Legea 270/2010 privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Lege nr. 270/2010
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 872 din 28 decembrie 2010
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege
Art. I Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si
exercitarea profesiei de avocat, republicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 113 din 6 martie 2001, cu modificarile
si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa
cum urmeaza:
1. La articolul 1, alineatul (3) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(3) Constituirea si functionarea de barouri in afara U.N.B.R.
sunt interzise. Actele de constituire si de inregistrare ale
acestora sunt nule de drept. Nulitatea poate fi constatata si din
oficiu."
2. La articolul 5, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 5 (1) Formele de exercitare a profesiei de avocat
sunt: cabinete individuale, cabinete asociate, societati civile
profesionale sau societati profesionale cu raspundere limitata."
3. Articolul 5^1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5^1 (1) Societatea profesionala cu raspundere limitata
este o societate civila cu personalitate juridica, constituita in
conditiile prevazute de prezenta lege si de Statutul profesiei de
avocat, prin asocierea a cel putin 2 avocati definitivi, aflati in
exercitiul profesiei, indiferent daca detin sau nu ori daca apartin
sau nu unei alte forme de exercitare a profesiei.
(2) Dobandirea personalitatii juridice a societatii profesionale
cu raspundere limitata are loc la data inregistrarii la barou a
deciziei emise de catre consiliul baroului in a carui raza
teritoriala se afla sediul ei principal.
(3) Societatea profesionala cu raspundere limitata detine un
patrimoniu de afectatiune.
(4) Obligatiile si raspunderea societatii profesionale cu
raspundere limitata sunt garantate cu patrimoniul de afectatiune.
Asociatii raspund personal, numai in limita aportului social al
fiecaruia.
(5) In situatia in care societatea profesionala cu raspundere
limitata se constituie din avocati care fac parte din alte forme de
exercitare a profesiei, acestea din urma pot sa nu fie supuse
lichidarii, daca asociatii convin astfel.
(6) Forma de exercitare a profesiei din care provine
asociatul, daca este cazul, isi inceteaza activitatea profesionala
desfasurata in nume propriu pe perioada in care avocatul titular
sau, dupa caz, avocatii titulari ai acesteia au calitatea de asociat
in societatea profesionala cu raspundere limitata. Pe perioada
in care forma de exercitare a profesiei isi inceteaza activitatea
din aceasta cauza, in Tabloul avocatilor se mentioneaza
corespunzator situatia privind incetarea activitatii, in conditiile
prevazute de Statutul profesiei de avocat.
(7) In cazul prestatiilor profesionale constand in asistenta si
reprezentare juridica la instante, parchete, organe de cercetare
penala sau alte autoritati, societatea profesionala cu raspundere
limitata are obligatia de a mentiona in contractul incheiat cu
clientul numele avocatului/avocatilor ales/alesi sau
acceptat/acceptati de client sa asigure serviciul profesional,
precum si acordarea sau, dupa caz, neacordarea dreptului de
substituire.
(8) Societatea profesionala cu raspundere limitata conduce
contabilitatea in partida simpla si este supusa regimului
transparentei fiscale. Plata impozitului pe venit se face de catre
fiecare asociat, pentru venitul sau propriu."
4. La articolul 11 alineatul (1), literele a) si b) se modifica
si vor avea urmatorul cuprins:
"a) are exercitiul drepturilor civile si politice;
b) este licentiat al unei facultati de drept cu durata stabilita de
lege;".
5. La articolul 12, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 12 (1) Membrul unui barou dintr-o alta tara poate
exercita profesia de avocat in Romania, in cazul indeplinirii
conditiilor prevazute de prezenta lege."
6. La articolul 13, litera b) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"b) cel care a savarsit abuzuri prin care au fost incalcate
drepturile si libertatile fundamentale ale omului, stabilite prin
hotarare judecatoreasca, sau a savarsit abateri disciplinare
grave, sanctionate cu masura excluderii din profesie, ca
sanctiune disciplinara;".
7. Articolul 16 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16 (1) Primirea in profesie se realizeaza numai in
baza unui examen organizat de U.N.B.R., cel putin anual si la
nivel national, potrivit prezentei legi si Statutului profesiei de
avocat.
(2) Examenul pentru primirea in profesia de avocat se
sustine in cadrul Institutului National pentru Pregatirea si
Perfectionarea Avocatilor si se desfasoara in mod unitar, in
centrele teritoriale ale acestuia, avand la baza o metodologie
elaborata si aprobata de Consiliul U.N.B.R.
(3) Tematica examenului este unica la nivelul U.N.B.R., iar
selectarea subiectelor se face de comisia nationala de examen.
(4) Comisia nationala de examen este formata cu precadere
din avocati — cadre didactice universitare, care au minimum
10 ani vechime in profesia de avocat. Desemnarea acesteia se
face de Comisia permanenta a U.N.B.R., la propunerea
barourilor.
