Legea 134/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 171/2010 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor silvice. Lege nr. 134/2017
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 445 din 15 iunie 2017
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. I Legea nr. 171/2010 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor silvice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 513 din 23 iulie 2010, cu modificarile si completarile
ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 1 alineatul (2), litera b) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"b) sanctiunea contraventionala complementara - confiscarea
bunurilor destinate, folosite sau rezultate din savarsirea contraventiei silvice
si/sau retragerea/ suspendarea, dupa caz, a autorizatiei/atestatului/acordului."
2. La articolul 2, litera c) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"c) ocolul silvic nominalizat - ocolul silvic care administreaza
si/sau asigura serviciile silvice in proximitatea unei suprafete de fond
forestier proprietate publica sau proprietate privata a unei unitati
administrativ-teritoriale sau proprietate privata a persoanelor fizice sau
juridice si care are obligatia sa asigure, pe baza de contract,
administrarea/serviciile silvice, la solicitarea scrisa a
proprietarului/succesorului in drepturi, care are obligatia materializarii fizice
a limitelor proprietatii si/sau in format Stereo 70, pe baza documentelor care
atesta dreptul de proprietate asupra acestei suprafete. Responsabilitatea
privind corectitudinea materializarii limitelor de proprietate revine
proprietarului/succesorului in drepturi;"
|
|
3. La articolul 2, dupa litera d) se introduc doua noi litere,
literele e) si f), cu urmatorul cuprins:
"e) produse extraordinare - masa lemnoasa care se exploateaza
de pe terenuri din fondul forestier national amplasate sub/peste retelele
de transport sau distributie a petrolului, a gazelor naturale sau a energiei
electrice, sau cea rezultata din exploatarea arborilor care pericliteaza
circulatia pe drumurile publice sau forestiere, la solicitarea scrisa a
detinatorului retelei sau a drumului. Suprafata de pe care se exploateaza
produsele extraordinare este cuprinsa in amenajamentele silvice sau este
determinata de ocolul silvic, in cazul suprafetelor de fond forestier in
privinta carora dispozitiile legale nu dispun elaborarea unui
amenajament silvic. Actul de punere in valoare pentru produse
extraordinare se aproba de seful ocolului silvic. Produsele extraordinare
rezultate din exploatarea masei lemnoase de pe terenuri din fondul
forestier proprietate publica apartin administratorilor fondului forestier
proprietate publica a statului sau proprietarilor in cazul fondului forestier
proprietate publica a unitatilor administrativ-teritoriale si se valorifica
direct sau prin licitatie, in conditiile regulamentului de valorificare a
masei lemnoase din fondul forestier proprietate publica, in vigoare, iar
cele rezultate din exploatarea masei lemnoase de pe terenuri din fondul
forestier proprietate privata apartin proprietarilor;
f) retinerea - masura asiguratorie instituita in vederea probarii
provenientei materialelor lemnoase."
4. La articolul 3, alineatul (1) se abroga.
5. La articolul 3, alineatul (2) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(2) Constituie contraventie silvica si se sanctioneaza cu
amenda de la 10.000 lei pana la 20.000 lei administratorul/prestatorul de
servicii silvice care incheie contracte de administrare/servicii silvice cu
persoanele care dobandesc exclusiv dreptul de proprietate asupra masei
lemnoase, fara a fi proprietare ale terenului pe care este amplasata
aceasta. Contractele sunt nule de drept."
6. La articolul 3 alineatul (3), litera a) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"a) neasigurarea administrarii sau serviciilor silvice de catre
proprietarii/succesorii legali de fond forestier prin ocoale silvice
autorizate, pe baza de contract;"
7. La articolul 3 alineatul (3), literele c) - e) se abroga.
8. Articolul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4 Constituie contraventii silvice si se sanctioneaza cu
amenda de la 1.000 lei pana la 2.000 lei urmatoarele fapte:
a) neasigurarea de catre administratorii drumurilor si ai cailor
ferate forestiere a intretinerii si repararii acestora, conform normelor
legale in vigoare;
b) neindeplinirea de catre ocolul silvic nominalizat a obligatiei
de a asigura, pe baza de contract, la solicitarea scrisa a
proprietarului/succesorului legal, administrarea/serviciile silvice, pentru
fondul forestier pentru care se face solicitarea conform art. 2 lit. c).
Incheierea contractului este conditionata in mod expres de existenta
documentelor de proprietate, precum si de existenta limitelor de
proprietate materializate in teren sau in coordonate Stereo 70. Fapta nu
constituie contraventie in situatia in care limitele proprietatii forestiere
nu sunt materializate in teren sau nu corespund documentelor de
proprietate din vina proprietarului solicitant."
9. La articolul 5, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea
urmatorul cuprins:
"Art. 5 (1) Constituie contraventie silvica depasirea
posibilitatii, inclusiv ca urmare a recoltarii produselor accidentale I si
fara existenta aprobarilor legale in acest sens, si se sanctioneaza dupa
cum urmeaza:
a) cu avertisment, daca depasirea reprezinta pana la 3% din
posibilitate;
b) cu amenda de la 5.000 lei pana la 10.000 lei daca depasirea
reprezinta 3,1% - 10% din posibilitate;
c) cu amenda de la 10.000 lei pana la 20.000 lei daca depasirea
reprezinta 10,1% - 25% din posibilitate;
d) cu amenda de la 20.000 lei pana la 30.000 lei daca depasirea
reprezinta peste 25% din posibilitate.
(2) Sanctiunea prevazuta la alin. (1) se aplica administratorului
fondului forestier proprietate publica a statului sau ocolului silvic de
regim, dupa caz."
10. La articolul 5, alineatul (3) se abroga.
11. La articolul 5, alineatele (4) si (5) se modifica si vor avea
urmatorul cuprins:
"(4) Administratorul fondului forestier proprietate publica a
statului sau ocolul silvic de regim, dupa caz, care a autorizat spre
exploatare masa lemnoasa prin care s-a depasit posibilitatea in conditiile
alin. (1), pe langa plata amenzii, are obligatia achitarii contravalorii
functiilor padurii nerealizate, care se calculeaza ca produs intre volumul
cu care s-a depasit posibilitatea, inclusiv ca urmare a recoltarii
produselor accidentale I, pretul mediu al unui metru cub de masa
lemnoasa pe picior, in vigoare la data producerii faptei si factorul de
multiplicare a carui valoare este de:
a) 0,5 pentru padurile incadrate in tipul functional T V si T VI;
b) 0,7 pentru padurile incadrate in tipul functional T III si T IV.
Suma se face venit la fondul de ameliorare a fondului funciar cu
destinatie silvica.
(5) Constituie contraventie silvica si se sanctioneaza cu amenda
de la 2.000 lei pana la 5.000 lei autorizarea spre exploatare a produselor
accidentale I, in situatiile in care documentatia necesara aprobarii
modificarii prevederilor amenajamentului silvic nu este avizata de
structura teritoriala de specialitate a autoritatii publice centrale care
raspunde de silvicultura la data autorizarii spre exploatare. Sanctiunea se
aplica persoanelor care au autorizat spre exploatare produse accidentale I."
