Legea 225/2016 pentru modificarea si completarea Legii serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 942 din 23 noiembrie 2016
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. I Legea serviciilor comunitare de utilitati publice
nr. 51/2006, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 121
din 5 martie 2013, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si
se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 1, litera d) a alineatului (2) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"d) alimentarea cu energie termica in sistem centralizat;"
2. La articolul 1, litera g) a alineatului (2) se abroga.
3. La articolul 1, litera h) a alineatului (2), alineatul (3), partea
introductiva si literele h)-j) si l) ale alineatului (4) se modifica si vor
avea urmatorul cuprins:
"h) transportul public local de calatori.
(3) Prevederile prezentei legi se aplica serviciilor comunitare de
utilitati publice prevazute la alin. (2), infiintate, organizate si
furnizate/prestate la nivelul comunelor, oraselor, municipiilor, judetelor,
municipiului Bucuresti si, dupa caz, in conditiile legii, la nivelul
subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor sau la nivelul
asociatiilor de dezvoltare intercomunitara, sub conducerea, coordonarea,
controlul si responsabilitatea autoritatilor administratiei publice locale.
(4) Serviciile de utilitati publice fac obiectul unor obligatii specifice
de serviciu public in scopul asigurarii unui nivel ridicat al calitatii sigurantei
si accesibilitatii, egalitatii de tratament, promovarii accesului universal si a
drepturilor utilizatorilor si au urmatoarele particularitati:
h) sunt in responsabilitatea autoritatilor administratiei publice
locale;
i) sunt organizate pe principii economice si de eficienta in conditii
care sa le permita sa-si indeplineasca misiunile si obligatiile specifice de
serviciu public;
|
|
j) modalitatea de gestiune este stabilita prin hotarari ale autoritatilor
deliberative ale administratiei publice locale;
.......
l) recuperarea costurilor de exploatare si de investitie se face prin
preturi si tarife sau taxe si, dupa caz, din alocatii bugetare. Masura poate
implica elemente de natura ajutorului de stat, situatie in care autoritatile
administratiei publice locale solicita avizul Consiliului Concurentei."
4. La articolul 2, litera a) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"a) asociatie de dezvoltare intercomunitara avand ca scop serviciile
de utilitati publice - asociatia de dezvoltare intercomunitara definita potrivit
prevederilor Legii administratiei publice locale nr. 215/2001, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, avand ca obiectiv infiintarea,
organizarea, reglementarea, finantarea, exploatarea, monitorizarea si
gestionarea in comun a serviciilor de utilitati publice furnizate/prestate pe
raza de competenta a unitatilor administrativ-teritoriale membre, precum si
realizarea in comun a unor proiecte de investitii publice de interes zonal ori
regional destinate infiintarii, modernizarii si/sau dezvoltarii, dupa caz, a
sistemelor de utilitati publice aferente acestor servicii;"
5. La articolul 2, litera c) se abroga.
6. La articolul 2, literele e), g), h), j), k), o)-r) se modifica si vor
avea urmatorul cuprins:
"e) delegarea gestiunii unui serviciu de utilitati publice - actiunea prin
care o unitate administrativ-teritoriala atribuie unuia sau mai multor
operatori, in conditiile prezentei legi, furnizarea/prestarea unui serviciu ori a
unei activitati din sfera serviciilor de utilitati publice a carui/carei
raspundere o are. Delegarea gestiunii unui serviciu/unei activitati de utilitati
publice implica operarea propriu-zisa a serviciului/activitatii, punerea la
dispozitie a sistemului de utilitati publice aferent serviciului/activitatii
delegat/delegate, precum si dreptul si obligatia operatorului de a administra
si exploata sistemul de utilitati publice respectiv. Delegarea gestiunii poate
fi efectuata si de asociatiile de dezvoltare intercomunitara avand ca scop
serviciile de utilitati publice, in numele si pe seama unitatilor
administrativ-teritoriale membre, in baza unui mandat special acordat de
acestea;
.......
g) operator de servicii de utilitati publice, denumit si
operator - persoana juridica de drept public sau de drept privat cu capital
public, privat sau mixt, inregistrata in Romania, intr-un stat membru al
Uniunii Europene ori in alt stat, care asigura nemijlocit furnizarea/prestarea,
in conditiile reglementarilor in vigoare, a unui serviciu de utilitati publice
sau a uneia sau mai multor activitati din sfera serviciilor de utilitati publice;
h) operator regional - operatorul societate reglementata de
Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, cu capital social integral al unora sau al tuturor unitatilor
administrativ-teritoriale membre ale unei asociatii de dezvoltare
intercomunitara avand ca scop serviciile de utilitati publice. Operatorul
regional asigura furnizarea/prestarea serviciului/activitatii de utilitati
publice pe raza de competenta a unitatilor administrativ-teritoriale asociate,
exploatarea sistemelor de utilitati publice aferente acestora, precum si
implementarea programelor de investitii publice de interes zonal ori
regional destinate infiintarii, modernizarii si/sau, dupa caz, dezvoltarii
infrastructurii tehnico-edilitare aferente acestor servicii/activitati, realizate
in comun in cadrul asociatiei. Operatorul regional se infiinteaza in baza
hotararilor adoptate de autoritatile deliberative ale unitatilor
administrativ-teritoriale membre ale unei asociatii de dezvoltare
intercomunitara avand ca scop serviciile de utilitati publice, fie prin
infiintarea unei noi societati, fie prin participarea la capitalul social al unuia
dintre operatorii existenti detinut de o unitate administrativ-teritoriala
membra a asociatiei de dezvoltare intercomunitara in conformitate cu
prevederile Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare. Operatorul regional este asimilat organismelor prestatoare de
servicii publice prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 64/2009 privind gestionarea financiara a instrumentelor structurale si
utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta, aprobata cu modificari
prin Legea nr. 362/2009, cu modificarile si completarile ulterioare;
.......
j) sistem de utilitati publice - ansamblul bunurilor mobile si imobile,
dobandite potrivit legii, constand din terenuri, cladiri, constructii si instalatii
tehnologice, echipamente si dotari functionale, specific unui serviciu de
utilitati publice, prin ale carui exploatare si functionare se asigura
furnizarea/prestarea serviciului; bunurile ce compun sistemele de utilitati
publice fac parte din domeniului public ori privat al unitatilor administrativteritoriale
si sunt supuse regimului juridic al proprietatii publice sau private,
potrivit legii;
k) infrastructura tehnico-edilitara - ansamblul sistemelor de utilitati
publice destinate furnizarii/prestarii serviciilor de utilitati publice;
.......
o) stabilirea preturilor si tarifelor – operatiunea de stabilire a
structurii si nivelurilor preturilor si tarifelor initiale, dupa caz, pentru
serviciile de utilitati publice, pe baza metodologiei de calcul a preturilor si
tarifelor, elaborata si aprobata de autoritatea de reglementare competenta;
p) ajustarea preturilor si tarifelor - operatiunea de corelare a
nivelurilor preturilor si tarifelor stabilite anterior, cu evolutia generala a
preturilor si tarifelor din economie, pe baza metodologiei de calcul a
nivelului preturilor si tarifelor existente, elaborata si aprobata de autoritatea
de reglementare competenta;
r) modificarea preturilor si tarifelor - operatiunea de corelare a
nivelurilor preturilor si tarifelor stabilite anterior, aplicabila in situatiile in
care intervin schimbari in structura costurilor care conduc la recalcularea
preturilor si tarifelor, pe baza metodologiei de calcul a structurii si nivelului
preturilor si tarifelor existente, elaborata si aprobata de autoritatea de
reglementare competenta;"
7. La articolul 2, dupa litera s) se introduc patru noi litere,
literele t)-w), cu urmatorul cuprins:
"t) compensatie pentru obligatia de serviciu public - orice beneficiu,
in special financiar, acordat operatorilor direct sau indirect din resurse de
stat in perioada de punere in aplicare a unei/unor obligatii de serviciu public
sau in legatura cu perioada respectiva, pentru acoperirea costurilor nete
aferente indeplinirii unei obligatii de serviciu public, inclusiv un profit
rezonabil. In sensul prezentei definitii, resursele de stat sunt cele prevazute
la punctul 3.2. - Resurse de stat din Comunicarea Comisiei Europene
2016/C 262/01 privind notiunea de ajutor de stat astfel cum este mentionata
la articolul 107 alineatul (1) din Tratatul privind functionarea Uniunii
Europene;
u) colectivitate locala - totalitatea locuitorilor dintr-o unitatea
administrativ-teritoriala;
v) obligatie de serviciu public - orice cerinta specifica stabilita de
catre autoritatea administratiei publice locale/asociatia de dezvoltare
intercomunitara in baza mandatului primit, pentru a asigura
furnizarea/prestarea serviciului de utilitati publice, pe care un operator, daca
ar tine seama de propriile sale interese comerciale, nu si le-ar asuma sau nu
si le-ar asuma in aceiasi masura sau in aceleasi conditii fara fi remunerat
corespunzator;
w) legi speciale - legile care reglementeaza serviciile de utilitati
publice enumerate la art. l alin. (2)."
8. La articolul 3, alineatele (1) si (3) se modifica si vor avea
urmatorul cuprins:
"Art. 3 (1) Serviciile de utilitati publice sunt in responsabilitatea
autoritatilor administratiei publice locale sau, dupa caz, a asociatiilor de
dezvoltare intercomunitara avand ca scop serviciile de utilitati publice,
conform mandatelor acordate acestora prin hotarari ale autoritatilor
deliberative ale unitatilor administrativ-teritoriale membre. Serviciile de
utilitati publice se organizeaza si se gestioneaza cu respectarea prevederilor
legale, potrivit hotararilor adoptate de autoritatile deliberative ale unitatilor
administrativ-teritoriale, in functie de gradul de urbanizare, de importanta
economico-sociala a localitatilor, de marimea si de gradul de dezvoltare ale
acestora si in raport cu infrastructura tehnico-edilitara existenta.
