Legea 127/2011 privind activitatea de emitere de moneda electronica. Emiterea de moneda electronica
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 435 din 22 iunie 2011
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Capitolul I - Obiect, domeniu de aplicare si definitii
Art. 1 Prezenta lege reglementeaza conditiile de acces
la activitatea de emitere de moneda electronica si de
desfasurare a acestei activitati, conditiile de desfasurare a
activitatii de prestare de servicii de plata de catre institutiile
emitente de moneda electronica, supravegherea prudentiala a
institutiilor emitente de moneda electronica, precum si regimul
privind rascumpararea monedei electronice.
Art. 2 (1) Activitatea de emitere de moneda electronica
poate fi desfasurata de catre urmatoarele categorii de emitenti
de moneda electronica:
a) institutii de credit, in intelesul art. 7 alin. (1) pct. 10 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile
de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si
completarile ulterioare;
b) institutii emitente de moneda electronica, in intelesul art. 4
alin. (1) lit. e);
c) furnizori de servicii postale care emit moneda electronica
potrivit cadrului legislativ national aplicabil;
d) Banca Centrala Europeana si bancile centrale nationale,
atunci cand acestea nu actioneaza in calitate de autoritati
monetare sau in alta calitate ce implica exercitiul autoritatii
publice;
e) statele membre si autoritatile lor regionale ori locale, atunci
cand acestea actioneaza in calitatea lor de autoritati publice.
(2) Capitolul II se aplica doar institutiilor emitente de moneda
electronica.
Art. 3 Nu intra in domeniul de aplicare al prezentei legi:
a) valoarea monetara stocata in instrumentele prevazute la
art. 4 alin. (1) lit. k) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 113/2009 privind serviciile de plata, aprobata cu modificari
prin Legea nr. 197/2010, cu modificarile si completarile
ulterioare;
b) valoarea monetara destinata efectuarii operatiunilor de
plata prevazute la art. 4 alin. (1) lit. 1) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 113/2009, aprobata cu modificari prin Legea
nr. 197/2010, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 4 (1) In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile
de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) agent persoana fizica sau juridica ce furnizeaza servicii
de plata in numele si pe seama unei institutii emitente de
moneda electronica;
b) consumator persoana fizica ce actioneaza in scopuri
care se afla in afara activitatii sale comerciale sau profesionale;
c) cont de plati cont tinut in numele unuia sau al mai
multor detinatori de moneda electronica si utilizatori de servicii
de plata si utilizat pentru executarea operatiunilor de plata;
d) distribuitor persoana fizica sau juridica ce presteaza
servicii de distributie si, dupa caz, de rascumparare de moneda
electronica pe seama unei institutii emitente de moneda
electronica;
e) institutie emitenta de moneda electronica persoana
juridica autorizata in conformitate cu prevederile cap. II sa emita
moneda electronica;
f) moneda electronica valoare monetara stocata
electronic, inclusiv magnetic, reprezentand o creanta asupra
emitentului, emisa la primirea fondurilor in scopul efectuarii de
operatiuni de plata si care este acceptata de o persoana, alta
decat emitentul de moneda electronica;
g) stat membru orice stat membru al Uniunii Europene,
precum si orice stat apartinand Spatiului Economic European;
h) stat membru de origine stat membru in care se afla
sediul social al emitentului de moneda electronica sau, in cazul
in care, in conformitate cu legislatia nationala, emitentul de
moneda electronica nu are sediu social, statul membru in care
se afla sediul real al acestuia;
i) stat membru gazda stat membru, altul decat statul
membru de origine, in care un emitent de moneda electronica
are o sucursala, un distribuitor, un agent sau emite moneda
electronica ori presteaza servicii de plata;
j) sucursala unitate operationala, fara personalitate
juridica, alta decat sediul real, care constituie o parte a institutiei
emitente de moneda electronica si care realizeaza direct toate
sau unele dintre activitatile institutiei emitente de moneda
electronica.
(2) Pentru termenii si expresiile cuprinse in prezenta lege si
care nu au fost definite la alin. (1) se utilizeaza in mod
corespunzator definitiile prevazute in Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 113/2009, aprobata cu modificari prin Legea
nr. 197/2010, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) In scopul determinarii statutului de filiala se aplica
dispozitiile art. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 113/2009, aprobata cu modificari prin Legea nr. 197/2010, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 5 Toate unitatile operationale constituite in acelasi
stat membru de o institutie emitenta de moneda electronica al
carei sediu real este in alt stat membru sunt considerate ca fiind
o singura sucursala.
Art. 6 Este interzis oricarei persoane care nu este emitent
de moneda electronica in intelesul art. 2 sa emita moneda
electronica.
Capitolul II - Autorizarea si supravegherea prudentiala a institutiilor emitente de moneda electronica
Sectiunea 1 - Cerinte minime de acces la activitate
Art. 7 (1) Orice entitate care intentioneaza sa emita
moneda electronica pe teritoriul Romaniei trebuie sa dispuna de
o autorizatie, potrivit prezentului capitol, inainte de inceperea
acestei activitati.
(2) Banca Nationala a Romaniei poate acorda autorizatie
doar unei persoane juridice romane constituite in baza Legii
nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 8 (1) Banca Nationala a Romaniei acorda autorizatie
unei entitati doar daca, potrivit informatiilor si documentelor care
insotesc cererea, sunt respectate toate cerintele prevazute de
prezentul capitol si de reglementarile date in aplicarea acestuia
si evaluarea proiectului prezentat este favorabila.
(2) In scopul aplicarii alin. (1), Oficiul National de Prevenire
si Combatere a Spalarii Banilor furnizeaza Bancii Nationale a
Romaniei, la cererea acesteia, informatii cu privire la persoane
si entitati expuse la risc de spalare a banilor si finantare a actelor
de terorism.
(3) In vederea luarii unei decizii privind cererea de autorizare,
Banca Nationala a Romaniei poate consulta si alte autoritati cu
competente relevante.
Art. 9 Sediul real al institutiei emitente de moneda
electronica autorizate de Banca Nationala a Romaniei trebuie
sa se situeze pe teritoriul Romaniei.
Art. 10 Banca Nationala a Romaniei acorda autorizatia
numai daca este incredintata ca, din perspectiva necesitatii
asigurarii unui management prudent si sanatos al institutiei
emitente de moneda electronica, institutia emitenta de moneda
electronica dispune de un cadru formal de administrare a
activitatii de emitere de moneda electronica riguros conceput,
care sa includa o structura organizatorica clara, cu linii de
responsabilitate bine definite, transparente si coerente, de
proceduri eficiente de identificare, administrare, monitorizare si
raportare a riscurilor la care este sau ar putea fi expusa si de
mecanisme de control intern adecvate, inclusiv proceduri
administrative si contabile riguroase. Cadrul de administrare,
procedurile si mecanismele trebuie sa fie cuprinzatoare si
adaptate la natura, extinderea si complexitatea activitatii de
prestare de servicii de plata si de emitere de moneda electronica
prestate de institutia emitenta de moneda electronica.
Art. 11 (1) Banca Nationala a Romaniei acorda autorizatie
numai daca este incredintata ca, din perspectiva necesitatii
asigurarii unui management prudent si sanatos al institutiei
emitente de moneda electronica, persoanele responsabile
pentru conducerea si administrarea activitatii de emitere de
moneda electronica au o buna reputatie si dispun de cunostinte
si experienta adecvate naturii, extinderii si complexitatii activitatii
vizate.
(2) Persoanele responsabile pentru conducerea si
administrarea activitatii de emitere de moneda electronica sunt,
in functie de forma de organizare juridica si de tipul activitatilor
desfasurate:
a) administratorii, asociatii comanditati, directorii ori, dupa
caz, membrii consiliului de supraveghere si membrii
directoratului, ai institutiilor emitente de moneda electronica care
au ca activitate principala emiterea de moneda electronica; sau
b) in cazul institutiilor emitente de moneda electronica care
nu au ca activitate principala emiterea de moneda electronica,
persoanele responsabile pentru coordonarea structurii
organizatorice care asigura desfasurarea activitatii de emitere
de moneda electronica.
(3) Fiecare dintre persoanele prevazute la alin. (2) trebuie sa
fie aprobata de Banca Nationala a Romaniei inainte de
inceperea exercitarii responsabilitatilor.
Art. 12 Banca Nationala a Romaniei acorda autorizatie
numai daca este incredintata ca, din perspectiva necesitatii
asigurarii unui management prudent si sanatos al institutiei
emitente de moneda electronica, calitatea actionarilor sau
asociatilor care detin participatii calificate este adecvata.
Art. 13 Daca intre institutia emitenta de moneda
electronica, persoana juridica romana, si alte persoane fizice
sau juridice exista legaturi stranse, Banca Nationala a Romaniei
acorda autorizatie numai daca aceste legaturi ori dispozitiile
legale, masurile de natura administrativa din jurisdictia unui stat
tert ce guverneaza una sau mai multe persoane fizice ori juridice
cu care institutia emitenta de moneda electronica are legaturi
stranse sau dificultatile in aplicarea dispozitiilor ori masurilor
respective nu impiedica exercitarea eficienta a functiilor sale de
supraveghere.
Art. 14 Conditiile prevazute la art. 1013 se aplica in
mod corespunzator si pentru activitatea de servicii de plata
prestata de institutia emitenta de moneda electronica.
Art. 15 In situatia in care institutia emitenta de moneda
electronica este implicata si in alte activitati comerciale, altele
decat emiterea de moneda electronica si prestarea de servicii de
plata, Banca Nationala a Romaniei poate solicita constituirea
unei entitati distincte pentru activitatea de emitere de moneda
electronica si de prestare de servicii de plata, in cazul in care
apreciaza, in procedura de autorizare sau in procesul de
supraveghere, ca celelalte activitati comerciale prejudiciaza sau
ar putea prejudicia fie soliditatea situatiei financiare a institutiei
emitente de moneda electronica, fie capacitatea Bancii
Nationale a Romaniei de a supraveghea respectarea de catre
institutia emitenta de moneda electronica a tuturor obligatiilor
impuse de prezentul capitol si de reglementarile date in
aplicarea acestuia.
Art. 16 Autorizatia emisa de Banca Nationala a Romaniei
permite institutiei emitente de moneda electronica, persoana
juridica romana, sa emita moneda electronica si sa presteze
serviciile de plata prevazute de autorizatie in orice stat membru,
in conditiile prevazute in sectiunea a 5-a.