12. La articolul 5, literele b) - c) ale alineatului (6) si
alineatele (7) si (8) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"b) depasirea prin recoltare in alte conditii decat cele prevazute
de art. 59 alin. (3) din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, fara aprobarea legala a volumului
de produse principale posibil de recoltat; depasirea se calculeaza ca
diferenta dintre suma volumelor recoltate in perioada de aplicare a
amenajamentului silvic aprobat sau pentru care s-a organizat sedinta de
preavizare a solutiilor tehnice - conferinta a II-a de amenajare si
posibilitatea anuala cumulata de produse principale, rezultata ca produs
dintre posibilitatea anuala de produse principale si numarul de ani de
aplicare a amenajamentului silvic;
c) elaborarea unui amenajament silvic inainte de expirarea
perioadei de valabilitate a celui existent cu incalcarea normelor tehnice
elaborate conform prevederilor art. 20 alin. (4) din Legea nr. 46/2008,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Sanctiunea se
aplica fiecarei persoane semnatare a procesului-verbal al sedintei de
preavizare a temei de proiectare - conferinta I de amenajare si al sedintei
de preavizare a solutiilor tehnice - conferinta a II-a de amenajare.
(7) Daca volumul recoltat anual dintr-o subunitate de
gospodarire provenit din arborete in care este asigurata regenerarea
naturala conform prevederilor legale, depaseste cu cel mult 10%
posibilitatea anuala stabilita la nivelul subunitatii respective, cu
incadrarea in posibilitate, fapta nu constituie contraventie asa cum este
prevazuta la alin. (6) lit. b); in situatia in care volumul de recoltat
conform prevederilor amenajamentului silvic este amplasat intr-o
singura unitate amenajistica, acesta poate fi recoltat integral, prin
depasirea posibilitatii anuale, situatie in care nu se aplica sanctiunea
silvica.
(8) Constituie contraventie silvica recoltarea prin lucrari de
conservare la nivelul de subunitate de gospodarire a unui volum mai
mare decat volumul prevazut pentru lucrari de conservare pe perioada de
aplicare a amenajamentului silvic, fara existenta unei aprobari legale in
acest sens, si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu avertisment, daca depasirea reprezinta pana la 3% din
volumul prevazut;
b) cu amenda de la 5.000 lei pana la 10.000 lei, daca depasirea
reprezinta 3,1% - 10% din volumul prevazut;
c) cu amenda de la 10.000 lei pana la 20.000 lei, daca depasirea
reprezinta 10,1% - 25% din volumul prevazut;
d) cu amenda de la 20.000 lei pana la 30.000 lei, daca depasirea
reprezinta peste 25% din volumul prevazut."
13. La articolul 5, dupa alineatul (8) se introduce un nou
alineat, alineatul (9), cu urmatorul cuprins:
"(9) Constituie contraventie silvica si se sanctioneaza cu
amenda de la 3.000 lei pana la 6.000 lei depasirea cu peste 50% a
procentului de extras prin lucrari de conservare stabilit prin
amenajamentul silvic la nivel de arboret."
14. La articolul 5^1, partea introductiva se modifica si va
avea urmatorul cuprins:
"Art. 5^1 Constituie contraventii silvice si se sanctioneaza cu
amenda de la 2.000 lei pana la 5.000 lei urmatoarele fapte:"
15. La articolul 5^1, litera a) se abroga.
16. La articolul 5^1, literele b) si c) se modifica si vor avea
urmatorul cuprins:
"b) aprobarea sau autorizarea spre exploatare a actelor de
punere in valoare de produse accidentale, altele decat cele rezultate din
defrisarile legal aprobate sau cele aferente instalatiilor de scos-apropiat,
fara notificarea structurii teritoriale de specialitate a autoritatii publice
centrale care raspunde de silvicultura, cu/fara avizul acesteia, dupa caz;
c) punerea in valoare, ca produse de igiena sau ca produse
accidentale, a arborilor care nu indeplinesc conditiile de a fi incadrati ca
igiena sau produse accidentale. Sanctiunea se aplica persoanelor care au
pus in valoare astfel de produse lemnoase, in care o parte din arbori sau
toti arborii care fac obiectul actului de punere in valoare nu indeplinesc
conditia de a fi incadrati in categoria de produse accidentale/igiena. Pe
langa plata amenzii, persoana vinovata are obligatia achitarii
contravalorii functiilor padurii nerealizate, care se calculeaza ca produs
dintre volumul pus in valoare din arbori care nu indeplinesc conditiile de
a fi incadrati ca igiena sau produse accidentale si pretul mediu al unui
metru cub de masa lemnoasa pe picior, in vigoare la data producerii
faptei. Suma se face venit la fondul de ameliorare a fondului funciar cu
destinatie silvica."
17. La articolul 6, litera e) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"e) compensarea volumului de recoltat prevazut de
amenajamentul silvic din unitati amenajistice inaccesibile cu volume
echivalente din unitati amenajistice accesibile, cu exceptia produselor
accidentale I, de catre ocoalele silvice care asigura administrarea sau
serviciile silvice, din posibilitatea de produse principale, a volumului
produselor accidentale I, a caror recoltare este avizata/aprobata in
conditiile legii, precum si a volumului rezultat in urma taierilor ilegale in
anul precedent. Sanctiunea se aplica personalului cu atributii in acest
sens conform fisei postului sau, in lipsa fisei postului, se aplica sefului
ocolului silvic;"
18. La articolul 6, litera f) se abroga.
19. La articolul 7, dupa alineatul (3) se introduce un nou
alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) Constituie contraventii silvice si se sanctioneaza cu
amenda de la 2.000 lei pana la 5.000 lei neimpadurirea de catre ocolul
silvic care asigura administrarea/serviciile silvice, in termenul prevazut
de art. 30 alin. (1) din Legea nr. 46/2008, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, a suprafetelor de padure afectate de incendii, in
limita fondului de conservare si regenerare a padurilor, constituit
conform legii."
20. La articolul 8 alineatul (1), litera a) se modifica si va
avea urmatorul cuprins:
"a) taierea, ruperea sau scoaterea din radacini a arborilor, fara
drept, precum si distrugerea ori vatamarea de arbori, puieti, pomi de
Craciun ori lastari din fondul forestier national sau taierea, ruperea sau
scoaterea din radacini a arborilor, fara drept, precum si distrugerea ori
vatamarea de arbori de pe terenurile cu vegetatie forestiera din afara
fondului forestier national, daca valoarea prejudiciului, stabilita potrivit
legii, este de pana la de 5 ori pretul mediu al unui metru cub de masa
lemnoasa pe picior. Se excepteaza prejudiciile rezultate prin lucrarile de
exploatare forestiera, asa cum sunt definite de Legea nr. 46/2008,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care nu reprezinta
taieri ilegale;"
21. La articolul 8, alineatul (3) se abroga.
22. La articolul 8, alineatul (4) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(4) Constituie contraventie silvica si se sanctioneaza cu
amenda de la 20.000 lei la 30.000 lei, autorizarea spre exploatare a
partizilor amplasate in arborete incadrate in tipul I functional - T I, fara
aprobari legale sau in arborete care indeplinesc conditiile de a fi
incadrate ca paduri virgine sau cvasivirgine conform prevederilor in
vigoare."
