Ordin 2137/2011 privind aprobarea Instructiunilor pentru aplicarea titlului IX din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 380 din 31 mai 2011
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
In temeiul dispozitiilor art. 12 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 109/2009 privind organizarea si functionarea Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 205218 si art. 228 alin. (2^1) din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:
Art. 1 Se aproba Instructiunile pentru aplicarea titlului IX
din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, prevazute in anexa care face parte integranta din
prezentul ordin.
Art. 2 Dispozitiile prezentului ordin se aplica de toate
organele fiscale implicate in solutionarea unor contestatii
formulate impotriva actelor administrative fiscale.
Art. 3 La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se
abroga prevederile Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala nr. 519/2005 privind aprobarea
Instructiunilor pentru aplicarea titlului IX din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala,
republicata, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 893 din 6 octombrie 2005.
Art. 4 Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
ANEXA - Instructiuni pentru aplicarea titlului IX din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
1. Instructiuni pentru aplicarea art. 205 din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
(denumita in continuare Codul de procedura fiscala)
Posibilitatea de contestare
1.1. Orice persoana care formuleaza o contestatie pentru
lipsa unui act administrativ fiscal trebuie sa demonstreze dreptul
sau sau interesul legitim lezat.
1.2. Prin lipsa actului administrativ fiscal se intelege
nesolutionarea in termenul legal a unei cereri a contribuabilului
pentru emiterea unui act administrativ fiscal.
1.3. In cazul deciziilor emise potrivit art. 89 din Codul de
procedura fiscala, bazele de impunere se pot contesta numai
prin contestarea deciziei referitoare la baza de impunere, nu si
a deciziilor de impunere emise ulterior in temeiul acesteia.
2. Instructiuni pentru aplicarea art. 206 din Codul de
procedura fiscala Forma si continutul contestatiei
2.1. In situatia in care contestatorul precizeaza ca obiectul
contestatiei il formeaza actul administrativ fiscal atacat, fara insa
a mentiona, inauntrul termenului acordat de organul de
solutionare, cuantumul sumei totale contestate, individualizata
pe feluri de impozite, taxe, datorie vamala, contributii, precum si
accesorii ale acestora, sau masurile pe care le contesta,
contestatia se considera formulata impotriva intregului act
administrativ fiscal.
2.2. In situatia in care contestatia este formulata printr-un
imputernicit al contestatorului, organele de solutionare
competente vor verifica imputernicirea, iar in cazul in care
contestatorul se afla in procedura de insolventa/reorganizare/
faliment/lichidare, contestatia va purta semnatura si stampila
administratorului special/administratorului judiciar sau a
lichidatorului, dupa caz.
2.3. In situatia in care contestatia nu indeplineste cerintele
care privesc depunerea in original a imputernicirii sau in copie
legalizata, semnatura, precum si stampilarea acesteia, organele
de solutionare competente vor solicita contestatorului, printr-o
scrisoare recomandata cu confirmare de primire, ca in termen
de 5 zile de la comunicare sa indeplineasca aceste cerinte. In
caz contrar, contestatia va fi respinsa, fara a se mai antama
fondul cauzei.
2.4. Confirmarile de primire se vor anexa la dosarul cauzei.
2.5. Organul de solutionare competent nu se poate substitui
contestatorului cu privire la motivele de fapt si de drept pentru
care a contestat actul administrativ fiscal respectiv.
3. Instructiuni pentru aplicarea art. 207 din Codul de
procedura fiscala Termenul de depunere a contestatiei
3.1. Contestatia se depune la organul fiscal emitent al actului
administrativ fiscal contestat, iar la primirea contestatiei organul
emitent al actului administrativ fiscal va intocmi dosarul
contestatiei, precum si referatul cu propuneri de solutionare.
Intocmirea dosarului contestatiei nu este obligatorie in situatia in
care, potrivit art. 209 alin. (2) din Codul de procedura fiscala,
organul emitent este competent pentru solutionarea contestatiei.
