Legea 61/2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 189/2003 privind asistenta judiciara internationala in materie civila si comerciala. Lege nr. 61/2015
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 229 din 3 aprilie 2015
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. I Legea nr. 189/2003 privind asistenta judiciara
internationala in materie civila si comerciala, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 543 din 5 august 2009, se modifica si
se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 1, alineatele (2) si (3) se modifica si vor avea
urmatorul cuprins:
"(2) Autoritatile romane abilitate cu aplicarea prezentei legi
sunt Ministerul Justitiei si instantele judecatoresti.
(3) Dispozitiile prezentei legi reglementeaza conditiile in care
se solutioneaza cererile de asistenta judiciara internationala avand ca
obiect:
a) comunicarea de acte judiciare si extrajudiciare in si din
strainatate;
b) obtinerea de probe prin comisii rogatorii internationale;
c) transmiterea/obtinerea de informatii asupra dreptului strain."
|
|
2. Articolul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Domeniul aplicarii Art. 2 (1) Cererile de asistenta judiciara
internationala in materie civila si comerciala
formulate in domeniile reglementare de
art. 1 alin. (3) se solutioneaza potrivit
dispozitiilor prezentei legi si ale dreptului
intern in materie.
(2) Dispozitiile prezentei legi nu aduc
atingere prevederilor dreptului Uniunii
Europene, conventiilor bilaterale sau
multilaterale la care Romania este parte,
completand situatiile nereglementate de
acestea.
(3) Pentru statele cu care Romania nu are
legaturi conventionale, asistenta judiciara
internationala in materie civila si comerciala
poate fi acordata in baza curtoaziei
internationale, sub rezerva principiului
reciprocitatii; existenta reciprocitatii de fapt
se dovedeste potrivit prevederilor art. 2561
alin. (2) Cod civil."
3. La articolul 3, alineatele (2) si (3) se modifica si vor avea
urmatorul cuprins:
"(2) Actele judiciare sunt cele care se emit in cadrul unui proces
civil sau comercial si a caror comunicare are loc potrivit legii, din
dispozitia instantei, precum: citatii, cereri de chemare in judecata,
hotarari, cereri privind exercitarea cailor de atac si alte asemenea
comunicari.
(3) Actele extrajudiciare sunt cele emise de notari publici sau
executori judecatoresti si pot fi folosite in cadrul unui proces civil sau
comercial."
4. Articolul 5 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Rolul Ministrului Justitiei Art. 5
(1) Ministerul Justitiei este
autoritatea centrala prin intermediul careia
autoritatile romane solicitante efectueaza
comunicarea de acte in strainatate. Dupa caz,
autoritatile romane solicitante sunt instantele
judecatoresti, respectiv notarii publici,
executorii judecatoresti, precum si alte
autoritati care au, potrivit legii, atribuitii in
comunicarea actelor.
(2) Dupa primirea cererii de asistenta
judiciara avand ca obiect comunicarea unor
acte judiciare sau extrajudiciare si a
documentelor anexate acesteia de la
autoritatea romana solicitanta, Ministerul
Justitiei efectueaza controlul de regularitate
internationala si, dupa caz, le transmite, in
functie de existenta si prevederile unei
conventii internationale:
a) autoritatii centrale din statul solicitat;
sau
b) misiunii diplomatice sau consulare a
Romaniei din statul solicitat, prin
intermediul Ministerului Afacerilor Externe
sau
c) prin posta, direct destinatarului actului."
5. Dupa articolul 5 se introduce un nou articol, art. 5^1, cu urmatorul cuprins:
"Controlul de regularitate internationala Art. 5^1
(1) Controlul de regularitate
internationala consta in verificarea
conformitatii cererii de asistenta judiciara
internationala si a actelor anexate acesteia cu
dispozitiile conventiilor, tratatelor bilaterale
sau multilaterale aplicabile, inclusiv cu
declaratiile formulate de Romania in baza
dispozitiilor unor conventii multilaterale.
