Legea 221/2015 privind aprobarea OG 6/2014 pentru modificarea si completarea art. 10 din Legea nr. 152/1998 privind infiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte ANL
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 562 din 28 iulie 2015
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. I Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 6 din
23 iulie 2014 pentru modificarea si completarea art. 10 din Legea
nr. 152/1998 privind infiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte,
adoptata in temeiul art. 1 pct. I.3, II.2 si II.3 din Legea nr. 119/2014
privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 562 din 29 iulie 2014, cu
urmatoarele modificari:
1. Titlul Ordonantei se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"ORDONANTA pentru modificarea si completarea Legii nr.152/1998 privind infiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte"
2. Articolul I se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. I Legea nr.152/1998 privind infiintarea Agentiei
Nationale pentru Locuinte, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 740 din 21 octombrie 2011, cu modificarile si completarile
ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 2 alineatul (1), litera c) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
'c) promovarea si dezvoltarea la nivel sectorial si national a
unor programe privind constructia de locuinte pentru tineri, destinate
inchirierii, constructia de locuinte sociale si de necesitate, constructia de
locuinte de serviciu, constructia si/sau reabilitarea locuintelor distruse
ori grav avariate, situate in zonele afectate de calamitati naturale,
constructia de locuinte cu chirie prin atragerea capitalului privat,
inclusiv prin concesiune de lucrari publice, in conditiile legii, constructia
altor locuinte proprietate publica a statului sau a unitatilor
administrativ-teritoriale, precum si interventii la constructii existente, in
aplicarea masurilor stabilite prin programe guvernamentale. Programele
guvernamentale si sursele de finantare ale acestora se aproba de Guvern,
la propunerea Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei
Publice;'
2. La articolul 2 alineatul (1), dupa litera c) se introduce o
noua litera, lit.c^1), cu urmatorul cuprins:
'c^1) finantarea proiectarii si executiei, in conditiile legii, a
utilitatilor necesare functionarii obiectivelor de investitii din cadrul
programului guvernamental privind constructia de locuinte de serviciu
prevazut la lit. c), pe terenuri aflate in proprietatea publica a statului si in
administrarea autoritatilor publice centrale care au solicitat realizarea
acestora, respectiv: alimentare cu apa, canalizare, alimentare cu gaze
naturale, agent termic, energie electrica, telecomunicatii, drumuri de
acces, care se executa pe amplasamentul delimitat din punct de vedere
juridic, ca apartinand obiectivului de investitie, precum si cheltuielile
aferente racordarii la retelele de utilitati, din fondurile prevazute la art. 2
alin. (2);'
3. La articolul 2, alineatul (4) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
'(4) In structura cheltuielilor de investitii prevazute la alin. (1)
lit. c) si e) va fi cuprinsa o cota de 5% care se constituie venituri ale
A.N.L., destinate acoperirii cheltuielilor efectuate pentru:
a) realizarea montajului financiar necesar, contractarea
serviciilor de proiectare, contractarea si urmarirea lucrarilor de executie,
cu respectarea legislatiei in vigoare, pentru programele guvernamentale
de constructii locuinte prevazute la alin. (1) lit.c);
b) indeplinirea obligatiilor asumate in cadrul programului de
constructii locuinte proprietate privata prin credit ipotecar prevazut la
alin. (1) lit. e).'
4. La articolul 2, dupa alineatul (6), se introduce un nou
alineat, alin. (6^1), cu urmatorul cuprins:
'(6^1) Autoritatile administratiei publice locale si/sau centrale
raspund de necesitatea si oportunitatea realizarii locuintelor prin
programele de constructii locuinte, care se executa la solicitarea
acestora, prevazute la alin. (1) lit. c), la nivelul unitatii
administrativ-teritoriale. In situatia in care locuintele nu se repartizeaza
in totalitate, autoritatile administratiei publice locale si/sau centrale
raspund de paza si conservarea imobilelor preluate pana la repartizarea
acestora catre beneficiarii de drept, urmand sa efectueze pe cheltuiala lor
toate remedierile necesare la imobilele preluate si nerepartizate la care se
constata deteriorari ca urmare a neutilizarii lor.'
5. La articolul 2, alineatul (7) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
'(7) A.N.L. colaboreaza cu autoritatile administratiei publice
locale pentru identificarea unor terenuri si/sau constructii aflate in
diverse stadii de executie ori finalizare si neexploatate, care pot fi
incluse in programele prevazute la alin. (1) lit. c) si e), cu obligatia
acestora de a realiza, pe cheltuiala proprie, evaluarea terenurilor si/sau a
constructiilor nefinalizate aflate in diverse stadii de executie.'
6. La articolul 2, alineatul (8) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
'(8) Dezvoltarea constructiilor de locuinte in conditiile
prevazute la alin. (1) lit. c) si e) se face pe terenuri viabilizate pana la
limita exterioara a perimetrului destinat constructiilor.'
7. La articolul 2, dupa alineatul (8) se introduc trei alineate
noi, alin. (8^1)-(8^3), cu urmatorul cuprins:
'(8^1) Lucrarile tehnico-edilitare necesare asigurarii conditiilor
de locuit in interiorul perimetrului destinat locuintelor se realizeaza
corelat cu termenele de receptie si punere in functiune a locuintelor.
(8^2) Prin exceptie de la prevederile alin. (8^1) si ale art. 12 din
Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, A.N.L. poate finanta din fondurile prevazute la
alin. (2), proiectarea si executia utilitatilor necesare functionarii
obiectivelor de investitii din cadrul programului guvernamental privind
constructia de locuinte de serviciu pe terenuri aflate in proprietatea
publica a statului si in administrarea autoritatilor publice centrale care
au solicitat realizarea acestora, precum: alimentare cu apa, canalizare,
alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electrica,
telecomunicatii, drumuri de acces, precum si cheltuielile aferente
racordarii la retelele de utilitati.
(8^3) Cheltuielile pentru proiectarea si executia utilitatilor
necesare functionarii obiectivelor de investitii prevazute la alin. (8^1) se
cuprind in structura devizului general al acestora, in conditiile legii.'