3.2. Dosarul contestatiei va cuprinde: contestatia in original,
care trebuie sa poarte semnatura persoanei indreptatite, precum
si amprenta stampilei, in cazul contestatorului persoana juridica,
imputernicirea avocatiala in original sau in copie legalizata,
dupa caz, actul prin care se desemneaza administratorul
special/administratorul judiciar/lichidatorul, actul administrativ
fiscal atacat, in copie, precum si anexele acestuia, copii ale
documentelor care au legatura cu cauza supusa solutionarii,
documentele depuse de contestator si sesizarea penala in
copie, daca este cazul.
3.3. In situatia in care competenta de solutionare nu ii
apartine, organul emitent al actului atacat va inainta dosarul
contestatiei, precum si referatul cu propuneri de solutionare
organului de solutionare competent, in termen de 5 zile de la
data inregistrarii contestatiei, dupa verificarea indeplinirii
cerintelor procedurale.
3.4. In cazul in care contestatia este depusa la un organ
fiscal necompetent, aceasta va fi inaintata, in termen de 5 zile
de la data primirii, organului fiscal emitent al actului administrativ
atacat.
3.5. In cazul in care contestatia este depusa direct la organul
competent de solutionare, acesta o va transmite organului
emitent al actului atacat, in vederea constituirii dosarului
contestatiei, a verificarii conditiilor procedurale, precum si a
intocmirii referatului cu propuneri de solutionare.
3.6. Referatul cu propuneri de solutionare cuprinde precizari
privind indeplinirea conditiilor de procedura, mentiuni privind
sesizarea organelor de urmarire si cercetare penala, dupa caz,
precum si propuneri de solutionare a contestatiei, avand in
vedere toate argumentele contestatorului si documentele in
sustinere; in caz contrar dosarul se restituie in vederea
completarii.
3.7. In referat se va mentiona obligatoriu daca s-a facut sau
nu sesizare penala.
3.8. Referatul se aproba de conducatorul organului fiscal
emitent al actului administrativ fiscal atacat.
3.9. In conditiile in care din actele dosarului cauzei nu se
poate verifica respectarea termenului de depunere a
contestatiei, iar in urma demersurilor intreprinse nu se poate
face dovada datei la care contestatorul a luat la cunostinta de
actul administrativ fiscal atacat, inclusiv in situatia in care
comunicarea prin publicitate a fost viciata prin nerespectarea
procedurii in materie, aceasta va fi considerata depusa in
termenul legal.
In situatia depunerii prin posta a contestatiei, organul emitent
al actului administrativ fiscal atacat este obligat sa anexeze la
dosarul contestatiei plicul prin care a fost transmisa contestatia.
3.10. Dispozitiile privind termenele din Codul de procedura
civila se aplica in mod corespunzator, astfel:
a) Termenul de depunere a contestatiei se calculeaza pe zile
libere, cu exceptia cazului in care prin lege se prevede altfel,
neintrand in calcul nici ziua cand a inceput, nici ziua cand s-a
sfarsit termenul.
De exemplu: Actul administrativ fiscal este comunicat
contribuabilului in data de 29 iunie, termenul de 30 de zile
incepe sa curga de la data de 30 iunie si se implineste in data
de 29 iulie, astfel incat ultima zi de depunere a contestatiei este
30 iulie.
b) Termenul care se sfarseste intr-o zi de sarbatoare legala
sau cand serviciul este suspendat (de exemplu, zile de repaus
saptamanal) se va prelungi pana la sfarsitul primei zile de lucru
urmatoare.
De exemplu: In situatia in care data de 30 iunie prezentata la
exemplul anterior este sambata, ultima zi de depunere a
contestatiei este luni, 1 august.
c) Termenul de 3 luni prevazut la art. 207 alin. (4) din Codul
de procedura fiscala se sfarseste in ziua lunii corespunzatoare
zilei de plecare.