........
(3) Detalierea organizarii, dezvoltarii, finantarii, functionarii si
gestionarii fiecarui serviciu de utilitati publice se face prin legi speciale,
prin norme si reglementari sectoriale adoptate prin hotarari ale Guvernului,
si prin ordine ale autoritatilor de reglementare competente, precum si prin
hotarari ale autoritatilor administratiei publice locale ale unitatilor
administrativ-teritoriale."
9. La articolul 4, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 4 (1) Sistemele de utilitati publice sunt parte componenta a
infrastructurii tehnico-edilitare a unitatilor administrativ-teritoriale."
10. Articolul 5 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5. - (1) In vederea identificarii, inregistrarii, descrierii si
reprezentarii pe planuri topografice si/sau cadastrale, precum si pe planurile
de urbanism si amenajarea teritoriului, informatiile privind utilitatile publice
se determina la nivelul fiecarei unitati administrativ-teritoriale, in format
digital raportat la sistemul de proiectie stereografica 1970.
(2) Autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a realiza
setul de date spatiale, definit conform dispozitiilor art. 3 lit. d) din
Ordonanta Guvernului nr. 4/2010 privind instituirea Infrastructurii nationale
pentru informatii spatiale in Romania, republicata.
(3) Autoritatile administratiei publice locale realizeaza setul de date
spatiale, din cadrul temei III.6. Servicii de utilitati publice si alte servicii
publice, prevazuta in anexa nr.3 din Ordonanta Guvernului nr. 4/2010,
republicata, pana la data de 31 decembrie 2020 astfel:
a) prin conversia planurilor ce contin informatiile privind utilitatile
publice, din format analogic in format digital, in sistem de coordonate
Stereografic 1970, pana la data de 31 decembrie 2018;
b) prin masuratori topografice, pentru informatiile ce nu vor fi
recuperate prin conversia prevazuta la lit. a), pana la data de 31 decembrie
2020.
(4) La solicitarea autoritatii administratiei publice locale, institutiile
publice/private pun la dispozitia acesteia, cu titlu gratuit, pana la data de
30 iunie 2017, planurile aferente sistemelor de utilitati publice realizate
inainte de anul 1990, in vederea realizarii setului de date spatiale prevazut la
alin. (3) lit. a).
(5) Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara elaboreaza
si aproba prin ordin al directorului general normele tehnice privind
realizarea setului de date spatiale, prevazut la alin. (3).
(6) Setul de date spatiale prevazut la alin. (2) se realizeaza cu
respectarea prevederilor art. 10 pct. 6 lit. b) din Anexa nr.2 la Hotararea
Guvernului nr. 579/2015 privind stabilirea responsabilitatilor specifice ale
autoritatilor publice, precum si a structurilor tehnice pentru realizarea
temelor de date spatiale si aprobarea masurilor necesare pentru punerea in
comun a acestora. Operatorii serviciilor de utilitati publice acorda suport
tehnic autoritatilor administratiei publice locale in realizarea setului de date
spatiale si asigura accesul in instalatii al persoanelor care executa aceste
lucrari.
(7) In termen de 30 de zile de la realizarea setului de date spatiale si
servicii prevazut alin. (2) si (3), autoritatile administratiei publice locale au
obligatia sa permita, cu titlu gratuit, accesul Agentiei Nationale de Cadastru
si Publicitate Imobiliara la baza de date, precum si la
modificarile/actualizarile ulterioare, ori de cate ori intervin extinderi sau
reconfigurari ale sistemelor de utilitati publice, in vederea publicarii
acestora pe geoportalul Infrastructurii Nationale pentru Informatii Spatiale
al Romaniei.
(8) Autoritatile administratiei publice locale care nu au realizat setul
de date spatiale prevazut la alin. (2), au obligatia sa prevada in bugetele
locale sumele necesare contractarii serviciilor pentru realizarea setului de
date si sa contracteze aceste servicii pana la sfarsitul anului 2017.
(9) In situatia prevazuta la alin. (8), autoritatile administratiei publice
locale impun, prin caietul de sarcini al procedurii competitive de atribuire a
contractelor de servicii pentru cartografierea sistemelor de utilitati publice,
obligatia persoanelor autorizate de Agentia Nationala de Cadastru si
Publicitate Imobiliara, de a realiza seturile de date spatiale astfel incat, prin
conectarea acestora la geoportalul Infrastructurii Nationale pentru Informatii
Spatiale al Romaniei, sa fie respectate prevederile alin. (6).
(10) Dreptul de trecere pentru utilitatile publice asupra terenurilor
apartinand proprietatilor publice si private afectate de lucrari de infiintare si
extindere, respectiv de lucrari de reabilitare, modernizare, inlocuire si
exploatare a sistemelor de utilitati publice existente, se exercita pe toata
durata existentei acestor sisteme, indiferent de titularii dreptului de
proprietate, astfel:
a) cu titlu gratuit, in cazul terenurilor apartinand proprietatii publice
sau private a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale, inclusiv asupra
terenurilor care fac parte din fondul forestier national, prin derogare de la
prevederile art. 39 alin. (1) din Legea nr. 46/2008-Codul silvic, republicata,
cu modificarile ulterioare, afectate de lucrarile de infiintare si extindere si
de lucrarile de reabilitare, modernizare, inlocuire, intretinere si exploatare a
sistemelor de utilitati publice existente;
b) cu justa despagubire, in cazul terenurilor apartinand unor persoane
fizice sau juridice de drept privat afectate de lucrarile de modernizare,
inlocuire, reabilitare, infiintare si extindere a sistemelor de utilitati publice
existente.
(11) In cazul in care in timpul lucrarilor de interventie se produc
pagube, operatorii au obligatia sa plateasca aceste despagubiri. Cuantumul
despagubirilor se stabileste prin acordul partilor sau, in cazul in care partile
nu ajung la un acord, prin hotarare judecatoreasca.
(12) In exercitarea dreptului de trecere pentru utilitatile publice
prevazut la alin. (10) executantii au si urmatoarele drepturi:
a) sa depoziteze temporar pe terenurile necesare executarii lucrarilor,
echipamente, utilaje, instalatii si constructii auxiliare;
b) sa desfiinteze/restranga, dupa caz, culturi, plantatii sau alte
asemenea existente, in masura absolut necesara executarii lucrarilor si cu
acordul prealabil al proprietarului."
11. La articolul 6, partea introductiva se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 6 Serviciile de utilitati publice se organizeaza si functioneaza
cu respectarea prevederilor legale in vigoare privind administratia publica
locala, descentralizarea administrativa si financiara, dezvoltarea regionala,
finantele publice locale si cu respectarea principiilor:"
12. La articolul 7, partea introductiva si literele b) – d) ale
alineatului (1) si partea introductiva si literele a) si c) ale alineatului (2)
se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 7 (1) Organizarea si functionarea serviciilor de utilitati publice
trebuie sa asigure indeplinirea obligatiilor de serviciu public definite potrivit
urmatoarelor exigente/cerinte fundamentale, si anume:
........
b) continuitate din punct de vedere calitativ si cantitativ;
c) adaptabilitate la cerintele utilizatorilor;
d) accesibilitate egala si nediscriminatorie la serviciul public;
........
(2) Organizarea, furnizarea/prestarea si gestionarea serviciilor de
utilitati publice trebuie sa asigure:
a) satisfacerea cerintelor cantitative si calitative ale utilizatorilor;
.......
c) protectia utilizatorilor;"
13. La articolul 8, alineatul (1) si partea introductiva si litera c) ale
alineatului (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 8 (1) Autoritatile administratiei publice locale au competenta
exclusiva, in conditiile legii, in tot ceea ce priveste infiintarea, organizarea,
gestionarea si functionarea serviciilor de utilitati publice, precum si in ceea
ce priveste crearea, dezvoltarea, modernizarea, reabilitarea si exploatarea
bunurilor proprietate publica sau privata a unitatilor administrativ-teritoriale
care compun sistemele de utilitati publice.
........
