OG 6/2011 pentru modificarea si completarea OG 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica. Ordonanta nr. 6/2011
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 80 din 31 ianuarie 2011
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 1 pct. III din Legea nr. 274/2010 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. I Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind
cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 643 din 30 august
2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 324/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se
modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1 Cercetarea stiintifica, dezvoltarea experimentala
si inovarea sunt principalele activitati creatoare de cunoastere si
generatoare de progres economic si social, incurajate si
sprijinite de catre stat conform Constitutiei Romaniei,
republicata, si prezentei ordonante."
2. La articolul 2, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 2 (1) Activitatea de cercetare-dezvoltare cuprinde
cercetarea stiintifica, dezvoltarea experimentala si inovarea
bazata pe cercetare stiintifica si dezvoltare experimentala.
Cercetarea stiintifica cuprinde cercetarea fundamentala si
cercetarea aplicativa."
3. La articolul 2, dupa alineatul (2) se introduce un nou
alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Definitiile prevazute la alin. (2) se pot detalia prin ordin al
conducatorului autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare, in
acord cu legislatia Uniunii Europene si bunele practici
internationale."
4. Articolul 7 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7 In sistemul national de cercetare-dezvoltare sunt
cuprinse urmatoarele categorii de unitati si institutii de drept
public:
a) institute nationale de cercetare-dezvoltare;
b) institutii de invatamant superior de stat acreditate sau
structuri de cercetare-dezvoltare ale acestora, fara personalitate
juridica, constituite conform Cartei universitare;
c) institute, centre sau statiuni de cercetare-dezvoltare din
subordinea Academiei Romane sau a academiilor de ramura;
d) alte institute, centre sau statiuni de cercetare-dezvoltare
organizate ca institutii publice ori de drept public;
e) centre internationale de cercetare-dezvoltare infiintate in
baza unor acorduri internationale;
f) institute sau centre de cercetare-dezvoltare organizate in
cadrul societatilor nationale, companiilor nationale si regiilor
autonome;
g) alte institutii publice sau de drept public care au ca obiect
de activitate si cercetarea-dezvoltarea ori structuri ale acestora
legal constituite."
5. Articolul 8 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8 In sistemul national de cercetare-dezvoltare sunt
cuprinse, de asemenea, urmatoarele categorii de unitati si
institutii de drept privat:
a) institutii de invatamant superior particulare acreditate sau
structuri de cercetare-dezvoltare ale acestora, fara personalitate
juridica, constituite conform Cartei universitare;
b) institute sau centre de cercetare-dezvoltare fara scop
patrimonial, recunoscute de utilitate publica;
c) alte institute, centre sau statiuni de cercetare-dezvoltare
organizate ca persoane juridice de drept privat, fara scop
patrimonial;
d) alte organizatii neguvernamentale, fara scop patrimonial,
care au ca obiect de activitate si cercetarea-dezvoltarea sau
structuri ale acestora legal constituite;
e) societati comerciale care au ca principal obiect de
activitate cercetarea-dezvoltarea;
f) societati comerciale care au in obiectul de activitate si
cercetarea-dezvoltarea sau structuri ale acestora legal
constituite."
6. Dupa articolul 8 se introduce un nou articol, articolul 8^1,
cu urmatorul cuprins:
"Art. 8^1 In sensul prezentei ordonante, unitatile de
cercetare-dezvoltare prevazute la art. 7 si 8 sunt fie o unitate cu
personalitate juridica, fie o structura de cercetare-dezvoltare fara
personalitate juridica care este constituita in cadrul unei
persoane juridice. Unitatea de cercetare-dezvoltare fara
personalitate juridica indeplineste simultan urmatoarele conditii:
a) este infiintata printr-o decizie a conducerii persoanei
juridice, conform legii;
b) are o misiune si un regulament propriu de functionare in
cadrul persoanei juridice si o titulatura proprie;
c) are personal si conducere proprii;
d) activitatea unitatii este inregistrata distinct in cadrul
contabilitatii persoanei juridice, conform legii."
7. La articolul 12, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 12 (1) In cadrul fiecarei institutii si unitati de
cercetare-dezvoltare de drept public functioneaza un consiliu
stiintific, care are ca scop elaborarea strategiei de cercetaredezvoltare
si inovare a institutiei sau a unitatii si a programelor
proprii de cercetare-dezvoltare si inovare, precum si luarea
masurilor necesare pentru realizarea acestora."