De exemplu: Actul administrativ fiscal este comunicat
contribuabilului in data de 15 ianuarie, termenul de 3 luni se
sfarseste in data de 15 aprilie, astfel incat ultima zi de depunere
a contestatiei este data de 15 aprilie.
d) Termenul care, incepand la data de 29, 30 sau 31 a lunii,
se sfarseste intr-o luna care nu are o asemenea zi se va socoti
implinit in ultima zi a lunii, cum ar fi exemplul expus mai jos:
Actul administrativ fiscal este comunicat in data de
30 noiembrie, termenul de 3 luni se sfarseste in ultima zi a lunii
februarie, respectiv 28 sau 29 februarie, reprezentand ultima zi
de depunere a contestatiei.
3.11. Cand contestatorul isi majoreaza pretentiile, dispozitiile
procedurale privind termenul de depunere a contestatiei se
aplica corespunzator pentru diferentele contestate suplimentar.
3.12. Contestatia poate fi depusa in termenul de 3 luni in
situatia in care actul administrativ atacat nu cuprinde unul dintre
elementele prevazute la art. 43 alin. (2) lit. i) din Codul de
procedura fiscala.
4. Instructiuni pentru aplicarea art. 208 din Codul de
procedura fiscala Retragerea contestatiei
4.1. Cererea de retragere trebuie sa fie semnata de
contestator sau de imputernicit, cu indeplinirea acelorasi conditii
de forma prevazute la formularea si depunerea contestatiei.
Dovada calitatii de imputernicit se face potrivit legii. In cazul in
care contestatorul se afla in procedura de insolventa/
reorganizare/faliment/lichidare, cererea de retragere a
contestatiei va purta semnatura si stampila administratorului
special/administratorului judiciar sau a lichidatorului, dupa caz.
4.2. Persoanele fizice vor anexa la cererea de retragere
copia actului de identitate.
4.3. Dupa primirea cererii de retragere a contestatiei, organul
de solutionare competent va comunica contestatorului decizia
prin care ia act de renuntarea la contestatie.
5. Instructiuni pentru aplicarea art. 209 din Codul de
procedura fiscala Organul competent
5.1. Actele administrative fiscale care intra in competenta de
solutionare a organelor specializate prevazute la art. 209 alin. (1)
din Codul de procedura fiscala sunt cele prevazute expres si
limitativ de lege.
5.2. Prin organ central cu atributii de inspectie fiscala,
prevazut la art. 209 alin. (1) lit. c) din Codul de procedura fiscala,
se intelege directia din cadrul Agentiei Nationale de Administrare
Fiscala care are competenta pentru desfasurarea la nivel
national a activitatii de inspectie fiscala in toate domeniile de
activitate si la toate categoriile de contribuabili, in vederea
identificarii si combaterii evaziunii fiscale.
5.3. Alte acte administrative fiscale pot fi: dispozitia de
masuri, decizia privind stabilirea raspunderii reglementata de
art. 28 din Codul de procedura fiscala, notele de compensare,
instiintari de plata, procesul-verbal privind calculul dobanzilor
cuvenite contribuabilului, declaratiile vamale de punere in libera
circulatie etc.
5.4. Competenta de solutionare este data de cuantumul total
al sumelor contestate, reprezentand impozite, taxe, contributii,
datorie vamala stabilite de plata de catre organul fiscal, accesorii
ale acestora, precum si al diminuarii pierderii fiscale.
5.5. In cazul solutionarii contestatiei formulate impotriva unei
decizii de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare de
plata stabilite de inspectia fiscala emisa ca urmare a inspectiei
fiscale efectuate pentru solutionarea unui decont cu suma
negativa de TVA cu optiune de rambursare, competenta de
solutionare este data de suma stabilita ca TVA suplimentara de
plata.
5.6. In situatia in care, in urma unei inspectii fiscale efectuate
la un contribuabil, organul de inspectie fiscala emite atat decizie
de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare de plata
stabilite de inspectia fiscala, cat si dispozitie de masuri privind
diminuarea pierderii fiscale, cele doua acte administrative fiscale
sunt acte distincte, competenta de solutionare fiind cea care
rezulta din suma contestata aferenta fiecarui act administrativ
fiscal luat individual. In situatia dispozitiei de masuri privind
diminuarea pierderii fiscale, competenta de solutionare este
data de suma cu care se diminueaza pierderea. Determinarea
competentei de solutionare in functie de valoarea si natura
juridica a fiecarui act administrativ fiscal, luat individual, poate fi
stabilita numai in ipoteza in care intre Dispozitia de masuri
privind diminuarea pierderii fiscale si Decizia de impunere
privind obligatiile fiscale suplimentare de plata stabilite de
inspectia fiscala, emise in urma inspectiei fiscale, de catre
acelasi organ de inspectie fiscala pentru acelasi contribuabil, nu
exista nicio legatura.
