Legea 265/2010 pentru modificarea OUG nr. 104/2001 privind organizarea si functionarea Politiei de Frontiera Romane si pentru abrogarea art. 4 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei. Lege nr. 265/2010
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 882 din 29 decembrie 2010
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. I Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 104/2001
privind organizarea si functionarea Politiei de Frontiera Romane,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 351 din
29 iunie 2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 81/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum
urmeaza:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1 Politia de Frontiera Romana face parte din
Ministerul Administratiei si Internelor si este institutia specializata
a statului care exercita atributiile ce ii revin cu privire la
supravegherea si controlul trecerii frontierei de stat,
prevenirea si combaterea migratiei ilegale si a faptelor specifice
criminalitatii transfrontaliere savarsite in zona de competenta,
respectarea regimului juridic al frontierei de stat, pasapoartelor
si strainilor, asigurarea intereselor statului roman pe canalul
Sulina situat in afara zonei de frontiera, in zona contigua si in
zona economica exclusiva, respectarea ordinii si linistii publice
in zona de competenta, in conditiile legii."
2. La articolul 2, litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) zona de competenta:
1. suprafata din teritoriul national constituita din zona de
frontiera, suprafata si imobilele porturilor si aeroporturilor
deschise traficului international, canalul Sulina situat in afara
zonei de frontiera, apele maritime interioare si marea teritoriala,
precum si zona contigua si zona economica exclusiva ale
Romaniei, in care Politia de Frontiera Romana isi indeplineste
atributiile prevazute de lege;
2. intreaga suprafata a teritoriului national, numai pentru
indeplinirea atributiilor privind prevenirea si combaterea
migratiei ilegale;".
3. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5 Politia de Frontiera Romana se organizeaza la
nivelul judetelor care, potrivit organizarii administrative a
teritoriului Romaniei, au ca limita frontiera de stat si/sau litoralul
Marii Negre. In judetele din interiorul tarii, in care functioneaza
aeroporturi sau porturi deschise traficului international de
persoane si marfuri, Politia de Frontiera Romana se
organizeaza la nivelul punctelor de trecere a frontierei de stat."
4. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6 Politia de Frontiera Romana are urmatoarea
structura organizatorica:
a) Inspectoratul General al Politiei de Frontiera;
b) inspectorate judetene ale politiei de frontiera, la frontiera
externa, astfel cum este definita la art. 1 lit. e) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a
Romaniei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 243/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare;
c) servicii teritoriale ale politiei de frontiera, corespondente
cu fiecare stat vecin, la frontiera interna, astfel cum este definita
la art. 1 lit. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 105/2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 243/2002,
cu modificarile si completarile ulterioare;
d) sectoare ale politiei de frontiera;
e) puncte ale politiei de frontiera;
f) institutii de invatamant pentru pregatirea si specializarea
personalului;
g) centre, birouri si puncte de contact;
h) alte unitati."
5. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12 (1) La nivel teritorial, Politia de Frontiera Romana
organizeaza inspectorate judetene, servicii teritoriale, sectoare
si alte unitati ale politiei de frontiera; in punctele de trecere a
frontierei de stat se organizeaza si functioneaza puncte ale
politiei de frontiera.
(2) In judetele care au ca limita frontiera externa se
organizeaza si functioneaza, ca unitati cu personalitate juridica,
inspectorate judetene ale politiei de frontiera. La frontiera interna
se organizeaza servicii teritoriale ale politiei de frontiera,
corespondente cu fiecare stat vecin.
(3) In cadrul inspectoratelor judetene se organizeaza si
functioneaza, la nivel teritorial, sectoare ale politiei de frontiera.
(4) La frontiera pe apa si la tarmul Marii Negre, in cadrul
sectoarelor politiei de frontiera se organizeaza si functioneaza
componenta navala a Politiei de Frontiera Romane.
(5) Inspectoratele judetene ale politiei de frontiera si
sectoarele politiei de frontiera sunt conduse de un sef, ajutat de
adjuncti.
(6) Sefii inspectoratelor judetene ale politiei de frontiera sunt
numiti si eliberati din functie prin ordin al ministrului administratiei
si internelor, la propunerea inspectorului general al
Inspectoratului General al Politiei de Frontiera, cu avizul
consultativ al prefectului.
