Ordin 120/2010 pentru aprobarea Regulamentului de ordine interioara in directiile generale/directiile aparatului central al Ministerului Administratiei si Internelor
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 357 din 31 mai 2010
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR - MAI
Regulamentul de ordine interioara in directiile generale, directiile aparatului central al Ministerului Administratiei si Internelor - MAI
In temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului
Administratiei si Internelor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 15/2008, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul administratiei si internelor emite urmatorul ordin.
Art. 1 Se aproba Regulamentul de ordine interioara in
directiile generale/directiile aparatului central al Ministerului
Administratiei si Internelor, prevazut in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 2 Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Anexa - Regulament de ordine interioara in directiile generale/directiile aparatului central al Ministerului Administratiei si Internelor
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1 Prezentul regulament stabileste normele de ordine
interioara, principiile si regulile privind desfasurarea activitatilor
structurilor organizatorice ale Aparatului central al Ministerului
Administratiei si Internelor, denumit in continuare aparat central,
precum si relatiile organizatorice dintre acestea, in scopul
realizarii functiilor de previziune, planificare, organizare,
coordonare si control, potrivit prevederilor Legale in vigoare.
Art. 2 (1) Structura organizatorica a aparatului central
este stabilita prin hotarare a Guvernului.
(2) Unitatea organizatorica si functionala de baza in cadrul
aparatului central este directia generala/directia.
(3) Directiile generale/directiile din componenta aparatului
central, denumite in continuare directii generale/directii, au
competenta, in domeniile lor de activitate, de a coordona,
controla, indruma si raspunde de indeplinirea atributiilor
ministerului, conform prevederilor actelor normative in vigoare.
(4) Dispunerea directiilor generale/directiilor si responsabilii
privind ordinea interioara fac obiectul anexei care face parte
integranta din prezentul regulament.
Art. 3 Domeniile de competenta ale directiilor
generale/directiilor sunt prevazute in regulamentele de
organizare si functionare proprii.
Art. 4 (1) Personalul directiilor generale/directiilor se
compune din: functionari publici, functionari publici cu statut
special politisti, cadre militare in activitate si personal
contractual.
(2) Personalul directiilor generale/directiilor se supune
prevederilor legale care ii reglementeaza activitatea.
Art. 5 (1) Prezentul regulament se aplica tuturor
categoriilor de personal din directiile generale/directii, precum si
personalului delegat/detasat de la alte structuri, elevilor si
studentilor care desfasoara activitati de practica in directiile
generale/directii si, in partile care le privesc, tuturor persoanelor
care au acces in incinta acestora.
(2) Dispozitiile prezentului regulament se completeaza cu
prevederile actelor normative in vigoare.
(3) in aplicarea prezentului regulament, sefii unitatilor
aparatului central pot emite dispozitii cu privire la organizarea si
disciplina muncii.
(4) Prezentul regulament asigura cadrul general necesar
elaborarii regulamentelor de Ordine interioara la nivelul Tuturor
unitatilor ministerului.
Capitolul II - Principiile privind desfasurarea activitatilor in directiile generale/directii
Art. 6 (1) Pentru realizarea obiectivelor si atributiilor ce le
revin, directiile generale/directiile coopereaza si angreneaza in
acest proces institutiile si structurile aflate in
subordinea/coordonarea Ministerului Administratiei si Internelor,
denumit in continuare M.A.I.
(2) In acelasi scop, prevazut la alin. (1), directiile
generale/directiile colaboreaza cu celelalte ministere, cu alte
organe de specialitate ale administratiei publice centrale si cu
autoritatile administratiei publice locale, structurile asociative ale
acestora, patronatele si sindicatele, asociatiile si organizatiile
neguvernamentale, cu alte persoane juridice, precum si cu
persoanele fizice, in conditiile prevazute de lege.
Art. 7 Principiile care stau la baza activitatii directiilor
generale/directiilor sunt:
a) legalitatea in exercitarea atributiilor, personalul
directiilor generale/directiilor este obligat sa respecte legea,
precum si drepturile si libertatile constitutionale ale persoanelor;
b) nediscriminarea si echidistanta in indeplinirea
atributiilor de serviciu, personalul directiilor generale/directiilor
este obligat sa aplice prevederile legale in mod nediferentiat,
fara discriminari pe considerente etnice, de nationalitate, rasa,
religie, opinie politica, varsta, sex, orientare sexuala, avere,
origine nationala sau sociala ori considerente de alta natura,
decurgand din orice alta situatie, actionand cu impartialitate si
intr-o maniera echitabila;
c) disponibilitatea reprezinta obligatia personalului
directiilor generale/directiilor de a actiona pentru solutionarea
problemelor de serviciu repartizate de seful ierarhic, contribuind
permanent la imbunatatirea calitatii si eficientei activitatii unitatii
din care face parte;
d) prioritatea interesului public in indeplinirea atributiilor
functionale, personalul directiilor generale/directiilor este obligat
sa respecte si sa promoveze atributul ce fundamenteaza
activitatea ministerului, respectiv de a fi permanent in slujba
cetateanului;
e) profesionalismul obligatia personalului directiilor
generale/directiilor de a cunoaste si a aplica corect si
responsabil, in exercitarea atributiilor de serviciu, prevederile
actelor normative in vigoare, cu incidenta asupra domeniilor in
care isi desfasoara activitatea, precum si de a-si dezvolta in
mod continuu, prin dobandire de cunostinte, abilitatile
profesionale, in vederea obtinerii si mentinerii unui standard inalt
de calitate a muncii specifice;
f) confidentialitatea reprezinta obligatia personalului
directiilor generale/directiilor de a garanta securitatea datelor si
informatiilor obtinute in exercitarea autoritatii conferite de lege;
g) transparenta activitatile desfasurate de unitatile
aparatului central, in exercitarea atributiilor de serviciu, sunt
publice, in limitele legii si implica informarea populatiei in
raporturile stabilite cu societatea civila.
Capitolul III - Sistemul de relatii al unitatilor aparatului central
Art. 8 Principalele relatii la nivelul aparatului central sunt
relatiile de autoritate, relatiile de cooperare/colaborare, relatiile
publice si relatiile cu publicul.
Art. 9 Relatiile de autoritate, la nivelul aparatului central,
pot fi ierarhice, functionale si de coordonare.
Art. 10 (1) Relatiile ierarhice se stabilesc pe linie de
subordonare nemijlocita intre nivelurile ierarhice ale M.A.I., intre
acesta si esaloanele subordonate, precum si intre functiile de
conducere si cele de executie.
(2) Relatia ierarhica functioneaza, cu caracter temporar, si in
situatia constituirii organelor colective de lucru, analiza si
decizie.
Art. 11 (1) Autoritatea functionala reprezinta competenta
acordata unei structuri/persoane de a dispune masuri obligatorii
fata de celelalte structuri/persoane care concura la indeplinirea
obiectivelor stabilite.
(2) Relatiile functionale se stabilesc intre doua sau mai multe
unitati ale aparatului central sau intre directiile generale/directiile
si institutiile si structurile aflate in subordinea/coordonarea
M.A.I., dintre care una are asupra celeilalte/celorlalte autoritate
functionala, derivata din domeniul de responsabilitate al
acesteia.
Art. 12 (1) Relatiile de cooperare intraministeriala se
stabilesc intre directiile generale/directii sau intre directiile
generale/directiile si institutiile/structurile aflate in
subordinea/coordonarea M.A.I.
(2) Relatiile de colaborare interinstitutionala/cu societatea
civila se stabilesc, dupa caz, intre M.A.I. si celelalte ministere
sau alte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, autoritati ale administratiei publice locale si structurile
asociative ale acestora, patronate si organizatii sindicale
reprezentative, asociatii si organizatii neguvernamentale,
precum si cu alte persoane juridice si fizice.
Art. 13 (1) Relatiile publice sunt gestionate, la nivelul
aparatului central, de Directia informare si relatii publice si de
structurile de informare si relatii publice din cadrul directiilor
generale/directiilor, acolo unde acestea sunt constituite.
(2) Relatiile publice se realizeaza prin asigurarea de catre
structurile prevazute la alin. (1) a relatiei cu mass-media, prin
comunicarea interna, prin comunicarea cu cetatenii, prin
comunicarea externa, prin comunicarea internationala, prin
gestionarea crizelor mediatice si a imaginii publice a M.A.I.
(3) In situatiile in care reprezentantii mass-mediei solicita
personalului M.A.I. care isi desfasoara activitatea in cadrul
aparatului central precizari, declaratii, interviuri, acesta are
obligatia de a-i indruma catre structura de specialitate, respectiv
Directia informare si relatii publice sau, in functie de
problematica abordata, catre structurile de informare si relatii
publice din cadrul directiilor generale/directiilor, acolo unde
acestea sunt constituite.