8. Articolul 13 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13 (1) Institutiile si unitatile de cercetare-dezvoltare
de drept public pot desfasura activitati de microproductie si pot
oferi servicii specifice, potrivit regulamentelor de organizare si
functionare proprii si prevederilor legale corespunzatoare.
Activitatile si serviciile pot fi desfasurate inclusiv prin asociere
in participatiune, numai in scopul stimularii transferului
rezultatelor activitatii de cercetare-dezvoltare, potrivit
regulamentelor de organizare si functionare proprii si
prevederilor legale corespunzatoare, cu aprobarea organului
administratiei publice centrale in subordinea sau coordonarea
caruia functioneaza institutia sau unitatea de drept public.
(2) Institutiile si unitatile de drept privat dispun de autonomie
in exploatarea rezultatelor activitatii proprii de cercetaredezvoltare,
conform legii."
9. La articolul 14, alineatul (3) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(3) Unitatile de cercetare-dezvoltare privatizate nu pot pastra
in patrimoniu documentatiile, colectiile sau bazele de date de
interes national acumulate pana la data privatizarii. Aceste
documentatii, colectii sau baze de date de interes national,
stabilite conform prevederilor art. 75 alin. (3), se depun la
institutele nationale sau la institutiile publice desemnate in acest
scop de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare."
10. La articolul 16, dupa litera d) se introduc doua noi
litere, literele e) si f), cu urmatorul cuprins:
"e) conditii optime de activitate si de dezvoltare profesionala
pentru personalul de cercetare, cu respectarea prevederilor
legale;
f) sprijin administrativ pentru personalul de cercetaredezvoltare,
astfel incat sa se permita acestuia focalizarea pe
activitatile stiintifice, iar timpul alocat pentru activitati
administrative de catre personalul de cercetare-dezvoltare care
nu ocupa functii de conducere sau administrative sa nu
depaseasca, in medie, 10% din timpul de lucru al acestuia."
11. Articolul 18 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18 (1) Infiintarea institutului national se face prin
hotarare a Guvernului, pe baza rezultatelor evaluarii privind
indeplinirea conditiilor pentru certificare, conform prevederilor
art. 33, cu avizul autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare,
la propunerea organului administratiei publice centrale
coordonator in domeniul de activitate al unitatii.
(2) Infiintarea si certificarea unui institut national trebuie sa
asigure concentrarea resurselor financiare si umane din domenii
de cercetare de interes major.
(3) Evaluarea capacitatii de cercetare-dezvoltare pentru
certificarea unui institut national se realizeaza in conformitate
cu prevederile art. 33.
(4) Institutul national care, in urma evaluarii, nu obtine
certificarea sau re-certificarea, se reorganizeaza prin hotarare a
Guvernului, initiata de autoritatea de stat pentru cercetaredezvoltare."
12. La articolul 22, dupa alineatul (1) se introduce un nou
alineat, alineatul (2), cu urmatorul cuprins:
"(2) Directorul general, numit in conditiile alin. (1), incheie un
contract de management cu conducatorul autoritatii publice in
coordonarea careia functioneaza institutul national, conform
metodologiei prevazute la alin. (1)."
13. La articolul 23, dupa alineatul (2) se introduce un nou
alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Pentru valorificarea rezultatelor proprii de cercetaredezvoltare,
institutul national poate infiinta societati comerciale
sau poate dobandi actiuni sau parti sociale in cadrul unor
societati comerciale, conform legii, cu acordul consiliului de
administratie si al consiliului stiintific al institutului. Pentru
aceasta, institutul isi poate angaja exclusiv experienta stiintifica
si tehnologica acumulata, metode, tehnici, scheme, planuri,
procedee, retete sau alte forme de cunoastere si experienta,
inclusiv cele protejate prin titluri de proprietate intelectuala."
14. La articolul 26, alineatul (2) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu
aprobarea organului administratiei publice centrale
coordonator."
15. La articolul 29, dupa alineatul (1) se introduce un nou
alineat, alineatul (2), cu urmatorul cuprins:
"(2) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare
urmareste si identifica bunele practici pentru activitatile de
cercetare-dezvoltare din tarile Uniunii Europene si ale
Organizatiei pentru cooperare si dezvoltare economica si
organizeaza popularizarea lor in vederea adoptarii acestora de
catre institutiile si unitatile de cercetare-dezvoltare."