5.7. Atunci cand, ca urmare a constatarii pierderii inlesnirilor
la plata, contestatorului i se stabilesc, pe cale de consecinta,
debite si accesorii, competenta de solutionare a contestatiei
apartine organelor prevazute la art. 209 alin. (1) din Codul de
procedura fiscala, in functie de cuantumul sumei contestate.
5.8. In cazul contestatiilor formulate de contribuabilii
nerezidenti, pentru care nu a fost stabilita competenta de
administrare conform art. 36 alin. (3) din Codul de procedura
fiscala, competenta de solutionare a contestatiei revine
organelor specializate constituite la nivelul directiilor generale in
a caror raza teritoriala se face constatarea actului sau a faptului
supus dispozitiilor legale fiscale.
6. Instructiuni pentru aplicarea art. 210 din Codul de
procedura fiscala Decizia de solutionare
6.1. In solutionarea contestatiei, organele de solutionare
competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se
pronunta prin decizie.
6.2. Decizia emisa in solutionarea contestatiei este definitiva
in sistemul cailor administrative de atac, in sensul ca asupra ei
organul de solutionare competent nu mai poate reveni, cu
exceptia situatiilor privind indreptarea erorilor materiale, potrivit
legii, si este obligatorie pentru organele fiscale emitente ale
actelor administrative fiscale contestate.
7. Instructiuni pentru aplicarea art. 211 din Codul de
procedura fiscala Forma si continutul deciziei de
solutionare a contestatiei
7.1. Decizia se semneaza de catre directorul general al
Directiei generale de solutionare a contestatiilor din cadrul
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, de conducatorii
directiilor generale ale finantelor publice judetene/a municipiului
Bucuresti sau de inlocuitorii acestora, dupa caz.
7.2. In cazul contestatiilor solutionate potrivit art. 209 alin. (2)
din Codul de procedura fiscala, decizia se semneaza de
conducatorul organului fiscal din care face parte organul fiscal
competent in solutionarea acestor contestatii.
7.3. In situatia in care inlocuitorii conducatorilor directiilor
generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, sunt conducatorii organului de inspectie fiscala, va fi
desemnata o alta persoana din cadrul directiei generale
respective, care sa semneze decizia de solutionare.
7.4. Decizia privind solutionarea contestatiei se intocmeste si
se comunica astfel:
a) cate un exemplar se comunica contestatorului,
persoanelor introduse in procedura de solutionare a contestatiei,
organului care a intocmit actul atacat, dupa caz;
b) un exemplar ramane la dosarul contestatiei;
c) un exemplar se pastreaza la dosarul deciziilor.
7.5. In situatia in care decizia de solutionare a contestatiei
priveste creante fiscale, organul emitent al actului fiscal atacat
va inainta o copie a deciziei la compartimentul/serviciul/biroul
cu atributii de evidenta analitica pe platitori.
7.6. Organele care solutioneaza contestatiile vor tine
evidenta acestora intr-un registru, din care sa rezulte identitatea
contestatorului, obiectul cauzei, modul de solutionare si de
comunicare a solutiei si calea de atac.
8. Instructiuni pentru aplicarea art. 212 din Codul de
procedura fiscala Introducerea altor persoane in
procedura de solutionare
8.1. In procedura de solutionare a contestatiilor interventia
altor persoane poate fi voluntara sau fortata.
8.2. Interventia voluntara este forma de participare la cerere,
in solutionarea contestatiilor, a tertilor ale caror interese juridice
de natura fiscala sunt afectate in urma emiterii deciziei.