(5) Dispozitiile art. 102 alin. (2) din Legea nr. 303/2004 privind
statutul judecatorilor si procurorilor, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare, se aplica in mod corespunzator,
precum si judecatorilor de la instantele internationale."
8. Articolul 16^1 se abroga.
9. La articolul 17, dupa alineatul (2) se introduce un nou
alineat, alineatul (2^1), cu urmatorul cuprins:
"(2^1) In perioada stagiului, cu acordul avocatului indrumator,
avocatii stagiari pot urma cursuri de masterat, care sunt luate in
considerare la aprecierea formarii profesionale initiale, in
conditiile prevazute de Statutul profesiei de avocat."
10. La articolul 17, alineatul (3) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(3) Stagiul se suspenda in caz de lipsa motivata din profesie
ori in caz de incetare a indrumarii profesionale fara culpa
avocatului stagiar. Perioada de stagiu anterior efectuata se
socoteste pentru indeplinirea stagiului."
11. Articolul 19 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19 (1) Calitatea de avocat definitiv se dobandeste
in baza unui examen organizat de U.N.B.R., anual si la nivel
national, potrivit prezentei legi si Statutului profesiei de avocat
sau prin promovarea examenului de absolvire a Institutului
National pentru Pregatirea si Perfectionarea Avocatilor, in
conditiile prevazute de Statutul profesiei de avocat.
(2) Examenul de definitivare se sustine in cadrul Institutului
National pentru Pregatirea si Perfectionarea Avocatilor si se
desfasoara in mod unitar, pe centre teritoriale, avand la baza o
metodologie elaborata si aprobata de Consiliul U.N.B.R.
(3) Tematica examenului de definitivare este unica la nivelul
U.N.B.R., iar selectarea subiectelor se face de comisia nationala
de examen.
(4) Comisia nationala de examen este formata, cu
precadere, din avocati — cadre didactice universitare, care au
minimum 10 ani vechime in profesie. Desemnarea acesteia se
face de Comisia permanenta a U.N.B.R., la propunerea
barourilor.
(5) Cel care a promovat examenul de primire in profesia de
avocat si care pana la data sustinerii examenului de primire in
profesia de avocat a indeplinit functia de judecator, procuror,
notar public, consilier juridic sau jurisconsult timp de 5 ani
dobandeste calitatea de avocat definitiv, fara sustinerea
examenului de definitivare prevazut la alin. (1), cu conditia
promovarii examenului de definitivat in profesia din care provine.
(6) Dispozitiile alin. (5) se aplica si persoanelor care au
promovat examenul de intrare in profesia de avocat si care au
indeplinit functii de specialitate juridica in aparatul
Parlamentului, Administratiei Prezidentiale, Guvernului, Curtii
Constitutionale, Avocatului Poporului, Curtii de Conturi si
Consiliului Legislativ timp de 5 ani neintrerupti.
(7) Avocatul stagiar care a exercitat cel putin un mandat de
parlamentar, primar, viceprimar, presedinte de consiliu judetean
sau vicepresedinte de consiliu judetean dobandeste la cerere
calitatea de avocat definitiv.
(8) Avocatii — fosti judecatori nu pot pune concluzii la
instantele unde au functionat, iar fostii procurori si cadrele de
politie nu pot acorda asistenta juridica la unitatea de urmarire
penala la care si-au desfasurat activitatea, timp de 5 ani de la
incetarea functiei respective."
12. La articolul 20, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 20 (1) Profesia de avocat nu poate fi exercitata la
instantele, precum si la parchetele de pe langa acestea, inclusiv
la Directia Nationala Anticoruptie, Directia de Investigare a
Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, Inalta
Curte de Casatie si Justitie sau la Parchetul de pe langa Inalta
Curte de Casatie si Justitie, unde sotul avocatului sau ruda ori
afinul sau pana la gradul al treilea inclusiv indeplineste functia
de judecator sau procuror, indiferent de sectia, directia, serviciul
sau biroul in care isi desfasoara activitatea."
13. La articolul 20, dupa alineatul (2) se introduce un nou
alineat, alineatul (2^1), cu urmatorul cuprins:
"(2^1) Dispozitiile alin. (1) nu se aplica cabinetului asociat,
societatii civile sau societatii cu raspundere limitata in care este
asociat ori angajat cel caruia i se aplica interdictia mentionata la
alin. (1) si (2)."
14. La articolul 20, alineatul (3) se abroga.
15. La articolul 20, alineatul (4) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(4) Dispozitiile alin. (1) si (2) se aplica si avocatului titular,
avocatului asociat, avocatului colaborator sau salarizat in cadrul
profesiei, care se foloseste de forma de organizare profesionala
ori de raporturile de conlucrare profesionala stabilite in conditiile
legii in scopul eludarii acestor interdictii."
