Lege nr. 355/2009 privind regimul starii de mobilizare partiala sau totala a fortelor armate si al starii de razboi. Legea 355/2009
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 805 din 25 noiembrie 2009
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1 Starea de mobilizare reprezinta totalitatea
masurilor extraordinare care se pot institui, in principal, in
domeniile politic, economic, social, administrativ, diplomatic,
juridic si militar, planificate si pregatite pe timp de pace, precum
si a actiunilor desfasurate pentru aplicarea acestora, potrivit
legii, la aparitia sau iminenta unei amenintari grave care poate
afecta suveranitatea, independenta si unitatea statului,
integritatea teritoriala a tarii si democratia constitutionala.
Art. 2 Starea de razboi reprezinta totalitatea masurilor
extraordinare care se pot institui, in principal, in domeniile politic,
economic, social, administrativ, diplomatic, juridic si militar, in
vederea exercitarii dreptului inerent al statului la autoaparare
individuala sau colectiva.
Art. 3 (1) Mobilizarea poate fi partiala sau totala.
(2) Mobilizarea partiala consta in aplicarea succesiva si
limitata a masurilor si a actiunilor prevazute la art. 1, in una sau
mai multe unitati administrativ-teritoriale, precum si pentru
anumite elemente ale fortelor destinate apararii. Economia
poate fi mobilizata in totalitate, in unitatile administrativ-teritoriale
unde s-a declarat aceasta stare. La nivel national, pot fi
mobilizati operatorii economici si institutiile publice din domeniile
de activitate necesare sustinerii efortului de aparare.
(3) Mobilizarea totala consta in aplicarea masurilor si
actiunilor prevazute la art. 1 pe intregul teritoriu al statului.
Art. 4 Pe timpul starii de mobilizare partiala sau totala ori
al starii de razboi se pot dispune, cu respectarea prevederilor
Constitutiei Romaniei, republicata, masuri pentru restrangerea
exercitiului unor drepturi sau libertati fundamentale.
Capitolul II - Declararea starii de mobilizare partiala sau totala si a starii de razboi, precum si incetarea acestora
Art. 5 Mobilizarea partiala sau totala si starea de razboi
se declara potrivit prevederilor Constitutiei Romaniei,
republicata.
Art. 6 Parlamentul declara, prin hotarare, in sedinta
comuna, mobilizarea partiala, totala, demobilizarea sau, in
exclusivitate, starea de razboi. Parlamentul aproba sau
respinge, anterior sau ulterior emiterii, dupa caz, decretul
Presedintelui Romaniei de declarare a mobilizarii partiale sau
totale ori a demobilizarii.
Art. 7 Presedintele Romaniei poate declara, cu aprobarea
prealabila a Parlamentului, prin decret, contrasemnat de
primul-ministru, mobilizarea sau demobilizarea, dupa caz, a
fortelor destinate apararii. Numai in cazuri exceptionale,
hotararea Presedintelui se supune ulterior aprobarii
Parlamentului, in cel mult 5 zile de la adoptare.
Art. 8 (1) Hotararea Parlamentului privind declararea starii
de mobilizare sau a starii de razboi sau decretul Presedintelui
Romaniei privind declararea starii de mobilizare se publica
imediat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si cuprinde,
dupa caz:
a) motivele care au impus declararea mobilizarii sau a starii
de razboi;
b) tipul mobilizarii;
c) unitatea sau unitatile administrativ-teritoriale in care se
declara mobilizarea, elementele fortelor destinate apararii,
precum si, la nivel national, operatorii economici si institutiile
publice din domeniile de activitate necesare sustinerii efortului
de aparare;
d) masurile de prima urgenta care urmeaza a fi luate, precum
si nominalizarea documentelor care includ activitatea
operatorilor economici si a institutiilor publice care se
mobilizeaza si urmeaza a fi puse in aplicare;
e) drepturile si libertatile fundamentale al caror exercitiu se
restrange, conform prevederilor constitutionale, pe timpul
mobilizarii sau al starii de razboi;
f) autoritatile militare si civile desemnate pentru executarea
prevederilor hotararii Parlamentului sau ale decretului
Presedintelui Romaniei si competentele acestora, inclusiv cele
transferate de la alte autoritati;
g) alte prevederi, daca se considera necesare.
(2) Hotararea Parlamentului sau decretul Presedintelui
Romaniei, prevazute la alin. (1), se transmite imediat Guvernului
si celorlalte autoritati publice cu atributii in domeniul apararii si
securitatii nationale, care raspund de punerea in aplicare a
prevederilor acesteia/acestuia.
