Legea nr. 11/2010 bugetului de stat pe anul 2010. Lege 11/2010 - Bugetul de stat pe anul 2010
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 60 din 27 ianuarie 2010
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1 Prezenta lege prevede si autorizeaza pentru anul
bugetar 2010 veniturile pe capitole si subcapitole si cheltuielile
pe destinatii si pe ordonatori principali de credite pentru bugetul
de stat, bugetele Fondului national unic de asigurari sociale de
sanatate, creditelor externe, fondurilor externe nerambursabile
si activitatilor finantate integral din venituri proprii.
Sectiunea 1 - Dispozitii referitoare la bugetul de stat pe anul 2010
Art. 2 (1) Sinteza bugetului de stat, detaliata la venituri
pe capitole si subcapitole, iar la cheltuieli, pe parti, capitole,
subcapitole, paragrafe, respectiv titluri, articole si alineate, dupa
caz, este prevazuta in anexa nr. 1.
(2) Bugetul de stat se stabileste la venituri in suma de
66.654,3 milioane lei, iar la cheltuieli, in suma de 101.678,4
milioane lei, cu un deficit de 35.024,1 milioane lei.
(3) Sinteza cheltuielilor bugetare, pe surse de finantare, cu
detalierea pe capitole, subcapitole, paragrafe, titluri, articole si
alineate, dupa caz, este prevazuta in anexa nr. 2.
(4) Bugetele ordonatorilor principali de credite si anexele la
acestea sunt prevazute in anexa nr. 3*).
(5) Se interzic retinerea si utilizarea de catre ordonatorii de
credite finantati integral din bugetul de stat a oricaror venituri
proprii care nu sunt prevazute in anexe la bugetele ordonatorilor
principali de credite.
---------------------
*) Anexa nr. 3 se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 60 bis, care se poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei
Autonome "Monitorul Oficial", Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
Art. 3 Cheltuielile bugetare sunt detaliate in bugetele
ordonatorilor principali de credite pe surse de finantare, iar in
cadrul acestora pe capitole, subcapitole, paragrafe, titluri,
articole si alineate de cheltuieli.
Sectiunea 2 - Dispozitii referitoare la bugetele locale pe anul 2010
Art. 4 Din taxa pe valoarea adaugata se aloca 17.000,2
milioane lei sume defalcate pentru bugetele locale, din care:
a) 2.053,4 milioane lei pentru finantarea cheltuielilor
descentralizate la nivelul judetelor, potrivit anexei nr. 4;
b) 11.580,5 milioane lei pentru finantarea cheltuielilor
descentralizate la nivelul comunelor, oraselor, municipiilor,
sectoarelor si municipiului Bucuresti, potrivit anexei nr. 5;
c) 551,8 milioane lei destinate finantarii cheltuielilor privind
drumurile judetene si comunale, prevazute in anexa nr. 6, a
caror repartizare pe unitati administrativ-teritoriale se face in
functie de lungimea si starea tehnica a acestora, prin hotarare,
de catre consiliul judetean, dupa consultarea primarilor;
d) 2.001,0 milioane lei pentru echilibrarea bugetelor locale
ale comunelor, oraselor, municipiilor si judetelor, prevazute in
anexa nr. 7, care se repartizeaza pe unitati administrativteritoriale
potrivit prevederilor art. 33 alin. (3)—(7) din Legea
nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si
completarile ulterioare;
e) 813,5 milioane lei pentru finantarea Programului de
dezvoltare a infrastructurii si a unor baze sportive din spatiul
rural, care se vor repartiza pe judete si proiecte eligibile prin
hotarare a Guvernului, potrivit Ordonantei Guvernului nr. 7/2006
privind instituirea Programului de dezvoltare a infrastructurii si a
unor baze sportive din spatiul rural, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 71/2007, cu modificarile ulterioare.
Art. 5 (1) Sumele defalcate din taxa pe valoarea adaugata
prevazute la art. 4 lit. a) sunt destinate finantarii:
a) sistemului de protectie a copilului si centrelor de asistenta
sociala a persoanelor cu handicap;
b) drepturilor privind acordarea de produse lactate si de
panificatie pentru elevii din clasele I—VIII din invatamantul de
stat si privat, precum si pentru copiii prescolari din gradinitele
de stat si private cu program normal de 4 ore;
c) cheltuielilor privind acordarea de miere de albine ca
supliment nutritiv pentru prescolari si elevii din clasele I—IV din
invatamantul de stat si confesional;
d) cheltuielilor aferente invatamantului special si centrelor
judetene de resurse si asistenta educationala;
e) institutiilor de cultura descentralizate incepand cu anul
2002;
f) platii contributiilor pentru personalul neclerical angajat in
unitatile de cult din tara;
g) serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor
de sub autoritatea consiliilor judetene.
