DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  
Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente
Cursuri Lupu&Partners

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English





(P)Scoala de Muzica PianoForte, cursuri de canto, pian si vioara pentru copii si adulti

(P)Cursuri de Limbi Straine
(P)Traduceri si Interpretariat

Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

Lege nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, republicata 2008



Republicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 419 din 04/06/2008

*) Republicata in temeiul art. V lit. s) al titlului III din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si armonizarea reglementarilor cu legislatia europeana privind protectia consumatorilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 899 din 28 decembrie 2007, dandu-se textelor o noua numerotare.
Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 313 din 6 aprilie 2006 si a fost modificata prin Legea nr. 62/2007 pentru modificarea alin. (3) al art. 29 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 223 din 2 aprilie 2007.


Capitolul I - Dispozitii generale


Art. 1
Prezenta lege stabileste cadrul legal unitar pentru elaborarea reglementarilor tehnice, evaluarea conformitatii si supravegherea pietei pentru produsele introduse pe piata si/sau puse in functiune in Romania, din domeniile reglementate, prevazute in anexa nr. 1.

Art. 2
Produsele din domeniile reglementate se introduc pe piata si/sau se pun in functiune numai daca satisfac cerintele esentiale, daca conformitatea lor a fost evaluata conform procedurii de evaluare aplicabile si daca poarta marcajul de conformitate potrivit prevederilor prezentei legi si ale reglementarilor tehnice aplicabile, in vigoare.

Art. 3
Se excepteaza de la prevederile prezentei legi grupele de produse din categoria tehnicii militare, armamentului si echipamentelor speciale care implica apararea si siguranta nationala, carora, din motive intemeiate, nu le sunt aplicabile principiile stabilite prin prezenta lege.

