Legea 304/2015 privind emisiunile de obligatiuni ipotecare
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 902 din 4 decembrie 2015
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1 Prezenta lege are drept scop stabilirea cadrului general
si a conditiilor pentru emisiunea de obligatiuni ipotecare de catre emitenti,
persoane juridice romane, precum si reglementarea drepturilor si
obligatiilor conferite de acestea detinatorilor lor.
Art. 2 In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai
jos au urmatoarea semnificatie:
a) administrator de portofoliu – entitate a carei activitate
principala se afla in sfera activitatilor incluse in cadrul sectorului
intermedierii financiare si a asigurarilor, potrivit Clasificarii Activitatilor
din Economia Nationala, si care administreaza portofolii de creante, in
conditiile Sectiunii a 2-a din cap. V;
b) agent – persoana care isi desfasoara activitatea in conditiile
Sectiunii a 3-a din cap. IV;
c) Arhiva Electronica – Arhiva Electronica de Garantii Reale
Mobiliare;
d) creanta imobiliara – orice drept de creanta care izvoraste
dintr-un contract de credit pentru investitii imobiliare;
e) credit pentru investitii imobiliare – orice credit care
indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
(i) este integral garantat cu ipoteca imobiliara sau cu drepturi
echivalente asupra bunurilor imobile si
(ii) este acordat in scopul dobandirii sau mentinerii dreptului
de proprietate asupra unui teren si/sau unei constructii realizate sau care
urmeaza sa se realizeze, in scopul reabilitarii, modernizarii, consolidarii
sau extinderii unei constructii sau in scopul rambursarii unui asemenea
credit;
f) drepturi accesorii – totalitatea drepturilor reale ori personale
cu care este garantata o creanta, inclusiv ipotecile mobiliare si imobiliare
si drepturile de creanta decurgand din contractele de asigurare a imobilelor
aduse in garantie si din contractele de asigurare de viata;
g) emitent – o institutie de credit in sensul prevazut la art. 4
alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European si
al Consiliului privind cerintele prudentiale pentru institutiile de credit si
societatile de investitii si de modificare a Regulamentului (UE)
nr. 648/2012, persoana juridica romana, care se incadreaza in una dintre
categoriile prevazute la art. 3 lit. a), lit. b), cu exceptia cooperativelor de
credit, si lit. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind
institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile
ulterioare, si care a acordat sau a preluat prin cesiune ori orice alta forma
de transfer creante imobiliare si care a emis, emite sau intentioneaza sa
emita obligatiuni ipotecare sau careia ii sunt transferate obligatii aferente
obligatiunilor ipotecare emise in baza prezentei legi, impreuna cu
portofoliul de creante aferent;
h) investitor sau detinator de obligatiuni ipotecare – orice
persoana care detine in nume propriu obligatiuni ipotecare;
i) investitor calificat – persoana sau entitatea definita potrivit
art. 2 alin. (1) pct. 15 din Legea nr. 297/2004 privind piata de capital, cu
modificarile si completarile ulterioare;
j) IFRS – Standardele Internationale de Raportare Financiara,
incluzand Standardele Internationale de Contabilitate, si interpretarile lor,
in cea mai recenta versiune a acestora adoptata de Comisia Europeana in
temeiul Regulamentului (CE) nr. 1.606/2002 al Parlamentului European si
al Consiliului din 19 iulie 2002 privind aplicarea standardelor
internationale de contabilitate, care se aplica in conditiile prevazute de
Ordinul Bancii Nationale a Romaniei nr. 27/2010 pentru aprobarea
Reglementarilor contabile conforme cu Standardele Internationale de
Raportare Financiara, aplicabile institutiilor de credit, cu modificarile si
completarile ulterioare;
k) obligatiuni ipotecare – titlurile de datorie emise in baza unui
portofoliu de creante constituit conform prevederilor prezentei legi;
l) persoana afiliata – persoana fizica sau juridica care, potrivit
art. 2 alin. (1) pct. 23 din Legea nr. 297/2004, cu modificarile si
completarile ulterioare, actioneaza in mod concertat cu o alta persoana
fizica sau juridica;
m) portofoliu de creante – totalitatea creantelor imobiliare si a
altor active financiare, impreuna cu drepturile accesorii, precum si a
instrumentelor financiare derivate, cu care emitentul garanteaza
indeplinirea obligatiilor asumate printr-una sau mai multe emisiuni de
obligatiuni ipotecare;
n) Registru de evidenta interna – registrul tinut de emitent pentru
portofoliul de creante, in conformitate cu prevederile Sectiunii 1 din
cap. IV, in care sunt inregistrate elementele incluse in portofoliul de
creante;
o) SEE – Spatiul Economic European;
p) valoare nominala – valoarea reprezentand principalul creantei;
q) valoare reziduala – suma ramasa de rambursat din valoarea
nominala a unei creante;
r) valoare de referinta a proprietatii – tipul de valoare pe baza
caruia se determina valoarea bunului imobil, stabilit de Banca Nationala a
Romaniei prin reglementari emise in aplicarea prezentei legi.
Art. 3 Se interzice oricarei persoane utilizarea denumirii
obligatiuni ipotecare, derivate sau traduceri ale acesteia, in prospectul de
emisiune sau in orice material promotional ori de informare adresat
potentialilor investitori, cu privire la caracteristicile unor obligatiuni care
nu sunt emise in conditiile prezentei legi.
Capitolul II - Activitatea de emisiune de obligatiuni ipotecare
Sectiunea 1 - Aprobarea emisiunii de obligatiuni ipotecare
Art. 4 (1) In vederea efectuarii fiecarei emisiuni de obligatiuni
ipotecare, emitentul trebuie sa obtina o aprobare de emisiune din partea
Bancii Nationale a Romaniei.
(2) La evaluarea unei cereri de aprobare, Banca Nationala a
Romaniei are in vedere indeplinirea urmatoarelor conditii:
a) emitentul sa dispuna de capacitatea de a asigura respectarea
cerintelor prevazute de prezenta lege pentru emiterea de obligatiuni
ipotecare si de o situatie financiara curenta si de perspectiva, de natura sa
asigure premisele protejarii intereselor investitorilor si ale altor creditori;
b) emisiunea de obligatiuni ipotecare sa nu aiba un efect negativ
asupra stabilitatii financiare.
(3) Banca Nationala a Romaniei emite reglementari privind
modul de evaluare a indeplinirii conditiilor prevazute la alin. (2) si
documentatia necesara in acest sens, pentru obtinerea aprobarii de a
efectua o emisiune de obligatiuni ipotecare.
(4) Banca Nationala a Romaniei hotaraste cu privire la o cerere
de aprobare a unei emisiuni de obligatiuni ipotecare in termen de 60 de
zile calendaristice de la data depunerii cererii de catre emitent.
(5) In termen de 5 zile lucratoare de la primirea cererii, Banca
Nationala a Romaniei comunica emitentului, daca este cazul, documentele
care nu au fost prezentate sau nu corespund cerintelor prevazute, in
vederea depunerii acestora in termen de cel mult 30 de zile calendaristice
de la data comunicarii solicitarii. Pana la depunerea documentelor
corespunzatoare, dar nu mai mult de 30 de zile calendaristice de la data
comunicarii, termenul prevazut la alin. (4) se suspenda.
(6) Banca Nationala a Romaniei comunica in scris solicitantului
hotararea sa cu privire la o cerere de aprobare a unei emisiuni de
obligatiuni ipotecare, insotita de motivele care au stat la baza acesteia, in
cazul respingerii cererii.
(7) Dupa aprobarea unei emisiuni de obligatiuni ipotecare, Banca
Nationala a Romaniei comunica Autoritatii de Supraveghere Financiara
informatiile prevazute la art. 85 alin. (8) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv in
valori mobiliare si societatile de administrare a investitiilor, precum si
pentru modificarea si completarea Legii nr. 297/2004 privind piata de
capital, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 10/2015.
(8) Prevederile alin. (1), (2) si ale alin. (4) – (6) se aplica si
emitentilor care preiau prin transfer sub orice forma obligatii aferente
obligatiunilor ipotecare emise in baza prezentei legi, impreuna cu
portofoliul de creante aferent.
Art. 5 Aprobarea Bancii Nationale a Romaniei, acordata
potrivit art. 4, nu exonereaza emitentul de obligatia de a supune spre
aprobare autoritatii competente din statul membru de origine, determinat
conform legislatiei pietei de capital, prospectul intocmit in conformitate cu
Regulamentul (CE) nr.809/2004 al Comisiei din 29 aprilie 2004 de punere
in aplicare a Directivei 2003/71/CE a Parlamentului European si a
Consiliului in ceea ce priveste informatiile continute in prospectele,
structura prospectelor, includerea de informatii prin trimiteri, publicarea
prospectelor si difuzarea comunicatelor cu caracter publicitar, cu aplicarea
corespunzatoare a prevederilor art.24 din prezenta lege.
Sectiunea 2 - Respingerea unei cereri de aprobare a unei emisiuni de obligatiuni ipotecare
Art. 6 Banca Nationala a Romaniei respinge o cerere de
aprobare pentru efectuarea unei emisiuni de obligatiuni ipotecare daca nu
sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 4 alin. (2) si/sau emitentul nu a
depus, in termenul prevazut la art. 4 alin. (5), documentatia completa si
intocmita corespunzator cerintelor stabilite.
Sectiunea 3 - Retragerea aprobarii acordate in vederea efectuarii unei emisiuni de obligatiuni ipotecare
Art. 7 (1) Banca Nationala a Romaniei poate retrage aprobarea
de emisiune acordata potrivit prevederilor art.4 in urmatoarele cazuri:
a) emitentul nu a emis obligatiuni ipotecare in termen de un an de
la data aprobarii emisiunii;
b) nu mai sunt respectate prevederile din prezenta lege si din
reglementarile emise in aplicarea acesteia si emitentul nu dovedeste ca
exista perspective pentru remedierea in cel mai scurt timp a acestei situatii.
(2) Hotararea Bancii Nationale a Romaniei de retragere a
aprobarii se comunica de indata in scris emitentului, impreuna cu motivele
care au stat la baza hotararii.
Capitolul III - Portofoliul de creante
Sectiunea 1 - Structurarea portofoliului de creante
Art. 8 (1) Creantele imobiliare, alte active financiare si
instrumentele financiare derivate, afectate garantarii obligatiunilor
ipotecare, sunt structurate de emitent intr-un singur portofoliu de creante.
(2) Portofoliul de creante poate garanta obligatiuni ipotecare din
mai multe emisiuni, cu conditia respectarii prevederilor prezentului
capitol. Detinatorii de obligatiuni ipotecare aferente tuturor emisiunilor de
obligatiuni ipotecare realizate in baza portofoliului de creante au rang egal.