(3) In exercitarea competentelor si atributiilor ce le revin in sfera
serviciilor de utilitati publice, autoritatile deliberative ale administratiei
publice locale asigura cadrul necesar pentru furnizarea serviciilor de utilitati
publice si adopta hotarari in legatura cu:
.......
c) asocierea cu alte unitati administrativ-teritoriale in scopul infiintarii,
organizarii, gestionarii si exploatarii in interes comun a unor servicii de
utilitati publice, inclusiv pentru finantarea si realizarea obiectivelor de
investitii specifice sistemelor de utilitati publice;"
14. La articolul 8, dupa litera d) a alineatului (3) se introduc doua
noi litere, literele d^1) si d^2), cu urmatorul cuprins:
"d^1) aprobarea documentatiei de atribuire, care va include obligatoriu
proiectul contractului de delegare a gestiunii ce urmeaza a fi atribuit si
anexele obligatorii la acestea - in cazul gestiunii delegate;
d^2) aprobarea modificarii contractelor de delegare a gestiunii;"
15. La articolul 8, literele e), g), j) si k) ale alineatului (3) se
modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"e) urmarirea, monitorizarea si raportarea indicatorilor de performanta
si aplicarea metodologiei de comparare a acestor indicatori, elaborata de
Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, prin raportare la
operatorul cu cele mai bune performante din domeniul serviciilor
comunitare de utilitati publice;
........
g) contractarea sau garantarea imprumuturilor, precum si contractarea
de datorie publica locala prin emisiuni de titluri de valoare, in conditiile
legii, in numele unitatii administrativ-teritoriale, pentru finantarea
programelor de investitii in vederea dezvoltarii, reabilitarii si modernizarii
sistemelor publice. In cazul in care, prin contractul de delegare a gestiunii,
operatorul are obligatia de a realiza investitii in infrastructura publica,
contractarea sau garantarea unor imprumuturi de catre autoritatea
administratiei publice locale, in favoarea operatorului, poate implica
elemente de ajutor de stat, iar punerea in aplicare a masurii in cauza se
realizeaza cu respectarea reglementarilor nationale si comunitare in
domeniu;
.......
j) stabilirea si aprobarea anuala a taxelor pentru finantarea serviciilor
comunitare de utilitati publice, in situatiile prevazute de legile speciale;
k) aprobarea stabilirii, ajustarii sau modificarii preturilor si tarifelor,
dupa caz, in conditiile legii speciale, cu respectarea normelor
metodologice/procedurilor elaborate si aprobate de autoritatile de
reglementare competente;"
16. La articolul 8, alineatul (4) se abroga.
17. La articolul 9, partea introductiva si literele a) si h) ale
alineatului (1) si litera g) a alineatului (2) se modifica si vor avea
urmatorul cuprins:
"Art. 9 (1) Raporturile juridice dintre autoritatile administratiei
publice locale sau, dupa caz, dintre asociatiile de dezvoltare intercomunitara
avand ca scop serviciile de utilitati publice si utilizatori, stabilite pe baza
prevederilor prezentei legi, sunt raporturi juridice de natura administrativa,
supuse normelor juridice de drept public. Autoritatile administratiei publice
locale au urmatoarele obligatii fata de utilizatorii serviciilor de utilitati
publice:
a) sa asigure gestionarea serviciilor de utilitati publice astfel incat sa
fie respectate obligatiile specifice de serviciu public;
.......
h) sa monitorizeze si sa controleze modul de respectare a obligatiilor
stabilite in sarcina operatorilor, inclusiv cele asumate de operatori prin
contractele de delegare a gestiunii cu privire la: respectarea indicatorilor de
performanta si a nivelurilor serviciilor, ajustarea periodica a tarifelor
conform formulelor de ajustare negociate la incheierea contractelor de
delegare a gestiunii, cu respectarea dispozitiilor Legii concurentei
nr. 21/1996, republicata, exploatarea eficienta si in conditii de siguranta a
sistemelor de utilitati publice sau a altor bunuri apartinand patrimoniului
public si/sau privat al unitatilor administrativ-teritoriale, aferente serviciilor,
realizarea investitiilor prevazute in contractul de delegare a gestiunii in
sarcina operatorului, de asigurarea protectiei mediului si a domeniului
public, asigurarea protectiei utilizatorilor;
.......
g) sa refuze, in conditii justificate, aprobarea preturilor si tarifelor
propuse de operator;"
18. La articolul 9, dupa litera g) a alineatului (2) se introduce o
noua litera, litera h), cu urmatorul cuprins:
"h) sa rezilieze contractele de delegare a gestiunii in conditiile si
situatiile prevazute de clauzele contractuale."
19. La articolul 10, alineatele (1), (4) si (5) se modifica si vor avea
urmatorul cuprins:
"Art. 10 (1) Doua sau mai multe unitati administrativ-teritoriale, in
limitele competentelor autoritatilor lor deliberative si executive, pot sa
coopereze si sa se asocieze, in conditiile legii, in scopul constituirii unor
asociatii de dezvoltare intercomunitara avand ca scop furnizarea/prestarea in
comun a serviciilor comunitare de utilitati publice si infiintarea,
modernizarea, reabilitarea si/sau dezvoltarea, dupa caz, a sistemelor de
utilitati publice aferente.
.......
(4) Unitatile administrativ-teritoriale pot mandata, in conditiile legii,
asociatiile de dezvoltare intercomunitara avand ca scop serviciile de utilitati
publice, prin hotarari ale autoritatilor lor deliberative, sa exercite, pe seama
si in numele lor, dreptul de a delega gestiunea serviciilor de utilitati publice
transferate in responsabilitatea asociatiilor, inclusiv dreptul de a pune la
dispozitie sistemele de utilitati publice aferente serviciilor de utilitati
publice transferate. In acest scop, hotararile autoritatilor administratiei
publice locale privind mandatarea si actele juridice de constituire a oricarei
asociatii trebuie sa contina prevederi detaliate si complete privind conditiile
de exercitare de catre aceasta a mandatului special incredintat.
(5) Unitatile administrativ-teritoriale pot mandata asociatiile de
dezvoltare intercomunitara avand ca scop serviciile de utilitati publice, in
conditiile stabilite prin actul constitutiv si statutul asociatiei, sa exercite, in
numele si pe seama lor, atributiile, drepturile si obligatiile prevazute la art. 8
alin. (3), art. 9 si art. 22 alin. (3) si (4), cu exceptia celor prevazute la art. 8
alin. (3) lit. b) - d), f) - h) si art. 9 alin. (1) lit. d). Exercitarea atributiilor,
drepturilor si obligatiilor prevazute la art. 8 alin. (3) lit. a), d^1), d^2), i) - k),
art. 9 alin. (2) lit. g), art. 27, art. 29 alin. (2), art. 30 alin. (5) si art. 32
alin. (4) este conditionata de primirea in prealabil a unui mandat special din
partea autoritatilor deliberative ale unitatilor administrativ-teritoriale
membre ale asociatiei."
20. La articolul 10, dupa alineatul (5) se introduce un nou alineat,
alineatul (5^1), cu urmatorul cuprins:
"(5^1) In situatia in care autoritatile deliberative ale unitatilor
administrativ-teritoriale nu se pronunta asupra hotararilor privind acordarea
mandatelor speciale prevazute la alin. (5) in termen de 30 de zile de la
primirea solicitarii, se prezuma ca unitatile administrativ-teritoriale au
acceptat tacit delegarea atributiilor lor."
21. La articolul 10, dupa alineatul (10), se introduce un nou
alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:
"(11) Unitatile administrativ-teritoriale membre ale asociatiilor de
dezvoltare intercomunitara avand ca scop serviciile de utilitati publice care
au delegat impreuna gestiunea de utilitati publice catre acelasi
operator/operator regional se pot retrage din asociatie inainte de data
expirarii contractelor de delegare a gestiunii serviciilor numai cu acordul
majoritatii celorlalte unitati administrativ-teritoriale membre, exprimat prin
hotarari ale autoritatilor deliberative ale acestora, precum si cu acordul scris
al entitatilor finantatoare in situatia in care beneficiaza de proiecte de
investitii cofinantate din fonduri europene si numai dupa plata
despagubirilor prevazute in contractele de delegare a gestiunii serviciilor
sau, dupa caz, in statutul asociatiilor de dezvoltare intercomunitara avand ca
scop serviciile de utilitati publice".
22. La articolul 11, dupa litera a) a alineatului (4) se introduce o
noua litera, litera a^1), cu urmatorul cuprins:
"a^1) adoptarea si implementarea masurilor avand ca obiectiv
respectarea angajamentelor Romaniei vizand domeniul serviciilor
comunitare de utilitati publice, asumate prin Tratatul de aderare la Uniunea
Europeana, dezvoltarea durabila, atingerea standardelor Uniunii Europene
in domeniu si eliminarea disparitatilor economico-sociale ce rezulta dintre
Romania si celelalte state membre;"
23. La articolul 11, litera g) a alineatului (4) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"g) promovarea colaborarii, sub diferite forme, dintre autoritatile
administratiei publice locale si sectorul privat pentru finantarea infiintarii,
dezvoltarii, modernizarii si exploatarii unor servicii de utilitati publice,
respectiv a bunurilor ce compun sistemele de utilitati publice aferente
acestora;"
24. La articolul 11, alineatele (5) – (7) se abroga.
25. La articolul 12, litera e) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"e) realizeaza, in colaborare cu alte autoritati competente, sistemul
indicatorilor de performanta ai serviciilor de utilitati publice, care sa permita
analiza sistemica si comparativa a costurilor, prin raportare la o
intreprindere tipica, bine gestionata si dotata corespunzator cu resursele
necesare indeplinirii obligatiilor de serviciu public;"
26. La articolul 13, litera a) a alineatului (2) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"a) alimentarea cu apa si canalizarea;"
27. La articolul 13, literele b), c), d) si g) ale alineatului (2) se
abroga.
28. La articolul 13, litera h) a alineatului (2) si alineatul (5) se
modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"h) transport public local de calatori, conform competentelor acordate
prin legea speciala.
........
(5) A.R.R. este autoritatea de reglementare competenta pentru
serviciul de transport public local de calatori potrivit competentelor
acordate prin legea speciala."
29. La articolul 14, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"Art.14 (1) A.N.R.S.C. este institutie publica de interes national, cu
personalitate juridica, avand ca obiect principal reglementarea,
monitorizarea si controlul la nivel central al activitatilor din domeniul
serviciilor comunitare de utilitati publice aflate in sfera sa de reglementare,
potrivit legii."
30. La articolul 14, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat,
alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) A.N.R.S.C. functioneaza si isi desfasoara activitatea pe baza
regulamentului propriu de organizare si functionare, aprobat prin ordin al
presedintelui A.N.R.S.C, cu avizul ministrului dezvoltarii regionale si
administratiei publice."