16. La articolul 22, dupa alineatul (1) se introduce un nou
alineat, alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Avocatii stagiari, dupa inscrierea in barou, au obligatia
sa urmeze cursurile Institutului National pentru Pregatirea si
Perfectionarea Avocatilor, in perioada de stagiu."
17. La articolul 22, dupa alineatul (2) se introduce un nou
alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Avocatul definitiv este obligat sa frecventeze formele de
pregatire profesionala continua organizate de barou, Institutul
National pentru Pregatirea si Perfectionarea Avocatilor sau de
formele de exercitare a profesiei, in conditiile prevazute de
Statutul profesiei de avocat."
18. La articolul 25, dupa alineatul (1) se introduc patru
noi alineate, alineatele (2)—(5), cu urmatorul cuprins:
"(2) Instantele sunt obligate sa verifice si sa se pronunte
asupra calitatii de reprezentant al unei persoane care se
prezinta ca avocat, exercitand acte specifice acestei profesii si
folosind insemnele profesiei de avocat.
(3) Actele specifice profesiei de avocat, efectuate in mod
public de o persoana care nu a dobandit calitatea de avocat in
conditiile prezentei legi, sunt nule daca s-a produs o vatamare
ce nu poate fi remediata in alt mod, in afara de cazul in care
modul de indeplinire a acestora a fost de natura sa produca o
eroare comuna cu privire la calitatea celui care le-a savarsit.
(4) In cazurile prevazute de prezentul articol, baroul are
dreptul la actiune in despagubiri impotriva persoanei fizice sau
juridice care exercita fara drept profesia de avocat.
(5) Sumele obtinute cu titlu de despagubiri potrivit alin. (4)
vor fi cuprinse in bugetele barourilor si vor fi folosite in mod
exclusiv pentru organizarea activitatii de pregatire profesionala
a avocatilor, in conditiile legii."
19. Articolul 31 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 31 Contestatiile si reclamatiile privind onorariile se
solutioneaza de decanul baroului. Decizia decanului poate fi
atacata la consiliul baroului, a carui hotarare este definitiva."
20. La articolul 32, dupa alineatul (3) se introduce un nou
alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) Avocatul are dreptul la recuperarea capacitatii de munca,
in conditiile prevazute de Statutul profesiei de avocat."
21. Dupa articolul 32 se introduce un nou articol,
articolul 32^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 32^1 Constituie vechime in profesia de avocat
perioada in care avocatul a exercitat functia de judecator,
procuror, notar, a indeplinit functii de specialitate juridica in
aparatul Parlamentului, Administratiei Prezidentiale, Guvernului,
Curtii Constitutionale, Avocatului Poporului, Curtii de Conturi si
Consiliului Legislativ, precum si perioada in care acesta a fost
suspendat din profesie in vederea exercitarii unei functii de
demnitate publica sau a unei functii asimilate cu functia de
demnitate publica."
22. Articolul 36 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 36 Ministerul Justitiei este obligat sa asigure spatiile
necesare in vederea desfasurarii activitatii avocatilor in sediul
instantelor judecatoresti."
23. La articolul 37, alineatul (2) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(2) Amenintarea savarsita impotriva avocatului in timpul
exercitarii profesiei si in legatura cu aceasta se pedepseste cu
inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda."
24. La articolul 37, dupa alineatul (4) se introduce un nou
alineat, alineatul (4^1), cu urmatorul cuprins:
"(4^1) In cazul infractiunilor prevazute la alin. (2) si (3),
savarsite impotriva sotului sau a unei rude apropiate a
avocatului in scop de intimidare ori de razbunare in legatura cu
exercitarea de catre avocat a profesiei, limitele speciale de
pedeapsa prevazute de lege se majoreaza cu jumatate."
25. La articolul 37, dupa alineatul (6) se introduce un nou
alineat, alineatul (6^1), cu urmatorul cuprins:
"(6^1) Avocatul nu raspunde penal pentru recomandarile si
opiniile profesionale pe care le comunica clientului sau si nici
pentru actele juridice pe care le propune clientului sau, urmate
de savarsirea de catre client a unei fapte prevazute de legea
penala. Prezentul alineat nu se aplica in cazul infractiunilor
prevazute de Codul penal la art. 155 — art. 173, art. 174 —
art. 192, art. 197 — art. 204, art. 205 — art. 206, art. 236 —
art. 244, art. 273 — art. 277, art. 279 — art. 281, art. 303 —
art. 307, art. 308 — art. 313, art. 314 — art. 316, art. 317 —
art. 330, art. 331 — art. 347, art. 348 — art. 352, art. 353 —
art. 355, art. 356 — art. 361."
26. La articolul 42, dupa alineatul (1) se introduce un nou
alineat, alineatul (2), cu urmatorul cuprins:
"(2) Actele intocmite de avocat pentru tinerea evidentelor
profesionale cerute de lege, precum si pentru legitimarea fata
de terti a calitatii de reprezentant au forta probanta deplina pana
la inscrierea in fals."
