puncte inscrise pe ordinea de zi cu
prioritate.
(7) Separat de registrul prevazut la alin. (1), Secretariatul
tehnic va tine si un registru pentru deciziile comisiei, in care se
vor consemna:
a) data sedintei;
b) participantii (nominal);
c) ordinea de zi;
d) modul de votare a deciziei, fara nominalizarea votului
exprimat de fiecare membru al comisiei;
e) numarul atribuit deciziei.
(8) Cu cel putin 3 zile inaintea sedintei, Secretariatul tehnic
distribuie membrilor comisiei si invitatilor nota de prezentare a
problemelor supuse dezbaterii si solutiile propuse, sub
semnatura membrilor comisiei.
(9) Procesul-verbal al sedintei comisiei se redacteaza prin
grija Secretariatului tehnic si va consemna indeplinirea
formalitatilor de convocare, data si locul sedintei, dezbaterile in
rezumat, precum si hotararile luate, urmand a fi semnat de catre
toti membrii comisiei sau de persoanele desemnate ca
inlocuitori ai acestora, participanti la dezbateri.
(10) In termen de 3 zile de la data sedintei, Secretariatul
tehnic redacteaza decizia, care va contine numai solutiile
aprobate de comisie, si proiectul de ordin, pe care il va inainta
spre aprobare ministrului finantelor publice.
(11) Prin grija Secretariatului tehnic si a membrilor, decizia
comisiei se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice si
se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Articolul 8 - Conflicte de competenta
(1) In cazul in care o anumita problematica presupune atat
emiterea unei decizii de aplicare unitara a legislatiei fiscale, cat
si emiterea unei decizii de aplicare unitara a legislatiei privind
procedura fiscala si au fost sesizate atat comisia, cat si Comisia
de proceduri fiscale, cea din urma va suspenda procedura de
emitere a unei decizii pana la momentul emiterii deciziei de catre
comisie. Prin exceptie, in functie de caracteristicile impuse de
fiecare problematica, comisia poate solicita Comisiei de
proceduri fiscale sa emita o decizie de aplicare unitara a
legislatiei privind procedura fiscala anterior celei emise de
comisie.
(2) In cazul in care Comisia de proceduri fiscale a emis o
decizie de aplicare unitara a legislatiei privind procedura fiscala
anterior emiterii unei decizii de catre comisie, iar decizia a fost
deja aprobata prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala, care a fost publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, se va proceda la medierea intre cele doua
comisii.
(3) Medierea intre cele doua comisii se va realiza prin
convocarea unei sedinte reunite a celor doua comisii. Sedintele
comisiilor reunite vor fi conduse de presedintele comisiei.
(4) Dupa mediere, in cazul in care comisiile reunite vor
adopta o solutie comuna, comisia va emite o decizie conform
celor votate, iar Comisia de proceduri fiscale va emite la randul
sau o decizie de amendare a deciziei adoptate initial.
(5) In cazul in care in urma medierii nu se ajunge la o solutie
comuna, comisia va prezenta ministrului finantelor publice cele
doua solutii, iar acesta va decide asupra formei finale.
Articolul 9 - Regulamentul de organizare si functionare al comisiei
Modul de desfasurare a lucrarilor comisiei se stabileste prin
regulamentul de organizare si functionare al acesteia.
Articolul 10 - Efectele deciziilor
(1) Deciziile de aplicare unitara ale comisiei nu au impact
asupra actelor administrative fiscale ramase definitive si
irevocabile in sistemul cailor de atac.
(2) Solutiile unitare adoptate prin decizii ale comisiei si
aprobate prin ordin al ministrului finantelor publice sunt
aplicabile de la data intrarii in vigoare a actului normativ avut in
vedere la solutionarea fiecarei spete.
Articolul 11 - Abrogari
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga
Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 1.318/2008 privind
constituirea si atributiile Comisiei fiscale centrale, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 352 din 7 mai 2008.
Articolul 12 - Publicare
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
ANEXA - Componenta Comisiei fiscale centrale
Nr. Functia si domeniul Statutul in Comisia
crt. fiscala centrala
1 Secretar de stat cu atributii in domeniul politicii si legislatiei fiscale Presedinte
2 Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala Vicepresedinte
3 Vicepresedinte al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pe probleme de inspectie fiscala membru
4 Secretar general la Ministerul Finantelor Publice membru
5 Director general al Directiei generale juridice din cadrul Ministerului Finantelor Publice membru
6 Director al Directiei legislatie impozite directe din cadrul Ministerului Finantelor Publice membru
7 Director al Directiei legislatie in domeniul TVA din cadrul Ministerului Finantelor Publice membru
8 Director al Directiei legislatie in domeniul accizelor din cadrul Ministerului Finantelor Publice membru
9 Director al Directiei de politici si legislatie in domeniile vamal si nefiscal din
cadrul Ministerului Finantelor Publice membru
10 Director al Directiei legislatie Cod procedura fiscala membru
11 Director al Directiei de legislatie si reglementari contabile din cadrul Ministerului
Finantelor Publice membru
12 Director general al Directiei generale de proceduri pentru administrarea
veniturilor din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala membru
13 Director al Directiei generale de solutionare a contestatiilor din cadrul
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala membru
14 Director al Directiei generale de planificare strategica si monitorizare a realizarii
creantelor bugetare din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala membru
15 Director al Directiei generale coordonare inspectie fiscala din cadrul Agentiei Nationale
de Administrare Fiscala membru
16 Director al Directiei generale juridice din cadrul Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala membru
17 Director al Directiei generale de metodologii fiscale si asistenta a contribuabililor
din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala membru
18* Reprezentant al Asociatiei Comunelor din Romania membru
19* Reprezentant al Asociatiei Oraselor din Romania membru
20* Reprezentant al Asociatiei Municipiilor din Romania membru
21* Reprezentant al Uniunii Nationale a Consiliilor Judetene din Romania membru
22* Reprezentant al Ministerului Administratiei si Internelor membru
-----------------------------------------------------------
* Numai in cazul in care se dezbat problemele prevazute la art. 4 alin. (5) din ordin. Invitatia va fi transmisa numai acelor membri ai comisiei a caror
activitate are legatura cu problematica ce urmeaza a fi analizata in cadrul unei sedinte a comisiei.
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|