(7) Adjunctii sefilor inspectoratelor judetene ale politiei de
frontiera sunt numiti si eliberati din functie de inspectorul general
al Inspectoratului General al Politiei de Frontiera, la propunerea
sefilor inspectoratelor judetene ale politiei de frontiera, in
conditiile legii.
(8) Sefii sectoarelor politiei de frontiera, adjunctii acestora,
precum si sefii punctelor politiei de frontiera rutiere, feroviare si
portuare sunt numiti si eliberati din functie de sefii
inspectoratelor judetene ale politiei de frontiera, in conditiile legii.
(9) Sefii serviciilor teritoriale sunt numiti si eliberati din functie
de inspectorul general al Inspectoratului General al Politiei de
Frontiera, in conditiile legii.
(10) Sefii punctelor politiei de frontiera aeroportuare, sefii
centrelor, birourilor, punctelor de contact si directorii institutiilor
de invatamant pentru pregatirea si specializarea personalului
sunt numiti si eliberati din functie de inspectorul general al
Inspectoratului General al Politiei de Frontiera, in conditiile legii.
(11) Adjunctii directorilor institutiilor de invatamant pentru
pregatirea si specializarea personalului sunt numiti si eliberati
din functie de inspectorul general al Inspectoratului General al
Politiei de Frontiera, la propunerea directorilor institutiilor de
invatamant pentru pregatirea si specializarea personalului."
6. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14 (1) Inspectoratele judetene ale politiei de frontiera
au la nivel teritorial ca structuri de executie sectoare care au
competenta teritoriala limitata.
(2) Locul de dispunere si zona de competenta teritoriala ale
sectorului se stabilesc prin dispozitie a inspectorului general al
Inspectoratului General al Politiei de Frontiera.
(3) Sectorul se organizeaza pe compartimente, ture si
echipaje, conform specificului activitatilor, potrivit dispozitiei
inspectorului general al Inspectoratului General al Politiei de
Frontiera."
7. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21 (1) In zona de competenta, la frontiera externa,
Politia de Frontiera Romana are urmatoarele atributii generale:
a) executa supravegherea si controlul la trecerea frontierei
de stat a Romaniei, previne si combate migratia ilegala si
criminalitatea transfrontaliera in zona de competenta, precum si
orice alta incalcare a regimului juridic al frontierei de stat;
b) apara viata, integritatea corporala si libertatea
persoanelor, proprietatea publica si privata, celelalte drepturi si
interese legitime ale cetatenilor si comunitatii;
c) realizeaza controlul documentelor pentru trecerea
frontierei de stat in punctele de trecere deschise traficului
international, la intrarea in si la iesirea din zonele libere, in
punctele de mic trafic si treceri simplificate sau in alte locuri,
dupa caz, potrivit legii;
d) asigura derularea fluenta, corecta si civilizata a traficului
de calatori si marfuri prin punctele de trecere a frontierei de stat,
impreuna cu celelalte autoritati care au, potrivit legii, competente
de control privind trecerea frontierei de stat;
e) asigura controlul trecerii peste frontiera de stat, in
conditiile legii, a armelor, munitiilor, armelor de panoplie si de
autoaparare, munitiilor aferente acestora, substantelor explozive
si a dispozitivelor incarcate cu substante toxice ori radioactive;
f) supravegheaza, prin observare directa permanenta, spatiul
aerian adiacent frontierei de stat si marii teritoriale;
g) asigura aplicarea prevederilor tratatelor, acordurilor,
conventiilor si protocoalelor cu privire la frontiera de stat si la
controlul trecerii frontierei, incheiate de Romania cu statele
vecine, cu alte state, cu organizatii internationale sau regionale;
h) asigura supravegherea si controlul semnelor de frontiera;
i) organizeaza si realizeaza cooperarea, in domeniile
specifice de activitate, cu organele similare ale statelor vecine,
ale altor state sau comunitati de state, conform intelegerilor bisau
multilaterale la care Romania este parte;
j) organizeaza actiuni pentru descoperirea si identificarea
persoanelor care au incalcat sau despre care se detin date ca
intentioneaza sa incalce normele regimului juridic al frontierei
de stat, precum si alte prevederi legale stabilite in competenta;
k) culege, stocheaza, prelucreaza, valorifica si face schimb
de date si informatii, in conditiile stabilite de lege pentru Politia
Romana, in scopul exercitarii atributiilor legale, cu autoritatile
publice interesate, pe baza de protocol, si cu organisme similare
din alte state, pe baza intelegerilor la care Romania este parte;
l) constata contraventiile si aplica sanctiunile
contraventionale, potrivit legii;
m) coordoneaza activitatile personalului celorlalte institutii