(2) Ministerul Justitiei efectueaza
controlul de regularitate internationala
prevazut la alin. (1), pentru a verifica daca:
a) intre Romania si statul solicitat exista
norme conventionale ori reciprocitate in
domeniul asistentei judiciare internationale
4
si daca acestea sunt invocate ca temei legal
al cererii;
b) la cererea de asistenta judiciara
internationala, completata pe formularul
corespunzator, sunt anexate actele ce
urmeaza a fi comunicate in strainatate; actele
judiciare ce urmeaza a fi comunicate
destinatarului din strainatate, in functie de
emitent, trebuie sa fie semnate sau, dupa caz,
sa aiba semnatura si parafa instantei;
c) actele anexate cererii sunt insotite de
traduceri, conform prevederilor art. 7.
(3) In cazul in care constata neindeplinirea
conditiilor de regularitate internationala
prevazute la alin. (2), Ministerul Justitiei
restituie, motivat, cererea si actele anexate
acesteia."
6. La articolul 6 alineatul (1), literele a) si f) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"a) denumirea autoritatii solicitante;
................
f) indicarea termenului fixat de autoritatea solicitanta."
7. La articolul 6 alineatul (3), litera a) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"a) denumirea autoritatii solicitante;"
8. Articolul 7 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Traducerea cererii si a documentelor-anexa Art. 7
Daca prin conventii internationale nu se prevede altfel, cererea si
documentele-anexa vor fi traduse in limba
statului solicitat, astfel:
a) cererea de asistenta judiciara
internationala – prin grija Ministerului
Justitiei;
b) documentele anexate cererii – prin grija
autoritatii solicitante romane si pe cheltuiala
partilor interesate, in afara de cazurile in
care partilor li s-a aprobat ajutorul public
judiciar de catre instanta romana sub forma
suportarii cheltuielilor de traducere;
c) formularul de dovada a comunicarii va
avea titlul si mentiunile tiparite in limbile
franceza, engleza si germana, prin grija
Ministerului Justitiei."
9. Dupa articolul 7 se introduce un nou articol, art. 7^1, cu urmatorul cuprins:
"Deblocarea cererii de asistenta judiciara Art. 7^1
(1) Autoritatea solicitanta
romana urmareste stadiul de solutionare al
cererii de asistenta judiciara internationala
avand ca obiect comunicarea unor acte
judiciare sau extrajudiciare unei persoane
fizice sau juridice cu domiciliul, resedinta
sau sediul in strainatate.
(2) In situatia in care autoritatea solicitanta
nu primeste rezultatul cererii de asistenta
judiciara internationala inaintea termenului
indicat in cerere, poate solicita Ministerului
Justitiei, in calitate de autoritate centrala, sa
intreprinda demersuri pe langa autoritatea
solicitata straina in vederea deblocarii
solutionarii cererii de asistenta judiciara
internationala.
(3) Ministerul Justitiei va intreprinde
demersurile necesare in vederea deblocarii
cererii de asistenta judiciara numai la
solicitarea expresa a autoritatii romane
solicitante."
10. La articolul 8 alineatul (1), litera b) si alineatul (2) se
modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"b) la comunicarea prin intermediul autoritatii centrale
competente a statului solicitat ori al misiunii diplomatice sau consulare a
Romaniei din statul solicitat – cu formularul prevazut la art. 6 alin. (3)
sau cu formularul propriu al autoritatii solicitate, dupa caz.
(2) In cazul in care destinatarul nu locuieste la adresa indicata
de reclamant, dupa primirea din strainatate a documentelor ce atesta
aceasta situatie, autoritatea judiciara romana va proceda conform
normelor relevante din Codul de procedura civila, daca prin conventii
sau tratate internationale la care Romania este parte nu se prevede
altfel."
