Legea 274/2004 republicata privind infiintarea, organizarea si functionarea Oficiului Roman pentru Adoptii. Lege nr. 274/2005 republicata 2010
Republicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 108 din 17 februarie 2010
------------------------
Link util
Adoptia interna in viziunea noii legi a adoptiei [avocat Magdalena Popeanga]
------------------------
Republicata in temeiul dispozitiilor art. III din Ordonanta Guvernului nr. 25/2009 pentru modificarea si completarea Legii nr. 274/2004 privind infiintarea,
organizarea si functionarea Oficiului Roman pentru Adoptii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 599 din 31 august 2009, aprobata prin Legea
nr. 2/2010, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 17 din 11 ianuarie 2010, dandu-se textelor o noua numerotare.
Legea nr. 274/2004 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 557 din 23 iunie 2004 si a mai fost modificata prin Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 17/2005 pentru stabilirea unor masuri organizatorice la nivelul administratiei publice centrale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 229 din 18 martie 2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 198/2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 550 din 28 iunie
2005
Art. 1 (1) Se infiinteaza Oficiul Roman pentru Adoptii,
denumit in continuare Oficiul, organ de specialitate al
administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in
subordinea Guvernului, prin reorganizarea Comitetului Roman
pentru Adoptii, care se desfiinteaza.
(2) Sediul Oficiului este in municipiul Bucuresti.
Art. 2 (1) Oficiul preia atributiile in domeniul adoptiei ale
Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si Adoptie**) si ale
Comitetului Roman pentru Adoptii.
(2) In conditiile legii, Oficiul preia toate drepturile si este tinut
de toate obligatiile fostului Comitet Roman pentru Adoptii, potrivit
reglementarilor legale si conform prevederilor actelor juridice
emise de acesta sau la care a fost parte.
-------------------------
**) Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului si Adoptie a fost infiintata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/2001, aprobata cu modificari
prin Legea nr. 252/2001, cu modificarile ulterioare.
De la data de 1 ianuarie 2005, prin Legea nr. 275/2004, aceasta institutie a fost denumita "Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului",
iar ulterior, prin Legea nr. 329/2009, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 761 din 9 noiembrie 2009, a fost desfiintata, ca urmare a comasarii cu
Agentia Nationala pentru Protectia Familiei, rezultand Autoritatea Nationala pentru Protectia Familiei si a Drepturilor Copilului.
Art. 3 (1) Oficiul coordoneaza si supravegheaza
activitatile de adoptie si realizeaza cooperarea internationala in
domeniul adoptiei.
(2) Oficiul este autoritatea centrala romana insarcinata sa
duca la indeplinire obligatiile prevazute in Conventia asupra
protectiei copiilor si cooperarii in materia adoptiei internationale,
incheiata la Haga la 29 mai 1993, ratificata prin Legea
nr. 84/1994, denumita in continuare Conventia de la Haga.
(3) Oficiul are rolul de a duce la indeplinire obligatiile
asumate de statul roman in materia adoptiei prin conventiile si
tratatele internationale la care Romania este parte, de a pune in
aplicare si de a urmari si asigura aplicarea unitara a legislatiei in
domeniul adoptiei.
Art. 4 Finantarea Oficiului se asigura de la bugetul de stat,
prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, precum si din
alte surse, in conditiile legii***).
----------
***) Potrivit anexei nr. 1 la Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autoritati si institutii publice, rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea
mediului de afaceri si respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeana si Fondul Monetar International, Oficiul Roman pentru Adoptii este finantat integral de
la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului
Art. 5 Pentru realizarea obiectivelor in domeniul adoptiei,
Oficiul indeplineste urmatoarele functii:
a) de autoritate de stat, prin care se asigura urmarirea si
controlul aplicarii si respectarii reglementarilor din domeniul
adoptiei, precum si coordonarea activitatilor desfasurate de
persoane juridice de drept public sau privat in acest domeniu;
b) de reprezentare, prin care se asigura, in numele statului
roman, reprezentarea pe plan intern si extern in domeniul
adoptiei;
c) de reglementare, prin care se asigura elaborarea cadrului
normativ necesar in vederea armonizarii legislatiei interne in
materia adoptiei cu normele si principiile prevazute de tratatele
si conventiile internationale la care Romania este parte, precum
si in vederea aplicarii efective a acestora;
d) de administrare, prin care se asigura gestionarea bunurilor
din domeniul public si privat al statului, pe care le are in
administrare sau in folosinta, dupa caz.