Art. 17 Fara a se aduce atingere dispozitiilor prezentului
capitol, Banca Nationala a Romaniei stabileste prin reglementari
documentatia care trebuie sa insoteasca cererea pentru
obtinerea autorizatiei, precum si criteriile pe baza carora se
verifica indeplinirea cerintelor prevazute la art. 11 alin. (1) si la
art. 12.
Art. 18 (1) Institutiile emitente de moneda electronica
trebuie sa dispuna la data autorizarii de un nivel al capitalului
initial de cel putin echivalentul in lei a 350.000 euro.
(2) Banca Nationala a Romaniei stabileste prin reglementari
emise in aplicarea prezentului capitol elementele care intra in
calculul capitalului initial, precum si alte criterii privind modul de
determinare a acestuia.
Art. 19 Institutiile emitente de moneda electronica trebuie
sa emita moneda electronica fara intarziere, la primirea
fondurilor in schimbul carora aceasta este emisa.
Art. 20 (1) Institutiile emitente de moneda electronica pot
deschide si mentine conturi de plati pentru clientii lor, destinate
exclusiv executarii operatiunilor de plata.
(2) Institutiilor emitente de moneda electronica le este
interzisa atragerea de depozite ori de alte fonduri rambursabile
de la public, in sensul Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 99/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Primirea de fonduri destinate emiterii de moneda
electronica cu respectarea prevederilor art. 19, respectiv
prestarii de servicii de plata, nu este considerata atragere de
depozite sau de alte fonduri rambursabile de la public.
Art. 21 (1) Pe langa emiterea de moneda electronica,
institutiile emitente de moneda electronica pot desfasura
urmatoarele activitati:
a) prestarea serviciilor de plata prevazute la art. 8 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2009, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 197/2010, cu modificarile si
completarile ulterioare;
b) prestarea unor servicii operationale si conexe legate de
emiterea de moneda electronica si de prestarea de servicii de
plata, cum ar fi: asigurarea executarii operatiunilor de plata,
servicii de schimb valutar, activitati de pastrare in custodie sau
stocarea si procesarea datelor;
c) administrarea sistemelor de plati;
d) activitati comerciale, altele decat emiterea de moneda
electronica si prestarea de servicii de plata, cu respectarea
cadrului legislativ aplicabil.
(2) Activitatile prevazute la alin. (1) pot fi realizate de
institutiile emitente de moneda electronica pe teritoriul Romaniei,
cu respectarea legislatiei in domeniu.
Art. 22 (1) Institutiile emitente de moneda electronica pot
acorda credite legate de serviciile de plata precizate la art. 8
lit. d), e) si g) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 113/2009, aprobata cu modificari prin Legea nr. 197/2010, cu
modificarile si completarile ulterioare, in conditiile stabilite de
respectiva reglementare.
(2) Institutiile emitente de moneda electronica pot acorda
credite, altele decat cele prevazute la alin. (1), cu respectarea
dispozitiilor Legii nr. 93/2009 privind institutiile financiare
nebancare, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Creditele acordate de institutiile emitente de moneda
electronica nu pot avea ca sursa fondurile primite in schimbul
monedei electronice emise.
Sectiunea 2 - Autorizarea institutiilor emitente de moneda electronica
Art. 23 In vederea obtinerii autorizatiei pentru emiterea
de moneda electronica si prestarea serviciilor de plata,
solicitantul trebuie sa remita Bancii Nationale a Romaniei o
cerere insotita de documentatia si de informatiile prevazute in
reglementarile emise de Banca Nationala a Romaniei in
aplicarea prezentului capitol.
Art. 24 (1) Banca Nationala a Romaniei evalueaza si
comunica solicitantului hotararea sa cu privire la acordarea
autorizatiei sau respingerea cererii de autorizare, in termen de
3 luni de la data primirii cererii care indeplineste cerinta
prevazuta la art. 23.
(2) In termen de maximum 10 zile lucratoare de la data
primirii cererii, Banca Nationala a Romaniei confirma
indeplinirea cerintei prevazute la art. 23 sau, in situatia in care
nu este indeplinita conditia prevazuta la art. 23, comunica
solicitantului documentele si informatiile necesare pentru
indeplinirea acesteia, termenul specificat la alin. (1) incepand
sa curga de la data primirii documentelor si informatiilor
solicitate.
(3) Banca Nationala a Romaniei poate solicita, in termen de
maximum 20 de zile lucratoare de la data primirii cererii care
indeplineste cerinta prevazuta la art. 23, alte informatii relevante
pentru evaluare. Solicitantul trebuie sa transmita informatiile
solicitate in termen de maximum 30 de zile lucratoare de la data
comunicarii solicitarii, perioada in care termenul prevazut la
alin. (1) se suspenda.
(4) Solicitantul poate furniza din propria initiativa orice alte
informatii si/sau documente considerate relevante, insa acestea
trebuie sa fie prezentate cel tarziu cu 30 de zile anterior datei
expirarii termenului in care Banca Nationala a Romaniei trebuie
sa se pronunte asupra cererii de autorizare.
Art. 25 (1) Banca Nationala a Romaniei respinge o cerere
de autorizare daca din evaluarea realizata in conditiile prevazute
de prezentul capitol si de reglementarile emise in aplicare
rezulta una dintre urmatoarele situatii:
a) capitalul initial se situeaza sub nivelul minim stabilit de
dispozitiile legale in vigoare;
b) din evaluarea planului de activitate si a planului de afaceri
prezentate rezulta ca institutia emitenta de moneda electronica
nu poate asigura realizarea obiectivelor propuse in conditiile
respectarii cerintelor stabilite in prezentul capitol si a
reglementarilor aplicabile;
c) cadrul de administrare a activitatii de emitere de moneda
electronica si de prestare a serviciilor de plata, procedurile de
identificare, administrare, monitorizare si raportare a riscurilor
la care este sau ar putea fi expusa institutia emitenta de moneda
electronica si mecanismele de control intern nu sunt
cuprinzatoare si adaptate la natura, extinderea si complexitatea
acestei activitati;
d) persoanele responsabile pentru conducerea si
administrarea activitatii de emitere de moneda electronica si de
prestare a serviciilor de plata nu au o buna reputatie ori nu
dispun de cunostinte si experienta adecvate naturii, extinderii si
complexitatii activitatii vizate;
e) calitatea actionarilor sau asociatilor care detin participatii
calificate nu este adecvata;
f) legaturile stranse dintre institutia emitenta de moneda
electronica si alte persoane fizice sau juridice sunt de natura sa
impiedice exercitarea eficienta de catre Banca Nationala a
Romaniei a functiilor sale de supraveghere;
g) dispozitiile legale, masurile de natura administrativa din
jurisdictia unui stat tert ce guverneaza una sau mai multe
persoane fizice ori juridice cu care institutia emitenta de moneda
electronica are legaturi stranse sau dificultatile in aplicarea
acestor dispozitii ori masuri sunt de natura sa impiedice
exercitarea eficienta de catre Banca Nationala a Romaniei a
functiilor sale de supraveghere;
h) nu sunt respectate alte conditii prevazute in prezentul
capitol sau in reglementarile emise in aplicare.
(2) In cazul in care Banca Nationala a Romaniei respinge
cererea de autorizare, hotararea cuprinde si motivele care au
stat la baza acesteia.
Art. 26 (1) Banca Nationala a Romaniei poate retrage
autorizatia acordata unei institutii emitente de moneda
electronica in urmatoarele situatii:
a) institutia emitenta de moneda electronica nu si-a inceput
activitatea de emitere de moneda electronica si de prestare de
servicii de plata in termen de 12 luni de la data acordarii
autorizatiei sau a incetat sa mai desfasoare activitate de mai
mult de 6 luni;
b) autorizatia a fost obtinuta pe baza unor informatii false sau
prin orice alt mijloc ilegal;
c) institutia emitenta de moneda electronica nu mai
indeplineste conditiile care au stat la baza acordarii autorizatiei
ori alte conditii prevazute de prezentul capitol si de
reglementarile emise in aplicare;
d) continuarea activitatii pentru care a fost autorizata institutia
emitenta de moneda electronica pericliteaza stabilitatea
sistemului de plati;
e) ca sanctiune, potrivit art. 71 alin. (1) lit. e);
f) in oricare alte situatii prevazute de legislatia in vigoare.
(2) Hotararea Bancii Nationale a Romaniei cu privire la
retragerea autorizatiei se comunica in scris institutiei emitente
de moneda electronica, impreuna cu motivele care au stat la
baza hotararii, si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea a IV-a, si in cel putin doua cotidiene de circulatie
nationala.
(3) Actionarii sau asociatii institutiei emitente de moneda
electronica pot hotari renuntarea la autorizatie si, daca este
cazul, dizolvarea entitatii, numai daca pentru institutia emitenta
de moneda electronica nu s-a deschis procedura insolventei.
(4) In situatia prevazuta la alin. (3), institutia emitenta de
moneda electronica comunica Bancii Nationale a Romaniei
hotararea adunarii generale a actionarilor, respectiv a asociatilor,
insotita de un plan care sa asigure stingerea integrala a
obligatiilor fata de detinatorii de moneda electronica si, dupa
caz, fata de utilizatorii de servicii de plata.
(5) Banca Nationala a Romaniei aproba solicitarea de
renuntare la autorizatie numai in situatia in care sunt indeplinite
conditiile prevazute la alin. (3) si (4).
(6) Autorizatia unei institutii emitente de moneda electronica
isi inceteaza de drept valabilitatea in urmatoarele situatii:
a) a avut loc o fuziune sau o divizare a institutiei emitente de
moneda electronica in urma careia aceasta isi inceteaza
existenta;
b) s-a pronuntat o hotarare de declansare a procedurii
falimentului institutiei emitente de moneda electronica.
(7) Incetarea valabilitatii autorizatiei in situatiile prevazute la
alin. (5) si (6) se publica de catre Banca Nationala a Romaniei
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, si in cel putin
doua cotidiene de circulatie nationala.
(8) Hotararea Bancii Nationale a Romaniei cu privire la
retragerea autorizatiei sau cu privire la incetarea valabilitatii
autorizatiei unei institutii emitente de moneda electronica in
situatia prevazuta la alin. (5) devine efectiva la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, sau la o data
ulterioara, prevazuta in hotarare.
(9) De la data intrarii in vigoare a hotararii de retragere a
autorizatiei, respectiv de la incetarea valabilitatii acesteia,
entitatile nu mai pot emite moneda electronica si nu mai pot
presta servicii de plata.