31. Articolul 15 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15 (1) Activitatea A.N.R.S.C. este finantata integral din
venituri proprii obtinute din:
a) tarife percepute pentru acordarea licentelor/autorizatiilor/atestatelor;
b) tarife percepute pentru mentinerea/monitorizarea
licentelor/autorizatiilor/atestatelor;
c) tarifele pentru prestari de servicii acordate la cerere;
d) orice alte sume incasate in conditiile legii, precum si contributiile in
cuantum de 0,12% datorate de:
(i) furnizorii/prestatorii de servicii comunitare de utilitati
publice, din veniturile proprii inregistrate ca urmare a furnizarii/prestarii
serviciilor/activitatilor aflate in sfera de reglementare a A.N.R.S.C.;
(ii) operatorii economici care presteaza activitati specifice
serviciului de alimentare cu apa si de canalizare si care nu exploateaza
sisteme publice, din veniturile inregistrate ca urmare a furnizarii/prestarii
serviciilor.
(2) A.N.R.S.C. emite facturi fiscale pentru veniturile obtinute din
tarifele prevazute la alin. (1). Nivelul acestor tarife precum si modul de
achitare a acestora se stabilesc prin ordin al presedintelui A.N.R.S.C.,
conform reglementarilor legale in vigoare.
(3) Modalitatea de achitare a contributiei prevazute la alin. (1) lit. d),
precum si cuantumul acesteia, se stabilesc prin ordin al presedintelui
A.N.R.S.C., conform reglementarilor in vigoare.
(4) Bugetul anual de venituri si cheltuieli se aproba de catre
presedintele A.N.R.S.C. cu acordul ordonatorului principal de credite, iar
executia bugetara se realizeaza conform legislatiei specifice in vigoare si
este supusa procedurilor controlului si auditului intern.
(5) Excedentul anual rezultat din executia bugetului de venituri si
cheltuieli se reporteaza ca sursa de finantare in anul urmator. Deficitul se
acopera din excedentul realizat in anii precedenti.
(6) A.N.R.S.C. poate beneficia de programe cu finantare
internationala."
32. La articolul 16 alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 16 (1) A.N.R.S.C. este condusa de un presedinte, secondat de
vicepresedinte, numiti si revocati de prim-ministru la propunerea
ministrului dezvoltarii regionale si administratiei publice, pentru un mandat
de 5 ani."
33. Articolul 17 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17 (1) A.N.R.S.C. este asistata de un Consiliu Consultativ ale
carui lucrari le coordoneaza.
(2) Componenta, modul de lucru si remuneratia membrilor Consiliului
Consultativ se stabilesc prin ordin al presedintelui A.N.R.S.C. cu avizul
ministrului dezvoltarii regionale si administratiei publice."
34. La articolul 18, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 18 (1) Numarul maxim de posturi din A.N.R.S.C. este de 175,
exclusiv presedintele, vicepresedintele si personalul aferent cabinetului
presedintelui. Structura organizatorica, statul de functii si normativele
proprii de personal ale A.N.R.S.C. se stabilesc prin regulamentul de
organizare si functionare a A.N.R.S.C."
35. La articolul 19, alineatele (3) si (4) se modifica si vor avea
urmatorul cuprins:
"(3) Salarizarea personalului A.N.R.S.C., a presedintelui si a
vicepresedintelui, inclusiv drepturile banesti si celelalte drepturi de
personal, precum si cele pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate in
interesul serviciului, se stabilesc exclusiv in conditiile Legii
nr. 53/2003-Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, prin negociere in cadrul contractului colectiv de munca la nivelul
A.N.R.S.C. si al contractelor individuale de munca, in limitele bugetului de
venituri si cheltuieli, prevederile actelor normative cu caracter general care
vizeaza stabilirea drepturilor salariale colective sau individuale din sectorul
bugetar nefiind aplicabile. Nivelul maxim al salariului de baza lunar brut
din grila de salarizare nu depaseste nivelul maxim al salariului de baza lunar
brut pentru personalul din cadrul aparatului de lucru al Guvernului. Regimul
si principiile acestor drepturi se stabilesc prin Regulamentul de organizare si
functionare aprobat prin ordin al presedintelui A.N.R.S.C.
(4) Angajarea, promovarea, precum si modificarea, suspendarea sau
incetarea raporturilor de munca ale personalului din aparatul propriu al
A.N.R.S.C. se fac in conformitate cu reglementarile legale in vigoare,
precum si cu prevederile regulamentului de organizare si functionare si ale
contractului colectiv de munca si se aproba prin decizie a presedintelui, in
conditiile legii."
36. La articolul 20, litera a) a alineatului (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"a) elaboreaza si stabileste reglementari sectoriale de nivel tertiar cu
caracter obligatoriu;"
37. La articolul 20, literele c) si d) ale alineatului (1) se abroga.
38. La articolul 20, litera e) a alineatului (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"e) avizeaza/aproba stabilirea, ajustarea sau modificarea preturilor si
tarifelor pentru serviciile de utilitati publice, atunci cand/daca aceste
avize/aprobari sunt prevazute prin legile speciale;"
39. La articolul 20, dupa litera h) a alineatului (1) se introduce o
noua litera, litera h^1) cu urmatorul cuprins:
"h^1) monitorizeaza indeplinirea de catre autoritatile administratiei
publice locale sau, dupa caz, de catre operatori a obligatiilor prevazute la
art. 5 alin. (3) si (7), aplica sanctiunile contraventionale in cazul
nerespectarii acestora;"
40. La articolul 20, literele j), m) si n) ale alineatului (1) se abroga.
41. La articolul 20, literele o) si p) ale alineatului (1) se modifica si
vor avea urmatorul cuprins:
"o) sesizeaza Consiliul Concurentei ori de cate ori constata
nerespectarea reglementarilor cu privire la concurenta si a celor din
domeniul ajutorului de stat;
.......................................................................................................................
p) propune autoritatilor administratiei publice locale si Consiliului
Concurentei masuri pentru restrangerea ariilor in care se manifesta conditii
de monopol, precum si pentru prevenirea abuzului de pozitie dominanta pe
piata, in vederea limitarii efectelor caracterului de monopol al serviciilor;"
42. La articolul 21, partea introductiva a alineatului (1) si litera c)
se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 21 (1) A.N.R.S.C. este abilitata sa aprobe, prin ordin al
presedintelui acesteia, urmatoarele reglementari:
.......
c) regulamentul pentru atestarea instalatorilor si operatorilor
economici care proiecteaza sau executa obiective/sisteme publice de
transport si de distributie in sectorul apei;"
43. La articolul 21, literele d) si e) ale alineatului (1) se abroga.
44. La articolul 21, dupa litera e) a alineatului (1) se introduce o
noua litera, litera f), cu urmatorul cuprins:
"f) regulamentele-cadru, caietele de sarcini-cadru si contractele-cadru
de furnizare/prestare pentru serviciile din sfera sa de reglementare."
45. La articolul 21, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"(2) A.N.R.S.C. elaboreaza si aproba prin ordin, Regulamentul
privind acordarea licentelor, aplicabil furnizorilor/prestatorilor din sfera sa
de reglementare, in conformitate cu prevederile legilor speciale."
46. La articolul 21, dupa alineatul (4) se introduc doua noi
alineate, alineatele (5) si (6), cu urmatorul cuprins:
"(5) Acordarea atestatelor se face de catre o comisie stabilita potrivit
regulamentului prevazut la alin.(1) lit.(c), din care pot face parte, cu rol
consultativ, si specialisti cu minimum 10 ani vechime in specialitate,
desemnati de asociatiile profesionale cu reprezentativitate la nivel national
din sectorul serviciilor de utilitati publice.
(6) A.N.R.S.C. colaboreaza cu Agentia Nationala pentru Achizitii
Publice, denumita in continuare A.N.A.P., la elaborarea documentelor
standard, formularelor si contractelor-cadru de delegare a gestiunii
serviciilor de utilitati publice, care se aproba prin ordin comun al
presedintelui A.N.A.P. si al presedintelui A.N.R.S.C."
47. La articolul 22, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 22 (1) Autoritatile administratiei publice locale sunt libere sa
hotarasca asupra modalitatii de gestiune a serviciilor de utilitati publice
aflate sub responsabilitatea lor. Autoritatile administratiei publice au
posibilitatea de a gestiona in mod direct serviciile de utilitati publice in baza
unei hotarari de dare in administrare sau de a incredinta gestiunea acestora,
respectiv toate ori numai o parte din competentele si responsabilitatile
proprii privind furnizarea/prestarea unui serviciu de utilitati publice ori a
uneia sau mai multor activitati din sfera respectivului serviciu de utilitati
publice, in baza unui contract de delegare a gestiunii."
48. La articolul 22, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat,
alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Incredintarea gestiunii unui serviciu de utilitati publice ori a
uneia sau mai multor activitati din sfera respectivului serviciu de utilitati
publice catre operator implica incredintarea prestarii/furnizarii propriu-zise
a serviciului/activitatii, precum si punerea la dispozitie a bunurilor ce
compun sistemul de utilitati publice aferent serviciului/activitatii."
49. La articolul 22, alineatele (3) si (5) se modifica si vor avea
urmatorul cuprins:
"(3) Modalitatea de gestiune a serviciilor de utilitati publice se
stabileste prin hotarari ale autoritatilor deliberative ale unitatilor
administrativ-teritoriale, in baza unui studiu de oportunitate, in functie de
natura si starea serviciului, de necesitatea asigurarii celui mai bun raport
pret/calitate, de interesele actuale si de perspectiva ale unitatilor
administrativ-teritoriale, precum si de marimea si complexitatea sistemelor
de utilitati publice.
........
