Legea 61/2011 privind organizarea si functionarea Departamentului pentru lupta antifrauda — DLAF. Lege nr. 61/2011
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 331 din 12 mai 2011
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1 Departamentul pentru lupta antifrauda — DLAF,
denumit in continuare Departament, se organizeaza ca structura
cu personalitate juridica in cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, in coordonarea primului-ministru, finantata de la
bugetul de stat prin bugetul Secretariatului General al
Guvernului.
Art. 2 (1) Departamentul asigura, sprijina si coordoneaza,
dupa caz, indeplinirea obligatiilor ce revin Romaniei privind
protectia intereselor financiare ale Uniunii Europene, in
conformitate cu prevederile art. 325 din Tratatul privind
functionarea Uniunii Europene.
(2) Departamentul este institutia de contact cu Oficiul
European de Lupta Antifrauda — OLAF din cadrul Comisiei
Europene.
(3) In indeplinirea atributiilor ce ii revin, potrivit legii,
Departamentul actioneaza pe baza de autonomie functionala si
decizionala, independent de alte autoritati si institutii publice.
Art. 3 In intelesul prezentei legi, expresiile de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
a) fonduri europene — sume provenite din bugetul general al
Uniunii Europene sau din bugetele administrate de aceasta ori
in numele ei;
b) resurse proprii — sume prevazute la art. 2 din Decizia
Consiliului nr. 2007/436/CE, Euratom din 7 iunie 2007 privind
sistemul de resurse proprii ale Comunitatilor Europene,
publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 163 din 23 iunie 2007.
Capitolul II - Organizarea si conducerea Departamentului
Art. 4 (1) Departamentul este condus de un sef, cu rang
de secretar de stat, numit prin decizie a primului-ministru, pentru
o perioada de 5 ani, ordonator tertiar de credite.
(2) Seful Departamentului trebuie sa indeplineasca
urmatoarele conditii:
a) sa aiba o experienta profesionala de cel putin 5 ani in
domenii de activitate ce intra in sfera competentelor
Departamentului;
b) sa nu exercite alte functii publice sau private, cu exceptia
celor didactice, in perioada mandatului;
c) sa nu aiba mentiuni in cazierul judiciar;
d) sa nu fie membru al vreunui partid politic in perioada
exercitarii mandatului.
(3) Mandatul sefului Departamentului inceteaza:
a) la expirarea duratei;
b) prin demisie;
c) prin deces;
d) prin revocare, in cazul imposibilitatii de exercitare a
mandatului, constand intr-o indisponibilitate mai lunga de 120 de
zile consecutive sau in cazul trimiterii in judecata pentru fapte
penale incompatibile cu functia detinuta.
Art. 5 (1) Seful Departamentului reprezinta
Departamentul in raporturile cu autoritatile publice, institutiile
publice, cu persoanele juridice si fizice din tara si din strainatate.
(2) Seful Departamentului nu solicita si nu primeste
instructiuni de la nicio autoritate, institutie sau persoana in
realizarea atributiilor sale referitoare la declansarea si
desfasurarea controalelor ori la intocmirea si valorificarea
actelor de control.
(3) Seful Departamentului participa la sedintele Guvernului
si ale consiliilor si grupurilor interministeriale atunci cand ordinea
de zi priveste protectia intereselor financiare ale Uniunii
Europene in Romania.
Art. 6 (1) In exercitarea prerogativelor ce ii revin, seful
Departamentului emite ordine si instructiuni.
(2) Ordinele si instructiunile cu caracter normativ se publica
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Capitolul III - Competenta si atributiile Departamentului
Art. 7 In aplicarea art. 2, Departamentul indeplineste
urmatoarele functii:
a) functia de coordonare a luptei antifrauda, in scopul
asigurarii unei protectii efective si echivalente a intereselor
financiare ale Uniunii Europene in Romania;
b) functia de control, in scopul identificarii de nereguli, fraude
si alte activitati ilicite ce aduc atingere intereselor financiare ale
Uniunii Europene in Romania;
c) functia de reglementare, prin care se asigura elaborarea
cadrului normativ si institutional necesar pentru asigurarea
protectiei intereselor financiare ale Uniunii Europene in
Romania;
d) functia de reprezentare, prin care se asigura participarea
Romaniei in cadrul comitetelor consultative, grupurilor de lucru
si al retelelor de comunicare sau schimb de informatii, in materia
protectiei intereselor financiare ale Uniunii Europene.