Sectiunea 3 - Cerinte operationale
Art. 27 Institutiile emitente de moneda electronica trebuie
sa dispuna permanent de fonduri proprii care sa se situeze la un
nivel ce nu poate fi mai mic decat maximul dintre nivelul minim
al capitalului initial prevazut pentru autorizare si valoarea
rezultata din insumarea nivelurilor determinate potrivit
prevederilor art. 28 si 29.
Art. 28 Banca Nationala a Romaniei stabileste prin
reglementari emise in aplicarea prezentului capitol cerinte
privind fondurile proprii ale unei institutii emitente de moneda
electronica aferente activitatii cu moneda electronica, referitoare
la metoda de determinare a necesarului, elementele care intra
in calcul si alte aspecte privind modul de determinare.
Art. 29 (1) Necesarul de fonduri proprii ale unei institutii
emitente de moneda electronica aferent activitatii de prestare a
serviciilor de plata, altele decat cele legate de emiterea de
moneda electronica, se determina potrivit prevederilor cap. IV
Nivelul minim, componenta si cerinte de raportare ale fondurilor
proprii din Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei
nr. 21/2009 privind institutiile de plata, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(2) Institutiile emitente de moneda electronica trebuie sa
fundamenteze alegerea metodei de determinare a necesarului
de fonduri proprii aferent activitatii prevazute la alin. (1), astfel
incat Banca Nationala a Romaniei sa fie incredintata asupra
adecvarii metodei la situatia concreta a institutiei emitente de
moneda electronica. In caz contrar, Banca Nationala a Romaniei
poate impune in procesul de autorizare sau de supraveghere
metoda de determinare a necesarului de fonduri proprii.
Art. 30 (1) Pe baza evaluarii procedurilor de gestionare a
riscului, a bazelor de date privind riscul de pierdere si a
mecanismelor de control intern ale institutiei emitente de
moneda electronica, Banca Nationala a Romaniei poate solicita
unei institutii emitente de moneda electronica sa dispuna de un
nivel al fondurilor proprii cu pana la 20% mai mare decat
valoarea rezultata din insumarea nivelurilor determinate potrivit
art. 28 si 29 sau poate permite institutiei emitente de moneda
electronica sa dispuna de un nivel al fondurilor proprii cu pana
la 20% mai mic decat valoarea rezultata din insumarea
nivelurilor determinate potrivit art. 28 si 29.
(2) Nivelul fondurilor proprii rezultat din aplicarea dispozitiilor
alin. (1) nu poate fi mai mic decat nivelul minim al capitalului
initial prevazut la art. 18.
Art. 31 (1) Este interzisa utilizarea multipla a elementelor
eligibile pentru calcularea nivelului fondurilor proprii ale unei
institutii emitente de moneda electronica, in cazul in care
aceasta apartine unui grup din care mai fac parte o alta institutie
emitenta de moneda electronica, o institutie de credit, o institutie
de plata, o societate de servicii de investitii financiare, o
societate de administrare a portofoliului, o societate de asigurari
sau o societate de reasigurari.
(2) Este interzisa utilizarea multipla a elementelor eligibile
pentru calcularea nivelului fondurilor proprii, in situatia in care
institutia emitenta de moneda electronica presteaza si servicii
de plata, altele decat cele legate de emiterea de moneda
electronica si/sau alte activitati comerciale.
Art. 32 (1) Institutiile emitente de moneda electronica
trebuie sa protejeze fondurile primite in schimbul monedei
electronice prin una dintre urmatoarele metode:
a) fondurile sunt evidentiate si pastrate separat de fondurile
destinate activitatilor desfasurate de institutia emitenta de
moneda electronica, altele decat emiterea de moneda
electronica, si, in cazul in care moneda electronica nu a fost
rascumparata/transferata altui emitent de moneda electronica
inainte de terminarea zilei lucratoare ulterioare zilei in care au
fost primite, se depun intr-un cont separat la o institutie de credit
sau se investesc in active de foarte buna calitate, astfel cum
sunt definite in reglementarile emise de Banca Nationala a
Romaniei in aplicarea prezentului capitol;
b) fondurile sunt asigurate in mod corespunzator printr-o
polita de asigurare sau o alta garantie comparabila furnizata de
o societate de asigurari sau de o institutie de credit care nu
apartine grupului din care face parte institutia emitenta de
moneda electronica respectiva, pentru o suma echivalenta cu
cea care ar fi trebuit sa fie evidentiata si pastrata separat in
absenta politei de asigurare sau a altei garantii comparabile,
platibila in cazul in care institutia emitenta de moneda
electronica nu poate sa isi indeplineasca obligatiile financiare.
(2) Prin derogare de la prevederile legislatiei in materie,
detinatorii de moneda electronica au prioritate fata de alti
creditori la distribuirea fondurilor protejate potrivit alin. (1), in
cazul in care institutia emitenta de moneda electronica nu isi
mai indeplineste obligatiile, in particular, in caz de insolventa a
institutiei emitente de moneda electronica.
Art. 33 (1) In aplicarea art. 32, in cazul in care plata
contravalorii monedei electronice emise se realizeaza prin
intermediul unui instrument de plata, obligatia de a proteja
fondurile in cauza intervine de la momentul la care este creditat
contul institutiei emitente de moneda electronica sau fondurile
sunt facute disponibile in alt mod institutiei emitente de moneda
electronica.
(2) Protejarea fondurilor in situatia prevazuta la alin. (1)
trebuie sa se realizeze in termen de cel mult 5 zile lucratoare
de la data emiterii monedei electronice.
Art. 34 (1) In cazul in care doar o parte din valoarea
monetara emisa se utilizeaza ca moneda electronica, iar restul
se utilizeaza in alte scopuri, institutia emitenta de moneda
electronica are obligatia sa aplice prevederile art. 32 si 33 numai
pentru partea de fonduri primita in schimbul monedei electronice
ce se utilizeaza ca moneda electronica.
(2) In cazul in care nu se cunoaste in avans ponderea valorii
monetare ce se utilizeaza ca moneda electronica ori aceasta
este variabila, institutiile emitente de moneda electronica pot
aplica prevederile art. 32 si 33 doar unei parti reprezentative din
totalul fondurilor, parte care se estimeaza ca va fi utilizata ca
moneda electronica, cu conditia ca estimarea sa fie realizata
rezonabil, pe baza datelor istorice, de o maniera satisfacatoare
pentru Banca Nationala a Romaniei.
Art. 35 Institutiile emitente de moneda electronica trebuie
sa protejeze fondurile pentru executarea operatiunilor de plata,
altele decat cele legate de emiterea de moneda electronica,
primite de la utilizatorii de servicii de plata direct sau prin
intermediul unui alt prestator de servicii de plata, in conformitate
cu dispozitiile art. 3133 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 113/2009, aprobata cu modificari prin Legea
nr. 197/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, si
reglementarile emise in aplicarea acestora.
Art. 36 (1) Pentru creditele legate de serviciile de plata
institutiile emitente de moneda electronica constituie,
regularizeaza si utilizeaza provizioane specifice de risc de credit,
potrivit reglementarilor emise de Banca Nationala a Romaniei.
(2) Provizioanele astfel constituite sunt deductibile la calculul
impozitului pe profit, in conformitate cu prevederile Legii
nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 37. Institutiile emitente de moneda electronica, ce
acorda credite legate de serviciile de plata si a caror activitate
este limitata la emiterea de moneda electronica si prestarea de
servicii de plata, vor organiza si vor conduce contabilitatea in
conformitate cu prevederile Legii contabilitatii nr. 82/1991,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si cu
reglementarile specifice elaborate de Banca Nationala a
Romaniei, cu avizul Ministerului Finantelor Publice.
Art. 38 Situatiile financiare anuale si situatiile financiare
anuale consolidate ale institutiilor emitente de moneda
electronica prevazute la art. 37 sunt supuse auditarii de catre
auditorii statutari sau firme de audit.
Art. 39 (1) In scopul supravegherii, institutiile emitente de
moneda electronica transmit Bancii Nationale a Romaniei
informatii contabile distincte, aferente urmatoarelor activitati:
a) emiterea de moneda electronica si prestarea de servicii
de plata legate de emiterea de moneda electronica, inclusiv
serviciile operationale si conexe acestora prevazute la art. 21
alin. (1) lit. b;
b) prestarea de servicii de plata, altele decat cele legate de
emiterea de moneda electronica, inclusiv serviciile operationale
si conexe acestora;
c) celelalte activitati desfasurate de institutia emitenta de
moneda electronica.
(2) Informatiile contabile prevazute la alin. (1) trebuie insotite
de un raport de audit elaborat potrivit reglementarilor aplicabile,
iar in cazul institutiilor emitente de moneda electronica care au
obligatia legala de auditare a situatiilor financiare, raportul
trebuie intocmit de catre auditorul statutar sau de catre firma de
audit a institutiei emitente de moneda electronica.
Art. 40 Institutiile emitente de moneda electronica sunt
obligate sa prezinte Bancii Nationale a Romaniei informatiile
contabile prevazute la art. 39 alin. (1), precum si alte date si
informatii solicitate, la termenele si in forma stabilite prin
reglementarile emise de Banca Nationala a Romaniei in
aplicarea prezentului capitol.
Art. 41 (1) Auditorul statutar sau firma de audit al/a unei
institutii emitente de moneda electronica trebuie sa informeze
Banca Nationala a Romaniei de indata ce, in exercitarea
atributiilor sale la institutia emitenta de moneda electronica ori in
situatia in care exercita sarcini specifice intr-o entitate care are
legaturi stranse decurgand dintr-o relatie de control cu institutia
emitenta de moneda electronica, a luat cunostinta despre orice
fapt sau decizie in legatura cu institutia emitenta de moneda
electronica, fapt sau decizie care:
a) reprezinta o incalcare semnificativa a legii si/sau a
reglementarilor ori a altor acte emise in aplicarea acestora, prin
care sunt stabilite conditiile de autorizare sau cerinte privind
desfasurarea activitatii de emitere de moneda electronica sau
de prestare a serviciilor de plata;
b) este de natura sa afecteze capacitatea institutiei emitente
de moneda electronica de a functiona in continuare;
c) poate conduce la un refuz din partea auditorului statutar
sau firmei de audit de a-si exprima opinia asupra situatiilor
financiare sau la exprimarea de catre acestia a unei opinii cu
rezerve.
(2) La solicitarea Bancii Nationale a Romaniei, auditorul
statutar sau firma de audit al/a institutiei emitente de moneda
electronica are obligatia sa furnizeze orice detalii, clarificari,
explicatii privind activitatea de audit desfasurata.