23. La articolul 9, litera f) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"f) accesul oricarui autovehicul in fondul forestier national, fara
acordul scris al proprietarului sau administratorului, cu exceptia
autovehiculelor din dotarea personalului cu atributii de control prevazut
la art. 24 alin. (1), atunci cand personalul se gaseste in misiune, a
autovehiculelor destinate transportului masei lemnoase din exploatarile
autorizate, a celor din dotarea administratorilor de fond forestier si a
gestionarilor fondurilor de vanatoare, a specialistilor care elaboreaza
studiile de includere in Catalogul national al padurilor virgine si
cvasivirgine, personalului custozilor si administratorilor ariilor naturale
protejate."
24. La articolul 11, litera b) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"b) refuzul persoanelor care desfasoara activitati in fondul
forestier national sau in vegetatia forestiera din afara acestuia de a
participa, la solicitarea personalului silvic, a personalului din cadrul
Inspectoratului General al Politiei Romane, al Inspectoratului General
pentru Situatii de Urgenta, precum si al Inspectoratului General al
Jandarmeriei Romane, la actiunile de stingere a incendiilor;"
25. La articolul 12, partea introductiva si literele e) si f) se
modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 12 Constituie contraventii silvice si se sanctioneaza cu
amenda de la 1.000 lei pana la 2.000 lei urmatoarele fapte:
.........
e) trecerea animalelor domestice insotite sau neinsotite prin
fondul forestier, fara aprobare legala. Sanctiunea se aplica insotitorului
turmei, daca animalele sunt insotite, sau proprietarului, daca animalele
sunt neinsotite;
f) aruncarea sau depozitarea in fondul forestier national a
reziduurilor menajere, industriale, petroliere sau rezultate din
prelucrarea lemnului, a substantelor chimice si a apei sarate. In acest caz
se aplica si sanctiunea complementara de obligare a contravenientului de
a aduce terenul de indata la starea initiala, pe cheltuiala sa;"
26. La articolul 13 alineatul (1), literele a) - d) si f) se
modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"a) neefectuarea in doua sezoane de vegetatie a lucrarilor de
regenerare artificiala sau de completare a regenerarii naturale, de catre
proprietar/administrator prestator de servicii silvice, a terenurilor pe
care s-au realizat taieri ilegale pe suprafete compacte, taieri accidentale
pe suprafete compacte de minimum ,5 hectare fara derogari de la
prevederile amenajamentului silvic, sau a terenurilor oferite in
compensarea terenurilor scoase definitiv din fondul forestier national, in
termen de 2 ani de la somatie/aprobare. In situatia in care legea obliga la
constituirea fondului de conservare si regenerare a padurilor, acesta este
utilizat la efectuarea lucrarilor de regenerare;
b) neexecutarea, de catre proprietar sau de catre ocolul silvic
care asigura administrarea, a lucrarilor de impadurire in terenurile
destinate impaduririi in limita fondului de conservare si regenerare a
padurilor, si/sau in cele intrate cu acte legale in fondul forestier in
vederea impaduririi in perioada de aplicare a amenajamentului;
c) neincadrarea proportiei speciei/speciilor principale din
compozitiile de regenerare in intervalul prevazut de normele tehnice
privind regenerarea padurilor sau in proiectele tehnice/studiile de
specialitate aprobate;
d) neachitarea anticipata predarii-primirii terenului pentru care
a fost aprobata scoaterea definitiva/ocuparea temporara din fondul
forestier national a obligatiilor banesti prevazute de Legea nr. 46/2008,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul predarii
de catre ocolul silvic catre beneficiarul scoaterii definitive sau in cazul
ocuparii temporare din fondul forestier a suprafetei aprobate, fara ca
beneficiarul sa achite anticipat toate obligatiile banesti prevazute de
legislatia in vigoare, persoanele care au semnat procesul-verbal de
predare-primire in calitate de predatori au obligatia sa achite aceste
obligatii banesti, in sume egale. Stabilirea sumelor pentru fiecare
persoana se face prin decizie a conducatorului structurii teritoriale de
specialitate a autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura.
Achitarea obligatiilor banesti este direct executorie, fara alte formalitati
prealabile, depunerea sumelor facandu-se in conturile prevazute de
legislatia in vigoare;
.........
f) neconstituirea si/sau nealimentarea de catre administratorul
fondului forestier sau de catre proprietarii de fond forestier a fondului de
conservare si regenerare a padurilor. Sanctiunea se aplica
administratorului pentru fondul forestier proprietate publica a statului
sau proprietarului, in situatia in care acesta are incheiat contract de
servicii silvice."
27. La articolul 14 alineatul (1), partea introductiva si
literele a) - c) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 14 (1) Constituie contraventie silvica, daca nu sunt
intrunite elementele constitutive ale infractiunii, si se sanctioneaza cu
amenda de la 4.000 lei pana la 8.000 lei:
a) modificarea sau casarea unui act de punere in valoare cu
incalcarea normelor tehnice silvice, care are ca rezultat producerea unui
prejudiciu a carui valoare este de pana la 5 ori valoarea unui metru cub
de masa lemnoasa pe picior. Prejudiciul se calculeaza ca produs intre
volumul care constituie prejudiciul si pretul mediu al unui metru cub de
masa lemnoasa pe picior;
b) efectuarea serviciului public de punere in valoare a masei
lemnoase de catre ocoale silvice la proprietarii de fond forestier si/sau
vegetatie forestiera din afara fondului forestier care nu au incheiat
contracte de prestari servicii silvice/administrare/prestatie silvica in
conditiile legii ori ale caror astfel de contracte au fost suspendate sau
expira anterior termenului de reprimire a parchetului;
c) constituirea actului de punere in valoare a masei lemnoase cu
incalcarea normelor tehnice specifice in vigoare care are ca rezultat
producerea unui prejudiciu a carui valoare este de pana la 5 ori valoarea
unui metru cub de masa lemnoasa pe picior. Prejudiciul se calculeaza ca
produs intre volumul care constituie prejudiciul si pretul mediu al unui
metru cub de masa lemnoasa pe picior;"
28. La articolul 14 alineatul (1), litera d) se abroga.
29. La articolul 14, alineatul (2) se abroga.
30. La articolul 15 alineatul (1), literele d) si f) se modifica si
vor avea urmatorul cuprins:
"d) vanzarea prin licitatie sau negociere a masei lemnoase din
fondul forestier proprietate publica fara asigurarea volumului de masa
lemnoasa pentru consumul propriu al unitatilor de interes local finantate,
integral sau partial, de la bugetul de stat sau bugetul local, cu
neincadrarea in volumul aprobat cu aceasta destinatie, unitati care nu
desfasoara activitate economica in sensul reglementarilor comunitare in
domeniul ajutorului de stat, al persoanelor fizice, precum si a
necesarului pentru consumul propriu al administratorului fondului
forestier proprietate publica a unitatilor administrativ-teritoriale
respective;
.........
f) autorizarea spre exploatare a masei lemnoase sau continuarea
exploatarii de catre operatorii economici care nu detin certificat de
atestare pentru lucrari de exploatare forestiera valabil, cu exceptiile
prevazute la art. 62 alin. (3) si (4) din Legea nr. 46/2008, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare."