16. Articolul 32 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 32 Cercetatorii stiintifici pot fi conducatori de
doctorat, conform prevederilor Legii educatiei nationale
nr. 1/2011."
17. Articolul 33 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 33 (1) Unitatile si institutiile din sistemul national de
cercetare-dezvoltare pot fi evaluate si clasificate, din punctul de
vedere al activitatii de cercetare-dezvoltare, de catre Colegiul
Consultativ pentru Cercetare-Dezvoltare si Inovare, denumit in
continuare Colegiul consultativ, organizat in conditiile art. 44.
(2) Normele metodologice pentru evaluarea si clasificarea
prevazute la alin. (1) se elaboreaza de catre autoritatea de stat
pentru cercetare-dezvoltare, cu consultarea Colegiului
consultativ, a Academiei Romane si a academiilor de ramura, a
Consiliului National al Cercetarii ?tiintifice din Invatamantul
Superior, a altor consilii consultative de nivel national din
domeniul cercetarii-dezvoltarii, a organizatiilor profesionale
neguvernamentale din domeniul cercetarii-dezvoltarii si a
mediului economic, si se aproba prin hotarare a Guvernului.
Clasificarea se face pe urmatoarele niveluri: A+, A, A-, B, si C.
(3) Evaluarea si clasificarea unitatilor si institutiilor prevazute
la alin. (1) se realizeaza de catre echipe de experti evaluatori
compuse in proportie de cel putin 50% din evaluatori din
strainatate, selectati din celelalte state membre ale Uniunii
Europene sau din statele membre ale Organizatiei pentru
cooperare si dezvoltare economica.
(4) Pentru fiecare unitate si institutie evaluata si clasificata,
echipa de experti elaboreaza un raport care se face public pe
site-ul autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(5) Pot fi certificate pentru activitatea de cercetare-dezvoltare
numai unitatile si institutiile din categoriile prevazute la art. 7
lit. a)—e) si g) si la art. 8 lit. a)—d), care sunt clasificate la
nivelurile A+, A sau A- ale clasificarii prevazute la alin. (1).
(6) In urma evaluarii, Colegiul consultativ propune autoritatii
de stat pentru cercetare-dezvoltare aprobarea hotararilor privind
certificarea, recertificarea, neacordarea certificarii sau
retragerea certificarii.
(7) Certificarea sau recertificarea se acorda pe o perioada
de cel mult 5 ani.
(8) Unitatile si institutiile din categoriile prevazute la art. 7
lit. a) si c)—e) sunt evaluate si clasificate in vederea certificarii
la intervale de cel mult 5 ani, conform normelor metodologice
prevazute la alin. (2).
(9) Unitatile si institutiile din sistemul national de cercetaredezvoltare,
din alte categorii decat cele prevazute la alin. (8),
pot fi evaluate si clasificate conform normelor metodologice
prevazute la alin. (2), la cerere. Intervalul dintre doua evaluari si
clasificari succesive conform alin. (1) ale aceleiasi unitati sau
institutii nu poate fi mai mic de 2 ani. Pentru realizarea evaluarii
acestor entitati, autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare
percepe taxe de pana la 8 salarii maxime ale unui cercetator
stiintific gradul I din unitati bugetare, care se fac venituri la
bugetul de stat."
18. Articolul 34 se abroga.
19. La articolul 35, alineatul (1) se abroga.
20. Articolele 36 si 37 se abroga.
21. La articolul 40, alineatul (2) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(2) Consiliul National pentru Politica ?tiintei si Tehnologiei
este constituit din maximum 9 membri, persoane recunoscute
pentru experienta in domeniu, din care cel putin 4 sunt membri
ai Colegiului consultativ la momentul numirii lor in Consiliul
National pentru Politica ?tiintei si Tehnologiei. Componenta se
aproba prin decizie a primului ministru, pe baza propunerilor
conducatorului autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare,
pentru un mandat de 5 ani."
22. La articolul 40, dupa alineatul (3) se introduce un nou
alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) Anual, Consiliul National pentru Politica ?tiintei si
Tehnologiei prezinta Guvernului, in cadrul unei sedinte de
Guvern, un raport care cuprinde concluziile si recomandarile
privind cercetarea stiintifica, transferul tehnologic, inovarea si
dezvoltarea societatii si economiei bazate pe cunoastere in
Romania si care se face public."