(3) Indeplinirea cu buna-credinta de catre auditorul statutar
sau firma de audit al/a institutiei emitente de moneda electronica
a obligatiei de a informa Banca Nationala a Romaniei potrivit
prevederilor alin. (1) si (2) nu constituie incalcare a obligatiei de
pastrare a secretului profesional, care revine acestuia/acesteia
potrivit legii sau clauzelor contractuale, si nu poate atrage
raspunderea de orice natura a acestuia/acesteia.
(4) Banca Nationala a Romaniei are acces la orice
documente intocmite de auditorul statutar sau firma de audit al/a
institutiei emitente de moneda electronica pe parcursul actiunii
de audit.
Art. 42 Fara a aduce atingere prevederilor legislatiei in
domeniul prevenirii si combaterii spalarii banilor si finantarii
actelor de terorism sau altor dispozitii relevante ale legislatiei in
vigoare, institutiile emitente de moneda electronica pastreaza
toate evidentele aferente activitatii de emitere de moneda
electronica si de prestare a serviciilor de plata timp de cel putin
5 ani de la terminarea operatiunii.
Art. 43 (1) Institutiile emitente de moneda electronica au
obligatia de a se asigura de respectarea cerintelor impuse de
prezentul capitol si de reglementarile emise in aplicare, in cazul
in care deleaga unor terti realizarea unor functii operationale.
(2) Institutiile emitente de moneda electronica sunt
responsabile pentru toate actele angajatilor lor si pentru
activitatea desfasurata de sucursale, agenti, distribuitori si alte
entitati catre care externalizeaza activitati.
Sectiunea 4 - Externalizarea activitatilor institutiilor emitente de moneda electronica, persoane juridice romane, si desfasurarea de catre acestea prin intermediul agentilor a activitatii de prestare a serviciilor de plata
Art. 44 (1) Institutiilor emitente de moneda electronica le
este interzisa externalizarea totala sau partiala a emiterii de
moneda electronica.
(2) Institutiile emitente de moneda electronica pot utiliza
persoane fizice sau juridice pentru distribuirea si rascumpararea
de moneda electronica.
Art. 45 (1) Institutiile emitente de moneda electronica
informeaza Banca Nationala a Romaniei in cazul in care
intentioneaza sa externalizeze functii operationale aferente
emiterii de moneda electronica.
(2) La externalizarea functiilor operationale importante,
institutia emitenta de moneda electronica trebuie sa se asigure
ca aceasta se realizeaza fara afectarea semnificativa a calitatii
mecanismelor de control intern ale institutiei emitente de
moneda electronica si nu impiedica exercitarea eficienta de
catre autoritatea de supraveghere a verificarilor referitoare la
respectarea obligatiilor institutiilor emitente de moneda
electronica stabilite in prezentul capitol si reglementarile emise
in aplicare.
Art. 46 (1) In aplicarea prevederilor art. 45, o functie
operationala este considerata importanta daca nerealizarea
acesteia sau realizarea sa in mod defectuos prejudiciaza in mod
semnificativ capacitatea institutiei emitente de moneda
electronica de a se conforma permanent conditiilor de autorizare
impuse de prevederile prezentului capitol si de reglementarile
emise in aplicarea acestuia sau altor obligatii care ii revin in
conformitate cu prezenta lege ori afecteaza semnificativ
performantele financiare, stabilitatea institutiei emitente de
moneda electronica sau continuitatea activitatii de emitere de
moneda electronica.
(2) Externalizarea functiilor operationale importante se poate
realiza numai cu respectarea de catre institutia emitenta de
moneda electronica a urmatoarelor conditii:
a) externalizarea nu conduce la delegarea responsabilitatii
organelor de conducere;
b) relatia si obligatiile institutiei emitente de moneda
electronica in raport cu detinatorii de moneda electronica in
conformitate cu prezenta lege si reglementarile emise in aplicare
nu sunt afectate;
c) nu se prejudiciaza respectarea conditiilor impuse institutiei
emitente de moneda electronica in vederea autorizarii in
conformitate cu prezentul capitol si reglementarile emise in
aplicarea acestuia;
d) niciuna dintre conditiile impuse in vederea autorizarii
institutiei emitente de moneda electronica nu este inlaturata sau
modificata.
Art. 47 Dispozitiile art. 45 si 46 se aplica in mod
corespunzator, in cazul in care institutiile emitente de moneda
electronica intentioneaza sa externalizeze functii operationale
legate de prestarea de servicii de plata.
Art. 48 (1) Institutiile emitente de moneda electronica pot
presta prin intermediul agentilor servicii de plata cu aplicarea in
mod corespunzator a prevederilor sectiunii a 4-a din titlul II si
art. 5658 si art. 60 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 113/2009, aprobata cu modificari prin Legea nr. 197/2010, cu
modificarile si completarile ulterioare, a reglementarilor emise
in aplicarea acesteia si a prezentei legi.
(2) Institutiile emitente de moneda electronica se asigura ca
agentii care actioneaza pe seama lor informeaza utilizatorii
serviciilor de plata despre acest fapt.
(3) In aplicarea prevederilor alin. (1), trimiterea la registrul
institutiilor de plata va fi interpretata ca trimitere la registrul
institutiilor emitente de moneda electronica prevazut la art. 60.
Sectiunea 5 - Procedura de notificare pentru desfasurarea activitatii in alte state membre de catre institutii emitente de moneda electronica, persoane juridice romane
Art. 49 (1) Orice institutie emitenta de moneda electronica
autorizata, persoana juridica romana, care intentioneaza sa
emita moneda electronica pentru prima data intr-un alt stat
membru, prin stabilirea unei sucursale ori in mod direct,
transmite Bancii Nationale a Romaniei o cerere insotita de
informatiile prevazute la alin. (2).
(2) In termen de 10 zile de la primirea cererii, Banca
Nationala a Romaniei comunica autoritatii competente din statul
membru gazda informatii privind denumirea si sediul institutiei
emitente de moneda electronica, tipul activitatilor pe care
intentioneaza sa le desfasoare pe teritoriul statului membru
gazda si, dupa caz, numele persoanelor responsabile pentru
conducerea sucursalei si structura organizatorica a acesteia si
solicita opinia in legatura cu intentia institutiei emitente de
moneda electronica de a emite moneda electronica prin
intermediul unei sucursale.
(3) In termen de cel mult doua luni de la primirea cererii de
inregistrare a sucursalei, Banca Nationala a Romaniei decide
cu privire la aceasta, cu luarea in considerare a opiniei
exprimate de autoritatea competenta din statul membru gazda.
(4) Banca Nationala a Romaniei poate radia sucursala din
registrul prevazut la art. 60, in cazul in care autoritatea
competenta din statul membru gazda comunica avizul sau
negativ ulterior expirarii termenului prevazut la alin. (3).
Art. 50 (1) Institutiile emitente de moneda electronica pot
emite moneda electronica prin intermediul unei sucursale numai
ulterior inscrierii acesteia in registrul prevazut la art. 60.
(2) Institutiile emitente de moneda electronica pot emite
moneda electronica in mod direct de la data la care Banca
Nationala a Romaniei realizeaza notificarea potrivit art. 49
alin. (2) si informeaza solicitantul asupra acestui fapt.
Art. 51 (1) Orice institutie emitenta de moneda electronica
ce intentioneaza sa utilizeze persoane fizice sau juridice pentru
distribuirea si, dupa caz, rascumpararea de moneda electronica
in alt stat membru transmite Bancii Nationale a Romaniei o
cerere insotita de informatiile prevazute la alin. (2).
(2) In termen de 10 zile de la primirea cererii, Banca
Nationala a Romaniei comunica autoritatii competente din statul
membru gazda informatiile privind denumirea si sediul institutiei
emitente de moneda electronica, denumirea si sediul
distribuitorului, respectiv numele si adresa acestuia, tipul
serviciilor pe care intentioneaza sa le presteze pe teritoriul
statului membru gazda si, dupa caz, identitatea persoanelor
responsabile pentru administrarea distribuitorului si structura
organizatorica a acestuia.
(3) Institutiile emitente de moneda electronica pot distribui si
rascumpara moneda electronica prin intermediul distribuitorilor
de la data la care Banca Nationala a Romaniei realizeaza
notificarea potrivit alin. (2) si informeaza solicitantul asupra
acestui fapt.
Art. 52 Dispozitiile art. 49 si 50 se aplica in mod
corespunzator in cazul in care institutiile emitente de moneda
electronica intentioneaza sa presteze servicii de plata pentru
prima data intr-un alt stat membru, prin stabilirea unei sucursale
ori in mod direct.
Sectiunea 6 - Relatia cu state terte
Art. 53 (1) Institutiile emitente de moneda electronica,
persoane juridice romane, pot emite moneda electronica si/sau
presta servicii de plata in state terte prin infiintarea unei
sucursale, potrivit reglementarilor emise de Banca Nationala a
Romaniei in aplicarea prezentului capitol.
(2) Institutiile emitente de moneda electronica pot utiliza
persoane fizice sau juridice pentru distribuirea si rascumpararea
de moneda electronica in state terte, potrivit reglementarilor
emise de Banca Nationala a Romaniei.
Art. 54 Banca Nationala a Romaniei reglementeaza
conditiile in care poate inscrie in registrul prevazut la art. 60
sucursala stabilita intr-un stat tert si documentatia care trebuie
sa insoteasca cererea in vederea inscrierii.
Art. 55 Banca Nationala a Romaniei poate respinge
cererea de inregistrare formulata in baza dispozitiilor art. 54
daca, pe baza informatiilor detinute si a documentatiei
prezentate de institutia emitenta de moneda electronica,
considera ca:
a) institutia emitenta de moneda electronica nu dispune de o
situatie financiara corespunzatoare in raport cu activitatea
propusa;
b) cadrul de administrare, procedurile si mecanismele
prevazute la art. 10 coroborat cu art. 14 nu sunt adecvate;
c) cadrul legislativ existent in statul tert si/sau modul de
aplicare a acestuia impiedica exercitarea de catre Banca
Nationala a Romaniei a functiilor sale de supraveghere;
d) institutia emitenta de moneda electronica nu indeplineste
alte cerinte prevazute de prezentul capitol si de reglementarile
emise in aplicarea acestuia.
Art. 56 (1) Entitatile care emit moneda electronica si au
sediul in state terte nu pot presta activitate de emitere ori
distribuire si/sau rascumparare de moneda electronica si nu pot
presta servicii de plata pe teritoriul Romaniei decat dupa
constituirea unei institutii emitente de moneda electronica,
persoana juridica romana.