Art. 9 Hotararea Parlamentului privind declararea starii
de mobilizare sau a starii de razboi, precum si decretul
Presedintelui Romaniei privind declararea starii de mobilizare
se transmit, pentru informarea populatiei, imediat si in mod
corect, prin toate mijloacele de comunicare in masa.
Art. 10 Dispozitiile art. 8 si 9 se aplica in mod
corespunzator si hotararii Parlamentului privind incetarea starii
de mobilizare sau a starii de razboi, precum si decretului
Presedintelui Romaniei privind declararea incetarii starii de
mobilizare.
Capitolul III - Organizarea si functionarea sistemului national de mobilizare
Art. 11 Sistemul national de mobilizare cuprinde structuri
de conducere si de executie, cu resursele, infrastructura si
relatiile aferente, care au atributii, potrivit prevederilor prezentei
legi si ale altor acte normative, in domeniul mobilizarii.
Art. 12 Conducerea sistemului national de mobilizare este
un atribut exclusiv al autoritatilor constitutionale ale statului,
respectiv Parlamentul, Presedintele Romaniei, Consiliul Suprem
de Aparare a Tarii, Guvernul si alte autoritati publice cu atributii
in domeniul apararii si securitatii nationale, potrivit atributiilor
stabilite prin lege.
Art. 13 Pe timpul starii de mobilizare sau al starii de
razboi, Presedintele Romaniei informeaza Parlamentul despre
masurile luate in calitate de comandant al fortelor armate.
Art. 14 Ministerul Apararii Nationale coordoneaza unitar
planificarea si evaluarea pregatirii pentru mobilizare a fortelor
destinate apararii si monitorizeaza executarea acestor activitati,
prin Statul Major General si structurile specifice din cadrul
celorlalte institutii/autoritati publice cu atributii in domeniul
apararii si securitatii nationale, indeplinind in acest scop
urmatoarele atributii:
a) analizeaza nevoile de aparare si propune Consiliului
Suprem de Aparare a Tarii masurile privind organizarea si
inzestrarea fortelor destinate apararii si pregatirii populatiei;
b) inainteaza propuneri Consiliului Suprem de Aparare a Tarii
pentru declararea mobilizarii si demobilizarii fortelor destinate
apararii;
c) planifica, organizeaza si desfasoara pe timp de pace
pregatirea pentru mobilizare a fortelor destinate apararii, a
populatiei, a persoanelor din conducerea autoritatilor publice
centrale si locale, precum si a operatorilor economici si
institutiilor publice, cu sarcini la mobilizare si razboi, in vederea
indeplinirii atributiilor ce le revin pentru apararea tarii;
d) evalueaza pe timp de pace, in cooperare cu Oficiul Central
de Stat pentru Probleme Speciale, activitatea operatorilor
economici si a institutiilor publice cu sarcini si atributii pentru
asigurarea Armatei Romaniei, denumita in continuare armata,
cu resurse materiale la mobilizare si razboi;
e) monitorizeaza activitatea operatorilor economici militarizati
pentru satisfacerea cererilor armatei;
f) asigura generarea si regenerarea fortelor armatei, potrivit
actelor normative in domeniu.
Art. 15 (1) Conducerea mobilizarii fortelor destinate
apararii constituie atributul fiecarei institutii cu atributii in
domeniu, pentru structurile subordonate sau coordonate.
(2) Conducerea mobilizarii fortelor armatei constituie atributul
sefului Statului Major General si se realizeaza la nivel strategic
din Centrul de conducere a mobilizarii, constituit la Statul Major
General, prin Grupa centrala de conducere a mobilizarii.
Art. 16 Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale
asigura punerea in aplicare a Planului de mobilizare a
economiei nationale pentru aparare si a sistemului de prioritati
si alocare a resurselor pentru aparare, in conditiile legii.
Art. 17 Pe timpul starii de mobilizare sau al starii de
razboi, la nivel de executie, sistemul national de mobilizare se
compune din fortele destinate apararii, autoritatile publice,
serviciile publice deconcentrate si serviciile comunitare,
institutiile publice si operatorii economici a caror activitate este
nemijlocit legata de asigurarea resurselor necesare mobilizarii si
ducerii razboiului, precum si din resursele, infrastructura si
relatiile aferente.