8. La articolul 3, alineatul (3) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
'(3) Pe terenurile aflate in proprietatea publica ori privata a
statului, a unitatilor administrativ-teritoriale, utilitatile si dotarile
tehnico-edilitare pana la limita exterioara a perimetrului destinat
constructiilor, se realizeaza prin obiective de investitii promovate de
consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, respectiv ale
sectoarelor municipiului Bucuresti, de Consiliul General al Municipiului
Bucuresti sau de investitori privati, dupa caz, potrivit legii, anterior
initierii de catre A.N.L. a procedurii de promovare a investitiilor in
constructia de locuinte, iar in interiorul perimetrului destinat locuintelor
se realizeaza corelat cu termenele de receptie si punere in functiune a
locuintelor.'
9. La articolul 3, dupa alineatul (3) se introduce un nou
alineat, alin. (3^1), cu urmatorul cuprins:
'(3^1) Prin exceptie de la prevederile alin. (3), A.N.L. poate
asigura finantarea din fondurile prevazute la art. 2 alin. (2) si realizarea
utilitatilor si dotarilor tehnico-edilitare, potrivit prevederilor art. 2
alin. (8^2) si (8^3), in corelare cu programul guvernamental privind
constructia de locuinte de serviciu.'
10. La articolul 3, dupa alineatul (4) se introduce un nou
alineat, alin. (4^1), cu urmatorul cuprins:
'(4^1) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), terenurile aflate in
proprietatea publica a statului si in administrarea unor institutii publice,
destinate exclusiv realizarii locuintelor de serviciu, isi pastreaza regimul
juridic si se transmit in folosinta gratuita a A.N.L. pe perioada realizarii
investitiilor.'
11. La articolul 3, alineatul (5) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
'(5) Pentru asigurarea corelarii programelor de investitii in
viabilizarea terenurilor in interiorul perimetrului destinat locuintelor, cu
programele de investitii in constructia de locuinte, A.N.L. incheie
contracte cu autoritatile administratiei publice locale prin bugetul carora
se aproba programul de investitii publice pentru realizarea de utilitati si
dotari tehnico-edilitare, in conditiile art. 2 alin. (10) si (11).'
12. La articolul 4, dupa alineatul (2) se introduce un nou
alineat, alin. (2^1), cu urmatorul cuprins:
'(2^1) Beneficiarul care a contractat un credit ipotecar prin
intermediul unei institutii financiare autorizate potrivit legii poate
asigura finantarea finalizarii locuintei contractate si prin depunerea din
surse proprii, intr-un cont A.N.L., a sumelor necesare, cu acordul
prealabil formulat in scris al A.N.L.'
13. La articolul 4, alineatele (3)–(7) se modifica si vor avea
urmatorul cuprins:
'(3) In cazul in care, in cadrul constructiilor de locuinte
proprietate personala construite prin credit ipotecar, prevazute la
alin. (1), sunt construite locuinte care nu sunt contractate la data
finalizarii lucrarilor, acestea pot fi valorificate astfel:
a) prin transmiterea locuintelor, de catre A.N.L., cu aprobarea
consiliului de administratie, catre autoritatile administratiei publice
locale ale unitatilor administrativ-teritoriale, ale sectoarelor municipiului
Bucuresti, in care acestea sunt amplasate, prin protocol de
predare-primire, in vederea inchirierii;
b) prin vanzarea locuintelor, de catre A.N.L, catre solicitantii ce
pot asigura contravaloarea locuintei doar din resurse proprii.
(4) Locuintele prevazute la alin. (3) lit. a) apartin domeniului
privat al statului si sunt administrate de catre autoritatile administratiei
publice locale ale unitatilor administrativ-teritoriale, ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, in care sunt amplasate.
(5) Locuintele prevazute la alin. (3) lit. a) se repartizeaza de
catre autoritatile administratiei publice locale ale unitatilor
administrativ-teritoriale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti,
specialistilor din invatamant, sanatate, precum si specialistilor din
sectorul de aparare nationala, ordine publica, siguranta nationala, ai
autoritatii judecatoresti si ai administratiei nationale a penitenciarelor.
Prin specialist se intelege angajatii unitatilor din domeniile respective
aflate pe raza unitatii administrativ-teritoriale si care nu detin o locuinta
in proprietate pe raza unitatii administrativ-teritoriale respective.
(6) Autoritatile administratiei publice locale ale unitatilor
administrativ-teritoriale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti, in care
sunt amplasate locuintele prevazute la alin. (3) lit. a) stabilesc, in functie
de necesitatile existente pe plan local, persoanele carora le vor fi
repartizate aceste locuinte.
(7) Contractele de inchiriere pentru locuintele prevazute la
alin. (3) lit. a) se incheie pe o durata de un an de la data repartizarii
locuintei. Contractul de inchiriere poate fi prelungit, pe perioade de cate
un an, in conditiile legii.'
14. La articolul 4, dupa alineatul (7), se introduc patru noi
alineate, alin. (7^1) – (7^4), cu urmatorul cuprins:
'(7^1) Chiria, in cazul locuintelor prevazute la alin. (3) lit. a), se
stabileste de catre autoritatile administratiei publice locale si autoritatile
administratiei publice locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, prin
hotararea autoritatilor deliberative, si acopera, minim, cheltuielile de
administrare, intretinere si reparatii, recuperarea investitiei, in functie de
durata normata stabilita potrivit prevederilor legale, precum si o cota de
maximum 1%. Pe baza acestor indicatori, modalitatea de calcul a chiriei
se stabileste prin normele metodologice pentru punerea in aplicare a
prevederilor prezentei legi.
(7^2) Suma reprezentand recuperarea investitiei, calculata in
functie de durata normata de functionare a cladirii, din cuantumul total
al chiriei stabilit conform alin. (7^1), se vireaza de catre autoritatile
administratiei publice locale si autoritatile administratiei publice locale
ale sectoarelor municipiului Bucuresti, catre A.N.L., in termen de
maximum 30 de zile de la incasarea acesteia, orice intarziere atragand
dupa sine plata de penalitati si se utilizeaza numai pentru finantarea
constructiei de locuinte.
(7^3) Penalitatile de intarziere prevazute la alin. (7^2), datorate
A.N.L. pentru neindeplinirea obligatiilor de plata la scadenta, reprezinta
0,1%/zi din suma datorata, dar nu mai mult de cuantumul sumei asupra
careia sunt calculate.