23. La articolul 44, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 44 (1) Colegiul consultativ este principalul organ
consultativ de specialitate, fara personalitate juridica, al
autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare si este format din
cercetatori si cadre didactice universitare recunoscuti/
recunoscute pe plan international si specialisti care provin din
mediul economic. Structura si componenta Colegiului
consultativ sunt aprobate prin ordin al conducatorului autoritatii
de stat pentru cercetare-dezvoltare."
24. Dupa articolul 44 se introduce un nou articol, articolul 44^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 44^1 (1) Pentru coordonarea stiintifica a unor
programe din Planul national, autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare poate infiinta consilii consultative de nivel
national, fara personalitate juridica. Structura, componenta si
regulamentul de functionare ale acestor consilii se stabilesc prin
ordin al conducatorului autoritatii de stat pentru cercetaredezvoltare.
(2) Pentru activitatea desfasurata, membrii consiliilor
consultative de nivel national prevazute la alin. (1) si ai organelor
de lucru ale acestora sunt remunerati, in afara activitatii de baza,
in functie de numarul orelor efectiv lucrate, la nivelul maxim al
gradului profesional cel mai mare din activitatea de cercetaredezvoltare
stabilit pentru unitatile bugetare.
(3) Cheltuielile necesare functionarii consiliilor consultative
de nivel national prevazute la alin. (1) sunt asigurate din bugetul
autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare."
25. La articolul 47, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 47 (1) Conducerea programelor prevazute in Planul
national sau a altor planuri, programe sau proiecte de cercetaredezvoltare
si inovare ale autoritatilor contractante se poate face
direct de catre acestea sau se poate atribui, in baza caracterului
de recurenta, Unitatii executive pentru finantarea invatamantului
superior, a cercetarii, dezvoltarii si inovarii, institutiilor si unitatilor
cu profil de cercetare-dezvoltare si inovare sau de management
al activitatii de cercetare-dezvoltare si inovare, academiilor de
ramura, institutiilor de invatamant superior acreditate,
organizatiilor neguvernamentale, precum si operatorilor
economici, pe baza de criterii de capabilitate, in sistem
competitional sau in mod direct, potrivit legii."
26. La articolul 48, dupa litera c) se introduce o noua
litera, litera c^1), cu urmatorul cuprins:
"c^1) fonduri acordate de fundatii sau provenind din alte surse
private;".
27. La articolul 49, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 49 (1) Fondurile alocate anual in bugetul de stat
pentru activitatea de cercetare-dezvoltare reprezinta o prioritate
a cheltuielilor de la bugetul de stat."
28. Articolul 50 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 50 (1) Fondurile prevazute la art. 49 alin. (1) se
utilizeaza si pentru finantarea obiectivelor planurilor sectoriale,
pentru finantarea institutionala de baza, inclusiv pentru contracte
in regim de cofinantare, in completarea resurselor financiare ale
contractorilor, in scopul realizarii unor activitati de cercetaredezvoltare
si inovare prin proiecte din cadrul planurilor si
programelor prevazute la art. 41, precum si din cadrul planurilor
si programelor internationale la care pot participa persoane
fizice sau juridice romane.
(2) Unitatile si institutiile certificate conform art. 33, din
categoriile prevazute la art. 7 lit. a)—e) si g), pot fi sprijinite
financiar de la bugetul de stat pentru realizarea de investitii
pentru dotari cu aparatura, echipamente, instalatii si alte active
corporale, cu respectarea prevederilor legale in vigoare."
29. La articolul 58 alineatul (3), litera b) se modifica si va
avea urmatorul cuprins:
"b) cheltuieli pentru functionarea organismelor consultative
de nivel national pentru cercetare-dezvoltare si inovare si a
comisiilor organizate de acestea;".
30. La articolul 60, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 60 (1) Programele si proiectele de cercetaredezvoltare
si inovare, actiunile cuprinse in Planul national,
planurile sectoriale si alte programe de cercetare-dezvoltare,
precum si finantarea institutionala de baza si finantarea
institutionala complementara de sustinere a performantei se
realizeaza pe baza de contracte de finantare."
31. Articolul 63 se abroga.
32. La articolul 64, alineatele (1) si (2) se abroga.
33. Articolul 67 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 67 (1) Institutiile si unitatile de cercetare-dezvoltare
certificate conform art. 33, din categoriile prevazute la art. 7
lit. a), c)—e) si g), cu exceptia celor finantate partial sau integral
de la bugetul de stat, beneficiaza de finantare institutionala de
baza pentru sustinerea functionarii infrastructurii de cercetaredezvoltare,
incepand cu data de 1 ianuarie 2012.