Art. 6 (1) Oficiul indeplineste urmatoarele atributii
principale:
a) constituie evidenta centralizata a copiilor pentru care a fost
incuviintata deschiderea procedurii de adoptie, in conformitate
cu prevederile Legii nr. 273/2004 privind regimul juridic al
adoptiei, republicata;
b) tine evidenta cererilor familiilor sau ale persoanelor care
si-au manifestat dorinta de a adopta copii si care sunt apte sa
adopte;
c) indruma si sprijina in mod corespunzator aceste familii sau
persoane in vederea efectuarii procedurii necesare adoptiei;
d) incheie acorduri de colaborare cu autoritatile centrale, cu
organismele private autorizate sau acreditate din alte state care
au atributii in domeniul adoptiei, fie direct, fie prin intermediul
Ministerului Afacerilor Externe, prin schimb de note sau scrisori
diplomatice;
e) autorizeaza organismele private straine si romane sa
desfasoare activitati in domeniul adoptiei;
f) recomanda directiilor generale de asistenta sociala si
protectia copilului familii ori persoane care doresc sa adopte;
g) efectueaza notificarile si comunicarile prevazute de Legea
nr. 273/2004, republicata;
h) urmareste evolutia copilului si a relatiilor dintre acesta si
adoptator sau familia adoptatoare straina, pe o perioada de cel
putin 2 ani de la incuviintarea unei adoptii internationale, prin
autoritatea publica centrala competenta sau organizatia
acreditata ori autorizata din statul primitor;
i) transmite instantelor judecatoresti competente cererile
familiilor sau ale persoanelor care doresc sa adopte copii aflati
in evidenta sa, in cazul adoptiei internationale;
j) participa in cauzele care au drept obiect solutionarea
cererilor privind incuviintarea adoptiei internationale aflate pe
rolul instantelor judecatoresti;
k) stabileste masurile necesare pentru evitarea incuviintarii
unor adoptii supuse esecului, a obtinerii oricaror foloase
materiale necuvenite si a oricaror tendinte de trafic de copii;
l) elibereaza certificate care atesta ca adoptia a fost
incuviintata conform normelor impuse de Conventia de la Haga;
m) depune diligentele necesare pe langa autoritatile statului
al carui cetatean a adoptat un copil aflat in evidenta sa, pentru
ca acesta sa beneficieze de garantiile si normele echivalente
celor existente in cazul unei adoptii nationale;
n) tine evidenta centralizata a tuturor adoptiilor incuviintate;
o) elaboreaza proiecte de acte normative, norme si
metodologii in domeniul adoptiei;
p) asigura controlul si indrumarea metodologica a activitatilor
desfasurate in cadrul procedurilor de adoptie de catre directiile
generale de asistenta sociala si protectia copilului si
organismele private si propune institutiilor competente stabilirea
raspunderii disciplinare, materiale, contraventionale sau penale,
dupa caz, a persoanelor vinovate de savarsirea abaterilor
constatate;
q) monitorizeaza si controleaza respectarea standardelor
minime obligatorii privind procedura adoptiei interne;
r) ia masurile necesare sau, dupa caz, propune autoritatilor
ori institutiilor competente luarea masurilor necesare pentru
prevenirea sau, dupa caz, inlaturarea efectelor oricaror acte ori
fapte care incalca principiile si normele tratatelor internationale
in domeniul adoptiei, la care Romania este parte;
s) sprijina copiii adoptati in demersurile lor de a-si cunoaste
originile si propriul trecut, colaborand in acest scop cu alte
persoane juridice publice sau private.
(2) In indeplinirea atributiilor de control care ii revin, Oficiul
are dreptul sa solicite informatii si documente, in conditiile legii,
de la orice persoana juridica publica sau privata, acestea avand
obligatia de a le pune la dispozitia personalului Oficiului in
termen de 15 zile calendaristice de la data solicitarii.
(3) Oficiul indeplineste orice alte atributii in materia adoptiei
prevazute de legislatia nationala in vigoare, in tratatele la care
Romania este parte sau in acordurile de colaborare pe care le
incheie cu autoritatile publice din alte state.
(4) In vederea indeplinirii atributiilor ce ii revin si atingerii
scopului pentru care a fost infiintat, Oficiul colaboreaza cu
autoritatile publice romane si straine, cu organizatiile
internationale, precum si cu alte persoane juridice straine care
desfasoara activitati autorizate in domeniul adoptiei, in orice
probleme de interes reciproc.
Art. 7 Persoanele responsabile cu culegerea, evidenta si
transmiterea informatiilor referitoare la copiii care au fost sau
urmeaza sa fie adoptati au obligatia sa pastreze
confidentialitatea acestor informatii. Nerespectarea acestor
obligatii atrage raspunderea penala, administrativa sau
disciplinara, dupa caz. Sanctiunile privind incetarea raporturilor
de serviciu sau a raporturilor contractuale de munca se
cumuleaza cu raspunderea juridica de alta natura
corespunzatoare faptei savarsite.
Art. 8 (1) Oficiul este condus de un secretar de stat, numit
prin decizie a primului-ministru.
(2) Secretarul de stat conduce intreaga activitate a Oficiului
si il reprezinta in raporturile cu Guvernul, cu ministerele si
celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, cu autoritatile administratiei publice locale, cu alte
institutii publice, precum si cu persoane juridice si fizice, romane
sau straine.
(3) In exercitarea atributiilor care ii revin secretarul de stat
emite ordine si instructiuni.
Art. 9 In structura Oficiului functioneaza un secretar
general, functionar public, numit in conditiile legii.
Art. 10 (1) Personalul Oficiului este format din functionari
publici si personal contractual numit, respectiv incadrat, potrivit
legii.