11. La articolul 9, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea
urmatorul cuprins:
"Art. 9 (1) Ministerul Justitiei este autoritatea centrala
desemnata sa primeasca cererile de asistenta judiciara formulate de
autoritati straine avand ca obiect comunicarea unor acte judiciare sau
extrajudiciare unor persoane fizice sau juridice cu domiciliul, resedinta
sau, dupa caz, cu sediul in Romania.
(2) Ministerul Justitiei va trimite cererea de asistenta judiciara si
documentele anexate acesteia, judecatoriei in a carei raza teritoriala
domiciliaza sau isi are resedinta ori sediul destinatarul."
12. La articolul 10, denumirea marginala si alineatul (1) se
modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Rolul instantei judecatoresti Art. 10
(1) Judecatoria romana solicitata
va lua, de indata, masurile necesare in
vederea indeplinirii procedurii de
comunicare a actelor conform normelor din
Codul de procedura civila, daca prin
prezenta lege nu se prevede altfel."
13. La articolul 11, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 11 (1) Cererea de comunicare de acte poate fi refuzata
de catre instantele judecatoresti numai in cazul in care se apreciaza ca
executarea acesteia ar aduce atingere suveranitatii sau sigurantei
nationale."
14. La articolul 14, alineatul (3) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(3) Comisia rogatorie poate fi solicitata pentru a permite
partilor sa obtina probe care sunt destinate unei proceduri in curs sau
viitoare."
15. Articolul 15 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Obiectul Art. 15
Prin comisie rogatorie se poate
solicita administrarea unor probe, precum:
audierea de martori, interogatoriul unei parti,
obtinerea de documente sau informatii,
efectuarea de expertize, realizarea unor
anchete sociale, necesare pentru solutionarea
unui caz determinat."
16. Articolul 17 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Rolul Ministerului Justitiei Art. 17
(1) Ministerul Justitiei este
autoritatea centrala competenta sa transmita
in strainatate cererile de comisie rogatorie
formulate de instantele judecatoresti romane.
(2) Dupa primirea cererii de comisie
rogatorie, Ministerul Justitiei efectueaza
controlul de regularitate internationala si
transmite cererea de comisie rogatorie, dupa
caz, in functie de existenta si prevederile
unei conventii internationale:
a) autoritatii centrale competente din statul
solicitat; sau
b) misiunii diplomatice sau consulare a
Romaniei din statul solicitat, prin
intermediul Ministerului Afacerilor Externe.
(3) Dispozitiile art. 5^1 referitoare la
controlul de regularitate judiciara
internationala, precum si cele ale art. 7^1
privind masurile de deblocare a cererii de
asistenta judiciara internationala se aplica, in
mod corespunzator si cererilor de comisie
rogatorie formulate de instantele judecatoresti romane.
(4) La cererea instantelor judecatoresti
romane, misiunile diplomatice sau oficiile
consulare ale Romaniei in strainatate, pot sa
efectueze comisii rogatorii pentru persoane
care au cetatenia romana; aceste persoane
pot fi asistate, la cerere, de un aparator."
17. Articolul 19 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Traducerea cererii si a raspunsului Art. 19
(1) Cererea de comisie rogatorie
este redactata in limba romana de catre
instanta judecatoreasca solicitanta.
(2) Traducerea oficiala a cererii de
comisie rogatorie si a actelor judiciare
anexate acesteia, in limba autoritatii statului
solicitat, se asigura de catre Ministerul
Justitiei.
(3) Traducerea raspunsului la cererea de
comisie rogatorie se efectueaza, prin grija
Ministerului Justitiei, de catre un traducator
autorizat."
18. Articolul 21 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Valoarea comisiein rogatorii Art. 21
(1) Odata indeplinita, comisia
rogatorie este primita de Ministerul Justitiei,
care o va transmite instantei judecatoresti
solicitante.
(2) Comisia rogatorie devine proba la
dosarul cauzei pentru care a fost solicitata,
avand aceeasi valoare ca si cand actul
judiciar respectiv ar fi fost indeplinit de catre
instanta judecatoreasca romana competenta."