Art. 4
(1) In sensul prezentei legi, termenii de specialitate se definesc dupa cum urmeaza:
a) acreditare procedura prin care organismul national de acreditare, recunoscut conform legii, atesta ca un organism sau un laborator este competent sa efectueze sarcini specifice;
b) autoritate competenta organ al administratiei publice centrale responsabil cu reglementarea unui domeniu;
c) cerinta esentiala cerinta care are in vedere protectia sanatatii, securitatea utilizatorilor, protectia animalelor domestice, a proprietatii si a mediului, asa cum este prevazuta in actele normative in vigoare;
d) certificare a conformitatii actiune a unui organism care este independent fata de clientii lui si alte parti interesate si care dovedeste existenta increderii adecvate ca un produs, identificat corespunzator, este conform cu un anumit standard sau cu un alt document normativ;
e) certificat de conformitate document emis pe baza regulilor unui sistem de certificare si care indica existenta increderii adecvate ca un produs, identificat corespunzator, este conform cu un anumit standard sau cu un alt document normativ;
f) certificat de examinare de tip document emis de catre un organism notificat, prin care se atesta ca un tip de produs supus evaluarii conformitatii in baza unei reglementari tehnice care prevede evaluarea conformitatii produsului prin aplicarea modulului "examinare de tip" respecta cerintele acelei reglementari tehnice;
g) certificat de recunoastere document emis de o autoritate competenta, prin care se atesta ca un laborator sau un organism de certificare ori de inspectie este capabil si competent tehnic sa realizeze sarcini specifice in legatura cu o anumita procedura de evaluare a conformitatii si demonstreaza independenta, impartialitatea si integritatea conform prevederilor unei reglementari tehnice;
h) declaratia de conformitate EC parte a procedurii de evaluare a conformitatii, prin care un producator sau un reprezentant autorizat al acestuia da o asigurare scrisa ca un produs satisface cerintele esentiale din reglementarile tehnice aplicabile sau este in conformitate cu tipul pentru care s-a emis un certificat de examinare de tip si satisface cerintele esentiale din reglementarile tehnice aplicabile;
i) document normativ document care prevede reguli, linii directoare ori caracteristici pentru activitati sau pentru rezultatele acestora; termenul este generic si include standarde, specificatii tehnice, coduri de buna practica si reglementari;
j) domeniu reglementat ansamblul activitatilor economice si produselor asociate acestora, pentru care se emit reglementari tehnice specifice privind conditiile de introducere pe piata si/sau de punere in functiune;
k) desemnare procedura prin care o autoritate competenta aproba, prin ordin al conducatorului sau, un laborator, un organism de certificare sau de inspectie recunoscut, dreptul de a actiona pe piata in legatura cu o procedura de evaluare a conformitatii, prevazuta de o reglementare tehnica;
l) evaluare a conformitatii activitate al carei obiect este determinarea faptului ca un produs satisface cerintele esentiale din reglementarile tehnice aplicabile sau ca un produs este in conformitate cu tipul pentru care s-a emis un certificat de examinare de tip si satisface cerintele esentiale din reglementarile tehnice aplicabile produsului;
m) inspectie examinarea proiectului unui produs, a unui produs, a unui serviciu, a unui proces sau a unei instalatii si determinarea conformitatii lor cu conditiile specifice sau cu conditiile generale, pe baza unei aprecieri profesionale;
n) importator orice persoana fizica autorizata sau persoana juridica cu domiciliul, respectiv cu sediul, in Romania sau in unul dintre statele membre ale Uniunii Europene, care introduce pe piata romaneasca sau pe piata Uniunii Europene un produs provenit din afara acestui spatiu;
o) introducere pe piata a unui produs actiunea de a face disponibil, pentru prima data, contra cost sau gratuit, un produs din domeniul reglementat, in vederea distribuirii si/sau utilizarii;
p) incercare operatiune tehnica ce consta in determinarea uneia sau mai multor caracteristici ale unui produs, in concordanta cu o procedura specificata;
q) marcaj de conformitate simbolul care se aplica de producator sau de reprezentantul autorizat al acestuia, inainte de introducerea pe piata si/sau de punerea in functiune, pe un produs, pe o placa de marcaj atasata, pe ambalajul si/sau pe documentele insotitoare si care are semnificatia conformitatii produsului cu toate cerintele esentiale prevazute in reglementarile tehnice aplicabile: CS marcaj national de conformitate, denumit in continuare marcaj CS, conform prevederilor anexei nr. 2; CE marcaj european de conformitate, denumit in continuare marcaj CE, conform prevederilor anexei nr. 3;
r) notificare procedura prin care o autoritate competenta informeaza Comisia Europeana si statele membre ale Uniunii Europene cu privire la laboratorul sau organismul de certificare ori de inspectie, aflat sub jurisdictia romana, desemnat pentru a indeplini sarcini specifice in legatura cu evaluarea conformitatii si pentru care Comisia Europeana a alocat anterior un numar, conform prevederilor reglementarii tehnice specifice;
s) organism de certificare organism independent fata de clientul lui si alte parti interesate, care aplica regulile unui sistem de certificare in scopul evaluarii, certificarii si supravegherii conformitatii;
t) organ de control structura responsabila, stabilita sa asigure supravegherea pietei;
u) organism de inspectie organism independent fata de clientul lui si alte parti interesate, care efectueaza inspectia;
v) organism notificat laborator de incercari, organism de certificare sau de inspectie, persoana juridica cu sediul in Romania sau intr-un stat membru al Uniunii Europene, care a fost desemnat si notificat de catre o autoritate competenta ori, respectiv, de catre un stat membru, pentru a realiza evaluarea conformitatii intr-un domeniu reglementat si care este cuprins in lista organismelor notificate, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene;
w) organism recunoscut laborator de incercari, organism de certificare sau de inspectie, persoana juridica cu sediul in Romania, care este capabil si competent tehnic sa realizeze sarcini specifice in legatura cu o anumita procedura de evaluare a conformitatii si care demonstreaza independenta, impartialitate si integritate, conform prevederilor unei reglementari tehnice si pentru care s-a emis un certificat de recunoastere;
x) producator persoana fizica autorizata sau persoana juridica, responsabila pentru proiectarea si realizarea unui produs, in scopul introducerii pe piata si/sau al punerii in functiune in Romania ori intr-un stat membru al Uniunii Europene, in numele sau. Responsabilitatile producatorului se preiau de orice persoana fizica autorizata sau persoana juridica ce asambleaza, ambaleaza ori eticheteaza produse in vederea introducerii pe piata si/sau a punerii in functiune, sub nume propriu;
y) Protocol la Acordul european privind evaluarea conformitatii si acceptarea produselor industriale, denumit in continuare PECA protocol incheiat intre Uniunea Europeana si statele sale membre, pe de o parte, si Romania, pe de alta parte, pentru anumite domenii reglementate, privind recunoasterea mutuala a rezultatelor evaluarii conformitatii si acceptarea produselor industriale;
z) punere in functiune actiunea ce are loc in momentul primei utilizari a unui produs, in Romania sau intr-un stat membru al Uniunii Europene;
z1) recunoastere actiune in responsabilitatea autoritatii competente, prin care se stabileste daca un laborator sau un organism de certificare ori de inspectie este capabil si competent tehnic sa realizeze sarcini specifice in legatura cu o anumita procedura de evaluare a conformitatii si demonstreaza independenta, impartialitate si integritate, conform prevederilor unei reglementari tehnice, in vederea desemnarii si, dupa caz, a notificarii;
z2) reprezentant autorizat al producatorului persoana fizica sau juridica cu domiciliul, respectiv cu sediul, in Romania sau intr-un stat membru al Uniunii Europene, imputernicita de producator sa actioneze in numele acestuia;
z3) standard european armonizat standard european, elaborat in baza unui mandat al Comisiei Europene si adoptat de catre o organizatie europeana de standardizare, care confera prezumtia de conformitate cu cerintele esentiale dintr-o directiva aplicabila, acoperita de un astfel de standard. Lista standardelor europene armonizate se publica in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene;
z4) supravegherea pietei ansamblul masurilor, resurselor si structurilor institutionale adecvate, prin care autoritatile competente asigura si garanteaza, in mod impartial, ca produsele introduse pe piata si/sau puse in functiune indeplinesc prevederile reglementarilor tehnice aplicabile, indiferent de originea lor, cu respectarea principiului liberei concurente.
(2) Termenii "standard", "specificatie tehnica" si "reglementare tehnica" se definesc conform prevederilor reglementarilor in vigoare privind masurile de organizare si realizare a schimbului de informatii in domeniul standardelor si reglementarilor tehnice, precum si regulilor referitoare la serviciile societatii informationale intre Romania si statele membre ale Uniunii Europene, precum si Comisia Europeana.