(4) Fac exceptie de la prevederile alin. (2) si (3) ministrul,
secretarii de stat, subsecretarii de stat, secretarul general si
secretarii generali adjuncti.
(5) Activitatea in domeniul relatiilor cu comunitatea
presupune informarea oportuna si corecta, prin mass-media, a
societatii civile cu privire la problemele care pot afecta viata,
sanatatea si linistea sociala a populatiei, in scopul formarii unei
atitudini preventive, dar si pentru intelegerea activitatii M.A.I. si
intarirea cooperarii atat in situatii de normalitate sociala, cat si
in situatii de criza.
Art. 14 (1) Organizarea si desfasurarea comunicarii
interne revine sefilor unitatilor aparatului central si se realizeaza
cu toate categoriile de personal, in conformitate cu obiectivele
prioritare stabilite si cu nevoile de informare ale personalului.
Comunicarea interna este o componenta a conducerii, avand
drept scop informarea celor interesati asupra rezultatului
deciziilor, realizand acordul executiei cu obiectivele si a
rezultatelor cu planificarea.
(2) Comunicarea externa urmareste promovarea sistematica,
prin presa scrisa si audiovizuala, a unor date si informatii publice
referitoare la activitatea M.A.I.
(3) Comunicarea internationala are drept scop promovarea
sistematica, prin presa scrisa si audiovizuala internationala, a
datelor publice referitoare la activitatea M.A.I.
Art. 15 (1) Relatiile cu publicul, la nivelul conducerii M.A.I.
si al directiilor generale/directiilor, asigura relationarea institutiei
cu cetatenii si cu organizatiile legal constituite, prin activitati de
primire, inregistrare, examinare si solutionare a petitiilor
adresate conducerii ministerului, precum si prin organizarea
activitatii de primire a cetatenilor in audienta.
(2) Activitatile mentionate la alin. (1) se realizeaza de
Secretariatul General si de structurile de relatii cu publicul din
cadrul directiilor generale/directiilor, acolo unde acestea sunt
constituite.
Capitolul IV - Procesul managerial in cadrul aparatului central
Sectiunea 1 - Dispozitii generale
Art. 16 (1) In sensul prezentului regulament, procesul
managerial reprezinta ansamblul de activitati prin care sefii
unitatilor aparatului central planifica, organizeaza, coordoneaza
si controleaza activitatea subordonatilor lor, in scopul realizarii
obiectivelor propuse, in conditii de eficienta si de
responsabilitate profesionala.
(2) Functiile procesului managerial in directiile
generale/directiile sunt:
a) planificarea, organizarea si conducerea activitatilor;
b) coordonarea structurii si stimularea personalului;
c) controlul activitatilor;
d) evidenta si urmarirea executarii ordinelor si dispozitiilor.
Sectiunea 2 - Planificarea, organizarea, coordonarea si evaluarea activitatilor directiilor generale/directiilor
Art. 17 (1) Planificarea, avand ca principale instrumente
de cunoastere diagnoza si prognoza, reprezinta alegerea
sarcinilor care trebuie indeplinite pentru realizarea obiectivelor
propuse, prezentarea modului in care trebuie indeplinite
sarcinile si precizarea momentului in care trebuie indeplinite.
(2) Etapele planificarii sunt:
a) identificarea si stabilirea obiectivelor;
b) formularea variantelor de actiune, pe baza rezultatelor
diagnozelor si prognozelor;
c) stabilirea prioritatilor;
d) stabilirea etapelor actiunii planificate;
e) normarea actiunii corespunzator etapelor;
f) programarea actiunii;
g) alocarea resurselor.
Art. 18 (1) Stabilirea si structurarea activitatilor pentru
indeplinirea obiectivelor/misiunilor de catre directiile
generale/directii se concretizeaza in:
a) documente de planificare strategica:
Strategia nationala de ordine publica;
Strategia nationala privind accelerarea dezvoltarii
serviciilor comunitare de utilitati publice;
Planul strategic al M.A.I. si planurile strategice sectoriale,
pentru domeniile gestionate de M.A.I.;
planurile de actiune anuale, pentru implementarea
strategiilor, a Planului strategic al M.A.I., precum si a planurilor
strategice sectoriale;
alte documente de planificare strategica
nationale/sectoriale;
b) documente de planificare operationala:
planurile anuale cu principalele activitati ale directiilor
generale/directiilor, intocmite pe baza extraselor din Planul unic
cu principalele activitati ale M.A.I.;
planurile semestriale de activitati ale directiilor
generale/directiilor;
nota de sarcini lunare ale directiilor generale/directiilor;
alte documente de planificare operationala.
(2) Structurile subordonate directiilor generale/directiilor si
cele subordonate/in coordonarea M.A.I. isi organizeaza
planificarea activitatilor, in functie de specificul fiecareia, prin
metodologii proprii.
Art. 19 Planurile unice prevad, in mod expres, necesarul
de fonduri pentru finantare, pe activitati si perioade de timp.
Art. 20 Planificarea activitatilor ce urmeaza a fi
desfasurate se realizeaza in limita fondurilor alocate prin bugetul
aprobat de catre ordonatorul principal de credite pentru directiile
generale/directii, pe capitole de cheltuieli.
Art. 21 Organizarea si conducerea directiilor
generale/directiilor sunt activitati coordonate, dupa caz, de
ministrul administratiei si internelor, secretarii de stat sau
secretarul general, potrivit prevederilor actelor normative in
vigoare.
Art. 22 Organizarea activitatilor presupune stabilirea
nivelurilor ierarhice, responsabilitatilor si/sau sarcinilor fiecarei
unitati a aparatului central.
Art. 23 Pentru eficientizarea sistemului informationaldecizional,
cresterea operativitatii in indeplinirea atributiilor si
sarcinilor curente, evitarea omisiunilor si/sau distorsionarii
deciziilor ori perturbarii fluxului de transmitere a datelor si
informatiilor, se respecta nivelurile ierarhice.
Art. 24 Activitatile si sarcinile ce revin directiilor
generale/directiilor se stabilesc corespunzator functiilor si
nivelurilor ierarhice si se materializeaza in:
a) ordine si instructiuni ale ministrului administratiei si
internelor, care pot avea caracter normativ sau individual;
b) dispozitii ale secretarilor de stat/secretarului general,
necesare indeplinirii atributiilor in domeniile de competenta;
c) ordin de zi pe M.A.I., emis de Secretariatul General, cu
privire la organizarea si desfasurarea activitatilor la nivelul
ministerului;
d) dispozitia zilnica a sefului unitatii aparatului central,
document emis de catre fiecare director general/director, pentru
directia generala/directia coordonata, cu privire la organizarea si
desfasurarea activitatilor curente in unitate, potrivit actelor
normative interne in domeniu;
e) dispozitiile sefilor unitatilor aparatului central, necesare
reglementarii unor activitati punctuale in cadrul acestora,
obligatorii pentru personalul din subordine;
f) dispozitiile sefilor unitatilor aparatului central, transmise
celorlalte directii generale/directii si institutiilor/structurilor aflate
in subordinea/coordonarea M.A.I., necesare reglementarii
activitatilor din domeniile de munca specifice, emise in temeiul
actelor normative in vigoare.
Art. 25 (1) Activitatile planificate, in a caror rezolvare sunt
implicate mai multe directii generale/directii, se organizeaza de
catre seful unitatii aparatului central cu competente in domeniul
respectiv, denumita in continuare directie titulara, si sunt
coordonate, dupa caz, de secretarul general, de secretarul de
stat care coordoneaza directia titulara sau de persoana
desemnata de acesta.
(2) Directia titulara poate colabora si cu alte directii
generale/directii, daca este atins domeniul de activitate al
acestora, cu informarea din timp a unitatilor respective.
(3) Directiile generale/directiile solicitate contribuie la
activitatea initiata de directia titulara si preiau din
responsabilitatile acesteia, potrivit competentelor pe care le au
in domeniul respectiv.
(4) Desfasurarea activitatilor neplanificate, in a caror
rezolvare sunt implicate mai multe directii generale/directii, se
asigura prin grija directorului general/directorului directiei titulare
si sub coordonarea, dupa caz, a secretarului general, respectiv
a secretarului de stat care coordoneaza directia titulara.
Art. 26 (1) Coordonarea indeplinirii sarcinilor se executa
de catre sefii unitatilor aparatului central implicate, prin informare
reciproca.