(2) Finantarea serviciilor sociale prevazute la alin. (1) lit. a) se
va face pe baza standardelor de cost calculate pentru
beneficiari/tipuri de servicii sociale, aprobate prin hotarare a
Guvernului.
(3) In situatiile in care produsele lactate si de panificatie,
precum si mierea se contracteaza si de catre consiliile locale
ale comunelor, oraselor si municipiilor, consiliul judetean va
repartiza sume cu aceasta destinatie unitatilor administrativteritoriale
respective.
(4) Sumele defalcate din taxa pe valoarea adaugata
prevazute la art. 4 lit. b) sunt destinate finantarii:
a) cheltuielilor cu salariile, sporurile, indemnizatiile si alte
drepturi salariale in bani, stabilite prin lege, precum si
contributiile aferente acestora, ale institutiilor sau ale unitatilor de
invatamant preuniversitar de stat;
b) obiectelor de inventar ale institutiilor sau ale unitatilor de
invatamant preuniversitar de stat;
c) drepturilor asistentilor personali ai persoanelor cu
handicap grav;
d) ajutorului social si ajutorului pentru incalzirea locuintei cu
lemne, carbuni si combustibili petrolieri;
e) serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor
de sub autoritatea consiliilor locale ale comunelor, oraselor,
municipiilor, sectoarelor si Consiliului General al Municipiului
Bucuresti;
f) ajutoarelor de stat regionale acordate in temeiul Legii
nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, cu modificarile si
completarile ulterioare, pentru administratiile zonelor libere
aflate sub autoritatea consiliilor locale;
g) cheltuielilor creselor;
h) cheltuielilor descentralizate la nivelul sectoarelor si
municipiului Bucuresti, respectiv pentru: sistemul de protectie a
copilului, centrele de asistenta sociala a persoanelor cu
handicap, drepturile privind acordarea de produse lactate si de
panificatie pentru elevii din clasele I—VIII din invatamantul de
stat si privat, precum si pentru copiii prescolari din gradinitele
de stat si private cu program normal de 4 ore, acordarea de
miere de albine ca supliment nutritiv pentru prescolari si elevii
din clasele I—IV din invatamantul de stat si confesional,
invatamantul special si centrele de resurse si asistenta
educationala, institutiile de cultura descentralizate, incepand cu
anul 2002, si plata contributiilor pentru personalul neclerical
angajat in unitatile de cult.
(5) Finantarea cheltuielilor cu salariile, sporurile,
indemnizatiile si alte drepturi salariale in bani, stabilite prin lege,
precum si contributiile aferente acestora, pentru unitatile de
invatamant preuniversitar de stat, exclusiv invatamantul special
si centrele de resurse si asistenta educationala, se face pe baza
standardelor de cost pe elev/prescolar, aprobate prin hotarare a
Guvernului.
(6) Repartizarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea
adaugata prevazute la alin. (4) pe comune, orase, municipii,
sectoare si municipiul Bucuresti, dupa caz, se face prin decizie
a directorului directiei generale a finantelor publice judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, dupa consultarea consiliului
judetean si a primarilor, si cu asistenta tehnica de specialitate a
inspectoratului scolar, in functie de numarul de elevi/prescolari
si standardele de cost aferente, sau a directiei de munca si
incluziune sociala, dupa caz, in functie de numarul de beneficiari
ai serviciilor respective.
(7) Pentru finantarea cheltuielilor prevazute la alin. (1) si (4),
cu exceptia celor pentru plata cheltuielilor cu salariile, sporurile,
indemnizatiile si alte drepturi salariale in bani, stabilite prin lege,
si contributiile aferente acestora, ale institutiilor sau ale unitatilor
de invatamant preuniversitar de stat, precum si pentru plata
ajutorului social, autoritatile administratiei publice locale aloca
pe langa sumele defalcate din taxa pe valoarea adaugata si
sume din bugetele locale ale acestora.
(8) Numarul maxim de posturi finantate pentru personalul
neclerical din unitatile de cult este prevazut in anexa nr. 8.
Art. 6 Categoriile de venituri si cheltuieli aferente
bugetelor locale pe anul 2010 sunt prevazute in anexa nr. 9.
Sectiunea 3 - Dispozitii referitoare la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate pe anul 2010
Art. 7 (1) Veniturile si cheltuielile bugetului Fondului
national unic de asigurari sociale de sanatate, constituit in baza
prevederilor Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul
sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt
prevazute in anexa nr. 10.