(2) Fac exceptie de la dispozitiile alin. (1) sucursalele
entitatilor care emit moneda electronica si au sediul in acele
state terte cu care au fost incheiate acorduri la nivelul Uniunii
Europene cu privire la regimul privind desfasurarea activitatii de
emitere de moneda electronica si prestarea serviciilor de plata,
prevederile acestor acorduri aplicandu-se cu prioritate.
(3) In aplicarea alin. (2), Banca Nationala a Romaniei notifica
Comisiei Europene orice autorizatie acordata unei sucursale a
unei institutii emitente de moneda electronica cu sediul intr-un
stat tert.
Sectiunea 7 - Procedura de notificare pentru desfasurarea activitatii pe teritoriul Romaniei de catre institutiile emitente de moneda electronica din alte state membre
Art. 57 (1) O institutie emitenta de moneda electronica
autorizata intr-un alt stat membru poate emite moneda
electronica pe teritoriul Romaniei prin stabilirea unei sucursale
ori in mod direct, in baza notificarii transmise Bancii Nationale a
Romaniei de autoritatea competenta din statul membru de
origine.
(2) Notificarea prevazuta la alin. (1) trebuie sa cuprinda
informatii privind denumirea si sediul institutiei emitente de
moneda electronica, tipul serviciilor pe care intentioneaza sa le
presteze pe teritoriul Romaniei si, dupa caz, numele persoanelor
responsabile pentru conducerea sucursalei si structura
organizatorica a acesteia.
(3) Ulterior notificarii privind deschiderea unei sucursale
realizate potrivit alin. (1), la cererea Bancii Nationale a
Romaniei, Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii
Banilor si alte autoritati relevante furnizeaza acesteia informatii
cu privire la riscul de spalare a banilor sau de finantare a actelor
de terorism pe care il implica proiectul ce face obiectul notificarii.
(4) In situatia in care din consultarea realizata potrivit alin. (3)
rezulta motive intemeiate pentru a suspecta ca prin deschiderea
sucursalei ar putea creste riscul de spalare a banilor sau de
finantare a actelor de terorism ori in legatura cu proiectul de
deschidere a sucursalei se efectueaza, s-au efectuat ori s-a
incercat efectuarea unor operatiuni de spalare a banilor sau de
finantare a actelor de terorism, Banca Nationala a Romaniei
informeaza in consecinta autoritatea competenta din statul
membru de origine.
Art. 58 (1) O institutie emitenta de moneda electronica
autorizata intr-un alt stat membru poate utiliza persoane fizice
sau juridice pentru distribuirea si rascumpararea de moneda
electronica pe teritoriul Romaniei in baza notificarii transmise
Bancii Nationale a Romaniei de autoritatea competenta din
statul membru de origine.
(2) Notificarea prevazuta la alin. (1) trebuie sa cuprinda
informatii privind denumirea si sediul institutiei emitente de
moneda electronica, denumirea si sediul distribuitorului,
respectiv numele si adresa acestuia, tipul serviciilor pe care
intentioneaza sa le presteze pe teritoriul Romaniei si, dupa caz,
identitatea persoanelor responsabile pentru administrarea
distribuitorului si structura organizatorica a acestuia.
Art. 59 (1) Dispozitiile art. 57 se aplica in mod
corespunzator in cazul in care institutiile emitente de moneda
electronica autorizate in alte state membre intentioneaza sa
presteze servicii de plata pentru prima data pe teritoriul
Romaniei, prin stabilirea unei sucursale ori in mod direct.
(2) O institutie emitenta de moneda electronica autorizata
intr-un alt stat membru poate presta servicii de plata pe teritoriul
Romaniei printr-un agent, in baza notificarii transmise Bancii
Nationale a Romaniei de autoritatea competenta din statul
membru de origine, cu aplicarea in mod corespunzator a
prevederilor art. 49, art. 50 alin. (2), art. 5153 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 113/2009, aprobata cu modificari
prin Legea nr. 197/2010, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Sectiunea 8 - Registrul institutiilor emitente de moneda electronica
Art. 60 (1) Banca Nationala a Romaniei organizeaza si
administreaza registrul institutiilor emitente de moneda
electronica in care sunt evidentiate institutiile emitente de
moneda electronica, persoane juridice romane, sucursalele
acestora din alte state membre si state terte, precum si agentii
institutiilor emitente de moneda electronica, persoane juridice
romane.
(2) Registrul prevazut la alin. (1) este public, accesibil online,
este actualizat permanent si furnizeaza informatii privind
activitatile pentru care a fost autorizata fiecare institutie emitenta
de moneda electronica.
Sectiunea 9 - Autoritatea competenta cu supravegherea
Art. 61 (1) Banca Nationala a Romaniei este autoritatea
responsabila cu supravegherea respectarii dispozitiilor
prezentului capitol si ale reglementarilor emise in aplicare.
(2) Banca Nationala a Romaniei asigura supravegherea
prudentiala a institutiilor emitente de moneda electronica
autorizate, persoane juridice romane, inclusiv pentru activitatea
de emitere de moneda electronica si de prestare de servicii de
plata desfasurata prin sucursalele si agentii acestora.
(3) Alin. (1) si alin. (2) nu implica faptul ca Banca Nationala
a Romaniei are competente de supraveghere a activitatilor
comerciale ale institutiei emitente de moneda electronica, altele
decat emiterea de moneda electronica, prestarea de servicii de
plata si activitatile enumerate la art. 21 alin. (1) lit. b).
Art. 62 (1) Activitatea de supraveghere a institutiilor
emitente de moneda electronica de catre Banca Nationala a
Romaniei, in vederea verificarii respectarii cerintelor impuse prin
prezentul capitol si reglementarile emise in aplicarea acestuia,
trebuie sa fie proportionala, adecvata si adaptata riscurilor la
care sunt expuse institutiile emitente de moneda electronica.
(2) Verificarile la sediul entitatilor prevazute la alin. (3) lit. b)
se efectueaza de catre personalul Bancii Nationale a Romaniei
imputernicit in acest sens sau de catre auditori financiari sau
experti numiti de Banca Nationala a Romaniei.
(3) Pentru exercitarea functiei de supraveghere, Banca
Nationala a Romaniei este abilitata:
a) sa solicite institutiei emitente de moneda electronica sa
furnizeze orice informatie necesara pentru verificarea respectarii
cerintelor impuse prin prezentul capitol si reglementarile emise
in aplicarea acestuia;
b) sa efectueze verificari la sediul institutiei emitente de
moneda electronica, persoana juridica romana, al sucursalelor
acesteia si al oricarui agent al sau sau al oricarei entitati catre
care aceasta a externalizat activitati, inclusiv distribuitori;
c) sa emita recomandari, instructiuni si sa dispuna masuri;
d) sa suspende sau sa retraga autorizatia.
(4) Institutiile emitente de moneda electronica vor permite
personalului imputernicit al Bancii Nationale a Romaniei si
auditorilor financiari sau expertilor numiti de Banca Nationala a
Romaniei sa le examineze evidentele, conturile si operatiunile,
furnizand in acest scop toate documentele si informatiile cu
privire la administrarea, controlul intern si operatiunile institutiilor
emitente de moneda electronica, astfel cum vor fi solicitate de
catre acestia.
(5) Institutiile emitente de moneda electronica sunt obligate
sa transmita Bancii Nationale a Romaniei orice informatii
solicitate de aceasta in scopul realizarii supravegherii.
Art. 63 (1) Banca Nationala a Romaniei stabileste prin
reglementari regimul institutiilor emitente de moneda electronica
ce desfasoara activitate de creditare, legat de calitatea de
persoane juridice declarante la Centrala riscurilor bancare a
Bancii Nationale a Romaniei.
(2) Nu se considera incalcare a obligatiei de pastrare a
secretului profesional transmiterea de catre Centrala riscurilor
bancare a informatiilor existente in baza sa de date institutiilor
emitente de moneda electronica.
Art. 64 Modificarile in situatia institutiilor emitente de
moneda electronica autorizate se comunica Bancii Nationale a
Romaniei potrivit reglementarilor emise de aceasta in aplicarea
prezentului capitol.
Art. 65 (1) Orice persoana fizica sau juridica ce a decis sa
achizitioneze sau sa cedeze o participatie, direct ori indirect,
operatiune avand ca rezultat detinerea sau renuntarea la o
participatie calificata la o institutie emitenta de moneda
electronica, persoana juridica romana, ori majorarea sau
reducerea participatiei calificate astfel incat proportia drepturilor
sale de vot ori a detinerii de participatii la capitalul social sa
depaseasca, respectiv sa se situeze sub nivelurile de 20%, 30%
ori de 50% sau astfel incat institutia emitenta de moneda
electronica sa devina, respectiv sa inceteze sa mai fie filiala a
persoanei in cauza, trebuie sa notifice in prealabil, in scris,
Banca Nationala a Romaniei in legatura cu aceasta decizie,
conform reglementarilor emise in aplicarea prezentului capitol.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), in cazul
institutiilor emitente de moneda electronica ce desfasoara si alte
activitati comerciale decat emiterea de moneda electronica,
prestarea de servicii de plata si activitati conexe acestora,
persoanele prevazute la alin. (1) pot notifica Banca Nationala a
Romaniei in termen de 5 zile lucratoare de la data operatiunii.
(3) Banca Nationala a Romaniei se pronunta asupra
achizitionarii de participatii calificate la institutia emitenta de
moneda electronica in termen de 60 de zile de la data primirii
documentelor si informatiilor complete, potrivit reglementarilor
emise in aplicarea prezentei legi.
(4) Banca Nationala a Romaniei se opune achizitiei daca, din
evaluarea realizata, constata ca prin influenta exercitata de
achizitor este prejudiciata asigurarea unui management prudent
si sanatos al institutiei emitente de moneda electronica, in
conformitate cu cerintele prezentului capitol si reglementarile
emise in aplicare.
Art. 66 (1) In cazul achizitiilor supuse obligatiei de
notificare potrivit art. 65 si realizate anterior pronuntarii Bancii
Nationale a Romaniei, exercitarea drepturilor de vot ale
actionarului sau asociatului in cauza legat de deciziile privind
activitatea de emitere de moneda electronica si cea de prestare
de servicii de plata este suspendata.
(2) Suspendarea exercitarii drepturilor de vot inceteaza de
la data la care achizitionarea participatiei este aprobata in
conditiile prevazute in prezenta lege.
