Legea 176/2010 privind integritatea in exercitarea functiilor si demnitatilor publice, pentru modificarea si completarea Legii nr. 144/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate, precum si pentru modificarea si completarea altor acte normative. Lege nr. 176/2010
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 621 din 2 septembrie 2010
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege
Partea I
Titlul I - Obligatii de integritate si transparenta in exercitarea functiilor si demnitatilor publice
Capitolul I - Declararea averii si a intereselor
Art. 1 (1) Dispozitiile prezentei legi se aplica urmatoarelor
categorii de persoane, care au obligatia declararii averii si a
intereselor:
1. Presedintele Romaniei;
2. consilierii prezidentiali si consilierii de stat;
3. presedintii Camerelor Parlamentului, deputatii si senatorii;
4. membrii din Romania in Parlamentul European si membrii
in Comisia Europeana din partea Romaniei;
5. primul-ministru, membrii Guvernului, secretarii de stat,
subsecretarii de stat, asimilatii acestora, precum si consilierii de
stat din aparatul de lucru al primului-ministru;
6. membrii Consiliului Superior al Magistraturii;
7. judecatorii, procurorii, magistratii-asistenti, asimilatii
acestora, precum si asistentii judiciari;
8. personalul auxiliar de specialitate din cadrul instantelor
judecatoresti si parchetelor;
9. judecatorii Curtii Constitutionale;
10. membrii Curtii de Conturi si personalul cu functii de
conducere si de control din cadrul acesteia;
11. presedintele Consiliului Legislativ si presedintii de sectie;
12. Avocatul Poporului si adjunctii sai;
13. presedintele si vicepresedintele Autoritatii Nationale de
Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal;
14. membrii Consiliului Concurentei;
15. membrii Colegiului Consiliului National pentru Studierea
Arhivelor Securitatii;
16. membrii Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare;
17. membrii Consiliului Economic si Social;
18. membrii Consiliului Comisiei de Supraveghere a
Asigurarilor;
19. membrii Consiliului Comisiei de Supraveghere a
Sistemului de Pensii Private;
20. membrii Consiliului National pentru Combaterea
Discriminarii;
21. membrii Consiliului National al Audiovizualului;
22. membrii consiliilor de administratie si ai comitetelor
directoare ale Societatii Romane de Radiodifuziune si ale
Societatii Romane de Televiziune;
23. presedintele si vicepresedintele Agentiei Nationale de
Integritate, precum si membrii Consiliului National de Integritate;
24. directorul general si membrii consiliului director al
Agentiei Nationale de Presa AGERPRES;
25. directorul Serviciului Roman de Informatii, prim-adjunctul
si adjunctii sai;
26. directorul Serviciului de Informatii Externe si adjunctii sai;
27. personalul diplomatic si consular;
28. directorul Serviciului de Protectie si Paza, prim-adjunctul
si adjunctul sau;
29. directorul Serviciului de Telecomunicatii Speciale, primadjunctul
si adjunctii sai;
30. alesii locali;
31. persoanele cu functii de conducere si de control, precum
si functionarii publici, inclusiv cei cu statut special, care isi
desfasoara activitatea in cadrul tuturor autoritatilor publice
centrale ori locale sau, dupa caz, in cadrul tuturor institutiilor
publice;
32. persoanele cu functii de conducere si de control din
cadrul unitatilor sistemului de invatamant de stat si unitatilor de
stat din sistemul de sanatate publica;
33. personalul incadrat la cabinetul demnitarului in
administratia publica centrala, precum si personalul incadrat la
cancelaria prefectului;
34. membrii consiliilor de administratie, ai consiliilor de
conducere sau ai consiliilor de supraveghere, precum si
persoanele care detin functii de conducere in cadrul regiilor
autonome de interes national sau local, companiilor si
societatilor nationale sau, dupa caz, societatilor comerciale la
care statul sau o autoritate a administratiei publice locale este
actionar majoritar sau semnificativ;
35. guvernatorul, prim-viceguvernatorul, viceguvernatorii,
membrii consiliului de administratie, angajatii cu functii de
conducere ai Bancii Nationale a Romaniei, precum si personalul
din conducerea bancilor la care statul este actionar majoritar
sau semnificativ;
36. personalul institutiilor publice, inclusiv personalul angajat
cu contract individual de munca, implicat in realizarea procesului
de privatizare, precum si personalul institutiilor si autoritatilor
publice, inclusiv personalul angajat cu contract individual de
munca, care administreaza sau implementeaza programe ori
proiecte finantate din fonduri externe sau din fonduri bugetare;
37. presedintii, vicepresedintii, secretarii si trezorierii
federatiilor si confederatiilor sindicale;
38. prefectii si subprefectii;
39. candidatii pentru functiile de Presedinte al Romaniei,
deputat, senator, consilier judetean, consilier local, presedinte
al consiliului judetean sau primar.
(2) Obligatia privind declararea averii si a intereselor revine,
in conditiile prezentei legi, si celorlalte categorii de persoane,
care sunt numite in functie de Presedintele Romaniei, de
Parlament, de Guvern sau de primul-ministru, cu exceptia celor
care ocupa functii apartinand cultelor religioase.
(3) Activitatea de evaluare a declaratiilor de avere, a datelor,
a informatiilor si a modificarilor patrimoniale intervenite, a
intereselor si a incompatibilitatilor pentru persoanele prevazute
la alin. (1) si (2) se desfasoara in cadrul Agentiei Nationale de
Integritate, infiintata prin Legea nr. 144/2007 privind infiintarea,
organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate,
republicata, denumita in continuare Agentia. Pentru presedintele
si vicepresedintele Agentiei, precum si pentru personalul
acesteia, activitatea de evaluare a averii, a intereselor si a
incompatibilitatilor se desfasoara in cadrul Consiliului National
de Integritate.
Art. 2 Declaratiile de avere si declaratiile de interese se
completeaza potrivit anexelor nr. 1 si 2 si se trimit Agentiei copii
certificate, impreuna cu codul numeric personal al declarantului.
Art. 3 (1) Declaratiile de avere si declaratiile de interese
reprezinta acte personale, putand fi rectificate numai in conditiile
prevazute de prezenta lege.
(2) Declaratiile de avere se fac in scris, pe propria
raspundere, si cuprind drepturile si obligatiile declarantului, ale
sotului/sotiei, precum si ale copiilor aflati in intretinere, potrivit
anexei nr. 1.
(3) Declaratiile de interese se fac in scris, pe propria
raspundere, si cuprind functiile si activitatile prevazute in anexa
nr. 2, potrivit prevederilor Legii nr. 161/2003 privind unele masuri
pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor
publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si
sanctionarea coruptiei, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Persoanele care candideaza pentru functiile de
Presedinte al Romaniei, deputat, senator, membru din Romania
in Parlamentul European, consilier judetean, consilier local,
presedinte al consiliului judetean sau primar sunt obligate sa isi
declare averea si interesele.
(5) Declaratiile de avere si declaratiile de interese ale
persoanelor prevazute la alin. (4) se depun la Biroul Electoral
Central sau, dupa caz, la biroul electoral de circumscriptie, odata
cu declaratia de acceptare a candidaturii, in doua exemplare.