Art. 18 Elementele sistemului national de mobilizare, la
nivel de executie, prevazute la art. 17, raspund de executarea
masurilor si indeplinirea actiunilor privind starea de mobilizare
sau starea de razboi, fiecare in domeniul sau de activitate,
potrivit legii. Daca este necesar, acestea constituie structuri
specifice, din aparatul propriu si/sau din unitati aflate in
subordine, in coordonare sau sub autoritate, pentru organizarea,
coordonarea si executarea sarcinilor ce le revin.
Art. 19 (1) In exercitarea atributiilor ce le revin potrivit legii,
urmatoarele autoritati militare pot emite, pe toata perioada starii
de mobilizare sau a starii de razboi, ordonante militare, care sunt
obligatorii, conform legii, astfel:
a) ministrul apararii nationale si seful Statului Major General,
pe intregul teritoriu al tarii;
b) comandantii militari din judete, numiti de Consiliul Suprem
de Aparare a Tarii, pentru judetele respective;
c) comandantii de garnizoane, pentru garnizoana respectiva.
(2) Ordonanta militara cuprinde:
a) titlul si numarul;
b) autoritatea emitenta;
c) baza legala a emiterii;
d) perioada de aplicare;
e) regulile si masurile speciale care se dispun in zona de
aplicare a acesteia, precum si sanctiunile aplicabile in cazul
nerespectarii acestora;
f) autoritatea abilitata sa asigure aplicarea si respectarea
dispozitiilor acesteia;
g) modul de aducere la cunostinta populatiei;
h) data, stampila si semnatura autoritatii emitente.
(3) Pe timpul starii de razboi, autoritatile militare prevazute la
alin. (1) pot dispune masurile speciale conform atributiilor si
raspunderilor prevazute la art. 20 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 1/1999 privind regimul starii de asediu si regimul
starii de urgenta, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 453/2004. In plus, acestea mai pot dispune masuri si stabili
mijloace pentru:
a) interzicerea demisiei, pentru persoanele cu sarcini la
mobilizare si razboi;
b) interzicerea accesului in zone sau obiective cu grad de
risc ridicat din punct de vedere al sigurantei persoanelor, in care
au loc actiuni militare;
c) obligativitatea adapostirii populatiei in lucrarile permanente
sau temporare;
d) suspendarea temporara a autorizatiilor de procurare a
armei si/sau a permiselor de arma, precum si suspendarea
eliberarii acestor documente;
e) interzicerea temporara a utilizarii aparatelor de zbor si de
navigatie pe apa;
f) interzicerea iluminatului si respectarea regulilor de
camuflaj.
(4) Autoritatile militare prevazute la alin. (1) sunt obligate sa
ia toate masurile pentru reducerea la minimum a
vulnerabilitatilor asupra personalului, facilitatilor si materialelor
necesare activitatilor militare fata de amenintari si riscuri.
Art. 20 (1) La declararea starii de mobilizare sau a starii
de razboi, unele atributii ale autoritatilor administratiei publice
centrale de specialitate si ale autoritatilor administratiei publice
locale pot trece in competenta autoritatilor militare, asa cum au
fost prevazute in hotararea Parlamentului ori in decretul
Presedintelui Romaniei privind declararea starii de mobilizare
sau a starii de razboi.
(2) Autoritatile civile ale administratiei publice continua
exercitarea atributiilor care nu au fost transferate autoritatilor
prevazute la alin. (1) si au obligatia de a indeplini intocmai
prevederile ordonantelor militare.
Art. 21 Pe timpul starii de mobilizare sau al starii de
razboi, autoritatile civile ale administratiei publice au atributii
privind:
a) asigurarea indeplinirii masurilor stabilite si a respectarii
regulilor dispuse, fiecare in domeniul sau de activitate;
b) punerea la dispozitia autoritatilor abilitate a evidentei
salariatilor cu obligatii militare la mobilizare si razboi;
c) asigurarea indeplinirii de catre operatorii economici,
institutiile publice si persoanele fizice a dispozitiilor si masurilor
privind pregatirea economiei, a teritoriului si a populatiei pentru
aparare;
d) asigurarea indeplinirii masurilor pentru efectuarea
rechizitiilor de bunuri si a prestarilor de servicii in interes public;
e) asigurarea reparatiei, conform planurilor existente, a
resurselor de materii prime, a produselor industriale, a bunurilor
alimentare, a energiei, a transporturilor, a lucrarilor publice si a
comunicatiilor;
f) asigurarea punerii in aplicare a masurilor stabilite pentru
rationalizarea consumurilor.