(5) Sunt interzise orice intelegeri sau acorduri de asociere si orice
practici concertate dintre operatori, indiferent de modul de organizare,
forma de proprietate sau modalitatea de gestiune adoptata, care conduc la
accentuarea caracterului de monopol al serviciilor de utilitati publice, la
restrangerea, impiedicarea sau denaturarea concurentei pe piata serviciilor
de utilitati publice."
50. La articolul 23, litera b) a alineatului (1) si alineatul (2) se
modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"b) contractele de delegare a gestiunii serviciilor de utilitati publice, in
cazul gestiunii delegate.
........
(2) Raporturile juridice dintre operatorii serviciilor de utilitati publice
si utilizatorii acestor servicii sunt reglementate de contractul de
furnizare/prestare a serviciilor de utilitati publice incheiat cu respectarea
prevederilor contractului-cadru de furnizare/prestare a serviciilor de utilitati
publice, a prevederilor legale in vigoare, a regulamentelor serviciilor si a
caietelor de sarcini specifice acestora."
51. La articolul 24, partea introductiva a alineatului (1) si litera a)
se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 24 (1) Bunurile ce compun sistemele de utilitati publice prin
intermediul carora sunt furnizate/prestate serviciile de utilitati publice pot fi:
a) date in administrare si exploatate in baza hotararii de dare in
administrare;"
52. La articolul 25, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"(5) Bunurile realizate de operatori in conformitate cu programele de
investitii impuse prin contractul de delegare a gestiunii constituie bunuri de
retur care revin de drept, la expirarea contractului, gratuit si libere de orice
sarcini, unitatilor administrativ-teritoriale si sunt integrate domeniului
public al acestora."
53. Articolul 27 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27 (1) Regulile de guvernanta corporativa prevazute de
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanta
corporativa a intreprinderilor publice, cu modificarile si completarile
ulterioare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 111/2016, se
aplica in mod corespunzator si operatorilor regionali prevazuti la art. 2
lit. h).
(2) In sensul dispozitiilor art. 2 pct. 3 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 109/2011 cu modificarile si completarile ulterioare, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 111/2016, in cazul in care mai
multe unitati administrativ-teritoriale participa, prin asociere, la capitalul
social al unei societati sau la patrimoniul unei regii autonome, atributiile
de autoritate publica tutelara se exercita de unitatea administrativ-teritoriala
desemnata sau entitatea asociativa constituita conform prevederilor legale,
dupa caz, asa cum sunt prevazute in actul constitutiv/de infiintare.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), pentru operatorii carora li
s-a delegat gestiunea serviciului de utilitati publice, in baza unui contract de
delegare a gestiunii incheiat cu o asociatie de dezvoltare intercomunitara,
atributiile de autoritate tutelara se exercita de catre asociatia de dezvoltare
intercomunitara, in numele si pe seama unitatilor administrativ-teritoriale."
54. La articolul 28, alineatele (3) si (4) se modifica si vor avea
urmatorul cuprins:
"(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), serviciile de utilitati
publice pot fi furnizate/prestate si de regii autonome de interes local sau
judetean, reglementate de Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor
economice de stat ca regii autonome si societati comerciale, cu modificarile
ulterioare, numai daca acestea mai au in derulare proiecte de investitii
cofinantate din fonduri europene, pana la finalizarea acestora.
(4) Operatorii organizati ca servicii publice de interes local sau
judetean, cu personalitate juridica, sunt subiecte juridice de drept fiscal, sunt
titulari ai codului unic de inregistrare fiscala si ai conturilor deschise la
unitatile teritoriale ale trezoreriei sau la unitatile bancare si intocmesc, in
conditiile legii, buget de venituri si cheltuieli si situatii financiare anuale."
55. La articolul 29, alineatul (3) se abroga.
56. La articolul 29, alineatele (10) si (11) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(10) Contractul de delegare a gestiunii va fi insotit in mod obligatoriu
de urmatoarele anexe:
a) caietul de sarcini privind furnizarea/prestarea serviciului;
b) regulamentul serviciului;
c) inventarul bunurilor mobile si imobile, proprietate publica sau
privata a unitatilor administrativ-teritoriale, aferente serviciului;
d) procesul-verbal de predare-preluare a bunurilor prevazute la lit.c);
e) indicatori tehnici corelati cu tintele/obiectivele asumate la nivel
national.
(11) Contractul de delegare a gestiunii cuprinde in mod obligatoriu
clauze referitoare la:
a) denumirea partilor contractante;
b) obiectul contractului, cu indicarea activitatilor din sfera serviciului
de utilitati publice ce urmeaza a fi furnizate/prestate in baza contractului de
delegare a gestiunii, astfel cum sunt prevazute in legile speciale;
c) durata contractului;
d) aria teritoriala pe care vor fi prestate serviciile;
e) drepturile si obligatiile partilor contractante cu privire la
furnizarea/prestarea serviciului si la sistemul de utilitati publice aferent,
inclusiv continutul si durata obligatiilor de serviciu public;
f) modul de repartizare a riscurilor intre parti, in cazul contractelor de
concesiune;
g) natura oricaror drepturi exclusive sau speciale acordate delegatului;
h) sarcinile si responsabilitatile partilor cu privire la
investitii/programele de investitii, precum reabilitari, modernizari, obiective
noi, extinderi, inclusiv modul de finantare a acestora;
i) indicatorii de performanta privind calitatea si cantitatea serviciului
si modul de monitorizare si evaluare a indeplinirii acestora;
j) preturile/tarifele pe care delegatul are dreptul sa le practice la data
inceperii furnizarii/prestarii serviciului, precum si regulile, principiile si/sau
formulele de ajustare si modificare a acestora;
k) compensatia pentru obligatiile de serviciu public in sarcina
delegatului, daca este cazul, cu indicarea parametrilor de calcul, control si
revizuire a compensatiei, precum si modalitatile de evitare si recuperare a
oricarei supra-compensatii;
l) modul de facturare a contravalorii serviciilor furnizate/prestate
direct utilizatorilor si/sau delegatarului, dupa caz;
m) nivelul redeventei sau al altor obligatii, dupa caz; la stabilirea
nivelului redeventei, autoritatea publica locala va lua in considerare
valoarea calculata similar amortizarii pentru mijloacele fixe aflate in
proprietate publica si puse la dispozitie operatorului odata cu incredintarea
serviciului/activitatii de utilitati publice si gradul de suportabilitate al
populatiei. Nivelul redeventei se stabileste in mod transparent si
nediscriminatoriu pentru toti potentialii operatori de servicii de utilitati
publice, utilizandu-se aceeasi metodologie de calcul;
n) garantia de buna executie a contractului, cu indicarea valorii,
modului de constituire si de executare a acesteia;
o) raspunderea contractuala;
p) forta majora;
q) conditiile de revizuire a clauzelor contractuale;
r) conditiile de restituire sau repartitie, dupa caz, a bunurilor, la
incetarea din orice cauza a contractului de delegare a gestiunii, inclusiv a
bunurilor rezultate din investitiile realizate;
s) mentinerea echilibrului contractual;
t) cazurile de incetare si conditiile de reziliere a contractului de
delegare a gestiunii;
u) forta de munca;
v) alte clauze convenite de parti, dupa caz."
57. La articolul 29, dupa alineatul (12) se introduc doua noi
alineate, alineatele (13) si (14), cu urmatorul cuprins:
"(13) In cazul serviciilor de utilitati publice prevazute la art. 1
alin. (2), procedura de atribuire a contractelor de delegare a gestiunii se
stabileste, dupa caz, conform prevederilor Legii nr. 98/2016 privind
achizitiile publice, Legii nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale si
Legii nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrari si concesiunile de
servicii.
(14) Subdelegarea de catre operator a gestiunii serviciului/uneia sau
mai multor activitati din sfera serviciului de utilitati publice este interzisa.
Subcontractarea de lucrari sau servicii conexe, necesare furnizarii/prestarii
serviciului/uneia sau mai multor activitati din sfera serviciului de utilitati
publice delegat/delegata, se face numai in conditiile prevazute de legislatia
din domeniul achizitiilor publice."
58. La articolul 30, alineatele (1), (2) si (5) se modifica si vor avea
urmatorul cuprins:
"Art. 30 (1) Organizarea si desfasurarea procedurilor de atribuire a
contractului de delegare a gestiunii pentru serviciile de utilitati publice
prevazute la art. 1 alin. (2) se fac in baza unei documentatii de atribuire
elaborate de delegatar, dupa caz, in conformitate cu dispozitiile
Legii nr. 98/2016, Legii nr.99/2016 si Legii nr. 100/2016.
(2) Autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a initia
procedura de atribuire a contractelor de delegare a gestiunii cu cel putin
6 luni inainte de incetarea contractelor in curs, in caz contrar acestea nu pot
invoca motive de urgenta pentru atribuirea contractelor.
.......
(5) Documentatia de atribuire cuprinde toate informatiile necesare
pentru a asigura ofertantului o informare completa, corecta si explicita cu
privire la modul de organizare, desfasurare si aplicare a procedurii de
atribuire a contractului de delegare a gestiunii si include in mod obligatoriu
proiectul contractului de delegare a gestiunii si anexele obligatorii la acestea
prevazute la art. 29 alin. (13). In cazul asociatiilor de dezvoltare
intercomunitara avand ca scop serviciile de utilitati publice, documentatia
de atribuire se elaboreaza in cadrul asociatiei, se supune avizarii autoritatilor
deliberative ale unitatilor administrativ-teritoriale membre si se aproba de
adunarea generala a asociatiei, in calitatea acesteia de organ deliberativ, in
baza mandatului primit."