31. La articolul 15 alineatul (1), dupa litera f) se introduc
trei noi litere, literele g) - i), cu urmatorul cuprins:
"g) autorizarea spre exploatare a masei lemnoase sau efectuarea
de lucrari silvo-tehnice in suprafetele pentru care este formulata
notificare sau nu este emis aviz catre ocoalele silvice/proprietari de catre
structurile teritoriale ale autoritatii publice centrale care raspunde de
silvicultura cu privire la existenta padurilor care indeplinesc criteriile de
paduri virgine sau de paduri cvasivirgine si care nu sunt incluse in
Catalogul National al Padurilor Virgine si Cvasivirgine;
h) nerealizarea lucrarilor de depistare si prognoza a atacurilor
bolilor si daunatorilor padurii, in conformitate cu normele tehnice
privind protectia padurilor impotriva bolilor si daunatorilor. Sanctiunea
se aplica administratorului;
i) neexecutarea lucrarilor necesare pentru prevenirea si
combaterea bolilor si daunatorilor padurilor. Sanctiunea se aplica
administratorului sau proprietarului, dupa caz."
32. La articolul 15, alineatele (2) si (3) se modifica si vor
avea urmatorul cuprins:
"(2) Constituie contraventie silvica si se sanctioneaza cu
amenda de la 10.000 lei pana la 20.000 lei neprelucrarea masei
lemnoase achizitionate la nivelul prevazut la art. 60 alin. (5) lit. c) din
Legea nr. 46/2008, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, sau depasirea prin achizitie/procesare a procentului prevazut
la art. 60 alin. (5) lit. f) din aceeasi lege, de catre un operator
economic/grup de operatori economici. Operatorul economic/grupul de
operatori economici nu poate participa la licitatiile/negocierile
organizate in anul de productie urmator anului pentru care s-a constatat
ca nu s-a incadrat in procentul prevazut la art. 60 alin. (5) lit. c) din
Legea nr. 46/2008, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, sau s-a depasit procentul prevazut la art. 60 alin. (5) lit. f) din
aceeasi lege.
(3) Volumul de materiale lemnoase sau contravaloarea acestora,
daca acestea nu pot fi identificate, achizitionat/procesat sau neprocesat,
dupa caz, anual de catre operatorul economic/grupul de operatori
economici cu care nu se realizeaza procentul prevazut la art. 60 alin. (5)
lit. c) din Legea nr. 46/2008, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, sau cu care s-a depasit procentul prevazut la art. 60 alin. (5)
lit. f) din aceeasi lege, se confisca."
33. La articolul 16 alineatul (1), literele a) si b) se modifica
si vor avea urmatorul cuprins:
"a) exploatarea masei lemnoase din partizi contractate, fara
autorizatie de exploatare si proces-verbal de predare-primire a
parchetului. Daca fapta contraventionala este savarsita de catre operatori
economici atestati pentru exploatari forestiere, institutia din care face
parte agentul constatator care a constatat fapta solicita Comisiei de
atestare a operatorilor economici pentru lucrari de exploatare forestiera
sanctiunea retragerii certificatului de atestare, in conditiile legii.
Materialele lemnoase rezultate in urma exploatarii se confisca;
b) exploatarea masei lemnoase din parchete in afara termenelor
prevazute in autorizatia de exploatare sau in actul de constatare incheiat
la expirarea termenului inscris in autorizatia de exploatare;"
34. La articolul 16 alineatul (1), litera c) se abroga.
35. La articolul 16 alineatul (1), literele e) - g) se modifica si
vor avea urmatorul cuprins:
"e) exploatarea masei lemnoase de catre persoanele fizice in
alte conditii decat cele prevazute la art. 62 alin. (3) si (4) din Legea
nr. 46/2008, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) cesionarea contractelor de vanzare-cumparare a masei
lemnoase, incheiate in urma licitatiilor/negocierilor, in alte conditii decat
cele prevazute in Regulamentul de valorificare a masei lemnoase din
fondul forestier proprietate publica;
g) amplasarea neautorizata pe arbori a curselor feromonale
echipate cu nade feromonale sau alti atractanti pentru inducerea atacului
de gandaci de scoarta, in alte conditii decat cele prevazute in
instructiunile in vigoare. Valoarea arborilor afectati de atacuri de
gandaci de scoarta ca urmare a amplasarii neautorizate se asimileaza cu
valoarea arborilor taiati ilegal, iar fapta se incadreaza ca si contraventie
daca valoarea prejudiciului este de peste 5 ori valoarea pretului mediu al
unui metru cub de masa lemnoasa pe picior. Prejudiciul se calculeaza ca
produs intre volumul de masa lemnoasa afectat si pretul mediu al unui
metru cub de masa lemnoasa pe picior; volumul rezultat se valorifica
conform reglementarilor in vigoare."
36. La articolul 16 alineatul (2), partea introductiva si litera
b) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Constituie contraventie silvica si se sanctioneaza cu
amenda de la 3.000 lei pana la 6.000 lei, care se aplica membrilor
comisiei de preselectie, neluarea de catre comisia de preselectie a
masurii de respingere a participarii pentru urmatoarele fapte ale
operatorilor economici:
.........
b) daca au datorii restante fata de administratorii fondului
forestier proprietate publica a statului sau fata de
proprietarii/administratorii fondului forestier proprietate publica a
unitatilor administrativ-teritoriale, atat operatorul economic, cat si
grupul de operatori economici din care face parte, dupa caz;"
37. La articolul 16 alineatul (2), literele d) - f) se abroga.
38. La articolul 16, alineatul (3) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(3) Constituie contraventie silvica si se sanctioneaza cu
amenda de la 1.000 lei pana la 3.000 lei necompletarea anexei
certificatului de atestare a operatorilor economici de catre emitentul
autorizatiei de exploatare a masei lemnoase pe picior, la momentul
emiterii autorizatiei de exploatare."
39. La articolul 17, litera b) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"b) scoaterea din radacini sau ridicarea din fondul forestier
national fara aprobare legala a cioatelor si/sau a resturilor de exploatare
nevalorificabile;"
40. La articolul 17, litera f) se abroga.
41. Articolul 18 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18 Constituie contraventie silvica si se sanctioneaza cu
amenda de la 1.000 lei pana la 3.000 lei:
a) neindeplinirea obligatiei ca la exploatarea padurilor de
rasinoase sa se cojeasca cioatele de pin si molid, in intregime, iar la
celelalte rasinoase, prin curelare;
b) mentinerea in padure pe o perioada de peste 30 de zile, in
intervalul 1 aprilie - 1 octombrie, a lemnului de rasinoase necojit, cu
exceptia arborilor-cursa folositi la combaterea daunatorilor si a lemnului
provenit din rupturi si doboraturi in masa. Daca fapta se savarseste in
mod repetat intr-un interval de 6 luni, se solicita comisiei emitente
suspendarea/retragerea certificatului de atestare pentru lucrari de
exploatare forestiera;
c) neindeplinirea conditiilor de reprimire a parchetelor de
exploatare la expirarea termenului prevazut de autorizatia de exploatare.