27. La articolul 49, dupa alineatul (1) se introduce un nou
alineat, alineatul (2), cu urmatorul cuprins:
"(2) In cadrul baroului isi desfasoara activitatea comisia de
cenzori si comisia de disciplina. Organizarea, functionarea,
precum si atributiile acestora sunt reglementate potrivit
Statutului profesiei de avocat."
28. La articolul 50 alineatul (2), litera b) se modifica si va
avea urmatorul cuprins:
"b) alege si revoca decanul, membrii consiliului, membrii
comisiei de cenzori si pe cei ai comisiei de disciplina. Decanul
este ales pentru un mandat de 4 ani si poate fi reales o singura
data. Decanul se alege dintre avocatii cu o vechime de minimum
10 ani in profesie;".
29. La articolul 52, alineatele (2) si (3) se modifica si vor
avea urmatorul cuprins:
"(2) In cazul in care numarul legal nu este intrunit, iar pe
ordinea de zi a sedintei nu este inclusa alegerea organelor de
conducere a baroului, prezidiul adunarii generale, de fata cu cei
prezenti, stabileste o noua adunare generala in termen de cel
mult 15 zile de la data primei convocari. Consiliul baroului are
obligatia sa indeplineasca procedura convocarii cu cel putin
7 zile inainte de data fixata.
(3) Adunarea generala convocata in conditiile alin. (2) este
legal constituita cu participarea a cel putin unei treimi din
numarul total al membrilor sai."
30. La articolul 52, alineatul (3^1) se abroga.
31. Dupa articolul 52 se introduce un nou articol,
articolul 52^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 52^1 (1) Adunarile generale de alegere a organelor de
conducere a baroului sunt legal constituite numai cu participarea
majoritatii membrilor adunarii generale a baroului.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in cazul barourilor
care au in evidenta mai mult de 500 de avocati cu drept de
exercitare a profesiei, in cazul in care, la prima convocare,
numarul legal de participanti nu este intrunit sunt aplicabile, in
mod corespunzator, dispozitiile art. 52 alin. (2) si (3).
(3) Participarea la adunarea generala de alegere a organelor
de conducere a baroului se face personal. Avocatul membru al
baroului nu poate delega exercitarea dreptului sau de vot unui
alt avocat."
32. La articolul 53, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 53 (1) Consiliul baroului este format din 5 pana la
15 membri, alesi pe o perioada de 4 ani, si care au o vechime
continua in profesie de minimum 8 ani. Decanul si prodecanul se
includ in acest numar."
33. La articolul 57, dupa alineatul (5) se introduce un nou
alineat, alineatul (6), cu urmatorul cuprins:
"(6) Folosirea fara drept a denumirilor «Barou», «Uniunea
Nationala a Barourilor din Romania», «U.N.B.R.» ori «Uniunea
Avocatilor din Romania» sau a denumirilor specifice formelor de
exercitare a profesiei de avocat de catre orice persoana fizica
sau persoana juridica, indiferent de obiectul activitatii
desfasurate de aceasta, precum si folosirea insemnelor
specifice profesiei ori purtarea robei de avocat in alte conditii
decat cele prevazute de prezenta lege constituie infractiuni si
se pedepsesc cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda."
34. La articolul 63, litera h) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"h) organizeaza examenul de primire in profesia de avocat si
de dobandire a titlului profesional de avocat definitiv, in conditiile
art. 16 si cu respectarea prevederilor Statutului profesiei de
avocat;".
35. La articolul 65 alineatul (1), dupa litera f) se introduce
o noua litera, litera g), cu urmatorul cuprins:
"g) aproba propunerile barourilor de desemnare a comisiilor
teritoriale necesare pentru sustinerea examenului de intrare si
definitivare in profesia de avocat."
36. Dupa titlul capitolului V se introduce sectiunea 1, cu
urmatorul titlu:
"SECTIUNEA 1 - Cazurile si conditiile de acordare a asistentei judiciare"
37. Articolul 68 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 68 (1) In cazurile prevazute de lege, barourile
asigura asistenta judiciara in urmatoarele forme:
a) in cauzele penale, in care apararea este obligatorie potrivit
dispozitiilor Codului de procedura penala;
b) in orice alte cauze decat cele penale, ca modalitate de
acordare a ajutorului public judiciar, in conditiile legii;
c) asistenta judiciara prin avocat, acordata la solicitarea
organelor administratiei publice locale.
(2) In cazuri de exceptie, daca drepturile persoanei lipsite de
mijloace materiale ar fi prejudiciate prin intarziere, decanul
baroului poate aproba acordarea cu titlu gratuit a asistentei de
specialitate juridica."
38. Dupa articolul 68 se introduc patru noi articole,
articolele 68^1—68^4, cu urmatorul cuprins:
"Art. 68^1 (1) In cazul in care, potrivit art. 11—19 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/2008 privind ajutorul
public judiciar in materie civila, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 193/2008, a fost incuviintata cererea
de ajutor public judiciar sub forma asistentei prin avocat, cererea
impreuna cu incheierea de incuviintare se trimit de indata
decanului baroului din circumscriptia acelei instante.