(7^4) Cota de 1% prevazuta la alin. (7^1) se constituie ca venituri
ale autoritatilor publice locale si se utilizeaza pentru dezvoltarea
fondului de locuinte la nivel local.'
15. La articolul 4, alineatul (8) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
'(8) Locuintele prevazute la alin. (3) lit. a) pot fi vandute, la
cererea chiriasului si inaintea expirarii primului an de inchiriere, sau la
cererea oricaror persoane, dupa expirarea primului an de inchiriere, cu
conditia respectarii dreptului de preemptiune in favoarea chiriasului, de
catre autoritatile administratiei publice locale ale unitatilor
administrativ-teritoriale si ale sectoarelor municipiului Bucuresti, in care
sunt amplasate. In cazul in care exista mai multe cereri de cumparare
pentru aceeasi locuinta, prioritizarea se face in ordine crescatoare a datei
de inregistrare a cererilor de cumparare a locuintei. Valoarea de vanzare
este data de valoarea de inventar a locuintei, actualizata conform
prevederilor legale in vigoare, mai putin contravaloarea sumelor
rezultate din cuantumul chiriei reprezentand recuperarea investitiei,
calculata in functie de durata normata de functionare a cladirii, retinuta
de autoritatile administratiei publice locale si virata catre A.N.L.
conform prevederilor alin. (7^2).'
16. La articolul 6 alineatul (1), litera c) se modifica si va
avea urmatorul cuprins:
'c) sume incasate din vanzarea locuintelor pentru tineri,
construite prin programele prevazute la art.2 alin. (1) lit. c), care se
vireaza in contul A.N.L. deschis la Trezoreria Statului, conform
structurii prevazute in Anexa nr. 10 "Clasificatia indicatorilor privind
bugetul institutiilor publice si activitatilor finantate integral sau partial
din venituri proprii" din Ordinul ministrului finantelor publice
nr. 1954/2005 pentru aprobarea Clasificatiei indicatorilor privind
finantele publice si se utilizeaza pentru dezvoltarea fondului de locuinte
pentru tineri, destinate inchirierii, in cadrul acestor programe. Aceste
sume reprezinta fonduri publice si se administreaza potrivit legislatiei
privind finantele publice.'
17. La articolul 6 alineatul (1), dupa litera c) se introduce o
noua litera, lit. c^1), cu urmatorul cuprins:
'c^1) sume rezultate din cuantumul chiriei reprezentand
recuperarea investitiei, calculata in functie de durata normata de
functionare a cladirii, prevazute la art. 4 alin. (7^2) si art. 8 alin. (13), care
se vireaza lunar de catre autoritatile publice locale si ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, precum si de catre autoritatile administratiei
publice centrale din domeniul invatamantului, respectiv din domeniul
sanatatii in contul A.N.L. deschis la Trezoreria Statului, in termen de
maximum 30 de zile de la incasarea chiriei. Orice intarziere atrage dupa
sine plata de penalitati conform art. 4 alin. (7^3) si art. 8 alin. (14).
Sumele incasate, reprezentand recuperarea investitiei, constituie surse de
finantare pentru constructia de locuinte prin programele A.N.L.'
18. La articolul 6 alineatul (1), literele e) si g) se modifica si
vor avea urmatorul cuprins:
'e) venituri din plasarea resurselor proprii si a altor resurse
atrase in titluri de stat si depozite bancare;
....................................
g) sume acumulate reprezentand garantie de buna executie in
cadrul decontarii tuturor contractelor incheiate de A.N.L.;'
19. La articolul 6 alineatul (1), dupa litera g) se introduce o
noua litera, lit. g^1), cu urmatorul cuprins:
'g^1) sume provenite din incasarea penalitatilor sau a majorarilor
de intarziere prevazute la art. 4 alin. (7^3), art. 8 alin. (14) si art. 10
alin. (1^1);'
20. La articolul 6, dupa alineatul (1) se introduce un nou
alineat, alin.(1^1), cu urmatorul cuprins:
'(1^1) Sumele ramase neutilizate din resursele prevazute la alin. (1), lit.c), c^1) si g^1), la finele fiecarui an, prin exceptie de la
prevederile Legii nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile
si completarile ulterioare, se reporteaza in bugetul de venituri si
cheltuieli al A.N.L. in anul urmator, la capitolul venituri si constituie
sursa de finantare pentru constructia de locuinte prin programele
A.N.L.'
21. La articolul 6, alineatul (2) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
'(2) Resursele A.N.L. prevazute la alin. (1) lit. d) - f) si g^1) pot
fi avansate, in conditiile prevazute la art. 15 lit. b), si pentru finantarea
constructiilor de locuinte proprietate publica sau privata a statului ori a
unitatilor administrativ-teritoriale, urmand ca acestea sa fie reconstituite,
cu prioritate in anul in curs sau, in situatii exceptionale, in anii urmatori,
din sursele stabilite conform art. 2 alin. (2) si prevazute cu aceasta
destinatie in bugetul Ministerului Dezvoltarii Regionale si
Administratiei Publice.'
22. La articolul 6, dupa alineatul (2) se introduce un nou
alineat, alin. (3), cu urmatorul cuprins:
'(3) Resursele A.N.L. prevazute la alin. (1) lit. g^1) pot fi
avansate si pentru asigurarea pazei si conservarii lucrarilor realizate in
cadrul programelor prevazute la art. 2 alin. (1) lit. c) si e) si pentru care
nu mai exista relatii contractuale de executie.'
23. La articolul 7, alineatul (2) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
'(2) La fundamentarea alocatiilor bugetare necesare anual se va
avea in vedere utilizarea resurselor disponibile prevazute la art. 6
alin. (1) lit. b), c), c^1) si h).'
24. La articolul 7, alineatul (6) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
'(6) A.N.L. va stabili anual programe de investitii publice in
constructia de locuinte pentru tineri, destinate inchirierii, constructia de
locuinte sociale si de necesitate, constructia de locuinte de serviciu,
constructia si/sau reabilitarea locuintelor distruse ori grav avariate,
situate in zonele afectate de calamitati naturale, constructia de locuinte
cu chirie prin atragerea capitalului privat, constructia altor locuinte
proprietate publica a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale,
precum si interventii la constructii existente, pe baza proiectelor de
investitii aprobate in bugetul Ministerului Dezvoltarii Regionale si
Administratiei Publice, in colaborare cu organele administratiei publice
locale si centrale interesate, pe terenurile destinate amplasarii acestor
locuinte potrivit legii.'