Art. 8 In realizarea functiilor sale, Departamentul
indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) asigura si faciliteaza cooperarea intre institutiile nationale
implicate in protectia intereselor financiare ale Uniunii Europene
in Romania, intre acestea si Oficiul European de Lupta
Antifrauda — OLAF si autoritatile publice relevante din celelalte
state membre ale Uniunii Europene sau din state beneficiare de
asistenta financiara din partea Uniunii Europene;
b) efectueaza sau coordoneaza actiuni de control in vederea
identificarii neregulilor, fraudelor si altor activitati ilicite in legatura
cu gestionarea, obtinerea si utilizarea fondurilor europene si a
celor de cofinantare aferente, precum si a oricaror altor fonduri
ce intra in sfera intereselor financiare ale Uniunii Europene,
inclusiv a imprumuturilor si garantiilor acordate de Banca
Europeana de Investitii;
c) efectueaza sau coordoneaza actiuni de control in vederea
identificarii neregulilor, fraudelor si altor activitati ilicite ce aduc
atingere intereselor financiare ale Uniunii Europene in Romania
prin diminuarea ilegala a resurselor proprii;
d) culege, analizeaza si prelucreaza date si efectueaza
cercetari statistice in domeniul protectiei intereselor financiare
ale Uniunii Europene in Romania;
e) initiaza sau avizeaza proiecte de acte normative privind
protectia intereselor financiare ale Uniunii Europene in
Romania;
f) elaboreaza si coordoneaza programe de perfectionare
profesionala si instruire in domeniul luptei antifrauda;
g) solutioneaza cererile de asistenta administrativa, in
calitate de unitate centrala, conform acordurilor de cooperare
internationala, avand ca obiect protejarea intereselor financiare
ale Uniunii Europene la care Romania este parte;
h) asigura, coordoneaza si monitorizeaza raportarea
neregulilor intre institutiile nationale si Comisia Europeana in
conformitate cu prevederile legislatiei europene.
Art. 9 (1) Departamentul primeste sesizarile Oficiului
European de Lupta Antifrauda — OLAF sau ale altor surse ori se
sesizeaza din oficiu cu privire la posibile nereguli, fraude sau
alte activitati care aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii
Europene in Romania.
(2) Modul de solutionare a sesizarilor se aduce la cunostinta
institutiei/persoanei care a formulat sesizarea.
Art. 10 (1) Departamentul are calitatea de organ de
constatare, in sensul art. 214 din Codul de procedura penala,
republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, in privinta
aspectelor de natura infractionala care aduc atingere intereselor
financiare ale Uniunii Europene in Romania.
(2) Departamentul poate, la solicitarea procurorului, sa
efectueze controale cu privire la respectarea dispozitiilor legale
in materia protejarii intereselor financiare ale Uniunii Europene.
Art. 11 (1) In exercitarea functiei de control,
Departamentul efectueaza investigatii administrative, controale
la fata locului, analize si verificari documentare.
(2) In cadrul desfasurarii actiunilor de control, in sensul
atributiilor prevazute la art. 8 lit. b) si c):
a) toate institutiile si autoritatile publice, operatorii economici
cu capital de stat sau privat, orice alta entitate, precum si
persoanele fizice sunt obligate sa permita reprezentantilor
Departamentului accesul in sedii, pe terenuri, in mijloace de
transport sau in alte spatii folosite in scopuri economice;
b) Departamentul solicita tuturor institutiilor si autoritatilor
publice, operatorilor economici cu capital de stat sau privat,
oricaror altor entitati, precum si persoanelor fizice documentele
si informatiile necesare intocmirii actului de control. In cazul
existentei unei imposibilitati temporare motivate in furnizarea
acestora, persoanele prevazute au obligatia ca in termen de
10 zile de la primirea solicitarii sa dea curs acesteia;
c) reprezentantii Departamentului procedeaza la luarea de
declaratii de la orice persoana care poate furniza date si
informatii cu privire la posibile nereguli, fraude sau alte activitati
ce aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii Europene.