Capitolul II - Reglementari tehnice


Art. 5
(1) In scopul asigurarii securitatii vietii si sanatatii populatiei, precum si al protejarii mediului, animalelor domestice si proprietatii, autoritatile competente elaboreaza reglementari tehnice, cu respectarea principiilor internationale si comunitare privind libera circulatie a marfurilor in comertul intern si international.
(2) Reglementarile tehnice se aproba prin hotarari ale Guvernului.

Art. 6
Reglementarile tehnice prevad, in principal:
a) definirea domeniilor reglementate prevazute in anexa nr. 1;
b) grupele de produse care fac obiectul reglementarii tehnice, precum si grupele de produse exceptate de la aceasta, daca este cazul;
c) cerintele esentiale;
d) procedurile pentru evaluarea conformitatii produselor;
e) continutul dosarului tehnic si documentele ce atesta conformitatea cu cerintele esentiale;
f) cerintele minime pentru evaluarea organismelor desemnate sa realizeze evaluarea conformitatii produselor cu cerintele esentiale;
g) regulile de aplicare a marcajului de conformitate, daca este cazul;
h) cerintele privind supravegherea pietei.

Art. 7
(1) Reglementarile tehnice vor face referire la standardele europene armonizate, adoptate la nivel national, care confera prezumtia de conformitate cu cerintele esentiale.
(2) In scopul adoptarii standardelor europene armonizate autoritatile competente asigura mijloacele financiare din fonduri alocate de la bugetul de stat.

Art. 8
Autoritatile competente vor publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, lista cuprinzand standardele adoptate prevazute la art. 7.


Capitolul III - Evaluarea conformitatii


Art. 9
Principiile pe care se bazeaza procesul de evaluare a conformitatii sunt:
a) competenta si impartialitate;
b) transparenta si credibilitate;
c) independenta fata de posibila predominare a oricaror interese specifice;
d) asigurarea confidentialitatii si pastrarea secretului profesional;
e) reprezentarea intereselor publice;
f) contributia la promovarea principiului liberei circulatii a produselor.

Art. 10
(1) Potrivit prevederilor prezentei legi, produsele din domeniile reglementate care se introduc pe piata si/sau se pun in functiune trebuie sa poarte marcajul de conformitate corespunzator, daca reglementarile tehnice aplicabile prevad aplicarea acestui marcaj.
(2) Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, inainte de introducerea pe piata si/sau punerea in functiune a produselor din domeniile reglementate, are obligatia sa asigure:
a) proiectarea si realizarea produselor, respectand cerintele esentiale;
b) intocmirea si detinerea dosarului tehnic, in forma, scopul si pe perioada prevazute de reglementarile tehnice, dupa caz;
c) aplicarea procedurilor pentru evaluarea conformitatii produselor cu cerintele esentiale, prevazute de reglementarile tehnice;
d) intocmirea declaratiei de conformitate EC, detinerea rapoartelor de incercare, a certificatelor sau a altor documente ce atesta conformitatea, dupa caz;
e) aplicarea marcajului CE, dupa caz.

Art. 11
In cazul in care nici producatorul, nici reprezentantul autorizat al acestuia nu are domiciliul sau sediul in Romania ori intr-un stat membru al Uniunii Europene, responsabilitatea privind detinerea documentelor ce atesta conformitatea si prezentarea acestor documente, la cererea organelor de control, revine importatorului.