Biroul Electoral Central si biroul electoral de circumscriptie
transmit un exemplar al declaratiilor de avere si al declaratiilor
de interese la Agentie, in termen de cel mult 48 de ore de la
depunere.
(6) Declaratiile de avere si declaratiile de interese ale
candidatilor pentru functia de Presedinte al Romaniei, intocmite
potrivit anexelor nr. 1 si 2, se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a III-a, precum si pe pagina de internet a
Agentiei, in termen de 10 zile de la data depunerii sau a primirii,
dupa caz, si se mentin publicate pe aceasta pagina.
(7) Declaratiile de avere si declaratiile de interese ale
candidatilor pentru functia de deputat, senator, consilier
judetean, consilier local, presedinte al consiliului judetean sau
primar, intocmite potrivit anexelor nr. 1 si 2, se afiseaza pe
pagina de internet a Agentiei, in termen de 10 zile de la data
primirii.
Art. 4 (1) Declaratiile de avere si declaratiile de interese
se depun in termen de 30 de zile de la data numirii sau a alegerii
in functie ori de la data inceperii activitatii.
(2) Persoanele prevazute de prezenta lege au obligatia sa
depuna sau sa actualizeze declaratiile de avere si declaratiile
de interese anual, cel mai tarziu la data de 15 iunie. Declaratiile
de avere se intocmesc dupa cum urmeaza: pentru anul fiscal
anterior incheiat la 31 decembrie, in cazul veniturilor, respectiv
situatia la data declararii pentru celelalte capitole din declaratie,
potrivit anexei nr. 1. Persoanele suspendate din exercitiul
functiei sau al demnitatii publice pentru o perioada ce acopera
integral un an fiscal vor actualiza declaratiile in termen de 30 de
zile de la data incetarii suspendarii.
(3) In termen de cel mult 30 de zile de la data incheierii
mandatului sau a incetarii activitatii, persoanele prevazute de
prezenta lege au obligatia sa depuna noi declaratii de avere si
declaratii de interese.
(4) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi, persoanele care nu aveau obligatia de a depune
declaratia de avere si declaratia de interese, si pentru care
prezenta lege stabileste aceasta obligatie, trebuie sa depuna
aceste declaratii, potrivit legii.
Capitolul II - Implementarea prevederilor legale privind declaratiile de avere si declaratiile de interese
Art. 5 (1) In cadrul entitatilor in care persoanele au
obligatia de a depune declaratii de avere si declaratii de
interese, in conformitate cu prevederile legale, se desemneaza
persoane responsabile care asigura implementarea prevederilor
legale privind declaratiile de avere si declaratiile de interese.
(2) Declaratiile de avere si declaratiile de interese se depun
dupa cum urmeaza:
a) Presedintele Romaniei, consilierii prezidentiali si consilierii
de stat — la persoana desemnata de seful Cancelariei
Administratiei Prezidentiale;
b) presedintii Camerelor Parlamentului, deputatii si
senatorii — la persoana desemnata de secretarul general al
Camerei din care acestia fac parte;
c) membrii din Romania in Parlamentul European si membrii
in Comisia Europeana din partea Romaniei — la Autoritatea
Electorala Permanenta;
d) primul-ministru, membrii Guvernului, secretarii de stat,
subsecretarii de stat si asimilatii acestora, precum si consilierii
de stat din aparatul de lucru al primului-ministru — la persoana
desemnata de secretarul general al Guvernului;
e) membrii Consiliului Superior al Magistraturii, judecatorii,
procurorii, asistentii judiciari si magistratii-asistenti — la
persoana desemnata de secretarul general al Consiliului
Superior al Magistraturii;
f) membrii Consiliului National de Integritate, precum si
presedintele si vicepresedintele Agentiei — la persoana
desemnata de secretarul general al Senatului;
g) consilierii judeteni si consilierii locali, primarii, precum si
presedintii de consiliu judetean — la persoana desemnata de
secretarii unitatilor administrativ-teritoriale respective;
h) prefectii si subprefectii — la persoana desemnata de
secretarul cancelariei prefectului;
i) alte categorii de persoane prevazute de lege — la
persoana desemnata de seful compartimentului de resurse
umane sau, dupa caz, de seful secretariatului din cadrul
autoritatilor publice, institutiilor publice sau unitatilor din care fac
parte.
(3) In exercitarea atributiilor prevazute de prezenta lege,
persoanele desemnate potrivit prevederilor alin. (2) sunt
subordonate direct conducatorului institutiei respective, care
raspunde pentru desfasurarea in bune conditii a activitatii
acestora.
(4) In perioada detasarii sau delegarii, persoanele care sunt
obligate sa depuna declaratii de avere si declaratii de interese
le depun la institutia de la care au fost delegate sau detasate.
Art. 6 (1) Persoanele responsabile cu implementarea
prevederilor referitoare la declaratiile de avere si declaratiile de
interese indeplinesc urmatoarele atributii:
a) primesc, inregistreaza declaratiile de avere si declaratiile
de interese si elibereaza la depunere o dovada de primire;
b) la cerere, pun la dispozitia personalului formularele
declaratiilor de avere si ale declaratiilor de interese;
c) ofera consultanta pentru completarea corecta a rubricilor
din declaratii si pentru depunerea in termen a acestora;
d) evidentiaza declaratiile de avere si declaratiile de interese
in registre speciale cu caracter public, denumite Registrul
declaratiilor de avere si Registrul declaratiilor de interese, ale
caror modele se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la
propunerea Agentiei;
e) asigura afisarea si mentinerea declaratiilor de avere si ale
declaratiilor de interese, prevazute in anexele nr. 1 si 2, pe
pagina de internet a institutiei, daca aceasta exista, sau la
avizierul propriu, in termen de cel mult 30 de zile de la primire,
prin anonimizarea adresei imobilelor declarate, cu exceptia
localitatii unde sunt situate, adresei institutiei care administreaza
activele financiare, a codului numeric personal, precum si a
semnaturii. Declaratiile de avere si declaratiile de interese se
pastreaza pe pagina de internet a institutiei si a Agentiei pe toata
durata exercitarii functiei sau mandatului si 3 ani dupa incetarea
acestora si se arhiveaza potrivit legii;
f) trimit Agentiei, in vederea indeplinirii atributiilor de
evaluare, copii certificate ale declaratiilor de avere si ale
declaratiilor de interese depuse si cate o copie certificata a
registrelor speciale prevazute la lit. d), in termen de cel mult
10 zile de la primirea acestora;
g) intocmesc, dupa expirarea termenului de depunere, o lista
cu persoanele care nu au depus declaratiile de avere si
declaratiile de interese in acest termen si informeaza de indata
aceste persoane, solicitandu-le un punct de vedere in termen
de 10 zile lucratoare;
h) acorda consultanta referitor la continutul si aplicarea
prevederilor legale privind declararea si evaluarea averii, a
conflictelor de interese si a incompatibilitatilor si intocmesc note
de opinie in acest sens, la solicitarea persoanelor care au
obligatia depunerii declaratiilor de avere si a declaratiilor de
interese.