25. Dupa articolul 7 se introduce un nou articol, art. 7^1, cu
urmatorul cuprins:
'Art. 7^1 (1) Locuintele realizate prin programul
guvernamental privind constructia de locuinte de serviciu sunt destinate
functionarilor publici, precum si angajatilor din institutii publice
centrale si locale.
(2) Locuintele prevazute la alin. (1) se realizeaza cu respectarea
prevederilor art. 52 lit. a), art. 53 alin. 2 lit. a) din Legea locuintei
nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si
ale art. 2 alin. (8^2).
(3) Locuintele de serviciu, impreuna cu terenul aferent, realizate
in conditiile prezentei legi si destinate functionarilor publici, precum si
angajatilor din institutii publice centrale fac obiectul proprietatii publice
a statului si sunt administrate de institutiile publice centrale care au
solicitat realizarea acestora, in conditiile legii.
(4) Locuintele de serviciu, impreuna cu terenul aferent, realizate
in conditiile prezentei legi si destinate functionarilor publici, precum si
angajatilor din institutii publice locale fac obiectul proprietatii publice a
unitatilor administrativ-teritoriale in care sunt amplasate si sunt
administrate de institutiile publice locale care au solicitat realizarea
acestora, in conditiile legii.
(5) Prin exceptie de la prevederile art. 53 alin. 4 din Legea
locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, locuintele prevazute la alin. (1) nu pot fi vandute.
(6) Repartizarea locuintelor de serviciu, cuantumul chiriei,
precum si durata contractului de inchiriere se stabilesc prin acte
administrative emise de autoritatile institutiilor publice centrale/locale,
in conditiile legii.
(7) Necesitatea si oportunitatea realizarii constructiilor de
locuinte de serviciu, pe terenurile puse la dispozitie de autoritatile
publice centrale/locale, se stabilesc de catre institutiile publice
centrale/locale, care vor prezenta Ministerului Dezvoltarii Regionale si
Administratiei Publice si A.N.L. o nota justificativa pentru
fundamentarea realizarii investitiilor.
26. La articolul 8, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea
urmatorul cuprins:
'Art. 8 (1) Tinerii, in sensul prevederilor prezentei legi, sunt
persoane majore in varsta de pana la 35 de ani la data depunerii cererii
pentru repartizarea unei locuinte construite prin programele A.N.L.,
destinate inchirierii, si care pot primi repartitii in cel mult 36 de luni de
la implinirea acestei varste.
(2) Locuintele pentru tineri destinate inchirierii, inclusiv cele
construite si destinate in mod exclusiv inchirierii tinerilor specialisti din
invatamant sau sanatate, realizate in conditiile prezentei legi, fac
obiectul proprietatii private a statului. Locuintele pentru tineri destinate
inchirierii sunt administrate, in conformitate cu prevederile legale in
materie aflate in vigoare, de autoritatile administratiei publice locale ale
unitatilor administrativ-teritoriale si ale sectoarelor municipiului
Bucuresti in care acestea sunt amplasate. Locuintele destinate in mod
exclusiv inchirierii tinerilor specialisti din invatamant sau sanatate sunt
administrate de autoritatile administratiei publice locale si ale
sectoarelor municipiului Bucuresti sau de catre autoritatile administratiei
publice centrale din domeniul invatamantului, respectiv din domeniul
sanatatii ori sunt in administrarea unor unitati aflate in subordinea sau
sub coordonarea acestor autoritati, potrivit legii, si care au solicitat
realizarea acestora. Locuintele realizate in cadrul programului privind
constructia de locuinte cu chirie prin atragerea capitalului privat fac
obiectul proprietatii publice a statului. Pentru celelalte locuinte care se
realizeaza prin programele de investitii prevazute la art. 7 alin. (6),
regimul juridic si modul de repartizare sunt prevazute de Legea locuintei
nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.'
27. La articolul 8, dupa alineatul (2) se introduce un nou
alineat, alin. (2^1), cu urmatorul cuprins:
'(2^1) Administratorul locuintelor prevazute la alin. (2) exercita
operatiuni specifice unui proprietar in numele statului, in sensul ca isi da
acordul pentru:
a) racordarea/debransarea locuintelor la/de la retelele de
utilitati;
b) imbunatatirile care se aduc la locuinte la solicitarea
chiriasului;
c) iesiri din indiviziune, alipiri, dezlipiri care nu aduc atingere
proprietatii publice/private a statului;
d) inscrierea mentiunilor in extrasul de carte funciara.'
28. La articolul 8, alineatele (3)–(5) se modifica si vor avea
urmatorul cuprins:
'(3) Repartizarea locuintelor pentru tineri destinate inchirierii,
construite si date in exploatare prin programele derulate de A.N.L.
conform prevederilor art. 7 alin. (6), se face dupa criterii stabilite si
adoptate de autoritatile administratiei publice locale, autoritatile
administratiei publice locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti
si/sau autoritatile administratiei publice centrale care preiau in
administrare aceste locuinte, cu avizul Ministerului Dezvoltarii
Regionale si Administratiei Publice, pe baza unor criterii-cadru de acces
la locuinte si, respectiv, de prioritate in repartizarea locuintelor, aprobate
prin hotarare a Guvernului. In baza unor propuneri temeinic justificate
pot fi adaptate la situatii concrete existente pe plan local numai
criteriile-cadru de acces la locuinte si numai din punctul de vedere al
cuprinderii teritoriale.
(4) Contractele de inchiriere se incheie pe o durata de 5 ani de la
data repartizarii locuintei si vor cuprinde clauze referitoare la
recalcularea chiriei pentru titularii de contract care au implinit varsta de
35 de ani, precum si actualizarea anuala a cuantumului chiriei.
(5) Dupa expirarea perioadei contractuale initiale, prelungirea
contractului de inchiriere se face, succesiv, pe perioade de cate un an.'