59. La articolul 33, alineatele (2) , (3) si (7) se modifica si vor avea
urmatorul cuprins:
"(2) Autoritatile administratiei publice locale adopta in maximum
30 de zile hotararile necesare pentru asigurarea furnizarii/prestarii
serviciilor/activitatilor de utilitati publice in oricare din urmatoarele situatii:
a) revocarea, abrogarea, anularea sau incetarea in orice alt mod a
efectelor hotararii de dare in administrare;
b) incetarea inainte de termen a contractului de delegare a gestiunii;
c) neacordarea, retragerea sau incetarea valabilitatii licentei.
(3) Operatorii serviciilor de utilitati publice aflati in oricare dintre
situatiile prevazute la alin. (2), au obligatia, la solicitarea autoritatilor
administratiei publice locale, de a asigura continuitatea furnizarii/prestarii
serviciilor/activitatilor din sfera serviciilor de utilitati publice pana la data
desemnarii noului operator, dar nu mai mult de 90 de zile.
........
(7) Operatorii furnizori/prestatori ai serviciilor de utilitati publice au
obligatia de a se supune controlului si de a se conforma masurilor stabilite
cu ocazia activitatii de control, precum si de a pune la dispozitia
imputernicitilor autoritatilor administratiei publice locale, ai asociatiilor de
dezvoltare intercomunitara avand ca scop serviciile de utilitati publice sau,
dupa caz, ai autoritatilor de reglementare competente toate datele si
informatiile solicitate."
60. La articolul 36, alineatul (1) se abroga.
61. La articolul 36, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"(4) In cazuri de forta majora, prevederile alin. (3) se pot aplica cu un
preaviz sub limita celor 5 zile."
62. La articolul 37, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 37 (1) Interventiile pentru efectuarea lucrarilor de
retehnologizare, intretinere si reparatii la constructiile sau instalatiile
aferente sistemelor de utilitati publice, stabilite prin programele anuale, care
impun intreruperea furnizarii/prestarii serviciilor se aduc la cunostinta
utilizatorilor cu cel putin 10 zile inainte de data programata."
63. La articolul 38, literele a) si b) ale alineatului (1) si alineatul (2)
se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"a) A.N.R.S.C. - pentru serviciile prevazute la art. 1 alin. (2) lit. a)-c),
e) si f);
b) A.N.R.E. - pentru serviciul prevazut la art. 1 alin. (2) lit. d);
.......
(2) Acordarea licentelor de traseu, in cazul serviciului de transport
public local de calatori, se face de catre comisiile constituite in acest scop la
nivelul autoritatilor administratiei publice."
64. La articolul 40, litera c) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"c) detinerea tuturor avizelor, acordurilor si autorizatiilor necesare
furnizarii/prestarii serviciului de utilitati publice si exploatarii sistemelor de
utilitati publice aferente, prevazute de legislatia in vigoare sau, dupa caz,
dovada solicitarii acestora;"
65. La articolul 41, litera b) a alineatului (2) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"b) sa solicite si sa primeasca, in conditiile legii si ale contractelor de
furnizare/prestare, despagubiri sau compensatii pentru daunele provocate lor
de catre operatori prin nerespectarea obligatiilor contractuale asumate ori
prin furnizarea/prestarea unor servicii inferioare, calitativ si cantitativ,
parametrilor tehnici stabiliti prin contract sau prevazuti de reglementarile
legale in vigoare;"
66. La articolul 42, partea introductiva si literele a) si c) ale
alineatului (1), alineatele (3), (4) si partea introductiva a
alineatului (6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 42 (1) Utilizatorii beneficiaza de furnizarea/prestarea unui
serviciu de utilitati publice:
a) in baza unui contract de furnizare sau de prestari de servicii incheiat
intre operator si utilizator;
........
c) prin achitarea unei taxe, in situatia in care incheierea contractului de
furnizare sau de prestare a serviciului intre operator si utilizator nu este
posibila din motive tehnice sau comerciale ori in situatia in care hotararea
de dare in administrare sau contractul de delegare a gestiunii prevede
aceasta modalitate.
(3) In cazul serviciilor furnizate/prestate in regim continuu prin
intermediul retelelor de conducte - respectiv serviciul de alimentare cu apa
si de canalizare si serviciul de alimentare cu energie termica in sistem
centralizat -, contractele de furnizare sau de prestare a serviciilor se incheie
intre operator si utilizator pe durata nedeterminata. In situatia schimbarii
operatorului, noul operator se subroga de drept in drepturile si obligatiile
operatorului precedent si va notifica utilizatorii in acest sens.
(4) Contravaloarea serviciilor de utilitati publice se stabileste pe baza
preturilor/tarifelor aprobate conform legislatiei in vigoare, si a
consumurilor/cantitatilor furnizate/prestate si se plateste pe baza facturii
emise de operator.
.......
(6) In cazul imobilelor condominiale existente, individualizarea
consumurilor de utilitati in vederea repartizarii acestora si, dupa caz,
facturarii individuale se realizeaza, in functie de sistemul de distributie
adoptat, fie:"
67. La articolul 42, dupa alineatul (6) se introduce un nou alineat,
alineatul (6^1), cu urmatorul cuprins:
"(6^1) Factura emisa pentru serviciile de utilitati publice constituie titlu
executoriu."
68. La articolul 42, alineatele (7) si (9) se modifica si vor avea
urmatorul cuprins:
"(7) La proiectarea si realizarea imobilelor condominiale, indiferent de
destinatie, racordate la retelele publice de distributie, este obligatorie
dotarea acestora cu sisteme de masurare-inregistrare a consumurilor atat
pentru intregul imobil, cat si pentru fiecare apartament sau spatiu cu alta
destinatie din imobil, in vederea asigurarii conditiilor pentru
individualizarea consumurilor si incheierea unor contracte individuale.
........
(9) Factura pentru serviciile furnizate/prestate se emite cel mai tarziu
pana la data de 15 a lunii urmatoare celei in care prestatia a fost efectuata.
Utilizatorii serviciilor de utilitati publice, persoane fizice sau juridice, sunt
obligati sa achite facturile reprezentand contravaloarea serviciilor
furnizate/prestate in termenul de scadenta de 15 zile de la data emiterii
facturilor; data emiterii se inscrie pe factura. Termenul de scadenta privind
plata facturii se ia in calcul incepand cu data emiterii facturii."
69. La articolul 43, alineatul (1), partea introductiva si litera d) ale
alineatului (2) si alineatele (4) – (8) se modifica si vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 43 (1) Finantarea cheltuielilor curente pentru
furnizarea/prestarea serviciilor de utilitati publice, precum si pentru
intretinerea, exploatarea si functionarea sistemelor aferente se realizeaza pe
criterii economice si comerciale; mijloacele materiale si financiare necesare
desfasurarii activitatilor specifice fiecarui serviciu se asigura prin bugetele
de venituri si cheltuieli ale operatorilor si, dupa caz, din alocatii bugetare.
(2) Veniturile operatorilor se constituie prin incasarea de la utilizatori,
sub forma de preturi sau tarife, a sumelor reprezentand contravaloarea
serviciilor furnizate/prestate si, dupa caz, din alocatii bugetare, cu
respectarea urmatoarelor principii:
........
d) recuperarea in totalitate de catre operatori a costurilor
furnizarii/prestarii serviciilor, cu exceptia situatiilor in care acestia
furnizeaza/presteaza serviciile de utilitati publice in baza unui contract de
concesiune.
.......
(4) Stabilirea, ajustarea si modificarea preturilor si tarifelor serviciilor
de utilitati publice se fac cu respectarea metodologiilor elaborate de
autoritatile de reglementare competente.
(5) Preturile si tarifele pentru plata serviciilor de utilitati publice se
propun de operatori si se stabilesc, se ajusteaza sau se modifica prin hotarari
ale autoritatilor deliberative ale unitatilor administrativ-teritoriale ori, dupa
caz, ale asociatiilor de dezvoltare intercomunitara cu scop serviciile de
utilitati publice, in conditiile legilor speciale, cu respectarea metodologiilor
elaborate de autoritatea de reglementare competenta.
(6) Litigiile cu privire la stabilirea, ajustarea sau modificarea
preturilor si/sau tarifelor intervenite intre autoritatile administratiei publice
locale si operatori sau intre asociatiile de dezvoltare intercomunitara avand
ca scop serviciile de utilitati publice si operatori, dupa caz, se solutioneaza
de instantele de judecata competente potrivit legii.
(7) Preturile, tarifele si taxele stabilite si practicate cu incalcarea
dispozitiilor prezentei legi sunt nelegale, iar sumele incasate necuvenit si
constatate ca atare de catre autoritatile de reglementare se restituie
utilizatorilor de la care au fost colectate sau la bugetele locale, dupa caz.
(8) Pentru prestarea unor servicii conexe serviciilor de utilitati publice,
cum sunt eliberarea acordurilor si avizelor, verificarea documentatiilor
tehnico-economice, expertizele tehnice, service-ul instalatiilor de utilizare si
altele asemenea, tarifele se fundamenteaza pe tipuri de lucrari sau servicii
prestate de operatori si se aproba prin hotarari ale autoritatilor deliberative
ale unitatilor administrativ-teritoriale ori, dupa caz, ale asociatiilor de
dezvoltare intercomunitara avand ca scop serviciile de utilitati publice, in
numele si pe seama unitatilor administrativ-teritoriale membre. Aceste
servicii se factureaza si se incaseaza separat de catre operatori/operatorii
regionali."