Art. 12
Conformitatea produselor cu cerintele esentiale este atestata prin declaratia de conformitate EC intocmita de producator sau de reprezentantul autorizat al acestuia, rapoartele de incercare, certificatele ori alte documente care atesta conformitatea, emise de laboratoare, respectiv de organisme de certificare sau de inspectie, alese de producator, conform procedurilor de evaluare, si prin marcajul CE, potrivit reglementarilor tehnice aplicabile.

Art. 13
Evaluarea conformitatii produselor din domeniile reglementate cu cerintele esentiale prevazute in reglementarile tehnice se face de catre organisme desemnate sau, dupa caz, notificate, conform prevederilor prezentei legi si ale reglementarilor tehnice aplicabile.

Art. 14
Cerintele minime ce trebuie indeplinite de laboratoarele de incercari si organismele de certificare sau de inspectie, pentru a fi recunoscute in vederea desemnarii si, dupa caz, a notificarii, sunt:
a) disponibilitate de personal si echipamente;
b) independenta si impartialitate in relatiile directe si indirecte;
c) personal competent tehnic pentru evaluarea conformitatii;
d) asigurarea confidentialitatii, pastrarea secretului profesional si integritatea;
e) detinerea unei asigurari de raspundere civila, pentru cazul in care raspunderea nu revine statului prin lege.

Art. 15
Organismele desemnate si, dupa caz, notificate trebuie sa indeplineasca permanent toate cerintele initiale care au stat la baza deciziei privind desemnarea si, respectiv, notificarea.

Art. 16
Organismele recunoscute trebuie sa fie in prealabil acreditate.

Art. 17
(1) Pot fi desemnate si, dupa caz, notificate de autoritatile competente numai organisme recunoscute; recunoasterea organismelor se atesta prin emiterea certificatului de recunoastere.
(2) Certificatul de recunoastere contine minimum urmatoarele informatii:
a) denumirea autoritatii competente care a decis recunoasterea;
b) datele de identificare a organismului recunoscut;
c) datele de identificare a reglementarii tehnice in baza careia este recunoscut laboratorul sau organismul;
d) sarcinile specifice, in legatura cu evaluarea conformitatii, pe care laboratorul sau organismul dovedeste ca este capabil si competent tehnic sa le realizeze;
e) data emiterii.

Art. 18
(1) Organismele se considera desemnate si actioneaza conform prevederilor reglementarilor tehnice, de la data intrarii in vigoare a ordinului conducatorului autoritatii competente prin care se aproba organismele respective.
(2) Organismele se considera notificate si actioneaza conform prevederilor reglementarilor tehnice, ulterior datei la care s-a realizat notificarea, conform procedurii Uniunii Europene.

Art. 19
(1) Procedurile pentru evaluarea conformitatii depind de gradul de complexitate al produsului si de riscul estimat la utilizarea acestuia.
(2) Reglementarea tehnica prevede pentru fiecare categorie de produse dintr-un domeniu reglementat una sau mai multe proceduri pentru evaluarea conformitatii; procedura pentru evaluarea conformitatii este formata din unul sau o combinatie adecvata a urmatoarelor module:
a) modulul A controlul intern;
b) modulul B examinarea de tip;
c) modulul C conformitatea cu tipul;
d) modulul D asigurarea calitatii productiei;
e) modulul E asigurarea calitatii produsului;
f) modulul F verificarea produsului;
g) modulul G verificarea unitatii de produs;
h) modulul H asigurarea totala a calitatii.
(3) In situatia in care, din motive intemeiate, procedurile prevazute la alin. (2) nu pot fi aplicate unei categorii de produse dintr-un domeniu reglementat, evaluarea conformitatii acestora se realizeaza conform prevederilor reglementarii tehnice aplicabile.

Art. 20
(1) Marcajul CE se aplica conform reglementarilor tehnice aplicabile produsului, in mod vizibil, usor lizibil si de nesters, direct pe produs, pe instructiunile ce insotesc produsul sau pe o placa de marcaj atasata produsului, astfel incat sa nu poata fi detasata. In situatia in care acest lucru nu este posibil sau in cazul in care nu exista cerinte in acest sens, tinand cont de natura produsului, marcajul CE se aplica pe ambalaj, daca este cazul, si pe documentele ce insotesc produsul, daca reglementarea tehnica prevede astfel de documente.
(2) In situatia in care unui produs ii sunt aplicabile mai multe reglementari tehnice care prevad aplicarea marcajului de conformitate, marcajul de conformitate semnifica conformitatea produsului cu toate prevederile aplicabile din aceste reglementari.

Art. 21
Marcajul CE este urmat, daca este cazul, de numarul de identificare a organismului notificat care a evaluat conformitatea potrivit prevederilor reglementarilor tehnice aplicabile produsului.

Art. 22
Este interzisa aplicarea de marcaje care pot fi confundate cu marcajele de conformitate prevazute de prezenta lege.


