Lege nr. 112/2008 pentru ratificarea Protocolului, semnat la Bucuresti la 10 septembrie 2007, la Tratatul dintre Romania si Statele Unite ale Americii privind asistenta judiciara in materie penala, semnat la Washington la 26 mai 1999
Tratatul dintre Romania si Statele Unite ale Americii privind asistenta judiciara in materie penala, semnat la Washington la 26 mai 1999
[Materialul de fata a fost preluat din Indaco Legenet legenet.indaco.ro]
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 389 din 22/05/2008
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Articol unic Se ratifica Protocolul, semnat la Bucuresti la 10 septembrie 2007, la Tratatul dintre Romania si Statele Unite ale Americii privind asistenta judiciara in materie penala, semnat la Washington la 26 mai 1999, ratificat prin Ordonanta Guvernului nr. 93/1999, aprobata prin Legea nr. 53/2000.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
Protocol la Tratatul dintre Romania si Statele Unite ale Americii privind asistenta judiciara in materie penala, semnat la Washington la 26 mai 1999
Avand in vedere art. 3 alin. (2) din Acordul de asistenta judiciara dintre Statele Unite ale Americii si Uniunea Europeana, semnat la 25 iunie 2003, denumit in continuare Acordul de asistenta judiciara S.U.A. - U.E., Romania si Statele Unite ale Americii au convenit dupa cum urmeaza si au stabilit ca, in conformitate cu dispozitiile prezentului protocol, Acordul de asistenta judiciara S.U.A. - U.E. se aplica in relatia cu Tratatul dintre Romania si Statele Unite ale Americii privind asistenta judiciara in materie penala, semnat la 26 mai 1999, denumit in continuare Tratatul de asistenta judiciara din 1999, in urmatoarele conditii:
Articolul 1 - Asistenta judiciara acordata autoritatilor administrative
Potrivit art. 8 din Acordul de asistenta judiciara S.U.A. - U.E., urmatorul articol se va aplica ca articolul 1 bis din Tratatul de asistenta judiciara din 1999:
"ARTICOLUL 1 bis
Asistenta judiciara acordata autoritatilor administrative
a) Asistenta judiciara se acorda si unei autoritati administrative nationale, care efectueaza cercetari in legatura cu anumite activitati in vederea urmaririi penale sau in vederea sesizarii organelor de cercetare sau urmarire penala asupra actelor respective, potrivit competentei administrative si de reglementare a acestei autoritati de a efectua astfel de cercetari. Asistenta judiciara se poate acorda si altor autoritati administrative in aceleasi imprejurari. Asistenta nu este permisa pentru chestiuni in legatura cu care autoritatea administrativa estimeaza ca nu va avea loc urmarirea sau, dupa caz, nu vor fi sesizate organele de cercetare ori urmarire penala.
b) Cererile de asistenta formulate in baza prezentului articol se transmit intre autoritatile centrale desemnate conform art. 2 din prezentul tratat sau intre orice alte autoritati acceptate de autoritatile centrale."
Articolul 2 - Autoritati centrale
Articolul 2 din Tratatul de asistenta judiciara din 1999 va fi inlocuit de urmatorul articol:
"ARTICOLUL 2
Autoritatile centrale
(1) Fiecare parte contractanta va desemna o autoritate centrala pentru intocmirea si primirea cererilor formulate in baza prezentului tratat.
(2) Pentru Romania, autoritatea centrala este Ministerul Justitiei. Pentru Statele Unite ale Americii, autoritatea centrala este ministrul justitiei sau o persoana desemnata de catre ministrul justitiei.
(3) Autoritatile centrale vor comunica direct intre ele in aplicarea prezentului tratat."