(2) Lista definitiva cu persoanele care nu au depus in termen
sau au depus cu intarziere declaratiile de avere si declaratiile
de interese, insotita de punctele de vedere primite, se transmite
Agentiei pana la data de 1 august a aceluiasi an.
Art. 7 (1) Daca, in termen de 10 zile de la primirea
declaratiei de avere si a declaratiei de interese, persoanele
responsabile potrivit prevederilor Art. 5 alin. (2) sesizeaza
deficiente in completarea acestora, vor recomanda, in scris, pe
baza de semnatura sau scrisoare recomandata, persoanei in
cauza rectificarea declaratiei de avere si/sau a declaratiei de
interese, in termen de cel mult 30 de zile de la transmiterea
recomandarii. Rectificarea declaratiei poate fi initiata si de catre
persoanele prevazute la Art. 1, in termen de 40 de zile de la
depunerea initiala. Declaratia de avere si/sau declaratia de
interese rectificata pot/poate fi insotite/insotita de documente
justificative.
(2) Declaratia de avere si/sau declaratia de interese
depuse/depusa, impreuna cu documentele justificative, se
trimit/se trimite de indata Agentiei, in copie certificata.
(3) Pana la expirarea termenului de depunere a declaratiei
de avere si/sau a declaratiei de interese rectificate, Agentia nu
poate declansa procedurile prevazute de prezenta lege, in
conditiile in care sunt depuse in termenul legal.
Titlul II - Proceduri de asigurare a integritatii si transparentei in exercitarea functiilor si demnitatilor publice
Capitolul I - Proceduri in fata Agentiei Nationale de Integritate
Sectiunea 1 - Dispozitii generale
Art. 8 (1) Scopul Agentiei este asigurarea integritatii in
exercitarea demnitatilor si functiilor publice si prevenirea
coruptiei institutionale, prin exercitarea de responsabilitati in
evaluarea declaratiilor de avere, a datelor si informatiilor privind
averea, precum si a modificarilor patrimoniale intervenite, a
incompatibilitatilor si a conflictelor de interese potentiale in care
se pot afla persoanele prevazute la Art. 1, pe perioada
indeplinirii functiilor si demnitatilor publice. In indeplinirea
acestui scop, Agentia poate dezvolta relatii de colaborare prin
incheierea de protocoale cu entitati din tara sau din strainatate.
(2) Activitatea de evaluare efectuata de inspectorii de
integritate din cadrul Agentiei se desfasoara cu privire la situatia
averii existente pe durata exercitarii demnitatilor si functiilor
publice, a conflictelor de interese si a incompatibilitatilor
persoanelor care fac obiectul prezentei legi, conform
prevederilor acesteia, care se completeaza cu dispozitiile actelor
normative in vigoare.
(3) Principiile dupa care se desfasoara activitatea de
evaluare sunt legalitatea, confidentialitatea, impartialitatea,
independenta operationala, celeritatea, buna administrare,
dreptul la aparare, precum si prezumtia dobandirii licite a averii.
Art. 9 (1) In vederea desfasurarii activitatii in conditii de
profesionalism, cu respectarea principiilor prevazute la Art. 8
alin. (3), repartizarea lucrarilor se face in mod aleatoriu, de catre
conducerea inspectorilor de integritate, prin sistem electronic.
(2) Redistribuirea lucrarilor repartizate inspectorilor de
integritate se poate face numai in urmatoarele cazuri:
a) imposibilitate de exercitare a atributiilor timp de cel putin
20 de zile;
b) solicitare motivata a inspectorului de integritate caruia i-a
fost repartizata lucrarea;
c) suspendare din activitate, in conditiile legii;
d) incompatibilitate;
e) conflict de interese;
f) exista diferente semnificative in sensul prevederilor Art. 18
intre modificarile intervenite in averea inspectorului de integritate
pe durata exercitarii functiei publice si veniturile obtinute in
aceasta perioada;
g) lasarea in nelucrare, din motive imputabile inspectorului
de integritate, pe o durata mai mare de 30 de zile lucratoare.
Art. 10 Inspectorii de integritate desfasoara urmatoarele
activitati:
a) primesc, colecteaza, centralizeaza si proceseaza date si
informatii cu privire la situatia averii existente pe durata
exercitarii demnitatilor si functiilor publice, a incompatibilitatilor
si a conflictelor de interese privind persoanele care ocupa functii
sau demnitati publice;
b) evalueaza declaratiile de avere si declaratiile de interese;
c) efectueaza controlul depunerii la termen a declaratiilor de
avere si a declaratiilor de interese de catre persoanele
prevazute de prezenta lege;
d) evalueaza, in conditiile prezentului capitol, diferentele
semnificative, in sensul prevederilor Art. 18, dintre modificarile
intervenite in avere pe durata exercitarii demnitatilor si functiilor
publice si veniturile realizate in aceeasi perioada;
e) evalueaza conflicte de interese sau incompatibilitati ale
persoanelor care ocupa demnitati sau functii publice;
f) intocmesc rapoarte de evaluare in cazul in care, in urma
evaluarii, identifica elemente de incalcare a legislatiei privind
regimul declararii averii, al conflictelor de interese, respectiv al
incompatibilitatilor, precum si, dupa caz, a legislatiei disciplinare,
contraventionale sau penale;
g) intocmesc rapoarte de evaluare in cazul in care, in urma
evaluarii, nu identifica elemente de incalcare a legislatiei privind
regimul declararii averii, al conflictelor de interese, respectiv al
incompatibilitatilor;
h) aplica sanctiunile si iau masurile prevazute de lege in
competenta acestora.
Art. 11 (1) Activitatea de evaluare a declaratiei de avere,
a datelor si a informatiilor privind averea existenta, precum si a
modificarilor patrimoniale intervenite existente in perioada
exercitarii functiilor ori demnitatilor publice, precum si cea de
evaluare a conflictelor de interese si a incompatibilitatilor se
efectueaza atat pe durata exercitarii functiilor ori demnitatilor
publice, cat si in decursul a 3 ani dupa incetarea acestora.
(2) Activitatea ce se efectueaza pe durata prevazuta la
alin. (1) consta in evaluarea declaratiei de avere, a datelor si a
informatiilor privind averea existenta, precum si a modificarilor
patrimoniale intervenite, a conflictelor de interese sau a
incompatibilitatilor, exclusiv pentru perioada exercitarii functiilor
sau demnitatilor publice.
Art. 12 (1) Agentia indeplineste activitatea de evaluare
prevazuta la Art. 8 din oficiu sau la sesizarea oricarei persoane
fizice sau juridice, cu respectarea prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activitatii de
solutionare a petitiilor, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 233/2002.
(2) Sesizarea din oficiu se face intr-una din urmatoarele
modalitati:
a) pe baza unui raport de sesizare, intocmit de presedintele
Agentiei;
b) pe baza unei note intocmite de inspectorul de integritate,
aprobata de conducerea inspectorilor de integritate; in cazul in
care aceasta respinge propunerea de sesizare din oficiu, refuzul
motivat se transmite presedintelui Agentiei, pentru a dispune fie
inceperea verificarilor, fie mentinerea propunerii.