Sanctiunea se aplica atat operatorului economic detinator al autorizatiei
de exploatare, cat si personalului silvic care a facut reprimirea
parchetului;
d) nerespectarea obligatiei de a amplasa panoul cu principalele
date referitoare la parchetul aflat in exploatare, de catre titularul
autorizatiei de exploatare, conform prevederilor si specificatiilor
prevazute in instructiunile privind termenele, modalitatile si perioadele
de colectare, scoatere si transport al materialului lemnos."
42. La articolul 19 alineatul (1), literele b) - d) si g) - i) se
modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"b) expedierea, transportul, primirea, depozitarea materialelor
lemnoase fara avize de insotire a materialelor lemnoase sau cu avize de
insotire din care nu rezulta provenienta legala, asa cum sunt prevazute
de normele referitoare la provenienta, circulatia si comercializarea
materialelor lemnoase, la regimul spatiilor de depozitare a materialelor
lemnoase si al instalatiilor de prelucrat lemn rotund, cu exceptia
situatiilor prevazute de aceste norme;
c) primirea de catre personalul operatorului de transport
feroviar, al administratorului si/sau gestionarului infrastructurii caii
ferate in vederea expedierii si/sau expedierea materialelor lemnoase fara
avizele de insotire a materialelor lemnoase valabile sau cu avize de
insotire din care nu rezulta provenienta legala ori fara documentele
comunitare echivalente acestora, prevazute de normele referitoare la
provenienta, circulatia si comercializarea materialelor lemnoase, la
regimul spatiilor de depozitare a materialelor lemnoase si al instalatiilor
de prelucrat lemn rotund;
d) primirea de catre operatorii portuari a materialelor lemnoase
fara avize de insotire a materialelor lemnoase valabile sau cu avize de
insotire din care nu rezulta provenienta legala ori fara documentele
comunitare echivalente acestora, prevazute de normele referitoare la
provenienta, circulatia si comercializarea materialelor lemnoase, la
regimul spatiilor de depozitare a materialelor lemnoase si al instalatiilor
de prelucrat lemn rotund;
.........
g) primirea, depozitarea si/sau prelucrarea materialelor
lemnoase de catre detinatorii depozitelor, pietelor, targurilor, oboarelor
si altele asemenea, ai altor spatii destinate depozitarii temporare si/sau ai
instalatiilor de prelucrare a materialelor lemnoase fara avize de insotire
valabile sau cu avize de insotire din care nu rezulta provenienta legala,
ori fara documentele comunitare echivalente acestora, prevazute de
normele referitoare la provenienta, circulatia si comercializarea
materialelor lemnoase, la regimul spatiilor de depozitare a materialelor
lemnoase si al instalatiilor de prelucrat lemn rotund;
h) vanzarea si/sau cumpararea materialelor lemnoase fara
provenienta legala sau fara avizele de insotire valabile ori cu avize din
care nu rezulta provenienta legala sau documentele echivalente acestora,
prevazute de normele referitoare la provenienta, circulatia si
comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spatiilor de depozitare
a materialelor lemnoase si al instalatiilor de prelucrat lemn rotund;
i) expedierea si/sau transportul materialelor lemnoase in mod
repetat, in baza aceluiasi aviz de insotire. Repetabilitatea se
demonstreaza prin interogarea aplicatiei Iwood Tracking, cu martori sau
cu informatii cu caracter oficial obtinute de la alte autoritati ale statului."
43. La articolul 19 alineatul (2), partea introductiva si
literele a) - f) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Constituie contraventii silvice si se sanctioneaza cu
amenda de la 3.000 lei pana la 6.000 lei si retinerea in vederea stabilirii
provenientei si/sau confiscarea materialelor lemnoase in cauza,
urmatoarele fapte:
a) detinerea de materiale lemnoase fara documente care sa
ateste indeplinirea conditiilor cu privire la legalitatea provenientei
acestuia, fara avize de insotire a materialelor lemnoase valabile sau cu
avize de insotire din care nu rezulta provenienta legala, sau fara
documentele comunitare echivalente acestora, prevazute de lege;
b) transportul materialelor lemnoase, dupa caz, cu aviz de insotire
a materialelor lemnoase a carui valabilitate a expirat, cu aviz de insotire
fara cod unic online sau offline generat de aplicatiile Sistemului
Informatizat de Urmarire a Materialelor Lemnoase, denumit in continuare
SUMAL si inscris in aviz, cu exceptiile prevazute de normele legale, cu
aviz de insotire in care nu s-au inscris data si ora plecarii transportului si,
respectiv, valabilitatea, in functie de distanta pana la destinatie;
c) transportul de materiale lemnoase ale caror caracteristici nu
corespund cu cel putin unul din elementele inscrise in avizul de insotire
referitoare la:
i) volum pe specii/grupe de specii, cu luarea in considerare a
tolerantelor;
ii) specie/grupe de specii;
Sanctiunea complementara de confiscare se aplica asupra
volumului, cu luarea in considerare a tolerantelor, care nu corespunde pe
specii/grupe de specii cu care se depaseste volumul inscris in avizul de
insotire. Confiscarea se poate realiza valoric in conditiile art. 22 alin. (7)
sau fizic;
d) expedierea si/sau transportul materialelor lemnoase din
locurile identificate prin coordonate geografice, altele decat cele
corespunzatoare provenientei legale, cu exceptia situatiilor generate de
erori de localizare justificate obiectiv, inclusiv prin emiterea de coduri
unice offline/online de la locul de incarcare a materialului lemnos;
e) expedierea si/sau transportul materialelor lemnoase pentru
care nu au fost introduse in aplicatia informatica elementele prevazute
de normele referitoare la provenienta, circulatia si comercializarea
materialelor lemnoase, la regimul spatiilor de depozitare a materialelor
lemnoase si al instalatiilor de prelucrat lemn rotund, si nu s-au obtinut
codurile online si/sau offline, dupa caz, cu exceptiile prevazute de
normele referitoare la provenienta, circulatia si comercializarea
materialelor lemnoase, la regimul spatiilor de depozitare a materialelor
lemnoase si al instalatiilor de prelucrat lemn rotund;
f) achizitia si comercializarea de materiale lemnoase pentru
care este interzisa achizitia/comercializarea;"
44. La articolul 19 alineatul (2), litera g) se abroga.
45. La articolul 19, dupa alineatul (2) se introduce un nou
alineat, alineatul (2^1), cu urmatorul cuprins:
"(2^1) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la
3.000 lei pana la 6.000 lei si cu confiscarea materialelor lemnoase in
cauza, transportul realizat cu mijloace de transport feroviare si navale,
precum si cele care au ca destinatie exportul, in situatia in care perioada
de valabilitate a avizelor de insotire care insotesc transportul de
materiale lemnoase depaseste perioada de executare a contractului de
transport."
46. La articolul 19 alineatul (3), litera a) se abroga.
47. La articolul 19, dupa alineatul (3) se introduce un nou
alineat, alineatul (3^1), cu urmatorul cuprins:
"(3^1) Constituie contraventii silvice si se sanctioneaza cu
amenda de la 500 lei la 2.000 lei, introducerea in aplicatiile informatice
din SUMAL prevazute de normele referitoare la provenienta, circulatia
si comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spatiilor de
depozitare a materialelor lemnoase si al instalatiilor de prelucrat lemn
rotund si/sau inscrierea in avizul de insotire a materialelor lemnoase a
unui numar de inmatriculare diferit de cel al mijlocului de transport
efectiv incarcat."