(2) Decanul baroului sau avocatul caruia decanul i-a delegat
aceasta atributie va desemna, in termen de 3 zile, un avocat
inscris in Registrul de asistenta judiciara, caruia ii transmite,
odata cu instiintarea desemnarii, incheierea prevazuta la
alin. (1). Decanul baroului are obligatia de a comunica si
beneficiarului ajutorului public judiciar numele avocatului
desemnat. Beneficiarul ajutorului public judiciar poate solicita el
insusi desemnarea unui anumit avocat, cu consimtamantul
acestuia, in conditiile legii.
Art. 68^2 (1) Avocatul desemnat potrivit art. 68^1 alin. (2) sa
acorde ajutorul public judiciar nu poate refuza aceasta sarcina
profesionala decat in caz de conflict de interese sau pentru alte
motive justificate.
(2) Refuzul nejustificat de a prelua cazul sau de a continua
executarea constituie abatere disciplinara, in conditiile legii.
(3) Refuzul nejustificat al beneficiarului sau renuntarea
unilaterala si nejustificata a acestuia la asistenta acordata de
avocatul desemnat duce la incetarea ajutorului public sub forma
asistentei prin avocat.
Art. 68^3 (1) Asistenta extrajudiciara prevazuta la art. 35
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/2008, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 193/2008, se acorda de
Serviciul de asistenta judiciara constituit la nivelul fiecarui barou,
pe baza unei cereri al carei model se aproba de Departamentul
de coordonare a asistentei judiciare, care va cuprinde mentiuni
privind obiectul si natura solicitarii de asistenta, identitatea, codul
numeric personal, domiciliul si starea materiala ale solicitantului
si ale familiei sale, atasandu-se inscrisuri doveditoare ale
veniturilor acestuia si ale familiei sale, precum si dovezi cu
privire la obligatiile de intretinere sau de plata. Cererea va fi
insotita si de o declaratie pe propria raspundere a solicitantului,
in sensul de a preciza daca in cursul ultimelor 12 luni a mai
beneficiat de ajutor public judiciar, in ce forma, pentru ce cauza,
precum si cuantumul acestui ajutor.
(2) Dovada starii materiale a solicitantului se face, in
principal, cu urmatoarele documente:
a) adeverinta eliberata de autoritatile competente sau de
catre angajator, dupa caz, din care sa rezulte veniturile
profesionale ale solicitantului si ale celorlalti membri ai familiei
supuse, potrivit legii, impozitului pe venit, realizate in perioada
prevazuta de legislatia privind ajutorul public judiciar sau sumele
incasate cu titlu de pensie, indemnizatie de somaj sau asigurari
sociale si altele asemenea, incasate pe aceeasi perioada;
b) livretul de familie si, dupa caz, certificatele de nastere ale
copiilor;
c) certificatul de persoana cu handicap al solicitantului sau al
copilului, dupa caz;
d) declaratie pe propria raspundere din care sa reiasa ca
solicitantul si ceilalti membri ai familiei nu beneficiaza de alte
venituri suplimentare;
e) declaratie pe propria raspundere privind situatia
patrimoniala a solicitantului si a familiei sale;
f) declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca
solicitantul si/sau celalalt parinte natural ori adoptiv sau, dupa
caz, o alta persoana careia i s-a incredintat copilul in vederea
adoptiei ori care are copilul in plasament sau in plasament in
regim de urgenta ori a fost numita tutore se ocupa de cresterea
si ingrijirea copilului si ca acesta nu este incredintat sau dat in
plasament niciunui organism privat autorizat ori serviciu public
autorizat sau unei persoane juridice;
g) dovada eliberata de autoritatile competente privind situatia
bunurilor impozabile ale solicitantului sau, dupa caz, ale celorlalti
membri ai familiei;
h) alte acte necesare stabilirii dreptului la acordarea de
asistenta judiciara, potrivit legii.
(3) Cererea de acordare a asistentei extrajudiciare se
depune la serviciul de asistenta judiciara si se solutioneaza in
termen de cel mult 15 zile lucratoare de la data inregistrarii, prin
decizie de admitere ori de respingere, dupa caz.
(4) In cazul admiterii cererii de acordare a asistentei
extrajudiciare, decizia privind acordarea de asistenta judiciara
va cuprinde urmatoarele:
a) denumirea actului;
b) denumirea organului emitent;
c) temeiul legal si de fapt pentru emiterea deciziei;
d) persoana careia i se acorda asistenta extrajudiciara;
e) tipul sau forma asistentei extrajudiciare acordate;
f) data eliberarii, functia si semnatura persoanei care a
eliberat actul respectiv.