(3) Sesizarea facuta cu rea-credinta atrage dupa sine
raspunderea juridica a celui care a facut sesizarea.
(4) Repartizarea lucrarii initiate la sesizarea atat a oricarei
persoane fizice sau juridice, cat si a celei din oficiu, prevazuta la
alin. (2), se face in mod aleatoriu, potrivit Art. 9 alin. (1).
(5) Agentia poate formula actiune in regres in cel mult un an
de la data ramanerii definitive a hotararii prin care a fost obligata
la plata impotriva persoanei vinovate.
(6) Agentia asigura afisarea declaratiilor de avere si a
declaratiilor de interese, prevazute in anexele nr. 1 si 2, pe
pagina de internet a Agentiei, in termen de cel mult 30 de zile de
la primire, prin anonimizarea adresei imobilelor declarate, cu
exceptia localitatii unde sunt situate, a adresei institutiei care
administreaza activele financiare, a codului numeric personal,
precum si a semnaturii. Declaratiile de avere si declaratiile de
interese se mentin pe pagina de internet a Agentiei pe toata
durata exercitarii functiei sau mandatului si 3 ani dupa incetarea
acestuia si se arhiveaza potrivit legii.
Sectiunea 2 - Evaluarea averii
Art. 13 (1) Dupa repartizarea aleatorie a lucrarii,
inspectorul de integritate procedeaza la activitatea de evaluare
a declaratiilor de avere, a datelor, a informatiilor si a modificarilor
patrimoniale existente, in sensul prezentei legi, dupa cum
urmeaza:
a) pana la informarea persoanei care face obiectul evaluarii
si invitarea acesteia pentru a prezenta un punct de vedere,
desfasoara proceduri administrative, prin raportare exclusiva la
informatii publice;
b) dupa informarea persoanei care face obiectul evaluarii si
invitarea acesteia pentru a prezenta un punct de vedere, solicita
persoanelor fizice sau juridice si date ori informatii care nu sunt
publice.
(2) Actele intocmite de inspectorul de integritate pe baza
datelor sau informatiilor care nu sunt publice, solicitate
persoanelor fizice sau juridice, dupa inceperea activitatii de
evaluare, fara ca persoana sa fie invitata si informata potrivit
dispozitiilor Art. 14, sunt lovite de nulitate absoluta.
Art. 14 (1) Daca din activitatea de evaluare rezulta ca
exista diferente semnificative, in sensul prevederilor Art. 18,
inspectorul de integritate informeaza despre aceasta persoana
in cauza si are obligatia de a o invita pentru a prezenta un punct
de vedere.
(2) Persoana informata si invitata potrivit alin. (1) poate sa
prezinte inspectorului de integritate date sau informatii pe care
le considera necesare, personal ori prin transmiterea unui punct
de vedere scris.
(3) Informarea si invitarea se fac prin posta, cu scrisoare
recomandata cu confirmare de primire.
(4) Persoana care face obiectul evaluarii are dreptul de a fi
asistata sau reprezentata de avocat si are dreptul de a prezenta
orice probe, date ori informatii pe care le considera necesare.
(5) Daca persoana a carei avere este evaluata este
casatorita ori daca are copii in intretinere, in sensul Codului
familiei, evaluarea se va extinde si asupra averii sotului/sotiei si,
dupa caz, asupra averii copiilor aflati in intretinere.
Art. 15 (1) Pe parcursul desfasurarii evaluarii, inspectorul
de integritate poate solicita tuturor institutiilor si autoritatilor
publice, altor persoane juridice de drept public sau privat,
precum si persoanelor fizice, documentele si informatiile
necesare desfasurarii activitatii de evaluare, cu obligatia pastrarii
confidentialitatii.
(2) La solicitarea motivata a inspectorului de integritate,
persoanele fizice si juridice, conducatorii autoritatilor, ai
institutiilor sau ai societatilor publice ori private, precum si cei ai
regiilor autonome sunt obligati sa comunice acestuia, in termen
de cel mult 30 de zile, datele, informatiile, inscrisurile si
documentele solicitate potrivit prevederilor alin. (1), indiferent de
suportul acestora, precum si date, informatii sau documente pe
care le detin, care ar putea conduce la solutionarea lucrarii.
Art. 16 (1) Pentru lamurirea tuturor aspectelor privind
diferentele semnificative, in sensul prevederilor Art. 18, poate fi
efectuata o expertiza extrajudiciara, potrivit legii, cu acordul
persoanei a carei avere este supusa evaluarii.
(2) Persoana a carei avere este supusa evaluarii are dreptul
sa-si aleaga un expert asistent, pe cheltuiala proprie, in conditiile
prevederilor alin. (1).
(3) In cazul in care persoana a carei avere este supusa
evaluarii nu isi da acordul pentru efectuarea expertizei,
inspectorul de integritate poate solicita judecatoriei in a carei
circumscriptie isi are domiciliul persoana cercetata admiterea
efectuarii unei expertize extrajudiciare, pe cheltuiala Agentiei.
Art. 17 (1) Daca, dupa exprimarea punctului de vedere al
persoanei invitate, verbal sau in scris, ori, in lipsa acestuia, dupa
expirarea unui termen de 15 zile de la confirmarea de primire a
informarii de catre persoana care face obiectul evaluarii, sunt
identificate in continuare, pe baza datelor si informatiilor
existente la dispozitia inspectorului de integritate, diferente
semnificative in sensul prevederilor Art. 18, inspectorul de
integritate intocmeste un raport de evaluare.
(2) In lipsa confirmarii prevazute la alin. (1), inspectorul de
integritate poate intocmi raportul de evaluare dupa indeplinirea
unei noi proceduri de comunicare.
(3) Raportul de evaluare va avea urmatorul cuprins:
a) partea descriptiva a situatiei de fapt;
b) punctul de vedere al persoanei supuse evaluarii, daca
acesta a fost exprimat;
c) evaluarea eventualelor diferente semnificative, in sensul
prevederilor Art. 18;
d) concluzii.
(4) Raportul de evaluare se comunica in termen de 5 zile de
la finalizare persoanei care a facut obiectul activitatii de evaluare
si, dupa caz, organelor fiscale, celor de urmarire penala si celor
disciplinare, precum si comisiei de cercetare a averilor
prevazute in Legea nr. 115/1996 pentru declararea si controlul
averii demnitarilor, magistratilor, a unor persoane cu functii de
conducere si de control si a functionarilor publici, cu modificarile
si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta
lege. In cadrul organelor fiscale si de urmarire penala se
desemneaza persoane responsabile pentru relatia cu Agentia,
care asigura declansarea de urgenta si cu precadere a
procedurilor specifice in cadrul acestora.
(5) In cazul in care inspectorul de integritate considera ca nu
sunt intrunite conditiile prevazute la alin. (1), intocmeste un
raport de evaluare in acest sens, pe care il transmite persoanei
care a facut obiectul procedurii. Acest raport poate cuprinde,
daca este cazul, mentiuni privind erorile constatate in ceea ce
priveste intocmirea necorespunzatoare a declaratiilor de avere
si sugestii de indreptare.