19. Capitolul V – "Accesul la justitie al strainului" se abroga.
20. Articolul 34 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34 (1) In aplicarea Regulamentului (CE) nr. 1393/2007
din 13 noiembrie 2007 privind notificarea sau comunicarea in statele
membre a actelor judiciare si extrajudiciare in materie civila sau
comerciala ("notificarea sau comunicarea actelor") si abrogarea
Regulamentului (CE) nr. 1348/2000 (1) al Consiliului, procedura de
comunicare a actelor judiciare si extrajudiciare se efectueaza dupa cum
urmeaza:
a) instantele romane comunica actele judiciare si extrajudiciare
direct catre autoritatile primitoare sau, dupa caz, destinatarilor din statele
membre ale Uniunii Europene, cu transmiterea unei copii a cererii de
comunicare sau, dupa caz, a unei adrese de informare Ministerului
Justitiei, pentru evidenta;
b) notarii, executorii judecatoresti si alte autoritati, in
competenta carora intra comunicarea de acte in strainatate, efectueaza
transmiterea cererilor prin intermediul judecatoriilor in a caror
circumscriptie isi au sediul profesional, dispozitiile lit. a) fiind
aplicabile in mod corespunzator;
c) autoritatea romana primitoare a cererii de comunicare de acte
judiciare si extrajudiciare din statele membre ale Uniunii Europene este
judecatoria in a carei circumscriptie domiciliaza sau isi are sediul
destinatarul. La restituirea actelor, judecatoria informeaza Ministerul
Justitiei sau transmite o copie a formularelor intocmite, pentru evidenta.
(2) Costurile privind comunicarile actelor prin intermediul unui
executor judecatoresc, a unui functionar judiciar sau a unei alte persoane
competente, desemnata ca autoritate primitoare in anumite state membre
ale Uniunii Europene se suporta de partea interesata, prin grija instantei,
in afara de cazurile in care partii interesate i s-a aprobat de catre instanta
ajutorul public judiciar.
(3) Cheltuielile de transmitere prin posta normala sau rapida,
fax sau alte mijloace moderne sunt suportate de instanta."
-------
(1) Publicat in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L. 324/79 din 10 decembrie 2007.
21. La articolul 35, dupa alineatul (1) se introduc doua noi
alineate, alin. (1^1) si (1^2), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Cererea de obtinere de probe si actele judiciare anexate
acesteia sunt traduse in limba statului solicitat sau in limba pe care statul
a declarat ca o accepta, de catre instanta roganta.
(1^2) Cheltuielile de transmitere prin posta, fax sau alte mijloace moderne sunt suportate de instanta."
22. Articolul 37 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 37 (1) Ministerul Justitiei este autoritatea centrala
romana desemnata in temeiul art. 3 alin. 1 din Regulamentul Consiliului
(CE) nr. 1393/2007 si al art. 3 alin. 1 din Regulamentul Consiliului (CE)
nr. 1206/2001 din 28 mai 2001 privind cooperarea intre instantele
statelor membre in domeniul obtinerii de probe in materie civila sau
comerciala.
(2) Ministerul Justitiei efectueaza comunicarile in legatura cu
informatiile care sunt necesare in temeiul art. 23 din Regulamentul
Consiliului (CE) nr. 1393/2007, precum si al art. 22 din Regulamentul
(CE) nr. 1206/2001 din 28 mai 2001.
(3) In temeiul art. 3 alin. 3 din Regulamentul (CE)
nr. 1206/2001 din 28 mai 2001, Ministerul Justitiei indeplineste
atributiile referitoare la luarea unei decizii privind cererile formulate in
baza art. 17 din acelasi regulament."
23. Sintagma "Ministerul Justitiei si Libertatilor Cetatenesti"
din cuprinsul legii se inlocuieste cu sintagma "Ministerul Justitiei".
Art. II Legea nr. 189/2003 privind asistenta judiciara
internationala in materie civila si comerciala, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 543 din 5 august 2009, cu modificarile
si completarile aduse prin prezenta lege se va republica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
|