Legea 149/2011 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 75/2010 privind modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 490 din 11 iulie 2011
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. I Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 75 din 30 iunie 2010 privind modificarea si completarea Legii
concurentei nr. 21/1996, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 459 din 6 iulie 2010, cu urmatoarele
modificari si completari:
1. La articolul I punctul 1, alineatele (2) si (3) ale
articolului 2 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Prin intreprindere in sensul prezentei legi se intelege
orice operator economic angajat intr-o activitate constand in
oferirea de bunuri sau de servicii pe o piata data, independent
de statutul sau juridic si de modul de finantare, astfel cum este
definita in jurisprudenta Uniunii Europene.
(3) Cand intreprinderile, definite potrivit prevederilor alin. (1)
lit. a), participa la o grupare realizata pe cale conventionala prin
acord, intelegere, pact, protocol, contract si altele asemenea,
fie ea explicita, publica ori ascunsa, dar fara personalitate
juridica si indiferent de forma alianta, coalitie, grup, bloc,
federatie si altele asemenea pentru actele si faptele
prevazute la alin. (1), savarsite in cadrul participarii la o
asemenea grupare, dispozitiile prezentei legi se aplica fiecarei
intreprinderi, tinandu-se seama de principiul proportionalitatii.
2. La articolul I punctul 2, alineatul (1) al articolului 3 se
modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3 (1) Punerea in aplicare a prezentei legi este
incredintata Consiliului Concurentei ca autoritate nationala in
domeniul concurentei. Consiliul Concurentei este autoritate
administrativa autonoma, investita in acest scop, in conditiile,
modalitatile si limitele stabilite prin dispozitiile prezentei legi.
3. La articolul I punctul 3, partea introductiva a
alineatului (1) si litera b) a alineatului (2) ale articolului 5 se
modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 5. (1) Sunt interzise orice intelegeri intre intreprinderi,
decizii ale asociatiilor de intreprinderi si practici concertate, care
au ca obiect sau au ca efect impiedicarea, restrangerea ori
denaturarea concurentei pe piata romaneasca sau pe o parte a
acesteia, in special cele care:
...................................................
b) impun intreprinderilor in cauza doar acele restrictii care
sunt indispensabile pentru atingerea acestor obiective;
4. La articolul I punctul 4, alineatul (3) al articolului 6 se
modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Se prezuma, pana la proba contrara, ca una sau mai
multe intreprinderi se afla in pozitie dominanta, in situatia in care
cota ori cotele cumulate pe piata relevanta, inregistrate in
perioada supusa analizei, depasesc 40%.
5. La articolul I punctul 6, alineatul (4) al articolului 8 se
modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(4) Prevederile alin. (1)(3) nu se aplica acordurilor care
contin oricare dintre urmatoarele restrictii grave:
a) in ceea ce priveste acordurile dintre concurenti, astfel cum
sunt definite la art. 8 alin. (1), restrictiile care, in mod direct sau
indirect, izolat ori in combinatie cu alti factori aflati sub controlul
partilor au ca obiect:
1. fixarea preturilor de vanzare a produselor catre terti;
2. limitarea productiei sau a vanzarilor;
3. impartirea pietelor sau a clientilor;
b) in ceea ce priveste acordurile dintre neconcurenti, astfel
cum sunt definite la art. 8 alin. (1), restrictiile care, in mod direct
sau indirect, izolat ori in combinatie cu alti factori aflati sub
controlul partilor au ca obiect:
1. restrangerea capacitatii cumparatorului de a-si stabili
pretul de vanzare, fara a aduce atingere posibilitatii furnizorului
de a impune un pret de vanzare maxim sau de a recomanda un
pret de vanzare, cu conditia ca acestea din urma sa nu fie
echivalente cu un pret de vanzare fix ori minim stabilit in urma