(5) In temeiul deciziei de acordare a asistentei extrajudiciare,
decanul baroului competent desemneaza un avocat din
Registrul de asistenta judiciara al baroului.
(6) Dupa posibilitati, decanul baroului poate aproba
acordarea asistentei extrajudiciare de catre un avocat ales de
persoana careia i se acorda asistenta judiciara.
(7) Decizia prevazuta la alin. (3) se comunica solicitantului
in termen de 5 zile lucratoare de la data emiterii deciziei.
(8) Decizia de respingere a cererii de acordare a asistentei
extrajudiciare poate fi contestata la consiliul baroului, in termen
de 5 zile de la comunicarea acesteia.
(9) Contestatiile formulate impotriva deciziei de respingere
se solutioneaza de consiliul baroului, cu caracter de urgenta la
prima sedinta a consiliului baroului.
Art. 68^4 Avocatul care acorda asistenta judiciara potrivit
prezentului capitol nu are dreptul sa primeasca de la client sau
de la cel aparat niciun fel de remuneratie sau de alte mijloace de
recompensa, nici chiar cu titlu de acoperire a cheltuielilor."
39. Inaintea articolului 69 se introduce sectiunea a 2-a
cuprinzand articolele 68^5 —68^13, avand urmatorul cuprins:
"SECTIUNEA 2 - Organizarea activitatii de acordare a asistentei judiciare
Art. 68^5 (1) In cadrul U.N.B.R. se organizeaza
Departamentul de coordonare a asistentei judiciare, organ cu
activitate permanenta, coordonat de un vicepresedinte al
U.N.B.R. Structura organizatorica a acestui departament se
stabileste prin decizie a Comisiei permanente a U.N.B.R.
(2) Departamentul de coordonare a asistentei judiciare emite
decizii si norme metodologice in limitele atributiilor conferite prin
prezenta lege, in conditiile si cu procedura prevazute de Statutul
profesiei de avocat.
Art. 68^6 Departamentul de coordonare a asistentei
judiciare exercita, in principal, urmatoarele atributii:
a) desfasoara conducerea metodologica a activitatii de
acordare a asistentei judiciare;
b) elaboreaza proiectul de Regulament-cadru pentru
organizarea serviciilor de asistenta judiciara;
c) propune sau, dupa caz, avizeaza proiecte de protocoale
ce se incheie cu autoritatile publice competente in scopul
obtinerii mijloacelor financiare necesare pentru organizarea
serviciilor de asistenta judiciara;
d) organizeaza Registrul national de asistenta judiciara pe
baza registrelor intocmite de barouri;
e) organizeaza si coordoneaza metodologia de plata a
onorariilor pentru asistenta judiciara acordata;
f) efectueaza controlul asupra asistentei judiciare acordate;
g) elaboreaza proiecte de acte normative in domeniul
asistentei judiciare, pe care le propune Ministerului Justitiei in
vederea promovarii;
h) stabileste, impreuna cu Ministerul Justitiei, indicii statistici,
tine evidenta statistica a sistemului de asistenta judiciara si
analizeaza informatiile necesare pentru planificarea si
coordonarea corecta a sistemului de asistenta judiciara;
i) colaboreaza cu Ministerul Justitiei pentru buna functionare
si planificarea, inclusiv din punct de vedere bugetar, a sistemului
de asistenta judiciara;
j) popularizeaza sistemul de asistenta judiciara;
k) stabileste formularistica utilizata de barouri pentru
organizarea activitatii de asistenta judiciara si extrajudiciara, in
conditiile legii;
l) reprezinta U.N.B.R. in domeniul asistentei judiciare, in
cadrul colaborarii internationale in materie, in conditiile legii sau
ale Statutului profesiei de avocat.
Art. 68^7. — In vederea organizarii activitatii de asistenta
judiciara, barourile indeplinesc urmatoarele atributii:
a) organizeaza serviciile de asistenta judiciara atat la nivelul
fiecarui barou, cat si la sediul fiecarei instante judecatoresti;
b) organizeaza si actualizeaza Registrul de asistenta
judiciara al fiecarui barou pe baza cererilor avocatilor, aprobate
de consiliul baroului;
c) desemneaza avocatii inscrisi in Registrul de asistenta
judiciara pentru acordarea asistentei judiciare, tinand cont de
experienta profesionala si de calificarea avocatului, precum si
de natura si complexitatea cazului, de celelalte desemnari ale
acestuia potrivit prezentei legi si de gradul de angajare al
acestuia;
d) efectueaza controlul asupra acordarii asistentei judiciare
de catre avocatii din cadrul baroului;
e) organizeaza si executa programe de popularizare a
sistemului de asistenta judiciara;
f) indeplinesc orice alte atributii prevazute de lege sau de
Regulamentul-cadru pentru organizarea serviciilor de asistenta
judiciara.