Capitolul IV - Desemnarea si notificarea


Art. 23
(1) Autoritatile competente desemneaza dintre organismele recunoscute acele organisme care realizeaza sarcini specifice in legatura cu evaluarea conformitatii in domeniul reglementat, conform prevederilor prezentei legi si ale reglementarilor tehnice.
(2) Pentru fiecare domeniu reglementat autoritatile competente stabilesc in mod clar in ordinele de aprobare a organismelor desemnate reglementarea tehnica in baza careia urmeaza sa activeze organismele ce fac obiectul desemnarii, denumirea completa si adresa sediului organismului si sarcinile specifice in legatura cu evaluarea conformitatii, identificabile in reglementarea tehnica, pentru fiecare organism.
(3) Ordinele prevazute la alin. (2) se actualizeaza ori de cate ori este necesar.

Art. 24
(1) Autoritatile competente notifica organisme desemnate conform prevederilor prezentei legi si ale reglementarilor tehnice, de la data intrarii in vigoare a PECA pentru domeniul reglementat in care organismele respective au fost desemnate. In situatia in care un astfel de protocol nu este incheiat, autoritatile competente notifica organisme desemnate de la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.
(2) In situatia in care o reglementare tehnica prevede cerinta de notificare a unor organisme, autoritatile competente vor emite ordine distincte pentru desemnarea organismelor care se notifica, cu respectarea prevederilor art. 23.
(3) Autoritatile competente solicita la Comisia Europeana, anterior actului de notificare prevazut la alin. (1), atribuirea numarului de identificare prevazut la art. 21, pentru fiecare organism ce se va notifica.
(4) De la termenele prevazute la alin. (1) se accepta si se recunosc rapoartele de incercari si certificatele de evaluare a conformitatii, emise de catre orice organism notificat din Uniunea Europeana.

Art. 25
(1) In situatia in care organismul desemnat sau, dupa caz, cel notificat nu mai indeplineste cumulativ cerintele care au stat la baza deciziei privind desemnarea ori, dupa caz, notificarea, autoritatile competente retrag desemnarea si, respectiv, notificarea.
(2) Retragerea desemnarii sau, dupa caz, a notificarii nu afecteaza valabilitatea rapoartelor de incercari, a certificatelor sau a altor documente care atesta conformitatea, emise de catre organismul in cauza anterior acestei decizii. Rapoartele de incercari, certificatele sau alte documente isi pierd valabilitatea si se retrag numai daca se dovedeste ca aceasta masura trebuie intreprinsa.


Capitolul V - Supravegherea pietei


Art. 26
Supravegherea pietei este in responsabilitatea si in subordonarea autoritatilor competente, care asigura un sistem eficient si efectiv de supraveghere si control atat pentru produsele din domeniile reglementate, cat si pentru evaluarea conformitatii produselor din aceste domenii.

Art. 27
Autoritatile competente nominalizeaza organele de control in reglementarile tehnice.

Art. 28
(1) Organele de control trebuie sa detina resursele si autoritatea necesare pentru exercitarea activitatilor de supraveghere a pietei, sa asigure competenta si integritatea profesionala a personalului lor si sa actioneze independent si nediscriminatoriu.
(2) Resursele necesare pentru exercitarea activitatii de supraveghere a pietei se suporta de catre ordonatorii principali de credite cu competente de reglementare in domeniile prevazute in anexa nr. 1, in limitele fondurilor alocate anual de la bugetul de stat.


Capitolul VI - Masuri tranzitorii


Art. 29
(1) Se admit introducerea pe piata si/sau punerea in functiune si a produselor cu marcaj CS, aplicat conform prevederilor prezentei legi si ale reglementarilor tehnice aplicabile, numai pana la data intrarii in vigoare a PECA pentru domeniile acoperite de reglementari tehnice aplicabile produselor respective ori pana la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, in situatia in care un astfel de protocol nu este incheiat.
(2) De la termenele prevazute la alin. (1) produsele din domeniile reglementate pot fi introduse pe piata si/sau puse in functiune numai in conditiile in care acestea poarta marcajul CE, daca acest marcaj de conformitate este prevazut de reglementarile tehnice aplicabile.
(3) Produsele cu marcaj CS, aplicat conform prevederilor prezentei legi si ale reglementarilor tehnice aplicabile, introduse pe piata anterior datei aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, pot fi distribuite contra cost sau gratuit si/sau puse in functiune si dupa data aderarii.

Art. 30
(1) Marcajul CS prevazut la art. 29 alin. (1) se aplica de catre producator sau de catre reprezentantul sau autorizat, persoana fizica ori juridica cu domiciliul, respectiv cu sediul, in Romania.
(2) Marcajul CS este urmat, daca este cazul, de numarul de identificare al organismului inregistrat in Registrul organismelor recunoscute, care a evaluat conformitatea, conform prevederilor prezentei legi si ale reglementarilor tehnice aplicabile produsului.