(3) Departamentul intocmeste acte de control care pot
constitui mijloace de proba, in conditiile Codului de procedura
penala, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Actele de control intocmite de Departament nu sunt acte
sau operatiuni administrative in sensul Legii contenciosului
administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 12 (1) In scopul clarificarii unor aspecte ce fac
obiectul unei actiuni de control, Departamentul poate solicita
organelor de control financiar-fiscal, organelor de specialitate
ale administratiei publice centrale sau institutiilor publice din
subordinea Guvernului ori a ministerelor cu competente in
materie de control administrativ specializat sa efectueze
verificari si controale in domeniul lor de activitate.
(2) La intocmirea actului de control, Departamentul poate
utiliza actele organelor si institutiilor prevazute la alin. (1).
(3) La cererea Departamentului, organele de politie,
jandarmerie sau alti agenti ai fortei publice sunt obligati sa
acorde sprijin echipei de control in exercitarea atributiilor ce ii
revin.
Art. 13 (1) In cazul identificarii de nereguli privind
obtinerea sau utilizarea fondurilor europene, precum si a
fondurilor de cofinantare aferente, Departamentul transmite
actul de control autoritatilor cu competente in gestionarea
fondurilor pentru indeplinirea obligatiilor ce le revin in materia
raportarii neregulilor si recuperarii financiare, conform legii.
(2) Autoritatile prevazute la alin. (1) au obligatia de a
comunica, in termen de 60 de zile de la data primirii actului de
control al Departamentului, masurile luate pentru remedierea
aspectelor semnalate prin acesta, precum si actiunile intreprinse
pentru recuperarea eventualelor prejudicii.
Art. 14 (1) In cazul identificarii de nereguli privind
gestionarea fondurilor europene, Departamentul transmite actul
de control ministerelor de resort in vederea luarii masurilor care
se impun pentru remedierea deficientelor constatate si, dupa
caz, pentru sanctionarea persoanelor responsabile, cu
informarea primului-ministru.
(2) Ministerele de resort informeaza Departamentul, in
termen de 60 de zile, cu privire la masurile luate pentru
remedierea aspectelor semnalate prin actul de control si, dupa
caz, la sanctiunile dispuse.
Art. 15 (1) In cazul identificarii de nereguli care au ca
rezultat diminuarea ilegala a resurselor proprii, Departamentul
transmite actul de control autoritatii responsabile pentru
stabilirea si colectarea acestora.
(2) Autoritatile prevazute la alin. (1) informeaza
Departamentul, in termen de 60 de zile, cu privire la masurile
luate pentru remedierea aspectelor semnalate si, dupa caz,
recuperarea sumelor datorate.
Art. 16 In cazul constatarii unor elemente de natura
infractionala, Departamentul sesizeaza parchetul competent sa
efectueze urmarirea penala si transmite actul de control in
vederea recuperarii prejudiciului si tragerii la raspundere penala
a persoanelor vinovate.
Art. 17 (1) In scopul indeplinirii atributiilor prevazute la
art. 8 lit. a) si d), toate autoritatile cu competente in gestionarea
fondurilor europene, in stabilirea, colectarea si controlul
resurselor ce trebuie virate la bugetul general al Uniunii
Europene au obligatia de a transmite Departamentului, in
termen de 15 zile, datele si informatiile solicitate.
(2) In scopul indeplinirii atributiei prevazute la art. 8 lit. g),
autoritatile si institutiile competente au obligatia de a transmite
Departamentului informatiile solicitate pentru solutionarea
cererilor de asistenta administrativa, conform obligatiilor ce ii
revin potrivit acordurilor de cooperare internationala avand ca
obiect protejarea intereselor financiare ale Uniunii Europene la
care Romania este parte.
Capitolul IV - Sanctiuni
Art. 18 Constituie contraventie refuzul persoanelor fizice
sau juridice de a pune la dispozitie, in termenul prevazut,
documentele si informatiile necesare intocmirii actului de control,
solicitate de catre reprezentantii Departamentului, conform
art. 11 alin. (2) lit. b).
Art. 19 (1) Contraventia prevazuta la art. 18 se
sanctioneaza cu amenda de la 500 lei la 5.000 lei.
(2) Constatarea contraventiei prevazute la art. 18 si aplicarea
sanctiunii se fac de catre persoanele imputernicite din cadrul
Departamentului.