(3) Portofoliul de creante este afectat garantarii obligatiunilor
prin inscrierea tuturor elementelor sale, de catre emitent, in Registrul de
evidenta interna.
(4) Emitentul inscrie in Registrul de evidenta interna toate
elementele portofoliului de creante, inainte de a oferi spre subscriere
obligatiuni ipotecare.
(5) Valoarea portofoliului de creante trebuie sa acopere in orice
moment valoarea obligatiunilor ipotecare, precum si a oricaror obligatii
care, potrivit legii, trebuie acoperite din portofoliul de creante, inclusiv
cele generate de rambursarea unor eventuale finantari necesare pentru
acoperirea deficitelor temporare de lichiditate.
Art. 9 (1) Emitentul poate achizitiona creante imobiliare,
individuale ori grupate in portofolii, de la unul sau mai multi cedenti, pe
care sa le afecteze garantarii de obligatiuni ipotecare.
(2) In sensul alin. (1), emitentul poate achizitiona doar creante
generate de o institutie autorizata si supravegheata in vederea desfasurarii
activitatii de creditare.
(3) Cesiunea unei creante imobiliare sau a unui portofoliu de
creante imobiliare in vederea garantarii unor obligatiuni ipotecare devine
opozabila fata de tertii care nu au cunoscut-o pe alta cale, cu exceptia
debitorului cedat, prin inscrierea cesiunii in Arhiva Electronica. In cazul
cesiunii unui portofoliu de creante imobiliare, inscrierea in Arhiva
Electronica se poate realiza si printr-un aviz global de cesiune, care sa
descrie creantele imobiliare incluse in portofoliul de creante cedat fie prin
utilizarea unei formule care sa identifice portofoliul de creante afectat
garantarii pentru intregul portofoliu de creante sau pentru o parte a
acestuia, fie prin descrierea fiecarei creante imobiliare in parte.
(4) In cazul creantelor derivand din credite pentru investitii
imobiliare, transmiterea dreptului de ipoteca aferent creantei cesionate
devine opozabila fata de terti prin inscrierea cesiunii in Arhiva Electronica
potrivit alin.(3), precum si prin notarea efectelor acesteia in cartea funciara
a imobilului afectat garantarii respectivei creante.
(5) Opozabilitatea fata de terti a cesiunii drepturilor derivand din
contractul de asigurare prevazut la art. 18 alin. (1) lit. e) se realizeaza prin
inscrierea acesteia in Arhiva Electronica.
(6) Opozabilitatea cesiunii creantelor imobiliare fata de debitorii
cedati se realizeaza prin notificarea acestora de catre cedent prin scrisoare
recomandata cu confirmare de primire, in termen de 10 zile de la
incheierea contractului de cesiune.
(7) Notificarea va mentiona, daca este cazul, si faptul ca, dupa
cesiune, sumele pentru rambursarea creantei vor fi incasate de emitent,
precum si adresa punctelor de lucru ale emitentului unde vor putea fi
efectuate platile.
(8) In cazul in care cedentul continua administrarea creantelor
cesionate, sumele incasate de cedent in numele emitentului sunt transferate
zilnic de cedent in contul indicat de emitent.
(9) Cu respectarea prevederilor alin. (3), in cazul creditorilor
cedentului, cesiunea se aduce la cunostinta acestora fie individual, prin
scrisoare recomandata sau prin posta electronica, fie prin publicare pe
website-ul cedentului, cu indicarea cesionarului. La cererea unui creditor
al cedentului, cedentul trebuie sa-i faca cunoscut acestuia pretul la care s-a
efectuat cesiunea, in termen de 5 zile lucratoare de la primirea cererii
scrise a creditorului.
(10) Actiunea revocatorie privind cesiunea de creante imobiliare
care afecteaza interesele creditorilor cedentului se prescrie in termen de 45
de zile de la data intrunirii cumulative a cerintelor de publicitate privind
inscrierea in Arhiva Electronica, potrivit alin. (3), si notificarea creditorilor
cedentului, potrivit alin. (9), in cazul creantelor utilizate pentru garantarea
de obligatiuni ipotecare emise in conditiile prezentei legi.
(11) In cazul admiterii actiunii pentru anularea cesiunii creantelor
imobiliare afectate garantarii obligatiunilor ipotecare emise in conditiile
prezentei legi, introduse in cadrul procedurii falimentului deschise
impotriva cedentului, emitentul dobanditor poate fi obligat numai la plata
eventualei diferente intre pretul platit pentru creante si valoarea reala a
acestora stabilita prin expertiza in conditiile legii, creantele urmand a fi
mentinute in portofoliu.
Art. 10 (1) Cu cel putin 45 de zile inaintea inscrierii oricaror
creante imobiliare in Registrul de evidenta interna, emitentul trebuie sa
aduca la cunostinta debitorilor creantelor respective, prin scrisoare
recomandata cu confirmare de primire si prin publicarea unui anunt fie in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, fie in doua ziare cu acoperire
nationala, faptul ca:
a) respectivele creante imobiliare vor fi incluse in portofoliul de
creante afectat garantarii de obligatiuni ipotecare;
b) au dreptul sa notifice emitentul ca nu renunta la dreptul de
compensare impotriva acestuia;
c) debitorii care nu aduc la cunostinta emitentului in termenul de
45 de zile notificarea prevazuta la alin. (2) nu mai au niciun drept de
compensare impotriva emitentului in legatura cu creantele imobiliare
respective pe toata durata obligatiunilor ipotecare, incepand cu data la care
acestea sunt incluse in portofoliul de creante.
(2) In termenul de 45 de zile prevazut la alin. (1), debitorii
creantelor imobiliare respective au dreptul sa notifice emitentul ca nu
renunta la dreptul de compensare impotriva emitentului, in cazul
debitorilor care nu au adus la cunostinta emitentului aceasta notificare, in
termenul prevazut, exercitarea dreptului de compensare legala sau
conventionala fiind suspendata incepand cu data inscrierii creantelor
imobiliare in Registrul de evidenta interna, pe durata includerii creantelor
respective in Registrul de evidenta interna.
Art. 11 (1) Fara a aduce atingere prevederilor alin. (2) si (3),
pe durata inscrierii unei creante imobiliare in Registrul de evidenta interna
creditorii emitentului nu mai pot executa, in nicio situatie, respectiva
creanta sau sumele incasate de catre emitent in baza creantei imobiliare in
contul indicat de cesionar, inclusiv in cadrul procedurii de faliment
impotriva emitentului.
(2) Valoarea atribuita in Registrul de evidenta interna fiecarei
creante imobiliare garantate partial cu ipoteca in favoarea emitentului este
proportionala cu procentul de garantare cu o astfel de garantie in favoarea
emitentului. Prevederile art. 18 alin. (4) se aplica in mod corespunzator.
(3) Incasarile rezultate din creantele imobiliare incluse in
portofoliul afectat garantarii emisiunii de obligatiuni ipotecare, inclusiv
din executarea garantiilor aferente acestor creante, reprezinta incasari
aferente portofoliului de creante numai in limita valorii inscrise in
Registrul de evidenta interna a creantei respective.
Art. 12 (1) Emitentul poate include in portofoliul de creante,
in afara creantelor imobiliare, alte active financiare si, in conditiile art. 14
si art. 18 alin. (8), instrumente financiare derivate.
(2) Banca Nationala a Romaniei emite reglementari in vederea
stabilirii categoriilor de active financiare prevazute la alin. (1), altele decat
creantele imobiliare, a conditiilor de eligibilitate si a limitei maxime a
acestora in raport cu celelalte elemente componente ale portofoliului de
creante.
Art. 13 (1) Valoarea actualizata a elementelor componente din
portofoliul de creante trebuie sa depaseasca valoarea actualizata a oricaror
obligatii de plata asumate prin realizarea tuturor emisiunilor de obligatiuni
ipotecare care, potrivit legii, trebuie acoperite din portofoliul de creante,
pe intreaga durata de viata a obligatiunilor, cu procentul prevazut in
prospect sau, dupa caz, in documentul de oferta care atesta conditiile
emisiunii, care nu poate fi mai mic de 2%, astfel incat detinatorii de
obligatiuni ipotecare sa fie garantati in orice moment cu portofoliul de
creante pana la scadenta obligatiunilor ipotecare.
(2) Emitentii trebuie sa asigure respectarea cerintei de acoperire a
obligatiilor de plata prevazute la alin. (1) si in conditii de criza prin
completarea, in mod corespunzator, a portofoliului de creante si
inregistrarea acestora in Registrul de evidenta interna.
(3) In sensul prevederilor alin. (2), emitentii au obligatia de a
efectua periodic simulari de criza, luand in considerare principalii factori
de risc asociati portofoliului de creante suport, evaluarea implicatiilor lor
asupra cerintei de acoperire, precum si capacitatea emisiunii de obligatiuni
ipotecare de a genera fonduri in vederea efectuarii platii integrale si la
timp a obligatiilor generate. Banca Nationala a Romaniei emite
reglementari privind cerintele de derulare a simularilor de criza.
(4) Emitentii determina pe baza zilnica, pentru urmatoarele 180
de zile, diferenta negativa dintre fluxurile de numerar generate de creantele
din portofoliul de creante afectat garantarii obligatiunilor ipotecare si
obligatiile scadente in aceeasi perioada aferente acestor emisiuni si asigura
acoperirea diferentei celei mai mari cu alte active financiare.
(5) In aplicarea prevederilor alin. (4), activele financiare
prevazute la art. 12 alin. (1), care depasesc limita maxima prevazuta la
art. 12 alin. (2), pot fi mentinute temporar in portofoliu, atata timp cat este
necesar pentru acoperirea deficitului de lichiditate, si nu sunt luate in
calculul limitelor prevazute la alin. (1) si (6) si nici in calculul mediei
ponderate a scadentelor creantelor prevazute la art. 16 alin. (2).
(6) Valoarea totala a portofoliului de creante nu poate depasi
limita maxima din valoarea totala a activelor institutiei de credit emitente
prevazuta de Banca Nationala a Romaniei in reglementarile emise in
aplicarea prezentei legi.
(7) In vederea supravegherii respectarii cerintelor prevazute la
alin. (1), (2) si (4) si a celor prevazute la art. 8 alin. (5), Banca Nationala a
Romaniei emite reglementari cu privire la metodologia de calcul si
frecventa raportarii indicatorilor.
(8) Emitentul stabileste prin prospect sau, dupa caz, prin
documentul de oferta care atesta conditiile emisiunii, proportia intre
creantele garantate cu ipoteca imobiliara asupra proprietatilor rezidentiale
si cele garantate cu ipoteca imobiliara asupra proprietatilor comerciale.
