Legea 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea si completarea OUG 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata. Lege nr. 70/2015
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 242 din 9 aprilie 2015
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Capitolul I - Masuri pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar
Art. 1 (1) Operatiunile de incasari si plati efectuate de
persoane juridice, persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale,
intreprinderi familiale, liber profesionisti, persoane fizice care
desfasoara activitati in mod independent, asocieri si alte entitati cu sau
fara personalitate juridica de la/catre oricare dintre aceste categorii de
persoane se vor realiza numai prin instrumente de plata fara numerar,
definite potrivit legii.
(2) Prevederile prezentului capitol nu se aplica trezoreriei
statului, institutiilor de credit, institutiilor emitente de moneda
electronica, institutiilor care presteaza servicii de plata, autorizate de
Banca Nationala a Romaniei sau autorizate in alt stat membru al Uniunii
Europene si notificate catre Banca Nationala a Romaniei, potrivit legii,
institutiilor financiare nebancare si entitatilor care efectueaza operatiuni
de schimb valutar, definite potrivit legii, pentru operatiunile specifice
activitatii pentru care acestea au fost autorizate, precum si operatorilor
din domeniul jocurilor de noroc.
(3) Prevederile prezentului capitol se aplica si operatiunilor de
incasari si plati in valuta efectuate pe teritoriul Romaniei. Incadrarea in
plafoanele prevazute de prezentul capitol se efectueaza in functie de
cursul de schimb valutar, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, de
la data efectuarii operatiunilor de incasari sau plati.
|
|
Art. 2 In sensul prezentei legi, urmatorii termeni se definesc
astfel:
a) incasare fragmentata – fractionarea sumei de incasat in mai
multe transe, pentru a evita plafonul de incasare in numerar stabilit prin
lege;
b) plata fragmentata – fractionarea sumei de plata in mai multe
transe, pentru a evita plafonul de plata in numerar stabilit prin lege;
c) magazin de tipul cash and carry – magazin care realizeaza
comert de tipul cash and carry, astfel cum este definit la art. 4 lit. e) din
Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si
serviciilor de piata, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 3 (1) Prin exceptie de la prevederile art. 1 alin. (1) se
pot efectua operatiuni de incasari si plati in numerar, in urmatoarele
conditii:
a) incasari de la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1), in limita
unui plafon zilnic de 5.000 lei de la o persoana;
b) incasari efectuate de catre magazinele de tipul cash and
carry, care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare,
de la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1), in limita unui plafon zilnic
de 10.000 lei de la o persoana;
c) plati catre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1), in limita
unui plafon zilnic de 5.000 lei/persoana, dar nu mai mult de un plafon
total de 10.000 lei/zi;
d) plati catre magazinele de tipul cash and carry, care sunt
organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, in limita unui
plafon zilnic total de 10.000 lei;
e) plati din avansuri spre decontare, in limita unui plafon zilnic
de 5.000 lei, stabilit pentru fiecare persoana care a primit avansuri spre
decontare.
(2) Sunt interzise incasarile fragmentate in numerar de la
beneficiari pentru facturile a caror valoare este mai mare de 5.000 lei si,
respectiv, de 10.000 lei, in cazul magazinelor de tipul cash and carry,
precum si fragmentarea facturilor pentru o livrare de bunuri sau o
prestare de servicii a caror valoare este mai mare de 5.000 lei, respectiv
de 10.000 lei.
(3) Sunt interzise platile fragmentate in numerar catre furnizorii
de bunuri si servicii pentru facturile a caror valoare este mai mare de
5.000 lei si, respectiv, de 10.000 lei, catre magazinele de tipul cash and
carry. Persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) pot achita facturile cu
valori care depasesc plafonul de 5.000 lei, catre furnizorii de bunuri si
servicii, respectiv de 10.000 lei catre magazinele de tipul cash and carry,
astfel: 5.000 lei/10.000 lei in numerar, suma care depaseste acest plafon
putand fi achitata numai prin instrumente de plata fara numerar.
(4) La data acordarii avansurilor spre decontare, sumele
aferente intra in calculul plafonului zilnic prevazut la alin. (1) lit. c) sau
d), dupa caz.