(2) Pentru anul 2010, cotele de contributii pentru asigurarile
de sanatate, prevazute de Legea nr. 95/2006, cu modificarile si
completarile ulterioare, se stabilesc dupa cum urmeaza:
a) 5,5% pentru cota datorata de angajat, prevazuta la
art. 257 din Legea nr. 95/2006, cu modificarile si completarile
ulterioare;
b) 5,2% pentru cota datorata de angajatori, prevazuta la
art. 258 din Legea nr. 95/2006, cu modificarile si completarile
ulterioare;
c) 10,7% pentru cota datorata de persoanele prevazute la
art. 259 alin. (6) din Legea nr. 95/2006, cu modificarile si
completarile ulterioare;
d) persoanele care nu sunt salariate dar au obligatia sa isi
asigure sanatatea, potrivit prevederilor Legii nr. 95/2006, cu
modificarile si completarile ulterioare, sunt obligate sa comunice
direct casei de asigurari alese veniturile, pe baza contractului
de asigurare, in vederea stabilirii si achitarii cotei de 5,5%;
e) pentru lucratorii migranti care isi pastreaza domiciliul sau
resedinta in Romania, contributia lunara la fond se calculeaza
prin aplicarea cotei de 5,5% la veniturile obtinute din contractele
incheiate cu un angajator strain;
f) persoanele care au obligatia sa se asigure, altele decat
cele prevazute la art. 257 si la art. 259 alin. (9) din Legea
nr. 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si care nu
se incadreaza in categoriile de persoane care beneficiaza de
asigurarea de sanatate fara plata contributiei platesc contributia
lunara de asigurari sociale de sanatate calculata prin aplicarea
cotei de 5,5% la salariul de baza minim brut pe tara.
(3) Cotele prevazute la alin. (2) se aplica incepand cu
veniturile aferente lunii ianuarie 2010.
Sectiunea 4 - Dispozitii referitoare la proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile postaderare pe anul 2010
Art. 8 (1) Pentru anul 2010, finantarea cheltuielilor
aferente proiectelor/propunerilor de proiecte care intrunesc
criteriile de eligibilitate pentru finantare in cadrul programelor
aferente Politicii de coeziune a Uniunii Europene, politicilor
comune agricole si de pescuit, altor facilitati si instrumente
postaderare, care functioneaza pe principiul rambursarii
integrale sau partiale a cheltuielilor catre beneficiari, se asigura
de la bugetul de stat, prin bugetele ordonatorilor principali de
credite, de la bugetele unitatilor administrativ-teritoriale,
respectiv de la bugetele institutiilor publice finantate integral sau
partial din venituri proprii, in cazul beneficiarilor de proiecte care
sunt finantati din aceste bugete, carora le revine si obligatia
corelativa a recuperarii sumelor utilizate cu incalcarea
dispozitiilor legale in vigoare.
(2) Fondurile aferente cheltuielilor prevazute la alin. (1) sunt
cuprinse in bugetele ordonatorilor de credite beneficiari de
proiecte la titlul "Proiecte cu finantare din fonduri externe
nerambursabile postaderare", respectiv la capitolele si subcapitolele corespunzatoare de cheltuieli potrivit destinatiei
acestora, pe baza fisei de fundamentare a proiectului propus la
finantare/finantat, avizata de principiu, din punctul de vedere al
eligibilitatii activitatilor, de catre autoritatea de
management/gestiune al/a programului/instrumentului/facilitatii.
(3) Fac exceptie de la prevederile alin. (2) privind obtinerea
avizului de principiu al autoritatii de management/gestiune al/a
programului/instrumentului/facilitatii:
a) proiectele/propunerile de proiecte care indeplinesc
criteriile de eligibilitate pentru finantarea in cadrul
programelor/instrumentelor/facilitatilor care nu sunt gestionate
de catre autoritati ale administratiei publice din Romania;
b) proiectele/propunerile de proiecte ai caror beneficiari nu
sunt finantati integral de la bugetul de stat;
c) proiectele/propunerile de proiecte pentru ai caror
beneficiari sunt prevazute reguli specifice privind avizarea, in
legislatia privind gestionarea financiara a fondurilor externe
nerambursabile postaderare.
(4) Se autorizeaza ordonatorii principali de credite prevazuti
la alin. (1) sa efectueze redistribuiri de fonduri intre proiecte
finantate din fonduri externe nerambursabile postaderare, astfel
incat sa asigure implementarea corespunzatoare a acestora,
precum si sa introduca anexe la bugetul lor cu proiecte noi,
respectand conditiile prevazute la alin. (2), cu incadrarea in
nivelul total al fondurilor aprobate la titlul "Proiecte cu finantare
din fonduri externe nerambursabile postaderare". Aceste
modificari vor fi comunicate lunar Ministerului Finantelor Publice.
(5) Pe parcursul executiei bugetare, pentru asigurarea
resurselor de finantare a proiectelor prevazute la alin. (1),
unitatile administrativ-teritoriale pot contracta finantari
rambursabile sau pot utiliza disponibilitatile fondului de rulment.
(6) In bugetele ordonatorilor principali de credite cu rol de
autoritate de management/gestiune al/a programelor/
instrumentelor/facilitatilor sunt cuprinse, dupa caz, sumele
reprezentand "Transferuri de fonduri din bugetul de stat catre
bugetele locale necesare sustinerii derularii proiectelor finantate
din fonduri externe nerambursabile postaderare", "Transferuri
din bugetul de stat catre ONG-uri, societati comerciale, institutii
publice finantate partial sau integral din venituri proprii si alti
beneficiari de drept public sau privat necesare sustinerii derularii
proiectelor finantate din FEN postaderare", precum si "Alte
cheltuieli ocazionate de implementarea programelor cu finantare
din FEN".
Art. 9 (1) Pentru cota-parte din platile efectuate aferente
cheltuielilor prevazute la art. 8 alin. (1), eligibila a fi rambursata
din fonduri externe nerambursabile, ordonatorul de credite care
are calitatea de beneficiar va solicita autoritatii de
management/gestiune al/a programului/instrumentului/facilitatii
rambursarea acesteia, in conformitate cu regulile specifice de
eligibilitate a cheltuielilor, precum si cu prevederile contractului/
deciziei/ordinului de finantare.
(2) Sumele aferente fondurilor externe nerambursabile
postaderare reprezentand contributia Comisiei Europene si/sau
a altor donatori externi, la proiectele prevazute la art. 8 alin. (1),
se fac venit la bugetele din care au fost finantate proiectele
respective si se vireaza la aceste bugete conform prevederilor
legale comunitare si nationale care reglementeaza fiecare
domeniu care intra in sfera de cuprindere a fondurilor externe
nerambursabile postaderare de catre autoritatile de
management/gestiune, Autoritatea de certificare si plata sau de
catre alte autoritati nationale abilitate in acest sens in cadrul
unor programe/facilitati sau instrumente postaderare, dupa caz.
(3) Beneficiarii finantati integral din bugetul de stat, care
implementeaza proiecte finantate in cadrul programelor/
instrumentelor/facilitatilor care nu sunt gestionate de catre
autoritati ale administratiei publice din Romania, vireaza cu
celeritate in contul de venituri al bugetului de stat sumele primite
ca rambursare a cheltuielilor efectuate in cadrul proiectelor
respective.
(4) Sumele aferente proiectelor prevazute la art. 8 alin. (1)
ramase neutilizate in cadrul bugetelor locale la finele exercitiului
bugetar se reflecta in excedentul bugetului local si, respectiv, in
fondul de rulment si vor fi utilizate in anul 2011 cu aceeasi
destinatie pentru care acestea au fost initial prevazute, pana la
finalizarea proiectelor respective.
(5) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale au
obligatia de a deschide si repartiza creditele bugetare aferente
implementarii proiectelor ai caror beneficiari sunt institutiile
publice din subordine finantate integral din bugetul local, in
termen de maximum 5 zile lucratoare de la data incasarii
sumelor transferate de autoritatile de management/gestiune al/a
programului/instrumentului/facilitatii, de Autoritatea de certificare
si plata, de Comisia Europeana sau de alti donatori externi, pe
baza solicitarii de finantare transmisa de institutia beneficiara de
proiect.
Art. 10 (1) In scopul implementarii programelor si
proiectelor de cooperare teritoriala europeana, se autorizeaza
ordonatorii principali de credite cu rol de autoritate de
management/autoritate comuna de management/autoritate
nationala/autoritate de gestiune a programelor privind
cooperarea teritoriala europeana sa aprobe prin ordin norme
specifice pentru finantarea si organizarea actiunilor specifice pe
teritoriul altor state.
(2) Cheltuielile stabilite prin norme se asigura de catre
ordonatorii principali de credite, din creditele bugetare aferente
aprobate anual. Rambursarea acestor cheltuieli din fondurile
europene se realizeaza in conformitate cu procedurile de lucru
ale autoritatilor de management/autoritatilor comune de
management/autoritatilor nationale.
Sectiunea 5 - Dispozitii referitoare la proiecte cu finantare din fonduri rambursabile pe anul 2010
Art. 11 (1) Pentru anul 2010 cheltuielile echivalente
sumelor ramase de utilizat si de tras din imprumuturile preluate
spre administrare de Ministerul Finantelor Publice si a sumelor
aferente contributiei Guvernului Romaniei la finantarea
proiectelor respective sunt cuprinse cumulat in bugetele
ordonatorilor principali de credite, in cadrul sumelor alocate cu
aceasta destinatie de la bugetul de stat, potrivit prevederilor
art. 19 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 157/2008 pentru reglementarea unor masuri privind datoria
publica in scopul aplicarii art. 14 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, aprobata prin
Legea nr. 89/2009.
(2) Fondurile aferente cheltuielilor prevazute la alin. (1) sunt
cuprinse in bugetele ordonatorilor principali de credite la titlul
"Cheltuieli aferente programelor cu finantare rambursabila",
respectiv la capitolele si subcapitolele corespunzatoare de
cheltuieli, potrivit destinatiei acestora.
Art. 12 Fac exceptie de la prevederile art. 11 cheltuielile
aferente proiectelor finantate din imprumuturile care nu sunt
preluate spre administrare de catre Ministerul Finantelor
Publice, potrivit art. 14 al Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 64/2007 privind datoria publica, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 109/2008, cu modificarile ulterioare,
care sunt cuprinse in bugetele ordonatorilor principali de credite
ca sume alocate din bugetul fondurilor provenite din credite
externe si, respectiv, ca sume alocate din bugetul de stat in
bugetul propriu, in functie de sursa de finantare a cheltuielilor
respective.
Art. 13 (1) Guvernul poate aproba prin hotarare virari de
credite bugetare intre ordonatorii principali de credite ai
bugetului de stat, cu incadrarea in nivelul total al cheltuielilor
prevazute la titlul 65.01 "Cheltuieli aferente programelor cu
finantare rambursabila" si, respectiv, in nivelul total al
cheltuielilor din bugetul fondurilor provenite din credite externe,
in functie de derularea programelor respective.
(2) In cursul intregului an, ordonatorii principali de credite pot
efectua virari de credite bugetare intre capitole si intre
proiectele/programele cu finantare rambursabila, pentru
asigurarea sumelor necesare derularii corespunzatoare a
acestora, cu incadrarea in nivelul total al cheltuielilor prevazute
la titlul 65.01 "Cheltuieli aferente programelor cu finantare
rambursabila" si, respectiv, in nivelul total al cheltuielilor din
credite externe.
Art. 14 In conditiile prevederilor Legii nr. 500/2002 privind
finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, in
cursul intregului an ordonatorii principali de credite pot efectua
virari de credite bugetare intre titlurile, articolele si alineatele de
cheltuieli din cadrul aceluiasi capitol sau de la alte capitole,
pentru asigurarea fondurilor necesare la titlul 65.01 "Cheltuieli
aferente programelor cu finantare rambursabila".
Capitolul II - Responsabilitati in aplicarea prezentei legi
Art. 15 Sumele pentru proiectele de comunicare,
informare publica si promovarea intereselor romanesti peste
hotare, precum si pentru finantarea unor actiuni cu caracter
social sunt prevazute in anexa nr. 3/13/02a la bugetul
Secretariatului General al Guvernului, iar modul de repartizare
si utilizare a acestora se aproba prin hotarare a Guvernului.
Art. 16 In bugetul Ministerului Educatiei, Cercetarii,
Tineretului si Sportului, la capitolul "Invatamant", sunt prevazute,
pentru unitatile de invatamant preuniversitar de stat, sume
pentru: obiective de investitii, consolidari, reabilitari, achizitii de
imobile, reparatii capitale, achizitionarea de mijloace de
transport pentru transportul elevilor din mediul rural, edificarea
si construirea de campusuri scolare si scoli de arte si meserii,
asigurarea utilitatilor de natura investitiilor, reforma educatiei
timpurii, precum si alte dotari specifice invatamantului.
Art. 17 (1) Se interzice ordonatorilor principali de credite
ai bugetului de stat sa efectueze virari de credite de la titlul
"Proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile
postaderare" la celelalte titluri de cheltuieli din cadrul aceluiasi
capitol sau la alte capitole bugetare.
(2) Sumele prevazute la titlul "Proiecte cu finantare din
fonduri externe nerambursabile postaderare" nu pot fi
redistribuite la alte naturi de cheltuieli pe parcursul anului 2010
si nu pot fi cedate la Fondul de rezerva bugetara la dispozitia
Guvernului prevazut in bugetul de stat in baza prevederilor
art. 54 din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(3) In conditiile prevederilor Legii nr. 500/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, in cursul intregului an
ordonatorii principali de credite pot efectua virari de credite
bugetare intre titlurile, articolele si alineatele de cheltuieli din
cadrul aceluiasi capitol sau de la alte capitole pentru asigurarea
fondurilor necesare la titlul "Proiecte cu finantare din fonduri
externe nerambursabile postaderare", cu incadrarea in nivelul
total al fondurilor aprobate.
(4) Pe parcursul intregului an, ordonatorii principali de credite
pot efectua redistribuiri de credite de angajament in cadrul titlului
"Proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile
postaderare", cu incadrarea in nivelul total al fondurilor
aprobate, pentru asigurarea implementarii proiectelor
finantate/aprobate la finantare sau pentru introducerea unor
proiecte noi finantabile din fonduri externe nerambursabile
postaderare.
(5) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 500/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, se autorizeaza Ministerul
Finantelor Publice sa efectueze, pe parcursul intregului an, cu
incadrarea in nivelul total al fondurilor de la bugetul de stat
aprobate la titlul "Proiecte cu finantare din fonduri externe
nerambursabile postaderare", redistribuiri de credite de
angajament si virari de credite bugetare intre ordonatorii
principali de credite ai bugetului de stat, in functie de stadiul
implementarii, la nivelul fiecarui ordonator de credite, a
proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile
postaderare.
(6) Virarile de credite bugetare prevazute la alin. (3) se pot
efectua si de la capitolele care au fost majorate din Fondul de
rezerva bugetara la dispozitia Guvernului si din Fondul de
interventie la dispozitia Guvernului, cu exceptia sumelor alocate
din aceste fonduri.
(7) In conditiile Legii nr. 500/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare, se autorizeaza ordonatorii principali de
credite care identifica, pe parcursul exercitiului bugetar anual,
proiecte noi finantabile din fonduri externe nerambursabile
postaderare si care nu au in bugetul propriu titlul "Proiecte cu
finantare din fonduri externe nerambursabile postaderare" sau
articolul corespunzator sa introduca titlul si articolul respectiv,
cu avizul de principiu al autoritatii de management/gestiune al/a
programului/instrumentului/facilitatii asupra eligibilitatii
activitatilor din cadrul proiectelor propuse spre finantare.
(8) Ordonatorii principali de credite comunica lunar
Ministerului Finantelor Publice modificarile efectuate conform
alin. (3)—(7), concomitent cu transmiterea formularelor de
prezentare modificate in mod corespunzator si, dupa caz, a
formularelor de fundamentare.
(9) Din sumele prevazute la titlul "Proiecte cu finantare din
fondurile externe nerambursabile postaderare" se pot efectua
cheltuieli curente si de capital pentru derularea corespunzatoare
a proiectelor finantate de la acest titlu.
(10) Pentru asigurarea sumelor necesare finantarii
schemelor de ajutor de stat conforme cu regulile comunitare,
precum si a celor ce vor fi notificate si aprobate de Comisia
Europeana in domeniul agricol, se autorizeaza Ministerul
Agriculturii si Dezvoltarii Rurale sa efectueze virari de credite
bugetare in cursul intregului an, cu avizul Ministerului Finantelor
Publice.
Art. 18 (1) Se interzice ordonatorilor principali de credite
ai bugetului de stat, bugetelor locale si bugetelor fondurilor
speciale sa efectueze si sa aprobe redistribuiri de credite
bugetare de la obiectivele de investitii in continuare, respectiv de
la obiectivele de investitii noi, la pozitia "Alte cheltuieli de
investitii", cuprinse in programele de investitii publice, anexe la
bugetele acestora.
(2) Reparatiile capitale aferente activelor fixe sunt incluse in
Fisa obiectivului/proiectului/categoriei de investitii, la pozitia C
"Alte cheltuieli de investitii", categoria e "Alte cheltuieli asimilate
investitiilor", anexa la bugetele ordonatorilor principali de credite.
Art. 19 Din fondurile prevazute la alin. (4) si (5) ale
art. 227 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa
efectueze in anul 2010 si cheltuieli pentru finalizarea obiectivelor
de investitii in derulare — constructii-montaj, achizitionarea si
amenajarea unor sedii ale Agentiei Nationale de Administrare
Fiscala si unitatilor sale subordonate, in limita sumelor
prevazute in anexa nr. 3/16/13b la bugetul Ministerului
Finantelor Publice pe anul 2010.
Art. 20 (1) In bugetele ordonatorilor principali de credite
sunt prevazute, dupa caz, si sumele reprezentand contributia
Guvernului Romaniei la realizarea programelor si proiectelor la
care se face referire la art. 12.
(2) Ordonatorii principali de credite au obligatia ca, in cadrul
creditelor bugetare aprobate, sa asigure integral si cu prioritate
fondurile necesare derularii programelor si proiectelor cu
finantare internationala, inclusiv cele reprezentand componenta
locala aferenta acestora la care se face referire la alin. (1),
precum si fondurile necesare finantarii angajamentelor asumate
prin documentele privind aderarea Romaniei la Uniunea
Europeana.
Art. 21 (1) Se interzice ordonatorilor principali de credite
sa efectueze virari de credite bugetare de la titlul "Transferuri
intre unitati ale administratiei publice", alineatele "Transferuri
privind contributii de sanatate pentru persoanele care executa
pedepse privative de libertate sau arest preventiv" si "Transferuri
privind contributii de sanatate pentru persoanele aflate in
concediu pentru cresterea copilului", la celelalte alineate si
articole de cheltuieli ale aceluiasi capitol sau la alte capitole
bugetare.
(2) Se interzice ordonatorilor principali de credite sa
efectueze virari de credite bugetare de la titlul "Alte transferuri",
alineatele "Programe cu finantare rambursabila", "Programe
comunitare", "Programe PHARE si alte programe cu finantare
nerambursabila", "Programe ISPA", "Cheltuieli neeligibile ISPA",
"Programe SAPARD", la celelalte alineate si articole de cheltuieli
ale aceluiasi capitol sau la alte capitole bugetare, cu exceptia
realocarilor intre aceste pozitii si a celor catre titlul 56 "Proiecte
cu finantare din fonduri externe nerambursabile postaderare".
(3) Din sumele prevazute in bugetele ordonatorilor principali
de credite la titlul "Alte transferuri", alineatele "Programe PHARE
si alte programe cu finantare nerambursabila", "Programe ISPA",
"Programe SAPARD", se pot efectua cheltuieli curente si de
capital pentru derularea corespunzatoare a obiectivelor cuprinse
in aceste programe.
(4) Sumele reprezentand contributia Guvernului la realizarea
obiectivelor de investitii cu finantare externa de la titlul "Alte
transferuri", alineatul "Investitii ale agentilor economici cu capital
de stat", si de la titlul "Active nefinanciare" nu pot fi redistribuite
la alte obiective sau categorii de investitii.
(5) In conditiile prevederilor Legii nr. 500/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, in cursul intregului an
ordonatorii principali de credite pot efectua virari de credite
bugetare intre titlurile si articolele de cheltuieli din cadrul
aceluiasi capitol sau de la alte capitole pentru asigurarea:
a) platii la scadenta a contributiei Romaniei la bugetul Uniunii
Europene, a cotizatiilor si contributiilor la organisme
internationale, la organisme financiar-bancare internationale, a
rambursarilor de credite interne si externe, a dobanzilor, a
comisioanelor si a altor costuri aferente creditelor, precum si
derularii corespunzatoare a programelor finantate din fonduri
comunitare, pre- si postaderare si a programelor cu finantare
rambursabila;
b) sumelor necesare achitarii debitelor datorate bugetului
Comunitatii Europene, in conformitate cu prevederile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 63/1999 cu privire la
gestionarea fondurilor nerambursabile alocate Romaniei de
catre Comunitatea Europeana, precum si a fondurilor de
cofinantare aferente acestora, aprobata prin Legea nr. 22/2000,
cu modificarile si completarile ulterioare, si a celor reprezentand
majorarile de intarziere.
(6) Ministerul Finantelor Publice poate efectua in cursul
intregului an virari de credite bugetare intre alineatele articolului
bugetar "Contributia Romaniei la bugetul Uniunii Europene".
(7) Se interzice ordonatorilor principali de credite sa
efectueze virari de credite bugetare de la titlul "Rambursari de
credite" la celelalte titluri de cheltuieli din cadrul aceluiasi capitol
sau la alte capitole bugetare.
(8) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 500/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, se autorizeaza Ministerul
Finantelor Publice sa efectueze suplimentari de credite bugetare
la pozitia bugetara "Fondul National de Preaderare", prin virarea
de credite bugetare de la alte capitole de cheltuieli sau de la alte
titluri, articole si alineate de cheltuieli din cadrul aceluiasi capitol
de cheltuieli, in functie de stadiul implementarii proiectelor
derulate in cadrul programelor cu finantare nerambursabila de
preaderare.
Art. 22 Se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice, la
propunerea ordonatorilor principali de credite, sa introduca
modificari ale indicatorilor tehnico-economici in fisele de investitii
aferente obiectivelor de investitii prevazute in anexele la
bugetele acestora, in conditiile incadrarii in prevederile bugetare
aprobate pe anul 2010.
Art. 23 (1) In termen de 10 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei legi, ordonatorii principali de credite vor
aproba detalierea pe programe/proiecte cu finantare din fonduri
externe rambursabile si nerambursabile, dupa caz, precum si
sumele aprobate cu aceasta destinatie, cu avizul Ministerului
Finantelor Publice.
(2) In termenul prevazut la alin. (1) se autorizeaza ordonatorii
principali de credite sa aprobe bugetul pe programe, cu avizul
Ministerului Finantelor Publice. Creditele de angajament
cuprinse in programe se stabilesc la nivelul creditelor bugetare
aprobate, cu exceptia celor prevazute in programele de investitii
publice anexe la bugetele ordonatorilor principali de credite.
(3) Se autorizeaza ordonatorii principali de credite sa
detalieze in structura, pe functii, numarul maxim de posturi
finantat in anul 2010 si fondul aferent salariilor de baza, in
termen de 30 de zile de la publicarea prezentei legi in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, cu avizul Ministerului Finantelor
Publice.
(4) In termenul prevazut la alin. (1) se autorizeaza ordonatorii
principali de credite sa detalieze sinteza bugetelor institutiilor
publice finantate partial din venituri proprii pe bugetele institutiilor
subordonate.
Capitolul III - Dispozitii finale
Art. 24 (1) Resursele financiare aferente proiectelor
privind infrastructura in domeniul educatiei, derulate de
Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, se pot
asigura prin contractarea de imprumuturi, in conditiile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 64/2007, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 109/2008, cu modificarile
ulterioare.
(2) Pentru proiectele derulate de catre institutiile de
invatamant superior de stat din coordonarea Ministerului
Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, resursele
financiare pot fi asigurate prin imprumuturi contractate de catre
acestea in conformitate cu legislatia in vigoare, in conditiile
rambursarii din surse proprii, si doar cu avizarea in prealabil a
contractarii de catre Ministerul Finantelor Publice.
(3) Cheltuielile pentru pregatirea personalului in institutiile de
invatamant militar, de informatii, de ordine publica si securitate
nationala sunt suportate de ordonatorii principali de credite care
au in subordine astfel de unitati de invatamant, indiferent de
institutiile de aparare nationala, ordine publica si securitate
nationala din care provin cursantii.
Art. 25 (1) Ordonatorii principali de credite efectueaza
plata titlurilor executorii, conform Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevazute in
titluri executorii avand ca obiect acordarea de drepturi salariale
personalului din sectorul bugetar, din sumele aprobate la titlul
"Cheltuieli de personal".
(2) Prin hotarare a Guvernului, in cazuri temeinic justificate,
in ultima luna a fiecarui trimestru pot fi majorate sumele
aprobate la titlul "Cheltuieli de personal" in bugetele
ordonatorilor principali de credite finantati integral de la bugetul
de stat, pentru acoperirea necesarului de credite bugetare
pentru plata titlurilor executorii prevazute de Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 71/2009, in mod esalonat pe parcursul
anului 2010, din suma globala prevazuta cu aceasta destinatie
in bugetul Ministerului Finantelor Publice — "Actiuni generale".
Art. 26 Pentru anul 2010, la operatorii economici cu
capital sau patrimoniu majoritar/integral de stat sau local si
filialele acestora care in anul 2009 au inregistrat profit, nivelul
cheltuielilor cu personalul nu va depasi nivelul anului precedent,
actualizat cu indicele de inflatie, cu respectarea conditiilor
reglementate prin prevederile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 79/2008 privind masuri economico-financiare la
nivelul unor operatori economici, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 203/2009, iar la cei care au inregistrat
pierderi, cheltuielile cu personalul nu vor depasi nivelul anului
precedent.
Art. 27 In anul 2010, nivelul pensiei sociale minime
garantate, prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 6/2009 privind instituirea pensiei sociale minime garantate,
aprobata prin Legea nr. 196/2009, este de 350 lei.
Art. 28 In anul 2010, cheltuielile pentru transmiterea si
plata pensiilor militare si a altor drepturi de asigurari sociale,
cuvenite personalului din sistemul national de aparare, ordine
publica si siguranta nationala, se stabilesc prin aplicarea
coeficientului de 1,03% asupra sumelor virate.
Art. 29 (1) Institutiile si autoritatile administratiei publice
centrale si locale care au in administrare hoteluri, case de
odihna si de oaspeti, baze de odihna, tratament si alte
asemenea unitati asigura finantarea cheltuielilor curente si de
capital pentru respectivele unitati exclusiv din veniturile proprii
ale acestor unitati.
(2) Ordonatorii de credite nu vor putea finanta nicio activitate
legata de administrarea unitatilor prevazute la alin. (1) din sume
alocate de la bugetul de stat, bugetele locale si bugetul Fondului
national unic de asigurari sociale de sanatate.
Art. 30 Anexele nr. 1—10 fac parte integranta din
prezenta lege.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 65 alin. (2) si ale art. 76 alin. (2)
din Constitutia Romaniei, republicata.
Anexele 1-10
[CLICK pe linkul urmator - Atentie, dimensiuni mari, aprox 14 Mb]
click pentru Anexele 1 - 10 la Legea bugetului de stat pe anul 2010
|