Art. 14 (1) Emitentul poate decide sa acopere, partial sau
integral, riscul de rata a dobanzii si riscul valutar, prin utilizarea
instrumentelor financiare derivate.
(2) Emitentul utilizeaza instrumentele financiare derivate incluse
in portofoliul de creante exclusiv in scopul acoperirii riscurilor prevazute
la alin. (1) si se asigura ca riscul de nerambursare al contrapartidelor sale
in cadrul contractelor care stau la baza instrumentelor financiare derivate
este scazut.
(3) Emitentul are obligatia de a demonstra respectarea conditiei
prevazute la alin. (2).
(4) Emitentul trebuie sa marcheze la piata instrumentele
financiare derivate utilizate pentru scopurile prevazute la alin. (1).
(5) Emitentul trebuie sa se conformeze cu cerintele de raportare
periodica impuse de Banca Nationala a Romaniei, prin reglementari emise
in aplicarea prezentei legi, cu privire la raportarea periodica a performantei
contractuale a instrumentelor financiare derivate.
Art. 15 (1) Emitentul trebuie sa evalueze si sa administreze in
mod adecvat riscul de lichiditate aferent emisiunilor de obligatiuni
ipotecare.
(2) Banca Nationala a Romaniei emite reglementari cu privire la
metodologia de evaluare si administrare a riscului de lichiditate aferent
emisiunilor de obligatiuni ipotecare.
Art. 16 (1) In cazul in care, pe durata obligatiunilor ipotecare,
elementele componente ale portofoliului de creante nu mai indeplinesc
conditiile de eligibilitate prevazute de lege sau de prospect ori, dupa caz,
de documentul de oferta care atesta conditiile emisiunii, acestea se elimina
din portofoliul de creante, concomitent cu completarea portofoliului in
mod corespunzator, cu respectarea conditiilor prevazute de prezenta lege,
de reglementarile emise in aplicarea acesteia si de prospect ori, dupa caz,
de documentul de oferta care atesta conditiile emisiunii.
(2) In cazul in care, pe durata obligatiunilor ipotecare, media
ponderata a scadentelor creantelor din portofoliul de creante scade sub
media ponderata a scadentelor obligatiunilor ipotecare emise pe baza
acestora, portofoliul de creante se completeaza in mod corespunzator, cu
respectarea conditiilor prevazute de lege, de reglementarile emise in
aplicarea acesteia si de prospect ori, dupa caz, de documentul de oferta
care atesta conditiile emisiunii.
(3) Banca Nationala a Romaniei emite reglementari in vederea
stabilirii modului de determinare a mediilor ponderate prevazute la
alin. (2) si a frecventei efectuarii acestui calcul.
(4) Emitentul poate substitui creante imobiliare aflate in situatia
prevazuta la alin.(1) in vederea completarii portofoliului de creante cu alte
active financiare, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) o asemenea posibilitate a fost prevazuta in mod expres in
prospect ori, dupa caz, in documentul de oferta care atesta conditiile
emisiunii;
b) emitentul nu dispune de creante imobiliare eligibile care sa
poata fi incluse in portofoliul de creante, cu respectarea dispozitiilor
Sectiunii a 2-a;
c) activele respective nu fac obiectul unei garantii reale;
d) activele nu inregistreaza intarziere la plata.
Art. 17 (1) Eliminarea din portofoliul de creante a unora dintre
elementele sale componente se realizeaza prin stergerea acestora din
Registrul de evidenta interna.
(2) Modificarile in Registrul de evidenta interna sunt supuse
aprobarii scrise prealabile a agentului numit in legatura cu portofoliul de
creante, cu exceptia activelor financiare aflate in situatia prevazuta la
art. 13 alin. (5), care nu mai sunt necesare pentru acoperirea deficitului de
lichiditate.
(3) In lipsa aprobarii scrise a agentului, modificarea operata in
Registrul de evidenta interna nu produce efecte juridice.
(4) Cesiunea oricarei creante inscrise in Registrul de evidenta
interna efectuata cu incalcarea prevederilor alin.(1) este lovita de nulitate
absoluta.
Sectiunea 2 - Conditii de eligibilitate
Art. 18 (1) Pentru a fi afectate garantarii obligatiunilor
ipotecare, creantele imobiliare trebuie sa indeplineasca urmatoarele
conditii cumulative:
a) sumele aferente creditelor pentru investitii imobiliare sa fi fost
puse in integralitate la dispozitia beneficiarilor respectivelor credite;
b) creditele pentru investitii imobiliare sa fi fost acordate in
scopul efectuarii de investitii imobiliare pe teritoriul Romaniei sau pe
teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene ori al SEE, sau in scopul
efectuarii de investitii imobiliare intr-un stat tert, insa in acest ultim caz
limita maxima a respectivelor creante imobiliare ce pot fi incluse in
portofoliul de creante nu poate fi mai mare de 10% din valoarea creantelor
imobiliare incluse in portofoliu;
c) creantele imobiliare respective sa nu constituie obiectul unei
ipoteci sau al unui privilegiu legal ori conventional;
d) drepturile reale pentru garantarea rambursarii creantelor
imobiliare sa fie constituite exclusiv in favoarea emitentului;
e) imobilul asupra caruia s-a constituit garantia trebuie sa fi fost
asigurat facultativ pentru toate riscurile pentru o suma cel putin egala cu
valoarea de piata a imobilului, stabilita la data incheierii/reinoirii politei de
asigurare, drepturile decurgand din contractul de asigurare sa fi fost
cesionate in favoarea emitentului, iar valabilitatea asigurarii sa fie
mentinuta pe toata perioada garantarii emisiunilor de obligatiuni ipotecare;
f) la momentul includerii in portofoliul de creante, fiecare creanta
imobiliara sa nu inregistreze intarziere la plata, iar ulterior, pe durata
mentinerii in portofoliul de creante, sa nu inregistreze o intarziere la plata
mai mare de 15 zile;
g) termenul prevazut la art. 9 alin. (10), daca este aplicabil, sa fi
expirat;
h) debitorul creantei respective sa fi fost informat, in
conformitate cu prevederile art. 10 alin. (1), ca respectiva creanta a
emitentului impotriva sa urmeaza sa fie inclusa in portofoliul de creante
care va servi drept garantie pentru emiterea de obligatiuni ipotecare;
i) debitorul creantei respective sa nu fi notificat faptul ca nu a
renuntat la dreptul de a invoca compensarea impotriva emitentului in
conformitate cu prevederile art. 10 alin. (2);
j) creantele sa indeplineasca, pe toata durata includerii lor in
portofoliul de creante, orice eventuale conditii suplimentare de eligibilitate
prevazute in prospect ori, dupa caz, in documentul de oferta care atesta
conditiile emisiunii, potrivit alin. (7).
(2) Se includ in portofoliul de creante acele credite pentru
investitii imobiliare in privinta carora raportul, calculat la data acordarii
fiecarui credit, dintre valoarea nominala a fiecarui credit si valoarea de
referinta a imobilului adus in garantie nu depaseste 80% pentru creditele
imobiliare rezidentiale si 60% pentru alte credite imobiliare.
(3) Se excepteaza de la prevederile alin. (1) lit. d) si alin. (2)
creditele garantate partial de stat in baza unor programe guvernamentale.
(4) In aplicarea art. 8 alin. (5) si cu respectarea prevederilor
art. 11, creantele imobiliare se iau in calcul potrivit prevederilor art.129
din Regulamentul (UE) nr. 575/2013.
(5) Valoarea creantelor imobiliare garantate cu ipoteci asupra
terenurilor fara constructii si a celor garantate cu ipoteci asupra imobilelor
aflate in constructie nu poate depasi limita stabilita de Banca Nationala a
Romaniei prin reglementari.
(6) Valoarea creantelor fata de un singur debitor, prin ele insele
sau impreuna cu valoarea creantelor fata de persoanele afiliate acestuia, nu
poate depasi limita stabilita de Banca Nationala a Romaniei prin
reglementari.
(7) Reevaluarea imobilelor care garanteaza creantele imobiliare
incluse in portofoliul de creante se face potrivit prevederilor art. 208
alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013.
(8) Instrumentele financiare derivate pot fi incluse in portofoliul
de creante numai in conditiile in care contractele aferente acestora nu
cuprind clauza conform careia falimentul sau rezolutia emitentului
reprezinta un eveniment care atrage rezilierea contractului.
(9) Emitentii pot stabili, prin norme interne, conditii de
eligibilitate suplimentare mai stricte decat cele prevazute la alin. (1) - (8) si
care se fac publice prin prospect ori, dupa caz, sunt prevazute in
documentul de oferta care atesta conditiile emisiunii.
Capitolul IV - Emisiunea de obligatiuni ipotecare
Sectiunea 1 - Registrul de evidenta interna
Art. 19 (1) Emitentii au obligatia sa tina un Registru de
evidenta interna pentru portofoliul de creante afectat garantarii
obligatiunilor ipotecare, care sa reflecte structura si dinamica portofoliului
de creante. Separat de Registrul de evidenta interna al portofoliului de
creante, emitentul poate tine mai multe sub-registre, care sa contina cel
putin aceleasi informatii ca si Registrul de evidenta interna.
(2) Registrul de evidenta interna cuprinde cate o sectiune special
destinata:
a) inscrierilor referitoare la creantele imobiliare;
b) inscrierilor referitoare la alte active financiare incluse in
portofoliul de creante;
c) evidentierii distincte a instrumentelor financiare derivate.
(3) Registrul de evidenta interna se completeaza de catre emitent
cu ocazia fiecarei modificari ori completari a datelor cuprinse in inscrierile
initiale. Lunar, emitentul pune la dispozitia agentului o copie a Registrului
de evidenta interna si a sub-registrelor, dupa caz, purtand semnatura
reprezentantului sau legal.
(4) Banca Nationala a Romaniei emite reglementari privind
forma, continutul, completarea si pastrarea Registrului de evidenta interna.
Sectiunea 2 - Supravegherea activitatii de emisiune de obligatiuni ipotecare
Art. 20 (1) Banca Nationala a Romaniei asigura supravegherea
activitatii de emisiune de obligatiuni ipotecare, din perspectiva respectarii
cerintelor prudentiale prevazute de prezenta lege si de reglementarile
emise in aplicarea acesteia.