Art. 4 (1) Operatiunile de incasari in numerar efectuate de
persoanele prevazute la art. 1 alin. (1), de la persoane fizice,
reprezentand cesiuni de creante, primiri de imprumuturi sau alte
finantari, precum si contravaloarea unor livrari de bunuri sau a unor
prestari de servicii se efectueaza in limita unui plafon zilnic de 10.000
lei de la o persoana.
(2) Sunt interzise incasarile fragmentate de la o persoana,
pentru operatiunile de incasari in numerar prevazute la alin. (1), cu o
valoare mai mare de 10.000 lei, precum si fragmentarea tranzactiilor
reprezentand cesiuni de creante, primiri de imprumuturi sau alte
finantari, respectiv fragmentarea unei livrari de bunuri sau a unei
prestari de servicii, cu valoare mai mare de 10.000 lei.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) nu se aplica in cazul livrarilor de
bunuri si prestarilor de servicii care se efectueaza cu plata in rate, in
conditiile in care intre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) si
persoanele fizice sunt incheiate contracte de vanzare-cumparare cu plata
in rate, conform legii.
(4) Operatiunile de plati in numerar efectuate de persoanele
prevazute la art. 1 alin. (1), catre persoane fizice, reprezentand
contravaloarea unor achizitii de bunuri sau a unor prestari de servicii,
dividende, cesiuni de creante sau alte drepturi si restituiri de
imprumuturi sau alte finantari se efectueaza cu incadrarea in plafonul
zilnic de 10.000 lei catre o persoana. Sunt interzise platile fragmentate
in numerar catre o persoana, pentru tranzactiile mai mari de 10.000 lei.
Art. 5 Plafoanele limita prevazute de prezentul capitol nu se
aplica de catre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1), pentru
urmatoarele operatiuni:
a) depunerea de numerar in conturile deschise la institutiile de
credit sau la institutiile care presteaza servicii de plata si care sunt
autorizate de Banca Nationala a Romaniei, inclusiv in automatele de
incasari in numerar;
b) plata cheltuielilor de deplasare in interes de serviciu, in
limita sumelor cuvenite pentru plata transportului, a diurnei, a
indemnizatiei si a cazarii pe timpul deplasarii, precum si a cheltuielilor
neprevazute efectuate in acest sens;
c) plata in numerar a impozitelor, taxelor, contributiilor,
amenzilor si a altor obligatii datorate bugetului general consolidat al
statului;
d) retragerea de numerar din conturi deschise la institutiile de
credit sau la institutiile care presteaza servicii de plata si care sunt
autorizate de Banca Nationala a Romaniei pentru plata salariilor si a
altor drepturi de personal prevazute de lege si pentru alte operatiuni de
plati efectuate catre persoanele fizice, altele decat cele prevazute la
art. 4 alin. (4);
e) transferarea de sume prin intermediul institutiilor care
presteaza servicii de plata autorizate de Banca Nationala a Romaniei sau
autorizate in alt stat membru al Uniunii Europene si notificate catre
Banca Nationala a Romaniei, potrivit legii;
f) depunerea de numerar in automate ce functioneaza pe baza
acceptatoarelor de bancnote sau monede.
Art. 6 Este interzisa acordarea oricaror avantaje clientilor, de
catre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1), pentru efectuarea de plati in
numerar.
Art. 7 In cazul persoanelor prevazute la art. 1 alin. (1) care
au organizate mai multe casierii, plafoanele prevazute la art. 3 alin. (1)
lit. a) si b) si la art. 4 alin. (1) sunt aplicabile pe fiecare casierie in parte.
Art. 8 Sucursalele si alte sedii secundare ale persoanelor
juridice, care au casierie proprie si/sau cont deschis la o institutie de
credit, aplica in mod corespunzator prevederile prezentului capitol.
Art. 9 (1) In cazul persoanelor prevazute la art. 1 alin. (1),
pentru facturile stornate, aferente bunurilor returnate si/sau serviciilor
care nu au fost prestate, cu valori mai mari de 5.000 lei, respectiv
10.000 lei, in cazul magazinelor de tipul cash and carry, restituirea
sumelor aferente poate fi efectuata astfel: 5.000 lei, respectiv 10.000 lei
in numerar, sumele care depasesc aceste plafoane putand fi restituite
numai prin instrumente de plata fara numerar.