(2) Finantarea institutionala de baza se calculeaza pe
standarde de cost si se acorda prin bugetul autoritatii de stat
pentru cercetare-dezvoltare, pe baza unui contract-cadru de
finantare institutionala, incheiat pe o perioada egala cu durata
certificarii.
(3) Normele metodologice pentru acordarea finantarii
institutionale de baza se elaboreaza de catre autoritatea de stat
pentru cercetare-dezvoltare si se aproba prin hotarare a
Guvernului.
(4) Pentru fiecare an, standardele de cost se aproba prin
ordin al conducatorului autoritatii de stat pentru cercetaredezvoltare.
(5) In fiecare an, fondurile alocate pentru finantarea
institutionala de baza nu pot avea o pondere mai mare de 20%
din fondurile alocate la capitolul «Cercetare fundamentala si
cercetare-dezvoltare» din bugetul autoritatii de stat pentru
cercetare-dezvoltare.
(6) In fiecare an, suma fondurilor alocate pentru finantarea
institutionala de baza si pentru finantarea institutionala
complementara de sustinere a performantei, prevazuta la
art. 68, nu poate avea o pondere mai mica de 25% sau mai
mare de 50% din fondurile alocate la capitolul «Cercetare
fundamentala si cercetare-dezvoltare» din bugetul autoritatii de
stat pentru cercetare-dezvoltare."
34. Dupa articolul 67 se introduce un nou articol,
articolul 67^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 67^1 Criteriile si standardele de calitate pe baza
carora se aloca universitatilor finantarea suplimentara, conform
art. 197 lit. a) din Legea nr. 1/2011, includ criterii si standarde
care reflecta rezultatele cu relevanta internationala ale
activitatilor de cercetare-dezvoltare, propuse de catre Colegiul
consultativ."
35. Articolul 68 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 68 (1) Institutiile si unitatile de drept public si de drept
privat fara scop patrimonial, evaluate si clasificate la nivelurile
A+, A sau A- conform art. 33 alin. (1), pot beneficia de finantare
institutionala complementara de sustinere a performantei, in
regim competitiv.
(2) Finantarea institutionala complementara se acorda anual,
printr-un program specific al Planului national, in baza unor
norme metodologice de evaluare a performantei in activitatea
de cercetare-dezvoltare elaborate de catre Colegiul consultativ,
cu consultarea Consiliului National al Cercetarii Stiintifice din
Invatamantul Superior, a altor consilii consultative de nivel
national din domeniul cercetarii-dezvoltarii, a Academiei
Romane si academiilor de ramura, a organizatiilor profesionale
neguvernamentale din domeniul cercetarii-dezvoltarii si a
mediului economic, si aprobate prin ordin al conducatorului
autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare."
36. La articolul 70, alineatul (3) se abroga.
37. Dupa articolul 70 se introduce un nou articol,
articolul 70^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 70^1 Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare,
cu consultarea Colegiului consultativ, realizeaza si actualizeaza
periodic baze de date publice cu cercetatorii din Romania, pe
domenii de activitate si pe specializari, cu indicarea rezultatelor
lor publice, incluzand publicatii si brevete acordate."
38. La articolul 73, alineatul (2) se abroga.
39. La articolul 74 alineatul (1), dupa litera d) se introduce
o noua litera, litera e), cu urmatorul cuprins:
"e) colectii si baze de date continand inregistrari analogice
sau digitale, izvoare istorice, esantioane, specimene, fotografii,
observatii, roci, fosile si altele asemenea, impreuna cu
informatiile necesare arhivarii, regasirii si precizarii contextului in
care au fost obtinute."
40. La articolul 74, dupa alineatul (3) se introduce un nou
alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) Instrumentele de evaluare si monitorizare a activitatilor
de cercetare-dezvoltare finantate din fonduri publice, elaborate
de autoritatile sau organismele competente conform legii, iau in
considerare numai acele rezultate ale cercetarii care sunt
relevante pentru evaluarea si monitorizarea avuta in vedere,
dupa caz."
