Legea 215/2016 privind ceremoniile oficiale. Lege nr. 215/2016
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 915 din 14 noiembrie 2016
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1 Prezenta lege are ca scop stabilirea unui ansamblu de
norme aplicabile ceremoniilor oficiale desfasurate de autoritatile si
institutiile publice, centrale si locale.
Art. 2 Prezenta lege stabileste ordinea de precadere a
participantilor la ceremoniile oficiale, prevede regulile generale privind
organizarea si desfasurarea ceremoniilor oficiale si reglementeaza
atributiile autoritatilor si institutiilor publice in aceasta materie.
Art. 3 In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai
jos au urmatorul inteles:
a) ceremonie oficiala – manifestare sau actiune organizata de o
autoritate sau institutie publica, centrala ori locala, dedicata unui anumit
eveniment;
b) ordine de precadere – ansamblu de criterii cu privire la
asezarea si locul participantilor in cadrul ceremoniilor oficiale;
c) precadere – prioritatea acordata unui participant la o
ceremonie oficiala fata de un alt participant;
d) protocol national – totalitatea activitatilor si regulilor de
eticheta, curtoazie si ceremonial desfasurate de autoritatile si institutiile
publice in cadrul ceremoniilor oficiale.
|
|
Capitolul II - Precaderea
Art. 4 (1) Precaderea nu poate fi delegata.
(2) Persoana care ocupa o demnitate sau functie publica in
calitate de interimar, ocupa in ordinea de precadere locul titularului
demnitatii sau functiei publice.
(3) Precaderea nu are semnificatia conferirii de onoruri sau
ierarhii si nu modifica atributiile autoritatilor sau institutiilor publice ori
a reprezentantilor acestora, astfel cum sunt acestea stabilite prin lege.
Art. 5 (1) Ordinea de precadere se stabileste dupa cum
autoritatile sau institutiile publice sunt alese, direct ori indirect, sau
numite de o alta autoritate sau institutie publica. Presedintele Romaniei
este primul in ordinea de precadere.
(2) Pentru autoritatile sau institutiile publice aflate in relatii
functionale, ordinea de precadere se stabileste in raport cu natura
relatiilor functionale dintre acestea: autoritati aflate sub controlul,
coordonarea sau subordonarea unei alte institutii sau autoritati publice.
(3) In cazul in care ordinea de precadere nu poate fi stabilita pe
baza criteriilor prevazute la alin. (1) si (2), in stabilirea acesteia se va
utiliza criteriul vechimii conducatorului autoritatii sau institutiei publice
si, in subsidiar, criteriul alfabetic aplicat la denumirea autoritatilor si
institutiilor publice.
Art. 6 (1) In aplicarea dispozitiilor art. 5 ordinea de precadere
in cadrul ceremoniilor oficiale este prevazuta in anexa care face parte
integranta din prezenta lege. Locul reprezentantului autoritatii publice
sau institutiei publice organizatoare in cadrul ceremoniei oficiale se
stabileste de comun acord cu institutia participanta cu rangul cel mai
inalt.
(2) Ordinea de precadere a demnitatilor si a functiilor publice
din cadrul aceleiasi autoritati sau institutii publice este stabilita de catre
conducatorul respectivei entitati.
Art. 7 In cadrul ceremoniilor oficiale organizate la nivel local
ordinea de precadere este urmatoarea:
a) pozitiile 1-4 din anexa, daca reprezentantii autoritatilor sau ai
institutiilor publice respective participa la ceremonie;
b) primarul localitatii unde se desfasoara ceremonia;
c) presedintele consiliului judetean al judetului unde se
desfasoara ceremonia;
d) prefectul judetului unde se desfasoara ceremonia;
e) reprezentantii altor autoritati sau institutii publice conform
ordinii de precadere stabilite potrivit art. 5 si 6.
Art. 8 Sefii cultelor recunoscute in Romania, reprezentantii
altor institutii de interes public, precum si alte personalitati romane sau
straine invitate la ceremonii oficiale ocupa un loc special, stabilit de
institutia organizatoare, avand in vedere natura si scopul ceremoniei.
Art. 9 Sefii misiunilor diplomatice, ai reprezentantelor
organizatiilor internationale si ai organizatiilor internationale acreditate
in Romania, invitati la o ceremonie oficiala ocupa loc imediat dupa
reprezentantii Guvernului sau ai autoritatilor prezente cu rang de
ministru.
Capitolul III - Organizarea si desfasurarea ceremoniilor oficiale
Art. 10 (1) Organizatorul ceremoniei oficiale stabileste lista
participantilor, locul si pozitia acestora, data, locatia si desfasuratorul
ceremoniei.
(2) Desfasuratorul ceremoniei oficiale si lista de invitati vor fi
stabilite de catre autoritatea sau institutia organizatoare impreuna cu
institutia publica participanta cu rangul cel mai inalt.