Art. 67 (1) Institutiile emitente de moneda electronica,
persoane juridice romane, trebuie sa informeze Banca Nationala
a Romaniei de indata ce iau cunostinta de orice dobandire sau
instrainare a participatiilor in capitalul lor, care depaseste,
respectiv se situeaza sub nivelurile prevazute la art. 65 alin. (1).
(2) Cel putin o data pe an, institutiile emitente de moneda
electronica, persoane juridice romane, trebuie sa comunice
Bancii Nationale a Romaniei identitatea persoanelor care detin
participatii calificate si nivelul acestora, conform informatiilor de
care dispun.
Art. 68 (1) Banca Nationala a Romaniei poate dispune
fata de o institutie emitenta de moneda electronica, persoana
juridica romana, ori fata de persoanele care exercita
responsabilitati de administrare si/sau conducere a activitatii de
emitere de moneda electronica si de prestare de servicii de plata
in cadrul institutiei emitente de moneda electronica si care
incalca dispozitiile prezentului capitol si ale reglementarilor
emise in aplicarea acestuia masurile necesare in scopul
inlaturarii deficientelor si a cauzelor acestora si/sau sa aplice
sanctiuni.
(2) Daca in procesul de supraveghere constata existenta
unor circumstante care ar putea impieta asupra activitatii
institutiei emitente de moneda electronica, Banca Nationala a
Romaniei poate dispune masuri vizand desfasurarea prudenta
a activitatii.
Art. 69 In aplicarea art. 68, Banca Nationala a Romaniei
poate sa dispuna fata de orice institutie emitenta de moneda
electronica, persoana juridica romana, urmatoarele masuri, fara
ca acestea sa fie limitative:
a) sa solicite institutiei emitente de moneda electronica
cresterea nivelului fondurilor proprii peste cel prevazut la art. 27
si 30;
b) sa solicite institutiei emitente de moneda electronica
utilizarea altei metode de determinare a necesarului de fonduri
proprii pentru activitatea de prestare de servicii de plata;
c) sa solicite institutiei emitente de moneda electronica
conformarea cadrului de administrare, mecanismelor si
procedurilor la cerintele prevazute la art. 10 coroborat cu art. 14;
d) sa restrictioneze sau sa limiteze volumul activitatii, tipul
de operatiuni desfasurate sau reteaua de sucursale ale institutiei
emitente de moneda electronica din tara si din strainatate;
e) sa restrictioneze distribuirea si/sau rascumpararea de
moneda electronica prin distribuitori;
f) sa restrictioneze desfasurarea activitatii de plata prin agenti
sau sa interzica desfasurarea activitatii in acest mod;
g) sa solicite incetarea prestarii de servicii de plata in cazul
in care continuarea prestarii respectivelor servicii de plata
pericliteaza stabilitatea sistemului de plati;
h) sa solicite institutiei emitente de moneda electronica
inlocuirea auditorului statutar sau a firmei de audit;
i) sa solicite institutiei emitente de moneda electronica
constituirea unei entitati distincte pentru desfasurarea activitatii
de emitere de moneda electronica si prestare a serviciilor de
plata, in conditiile prevazute la art. 15.
Art. 70 Banca Nationala a Romaniei poate aplica
sanctiuni in cazurile in care constata ca o institutie emitenta de
moneda electronica, persoana juridica romana, si/sau oricare
dintre persoanele care exercita responsabilitati de administrare
si/sau conducere a activitatii de emitere de moneda electronica
si de prestare de servicii de plata in cadrul institutiei emitente
de moneda electronica se fac/face vinovate/vinovata de:
a) incalcarea unei prevederi a prezentului capitol sau a
reglementarilor date in aplicare;
b) nerespectarea masurilor dispuse de Banca Nationala a
Romaniei;
c) incalcarea oricarei conditii sau restrictii prevazute in
autorizatia acordata;
d) efectuarea de operatiuni fictive si fara acoperire reala, in
scopul prezentarii incorecte a pozitiei financiare;
e) neraportarea, raportarea cu intarziere sau raportarea de
date si informatii eronate catre Banca Nationala a Romaniei.
Art. 71 (1) In cazurile prevazute la art. 70, Banca
Nationala a Romaniei poate aplica urmatoarele sanctiuni:
a) avertisment scris;
b) amenda aplicabila institutiei emitente de moneda
electronica, de la 5.000 lei la 50.000 lei;
c) amenda aplicabila persoanelor care exercita
responsabilitati de administrare si/sau conducere a activitatii de
emitere de moneda electronica si de prestare de servicii de plata
in cadrul institutiei emitente de moneda electronica, intre 16
salarii medii nete pe institutia emitenta de moneda electronica,
conform situatiei salariale existente in luna precedenta datei la
care s-a constatat fapta;
d) retragerea aprobarii acordate persoanelor care exercita
responsabilitati de administrare si/sau conducere a activitatii de
emitere de moneda electronica si prestare de servicii de plata in
cadrul institutiei emitente de moneda electronica;
e) suspendarea sau retragerea autorizatiei acordate
institutiei emitente de moneda electronica.
(2) La individualizarea sanctiunii se tine seama de gravitatea
faptei savarsite, precum si de circumstantele personale si reale
ale savarsirii faptei.
(3) Sanctiunile prevazute la alin. (1) lit. c) si d) se aplica
persoanelor carora le poate fi imputata fapta, intrucat aceasta
nu s-ar fi produs daca persoanele respective si-ar fi exercitat in
mod corespunzator responsabilitatile care decurg din indatoririle
functiei lor, stabilite conform legislatiei aplicabile societatilor
comerciale, prezentului capitol si reglementarilor emise in
aplicarea acestuia si cadrului intern de administrare.
(4) Sanctiunile prevazute la alin. (1) pot fi aplicate
concomitent cu dispunerea de masuri conform art. 69 sau
independent de acestea.
Art. 72 Persoanele care nu s-au conformat obligatiei de
notificare a achizitiei unei participatii calificate conform
prevederilor art. 65 vor realiza notificarea in termenul stabilit de
Banca Nationala a Romaniei.
Art. 73 In cazul in care persoanele care detin participatii
calificate la institutia emitenta de moneda electronica nu
indeplinesc cerintele prevazute de prezentul capitol si de
reglementarile emise in aplicarea acestuia, Banca Nationala a
Romaniei dispune masurile adecvate pentru incetarea acestei
situatii. In acest sens, independent de alte masuri sau sanctiuni
care pot fi aplicate institutiei emitente de moneda electronica ori
persoanelor care exercita responsabilitati de administrare si/sau
conducere a acesteia, Banca Nationala a Romaniei poate
dispune suspendarea exercitarii drepturilor de vot aferente
participatiilor detinute de actionarii sau asociatii respectivi in
privinta deciziilor referitoare la activitatea de emitere de moneda
electronica si prestare de servicii de plata.
Art. 74 (1) Constatarea faptelor descrise in prezentul
capitol si in reglementarile emise in aplicare, care constituie
incalcari ale regimului prudential, se face de catre personalul
Bancii Nationale a Romaniei, imputernicit in acest sens, pe baza
raportarilor facute de institutiile emitente de moneda electronica,
persoane juridice romane, potrivit legii sau la solicitarea expresa
a Bancii Nationale a Romaniei ori in cursul verificarilor
desfasurate la sediul institutiei emitente de moneda electronica,
persoana juridica romana, al sucursalelor acesteia si al oricarui
agent ori distribuitor al sau sau al oricarei alte entitati catre care
aceasta a externalizat activitati.
(2) Actele cu privire la o institutie emitenta de moneda
electronica, prin care sunt dispuse masuri sau sunt aplicate
sanctiuni potrivit prezentului capitol si reglementarilor date in
aplicarea acestuia, se emit de catre guvernatorul, primviceguvernatorul
sau viceguvernatorii Bancii Nationale a
Romaniei, cu exceptia sanctiunilor prevazute la art. 71 alin. (1)
lit. d) si e), a caror aplicare este de competenta Consiliului de
administratie al Bancii Nationale a Romaniei.
Art. 75 (1) Aplicarea sanctiunilor se prescrie in termen de
un an de la data constatarii faptei, dar nu mai mult de 3 ani de
la data savarsirii faptei.
(2) Amenzile incasate se fac venit la bugetul de stat.
(3) Aplicarea sanctiunilor nu inlatura raspunderea materiala,
civila, administrativa sau penala, dupa caz.
Art. 76 (1) Actele adoptate de Banca Nationala a
Romaniei conform dispozitiilor prezentului capitol si ale
reglementarilor emise in aplicare cu privire la o institutie
emitenta de moneda electronica pot fi contestate, in termen de
15 zile de la comunicare, la Consiliul de administratie al Bancii
Nationale a Romaniei, care se pronunta prin hotarare motivata
in termen de 30 de zile de la data sesizarii.
(2) Hotararea Consiliului de administratie al Bancii Nationale
a Romaniei poate fi atacata la Inalta Curte de Casatie si Justitie,
in termen de 15 zile de la comunicare.
(3) Banca Nationala a Romaniei este singura autoritate in
masura sa se pronunte asupra considerentelor de oportunitate,
a evaluarilor si analizelor calitative care stau la baza emiterii
actelor sale.
(4) In cazul contestarii in instanta a actelor Bancii Nationale
a Romaniei, instanta judecatoreasca se pronunta asupra
legalitatii acestor acte.
Art. 77 Dispozitiile art. 76 se aplica in mod corespunzator
si in cazul in care Banca Nationala a Romaniei nu se pronunta
in termenele prevazute de lege asupra unei solicitari formulate
potrivit prevederilor prezentului capitol si ale reglementarilor
emise in aplicare.
Art. 78 Pana la adoptarea unei hotarari de catre Consiliul
de administratie al Bancii Nationale a Romaniei, potrivit art. 76
alin. (1), sau pana la pronuntarea unei hotarari definitive si
irevocabile de catre instanta judecatoreasca, potrivit alin. (2) al
aceluiasi articol, executarea actelor emise de Banca Nationala
a Romaniei nu se suspenda.
Art. 79 (1) Pentru exercitarea functiei de supraveghere,
Banca Nationala a Romaniei colaboreaza cu autoritatile
competente ale statului membru gazda sau, dupa caz, ale
statului membru de origine, in legatura cu activitatea
desfasurata de institutiile emitente de moneda electronica, in
mod direct, prin intermediul sucursalelor sau agentilor,
distribuitorilor, ori in legatura cu alte entitati catre care institutiile
emitente de moneda electronica au externalizat activitati.