(2) In cazul returnarii de bunuri de catre persoanele fizice si,
respectiv, neprestarii de servicii catre persoanele fizice, restituirea
sumelor aferente poate fi efectuata in numerar in limita a 10.000 lei,
sumele care depasesc acest plafon putand fi restituite numai prin
instrumente de plata fara numerar. Prin exceptie, in cazul in care, la data
restituirii, persoanele fizice declara pe propria raspundere ca nu mai
detin cont bancar, restituirea se poate face integral in numerar,
indiferent de nivelul sumei care trebuie restituita.
Art. 10 Operatiunile de incasari si plati in numerar intre
persoanele fizice, altele decat operatiunile de incasari si plati realizate
prin intermediul institutiilor care presteaza servicii de plata autorizate de
Banca Nationala a Romaniei sau autorizate in alt stat membru al Uniunii
Europene si notificate catre Banca Nationala a Romaniei, potrivit legii,
efectuate ca urmare a transferului dreptului de proprietate asupra unor
bunuri sau drepturi, a prestarii de servicii, precum si cele reprezentand
acordarea/restituirea de imprumuturi, se pot efectua in limita unui
plafon zilnic de 50.000 lei/tranzactie. Sunt interzise incasarile si platile
fragmentate in numerar pentru tranzactiile mai mari de 50.000 lei,
precum si fragmentarea unei tranzactii mai mari de 50.000 lei.
Art. 11 (1) Se interzice persoanelor prevazute la art. 1
alin. (2) sa elibereze persoanelor prevazute la art. 1 alin. (1) si art. 8
sume in numerar peste plafonul stabilit la art. 3 alin. (1) lit. c), pe fiecare
persoana si tranzactie, cu exceptia operatiunilor prevazute la art. 5.
(2) Este interzisa persoanelor prevazute la art. 1 alin. (1) si
art. 8 fragmentarea solicitarilor de eliberare de numerar care conduce la
depasirea plafonului prevazut la art. 3 alin. (1) lit. c).
(3) Persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) pot transfera sume
din contul lor in contul persoanelor fizice, in baza documentelor
justificative legale prezentate de platitori.
Art. 12 (1) Nerespectarea prevederilor art. 1 alin. (1), art. 3
alin. (2) si (3), art. 4 alin. (1), (2) si (4), art. 9 si art. 10 constituie
contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat,
potrivit legii penale, sa constituie infractiuni, si se sanctioneaza, prin
derogare de la prevederile art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile
ulterioare, cu amenda de 10% din suma incasata/platita care depaseste
plafonul stabilit de prezentul capitol pentru fiecare tip de operatiune, dar
nu mai putin de 100 lei.
(2) Nerespectarea prevederilor art. 6 si art. 11 alin. (1) si (2)
constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la
4.500 lei.
Art. 13 Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor
prevazute la art. 12 se efectueaza de catre organele Ministerului
Finantelor Publice, ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si
unitatilor sale subordonate, conform competentelor.