(2) In sensul prevederilor alin. (1), Banca Nationala a Romaniei
are urmatoarele atributii:
a) emiterea de reglementari in aplicarea prezentei legi;
b) aprobarea emisiunilor de obligatiuni ipotecare si retragerea
acestei aprobari;
c) aprobarea si retragerea aprobarii agentului;
d) verificarea gradului de conformare cu toate obligatiile ce revin
emitentilor de obligatiuni ipotecare potrivit prezentei legi, reglementarilor
emise in aplicarea acesteia si a celor prevazute in prospect ori, dupa caz, in
documentul de oferta care atesta conditiile emisiunii, inclusiv prin
verificari la fata locului;
e) numirea administratorului de portofoliu, potrivit prevederilor
art. 40;
f) aprobarea preluarii prin transfer sub orice forma de catre un
emitent a obligatiilor asumate de catre alt emitent in legatura cu obligatiuni
ipotecare emise in baza prezentei legi, impreuna cu portofoliul de creante
aferent.
(3) Emitentul transmite Bancii Nationale a Romaniei orice
modificari ale prospectului sau ale documentului de oferta care atesta
conditiile emisiunii, insotite de evaluarea masurii in care acestea asigura
continuarea indeplinirii cerintelor prevazute de prezenta lege si de
reglementarile emise in aplicarea acesteia.
(4) Prevederile alin.(3) se aplica si emitentilor care preiau prin
transfer sub orice forma obligatii aferente obligatiunilor ipotecare emise in
baza prezentei legi, impreuna cu portofoliul de creante aferent.
(5) Banca Nationala a Romaniei poate solicita emitentilor orice
informatii pe care le considera necesare in vederea verificarii conformitatii
acestora cu cerintele prezentei legi si ale reglementarilor emise in aplicarea
acesteia.
(6) Fara a se aduce atingere competentelor Bancii Nationale a
Romaniei prevazute la art. 226 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 99/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007,
cu modificarile si completarile ulterioare, Banca Nationala a Romaniei
poate dispune urmatoarele masuri:
a) sa suspende dreptul institutiei de credit de a emite obligatiuni
ipotecare, daca se constata ca emitentul de obligatiuni ipotecare nu si-a
indeplinit obligatiile in baza prezentei legi;
b) sa solicite emitentului sa dispuna de fonduri proprii la un
nivel mai mare decat cel prevazut la art. 92 din Regulamentul (UE)
nr. 575/2013, daca limita stabilita potrivit prevederilor art. 13 alin. (6) nu
este respectata, iar Banca Nationala a Romaniei considera, in urma
verificarii si evaluarii efectuate potrivit prevederilor art. 166 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile
ulterioare, ca aplicarea altei masuri nu este de natura sa asigure respectarea
respectivei limite;
c) sa solicite emitentului elaborarea si implementarea unui plan
de desfasurare a activitatii orientate spre generarea de creante eligibile, in
vederea asigurarii, pe baza continua, a unui nivel adecvat de acoperire a
obligatiilor aferente emisiunii in baza portofoliului de creante;
d) sa solicite emitentului sa intreprinda demersurile necesare
pentru a asigura remedierea deficientelor sesizate, in functie de natura
acestora.
Sectiunea 3 - Agentul
Art. 21 (1) Emitentul supune aprobarii Bancii Nationale a
Romaniei numirea unui agent, in vederea efectuarii de emisiuni de
obligatiuni ipotecare.
(2) Agentul este numit din randul auditorilor financiari.
(3) Agentul nu poate fi persoana afiliata emitentului si nici
auditorul financiar al acestuia si trebuie sa indeplineasca cerintele de
reputatie, experienta si cadru organizatoric prevazute in reglementarile
emise de Banca Nationala a Romaniei in aplicarea prezentei legi.
(4) Persoana juridica numita ca agent desemneaza o persoana
fizica in calitate de reprezentant permanent pentru indeplinirea atributiilor
agentului. Aceasta persoana raspunde in nume propriu pentru indeplinirea
atributiilor prevazute la art. 22, fara a inlatura sau a diminua raspunderea
persoanei juridice pe care o reprezinta.
(5) Remuneratia agentului este stabilita si platita de catre emitent
din incasarile aferente portofoliului de creante.
(6) Banca Nationala a Romaniei emite reglementari cu privire la
procedura de aprobare a agentului.
Art. 22 (1) Agentul are urmatoarele atributii principale in
legatura cu activitatea emitentului:
a) sa verifice respectarea prevederilor art. 13 si art. 16 alin. (2);
b) sa verifice indeplinirea conditiilor de eligibilitate a
elementelor incluse in portofoliul de creante;
c) sa verifice indeplinirea obligatiei emitentului de a efectua
reevaluarile activelor ce garanteaza creantele incluse in portofoliul de
creante;
d) sa verifice corecta tinere a Registrului de evidenta interna de
catre emitent;
e) sa aprobe modificarile in Registrul de evidenta interna, in
conformitate cu prevederile art. 17 alin. (2);
f) sa certifice si sa raporteze periodic Bancii Nationale a
Romaniei toate inscrierile noi efectuate in Registrul de evidenta interna si,
dupa caz, in sub-registre;
g) sa certifice raportarile periodice intocmite de emitent potrivit
prevederilor art. 14 alin. (5), precum si valoarea obtinuta prin marcarea la
piata efectuata de catre emitent, potrivit prevederilor art. 14 alin. (4), a
instrumentelor financiare derivate utilizate in scopul acoperirii riscului
valutar si a riscului de rata a dobanzii;
h) sa certifice rapoartele trimise de emitent Bancii Nationale a
Romaniei, potrivit art. 36;
i) sa furnizeze Bancii Nationale a Romaniei un raport cu privire
la constatarile si concluziile verificarilor intreprinse, precum si certificarile
prevazute la lit. g) si h);
j) sa notifice imediat in scris emitentul si Banca Nationala a
Romaniei, in cazul in care constata incalcarea de catre acesta a unei
obligatii, conform prezentei legi, reglementarilor emise in aplicarea
acesteia si prospectului ori, dupa caz, documentului de oferta care atesta
conditiile emisiunii;
k) sa notifice in scris Banca Nationala a Romaniei daca emitentul
nu remediaza orice incalcare a obligatiilor sale in conformitate cu cerintele
legale si cu cele prevazute in prospect ori, dupa caz, in documentul de
oferta care atesta conditiile emisiunii;
l) sa solicite Bancii Nationale a Romaniei sa numeasca un
administrator de portofoliu in situatia prevazuta la art. 40 alin. (1);
m) sa incheie si sa inscrie in Arhiva Electronica, in numele sau si
pe seama detinatorilor de obligatiuni ipotecare, un contract de ipoteca
mobiliara asupra portofoliului de creante cu care sunt garantate
obligatiunile ipotecare care va fi atasat prospectului ori, dupa caz,
documentului de oferta care atesta conditiile emisiunii;
n) sa transmita Bancii Nationale a Romaniei propria evaluare
privind masura in care modificarile prospectului sau ale documentului de
oferta asigura respectarea in continuare a prevederilor legii si a
reglementarilor emise in aplicarea acesteia.
(2) Agentul isi exercita atributiile prevazute la alin. (1) lit. c) - e),
lit. g) - k) si in legatura cu activitatea administratorului de portofoliu. In
plus, agentul certifica raportarile prevazute la art. 43 alin. (4) si
documentatia in baza careia administratorul de portofoliu consulta Banca
Nationala a Romaniei potrivit art. 44 alin. (3) si emite o opinie in legatura
cu masura in care obligatiunile ipotecare continua sa indeplineasca cerinta
prevazuta la art. 8 alin. (5) si dupa efectuarea operatiunilor prevazute la
art. 44 alin. (3).
(3) Pentru aprobarea emisiunii de obligatiuni ipotecare, agentul
transmite Bancii Nationale a Romaniei propria evaluare privind:
a) masura in care sunt indeplinite cerintele prevazute de lege si
de reglementarile emise in aplicarea acesteia, referitoare la structurarea
portofoliului si la conditiile de eligibilitate ale elementelor componente ale
acestuia;
b) masura in care prevederile incluse in prospect ori, dupa caz, in
documentul de oferta, asigura respectarea cerintelor prezentei legi si a
reglementarilor emise in aplicarea acesteia.
(4) Continutul si periodicitatea transmiterii informarilor catre
Banca Nationala a Romaniei se prevad prin reglementari emise de aceasta
in aplicarea prezentei legi.
(5) Emitentul are obligatia de a raporta lunar agentului
informatiile de care acesta are nevoie in vederea respectarii atributiei
prevazute la alin. (1) lit. i).
(6) Atributiile agentului se realizeaza pe baza documentatiei
prezentate de catre emitent pe propria raspundere. La cererea agentului,
emitentul este obligat sa-i furnizeze acestuia clarificarile si declaratiile
scrise si documentele solicitate de acesta, pentru stabilirea gradului de
conformare a emitentului cu cerintele prevazute de prezenta lege.
(7) Agentul nu are obligatia sa verifice daca valoarea atribuita
creantelor sau garantiilor aferente acestora in Registrul de evidenta interna
corespunde valorii reale a acestora.
(8) Daca agentul nu mai indeplineste conditiile de eligibilitate,
nu-si indeplineste atributiile sau nu le indeplineste in mod corespunzator,
potrivit dispozitiilor prezentei legi, Banca Nationala a Romaniei solicita
emitentului propunerea de indata a unui nou agent. La data aprobarii
noului agent, Banca Nationala a Romaniei retrage aprobarea agentului
anterior.
(9) Persoana juridica desemnata ca agent, care renunta la aceasta
calitate, trebuie sa asigure exercitarea atributiilor pana la data aprobarii
unui nou agent de catre Banca Nationala a Romaniei, la propunerea
emitentului sau a administratorului de portofoliu.
(10) Agentul isi exercita atributiile in conformitate cu prevederile
legii si cu reglementarile aplicabile, precum si cu respectarea
instructiunilor si dispozitiilor date de Banca Nationala a Romaniei si
raspunde fata de aceasta pentru indeplinirea atributiilor care ii sunt
conferite in aceasta calitate. Instructiunile si dispozitiile se emit prin ordin
al guvernatorului, prim-viceguvernatorului sau viceguvernatorilor Bancii
Nationale a Romaniei.
(11) Agentul nu raspunde pentru eventualele prejudicii cauzate
de indeplinirea sau omisiunea indeplinirii oricarui act sau fapt in legatura
cu exercitarea, in conditiile legii, a atributiilor conferite, daca a actionat cu
buna-credinta.
Sectiunea 4 - Reprezentantul detinatorilor de obligatiuni ipotecare
Art. 23 (1) Adunarea generala a detinatorilor de obligatiuni
ipotecare numeste un reprezentant insarcinat cu indeplinirea actelor de
aparare a intereselor acestora si de reprezentare in relatiile cu terte parti.
(2) Reprezentantul detinatorilor de obligatiuni ipotecare are
urmatoarele atributii:
a) sa ii reprezinte pe detinatorii de obligatiuni ipotecare in fata
emitentului, a autoritatilor publice si a oricarei terte persoane, inclusiv in
cadrul adunarii creditorilor emitentului si in fata lichidatorului judiciar, in
caz de faliment al emitentului, in limitele stabilite prin mandat;
b) sa exercite, in nume propriu, dar pe seama detinatorilor de
obligatiuni ipotecare, drepturile acestora decurgand din detinerea de
obligatiuni ipotecare, cu exceptia dreptului de vot in adunarile generale ale
detinatorilor de obligatiuni ipotecare;
c) sa informeze emitentul si administratorul de portofoliu, in
maximum 24 de ore de la producerea respectivului eveniment sau de la
data la care respectiva informatie este adusa la cunostinta sa, cu privire la
convocarea si hotararile adunarilor generale ale detinatorilor de obligatiuni
ipotecare, precum si cu privire la indeplinirea formalitatilor de publicare a
acestora, prin transmiterea de copii de pe documentele relevante;
d) sa asigure, conform competentelor sale, implementarea
deciziilor luate in adunarea generala a detinatorilor de obligatiuni
ipotecare.
(3) Obligatiile si raspunderea reprezentantului detinatorilor de
obligatiuni ipotecare fata de acestia sunt reglementate de dispozitiile
prezentei legi, precum si de prevederile referitoare la mandat din dreptul
comun, care se aplica in mod corespunzator.
(4) Reprezentantul detinatorilor de obligatiuni ipotecare nu poate
transmite dreptul de reprezentare a acestora. In cazul in care mandatul
reprezentantului inceteaza, atributiile prevazute la alin. (2) vor fi
indeplinite de un alt reprezentant al detinatorilor de obligatiuni ipotecare,
ales in cadrul adunarii generale a acestora.
(5) Reprezentantul detinatorilor de obligatiuni ipotecare este
raspunzator fata de detinatorii de obligatiuni ipotecare pe care ii reprezinta
pentru daunele cauzate ca urmare a neindeplinirii sau indeplinirii
necorespunzatoare a atributiilor prevazute la alin. (2).
(6) Numirea si modificarea clauzelor initiale ale numirii,
remunerarea, limitele si incetarea mandatului reprezentantului detinatorilor
de obligatiuni ipotecare, cheltuielile ocazionate de indeplinirea sarcinilor
acestuia se stabilesc de catre detinatorii de obligatiuni ipotecare in cadrul
adunarilor generale ale acestora.
Sectiunea 5 - Oferta de obligatiuni ipotecare
Art. 24 (1) Daca emitentul alege ca o emisiune de obligatiuni
ipotecare sa fie oferita spre subscriere prin oferta publica, oferta publica va
avea loc in baza unui prospect aprobat de autoritatea competenta din statul
membru de origine, determinat conform legislatiei pietei de capital.
(2) In situatia oferirii spre subscriere prin oferta publica a
obligatiunilor ipotecare, in baza unui prospect aprobat de Autoritatea de
Supraveghere Financiara, prevederile prezentei sectiuni se completeaza cu
prevederile referitoare la prospectele de oferta din Legea nr. 297/2004, cu
modificarile si completarile ulterioare, si ale reglementarilor Autoritatii de
Supraveghere Financiara emise in aplicarea acesteia.
(3) Aprobarea si publicarea unui prospect nu este obligatorie in
cazul:
a) unei oferte de obligatiuni ipotecare adresate exclusiv
investitorilor calificati; si/sau
b) unei oferte de obligatiuni ipotecare adresate la mai putin de
150 de persoane fizice sau juridice, altele decat investitori calificati, pe stat
membru; si/sau
c) unei oferte de obligatiuni ipotecare adresate investitorilor care
achizitioneaza fiecare obligatiuni ipotecare in valoare de cel putin
echivalentul in lei a 100.000 euro, pentru fiecare oferta distincta; si/sau
d) unei oferte de obligatiuni ipotecare a caror valoare nominala
unitara este de cel putin echivalentul in lei a 100.000 euro; si/sau
e) unei oferte de obligatiuni ipotecare a carei valoare totala in
Uniunea Europeana este mai mica decat echivalentul in lei a 100.000 euro,
care se calculeaza pe o perioada de 12 luni; si/sau
f) altor oferte publice de obligatiuni ipotecare pentru care nu este
obligatorie publicarea unui prospect, potrivit legislatiei pietei de capital.
Art. 25 (1) In vederea incadrarii drept oferta publica de valori
mobiliare si/sau, dupa caz, in vederea determinarii necesitatii publicarii
unui prospect/unui nou prospect in cazul unei revanzari ulterioare a
obligatiunilor ipotecare care au facut anterior obiectul uneia sau mai
multor tipuri de oferte prevazute la art. 24 alin. (3) lit. a) - e) sau in cazul
plasamentelor de obligatiuni ipotecare prin intermediari, se aplica
corespunzator prevederile legislatiei pietei de capital.
(2) In cazul in care obligatiunile ipotecare vor fi admise la
tranzactionare pe o piata reglementata sau pe un sistem alternativ de
tranzactionare, alta/altul decat cele aflate in supravegherea Autoritatii de
Supraveghere Financiara, in termen de maximum 30 de zile de la data
admiterii la tranzactionare, emitentul va solicita admiterea acelor
obligatiuni la tranzactionare si pe piata reglementata sau sistemul
alternativ de tranzactionare aflate in supravegherea Autoritatii de
Supraveghere Financiara, daca exista conditiile tehnice necesare pentru
tranzactionarea si decontarea acelor obligatiuni in moneda in care au fost
emise.
Art. 26 In scopul evaluarii succesului unei viitoare oferte de
obligatiuni ipotecare, emitentul poate contacta doar investitori calificati
si/sau clienti profesionali.
Art. 27 In cazul in care obligatiunile ipotecare sunt
tranzactionate pe piata de capital din Romania sau pe o piata reglementata
dintr-un alt stat membru, in conditiile in care Romania este stat membru de
origine, prevederile Sectiunii a 7-a – Obligatii de transparenta din
prezentul capitol se completeaza cu dispozitiile privitoare la cerintele de
raportare aplicabile emitentilor de obligatiuni din Legea nr. 297/2004, cu
modificarile si completarile ulterioare, si din reglementarile Autoritatii de
Supraveghere Financiara emise in aplicarea acesteia.
Art. 28 In cazul in care obligatiunile ipotecare sunt
tranzactionate pe piata de capital din Romania sau pe o piata reglementata
dintr-un alt stat membru, in conditiile in care Romania este stat membru de
origine, prevederile Sectiunii a 6-a – Drepturile detinatorilor de obligatiuni
ipotecare din prezentul capitol se completeaza cu dispozitiile privitoare la
drepturile detinatorilor de obligatiuni ale Legii nr. 297/2004, cu
modificarile si completarile ulterioare, si ale reglementarilor Autoritatii de
Supraveghere Financiara emise in aplicarea acesteia.
Sectiunea 6 - Drepturile detinatorilor de obligatiuni ipotecare
Art. 29 (1) Inscrierea in Registrul de evidenta interna are ca
efect evidentierea distincta a elementelor din portofoliul de creante in
contabilitatea emitentului, conform dispozitiilor legale in vigoare.
(2) Ipoteca mobiliara asupra portofoliului de creante cu care sunt
garantate obligatiunile ipotecare se constituie si se inscrie cu rang intai in
Arhiva Electronica pe numele agentului, dar pe seama detinatorilor de
obligatiuni ipotecare, anterior oferirii obligatiunilor ipotecare spre
subscriere.
(3) Ulterior numirii unui reprezentant al detinatorilor de
obligatiuni ipotecare, ipoteca mobiliara constituita potrivit alin. (2) se
transfera pe numele acestuia.
(4) Inscrierea in Arhiva Electronica a ipotecii asupra
portofoliului de creante se realizeaza printr-un aviz global, care sa descrie
creantele incluse in portofoliul de creante drept acele creante inscrise in
Registrul de evidenta interna.
(5) Constituirea in garantie, in favoarea detinatorilor de
obligatiuni ipotecare, a dreptului de ipoteca aferent unei creante din
portofoliul de creante nu este supusa formalitatilor de publicitate in cartea
funciara a imobilului respectiv.
(6) Emitentul are obligatia de a face publice, pe website-ul sau,
informatii din Registrul de evidenta interna, similare celor ce ar fi fost
facute publice in Arhiva Electronica, daca inscrierea ipotecii asupra
portofoliului de creante s-ar fi realizat prin descrierea fiecarei creante in
parte, si de a le actualiza permanent.
(7) In baza ipotecii constituite potrivit alin. (2), detinatorii de
obligatiuni ipotecare dobandesc dreptul de a-si satisface creantele
impotriva emitentului prin valorificarea portofoliului de creante, cu
prioritate in raport cu oricare alt creditor al emitentului, cu exceptia
creantelor contrapartidelor in contractele ce stau la baza instrumentelor
financiare derivate incluse in portofoliul de creante, fata de care au rang
egal.
(8) Niciun alt creditor al emitentului nu poate initia executarea
silita asupra portofoliului de creante sau unei parti a acestuia inaintea
detinatorilor de obligatiuni ipotecare.
Art. 30 Prevederile Sectiunii a V-a – Despre emiterea de
obligatiuni din Capitolul IV – Societatile pe actiuni al Titlului III
– Functionarea societatilor comerciale din Legea societatilor nr. 31/1990,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu se aplica
obligatiunilor ipotecare emise in temeiul prezentei legi.
Art. 31 (1) In cadrul adunarii generale, detinatorii de
obligatiuni ipotecare nu pot fi reprezentati de actionarii, administratorii,
cenzorii sau angajatii emitentului. Reprezentantul detinatorilor de
obligatiuni ipotecare nu poate vota in cadrul adunarii generale in calitate
de mandatar al altor detinatori de obligatiuni ipotecare.
(2) Sedinta adunarii generale a detinatorilor de obligatiuni
ipotecare este prezidata de reprezentantul detinatorilor de obligatiuni
ipotecare, asistat de catre unul pana la 3 secretari, alesi dintre detinatorii de
obligatiuni ipotecare prezenti, care verifica lista de prezenta a detinatorilor,
indicand cota reprezentata de fiecare din valoarea totala a obligatiunilor
ipotecare.
(3) Votul detinatorilor de obligatiuni ipotecare poate fi exprimat
si prin corespondenta.
Art. 32 (1) Adunarea generala a detinatorilor de obligatiuni
ipotecare este convocata pe cheltuiala emitentului, la cererea unui numar
de detinatori de obligatiuni ipotecare reprezentand cel putin 25% din
valoarea totala a obligatiunilor ipotecare sau a administratorului de
portofoliu, de catre reprezentantul detinatorilor de obligatiuni ipotecare, cu
exceptia primei adunari generale care este convocata de catre emitent.
(2) Adunarea generala a detinatorilor de obligatiuni ipotecare
este convocata in termen de cel mult 15 zile si se intruneste in termen de
cel mult 60 de zile, ambele termene curgand de la data primirii cererii
adresate reprezentantului detinatorilor de obligatiuni ipotecare sau, dupa
caz, emitentului, potrivit alin. (1).
(3) In convocare se va mentiona o data de referinta pentru
detinatorii indreptatiti sa fie instiintati si sa voteze in cadrul adunarii
generale respective, data ce ramane valabila si in cazul in care adunarea
generala este convocata din nou din cauza neintrunirii cvorumului. Data de
referinta astfel stabilita va fi ulterioara publicarii convocarii si nu va depasi
15 zile inainte de data la care adunarea generala este convocata pentru
prima oara.
(4) Convocarea se publica pe website-ul emitentului si in unul
dintre ziarele de larga raspandire din localitatea in care se afla sediul
emitentului.
(5) Termenul de intrunire nu poate fi mai mic de 30 de zile de la
data publicarii convocarii pe website-ul emitentului.
(6) Convocarea cuprinde data, locul si ora tinerii adunarii,
ordinea de zi, precum si ziua si ora pentru cea de-a doua adunare, cand cea
dintai nu s-ar putea tine.
Art. 33 (1) Pentru valabilitatea deliberarilor adunarii generale
a detinatorilor de obligatiuni ipotecare este necesara prezenta unui numar
de detinatori de obligatiuni ipotecare, incluzand numarul celor care
voteaza prin corespondenta, care sa reprezinte cel putin 75% din numarul
total al obligatiunilor ipotecare, iar hotararile trebuie sa fie luate cu
majoritatea voturilor exprimate.
(2) In situatia in care adunarea generala a detinatorilor de
obligatiuni ipotecare nu se poate desfasura din cauza neindeplinirii
conditiilor prevazute la alin. (1), cea de-a doua adunare generala convocata
potrivit art. 32 alin. (6) poate sa hotarasca asupra problemelor aflate pe
ordinea de zi a primei adunari, cu majoritate de voturi, oricare ar fi
numarul de detinatori de obligatiuni ipotecare prezenti, numar care include
si detinatorii care voteaza prin corespondenta.
(3) Secretarii constata indeplinirea formalitatilor de convocare,
data si locul adunarii generale, detinatorii de obligatiuni ipotecare prezenti,
voturile exprimate de detinatorii prezenti si de cei care voteaza prin
corespondenta, numarul obligatiunilor ipotecare, consemneaza dezbaterile
in rezumat si hotararile luate si intocmesc procesul-verbal al sedintei
adunarii generale, care este semnat de presedinte.
(4) Pentru a fi opozabile tertilor, hotararile adunarii generale se
depun, in termen de 15 zile de la adoptare, la Monitorul Oficial al
Romaniei, spre a fi publicate in Partea a IV-a.
Art. 34 (1) Hotararile luate de adunarea generala in limitele
legii sunt obligatorii inclusiv pentru detinatorii de obligatiuni ipotecare
care nu au luat parte la adunare sau au votat impotriva.
(2) Reprezentantul detinatorilor de obligatiuni ipotecare nu poate
ataca hotararile adunarilor generale ale detinatorilor de obligatiuni
ipotecare.
Art. 35 Hotararile adunarii generale a detinatorilor de
obligatiuni ipotecare se aduc la cunostinta emitentului si a
administratorului de portofoliu in termen de cel mult 24 de ore de la
adoptarea lor, potrivit art. 23 alin. (2) lit. c).
Sectiunea 7 - Obligatii de transparenta
Art. 36 (1) Emitentii au obligatia sa intocmeasca si sa publice
pe site-ul propriu rapoarte trimestriale, pana cel mai tarziu in a 15-a zi a
lunii urmatoare trimestrului pentru care sunt intocmite, cu privire la
riscurile asociate portofoliului de creante, volumul total de obligatiuni
ipotecare emise si structura portofoliului de creante, inclusiv valoarea
nominala a creantelor din portofoliul de creante, valoarea reziduala a
acestora si structura scadentelor creantelor din portofoliul de creante.
(2) Rapoartele prevazute la alin. (1), intocmite conform
reglementarilor emise de Banca Nationala a Romaniei, se transmit
acesteia, in termenul prevazut la alin. (1).
(3) Banca Nationala a Romaniei stabileste prin reglementari
continutul si modalitatea de publicare a rapoartelor trimestriale.
Capitolul V - Prevederi speciale privind administrarea portofoliului de creante si falimentul emitentilor
Sectiunea 1 - Dispozitii generale
Art. 37 (1) Falimentul emitentului se realizeaza conform
procedurii prevazute de Legea nr. 85/2014 privind procedurile de
prevenire a insolventei si de insolventa si cu respectarea dispozitiilor
cuprinse in prezentul capitol.
(2) In cazul in care impotriva emitentului este deschisa procedura
falimentului, detinatorii de obligatiuni ipotecare continua sa primeasca
sumele ce li se cuvin, in cuantumul si la termenele prevazute in prospect,
prevederile art. 80 din Legea nr. 85/2014, nefiind aplicabile dobanzilor
care, potrivit prospectului ori, dupa caz, potrivit documentului de oferta
care atesta conditiile emisiunii, devin scadente dupa data deschiderii
procedurii.
(3) In scopul prevazut la alin. (2), administrarea portofoliului de
creante, asa cum se prezinta acestea la momentul numirii administratorului
de portofoliu, continua de la data numirii acestuia, inclusiv pe parcursul
procedurii falimentului si independent de aceasta, pana la data realizarii
tuturor creantelor din portofoliul de creante, cu exceptia situatiei prevazute
la art.45.
(4) Dupa data deschiderii procedurii falimentului impotriva
emitentului, obligatiunile ipotecare continua sa reprezinte obligatiuni
ipotecare in sensul art. 85 alin. (8) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 32/2012, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 10/2015,
daca este indeplinita conditia prevazuta la art. 8 alin. (5).
(5) Banca Nationala a Romaniei este autoritatea abilitata sa
determine daca o emisiune de obligatiuni ipotecare indeplineste cerinta
prevazuta la art.8 alin.(5).
(6) In situatia in care cerinta de la art. 8 alin.(5) nu mai este
indeplinita, Banca Nationala a Romaniei comunica aceasta informatie
Autoritatii de Supraveghere Financiara in vederea actualizarii listei
prevazute la art. 85 alin. (8) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 32/2012, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 10/2015.
(7) Detinatorii de obligatiuni ipotecare garantate cu un portofoliu
de creante care nu mai indeplineste cerinta de la art. 8 alin. (5) nu isi pierd
drepturile prevazute de prezenta lege.
(8) Prevederile art. 117 alin. (2) din Legea 85/2014 nu sunt
aplicabile emisiunilor de obligatiuni (inclusiv inlocuirea activelor din
portofoliul de creante conform art. 16) aprobate de Banca Nationala a
Romaniei conform prezentei legi.
Art. 38 In cazul deschiderii procedurii falimentului impotriva
emitentului, creantele detinatorilor de obligatiuni ipotecare dau dreptul
acestora de a participa, prin administratorul de portofoliu, la dezbaterile
din cadrul adunarii creditorilor emitentului, cu drept de vot.
Art. 39 (1) Creantele detinatorilor de obligatiuni ipotecare
rezultate din emisiunea de obligatiuni ipotecare nu intra sub incidenta
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 39/1996 privind infiintarea si
functionarea Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Pentru determinarea nivelului compensatiei care va fi platita
de Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar unui debitor ce are
calitatea de deponent garantat cu depozite indisponibile la emitent,
creantele emitentului asupra debitorului care au fost incluse in portofoliul
de creante nu vor fi deduse din suma depozitelor garantate detinute de acel
debitor la emitent.
Sectiunea 2 - Administratorul de portofoliu
Art. 40 (1) Banca Nationala a Romaniei poate numi un
administrator de portofoliu in oricare din urmatoarele situatii:
a) emitentului i-a fost retrasa aprobarea de emisiune in baza art. 7
alin. (1) lit. b);
b) portofoliul de creante nu mai indeplineste cerinta prevazuta la
art. 13 alin. (1) si nu sunt perspective ca emitentul sa asigure indeplinirea
acesteia;
c) emitentul nu-si mai indeplineste obligatiile de plata catre
detinatorii de obligatiuni ipotecare, ce decurg dintr-o emisiune de
obligatiuni ipotecare.
(2) In cazul deschiderii procedurii falimentului impotriva
emitentului, judecatorul-sindic va desemna, cu consultarea Bancii
Nationale a Romaniei, un administrator de portofoliu la numirea caruia
mandatul administratorului de portofoliu numit de Banca Nationala a
Romaniei inceteaza de drept. In orice stadiu al procedurii falimentului,
judecatorul-sindic il poate inlocui pe administratorul de portofoliu, pentru
motive temeinice, cu avizul sau la propunerea Bancii Nationale a
Romaniei.
(3) Administratorul de portofoliu trebuie sa indeplineasca
cerintele de experienta, reputatie, calificare si cadru organizatoric
corespunzatoare pentru realizarea managementului activelor si datoriilor si
managementului lichiditatii, potrivit reglementarilor emise de Banca
Nationala a Romaniei in aplicarea prezentei legi.
(4) Administratorul de portofoliu trebuie sa fie independent, sens
in care sunt avute in vedere criteriile prevazute de Legea societatilor
nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru
desemnarea administratorului independent.
(5) Banca Nationala a Romaniei poate inlocui administratorul de
portofoliu, daca acesta nu actioneaza in conformitate cu prevederile legii si
cu reglementarile aplicabile ori cu instructiunile si dispozitiile date de
Banca Nationala a Romaniei sau in cazul in care nu mai indeplineste
conditiile prevazute la alin. (3) si (4). Instructiunile si dispozitiile se emit
prin ordin al guvernatorului, prim-viceguvernatorului sau
viceguvernatorilor Bancii Nationale a Romaniei.
(6) La momentul numirii administratorului de portofoliu, in
conformitate cu prevederile alin. (1) si (2), Banca Nationala a Romaniei
sau, dupa caz, judecatorul-sindic stabileste si remuneratia acestuia, care se
plateste din incasarile aferente portofoliului de creante.
(7) Administratorul de portofoliu actioneaza sub supravegherea
Bancii Nationale a Romaniei, in cazul prevazut la alin. (1), respectiv sub
controlul judecatorului-sindic, in cazul prevazut la alin. (2).
(8) Administratorul de portofoliu coopereaza si asigura schimbul
de informatii cu lichidatorul judiciar pe parcursul procedurii falimentului
emitentului.
(9) Administratorul de portofoliu are obligatia de a raporta lunar
agentului informatiile de care acesta are nevoie in vederea respectarii
atributiilor prevazute la art. 22 alin. (2).
Art. 41 Administratorul de portofoliu are dreptul la
rambursarea tuturor cheltuielilor facute cu administrarea portofoliului de
creante respectiv si are prioritate la distributia sumelor rezultate din
realizarea creantelor din portofoliul de creante, in raport cu detinatorii de
obligatiuni ipotecare.
Art. 42 (1) Administratorul de portofoliu urmareste realizarea
drepturilor detinatorilor de obligatiuni ipotecare, in conformitate cu
prevederile art. 43 – 47.
(2) Emitentul, in cazul numirii administratorului de portofoliu
potrivit prevederilor art. 40 alin. (1), respectiv lichidatorul judiciar, in
cazul numirii administratorului de portofoliu potrivit prevederilor art. 40
alin. (2), acorda sprijinul necesar administratorului de portofoliu.
Sectiunea 3 - Administrarea portofoliului de creante
Art. 43 (1) De la data numirii administratorului de portofoliu,
elementele componente ale portofoliului de creante, inscrise in Registrul
de evidenta interna si sumele aferente acestora colectate de catre emitent
incepand cu aceasta data sunt sub controlul exclusiv al administratorului
de portofoliu.
(2) Toate actele si operatiunile efectuate de emitent sau de
lichidatorul judiciar cu privire la orice creanta afectata garantarii
obligatiunilor ipotecare ale emitentului, ulterior numirii administratorului
de portofoliu, sunt nule. Actele si operatiunile efectuate in ziua numirii
administratorului de portofoliu sunt considerate ca fiind facute dupa
numirea acestuia.
(3) Administratorul de portofoliu este responsabil cu tinerea si
publicarea Registrului de evidenta interna a portofoliului de creante.
(4) Administratorul de portofoliu este responsabil pentru
raportarea cerintelor prevazute la art. 8 alin. (5), art. 13 alin. (1), (2) si (4)
si art. 36.
Art. 44 (1) In vederea realizarii creantelor detinatorilor de
obligatiuni ipotecare in cuantumul si la termenele prevazute in prospect
ori, dupa caz, in documentul de oferta care atesta conditiile emisiunii si
distribuirii sumelor cuvenite acestora, administratorul de portofoliu va
putea:
a) sa continue colectarea sumelor datorate de debitorii creantelor
din portofoliul de creante, inclusiv prin restructurarea sau executarea silita
a creantelor in caz de neindeplinire a obligatiilor de catre debitorii
respectivi;
b) sa transfere obligatiile asumate de catre emitent fata de
detinatorii de obligatiuni ipotecare catre un alt emitent, impreuna cu
portofoliul de creante aferent;
c) sa desfasoare orice alte activitati necesare in vederea realizarii
creantelor din portofoliul de creante.
(2) In aplicarea prevederilor alin. (1) lit. b), administratorul de
portofoliu trebuie sa se asigure ca emitentul care preia prin transfer
obligatiile asumate fata de detinatorii de obligatiuni ipotecare impreuna cu
portofoliul de creante aferent a obtinut aprobarea prealabila a Bancii
Nationale a Romaniei, in conformitate cu prevederile art. 20 alin. (2).
Transferul este supus formalitatilor de publicitate prevazute la art. 9
alin. (3).
(3) Administratorul de portofoliu are obligatia de a consulta
Banca Nationala a Romaniei inainte de a se angaja in urmatoarele
operatiuni:
a) amanarea scadentei obligatiunilor ipotecare;
b) vanzarea unei parti sau in integralitate a portofoliului de
creante;
c) obtinerea de noi finantari care sa acopere deficitul temporar de
lichiditate, pe baza portofoliului de creante care garanteaza obligatiunile
ipotecare;
d) accelerarea platii obligatiunilor ipotecare.
(4) La solicitarea administratorului de portofoliu, formulata
potrivit alin. (3), Banca Nationala a Romaniei comunica acestuia opinia sa
privind masura in care, prin realizarea operatiunilor propuse, se mai
asigura indeplinirea cerintei prevazute la art. 8 alin. (5).
Sectiunea 4 - Accelerarea executarii obligatiilor
Art. 45 Administratorul de portofoliu poate supune aprobarii
adunarii generale a detinatorilor de obligatiuni ipotecare accelerarea platii
obligatiunilor garantate si, in acest sens, cesionarea creantelor din
portofoliul de creante catre un tert, care este abilitat conform legii sa
desfasoare cu titlu profesional activitati de acordare de credite pentru
investitii imobiliare.
Art. 46 Distribuirea sumelor rezultate din cesionarea
creantelor potrivit art.45 se face potrivit urmatoarei ordini de preferinta:
a) creantele reprezentand cheltuieli facute de catre
administratorul de portofoliu cu vanzarea, remuneratia acestuia si
remuneratia agentului;
b) creantele aferente finantarilor acordate emitentului in vederea
acoperirii deficitului temporar de lichiditate;
c) creantele rezultand din detinerea obligatiunilor ipotecare, pro
rata, indiferent de vechimea si scadenta emisiunilor de obligatiuni
ipotecare si creantele contrapartidelor in contractele ce stau la baza
instrumentelor financiare derivate incluse in portofoliul de creante;
d) creantele creditorilor emitentului, potrivit prevederilor art. 49
alin. (3), ce nu au fost acoperite integral la inchiderea provizorie a
procedurii falimentului, in ordinea prevazuta de Legea nr. 85/2014.
Art. 47 (1) In cazul in care sumele rezultate din cesionarea
creantelor potrivit art. 45 sunt insuficiente pentru plata obligatiilor
emitentului, recalculate la zi, fata de detinatorii de obligatiuni ipotecare,
acestia se vor putea indrepta, pentru diferenta, asupra patrimoniului
emitentului, in concurs cu ceilalti creditori chirografari ai acestuia, potrivit
prevederilor art. 234 din Legea nr. 85/2014.
(2) Prin derogare de la prevederile Sectiunii a 7-a – Falimentul si
lichidarea activelor din cap. I al Titlului II din Legea nr. 85/2014,
lichidatorul judiciar desemnat de judecatorul-sindic va inscrie in tabelul de
creante diferenta prevazuta la alin.(1), reprezentand creante neacoperite ale
detinatorilor de obligatiuni ipotecare. Inscrierea in tabel se va face in orice
stadiu al procedurii de lichidare a emitentului, la cererea administratorului
de portofoliu, pe baza situatiei centralizate comunicate de acesta, dupa
finalizarea operatiunilor prevazute la art. 46 lit. a) - c).
Sectiunea 5 - Dispozitii speciale privind falimentul emitentilor
Art. 48 (1) Pentru satisfacerea tuturor obligatiilor ce ii
incumba emitentului fata de detinatorii de obligatiuni ipotecare, in baza
prezentei legi si a prospectului ori, dupa caz, a documentului de oferta care
atesta conditiile emisiunii, portofoliul de creante cu care sunt garantate
obligatiunile ipotecare reprezinta o masa patrimoniala autonoma, distincta
de patrimoniul emitentului supus procedurii de lichidare si nu este, in
niciun fel, afectat de nicio procedura de lichidare a bunurilor emitentului.
Contractele de vanzare-cumparare incheiate cu nerespectarea acestor
prevederi sunt lovite de nulitate absoluta.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) si ale art. 43 alin. (2),
portofoliul de creante poate fi inclus de catre lichidatorul judiciar intr-o
tranzactie privind cumpararea de active si asumarea de pasive de catre un
tert, cu conditia intrunirii cumulative a urmatoarelor cerinte:
a) cel mai recent raport lunar prevazut la art. 209 lit. k) din Legea
nr. 85/2014, aprobat de judecatorul-sindic, sa prevada plata anticipata a
obligatiilor emitentului, recalculate la zi, fata de detinatorii de obligatiuni
ipotecare, anterior vanzarii portofoliului de creante, precum si sursele din
care se va face plata anticipata;
b) administratorul de portofoliu sa comunice lichidatorului
judiciar accelerarea platii obligatiunilor ipotecare in conditiile prevazute in
raportul lichidatorului judiciar, accelerare care a fost aprobata de adunarea
generala a detinatorilor de obligatiuni ipotecare cu 2/3 din voturile
exprimate.
(3) Administratorul de portofoliu intocmeste si transmite lunar
lichidatorului judiciar si judecatorului-sindic raportul privind stadiul
indeplinirii atributiilor sale, care include informatii referitoare la sumele
obtinute din administrarea portofoliului de credite, la distribuirile catre
detinatorii de obligatiuni ipotecare si la alte cheltuieli efectuate.
Art. 49 (1) In situatia in care procedura falimentului se
finalizeaza inainte de a se fi epuizat activitatea de administrare a
portofoliului de creante garantand emisiuni de obligatiuni ipotecare ale
emitentului, lichidatorul judiciar intocmeste un raport de inchidere
provizorie, cu indicarea expresa a titularilor si a cuantumului creantelor
neacoperite. Pe baza acestui raport tribunalul pronunta o hotarare de
inchidere provizorie, care va mentiona inclusiv titularii si cuantumul
creantelor neacoperite.
(2) De la data pronuntarii hotararii de inchidere provizorie,
administratorul de portofoliu continua activitatile necesare in vederea
realizarii creantelor din portofoliul de creante si rambursarii sumelor
cuvenite detinatorilor de obligatiuni ipotecare.
(3) Orice sume generate de portofoliul de creante, ramase dupa
acoperirea integrala a drepturilor detinatorilor de obligatiuni ipotecare,
sunt depuse de catre administratorul de portofoliu in contul deschis pe
numele emitentului in faliment, pentru a fi distribuite creditorilor ale caror
creante nu au fost acoperite integral la inchiderea provizorie a procedurii
falimentului, in ordinea prevazuta la art. 234 din Legea nr. 85/2014.
(4) Distribuirea sumelor prevazute la alin. (3) se face de catre
lichidatorul judiciar numai dupa ce acesta constata ca s-a incheiat
activitatea de administrare a portofoliului de creante afectat garantarii
obligatiunilor ipotecare ale emitentului, prin raportul supus aprobarii
judecatorului-sindic.