(6) Persoana a carei declaratie de avere a fost supusa
evaluarii, fiind identificate diferente semnificative, in sensul
prevederilor Art. 18, este considerata incompatibila.
(7) Dispozitiile Art. 22 alin. (1) si (2) se aplica in mod
corespunzator.
Art. 18 Prin diferente semnificative, in sensul prezentei
legi, se intelege diferenta mai mare de 10.000 de euro sau
echivalentul in lei al acestei sume intre modificarile intervenite in
avere pe durata exercitarii demnitatilor si functiilor publice si
veniturile realizate in aceeasi perioada.
Art. 19 (1) Rapoartele de evaluare, transmise organelor
fiscale, organelor de urmarire penala, comisiei de cercetare a
averilor prevazute in Legea nr. 115/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare, si cu cele aduse prin prezenta lege,
precum si institutiilor prevazute la Art. 26, vor fi obligatoriu
evaluate de aceste institutii, inclusiv sub aspectul propunerilor,
si se vor lua, de urgenta si cu precadere, masurile care se
impun, potrivit competentelor legale.
(2) Organele fiscale si organele de urmarire penala vor
informa trimestrial Agentia asupra masurilor luate in dosarele
transmise potrivit prevederilor alin. (1).
Sectiunea 3 - Evaluarea conflictelor de interese si a incompatibilitatilor
Art. 20 (1) Daca, in urma evaluarii declaratiei de interese,
precum si a altor date si informatii, inspectorul de integritate
identifica elemente in sensul existentei unui conflict de interese
sau a unei incompatibilitati, informeaza despre aceasta
persoana in cauza si are obligatia de a o invita pentru a prezenta
un punct de vedere.
(2) Persoana informata potrivit prevederilor alin. (1) este
invitata sa prezinte inspectorului de integritate date sau
informatii pe care le considera necesare, personal ori prin
transmiterea unui punct de vedere scris.
(3) Informarea si invitarea se vor face prin posta, cu scrisoare
recomandata cu confirmare de primire.
(4) Persoana care face obiectul evaluarii are dreptul de a fi
asistata sau reprezentata de avocat si are dreptul de a prezenta
orice date ori informatii pe care le considera necesare.
(5) Prevederile Art. 13 si 15 se aplica in mod corespunzator.
Art. 21 (1) Daca, dupa exprimarea punctului de vedere al
persoanei invitate, verbal sau in scris, ori, in lipsa acestuia, dupa
expirarea unui termen de 15 zile de la confirmarea de primire a
informarii de catre persoana care face obiectul evaluarii,
inspectorul de integritate considera in continuare ca sunt
elemente in sensul existentei unui conflict de interese sau a unei
incompatibilitati, intocmeste un raport de evaluare.
(2) In lipsa confirmarii prevazute la alin. (1), inspectorul de
integritate poate intocmi raportul de evaluare dupa indeplinirea
unei noi proceduri de comunicare.
(3) Raportul de evaluare va avea urmatorul cuprins:
a) partea descriptiva a situatiei de fapt;
b) punctul de vedere al persoanei supuse evaluarii, daca
acesta a fost exprimat;
c) evaluarea elementelor de conflict de interese sau de
incompatibilitate;
d) concluzii.
(4) Raportul de evaluare se comunica in termen de 5 zile de
la finalizare persoanei care a facut obiectul activitatii de evaluare
si, dupa caz, organelor de urmarire penala si celor disciplinare.
Art. 22 (1) Persoana care face obiectul evaluarii poate
contesta raportul de evaluare a conflictului de interese sau a
incompatibilitatii in termen de 15 zile de la primirea acestuia, la
instanta de contencios administrativ.
(2) Daca raportul de evaluare a conflictului de interese nu a
fost contestat in termenul prevazut la alin. (1) la instanta de
contencios administrativ, Agentia sesizeaza, in termen de 6 luni,
organele competente pentru declansarea procedurii disciplinare,
precum si, daca este cazul, instanta de contencios administrativ,
in vederea anularii actelor emise, adoptate sau intocmite cu
incalcarea prevederilor legale privind conflictul de interese.
(3) Daca raportul de evaluare a incompatibilitatii nu a fost
contestat in termenul prevazut la alin. (1) la instanta de
contencios administrativ, Agentia sesizeaza in termen de 15 zile
organele competente pentru declansarea procedurii disciplinare;
daca este cazul, Agentia sesizeaza in termen de 6 luni instanta
de contencios administrativ, in vederea anularii actelor emise,
adoptate sau intocmite cu incalcarea prevederilor legale privind
incompatibilitatile.
(4) Daca in urma evaluarii declaratiei de interese, precum si
a altor date si informatii, inspectorul de integritate constata
inexistenta unei stari de incompatibilitate sau a unui conflict de
interese, intocmeste un raport in acest sens, pe care il transmite
persoanei care a facut obiectul evaluarii, in conditiile Art. 17
alin. (5) teza a doua.
Art. 23 (1) In cazul unui conflict de interese, daca au
legatura cu situatia de conflict de interese, toate actele juridice
sau administrative incheiate direct sau prin persoane interpuse,
cu incalcarea dispozitiilor legale privind conflictul de interese,
sunt lovite de nulitate absoluta.
(2) Actiunea in constatarea nulitatii absolute a actelor juridice
sau administrative incheiate cu incalcarea obligatiilor legale
privind conflictul de interese poate fi introdusa de Agentie chiar
daca persoana in cauza nu mai detine acea functie.
(3) Instanta va putea dispune motivat, pe langa constatarea
nulitatii absolute, si repunerea partilor in situatia anterioara.
Art. 24 (1) Actiunile introduse la instantele de contencios
administrativ urmeaza regulile de competenta prevazute in
Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile
si completarile ulterioare, care se aplica in mod corespunzator.
(2) Procedura de judecata este cea prevazuta in Legea
nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, si se
aplica in mod corespunzator, in masura in care nu exista in
prezenta lege prevederi derogatorii de la aceasta.
Art. 25 (1) Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat
ca a emis un act administrativ, a incheiat un act juridic, a luat o
decizie sau a participat la luarea unei decizii cu incalcarea
obligatiilor legale privind conflictul de interese ori starea de
incompatibilitate constituie abatere disciplinara si se
sanctioneaza potrivit reglementarii aplicabile demnitatii, functiei
sau activitatii respective, in masura in care prevederile prezentei
legi nu deroga de la aceasta si daca fapta nu intruneste
elementele constitutive ale unei infractiuni.
(2) Persoana eliberata sau destituita din functie potrivit
prevederilor alin. (1) sau fata de care s-a constatat existenta
conflictului de interese ori starea de incompatibilitate este
decazuta din dreptul de a mai exercita o functie sau o demnitate
publica ce face obiectul prevederilor prezentei legi, cu exceptia
celor electorale, pe o perioada de 3 ani de la data eliberarii,
destituirii din functia ori demnitatea publica respectiva sau a
incetarii de drept a mandatului. Daca persoana a ocupat o
functie eligibila, nu mai poate ocupa aceeasi functie pe o
perioada de 3 ani de la incetarea mandatului. In cazul in care
persoana nu mai ocupa o functie sau o demnitate publica la data
constatarii starii de incompatibilitate ori a conflictului de interese,
interdictia de 3 ani opereaza potrivit legii, de la data ramanerii
definitive a raportului de evaluare, respectiv a ramanerii
definitive si irevocabile a hotararii judecatoresti de confirmare a
existentei unui conflict de interese sau a unei stari de
incompatibilitate.