presiunilor exercitate de una dintre parti sau a masurilor de
stimulare practicate de aceasta;
2. restrangeri teritoriale sau privind clientii carora
cumparatorul le poate vinde bunurile ori serviciile care fac
obiectul contractului, cu exceptia cazului in care este vorba de
una dintre urmatoarele restrictii care nu sunt grave:
(i) restrangerea vanzarilor active catre teritoriul exclusiv
sau catre o clientela exclusiva rezervate furnizorului
ori cedate de furnizor unui alt cumparator, atunci
cand o asemenea restrictie nu limiteaza vanzarile
efectuate de clientii cumparatorului;
(ii) restrangerea vanzarilor catre utilizatorii finali realizate
de un cumparator care actioneaza pe piata in calitate
de comerciant cu ridicata;
(iii) restrangerea vanzarilor catre distribuitori neautorizati
realizate de membrii unui sistem de distributie
selectiva;
(iv) restrangerea capacitatii cumparatorului de a vinde
componente destinate incorporarii unor clienti care
ar putea sa le utilizeze pentru fabricarea de produse
asemanatoare celor produse de furnizor;
3. restrangerea vanzarilor active sau a vanzarilor pasive
catre utilizatori finali realizate de membrii unui sistem de
distributie selectiva care actioneaza pe piata in calitate de
vanzatori cu amanuntul, fara a aduce atingere posibilitatii de a
interzice unui membru al sistemului sa isi desfasoare activitatile
dintr-un sediu secundar neautorizat;
4. restrangerea livrarilor incrucisate intre distribuitori in cadrul
unui sistem de distributie selectiva, inclusiv intre distribuitori care
actioneaza la diferite niveluri ale comertului;
5. restrictia convenita intre un furnizor de componente si un
cumparator care incorporeaza aceste componente, care
limiteaza posibilitatea furnizorului de a vinde aceste componente
ca piese separate utilizatorilor finali, unor reparatori sau altor
prestatori de servicii care nu au fost desemnati de cumparator
pentru repararea ori intretinerea bunurilor sale;
c) in ceea ce priveste acordurile intre concurenti, astfel cum
sunt definite la art. 8 alin. (1), atunci cand concurentii
actioneaza, in sensul acordului, la niveluri diferite ale lantului de
productie sau de distributie, oricare dintre restrictiile grave
enumerate la lit. a) si b).
6. La articolul I punctul 7, partea introductiva a
alineatului (1) si alineatul (2) ale articolului 9 se modifica si
vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 9 (1) Sunt interzise orice actiuni sau inactiuni ale
autoritatilor si institutiilor administratiei publice centrale ori locale
si ale entitatilor catre care acestea isi deleaga atributiile, care
restrang, impiedica sau denatureaza concurenta, precum:
.................................................................
(2) In cazul in care autoritatile sau institutiile administratiei
publice centrale ori locale sau entitatile catre care acestea si-au
delegat atributiile nu se conformeaza, in termenul stabilit,
masurilor dispuse prin decizie de catre Consiliul Concurentei in
scopul restabilirii mediului concurential, acesta poate introduce
actiune in contencios administrativ, la Curtea de Apel Bucuresti,
solicitand instantei, dupa caz, anularea, in tot sau in parte, a
actului care a condus la restrangerea, impiedicarea ori
denaturarea concurentei, obligarea autoritatii sau institutiei in
cauza sa emita un act administrativ ori sa efectueze o anumita
operatiune administrativa.
7. La articolul I punctul 8, alineatul (3) al articolului 10 se
modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) In masura in care crearea unei societati in comun,
reprezentand o concentrare potrivit prevederilor alin. (1), are ca
obiect sau efect coordonarea comportamentului concurential al
intreprinderilor ramase independente, o astfel de coordonare
este evaluata in conformitate cu criteriile prevazute la art. 5
alin. (1)(3), precum si cu cele ale art. 101 alin. (1) si (3) din
Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, pentru a se
stabili daca operatiunea este sau nu compatibila cu un mediu
concurential normal.