(2) Informarea reciproca si colaborarea dintre directiile
generale/directii se desfasoara, in principal, prin:
a) discutii/convorbiri/consultari;
b) stabilirea procedurilor de lucru si a colectivelor;
c) schimb de materiale/documente/informatii si date;
d) clarificarea/eliminarea punctelor de vedere divergente;
e) analiza rezultatelor partiale si finale.
Art. 27 (1) Pentru problemele ample, a caror solutionare
necesita o colaborare intensa intre mai multi specialisti ai unor
domenii, pot fi constituite temporar grupuri de lucru pe domenii
de activitate, programe sau proiecte.
(2) Constituirea grupului de lucru nu afecteaza
responsabilitatea directiilor generale/directiilor, in ceea ce
priveste atributiile ce le revin.
Art. 28 (1) La constituirea unui grup de lucru se stabilesc:
denumirea, compunerea, mandatul, autoritatea si competentele,
persoana desemnata coordonator, tipul relatiilor de lucru, modul
de lucru, durata de functionare, locul de desfasurare a activitatii,
organul de conducere si coordonare, finalitatea activitatii.
(2) In compunerea grupurilor de lucru trebuie sa se
regaseasca personal a carui competenta face obiectul
solutionarii problemei, desemnat de catre sefii unitatilor
aparatului central.
(3) Personalul desemnat trebuie sa aiba competenta si
experienta necesare pentru rezolvarea problemei stabilite si sa
poata gestiona date si informatii specifice.
(4) Conducerea grupului de lucru revine unei persoane din
cadrul directiei titulare.
Art. 29 La fiecare directie generala/directie, organizarea,
coordonarea activitatilor si analiza eficientei indeplinirii sarcinilor
se realizeaza dupa cum urmeaza:
a) sefii unitatilor aparatului central organizeaza saptamanal,
impreuna cu adjunctii, activitatea pentru intervalul urmator, in
cadrul sedintelor de lucru. Problemele dezbatute si masurile
stabilite in aceste sedinte se pot consemna in Registrul cu
procese-verbale ale sedintelor de lucru, de regula prin grija
structurii de secretariat a unitatii;
b) sefii serviciilor si birourilor din cadrul directiilor
generale/directiilor isi organizeaza activitatea pentru propria
structura, saptamanal, de regula dupa stabilirea prioritatilor de
catre seful ierarhic;
c) activitatile individuale se organizeaza, zilnic, la inceputul
programului, pentru ziua curenta, sau la sfarsitul programului,
pentru ziua urmatoare;
d) directiile generale/directiile care organizeaza si desfasoara
inspectii si controale, precum si alte actiuni complexe, care
angajeaza mai multe forte, isi detaliaza activitatile, de regula, in
ultima saptamana a fiecarei luni, pentru luna urmatoare.
Art. 30 (1) Comisiile pe domenii de activitate se constituie
la ordinul si cu aprobarea ministrului administratiei si internelor
sau a inlocuitorului legal al acestuia si functioneaza pe baza
ordinelor acestuia.
(2) Comisiile se constituie numai pentru rezolvarea
problemelor deosebit de importante si complexe, care
excedeaza competentelor/atributiilor unei directii
generale/directii.
Art. 31 Constituirea comisiilor se face cu respectarea
urmatoarelor reguli:
a) problematica sa fie limitata temporar si corespunzator din
punctul de vedere al complexitatii, astfel incat sa se evite
depasirea competentelor membrilor comisiei;
b) selectia specialistilor sa vizeze, dupa caz, si cuprinderea
domeniilor conexe celui in a carui sfera se afla problema de
rezolvat;
c) eliberarea, totala sau partiala, a membrilor comisiei de
obligatiile de serviciu curente sau cel putin acordarea de
prioritate colaborarii in cadrul comisiei, fata de celelalte activitati;
d) participarea fiecarui membru la rezolvarea problemelor in
ansamblu;
e) obligatia tuturor directiilor generale/directiilor de a sprijini
activitatea comisiei, prin punerea la dispozitie a documentelor
si datelor solicitate;
f) obligatia presedintelui comisiei de a prezenta rezultatele,
nemijlocit, conducerii M.A.I.;
g) asigurarea spatiilor de lucru si a sprijinului logistic necesar.
Art. 32 Verificarea semestriala si anuala a pregatirii
continue a personalului din directiile generale/directii, precum si
evidenta rezultatelor se desfasoara/se tine potrivit prevederilor
legale in vigoare.
Art. 33 Evaluarea rezultatelor activitatilor desfasurate de
directiile generale/directii se realizeaza, pe niveluri ierarhice si
pe domenii de responsabilitate, anual si semestrial, prin
verificare, control, analize, comparatii si observare personala.
Art. 34 (1) Bilantul anual al M.A.I. este precedat de
bilanturile anuale ale directiilor generale/directiilor, institutiilor si
structurilor aflate in subordinea/coordonarea ministerului.
(2) Bilanturile anuale ale directiilor generale/directiilor,
desfasurate de regula in luna ianuarie, sunt precedate de
bilanturile institutiilor si structurilor aflate in subordinea/
coordonarea M.A.I., care se desfasoara, de asemenea, anual.
Sectiunea 3 - Conducerea si mecanismul decizional in directiile generale/directii
Art. 35 (1) Conducerea M.A.I. se exercita de catre
ministru.
(2) In absenta ministrului administratiei si internelor,
conducerea ministerului se exercita de catre persoana
desemnata prin ordin al acestuia.
(3) Ministrul administratiei si internelor raspunde de intreaga
activitate a M.A.I. in fata Guvernului, precum si, in calitate de
membru al Guvernului, in fata Parlamentului, si reprezinta
ministerul in raporturile cu celelalte autoritati publice, cu
persoanele juridice si fizice din tara si din strainatate, precum si
in justitie.
(4) Secretarii de stat si secretarul general raspund de
organizarea si conducerea activitatii structurilor coordonate,
potrivit atributiilor si competentelor stabilite prin actele normative
in vigoare.
Art. 36 Directiile generale/directiile coordoneaza,
controleaza si monitorizeaza, potrivit competentelor in domeniul
de activitate, modul de aplicare a prevederilor legale de catre
directiile generale/directii si institutiile/structurile aflate in
coordonarea/subordonarea M.A.I.
Art. 37 (1) In sensul prezentului ordin, conducerea
reprezinta ansamblul activitatilor prin care persoanele cu functii
de conducere asigura coordonarea activitatii personalului
subordonat, in sensul si cu scopul realizarii obiectivelor stabilite
la nivelul organizatiei.
(2) Cerintele conducerii constau in: cunoasterea situatiei
existente in domeniul de competenta; identificarea formelor,
metodelor, tehnicilor, procedeelor, procedurilor si mijloacelor
optime de actiune; identificarea modalitatilor optime de motivare
a personalului.
(3) Metoda de conducere este maniera prin care persoanele
cu functii de conducere desfasoara procesul de conducere,
transformand, prin decizii, informatiile in actiuni, in scopul
cresterii eficientei/operativitatii actiunilor, in vederea indeplinirii
atributiilor din competenta.
Art. 38 Decizia sefului ierarhic, ca esenta a atributului de
conducere, trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa fie legala;
b) sa fie emisa in baza unei autoritati institutionale;
c) sa fie emisa in timp optim;
d) sa asigure conditiile care fac posibila executarea ei.
Art. 39 (1) Fundamentarea deciziilor conducerii
ministerului se realizeaza de catre sefii unitatilor aparatului
central, potrivit competentelor si domeniilor de responsabilitate.
(2) In functie de problematica abordata, procesul de
fundamentare a deciziilor presupune si consultarea institutiilor si
structurilor aflate in subordinea/coordonarea M.A.I., a
ministerelor sau a altor organe de specialitate ale administratiei
publice centrale, precum si a autoritatilor administratiei publice
locale, a structurilor asociative ale acestora, a patronatelor si
organizatiilor sindicale reprezentative, a asociatiilor si
organizatiilor neguvernamentale, a altor persoane juridice,
precum si a persoanelor fizice, in conditiile prevazute de lege.
Art. 40 Fundamentarea deciziilor sefilor unitatilor
aparatului central se realizeaza de catre adjunctii acestora, sefii
de servicii/birouri, subordonati, precum si de catre grupurile de
lucru anume desemnate, potrivit competentelor si domeniilor de
responsabilitate.
Art. 41 Persoanele cu functii de conducere pot atribui
temporar, prin delegare de competenta, indeplinirea atributiilor
ce le revin unor persoane subordonate ierarhic.