(3) Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat starea de
incompatibilitate sau de conflict de interese constituie temei
pentru eliberarea din functie ori, dupa caz, constituie abatere
disciplinara si se sanctioneaza potrivit reglementarii aplicabile
demnitatii, functiei sau activitatii respective.
(4) Prin derogare de la dispozitiile legilor speciale care
reglementeaza raspunderea disciplinara, sanctiunile disciplinare
care pot fi aplicate ca urmare a savarsirii unor abateri dintre cele
cuprinse in prezenta lege nu pot consta in mustrare sau
avertisment.
Art. 26 (1) Agentia va comunica raportul de evaluare,
dupa cum urmeaza:
a) pentru Presedintele Romaniei si pentru primul-ministru —
Parlamentului;
b) pentru ceilalti membri ai Guvernului — primului-ministru,
care propune Presedintelui Romaniei eliberarea din functie,
potrivit prevederilor Constitutiei Romaniei, republicata, si ale
Legii nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului
Romaniei si a ministerelor, cu modificarile si completarile
ulterioare;
c) pentru secretarii de stat, subsecretarii de stat, precum si
pentru asimilatii acestora — primului-ministru, care poate
dispune eliberarea din functie;
d) pentru senatori si deputati — Camerei din care face parte
parlamentarul, care va aplica sanctiunile disciplinare potrivit legii
si regulamentului Camerei respective;
e) pentru judecatori, procurori, membrii Consiliului Superior
al Magistraturii si magistrati-asistenti — Consiliului Superior al
Magistraturii, care va aplica o sanctiune disciplinara;
f) pentru judecatorii Curtii Constitutionale — Curtii
Constitutionale, care va aplica o sanctiune disciplinara;
g) pentru membrii Curtii de Conturi, Avocatul Poporului si
adjunctii sai — Parlamentului;
h) pentru alesii locali, cu exceptia primarilor si presedintilor
consiliilor judetene — consiliului local sau, dupa caz, consiliului
judetean, care va aplica o sanctiune disciplinara, potrivit legii;
i) pentru primari si presedintii consiliilor judetene — institutiei
prefectului;
j) pentru functionarii publici — comisiei de disciplina sau
consiliului de disciplina, care propune autoritatii prevazute de
lege aplicarea unei sanctiuni, potrivit legii;
k) pentru celelalte persoane prevazute de prezenta lege —
comisiilor de disciplina, autoritatii ori institutiei competente, care
vor aplica o sanctiune disciplinara, potrivit legii.
(2) Sanctiunea disciplinara se dispune si in cazul in care
raportul de evaluare al Agentiei a fost comunicat si organelor de
urmarire penala, potrivit prevederilor Art. 21 alin. (4).
(3) Prin derogare de la dispozitiile legilor speciale care
reglementeaza raspunderea disciplinara, sanctiunea poate fi
aplicata in termen de cel mult 6 luni de la data ramanerii
definitive a raportului de evaluare, potrivit prevederilor legale. In
cazul in care cauza de incompatibilitate a incetat inainte de
sesizarea Agentiei, sanctiunea disciplinara poate fi aplicata in
termen de 3 ani de la incetarea cauzei de incompatibilitate, daca
legea nu dispune altfel.
Titlul III - Sanctiuni
Art. 27 (1) Nerespectarea obligatiei de a raspunde
solicitarilor Agentiei, prevazute de prezenta lege, se
sanctioneaza cu amenda civila de 200 lei pentru fiecare zi de
intarziere. Sesizarea instantei se face de catre inspectorul de
integritate din cadrul Agentiei.
(2) Instanta competenta sa decida aplicarea amenzii
prevazute la alin. (1) este judecatoria in a carei circumscriptie se
afla sediul persoanei juridice sanctionate sau domiciliul
persoanei fizice sanctionate. Judecata se face de urgenta si cu
precadere, cu citarea partilor.
(3) Hotararea instantei prin care se aplica amenda este
supusa recursului, in termen de 10 zile de la pronuntare, pentru
cei prezenti, si de la comunicare, pentru cei absenti.
Art. 28 Fapta persoanelor care, cu intentie, depun
declaratii de avere sau declaratii de interese care nu corespund
adevarului constituie infractiunea de fals in declaratii si se
pedepseste potrivit Codului penal.
Art. 29 (1) Nedepunerea declaratiilor de avere si a
declaratiilor de interese in termenele prevazute de prezenta
lege, precum si nedeclararea, in declaratia intocmita potrivit
anexei nr. 1, a cuantumului veniturilor realizate, sau declararea
acestora cu trimitere la alte inscrisuri constituie contraventie si
se sanctioneaza cu amenda de la 50 lei la 2.000 lei. Agentia
poate declansa din oficiu procedura de evaluare.
(2) Nerespectarea obligatiilor prevazute la Art. 6 de catre
persoanele responsabile cu implementarea prevederilor
prezentei legi constituie contraventie si se sanctioneaza cu
amenda de la 50 lei la 2.000 lei. Aceeasi sanctiune se aplica si
conducatorului entitatii respective, daca acesta nu indeplineste
obligatiile prevazute de prezenta lege.
(3) Neaplicarea sanctiunii disciplinare sau neconstatarea
incetarii functiei publice, dupa caz, atunci cand actul de
constatare a ramas definitiv, constituie contraventie si se
sanctioneaza cu amenda de la 50 lei la 2.000 lei, daca fapta nu
constituie infractiune.
Art. 30 Constatarea si sanctionarea contraventiilor
prevazute de prezenta lege se fac de catre persoanele
imputernicite din cadrul Agentiei, conform prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 31 (1) Sesizarea facuta cu rea-credinta, daca prin
aceasta a cauzat persoanei denuntate un prejudiciu moral sau
material, constituie infractiunea de denuntare calomnioasa.
(2) Nerespectarea principiilor prevazute la Art. 8 alin. (3)
angajeaza raspunderea civila, penala sau administrativa a
Agentiei si, dupa caz, a membrilor acesteia.
Art. 32 Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu cele
ale Legii nr. 115/1996, cu modificarile si completarile ulterioare,
precum si cu cele aduse prin prezenta lege, ale Legii
nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii nr. 53/2003 —
Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, ale
Codului de procedura civila, ale Ordonantei Guvernului
nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii
nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, precum
si cu dispozitiile altor acte normative, inclusiv ale celor care
reglementeaza alte incompatibilitati sau conflicte de interese,
daca acestea nu sunt contrare prezentei legi si Legii
nr. 161/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
Partea II - Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 33 Legea nr. 144/2007 privind infiintarea, organizarea
si functionarea Agentiei Nationale de Integritate, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 535 din 3 august
2009, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolele 1—12 se abroga.