(2) In scopul aplicarii prevederilor alin. (1), Banca Nationala
a Romaniei:
a) informeaza autoritatile competente din statul membru
gazda ori de cate ori intentioneaza sa efectueze verificari la
sediul sucursalei, agentului sau distribuitorului institutiei emitente
de moneda electronica ori al altei entitati catre care institutia
emitenta de moneda electronica a externalizat activitati, situate
pe teritoriul statului membru gazda;
b) comunica autoritatii competente din statul membru gazda
ori, dupa caz, din statul membru de origine, la cerere, toate
informatiile relevante si, din proprie initiativa, toate informatiile
esentiale, in special in cazul in care se constata sau se
suspecteaza ca un agent, o sucursala, un distribuitor sau o alta
entitate catre care s-au externalizat activitati incalca legislatia
in materie.
(3) Banca Nationala a Romaniei poate delega autoritatii
competente din statul membru gazda sarcina de a efectua
verificari la sediul sucursalelor institutiilor emitente de moneda
electronica, agentilor si distribuitorilor acestora sau al altor
entitati catre care institutiile emitente de moneda electronica au
externalizat activitati, situate pe teritoriul statului membru gazda.
Art. 80 (1) In cazul institutiilor emitente de moneda
electronica dintr-un alt stat membru care desfasoara activitate
sau au externalizat activitati in Romania, Banca Nationala a
Romaniei colaboreaza cu autoritatile competente din statul
membru de origine si din alte state membre in care institutiile
emitente de moneda electronica desfasoara activitate sau in
care sunt situate entitatile catre care institutiile emitente de
moneda electronica au externalizat activitati.
(2) In scopul exercitarii functiei de supraveghere, autoritatea
competenta din statul membru de origine al unei institutii
emitente de moneda electronica poate realiza verificari pe
teritoriul Romaniei la sediul sucursalelor institutiilor emitente de
moneda electronica, agentilor si distribuitorilor acestora sau al
altor entitati catre care institutiile emitente de moneda
electronica au externalizat activitati. Verificarea poate fi realizata
direct sau prin intermediul unor terte persoane imputernicite in
acest scop si cu informarea prealabila a Bancii Nationale a
Romaniei.
(3) Autoritatea competenta din statul membru de origine
poate solicita Bancii Nationale a Romaniei sa efectueze verificari
la sediul sucursalelor institutiilor emitente de moneda
electronica, agentilor si distribuitorilor acestora sau al altor
entitati catre care institutiile emitente de moneda electronica au
externalizat activitati, situate pe teritoriul Romaniei, caz in care
Banca Nationala a Romaniei procedeaza la efectuarea acestor
verificari, in mod direct sau prin intermediul unor terte persoane
imputernicite in acest sens. Autoritatea competenta solicitanta
poate participa la efectuarea verificarii respective.
Art. 81 Dispozitiile art. 79 si 80 nu aduc atingere
obligatiilor ce revin autoritatilor competente de a supraveghea
sau de a controla respectarea cerintelor stabilite de legislatia in
materia prevenirii si combaterii spalarii banilor si finantarii actelor
de terorism si de Regulamentul (CE) nr. 1.781/2006 al
Parlamentului European si al Consiliului din 15 noiembrie 2006
cu privire la informatiile privind platitorul care insotesc
transferurile de fonduri.
Sectiunea 10 - Secretul profesional si schimbul de informatii
Art. 82 (1) Membrii consiliului de administratie, salariatii
Bancii Nationale a Romaniei, precum si tertele persoane
imputernicite de Banca Nationala a Romaniei pentru efectuarea
de verificari conform prezentei legi sunt obligati sa pastreze
secretul profesional asupra oricarei informatii confidentiale de
care iau cunostinta in cursul exercitarii atributiilor lor, pe
perioada in care detin aceasta calitate si dupa incetarea
activitatii in cadrul bancii ori, dupa caz, a relatiilor cu banca.
(2) Nu sunt considerate informatii confidentiale informatiile
furnizate in forma sumara sau agregata, astfel incat institutia
emitenta de moneda electronica sa nu poata fi identificata.
(3) Schimbul de informatii prevazut la art. 79 trebuie sa fie
circumscris exclusiv scopului indeplinirii sarcinilor ce le revin
autoritatilor respective.
(4) Dispozitiile alin. (1) si (3) nu aduc in niciun fel atingere
prevederilor legislatiei penale potrivit carora se poate impune
divulgarea de informatii confidentiale in anumite situatii.
Art. 83 (1) Banca Nationala a Romaniei colaboreaza cu
autoritatile relevante din alte state membre cu atributii privind
emitentii de moneda electronica, precum si cu Banca Centrala
Europeana si bancile centrale din alte state membre.
(2) Banca Nationala a Romaniei poate schimba informatii cu:
a) autoritatile competente din alte state membre responsabile
cu autorizarea si supravegherea institutiilor emitente de moneda
electronica;
b) Banca Centrala Europeana si bancile centrale nationale
ale statelor membre, in calitate de autoritati monetare si de
supraveghere, si, daca este cazul, cu alte autoritati publice
responsabile cu supravegherea sistemelor de plati si decontare;
c) alte autoritati relevante desemnate in conformitate cu
prezenta lege, cu legislatia in domeniul tehnologiei informatiei si
comunicatiilor, al protectiei datelor cu caracter personal, cu
legislatia in domeniul prevenirii si combaterii spalarii banilor si
finantarii actelor de terorism ori cu alte acte normative aplicabile
emitentilor de moneda electronica.
Art. 84 Prezenta sectiune se completeaza cu dispozitiile
privind secretul profesional si colaborarea Bancii Nationale a
Romaniei cu alte autoritati prevazute in Legea nr. 312/2004
privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, cu modificarile
ulterioare.
Art. 85 In exercitarea competentelor sale prevazute de
lege, Banca Nationala a Romaniei colecteaza si proceseaza
orice date si informatii relevante, inclusiv de natura datelor cu
caracter personal.
Capitolul III - Emiterea si rascumpararea monedei electronice, autoritati competente si atributiile acestora
Sectiunea 1 - Prevederi privind emiterea si rascumpararea
Art. 86 (1) Emitentii de moneda electronica sunt obligati
sa emita moneda electronica la o valoare egala cu cea a
fondurilor primite in schimbul acesteia la momentul primirii
fondurilor.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), referitoare la
momentul primirii fondurilor, emitentii de moneda electronica pot
emite moneda electronica inainte de primirea fondurilor, in
situatia in care plata contravalorii monedei electronice emise se
realizeaza prin intermediul unui instrument de plata.
(3) Emitentii de moneda electronica informeaza detinatorii de
moneda electronica, distinct, cu privire la valoarea monedei
electronice emise si pretul de achizitie a acesteia.
Art. 87 Este interzisa acordarea de dobanda sau de orice
alt beneficiu a carei/carui valoare este direct corelata cu
perioada in care detinatorul de moneda electronica detine
moneda electronica.
Art. 88 Emitentii de moneda electronica sunt obligati sa
rascumpere, la cererea detinatorului de moneda electronica, in
orice moment, gratuit si Ia valoarea nominala, moneda
electronica pe care acesta o detine.
Art. 89 Prin exceptie de la prevederile art. 88 si 94,
emitentii de moneda electronica pot percepe, la rascumparare,
o taxa numai daca aceasta este precizata in contract si stabilita
in conformitate cu art. 92 alin. (3) si numai in unul dintre
urmatoarele cazuri:
a) cand se solicita rascumpararea inainte de incetarea
contractului;
b) cand contractul prevede o data de incetare si detinatorul
de moneda electronica a incetat contractul inaintea acestei date;
c) cand se solicita rascumpararea la mai mult de un an de la
data incetarii contractului.
Art. 90 In situatia in care detinatorul de moneda
electronica solicita rascumpararea inainte de incetarea
contractului, acesta poate cere rascumpararea intregii valori
monetare a monedei electronice detinute ori numai a unei parti
a acesteia.
Art. 91 (1) In situatia in care detinatorul de moneda
electronica solicita rascumpararea monedei electronice la data
incetarii contractului sau in termen de pana la un an dupa
incetarea contractului, se rascumpara intreaga valoare
monetara a monedei electronice detinute.
(2) In aplicarea alin. (1), in situatia in care o institutie emitenta
de moneda electronica desfasoara una sau mai multe dintre
activitatile enumerate la art. 21 alin. (1) lit. (d) si nu s-a cunoscut
in avans ponderea monedei electronice emise ce urma sa se
utilizeze ca moneda electronica ori aceasta este variabila,
institutia emitenta de moneda electronica are obligatia sa
rascumpere toate fondurile solicitate de detinatorul de moneda
electronica.
Art. 92 (1) Emitentul de moneda electronica are obligatia
sa informeze detinatorul de moneda electronica, inainte de
incheierea contractului sau de acceptarea ofertei de catre
acesta, asupra conditiilor contractuale prevazute la alin. (2).
(2) Contractul dintre emitentul de moneda electronica si
detinatorul de moneda electronica trebuie sa prevada in mod
clar, complet si precis conditiile de rascumparare a monedei
electronice, inclusiv informatii cu privire la perceperea oricaror
taxe pentru rascumparare, valoarea sau modalitatea de calcul al
acestora.
(3) Orice taxa de rascumparare trebuie sa fie stabilita
proportional cu costurile efective suportate de emitentul de
moneda electronica in legatura cu rascumpararea.
Art. 93 Fara a aduce atingere prevederilor art. 8991,
drepturile de rascumparare ale persoanelor, altele decat
consumatorii, care accepta la plata moneda electronica sunt
stabilite in contractul incheiat intre emitentii de moneda
electronica si persoanele respective.
Sectiunea 2 - Incetarea contractului
Art. 94 (1) Detinatorul de moneda electronica poate
inceta contractul oricand, daca partile nu au convenit o perioada
de notificare. O astfel de perioada nu poate depasi 30 de zile.
(2) Incetarea in mod unilateral de catre detinatorul de
moneda electronica a unui contract incheiat pe o durata
determinata mai mare de 12 luni sau pe o durata nedeterminata
se face in mod gratuit pentru detinatorul de moneda electronica
dupa expirarea a 12 luni.
Art. 95 (1) In toate cazurile ce nu se incadreaza la art. 94,
pretul perceput de emitentul de moneda electronica pentru
incetarea unilaterala a contractului de catre detinatorul de
moneda electronica trebuie sa corespunda costurilor efective
ale emitentului de moneda electronica, sa se limiteze la
acoperirea acestora, sa nu conduca la obtinerea de venituri
suplimentare sau la descurajarea detinatorului de moneda
electronica de a inceta unilateral contractul.