41. Articolul 75 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 75 (1) Rezultatele cercetarilor obtinute pe baza
derularii unui contract de cercetare-dezvoltare sau inovare
finantat partial sau total din fonduri publice apartin contractorilor
care executa in mod direct activitatile prevazute in contractul de
finantare si/sau angajatilor acestora, conform contractelor de
finantare si legislatiei in vigoare referitoare la titlurile de
proprietate industriala si drepturile de autor. In cazul executiei
de catre mai multi contractori, repartizarea intre contractori a
drepturilor asupra rezultatelor se face conform acordului
prealabil al contractorilor, stabilit in scris.
(2) Rezultatele cercetarilor prevazute la alin. (1) sunt
administrate de proprietarii acestora, cu toate drepturile care
decurg din calitatea de proprietar.
(3) Documentatiile, colectiile si bazele de date de interes
national, precum si unitatile sau institutiile in a caror custodie
acestea sunt pastrate sunt stabilite prin ordin al conducatorului
autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare. La nivelul
autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare se infiinteaza si
se pastreaza registrul documentatiilor, colectiilor si bazelor de
date de interes national.
(4) In cazul desfiintarii persoanei juridice care pastreaza in
custodie o documentatie, colectie sau baza de date de interes
national, acestea sunt preluate in custodie de catre o alta
institutie publica desemnata de autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare, ramanand in continuare sub controlul
autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(5) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare poate
stabili, prin ordin, o metodologie de identificare, evaluare si luare
in evidenta a documentatiilor, colectiilor si bazelor de date de
interes national, care sa includa si procedurile de asigurare a
unor seturi de copii ale acestora, in cazurile in care acest lucru
este posibil."
42. Articolul 76 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 76 (1) Rezultatele cercetarii-dezvoltarii se
inregistreaza in contabilitate conform reglementarilor contabile
aplicabile. Activele fixe corporale si necorporale, rezultate ale
cercetarii-dezvoltarii, pot fi transferate catre alte entitati in
conditiile prevazute de legislatia in vigoare si de contractele de
finantare.
(2) Achizitiile efectuate in vederea executarii contractului se
inregistreaza in contabilitate potrivit legislatiei in vigoare."
43. Articolul 78 se abroga.
44. La articolul 79, alineatele (1) si (2) se abroga.
45. Articolul 81 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 81 Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare
poate finanta din fonduri publice proiecte de transfer tehnologic,
de stimulare a inovarii si a antreprenoriatului, prin programe din
cadrul Planului national."
46. Articolul 83 se abroga.
47. La articolul 84, alineatul (3) se abroga.
48. Articolul 87 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 87 (1) Statul accepta existenta esecului pietei in
realizarea activitatilor de cercetare-dezvoltare, in special ca
urmare a faptului ca bunurile generate de acestea sunt
preponderent publice, si preia acest risc, prin finantari din fonduri
publice ale acestor activitati, inclusiv prin acordarea ajutorului
de stat pentru derularea acestor activitati, conform legislatiei in
vigoare.
(2) Se recunoaste faptul ca activitatile de cercetaredezvoltare
si inovare implica, prin explorarea necunoscutului,
un risc inerent de nerealizare a ipotezelor sau obiectivelor
prevazute inaintea desfasurarii lor. Aceste nerealizari se
constata in cursul procesului de evaluare si monitorizare a
proiectelor, detaliat in pachetul de informatii al programului sau
subprogramului de finantare, si nu presupun obligativitatea
recuperarii fondurilor cheltuite. Criteriile in functie de care se
poate accepta riscul de nerealizare a ipotezelor sau obiectivelor
se stabilesc prin decizie a presedintelui Autoritatii Nationale
pentru Cercetare ?tiintifica."
49. La anexa, punctele 1—6 se modifica si vor avea
urmatorul cuprins:
"1. Cercetarea fundamentala — activitatile experimentale
sau teoretice desfasurate, in principal, pentru dobandirea unor
cunostinte noi cu privire la fundamentele fenomenelor si faptelor
observabile, fara a se urmari, in mod particular, aplicarea sau
utilizarea practica imediata.
2. Cercetarea aplicativa — investigatia originala desfasurata
pentru dobandirea de cunostinte in vederea unui obiectiv
practic, specific.
3. Dezvoltarea experimentala — activitatea sistematica,
plecand de la cunostinte rezultate din cercetare si/sau de la
experienta practica, care urmareste producerea de noi
materiale, produse sau dispozitive, instituirea de noi procese,
sisteme si servicii sau imbunatatirea substantiala a celor
existente.