2. La articolul 13, alineatul (3) se abroga.
3. Articolul 14 se abroga.
4. La articolul 15, alineatele (2) si (3) se modifica si vor
avea urmatorul cuprins:
"(2) Agentia este condusa de un presedinte, ajutat de un
vicepresedinte, numiti de Senat, pe baza de concurs, organizat
de Consiliul National de Integritate. Mandatul presedintelui si al
vicepresedintelui se mentin pana la sfarsitul perioadei de
exercitare a acestora.
(3) Potrivit principiului independentei operationale,
presedintele, vicepresedintele si inspectorii de integritate nu vor
solicita sau primi dispozitii referitoare la evaluarile privind averea
persoanelor, conflictele de interese si incompatibilitatile de la
nicio autoritate publica, institutie sau persoana.”
5. La articolul 16, alineatele (2) si (4) se modifica si vor
avea urmatorul cuprins:
"(2) Presedintele Agentiei are calitatea de ordonator principal
de credite. In cazul in care functia de presedinte al Agentiei este
vacanta, precum si in orice alte cazuri in care presedintele se
afla in imposibilitate de a-si exercita functia, calitatea de
ordonator principal de credite este exercitata de
vicepresedintele Agentiei sau de secretarul general al Agentiei.
................................................................................................
(4) Structura organizatorica a Agentiei, atributiile, sarcinile si
raspunderile personalului din aparatul propriu al acesteia se
stabilesc prin Regulamentul de organizare si functionare,
aprobat prin ordin al presedintelui Agentiei, si se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.”
6. Articolul 17 se abroga.
7. La articolul 26, alineatul (2) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(2) Constatarea situatiei prevazute la Art. 25 lit. b) se face de
o comisie alcatuita din 5 membri desemnati de Consiliu, la
propunerea presedintelui Consiliului care, pe baza raportului de
audit extern independent prevazut la alin. (3), asigura evaluarea
capacitatii manageriale a functiilor Agentiei. Concluziile comisiei
de evaluare se prezinta Consiliului si se inainteaza Senatului de
catre presedintele Consiliului.”
8. La articolul 28 alineatul (1), litera h) se modifica si va
avea urmatorul cuprins:
"h) asigura intocmirea strategiei privind procedurile de
evaluare a averii, a conflictelor de interese si a
incompatibilitatilor de catre Agentie, tinand seama si de
recomandarile Consiliului; strategia se intocmeste anual si se
prezinta pentru aprobare Consiliului;”.
9. La articolul 28, alineatul (3) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(3) Presedintele, vicepresedintele si secretarul general al
Agentiei nu indeplinesc atributii operative referitoare la
evaluarile privind averea persoanelor, conflictele de interese si
incompatibilitatile.”
10. Articolul 29 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29 (1) Salarizarea si celelalte drepturi ale
personalului Agentiei se stabilesc tinandu-se seama de
importanta, raspunderea, complexitatea si specificul activitatii
desfasurate, de interdictiile si incompatibilitatile prevazute de
lege, urmarindu-se garantarea independentei si a autonomiei
acestuia, potrivit legii.
(2) Presedintele si vicepresedintele Agentiei sunt salarizati
potrivit anexei nr. XI la Legea-cadru nr. 330/2009 privind
salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice si
beneficiaza de alte sporuri, premii si drepturi salariale prevazute
de lege pentru inspectorii de integritate.
(3) Nivelul salariilor de baza pentru functiile de inspector de
integritate sunt cele din anexa nr. XI la Legea-cadru nr. 330/2009.
(4) Agentia suporta, pentru membrii Consiliului, cheltuielile
de deplasare de la domiciliu, in cazul in care domiciliul acestora
se afla in alta localitate decat municipiul Bucuresti, precum si
celelalte cheltuieli necesare efectuarii deplasarilor in tara si in
strainatate, in interesul realizarii obiectivelor prezentei legi, in
limitele bugetului aprobat.
(5) Membrii Consiliului au dreptul la o indemnizatie de
sedinta, conform dispozitiilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 27/2010 privind modificarea Art. II din Legea
nr. 203/2009 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 79/2008 privind masuri economico-financiare la
nivelul unor operatori economici, aprobata prin Legea
nr. 148/2010, respectiv 1% din venitul salarial brut al
presedintelui Agentiei. Aceste drepturi se impoziteaza in
conditiile legii.”
11. La articolul 31, alineatele (1) si (5) se modifica si vor
avea urmatorul cuprins:
"Art. 31 (1) Arestarea preventiva a presedintelui, a
vicepresedintelui sau a unui inspector de integritate al Agentiei
atrage suspendarea de drept din functia pe care acesta o detine.
...............................................................................................
(5) Daca se dispune revocarea masurii arestarii preventive,
suspendarea inceteaza, iar persoana respectiva va fi reintegrata
in functia detinuta anterior si ii vor fi achitate drepturile salariale
aferente perioadei de suspendare.”
12. Dupa articolul 35 se introduce un nou articol,
articolul 35^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 35^1 (1) Poate fi numita in functia de membru al
Consiliului National de Integritate persoana care indeplineste
cumulativ urmatoarele conditii:
a) este cetatean roman;
b) are capacitate deplina de exercitiu;
c) are studii superioare atestate in conditiile legii;
d) nu a fost agent sau colaborator al serviciilor de informatii
inainte de anul 1990, nu a fost si nu este lucrator operativ,
inclusiv acoperit, informator sau colaborator al serviciilor de
informatii;
e) nu s-a constatat in mod definitiv ca s-a aflat intr-o stare de
incompatibilitate, in conflict de interese sau ca ar fi existat
diferente semnificative mai mari de 10.000 de euro;
f) nu a fost condamnat pentru infractiuni savarsite cu intentie,
pentru care nu a intervenit reabilitarea, si nu are cazier fiscal;
g) este apt din punct de vedere medical si psihologic pentru
exercitarea functiei.
(2) Dovada indeplinirii conditiilor prevazute la alin. (1) lit. d)
se face pe baza declaratiei pe propria raspundere, autentificata
de un notar public.”
13. La articolul 37, alineatele (1) si (3) se modifica si vor
avea urmatorul cuprins:
"Art. 37 (1) Mandatul membrilor Consiliului este de 4 ani.
...............................................................................................
(3) Mandatul de membru inceteaza, inainte de termen, prin
revocare de catre Senat, pentru neindeplinirea atributiilor legale,
prin demisie ori in caz de deces. Reprezinta neindeplinirea
atributiilor legale si cazul in care un membru al Consiliului
absenteaza nemotivat la 3 sedinte consecutive sau la oricare
6 sedinte ale Consiliului in cursul unui an.”
14. La articolul 38 alineatul (2), literele c) si f) se modifica
si vor avea urmatorul cuprins:
"c) aproba prin hotarare regulamentele de organizare si
functionare ale Consiliului si comisiilor Consiliului, precum si
norme interne de conduita;
.................................................................................................
f) formuleaza recomandari referitoare la strategia si
activitatea Agentiei de evaluare a averilor, a conflictelor de
interese si a incompatibilitatilor;”.