Art. 68^8 (1) Baroul organizeaza serviciile de asistenta
judiciara la sediile tuturor instantelor judecatoresti din judet, in
spatii destinate exclusiv desfasurarii acestei activitati, care se
pun la dispozitie, in mod obligatoriu si cu titlu gratuit de
Ministerul Justitiei sau, dupa caz, de autoritatile administratiei
publice locale.
(2) Serviciile de asistenta prevazute la alin. (1) sunt conduse
de un avocat definitiv, numit de consiliul baroului, si sunt
coordonate de un membru al consiliului. Organizarea,
functionarea si atributiile serviciilor de asistenta judiciara se
realizeaza potrivit regulamentului aprobat de consiliul baroului,
in baza Regulamentului-cadru pentru organizarea serviciilor de
asistenta judiciara, aprobat de Consiliul U.N.B.R.
Art. 68^9. — (1) Fiecare barou organizeaza Registrul de
asistenta judiciara in care sunt inscrisi avocatii ce pot fi
desemnati pentru acordarea asistentei judiciare si a asistentei
extrajudiciare.
(2) Registrul este public, se pastreaza pe suport hartie si in
format electronic si se publica pe pagina de internet a fiecarui
barou.
(3) Actualizarea Registrului de asistenta judiciara pentru
urmatorul an calendaristic se efectueaza pana la sfarsitul lunii
septembrie a anului calendaristic precedent.
(4) In cazuri exceptionale, in Registrul de asistenta judiciara
pot fi operate modificari si in cursul anului, potrivit procedurii
prevazute pentru inscrierea in registru.
(5) U.N.B.R. organizeaza Registrul national de asistenta
judiciara, constituit din registrele de asistenta judiciara ale tuturor
barourilor.
(6) Registrul national de asistenta judiciara se publica pe
pagina de internet a U.N.B.R. si se actualizeaza in mod automat
odata cu actualizarea datelor din registrul fiecarui barou.
Art. 68^10 (1) Pentru inscrierea in Registrul de asistenta
judiciara, avocatul depune o cerere la baroul din care face parte.
(2) Cererea prevazuta la alin. (1) se completeaza conform
formularului aprobat de Departamentul de coordonare a
asistentei judiciare din cadrul U.N.B.R.
(3) Inscrierea avocatului in Registrul de asistenta judiciara
se efectueaza in baza deciziei consiliului baroului.
(4) Consiliul baroului poate, motivat, sa refuze inscrierea in
registru sau sa radieze din registru un avocat in urmatoarele
cazuri:
a) daca avocatului solicitant i s-a aplicat o sanctiune
disciplinara;
b) daca avocatul este invinuit pentru savarsirea unei
infractiuni de drept comun;
c) daca s-a constatat incalcarea repetata a dispozitiilor
prezentei legi sau calitatea inferioara a asistentei judiciare
acordate.
(5) Radierea din registru poate fi dispusa pentru o perioada
de un an, iar daca se constata savarsirea consecutiva a trei sau
a mai multor abateri de la obligatiile prevazute de prezenta lege,
radierea se poate dispune pentru o perioada de pana la 3 ani.
(6) Refuzul baroului de inscriere a avocatului solicitant in
registru, precum si masura radierii unui avocat din registru pot
fi contestate potrivit procedurii prevazute la cap. VI din prezenta
lege.
(7) Decizia de radiere din registru se aduce la cunostinta
publicului prin afisare pe pagina de internet a baroului, precum
si pe pagina de internet a U.N.B.R.
Art. 68^11 (1) Pentru asistenta judiciara acordata, avocatul
desemnat are dreptul la un onorariu stabilit de organul judiciar,
potrivit naturii si volumului activitatii desfasurate, in limitele
sumelor stabilite prin protocolul incheiat intre U.N.B.R. si
Ministerul Justitiei.
(2) Prin actul de incuviintare a asistentei judiciare, organul
judiciar stabileste si valoarea provizorie a onorariului avocatului.
(3) Dupa acordarea asistentei judiciare, avocatul intocmeste
un referat scris cu privire la prestatia avocatiala efectiva,
conform formularului aprobat de Departamentul de coordonare
a asistentei judiciare din cadrul U.N.B.R. Referatul este supus
confirmarii organului judiciar, care, in functie de volumul si
complexitatea activitatii desfasurate de avocat, precum si in
raport cu durata, tipul si particularitatile cauzei, poate dispune
mentinerea sau majorarea onorariului stabilit initial.
(4) Referatul confirmat potrivit alin. (3) se inainteaza baroului,
in vederea efectuarii formalitatilor prevazute de lege pentru plata
onorariilor.
(5) In cazul in care avocatul este sanctionat disciplinar,
potrivit art. 70 alin. (1), avocatul nu va primi onorariul in
asigurarea asistentei judiciare pentru care a fost desemnat,
pentru acel caz.
Art. 68^12 (1) Plata onorariului pentru asistenta judiciara
acordata se face lunar prin virament bancar, pe baza
documentelor pentru decontare prevazute la art. 68^11 alin. (2),
avizate de consiliul baroului.