Art. 11 Invitarea la o ceremonie oficiala se poate face in una
dintre urmatoarele modalitati:
4
a) scrisoare oficiala, in situatia in care cel invitat are rang
superior celui care invita;
b) invitatie formala, in situatia in care cel invitat are rang
inferior celui care invita.
Art. 12 Ceremonia oficiala incepe atunci cand soseste seful
institutiei participante cu rangul cel mai inalt. In cazul in care ceremonia
cuprinde alocutiuni, acestea vor fi rostite in ordinea de precadere sau in
ordinea inversa a precaderii, conform desfasuratorului ceremoniei.
Art. 13 (1) In cazul in care la ceremoniile oficiale sunt
invitati demnitari straini, cu rang de ministru sau mai inalt, institutia
organizatoare are obligatia de a transmite lista invitatilor catre
Ministerul Afacerilor Externe, care informeaza Guvernul Romaniei si
Administratia Prezidentiala.
(2) Un demnitar strain invitat la o ceremonie oficiala in
Romania ocupa locul echivalent omologului roman.
Art. 14 In cadrul ceremoniilor oficiale serviciul religios este
facultativ. Momentul si durata acestuia vor fi stabilite si prevazute in
desfasuratorul ceremoniei, cu respectarea normelor, cutumelor si
traditiilor cultului religios care efectueaza serviciul.
Art. 15 In cadrul ceremoniilor oficiale se poate acorda onorul
militar, potrivit prevederilor Regulamentului onorurilor si ceremoniilor
militare, aprobat prin ordin al ministrului apararii nationale. Pe timpul
unei ceremonii oficiale onorul militar se prezinta o singura data
persoanei cu rangul cel mai inalt.
Art. 16 (1) Ceremonia oficiala a depunerii coroanelor de flori
este organizata in cooperare cu Ministerul Apararii Nationale si/sau cu
Ministerul Afacerilor Interne.
(2) Depunerea coroanelor de flori se desfasoara cu respectarea
ordinii de precadere.
(3) In cadrul unei ceremonii oficiale va putea fi depusa cate o
singura coroana din partea urmatoarelor entitati prezente:
a) Presedintele Romaniei/Administratia Prezidentiala;
b) Parlamentul Romaniei;
c) Guvernul Romaniei/Prefectul;
d) primarul localitatii unde are loc ceremonia;
e) presedintele consiliului judetean;
f) corp diplomatic;
g) entitatea organizatoare.
(4) Dupa incheierea ceremoniei oficiale, pot fi depuse coroane
si din partea altor entitati sau persoane.
Art. 17 (1) Funeraliile de stat sunt ceremonii oficiale
organizate de Guvern in cazul decesului Presedintelui Romaniei si al
fostilor sefi de stat ai Romaniei.
(2) Funeraliile de stat includ si onoruri militare.
Art. 18 Funeralii cu onoruri militare, stabilite potrivit legii, se
pot organiza si pentru presedintii si fostii presedinti ai celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si pentru prim-ministrul si fostii
prim-ministri.
Art. 19 In functie de natura si de scopul lor, ceremoniile
oficiale se desfasoara si cu respectarea reglementarilor in vigoare
privind arborarea drapelului Romaniei, intonarea imnului national si
folosirea sigiliilor cu stema Romaniei de catre autoritatile si institutiile
publice, respectiv cu respectarea celor privind stema tarii si sigiliul
statului, precum si cu cele ale Regulamentului onorurilor si ceremoniilor
militare.
Capitolul IV - Consiliul Protocolului National
Art. 20 Se infiinteaza Consiliul Protocolului National ca
organism interinstitutional, fara personalitate juridica, ce are drept scop
indrumarea activitatilor de protocol desfasurate de autoritatile si
institutiile publice, in cadrul ceremoniilor oficiale.
Art. 21 (1) Consiliul Protocolului National este format din
coordonatorii structurilor cu atributii in organizarea si desfasurarea
actiunilor de protocol din urmatoarele autoritati si institutii publice:
a) Administratia Prezidentiala;
b) Senatul Romaniei;
c) Camera Deputatilor;
d) Guvernul Romaniei;
e) Ministerul Afacerilor Exteme;
f) Ministerul Apararii Nationale;
g) Ministerul Afacerilor Interne;
h) Secretariatul de Stat pentru Culte.
(2) In functie de problemele dezbatute, la sedintele Consiliului
Protocolului National pot fi invitati si responsabili cu activitatea de
protocol ai altor autoritati si institutii publice.
(3) Consiliul Protocolului National este coordonat de seful
structurii de specialitate din cadrul Administratiei Prezidentiale.
(4) In sprijinul activitatii Consiliului Protocolului National se
organizeaza un secretariat, care va functiona in cadrul Administratiei
Prezidentiale.
