DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  
Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Distrugere arhiva veche




Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

Ordin 1442/2014 privind aprobarea Procedurii referitoare la selectarea metodelor de estimare si a factorilor de emisie necesari estimarii nivelului emisiilor de gaze cu efect de sera



Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 669 din 11 septembrie 2014

MINISTERUL MEDIULUI SI SCHIMBARILOR CLIMATICE

Avand in vedere Referatul de aprobare nr. 99.895/DGSC din 8 mai 2014 al Directiei generale schimbari climatice,
in temeiul prevederilor art. 6 alin. (1) lit. b) din Hotararea Guvernului nr. 1.570/2007 privind infiintarea Sistemului national pentru estimarea nivelului emisiilor antropice din surse sau al retinerilor prin sechestrare a tuturor gazelor cu efect de sera, reglementate prin Protocolul de la Kyoto, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale art. 13 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 48/2013 privind organizarea si functionarea Ministerului Mediului si Schimbarilor Climatice si pentru modificarea unor acte normative in domeniul mediului si schimbarilor climatice, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul mediului si schimbarilor climatice emite urmatorul ordin:

Art. 1
Se aproba Procedura referitoare la selectarea metodelor de estimare si a factorilor de emisie necesar estimarii nivelului de gaze cu efect de sera, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.

Art. 2
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin orice prevedere contrara isi inceteaza aplicabilitatea.

Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.


ANEXA - PROCEDURA referitoare la selectarea metodelor de estimare si a factorilor de emisie necesari estimarii nivelului de gaze cu efect de sera



Capitolul I - Prevederi generale


Sectiunea 1 - Aplicabilitate


Art. 1
Prezenta procedura reglementeaza totalitatea aspectelor cu privire la procesul de selectare a metodelor de estimare si a factorilor de emisiei necesari estimarii nivelului emisiilor/retinerilor prin sechestrare a gazelor cu efect de sera, in vederea construirii optime a Inventarului national al emisiilor de gaze cu efect de sera (INEGES).

Art. 2
Autoritatea competenta reprezinta institutia responsabila pentru activitatile de selectare a metodelor de estimare si a factorilor de emisie necesari estimarii nivelului emisiilor/retinerilor prin sechestrare a gazelor cu efect de sera.

Art. 3
Datele si informatiile necesare realizarii INEGES sunt furnizate conform Hotararii Guvernului nr. 1.570/2007 privind infiintarea Sistemului national pentru estimarea nivelului emisiilor antropice din surse sau al retinerilor prin sechestrare a tuturor gazelor cu efect de sera, reglementate prin Protocolul de la Kyoto, cu modificarile si completarile ulterioare.

Sectiunea 2 - Definitii


Art. 4
In intelesul prezentei proceduri, expresiile si termenii folositi au urmatoarele semnificatii:

1. arbori de decizie – diagrama de flux prin care se descriu pasii ordonati specifici care trebuie urmati pentru a dezvolta un inventar sau o componenta a inventarului in acord cu principiile bunei practici;
2. CRF (Common Reporting Format) – formatul comun de raportare;
3. date de activitate – date cantitative privind activitatile antropice generatoare de emisii de GES si/sau de retineri prin sechestrare a dioxidului de carbon, intr-o perioada de timp determinata (consumuri de combustibili, consumuri de materii prime, productii industriale, volume de lemn recoltate pe categorii, suprafete de padure pe categorii etc.);
4. documentele relevante oficiale – Linitiile directoare IPCC privind elaborarea inventarelor nationale de GES, revizuite in 1996, Ghidul IPCC de bune practici si management al incertitudinilor cu privire la elaborarea inventarelor nationale de GES, Ghidul IPCC de bune practici privind folosinta terenurilor, schimbarea categoriei de folosinta a terenurilor si silvicultura si deciziile Conferintei Partilor la UNFCCC si la Protocolul de la Kyoto;

5. estimarea emisiilor – determinarea valorii unei catitati sau a incertitudinii asociate acesteia prin utilizarea unei formule de calcul;
6. GES – gaze cu efect de sera conform anexei A la Protocolul de la Kyoto;
7. INEGES – Inventarul national al emisiilor de gaze cu efect de sera;
8. IPCC (Intergovermmental Panel on Climate Change) – Grupul Interguvernamental privind Schimbarile Climatice;
9. NIR – Raportul inventarului national;
10. tabele CRF – tabele continand date cantitative si calitative specifice INEGES, generate prin utilizarea aplicatiei informatice "CRF Reporter";
11. UNFCCC (United Nations Framework Convention on Climate Change) – Conventia-cadru a Natiunilor Unite asupra schimbarilor climatice.