(2) Personalul Oficiului este salarizat in conformitate cu
prevederile legale in vigoare aplicabile personalului din cadrul
aparatului de lucru al Guvernului.
(3) Personalul prevazut la art. 7 beneficiaza de un spor de
confidentialitate de pana la 15% din salariul de baza, cuantumul
acestuia urmand a se stabili prin ordin al secretarului de stat*),
cu avizul ministrului delegat pentru coordonarea Secretariatului
General al Guvernului**).
-------------
*) In legatura cu acordarea si modul de calcul al sporului de confidentialitate, a se vedea Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a
personalului platit din fonduri publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 762 din 9 noiembrie 2009, precum si Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 1/2010 privind unele masuri de reincadrare in functii a unor categorii de personal din sectorul bugetar si stabilirea salariilor acestora, precum si alte masuri in
domeniul bugetar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 62 din 27 ianuarie 2010.
**) In prezent, Secretariatul General al Guvernului este condus de un secretar general, cu rang de ministru, potrivit art. 5 din Hotararea Guvernului
nr. 405/2007 privind functionarea Secretariatului General al Guvernului, astfel cum a fost modificat prin Hotararea Guvernului nr. 211/2009.
Art. 11 (1) Structura organizatorica, numarul maxim de
posturi si Regulamentul de organizare si functionare ale Oficiului
se aproba prin hotarare a Guvernului***).
(2) Statul de functii se aproba prin ordin al secretarului de
stat.
-------------
***) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 1.433/2004 privind aprobarea structurii organizatorice, a numarului maxim de posturi si a Regulamentului de
organizare si functionare ale Oficiului Roman pentru Adoptii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 869 din 23 septembrie 2004, cu modificarile si
completarile ulterioare
Art. 12 Datele de identitate si informatiile referitoare la
copiii adoptabili, cererile de adoptie aflate in evidenta
Comitetului Roman pentru Adoptii la data intrarii in vigoare a
prezentei legi, precum si documentatia detinuta trec in evidenta
Oficiului, cu respectarea prevederilor art. 7.
Art. 13 (1) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se
abroga Hotararea Guvernului nr. 502/1997 cu privire la
organizarea si functionarea Comitetului Roman pentru Adoptii,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 244 din
18 septembrie 1997, cu modificarile ulterioare, precum si orice
alte dispozitii contrare.
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi, art. 2 din Legea
nr. 84/1994 pentru ratificarea Conventiei asupra protectiei
copiilor si cooperarii in materia adoptiei internationale, incheiata
la Haga la 29 mai 1993, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 298 din 21 octombrie 1994, se modifica
si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2 In temeiul art. 6 pct. 1 din conventie se
desemneaza Oficiul Roman pentru Adoptii ca autoritate centrala
insarcinata sa duca la indeplinire obligatiile impuse prin
conventie."
Art. 14 Prezenta lege intra in vigoare la 1 ianuarie 2005.
Poate fi de interes si: Legea 57/2016 pentru modificarea si completarea Legii nr. 273/2004 privind procedura adoptiei, precum si a altor acte normative Legea privind protectia si promovarea drepturilor copilului, legea nr. 272/2004 Legea 21/2014 privind instituirea Zilei Nationale pentru Adoptie. Lege nr. 21/2014 HG 1059/2013 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a OUG 155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a cainilor fara stapan. Hotarare nr. 1059/2013 HG 350/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 273/2004 privind regimul juridic al adoptiei si a Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului de coordonare de pe langa Oficiul Roman pentru Adoptii Legea 233/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 273/2004 privind regimul juridic al adoptiei. Lege nr. 233/2011 Ordin nr. 550/2012 privind aprobarea criteriilor pe baza carora se realizeaza potrivirea teoretica. Criterii pentru adoptii HG 233/2012 privind serviciile si activitatile ce pot fi desfasurate de catre organismele private romane in cadrul procedurii adoptiei interne, precum si metodologia de autorizare a acestora. Hotarare nr. 233/2012 Legea 138/2011 pentru ratificarea Conventiei europene revizuite in materia adoptiei de copii, adoptata la Strasbourg la 27 noiembrie 2008 si semnata de Romania la Strasbourg la 4 martie 2009 HG 329/2010 privind unele masuri de eficientizare a activitatilor in domeniul adoptiei. Hotarare nr. 329/2010 HG nr. 1413/2009 pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 1.433/2004 privind aprobarea structurii organizatorice, a numarului maxim de posturi si a Regulamentului de organizare si functionare ale Oficiului Roman pentru Adoptii. Hota Legea adoptiei, legea nr. 273/2004 privind regimul juridic al adoptiei, republicata 2012 Codul Familiei, actualizat 2009 Rudenia. Rudenia fireasca, rudenia prin adoptie. Afinitate OUG nr. 102/2008, ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr. 273/2004 privind regimul juridic al adoptiei
| Legislatia privind relatiile de drept international privat. Cod 552. Actualizat la 10.10.2014 Editie coordonata si prefatata de conf. univ. dr. Claudiu-Paul Buglea
 16.91 lei COMANDA ACUM
| |
|
|
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|