Art. 22 Pentru realizarea scopului sau Consiliul Protocolului
National are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza Ghidul Protocolului National si, dupa caz, alte
reguli si norme specifice de protocol, ceremonial, precadere, eticheta si
curtoazie pentru ceremoniile oficiale;
b) actualizeaza lista sefilor de stat si de guvern;
c) intocmeste materiale privind reguli, obiceiuri si uzante
protocolare din diferite state;
d) participa la reuniuni de profil organizate in tara sau in
strainatate;
e) colaboreaza cu structuri similare din alte tari.
Art. 23 In exercitarea atributiilor, Consiliul Protocolului
National emite hotarari, adoptate cu votul majoritatii membrilor sai.
Hotararile se publica pe pagina proprie de internet.
Art. 24 Consiliul Protocolului National se reuneste trimestrial
sau ori de cate ori este necesar. Membrii consiliului sunt convocati de
seful structurii de specialitate din cadrul Administratiei Prezidentiale.
Art. 25 Consiliul Protocolului National isi desfasoara
activitatea pe baza unui regulament propriu de organizare si functionare,
aprobat in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
Art. 26 In aplicarea prezentei legi autoritatile si institutiile
publice centrale si locale pot elabora reguli proprii de protocol
referitoare la organizarea si desfasurarea ceremoniilor publice, care se
publica pe propriile pagini de internet.
Capitolul V - Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 27 (1) In termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a
prezentei legi, Consiliul Protocolului National adopta Ghidul
Protocolului National.
(2) Pana la data de 30 noiembrie a fiecarui an, autoritatile si
institutiile publice transmit Consiliului Protocolului National, potrivit
unei proceduri stabilite de acesta, lista ceremoniilor oficiale pe care
acestea le au in vedere la data intocmirii listei, pentru a fi organizate in
anul urmator.
Art. 28 (1) Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la
data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi, autoritatile si institutiile publice au obligatia de a stabili
ordinea de precadere a demnitatilor si functiilor publice aflate sub
control, subordine sau coordonare, dupa caz. Ordinea de precadere,
astfel stabilita, se publica pe pagina de internet a autoritatii sau institutiei
publice in cauza si se comunica Consiliului Protocolului National.
Art. 29 La data intrarii in vigoare a prezentei legi, se abroga
Hotararea Guvernului nr. 665/2002 privind infiintarea Protocolului
National, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 486
din 8 iulie 2002, cu modificarile ulterioare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei,
cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
ANEXA - ORDINEA DE PRECADERE IN CADRUL CEREMONIILOR OFICIALE A DEMNITATILOR SI FUNCTIILOR PUBLICE
1. Presedintele Romaniei;
2. Presedintele Senatului;
3. Presdintele Camerei Deputatilor;
4. Prim-ministrul;
5. fost sef de stat, in ordinea cronologica a primului mandat;
6. Presedintele Curtii Constitutionale;
7. Presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie;
8. membrii Biroului permanent al Senatului Romaniei, conform
ordinii stabilite de catre Biroul permanent;
9. membrii Biroului permanent al Camerei Deputatilor, conform
ordinii stabilite de catre Biroul permanent;
10. senator, conform ordinii stabilite de Biroul permanent al Senatului
Romaniei;
11. deputat, conform ordinii stabilite de Biroul permanent al Camerei
Deputatilor;
12. ministru, conform ordinii stabilite de prim-ministru;
13. consilier prezidential, conform ordinii stabilite de Presedintele
Romaniei;
14. Presedintele Academiei Romane;
15. Seful Statului Major General;
16. functii asimilate rangului de ministru, aflate in controlul,
coordonarea, subordonarea celor doua Camere ale Parlamentului
Romaniei;
17. functii asimilate rangului de ministru, aflate in controlul,
coordonarea, subordonarea Senatului Romaniei;
10
18. functii asimilate rangului de ministru, aflate in controlul,
coordonarea, subordonarea Guvenului Romaniei;
19. Primarul General al Municipiului Bucuresti, primar de municipiu,
oras, sector, comuna, in ordinea alfabetica a denumirii localitatilor
si in ordinea crescatoare a numarului de sector;
20. presedintele consiliului judetean, in ordinea alfabetica a denumirii
judetelor;
21. prefect, in ordinea alfabetica a denumirii judetelor;
22. secretar de stat, in ordinea de precadere a ministerelor;
23. consilier de stat, Administratia Prezidentiala, conform ordinii
stabilite de Presedintele Romaniei;
24. functii asimilate rangului de secretar de stat, aflate in controlul,
coordonarea, subordonarea Parlamentului Romaniei;
25. functii asimilate rangului de secretar de stat, aflate in controlul,
coordonarea, subordonarea Senatului Romaniei;
26. functii asimilate rangului de secretar de stat, aflate in coordonarea,
subordonarea prim-ministrului;
27. functii asimilate rangului de secrelar de stat, aflate in coordonarea,
subordonarea Secretariatului General al Guvernului;
28. functii asimilate rangului de secretar de stat, aflate in coordonarea,
subordonarea ministerelor.
|