Legea 101/2016 privind remediile si caile de atac in materie de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor sectoriale si a contractelor de concesiune de lucrari si concesiune de servicii, precum si pentru organizarea si functionarea Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 393 din 23 mai 2016
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1 (1) Prezenta lege reglementeaza remediile, caile de
atac si procedura de solutionare a acestora, pe cale
administrativ-jurisdictionala sau judiciara, in materie de atribuire a
contractelor de achizitie publica, a contractelor sectoriale si a
contractelor de concesiune, precum si organizarea si functionarea
Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor.
(2) Prezenta lege se aplica si cererilor avand ca obiect acordarea
despagubirilor pentru repararea prejudiciilor cauzate in cadrul
procedurii de atribuire, precum si celor privind executarea, anularea,
rezolutiunea, rezilierea sau denuntarea unilaterala a contractelor.
(3) Scopul prezentei legi il constituie asigurarea, la nivel national,
a unor mecanisme si proceduri efective, rapide si eficiente de sesizare
si remediere a neregulilor, care sa garanteze respectarea dispozitiilor
legale privind atribuirea contractelor.
|
|
Art. 2 (1) Orice persoana care se considera vatamata intr-un
drept al sau ori intr-un interes legitim printr-un act al unei autoritati
contractante sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri
poate solicita anularea actului, obligarea autoritatii contractante la
emiterea unui act sau la adoptarea de masuri de remediere,
recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim, pe cale
administrativ-jurisdictionala sau judiciara, potrivit prevederilor
prezentei legi.
(2) Oricare dintre membrii unei asocieri a unor operatori
economici, fara personalitate juridica, poate formula orice cale de atac
reglementata de prezenta lege.
Art. 3 (1) In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai
jos semnifica, dupa cum urmeaza:
a) act al autoritatii contractante - orice act administrativ emis in
legatura cu o procedura privind atribuirea unui contract, orice
operatiune administrativa care produce sau poate produce efecte
juridice, neindeplinirea in termenul legal a unei obligatii prevazute de
legislatia in materie, omisiunea ori refuzul de a emite un act sau de a
efectua o anumita operatiune, in legatura cu sau in cadrul procedurii
de atribuire;
b) autoritate contractanta - oricare dintre urmatoarele:
(i) autoritatea contractanta, astfel cum este definita in legislatia
privind achizitiile publice;
(ii) autoritatea contractanta sau entitatea contractanta, astfel cum
este definita in legislatia privind achizitiile sectoriale;
(iii) autoritatea contractanta sau entitatea contractanta, astfel cum
este definita in legislatia privind concesiunile de lucrari si
concesiunile de servicii;
c) contract - oricare dintre urmatoarele:
(i) contractul de achizitie publica, astfel cum este definit in
legislatia privind achizitiile publice;
(ii) contractul sectorial, astfel cum este definit in legislatia privind
achizitiile sectoriale;
(iii) acordul-cadru, astfel cum este definit in legislatia privind
achizitiile publice, precum si in legislatia privind achizitiile sectoriale;
(iv) contractul de concesiune de servicii sau contractul de
concesiune de lucrari, astfel cum este definit in legislatia privind
concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii;
d) masuri de remediere - acele masuri adoptate de
autoritatea/entitatea contractanta, in urma primirii unei notificari
prealabile/contestatii, cu scopul de a corecta o decizie adoptata in
cadrul procedurii de atribuire;
e) notificare prealabila - cererea prin care se solicita autoritatii
contractante reexaminarea unui act al autoritatii contractante, in sensul
revocarii sau modificarii acestuia;
f) persoana care se considera vatamata - orice operator economic
care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
(i) are sau a avut un interes in legatura cu o procedura de
atribuire; si
(ii) a suferit, sufera sau risca sa sufere un prejudiciu ca o
consecinta a unui act al autoritatii contractante, de natura sa produca
efecte juridice, ori ca urmare a nesolutionarii in termenul legal a unei
cereri privind o procedura de atribuire.
(2) Termenii si expresiile definite la alin. (1) se completeaza in
mod corespunzator cu termenii si expresiile definite in legislatia
privind achizitiile publice, legislatia privind achizitiile sectoriale,
respectiv legislatia privind concesiunile de lucrari si concesiunile de
servicii, dupa caz.
Art. 4 (1) Pentru solutionarea contestatiei pe cale
administrativ-jurisdictionala, persoana care se considera vatamata se
adreseaza Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor,
denumit in continuare Consiliu.
(2) Persoana care se considera vatamata se poate adresa
Consiliului sau instantei de judecata.
(3) Autoritatea contractanta care a luat la cunostinta despre
depunerea de catre persoane diferite a unor contestatii impotriva
aceluiasi act al autoritatii contractante, atat in fata Consiliului, cat si in
fata instantei, are obligatia sa informeze Consiliul si instanta in acest
sens, transmitand totodata copii de pe contestatiile formulate.
(4) In cazul prevazut la alin. (3), instanta pronunta conexarea
contestatiilor, solicitand Consiliului transmiterea dosarului.
(5) In cazul prevazut la alin. (4), persoana care se considera
vatamata si care a depus contestatie la Consiliu nu are obligatia de a
plati taxa de timbru prevazuta la art. 52 alin. (1).
(6) In cazul in care persoana care se considera vatamata
formuleaza contestatie impotriva aceluiasi act al autoritatii
contractante atat la Consiliu, cat si la instanta de judecata, se prezuma
ca aceasta a renuntat la calea administrativ-jurisdictionala.
Art. 5 (1) Termenele procedurale stabilite de prezenta lege
exprimate in zile incep sa curga de la inceputul primei ore a primei
zile a termenului si se incheie la expirarea ultimei ore a ultimei zile a
termenului.
(2) Ziua in cursul careia a fost comunicat un act procedural nu
este luata in calculul termenului. Daca ultima zi a unui termen
exprimat altfel decat in ore este o zi nelucratoare, termenul se incheie
la expirarea ultimei ore a urmatoarei zile lucratoare.
Capitolul II - Notificarea prealabila
Art. 6 (1) Sub sanctiunea respingerii contestatiei ca
inadmisibila, care poate fi invocata si din oficiu, inainte de a se adresa
Consiliului sau instantei de judecata competente, persoana care se
considera vatamata are obligatia sa notifice autoritatea contractanta cu
privire la solicitarea de remediere, in tot sau in parte, a pretinsei
incalcari a legislatiei privind achizitiile publice sau concesiunile, in
termen de:
a) 10 zile, incepand cu ziua urmatoare luarii la cunostinta despre
actul autoritatii contractante considerat nelegal, in cazul in care
valoarea estimata a procedurii de achizitie publica sau de concesiune
este egala sau mai mare decat pragurile valorice in raport de care este
obligatorie transmiterea spre publicare catre Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene a anunturilor de participare, potrivit legislatiei
privind achizitiile publice, legislatiei privind achizitiile sectoriale sau
legislatiei privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii;
b) 5 zile, incepand cu ziua urmatoare luarii la cunostinta despre
actul autoritatii contractante considerat nelegal, in cazul in care
valoarea estimata a procedurii de achizitie publica sau de concesiune
este mai mica decat pragurile valorice in raport de care este
obligatorie transmiterea spre publicare catre Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene a anunturilor de participare, potrivit legislatiei
privind achizitiile publice, legislatiei privind achizitiile sectoriale sau
legislatiei privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii.
(2) Notificarea prealabila se face in scris si contine cel putin
datele de identificare ale persoanei care se considera vatamata,
neregulile sesizate si masurile de remediere pe care le considera
necesare a fi luate, dupa caz.
(3) In cazul in care notificarea prealabila priveste continutul
documentatiei de atribuire, publicata in sistemul electronic de achizitii
publice, denumit in continuare SEAP, data luarii la cunostinta este
data publicarii documentatiei de atribuire.
(4) In termen de 3 zile, calculat incepand cu ziua urmatoare
primirii notificarii prealabile, autoritatea contractanta transmite un
raspuns prin care comunica daca urmeaza sau nu sa adopte masuri de
remediere a pretinsei incalcari.
(5) In cazul in care autoritatea contractanta transmite un raspuns
in sensul ca urmeaza sa adopte masuri de remediere, aceasta are la
dispozitie un termen de 7 zile pentru implementarea efectiva a
acestora. Termenul se calculeaza incepand cu ziua urmatoare
transmiterii raspunsului prevazut la alin.(4).
(6) In cazul procedurilor care se publica in SEAP, masurile
adoptate potrivit alin. (5), inainte de data-limita de depunere a
solicitarilor de participare sau, dupa caz, a ofertelor, se comunica, in
termen de o zi lucratoare de la adoptare, atat persoanei care a notificat
autoritatea contractanta, cat si celorlalti operatori economici implicati
in procedura de atribuire prin publicarea in SEAP.
(7) In cazul procedurilor a caror initiere nu se realizeaza prin
publicare in SEAP, masurile adoptate potrivit alin. (5) se comunica, in
termen de o zi lucratoare de la adoptare, atat persoanei care a notificat
autoritatea contractanta, cat si celorlalti operatori economici implicati
in procedura de atribuire.
(8) Comunicarile prevazute la alin. (7) se realizeaza prin orice
mijloc de comunicare prevazut de legislatia privind achizitiile publice,
legislatia privind achizitiile sectoriale sau legislatia privind
concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii, dupa caz.
(9) Dispozitiile alin. (7) si (8) se aplica si in cazul masurilor de
remediere adoptate dupa data limita de depunere a solicitarilor de
participare sau, dupa caz, a ofertelor.
(10) Sesizarea Consiliului sau a instantei, dupa caz, se poate face
numai dupa indeplinirea procedurii de notificare prealabila.
(11) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) si (10), orice
persoana care se considera vatamata de masurile de remediere
adoptate de autoritatea contractanta potrivit alin. (5) poate depune
contestatie in fata Consiliului sau instantei fara indeplinirea procedurii
de notificare prealabila.
Art. 7 (1) Formularea unei notificari prealabile in termenul
legal de catre persoana care se considera vatamata are ca efect
suspendarea dreptului de incheiere a contractului.
(2) Suspendarea dreptului de incheiere a contractului nu inceteaza
inainte de expirarea unui termen de:
a) cel putin 10 zile, in cazul in care valoarea estimata a procedurii
de achizitie publica, achizitie sectoriala sau de concesiune este egala
sau mai mare decat pragurile valorice in raport de care este obligatorie
transmiterea spre publicare catre Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
a anunturilor de participare, potrivit legislatiei privind achizitiile
publice, legislatiei privind achizitiile sectoriale sau legislatiei privind
concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii, dupa caz;
b) cel putin 5 zile, in cazul in care valoarea estimata a procedurii
de achizitie publica, achizitie sectoriala sau de concesiune este mai
mica decat pragurile valorice in raport de care este obligatorie
transmiterea spre publicare catre Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
a anunturilor de participare, potrivit legislatiei privind achizitiile
publice, legislatiei privind achizitiile sectoriale sau legislatiei privind
concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii, dupa caz.
(3) Termenele prevazute la alin. (2) se calculeaza dupa cum
urmeaza:
a) incepand cu ziua urmatoare luarii la cunostinta a raspunsului
autoritatii contractante in sensul ca nu urmeaza sa revoce actele emise
sau sa adopte masuri de remediere;
b) incepand cu ziua urmatoare implinirii termenului prevazut la
art. 6 alin. (4), cand autoritatea contractanta nu a transmis un raspuns;
c) incepand cu ziua urmatoare implinirii termenului prevazut la
art. 6 alin. (5), cand autoritatea contractanta a transmis un raspuns in
sensul ca urmeaza sa adopte masuri de remediere.
(4) Contractul incheiat cu incalcarea dispozitiilor alin. (2) este
lovit de nulitate absoluta.
(5) In cazul in care, in cadrul aceleiasi proceduri de atribuire,
autoritatea contractanta achizitioneaza produse, servicii sau lucrari
defalcate pe loturi, suspendarea dreptului de incheiere a contractului
potrivit alin. (1) priveste numai loturile pentru care s-a formulat
notificarea prealabila.
Capitolul III - Contestatia formulata pe cale administrativ-jurisdictionala
Sectiunea 1 - Termenul de contestare si efectele contestatiei
Art. 8 (1) Persoana care se considera vatamata de raspunsul
primit la notificarea prealabila sau care nu a primit niciun raspuns in
termenul prevazut la art. 6 alin. (4), precum si oricare persoana care se
considera vatamata de masurile de remediere adoptate de autoritatea
contractanta poate sesiza Consiliul in vederea anularii actului
autoritatii contractante, obligarii acesteia la emiterea unui act sau la
adoptarea de masuri de remediere, precum si pentru recunoasterea
dreptului pretins sau a interesului legitim, in termen de:
a) 10 zile, in cazul in care valoarea estimata a procedurii de
achizitie publica, achizitie sectoriala sau de concesiune este egala sau
mai mare decat pragurile valorice in raport de care este obligatorie
transmiterea spre publicare catre Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
a anunturilor de participare, potrivit legislatiei privind achizitiile
publice, legislatiei privind achizitiile sectoriale sau legislatiei privind
concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii, dupa caz;
b) 5 zile, in cazul in care valoarea estimata a procedurii de
achizitie publica, achizitie sectoriala sau de concesiune este mai mica
decat pragurile valorice in raport de care este obligatorie transmiterea
spre publicare catre Jurnalul Oficial al Uniunii Europene a anunturilor
de participare, potrivit legislatiei privind achizitiile publice, legislatiei
privind achizitiile sectoriale sau legislatiei privind concesiunile de
lucrari si concesiunile de servicii, dupa caz.
(2) Termenul de contestare prevazut la alin. (1) se calculeaza
dupa cum urmeaza:
a) incepand cu ziua urmatoare luarii la cunostinta a raspunsului
autoritatii contractante in sensul ca nu urmeaza sa revoce actele emise
sau sa adopte masuri de remediere;
b) incepand cu ziua urmatoare implinirii termenului prevazut la
art. 6 alin. (4), cand autoritatea contractanta nu a transmis un raspuns;
c) incepand cu ziua urmatoare implinirii termenului prevazut la
art. 6 alin. (5), cand autoritatea contractanta a transmis un raspuns in
sensul ca urmeaza sa adopte masuri de remediere.
Art. 9 (1) Dupa primirea contestatiei, autoritatea contractanta
poate adopta masurile de remediere pe care le considera necesare ca
urmare a contestatiei. Masurile adoptate trebuie comunicate
contestatorului, celorlalti operatori economici implicati in procedura
de atribuire, precum si Consiliului, nu mai tarziu de o zi lucratoare de
la data adoptarii lor. Pentru a fi aduse la cunostinta operatorilor
economici interesati, masurile adoptate inainte de data-limita de
depunere a solicitarilor de participare sau, dupa caz, a ofertelor, se
publica in SEAP.
(2) In cazul procedurilor a caror initiere nu se realizeaza prin
publicare in SEAP, prevederile art. 6 alin. (7) si (8) se aplica in mod
corespunzator.
(3) In situatia in care contestatorul considera ca masurile
adoptate sunt suficiente pentru remedierea actelor invocate ca fiind
nelegale, acesta trimite Consiliului si autoritatii contractante o cerere
de renuntare la contestatie. In acest caz, autoritatea contractanta nu
mai are obligatia de a comunica punctul sau de vedere asupra
contestatiei si celelalte documente necesare solutionarii contestatiei.
(4) Autoritatea contractanta are dreptul de a incheia contractul
numai dupa comunicarea deciziei Consiliului privind solutionarea
contestatiei si cu respectarea termenului de asteptare prevazut pentru
incheierea lui.
(5) Contractul incheiat cu nerespectarea prevederilor alin. (4) este
lovit de nulitate absoluta. Incheierea contractului anterior/ulterior
formularii contestatiei nu impiedica solutionarea acesteia de catre
Consiliu.
(6) In cazul in care, in cadrul aceleiasi proceduri de atribuire,
autoritatea contractanta achizitioneaza produse, servicii sau lucrari
defalcate pe loturi, masurile de remediere adoptate potrivit alin. (1)
privesc numai loturile pentru care s-a depus contestatie.
Sectiunea 2 - Elementele contestatiei
Art. 10 Contestatia se formuleaza in scris si trebuie sa contina
urmatoarele elemente:
a) numele si prenumele, domiciliul sau resedinta, codul de
identificare fiscala al contestatorului persoana fizica ori, dupa caz,
pentru persoanele juridice, denumirea, sediul, codul unic de
inregistrare, numarul de inmatriculare in registrul comertului,
persoanele care le reprezinta si in ce calitate. Se indica si adresa de
posta electronica, numarul de telefon si numarul de fax, dupa caz, la
care poate fi comunicat orice act procedural. Contestatorul care
locuieste in strainatate indica, pentru celeritate, si domiciliul ales sau
resedinta din Romania unde urmeaza sa i se transmita comunicarile
privind solutionarea contestatiei;
b) denumirea si sediul autoritatii contractante;
c) denumirea obiectului contractului, procedura de atribuire
aplicata, dupa caz, numarul si data anuntului de participare din SEAP;
d) precizarea actului atacat al autoritatii contractante;
e) obiectul contestatiei;
f) motivarea in fapt si in drept a contestatiei;
g) mijloacele de proba pe care se sprijina contestatia, in masura in
care este posibil;
h) semnatura contestatorului persoana fizica sau a reprezentantului
persoanei juridice.
Art. 11 (1) In situatia in care Consiliul apreciaza ca in
contestatie nu sunt cuprinse toate informatiile prevazute la art. 10,
acesta cere contestatorului ca, in termen de 3 zile de la instiintare, sa
completeze contestatia. In cazul in care contestatorul nu se
conformeaza obligatiei impuse de Consiliu, contestatia este anulata.
(2) Contestatorul ataseaza la contestatie dovada notificarii
prealabile a autoritatii contractante si copia raspunsului autoritatii
contractante, daca exista, dovada inaintarii contestatiei catre
autoritatea contractanta, copia actului atacat, dupa caz, precum si
mijloacele de proba de care dispune.
(3) Contestatia formulata pe cale administrativ-jurisdictionala nu
se taxeaza.
Sectiunea 3 - Solutionarea contestatiei
Art. 12 (1) Consiliul este competent sa solutioneze
contestatiile cu privire la procedurile de atribuire a contractelor prin
complete specializate constituite potrivit regulamentului de organizare
si functionare aprobat potrivit art. 37 alin. (2).
(2) Contestatiile care nu intra in competenta de solutionare a
Consiliului sunt declinate de acesta, prin decizie, catre instanta de
judecata competenta ori, daca este cazul, catre un alt organ cu
activitate jurisdictionala competent.
(3) Decizia de declinare a competentei Consiliului nu este supusa
niciunei cai de atac, dosarul fiind trimis de indata instantei de judecata
competente ori, daca este cazul, unui alt organ cu activitate
jurisdictionala competent.
Art. 13 (1) Contestatia se solutioneaza de un complet format
din 3 membri ai Consiliului, dintre care unul are calitatea de
presedinte de complet.
(2) In cadrul fiecarui complet, cel putin presedintele acestuia sau
un membru trebuie sa fie licentiat in drept.
(3) Contestatiile care implica informatii clasificate sunt solutionate
de complete formate din membri autorizati in acest sens,
potrivit prevederilor Legii nr. 182/2002 privind protectia informatiilor
clasificate, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 14 (1) Contestatiile se distribuie spre solutionare
completelor in mod aleatoriu, cu aplicarea in mod corespunzator a
prevederilor art. 17 alin. (1) si (2).
(2) In exercitarea atributiilor sale Consiliul, prin completele de
solutionare a contestatiilor, adopta decizii si incheieri.
(3) Completul de solutionare a contestatiei este independent,
hotararile pronuntate fiind bazate pe stricta aplicare si respectare a
legii.
Art. 15 (1) Procedura de solutionare a contestatiilor se
desfasoara cu respectarea principiilor legalitatii, celeritatii,
contradictorialitatii, asigurarii dreptului la aparare, impartialitatii si
independentei activitatii administrativ-jurisdictionale.
(2) Partile au obligatia de a expune situatia de fapt la care se refera
pretentiile si apararile lor in mod corect si complet, fara a denatura sau
omite informatiile care le sunt cunoscute.
Art. 16 (1) Sub sanctiunea respingerii contestatiei ca tardiva,
aceasta se inainteaza atat Consiliului, cat si autoritatii contractante, nu
mai tarziu de expirarea termenului legal de contestare.
(2) In termen de o zi lucratoare de la primirea contestatiei,
autoritatea contractanta are obligatia sa o publice in SEAP, fara a face
referire la datele de identificare cu caracter personal ale
contestatorului.
(3) In cazul procedurilor de atribuire a caror initiere nu se
realizeaza prin publicare in SEAP, prevederile art. 6 alin. (7) si (8) se
aplica in mod corespunzator.
(4) In cazul neindeplinirii obligatiei prevazute la alin. (1), Consiliul
instiinteaza autoritatea contractanta despre existenta contestatiei, iar
autoritatea transmite punctul sau de vedere asupra tardivitatii
contestatiei si eventualele mijloacele de proba in acest sens.
(5) Toate notificarile si actele procedurale se transmit prin posta,
fax si/sau mijloace electronice, cu confirmare de primire.
Art. 17 (1) Pentru a se asigura pronuntarea unei solutii unitare,
contestatiile formulate in cadrul aceleiasi proceduri de atribuire se
solutioneaza astfel:
a) in etapa de pana la data deschiderii ofertelor, sunt solutionate de
acelasi complet;
b) in etapa de dupa data deschiderii ofertelor, sunt solutionate de
acelasi complet, altul decat cel prevazut la lit. a).
(2) In fiecare etapa, contestatiile formulate in cadrul aceleiasi
proceduri sunt conexate.
(3) Pana la solutionarea contestatiei de catre Consiliu, operatorii
economici interesati sa participe la procedura de atribuire, respectiv,
dupa caz, operatorii economici participanti la procedura de atribuire,
pot formula, cu instiintarea partilor cauzei, cerere de interventie
voluntara in litigiu, potrivit prevederilor Legii nr. 134/2010 privind
Codul de procedura civila, republicata, cu modificarile ulterioare, in
termen de 10 zile de la data publicarii in SEAP a faptului ca s-a
formulat contestatie. In cazul prevazut la art. 6 alin. (7), termenul de 10
zile se calculeaza de la data comunicarii faptului ca s-a formulat contestatie.
Art. 18 (1) In termen de 5 zile lucratoare de la data la care a
primit contestatia, autoritatea contractanta are obligatia de a transmite
Consiliului si contestatorului, din oficiu, punctul sau de vedere asupra
contestatiei.
(2) Autoritatea contractata are obligatia de a transmite Consiliului,
in termenul prevazut la alin. (1), o copie a dosarului achizitiei publice,
achizitiei sectoriale sau al concesiunii, precum si dovada inaintarii
punctului de vedere catre contestator si orice documente considerate
edificatoare, cu exceptia anunturilor de participare publicate in SEAP
si a documentatiei de atribuire, atunci cand aceasta este disponibila si
poate fi descarcata direct din SEAP.
(3) Lipsa punctului de vedere nu impiedica solutionarea
contestatiei, in masura in care s-a facut dovada comunicarii acesteia
catre autoritatea contractanta. Lipsa punctului de vedere al autoritatii
contractante atrage decaderea ei din dreptul de a mai propune probe si
de a invoca exceptii, in afara celor de ordine publica, daca legea nu
prevede altfel.
(4) Pentru solutionarea contestatiilor ulterioare privind aceeasi
procedura de atribuire, dosarul achizitiei publice, al achizitiei
sectoriale sau al concesiunii ce trebuie transmis de autoritatea
contractanta cuprinde doar acele documente intocmite sau primite de
aceasta in cadrul procedurii de atribuire care nu au fost deja transmise
Consiliului cu prilejul solutionarii contestatiei/contestatiilor
anterioare.
(5) In cazul in care trimite dosarele catre instanta de judecata ca
urmare a formularii plangerilor si, dupa caz, a dispunerii prin
incheiere a declinarilor, Consiliul va include in dosarele transmise
documentele prevazute la alin. (2) si cele prevazute la alin. (4).
Art. 19 (1) La cerere, partile cauzei au acces la documentele
dosarului constituit la Consiliu, in aceleasi conditii in care se
realizeaza accesul la dosarele constituite la instantele de judecata
potrivit prevederilor Legii nr. 134/2010, republicata, cu modificarile
ulterioare, cu exceptia documentelor pe care operatorii economici le
declara ca fiind confidentiale, intrucat cuprind, fara a se limita la
acestea, secrete tehnice si/sau comerciale, stabilite conform legii, iar
dezvaluirea acestora ar prejudicia interesele legitime ale operatorilor
economici in special in ceea ce priveste secretul comercial si
proprietatea intelectuala. Caracterul confidential trebuie demonstrat
prin orice mijloace de proba.
(2) Accesul la documentele dosarului constituit la Consiliu potrivit
alin. (1) nu este conditionat de accesul la documentele aflate la
autoritatea contractanta potrivit legislatiei privind achizitiile publice
sau legislatiei privind achizitiile sectoriale ori legislatiei privind
concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii.
(3) In sensul alin. (1), documentele sunt marcate sau indicate de
catre ofertanti, in mod explicit si vizibil, ca fiind confidentiale.
Consultarea documentelor confidentiale din oferte este permisa numai
cu acordul scris al respectivilor ofertanti.
Art. 20 (1) In vederea solutionarii contestatiei, Consiliul are
dreptul de a solicita lamuriri partilor, de a administra orice mijloace de
proba permise de lege si de a solicita orice date si documente, in
masura in care acestea sunt relevante in raport cu obiectul contestatiei.
De asemenea, Consiliul are dreptul de a solicita orice date necesare
pentru solutionarea contestatiei si de la alte persoane fizice sau
juridice.
(2) Aplicarea prevederilor alin. (1) nu trebuie sa conduca la
depasirea termenului de solutionare a contestatiei, prevazut la art. 24.
(3) Consiliul, in vederea solutionarii contestatiei, poate solicita
contestatorului informatii si mijloace de proba, altele decat cele
prevazute la art. 10, care trebuie transmise intr-un termen de 5 zile
lucratoare de la data solicitarii. Nedepunerea acestora nu impiedica
solutionarea contestatiei de catre Consiliu.
(4) Autoritatea contractanta are obligatia de a raspunde la orice
solicitare a Consiliului si de a-i transmite acestuia orice documente
care prezinta relevanta pentru solutionarea contestatiei, intr-un
termen care nu poate depasi 5 zile lucratoare de la data primirii
solicitarii.
(5) Nerespectarea prevederilor alin. (4) conduce la imposibilitatea
depunerii ulterioare de catre autoritatea contractanta a documentelor
solicitate, contestatia urmand sa fie solutionata pe baza documentelor
deja depuse la dosar.
Art. 21 (1) Procedura in fata Consiliului este scrisa, iar partile
sunt audiate numai daca acest lucru este considerat necesar de catre
completul de solutionare a contestatiei.
(2) Partile pot fi reprezentate de avocati sau de consilieri juridici si
pot depune concluzii scrise in cursul procedurii. De asemenea, partile
pot solicita sa depuna concluzii oral in fata Consiliului, fara ca prin
aceasta sa fie afectat termenul legal de solutionare a contestatiei,
prevazut la art. 24.
(3) Este inadmisibila prezentarea unor noi motive de contestare
si/sau formularea unor noi capete de cerere pe calea concluziilor scrise
sau orale ori a precizarilor la contestatie ulterior termenului legal de
formulare a acesteia.
Sectiunea 4 - Suspendarea procedurii de atribuire
Art. 22 (1) In cazuri bine justificate si pentru prevenirea unei
pagube iminente, la cererea persoanei interesate, Consiliul poate sa
dispuna prin incheiere, in termen de 3 zile de la primirea cererii,
masura suspendarii procedurii de atribuire sau aplicarii oricarei decizii
luate de autoritatea contractanta, pana la solutionarea contestatiei.
(2) Persoana interesata comunica, concomitent, prin acelasi mijloc
de comunicare utilizat pentru transmiterea catre Consiliu, cererea sa
de suspendare si autoritatii contractante, care are obligatia de a
prezenta Consiliului, de indata, punctul sau de vedere asupra cererii.
Nedepunerea punctului de vedere in termenul de solutionare a cererii
nu impiedica solutionarea acesteia.
(3) Prevederile art. 33 nu sunt aplicabile.
Art. 23 (1) Consiliul solutioneaza cererea de suspendare luand
in considerare consecintele acestei masuri asupra tuturor categoriilor
de interese care ar putea fi lezate, inclusiv asupra interesului public.
(2) Incheierea privind solutionarea cererii de suspendare poate fi
atacata cu plangere la instanta competenta prevazuta la art. 32
alin. (1), in mod separat, in termen de 5 zile de la comunicare.
Sectiunea 5 - Termenul de solutionare a contestatiei
Art. 24 (1) Consiliul solutioneaza pe fond contestatia in termen
de 20 de zile de la data primirii dosarului achizitiei publice, al
achizitiei sectoriale sau al concesiunii, respectiv in termen de 10 zile
in situatia incidentei unei exceptii care impiedica analiza pe fond a
contestatiei.
(2) In cazuri temeinic justificate, termenul de solutionare a
contestatiei poate fi prelungit cu 10 zile, prelungirea fiind comunicata
autoritatii contractante.
(3) Nerespectarea cu vinovatie a termenului de solutionare a
contestatiei prevazut la alin. (1) constituie abatere disciplinara si se
sanctioneaza conform legii.
Art. 25 (1) Consiliul, prin incheiere, poate suspenda procedura
de solutionare a contestatiei:
a) in situatia in care aceasta depinde in tot sau in parte de existenta
ori inexistenta unui drept care face obiectul unei alte judecati;
b) cand s-a pus in miscare actiunea penala pentru o infractiune
savarsita in legatura cu actul atacat de contestator.
(2) Suspendarea procedurii de solutionare a contestatiei produce
efecte pana la ramanerea definitiva a hotararii in cauza care a provocat
suspendarea.
(3) Consiliul poate reveni motivat asupra suspendarii, daca se
constata ca partea care a cerut-o nu are un comportament diligent in
cadrul procesului care a determinat suspendarea, tergiversand
solutionarea acestuia, ori daca solutionarea actiunii penale care a
determinat suspendarea dureaza mai mult de un an de la data la care a
intervenit suspendarea, fara a se dispune o solutie in acea cauza.
(4) Incheierea pronuntata potrivit prevederilor alin. (3) se poate
ataca cu plangere, la instanta competenta prevazuta la art. 32 alin. (1),
in mod separat, in termen de 5 zile de la comunicare.
(5) Suspendarea procedurii de solutionare a contestatiei intrerupe
curgerea termenului de solutionare prevazut la art. 24 alin. (1). De la
reluarea solutionarii curge un nou termen.
Sectiunea 6 - Solutiile pe care le poate pronunta Consiliul
Art. 26 (1) Consiliul se pronunta mai intai asupra exceptiilor
de procedura si de fond, iar cand constata ca acestea sunt intemeiate,
nu mai procedeaza la analiza pe fond a cauzei.
(2) Consiliul examineaza din punctul de vedere al legalitatii si
temeiniciei actul atacat si poate:
a) pronunta o decizie prin care il anuleaza in tot sau in parte;
b) obliga autoritatea contractanta sa emita un act;
c) dispune orice alta masura, in afara celor prevazute la lit. a) si b),
necesara pentru remedierea actelor ce afecteaza procedura de atribuire.
(3) In cazul in care Consiliul dispune modificarea/eliminarea unor
specificatii tehnice din caietul de sarcini ori din alte documente emise
in legatura cu procedura de atribuire, autoritatea contractanta are
obligatia de a anula procedura de atribuire doar in conditiile in care nu
poate lua nicio alta masura de remediere sau masura ar afecta
principiile prevazute de legislatia in materia achizitiilor publice,
achizitiilor sectoriale sau concesiunilor.
(4) In situatia in care, in cursul solutionarii contestatiei, Consiliul
apreciaza ca, in afara de actele atacate de contestator, exista alte acte
care incalca prevederile legislatiei in materia achizitiilor publice,
achizitiilor sectoriale sau concesiunilor, dupa caz, si la care nu s-a
facut referire in contestatie, sesizeaza atat Agentia Nationala pentru
Achizitii Publice, denumita in continuare ANAP, si Curtea de Conturi
si transmite in acest sens toate datele si/sau documentele relevante in
sustinerea sesizarii, cat si autoritatea contractanta.
(5) In cazul in care admite contestatia si dispune luarea de masuri
de remediere, Consiliul precizeaza si termenul in care acestea trebuie
aduse la indeplinire de catre autoritatea contractanta, care nu va fi mai
scurt decat termenul de exercitare a caii de atac impotriva deciziei
Consiliului.
(6) Consiliul poate respinge contestatia ca fiind nefondata, tardiva,
lipsita de interes, lipsita de obiect, introdusa de o persoana fara calitate
sau de o persoana care nu are calitatea de reprezentant, precum si pe
orice alta exceptie de procedura sau de fond, care impiedica
solutionarea pe fond a contestatiei.
(7) In cazul admiterii contestatiei, daca se constata ca nu pot fi
dispuse masuri de remediere care sa permita continuarea legala a
procedurii de atribuire, Consiliul dispune anularea procedurii de
atribuire.
(8) Consiliul poate lua act, oricand in cursul solutionarii
contestatiei, de renuntarea la aceasta de catre contestator.
(9) Consiliul poate obliga, la cerere, partea in culpa, la plata
cheltuielilor efectuate pentru solutionarea contestatiei. Cuantumul,
detalierea si documentele doveditoare ale cheltuielilor efectuate sunt
prezentate in cerere, care trebuie depusa inainte de pronuntarea
deciziei de solutionare a contestatiei.
(10) Consiliul nu poate decide atribuirea contractului catre un
anumit operator economic.
(11) Consiliul are obligatia de a motiva in mod clar, fara echivoc,
deciziile/incheierile adoptate.
Art. 27 (1) Hotararea prin care contestatia este solutionata de
catre Consiliu sau prin care acesta se dezinvesteste fara a solutiona
contestatia pe fond se numeste decizie.
(2) Toate celelalte hotarari pronuntate de Consiliu se
numesc incheieri, cu exceptia celor de unificare a practicii
administrativ-jurisdictionale.
(3) Hotararile Consiliului privind modul de solutionare a
contestatiei se adopta cu votul majoritatii membrilor completului. In
acest sens, se intocmeste o minuta semnata de membrii completului.
Opinia separata sau concurenta a unui membru al completului se
consemneaza in cadrul deciziei emise, precum si in minuta. Membrii
completului nu au dreptul de a se abtine de la vot.
(4) Solutia se consemneaza intr-un registru special tinut de
Consiliu.
(5) Hotararea Consiliului cuprinde:
a) partea introductiva in care se va arata numarul dosarului, data,
numele si prenumele, domiciliul sau resedinta, codul de identificare
fiscala al contestatorului persoana fizica, ori, dupa caz, pentru
persoanele juridice, denumirea, sediul lor, codul unic de inregistrare,
numarul de inregistrare in registrul comertului, persoanele care le
reprezinta cu mentionarea calitatii lor, procedura de atribuire in cadrul
careia s-a emis actul atacat;
b) considerentele, in care se arata obiectul contestatiei si sustinerile
pe scurt ale partilor, expunerea situatiei de fapt retinuta de Consiliu pe
baza probelor administrate, motivele de fapt si de drept pe care se
intemeiaza solutia, aratandu-se atat motivele pentru care s-au admis,
cat si cele pentru care s-au inlaturat cererile partilor;
c) dispozitivul, in care se arata numele, prenumele ori, dupa caz,
denumirea partilor, solutia data tuturor cererilor deduse solutionarii si
cuantumul cheltuielilor de judecata acordate.
(6) Daca hotararea s-a dat in folosul mai multor contestatori, se va
arata ceea ce se cuvine fiecaruia si la ce este obligata autoritatea
contractanta.
(7) In partea finala a dispozitivului se arata daca hotararea este
supusa unei cai de atac.
(8) Decizia motivata se comunica in scris partilor, in termen de 3
zile de la pronuntare.
(9) Decizia se publica in termen de 5 zile de la pronuntare pe
pagina de internet a Consiliului, in cadrul buletinului oficial, fara
referire la datele de identificare ale partilor, la datele cu caracter
personal, precum si la informatiile pe care operatorul economic le
precizeaza in oferta sa ca fiind confidentiale potrivit prevederilor
art. 19 alin. (1), clasificate sau protejate de un drept de proprietate
intelectuala.
(10) Deciziile prin care Consiliul dispune luarea de masuri de
remediere sunt inaintate, prin mijloace electronice, saptamanal, catre
ANAP.
(11) Decizia se publica de catre autoritatea contractanta in SEAP in
termen de 5 zile de la data primirii, fara referire la informatiile pe care
operatorul economic le precizeaza in oferta sa ca fiind confidentiale,
clasificate sau protejate de un drept de proprietate intelectuala.
Prevederile art. 76 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil,
republicata, cu modificarile ulterioare, se aplica in mod corespunzator.
Art. 28 (1) Decizia Consiliului este obligatorie pentru partile
cauzei.
(2) Partile pot solicita Consiliului indreptarea, lamurirea sau
completarea hotararii, potrivit prevederilor Legii nr. 134/2010,
republicata, cu modificarile ulterioare, care se aplica in mod
corespunzator.
(3) Consiliul rezolva cererea de indata prin pronuntarea unei
incheieri, care se ataseaza la decizie.
(4) Contractul incheiat cu nerespectarea deciziei Consiliului este
lovit de nulitate absoluta.
(5) In situatia in care se formuleaza plangere impotriva deciziei
Consiliului, autoritatea contractanta are dreptul de a suspenda
aducerea ei la indeplinire si/sau procedura de atribuire pana la
comunicarea de catre instanta a hotararii de solutionare a plangerii.
Capitolul IV - Calea de atac impotriva deciziilor Consiliului
Art. 29 (1) Deciziile Consiliului privind solutionarea
contestatiei pot fi atacate de catre oricare dintre partile cauzei, cu
plangere la instanta de judecata competenta, atat pentru motive de
nelegalitate, cat si de netemeinicie, in termen de 10 zile de la
comunicare.
(2) In calea de atac a plangerii nu se poate schimba cadrul
procesual stabilit in fata Consiliului. De asemenea, nu se pot schimba
calitatea partilor, cauza sau obiectul contestatiei si nici nu se pot
formula pretentii noi.
Art. 30 (1) Plangerea se formuleaza in scris, dispozitiile
privind continutul contestatiei prevazute la art. 10 aplicandu-se in
mod corespunzator.
(2) In plangere, contestatorul nu poate invoca alte motive
impotriva actelor autoritatii contractante decat cele cuprinse in
contestatia adresata Consiliului.
(3) Plangerea se depune la instanta judecatoreasca competenta.
(4) Pentru transmiterea cu celeritate catre instanta competenta a
dosarului care a stat la baza pronuntarii deciziei Consiliului, persoana
care a formulat plangere in fata instantei transmite o copie a plangerii
respective si Consiliului.
(5) Pentru solutionarea plangerii, Consiliul transmite instantei de
judecata dosarul care a stat la baza pronuntarii deciziei, in cel mult
3 zile de la primirea plangerii in original sau in copie, conform
alin. (3), respectiv (4).
Art. 31 (1) Partea care formuleaza plangerea este obligata sa
comunice, in termenul prevazut la art. 29 alin. (1), o copie de pe
aceasta, precum si de pe inscrisurile doveditoare si celeilalte/celorlalte
parti implicate in procedura de contestare in fata Consiliului,
depunand dovada de comunicare in fata instantei pana la primul
termen de judecata.
(2) Intampinarea este obligatorie. Intimatul este obligat sa
comunice instantei de judecata si petentului intampinarea in termen de
5 zile de la primirea plangerii. Nedepunerea intampinarii in termen
atrage decaderea din dreptul de a mai propune probe si invoca exceptii
in afara celor de ordine publica.
(3) Nu se pot depune probe noi, cu exceptia inscrisurilor noi, care
pot fi depuse, sub sanctiunea decaderii, odata cu plangerea, respectiv
odata cu intampinarea.
Art. 32 (1) Instanta competenta sa solutioneze plangerea
formulata impotriva deciziei pronuntate de Consiliu este curtea de
apel, sectia de contencios administrativ si fiscal, in a carei raza
teritoriala se afla sediul autoritatii contractante. Plangerile se
solutioneaza de complete specializate in achizitii publice.
(2) Instanta competenta sa solutioneze plangerea formulata
impotriva deciziei pronuntate de Consiliu privind procedurile de
atribuire de servicii si/sau lucrari aferente infrastructurii de transport
de interes national, astfel cum este definita de legislatia in vigoare,
este Curtea de Apel Bucuresti, Sectia contencios administrativ si
fiscal.
(3) In situatia formularii plangerilor, Consiliul nu are calitate de
parte in proces.
(4) Plangerea este solutionata de urgenta si cu precadere, intr-un
termen ce nu va depasi 45 de zile de la data sesizarii legale a instantei,
in complete specializate in achizitii publice, formate din 3 judecatori.
Art. 33 (1) In cazuri temeinic justificate si pentru prevenirea
unei pagube iminente, instanta poate dispune, la cererea partii
interesate, prin incheiere data cu citarea partilor, suspendarea
procedurii de atribuire si/sau a executarii contractului pana la
solutionarea cauzei. Incheierea este definitiva.
(2) Pentru a dispune suspendarea procedurii de atribuire si/sau a
executarii contractului, partea care o solicita trebuie sa constituie in
prealabil o cautiune, calculata prin raportare la valoarea estimata
a contractului sau la valoarea stabilita a contractului, dupa cum
urmeaza:
a) 2% din valoarea estimata a contractului, daca aceasta este mai
mica decat pragurile valorice pentru care este obligatorie publicarea
anuntului de participare in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, dar
nu mai mult de 35.000 lei;
b) 2% din valoarea stabilita a contractului, daca aceasta este mai
mica decat pragurile valorice pentru care este obligatorie publicarea
anuntului de participare in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, dar
nu mai mult de 88.000 lei;
c) 2% din valoarea estimata a contractului, daca aceasta este egala
sau mai mare decat pragurile valorice pentru care este obligatorie
publicarea anuntului de participare in Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene, dar nu mai mult de 220.000 lei;
d) 2% din valoarea stabilita a contractului, daca aceasta este egala
sau mai mare decat pragurile valorice pentru care este obligatorie
publicarea anuntului de participare in Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene, dar nu mai mult de 880.000 lei.
(3) In cazul unei proceduri de atribuire a acordului-cadru,
prevederile alin. (2) se raporteaza la valoarea estimata a celui mai
mare contract subsecvent ce se intentioneaza a se atribui in baza
acordului-cadru respectiv.
(4) Cautiunea se depune la Trezoreria Statului, la CEC Bank-S.A.
sau la orice alta institutie de credit care efectueaza astfel de operatiuni,
pe numele partii respective, la dispozitia instantei.
(5) La cererea partii care constituie cautiunea si daca autoritatea
contractanta declara in mod expres ca este de acord, cautiunea poate
consta si in instrumente financiare care pot servi ca instrumente de
plata.
(6) La cererea partii care constituie cautiunea, instanta poate
incuviinta, cu acordul expres al autoritatii contractante, prin exceptie
de la prevederile alin. (4) si (5), sa fie adus un garant. In acest caz,
instanta stabileste, cu citarea partilor, un termen la care garantul sa fie
infatisat.
(7) Daca garantul este incuviintat de instanta, el da in fata acesteia
ori prin inscris autentic, depus la dosarul cauzei, o declaratie ca este de
acord sa garanteze pana la nivelul cautiunii.
(8) Cel care a depus cautiunea in numerar poate cere ulterior ca, in
conditiile stabilite de prezentul articol, suma in numerar sa fie
inlocuita cu alte bunuri ori prin aducerea unui garant. In acest caz,
dispozitiile alin. (1) raman aplicabile.
(9) Cautiunea depusa se restituie, la cerere, dupa solutionarea prin
hotarare definitiva a plangerii, respectiv dupa incetarea efectelor
suspendarii procedurii de atribuire si/sau a executarii contractului.
(10) Cautiunea se restituie celui care a depus-o dupa trecerea unui
termen de 30 de zile, de la data ramanerii definitive a hotararii, si
numai daca si in masura in care autoritatea contractanta nu a formulat
cerere pentru plata despagubirii cuvenite pana la implinirea acestui
termen sau, dupa caz, de la data incetarii efectelor suspendarii
procedurii de atribuire si/sau a executarii contractului. Cautiunea se
restituie de indata daca autoritatea contractanta declara in mod expres
ca nu urmareste obligarea celui care a depus-o la despagubiri pentru
prejudiciile cauzate prin incuviintarea masurii pentru care aceasta s-a
depus.
(11) Instanta se pronunta asupra cererii de restituire a cautiunii cu
citarea partilor, printr-o incheiere supusa numai recursului la instanta
ierarhic superioara. Recursul este suspensiv de executare.
(12) Daca cererea de suspendare pentru care s-a depus cautiunea a
fost respinsa, instanta dispune din oficiu si restituirea cautiunii.
(13) Instanta solutioneaza cererea de suspendare luand in
considerare consecintele probabile ale acesteia asupra tuturor
categoriilor de interese ce ar putea fi lezate, inclusiv asupra interesului
public. Instanta poate sa nu dispuna masura prevazuta la alin. (1) in
cazul in care consecintele negative ale acesteia ar putea fi mai mari
decat beneficiile ei. Hotararea de a nu dispune suspendarea procedurii
de atribuire si/sau executarii contractului nu trebuie sa prejudicieze
niciun alt drept al persoanei care a inaintat cererea prevazuta la alin. (1).
Art. 34 (1) Instanta, admitand plangerea, modifica decizia
Consiliului, dispunand, dupa caz:
a) anularea in tot sau in parte a actului autoritatii contractante;
b) obligarea la emiterea actului de catre autoritatea contractanta;
c) indeplinirea unei obligatii de catre autoritatea contractanta,
inclusiv eliminarea oricaror specificatii tehnice, economice sau
financiare discriminatorii din anuntul de participare, din documentatia
de atribuire sau din alte documente emise in legatura cu procedura de
atribuire;
d) orice alte masuri necesare remedierii incalcarii dispozitiilor
legale in materia achizitiilor publice, achizitiilor sectoriale sau
concesiunilor.
(2) Instanta, sesizata cu o plangere impotriva unei decizii prin care
Consiliul a solutionat contestatia prin solutionarea unei exceptii
procesuale, admitand plangerea, desfiinteaza decizia respectiva si
retine cauza spre judecare pe fond, cu luarea in considerare a
motivelor care au determinat desfiintarea deciziei.
(3) In situatia in care instanta admite plangerea, modifica decizia
Consiliului si constata ca actul autoritatii contractante a fost emis
cu incalcarea prevederilor legislatiei in materia achizitiilor publice,
achizitiilor sectoriale sau concesiunilor, iar contractul a fost
incheiat inainte de comunicarea deciziei de catre Consiliu, dispozitiile
art. 58-61 se aplica in mod corespunzator.
(4) In cazul in care Consiliul a analizat doar o parte dintre motivele
invocate in contestatie, iar instanta considera ca plangerea impotriva
deciziei Consiliului este intemeiata, admitand plangerea, retine cauza
spre judecare pe fond, analizand motivele de contestatie ce nu au
format obiectul analizei Consiliului.
(5) Instanta poate respinge plangerea pe fond sau prin solutionarea
unei exceptii procesuale.
Art. 35 (1) In cazuri justificate, daca instanta nu ia hotararea de
indata, poate dispune amanarea pronuntarii pentru un termen de 5 zile.
(2) Hotararea prin care instanta solutioneaza plangerea este
definitiva.
(3) Hotararea motivata se redacteaza intr-un termen de 7 zile de la
pronuntare si se comunica de indata partilor in cauza.
(4) Dupa solutionarea plangerii de catre instanta, dosarul cauzei se
restituie de aceasta Consiliului, impreuna cu o copie a hotararii
motivate.
(5) Hotararea motivata pronuntata de instanta este inaintata, in
copie, in termen de 15 zile de la data redactarii, ANAP, care o publica
in SEAP, fara referire la datele de identificare ale partilor, la datele cu
caracter personal, precum si la acele informatii pe care operatorul
economic le precizeaza ca fiind confidentiale, clasificate sau protejate
de un drept de proprietate intelectuala. Prevederile art. 76 din
Legea nr. 287/2009, republicata, cu modificarile ulterioare, se aplica
in mod corespunzator.
Art. 36 (1) Plangerea formulata impotriva deciziei pronuntate de
Consiliu se taxeaza cu 50% din valoarea taxelor de timbru prevazute
la art. 56 alin. (1) si/sau (2), dupa caz.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in cazul in care
procedura de atribuire este organizata pe loturi, taxele de timbru se
raporteaza la valoarea estimata a fiecarui lot contestat.
(3) Sunt scutite de taxa judiciara de timbru prevazuta la alin. (1)
plangerile formulate de autoritatile contractante.
(4) Prevederile art. 56 alin. (4) sunt aplicabile in mod
corespunzator.
Capitolul V - Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor
Sectiunea 1 - Organizare si functionare
Art. 37 (1) Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor,
denumit in continuare Consiliul, este organism independent cu
activitate administrativ-jurisdictionala.
(2) Consiliul are personalitate juridica si functioneaza conform
prezentei legi, pe baza propriului regulament de organizare si
functionare, care se aproba cu majoritate absoluta prin hotarare a
plenului Consiliului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
(3) In activitatea sa, Consiliul se supune numai legii, iar sedintele
plenului Consiliului sunt legal constituite in prezenta majoritatii
membrilor acestuia.
(4) In ceea ce priveste deciziile sale, Consiliul este independent si
nu este subordonat niciunei autoritati sau institutii publice.
Art. 38 (1) Consiliul este condus de un presedinte, ales dintre
membrii sai.
(2) In aplicarea prevederilor alin. (1), membrii Consiliului, reuniti
in plen, aleg presedintele prin vot secret, cu majoritate absoluta.
(3) Presedintele este ales pe o perioada de 3 ani, cu posibilitatea
reinnoirii o singura data a mandatului.
(4) In exercitarea atributiilor sale, presedintele Consiliului emite
ordine.
Art. 39 In activitatea sa, presedintele Consiliului este ajutat de
un colegiu format din 3 membri ai Consiliului, alesi pentru un mandat
de 3 ani, prin vot secret, cu majoritate absoluta, dintre cei care si-au
exprimat intentia de a candida. Numarul de mandate nu este limitat.
Art. 40 (1) Presedintele reprezinta Consiliul si il angajeaza
patrimonial prin semnatura sa, in calitate de ordonator principal de
credite, in raporturile cu tertii.
(2) Atributiile presedintelui si ale colegiului, precum si structura
organizatorica si statul de functii ale Consiliului, se stabilesc in
regulamentul de organizare si functionare, aprobat conform art. 37
alin. (2).
Art. 41 (1) Presedintele Consiliului are obligatia de a intocmi
un raport de activitate anual, pe care il prezinta Parlamentului pana la
data de 31 martie a anului urmator, in vederea evaluarii activitatii
Consiliului.
(2) Procedura de evaluare vizeaza exclusiv activitatea
administrativa si organizatorica.
Art. 42 (1) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale
Consiliului se asigura de la bugetul de stat, presedintele Consiliului
avand calitatea de ordonator principal de credite. Guvernul Romaniei
are obligatia sa prevada in proiectul bugetului de stat
resursele financiare necesare pentru functionarea si organizarea
Consiliului, precum si pentru perfectionarea profesionala a
salariatilor si organizarea seminariilor de unificare a practicii
administrativ-jurisdictionale.
(2) Sediul Consiliului este in municipiul Bucuresti.
(3) Consiliul utilizeaza un parc propriu de mijloace de transport
dotat cu 3 autoturisme.
Art. 43 (1) Consiliul are drept de a initia si supune aprobarii
proiecte de acte normative in domeniul sau de activitate.
(2) Consiliul avizeaza proiectele de acte normative initiate de alte
autoritati si institutii publice care contin prevederi ce intra in domeniul
sau de activitate.
Sectiunea 2 - Statutul personalului Consiliului
Art. 44 (1) Consiliul are un numar de 36 de membri, precum
si un numar de 64 de persoane cu statut de personal
tehnico-administrativ.
(2) Cel putin jumatate din numarul membrilor Consiliului trebuie
sa fie licentiati in drept, cu o vechime de 9 ani in domeniul juridic.
(3) Presedintele Consiliului trebuie sa fie licentiat in drept, cu o
vechime de cel putin 9 ani in domeniul juridic.
(4) Competentele Consiliului se realizeaza cu respectarea
principiilor independentei si stabilitatii in functie a membrilor sai.
(5) Membrii Consiliului au ca sarcina principala ducerea la
indeplinire a atributiilor date in competenta Consiliului prin prezenta
lege.
Art. 45 (1) Membrii Consiliului sunt selectati prin concurs, fiind
numiti in functie prin decizia prim-ministrului, in conditiile legii.
(2) Membrii Consiliului sunt selectionati pe baza aptitudinilor
profesionale si a bunei reputatii. Candidatii trebuie sa aiba studii
universitare, o vechime de 9 ani in domeniul juridic, economic sau
tehnic, precum si o experienta de cel putin 2 ani in domeniul
achizitiilor publice.
(3) Personalul tehnico-administrativ se incadreaza prin concurs, in
conditiile legii.
(4) Presedintele Consiliului inainteaza prim-ministrului propunerile
de numire a membrilor Consiliului, pentru candidatii declarati admisi
la concurs.
Art. 46 (1) Membrii Consiliului sunt functionari publici cu statut
special, denumiti consilieri de solutionare a contestatiilor in domeniul
achizitiilor publice. Acestia sunt asimilati din punctul de vedere al
salarizarii functiei publice de consilier de concurenta.
(2) Presedintele Consiliului este asimilat din punctul de vedere al
salarizarii functiei de presedinte al Consiliului Concurentei, iar
membrii colegiului sunt asimilati din punctul de vedere al salarizarii
functiei de vicepresedinte al Consiliului Concurentei.
(3) Personalul auxiliar are calitatea de personal contractual si este
salarizat potrivit reglementarilor aplicabile personalului contractual
din cadrul administratiei publice centrale.
(4) Prevederile prezentei legi se completeaza cu dispozitiile
Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu prevederile
Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, in masura in care nu contravin prezentei
reglementari.
(5) Perioada exercitarii functiei publice de consilier de solutionare
a contestatiilor in domeniul achizitiilor publice constituie vechime in
specialitatea avuta in vedere la ocuparea functiei, respectiv juridica,
economica sau tehnica.
(6) Prevederile art. 33 alin. (1) si ale art. 86 din Legea nr. 303/2004
privind statutul judecatorilor si procurorilor, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, se aplica in mod corespunzator
si pentru consilierii de solutionare a contestatiilor in domeniul
achizitiilor publice cu studii juridice, prevazuti la alin. (5).
Art. 47 (1) Membrilor Consiliului le este interzis:
a) sa desfasoare activitati comerciale, direct sau prin persoane
interpuse;
b) sa detina calitatea de asociat sau de membru in organele de
conducere, administrare sau control la societati civile, societati
reglementate de Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, inclusiv banci sau alte institutii
de credit, societati de asigurare sau financiare, companii nationale,
societati nationale sau regii autonome;
c) sa detina calitatea de membru al unui grup de interes economic;
d) sa detina calitatea de membru al unui partid politic si sa
desfasoare sau sa participe la activitati cu caracter politic;
e) sa exercite orice functie/activitate publica sau privata, cu
exceptia functiilor sau activitatii didactice, al cercetarii stiintifice si al
creatiei literar-artistice;
f) sa exercite oricare alte activitati profesionale sau de consultanta.
(2) Membrii Consiliului au obligatia sa depuna declaratiile de
avere si de interese, in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 176/2010
privind integritatea in exercitarea functiilor si demnitatilor publice,
pentru modificarea si completarea Legii nr. 144/2007 privind
infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de
Integritate, precum si pentru modificarea si completarea altor acte
normative, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Membrii Consiliului nu au dreptul de a participa la solutionarea
unei contestatii daca se afla in una dintre situatiile prevazute mai jos,
sub sanctiunea nulitatii deciziei pronuntate:
a) daca acestia, sotul sau ascendentii ori descendentii lor au vreun
interes in solutionarea contestatiei sau cand sunt soti, rude sau afini
pana la al patrulea grad inclusiv cu vreuna dintre parti;
b) daca intre acestia si una dintre parti a fost un proces penal cu
pana la 5 ani inaintea solutionarii cauzei;
c) daca s-au pronuntat public in legatura cu contestatia pe care o
solutioneaza;
d) daca se constata ca au primit de la una dintre parti bunuri
materiale sau promisiuni de bunuri materiale ori altfel de avantaje.
(4) Nulitatea deciziei Consiliului se constata pe calea plangerii
impotriva respectivei decizii, de catre curtea de apel competenta sa
solutioneze plangerea.
(5) Membrii care se afla in situatiile prevazute la alin. (3) au
obligatia de a se abtine de la solutionarea contestatiei. Ei pot fi
recuzati de oricare dintre partile cauzei.
Art. 48 (1) Evaluarea performantelor membrilor Consiliului,
constatarea si sanctionarea abaterilor disciplinare, formarea
profesionala si oricare alte detalii organizatorice sunt reglementate
prin regulamentul de organizare si functionare, aprobat conform
art. 37 alin. (2).
(2) Activitatea de formare profesionala a membrilor Consiliului
este organizata si cu judecatori si procurori, in conditiile legii.
Capitolul VI - Sistemul de remedii judiciar
Sectiunea 1 - Contestatia formulata pe cale judiciara
Art. 49 (1) Pentru solutionarea contestatiei pe cale judiciara,
persoana care se considera vatamata de raspunsul primit la notificarea
prealabila sau care nu a primit niciun raspuns in termenul prevazut la
art. 6 alin. (4), precum si orice persoana care se considera vatamata de
masurile de remediere adoptate de autoritatea contractanta, in sensul
art. 6 alin. (11), se poate adresa instantei de judecata competente,
potrivit prevederilor prezentei legi.
(2) Competenta de solutionare a cauzelor apartine tribunalului in a
carui arie de competenta teritoriala se afla sediul autoritatii
contractante, sectia de contencios administrativ si fiscal, prin complete
specializate in achizitii publice. Contestatia este solutionata de urgenta
si cu precadere, intr-un termen ce nu va depasi 45 de zile de la data
sesizarii legale a instantei, de catre complete specializate in achizitii
publice.
(3) In cazuri bine justificate si pentru prevenirea unei pagube
iminente, instanta, pana la solutionarea fondului cauzei, poate dispune
la cererea partii interesate, prin incheiere motivata, cu citarea partilor,
suspendarea procedurii de atribuire.
(4) Incheierea prevazuta la alin. (3) poate fi atacata cu recurs, in
mod separat, in termen de 5 zile de la comunicare.
(5) Prevederile art. 33 se aplica in mod corespunzator in cazul
solicitarii suspendarii procedurii de atribuire.
(6) Autoritatea contractanta are dreptul de a incheia contractul
numai dupa comunicarea hotararii instantei privind solutionarea
contestatiei si, in orice caz, numai dupa expirarea termenului legal de
asteptare prevazut la art. 59 alin. (1).
(7) Contractul incheiat cu nerespectarea prevederilor alin. (6) este
lovit de nulitate absoluta.
(8) Prevederile privind termenele de contestare si indeplinirea
procedurii de notificare prealabila sunt aplicabile in mod
corespunzator.
Art. 50 (1) Contestatia formulata pe cale judiciara trebuie sa
contina elementele prevazute la art. 10.
(2) Pentru solutionarea cererii, partile sunt citate, conform
normelor privind citarea in procesele urgente, iar paratului i se
comunica copii de pe contestatie si de pe actele care o insotesc. Primul
termen de judecata este de 20 de zile de la data inregistrarii plangerii.
(3) Prevederile art. 200 din Legea nr. 134/2010, republicata, cu
modificarile ulterioare, nu sunt aplicabile in cadrul procedurii de
solutionare a contestatiilor pe cale judiciara prevazuta de prezenta
lege.
(4) Termenele de judecata ulterioare nu pot fi mai mari de 15 zile,
iar durata intregii proceduri nu poate depasi 45 de zile de la data
sesizarii instantei.
(5) Paratul este obligat sa depuna intampinarea in termen de 3 zile
lucratoare de la comunicarea contestatiei, sub sanctiunea decaderii din
dreptul de a mai propune probe si invoca exceptii, in conformitate cu
prevederile Legii nr. 134/2010, republicata, cu modificarile ulterioare.
(6) Reclamantului i se comunica de indata intampinarea depusa de
parat, la care reclamantul este obligat sa depuna raspuns in termen de
3 zile lucratoare de la comunicare.
Art. 51 (1) In cazuri justificate, daca instanta de judecata nu ia
hotararea de indata, poate dispune amanarea pronuntarii pentru un
termen de 5 zile.
(2) Hotararea motivata se redacteaza intr-un termen de 7 zile de la
pronuntare si se comunica de indata partilor in cauza.
(3) Hotararea poate fi atacata cu recurs, in termen de 10 zile de la
comunicare. Recursul se judeca de sectia de contencios administrativ
si fiscal a curtii de apel, in complet specializat in achizitii publice.
(4) Prevederile art. 50 alin. (3) sunt aplicabile in mod
corespunzator.
(5) In cazul admiterii recursului, instanta de recurs rejudeca, in
toate cazurile, litigiul in fond.
(6) Hotararea pronuntata de curtea de apel este definitiva.
Art. 52 (1) Contestatia introdusa la instanta judecatoreasca
competenta se taxeaza conform prevederilor art. 56 alin. (1) si/sau (2),
dupa caz.
(2) Recursul formulat impotriva hotararii de solutionare a
contestatiei se taxeaza cu 50% din taxa prevazuta la art. 56 alin. (1)
si/sau (2), dupa caz.
(3) Sunt scutite de taxa judiciara de timbru prevazuta la alin. (2)
recursurile formulate de autoritatile contractante.
(4) Prevederile art. 56 alin. (4) sunt aplicabile in mod
corespunzator.
Sectiunea 2 - Solutionarea litigiilor in instanta de judecata
Art. 53 (1) Procesele si cererile privind acordarea despagubirilor
pentru repararea prejudiciilor cauzate in cadrul procedurii de atribuire,
precum si cele privind executarea, anularea, nulitatea, rezolutiunea,
rezilierea sau denuntarea unilaterala a contractelor se solutioneaza in
prima instanta, de urgenta si cu precadere, de catre sectia de
contencios administrativ si fiscal a tribunalului in circumscriptia
caruia se afla sediul autoritatii contractante, prin complete specializate
in achizitii publice.
(2) In cazuri temeinic justificate si pentru prevenirea unei pagube
iminente, instanta, pana la solutionarea fondului cauzei, poate dispune,
la cererea partii interesate, prin incheiere motivata, cu citarea partilor,
suspendarea executarii contractului.
(3) Prevederile art. 33 se aplica in mod corespunzator in cazul
solicitarii suspendarii procedurii de atribuire.
(4) Incheierea prevazuta la alin. (2) poate fi atacata cu recurs, in
mod separat, in termen de 5 zile de la comunicare.
(5) Despagubirile pentru prejudiciul cauzat, printr-un act al
autoritatii contractante emis cu incalcarea dispozitiilor legale in
materia achizitiilor publice, achizitiilor sectoriale sau concesiunilor ori
ca urmare a nesolutionarii in termenul legal a unei cereri privind
respectiva procedura de atribuire, se pot acorda numai dupa anularea
actului respectiv ori, dupa caz, dupa luarea oricaror alte masuri de
remediere de catre autoritatea contractanta.
(6) In cazul in care se solicita plata de despagubiri pentru repararea
prejudiciului reprezentand cheltuieli de elaborare a ofertei sau de
participare la procedura de atribuire, persoana vatamata trebuie sa faca
dovada prejudiciului, a incalcarii prevederilor legislatiei privind
achizitiile publice, legislatiei privind achizitiile sectoriale sau
legislatiei privind concesiunile, precum si a faptului ca ar fi avut o
sansa reala de a castiga contractul, iar aceasta a fost compromisa ca
urmare a incalcarii respective.
Art. 54 (1) Cererilor avand ca obiect acordarea despagubirilor
pentru repararea prejudiciilor cauzate in cadrul procedurii de atribuire,
precum si celor privind executarea, anularea, rezolutiunea, rezilierea
sau denuntarea unilaterala a contractelor li se aplica in mod
corespunzator prevederile art. 50.
(2) Cererea reconventionala se introduce in termenul prevazut la
alin. 50 alin. (5).
Art. 55 (1) In cazuri justificate, daca instanta de judecata nu ia
hotararea de indata, poate dispune amanarea pronuntarii pentru un
termen de 5 zile.
(2) Hotararea se redacteaza intr-un termen de 7 zile de la
pronuntare si se comunica de indata partilor in cauza.
(3) Hotararea poate fi atacata cu recurs, in termen de 10 zile de la
comunicare, la sectia contencios administrativ si fiscal a curtii de apel,
care judeca in complet specializat in achizitii publice. Recursul este
solutionat de urgenta si cu precadere, intr-un termen ce nu va depasi
30 de zile de la data sesizarii legale a instantei.
(4) Recursul suspenda executarea si se judeca de urgenta si cu
precadere.
(5) In cazul admiterii recursului, instanta de recurs rejudeca, in
toate cazurile, litigiul in fond.
Art. 56 (1) Cererile introduse la instantele judecatoresti potrivit
prevederilor prezentului capitol se taxeaza dupa cum urmeaza:
a) pana la 450.000 lei inclusiv - 2% din valoarea estimata a
contractului;
b) intre 450.001 lei si 4.500.000 lei inclusiv - 9.000 lei + ,2% din
ceea ce depaseste 450.001 lei;
c) intre 4.500.001 lei si 45.000.000 lei inclusiv - 18.000 lei + ,02% din
ceea ce depaseste 4.500.001 lei;
d) intre 45.000.001 lei si 450.000.000 lei inclusiv - 27.000 lei + ,002% din
ceea ce depaseste 45.000.001 lei;
e) intre 450.000.001 lei si 4.500.000.000 lei inclusiv - 36.000 lei + ,0002%
din ceea ce depaseste 450.000.001 lei;
f) peste 4.500.000.001 lei - 45.000 lei + ,00002% din ceea ce
depaseste 4.500.000.001 lei.
(2) Cererile neevaluabile in bani formulate potrivit prezentei legi si
cele care nu fac obiectul alin. (1) se taxeaza cu 450 lei.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in cazul in care
procedura de atribuire este organizata pe loturi, taxele se raporteaza la
valoarea estimata a fiecarui lot contestat.
(4) Persoana care a formulat cerere potrivit prevederilor
prezentului articol poate beneficia, la cerere, de facilitati sub forma de
reduceri, esalonari sau amanari pentru plata taxelor judiciare de timbru
datorate, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 57 Partile pot conveni ca litigiile in legatura cu
interpretarea, incheierea, executarea, modificarea si incetarea
contractelor sa fie solutionate prin arbitraj.
Sectiunea 3 - Nulitatea contractelor
Art. 58 (1) Orice persoana interesata poate solicita instantei de
judecata constatarea nulitatii absolute a contractului/actului aditional
la acesta incheiat cu incalcarea conditiilor cerute, dupa caz, de
legislatia privind achizitiile publice, legislatia privind achizitiile
sectoriale sau legislatia privind concesiunile de lucrari si concesiunile
de servicii pentru incheierea sa valabila, precum si repunerea partilor
in situatia anterioara.
(2) Instanta de judecata constata nulitatea absoluta totala/partiala a
contractului/actului la aceasta si dispune repunerea partilor in situatia
anterioara, in conformitate cu prevederile art. 1.254 alin. (3) din
Legea nr. 287/2009, republicata, cu modificarile ulterioare, in
urmatoarele cazuri:
a) autoritatea contractanta a atribuit contractul fara sa respecte
obligatiile referitoare la publicarea unui anunt de participare, conform
prevederilor legislatiei privind achizitiile publice, legislatiei privind
achizitiile sectoriale sau legislatiei privind concesiunile de lucrari si
concesiunile de servicii;
b) atunci cand autoritatea contractanta urmareste dobandirea
executiei unei lucrari, a unui serviciu sau a unui produs, fapt care ar
incadra contractul respectiv in categoria contractelor supuse legislatiei
privind achizitiile publice, legislatiei privind achizitiile sectoriale sau
legislatiei privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii,
insa autoritatea contractanta incheie alt tip de contract, cu
nerespectarea procedurii legale de atribuire;
c) contractul/actul aditional la acesta a fost incheiat in conditii mai
putin favorabile decat cele prevazute in propunerile tehnice si/sau
financiare care au constituit oferta declarata castigatoare;
d) nerespectarea criteriilor de calificare si selectie si/sau a
factorilor de evaluare prevazute/prevazuti in cadrul anuntului de
participare care au stat la baza declararii ofertei castigatoare, aceasta
conducand la alterarea rezultatului procedurii, prin anularea sau
diminuarea avantajelor competitive;
e) contractul a fost incheiat inainte de primirea deciziei de
solutionare a contestatiei de catre Consiliu sau de catre instanta sau cu
nerespectarea deciziei de solutionare a contestatiei.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), in cazul in care instanta
considera, dupa analizarea tuturor aspectelor relevante, ca motive
imperative de interes general impun mentinerea efectelor contractului,
aceasta dispune, in schimb, sanctiuni alternative, dupa cum urmeaza:
a) limitarea efectelor contractului, prin reducerea termenului de
executie al acestuia; si/sau
b) aplicarea unei amenzi autoritatii contractante, cuprinsa intre
2% si 15% din valoarea obiectului contractului, cuantumul acesteia
fiind invers proportional cu posibilitatea de a limita efectele
contractului, conform dispozitiilor lit. a).
(4) La aplicarea sanctiunilor alternative prevazute la alin. (3),
instanta are in vedere ca acestea sa fie eficiente, proportionate si
descurajante.
(5) Acordarea de despagubiri nu reprezinta o sanctiune alternativa
adecvata in sensul prevederilor alin. (3).
(6) In cazul incalcarii dispozitiilor privind termenul legal de
asteptare prevazut pentru incheierea contractului, instanta decide,
dupa analizarea tuturor aspectelor relevante, constatarea nulitatii
absolute totale/partiale a contractului/actului aditional la aceasta si
dispune repunerea partilor in situatia anterioara sau, daca este
suficient, dispune sanctiuni alternative, precum cele prevazute la
alin.(3).
Art. 59 (1) In sensul art. 58 alin. (6) termenul legal de asteptare
pentru incheierea contractului nu poate fi mai mic de:
a) 11 zile, incepand cu ziua urmatoare trimiterii deciziei de
atribuire a contractului catre ofertantii/candidatii interesati, prin orice
mijloace de comunicare prevazute de legislatia privind achizitiile
publice, legislatia privind achizitiile sectoriale sau legislatia privind
concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii, in cazul in care
valoarea estimata a procedurii de achizitie publica sau de concesiune
este egala sau mai mare decat pragurile valorice in raport de care este
obligatorie transmiterea spre publicare catre Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene a anunturilor de participare, potrivit legislatiei
privind achizitiile publice, legislatiei privind achizitiile sectoriale sau
legislatiei privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii;
b) 6 zile, incepand cu ziua urmatoare trimiterii deciziei de atribuire
a contractului catre ofertantii/candidatii interesati, prin orice mijloace
de comunicare prevazute de legislatia privind achizitiile publice,
legislatia privind achizitiile sectoriale sau legislatia privind
concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii, in cazul in care
valoarea estimata a procedurii de achizitie publica sau de concesiune
este mai mica decat pragurile valorice in raport de care este
obligatorie transmiterea spre publicare catre Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene a anunturilor de participare, potrivit legislatiei
privind achizitiile publice, legislatiei privind achizitiile sectoriale sau
legislatiei privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in cazul in care
autoritatea contractanta utilizeaza alte mijloace de comunicare decat
cele electronice, termenele se majoreaza cu 5 zile.
(3) Respectarea termenelor prevazute la alin. (1) este facultativa in
urmatoarele cazuri:
a) atunci cand legislatia privind achizitiile publice, legislatia
privind achizitiile sectoriale sau legislatia privind concesiunile de
lucrari si concesiunile de servicii, dupa caz, nu prevede obligativitatea
publicarii unui anunt de participare;
b) atunci cand contractul respectiv urmeaza sa fie incheiat cu un
operator economic care a fost singurul ofertant la respectiva procedura
de atribuire si nu exista alti operatori economici implicati in procedura
de atribuire;
c) atunci cand este atribuit un contract subsecvent unui
acord-cadru sau ca urmare a utilizarii unui sistem dinamic de achizitie.
Art. 60 (1) Cererile prin care se solicita constatarea nulitatii
contractelor se introduc in termen de:
a) 30 de zile, incepand cu ziua urmatoare:
- publicarii anuntului de atribuire a contractului, cu conditia ca
respectivul anunt sa contina justificarea deciziei autoritatii
contractante de a atribui contractul fara publicarea prealabila a unui
anunt de participare in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene;
- informarii de catre autoritatea contractanta a ofertantilor si
candidatilor interesati cu privire la decizia de atribuire a contractului
sau admiterea intr-un sistem dinamic de achizitii, cu conditia ca
informarea sa fie insotita de un rezumat al motivelor pertinente care
au stat la baza deciziei; in situatia in care dezvaluirea anumitor
informatii privind atribuirea contractului sau admiterea intr-un sistem
dinamic de achizitii ar impiedica aplicarea unor dispozitii legale, ar fi
contrara interesului public, ar putea aduce atingere concurentei sau ar
aduce atingere intereselor comerciale legitime ale unui operator
economic, publice sau private, autoritatea contractanta are dreptul de a
nu le comunica;
b) 6 luni, incepand cu data publicarii anuntului de atribuire a
contractului; termenul de 6 luni este un termen de decadere.
(2) Autoritatea contractanta instiinteaza ANAP despre orice actiune
prin care se solicita constatarea nulitatii absolute a contractelor in
termen de 10 zile de la data luarii la cunostinta despre introducerea
actiunii.
Art. 61 (1) Litigiile la care se face referire la art. 58 alin. (1) se
solutioneaza de urgenta si cu precadere de catre sectia contencios
administrativ si fiscal a tribunalului in circumscriptia caruia se afla
sediul reclamantului sau paratului.
(2) Sentinta tribunalului poate fi atacata numai cu recurs, in termen
de 30 de zile de la data comunicarii, la sectia contencios administrativ
si fiscal a curtii de apel, care judeca in complet specializat in achizitii
publice. Recursul este solutionat de urgenta si cu precadere, intr-un
termen care nu va depasi 30 de zile de la data sesizarii legale a
instantei.
(3) Hotararea judecatoreasca prin care a fost admisa actiunea in
constatarea nulitatii absolute si s-a dispus repunerea partilor in situatia
anterioara constituie titlu executoriu.
(4) Responsabil pentru aducerea la indeplinire a hotararii
judecatoresti este conducatorul autoritatii contractante.
(5) Autoritatea contractanta notifica ANAP masurile privind
executarea hotararii judecatoresti ramase definitive.
Capitolul VII - Dispozitii speciale
Art. 62 (1) La nivelul Consiliului se organizeaza intalniri lunare
ale membrilor, in care sunt discutate problemele de drept care au
condus la pronuntarea de solutii diferite in cauze similare. De
asemenea, pot fi discutate aplicarea si interpretarea reglementarilor
nou-aparute.
(2) Problemele de drept prevazute la alin. (1) sunt analizate, in
prealabil, de catre unul sau mai multi membri ai Consiliului
desemnat/desemnati de presedintele acestuia, care prezinta un studiu
asupra acestora, cu referire si la practica la nivelul Consiliului si cea
judiciara nationala si europeana, in care, in mod obligatoriu, isi
expune/isi expun opinia motivata, studiu care se supune dezbaterii
membrilor.
(3) Pentru unificarea practicii administrativ-jurisdictionale,
Consiliul organizeaza semestrial seminarii cu judecatori din cadrul
instantelor judecatoresti si specialisti din cadrul ANAP, precum si alte
categorii de experti.
Art. 63 (1) Presedintele Consiliului sau colegiul, din oficiu ori la
solicitarea oricarui membru al Consiliului, poate convoca plenul
Consiliului pentru emiterea unei hotarari de unificare a practicii sale
administrativ-jurisdictionale.
(2) Prevederile art. 62 alin. (2) se aplica in mod corespunzator,
presedintele desemnand unul sau mai multi raportori, care intocmesc
un raport care include si solutia propusa asupra problemei sesizate si
proiectul hotararii plenului Consiliului.
(3) Sedinta plenului Consiliului se convoaca de presedintele
acestuia, cu cel putin 3 zile inainte de desfasurarea ei. Odata cu
respectiva convocare, fiecare membru primeste o copie a raportului.
(4) Hotararile plenului Consiliului se adopta cu votul majoritatii
absolute a membrilor sai si sunt obligatorii, nerespectarea lor
constituie abatere disciplinara.
(5) Hotararea este redactata si comunicata in scris membrilor
Consiliului, pentru abordarea unitara a problemei care a facut obiectul
dezbaterii.
(6) Aplicarea unitara a dispozitiilor in materia achizitiilor publice,
achizitiilor sectoriale sau concesiunilor constituie criteriu de evaluare
a performantelor individuale profesionale ale membrilor Consiliului.
(7) Hotararile adoptate in conditiile alin. (1)-(5) se publica pe
pagina de internet a Consiliului.
Art. 64 La propunerea presedintelui Consiliului, plenul acestuia
poate institui, prin hotarare adoptata cu votul majoritatii absolute a
membrilor sai, mecanisme suplimentare de asigurare a practicii
unitare la nivelul Consiliului.
Art. 65 (1) ANAP informeaza Consiliul, respectiv instantele de
judecata, ori de cate ori constata existenta unor solutii neunitare in
practica acestuia/acestora privind achizitiile publice, achizitiile
sectoriale sau concesiunile de lucrari si servicii.
(2) Consiliul instiinteaza ANAP ori de cate ori constata deficiente
ale legislatiei privind achizitiile publice, legislatiei privind achizitiile
sectoriale sau legislatiei privind concesiunile de lucrari si concesiunile
de servicii care genereaza interpretari divergente si practica neunitara,
formuland propuneri de imbunatatire ale acestora.
Art. 66 (1) In cazul in care Consiliul constata abordari diferite in
hotararile judecatoresti definitive din cauze similare in materia
achizitiilor publice, achizitiilor sectoriale sau concesiunilor, va sesiza
si transmite Curtii de Apel Bucuresti hotararile judecatoresti
respective, in copie, in vederea declansarii la Inalta Curte de Casatie si
Justitie a procedurii de pronuntare asupra problemelor de drept care au
fost solutionate diferit de instantele judecatoresti, potrivit prevederilor
Legii nr. 134/2010, republicata, cu modificarile ulterioare.
(2) Daca hotararile divergente apartin aceleiasi instante de
judecata, Consiliul poate solicita exprimarea unui punct de vedere
asupra predictibilitatii interpretarii prevederilor legale de catre
respectiva instanta.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) pot fi aplicate si de ANAP.
Art. 67 (1) Exercitarea dreptului de a contesta actele autoritatii
contractante nu ingradeste persoana care se considera vatamata sa
sesizeze ANAP in conformitate cu legislatia privind achizitiile
publice, legislatia privind achizitiile sectoriale sau legislatia privind
concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii.
(2) Masurile care pot fi luate de ANAP ca urmare a sesizarii nu pot
aduce atingere autoritatii de lucru judecat a deciziilor Consiliului si a
hotararilor judecatoresti.
Capitolul VIII - Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 68 Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu prevederile
Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si
completarile ulterioare, ale Legii nr. 134/2010, republicata, cu
modificarile ulterioare, si cu cele ale Legii nr. 287/2009, republicata,
cu modificarile ulterioare, in masura in care prevederile acestora din
urma nu sunt contrare.
Art. 69 (1) Contestatiile/cererile/plangerile aflate in curs de
solutionare la Consiliu/instanta de judecata la data intrarii in vigoare a
prezentei legi continua sa fie solutionate in conditiile si cu procedura
prevazute de legea in vigoare la data la care au fost depuse.
(2) Dispozitiile prezentei legi se aplica numai contestatiilor/cererilor/plangerilor
formulate dupa intrarea ei in vigoare.
(3) Contestatiile depuse, in conditiile legii, la posta, inainte de data
intrarii in vigoare a prezentei legi, raman supuse solutionarii conform
legii in vigoare la data la care au fost depuse, chiar daca sunt
inregistrate la Consiliu/instanta de judecata dupa aceasta data.
(4) Termenele procedurale aflate in curs la data intrarii in vigoare a
prezentei legi raman supuse legii in vigoare la data la care au inceput
sa curga.
Art. 70 (1) Trimiterile din cadrul altor acte normative la
prevederile capitolului IX din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a
contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de
concesiune de servicii, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 3.37/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se
considera facute la dispozitiile corespunzatoare din prezenta lege.
(2) Pana la intrarea in vigoare a regulamentului de organizare si
functionare prevazut la art. 37 alin. (2), dispozitiile Hotararii
Guvernului nr. 1.037/2011 pentru aprobarea Regulamentului de
organizare si functionare al Consiliului National de Solutionare a
Contestatiilor raman aplicabile in masura in care nu contravin
prevederilor prezentei legi.
(3) Consilierii de solutionare a contestatiilor in domeniul
achizitiilor publice numiti prin decizia prim-ministrului, la data intrarii
in vigoare a prezentei legi, sunt numiti de drept consilieri de
solutionare a contestatiilor in domeniul achizitiilor publice prin efectul
prezentei legi.
Art. 71 In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a
prezentei legi, prin hotarare a Guvernului se suplimenteaza numarul
de posturi pentru instantele judecatoresti, in vederea ocuparii unui
numar de 48 de posturi de judecator si 16 posturi de grefier pentru
curtile de apel si, respectiv, 50 de posturi de judecator si 50 de posturi
de grefier pentru tribunale. Posturile de judecator si grefier
suplimentate in baza prezentei legi vor fi repartizate curtilor de apel si,
respectiv, tribunalelor, in functie de numarul de cauze care au ca
obiect cereri ce corespund tipurilor de actiuni prevazute de prezenta
lege. Finantarea se va face din Fondul de rezerva bugetara la
dispozitia Guvernului, pana la proxima rectificare bugetara.
***
Prezenta lege transpune Directiva 89/665/CEE a Consiliului din
21 decembrie 1989 privind coordonarea actelor cu putere de lege si a
actelor administrative privind aplicarea procedurilor care vizeaza
caile de atac fata de atribuirea contractelor de achizitii publice de
produse si a contractelor publice de lucrari, publicata in Jurnalul
Oficial al Comunitatilor Europene seria L nr.395 din 30 decembrie
1989, cu modificarile si completarile ulterioare, si Directiva
92/13/CEE a Consiliului din 25 februarie 1992 privind coordonarea
actelor cu putere de lege si actelor administrative referitoare la
aplicarea normelor comunitare cu privire la procedurile de achizitii
publice ale entitatilor care desfasoara activitati in sectoarele apei,
energiei, transporturilor si telecomunicatiilor, publicata in Jurnalul
Oficial al Comunitatilor Europene seria L nr.76 din 23 martie 1992,
cu modificarile si completarile ulterioare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu
respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|