Art. 14 Contraventiilor prevazute la art. 12 le sunt aplicabile
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Capitolul II - Modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata
Art. 15 Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 193/2002
privind introducerea sistemelor moderne de plata, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 942 din 23 decembrie 2002, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 250/2003, cu modificarile
ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Dupa articolul 1 se introduce un nou articol, articolul 1^1,cu urmatorul cuprins:
"Art. 1^1 In sensul prezentei ordonante de urgenta, urmatorii
termeni se definesc astfel:
a) institutie acceptanta – institutie de credit sau o institutie
financiara nebancara care ofera comerciantilor acceptanti servicii de
acceptare la plata a cardurilor si/sau a instrumentelor de plata de tip
moneda electronica, in baza unui contract incheiat in prealabil intre
aceasta si comerciantul acceptant, precum si servicii de eliberare de
numerar la ghiseele sale si in reteaua proprie de terminale ale
detinatorilor. In cazul instrumentelor de plata electronica de tipul
cardului, institutia acceptanta poate fi si emitentul instrumentului de
plata;
b) institutie emitenta – institutie de credit sau o institutie
financiara nebancara care emite si pune la dispozitie detinatorului un
instrument de plata electronica, pe baza unui contract incheiat cu acesta;
c) card comercial – cardul de plata emis unor operatori
economici, unor entitati din sectorul public sau unor persoane fizice
care desfasoara o activitate independenta de natura economica, a carui
utilizare este limitata la cheltuielile legate de activitatea desfasurata;
d) comision interbancar – comisionul platit, in mod direct sau
indirect, pentru fiecare operatiune, intre prestatorul de servicii de plata
al platitorului si cel al beneficiarului care participa la operatiunea de
plata cu cardul sau pe baza de card;
e) comision de servicii percepute comerciantilor – comisionul
platit acceptantului, de catre beneficiarul platii, pentru fiecare
operatiune, cuprinzand comisionul interbancar, comisionul pentru
sistemul de plata si procesare si marja acceptantului;
f) beneficiar al platii – destinatarul preconizat al fondurilor care
au facut obiectul unei operatiuni de plata;
g) sistem tripartit de plata cu cardul – sistemul de plata prin
carduri in care functiile de emitere si acceptare sunt integrate intr-o
singura institutie financiara care este si proprietarul sistemului. Atunci
cand un sistem tripartit de plata cu cardul autorizeaza alti prestatori de
servicii de plata sa emita si/sau sa accepte carduri de plata, acesta este
considerat ca fiind un sistem cvadripartit de plata cu cardul si se va
supune prevederilor prezentei legi.”
2. Dupa articolul 2 se introduc trei noi articole, articolele 2^1-2^3, cu urmatorul cuprins:
"Art. 2^1 Institutiile emitente nu pot aplica institutiilor
acceptante comisioane interbancare mai mari de 0,2% din valoarea
fiecarei operatiuni efectuate prin utilizarea cardurilor de debit, respectiv
comisioane interbancare mai mari de 0,3% din valoarea fiecarei
operatiuni efectuate prin utilizarea cardurilor de credit.
Art. 2^2 Acordurile dintre institutiile acceptante si beneficiarii
platilor vor contine informatii detaliate referitoare la comisionul
interbancar, comisionul pentru sistemul de plata si procesare, marja
acceptantului, precum si a comisioanelor suplimentare aplicate in
functie de marca si categoria respectivelor carduri de plata.
Art. 2^3 (1) Prevederile art. 2^1 si 2^2 se aplica institutiilor
emitente si institutiilor acceptante din Romania.
(2) Prevederile art. 2^1 si 2^2 nu se aplica operatiunilor cu carduri
comerciale, retragerilor de numerar de la bancomate si operatiunilor cu
carduri emise de sisteme tripartite de plata cu cardul.”
3. La articolul 3, dupa alineatul (2) se introduc doua noi alineate, alineatele (2^1) si (2^2), cu urmatorul cuprins:
"(2^1) Constituie contraventie si se sanctioneaza, prin derogare de
la dispozitiile art.8 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, cu
amenda de la 10.000 lei la 200.000 lei, nerespectarea dispozitiilor
art. 21 si 22.
(2^2) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la
5.000 lei la 7.500 lei, nerespectarea prevederilor art. 1 alin. (3).”
4. La articolul 3, alineatul (4) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(4) Contraventiilor prevazute la alin. (1), (2), (2^1) si (2^2) le
sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare.”
Capitolul III - Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 16 (1) Capitolul I intra in vigoare la 30 zile de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Prevederile Capitolului I nu se aplica contractelor incheiate
anterior intrarii in vigoare a prezentei legi.
Art. 17 La data intrarii in vigoare a dispozitiilor Capitolului I
se abroga prevederile Ordonantei Guvernului nr. 15/1996 privind
intarirea disciplinei financiar-valutare, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 24 din 31 ianuarie 1996, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 131/1996, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 18 Prevederile art. 15 se aplica la 12 luni de la data
intrarii in vigoare a prezentei legi.
Art. 19 In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi, prin hotarare a Guvernului, se vor modifica si completa
Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor
moderne de plata, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1253/2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 790 din
10 noiembrie 2003.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei,
cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
|