8. La articolul I, dupa punctul 13 se introduc patru noi
puncte, punctele 13^113^4, cu urmatorul cuprins:
"13^1. La articolul 17, alineatele (1), (2) si (3) se modifica
si vor avea urmatorul cuprins:
«Art. 17 (1) Plenul Consiliului Concurentei este un organ
colegial si este format din 7 membri, dupa cum urmeaza: un
presedinte, 2 vicepresedinti si 4 consilieri de concurenta. Numirea
membrilor Plenului Consiliului Concurentei se realizeaza de catre
Presedintele Romaniei, la propunerea Colegiului Consultativ al
Consiliului Concurentei, cu avizul Guvernului si dupa audierea
candidatilor in comisiile de specialitate ale Parlamentului.
Respingerea unei nominalizari se poate face doar cu conditia
prezentarii motivelor pe care aceasta se bazeaza.
(2) Durata mandatului membrilor Plenului Consiliului
Concurentei este de 5 ani, acesta putand fi reinnoit o singura
data. Membrii Plenului indeplinesc atributii conform regulamentelor
aprobate de catre Plen sau conform delegarii Presedintelui.
(3) Presedintele, vicepresedintii si consilierii de concurenta
trebuie sa aiba o independenta reala si sa se bucure de o inalta
reputatie profesionala si probitate civica.»
13^2. La articolul 17, dupa alineatul (3) se introduce un
nou alineat, alineatul (31), cu urmatorul cuprins:
«(3^1) Pentru a fi numit membru al Consiliului Concurentei, o
persoana trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) este cetatean roman, cetatean al unui alt stat membru al
Uniunii Europene ori apartinand Spatiului Economic European
sau cetatean al Confederatiei Elvetiene;
b) cunoaste limba romana;
c) are capacitate deplina de exercitiu;
d) a absolvit studii superioare dovedite cu diploma;
e) da dovada de inalta competenta profesionala in domeniul
concurentei;
f) beneficiaza de o buna reputatie;
g) are o vechime de minimum 10 ani in activitati din domeniul
economic sau juridic;
h) nu a suferit o condamnare definitiva pentru o infractiune
savarsita in imprejurari legate de exercitarea profesiei sau alte
infractiuni savarsite cu intentie, pentru care legea prevede o
pedeapsa cu inchisoarea de 3 ani sau mai mare.»
13^3. La articolul 17, alineatul (5) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
«(5) Calitatea de membru al Consiliului Concurentei este
incompatibila cu exercitarea oricarei alte activitati profesionale
sau de consultanta, cu participarea, directa ori prin persoane
interpuse, la conducerea sau administrarea unor entitati publice
ori private sau cu detinerea de functii ori de demnitati publice, cu
exceptia functiilor si activitatilor didactice din invatamantul
superior, cercetare stiintifica si creatie literar-artistica. Ei nu pot
fi desemnati experti sau arbitri nici de parti si nici de instanta
judecatoreasca sau de catre o alta institutie.»
13^4. La articolul 17, dupa alineatul (11) se introduce un
nou alineat, alineatul (12), cu urmatorul cuprins:
«(12) Activitatea desfasurata de catre membrii Plenului
Consiliului Concurentei este considerata experienta de
specialitate necesara numirii in organele de conducere ale
autoritatilor de reglementare, precum si ale oricaror alte
autoritati sau institutii publice.»
9. La articolul I punctul 16, alineatul (1) al articolului 20
se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20 (1) Consiliul Concurentei isi desfasoara
activitatea, delibereaza si ia decizii in plen sau in comisii. Plenul
Consiliului Concurentei se intruneste valabil in prezenta a cel
putin 5 dintre membrii sai, iar hotararile se adopta cu votul
majoritatii membrilor Plenului. Comisia se intruneste valabil in
prezenta celor 3 membri, hotararile fiind adoptate cu majoritatea
voturilor membrilor.
10. La articolul I punctul 16, dupa alineatul (4) al
articolului 20 se introduce un nou alineat, alineatul (4^1), cu
urmatorul cuprins:
"(4^1) Plenul Consiliului Concurentei va putea delega
exercitarea atributiilor prevazute la alin. (4) lit. a) si b) unei
comisii formate din 3 membri ai Plenului.