Art. 22 Conducatorii autoritatilor publice care au atributii
la mobilizare si razboi au obligatia de a pune in aplicare
documentele de mobilizare, precum si ordinele si instructiunile
privind modul de actiune a structurilor proprii si a celor din sfera
lor de activitate, potrivit reglementarilor legale, pe timpul starii
de mobilizare sau al starii de razboi.
Capitolul IV - Asigurarea si utilizarea resurselor umane, materiale si financiare pe timpul starii de mobilizare si al starii de razboi
Art. 23 (1) Pe timpul starii de mobilizare sau al starii de
razboi se utilizeaza resurse umane, materiale si financiare.
(2) Resursele umane provin din randul cadrelor militare in
activitate, al politistilor, al soldatilor si al gradatilor voluntari, al
studentilor si al elevilor din institutiile militare de invatamant care
au absolvit anul I, mai putin cei din colegiile militare liceale, din
randul rezervistilor, al personalului civil din cadrul autoritatilor
publice care au atributii la mobilizare si razboi, precum si din
randul cetatenilor romani care au obligatii militare sau care pot
fi chemati sa execute prestari de servicii in interes public, potrivit
legii.
(3) Pentru asigurarea resurselor umane pe timpul starii de
mobilizare sau al starii de razboi se constituie si se instruieste,
pe timp de pace, rezerva de mobilizare, care cuprinde rezerva
operationala si rezerva generala, asa cum sunt reglementate in
Legea nr. 446/2006 privind pregatirea populatiei pentru aparare.
Rezervistii cuprinsi in rezerva de mobilizare participa la
exercitiile si antrenamentele de mobilizare, la solicitarea
institutiilor cu atributii in domeniul apararii si securitatii nationale.
(4) Resursele materiale necesare mobilizarii fortelor
destinate apararii se compun din:
a) rezervele proprii;
b) capacitatile pentru aparare, potrivit legii;
c) rezervele de mobilizare, potrivit legii;
d) productia curenta a operatorilor economici;
e) importuri;
f) alte resurse prevazute de lege.
(5) Rezervele proprii, prevazute la alin. (4) lit. a), se constituie
de catre fiecare institutie cu atributii in domeniul apararii si
securitatii nationale, potrivit actelor normative specifice, statelor
de organizare si normelor de inzestrare la razboi, si cuprind
tehnica militara si materiale, in majoritate, produse greu de
aprovizionat sau cu ciclu lung de fabricatie, care se asigura din
productia interna sau din import.
(6) Constituirea rezervelor proprii de catre institutiile cu
atributii in domeniul apararii si sigurantei nationale se realizeaza
pe baza programelor multianuale si a resurselor financiare
alocate in acest sens prin bugetele anuale.
Art. 24 Pe timpul starii de mobilizare si al starii de razboi
se executa completarea fortelor destinate apararii potrivit
statelor de organizare pentru razboi, instruirea acestora, precum
si utilizarea resurselor materiale in vederea inzestrarii conform
normelor pentru razboi, pana la realizarea nivelului de
operationalizare necesar indeplinirii misiunilor specifice primite.
Art. 25 Resursele materiale si serviciile necesare
sustinerii efortului de aparare se asigura de institutiile publice si
operatorii economici, pe baza comenzilor de stat, emise de
institutiile care administreaza fonduri cuprinse in bugetul de stat
pentru razboi, in conditiile legii, dupa punerea in aplicare a
Planului de mobilizare a economiei nationale pentru aparare.
Achizitiile se pot face printr-un regim derogatoriu de la
dispozitiile legale in vigoare, aprobat de Consiliul Suprem de
Aparare a Tarii.
Art. 26 (1) Chemarea rezervistilor la exercitiile si
antrenamentele de mobilizare, la mobilizare sau la razboi se
face pe baza ordinelor de chemare, intocmite potrivit modelului
stabilit prin hotarare a Guvernului, cu decontarea cheltuielilor de
transport. Decontarea cheltuielilor de transport se realizeaza pe
baza cupoanelor din ordinul de chemare, de catre institutiile cu
atributii in domeniul apararii si securitatii nationale, potrivit
procedurii stabilite prin ordin al conducatorilor acestora.
(2) Pe timpul starii de mobilizare sau al starii de razboi,
persoanele cu obligatii militare din rezerva generala pot fi
chemate pentru completarea fortelor destinate apararii sau
pentru prestari de servicii in interes public, potrivit legii, cu
exceptia celor mobilizate la locul de munca.
(3) Persoanele fara obligatii militare pot fi chemate numai
pentru prestari de servicii in interes public, potrivit legii.