Art. 42 Controlul indeplinirii prevederilor prezentului
regulament se realizeaza, dupa caz, de catre persoanele cu functii de conducere, fiecare pentru componenta pe care o
coordoneaza, respectiv de catre structurile cu atributii si
competente de control, potrivit reglementarilor legale in vigoare.
Sectiunea 4 - Evidenta, pastrarea si manipularea ordinelor si dispozitiilor cu caracter normativ sau individual, precum si a protocoalelor de cooperare/colaborare interministeriala in directiile generale/directii
Art. 43 (1) La nivelul fiecarei unitati a aparatului central se
constituie registre pe suport hartie si/sau registre electronice, ce
au drept scop urmarirea etapelor de elaborare, difuzare si
raportare a punerii in aplicare a prevederilor ordinelor si
dispozitiilor cu caracter normativ sau individual emise de
ministrul administratiei si internelor.
(2) Evidenta ordinelor si dispozitiilor cu caracter normativ sau
individual emise de ministrul administratiei si internelor se
realizeaza de Directia juridica, iar pastrarea si manipularea
acestora se realizeaza prin:
a) compartimentele registratura, secretariat planificare/
similare din cadrul directiilor generale/directiilor, pentru cele
adresate acestora;
b) birourile documente clasificate/similare sau printr-un ofiter
anume desemnat, pentru cele adresate sefilor unitatilor
aparatului central.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), evidenta ordinelor
si dispozitiilor de gestiune a resurselor umane se realizeaza de
Directia generala resurse umane, iar a ordinelor pe linie de
management organizatoric se realizeaza de Directia generala
management operational.
(4) Evidenta dispozitiilor secretarilor de stat/secretarului
general se realizeaza, pentru fiecare secretar de stat sau pentru
secretarul general, printr-un registru unic, instituit in acest scop,
dupa caz, la cabinetul demnitarului/inaltului functionar public sau
la o directie generala/directie desemnata dintre cele aflate in
coordonarea acestuia.
(5) Evidenta dispozitiilor comune ale secretarilor de
stat/secretarului general se realizeaza prin registrul unic instituit
la cabinetul demnitarului/inaltului functionar public in a carui
subordine se afla directia generala/directia initiatoare.
(6) Difuzarea dispozitiilor secretarilor de stat/secretarului
general se realizeaza de catre structura initiatoare sau de catre
structura nominalizata, in continut, in acest scop.
(7) Protocoalele de colaborare interministeriala se pastreaza
la directiile generale/directiile initiatoare, iar un exemplar la
Directia juridica.
(8) Evidenta acordurilor colective si a contractelor colective
de munca incheiate la nivelul M.A.I. se realizeaza de Directia
juridica.
Capitolul V - Desfasurarea activitatilor in directiile generale/directii
Sectiunea 1 - Programul de lucru
Art. 44 (1) Programul de lucru in directiile generale/directii
se organizeaza potrivit prevederilor Ordinului ministrului
administratiei si internelor nr. 703/2009 privind stabilirea
programului de lucru in Ministerul Administratiei si Internelor.
(2) In directiile generale/directiile in care programul de lucru
nu poate fi desfasurat in intervalul 8,0016,00, conform
Ordinului ministrului administratiei si internelor nr. 703/2009,
acesta este organizat, prin dispozitia directorilor
generali/directorilor directiilor generale respective, cu
consultarea, dupa caz, a Corpului National al Politistilor si a altor
asociatii profesionale legal constituite, precum si a organizatiilor
sindicale reprezentative, cu respectarea prevederilor legislatiei
in vigoare.
(3) Prin exceptie, pentru desfasurarea unor activitati
temporare cu caracter specific, sefii unitatilor aparatului central
pot organiza, fara consultarea asociatiilor cu caracter profesional
si a organizatiilor sindicale reprezentative, programul de lucru
in alt interval orar, cu obligatia de a asigura corespunzator
compensarea cu timp liber.
(4) Programul de lucru al compartimentelor care desfasoara
activitati cu publicul se stabileste de catre seful unitatii aparatului
central, in raport cu amploarea activitatii, asigurandu-se
personalului respectarea programului de lucru legal si
repartizarea corespunzatoare a volumului de munca.
(5) Programul de lucru al personalului care executa serviciu
operativ 24 din 24 de ore in Centrul operational de comanda din
cadrul Centrului National de Conducere a Actiunilor de Ordine
Publica se stabileste prin dispozitie a directorului general al
Directiei generale management operational.
(6) Programul de lucru al personalului care executa serviciu
operativ 24 din 24 de ore in cadrul Centrului national SIS si al
Statiei operative centrale pentru comunicatii si tehnologia
informatiei se stabileste prin dispozitie a directorului general al
Directiei generale pentru comunicatii si tehnologia informatiei.
Art. 45 (1) In situatii de protectie civila, tulburari de
amploare ale ordinii si sigurantei publice ori alte asemenea
evenimente, la instituirea starii de urgenta sau a starii de asediu,
la declararea mobilizarii si la razboi, la alarmarea unitatii,
personalul directiilor generale/directiilor din categoria
functionarilor publici cu statut special politisti si a cadrelor
militare, aflat in Garnizoana Bucuresti, este obligat, potrivit
prevederilor legale in vigoare, sa se prezinte de indata la
unitatea din care face parte.
(2) In cazul producerii vreuneia dintre situatiile prevazute la
alin. (1), functionarii publici cu statut special politisti si cadrele
militare din directiile generale/directii, din categoriile prevazute
la alin. (1), care se afla intr-o alta localitate, se prezinta in cel mai
scurt timp la cea mai apropiata unitate a M.A.I. si iau legatura cu
directia generala/directia din care face parte.
(3) In cazul producerii vreuneia dintre situatiile prevazute la
alin. (1), functionarii publici cu statut special politisti si cadrele
militare din directiile generale/directiile care se afla in strainatate
se supun regulilor stabilite in cadrul misiunii internationale
respective.
(4) In situatiile prevazute la alin. (1), functionarii publici si
personalul contractual din directiile generale/directii actioneaza
potrivit atributiilor stabilite de legislatia in vigoare si in baza
planurilor de crestere a capacitatii operationale/interventie/
alertare/anuntare, dupa caz, elaborate la nivelul fiecarei unitati
a aparatului central.
Art. 46 (1) Seful unitatii aparatului central poate dispune
reducerea programului de lucru in perioadele cu temperaturi
extreme si in alte conditii prevazute de actele normative in
vigoare.
(2) Programul de lucru pentru personalul directiilor
generale/directiilor, detasat in afara M.A.I., se stabileste de catre
seful structurii unde acesta este detasat.
(3) Personalul directiilor generale/directiilor delegat isi
desfasoara activitatea conform programului de lucru al structurii
la care este delegat.
Art. 47 (1) In situatii neprevazute, care impun
desfasurarea de activitati peste durata programului de lucru,
seful unitatii aparatului central poate dispune in scris, cu
justificarea temeinica a hotararii sale si in conditiile prevazute
de prevederile legale in vigoare, efectuarea de ore suplimentare.
(2) Sarcinile care presupun desfasurarea de activitati dupa
incheierea programului de lucru si cele care necesita chemarea
personalului directiilor generale/directiilor la serviciu, de la domiciliu, din timpul liber al acestuia, se indeplinesc in conditiile
alin. (1), cu respectarea prevederilor art. 44 alin. (3).
Art. 48 (1) Orele de serviciu prestate de personalul
directiilor generale/directiilor peste durata programului de lucru
se considera ore suplimentare si se platesc sau se
compenseaza cu timp liber corespunzator, conform dispozitiilor
legale in vigoare.
(2) Orele de serviciu prestate de personalul directiilor
generale/directiilor in zilele libere sau pe timpul sarbatorilor
legale stabilite potrivit legii se considera ore suplimentare si se
platesc sau se compenseaza cu timp liber corespunzator,
conform dispozitiilor legale in vigoare.
Art. 49 (1) Personalul directiilor generale/directiilor care,
din motive intemeiate, intarzie sau absenteaza de la serviciu
este obligat sa anunte imediat seful nemijlocit.
(2) Personalul directiilor generale/directiilor poate parasi locul
de munca, in timpul programului, in situatii temeinic justificate,
numai cu acordul sefului nemijlocit, in conditiile prevazute de
actele normative in vigoare.
Art. 50 (1) Pentru personalul directiilor generale/directiilor
care desfasoara activitatea in schimburi, precum si pentru cei
care desfasoara activitati operative se asigura, in cursul unei
luni, cel putin un repaus saptamanal, sambata si duminica, in
zile consecutive.