Art. 31
Evaluarea conformitatii produselor prevazute la art. 29 alin. (1) se realizeaza de catre laboratoare de incercari, organisme de certificare sau de inspectie, cuprinse in lista aprobata a organismelor recunoscute, conform prevederilor prezentei legi si ale reglementarilor tehnice aplicabile.

Art. 32
(1) Autoritatile competente stabilesc in reglementarile tehnice sarcinile specifice in legatura cu evaluarea conformitatii, pe care trebuie sa le realizeze organismele recunoscute cuprinse in lista prevazuta la art. 31.
(2) In perioada de tranzitie prevazuta la art. 29 alin. (1) autoritatile competente aproba, prin ordin al conducatorului lor, lista organismelor recunoscute care realizeaza sarcinile specifice privind evaluarea conformitatii prevazute la alin. (1).
(3) Pot fi cuprinse in lista organismelor recunoscute numai laboratoare de incercari, organisme de certificare sau de inspectie care respecta prevederile art. 1417.
(4) Ordinul conducatorului autoritatii competente care aproba lista organismelor recunoscute prevazute la art. 31 trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 23 alin. (2) si, daca este cazul, numarul de identificare al organismului prevazut la art. 30 alin. (2). Ordinul se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si se actualizeaza ori de cate ori este necesar.
(5) Anterior emiterii ordinului prevazut la alin. (2), autoritatile competente solicita, daca este cazul, inscrierea organismelor recunoscute in Registrul organismelor recunoscute si atribuirea numarului de identificare prevazut la art. 30 alin. (2), conform prevederilor reglementarilor tehnice. Numarul de identificare reprezinta numarul de inregistrare al organismului recunoscut in Registrul organismelor recunoscute.
(6) Registrul organismelor recunoscute este gestionat de autoritatea care coordoneaza domeniul infrastructurii calitatii si evaluarii conformitatii produselor.
(7) Organismele cuprinse in lista aprobata a organismelor recunoscute actioneaza conform prevederilor reglementarilor tehnice, de la data intrarii in vigoare a ordinului conducatorului autoritatii competente prevazut la alin. (4).
(8) In situatia in care organismul cuprins in lista aprobata a organismelor recunoscute nu mai indeplineste cumulativ cerintele care au stat la baza deciziei privind includerea in lista, autoritatile actioneaza conform prevederilor art. 25.

Art. 33
(1) Ordinele prevazute la art. 32 alin. (2) se revoca pe data intrarii in vigoare a PECA, care include domeniul reglementat in care au fost aprobate organisme recunoscute, sau la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana in situatia in care un astfel de protocol nu a fost incheiat.
(2) La termenele stabilite la alin. (1), organismele cuprinse in lista aprobata a organismelor recunoscute pot fi desemnate si, dupa caz, notificate de autoritatea competenta, conform prevederilor art. 23 si, respectiv, ale art. 24.

Art. 34
Inainte de introducerea pe piata sau punerea in functiune a produselor cu marcaj CS, producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia are obligatia de a asigura realizarea cerintelor prevazute la art. 10 alin. (2) lit. a)d) si marcarea produselor cu respectarea prevederilor art. 20.

Art. 35
Pentru produsele cu marcaj CS, in cazul in care nici producatorul, nici reprezentantul autorizat al acestuia nu are domiciliul sau sediul in Romania, responsabilitatile prevazute la art. 11 revin importatorului.


Capitolul VII - Sanctiuni


Art. 36
Incalcarea prevederilor prezentei legi atrage raspunderea materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz, a celor vinovati.

Art. 37
(1) Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni, urmatoarele fapte si se sanctioneaza astfel:
a) nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (2) lit. a), cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei, retragerea de pe piata si/sau interzicerea utilizarii si introducerii pe piata a produselor neconforme;
b) nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (2) lit. b), c) sau d), art. 11 ori ale art. 20, cu amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei si interzicerea comercializarii pana la o data stabilita de organul de control impreuna cu producatorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau cu importatorul, dupa caz, pentru eliminarea neconformitatilor;
c) nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (2) lit. e), cu amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei, retragerea de pe piata si/sau interzicerea introducerii pe piata a produselor nemarcate sau marcate incorect;
d) nerespectarea prevederilor art. 15, cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei si retragerea certificatului de recunoastere;
e) nerespectarea prevederilor art. 29 se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei si retragerea de pe piata a produselor cu marcaj CS.
(2) Sanctiunile prevazute in prezenta lege se aplica de catre organul de control.
(3) Cuantumul amenzilor va fi reactualizat prin hotarare a Guvernului.