8.2.1. Interventia voluntara se face la cererea unei terte
persoane care urmareste realizarea unui interes propriu.
8.2.2. Interventia se poate depune la organul competent de
solutionare pana la emiterea deciziei de solutionare a
contestatiei.
8.2.3. Organul de solutionare competent se va pronunta
asupra admisibilitatii cererii, urmand a fi instiintat intervenientul
printr-o adresa.
8.2.4. Atunci cand interventia urmareste realizarea sau
conservarea unor interese de natura juridica fiscala proprii,
aceasta are caracter principal.
8.2.5. Atunci cand interventia este facuta pentru apararea
dreptului uneia dintre parti, aceasta are caracter accesoriu.
8.2.6. Atat in cazul interventiei cu caracter principal, cat si in
cazul interventiei cu caracter accesoriu, cererea de interventie
trebuie sa indeplineasca cerintele prevazute pentru forma si
continutul contestatiei, iar asupra cererii de interventie principala
organele competente de solutionare se vor pronunta prin
decizie.
8.3. Interventia fortata este forma de participare a tertilor in
solutionarea contestatiilor, care sunt introdusi de catre organele
de solutionare din oficiu sau la cererea contestatorului. In cazul
in care cererea de interventie fortata este formulata de
contestator, aceasta va fi motivata in fapt si in drept.
8.3.1. Organul de solutionare competent se va pronunta
asupra admisibilitatii cererii, urmand a fi instiintat contestatorul
printr-o adresa.
8.3.2. Introducerea din oficiu a intervenientilor se realizeaza
printr-o adresa a organului de solutionare care instrumenteaza
cauza.
8.3.3. Interventia fortata la solicitarea contestatorului se
poate depune la organul competent de solutionare pana la
emiterea deciziei de solutionare a contestatiei.
9. Instructiuni pentru aplicarea art. 213 din Codul de
procedura fiscala Solutionarea contestatiei
9.1. Pentru lamurirea cauzelor, organul de solutionare
competent poate solicita puncte de vedere directiilor de
specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice si Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala sau altor institutii competente
sa se pronunte in cauzele respective.
Directiile de specialitate vor transmite punctele de vedere in
termen de cel mult 10 zile de la solicitare.
9.2. In situatia in care pentru aceeasi cauza exista puncte de
vedere contradictorii sau contrare punctului de vedere exprimat
de organul de solutionare competent, cauza respectiva poate fi
supusa dezbaterii Comisiei fiscale centrale din Ministerul
Finantelor Publice, potrivit legii.
9.3. Organul de solutionare competent va verifica existenta
exceptiilor de procedura si, mai apoi, a celor de fond, inainte de
a proceda la solutionarea pe fond a contestatiei.
9.4. In solutionarea contestatiilor, exceptiile de procedura pot
fi urmatoarele: exceptia de nerespectare a termenului de
depunere a contestatiei, exceptia de necompetenta a organului
care a incheiat actul contestat, exceptia lipsei semnaturii sau a
stampilei de pe contestatie.
9.5. Exceptiile de fond in procedura de solutionare a
contestatiilor pot fi urmatoarele: exceptia lipsei de interes,
exceptia lipsei de calitate procesuala, prescriptia, puterea de
lucru judecat si exceptia reverificarii pentru aceeasi perioada si
pentru aceleasi obligatii fiscale.
9.6. In situatiile in care organele competente au de solutionat
doua sau mai multe contestatii, formulate de aceeasi persoana
fizica sau juridica impotriva unor titluri de creanta fiscala, sau
alte acte administrative fiscale incheiate de aceleasi organe
fiscale sau alte organe fiscale vizand aceeasi categorie de
obligatii fiscale sau tipuri diferite, dar care sub aspectul
cuantumului se influenteaza reciproc, se va proceda la
conexarea dosarelor, daca prin aceasta se asigura o mai buna
administrare si valorificare a probelor in rezolvarea cauzei.
9.7. Prin conexarea dosarelor nu se poate stabili o alta
competenta de solutionare decat cea care rezulta din
contestarea fiecarui act administrativ fiscal luat individual.