29. La articolul 8, dupa alineatul (5) se introduc 10 noi
alineate, alin. (6)-(15), cu urmatorul cuprins:
'(6) La prelungirea contractelor de inchiriere, autoritatile
administratiei publice locale ale unitatilor administrativ-teritoriale si ale
sectoarelor municipiului Bucuresti, precum si autoritatile administratiei
publice centrale din domeniul invatamantului, respectiv din domeniul
sanatatii, reevalueaza starea civila a chiriasilor si numarul de persoane
aflate in intretinerea lor si, la solicitarea acestora, pot sa realizeze un
schimb de locuinte cu asigurarea exigentelor minimale prevazute in
anexa nr.1 la Legea locuintei nr.114/1996, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare. Schimbul de locuinte se realizeaza doar in cazul
imobilelor aflate in exploatare, fiind exceptate locuintele noi. Unitatile
locative supuse schimbului trebuie sa faca parte din aceeasi categorie de
locuinte construite de A.N.L., iar schimbul reprezinta o conventie/acord
intre doi chiriasi. Autoritatile administratiei publice locale/ale
sectoarelor Municipiului Bucuresti, si/sau centrale pot dispune, cu
respectarea prevederilor Legii locuintei nr. 114/1996, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, schimbarea locuintei atribuite
unui chiarias cu o alta locuinta vacanta de aceeasi categorie.
(7) Chiria se stabileste anual de catre autoritatile administratiei
publice locale, autoritatile administratiei publice locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti si/sau autoritatile administratiei publice centrale
si va acoperi cheltuielile de administrare, intretinere si reparatii,
recuperarea investitiei, in functie de durata normata stabilita potrivit
prevederilor legale, precum si o cota de maximum 1%.
(8) In functie de ierarhizarea localitatilor pe ranguri, stabilita
conform Legii nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a
teritoriului national - Sectiunea a IV-a - Reteaua de localitati, cu
modificarile si completarile ulterioare, valoarea chiriei lunare se
pondereaza cu un coeficient, astfel:
Rangul localitatii Coeficient
0 1
I 0,95
II 0,9
III 0,85
IV 0,8
V 0,8
unde:
a) rangul 0 – Capitala Romaniei, municipiu de importanta
nationala,
b) rangul I – municipii de importanta nationala, cu influenta
potentiala la nivel european,
c) rangul II – municipii de importanta interjudeteana, judeteana
sau cu rol de echilibru in reteaua de localitati,
d) rangul III – orase,
e) rangul IV – comune,
f) rangul V – sate componente ale comunelor si sate apartinand
municipiilor si oraselor.
(9) In functie de veniturile pe membru de familie ale titularului
contractului de inchiriere, valoarea chiriei lunare rezultate dupa aplicarea
coeficientilor de ierarhizare a localitatilor, se pondereaza astfel:
Venit Coeficient
Venitul pe membru de familie mai mic sau egal cu 0,90
salariul minim brut pe economie
Venitul pe membru de familie mai mare decat 0,95
salariul minim brut pe economie si care nu
depaseste cu 100% salariul minim brut pe economie
Venitul pe membru de familie mai mare decat 100% 1,00
salariul minim brut pe economie
(10) Pe baza indicatorilor prevazuti la alin. (7)-(9), modalitatea
de calcul a chiriei se stabileste in Normele metodologice pentru punerea
in aplicare a prevederilor prezentei legi.
(11) Cuantumul chiriilor calculate conform alin. (7) se
stabileste, pentru anul urmator, in prima zi lucratoare a lunii octombrie
pe baza cursului valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei in
data de 30 septembrie a anului in curs. Autoritatile administratiei publice
locale, autoritatile administratiei publice locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti si/sau autoritatile administratiei publice centrale
au obligatia de a comunica A.N.L., in termen de 10 zile, o situatie
detaliata cu privire la cuantumul chiriilor, defalcate pe tipuri de
apartamente si varsta chiriasilor.
(12) Cedarea dreptului de folosinta a locuintei, repartizata in
conditiile alin. (3), de catre titularul contractului de inchiriere, este
interzisa, sub sanctiunea rezilierii de drept a contractului.
(13) In cazul locuintelor pentru tineri, destinate inchirierii,
prevazute la art. 8 alin. (2), suma reprezentand recuperarea investitiei
din cuantumul chiriei, calculata in functie de durata normata de
functionare a cladirii, se vireaza, in termen de maximum 30 de zile de la
incasarea acesteia, de catre autoritatile publice locale, autoritatile
administratiei publice locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti sau,
dupa caz, autoritatile publice centrale, in contul A.N.L. deschis la
Trezoreria Statului si se utilizeaza pentru dezvoltarea fondului de
locuinte prin A.N.L., iar orice intarziere atrage dupa sine plata de
penalitati, conform prevederilor legale in vigoare.
(14) Penalitatile de intarziere prevazute la alin. (13), datorate
A.N.L. pentru neindeplinirea obligatiilor de plata la scadenta, reprezinta
0,1%/zi din suma datorata, dar nu mai mult de cuantumul sumei asupra
careia sunt calculate.
(15) Locuintele prevazute la alin. (2) se inregistreaza in
contabilitatea autoritatilor publice locale, autoritatilor administratiei
publice locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti si/sau autoritatilor
administratiei publice centrale, care le au in administrare, cu respectarea
prevederilor legale in materie si se supun procedurilor de reevaluare si
amortizare.'
30. La articolul 10, dupa alineatul (1) se introduce un nou
alineat, alin. (1^1), cu urmatorul cuprins:
'(1^1) Autoritatile administratiei publice locale, ale sectoarelor
municipiului Bucuresti sau centrale, dupa caz, au obligatia sa
solutioneze cererile prevazute la alin. (1) in termen de maximum 90 de
zile de la data la care locuintele indeplinesc conditiile prevazute de lege
pentru a putea fi vandute. In caz contrar, datoreaza A.N.L. penalitati de
intarziere, calculate pentru fiecare luna, in cuantum de 0,01%/luna, si
care se aplica la valoarea de investitie a locuintei, inregistrata in
contabilitatea autoritatilor publice locale, ale sectoarelor municipiului
Bucuresti si/sau centrale, dupa caz, si pentru care s-a depus solicitarea
de achizitionare, dar nu mai mult de cuantumul sumei asupra careia sunt
calculate.'