70. La articolul 44, litera d) a alineatului (2) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"d) fonduri speciale constituite pe baza unor taxe, instituite la nivelul
autoritatilor administratiei publice locale, potrivit legii;"
71. La articolul 44, litera f) a alineatului (2) se abroga.
72. La articolul 44, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmatorul cuprins:
"(2^1) Unitatea administrativ-teritoriala/asociatia de dezvoltare
intercomunitara avand ca scop serviciile de utilitati publice are obligatia de
a transmite la Ministerul Finantelor Publice, in termen de 30 de zile de la
semnare, contractul de delegare a gestiunii sau orice modificare a
acestuia incheiat cu un operator, care implica infiintarea, modernizarea,
reabilitarea si/sau dezvoltarea, dupa caz, a sistemelor de utilitati publice
aferente, in vederea evaluarii impactului proiectului asupra legislatiei
aplicabile in domeniul finantelor publice si asupra deficitului si datoriei
publice potrivit Regulamentului (UE) nr. 549/2013 al Parlamentului
European si al Consiliului din 21 mai 2013 privind Sistemul european de
conturi nationale si regionale din Uniunea Europeana, daca se indeplineste
cel putin una din conditiile stabilite prin ordinul ministrului finantelor
publice."
73. Articolul 46 se abroga.
74. Dupa articolul 46 se introduce un nou articol, articolul 46^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 46^1 Constituie infractiune in domeniul serviciilor de utilitati
publice si se pedepseste potrivit prevederilor Legii nr.286/2009 privind
Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare, daca sunt savarsite
cu intentie, urmatoarele fapte:
a) furtul de apa din sistemul public de alimentare cu apa;
b) furtul de agent termic din sistemul de alimentare cu energie
termica."
75. La articolul 47, litera b) a alineatului (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"b) nerespectarea de catre utilizatori a termenelor pentru incheierea
actiunii de contorizare individuala la nivel de apartament;"
76. La articolul 47, dupa litera c) a alineatului (2) se introduce o
noua litera, litera d), cu urmatorul cuprins:
"d) nerespectarea prevederilor art. 44 alin. (2^1)."
77. La articolul 47, dupa litera e) a alineatului (3) se introduce o
noua litera, litera f), cu urmatorul cuprins:
"f) nerespectarea de catre autoritatile administratiei publice locale a
obligatiilor prevazute la art. 5 alin. (3) si (7)."
78. La articolul 47, litera d) a alineatului (4) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"d) furnizarea/prestarea serviciilor de utilitati publice fara hotarare de
dare in administrare;"
79. La articolul 47, dupa litera d) a alineatului (4) se introduce o
noua litera, litera d^1), cu urmatorul cuprins:
"d^1) furnizarea/prestarea serviciilor de utilitati publice fara contract de
delegare a gestiunii;"
80. La articolul 47, literele e) si f) ale alineatului (4) se modifica si
vor avea urmatorul cuprins:
"e) practicarea unor preturi si/sau tarife neaprobate sau mai mari decat
cele aprobate de autoritatile administratiei publice locale, de asociatiile de
dezvoltare intercomunitara avand ca scop serviciile de utilitati publice sau
de autoritatea de reglementare competenta, dupa caz, in baza metodologiilor
stabilite de autoritatile de reglementare competente;
f) incheierea de catre autoritatile contractante a contractelor de
delegare a gestiunii serviciilor de utilitati publice fara respectarea
prevederilor prezentei legi si/sau a legislatiei specifice fiecarui serviciu;"
81. La articolul 47, litera i) a alineatului (4) se abroga.
82. La articolul 48, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 48 (1) Constatarea contraventiilor prevazute la art. 47 si
aplicarea sanctiunilor se fac, conform competentelor stabilite in prezenta
lege, de reprezentanti imputerniciti ai ministrului afacerilor interne,
ministrului dezvoltarii regionale si administratiei publice, ai ministrului
transporturilor, ai ministrului finantelor publice, ai presedintilor A.N.R.S.C.,
A.N.R.E., A.R.R., ai Garzii Nationale de Mediu din subordinea Ministerului
Mediului Apelor si Padurilor, ai presedintilor consiliilor judetene, ai
primarilor sau, dupa caz, ai presedintilor asociatiilor de dezvoltare
intercomunitara avand ca scop serviciile de utilitati publice, in temeiul
mandatului ce le-a fost acordat de unitatile administrativ-teritoriale
membre."
83. La articolul 50, alineatele (1), (2) si (4) se abroga.
84. La articolul 51, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 51 (1) Prin derogare de la Legea dialogului social nr. 62/2011,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, contractul colectiv de
munca incheiat la nivelul sectorului de activitate "Servicii comunitare si
utilitati publice. Gestionarea deseurilor, activitati de decontaminare si de
protectie a mediului" va fi aplicat de toti operatorii furnizori/prestatori de
servicii de utilitati publice, indiferent de modalitatea de gestiune adoptata
sau de forma de proprietate, de modul de organizare ori tara de origine a
operatorului."
85. La articolul 51, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat,
alineatul (4^1), cu urmatorul cuprins:
"(4^1) Solutionarea litigiilor dintre unitatile administrativ-teritoriale
sau, dupa caz, dintre asociatiile de dezvoltare intercomunitara avand ca scop
serviciile de utilitati publice si operatori/operatori regionali in legatura cu
atribuirea directa, incheierea, executarea, modificarea si incetarea
contractelor de delegare a gestiunii, precum si a celor privind acordarea de
despagubiri se realizeaza potrivit prevederilor Legii contenciosului
administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
Cererea se introduce la sectia de contencios administrativ a tribunalului in a
carui competenta teritoriala se afla sediul operatorului."
86. Articolul 52 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 52 (1) Masurile de natura ajutorului de stat nu pot fi acordate
decat dupa avizarea acestora de catre Consiliul Concurentei, cu respectarea
procedurii nationale prevazuta in Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 77/2014 privind procedurile nationale in domeniul ajutorului de stat,
precum si pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 20/2015, cu modificarile
ulterioare, precum si a procedurilor comunitare din domeniul ajutorului de
stat.
(2) Contractele de delegare a gestiunii vor putea fi atribuite direct doar
dupa obtinerea avizului Consiliului Concurentei cu privire la respectarea
prevederilor specifice din domeniul concurentei si al ajutorului de stat.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), contractele de delegare a
gestiunii pot fi atribuite direct, fara avizul Consiliului Concurentei, atunci
cand valoarea estimata a acestora este mai mica decat pragurile
corespunzatoare prevazute la art. 7 alin. (5) din Legea nr. 98/2016, dupa
caz, la art. 12 alin. (4) din Legea nr. 99/2016, precum si operatorilor
regionali care implementeaza proiecte finantate din fonduri europene
nerambursabile in sectorul de apa si apa uzata.
(4) Pentru emiterea avizului prevazut la alin. (1) si (2), Consiliul
Concurentei va solicita, dupa caz, aviz consultativ de la autoritatile de
reglementare competente.
(5) In aplicarea alin. (2) Consiliul Concurentei va emite un
Regulament privind conformitatea cu aplicarea regulilor de concurenta si
ajutor de stat, care va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Prin Regulament se pot stabili si alte exceptari de la regula obtinerii avizului
prevazut la alin. (2), pentru proiectele finantate din fonduri europene
nerambursabile si pentru serviciile de utilitati publice in cazul in care se
utilizeaza un sistem de indicatori ai serviciilor pentru
imbunatatirea performantei prin analiza sistematica si adaptare la cele mai
bune practici in domeniu/standarde de cost, tinandu-se seama de gradul de
afectare al concurentei pe piata relevanta."
87. Dupa articolul 52 se introduce un nou articol, articolul 52^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 52^1 (1) Unitatilor administrativ teritoriale, in baza
competentelor exclusive pe care le au in organizarea serviciilor de utilitati
publice, le revine responsabilitatea pentru neindeplinirea angajamentelor
asumate in vederea utilizarii creditelor bancare, a fondurilor
nerambursabile, a fondurilor transferate de la bugetul de stat, ca participare
la cofinantarea unor programe de investitii realizate cu finantare externa,
precum si din bugetele unor ordonatori principali de credite ai bugetului de
stat, necesare finantarii si realizari investitiilor aferente sistemelor de
utilitati publice, in scopul atingerii tintelor de conformare asumate de
Romania prin Tratatul de Aderare la Uniunea Europeana si/sau impuse prin
regulamentele si directivele europene transpuse in legislatia nationala.
(2) In situatia in care unitatile administrativ teritoriale incalca
angajamentele prevazute la alin. (1), ministerul cu rol de autoritate de
management/autoritate de gestionare notifica, in temeiul contractelor de
finantare, unitatile administrativ teritoriale respective, cu privire la
angajamentele incalcate si solicita ca, in termen de 30 de zile calendaristice,
sa ia masurile necesare in vederea remedierii situatiei create.
(3) In cazul in care unitatile administrativ-teritoriale nu iau masurile
necesare prevazute la alin. (2), ministerul cu rol de autoritate de
management/autoritate de gestionare solicita restituirea prejudiciului creat.
(4) In situatia in care unitatile administrativ-teritoriale nu restituie
prejudiciul in termenul stabilit, ministerul cu rol de autoritate de
management/autoritate de gestionare solicita, in scris, Ministerului
Finantelor Publice sistarea alimentarii atat cu cote defalcate din impozitul
pe venit, cat si cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat
pentru echilibrare, cu exceptia platilor pentru achitarea drepturilor salariale
si a contributiilor aferente atunci cand nu pot fi asigurate din venituri
proprii. Alocarea si utilizarea cotelor defalcate din impozitul pe venit si a
sumelor defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea
bugetelor locale, care au fost sistate in conditiile altor acte normative in
vigoare, se mentin.