(2) Personalul directiilor generale/directiilor aflat in timpul
liber, dupa efectuarea serviciului nu participa la executarea
sedintelor de tragere cu armamentul din dotare, la activitatile de
pregatire fizica, la analize profesionale sau la orice alte activitati,
exceptand situatiile in care neparticiparea la aceste activitati ar
face imposibila evaluarea acestuia.
(3) Pentru participarea la astfel de activitati din timpul liber,
personalului directiilor generale/directiilor i se acorda
compensarea in mod corespunzator, cu timp liber sau cu plata
orelor suplimentare.
(4) Munca de noapte se presteaza de catre personalul
directiilor generale/directiilor, in limitele si cu acordarea
drepturilor compensatorii prevazute de lege.
Art. 51 Orele efectuate in scopul asigurarii serviciului de
permanenta se compenseaza prin acordarea de timp liber
corespunzator, in zilele imediat urmatoare, iar cand nu este
posibil, seful unitatii aparatului central, pe baza unei planificari,
acorda zilele de recuperare in urmatoarele 60 de zile lucratoare.
Sectiunea 2 - Reguli privind asigurarea spatiilor directiilor generale/directiilor, in afara programului de lucru
Art. 52 (1) La terminarea programului de lucru, usile
incaperilor se incuie, iar in conditiile in care se detin documente
clasificate, usile se incuie si se sigileaza.
(2) Un rand de chei de la usile incaperilor se pastreaza la
panoul instalat, dupa caz, fie in camera ofiterului de serviciu pe
unitate, fie in anticamera cabinetului sefului unitatii aparatului
central.
(3) Un rand de chei de la fisetele personalului unitatii
aparatului central se pastreaza in fisetul sefului de
serviciu/birou, iar un rand de chei de la fisetele sefilor de
serviciu/birou se pastreaza la ofiterul de serviciu pe unitate,
dupa caz.
(4) Un rand de chei de la incaperile din care se asigura
serviciul de permanenta de la fiecare directie generala/directie
se pastreaza la ofiterul de serviciu principal pe M.A.I., in cutie
sigilata. Ridicarea acestor chei se consemneaza intr-un registru
destinat acestui scop.
(5) Un rand de chei de la usile de acces la subsolurile si
terasele sediilor aparatului central se pastreaza, in cutie sigilata,
dupa caz, la subunitatea de jandarmi sau la personalul
specializat care asigura paza si protectia sediilor. Ridicarea
acestor chei se consemneaza intr-un registru destinat acestui
scop.
(6) Un rand de chei de la cabinetele demnitarilor si de la salile
de sedinte se pastreaza la ofiterul de serviciu principal pe M.A.I.,
in cutie sigilata.
Art. 53 (1) Deschiderea fisetelor personalului unitatii
aparatului central, respectiv a sefilor de servicii/birouri, in lipsa
acestora, se realizeaza de catre o comisie numita de seful
unitatii aparatului central sau de inlocuitorul acestuia si se
evidentiaza prin incheierea unui proces-verbal. Procesul-verbal
se intocmeste in doua exemplare, dintre care unul se inainteaza
compartimentului secretariat din cadrul unitatii aparatului central,
pentru luarea acestuia in evidenta, iar celalalt este lasat in fisetul
care a fost deschis.
(2) In directiile generale/directiile in care este instituit serviciul
de zi pe unitate, deschiderea fisetului se consemneaza si de
catre ofiterul de serviciu pe unitate, in procesul-verbal de
predare-primire a serviciului de zi pe unitate.
Art. 54 (1) In afara orelor de program, accesul in spatiile
directiilor generale/directiilor se face numai cu aprobarea
conducerii unitatii aparatului central respective sau, dupa caz,
dupa anuntarea ofiterului de serviciu pe unitate/minister si
consemnarea in registrul de evidenta a intrarilor/iesirilor in/din
directia generala/directie, in afara programului de lucru, de catre
personalul care asigura serviciul de permanenta pe unitate.
(2) In situatia semnalarii accesului nepermis in spatiile
directiilor generale/directiilor, in afara orelor de program,
persoana care asigura serviciul de permanenta pe
unitate/ofiterul de serviciu principal pe M.A.I. dispune masurile
necesare ce se impun in astfel de situatii, potrivit competentelor.
(3) Nicio persoana fizica sau reprezentantii altor autoritati nu
poate/pot patrunde in incaperile din sediile aparatului central,
sub niciun motiv, in afara orelor de program, fara acordul
prealabil al ministrului administratiei si internelor/persoanei
desemnate la conducerea ministerului, in conformitate cu
dispozitiile legale.
(4) In cazul producerii unor situatii de urgenta incendii,
inundatii, cutremure, epidemii, in afara orelor de program,
persoana care asigura serviciul de permanenta pe
unitate/ofiterul de serviciu principal pe M.A.I. ia masuri pentru
realizarea interventiei in situatii de urgenta potrivit prevederilor
art. 72 alin. (5).
Sectiunea 3 - Modul de promovare si de transmitere a documentelor la nivelul aparatului central
Art. 55 (1) Primirea, evidenta, trierea, repartizarea,
urmarirea solutionarii, multiplicarea, manipularea, selectionarea,
pastrarea si arhivarea documentelor adresate conducerii M.A.I.
se realizeaza de Secretariatul General, iar la nivelul directiilor
generale/directiilor, de serviciile/birourile de profil.
(2) Forma si modul de promovare si transmitere a
documentelor adresate conducerii M.A.I. se realizeaza potrivit
prevederilor legale in vigoare.
Art. 56 Atunci cand documentele adresate conducerii
M.A.I. contin informatii clasificate, activitatea prevazuta la art. 55
se realizeaza cu respectarea prevederilor legale in vigoare
privind protectia informatiilor clasificate.
Art. 57 (1) Transmiterea urgenta, utilizand mijloace
tehnice de comunicatii, a unor documente intre directiile
generale/directii sau catre alte structuri M.A.I. se realizeaza si
prin Statia operativa centrala pentru comunicatii si legaturi
cifrate din cadrul Directiei generale pentru comunicatii si
tehnologia informatiei.
(2) Transmiterea documentelor, prin personalul din cadrul
secretariatelor/cabinetelor proprii sau din structura de securitate a unitatii aparatului central, se face cu respectarea prevederilor
legale in vigoare privind transportul corespondentei.
(3) Documentele pot fi prezentate, pentru transmitere, atat
in forma tiparita, cat si in format electronic.
Sectiunea 4 - Desfasurarea audientelor
Art. 58 (1) Pentru probleme personale, care nu pot fi
solutionate la nivelul unitatii aparatului central din care face
parte, personalul M.A.I. poate solicita, prin cerere scrisa/raport
scris, pe cale ierarhica, inscrierea in audienta, dupa caz, la
ministrul administratiei si internelor, la secretarul general sau la
secretarii de stat care coordoneaza directia generala/directia
respectiva.
(2) Primirea in audienta prevazuta la alin. (1) se planifica prin
Secretariatul General.
(3) Conducerea M.A.I. acorda audiente si personalului din
afara directiilor generale/directiilor, precum si persoanelor care
nu fac parte din personalul ministerului, pe baza planificarii
realizate de Serviciul relatii cu publicul din cadrul Secretariatului
General.
(4) Primirea cetatenilor in audienta la conducerea M.A.I. se
face in zilele lucratoare ale saptamanii si la orele stabilite pentru
aceste activitati, prin Secretariatul General ori prin cabinetele
persoanelor carora le sunt adresate petitiile.
(5) Primirea in audienta la sefii unitatilor aparatului central se
solicita prin serviciile/birourile secretariat din cadrul acestora sau
prin compartimentele de relatii cu publicul, acolo unde acestea
sunt constituite.
Art. 59 Persoanele din afara directiilor generale/directiilor
planificate a fi primite in audienta trebuie insotite permanent de
personal anume desemnat la persoana pentru care s-a dat
aprobarea, precum si de la aceasta pana la iesirea din obiectiv.
Art. 60 Programul pentru primirea in audienta la
conducerea M.A.I. se afiseaza la sediul Serviciului relatii cu
publicul din cadrul Secretariatului General, iar pentru primirea
in audienta la conducerea directiilor generale/directiilor, acesta
se afiseaza fie la sediul compartimentelor de secretariat din
cadrul acestora, fie la cel al compartimentelor de relatii cu
publicul, la directiile generale/directiile unde acestea sunt
constituite.
Sectiunea 5 - Portul tinutei
Art. 61 (1) In sediile directiilor generale/directiilor, in timpul
programului de lucru, politistii si cadrele militare isi desfasoara
activitatea in uniforma sau in tinuta civila, in conditiile stabilite
prin reglementarile interne in vigoare.