Art. 38
Contraventiilor prevazute la art. 37 alin. (1) le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.


Capitolul VIII - Dispozitii finale


Art. 39
Ministerul Economiei si Finantelor este autoritatea care coordoneaza domeniul infrastructurii calitatii si evaluarii conformitatii produselor. In acest scop in cadrul Ministerului Economiei si Finantelor se infiinteaza o structura corespunzatoare.

Art. 40
(1) In termen de 3 luni de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei legi, Ministerul Industriei si Resurselor va elabora norme metodologice[1] de aplicare a acesteia, care se aproba prin hotarare a Guvernului.
(2) In termen de 6 luni de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei legi, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor impreuna cu Ministerul Industriei si Resurselor, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale si Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei vor supune spre aprobare Guvernului modificarile corespunzatoare, potrivit prevederilor prezentei legi, ale Hotararii Guvernului nr. 168/1997 privind regimul produselor si serviciilor care pot pune in pericol viata, sanatatea, securitatea muncii si protectia mediului inconjurator, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 85 din 8 mai 1997[2].
-----------------
[1] Normele metodologice au fost elaborate de Ministerul Industriei si Resurselor devenit ulterior Ministerul Economiei si Comertului si in prezent Ministerul Economiei si Finantelor si adoptate prin Hotararea Guvernului nr. 71/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modulele utilizate in diferite faze ale procedurilor de evaluare a conformitatii produselor din domeniile reglementate, prevazute in Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, republicata, si a regulilor de aplicare si utilizare a marcajului european de conformitate CE, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 313 din 6 aprilie 2006, si prin Hotararea Guvernului nr. 487/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind desemnarea laboratoarelor de incercari, precum si a organismelor de certificare si de inspectie care realizeaza evaluarea conformitatii produselor din domeniile reglementate prevazute in Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, republicata, care a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 313 din 6 aprilie 2006.
[2] Hotararea Guvernului nr. 168/1997 a fost abrogata prin Hotararea Guvernului nr. 1.022/2002 privind regimul produselor si serviciilor care pot pune in pericol viata, sanatatea, securitatea muncii si protectia mediului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 711 din 30 septembrie 2002, hotarare care a fost elaborata in anul 2002 de Ministerul Industriei si Resurselor, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, Ministerul Apelor si Protectiei Mediului, Ministerul Integrarii Europene, Ministerul pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie si Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor.

Art. 41
Anexele nr. 13 fac parte integranta din prezenta lege.

Art. 42
(1) Prezenta lege intra in vigoare la 6 luni de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I[3].
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi orice dispozitie contrara se abroga.
------
[3] Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 712 din 8 noiembrie 2001.


Anexa nr. 1 - DOMENII REGLEMENTATE [4]


1. Echipamente de joasa tensiune

2. Recipiente sub presiune

3. Jucarii

4. Produse pentru constructii

5. Compatibilitatea electromagnetica

6. Masini industriale

7. Echipamente individuale de protectie

8. Aparate de cantarit cu functionare neautomata

9. Dispozitive medicale implantabile active

10. Arzatoare cu combustibili gazosi

11. Cazane pentru apa calda

12. Explozibili utilizati in scopuri civile

13. Dispozitive medicale

14. Medii potential explozive

15. Ambarcatiuni de agrement

16. Ascensoare

17. Echipamente de refrigerare

18. Echipamente sub presiune

19. Dispozitive medicale pentru diagnostic in vitro

20. Echipamente terminale de radio si telecomunicatii

21. Ambalaje si deseuri de ambalaje

22. Instalatii de transport pe cablu pentru persoane

23. Interoperativitatea sistemului de transport feroviar de mare viteza transeuropean

24. Echipamente maritime

25. Echipamente sub presiune transportabile

26. Emisiile de zgomot in mediu produse de catre echipamente destinate utilizarii in exteriorul cladirilor

27. Interoperativitatea sistemului de transport feroviar conventional transeuropean

28. Mijloace de masurare

---------------
[4] Lista cuprinzand domeniile reglementate va fi completata, dupa caz, prin hotarare a Guvernului.


Anexa nr. 2 - MARCAJUL CS


Marcajul de conformitate CS este format din literele C si S, cu forma prezentata in figura urmatoare:
Marcaj CS


NOTA:
  • fontul (stilul literei) Times New Roman, corp 36;
  • diametrul cercului R 20 mm;
  • litera "C" simbolizeaza cerinta esentiala;
  • litera "S" simbolizeaza securitate.

    In cazul in care marcajul trebuie sa fie marit sau micsorat, este necesar sa se respecte proportiile prezentate in figura de mai sus.