48. La articolul 19 alineatul (4), literele a), e) - g), l) si m) se
modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"a) neutilizarea SUMAL, cu amenda de la 5.000 lei la
10.000 lei. Sanctiunea se aplica dupa notificarea de catre structura
teritoriala de specialitate a autoritatii publice centrale care raspunde de
silvicultura in caz de neconformare;
.........
e) neindeplinirea, de catre o organizatie de monitorizare, a
obligatiilor prevazute pentru aceasta la art. 8 alin. (1) din Regulamentul
(UE) nr. 995/2010, cu amenda de la 8.000 lei la 15.000 lei. Sanctiunea
se aplica organizatiei de monitorizare;
f) transmiterea cu intarziere mai mare de 15 de zile de la data la
care trebuia sa se faca raportarea lunara, de catre profesionisti, din culpa
acestora, a datelor in SUMAL, cu amenda de la 500 lei la 2.000 lei si cu
suspendarea acordului de distribuire si utilizare a documentelor cu regim
special pe o perioada de pana la 90 de zile. Sanctiunea se aplica dupa
notificarea de catre structura teritoriala de specialitate a autoritatii
publice centrale care raspunde de silvicultura;
g) netransmiterea de catre profesionisti a raportarii lunare a
datelor in SUMAL, cu amenda de la 1.000 lei la 3.000 lei si cu
suspendarea acordului de distribuire si utilizare a documentelor cu regim
special pe o perioada de pana la 90 de zile. Sanctiunea se aplica dupa
notificarea de catre structura teritoriala de specialitate a autoritatii
publice centrale care raspunde de silvicultura;
.........
l) neindeplinirea de catre operatorul economic destinatar al
materialelor lemnoase, la momentul primirii in depozit, a obligatiei de a
verifica veridicitatea codului unic, precum si data, ora, minutul si
secunda, prin interogarea aplicatiei SUMAL, cu amenda de la 3.000 lei
la 7.000 lei; materialele lemnoase primite fara cod unic valid se
confisca;
m) nerespectarea de catre utilizatorii SUMAL a obligatiilor
referitoare la modul de operare a datelor in SUMAL, cu amenda de la
1.000 lei la 3.000 lei; nu se sanctioneaza profesionistul care notifica
structura teritoriala de specialitate a autoritatii publice centrale care
raspunde de silvicultura cu privire la savarsirea erorii materiale;"
49. La articolul 19 alineatul (4), dupa litera o) se introduc
doua noi litere, literele p) si q), cu urmatorul cuprins:
"p) anularea nejustificata a unui aviz de insotire si neraportarea
in SUMAL a avizului de insotire anulat pentru care a fost obtinut cod
unic, cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei; in situatia in care se
demonstreaza ca s-a realizat un transport ilegal in baza avizului de
insotire anulat se confisca si materialele lemnoase in cauza;
q) nedetinerea in depozit a cantitatilor de materiale lemnoase pe
specii/grupe de specii si sortimente industriale, determinate ca diferente
intre stocurile scriptice si faptice, inventariate la data efectuarii
controlului, cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei si cu confiscarea
contravalorii materialelor lemnoase in cauza, cu luarea in considerare a
tolerantelor si perisabilitatilor admise legal."
50. La articolul 19, alineatele (5) si (7) se modifica si vor
avea urmatorul cuprins:
"(5) In cazul neindeplinirii/ neimplementarii de catre operatorii
economici a obligatiilor prevazute la alin. (4) lit. h) - k) intr-un interval
de 6 luni de la data constatarii, cuantumul amenzii se dubleaza.
.........
(7) Constatarea si sanctionarea contraventiilor prevazute la
alin. (4) lit. a), g), l) si m) se fac si de catre ofiterii si agentii de politie
din cadrul Politiei Romane, precum si de catre ofiterii si subofiterii
imputerniciti din cadrul Jandarmeriei Romane."
51. La articolul 19, alineatul (11) se abroga.
52. La articolul 19, alineatele (12) - (14) se modifica si vor
avea urmatorul cuprins:
"(12) Pentru contraventiile constatate in timpul transportului
materialelor lemnoase sanctiunea principala se aplica:
a) conducatorului autovehiculului rutier pe care este incarcat
materialul lemnos sau al autovehiculului rutier care tracteaza orice parti
de autovehicule rutiere distinct inmatriculate/neinmatriculate pe care
este incarcat materialul lemnos, conducatorului atelajului daca fapta este
cea prevazuta la alin. (1) lit. (i), alin.(2) lit. b) si d), alin. (4) lit. c) sau
art. 21 lit. k);
b) operatorului economic care realizeaza transportul, in cazul in
care materialul lemnos se transporta cu mijloc de transport naval sau
feroviar, dupa caz, daca fapta este cea prevazuta la alin. (1) lit. (i),
alin. (2) lit. b) si d), alin. (4) lit. c) sau art. 21 lit. k);
c) operatorului economic emitent al documentelor de insotire a
materialelor lemnoase, in masura in care fapta nu constituie infractiune
potrivit legii penale, pentru faptele prevazute la alin. (1) lit.a) - c) si i),
alin.(2) lit. b) - e).
(13) Mijlocul de transport cu care s-a realizat transportul de
materiale lemnoase fara aviz de insotire si/sau fara cod online sau
offline, dupa caz, generat de aplicatiile SUMAL, pentru situatiile in care
emiterea codului online sau offline este obligatorie, se confisca, daca
valoarea materialelor lemnoase transportate depaseste de 5 ori pretul
mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior sau daca se
constata repetarea faptei in interval de 6 luni de la data constatarii primei
fapte. Evaluarea masei lemnoase se realizeaza conform prevederilor
art. 22 alin. (7).
(14) Confiscarea mijloacelor de transport cu care s-a realizat
transportul materialelor lemnoase prevazute la alin. (13) se realizeaza
conform procedurilor reglementate de Ordonanta Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile
ulterioare, si de Ordonanta Guvernului nr. 14/2007 pentru reglementarea
modului si conditiilor de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, in
proprietatea privata a statului, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, de catre agentii constatatori prevazuti la art. 24 alin. (1) lit. d),
d1) si e). In situatia in care se constata o contraventie silvica de catre
celelalte categorii de agenti constatatori cu competenta in constatarea
faptelor care vizeaza transportul materialelor lemnoase, decat cei prevazuti
la art. 24 alin. (1) lit. d), d1) si e), contraventie care are ca masura
complementara confiscarea mijlocului de transport, se solicita, in regim de
urgenta, inspectoratului de politie pe raza caruia a fost constatata
contraventia, nominalizarea unui agent constatator, care, in echipa mixta
cu agentul constatator care a constatat contraventia sa aplice sanctiunea
principala si complementara."
53. La articolul 19, dupa alineatul (14) se introduce un nou
alineat, alineatul (15), cu urmatorul cuprins:
"(15) Persoanele juridice ai caror agenti constatatori au
competenta in stabilirea si sanctionarea contraventiilor silvice au
obligatia de a nominaliza, la solicitare, persoane care sa constate si sa
aplice contraventia silvica, inclusiv masuri complementare, dupa caz, in
echipe mixte impreuna cu un agent constatator/agenti constatatori din
cadrul persoanei juridice care a facut solicitarea. Solicitarea se poate
face pentru fapte care implica evaluarea volumului materialelor
lemnoase sau confiscarea mijlocului de transport."
54. Articolul 20 se abroga.
55. La articolul 21, literele g), i), k) si l) se modifica si vor
avea urmatorul cuprins:
"g) nepredarea in custodie, in termen de 30 de zile, la structura
teritoriala competenta a autoritatii publice centrale care raspunde de
silvicultura a dispozitivelor dreptunghiulare de marcat lemn si a
documentelor cu regim special nefolosite, de catre persoanele juridice
care le detin, in cazul incetarii activitatii pentru care au fost
confectionate aceste dispozitive, dizolvarii sau reorganizarii persoanei
juridice, pierderii autorizarii, fie ca urmare a expirarii certificatului de
atestare in activitatea de exploatare forestiera, fie ca urmare a aplicarii
sanctiunii complementare de retragere a autorizatiei de functionare a
ocolului silvic, dupa caz;
.........
i) transportul de la locul de recoltare al pomilor de Craciun
recoltati de pe teritoriul national si al materialelor lemnoase nemarcate
cu amprenta dispozitivului dreptunghiular prevazut de normele privind
circulatia materialelor lemnoase in vigoare; pomii de Craciun se
confisca si se valorifica prin vanzare directa;
.........
k) refuzul transportatorului de a transporta materialele lemnoase
confiscate/retinute in vederea confiscarii sau mijlocul de transport
confiscat la locul indicat de agentul constatator;
l) neprezentarea organelor de control a registrului de evidenta a
intrarilor-iesirilor de materiale lemnoase la punctele de lucru ale
detinatorilor depozitelor, ai altor spatii destinate depozitarii temporare
si/sau ai instalatiilor de prelucrare a materialelor lemnoase."
56. La articolul 22, dupa alineatul (4) se introduce un nou
alineat, alineatul (4^1), cu urmatorul cuprins:
"(4^1) In cazul confiscarii mijlocului de transport,
contravenientul este obligat sa transporte, pe cheltuiala sa, bunul care a
facut obiectul confiscarii, la locul de predare in custodie stabilit de
agentul constatator."
57. La articolul 22, alineatul (5) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(5) Daca materialele lemnoase retinute/confiscate nu se afla in
mijloace de transport, agentul constatator va dispune cu privire la
ridicarea, transportarea si depozitarea acestora. Cheltuielile efectuate
pentru ridicarea, transportarea si depozitarea materialelor lemnoase
retinute/confiscate se acopera din sumele rezultate in urma valorificarii
materialelor lemnoase retinute/confiscate."
58. Articolul 23 se abroga.
59. Dupa articolul 23 se introduce un nou articol, articolul
23^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 23^1 Constituie contraventie silvica si se sanctioneaza cu
amenda de la 2.000 lei pana la 5.000 lei neidentificarea de catre
structurile teritoriale de specialitate ale autoritatii publice centrale care
raspunde de silvicultura a padurilor care au facut parte din categoria
vegetatie forestiera de pe terenuri din afara fondului forestier, pentru a fi
incluse in fondul forestier. Identificarea padurilor care au facut parte din
categoria vegetatie forestiera de pe terenuri din afara fondului forestier si
nominalizarea agentilor constatatori care stabilesc si sanctioneaza
contraventia silvica se face in baza metodologiei aprobate prin ordin al
conducatorului autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura."
60. La articolul 24 alineatul (1), literele b) - d), d^1) si e) se
modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"b) personalul silvic din cadrul administratorilor fondului
forestier proprietate publica a statului pentru contraventiile silvice
savarsite in fondul forestier pe care il administreaza/presteaza servicii
silvice sau pe care il preia in vederea administrarii/asigurarii serviciilor
silvice, precum si pentru exercitarea controlului aplicarii normelor
privind circulatia materialelor lemnoase;
c) personalul silvic din cadrul structurilor de rang superior si al
ocoalelor de regim - pentru contraventiile silvice savarsite in fondul
forestier pe care il administreaza/presteaza servicii silvice, precum si
pentru exercitarea controlului aplicarii normelor privind circulatia
materialelor lemnoase;
d) ofiterii si agentii de politie din cadrul Politiei Romane -
pentru constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor pentru faptele
prevazute la art. 3 alin. (3) lit. a) si b), art. 5^1 lit. b), art. 6 lit. c) si d),
art. 7 alin. (1) lit. a) - c) si e), art. 8, art. 9, art. 11, art. 12, art. 15
alin. (1) lit. f), art. 16 alin. (1) lit. a), b) si e), art. 17 lit. c) si d),
art. 19 alin. (1) - (3), alin. (4) lit. a), g), l) si m) si art. 21;
d^1) ofiterii si agentii de politie din cadrul Politiei de Frontiera
Romane - pentru constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor
pentru faptele prevazute la art. 8 alin. (1) si (2), art. 9 lit. b), art. 11
lit. d), art. 12 lit. f) si h), art. 19 alin. (1) - (3) si art. 21;
e) ofiterii si subofiterii din cadrul Jandarmeriei Romane -
pentru constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor pentru faptele
prevazute la art. 7 alin. (1) lit. e), art. 8 alin. (1) si (2), art. 9, art. 11,
art. 12, art. 17 lit. c), art. 19 alin. (1) - (3) si art. 21;"
61. La articolul 24, alineatul (1^1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(1^1) Oprirea in trafic, pe drumurile publice, a autovehiculelor,
in vederea exercitarii controlului circulatiei materialului lemnos, se
efectueaza cu respectarea competentelor prevazute de Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile
publice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si de catre
agentii constatatori prevazuti la art. 24 alin. (1) lit. a); oprirea in trafic,
pe drumurile publice, a autovehiculelor, in vederea exercitarii
controlului circulatiei materialului lemnos, de catre agentii constatatori
prevazuti la art. 24 alin. (1) lit. a) se realizeaza in baza unei metodologii
aprobate prin ordin comun al autoritatii publice centrale care raspunde
de silvicultura si al autoritatii publice centrale pentru afaceri interne."
62. La articolul 30, alineatul (6) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(6) Pe langa sanctiunea aplicata si plata valorii despagubirilor,
in cazul contraventiilor silvice pentru faptele prevazute la art. 6 lit. d),
art. 7 alin. (1) lit. a), b), e) si f), art. 9 lit. a), c) si d), art. 11 lit. a) si d),
art. 12, art. 17 lit. a), d) si e), contravenientul este obligat sa realizeze
lucrarile necesare pentru readucerea la starea initiala a fondului forestier,
la starea prevazuta de reglementarile in vigoare sau, dupa caz, sa suporte
costurile necesare pentru realizarea acestor lucrari."