(2) Tinuta functionarilor publici si a personalului contractual
trebuie sa fie decenta.
Art. 62 La activitatile de protocol si la festivitati, tinuta se
stabileste de catre persoana care conduce activitatea si care
are in responsabilitate si organizarea evenimentului.
Sectiunea 6 - Concedii si invoiri
Art. 63 Acordarea concediilor si invoirilor personalului
directiilor generale/directiilor se realizeaza potrivit prevederilor
legale in vigoare.
Art. 64 (1) La plecarea in concediul de odihna/
suplimentar, pe baza planificarii aprobate de conducerea
directiei generale/directiei, structura de secretariat a fiecarei
directii generale/directii elibereaza, numai pentru politisti si cadre
militare, pe baza cererii/raportului acestora, ordin de serviciu.
(2) In cererea/raportul prevazuta/prevazut la alin. (1), care
se avizeaza de catre seful nemijlocit al solicitantului si se aproba
de catre adjunctul sefului unitatii aparatului central, politistii si
cadrele militare sunt obligati sa prezinte situatia lucrarilor
ramase nesolutionate, in vederea redistribuirii acestora.
(3) Pentru celelalte categorii de personal, plecarea in
concediu se realizeaza, potrivit planificarii aprobate de
conducerea directiei generale/directiei, pe baza de cerere,
avizata de catre seful nemijlocit al solicitantului si aprobata de
catre adjunctul sefului unitatii aparatului central, iar sarcinile de
serviciu se redistribuie.
(4) In cazul in care o anumita situatie determina plecarea in
concediu in afara planificarii, angajatul mentioneaza aceasta in
raport/cerere.
Art. 65 (1) Situatiile cu prezenta si raspandirile
personalului se pastreaza la structura de secretariat/similara a
fiecarei unitati a aparatului central, iar miscarile zilnice ale
personalului, astfel cum sunt definite in reglementarile interne
in vigoare, se consemneaza in dispozitia zilnica a sefului unitatii
aparatului central.
(2) Invoirile pentru mai mult de o zi de lucru se aproba de
seful unitatii aparatului central si se consemneaza in dispozitia
zilnica a sefului unitatii aparatului central.
Art. 66 La nivelul fiecarei unitati a aparatului central se
tine evidenta lunara si anuala a concediilor si invoirilor acordate
personalului, respectiv a zilelor de misiune efectuate.
Capitolul VI - Serviciul de permanenta, accesul, paza si interventia in directiile generale/directii
Sectiunea 1 - Serviciul de permanenta, accesul si paza in directiile generale/directii
Art. 67 Serviciul de permanenta si accesul persoanelor in
directiile generale/directii se organizeaza si se desfasoara
potrivit prevederilor legale in vigoare.
Art. 68 (1) Directia generala resurse umane asigura
gestionarea documentelor de legitimare a personalului directiilor
generale/directiilor.
(2) Directia generala management operational coordoneaza
activitatea personalului care asigura paza, accesul,
supravegherea video si interventia la sediul central al M.A.I. si
asigura sprijin in aplicarea corespunzatoare a prevederilor
actelor normative care reglementeaza instituirea, organizarea si
executarea pazei obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia
persoanelor la celelalte sedii ale aparatului central.
(3) Cartelele individuale de acces in sediul central al M.A.I.
se elibereaza prin grija personalului care deserveste
dispeceratul de supraveghere-monitorizare video al M.A.I., in
baza solicitarilor directiilor generale/directiilor interesate, cu
avizul Directiei generale management operational.
Art. 69 (1) Accesul autovehiculelor in perimetrul pazit al
sediilor directiilor generale/directiilor se realizeaza pe baza
permiselor de acces, iar in cel delimitat cu bariere, cu cartelele
magnetice de acces.
(2) Permisele de acces auto in sediul central al aparatului
central se elibereaza de Directia generala management
operational, iar tiparirea acestora se realizeaza prin grija
Directiei economico-administrative.
(3) Cartelele magnetice de acces auto in zona
controlata/protejata a imobilului din Piata Revolutiei nr. 1A se
elibereaza de Directia generala management operational
directiilor generale/directiilor interesate, iar asigurarea acestora
se realizeaza prin grija Directiei generale pentru comunicatii si
tehnologia informatiei.
(4) Pentru celelalte sedii ale aparatului central, asigurarea
cartelelor individuale de acces si a permiselor/cartelelor magnetice de acces auto se realizeaza prin grija sefilor directiilor
generale/directiilor respective.
Art. 70 In toate cazurile, regulile de acces/traseele in
spatiile ce apartin directiilor generale/directiilor se stabilesc prin
dispozitie a directorului general/directorului fiecarei unitati a
aparatului central.
Art. 71 Paza si protectia sediilor directiilor
generale/directiilor se asigura, in functie de nivelul de risc la care
este incadrat fiecare sediu, cu efective de jandarmi, cu personal
calificat, angajat al unitatii aparatului central beneficiare, sau cu
personal al societatilor specializate de paza, in conformitate cu
actele normative in vigoare si reglementarile proprii.
Sectiunea 2 - Asigurarea interventiei in sediile directiilor generale/directiilor
Art. 72 (1) Interventia in prima urgenta, in cazul aparitiei
unor situatii de risc, se realizeaza, dupa caz, fie de catre
efectivele stabilite din cadrul subunitatii de jandarmi la sediile
aparatului central unde paza si protectia se asigura cu efective
de jandarmi, fie de catre personalul desemnat din cadrul
societatii de paza si protectie la sediul/sediile unde paza si
protectia se asigura de catre o societate specializata in
domeniu.
(2) Interventia pentru restabilirea ordinii publice, in situatia
tulburarii acesteia, se asigura de Directia Generala de Jandarmi
a Municipiului Bucuresti.
(3) Interventia antiterorista se executa de Brigada Speciala
de Interventie a Jandarmeriei, iar interventia contraterorista se
executa de Brigada Antiterorista a Serviciului Roman de
Informatii.
(4) Interventia pentru stingerea incendiilor se realizeaza de
Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta "Dealul Spirii Bucuresti.
(5) Interventia in situatii de urgenta incendiu, inundatie,
cutremur, epidemie care necesita evacuarea bunurilor se
realizeaza de catre efectivele stabilite din cadrul subunitatii de
paza, sub coordonarea turei operative a Centrului operational
de comanda si, ulterior, de catre personalul fiecarei unitati a
aparatului central. Masurile de limitare a extinderii epidemiei si
masurile profilactice se dispun de catre Directia medicala.
Capitolul VII - Masurile de protectie privind informatiile clasificate, securitatea si sanatatea in munca, apararea impotriva incendiilor, protectia mediului si regulile privind fumatul in directiile generale/directii
Sectiunea 1 - Masuri de protectie privind informatiile clasificate
Art. 73 In directiile generale/directii, accesul la informatii
clasificate este permis in conditiile prevazute de legislatia din
domeniu, cu respectarea principiului necesitatii de a cunoaste.
Art. 74 Evidenta, intocmirea, pastrarea, procesarea,
multiplicarea, transportul, transmiterea, distrugerea si masurile
de protectie a informatiilor clasificate, la nivelul directiilor
generale/directiilor, detinatoare de informatii clasificate, se
realizeaza in conformitate cu prevederile actelor normative in
vigoare.
Sectiunea 2 - Reguli privind securitatea si sanatatea in munca, in directiile generale/directii
Art. 75 (1) Sefii unitatilor aparatului central au obligatia
de a asigura aplicarea normelor privind securitatea si sanatatea
personalului in toate aspectele legate de munca.
(2) In cadrul responsabilitatilor pe care le au, sefii unitatilor
aparatului central au obligatia sa ia masurile necesare/sa solicite
luarea masurilor necesare, potrivit competentelor, pentru:
a) asigurarea securitatii si protectia sanatatii personalului;
b) prevenirea riscurilor profesionale;
c) informarea si instruirea personalului;
d) asigurarea cadrului organizatoric si a mijloacelor necesare
securitatii si sanatatii in munca.
Art. 76 Sefii unitatilor aparatului central au obligatia de a
comunica de indata Directiei generale resurse umane orice
accident suferit de personalul unitatii aparatului central, atat la
locul de munca si/sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu, cat
si in timpul deplasarii la/de la domiciliu sau de la un sediu la
altul, precum si situatiile de persoane date disparute si
intoxicatiile acute profesionale.