(4) Personalul operatorilor economici militarizati se supune
regimului de control si disciplina militara.
(5) Personalul societatilor specializate de paza care executa
paza si protectia la obiectivele clasificate de importanta
deosebita la mobilizare si razboi se mobilizeaza la locul de
munca si se integreaza, din punct de vedere operativ, in
sistemul de paza al Jandarmeriei Romane.
Art. 27 (1) Planificarea, pregatirea si executia activitatilor
pe timpul starii de mobilizare si al starii de razboi sunt
reglementate prin ordine ale conducatorilor institutiilor cu atributii
la mobilizare si razboi.
(2) Pe timpul starii de mobilizare si al starii de razboi
coordonarea unitara a acestor activitati se realizeaza de
Consiliul Suprem de Aparare a Tarii.
Art. 28 Pe timpul starii de mobilizare si al starii de razboi,
centrele militare au urmatoarele atributii:
a) solicita structurilor Ministerului Administratiei si Internelor
si operatorilor economici punerea in aplicare a masurilor
prevazute de documentele de mobilizare transmise pe timp de
pace;
b) coopereaza cu fortele destinate apararii pentru refacerea
capacitatii operationale;
c) coordoneaza, indruma si verifica activitatea desfasurata
pe linia evidentei militare a cetatenilor incorporabili si a
rezervistilor, potrivit legii;
d) colaboreaza cu structurile Ministerului Administratiei si
Internelor pentru anuntarea si trimiterea cetatenilor incorporabili
la recrutare-incorporare si a rezervistilor la unitatile din
compunerea institutiilor cu atributii in domeniul apararii si
securitatii nationale;
e) colaboreaza cu structurile teritoriale ale Oficiului Central
de Stat pentru Probleme Speciale pentru anuntarea si
prezentarea cetatenilor prevazuti a fi mobilizati la locul de munca
si a celor chemati pentru prestari de servicii in interes public;
f) coopereaza cu unitatile militare pentru punerea in aplicare
a planului de mobilizare al garnizoanei;
g) contribuie la punerea in aplicare a planului de asistenta
familiala si la rezolvarea problemelor sociale ale personalului
mobilizat;
h) asigura, potrivit legii, plata ajutoarelor legale pentru
familiile militarilor decedati.
Art. 29 (1) Finantarea cheltuielilor aferente starii de
mobilizare si a starii de razboi se asigura de la bugetul de stat
pentru razboi, elaborat si aprobat in conditiile legii.
(2) Executia bugetului de stat pentru razboi se aproba de
Parlament, pe baza propunerilor Consiliului Suprem de Aparare
a Tarii.
(3) Presedintele Romaniei poate hotari punerea in aplicare a
executiei bugetului de stat pentru razboi numai in cazuri
exceptionale, inclusiv de agresiune armata indreptata impotriva
tarii, potrivit prevederilor constitutionale.
(4) Cheltuielile se finanteaza prin Trezoreria Statului, in limita
bugetelor aprobate.
Art. 30 (1) Executia de casa a bugetelor si operatiunile
de incasari si plati in lei ale structurilor din sistemul de aparare
si securitate nationala se efectueaza prin unitatile teritoriale ale
Trezoreriei Statului.
(2) Operatiunile de incasari si plati in valuta se efectueaza
prin intermediul institutiilor de credit sau prin unitatile Trezoreriei
Statului, dupa caz.
Art. 31 Decontarile intre unitatile militare si alte persoane
juridice sau fizice se efectueaza cu sau fara numerar, prin
utilizarea formelor si instrumentelor de decontare existente,
pentru operatiunile respective, pe timp de pace.
Art. 32 Persoanele fizice si juridice care au sustinut efortul
de razboi al tarii vor fi sprijinite cu prioritate de structurile
autoritatilor administratiei publice centrale si locale pentru
redobandirea bunurilor rechizitionate sau acordarea
despagubirilor, precum si pentru reintegrarea in societate.
Capitolul V - Masuri privind asistenta familiala a militarilor si a personalului civil cu obligatii militare, pe timpul starii de mobilizare si al starii de razboi
Art. 33 Asistenta familiala pe timpul starii de mobilizare si
al starii de razboi se organizeaza si se desfasoara pe baza
planului de sprijin familial elaborat, pe timp de pace, de
comandantii structurilor militare.
Art. 34 Coordonarea activitatii de sprijin familial se
realizeaza la nivel central si local, potrivit normelor interne ale
institutiilor din sistemul de aparare si securitate nationala.
Art. 35 Activitatea de sprijin familial include servicii de
asistenta sociala si de consiliere familiala.
Art. 36 Autoritatile administratiei publice acorda sprijin
pentru rezolvarea problemelor familiale ale militarilor si
personalului civil cu obligatii militare.
Capitolul VI - Demobilizarea
Art. 37 Demobilizarea reprezinta renuntarea la masurile
si activitatile desfasurate in vederea mobilizarii, ca urmare a
incetarii actiunii factorilor care au generat mobilizarea si a
inexistentei altor factori care sa impuna mentinerea starii de
mobilizare partiala sau totala.
Art. 38 Demobilizarea se declara de catre autoritatile
publice abilitate de Constitutia Romaniei, republicata, sa declare
starea de mobilizare, la propunerea Consiliului Suprem de
Aparare a Tarii.
Art. 39 (1) Demobilizarea poate fi partiala sau totala.
(2) Demobilizarea partiala se poate executa in anumite
unitati administrativ-teritoriale, in cadrul unor operatori
economici si institutii publice din domeniile de activitate care au
sustinut efortul de aparare, precum si in cadrul unor elemente
ale fortelor destinate apararii.
(3) Demobilizarea totala se executa in toate domeniile de
activitate, pe intregul teritoriu al statului.
Art. 40 Demobilizarea cuprinde:
a) trecerea fortelor destinate apararii la incadrarea potrivit
prevederilor pentru pace ale statelor de organizare si normelor
de inzestrare;
b) emiterea ordinelor de demobilizare a rezervistilor;
c) completarea rezervelor materiale utilizate la mobilizare si
razboi;
d) demilitarizarea operatorilor economici;
e) incetarea masurilor pentru restrangerea exercitiului unor
drepturi sau libertati fundamentale;
f) desfasurarea activitatilor administrativ-financiare pentru
solutionarea situatiei bunurilor rechizitionate, potrivit legii;
g) refacerea capacitatii operationale a fortelor destinate
apararii.
Art. 41 Autoritatile administratiei publice centrale si locale
sprijina organizarea si desfasurarea demobilizarii.
Capitolul VII - Sanctiuni
Art. 42 (1) Refuzul persoanelor legal chemate de a presta
servicii in interes public pe durata starii de mobilizare partiala
sau totala si a starii de razboi constituie infractiune si se
pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani.
(2) Actiunea penala se pune in miscare numai la sesizarea
comandantului centrului militar.
Art. 43 (1) Urmatoarele fapte constituie contraventii:
a) indeplinirea vadit necorespunzatoare si cu rea-credinta a
prestarilor de servicii in interes public, pe durata starii de
mobilizare partiala sau totala ori a starii de razboi;
b) refuzul operatorilor economici specializati de a transmite
populatiei, imediat si in mod corect, potrivit dispozitiilor art. 9,
hotararea Parlamentului privind declararea starii de mobilizare
sau a starii de razboi ori decretul Presedintelui Romaniei privind
declararea starii de mobilizare;
c) neindeplinirea, cu rea-credinta, a masurilor dispuse de
autoritatile militare prevazute la art. 19 alin. (1), in masura in
care aceasta nu constituie infractiune.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu
amenda de la 500 lei la 10.000 lei, pentru persoanele fizice,
respectiv cu amenda de la 10.000 lei la 100.000 lei, pentru
persoanele juridice.
(3) Constatarea contraventiilor prevazute la alin. (1) si
aplicarea sanctiunilor se fac de catre persoanele imputernicite
de ministrul apararii nationale sau, dupa caz, de conducatorii
institutiilor publice cu atributii la mobilizare si razboi.
(4) Contraventiilor prevazute la alin. (1) le sunt aplicabile
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Capitolul VIII - Dispozitii finale
Art. 44 Institutiile din domeniul apararii si securitatii
nationale acorda drepturile banesti, de hrana, echipare si
asigurare medicala cuvenite personalului pe timpul starii de
mobilizare si al starii de razboi, potrivit legii.
Art. 45 (1) Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de
la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Ministerul Finantelor Publice, in colaborare cu institutiile
cu atributii in domeniul apararii si securitatii nationale,
elaboreaza, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare
a prezentei legi, normele privind finantarea pe timpul starii de
mobilizare si al starii de razboi, care se aproba prin hotarare a
Guvernului, cu avizul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii.
Art. 46 In aplicarea prevederilor prezentei legi,
conducatorii institutiilor cu atributii in domeniul apararii si
securitatii nationale pot emite ordine si dispozitii.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|