Legea 101/2014 privind masuri de reglementare a depozitarii semintelor de consum si a regimului certificatelor de depozit pentru acestea. Lege nr. 101/2014
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 516 din 10 iulie 2014
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1 Prezenta lege reglementeaza regimul licentelor de depozit
pentru gestionarea si garantarea integritatii stocurilor de seminte de consum,
precum si regimul de utilizare a certificatelor de depozit pentru semintele de
consum.
Art. 2 Pentru garantarea integritatii semintelor de consum
depozitate, se adopta urmatoarele masuri de reglementare:
a) se instituie un sistem pentru acordarea licentelor de depozit si de
gradare a semintelor de consum;
b) se infiinteaza Registrul special al certificatelor de depozit;
c) se constituie schema de garantare a finantarilor acordate de institutii
de credit si/sau institutii financiare nebancare pe baza certificatelor de
depozit;
d) se constituie Fondul de compensare a certificatelor de depozit.
Art. 3 In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
a) seminte de consum – semintele de cereale, leguminoase boabe,
oleaginoase si alte seminte destinate consumului uman, animal,
industrializarii si comercializarii;
b) depozit – constructia terestra, ansamblul de constructii, inclusiv
silozul, impreuna cu dotarile tehnice aferente, situate intr-o incinta destinata
exclusiv depozitarii semintelor de consum;
c) depozitar – operatorul economic care are in proprietate unul sau
mai multe depozite pentru care detine licenta de depozit si care poate emite
certificate de depozit in conditiile prezentei legi;
d) depozitare – activitatea incluzand operatiunile de receptie, gradare,
conditionare, pastrare si restituire a semintelor de consum;
e) deponent – persoana fizica sau juridica, proprietar al unei cantitati
de seminte de consum pe care o preda direct sau prin reprezentantul sau
autorizat, in vederea depozitarii la un depozitar, pentru care primeste in
schimb unul sau mai multe certificate de depozit;
|
|
f) certificat de depozit – documentul in forma materiala si/sau
electronica, care constituie titlu de credit negociabil, reprezentativ al marfii,
la ordin sau la purtator, care este emis de un depozitar, in nume propriu sau
pe numele unui deponent, in schimbul unei cantitati de seminte de consum
pastrate o perioada determinata intr-un depozit licentiat, completat potrivit
prevederilor prezentei legi si care se inregistreaza atat in Registrul de
evidenta a certificatelor de depozit gestionat de depozitar, cat si in Registrul
special al certificatelor de depozit gestionat de administrator, si care poate fi
transmis, dupa caz, prin gir. Registrul de evidenta a certificatelor de depozit
si Registrul special al certificatelor de depozit se organizeaza pe suport de
hartie si in format electronic. In cazul certificatelor de depozit pe baza
carora s-au acordat finantari de catre institutiile de credit, transmiterea prin
gir se poate face numai cu acordul respectivului finantator si, dupa caz, al
fondurilor de garantare;
g) certificat electronic de depozit – documentul special, avand
caracteristicile enuntate la lit. f), cu exceptia caracterului sau materializat,
menit sa faciliteze tranzactionarea bursiera in cadrul burselor de marfuri a
activului sau suport;
h) activitate de gradare – activitatea profesionala de identificare si
separare, pe criterii de calitate, a loturilor de seminte pentru consum, in
vederea incadrarii acestora in unul dintre gradele prevazute in Manualul de
gradare a semintelor de consum;
i) detinator de certificat de depozit – orice persoana fizica sau juridica
care, in calitate de posesor al certificatului de depozit, poate pretinde
predarea de catre depozitar, la prima cerere, a semintelor de consum
mentionate in certificatul de depozit, in schimbul acestui certificat;
j) licenta de depozit – documentul emis de ministerul de resort care
atesta ca depozitarul indeplineste conditiile tehnice si financiare pentru
depozitare, potrivit prevederilor prezentei legi;
k) pretul mediu de piata al semintelor de consum – pretul format liber,
pe baza cererii si ofertei, respectiv pe baza informatiilor de pret colectate
prin Sistemul Informational pentru Piata Produselor Agricole si Alimentare
(S.I.P.P.A.A) si Bursa Romana de Marfuri si aprobat de catre Comisia
pentru acordarea licentelor de depozit; pretul se stabileste si se actualizeaza
periodic, in functie de evolutia pietei semintelor de consum si se comunica,
de catre Comisia pentru acordarea licentelor de depozit, administratorului,
care asigura informarea publica prin publicarea saptamanala a acestuia pe
site-ul propriu si intr-un ziar de specialitate;
l) punct de receptie a semintelor de consum – locul in care o persoana
fizica sau juridica ori reprezentantul autorizat al acesteia, care are in
proprietate o cantitate de seminte de consum, o preda in vederea depozitarii;
m) administrator – persoana juridica de drept privat constituita
potrivit prevederilor Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, de interes general si cu finantare din
surse proprii, care este desemnata de ministerul de resort cu atributii in
organizarea si gestionarea regimului certificatelor de depozit pe baza
Registrului special al certificatelor de depozit, precum si in verificarea
respectarii de catre depozitari a regimului certificatelor de depozit primite
de la administrator;
n) entitati mandatate – persoanele juridice de drept privat constituite
potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, desemnate de ministerul de resort cu responsabilitati
pentru verificarea si certificarea indeplinirii conditiilor/obligatiilor
financiare si tehnice pentru acordarea licentei de depozit si monitorizarea la
depozitele licentiate a stocurilor de seminte de consum, inclusiv a celor
pentru care s-au emis certificate de depozit si pe seama carora s-au acordat
credite;
o) fond de garantare – institutia financiara nebancara constituita in
conformitate cu Legea nr. 93/2009 privind institutiile financiare nebancare,
cu modificarile si completarile ulterioare, inscrisa in Registrul special al
Bancii Nationale a Romaniei, care are ca obiect de activitate garantarea
creditelor si administrarea schemei de garantare a finantarilor acordate de
institutiile financiare, pe baza certificatelor de depozit;
p) fond de compensare pentru certificatele de depozit – persoana
juridica de drept privat, organizata potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care are ca obiect de
activitate compensarea pierderilor de venituri ale deponentilor, in urma
constatarii indisponibilitatii partiale sau totale a certificatelor de depozit
detinute de respectivii deponenti si care asigura administrarea schemei de
compensare a certificatelor de depozit.
Capitolul II - Licenta de depozit
Art. 4 (1) Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, denumit in
continuare ministerul de resort, reprezinta autoritatea publica responsabila
cu acordarea licentelor de depozit si autorizarea gradatorilor pentru
semintele de consum, in conditiile prezentei legi.
(2) Operatorii economici care au in proprietate unul sau mai multe
depozite autorizate potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 12/2006 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei pe filiera
cerealelor si a produselor procesate din cereale, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 225/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si desfasoara
activitati de depozitare a semintelor de consum, pot solicita in scris,
ministerului de resort, acordarea licentei de depozit.
(3) In vederea acordarii licentei de depozit pentru semintele de
consum se infiinteaza Comisia pentru acordarea licentelor de depozit,
denumita in continuare Comisia, ca organism deliberativ, fara personalitate
juridica.
(4) Comisia are urmatoarele atributii principale:
a) verificarea rapoartelor si a documentatiei aferente primite de la
entitatile mandatate, cu privire la indeplinirea conditiilor/obligatiilor
financiare si tehnice pentru acordarea licentei de depozit;
b) analizarea aplicarii masurilor de remediere a deficientelor
constatate, de suspendare sau anulare a licentei de depozit;
c) prezentarea de propuneri ministerului de resort privind
acordarea/ suspendarea/anularea licentelor de depozit.
(5) Comisia este compusa din 15 membri, dintre care 4 membri sunt
desemnati de ministerul de resort si 11 membri sunt desemnati de asociatiile
profesionale/patronale cu activitate in domeniul productiei, depozitarii,
comercializarii, procesarii semintelor de consum, de bursele de marfuri
autorizate potrivit prevederilor Legii nr. 357/2005 privind bursele de
marfuri, care administreaza o piata pe care se pot tranzactiona certificate de
depozit pentru seminte de consum, de Autoritatea Nationala Sanitara
Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor, precum si de Comisia Nationala
de Gradare a Semintelor de Consum.
(6) Componenta Comisiei se realizeaza in conditii nediscriminatorii
pentru accesul depozitarilor la desfasurarea unei activitati economice, pe
baza de criterii obiective si transparente.
(7) Presedintia comisiei se asigura de catre Ministerul Agriculturii si
Dezvoltarii Rurale.
(8) Regulamentul de organizare si functionare al Comisiei, atributiile
si obligatiile acesteia, precum si componenta nominala se aproba prin ordin
al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
Art. 5 (1) Formularul licentei de depozit are regim special, este
prevazut cu elemente de siguranta si se tipareste in conditiile legii, de catre
Compania Nationala "Imprimeria Nationala” – S.A., la solicitarea
Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.
(2) Formularul-tip al licentelor de depozit este prevazut in normele
metodologice pentru aplicarea prezentei legi.
(3) Sumele necesare pentru tiparire vor fi asigurate din bugetul
Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.
(4) Formularele licentelor de depozit tiparite potrivit prevederilor
art. 3 alin. (7) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 141/2002 privind
reglementarea depozitarii semintelor de consum, regimul certificatelor de
depozit pentru acestea si constituirea Fondului de garantare pentru
certificatele de depozit, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 149/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, existente in
stoc la data intrarii in vigoare a prezentei legi, isi mentin valabilitatea si se
utilizeaza pana la epuizarea stocului.
Art. 6 (1) Licenta de depozit se acorda la cererea operatorului
economic constituit in conditiile legii, pentru fiecare depozit aflat in
proprietate, daca sunt indeplinite conditiile/obligatiile financiare si de
performanta tehnica pentru siguranta alimentelor, gradare si depozitare,
potrivit prevederilor prezentei legi si ale normelor metodologice pentru
aplicarea acesteia.
(2) Verificarea si certificarea indeplinirii conditiilor/obligatiilor
financiare si tehnice pentru acordarea licentei de depozit se realizeaza de
catre entitatile mandatate in acest scop de Ministerul Agriculturii si
Dezvoltarii Rurale si se finalizeaza prin incheierea unui raport, care se
inainteaza Comisiei.
(3) Entitatile mandatate au urmatoarele obligatii principale:
a) verificarea si certificarea indeplinirii conditiilor/obligatiilor
financiare si tehnice pentru acordarea licentei de depozit;
b) monitorizarea permanenta la depozitele licentiate a stocurilor de
seminte de consum, inclusiv a celor pentru care s-au emis certificate de
depozit;
c) intocmirea de rapoarte de verificare si control care se inainteaza
ministerului de resort, administratorului, fondurilor de garantare si
institutiilor de credit sau institutiilor financiare nebancare care au acordat
credite, precum si burselor care detin in portofoliu contracte pe baza de
certificate de depozit.
(4) Aprobarea si desemnarea entitatilor mandatate se fac in conditii
nediscriminatorii, pe baza de criterii obiective si transparente, care se
aproba prin ordin al ministrul agriculturii si dezvoltarii rurale.
(5) Lista entitatilor mandatate de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii
Rurale pentru verificarea si certificarea indeplinirii conditiilor/obligatiilor
financiare si tehnice pentru acordarea licentei de depozit, precum si pentru
monitorizarea permanenta la depozitele licentiate a stocurilor de seminte de
consum, inclusiv a celor pentru care s-au emis certificate de depozit, se
publica pe site-ul ministerului de resort si pe site-urile structurilor teritoriale
din subordine, pentru a se asigura informarea publica a celor interesati.
(6) Costurile generate de desfasurarea actiunilor de verificare si
certificare a indeplinirii conditiilor/obligatiilor financiare si tehnice pentru
acordarea licentei de depozit se suporta de catre depozitar si se stabilesc
prin contractul incheiat intre acesta si oricare dintre entitatile mandatate.
Art. 7 Licenta de depozit se elibereaza fara perceperea de taxe.
Art. 8 Licenta de depozit este valabila pe o perioada nelimitata,
daca sunt respectate conditiile tehnice si financiare pentru depozitare, care
au condus la acordarea acesteia, potrivit prevederilor prezentei legi.
Art. 9 Dispozitiile art. 8 se aplica si licentelor de depozit emise
potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 141/2002,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 149/2003, cu
modificarile si completarile ulterioare, la cererea scrisa a detinatorilor
acestora, daca sunt respectate prevederile prezentei legi si ale normelor
metodologice de aplicare a acesteia.
Art. 10 (1) Pe perioada de valabilitate a licentei de depozit este
obligatorie atat verificarea permanenta a modului in care depozitarul
respecta conditiile/obligatiile care au dus la acordarea licentei de depozit,
cat si monitorizarea stocurilor de seminte de consum, inclusiv a celor pentru
care s-au emis certificate de depozit si pe seama carora s-au acordat credite.
(2) Verificarile se realizeaza de entitatile mandatate in acest scop de
catre Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, in conformitate cu
prevederile art.6.
(3) Verificarile se desfasoara lunar sau ori de cate ori este necesar, iar
rezultatele verificarilor se consemneaza in rapoarte care se inainteaza
ministerului de resort, Comisiei, fondurilor de garantare si institutiilor de
credit sau institutiilor financiare nebancare care au acordat credite, precum
si burselor care detin in portofoliu contracte pe baza de certificate de
depozit.
(4) Pe baza concluziilor si propunerilor cuprinse in rapoartele
intocmite ca urmare a verificarilor, Comisia analizeaza aplicarea masurilor
de remediere a deficientelor constatate, de suspendare sau anulare a licentei
de depozit, dupa caz.
(5) Situatiile si conditiile de suspendare sau anulare a licentei de
depozit, procedurile privind depunerea contestatiilor la deciziile Comisiei si
modul de solutionare a acestora se stabilesc prin normele metodologice de
aplicare a prezentei legi.
(6) In termen de maximum 45 de zile de la primirea rapoartelor
prevazute la alin. (3), Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale dispune
efectuarea de controale la depozitele licentiate, mentionate in aceste
rapoarte, cu privire la exercitarea si conformitatea datelor din rapoarte cu
situatia din teren, care se efectueaza de personalul cu atributii in inspectii
tehnice in domeniul depozitarii semintelor de consum.
(7) In cazul in care se constata incalcarea prevederilor prezentei legi in
activitatea entitatilor mandatate, ministerul de resort retrage aprobarea si
desemnarea acestora si sesizeaza organele in drept cu privire la cele
constatate.
Art. 11 (1) Pe baza rapoartelor prevazute la art. 10 si a punctului de
vedere exprimat in scris Comisiei de catre depozitarul in cauza, Comisia
propune ministerului de resort mentinerea/suspendarea/anularea licentei de
depozit, in conditiile prevazute prin normele metodologice de aplicare a
prezentei legi.
(2) Decizia finala, privitoare la suspendarea/anularea unei licente de
depozit, se comunica, de catre Comisie atat depozitarului in cauza, cat si
tuturor partilor implicate, respectiv administratorului, fondurilor de
garantare si institutiilor de credit sau institutiilor financiare nebancare.
(3) Pe perioada suspendarii sau in cazul anularii licentei de depozit,
depozitarul va exercita toate obligatiile unui depozitar diligent pentru toate
cantitatile de seminte de consum pentru care s-au emis certificate de depozit
si se afla in circulatie la data suspendarii/anularii licentei de depozit.
Art. 12 Depozitarul poate solicita retragerea propriei licente de
depozit printr-o cerere scrisa, inaintata Comisiei pentru acordarea licentelor
de depozit, in conditiile stabilite de normele metodologice pentru aplicarea
prezentei legi.
Art. 13 (1) Depozitarul are obligatia:
a) sa puna la dispozitia administratorului certificatele de depozit
neutilizate si neinscrise in Registrul de evidenta a certificatelor de depozit,
in termen de maximum 5 zile lucratoare de la data comunicarii Comisiei
privind suspendarea/anularea licentei de depozit sau de la data expirarii
acesteia;
b) sa comunice administratorului, pe suport de hartie si in format
electronic, lista certificatelor de depozit anulate ca urmare a restituirii
semintelor de consum deponentilor, inscrisa in Registrul special al
certificatelor de depozit, in termen de maximum 3 zile lucratoare de la data
anularii acestora;
c) sa comunice administratorului, pe suport de hartie si in format
electronic, situatia detaliata a certificatelor de depozit valide, aflate in
circulatie/gajate la institutii de credit sau institutii financiare nebancare, in
termen de maximum 5 zile lucratoare de la data comunicarii Comisiei
privind suspendarea/anularea licentei de depozit sau de la data expirarii
acesteia.
(2) Nerespectarea dispozitiilor alin. (1) lit. a) si b) atrage anularea, de
catre administrator, a tuturor certificatelor de depozit puse la dispozitia
respectivului depozitar si publicarea seriei si numarului certificatelor astfel
anulate intr-un ziar de larga circulatie si pe site-ul administratorului.
Capitolul III - Depozitarea semintelor de consum
Art. 14 (1) Depozitarea semintelor de consum se face pe baza
contractului de depozit, care se incheie intre depozitar si deponent.
(2) In situatia in care depozitarul are si calitatea de deponent, acesta se
subroga in drepturile si obligatiile prevazute de prezenta lege si are obligatia
sa intocmeasca documente de gestiune contabila care atesta existenta, in
depozitele licentiate, a stocului de seminte de consum proprii, pentru care
completeaza certificate de depozit, atat la data emiterii certificatelor, cat si
lunar, pe perioada de valabilitate a acestora.
(3) Depozitarii asigura conditiile necesare pentru informarea publica
cu privire la tarifele de depozitare percepute, prin afisarea si actualizarea
listelor cu acestea la fiecare depozit licentiat.
(4) Plata serviciilor prestate in baza contractului de prestari servicii
depozitare se face in bani sau in natura; pentru plata in natura,
contravaloarea se calculeaza la pretul mediu de piata al produsului, valabil
in momentul efectuarii platii.
Art. 15 (1) Fiecare depozitar este obligat sa incheie contracte atat
pentru asigurarea bunurilor, respectiv pentru spatiile de depozitare si
constructiile aferente acestora, aflate in proprietate, cat si pentru semintele
de consum depozitate in aceste spatii, in conformitate cu prevederile
Codului Civil.
(2) Politele de asigurare se incheie pentru minimum urmatoarele
perioade:
a) de valabilitate a licentei de depozit, in cazul spatiilor de depozitare
si al constructiilor aferente licentiate;
b) de valabilitate a certificatelor de depozit emise, pentru cantitatile de
seminte de consum depozitate.
(3) Politele se incheie separat, pentru spatiile de depozitare si
constructiile aferente acestora, respectiv pentru semintele de consum
depozitate aferente certificatelor de depozit eliberate, cel putin pentru
urmatoarele riscuri: de incendiu, trasnet, explozie, cutremur, inundatie,
vandalism, furt, management, prabusire si/sau alunecare de teren.
(4) Depozitarul este obligat sa achite primele de asigurare, in numarul
si cuantumul stipulate prin politele de asigurare.
(5) In situatia in care depozitarul are si calitatea de deponent, dreptul
de despagubiri rezultate din contractul de asigurare a semintelor de consum
pentru care s-au eliberat certificate de depozit si care au fost utilizate pentru
obtinerea unui credit va fi transmis integral finantatorului.
(6) In toate celelalte cazuri, despagubirile incasate de depozitari pe
seama contractelor de asigurare a semintelor de consum se utilizeaza in
integralitate pentru plata contravalorii semintelor depuse de catre deponenti.
Art. 16 (1) Depozitarul va pastra semintele de consum separat, in
functie de gradul inregistrat pentru fiecare certificat de depozit emis, astfel
incat restituirea sa se faca in limitele de calitate corespunzatoare gradului
atribuit la receptie.
(2) Pe perioada depozitarii semintelor de consum, scazamintele si
perisabilitatea se stabilesc prin normele metodologice la prezenta lege.
Art. 17 La solicitarea deponentilor, depozitarul poate sa incheie
contracte de depozit si/sau achizitie de seminte de consum si sa accepte in
mod nediscriminatoriu cantitatile de seminte de consum aduse ulterior spre
depozitare/vanzare pe baza acestor contracte, in conditiile prevazute in
manualul de gradare, pana la capacitatea maxima pentru care s-a acordat
licenta de depozit.
Capitolul IV - Sistemul national de gradare a semintelor de consum
Art. 18 (1) Activitatea de gradare a semintelor de consum este
organizata in cadrul Sistemului national de gradare a semintelor de consum,
care este condus si gestionat de catre Comisia Nationala de Gradare a
Semintelor de Consum.
(2) Comisia Nationala de Gradare a Semintelor de Consum este
persoana juridica, fara scop lucrativ, de interes general si de utilitate
publica, cu finantare din surse proprii, formata din reprezentanti ai
ministerului de resort, ai Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru
Siguranta Alimentelor, ai patronatelor si ai organizatiilor profesionale pe
produs sau grupe de produse in domeniul productiei, depozitarii, procesarii,
comercializarii si standardizarii semintelor de consum.
Art. 19 (1) Gradarea semintelor de consum se efectueaza de catre
gradatori autorizati prin acordarea unei licente de gradator, in conformitate
cu prevederile Sistemului national de gradare a semintelor de consum.
(2) Gradatorii pot avea si calitatea de angajati ai societatilor
reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, care se ocupa cu activitatea de depozitare,
comercializare sau procesare a semintelor de consum.
(3) Gradarea semintelor de consum proprietate a depozitarului licentiat
se face de catre un gradator care nu are calitatea de salariat al acestuia.
Art. 20 (1) Gradarea se efectueaza la toate punctele de receptie a
semintelor de consum.
(2) Manualul de gradare a semintelor de consum se aproba si poate fi
modificat sau completat, la propunerea Comisiei Nationale de Gradare a
Semintelor de Consum, prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii
rurale.
Capitolul V - Regimul certificatelor de depozit pentru seminte de consum
Art. 21 Pentru semintele de consum aflate in depozite care detin
licente de depozit, depozitarii pot solicita eliberarea de certificate de
depozit.
Art. 22 (1) Organizarea si gestionarea regimului de evidenta a
certificatelor de depozit pentru seminte de consum se asigura de un
administrator desemnat de ministerul de resort.
(2) Desemnarea administratorului se face in conditii nediscriminatorii,
pe baza de criterii riguroase de eligibilitate, obiective si transparente, care se
aproba prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale, la
propunerea Comisiei.
(3) Administratorul are urmatoarele obligatii principale:
a) organizarea si gestionarea regimului de evidenta a certificatelor de
depozit tiparite si distribuite depozitarilor, pe baza Registrului special al
certificatelor de depozit;
b) verificarea la depozitari a respectarii regimului certificatelor de
depozit emise;
c) asigurarea necesarului de formulare de certificate de depozit;
d) aplicarea tuturor masurilor stabilite pentru acesta de prezenta lege.
(4) Nerespectarea obligatiilor prevazute la alin. (3) sau falsul si uzul
de fals in exercitarea acestor obligatii atrage raspunderea civila si/sau penala
a administratorului.
(5) Cheltuielile administratorului, generate de activitatile privind
organizarea si gestionarea regimului de evidenta a certificatelor de depozit
pe baza Registrului special al certificatelor de depozit, precum si de
verificarea la depozitari a respectarii regimului certificatelor de depozit se
suporta din surse proprii si/sau din contributiile platite de depozitarii
licentiati.
(6) Contributiile se stabilesc in cota procentuala raportata la valoarea
de piata a semintelor de consum pentru care s-au emis certificate de depozit,
calculata pe baza pretului mediu de piata al semintelor de consum si sunt
prevazute in contractul incheiat intre administrator si depozitarul care
solicita certificate de depozit.
Art. 23 (1) Certificatul de depozit in forma materiala constituie titlu
de credit negociabil reprezentativ al marfii, la ordin sau la purtator,
transmisibil, fara limite sau restrictii, in lipsa de stipulatie contrara, inserata
in titlu, la cererea detinatorului de certificat de depozit.
(2) Certificatul de depozit este titlu executoriu atat pentru valoarea
semintelor de consum depozitate pentru care a fost emis, cat si pentru
sumele si dobanzile garantate cu acesta.
Art. 24 (1) Certificatul de depozit in forma materiala este emis sub
forma unui document cu regim special, tiparit contra cost de Compania
Nationala "Imprimeria Nationala” – S.A., pus la dispozitia depozitarilor
licentiati de administrator.
(2) Demersurile pentru tiparirea certificatelor de depozit si
responsabilitatea evidentei acestora, precum si a Registrului special al
certificatelor de depozit revin administratorului.
(3) Depozitarul este obligat sa elibereze deponentului certificatul de
depozit, completat potrivit normelor metodologice de aplicare a
prevederilor prezentei legi.
Art. 25 (1) Formularul-tip al certificatelor de depozit este prevazut
in normele metodologice pentru aplicarea prezentei legi.
(2) Certificatul de depozit emis in conformitate cu prevederile
prezentei legi trebuie sa contina, sub sanctiunea nulitatii, urmatoarele
mentiuni:
a) seria si numarul certificatului de depozit;
b) denumirea si sediul depozitarului, numarul licentei de depozit,
codul unic de inregistrare, adresa depozitarului;
c) date pentru identificarea deponentului si semnatura lui;
d) data emiterii certificatului de depozit si perioada depozitarii
semintelor de consum;
e) denumirea semintelor de consum si cantitate predata;
f) tipul, anul recoltei, clasa si gradul semintelor de consum predate;
g) tariful serviciilor prestate si, unde este cazul, valoarea serviciilor
platite in avans;
h) semnatura si stampila depozitarului;
i) o sectiune destinata transmiterii dreptului asupra acestuia, precum si
pentru constituirea garantiei reale mobiliare asupra semintelor de consum
depozitate.
(3) Formularele certificatelor de depozit tiparite potrivit prevederilor
art. 25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 141/2002, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 149/2003, cu modificarile si
completarile ulterioare, existente in stoc la data intrarii in vigoare a
prezentei legi, isi mentin valabilitatea si se utilizeaza pana la epuizarea
stocului.
Art. 26 (1) Regimul de functionare, transmitere si valorificare a
certificatului electronic de depozit se propune de catre Ministerul
Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, prin consultarea institutiilor specializate
in materia inregistrarii, tranzactionarii si post-tranzactionarii, si se aproba
prin hotarare a Guvernului.
(2) Regimul certificatelor electronice de depozit va fi organizat si
gestionat de administrator.
Art. 27 (1) Depozitarii elibereaza deponentilor certificate de
depozit, in limita a maximum 90% din cantitatea de seminte de consum
predata spre depozitare.
(2) Diferenta de cantitate depusa spre depozitare va fi depusa la
dispozitia proprietarului dupa determinarea si aplicarea scazamintelor si
perisabilitatilor pentru semintele de consum depozitate, in conformitate cu
normele tehnice in vigoare.
(3) Certificatul de depozit este valabil pana la data restituirii marfii de
catre depozitar, dar nu mai mult de 12 luni de la data emiterii sale.
(4) Pentru depozitarea semintelor de consum peste termenul prevazut
la alin. (3), depozitarul elibereaza un nou certificat de depozit.
(5) In cazul certificatelor de depozit utilizate la acordarea de finantari
pe termen mai mare de 12 luni, depozitarii sunt obligati sa le reinnoiasca, la
solicitarea institutiilor financiare, pe cheltuiala deponentului si pentru o
perioada stabilita intre parti, fara a fi necesara prezentarea vechiului talon de
gaj detinut de finantator, acesta urmand sa fie eliberat numai la primirea
celui nou, completat corespunzator. Aceste dispozitii se aplica si in situatia
in care depozitarul are si calitate de deponent.
Art. 28 Certificatul de depozit, completat si inregistrat in
conformitate cu prevederile prezentei legi, poate fi utilizat la constituirea
unei garantii reale, la solicitarea detinatorului legal al acestuia, adresata unei
institutii de credit sau institutii financiare nebancare, pentru acordarea unui
credit, in conditiile prevazute de lege, numai daca a fost inscris in Registrul
special al certificatelor de depozit gestionat de administrator.
Art. 29 (1) Depozitarul este obligat sa inscrie in Registrul de
evidenta a certificatelor de depozit, aflat la dispozitia sa, inregistrari
complete referitoare la certificatele de depozit eliberate, anulate sau
necompletate, inclusiv cantitatile de seminte de consum depozitate, si sa le
comunice apoi administratorului, in termen de 3 zile lucratoare de la data
emiterii/anularii acestora, pentru a fi inregistrate in Registrul special al
certificatelor de depozit.
(2) Registrul de evidenta a certificatelor de depozit si certificatele de
depozit vor fi pastrate in conditiile legii si sunt supuse verificarilor efectuate
in temeiul prezentei legi.
(3) Deteriorarea, distrugerea sau furtul certificatelor de depozit si/sau
al Registrului de evidenta a certificatelor de depozit din culpa depozitarului,
atrage raspunderea civila sau penala a acestuia, dupa caz.
(4) Certificatele de depozit puse la dispozitia depozitarilor de catre
administrator, care sunt pierdute, deteriorate, distruse sau furate, se
comunica administratorului de catre depozitari sau, dupa caz, de catre
detinatorii legali ai acestora, care vor anula si vor publica, intr-un ziar
central de larga circulatie, seria si numarul acestora.
Art. 30 (1) Administratorul va tine evidenta certificatelor de
depozit tiparite si distribuite depozitarilor intr-un Registru special al
certificatelor de depozit, al carui model este prevazut in normele
metodologice la prezenta lege.
(2) Registrul special si certificatele de depozit vor fi pastrate in
conditiile legii.
(3) Depozitarul este obligat ca in termen de 3 zile lucratoare de la
eliberarea certificatului de depozit sa comunice administratorului, toate
datele necesare pentru inregistrarea in Registrul special al certificatelor de
depozit privind certificatele de depozit eliberate, anulate, necompletate sau
restituite, precum si cantitatile de seminte de consum depozitate.
Art. 31 (1) La cererea detinatorului certificatului de depozit si in
schimbul acestuia, depozitarul este obligat sa predea, in termen de
maximum 14 zile lucratoare, semintele de consum depozitate, in conditiile
de cantitate si calitate specificate in certificatele de depozit, dupa
indeplinirea urmatoarelor obligatii:
a) plata scadenta, de catre detinatorul certificatului de depozit, a
contravalorii serviciilor de depozitare, calculate pana la data restituirii;
b) deducerea cantitativa a scazamintelor si a perisabilitatilor
corespunzatoare, potrivit normelor metodologice de aplicare a prevederilor
prezentei legi.
(2) Restituirea semintelor de consum se face la gradul stabilit la
receptie si inscris in certificatul de depozit.
(3) Costurile de livrare se suporta de catre detinatorul certificatului de
depozit.
(4) Depozitele devin indisponibile in momentul in care se constata de
catre finantatori sau detinatorii certificatelor de depozit ca depozitarul nu
este in masura sa livreze semintele de consum sau in situatia in care
lichidatorul judiciar numit in conditiile Legii nr. 85/2006 privind procedura
insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare, confirma inexistenta
sau indisponibilitatea semintelor de consum inscrise in certificatele de
depozit. In situatia indisponibilitatilor stocurilor de seminte, cauzata de
evenimente asigurate, se va executa polita de asigurare de catre depozitar
sau, dupa caz, de finantator. In aceasta situatie, daca finantatorul declara
exigibilitatea creditului, executa polita de asigurare si, ulterior incasarii
acesteia, solicita, dupa caz, plata garantiei de catre fondurile de garantare.
Capitolul VI - Schema de garantare a finantarilor acordate de institutiile finantatoare pe baza certificatelor de depozit
Art. 32 (1) Se instituie schema de garantare a finantarilor acordate
de institutii de credit si/sau institutii financiare nebancare, exclusiv pe
seama certificatelor de depozit.
(2) Fondurile de garantare care solicita participarea la schema de
garantare a finantarilor acordate de institutiile financiare pe baza
certificatelor de depozit se selecteaza, in conditiile legii, de ministerul de
resort, pe baza de criterii riguroase de eligibilitate, in vederea diminuarii
riscurilor asociate.
Art. 33 (1) Anual, din prevederile bugetare ale Ministerului
Agriculturii si Dezvoltarii Rurale Cap. 83.01 "Agricultura, Silvicultura,
Piscicultura si Vanatoare” titlul "imprumuturi” se aloca sumele necesare
fondurilor de garantare, la solicitarea acestora, care vor fi utilizate pentru
garantarea finantarilor acordate de institutiile financiare detinatorilor legali
de certificate de depozit, exclusiv pe seama certificatelor de depozit-talon de
gaj. Finantarile nu pot depasi valoarea de piata a semintelor de consum
pentru care s-au emis certificatele de depozit in cauza, valoare calculata pe
baza pretului mediu de piata valabil la data acordarii finantarii.
(2) Disponibilitatile schemei de garantare a certificatelor de depozit
vor fi utilizate de fondurile de garantare pentru garantarea in proportie de
80% din valoarea finantarilor acordate pe seama certificatelor de
depozit–talon de gaj, la solicitarea institutiilor financiare, in conditiile
prezentei legi.
(3) Garantiile se acorda in conditiile prevazute de Comunicarea
Comisiei cu privire la aplicarea art. 87 si 88 din Tratatul CE privind
ajutoarele de stat sub forma de garantii, publicata in Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene seria C155 din 20 iunie 2008, astfel incat sa nu intre sub
incidenta regulilor de ajutor de stat.
Art. 34 (1) Fondurile de garantare au in vedere urmatoarele aspecte:
a) in situatia in care valoarea finantarii scade in timp, suma garantata
trebuie sa descreasca in mod proportional, astfel incat, in orice moment,
garantia sa nu acopere, dupa caz, mai mult de 80% din valoarea finantarii;
b) pierderile trebuie suportate proportional si in acelasi mod de catre
institutiile financiare si de catre fondurile de garantare;
c) beneficiarii platesc anual un comision de garantare, stabilit in
conformitate cu Comunicarea Comisiei cu privire la aplicarea art. 87 si 88
din Tratatul CE privind ajutoarele de stat sub forma de garantii.
(2) Comisioanele de garantare practicate de fondurile de garantare
sunt venituri ale acestora.
(3) Acordarea sumelor se face in baza conventiilor incheiate intre
Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale si fondurile de garantare.
(4) Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale aloca sumele necesare
fondurilor de garantare in raport cu gradul de utilizare a celor acordate
anterior in acest scop.
(5) Sumele alocate de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale se
evidentiaza distinct in inregistrarile contabile ale fondurilor de garantare,
fiind considerate "imprumuturi subordonate”.
(6) Dobanda incasata de fondurile de garantare ca venit financiar din
plasarea in depozite bancare a sumelor alocate de Ministerul Agriculturii si
Dezvoltarii Rurale este venit neimpozabil pentru acestea si va fi utilizata
exclusiv pentru plata garantiilor executate de institutiile financiare. Dobanda
se capitalizeaza in aceleasi conditii ca si sumele alocate de Ministerul
Agriculturii si Dezvoltarii Rurale si, la finalul schemei de garantare, se
restituie acestuia.
(7) Sumele alocate de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale
sunt utilizate de fondurile de garantare pentru constituirea plafonului de
garantare, cu o expunere de pana la 5 ori.
(8) In situatia in care valoarea garantiilor aprobate de fondurile de
garantare si executate de institutiile financiare in cazul beneficiarilor care, la
scadenta, nu ramburseaza contravaloarea creditelor garantate de acestea,
depaseste nivelul dobanzilor acumulate, pot fi afectate si sumele alocate de
Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale. Reintregirea sumelor alocate
se va realiza din bugetul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.
Art. 35 (1) Creantele fondurilor de garantare rezultate din platile
efectuate potrivit art. 34 alin. (8) sunt creante bugetare si, pentru
recuperarea acestora, se aplica, in mod corespunzator, dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Inscrisurile intocmite de fondurile de garantare prin care se
individualizeaza sumele de recuperat exprimate in moneda nationala
constituie titluri de creanta si cuprind elementele actului administrativ fiscal
prevazut de Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare.
(3) Titlurile de creanta pot fi contestate pe cale administrativa, potrivit
legii, la organul emitent iar, dupa solutionarea acestei contestatii, o noua
contestatie poate fi depusa la sediul instantei judecatoresti competente,
potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(4) Titlul de creanta constituie titlu executoriu la data expirarii
termenului de scadenta prevazut in acesta.
(5) Titlurile executorii, impreuna cu dovada comunicarii acestora catre
debitor, se transmit organelor fiscale competente subordonate Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala, in vederea recuperarii debitului dupa
expirarea termenului de contestare pentru titlurile de creanta necontestate
sau dupa ramanerea definitiva a acestora in sistemul cailor administrative de
atac ori dupa pronuntarea unei hotarari judecatoresti definitive.
(6) Cuantumul obligatiilor fiscale accesorii se calculeaza de catre
fondurile de garantare de la data scadentei si pana la data transmiterii catre
organele fiscale competente subordonate Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala, potrivit alin. (5), iar organele fiscale competente
subordonate Agentiei Nationale de Administrare Fiscala vor calcula
obligatii fiscale accesorii de la data transmiterii titlurilor executorii si pana
la data stingerii sumelor prevazute in acestea.
(7) Obligatiile fiscale accesorii calculate de catre fondurile de
garantare vor fi individualizate intr-un titlu de creanta, dispozitiile
alin. (1) – (5) aplicandu-se in mod corespunzator.
(8) In procedura insolventei, inscrierea creantei bugetare la masa
credala se face de catre fondurile de garantare.
(9) Sumele incasate potrivit alin. (1) sunt venituri la bugetul de stat.
Art. 36 Lunar, pana la data de 10 a lunii curente, fondurile de
garantare vor transmite Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale
situatia sumelor primite si utilizate, in vederea intocmirii contului de
executie pentru luna expirata si transmiterii acestuia la Ministerul Finantelor
Publice, pana la data de 15 a lunii curente.
Capitolul VII - Fondul de compensare pentru certificatele de depozit
Art. 37 (1) Se constituie Fondul de compensare pentru certificatele
de depozit, denumit in continuare Fond, ca persoana juridica de drept privat
organizata in conditiile legii, in baza actului constitutiv aprobat in prealabil
de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, cu finantare din surse
proprii.
(2) Sediul Fondului este in municipiul Bucuresti.
Art.38 Operatorii economici care au in proprietate unul sau mai
multe depozite pentru care detin licente de depozit emise in conditiile
prezentei legi pot fi membri ai Fondului.
Art. 39 (1) Scopul Fondului este de a compensa
deponentii/creditorii in conditiile prezentei legi si ale reglementarilor
proprii, in situatia incapacitatii membrilor Fondului de a returna fondurile
banesti reprezentand pierderile de venit generate in urma constatarii
indisponibilitatii partiale sau totale a cantitatii de seminte de consum
specificate in certificatele de depozit detinute de respectivii
deponenti/creditori.
(2) Valoarea creantei unui deponent/creditor va fi calculata potrivit
dispozitiilor legale si contractuale care reglementeaza activitatea Fondului,
luand in considerare compensarea si creantele reciproce de compensat, care
sunt aplicabile la data constatarii.
(3) Fondul va proceda la stabilirea pierderilor financiare rezultate fata
de contravaloarea certificatului de depozit indisponibil, calculata la pretul
mediu de piata al semintelor de consum, in termen de maximum 30 de zile
de la data sesizarii de catre deponenti si/sau creditori.
(4) In termen de maximum 30 de zile de la stabilirea valorii creantelor,
Fondul va compensa aceste pierderi, in conformitate cu prevederile
prezentei legi si ale reglementarilor proprii.
Art. 40 (1) Fondul compenseaza in mod egal si nediscriminatoriu
toti deponentii/creditorii, in limita unui plafon stabilit anual, in conformitate
cu reglementarile proprii de functionare.
(2) In cazul in care compensatia deponentilor/creditorilor este
asigurata din executarea unor contracte de asigurari, niciun
deponent/creditor nu are dreptul la compensatie din partea Fondului.
Art. 41 (1) In situatiile prevazute la art. 39 si 40, Fondul va publica
pe site-ul propriu si la sediul membrului aflat in imposibilitatea de a returna
fondurile banesti deponentilor/creditorilor, precum si in cel putin doua
cotidiene de difuzare nationala, informatii privind: incapacitatea membrului
de a-si onora obligatiile fata de deponenti/creditori, locul, modul si perioada
de timp in care se pot inregistra cererile de compensare, precum si data
inceperii platii compensatiilor catre beneficiari.
(2) Fondul se subroga de drept in drepturile deponentilor/creditorilor,
pentru o suma egala cu platile efectuate pentru compensari. Fondul se va
inscrie in tabloul creditorilor pentru respectiva suma, in cazul lichidarii
judiciare a membrilor sai.
Art. 42 (1) Fondul va avea urmatoarele resurse financiare:
a) contributia initiala a membrilor, al carei nivel si mod de plata se
stabilesc prin reglementarile proprii ale Fondului;
b) contributia anuala platita de membri;
c) venituri din investirea resurselor Fondului;
d) venituri din recuperarea creantelor compensate de Fond;
e) imprumuturi pe termen scurt care sa acopere in exclusivitate
nevoi cu caracter temporar generate de acordarea compensarilor;
f) dobanzi incasate la depozitele constituite de Fond;
g) despagubiri din contractele de asigurare ale membrilor;
h) alte venituri, donatii, sponsorizari si altele asemenea, din surse
interne si/sau internationale.
(2) Cheltuielile legate de administrarea si functionarea Fondului vor fi
acoperite pe seama veniturilor din investirea resurselor Fondului, precum si
din alte venituri stabilite prin reglementarile proprii.
Art. 43 (1) Fondul poate investi resursele financiare disponibile in
titluri de stat emise de Ministerul Finantelor Publice si/sau in depozite
bancare.
(2) Excedentul anual al Fondului este venit neimpozabil.
(3) Fondul va prezenta ministerului de resort un raport anual de
activitate, pana la data de 30 iunie.
Art. 44 Prin hotarare a Guvernului se aproba reglementarile
metodologice proprii ale Fondului, care privesc modul de organizare si
functionare, finantarea, atributiile si obligatiile Fondului, inclusiv stabilirea
plafoanelor de compensare si modul de calcul si acordare a compensarilor.
Capitolul VIII - Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 45 (1) Faptele ce constituie contraventii la prevederile
prezentei legi si modul de sanctionare a acestora se stabilesc prin hotarare a
Guvernului.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
persoane imputernicite in acest sens prin ordin al ministrului agriculturii si
dezvoltarii rurale.
(3) Sanctiunile contraventionale se aplica persoanelor fizice si
persoanelor juridice.
Art. 46 In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale va elabora si
supune aprobarii Guvernului normele metodologice de aplicare.
Art. 47 La data intrarii in vigoare a prezentei legi, se abroga:
a) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 141/2002 privind
reglementarea depozitarii semintelor de consum, regimul certificatelor de
depozit pentru acestea si constituirea Fondului de garantare pentru
certificatele de depozit, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 828 din 18 noiembrie 2002, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 149/2003, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) Hotararea Guvernului nr. 82/2003 pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 141/2002 privind reglementarea depozitarii semintelor de consum,
regimul certificatelor de depozit pentru acestea si constituirea Fondului de
garantare pentru certificatele de depozit si pentru stabilirea contraventiilor si
a modului de sanctionare a acestora, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 106 din 19 februarie 2003, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu
respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
|