9.8. In cazul in care contestatorul isi restrange sau isi
majoreaza pretentiile formulate initial, organul de solutionare
investit isi va declina competenta in favoarea organului de
solutionare competent.
9.9. In cazul in care contestatiile sunt astfel formulate incat
au si alt caracter pe langa cel de cale administrativa de atac,
pentru aceste aspecte cererea se va inainta organelor
competente de catre organul investit cu solutionarea caii
administrative de atac, dupa solutionarea acesteia.
9.10. La solicitarea organului de solutionare a contestatiei,
pentru lamurirea aspectelor care fac obiectul contestatiei,
organele competente vor efectua cercetare la fata locului,
intocmind in acest sens proces-verbal de cercetare la fata
locului, care va fi atasat la dosarul contestatiei aflat in curs de
solutionare.
9.11. Dispozitiile art. 40 din Codul de procedura fiscala
privind abtinerea si recuzarea se aplica in mod corespunzator.
10. Instructiuni pentru aplicarea art. 214 din Codul de
procedura fiscala Suspendarea procedurii de solutionare
a contestatiei pe cale administrativa
10.1. Daca prin decizie se suspenda solutionarea
contestatiei pana la rezolvarea cauzei penale, organul de
solutionare competent va relua procedura administrativa, in
conditiile art. 213 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, numai
dupa incetarea definitiva si irevocabila a motivului care a
determinat suspendarea. Aceasta trebuie dovedita de catre
organele fiscale sau de contestator printr-un inscris emis de
organele abilitate. Solutia data de organele de cercetare si
urmarire penala trebuie insotita de rezolutia motivata, atunci
cand suspendarea a fost pronuntata pana la rezolvarea cauzei
penale. Daca solicitarea de reluare a procedurii de solutionare
apartine imputernicitului contestatorului, altul decat cel care a
formulat contestatia, acesta trebuie sa faca dovada calitatii de
imputernicit, conform pct. 2.22.4 din prezentele instructiuni.
10.2. In situatia in care solicitarea de reluare a procedurii
apartine contestatorului, organele de solutionare vor cere
organului fiscal abilitat, printr-o adresa, comunicarea faptului ca
motivul de incetare a suspendarii solutionarii contestatiei a
ramas definitiv/definitiv si irevocabil.
10.3. La reluarea procedurii administrative, organul de
solutionare competent poate solicita organului fiscal care a
sesizat organele de urmarire si cercetare penala punctul de
vedere privind solutionarea contestatiei in raport cu solutia
organelor penale.
10.4. La solutionarea contestatiilor, organele de solutionare
se vor pronunta si in raport cu motivarea rezolutiilor de scoatere
de sub urmarire penala, neincepere sau incetare a urmaririi
penale, precum si a expertizelor efectuate in cauza, in masura
in care au implicatii asupra aspectelor fiscale.
10.5. In situatia in care contestatia este formulata atat
impotriva deciziei de impunere privind obligatiile fiscale
suplimentare de plata stabilite de inspectia fiscala, cat si
impotriva unei dispozitii de masuri privind diminuarea pierderii
fiscale, daca solutionarea contestatiei privind unul dintre cele
doua acte administrative fiscale afecteaza modul de solutionare
al celuilalt act administrativ fiscal, se va tine cont de prevederile
art. 214 alin. (1) lit. b) din Codul de procedura fiscala, in sensul
ca organul de solutionare competent poate sa suspende
procedura de solutionare a unui act administrativ fiscal, pana la
definitivarea altei judecati.
10.6. Suspendarea procedurii de solutionare a contestatiei
pe cale administrativa trebuie motivata de legatura de
cauzalitate dintre obligatiile fiscale si stabilirea de catre organele
de urmarire penala a faptului ca exista indiciile savarsirii unei
infractiuni.