    Componentele C si S ale marcajului de conformitate CS trebuie sa aiba aceeasi dimensiune pe verticala, dar aceasta nu trebuie sa fie mai mica de 5 mm.


    Anexa nr. 3 - MARCAJUL CE


    Marcajul de conformitate CE consta din initialele "CE" avand urmatoarea forma:
    Marcaj CE

    In cazul in care marcajul trebuie sa fie marit sau micsorat, este necesar sa se respecte proportiile prezentate in figura de mai sus.

    Componentele C si E ale marcajului de conformitate CE trebuie sa aiba aceeasi dimensiune pe verticala, dar aceasta nu trebuie sa fie mai mica de 5 mm.



    Materialul de fata reprezinta o prelucrare si formatare neoficiala a prevederilor oficiale, avand la baza texte publice preluate de la: Repertoriul Legislativ

    Poate fi de interes si:
    Legea 150/2016 pentru modificarea si completarea Legii nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare
    Legea 87/2016 privind modificarea si completarea Legii nr. 145/2014 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei produselor din sectorul agricol
    Legea 50/2015 pentru aprobarea OG 20/2010 privind stabilirea unor masuri pentru aplicarea unitara a legislatiei Uniunii Europene care armonizeaza conditiile de comercializare a produselor. Lege nr. 50/2015
    Legea 145/2014 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei produselor din sectorul agricol. Lege nr. 145/2014
    Legea 108/2014 privind transportul rutier de produse agricole vegetale pe drumurile publice. Lege nr. 108/2014
    Ordin nr. 8/2014 pentru modificarea Ordinului presedintelui ANPC 392/2013 privind stabilirea conditiilor pe care trebuie sa le indeplineasca operatorii economici care comercializeaza produse de panificatie pe teritoriul Romaniei
    Ordin nr. 207/2013 pentru modificarea Ordinului ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 143/2010 privind componenta si functionarea Comitetului pentru Organizatiile Interprofesionale pentru Produsele Agroalimentare, precum si procedurile d
    HG 131/2013 pentru stabilirea unor masuri necesare in vederea respectarii prevederilor Regulamentului (CE) nr. 834/2007 al Consiliului din 28 iunie 2007 privind productia ecologica si etichetarea produselor ecologice. Hotarare nr. 131/2013
    Ordin 231/2013 privind aprobarea Procedurii si conditiilor de restituire a accizei si a taxei pe valoarea adaugata aferente produselor comercializate prin magazinele duty-free
    OUG 87/2012 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Ordonanta de urgenta nr. 87/2012
    OUG 68/2012 pentru modificarea si completarea unor acte normative si reglementarea unor masuri financiar-fiscale. Ordonanta de Urgenta nr. 68/2012
    OUG 12/2012 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 119/2010 privind regimul de control al operatiunilor cu produse cu dubla utilizare
    Ordinul nr. 208/2012 pentru aprobarea unor proceduri aplicabile operatorilor economici in domeniul produselor accizabile
    HG 14/2011 privind aprobarea Programului anual de marketing si promovare turistica si a Programului anual de dezvoltare a destinatiilor, formelor si produselor turistice. Hotararea 14/2011
    OUG 128/2011 pentru modificarea si completarea OUG 202/2008 privind punerea in aplicare a sanctiunilor internationale. Ordonanta de Urgenta 128/2010
    Legea 247/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare. Lege nr. 247/2010
    OG 20/2010 privind stabilirea unor masuri pentru aplicarea unitara a legislatiei Uniunii Europene care armonizeaza conditiile de comercializare a produselor. Ordonanta 20/2010
    HG 77/2010 privind aprobarea Programului anual de marketing si promovare si a Programului anual de dezvoltare a destinatiilor si a produselor turistice. Hotarare nr. 77/2010
    OG 2/2010 pentru modificarea Legii nr. 178/2000 privind produsele cosmetice. Ordonanta nr. 2/2010
    HG 1490/2009 privind stabilirea unor masuri pentru aplicarea regulamentelor (CE) ale Comisiei nr. 1.275/2008, nr. 107/2009, nr. 244/2009, nr. 245/2009 si nr. 278/2009, prin care se implementeaza Directiva 2005/32/CE a Parlamentului European si a Cons
    Procedura trimiterii preliminare. Principii de drept al UE si experiente ale sistemului roman de drept
    Sandru Mihai,Banu Mihai,Calin Dragos

    Pret: 119 lei
    101.15 lei
    COMANDA ACUM

    Cautare legislatie:




    Alte reglementari




    Termeni juridici, grupare tematica



  • Coordonator
    Magdalena Popeanga

    Website administrat de
    Alioth Software
    Politica de securitate
    Termeni si conditii
     RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
    112 useri online

    Useri autentificati: