Legea 81/2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul politistului, precum si pentru modificarea art. 7 alin. (2) din Legea nr. 364/2004 privind organizarea si functionarea politiei judiciare
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 266 din 21 aprilie 2015
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. I Legea nr. 360/2002 privind Statutul politistului,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 440 din
24 iunie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si
se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 54, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 54 (1) Politistul poate fi recompensat prin:
a) ridicarea unei sanctiuni disciplinare aplicate, in situatia in
care se remarca in mod deosebit in activitatea desfasurata;
b) multumiri scrise, aduse la cunostinta individual sau in fata
personalului, pentru indeplinirea in conditii foarte bune a atributiilor de
serviciu si misiunilor;
c) felicitari scrise sau verbale, aduse la cunostinta individual sau
in fata personalului, pentru indeplinirea deosebita a atributiilor de
2
serviciu si misiunilor;
d) premii in bani sau obiecte, atunci cand s-a evidentiat prin
obtinerea de rezultate exemplare in activitate;
e) insemne onorifice, diplome de merit si distinctii, pentru
obtinerea de rezultate foarte bune la absolvirea unor cursuri sau la
competitii sportive, cu prilejul unor aniversari, manifestari culturalartistice
si sociale, ori al finalizarii unor actiuni/misiuni, precum si in
situatia incetarii raporturilor de serviciu pentru motive neimputabile;
|
|
f) arme albe sau de foc, pentru acte de eroism, curaj deosebit,
devotament si pentru merite deosebite in indeplinirea unor atributii de
serviciu si misiuni;
g) titluri de onoare, pentru acte de eroism, curaj deosebit,
devotament si pentru merite deosebite in indeplinirea unor atributii si
misiuni;
h) inscrierea pe placa de onoare a gradului profesional, numelui
si prenumelui, la absolvirea perioadei de formare intr-o institutie de
invatamant a Ministerului Afacerilor Interne, ca sef de promotie."
2. La articolul 54, dupa alineatul (1) se introduc trei noi
alineate, alineatele (1^1)-(1^3), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Recompensele prevazute la alin. (1) se acorda de catre
persoanele care au competenta de numire in functie a politistului sau,
dupa caz, de catre sefii ierarhici superiori ai persoanelor mentionate,
care au competenta de gestiune a resurselor umane.
(1^2) Pentru o sanctiune disciplinara dispusa de seful ierarhic
superior, recompensa prevazuta la alin. (1) lit. a) se acorda tot de catre
acesta, la propunerea sefului unitatii in care isi desfasoara activitatea
politistul sanctionat. In cazul politistului mutat la alta unitate,
recompensa se acorda de catre seful care indeplineste functia similara
celui care a aplicat sanctiunea disciplinara.
(1^3) In cazul politistului aflat sub efectul unei sanctiuni
disciplinare, recompensa prevazuta la alin. (1) lit. a) se acorda prioritar,
in raport cu celelalte recompense."
3. Articolul 58 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 58 (1) Sanctiunile disciplinare care pot fi aplicate
politistilor sunt:
a) mustrare scrisa;
b) diminuarea salariului functiei de baza cu 5–20% pe o
perioada de 1–3 luni;
c) amanarea promovarii in grade profesionale sau functii
superioare pe o perioada de 1–3 ani;
d) trecerea intr-o functie inferioara pana la cel mult nivelul de
baza al gradului profesional detinut;
e) destituirea din politie.
(2) Mustrarea scrisa consta in reprosul oficial adresat, in scris,
politistului vinovat.
(3) Procentul si perioada pentru care se aplica sanctiunea
prevazuta la alin. (1) lit. b) se stabilesc prin actul administrativ de
sanctionare.
(4) Aplicarea sanctiunii prevazute la alin. (1) lit. c) se dispune
fie cu privire la amanarea promovarii in grade profesionale, fie cu
privire la amanarea promovarii in functii superioare. In cazul amanarii
promovarii in grade profesionale superioare, termenul de executare a
sanctiunii curge de la data aplicarii actului administrativ de sanctionare
si are ca efect suspendarea curgerii stagiului in grad.
(5) Trecerea intr-o functie inferioara pana la cel mult nivelul de
baza al gradului profesional detinut se realizeaza prin eliberarea din
functia detinuta si numirea politistului intr-o functie inferioara celei pe
care o ocupa, in limita nivelului de baza al gradului profesional detinut.
In cazul politistului care ocupa o functie de conducere, numirea se poate
face si intr-o functie de conducere inferioara pentru care indeplineste
conditiile de ocupare.
(6) Destituirea din politie consta in incetarea raporturilor de
serviciu."
4. Dupa articolul 58 se introduc patru noi articole, articolele 58^1-58^4, cu urmatorul cuprins:
"Art. 58^1 Pentru prevenirea savarsirii de abateri disciplinare,
persoana prevazuta la art.59 alin.(2) poate dispune atentionarea
politistului. In acest caz, masura se dispune in scris, are caracter
administrativ-preventiv si nu produce consecinte asupra raportului de
serviciu.
Art. 58^2 Procedura disciplinara are la baza urmatoarele
principii:
a) prezumtia de nevinovatie – politistul cercetat este considerat
nevinovat pentru fapta sesizata ca abatere disciplinara atat timp cat
vinovatia sa nu a fost dovedita;
b) garantarea dreptului la aparare – se recunoaste dreptul
politistului de a formula si de a sustine aparari in favoarea sa, de a
prezenta probele si motivatiile pe care le considera necesare in apararea
sa si de a fi asistat;
c) celeritatea procedurii – cauza se solutioneaza fara intarziere,
cu respectarea drepturilor persoanelor implicate si a regulilor prevazute
de lege;
d) contradictorialitatea – asigurarea posibilitatii persoanelor
aflate pe pozitii divergente de a se exprima cu privire la orice act sau
fapt care are legatura cu abaterea disciplinara sesizata;
e) proportionalitatea – asigurarea unui raport corect intre
gravitatea abaterii disciplinare, circumstantele savarsirii acesteia si
sanctiunea disciplinara propusa;
f) unicitatea sanctiunii – pentru o abatere disciplinara nu se
poate aplica decat o singura sanctiune disciplinara;
g) legalitatea sanctiunii – sanctiunea disciplinara nu poate fi
decat una dintre sanctiunile disciplinare prevazute la art. 58 alin. (1).
Art. 58^3 (1) Procedura disciplinara nu este publica.
(2) Citarea si ascultarea politistului cercetat, inregistrarea
cererilor/ rapoartelor scrise ale acestuia si consemnarea sustinerilor sale
5
sunt obligatorii. Procedura disciplinara continua daca politistul, in mod
nejustificat, nu da curs citarii procedurale.
(3) Politistul cercetat are dreptul sa cunoasca in intregime actele
cercetarii si sa solicite administrarea de probe in aparare. Politistul
cercetat are dreptul sa depuna in apararea sa orice inscrisuri doveditoare
pe care le detine, inclusiv rapoarte de expertiza extrajudiciara.
(4) Politistul cercetat are dreptul sa fie asistat, la cerere, de un
alt politist, ales de catre acesta sau desemnat de organizatia sindicala ori
de Corp, cu respectarea prevederilor legale referitoare la protectia
informatiilor clasificate. Neindeplinirea conditiilor privind accesul la
informatii clasificate ori neprezentarea politistului ales/desemnat nu
constituie motiv de amanare a procedurii cercetarii disciplinare.
(5) Nu au dreptul sa asiste politistul cercetat, in conditiile
alin. (4), urmatoarele persoane:
a) seful unitatii sau inlocuitorul legal al acestuia, in perioada cat
indeplineste atributiile titularului;
b) politistul desemnat sa efectueze cercetarea prealabila;
c) politistii care fac parte din colectivul prevazut la art. 62^3 alin. (1);
d) politistul care indeplineste atributii de consilier juridic in
unitati ale Ministerului Afacerilor Interne.
Art. 58^4 Sanctiunile disciplinare se stabilesc si se dispun
numai dupa cercetarea prealabila si dupa consultarea Consiliului de
disciplina, denumit in continuare consiliul, cu exceptia sanctiunilor
prevazute la art. 58 alin. (1) lit. a) si b), care se pot aplica fara
consultarea consiliului."
5. Articolul 59 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 59 (1) Cercetarea prealabila are ca scop stabilirea
existentei/inexistentei abaterii disciplinare si a vinovatiei, cu privire la
aspectele sesizate sau cunoscute, la cauzele si imprejurarile concrete in
care acestea s-au produs.
(2) Cercetarea prealabila se poate dispune de persoana care, pe
orice cale, a luat la cunostinta de savarsirea uneia sau mai multor fapte
ce pot constitui abateri disciplinare, dupa caz, astfel:
a) persoana care are competenta de numire in functie a
politistului cercetat sau seful unitatii ierarhic superioare;
b) seful unitatii sau institutiei de invatamant din Ministerul
Afacerilor Interne la care politistul este delegat sau detasat, ori la care
urmeaza cursuri sau sustine examene de cariera;
c) seful institutiei subordonate Ministerului Afacerilor Interne
care exercita competente de coordonare si control metodologic al
serviciilor publice comunitare sau ministrul afacerilor interne, pentru
politistii din cadrul serviciilor publice comunitare sau detasati la aceste
servicii.
(3) Cercetarea prealabila se efectueaza la nivelul unitatii
conduse de persoana care a dispus-o, cu respectarea termenelor
prevazute la art.60 alin. (1), de politisti anume desemnati din cadrul
acesteia.
(4) Politistii desemnati cu efectuarea cercetarii prealabile se
nominalizeaza numai din randul politistilor care au calitatea de organe
de cercetare penala ale politiei judiciare sau care au studii juridice si, de
regula, sunt cel putin egali in grad sau in functie cu politistul cercetat.
Nu poate efectua cercetarea prealabila politistul care indeplineste
atributii de consilier juridic in/pentru unitatea in care isi desfasoara
activitatea politistul cercetat sau cel care urmeaza sa avizeze, ulterior,
pentru legalitate, actul administrativ de sanctionare.
(5) In actul administrativ prin care se declanseaza cercetarea
prealabila se nominalizeaza politistul cercetat, politistul care va efectua
cercetarea si, dupa caz, un politist desemnat sa ajute la efectuarea
acesteia."
6. Dupa articolul 59 se introduc patru noi articole, articolele 59^1-59^4, cu urmatorul cuprins:
"Art. 59^1 (1) Daca in cadrul desfasurarii cercetarii prealabile
sunt identificate si alte abateri disciplinare, persoana care a dispus
efectuarea cercetarii prealabile poate dispune extinderea cercetarii
acestora.
(2) La terminarea verificarilor, politistul desemnat intocmeste
un proiect de raport de cercetare prealabila. O fotocopie a proiectului se
inmaneaza politistului cercetat sau, dupa caz, in situatia in care
documentul contine informatii clasificate, se aduce la cunostinta
acestuia, pe baza de semnatura.
(3) Cu aceasta ocazie, in termen de 3 zile lucratoare de la data
inmanarii documentului sau, dupa caz, de la data aducerii la
cunostinta, in conditiile alin. (2), politistul cercetat poate formula
obiectii si solicita noi probe in aparare. Rezultatul analizei si, dupa caz,
al verificarilor, se consemneaza in proiectul raportului de cercetare
prealabila.
(4) In termen de doua zile lucratoare de la data finalizarii
raportului in conditiile alin.(3), o fotocopie a acestuia se inmaneaza
politistului cercetat sau, dupa caz, in situatia in care documentul contine
informatii clasificate, se aduce la cunostinta acestuia, pe baza de
semnatura.
Art. 59^2. – Raportul de cercetare prealabila cuprinde, in mod
obligatoriu:
a) numarul actului administrativ prin care a fost desemnat cu
efectuarea cercetarii prealabile;
b) descrierea faptei sesizate si persoanele implicate;
c) procedeele si modalitatile de verificare;
d) concluziile privind existenta sau inexistenta aspectelor
sesizate si a vinovatiei politistului cercetat;
e) prevederile legale incalcate de politist si incadrarea juridica a
faptelor retinute, cu indicarea probelor si a dovezilor pe care se
intemeiaza;
f) motivele privind respingerea cererilor sau a probelor propuse
in aparare de catre politistul cercetat;
g) cauzele si conditiile care au generat si favorizat comiterea
abaterilor;
h) alte date si elemente apreciate ca necesare, dupa caz.
Art. 59^3 Dupa efectuarea cercetarii prealabile, dosarul de
cercetare prealabila se prezinta persoanei care a dispus-o, care poate lua
una dintre urmatoarele masuri:
a) clasarea dosarului, in cazul inexistentei faptei, constatarii
nevinovatiei politistului cercetat, prescrierii faptei sau in situatia incetarii
raporturilor de serviciu ale politistului cercetat;
b) restituirea motivata a dosarului pentru completarea cercetarii
prealabile;
c) aplicarea masurii prevazute la art. 58^1 sau, dupa caz, a unei
sanctiuni disciplinare dintre cele prevazute la art. 58 alin. (1) lit. a) si b);
d) sesizarea si consultarea consiliului.
Art. 59^4 Rapoartele ofiterilor din Corpul de control al
ministrului ori din structurile de control ale inspectoratelor
generale/similare pentru structurile din subordine, intocmite in urma
activitatilor de control, constituie rapoarte de cercetare prealabila, daca
cerintele privind cercetarea prealabila prevazute de prezenta lege au fost
indeplinite."
7. Articolul 60 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 60 (1) Sanctiunile disciplinare se dispun in termen de
cel mult 6 luni de la data la care persoana prevazuta la art. 59 alin. (2) a
luat la cunostinta despre comiterea faptei, dar nu mai tarziu de un an de
la data savarsirii acesteia. Termenul de 6 luni este termen de prescriptie,
iar termenul de un an este termen de decadere.
(2) Termenul de 6 luni pentru dispunerea sanctiunii disciplinare
se suspenda, de drept, pe perioada si in situatiile urmatoare:
a) de la data sesizarii, in conditiile legii, a organelor de urmarire
penala si pana la data solutionarii definitive a cauzei, daca pentru fapta
care constituie abatere disciplinara s-a dispus sesizarea organelor de
urmarire penala;
b) de la data la care politistul se afla in concedii sau invoiri
platite, in conditiile legii, este trimis in misiuni, ori de la data
9
suspendarii raporturilor de serviciu si pana la data reluarii activitatii sau,
dupa caz, incheierii misiunii.
(3) In situatia in care cercetarea prealabila se efectueaza pentru
abateri savarsite de mai multi politisti, iar pentru unul/unii dintre acestia
a intervenit una dintre situatiile prevazute la alin. (2), cauza se poate
disjunge, urmand ca procedura disciplinara sa continue pentru ceilalti
politisti.
(4) La stabilirea sanctiunii se tine seama de activitatea
desfasurata anterior, de imprejurarile in care abaterea disciplinara a fost
savarsita, de cauzele, gravitatea si consecintele acesteia, de gradul de
vinovatie a politistului, precum si de preocuparea pentru inlaturarea
urmarilor faptei comise.
(5) Sanctiunile disciplinare se dispun prin act administrativ al
persoanei prevazute la art. 59 alin. (2) care a dispus efectuarea cercetarii
prealabile sau controlul.
(6) Actul administrativ emis in conditiile alin. (5) trebuie sa
cuprinda:
a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinara si
incadrarea juridica a acesteia;
b) precizarea prevederilor legale incalcate de catre politist;
c) motivele pentru care au fost inlaturate apararile formulate;
d) sanctiunea disciplinara si temeiul legal in baza caruia aceasta
se aplica si, dupa caz, motivul pentru care a fost aplicata o alta sanctiune
disciplinara decat cea propusa de consiliu;
e) termenul in care sanctiunea disciplinara poate fi contestata si
persoana competenta sa solutioneze contestatia, in conditiile art. 61,
dupa caz;
f) instanta competenta la care poate fi contestat actul
administrativ prin care s-a dispus sanctiunea disciplinara;
g) alte date si elemente apreciate ca necesare, dupa caz.
(7) Actul administrativ prin care se dispune sanctionarea
politistului se emite in termen de cel mult 30 de zile de la finalizarea
cercetarii disciplinare.
(8) In cazul destituirii din politie, sanctiunea disciplinara
10
intervine, de drept, de la data ramanerii definitive a actului administrativ
de sanctionare in conditiile art. 61, si se constata prin act administrativ
emis de persoana care are competenta sa acorde grade profesionale,
potrivit art.15."
8. Articolul 61 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 61 (1) Politistul poate contesta sanctiunea disciplinara,
in termen de 10 zile lucratoare de la data luarii la cunostinta, sefului
unitatii ierarhic superioare.
(2) Seful unitatii ierarhic superioare prevazut la alin. (1) se
pronunta prin decizie motivata, in termen de 20 de zile de la data
inregistrarii contestatiei. Decizia motivata se comunica politistului
sanctionat disciplinar, in termen de doua zile lucratoare de la data
emiterii acesteia.
(3) Efectele sanctiunii disciplinare se suspenda pana la emiterea
deciziei motivate de solutionare a contestatiei.
(4) In situatia in care politistul sanctionat disciplinar nu depune
contestatie in termenul prevazut la alin. (1), actul administrativ de
sanctionare produce efecte de la data expirarii acestui termen.
(5) In cazul in care a fost depusa contestatie, seful care a aplicat
sanctiunea disciplinara inainteaza cu celeritate sefului unitatii ierarhic
superioare dosarul cauzei si un raport motivat cu privire la sanctiunea in
cauza, precum si la motivele propunerii de respingere/ admitere a
contestatiei.
(6) Prin decizie motivata, seful unitatii ierarhic superioare poate
dispune, dupa caz:
a) respingerea contestatiei ca tardiv introdusa sau ca
neintemeiata si mentinerea sanctiunii aplicate;
b) admiterea contestatiei si aplicarea unei sanctiuni mai blande
decat cea aplicata prin actul administrativ contestat sau aplicarea masurii
prevazute la art. 58^1, in situatia in care apreciaza ca scopul raspunderii
disciplinare poate fi atins astfel;
c) admiterea contestatiei si anularea actului administrativ de
sanctionare.
(7) Decizia motivata trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele:
a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinara;
b) precizarea prevederilor legale incalcate de politist;
c) analiza sustinerilor prezentate de politist in cuprinsul
contestatiei;
d) temeiul de drept in baza caruia se aplica sanctiunea
disciplinara;
e) motivul admiterii sau respingerii contestatiei politistului cu
privire la sanctiunea aplicata.
(8) Politistul nemultumit de sanctiunea aplicata se poate adresa
instantei de contencios administrativ, in conditiile legii, fara parcurgerea
procedurii prealabile.
(9) In situatia in care sanctiunea a fost dispusa de ministrul
afacerilor interne, masura se contesta in conditiile Legii contenciosului
administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare."
9. Articolul 62 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 62 (1) Consiliul se constituie si functioneaza la nivelul
aparatului central al Ministerului Afacerilor Interne si al directiilor
generale/directiilor din cadrul acestuia, la nivelul inspectoratelor
generale, al celorlalte structuri din subordinea Ministerului Afacerilor
Interne si structurilor subordonate acestora.
(2) Consiliul este un organism colectiv de analiza juridica si
profesionala a abaterilor comise de politisti si a modului in care acestea
au fost cercetate, constituit pentru a fi consultat de catre persoanele
prevazute la art. 59 alin. (2).
(3) In situatia in care persoanele prevazute la art. 59 alin. (2)
dispun sesizarea si consultarea consiliului, dosarul cercetarii prealabile
se inainteaza acestuia, prin grija structurii de resurse umane a unitatii.
(4) Dezbaterile consiliului se consemneaza in procese-verbale
de sedinta, iar concluziile si propunerile se consemneaza in incheiere.
(5) Incheierea consiliului trebuie sa cuprinda urmatoarele:
a) numarul si data de inregistrare a raportului de cercetare
prealabila, cu rezolutia persoanei prevazute la art. 59 alin. (2) privind
sesizarea si consultarea consiliului;
b) numarul actului administrativ prin care s-a constituit
consiliul, unitatea in care functioneaza si componenta acestuia, precum
si, dupa caz, modificarile survenite in componenta prin inlocuirea unor
membri;
c) gradul profesional, numele, prenumele si functia politistului a
carui fapta a fost cercetata si unitatea din care face parte;
d) prezentarea pe scurt a faptei sesizate si a circumstantelor in
care a fost savarsita;
e) date si informatii referitoare la procedura urmata;
f) evaluarea probelor administrate;
g) alte date si elemente apreciate ca necesare, dupa caz;
h) propunerea consiliului;
i) motivarea propunerii;
j) gradul profesional, numele, prenumele si semnatura
presedintelui, ale celorlalti membri ai consiliului, precum si ale
secretarului;
k) data intocmirii incheierii.
(6) Consiliul poate propune:
a) clasarea dosarului, in cazul constatarii inexistentei faptelor
cercetate, nevinovatiei politistului cercetat, implinirii termenului de
prescriptie a raspunderii, precum si in situatia incetarii raporturilor de
serviciu ale politistului cercetat;
b) aplicarea masurii prevazute la art. 58^1;
c) aplicarea uneia dintre sanctiunile prevazute la art. 58 alin. (1).
(7) Concluziile consiliului cu privire la existenta/inexistenta
abaterii disciplinare si vinovatia/nevinovatia politistului cercetat sunt
obligatorii pentru persoanele prevazute la art. 59 alin. (2), iar propunerea
cu privire la sanctiunea disciplinara sau cu privire la aplicarea masurii
prevazute la art. 58^1 are caracter consultativ."
10. Dupa articolul 62^1 se introduc sapte noi articole, articolele 62^2-62^8, cu urmatorul cuprins:
"Art. 62^2 In urma analizarii cauzei in consiliu, persoanele
prevazute la art. 59 alin. (2) pot lua una dintre urmatoarele masuri:
a) clasarea dosarului, in cazul constatarii inexistentei faptelor
cercetate, nevinovatiei politistului cercetat, implinirii termenului de
prescriptie a raspunderii, precum si in situatia incetarii raporturilor de
serviciu ale politistului cercetat;
b) restituirea motivata a dosarului, aceluiasi consiliu, pentru
completarea cercetarii disciplinare;
c) aplicarea masurii prevazute la art. 58^1 sau, dupa caz, a unei sanctiuni dintre cele prevazute la art. 58 alin. (1).
Art. 62^3 (1) La nivelul structurilor prevazute la art. 62
alin. (1), cu exceptia directiilor generale/directiilor din cadrul aparatului
central al Ministerului Afacerilor Interne, se stabileste, prin act
administrativ al sefului, un colectiv de politisti, desemnati cate
maximum 5 din fiecare specialitate existenta in cadrul acestora,
definitivati in profesie, apreciati pentru integritatea morala, competenta
profesionala si credibilitate, denumit in continuare colectiv.
(2) Membrii colectivului se numesc pe o perioada de 3 ani, cu
posibilitatea reinnoirii mandatului, o singura data.
(3) Membrii colectivului participa la un program de pregatire
privind procedura disciplinara, organizat prin grija structurilor de resurse
umane.
Art. 62^4 (1) Pentru constituirea consiliului, la nivelul
structurilor prevazute la art. 62 alin. (1), prin act administrativ al
persoanei prevazute la art. 59 alin. (2) sunt nominalizati 3 membri,
dintre politistii care fac parte din colectiv, si un secretar, din cadrul
structurii de resurse umane. Consiliul se numeste pentru fiecare caz in
parte si are in componenta 3 membri titulari, dintre care unul este
desemnat presedinte, si un secretar.
(2) In cazuri obiective, se poate dispune inlocuirea unuia sau a
unor membri ai consiliului cu alti membri din cadrul colectivului.
(3) La desemnarea membrilor consiliului se urmareste ca unul
dintre acestia sa aiba specialitatea politistului cercetat si cel putin unul
dintre membri sa fie licentiat in drept. Cele doua conditii pot fi
indeplinite cumulativ de acelasi membru.
(4) Nu pot fi nominalizati membri ai consiliului politistii care au
calitatea de consilier juridic, aflati in situatia de a aviza ulterior actul
administrativ de sanctionare.
Art. 62^5 In cazul in care, pe parcursul cercetarii disciplinare,
exista suspiciuni rezonabile cu privire la savarsirea unor infractiuni,
politistul desemnat sa efectueze cercetarea prealabila sau, dupa caz,
membrii consiliului, intocmesc un proces-verbal despre imprejurarile
constatate, in vederea sesizarii organelor de urmarire penala competente,
in conditiile art.61 din Legea nr.135/2010 privind Codul de procedura
penala, cu modificarile si completarile ulterioare. In acest caz, procedura
disciplinara pentru aceste fapte se suspenda pana la solutionarea
definitiva a cauzei penale.
Art. 62^6 (1) In perioada cercetarii disciplinare, politistul nu
poate fi mutat, delegat, detasat, imputernicit pe o functie de conducere
intr-o alta unitate si nici nu poate fi trimis la misiuni internationale.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), politistul cercetat
poate fi mutat in situatia in care, in urma reorganizarii unitatii, functia
ocupata de acesta nu se mai regaseste in statul de organizare.
(3) Mutarea politistului in conditiile alin. (2) nu afecteaza
procedura disciplinara declansata fata de acesta.
Art. 62^7 Politistul se afla sub efectul unei sanctiuni
disciplinare, dupa cum urmeaza:
a) 6 luni de la aplicare, pentru sanctiunea disciplinara prevazuta
la art. 58 alin. (1) lit. a);
b) un an de la expirarea termenului pentru care au fost aplicate
sanctiunile disciplinare prevazute la art. 58 alin. (1) lit. b) si c), respectiv
de la aplicarea sanctiunii prevazute la art. 58 alin. (1) lit. d);
c) 7 ani de la data aplicarii sanctiunii prevazute la art. 58
alin. (1) lit. e).
Art. 62^8 Normele de aplicare a prevederilor prezentului
capitol, referitoare la recompense si raspunderea disciplinara, se
stabilesc prin hotarare a Guvernului."
Art. II Actele de cercetare disciplinara intocmite anterior
intrarii in vigoare a prezentei legi pot fi utilizate in cadrul procedurilor
disciplinare si dupa aceasta data, numai daca respecta conditiile si
principiile stabilite prin prezenta lege.
Art. III Hotararea Guvernului prevazuta la art. 62^8 din Legea
nr. 360/2002 privind Statutul politistului, cu modificarile si completarile
ulterioare, astfel cum a fost modificata si completata prin prezenta lege,
se adopta in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi.
Art. IV Alineatul (2) al articolului 7 din Legea nr. 364/2004
privind organizarea si functionarea politiei judiciare, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 305 din 24 aprilie 2014, se
modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Raspunderea disciplinara se stabileste in conditiile Legii
nr. 360/2002 privind Statutul politistului, cu modificarile si completarile
ulterioare."
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei,
cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.
|