10.7. Organul de solutionare competent poate suspenda
procedura de solutionare a contestatiei, la cererea
contestatorului, daca acesta prezinta motive intemeiate, cu
exceptia situatiei in care motivul suspendarii il reprezinta
cererea inaintata instantei judecatoresti competente prin care sa
solicitat suspendarea executarii actului administrativ fiscal
contestat. Amanarea datei de solutionare a contestatiei se poate
solicita o singura data. La aprobarea suspendarii, organul de
solutionare competent va stabili si termenul pana la care se
suspenda procedura. Procedura administrativa este reluata la
incetarea motivului care a determinat suspendarea sau, dupa
caz, la expirarea termenului stabilit de organul de solutionare
competent, indiferent daca motivul care a determinat
suspendarea a incetat sau nu.
11. Instructiuni pentru aplicarea art. 216 din Codul de
procedura fiscala Solutii asupra contestatiei
11.1. Contestatia poate fi respinsa ca:
a) neintemeiata, in situatia in care argumentele de fapt si de
drept prezentate in sustinerea contestatiei nu sunt de natura sa
modifice cele dispuse prin actul administrativ fiscal atacat;
b) nemotivata, in situatia in care contestatorul nu prezinta
argumente de fapt si de drept in sustinerea contestatiei sau
argumentele aduse nu sunt incidente cauzei supuse solutionarii;
c) fiind fara obiect, in situatia in care sumele si masurile
contestate nu au fost stabilite prin actul administrativ fiscal atacat
sau daca prin reluarea procedurii administrative, luandu-se act
de solutia pronuntata de instanta penala, se constata ca cererea
ramane lipsita de obiect;
d) inadmisibila, in situatia contestarii deciziilor de impunere
emise in temeiul deciziei referitoare la baza de impunere, avand
in vedere prevederile art. 205 alin. (6) din Codul de procedura
fiscala.
11.2. Aceste solutii nu sunt prevazute limitativ.
11.3. Prin decizie se poate lua act de renuntarea la
contestatie, in situatia in care contestatorul solicita retragerea
acesteia.
11.4. Prin decizie se poate constata autoritatea de lucru
judecat atunci cand exista identitate de obiect, parti si cauza.
Este lucru judecat atunci cand exista a doua contestatie care
are acelasi obiect, este intemeiata pe aceeasi cauza si este intre
aceleasi parti, facuta de ele si in contra lor in aceeasi calitate.
Exceptia puterii lucrului judecat se poate ridica atat de organul
de solutionare a contestatiei de parti, cat si de orice persoana
direct interesata.
11.5. In situatia in care se pronunta o solutie de desfiintare
totala sau partiala a actului atacat, in considerentele deciziei se
vor prezenta numai motivele care au condus la desfiintare.
11.6. Decizia de desfiintare va fi pusa in executare in termen
de 30 de zile de la data comunicarii, iar verificarea va viza strict
aceeasi perioada si acelasi obiect al contestatiei pentru care
s-a emis decizia, inclusiv pentru calculul accesoriilor aferente.
11.7. Prin noul act administrativ fiscal, intocmit conform
considerentelor deciziei de solutionare, nu se pot stabili in
sarcina contestatorului sume mai mari decat cele din actul
desfiintat, acesta putand fi contestat potrivit legii.
12. Instructiuni pentru aplicarea art. 217 din Codul de
procedura fiscala Respingerea contestatiei pentru
neindeplinirea conditiilor procedurale
12.1. Contestatia poate fi respinsa ca:
a) nedepusa la termen, in situatia in care aceasta a fost
depusa peste termenul prevazut de lege;
b) fiind depusa de o persoana lipsita de calitatea de a
contesta, in situatia in care aceasta este formulata de o
persoana fizica sau juridica lipsita de calitate procesuala;
c) fiind depusa de o persoana lipsita de capacitate de
exercitiu, potrivit legii;
d) lipsita de interes, in situatia in care contestatorul nu
demonstreaza ca a fost lezat in dreptul sau interesul sau legitim;
e) prematur formulata, in situatia in care sumele contestate
nu sunt individualizate prin titlu de creanta si in situatia in care
nu au fost emise decizii privind baza de impunere.