sau ale operatorilor economici care, potrivit legii, isi desfasoara
activitatea in punctul de trecere a frontierei de stat, in legatura
cu trecerea frontierei de stat, si urmareste respectarea legii de
catre intregul personal din punctul de trecere;
n) asigura mentinerea ordinii si linistii publice in punctele de
trecere a frontierei de stat, iar la solicitarea altor autoritati ale
statului participa la astfel de actiuni in localitatile din zona de
frontiera;
o) participa, impreuna cu alte formatiuni ale Ministerului
Administratiei si Internelor, in colaborare cu trupe ale
Ministerului Apararii Nationale, cu unitati de protectie civila si cu
alte autoritati prevazute de lege, la activitatile de salvare si
evacuare a persoanelor si bunurilor periclitate de incendii,
explozii, avarii, accidente, calamitati naturale si catastrofe,
precum si de limitare si inlaturare a urmarilor provocate de astfel
de evenimente;
p) participa, impreuna cu autoritatile teritoriale pentru
protectia mediului si cu organele de frontiera ale statelor vecine,
dupa caz, la luarea masurilor necesare pentru prevenirea
riscurilor ecologice si a producerii daunelor, precum si, in caz
de accidente care afecteaza factorii de mediu, la eliminarea
efectelor acestora;
r) efectueaza, prin laboratoarele si specialistii proprii
acreditati la nivelul Politiei de Frontiera Romane, constatari
tehnico-stiintifice dispuse conform normelor legale in vigoare;
s) organizeaza si coordoneaza, prin Punctul National de
Contact Frontex din cadrul Inspectoratului General al Politiei de
Frontiera, activitati sub egida Agentiei Europene pentru
Gestionarea Cooperarii Operative la Frontierele Externe ale
Statelor Membre ale Uniunii Europene, denumita in continuare
Agentia Frontex, pe teritoriul Romaniei, conform Regulamentului
(CE) nr. 2.007/2004 al Consiliului din 26 octombrie 2004 de
instituire a Agentiei Europene pentru Gestionarea Cooperarii
Operative la Frontierele Externe ale Statelor Membre ale Uniunii
Europene;
t) participa cu politisti de frontiera si cu echipamente tehnice
puse la dispozitia Agentiei Frontex in operatiunile/proiectele
comune organizate de catre Agentia Frontex, pentru securizarea
frontierelor externe ale Uniunii Europene;
u) desfasoara activitati pentru constatarea faptelor penale si,
prin organele de cercetare penala ale politiei judiciare din cadrul
Politiei de Frontiera Romane, efectueaza cercetari in legatura
cu acestea, conform legii;
v) exercita orice alte atributii stabilite prin lege.
(2) In zona de competenta pe apa, la frontiera externa, Politia
de Frontiera Romana are urmatoarele atributii specifice:
a) supravegheaza si asigura respectarea drepturilor statului
roman in apele din zona de competenta;
b) previne si combate pirateria, actiunile teroriste si faptele
circumscrise crimei organizate in apele aflate sub jurisdictia
statului roman;
c) executa, direct sau impreuna cu autoritatea vamala,
controlul navelor si al ambarcatiunilor despre care se detin date
si informatii ca desfasoara activitati ilegale in zona de
competenta ori sunt surprinse desfasurand asemenea activitati;
d) executa controlul navelor si al ambarcatiunilor, impreuna
cu unitatile teritoriale pentru protectia mediului, in caz de
evacuare a apelor uzate in emisar sau in caz de producere a
unei poluari accidentale;
e) participa la supravegherea, controlul si asigurarea
protectiei si conservarii fondului cinegetic si piscicol natural, prin
prevenirea si combaterea vanatului si pescuitului ilegal, precum
si a exploatarii ilegale a altor resurse biologice si nebiologice din
apele aflate in zona de competenta;
f) cauta navele aflate in pericol in apele din zona de
competenta si in marea libera si participa la salvarea echipajelor
acestora in caz de necesitate, iar la solicitare desfasoara actiuni
de salvare a navelor si a incarcaturii lor, conform dreptului
maritim international;
g) executa supravegherea si participa la controlul pentru
respectarea normelor privind ordinea si siguranta navigatiei in
apele din zona de competenta si in porturi, in colaborare cu
organele zonale ale capitaniilor de port;
h) interzice, direct sau cu participarea, la cerere, a unitatilor
de nave ale Ministerului Apararii Nationale, accesul navelor
straine in anumite zone, sectoare sau raioane ale marii
teritoriale si cailor navigabile fluviale aflate sub jurisdictia statului
roman, prin suspendarea temporara a dreptului de trecere
inofensiva, conform legii;
i) asigura protectia si participa la apararea obiectivelor de
importanta deosebita aflate in apele din zona de competenta,
in colaborare cu unitatile de nave ale Ministerului Apararii
Nationale, cu alte forte, in conformitate cu planurile aprobate din
timp.
(3) In zona de competenta la frontiera interna, Politia de
Frontiera Romana are urmatoarele atributii:
a) asigura cooperarea transfrontaliera si schimbul de date si
informatii cu structurile similare din statele vecine, conform
acordurilor de frontiera, si deruleaza actiuni ce au ca scop
asigurarea respectarii acordurilor/tratatelor de frontiera;
b) coordoneaza misiunile derulate pe linia supravegherii si
controlului frontierelor, la un nivel specializat, in cazul in care
Romania decide reintroducerea controalelor la frontierele
interne, conform normelor prevazute in Regulamentul (CE)
nr. 562/2006 al Parlamentului European si al Consiliului din
15 martie 2006 de instituire a unui Cod comunitar privind regimul
de trecere a frontierelor de catre persoane (Codul frontierelor
Schengen);
c) coordoneaza si asigura aplicarea prevederilor
documentelor bilaterale incheiate cu statele vecine pe linia
marcarii liniei de frontiera, protectiei, intretinerii si reconstituirii
culoarului si semnelor de frontiera;
d) centralizeaza, la nivel teritorial, datele statistice privind
migratia ilegala si coordoneaza, cu celelalte structuri in
domeniu, activitatile desfasurate pe aceasta linie;
e) asigura, potrivit cadrului legal privind cooperarea
politieneasca internationala, efectuarea schimbului operativ de
date si informatii in domeniul transfrontalier prin centrele,
birourile si punctele comune de contact constituite in baza
tratatelor internationale;
f) participa cu politisti de frontiera in cadrul operatiunilor/
proiectelor comune organizate de catre Agentia Frontex."
8. Articolul 22 se abroga.
9. La articolul 23, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23 (1) Ministrul administratiei si internelor, cu avizul
procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de
Casatie si Justitie, desemneaza politisti de frontiera care au
calitatea de organe de cercetare penala ale politiei judiciare, in
conditiile legii."
10. La articolul 24, alineatele (1) si (3) vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 24 (1) In punctele de trecere a frontierei de stat, in
Apele de frontiera de la frontiera externa, pe canalul SuLIna si
bratul Tulcea, in apele maritime interioare, marea teritoriala, in
zona contigua si in zona economica exclusiva, Organele de
cercetare penala ale politiei judiciare din cadrul Politiei de
FronTiera Romane efectueaza urmarirea penala pentru orice
infractiune de frontiera, care nu este data in mod obligatoriu,
prin lege, in competenta altor organe de urmarire penala.
...................................................
(3) Atunci cand anumite acte de urmarire penala in cazul
infractiunilor de frontiera trebuie sa fie efectuate in afara razei
teritoriale in care se face urmarirea, prin exceptie de la
prevederile alin. (1), organele de cercetare penala ale politiei
judiciare din cadrul Politiei de Frontiera Romane pot sa
efectueze ele insele aceste acte pe intregul teritoriu national."
Art. II La articolul 4, alineatul (4) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a
Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 352 din 30 iunie 2001, aprobata cu modificari prin Legea
nr. 243/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se
abroga.
Art. III Prevederile prezentei legi intra in vigoare la data
eliminarii controalelor la frontierele interne, stabilita prin decizie
a Consiliului Uniunii Europene, cu exceptia prevederilor art. I
pct. 2 cu referire la art. 2 lit. a) pct. 2, ale art. I pct. 5 cu referire
la art. 12 alin. (8), (10) si (11), ale art. I pct. 7 cu referire la art. 21
alin. (1) lit. s) si t) si ale art. I pct. 9 cu referire la art. 23 alin. (1).
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din
Constitutia Romaniei, republicata.
|