31. La articolul 10 alineatul (2), partea introductiva si
literele a)-c) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
'Art. 10 (2) Vanzarea locuintelor prevazute la alin. (1) se
face cu respectarea urmatoarelor conditii obligatorii:
a) pretul locuintei se poate achita integral, la data incheierii
contractului de vanzare, din surse proprii ale beneficiarului si/sau din
credite contractate de beneficiar de la institutii financiare autorizate,
inclusiv cu garantia statului, in termen de maximum 5 zile lucratoare de
la data inscrierii dreptului de proprietate in cartea funciara, sau in rate
lunare egale, inclusiv dobanda aferenta, cu un avans de minimum 15%
din valoarea de vanzare;
b) titularul contractului de inchiriere, precum si sotul/sotia
acestuia, pot beneficia o singura data de cumpararea unei locuinte pentru
tineri destinate inchirierii;
c) titularul contractului de inchiriere si membrii familiei
acestuia - sot/sotie, copii si/sau alte persoane aflate in intretinerea
acestuia - sa nu detina o alta locuinta in proprietate, inclusiv casa de
vacanta, cu exceptia cotelor-parti dintr-o locuinta, dobandite in
conditiile legii, daca acestea nu depasesc suprafata utila de 37 m^2,
suprafata utila minimala/persoana, prevazuta de Legea locuintei nr.
114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;'
32. La articolul 10 alineatul (2), dupa litera c) se introduce o
noua litera, lit. c^1), cu urmatorul cuprins:
'c^1) titularul contractului de inchiriere si membrii familiei
acestuia – sot/sotie, copii si/sau alte persoane aflate in intretinerea
acestuia – sa nu detina la data incheierii contractului de
vanzare-cumparare un teren atribuit conform prevederilor Legii
nr. 15/2003 privind sprijinul acordat tinerilor pentru construirea unei
locuinte proprietate personala, republicata. La data incheierii
contractului de vanzare se anuleaza orice procedura prealabila pentru
obtinerea unui teren in conditiile prevazute de Legea nr. 15/2003,
republicata.'
33. La articolul 10 alineatul (2), litera d) se modifica si va
avea urmatorul cuprins:
'd) valoarea de vanzare a locuintei se calculeaza de catre
autoritatile administratiei publice locale si ale sectoarelor Municipiului
Bucuresti sau de catre operatorii economici in a caror administrare se
afla imobilele respective, precum si de catre autoritatile administratiei
publice centrale din domeniul invatamantului, respectiv din domeniul
sanatatii, sau de catre unele unitati aflate in subordinea ori sub
coordonarea acestor autoritati, potrivit legii, si reprezinta valoarea de
inlocuire pe metru patrat, multiplicata cu suprafata construita efectiv,
inclusiv cotele indivize, diminuata cu amortizarea calculata de la data
punerii in functiune a locuintei pana la data vanzarii acesteia. Valoarea
de inlocuire este valoarea medie ponderata pe metru patrat, calculata pe
baza valorii contractelor de antrepriza incheiate, in conditiile legii, in
cursul anului anterior de catre A.N.L. cu antreprenorii, care se majoreaza
cu un coeficient rezultat din raportul dintre valoarea medie ponderata pe
metru patrat a locuintelor puse in functiune in anul anterior si valoarea
medie ponderata pe metru patrat contractata la momentul inceperii
lucrarilor acestor locuinte. In cazul in care, in cursul anului anterior,
A.N.L. nu a incheiat cel putin doua contracte de antrepriza cu
antreprenorii, pentru stabilirea valorii de inlocuire se utilizeaza ca an de
calcul ultimul an in care s-au incheiat cel putin doua contracte de
antrepriza. Valoarea de inlocuire pe metru patrat astfel calculata se
stabileste anual prin ordin al ministrului dezvoltarii regionale si
administratiei publice, ce urmeaza a fi publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I. Pentru acoperirea cheltuielilor de promovare,
publicitate imobiliara, evidenta si vanzare, unitatile prin care se
efectueaza vanzarea, potrivit legii, beneficiaza de un comision de pana la
1% din valoarea de vanzare calculata a locuintei, comision care se
include, impreuna cu valoarea de vanzare a locuintei, in pretul final de
vanzare al acesteia;'
34. La articolul 10 alineatul (2), dupa litera d) se introduc
doua noi litere, lit. d^1) si d^2), cu urmatorul cuprins:
'd^1) valoarea de vanzare stabilita, conform prevederilor lit. a), se
pondereaza cu un coeficient determinat in functie de ierarhizarea
localitatilor pe ranguri, stabilita prin Legea nr. 351/2001, cu modificarile
si completarile ulterioare, astfel:
Rangul localitati Coeficient de
ponderare
0 - Bucuresti 1,40
I - Municipii de importanta nationala 1,00
I.1 - Cu peste 400.000 locuitori 0,99
I.2 - Intre 300.001 si 400.000 locuitori 0,98
I.3 - Intre 200.000 si 300.000 locuitori 0,97
II - Municipii de importanta interjudeteana
II.1 - Intre 150.001 si 200.000 locuitori 0,96
II.2 - Intre 100.001 si 150.000 locuitori 0,95
II.3 - Intre 50.001 si 100.000 locuitori 0,94
II.4 - Pana la 50.000 locuitori 0,93
III - Orase
III.1 - Cu peste 30.000 locuitori 0,92
III.2 - Intre 10.001 si 30.000 locuitori 0,91
III.3 - Pana la 10.000 locuitori 0,90
IV - Sate resedinta de comuna 0,85
V - Sate componente ale comunelor si sate
apartinand municipiilor si oraselor 0,80
unde:
a) rangul 0 – Capitala Romaniei, municipiu de importanta
europeana;
b) rangul I – municipii de importanta nationala, cu influenta
potentiala la nivel european;
c) rangul II – municipii de importanta interjudeteana, judeteana
sau cu rol de echilibru in reteaua de localitati;
d) rangul III – orase;
e) rangul IV – sate resedinta de comuna;
f) rangul V – sate componente ale comunelor si sate apartinand
municipiilor si oraselor;
d^2) in situatia in care valoarea stabilita, conform prevederilor
lit. d^1), este mai mica decat valoarea de inventar, atunci valoarea de
vanzare a locuintelor este egala cu valoarea de inventar a acestora,
actualizata conform prevederilor legale in vigoare, mai putin
contravaloarea sumelor rezultate din cuantumul chiriei reprezentand
recuperarea investitiei, calculata in functie de durata normata de
functionare a cladirii, retinuta de autoritatile administratiei publice
locale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti si/sau centrale, si virata
catre A.N.L. conform prevederilor art. 8 alin. (13).'