(2) Sumele necesare pentru plata onorariilor sau, dupa caz,
a remuneratiilor pentru asistenta judiciara se vireaza, lunar, in
conditiile legii, intr-un cont distinct, deschis de fiecare barou.
Respectarea de catre barouri a destinatiei fondurilor astfel virate
face si obiect al controlului U.N.B.R., in conditiile stabilite de
Statutul profesiei de avocat.
Art. 68^13 U.N.B.R. si barourile conlucreaza cu Ministerul
Justitiei, Consiliul Superior al Magistraturii, instantele
judecatoresti, precum si cu parchetele de pe langa acestea, in
vederea desfasurarii in bune conditii a activitatii de acordare a
asistentei judiciare prevazute de prezentul capitol."
40. Articolul 69 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 69 (1) Onorariile pentru asistenta judiciara acordata
in oricare dintre formele prevazute de prezentul capitol se
stabilesc prin protocolul incheiat intre U.N.B.R. si Ministerul
Justitiei, in conditiile legii.
(2) Fondurile necesare pentru plata onorariilor prevazute la
alin. (1) se asigura potrivit art. 26 alin. (1) lit. a) din Legea
nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(3) Pentru cheltuielile curente necesare functionarii serviciilor
de asistenta judiciara din cadrul barourilor, din sumele virate
lunar pentru plata onorariilor cuvenite pentru asistenta judiciara,
fiecare barou isi constituie un fond prin retinerea a 1% din
valoarea acestor sume, aprobate si efectiv varsate. Retinerea
procentului de 1% se face la achitarea efectiva a onorariului
catre avocatul indreptatit.
(4) Onorariile pentru asistenta judiciara acordata in oricare
dintre formele prevazute de prezentul capitol, la solicitarea
organelor administratiei publice locale, se acorda din fondurile
acestor organe, in limitele sumelor stabilite prin protocol incheiat
de fiecare barou cu acestea. In lipsa protocolului, sunt aplicabile
limitele stabilite prin protocolul prevazut la art. 68^11 alin. (1)."
41. Articolul 77 se abroga.
42. La articolul 80^1, dupa alineatul (1) se introduce un
nou alineat, alineatul (2), cu urmatorul cuprins:
"(2) Dispozitiile prezentului capitol sunt aplicabile si avocatilor
care si-au obtinut calificarea profesionala in Confederatia
Elvetiana, care isi exercita profesia pe teritoriul Romaniei in
oricare din modalitatile prevazute la alin. (1)."
43. La articolul 80^6, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 80^6 (1) Autoritatea competenta romana si autoritatile
competente din statele membre de origine colaboreaza in
vederea aplicarii corespunzatoare a dispozitiilor prezentei legi,
informatiile care se obtin in cadrul acestor colaborari fiind
confidentiale. Colaborarea se poate realiza si prin intermediul
sistemului de informare in cadrul pietei interne, in conformitate
cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 49/2009
privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii si
libertatea de a furniza servicii in Romania, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 68/2010."
44. Dupa articolul 84 se introduce un nou articol,
articolul 85, cu urmatorul cuprins:
"Art. 85 Procedurile si formalitatile de autorizare
prevazute de prezenta lege pot fi indeplinite si prin intermediul
punctului de contact unic, in conformitate cu prevederile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 49/2009, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 68/2010. Prevederile
prezentului articol se aplica de la data operationalizarii punctului
de contact unic."
Art. II (1) In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare
a prezentei legi, Statutul profesiei de avocat, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 45 din 13 ianuarie
2005, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica
potrivit prevederilor prezentei legi.
(2) In termenul prevazut la alin. (1), Consiliul Uniunii
Nationale a Barourilor din Romania adopta Regulamentul-cadru
pentru organizarea serviciilor de asistenta judiciara prevazut la
Art. 68^6 lit. b) din legea nr. 51/1995, republicata, cu modificarile
si completarIle ulteriOare, precum si cu cele aduse prin prezenTa
lege.
Art. III Dispozitiile referitoare la societatile profesionale
cu raspundere limitata din Legea nr. 51/1995, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse
prin prezenta lege, intra in vigoare dupa intrarea in vigoare a
modificarilor Statutului profesiei de avocat, prevazute la art. II.
Art. IV Dispozitiile art. I pct. 7—9 se aplica si pentru
examenele aflate in desfasurare la data intrarii in vigoare a
prezentei legi.
Art. V In tot cuprinsul Legii nr. 51/1995, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, sintagma "societate civila
profesionala cu raspundere limitata" se inlocuieste cu sintagma
"societate profesionala cu raspundere limitata".
Art. VI Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si
exercitarea profesiei de avocat, republicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 113 din 6 martie 2001, cu modificarile
si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta
lege, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din
Constitutia Romaniei, republicata.
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|