(5) Dupa recuperarea sumelor datorate cu titlu de reparare a
prejudiciului sau in cazul in care unitatile administrativ-teritoriale iau
masurile necesare remedierii incalcarilor constatate, ministerul cu rol de
autoritate de management/autoritate de gestionare comunica in scris
Ministerului Finantelor Publice, care dispune incetarea restrictiilor
prevazute la alin. (4).
(6) La cererea ordonatorilor principali de credite ai bugetelor locale
prin care se angajeaza sa achite sumele prevazute la alin. (3) si in care se
mentioneaza ministerul cu rol de autoritate de management/autoritate de
gestionare ca beneficiar al sumelor si detaliile privind plata, directorii
generali ai directiilor generale regionale ale finantelor publice/directorul
general al Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti/sefii
de administratie ai administratiilor judetene ale finantelor publice
alimenteaza conturile acestora atat cu cote defalcate din impozitul pe venit,
cat si cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru
echilibrarea bugetelor locale, pana la nivelul sumelor solicitate pentru plata
sumelor decontate necuvenit, prevazute la alin. (3).
(7) In termen de doua zile lucratoare de la data alocarii sumelor,
ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale prezinta unitatilor
teritoriale ale Trezoreriei Statului documentele de plata prin care achita
sumele decontate necuvenit, prevazute la alin. (3), potrivit celor mentionate
in cerere.
(8) In cazul in care ordonatorii de credite nu prezinta documentele de
plata in termenul prevazut la alin. (7) sau in cazul in care acestea nu sunt
intocmite potrivit destinatiei prevazute la alin. (6), unitatile teritoriale ale
Trezoreriei Statului au obligatia sa retraga din conturile bugetelor locale
sumele aferente cotelor defalcate din impozitul pe venit, precum si sumele
defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea
bugetelor locale, care au fost alocate pe baza cererii, corespunzatoare
documentelor de plata neprezentate sau intocmite eronat. Unitatile
teritoriale ale Trezoreriei Statului au obligatia sa comunice de indata
ordonatorilor principali de credite ai bugetelor locale sumele care au fost
retrase si motivele pentru care au fost retrase.
(9) Ministerele implicate sunt obligate sa asigure transferarea
fondurilor de la bugetul de stat pentru finantarea contractelor semnate cu
unitatile administrativ-teritoriale. In cazul in care ministerele implicate nu
asigura transferarea fondurilor de la bugetul de stat pentru finantarea
contractelor semnate cu unitatile administrativ-teritoriale, acestea sunt direct
raspunzatoare pentru consecintele neasigurarii finantarii contractelor."
Art. II (1) Pana la aprobarea regulamentului prevazut la art. 21
alin. (2) din Legea serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele
aduse prin prezenta lege, se aplica, in continuare, prevederile Hotararii
Guvernului nr. 745/2007 pentru aprobarea Regulamentului privind
acordarea licentelor in domeniul serviciilor comunitare de utilitati publice,
cu modificarile ulterioare, cu exceptia prevederilor de la art. 15 - 20 din
acest regulament.
(2) La data intrarii in vigoare a regulamentului prevazut la alin. (1), se
abroga Hotararea Guvernului nr. 745/2007, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr.531 din 6 august 2007, cu modificarile ulterioare.
(3) Licentele care confera titularului permisiunea de a presta/furniza
serviciul de utilitati publice ori a una sau mai multe activitati specifice
acestuia acordate de A.N.R.S.C. in temeiul art. 21 din Regulamentul privind
acordarea licentelor in domeniul serviciilor comunitare de utilitati publice
aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 745/2007, cu modificarile ulterioare,
isi pastreaza valabilitatea pana la data expirarii lor.
Art. III (1) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi se aproba Regulamentul de organizare si functionare a
A.N.R.S.C. prevazut la art.14 alin.(1^1) din Legea nr. 51/2006, republicata,
cu modificarile si cmpletarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin
prezenta lege si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) La data publicarii Regulamentului de organizare si functionare a
A.N.R.S.C. se abroga Hotararea Guvernului nr. 527/2013 privind aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a Autoritatii Nationale de
Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati
Publice - A.N.R.S.C., publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 497 din 7 august 2013.
Art. IV (1) Finantarea cheltuielilor pentru functionarea A.N.R.S.C.
pana la data de 31 decembrie 2016 se asigura din bugetul aprobat de catre
Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, aflat in executie
pentru anul 2016.
(2) Sumele incasate de catre A.N.R.S.C. dupa data intrarii in vigoare
a prezentei legi, din sursele prevazute la art. 15 alin. (1), din Legea
nr. 51/2006, republicata, cu modificarile si cmpletarile ulterioare, precum si
cu cele aduse prin prezenta lege, raman la dispozitia sa.
Art. V (1) Licentele si autorizatiile acordate de A.N.R.S.C. in
domeniul serviciului de alimentare cu energie termica, valabile la data
intrarii in vigoare a prezentei legi, pot fi mentinute, modificate, suspendate
sau retrase de A.N.R.E., in conditiile prevazute de legislatia in vigoare.
(2) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi, A.N.R.S.C. preda, prin protocol de predare-preluare, catre A.N.R.E.,
licentele acordate operatorilor din sfera de competenta a acesteia, precum si
autorizatiile de montare si exploatare a sistemelor de repartizare costuri
pentru incalzire si apa calda de consum.
(3) Licentele si autorizatiile preluate de la A.N.R.S.C conform
dispozitiilor alin. (2), pot fi modificate, suspendate sau retrase de A.N.R.E.,
in conditiile prevazute de legislatia in vigoare.
(4) Pana la elaborarea si aprobarea prin ordin al presedintelui
A.N.R.E. a reglementarilor prevazute de dispozitiile art. 14 din Legea
serviciului public de alimentare cu energie termica nr. 325/2006, cu
modificarile ulterioare, sunt aplicabile prevederile din reglementarile
tehnice si comerciale emise de A.N.R.S.C. in domeniul serviciului public de
alimentare cu energie termica.
Art. VI Ordinul ministrului finantelor publice prevazut la art. 44
alin. (2^1) din Legea nr. 51/2006, republicata, cu modificarile si cmpletarile
ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege, se aproba in termen
de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
Art. VII In termen de 1 an de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi, autoritatile administratiei publice locale procedeaza, la reorganizarea
compartimentelor functionale fara personalitate juridica, organizate in
structura aparatului de specialitate a primarului sau, dupa caz, a
presedintelui consiliului judetean, in servicii publice de interes local cu
personalitate juridica organizate in subordinea consiliilor locale ori
consiliilor judetene, dupa caz.
Art. VIII Prevederile legilor speciale ale serviciilor comunitare de
utilitati publice se modifica si se completeaza in mod corespunzator cu
prevederile Legii nr. 51/2006, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege.
Art. IX (1) In termen de 3 ani de la intrarea in vigoare a prezentei
legi, autoritatile administratiei publice locale iau masurile necesare pentru
asigurarea conformitatii contractelor incheiate cu respectarea dispozitiilor
Legii nr. 51/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
precum si cu cele aduse de prezenta lege.
(2) Nerespectarea dispozitiilor de la alin. (1) constituie contraventie si
se constata de catre autoritatile de reglementare si se sanctioneaza conform
art. 47 alin. (3) lit. e) din Legea nr. 51/2006, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege.
Art. X Toate contractele/actele de atribuire a serviciului de utilitati
publice, incheiate in baza prevederilor prezentei legi, vor contine o clauza
care stipuleaza ca orice modificare a legislatiei va conduce la modificarea
de drept a acestora.
Art. XI Procedura si continutul avizului prevazut la art. 52 alin. (4)
din Legea nr. 51/2006, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege, se stabilesc prin ordin
comun al presedintelui Consiliului Concurentei si al conducatorilor
autoritatilor de reglementare competente si se publica in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I.
Art. XII In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi se aproba normele tehnice privind realizarea setului de date
spatiale, prevazute la art. 5 alin. (5) din Legea nr. 51/2006, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta
lege.
Art. XIII In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi, operatorii/operatorii regionali care au realizat setul de date
spatiale, prevazut la art. 5 alin. (2) din Legea nr. 51/2006, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta
lege, au obligatia sa il transmita cu titlu gratuit autoritatilor administratiei
publice locale.
Art. XIV La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:
a) art. II alin. (1) din Legea nr. 204/2012 privind aprobarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 13/2008 pentru modificarea si completarea
Legii serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006 si a Legii
serviciului de alimentare cu apa si de canalizare nr. 241/2006, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 791 din 26 noiembrie 2012;
b) Hotararea Guvernului nr. 717/2008 pentru aprobarea
Procedurii-cadru privind organizarea, derularea si atribuirea contractelor de
delegare a gestiunii serviciilor comunitare de utilitati publice, a criteriilor de
selectie-cadru a ofertelor pentru serviciile comunitare de utilitati publice si a
Contractului-cadru de delegare a gestiunii serviciilor comunitare de utilitati
publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 546 din
18 iulie 2008.
Art. XV In tot cuprinsul Legii nr. 51/2006, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta
lege, sintagma "asociatie de dezvoltare intercomunitara cu obiect de
activitate serviciile de utilitati publice" se inlocuieste cu sintagma
"asociatie de dezvoltare intercomunitara avand ca scop serviciile de
utilitati publice", iar sintagma "comunitate locala" se inlocuieste cu
sintagma "colectivitate locala".
Art. XVI Legea serviciilor comunitare de utilitati publice
nr. 51/2006, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 121
din 5 martie 2013, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu
cele aduse prin prezenta lege, se va republica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.
|