12.2. Aceste solutii nu sunt prevazute limitativ.
13. Instructiuni pentru aplicarea art. 218 din Codul de
procedura fiscala Comunicarea deciziei si calea de atac
13.1. Decizia de solutionare a contestatiei se comunica prin
modalitatile de comunicare a actului administrativ fiscal
prevazute de art. 44 din Codul de procedura fiscala.
14. Dispozitii tranzitorii privind solutionarea
contestatiilor
14.1. Contestatiile formulate de contribuabilii care sunt
incadrati in categoria marilor contribuabili si care ulterior
depunerii contestatiei nu mai indeplinesc conditiile prevazute de
lege pentru marii contribuabili vor fi solutionate de organul de
solutionare competent la data depunerii contestatiei.
14.2. Contestatiile formulate de contribuabilii mici si mijlocii si
care ulterior depunerii contestatiei indeplinesc conditiile
prevazute de lege pentru marii contribuabili vor fi solutionate de
organul de solutionare competent la data depunerii contestatiei.
14.3. Contestatiile formulate de un contribuabil care ulterior
depunerii contestatiei isi schimba domiciliul fiscal in conditiile
legii vor fi solutionate de organul de solutionare competent la
data depunerii contestatiei.
14.4. In situatiile in care procedura administrativa de
solutionare a contestatiei a fost suspendata pana la solutionarea
laturii penale, iar instanta judecatoreasca se pronunta definitiv,
determinand reluarea procedurii administrative, competenta de
solutionare apartine organului de solutionare competent la data
pronuntarii respectivei sentinte.
15. Instructiuni privind indreptarea erorilor materiale din
deciziile privind solutionarea contestatiilor
15.1. Procedura de efectuare a corectiei erorilor materiale
din deciziile de solutionare a contestatiilor cuprinde activitatile
ce trebuie efectuate pentru corectarea erorilor materiale.
15.2. Indreptarea erorilor materiale se va realiza cu
respectarea prevederilor art. 48 din Codul de procedura fiscala.
15.3. Erorile materiale reprezinta greselile sau omisiunile cu
privire la numele, calitatea si sustinerile partilor din raportul
juridic fiscal, erorile de calcul, inversarile de cifre sau preluarile
eronate ale unor sume din documente sau situatii.
15.4. Erorile materiale din deciziile de solutionare a
contestatiilor pot fi indreptate de catre organul de solutionare a
contestatiilor competent, la initiativa acestuia, a organului fiscal
emitent al actului administrativ fiscal contestat, a contestatorului
sau a oricarei persoane direct interesate.
15.5. In situatia solicitarii de indreptare a unei erori materiale
din decizia de solutionare a contestatiei de catre organul fiscal
emitent al actului administrativ fiscal contestat, contestator sau
alta persoana direct interesata, organul de solutionare a
contestatiei poate solicita si alte documente necesare justificarii
erorilor.
15.6. Decizia de rectificare a actului care contine erori va
avea acelasi numar de inregistrare, la care se adauga particular
bis" si va purta data emiterii efective.
15.7. Decizia de solutionare a contestatiei care corecteaza
erori materiale va fi comunicata atat organului fiscal emitent al
actului administrativ fiscal contestat, cat si contestatorului sau
altor persoane direct interesate. Intocmirea deciziei de
solutionare a contestatiei care corecteaza erori materiale se face
conform pct. 7.4.
16. Instructiuni privind publicarea pe site a deciziilor de
solutionare a contestatiilor
16.1. In cadrul Directiei generale de solutionare a
contestatiilor, birourilor/serviciilor de solutionare contestatii din
cadrul directiilor generale ale finantelor publice judetene/
Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti
toate deciziile emise in solutionarea contestatiilor si solutiile
instantelor judecatoresti, dupa caz, dupa depersonalizarea lor
se transpun intr-un format citibil pentru a fi postate pe site-ul
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
16.2. Depersonalizarea deciziilor emise in solutionarea
contestatiilor se face prin eliminarea oricaror elemente care ar
conduce la identificarea persoanelor fizice sau juridice implicate
ori a functionarilor publici care au participat la redactarea si
semnarea deciziei.
In acelasi fel se va proceda si in cazul solutiilor pronuntate de
instantele judecatoresti.
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|