11. La articolul I punctul 16, alineatul (6) al articolului 20
se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(6) Deciziile adoptate de Consiliul Concurentei in plen
conform prevederilor alin. (4) se semneaza de catre presedinte,
in numele Consiliului Concurentei. Acestea vor putea fi atacate
in termen de 30 de zile de la publicare sau, dupa caz, de la
comunicare, in procedura de contencios administrativ la Curtea
de Apel Bucuresti. Sentinta va fi pronuntata fara drept de apel,
impotriva ei putand fi declarat recurs la Inalta Curte de Casatie
si Justitie.
12. La articolul I punctul 17, alineatul (4) al articolului 22
se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(4) Activitatea desfasurata in cadrul Consiliului Concurentei
de catre inspectorii de concurenta cu studii superioare constituie
vechime in specialitate.
13. La articolul I, dupa punctul 17 se introduce un nou
punct, punctul 17^1, cu urmatorul cuprins:
"17^1. La articolul 24, dupa alineatul (1) se introduc patru
noi alineate, alineatele (2)(5), cu urmatorul cuprins:
«(2) In cadrul Consiliului Concurentei functioneaza Colegiul
Consultativ, ca organism nepermanent, format din 11 pana la 17
reprezentanti ai mediului universitar de concurenta, ai mediului
de afaceri si ai asociatiilor de protectie a consumatorilor sau din
alte persoane cu prestigiu in domeniul economic, juridic ori al
concurentei.
(3) Membrii Colegiului Consultativ trebuie sa respecte
dispozitiile legale cu privire la conflictul de interese legat de
activitatile la care participa in cadrul acestuia. La lucrarile
Colegiului Consultativ participa de drept fostii presedinti ai
Consiliului Concurentei.
(4) Colegiul Consultativ emite opinii neobligatorii cu privire la
principalele aspecte ale politicii de concurenta. In cadrul
Colegiului Consultativ pot functiona grupuri de lucru pe teme
specifice.
(5) Modul de numire a membrilor, rolul, functionarea si
organizarea Colegiului Consultativ sunt prevazute in
regulamentul de functionare, aprobat prin hotarare a
Guvernului.»
14. La articolul I punctul 19, literele i), l) si s) ale
alineatului (1) al articolului 26 se modifica si vor avea
urmatorul cuprins:
"i) sesizeaza instantele judecatoresti asupra cazurilor in care
acestea sunt competente, potrivit prezentei legi;
...................................................
l) emite avize pentru proiectele de acte normative care pot
avea impact anticoncurential, autoritatile si institutiile
administratiei publice centrale si locale fiind obligate sa solicite
acest aviz, si poate recomanda modificarea actelor normative
care au un asemenea efect;
...................................................
s) asigura aplicarea prevederilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile nationale in
domeniul ajutorului de stat, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 137/2007, precum si aplicarea prevederilor Legii
nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale, cu
modificarile si completarile ulterioare.
15. La articolul I punctul 19, dupa alineatul (3) al
articolului 26 se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu
urmatorul cuprins:
"(4) Toate referirile din Legea nr. 11/1991, cu modificarile si
completarile ulterioare, la Oficiul Concurentei vor fi inlocuite cu
referirea la Consiliul Concurentei. Consiliul Concurentei va
putea folosi oricare dintre instrumentele prevazute de prezenta
lege pentru identificarea si sanctionarea faptelor de concurenta
neloiala.
16. La articolul I punctul 20, alineatul (2) al articolului 27
se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Consiliul Concurentei poate face recomandari de buna
practica in diverse sectoare economice si indrumari privind
diverse aspecte generale ale aplicarii legislatiei in domeniul
concurentei, cu luarea in considerare a practicii instantelor
nationale si a celor de la nivelul Uniunii Europene, precum si a
practicii Comisiei Europene.
17. La articolul I punctul 20, alineatul (3) al articolului 27
se abroga.
18. La articolul I punctul 24, alineatul (2) al articolului 32
se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Taxa de autorizare a concentrarii economice se
stabileste intre 10.000 si 25.000 euro, prin instructiuni ale
Consiliului Concurentei. Echivalentul in lei al taxei de autorizare
se calculeaza la cursul de schimb comunicat de Banca
Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a exercitiului
financiar din anul anterior emiterii deciziei de autorizare a
concentrarii economice.
19. La articolul I punctul 27, alineatul (5) al articolului 35
se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(5) Informatiile colectate potrivit prevederilor alin. (1)(3),
art. 35^1 si art. 36 pot fi folosite doar pentru scopul aplicarii
legislatiei in domeniul concurentei. Consiliul Concurentei va
putea sesiza si alte institutii sau autoritati publice in conditiile in
care sunt descoperite aspecte care tin de competenta acestora.
20. La articolul I punctul 28, articolul 35^1 se modifica si
va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35^1 In scopul indeplinirii atributiilor legale, Consiliul
Concurentei poate sa ia declaratii de la orice persoana fizica
sau de la reprezentantul legal al persoanei juridice, care
consimte sa dea astfel de declaratii.
21. La articolul I punctul 29, alineatele (4), (8) si (11) ale
articolului 36 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(4) Inspectorii de concurenta sunt abilitati cu puteri de
inspectie prin ordin al presedintelui Consiliului Concurentei. O
copie certificata a acestui ordin este inmanata intreprinderii sau
asociatiei de intreprinderi supuse inspectiei dispuse cu
respectarea dispozitiilor alin. (2).
...................................................
(8) Comunicarile dintre intreprinderea sau asociatia de
intreprinderi investigate si avocatul acestora, realizate in cadrul
si in scopul exclusiv al exercitarii dreptului la aparare al
intreprinderii, respectiv dupa deschiderea procedurii
administrative in baza prezentei legi ori anterior deschiderii
procedurii administrative, cu conditia ca aceste comunicari sa
aiba legatura cu obiectul procedurii, nu pot fi ridicate ori folosite
ca proba, in cursul procedurilor desfasurate de Consiliul
Concurentei. Nu pot fi ridicate ori folosite ca proba documentele
pregatitoare intocmite de intreprinderea sau asociatia de
intreprinderi investigate in scopul exclusiv al exercitarii dreptului
la aparare.
...................................................
(11) Decizia presedintelui Consiliului Concurentei cu privire la
caracterul protejat al comunicarii poate fi atacata in contencios
administrativ la Curtea de Apel Bucuresti, in termen de 15 zile
de la comunicare, prin derogare de la Legea nr. 554/2004, cu
modificarile si completarile ulterioare. Hotararea curtii de apel
este supusa recursului, care se declara in termen de 5 zile de
la comunicare. Instantele vor solutiona cauza de urgenta si cu
precadere.
22. La articolul I punctul 32, alineatul (2) al articolului 40
se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Daca plangerea nu prezinta suficiente temeiuri pentru a
justifica pornirea unei investigatii, Consiliul Concurentei o
respinge, comunicand autorului decizia, in scris, cu precizarea
motivelor, in termen de 60 de zile de la data la care acestuia i se
confirma faptul ca plangerea este completa si indeplineste toate
conditiile, stabilite potrivit prevederilor alin. (4). Respingerea unei
plangeri se face prin decizie a Consiliului Concurentei dupa ce
i s-a dat posibilitatea autorului plangerii sa isi prezinte punctul de
vedere fata de motivele pentru care autoritatea de concurenta
intentioneaza sa respinga plangerea.
23. La articolul I punctul 33, alineatul (2) al articolului 42
se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) In situatia in care investigatia a fost declansata ca
urmare a unei plangeri si se constata ca aceasta nu a condus la
descoperirea unor dovezi suficiente privind incalcarea legii, care
sa justifice impunerea de masuri sau sanctiuni de catre Consiliul
Concurentei, inchiderea investigatiei se va face prin decizie a
Plenului Consiliului Concurentei, in urma audierii partilor
implicate, daca autorul plangerii solicita acest lucru.
24. La articolul I punctul 34, alineatul (1) al articolului 43
se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 43 (1) Cu exceptia situatiei prevazute la art. 42
alin. (1), in orice procedura de investigatie, Consiliul
Concurentei acorda intreprinderilor participante la intelegerea,
decizia luata de asociatii de intreprinderi, practica concertata,
abuzul de pozitie dominanta sau la concentrarea economica, ce
formeaza obiect al investigatiei, ocazia de a-si exprima in scris
observatiile cu privire la continutul raportului de investigatie. In
observatiile scrise, destinatarii raportului de investigatie pot
solicita organizarea de audieri de catre Consiliul Concurentei.
Atunci cand apreciaza ca este util pentru stabilirea adevarului
in cauza investigata, Consiliul Concurentei poate organiza
audieri si in lipsa unei solicitari din partea destinatarilor raportului
de investigatie. Data pana la care trebuie trimise observatiile,
respectiv data audierii, dupa caz, sunt fixate de presedintele
Consiliului Concurentei.
25. La articolul I punctul 35, alineatele (1), (4) si (5) ale
articolului 44 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 44 (1) O copie a raportului va fi transmisa spre luare
la cunostinta persoanelor supuse investigatiei, acordandu-le
acestora un termen de minimum 30 de zile in care sa isi
formuleze observatiile. Persoanelor a caror audiere a fost
admisa potrivit prevederilor art. 43 alin. (2) li se va trimite copia
raportului numai la cerere si daca presedintele Consiliului
Concurentei apreciaza ca este util in interesul investigatiei.
...................................................
(4) Documentele, datele si informatiile din dosarul cauzei
care sunt confidentiale nu sunt accesibile pentru consultare ori
obtinere de copii sau extrase decat prin ordin al presedintelui
Consiliului Concurentei. Ordinul presedintelui Consiliului
Concurentei poate fi atacat la Curtea de Apel Bucuresti Sectia
contencios administrativ, in termen de 15 zile de la comunicarea
catre partile interesate. Hotararea curtii de apel este supusa
recursului, care poate fi declarat in termen de 5 zile de la
comunicare. Instantele vor proceda la judecarea cauzei de
urgenta si cu precadere.
(5) Atacarea ordinului presedintelui Consiliului Concurentei
suspenda procedura in fata autoritatii de concurenta pana la
solutionarea definitiva si irevocabila a cauzei, potrivit
prevederilor alin. (4).
26. La articolul I punctul 37, dupa alineatul (8) al
articolului 46 se introduce un nou alineat, alineatul (9), cu
urmatorul cuprins:
"(9) In situatiile in care o operatiune de preluare a controlului
asupra unor intreprinderi sau a unor active prezinta riscuri
pentru siguranta nationala, Guvernul, la propunerea Consiliului
Suprem de Aparare a Tarii, va emite o hotarare prin care
aceasta sa fie interzisa, cu respectarea competentei Comisiei
Europene in acest domeniu. Consiliul Concurentei va informa
Consiliul Suprem de Aparare a Tarii in legatura cu operatiunile
de concentrare economica care sunt notificate acestuia,
susceptibile sa fie analizate din punctul de vedere al sigurantei
nationale.
27. La articolul I punctul 38, alineatul (3) al articolului 46^2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Prin decizie, Consiliul Concurentei confera forta
obligatorie angajamentelor propuse de intreprinderi, in masura
in care acestea sunt suficiente pentru protectia concurentei si
daca indeplinirea lor conduce la inlaturarea situatiei care a
determinat declansarea investigatiei. Decizia Consiliului
Concurentei poate fi adoptata pe o durata determinata si poate
concluziona, fara audierea partilor implicate, ca nu mai exista
motive pentru actiunea autoritatii de concurenta.
28. La articolul I punctul 40, alineatul (2) al articolului 47^1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Instanta poate dispune, la cerere, suspendarea
executarii deciziei atacate. In cazul amenzilor, suspendarea se
va dispune doar cu conditia platii unei cautiuni stabilite conform
prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificarile si completarile ulterioare, cu privire la creantele
bugetare.
29. La articolul I, dupa punctul 40 se introduce un nou
punct, punctul 40^1, cu urmatorul cuprins:
"40^1. Articolul 48 se abroga.
30. La articolul I punctul 41, articolul 49 se modifica si
va avea urmatorul cuprins:
"Art. 49 Sunt nule de drept orice intelegeri sau decizii
interzise prin art. 5 si 6 din prezenta lege, precum si prin art. 101
si 102 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene,
respectiv orice angajamente, conventii ori clauze contractuale
raportandu-se la o practica anticoncurentiala, precum si orice
acte care incalca prevederile art. 9 din prezenta lege.
31. La articolul I punctul 42, partea introductiva a
articolului 50 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 50 Constituie contraventii si se sanctioneaza cu
amenda de la 0,1% la 1% din cifra de afaceri totala din anul
financiar anterior sanctionarii urmatoarele fapte, savarsite cu
intentie sau din neglijenta de intreprinderi ori asociatii de
intreprinderi:.
32. La articolul I punctul 43, articolul 50^1 se modifica si
va avea urmatorul cuprins:
"Art. 50^1 (1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu
amenda de la 1.000 lei la 20.000 lei faptele autoritatilor si
institutiilor administratiei publice centrale si locale constand in:
a) furnizarea cu intentie ori din neglijenta de informatii
inexacte, incomplete sau care induc in eroare ori de documente
incomplete sau nefurnizarea informatiilor si documentelor
solicitate, potrivit prevederilor art. 35 alin. (1) lit. b);
b) furnizarea cu intentie ori din neglijenta de informatii
inexacte sau care induc in eroare, ca raspuns la o solicitare
efectuata potrivit prevederilor art. 35 alin. (2).
(2) Daca, cu intentie sau din neglijenta, nefurnizarea
informatiilor solicitate persista dupa termenul stabilit de catre
Consiliul Concurentei, acesta va putea aplica conducatorului
institutiei ori autoritatii administratiei publice centrale sau locale
o amenda cominatorie de pana la 5.000 lei pentru fiecare zi de
intarziere.
33. La articolul I punctul 44, partea introductiva si litera d)
ale alineatului (1) al articolului 51 se modifica si vor avea
urmatorul cuprins:
"Art. 51 (1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu
amenda de la 0,5% la 10% din cifra de afaceri totala realizata in
anul financiar anterior sanctionarii urmatoarele fapte, savarsite
cu intentie sau din neglijenta de intreprinderi sau asociatii de
intreprinderi:
.....................................................
d) punerea in practica a unei operatiuni de concentrare
economica, declarata incompatibila printr-o decizie a Consiliului
Concurentei, potrivit prevederilor art. 46 alin. (4) lit. a);.
34. La articolul I punctul 45, literele a) si b) ale alineatului (2)
al articolului 51^1 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"a) amenda de la 10.000 lei la 1.000.000 lei, in cazul
contraventiilor prevazute la art. 50;
b) amenda de la 15.000 lei la 2.500.000 lei, in cazul
contraventiilor prevazute la art. 51 alin. (1).
35. La articolul I punctul 46, alineatul (2) al articolului 52
se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) In cazul contraventiilor prevazute la art. 51 alin. (1), daca,
dupa primirea raportului de investigatie si exercitarea dreptului
de acces la dosar, in conditiile art. 44 sau in cadrul audierilor,
intreprinderea recunoaste, in mod expres, savarsirea faptei
anticoncurentiale si, acolo unde este cazul, propune remedii
care duc la inlaturarea cauzelor incalcarii, acest fapt va fi retinut
drept circumstanta atenuanta speciala sub forma colaborarii in
cadrul procedurii administrative si va determina diminuarea
cuantumului amenzii cu un procent cuprins intre 10% si 30% din
nivelul de baza determinat potrivit instructiunilor, adoptate
potrivit prevederilor alin. (1), inclusiv atunci cand acesta este
stabilit la minimul prevazut de lege.
36. La articolul I punctul 49, alineatul (4) al articolului 55
se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(4) Sanctiunile pentru contraventiile prevazute la art. 51 alin. (1)
lit. a)c) se aplica de catre Plenul Consiliului Concurentei sau
de comisie, dupa caz, prin aceeasi decizie prin care s-a
constatat savarsirea respectivei contraventii.
