Legea 281/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica. Lege nr. 281/2013
Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 679 din 5 noiembrie 2013
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. I Legea nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 70 din 3 februarie 2003, cu completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 1 alineatul (2), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"b) sa implice participarea activa a cetatenilor in procesul de luare a deciziilor administrative si in procesul de elaborare a actelor normative;"
2. La articolul 2 litera c), punctul 1 se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"1. sedintele si dezbaterile autoritatilor si institutiilor publice
care fac obiectul prezentei legi sunt publice, in conditiile legii;"
3. La articolul 3 litera g) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"g) minuta – documentul scris in care se consemneaza in
rezumat punctele de vedere exprimate de participanti la o sedinta publica
sau la o dezbatere publica;"
4. La articolul 3, dupa litera j) se introduce o noua litera,
lit.k), cu urmatorul cuprins:
"k) dezbatere publica – intalnirea publica, organizata conform
art. 6."
|
|
5. Alineatele (2) si (4) ale articolului 6 se modifica si vor avea
urmatorul cuprins:
(2) Anuntul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ
va fi adus la cunostinta publicului, in conditiile alin. (1), cu cel putin 30
de zile lucratoare inainte de supunerea spre avizare de catre autoritatile
publice. Anuntul va cuprinde: data afisarii, o nota de fundamentare, o
expunere de motive, un referat de aprobare privind necesitatea adoptarii
actului normativ propus, un studiu de impact si/sau de fezabilitate, dupa
caz, textul complet al proiectului actului respectiv, precum si termenul
limita, locul si modalitatea in care cei interesati pot trimite in scris
propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul
de act normativ.
..............................
(4) La publicarea anuntului autoritatea administratiei publice va
stabili o perioada de cel putin 10 zile calendaristice pentru proiectele de
acte normative prevazute la alin.(2), pentru a primi in scris propuneri,
sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ supus
dezbaterii publice."
6. La articolul 6 dupa alineatul (4) se introduc doua noi alineate, alin. (4^1) si (4^2), cu urmatorul cuprins:
"(4^1) Propunerile, sugestiile sau opiniile cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice se vor consemna intr-un registru mentionandu-se data primirii, persoana si datele de contact de la care s-a primit propunerea, opinia sau recomandarea.
(4^2) Persoanele sau organizatiile interesate care transmit in scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice vor specifica articolul sau articolele din proiectul de act normativ la care se refera mentionand data trimiterii si datele de contact ale expeditorului."
7. La articolul 6, dupa alineatul (7) se introduc doua noi alineate, alin. (7^1) si (7^2), cu urmatorul cuprins:
"(7^1) Dezbaterile publice se vor desfasura dupa urmatoarele reguli:
a) autoritatea publica responsabila, prin persoana desemnata conform alin.(5) va organiza intalnirea, va publica pe site-ul propriu si va afisa la sediu propriu alaturi de documentele mentionate la alin.(2) si modalitatea de colectare a recomandarilor, modalitatea de inscriere si luare a cuvantului, timpul alocat luarii cuvantului si orice alte detalii de desfasurare a dezbaterii publice prin care se asigura dreptul la libera exprimare al oricarui cetatean interesat;
b) dezbaterea publica se va incheia in momentul in care toti solicitantii inscrisi la cuvant si-au exprimat recomandarile cu referire concreta doar la proiectul de act normativ in discutie;
c) la dezbaterea publica vor participa obligatoriu initiatorul si/sau initiatorii proiectului de act normativ din cadrul institutiei sau autoritatii publice locale, expertii si/sau specialistii care au participat la elaborarea notei de fundamentare, a expunerii de motive, a referatului de aprobare privind necesitatea adoptarii actului normativ propus, a studiului de impact si/sau de fezabilitate, dupa caz, si a proiectului de act normativ;
d) in termen de 10 zile calendaristice de la incheierea dezbaterii publice se asigura accesul public, pe site-ul si la sediul autoritatii publice responsabile, la urmatoarele documente: minuta dezbaterii publice, recomandarile scrise colectate, versiunile imbunatatite ale proiectului de act normativ in diverse etape ale elaborarii, rapoartele de avizare,
precum si versiunea finala adoptata a actului normativ.
(7^2) Toate documentele prevazute la alin. (2) si alin. (7^1) lit. a) si d) vor fi pastrate pe site-ul autoritatii publice responsabile intr-o sectiune dedicata transparentei decizionale. Toate actualizarile in site vor mentiona obligatoriu data afisarii."
8. La articolul 6 alineatul (8) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(8) in toate cazurile in care se organizeaza dezbateri publice, acestea trebuie sa se desfasoare in cel mult 10 zile calendaristice de la publicarea datei si locului unde urmeaza sa fie organizate. Autoritatea publica in cauza trebuie sa analizeze toate recomandarile referitoare la proiectul de act normativ in discutie."
9. La articolul 13, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13 (1) Orice persoana care se considera vatamata in drepturile sale, prevazute de prezenta lege, poate face plangere potrivit dispozitiilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare."
Art. II Legea nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 70 din 3 februarie 2003, cu completarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
|