63. Articolul 34 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34 Sumele incasate din plata amenzilor la contraventiile
silvice se distribuie dupa cum urmeaza:
a) 20% se varsa in contul persoanei juridice in structura careia
isi desfasoara activitatea agentul constatator care a aplicat amenda;
b) 80% se varsa la bugetul de stat, in cazul contraventiilor
savarsite de catre operatorii economici sau, dupa caz, la bugetul local
pentru contraventiile savarsite de catre persoanele fizice."
64. Articolul 36 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 36 (1) Ocolul silvic care asigura custodia materialelor
lemnoase confiscate, precum si a celor abandonate, este obligat sa
doneze volumul confiscat catre institutiile publice de pe raza unitatii
administrativ-teritoriale unde s-a realizat custodia.
(2) In termen de 3 zile lucratoare de la confiscare, ocolul silvic
care asigura custodia materialelor lemnoase confiscate notifica simultan
institutiile publice de pe raza unitatii administrativ-teritoriale unde s-a
realizat custodia, cu privire la volumul confiscat, specia/grupa de specii
si sortimentul dimensional si solicita fiecarei institutii volumul, specia si
sortimentul/sortimentele dimensionale necesare, cu incadrarea in
specificatiile transmise in notificare.
(3) Institutiile prevazute la alin. (1) pot solicita in scris ocolului
silvic care asigura custodia materialelor lemnoase confiscate si a celor
abandonate, volumul de materiale lemnoase pe specii/grupe de specii si
in sortimentul/sortimentele dimensionale necesare, in termen de
maximum 7 zile de la data inregistrarii notificarii.
(4) Donatia materialelor lemnoase confiscate si a celor
abandonate catre institutiile publice prevazute la alin. (1) se face in
urmatoarea ordine:
a) gradinite, crese si case de copii;
b) scoli si licee;
c) case si azile de batrani;
d primarii;
e) unitati militare.
(5) Materialele lemnoase confiscate care nu pot fi valorificate
prin donatie in conditiile alin. (1) - (4) se valorifica prin licitatie, in
termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data confiscarii, de
catre:
a) unitatile Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva sau de
structurile de administrare pentru ceilalti administratori ai fondului
forestier proprietate publica a statului, pe raza carora s-au depozitat
materialele lemnoase in custodie;
b) ocolul silvic de regim, pe raza caruia s-au depozitat
materialele lemnoase in custodie.
(6) Pentru desfasurarea licitatiei, entitatile prevazute la alin. (5)
au obligatia de a intocmi documentatia de vanzare, de a incasa
contravaloarea materialelor lemnoase si de a distribui sumele incasate
conform prevederilor prezentei legi. Licitatia se anunta pe site-urile
nominalizate in Regulamentul de valorificare a masei lemnoase din
fondul forestier proprietate publica si prin afisare la sediile autoritatilor
publice ale unitatilor administrativ-teritoriale si la sediul ocolului silvic
pe raza caruia s-au depozitat materialele lemnoase in custodie, intr-un
termen de maximum 3 zile lucratoare de la data confiscarii. Preturile de
pornire la licitatie se aproba de entitatile prevazute la alin. (1), in functie
de valoarea de piata a materialelor lemnoase confiscate. Licitatia se
organizeaza in termen de minimum 10 zile de la data anuntarii, iar
materialul lemnos confiscat care nu s-a vandut la o licitatie se poate
vinde prin negociere operatorilor economici sau direct persoanelor
fizice, sub pretul de pornire la licitatie cu cel mult 10%.
(7) Sumele incasate din vanzarea materialelor lemnoase
confiscate care nu au facut obiectul donatiei, ramase dupa deducerea
cheltuielilor de custodie, organizare a licitatiei si transport, dupa caz,
precum si sumele incasate din plata contravalorii materialelor lemnoase
confiscate care nu se gasesc sau care nu pot fi identificate, prevazute la
art. 22 alin. (5), se distribuie astfel:
a) 35% din contravaloarea materialelor lemnoase confiscate
raman la dispozitia persoanei juridice in structura careia isi desfasoara
activitatea agentul constatator care a aplicat amenda sau a realizat
confiscarea;
b) 65% la bugetul de stat, in fondul de ameliorare a fondului
funciar cu destinatie silvica, in cazul in care materialul lemnos provine
din fondul forestier proprietate publica a statului, sau la bugetele locale,
in cazul in care materialul lemnos provine din fondul forestier
proprietate publica/privata a unitatilor administrativ-teritoriale ori din
cel proprietate privata daca proprietarul este contravenient, precum si in
cazul materialelor lemnoase abandonate a caror provenienta nu poate fi
stabilita.
(8) Sumele prevazute la alin. (7) lit. a) si la art. 34 lit. a) se
vireaza in fondul de stimulare a agentilor constatatori din cadrul
persoanelor juridice din care fac parte agentii constatatori prevazuti la
art. 24 alin. (1); normele metodologice privind constituirea si utilizarea
fondului de stimulare a agentilor constatatori se aproba prin ordin al
conducatorului fiecarei autoritati publice din care fac parte agentii
constatatori /decizie/orice act administrativ emis in acest sens."
65. La articolul 39, alineatul (3) se abroga.
66. La articolul 42, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 42 (1) Contraventiile silvice se constata de agentii
constatatori prin procese-verbale de constatare a contraventiei silvice,
incheiate in 3 exemplare pe formulare tipizate cu regim special, care
circula astfel: exemplarul 1 la institutia din care face parte agentul
constatator, exemplarul 2 la contravenient, iar exemplarul 3 ramane la
institutia din care face parte agentul constatator. Institutia din care face
parte agentul constatator transmite exemplarul 1 al procesului-verbal de
constatare a contraventiei silvice organului fiscal central competent, in
situatia neachitarii in termenul legal a amenzii."
67. Anexele nr. 1 si 3 se modifica si se inlocuiesc cu anexele
nr. 1 si 2 la prezenta lege.
Art. II In toate cazurile in care in conformitate cu dispozitiile
Legii nr. 171/2010 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor
silvice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu
modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, se constata
savarsirea de contraventii silvice ca urmare a masuratorilor de materiale
lemnoase, agentul constatator are obligatia ca la realizarea
masuratorilor/determinarii volumului sa aiba in vedere tolerantele
admise, respectiv contragerea determinata de uscare conform
standardelor in vigoare, urmarind:
a) volumul pe specii/grupe de specii, cu luarea in considerare a
tolerantelor;
b) specia/grupa de specii.
Art. III Sanctiunile prevazute la art. 4, art. 51 lit. b), art. 6
lit. e), art. 12 lit. a) - c), g) si h), art. 19 alin. (4) lit. a), f), g) si m) din
Legea nr. 171/2010 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor
silvice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu
modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, se aplica numai
dupa notificarea facuta de agentul constatator pentru o perioada de
maximum 7 zile. In situatia in care, dupa notificare, agentul constatator
constata ca in continuare a fost incalcata legea, aplica sanctiunile
corespunzatoare.
Art. IV Legea nr. 171/2010 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor silvice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 513 din 23 iulie 2010, cu modificarile si completarile
ulterioare, precum si cu modificarile si completarile ulterioare aduse prin
prezenta lege se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei,
cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
Anexe
Click pentru Anexe
|