(2) Inainte de incheierea contractului, precum si in contract,
emitentul de moneda electronica stabileste si comunica
detinatorului de moneda electronica pretul total aferent incetarii
unilaterale a contractului sau modul de calcul al acestuia.
Art. 96 (1) In cazul in care se convine astfel in contract,
emitentul de moneda electronica poate inceta unilateral un
contract incheiat pe o durata nedeterminata prin transmiterea
unui preaviz cu cel putin doua luni inainte.
(2) Preavizul este transmis detinatorului de moneda
electronica:
a) pe suport hartie sau pe alt suport durabil;
b) intr-un limbaj usor de inteles, intr-o forma clara, completa
si precisa;
c) in limba romana sau in orice alta limba stabilita de comun
acord intre parti.
Art. 97 Pretul perceput periodic pentru serviciile prestate
este suportat de catre detinatorul de moneda electronica doar
proportional cu perioada care preceda incetarea contractului. In
cazul in care pretul este platit in avans, acesta este rambursat
proportional.
Art. 98 Prevederile prezentei sectiuni nu aduc atingere
prevederilor legale cu privire la nulitatea contractelor sau la
imposibilitatea executarii acestora.
Art. 99 In cazul in care detinatorul de moneda electronica
nu este consumator, partile pot conveni sa nu aplice, total sau
partial, prevederile prezentei sectiuni.
Sectiunea 3 - Competenta, sesizare si control
Art. 100 (1) In vederea asigurarii respectarii dispozitiilor
prezentei legi de catre emitentii de moneda electronica,
consumatorii, inclusiv asociatiile de consumatori, pot fie sa
sesizeze Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor,
iar utilizatorii persoane juridice pot sa sesizeze Garda Financiara
in legatura cu cazurile de incalcare de catre emitentii de moneda
electronica a dispozitiilor art. 8692 si 9497, ori sa initieze
actiuni in justitie impotriva emitentilor de moneda electronica ce
au incalcat dispozitiile prezentei legi.
(2) Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor,
respectiv Garda Financiara informeaza, dupa caz, reclamantul,
in raspunsul formulat catre acesta, despre existenta procedurilor
extrajudiciare de solutionare a disputelor.
(3) In vederea solutionarii pe cale amiabila a eventualelor
dispute si fara a se aduce atingere dreptului consumatorilor si
utilizatorilor persoane juridice de a initia actiuni in justitie
impotriva emitentilor de moneda electronica care au incalcat
dispozitiile prezentei legi ori dreptului acestora de a sesiza
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor sau
Garda Financiara, consumatorii sau utilizatorii persoane juridice
pot apela la procedurile extrajudiciare de solutionare a
disputelor.
Art. 101 Banca Nationala a Romaniei asigura aplicarea
dispozitiilor art. 179 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 113/2009, aprobata cu modificari prin Legea nr. 197/2010, cu
modificarile si completarile ulterioare, si a reglementarilor emise
in aplicarea acestuia in mod corespunzator si in cazul
emitentilor de moneda electronica, in ceea ce priveste
procedurile extrajudiciare de reparatie adecvate si eficace
pentru solutionarea litigiilor.
Art. 102 (1) Urmatoarele fapte constituie contraventii si
se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) nerespectarea de catre emitentii de moneda electronica a
obligatiei de a emite moneda electronica la o valoare egala cu
cea a fondurilor primite in schimbul acesteia, potrivit prevederilor
art. 86 alin. (1), cu amenda de la 50.000 lei la 100.000 lei;
b) nerespectarea de catre emitentii de moneda electronica a
obligatiei de a emite moneda electronica la momentul primirii
fondurilor potrivit prevederilor art. 86 alin. (1), cu amenda de la
50.000 lei la 100.000 lei;
c) neinformarea detinatorilor de moneda electronica, de catre
emitentii de moneda electronica, conform prevederilor art. 86
alin. (3), cu amenda de la 50.000 lei la 100.000 lei;
d) acordarea de dobanda sau de orice fel de alte beneficii
a caror valoare este direct corelata cu perioada in care
detinatorul de moneda electronica detine moneda electronica,
cu amenda de la 50.000 lei la 100.000 lei;
e) nerespectarea de catre emitentii de moneda electronica a
obligatiei de a rascumpara, la cererea detinatorului de moneda
electronica, moneda electronica pe care acesta o detine, in
conditiile prevazute la art. 88, cu amenda de la 75.000 lei la
100.000 lei;
f) nerespectarea de catre emitentul de moneda electronica a
obligatiei de a informa detinatorul de moneda electronica,
inainte de incheierea contractului sau de acceptarea ofertei de
catre acesta potrivit prevederilor art. 92 alin. (1), cu amenda de
la 50.000 lei la 100.000 lei;
g) neprevederea de catre emitentul de moneda electronica in
contractul dintre acesta si detinatorul de moneda electronica a
elementelor prevazute in art. 92 alin. (2), cu amenda de la
75.000 lei la 100.000 lei;
h) nerespectarea obligatiei de a stabili taxe de rascumparare
proportionale cu costurile efective suportate de emitentul de
moneda electronica in legatura cu rascumpararea, prevazuta la
art. 92 alin. (3), cu amenda de la 75.000 lei la 100.000 lei;
i) nerespectarea de catre emitentii de moneda electronica a
dreptului detinatorilor de moneda electronica de a solicita
rascumpararea monedei electronice inainte de incetarea
contractului in conditiile prevazute la art. 90, cu amenda de la
50.000 lei la 70.000 lei;
j) nerespectarea de catre emitentii de moneda electronica a
dreptului detinatorilor de moneda electronica de a solicita
rascumpararea monedei electronice la data incetarii contractului
sau in termen de un an dupa incetarea contractului, in conditiile
prevazute la art. 91, cu amenda de la 50.000 lei la 70.000 lei;
k) nerespectarea de catre emitentii de moneda electronica a
dreptului detinatorilor de moneda electronica de a inceta
contractul in conditiile prevazute de art. 94 alin. (1), cu amenda
de la 90.000 lei la 100.000 lei;
l) nerespectarea de catre emitentii de moneda electronica a
obligatiei ca, in cazul in care s-a convenit o perioada de
notificare, aceasta perioada sa nu poata depasi 30 de zile,
potrivit prevederilor art. 94 alin. (1), cu amenda de la 80.000 lei
la 90.000 lei;
m) nerespectarea de catre emitentii de moneda electronica
a obligatiei de a inceta contractul, in mod gratuit, la solicitarea
detinatorului de moneda electronica, in conditiile prevazute la
art. 94 alin. (2), cu amenda de la 75.000 lei la 100.000 lei;
n) nerespectarea de catre emitentii de moneda electronica a
obligatiei ca, in cazurile ce nu se incadreaza la art. 94, pretul
perceput sa indeplineasca conditiile impuse prin art. 95 alin. (1),
cu amenda de la 75.000 lei la 100.000 lei;
o) nerespectarea de catre emitentii de moneda electronica a
obligatiei de a comunica pretul total aferent incetarii unilaterale
a contractului sau modul de calcul al acestuia, potrivit
prevederilor art. 95 alin. (1), cu amenda de la 50.000 lei la
75.000 lei;
p) nerespectarea de catre emitentii de moneda electronica a
procedurii de incetare unilaterala a contractului, prevazuta la
art. 96, cu amenda de la 90.000 lei la 100.000 lei;
r) nerespectarea de catre emitentii de moneda electronica a
dreptului detinatorilor de moneda electronica privind pretul
perceput periodic pentru serviciile prestate, potrivit prevederilor
art. 97, cu amenda de la 75.000 lei la 90.000 lei.
(2) In cazul in care contraventiile sunt savarsite de un
distribuitor persoana fizica, astfel cum este definit la art. 4
alin. (1) lit. d), limitele maxime si minime ale amenzii se reduc la
jumatate.
(3) Valoarea amenzilor prevazute la alin. (1) se va actualiza
prin hotarare a Guvernului.
Art. 103 (1) Constatarea contraventiilor si aplicarea
sanctiunilor prevazute la art. 102 se fac de catre reprezentantii
imputerniciti ai Autoritatii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor, la sesizarea consumatorilor, a asociatiilor de
consumatori ori din oficiu, in cazul in care prin incalcarea
prevederilor legale sunt sau pot fi afectate interesele
consumatorilor, respectiv de catre reprezentantii imputerniciti ai
Garzii Financiare, la sesizarea utilizatorilor persoane juridice ori
din oficiu, in cazul in care prin incalcarea prevederilor legale
sunt sau pot fi afectate interesele acestora.
(2) Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor si
Garda Financiara au competente conform alin. (1) in cazul
emitentilor de moneda electronica al caror stat membru de
origine este Romania si in cazul agentilor, distribuitorilor sau
sucursalelor pentru care Romania este stat membru gazda si
care actioneaza in conformitate cu dreptul de stabilire.
Art. 104 Contraventiilor prevazute la art. 102 le sunt
aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Capitolul IV - Dispozitii finale
Art. 105 Emiterea, fara drept, de moneda electronica
constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni
la 3 ani sau cu amenda.
Art. 106 Impiedicarea, fara drept, a exercitarii, potrivit
prezentei legi, a competentelor de supraveghere ale Bancii
Nationale a Romaniei constituie infractiune si se pedepseste cu
inchisoare de la o luna la un an sau cu amenda.
Art. 107 (1) In termen de 30 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei legi, Banca Nationala a Romaniei emite
reglementari in aplicarea cap. II, care vor fi publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) In scopul unei aplicari unitare a dispozitiilor capitolului II
si a reglementarilor emise in baza acestuia, Banca Nationala a
Romaniei poate emite instructiuni si precizari care se publica pe
pagina de internet a Bancii Nationale a Romaniei.
Prezenta lege transpune prevederile art. 1, art. 2 paragrafele 13,
art. 3 paragraful 1 si paragrafele 35, art. 4, art. 5 paragrafele 1 si 2
si paragrafele 57, art. 6, art. 7 paragraful 1 si paragrafele 3 si 4,
art. 813, art. 18 si art. 22 ale Directivei 2009/110/CE a
Parlamentului European si a Consiliului din 16 septembrie 2009
privind accesul la activitate, desfasurarea si supravegherea
prudentiala a activitatii institutiilor emitente de moneda
electronica, de modificare a directivelor 2005/60/CE si
2006/48/CE si de abrogare a Directivei 2000/46/CE, publicata in
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 267 din
10 octombrie 2009.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din
Constitutia Romaniei, republicata.
|