15. Dupa articolul 38 se introduce un nou articol,
articolul 38^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 38^1 Activitatea de evaluare a averii, a intereselor si
a incompatibilitatilor pentru presedintele si vicepresedintele
Agentiei, precum si pentru personalul acesteia se face, in
conditiile prezentei legi, de catre o comisie de evaluare din
cadrul Consiliului National de Integritate, alcatuita din 5 membri
desemnati de Consiliu, la propunerea presedintelui Consiliului.”
16. Articolele 41—57 se abroga.
Art. 34 (1) Verificarile aflate in curs de desfasurare la
Agentie la data intrarii in vigoare a prezentei legi continua potrivit
procedurii prevazute de aceasta.
(2) Actele si lucrarile efectuate in cadrul Agentiei, ramase
definitive pana la publicarea Deciziei Curtii Constitutionale
nr. 415 din 14 aprilie 2010 in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 294 din 5 mai 2010, raman valabile.
(3) Probele administrate si actele procesuale efectuate la
instante si organe de urmarire penala inainte de intrarea in
vigoare a prezentei legi se mentin.
(4) Declaratiile de avere si declaratiile de interese depuse
pana la intrarea in vigoare a prezentei legi raman valabile si vor
putea fi valorificate de catre Agentie in cadrul procedurilor sale
pentru exercitarea atributiilor specifice prevazute de lege.
Art. 35 Legea nr. 115/1996 pentru declararea si controlul
averii demnitarilor, magistratilor, a unor persoane cu functii de
conducere si de control si a functionarilor publici, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 263 din 28 octombrie
1996, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 3 se abroga.
2. Articolul 10 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10 (1) Pe langa fiecare curte de apel va functiona o
comisie de cercetare a averilor, denumita in continuare comisie
de cercetare, formata din:
a) 2 judecatori de la curtea de apel, desemnati de
presedintele acesteia, dintre care unul in calitate de presedinte;
b) un procuror de la parchetul care functioneaza pe langa
curtea de apel, desemnat de prim-procurorul acestui parchet.
(2) Presedintele si membrii comisiei de cercetare sunt
desemnati pe o perioada de 3 ani. Pe aceeasi perioada si de
catre aceleasi persoane vor fi desemnati si 3 supleanti, care ii
vor inlocui pe titulari in cazul in care acestia, din motive legale,
nu vor putea lua parte la lucrarile comisiei de cercetare.
(3) Comisia de cercetare are un secretar, desemnat de
presedintele curtii de apel dintre grefierii acestei instante.”
3. Dupa articolul 10 se introduc patru noi articole,
articolele 10^1—10^4, cu urmatorul cuprins:
"Art. 10^1 Comisia de cercetare va incepe actiunea de
control de indata ce este sesizata de Agentia Nationala de
Integritate cu raportul de evaluare.
Art. 10^2 (1) Actele si lucrarile comisiei de cercetare nu
sunt publice. Persoana in cauza poate lua cunostinta de actele
si lucrarile dosarului si poate fi asistata de avocat.
(2) Presedintele dispune citarea de urgenta, in fata comisiei
de cercetare, a reprezentantului Agentiei Nationale de
Integritate, precum si a persoanei a carei avere este supusa
controlului si a sotului sau sotiei, dupa caz, pentru a fi ascultati.
Comisia de cercetare poate cita orice persoana care ar putea da
relatii utile pentru lamurirea provenientei bunurilor persoanei
controlate si poate solicita autoritatilor publice sau oricarei alte
persoane juridice informatii necesare pentru solutionarea
cauzei. Cei care, in perioada supusa controlului, au dobandit
bunuri de la persoana in cauza vor fi ascultati in mod obligatoriu.
(3) Comisia de cercetare poate efectua cercetari locale sau
poate dispune efectuarea unei expertize pentru lamurirea
cauzei.
(4) Cercetarile efectuate de alte persoane decat membrii
comisiei de cercetare sunt nule.
Art. 10^3 Cei citati in fata comisiei de cercetare vor fi
ascultati pe rand si vor prezenta dovezile care au stat la baza
raportului de evaluare. Persoana a carei avere este supusa
controlului va putea produce in fata comisiei de cercetare probe
in aparare sau va putea solicita administrarea acestora de catre
comisia de cercetare si, daca considera necesar, poate depune
o declaratie in care va arata veniturile realizate si modul de
dobandire a averii.
Art. 10^4 (1) Comisia de cercetare hotaraste cu majoritate
de voturi, in cel mult 3 luni de la data sesizarii, pronuntand o
ordonanta motivata, prin care poate dispune:
a) trimiterea cauzei spre solutionare curtii de apel in raza
careia domiciliaza persoana a carei avere este supusa
controlului, daca se constata, pe baza probelor administrate, ca
dobandirea unei cote-parti din aceasta sau a anumitor bunuri
determinate nu are caracter justificat;
b) clasarea cauzei, cand constata ca provenienta bunurilor
este justificata;
c) suspendarea controlului si trimiterea cauzei parchetului
competent, daca in legatura cu bunurile a caror provenienta este
nejustificata rezulta savarsirea unei infractiuni.
(2) Ordonanta de clasare se comunica partilor si parchetului
de pe langa curtea de apel in raza careia functioneaza comisia
de cercetare sau, dupa caz, parchetului de pe langa Inalta Curte
de Casatie si Justitie ori organelor fiscale.
(3) Controlul se reia de catre comisia de cercetare, daca:
a) dupa clasarea cauzei apar elemente noi care pot conduce
la o solutie contrara;
b) organul de urmarire penala, dupa efectuarea cercetarilor,
in situatia prevazuta la alin. (1) lit. c), nu sesizeaza instanta
penala.”
4. La articolul 14, alineatul (2) se abroga.
5. Articolul 24 se abroga.
6. La articolul 26, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 26 (1) Hotararea judecatoreasca ramasa irevocabila,
prin care se constata ca dobandirea unei cote-parti din avere
sau a anumitor bunuri determinate nu are caracter justificat, se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, si se
comunica Agentiei Nationale de Integritate, precum si organului
de specialitate al Ministerului Finantelor Publice de la domiciliul
persoanei a carei avere a fost cercetata, in vederea executarii.
Cheltuielile de publicare se suporta din bugetul Ministerului
Justitiei.”
7. La articolul 28, alineatul (3) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(3) Cererea de cercetare a averii unei persoane, care a
detinut o demnitate sau o functie publica dintre cele prevazute
in prezenta lege, poate fi facuta in termen de cel mult 3 ani de
la data incheierii mandatului ori a eliberarii din functie.”
Art. 36 La data intrarii in vigoare a prezentei legi se
abroga Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/2005 privind
modificarea formularelor pentru declaratia de avere si pentru
declaratia de interese, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 200 din 9 martie 2005, aprobata prin Legea
nr. 158/2005.
Art. 37 In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a
prezentei legi, persoanele care au obligatia depunerii
declaratiilor de avere si a declaratiilor de interese vor completa
si vor depune noi declaratii, potrivit anexelor nr. 1 si 2.
Art. 38 Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta
lege.
Anexele nr. 1 si 2
Anexe Legea 176/2010 privind integritatea in exercitarea functiilor si demnitatilor publice
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|