37. La articolul I, dupa punctul 49 se introduce un nou
punct, punctul 49^1, cu urmatorul cuprins:
"49^1. La articolul 55, alineatul (6) se abroga.
38. La articolul I punctul 50, alineatul (2) al articolului 56
se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Procesele-verbale prin care se aplica sanctiuni, potrivit
prevederilor art. 55 alin. (2) si ale Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 117/2006, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 137/2007, pot fi contestate la Judecatoria
Sectorului 1 Bucuresti, in termen de 15 zile de la comunicare.
Hotararea judecatoriei se poate ataca cu recurs la Tribunalul
Bucuresti Sectia contencios administrativ, in termen de
15 zile de la comunicare.
39. La articolul I punctul 52, alineatul (1) al articolului 58
se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 58 (1) Dreptul Consiliului Concurentei de a aplica
sanctiuni contraventionale pentru incalcarea prevederilor
prezentei legi se prescrie dupa cum urmeaza:
a) in termen de 3 ani, in cazul savarsirii uneia dintre
contraventiile prevazute la art. 50 si 50^1;
b) in termen de 5 ani, in cazul tuturor celorlalte contraventii
prevazute de prezenta lege.
40. La articolul I, punctul 53 se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"53. La articolul 60, alineatele (1) si (2) se modifica si vor
avea urmatorul cuprins:
«Art. 60 (1) Participarea cu intentie frauduloasa si in mod
determinant a unei persoane fizice la conceperea, organizarea
sau realizarea practicilor interzise potrivit prevederilor art. 5 alin. (1)
si care nu sunt exceptate potrivit prevederilor art. 5 alin. (2)
constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni
la 3 ani ori cu amenda si interzicerea unor drepturi.
(2) Dispozitiile alin. (1) nu se aplica practicii interzise de art. 5
alin. (1) lit. f) cand aceasta se realizeaza prin intelegere intre
participanti pentru a denatura pretul de adjudecare, caz in care
se aplica reglementarile specifice acestui domeniu.»
41. La articolul I punctul 54, alineatele (3) si (5) ale
articolului 61 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(3) Intreprinderea care beneficiaza de imunitate la amenda
nu raspunde solidar pentru prejudiciile cauzate prin participarea
sa la o practica anticoncurentiala interzisa la art. 5 din prezenta
lege, precum si la art. 101 din Tratatul privind functionarea
Uniunii Europene, practica sanctionata de autoritatea de
concurenta.
......................................................
(5) Persoanele fizice sau juridice, care se considera
prejudiciate printr-o practica anticoncurentiala interzisa de
prezenta lege, vor putea formula cerere privind acordarea de
despagubiri in termen de 2 ani de la data la care decizia
Consiliului Concurentei, pe care se intemeiaza actiunea in
subsidiar, a ramas definitiva ori a fost mentinuta, in tot sau in
parte, printr-o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila.
42. La articolul I punctul 54, dupa alineatul (5) al
articolului 61 se introduce un nou alineat, alineatul (5^1), cu
urmatorul cuprins:
"(5^1) Actiunea in justitie va putea fi intentata pentru
consumatori si de catre asociatiile de protectia consumatorilor
legal inregistrate, precum si de catre asociatiile profesionale sau
patronale pentru membrii acestora afectati de o practica
anticoncurentiala, pe baza atributiilor acestora si a
imputernicirilor primite in acest sens, dupa caz.
43. La articolul I punctul 57, partea introductiva a
articolului 65 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6 Cifrele de afaceri prevazute in prezenta lege sunt
inlocuite:.
44. Articolul III se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. III In toate actele normative in vigoare, cu aplicare
in domeniul concurentei, orice referire la «agent economic» se
considera a fi facuta la «intreprindere» sau la «operator
economic», dupa caz.
Art. II Prevederile art. 17 alin. (1) din Legea nr. 21/1996,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 742 din
16 august 2005, cu modificarile si completarile ulterioare,
precum si cu cele aduse prin prezenta lege, intra in vigoare la
un an de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din
Constitutia Romaniei, republicata.
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|