(5) Pentru titularii creantelor indicate in hotararea de inchidere
provizorie a procedurii falimentului, termenul legal de prescriptie in care
acestia pot solicita sumele ce le revin potrivit alin. (3) se suspenda pana la
notificarea acestora cu privire la existenta unor sume ramase nedistribuite
dupa acoperirea drepturilor detinatorilor de obligatiuni ipotecare.
Capitolul VI - Dizolvarea emitentului
Art. 50 (1) Pe durata existentei obligatiunilor ipotecare emise
conform prezentei legi, adunarea generala a actionarilor emitentului poate
hotari dizolvarea acestuia numai daca, anterior luarii acestei hotarari,
emitentul a transferat portofoliul de creante si obligatiile asumate fata de
detinatorii de obligatiuni ipotecare catre un alt emitent, cu aprobarea
prealabila a agentului si a Bancii Nationale a Romaniei.
(2) Hotararea luata cu incalcarea prevederilor alin. (1) nu
produce efecte.
Capitolul VII - Secretul bancar si protectia datelor cu caracter personal
Art. 51 (1) In legatura cu indeplinirea atributiilor prevazute in
prezenta lege, agentului, reprezentantului detinatorilor de obligatiuni
ipotecare si administratorului de portofoliu li se aplica in mod
corespunzator dispozitiile privind secretul profesional in domeniul bancar
cuprinse in cap. II din Titlul II al Partii I din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 99/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Furnizarea de informatii de natura secretului bancar
agentului, reprezentantului detinatorilor de obligatiuni ipotecare si
administratorului de portofoliu sau unui tert caruia ii este transferat
portofoliul de creante, partial sau in intregime, nu se considera o incalcare
a obligatiei de pastrare a secretului bancar.
Art. 52 Prelucrarea de date cu caracter personal in legatura cu
creantele din portofoliul de creante de catre agent, administratorul de
portofoliu sau orice tert caruia ii sunt transferate obligatiile emitentului
fata de detinatorii de obligatiuni ipotecare si/sau portofoliul de creante
aferent, partial sau in intregime, se efectueaza in vederea realizarii unui
interes legitim, cu respectarea prevederilor Legii nr. 677/2001 pentru
protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal
si libera circulatie a acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare.
Capitolul VIII - Sanctiuni
Art. 53 (1) Banca Nationala a Romaniei este competenta sa
aplice sanctiuni administrative emitentilor, persoanelor care asigura
conducerea si/sau administrarea acestora, agentilor, administratorilor de
portofoliu care isi exercita atributiile sub supravegherea sa.
(2) Se sanctioneaza potrivit prevederilor prezentei legi
urmatoarele fapte, daca acestea nu sunt savarsite in astfel de conditii incat,
potrivit legii penale, sa constituie infractiune:
a) emiterea de obligatiuni ipotecare de catre o institutie de credit,
fara obtinerea aprobarii necesare in acest sens sau dupa retragerea acesteia,
cu nerespectarea in acest fel a obligatiei prevazute la art. 4;
b) emiterea de obligatiuni ipotecare de catre emitent in alte
conditii decat cele prevazute in aprobare;
c) nerespectarea de catre emitent a cerintelor referitoare la
structurarea portofoliului de creante afectat garantarii obligatiunilor
ipotecare, prevazute la art. 8 - 17;
d) nerespectarea de catre emitent a cerintelor de eligibilitate a
creantelor incluse in portofoliul de creante afectat garantarii obligatiunilor
ipotecare, cu incalcarea prevederilor art. 18;
e) nerespectarea de catre emitent a cerintelor referitoare la tinerea
Registrului de evidenta interna, prevazute la art. 19;
f) neindeplinirea de catre agent a atributiilor sale, prevazute la
art. 22;
g) nerespectarea de catre emitent a obligatiilor de transparenta,
prevazute la art. 36;
h) nerespectarea de catre emitent a obligatiilor de raportare
prevazute la art. 14 alin. (5) si art. 22 alin. (5) sau a obligatiei privind
furnizarea de informatii catre Banca Nationala a Romaniei, prevazuta la
art. 20 alin. (5);
i) nerespectarea de catre emitent a cerintelor privind utilizarea
instrumentelor derivate, prevazute la art. 14 si art. 18 alin. (8);
j) neindeplinirea de catre administratorul de portofoliu a
atributiilor care ii revin potrivit prevederilor art. 40 - 49;
k) nerespectarea de catre persoanele prevazute la alin. (1) a
reglementarilor, masurilor, instructiunilor si dispozitiilor Bancii Nationale
a Romaniei date in aplicarea prezentei legi.
(3) In cazurile prevazute la alin. (2), Banca Nationala a Romaniei
are competenta de a aplica urmatoarele sanctiuni administrative:
a) avertisment;
b) amenda aplicabila persoanei juridice, pana la 10% din
valoarea totala neta a cifrei de afaceri realizata in exercitiul financiar
precedent, care include venitul brut constand din dobanzile de incasat si
alte venituri similare, venituri din actiuni si alte titluri cu randament
variabil sau fix, precum si comisioanele ori taxele de incasat astfel cum
sunt prevazute la art. 316 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013; in cazul in
care persoana juridica are calitatea de filiala a unei societati-mama, venitul
brut relevant este cel rezultat din situatiile financiare consolidate ale
societatii-mama de cel mai inalt rang, din exercitiul financiar precedent;
c) amenda aplicabila persoanelor fizice, pana la echivalentul in
lei a 5 milioane de euro la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala
a Romaniei la data intrarii in vigoare a prezentei legi;
d) retragerea aprobarii agentului si revocarea mandatului
administratorului de portofoliu.
(4) Persoanele care asigura conducerea si/sau administrarea
emitentului sunt responsabile pentru aducerea la indeplinire de catre
institutia de credit a tuturor cerintelor prevazute de prezenta lege si de
reglementarile emise in aplicarea acesteia, conform competentelor si
atributiilor lor prevazute de legislatia aplicabila si de reglementarile
interne ale institutiei de credit. In acest sens, pentru faptele prevazute la
alin. (2) lit. a) – e), g) – i) si k), sanctiunile pot fi aplicate institutiei de
credit si/sau persoanelor fizice care asigura conducerea si/sau
administrarea emitentului carora le poate fi imputata fapta, intrucat aceasta
nu s-ar fi produs daca persoanele respective si-ar fi exercitat in mod
corespunzator competentele si atributiile decurgand din functiile
incredintate.
(5) Sanctiunile administrative prevazute la alin. (3) pot fi aplicate
concomitent cu dispunerea de masuri potrivit art. 20 alin. (6) sau
independent de acestea.
(6) Sanctiunile aplicate potrivit alin. (3) trebuie sa fie eficace si
proportionale cu faptele si deficientele constatate si sa fie de natura a avea
un efect descurajant.
(7) La stabilirea tipului sanctiunii si a cuantumului amenzii,
Banca Nationala a Romaniei are in vedere toate circumstantele reale si
personale relevante ale savarsirii faptei, inclusiv urmatoarele aspecte, dupa
caz:
a) gravitatea si durata faptei;
b) gradul de vinovatie a persoanei fizice sau juridice
responsabile;
c) soliditatea financiara a persoanei fizice sau juridice
responsabile, astfel cum rezulta, de exemplu, din venitul anual al persoanei
fizice responsabile sau din cifra de afaceri totala a persoanei juridice
responsabile;
d) importanta profiturilor realizate sau a pierderilor evitate de
catre persoana fizica sau juridica responsabila, in beneficiul acesteia, in
masura in care acestea pot fi determinate;
e) prejudiciile cauzate tertilor, in masura in care pot fi
determinate;
f) gradul de cooperare a persoanei fizice sau juridice responsabile
cu Banca Nationala a Romaniei;
g) incalcarile savarsite anterior de persoana fizica sau juridica
responsabila;
h) orice consecinte ale faptei savarsite, de natura sa genereze risc
sistemic.
Art. 54 (1) Constatarea faptelor prevazute la art. 53 alin. (2),
savarsite de catre persoane si/sau entitati care isi desfasoara activitatea sub
supravegherea Bancii Nationale a Romaniei, se face de catre personalul
Bancii Nationale a Romaniei, imputernicit in acest sens.
(2) Actele prin care sunt dispuse masuri sau sunt aplicate
sanctiuni potrivit prezentei legi se emit de catre guvernatorul,
prim-viceguvernatorul sau viceguvernatorii Bancii Nationale a Romaniei,
cu exceptia masurii prevazute la art. 20 alin. (6) lit. a) a carei aplicare este
de competenta consiliului de administratie. In cazul aplicarii de sanctiuni,
actul trebuie sa cuprinda cel putin elementele de identificare a persoanei in
culpa, descrierea faptei si a circumstantelor acesteia, temeiul de drept al
aplicarii sanctiunii si sanctiunea administrativa aplicata.
Art. 55 (1) Aplicarea sanctiunilor administrative se prescrie in
termen de un an de la data constatarii faptei, dar nu mai mult de 3 ani de la
data savarsirii faptei.
(2) Amenzile incasate se fac venit la bugetul de stat.
(3) Aplicarea sanctiunilor administrative nu inlatura raspunderea
materiala, civila sau penala, dupa caz.
Capitolul IX - Dispozitii finale
Art. 56 Actele adoptate de Banca Nationala a Romaniei
conform prevederilor prezentei legi, inclusiv cele prin care s-au aplicat
sanctiuni administrative, pot fi contestate in conditiile prevazute la
art. 275-277 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si
completarile ulterioare, care se aplica in mod corespunzator.
Art. 57 Orice transfer al obligatiilor asumate de catre emitent
fata de detinatorii de obligatiuni ipotecare, impreuna cu portofoliul de
creante aferent, se va realiza doar catre un alt emitent, abilitat potrivit legii
sa emita obligatiuni ipotecare.
Art. 58 Banca Nationala a Romaniei emite in aplicarea
prezentei legi reglementarile prevazute la art. 4, art. 12 - 16, art. 18 – 22 si
art. 36 in termen de 90 de zile de la publicarea acesteia in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 59 In situatia in care debitorul cedat este consumator,
persoana fizica, astfel cum este acesta definit la art. 2 pct. 2. din Ordonanta
Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, legislatia din domeniul protectiei
consumatorilor se aplica prioritar.
Art. 60 (1) Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la
publicarea sa in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia
prevederilor art. 58, care intra in vigoare la 3 zile de la publicare.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei legi, se abroga:
a) Legea nr. 32/2006 privind obligatiunile ipotecare, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 264 din 23 martie 2006, cu
modificarile ulterioare, si
b) Capitolul V – Cesiunea creantelor ipotecare, continand
articolele 24 - 28^1, din Legea nr.190/1999 privind creditul ipotecar pentru
investitii imobiliare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 611 din 14 decembrie 1999, cu modificarile si completarile ulterioare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
|