35. La articolul 10 alineatul (2), litera f) se modifica si va
avea urmatorul cuprins:
'f) locuintele nu pot face obiectul unor acte de dispozitie intre
vii pe o perioada de 5 ani de la data dobandirii acestora. Aceasta
interdictie se va consemna la inscrierea dreptului de proprietate in cartea
funciara in conditiile legii. Prin exceptie, locuintele pot face obiectul
unor garantii reale imobiliare, constituite in favoarea institutiilor de
credit definite conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006
privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si
completarile ulterioare, care finanteaza achizitia acestor locuinte, si/sau
in favoarea statului roman, in cazul creditelor acordate de institutiile de
credit, cu garantia statului, conform prevederilor legale in vigoare.
Institutiile de credit, sau, dupa caz, statul roman, prin organele
competente, vor putea valorifica locuintele si anterior expirarii
termenului de 5 ani, pe calea executarii silite, in conditiile legii, in cazul
neindeplinirii obligatiilor din contractele de credit de catre proprietarii
locuintelor;'
36. La articolul 10, dupa alineatul (2) se introduc cinci noi
alineate, alineatele (2^1) - (2^5), cu urmatorul cuprins:
'(2^1) Pentru achizitionarea locuintelor cu plata in rate lunare
egale, prevazute la alin. (2) lit. a), ratele lunare cuprind o dobanda
anuala care acopera dobanda de referinta a Bancii Nationale a Romaniei
la care se adauga doua puncte procentuale, aceasta dobanda fiind
aplicabila la valoarea ramasa de achitat.
(2^2) Contractul de vanzare cu plata in rate lunare egale, inclusiv
dobanda aferenta, prevazute la alin. (2) lit. a), prevede urmatoarele:
a) transferul de proprietate asupra locuintei se produce dupa
achitarea integrala a valorii de vanzare, cu indeplinirea formalitatilor de
publicitate cerute de lege;
b) pana la achitarea valorii de vanzare, locuintele raman in
administrarea autoritatilor administratiei publice locale ale unitatilor
administrativ-teritoriale in care acestea sunt amplasate, iar cele destinate
in mod exclusiv inchirierii tinerilor specialisti din invatamant sau
sanatate in administrarea autoritatilor administratiei publice centrale din
domeniul invatamantului, respectiv din domeniul sanatatii, ori in
administrarea unor unitati aflate in subordinea sau sub coordonarea
acestor autoritati, pana la data transferului de proprietate si schimbarea
rolului fiscal pe numele acestora;
c) cumparatorul se obliga sa achite ratele lunare la scadenta.
Pentru neachitarea la termenul scadent a obligatiilor de plata, acesta
datoreaza majorari de intarziere;
d) executarea obligatiei de plata a ratelor poate fi suspendata
pentru o perioada de maximum 3 luni. Suspendarea se dispune de catre
autoritatile administratiei publice locale in care sunt amplasate
locuintele, in conditiile in care titularul contractului de vanzare cu plata
in rate lunare depune o cerere motivata cu 15 zile inainte de data
stabilita pentru plata ratei curente, insotita de acte doveditoare privind
diminuarea veniturilor. Durata contractului nu se prelungeste cu
perioada pentru care a intervenit suspendarea, valoarea ratelor lunare
fiind recalculata corespunzator;
e) suspendarea executarii obligatiei de plata a ratelor lunare
poate fi solicitata doar dupa minimum 36 de luni de la expirarea unei
alte perioade de suspendare si de maximum 3 ori pana la achitarea
integrala a valorii de vanzare;
f) dupa expirarea perioadei de suspendare a executarii obligatiei
de plata a ratelor lunare, in cazul neachitarii primei rate, contractul de
vanzare-cumparare se considera reziliat de drept, fara nicio alta
formalitate, titularul contractului fiind considerat de drept in intarziere si
avand obligatia de a preda locuinta la data notificata;
g) posibilitatea achitarii in avans, in totalitate sau partial a
ratelor ramase, inclusiv dobanda, pana la data achitarii integrale;
h) in cazul rezilierii contractului in temeiul lit. f), titularul
contractului este decazut din dreptul de a solicita restituirea sumelor
achitate, acestea constituindu-se in venituri la A.N.L. si urmand regimul
prevazut la alin. (3).
(2^3) Modul de constituire si de plata a avansului, a ratelor lunare
egale, inclusiv dobanda aferenta, si a majorarilor de intarziere se
stabileste in normele metodologice pentru punerea in aplicare a
prevederilor prezentei legi.
(2^4) Odata cu dreptul de proprietate asupra locuintei se
dobandeste si dreptul de proprietate asupra cotelor-parti de constructii si
instalatii, precum si asupra dotarilor care, prin natura lor, nu se pot folosi
decat in comun, conform prevederilor legale in vigoare.
(2^5) Odata cu dobandirea dreptului de proprietate asupra
locuintei, titularul contractului dobandeste si dreptul de folosinta asupra
cotei-parti de teren aferente acesteia, pe durata existentei cladirii, in
conformitate cu prevederile legale in vigoare.'
37. La articolul 10, alineatul (3) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
'(3) Sumele obtinute din vanzarea locuintelor prevazute la
alin. (1) se utilizeaza numai pentru finantarea constructiei de locuinte.
Dupa retinerea comisionului prevazut la alin. (2) lit. d) si, dupa caz, a
valorii de vanzare a constructiilor prevazute la art. 2 alin. (7), sumele
obtinute se vireaza de catre autoritatile administratiei publice locale, ale
sectoarelor municipiului Bucuresti si, respectiv, de operatorii economici
in a caror administrare se afla imobilele respective, precum si de catre
autoritatile administratiei publice centrale din domeniul invatamantului,
respectiv din domeniul sanatatii, sau de catre unitatile aflate in
subordinea ori sub coordonarea acestor autoritati in a caror administrare
se afla imobilele respective, prin bugetul propriu, catre A.N.L., pentru
finantarea programului de locuinte pentru tineri. In colaborare cu
autoritatile administratiei publice locale, ale sectoarelor municipiului
Bucuresti si cu autoritatile administratiei publice centrale din domeniul
invatamantului si sanatatii, A.N.L. tine evidenta sumelor rezultate din
vanzare si incasate.'