4. Inovarea — implementarea unui produs, serviciu sau
proces nou sau substantial imbunatatit ori a unei metode de
marketing sau afaceri noi, in activitatea practica, in organizarea
locului de munca ori a relatiilor externe.
5. Inovarea de produs — introducerea in circuitul economic
a unui produs sau serviciu care este nou ori imbunatatit
substantial in privinta caracteristicilor si utilizarilor sale.
Imbunatatirile substantiale pot fi ale specificatiilor tehnice, ale
componentelor sau materialelor, ale programelor de calculator
incorporate, ale utilizarii sau ale altor caracteristici functionale.
6. Inovarea de proces — punerea in aplicare a unei metode
de productie sau de distributie noi sau imbunatatite considerabil,
care implica schimbari semnificative in ceea ce priveste
tehnicile, echipamentele si/sau programele de calculator."
50. La anexa, punctul 16 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"16.1. Finantare institutionala de baza — finantare acordata
conform art. 67 de catre autoritatea de stat pentru cercetaredezvoltare,
astfel incat sa asigure o finantare de baza a
cheltuielilor unitatii aferente activitatii de cercetare-dezvoltare.
16.2. Finantare institutionala complementara — finantare
institutionala anuala, acordata in sistem competitiv conform
art. 68, pe baza rezultatelor creatoare de cunoastere si a
impactului economic si social al activitatilor de cercetaredezvoltare,
inovare si de transfer tehnologic."
51. La anexa, punctul 17 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"17. Lucrare de cercetare-dezvoltare — componenta a
proiectelor de cercetare-dezvoltare care are un obiectiv
concret."
52. La anexa, punctul 19 se abroga.
53. La anexa, punctul 20 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"20. Certificare — proces prin care autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare recunoaste si garanteaza ca o institutie
sau o unitate de cercetare-dezvoltare corespunde unor criterii
si standarde de competenta in domeniu."
Art. II Normele metodologice pentru evaluarea si
clasificarea unitatilor si institutiilor din sistemul national de
cercetare-dezvoltare, prevazute la art. 33 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 57/2002, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 324/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se
aproba prin hotarare a Guvernului in termen de maximum 6 luni
de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
Art. III Normele metodologice pentru acordarea finantarii
institutionale de baza, prevazute la art. 67 alin. (3) din
Ordonanta Guvernului nr. 57/2002, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 324/2003, cu modificarile si
completarile ulterioare, se aproba prin hotarare a Guvernului in
termen de maximum 10 luni de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante.
Art. IV Autoritatea Nationala pentru Cercetare ?tiintifica
elaboreaza lista documentatiilor, colectiilor si bazelor de date de
interes national, existente la intrarea in vigoare a prezentei
ordonante, care se aproba prin ordin al ministrului educatiei,
cercetarii, tineretului si sportului in termen de 3 luni de la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante. Documentatiile,
colectiile si bazele de date din lista se includ in registrul prevazut
la art. 75 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. V Contractele de finantare pe programe-nucleu
aflate in desfasurare la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante se deruleaza, pana la finalizare, conform legislatiei
in vigoare la data incheierii lor, dar nu mai tarziu de
31 decembrie 2011.
Art. VI Contractele din fondurile structurale si de
coeziune, contractele pe programe sectoriale si alte contracte
de finantare a cercetarii-dezvoltarii incheiate cu institutii sau
unitati atestate sau acreditate, aflate in desfasurare la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante, se deruleaza, pana la
finalizare, conform legislatiei in vigoare la data incheierii lor.
Art. VII Unitatilor si institutiilor din sistemul de cercetaredezvoltare
de interes national acreditate inainte de data intrarii
in vigoare a prezentei ordonante li se aplica in continuare
prevederile specifice, pana la expirarea acreditarii sau pana la
data publicarii hotararii de neacordare a certificarii conform
art. 33 din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu modificarile
si completarile ulterioare.
Art. VIII Prevederile art. 22 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 57/2002, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 324/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, nu
se aplica mandatelor in curs la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante.
Art. IX Prevederile prezentei ordonante intra in vigoare
la 3 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, cu exceptia prevederilor art. I pct. 11, 17, 28, 30, 33, 35,
50 si 53, care intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. X Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind
cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 643 din 30 august
2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 324/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv
cu cele aduse prin prezenta ordonanta, se va republica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dupa aprobarea prin lege
a acesteia, dandu-se textelor o noua numerotare.
|