Art. 77 Fiecare persoana din cadrul directiilor
generale/directiilor trebuie sa isi desfasoare activitatea in
conformitate cu pregatirea si instruirea sa, precum si cu
instructiunile primite din partea conducatorilor unitatii aparatului
central, astfel incat sa nu expuna la pericol de accidentare sau
de imbolnavire profesionala nici propria persoana, nici alte
persoane care pot fi afectate de actiunile sau omisiunile sale, in
timpul procesului de munca.
Art. 78 Personalul directiilor generale/directiilor are
urmatoarele obligatii:
a) sa utilizeze, conform prevederilor legale, autovehiculele,
aparatura, uneltele, substantele periculoase, echipamentele de
transport etc.;
b) sa utilizeze, conform prevederilor legale, echipamentul
individual de protectie din dotare, pe care, dupa utilizare, sa il
depuna la locul destinat pentru pastrare;
c) sa nu procedeze la scoaterea din functiune, la
modificarea, schimbarea sau inlaturarea arbitrara a
dispozitivelor de securitate instalate pe masini, aparatura,
unelte, instalatii tehnice si cladiri si sa le utilizeze corect;
d) sa comunice imediat sefului unitatii aparatului central
si/sau lucratorilor desemnati orice situatie de munca pentru care
exista motive intemeiate sa fie considerata un pericol pentru
securitatea si sanatatea personalului, precum si orice deficienta
a sistemelor de protectie;
e) sa aduca de indata la cunostinta conducatorului locului de
munca si/sau a sefului unitatii aparatului central accidentele de
munca suferite de sine sau de altul, atat la locul de munca si/sau
in indeplinirea indatoririlor de serviciu, cat si in timpul deplasarii
la/de la domiciliu ori de la un loc de munca la altul;
f) sa coopereze cu seful unitatii aparatului central si/sau cu
lucratorii desemnati, atat timp cat este necesar, pentru a face
posibila realizarea oricaror masuri sau cerinte dispuse de catre
inspectorii de munca si inspectorii sanitari, pentru protectia
sanatatii si securitatii lucratorilor;
g) sa coopereze, atat timp cat este necesar, cu seful unitatii
aparatului central si/sau cu lucratorii desemnati, pentru a
permite acestuia/acestora sa se asigure ca mediul de munca si
conditiile de lucru sunt sigure si fara riscuri pentru securitate si
sanatate, in domeniul sau de activitate;
h) sa isi insuseasca si sa respecte prevederile legislatiei din
domeniul securitatii si sanatatii in munca si masurile de aplicare
a acestora.
Art. 79 (1) Coordonarea si controlul activitatilor de
securitate si sanatate in munca in directiile generale/directii in
care isi desfasoara activitatea functionari publici cu statut
special se realizeaza de Directia generala resurse umane, prin
structura proprie de specialitate. Organizarea activitatilor de
securitate si sanatate in munca in aceste directii
generale/directii se realizeaza potrivit prevederilor actelor
normative aplicabile in domeniu.
(2) Organizarea, coordonarea si controlul activitatilor de
securitate si sanatate in munca in directiile generale/directiile in
care isi desfasoara activitatea exclusiv functionari publici si
personal contractual se realizeaza potrivit prevederilor Legii
securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006.
Sectiunea 3 - Apararea impotriva incendiilor la nivelul directiilor generale/directiilor
Art. 80 Sefii unitatilor aparatului central raspund pentru
asigurarea masurilor de aparare impotriva incendiilor, de
prevenire si stingere, pentru spatiile si bunurile materiale pe care
le administreaza.
Art. 81 Pe linia apararii impotriva incendiilor, seful unitatii
aparatului central are urmatoarele atributii:
a) verifica, prin ofiterul responsabil/persoana desemnata,
modul in care sunt respectate masurile privind activitatile de
aparare impotriva incendiilor in sediile directiilor
generale/directiilor, instalatiile si materialele de stins incendii,
precum si pregatirea pentru interventie a personalului;
b) dispune efectuarea de cercetari, potrivit regulilor stabilite
in reglementarile de specialitate, privind imprejurarile si cauzele
care au provocat incendii;
c) stabileste modul de efectuare a instructajului de prevenire
si stingere a incendiilor, conform normelor in vigoare;
d) organizeaza activitati de anuntare si alarmare in caz de
incendiu.
Art. 82 Activitatea de prevenire si stingere a incendiilor
se organizeaza de Directia economico-administrativa astfel:
a) organizeaza activitatea de prevenire si stingere a
incendiilor, potrivit normelor, in toate incaperile, atelierele,
parcurile de tehnica, depozitele cu materiale si lichide
inflamabile de care raspunde;
b) urmareste, prin personalul desemnat, modul de amplasare
a materialelor de stins incendii si verifica trimestrial starea
tehnica, intretinerea si functionarea acestora;
c) interzice efectuarea lucrarilor cu foc deschis in alte locuri
decat cele stabilite si amenajate in acest scop;
d) organizeaza activitatea de prevenire si stingere a
incendiilor la sediile aparatului central;
e) afiseaza la loc vizibil documentele aferente si urmareste
prelucrarea si insusirea lor de catre intregul personal al
aparatului central;
f) asigura marcarea locurilor periculoase cu indicatoare
avertizoare, conform reglementarilor legale in vigoare;
g) controleaza, impreuna cu responsabilul cu prevenirea si
stingerea incendiilor din fiecare directie generala/directie,
cladirile, spatiile de depozitare, instalatiile, blocul alimentar,
podurile cladirilor, cosurile de fum si spatiile aflate in folosinta
unitatii aparatului central, urmarind respectarea masurilor de
prevenire si stingere a incendiilor;
h) asigura materialele de prevenire si stingere a incendiilor
necesare fiecarei unitati a aparatului central, potrivit normelor
de dotare;
i) verifica periodic, cel putin o data pe trimestru, starea de
intretinere a tuturor materialelor, dispozitivelor, instalatiilor si
utilajelor de stins incendii si ia masuri de remediere a
neajunsurilor constatate;
j) organizeaza si asigura desfasurarea corespunzatoare a
lucrarilor cu foc deschis;
k) asigura pastrarea si depozitarea corespunzatoare a
materialelor periculoase.
Art. 83 Personalul directiilor generale/directiilor raspunde
de cunoasterea si respectarea regulilor si masurilor de prevenire
si stingere a incendiilor si are urmatoarele obligatii:
a) sa cunoasca si sa aplice normele de aparare impotriva
incendiilor;
b) sa respecte regulile privind fumatul instituite in spatiile
unitatii aparatului central, precum si pe cele referitoare la
executarea lucrarilor cu pericol de incendiu: sudura, folosirea
aparatelor electrice de incalzire si altele asemenea;
c) sa controleze, la inceperea si incheierea programului,
locurile de munca, in vederea depistarii si inlaturarii cauzelor
generatoare de incendii;
d) sa cunoasca modul de functionare si sa nu deterioreze
mijloacele de protectie impotriva incendiilor;
e) sa anunte imediat ofiterul de serviciu si/sau seful unitatii
aparatului central despre orice incendiu sau inceput de incendiu
declansat;
f) sa participe la stingerea incendiilor, evacuarea oamenilor
si a documentelor importante, inlaturarea efectelor incendiilor
sau dezastrelor, potrivit planurilor de evacuare in caz de
incendiu, intocmite la nivelul fiecarei unitati a aparatului central;
g) sa participe la instructajele de prevenire si stingere a
incendiilor;
h) sa nu intervina in afara atributiilor de serviciu pentru
remedierea unor defectiuni la instalatia de iluminat si de forta:
schimbarea sigurantelor, mutarea sau instalarea lampilor,
intrerupatoarelor, prizelor etc.;
i) sa nu curete pardoselile si mobilierul cu substante
inflamabile;
j) sa se asigure ca resturile de la tigari, din cosurile dispuse
in locurile amenajate pentru fumat sa fie stinse si, pe cat posibil,
acestea sa nu vina in contact cu materiale combustibile sau
inflamabile;
k) sa nu blocheze caile de acces si de evacuare, hidrantii,
sursele de apa, stingatoarele, tablourile electrice, total sau
partial, definitiv sau temporar, cu materiale, chiar daca sunt
incombustibile;
l) sa nu utilizeze pentru incalzire radiatoare, aparate de aer
conditionat, aeroterme si altele asemenea, cu exceptia celor
aflate in inventarul de gestiune al ministerului;
m) sa nu distruga prin ardere, decat in locuri special
amenajate, deseuri, reziduuri, gunoaie si alte materiale
combustibile.
Sectiunea 4 - Masuri de protectie antiseismica in directiile generale/directii
Art. 84 Sefii unitatilor aparatului central raspund de:
a) verificarea si analizarea periodica a dispunerii mobilierului
din incaperi, pentru evitarea blocarii iesirilor si cailor de acces
holuri, scari, in caz de seism;
b) verificarea periodica a starii de fixatie din incaperi
mobilier, harti, planse, cuier, rafturi, lustre etc., si executarea
lucrarilor necesare pentru fixarea acestora;
c) pregatirea si antrenarea personalului cu privire la modul de
actiune (protectie si interventie) la producerea unui seism major.
Art. 85 Activitatile de protectie antiseismica se
organizeaza de Directia economico-administrativa prin:
a) evaluarea nivelului de protectie a cladirilor in care sunt
dispuse directiile generale/directiile;
b) planificarea inspectarii de urgenta postseism a cladirilor;
c) interventii de consolidare a cladirilor;
d) cunoasterea punctelor de intrerupere (oprire) a instalatiilor
de alimentare cu apa, gaze si energie electrica si stabilirea
personalului pentru executarea acestor operatiuni.
Art. 86 Personalului directiilor generale/directiilor i se
recomanda sa respecte urmatoarele reguli de protectie
antiseismica la locul de munca:
a) sa isi insuseasca cunostinte necesare supravietuirii in caz
de seism;
b) sa evite aglomerarea spatiilor cu piese de mobilier sau cu
echipamente tehnice si/sau casnice; amplasarea pieselor de
mobilier sau a echipamentelor tehnice si/sau casnice trebuie sa se faca astfel incat sa nu se afle in vecinatatea iesirilor din
incaperi, pentru a nu bloca prin deplasarea lor accesul in caz
de seism;
c) sa fixeze aparatura astfel incat racordurile sa nu sufere
deteriorari in caz de seism;
d) sa pozitioneze obiectele fragile/valoroase intr-un loc mai
jos si sigur;
e) sa amplaseze chimicalele/combustibilii in dulapuri
asigurate/fixate impotriva rasturnarii, in incaperi in care nu se
lucreaza si in care nu exista pericol de contaminare/incendiu;
f) sa asigure, prin fixarea de pereti, mobilierul inalt sau
instabil.
Art. 87 Pe timpul producerii seismului, intregului personal
al aparatului central i se recomanda sa respecte urmatoarele
reguli de comportare rationala, de protectie individuala si de
grup:
a) sa ramana in incapere, departe de ferestre si sa se
protejeze sub o grinda, toc de usa solid, sub un birou/masa
suficient de rezistenta sau, cunoscand in prealabil elementele
de constructie rezistente, sa actioneze in consecinta;
b) daca este posibil, sa inchida potentialele surse de incendii
sau sa actioneze in acest sens imediat dupa incetarea
seismului;
c) sa nu paraseasca incaperea, sa nu sara pe ferestre, sa
nu utilizeze scarile si nici ascensoarele si, daca este posibil, sa
deschida spre exterior usa incaperii, spre a preveni blocarea
acesteia, in perspectiva evacuarii, ulterior incetarii miscarii
seismice;
d) sa nu alerge in strada;
e) daca se afla in afara unei cladiri, sa se deplaseze cu calm
cat mai departe de aceasta, spre un loc deschis si sigur, ferindu-se
de eventualele caderi de tencuiala, caramizi, cornise, geamuri,
cosuri, parapete, ornamente;
f) in situatia in care a fost surprins de caderi de tencuiala,
mobilier etc., sa isi asigure supravietuirea in primul rand prin
protejarea cu mainile a capului, dar si prin alte metode, in functie
de situatie.
Art. 88 Ulterior producerii seismului, se recomanda ca
intreg personalul aparatului central sa respecte urmatoarele
reguli de comportare:
a) sa nu paraseasca imediat spatiul, camera, cladirea in care
a fost surprins de seism, acordand primul ajutor persoanelor
ranite si calmand persoanele speriate sau panicate;
b) sa utilizeze telefoanele exclusiv pentru apeluri de urgenta,
spre a nu bloca circuitele sau retelele telefonice;
c) daca s-a declansat un incendiu, sa actioneze prin forte
proprii pentru stingerea acestuia;
d) sa verifice instalatiile electrice si/sau, dupa caz, de apa,
gaze, canal si, vizual, starea cladirii in interior; in cazul
constatarii de avarii, sa anunte unitatea pentru interventie si sa
nu utilizeze foc deschis;
e) sa iasa cu calm si prudenta din cladire, fara a lua cu sine
lucruri inutile, verificand in prealabil starea scarii si a caii de
iesire, spre a nu se expune la pericole;
f) pentru orice eventualitate la iesirea din incapere/cladire se
recomanda protejarea capului cu o casca de protectie, iar in
lipsa acesteia, cu un taburet, o carte mai groasa, o geanta etc.;
g) daca intalneste usi blocate, sa actioneze cu calm pentru
deblocarea acestora; daca usile respective sunt prevazute cu
vitraje, sa procedeze la spargerea geamului utilizand un scaun
sau orice obiect la indemana;
h) daca sesizeaza blocarea unor persoane in ascensor, sa
actioneze pentru calmarea acestora si sa solicite ajutor de la
personalul autorizat;
i) sa acorde ajutor echipelor de interventie/salvare;
j) sa urmeze recomandarile de actiune ale structurilor
specializate, difuzate de posturile nationale de radio si
televiziune;
k) la evacuare, sa acorde prioritate ranitilor, femeilor si
persoanelor in varsta.
Art. 89 Persoanelor surprinse sub daramaturi li se
recomanda ca, adaptat la situatie, sa respecte urmatoarele
reguli generale:
a) sa ramana calme si sa incerce deblocarea cailor de acces
si/sau degajarea proprie sau a altor persoane de sub
daramaturi/mobilier;
b) sa ii calmeze pe cei din preajma si sa nu permita
propagarea reactiilor specifice panicii;
c) sa isi semnaleze prezenta prin lovirea in conducte sau in
pereti, la intervale regulate de timp;
d) dupa stabilirea contactului verbal cu salvatorii, sa solicite
acestora primul ajutor si sa le furnizeze pe cat posibil datele
solicitate;
e) sa nu se preocupe de durata actiunii de salvare,
conservandu-si si canalizandu-si energia pentru a face fata
situatiei.
Sectiunea 5 - Protectia mediului in directiile generale/directii
Art. 90 Indrumarea si controlul activitatilor de protectie a
mediului in cadrul directiilor generale/directiilor se realizeaza de
catre Directia logistica, prin structura proprie de specialitate.
Art. 91 (1) La nivelul directiilor generale/directiilor,
directorul general/directorul raspunde de realizarea activitatilor
de protectie a mediului in spatiile repartizate unitatii aparatului
central.
(2) Obligatiile ce revin sefilor unitatilor aparatului central
prevazute la alin. (1) sunt indeplinite nemijlocit de catre un
responsabil de mediu pe directia generala/directie.
Art. 92 Atributiile inspectorilor de mediu incadrati in
structura de specialitate a Directiei logistice si ale responsabililor
de mediu, precum si obligatiile directorilor generali/directorilor si
ale personalului directiilor generale/directiilor aparatului central
sunt cele prevazute de prevederile legale in vigoare.
Sectiunea 6 - Reguli privind fumatul in sediile directiilor generale/directiilor aparatului central
Art. 93 (1) Fumatul este interzis in spatiile publice inchise,
aflate in administrarea sau folosinta directiilor generale/
directiilor.
(2) Fumatul este permis numai in spatii special amenajate,
delimitate, cu respectarea urmatoarelor conditii obligatorii:
a) sa fie realizata delimitarea de restul spatiului public inchis,
asigurand izolarea completa de acesta spatiile respective sa
nu fie spatii de tranzit sau de acces in spatiul public inchis;
b) sa fie dotate cu sisteme de ventilatie functionale, care sa
asigure evacuarea fumului de tutun;
c) sa fie dotate cu scrumiere si extinctoare si sa fie
amenajate in conformitate cu prevederile legale in vigoare
privind prevenirea si stingerea incendiilor;
d) sa fie marcate la loc vizibil cu unul dintre urmatoarele
indicatoare: "Loc pentru fumat, "Spatiu pentru fumat, "In acest
spatiu fumatul este permis.
Art. 94 Sefii unitatilor aparatului central au obligatia de a
dispune masurile necesare, in cadrul structurilor proprii, pentru
afisarea la loc vizibil a simbolurilor care interzic fumatul.
Anexa la regulament - Dispunerea sediilor directiilor generale/directiilor si a spatiilor destinate responsabililor privind ordinea interioara
[Anexa nu este cuprinsa in acest material. Pentru consultarea ei va recomandam Monitorul Oficial]
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|