38. La articolul 10, alineatul (5) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
'(5) Autoritatile administratiei publice locale si ale sectoarelor
municipiului Bucuresti si autoritatile publice centrale au obligatia sa
initieze procedurile legale pentru infiintarea asociatiilor de proprietari in
cladirile de locuit pe care le administreaza si in care sunt situate locuinte
pentru tineri destinate inchirierii, dupa vanzarea catre chiriasi a 3 unitati
locative din cladire.'
39. La articolul 10, dupa alineatul (6) se introduc doua noi
alineate, alin.(7) si (8), cu urmatorul cuprins:
'(7) Nerespectarea dispozitiilor art. 10 de catre autoritatile
administratiei publice locale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti sau
de catre operatorii economici in a caror administrare se afla imobilele
respective, precum si de catre autoritatile administratiei publice centrale
din domeniul invatamantului, respectiv din domeniul sanatatii, sau de
catre unele unitati aflate in subordinea ori sub coordonarea acestor
autoritati, atrage raspunderea materiala, disciplinara, civila si penala,
dupa caz, potrivit legii.
(8) In cazul locuintelor pentru care contractul de vanzare a fost
reziliat de drept, acestea se repartizeaza de catre autoritatile
administratiei publice locale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti,
precum si de catre autoritatile administratiei publice centrale din
domeniul invatamantului, respectiv din domeniul sanatatii, cu
respectarea prevederilor art. 8 alin. (3) sau ale art. 23, dupa caz.'
40. La articolul 13, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
'Art. 13 (1) Conducerea A.N.L. se realizeaza prin Consiliul
de administratie, ca organ executiv.'
41. La articolul 13, alineatul (2) se abroga.
42. Articolul 14 se abroga.
43. La articolul 20, alineatele (1), (2) si (4) se modifica si vor
avea urmatorul cuprins:
'Art. 20 (1) La solicitarea autoritatilor administratiei publice
locale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti, respectiv a autoritatilor
administratiei publice centrale din domeniul invatamantului, respectiv
din domeniul sanatatii, A.N.L. poate promova, in cadrul programelor de
constructii de locuinte pentru tineri destinate inchirierii, prevazute la
art. 7 alin. (6), obiective de investitii publice in constructia de locuinte
destinate inchirierii in mod exclusiv unor tineri specialisti din aceste
domenii de activitate.
(2) Necesitatea si oportunitatea realizarii constructiilor de
locuinte pentru tineri destinate inchirierii, prevazute la alin. (1), se
stabilesc prin studii de prefezabilitate promovate si aprobate de
autoritatile administratiei publice locale, ale sectoarelor municipiului
Bucuresti sau ale administratiei publice centrale interesate, studii care se
transmit A.N.L. Studiile de prefezabilitate se finanteaza din surse
prevazute cu aceasta destinatie in bugetele proprii ale autoritatilor
administratiei publice locale sau ale administratiei publice centrale
interesate sau din alte surse legal constituite.
....................................
(4) Pentru realizarea de locuinte destinate inchirierii in mod
exclusiv unor tineri specialisti din invatamant sau sanatate, autoritatile
administratiei publice locale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti sau
ale administratiei publice centrale interesate raspund de punerea la
dispozitie a terenurilor in conditiile prevazute la art. 3 alin. (1).
Terenurile pot fi in proprietatea publica sau privata a autoritatilor
publice locale, in proprietatea publica sau privata a statului si in
administrarea autoritatilor administratiei publice centrale respective sau,
dupa caz, in administrarea unor unitati aflate in subordinea ori sub
coordonarea acestor autoritati, in conditiile legii.'
44. La articolul 23, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
'Art. 23 (1) Repartizarea locuintelor pentru tineri destinate
inchirierii, construite si date in exploatare prin programele derulate de
A.N.L. conform prevederilor art. 20 - 22, se face dupa criterii stabilite si
adoptate de autoritatile administratiei publice locale si ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, precum si de autoritatile administratiei publice
centrale din invatamant sau sanatate, dupa caz, care preiau in
administrare respectivele locuinte, cu avizul Ministerului Dezvoltarii
Regionale si Administratiei Publice, potrivit prevederilor art. 8
alin. (3).'
45. Articolul 24 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
'Art. 24 Contractele de inchiriere, contractele de
vanzare-cumparare, precum si orice alte acte incheiate cu incalcarea
dispozitiilor art. 22 si 23 sunt lovite de nulitate absoluta. Depistarea
acestor cazuri si sesizarea instantelor judecatoresti pentru constatarea
nulitatii si restabilirea situatiei anterioare se fac prin grija prefectilor
pentru locuintele administrate de catre autoritatile administratiei publice
locale si ale sectoarelor municipiului Bucuresti, respectiv de catre
ministerele care coordoneaza activitatile din domeniul invatamantului,
ori din domeniul sanatatii, dupa caz.'
46. Articolul 27 se abroga."
Art. II Contractele de inchiriere incheiate pana la data
aprobarii prezentei legi vor respecta prevederile legale aflate in vigoare,
la data incheierii lor, pana la expirarea termenului de inchiriere prevazut
in contract. Dupa expirarea termenului de inchiriere prevazut in contract,
se aplica prevederile prezentei legi.
Art. III In tot cuprinsul Legii nr.152/1998 privind infiintarea
Agentiei Nationale pentru Locuinte, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, sintagma Ministerul Dezvoltarii Regionale si
Turismului se inlocuieste cu sintagma Ministerul Dezvoltarii Regionale
si Administratiei Publice.
Art. IV In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi se vor actualiza Normele metodologice pentru punerea in
aplicare a prevederilor Legii nr. 152/1998 privind infiintarea Agentiei
Nationale pentru Locuinte, aprobate prin Hotararea Guvernului
nr. 962/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. V Legea nr. 152/1998 privind infiintarea Agentiei
Nationale pentru Locuinte, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 740 din 21 octombrie 2011, cu modificarile si completarile
ulterioare, precum si cu modificarile aduse prin prezenta lege, se va
republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o
noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei,
cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
|