Sectiunea 3 - Principii


Art. 5
Pregatirea si transmiterea INEGES trebuei sa fie realizate in conformitate cu principiile definite in documentele relevante oficiale, astfel:
a) transparenta inventarului – premisele si metodologiile utilizate pentru pregatirea INEGES trebuie explicate clar pentru a facilita intelegerea procesului de pregatire a INEGES, potentiala reconstituire a acestuia si evaluarea INEGES de catre experti independenti in cadrul procesului anual de revizuire si de catre public;
b) consecventa inventarului – INEGES trebuie sa fie consecvent la nivelul tuturor elementelor sale cu inventarele aferente celorlalti ani din perioada analizata. INEGES este considerat consecvent daca aceleasi metodologii au fost utilizate pentru anul de baza si pentru cei subsecventi si daca seturi de date consecvente sunt utilizate pentru estimarea emisiilor din surse sau a retinerilor prin sechestrare a dioxidului de carbon;
c) comparabilitatea inventarului – estimarile emisiilor si ale retinerilor prin sechestrare raportae de catre fiecare tara inclusa in anexa I la UNFCCC trebuie sa fie comparabile cu cele raportate de celelalte tari incluse in anexa I la UNFCCC. In acest scop, tarile incluse in anexa I trebuie sa tina seama de prevederile documentelor relevante oficiale;
d) caracterul complet al inventarului – inventarul acopera toate sursele si toate retinerile prin sechestrare, toate gazele, incluse in Liniile directoare IPCC, si toate celelalte categorii existente relevante sursa/retinere prin sechestrare, specifice tarilor incluse in anexa I la UNFCCC. Completitudinea semnifica, de asemenea, acoperirea geografica in totalitate a surselor si retinerilor prin sechestrare;
e) acuratetea inventarului – reprezinta gradul de exactitate a estimarii emisiilor sau retinerilor prin sechestrare. Estimarile trebuie sa fie precise, in sensul ca nu sunt in mod sistematic nici mai mici si nici mai mari decat nivelul real al emisiilor sau al retinerilor prin sechestrare, si incertitudinile trebuie reduse cat de mult este posibil. Metodologii adecvate vor fi utilizate in acord cu indrumarilor IPCC privind bunele practici pentru a promova acuratetea la nivelul inventarelor.

Sectiunea 4 - Obiective


Art. 6
Obiectivul general al prezentei proceduri este reprezentat de realizarea INEGES in conformitate cu recomandarile incluse in documentele relevante oficiale.

Art. 7
Obiectivul specific al prezentei proceduri consta in estimarea anuala optima, in asigurarea caracterului complet si in asigurarea consecventei estimarii emisiilor antropice de gaze cu efect de sera si a retinerilor prin sechestrare a dioxidului de carbon.


Capitolul II - Proceduri privind selectarea metodelor de estimare si a factorilor de emisie necesari estimarii nivelului emisiilor/retinerilor prin sechestrare a GES


Art. 8
Autoritatea competenta va utiliza documentele relevante oficiale pentru realizarea INEGES, inclusiv pentru estimarea emisiilor antropice din surse si a retinerilor prin sechestrae a GES nereglementate prin Protocolul de la Montreal, pentru imbunatatirea transparentei, consecventei, comparabilitatii, caracterului complet si acuratetii INEGES.

Art. 9
Autoritatea competenta poate folosi metode (niveluri de abordare) diferite, acordand prioritate acelor metode care, in conformitate cu arborii de decizie (schemele logice privind luarea deciziilor), genereaza estimari mai exacte, considerand prevederile din documentele relevante oficiale.

Art. 10
Autoritatea competenta poate folosi metodologii nationale care sunt considerate a reflecta mai bine situatia nationala, asigurand ca acestea sa fie compatibile cu prevederile documentelor relevante oficiale, sa fie bine documentate si fundamentate stiintific.

Art. 11
In cazul categoriilor importante, autoritatea competenta depune toate eforturile necesare utilizarii unei metode recomandate, conform arborilor de decizie corespunzatori definiti in cadrul documentelor relevante oficiale.

Art. 12
Autoritatea competenta depune toate eforturile necesare dezvoltarii si/sau selectarii factorilor de emisie si colectarii si selectarii datelor de activitate, conform prevederilor documentelor relevante oficiale.

Art. 13
Autoritatea competenta acorda prioritate folosirii factorilor de emisie si datelor de activitate nationale, atunci cand acestea sunt disponibile, asigurand ca acestea sa fie dezvoltate intr-o maniera consecventa cu prevederile documentelor relevante oficiale, sa fie mai exacte si raportate in mod transparent. Datele de activitate si factorii de emisie implicit actualizati, furnizati prin documentele relevante oficiale, vor fi utilizati, atunci cand sunt disponibili, in cazul in care datele la nivel national lipsesc.