(3) Contraventiei prevazute la art. 18 ii sunt aplicabile
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Capitolul V - Statutul functionarului public din cadrul Departamentului
Art. 20 (1) Personalul necesar desfasurarii activitatii
Departamentului este alcatuit din functionari publici cu statut
special si din personal contractual.
(2) Incadrarea personalului, modificarea, suspendarea,
incetarea raporturilor de serviciu, respectiv a raporturilor de
munca se aproba prin ordin al sefului Departamentului.
Art. 21 (1) Statutul special al functionarului public din
cadrul Departamentului este conferit de natura atributiilor
specifice privind protejarea intereselor financiare ale Uniunii
Europene in Romania, in scopul indeplinirii obligatiilor ce revin
Romaniei conform prevederilor art. 325 din Tratatul privind
functionarea Uniunii Europene.
(2) Functionarul din cadrul Departamentului indeplineste o
functie de interes public, cu un statut special conferit de
atributiile, raspunderile, complexitatea, riscurile si interdictiile
care decurg din aplicarea prezentei legi, precum si din alte acte
normative referitoare la organizarea si functionarea
Departamentului.
(3) Fara a aduce atingere prevederilor alin. (2), in exercitarea
atributiilor sale de serviciu, functionarul public cu statut special
din cadrul Departamentului nu poate fi supus niciunei ingradiri
sau presiuni de orice natura si beneficiaza de stabilitate in
functie.
Art. 22 (1) Dupa nivelul atributiilor exercitate, functiile
publice specifice din cadrul Departamentului se impart in:
A. Functii publice specifice de conducere:
a) director;
b) director adjunct;
c) sef serviciu;
d) sef birou.
B. Functii publice specifice de executie:
a) consilier;
b) referent de specialitate;
c) referent.
(2) Functiile publice de executie sunt structurate pe gradele
profesionale prevazute la art. 15 din Legea nr. 188/1999 privind
Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(3) Vechimea in specialitatea studiilor necesara ocuparii
functiilor publice de conducere sau de executie este cea
prevazuta la art. 57 din Legea nr. 188/1999, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(4) Activitatea desfasurata de catre functionarii publici cu
statut special din cadrul Departamentului, precum si cea
desfasurata de catre consilierii din cadrul acestuia, pana la
intrarea in vigoare a prezentei legi, absolventi ai facultatilor cu
profil juridic, constituie vechime in specialitate juridica.
Art. 23 (1) Recrutarea functionarilor publici cu statut
special si ocuparea functiilor de conducere in cadrul
Departamentului se fac prin concurs sau examen, dupa caz, cu
respectarea prevederilor Legii nr. 188/1999, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(2) Organizarea si desfasurarea concursurilor sau
examenelor prevazute la alin. (1) se realizeaza prin ordin al
sefului Departamentului, pe baza propunerilor directorilor. Prin
acest ordin, seful Departamentului poate stabili si alte conditii
specifice, fara sa fie ingradite drepturile si libertatile cetatenesti
si fara orice discriminare.
(3) Promovarea in gradele profesionale prevazute la art. 22
se face in baza evaluarii anuale si a vechimii in specialitate.
Art. 24 Performanta profesionala individuala obtinuta in
activitatea functionarului public cu statut special din cadrul
Departamentului este evaluata anual, in conformitate cu
metodologia de evaluare a performantelor profesionale
individuale ale personalului din cadrul Departamentului.
Art. 25 (1) Drepturile si indatoririle functionarului public
cu statut special din cadrul Departamentului sunt cele prevazute
in Legea nr. 188/1999, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(2) Functionarilor publici cu statut special din cadrul
Departamentului le este interzis:
a) sa faca parte din partide politice, organizatii carora le este
aplicabil acelasi regim juridic ca si partidelor politice sau din
fundatiile ori asociatiile care functioneaza pe langa partidele
politice;
b) sa isi exprime public opinia cu privire la actiunile de control
in curs de desfasurare;
c) sa dea consultatii entitatii supuse controlului;
d) sa ofere consultanta in domeniul de activitate al
Departamentului;
e) sa permita folosirea functiilor pe care le indeplinesc in
scop de reclama comerciala, publicitate sau propaganda de
orice fel ori dobandire de bani, bunuri sau alte foloase
necuvenite pentru ei sau pentru alte persoane;
f) sa exprime opinii personale privind aspecte nationale sau
europene, in relatiile cu reprezentantii altor state;
g) sa foloseasca pozitia oficiala pe care o detin sau relatiile
pe care le-au stabilit in exercitarea functiei publice, pentru a
influenta anchetele interne ori externe sau pentru a determina
luarea unei anumite masuri.
(3) Functionarul public cu statut special din cadrul
Departamentului are urmatoarele obligatii specifice:
a) in afara atributiilor specifice de serviciu, este obligat sa
adopte o atitudine proactiva, inclusiv prin aducerea la cunostinta
conducerii Departamentului a oricarei situatii, fapte sau
imprejurari din domeniul protectiei intereselor financiare ale
Uniunii Europene in Romania;
b) sa se abtina de la orice act, fapta sau manifestare de
natura sa aduca atingere intereselor financiare ale Uniunii
Europene in Romania;
c) in afara atributiilor specifice de serviciu, functionarul public
cu statut special din cadrul Departamentului care face parte din
echipe de coordonare a controalelor este obligat sa nu aduca
atingere drepturilor personalului coordonat;
d) sa pastreze caracterul confidential al informatiilor
dobandite in exercitarea atributiilor profesionale pe o perioada
de 3 ani de la incetarea raporturilor de serviciu;
e) sa promoveze, in calitate de reprezentant al institutiei, o
imagine favorabila tarii si Departamentului in cadrul oricaror
activitati desfasurate in afara Romaniei, din domeniul protectiei
intereselor financiare ale Uniunii Europene;
f) sa aiba o conduita corespunzatoare regulilor de protocol si
sa respecte legile si obiceiurile tarii-gazda, in cazul deplasarilor
externe;
g) in situatia in care fac parte din echipe de control mixte cu
reprezentanti ai Oficiului European de Lupta Antifrauda —
OLAF, sunt obligati sa acorde intregul sprijin pentru buna
desfasurare a misiunii de control si sa se abtina de la a-si
exprima opinia cu privire la calificarea juridica a constatarilor,
daca acestea nu sunt insusite de seful Departamentului;
h) sa se asigure ca rapoartele de nereguli si fraude transmise
catre Oficiul European de Lupta Antifrauda — OLAF respecta
cerintele prevazute in regulamentele Uniunii Europene in
domeniu.
Art. 26 Prin ordin al sefului Departamentului se aproba
Codul de conduita etica si profesionala a personalului.
Art. 27 Functionarii publici cu statut special raspund
contraventional, civil si penal, in conditiile legii.
Capitolul VI - Dispozitii finale
Art. 28 (1) Salarizarea personalului Departamentului se
face in conformitate cu actele normative privind salarizarea
personalului platit din fonduri publice si beneficiaza de
prevederile Legii nr. 490/2004 privind stimularea financiara a
personalului care gestioneaza fonduri comunitare, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(2) Structura organizatorica, atributiile personalului, numarul
maxim de posturi si manualul de proceduri ale Departamentului
se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare al
Departamentului, aprobat prin hotarare a Guvernului.
Art. 29 Departamentul poate beneficia din partea Uniunii
Europene de asistenta si dotare tehnica, precum si de programe
de pregatire specifica a personalului.
Art. 30 La data intrarii in vigoare a prezentei legi,
personalul incadrat in cadrul Departamentului este preluat si
reincadrat corespunzator functiilor din prezentul act normativ.
Art. 31 Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu
prevederile Legii nr. 188/1999, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si cu ale altor acte normative in
vigoare aplicabile functionarului public.
Art. 32 La data intrarii in vigoare a prezentei legi se
abroga:
a) art. 6—13^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 49/2005 privind stabilirea unor masuri de reorganizare in
cadrul administratiei publice centrale, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 517 din 17 iunie 2005, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 411/2005, cu modificarile si
completarile ulterioare;
b) Decizia primului-ministru nr. 205/2007 privind organizarea
si functionarea Departamentului pentru lupta antifrauda —
DLAF, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 511 din 31 iulie 2007, cu modificarile ulterioare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din
Constitutia Romaniei, republicata.
|