Articolul 3 - Mijloace rapide de transmitere a cererilor
Potrivit art. 7 din Acordul de asistenta judiciara S.U.A. - U.E., urmatoarele se vor aplica in locul articolului 4 alineatul (1) din Tratatul de asistenta judiciara din 1999:
"(1) Cererea de asistenta judiciara se formuleaza in scris, cu exceptia situatiilor urgente in care autoritatea centrala a statului solicitat poate accepta cererea in alta forma. Atunci cand cererea nu este formulata in scris, ea trebuie confirmata in scris in termen de 10 zile, daca autoritatea centrala a statului solicitat nu convine altfel. In sensul prezentului alineat, cererile transmise prin fax sau e-mail sunt considerate a fi formulate in scris.
(1 bis) Cererile de asistenta judiciara si comunicarile care tin de acestea pot fi transmise prin mijloace rapide de comunicare, inclusiv fax sau e-mail, cu confirmare formala, daca aceasta este ceruta de catre statul solicitat. Statul solicitat poate transmite raspunsul la cerere prin oricare dintre aceste mijloace rapide de comunicare."
Articolul 4 - Costurile privind videoconferinta
Potrivit art. 6 din Acordul de asistenta judiciara S.U.A. - U.E., urmatoarele se vor aplica in locul articolului 6 alineatul (1) din Tratatul de asistenta judiciara din 1999:
"(1) Statul solicitat va suporta toate cheltuielile privind indeplinirea unei cereri, inclusiv cheltuielile de reprezentare, cu exceptia celor de mai jos, care vor fi suportate de statul solicitant:
a) onorariile expertilor;
b) costurile legate de traducere, interpretare si transcriere;
c) diurna si cheltuielile de deplasare ale persoanelor, in conformitate cu art. 10, 11, 12 si 17 quater; si
d) costurile legate de stabilirea si functionarea transmisiunii video, conform art. 17 quater, daca statul solicitant si cel solicitat nu convin altfel. Alte costuri care survin in cursul acordarii unei asemenea asistente, inclusiv costurile legate de deplasarea participantilor in statul solicitat, vor fi suportate in conformitate cu celelalte dispozitii ale prezentului articol."
Articolul 5 - Restrictii privind folosirea, cu scopul de a proteja datele cu caracter personal si alte date
Potrivit art. 9 din Acordul de asistenta judiciara S.U.A. - U.E., urmatorul articol va inlocui articolul 7 din Tratatul de asistenta judiciara din 1999:
"ARTICOLUL 7
Restrictii privind folosirea, cu scopul de a proteja datele cu
caracter personal si alte date
(1) Statul solicitat poate solicita statului solicitant sa limiteze folosirea oricarei probe sau informatii obtinute de la statul solicitat in urmatoarele scopuri:
a) in vederea desfasurarii cercetarilor si procedurilor penale;
b) in vederea prevenirii unei amenintari imediate si grave la adresa sigurantei publice;
c) in cadrul procedurilor judiciare sau administrative nonpenale direct legate de cercetarile sau procedurile penale:
(i) prevazute la lit. a); sau
(ii) pentru care s-a acordat asistenta judiciara, conform art. 1 bis din prezentul tratat;
d) in orice alt scop, daca informatiile sau probele au fost facute publice in cadrul procedurii pentru care au fost transmise sau in una dintre situatiile descrise la lit. a), b) si c); si
e) in orice alt scop, numai cu acordul prealabil al statului solicitat.
(2) a) Prezentul articol nu aduce atingere posibilitatii statului solicitat de a impune conditii suplimentare intr-un anumit caz, atunci cand executarea cererii de asistenta examinate depinde de indeplinirea acestor conditii. Daca s-au impus conditii conform prevederilor prezentei litere, statul solicitat poate cere statului solicitant sa furnizeze informatii privind utilizarea probelor sau a informatiilor.
b) Statul solicitat nu poate impune, cu titlu de conditii prevazute la lit. a) pentru furnizarea de probe sau informatii, restrictii generale legate de normele legale ale statului solicitant in materia prelucrarii datelor cu caracter personal.
(3) Daca, dupa dezvaluirea catre statul solicitant, statul solicitat ia cunostinta despre imprejurari care ar putea sa duca la impunerea unei conditii suplimentare intr-un anumit caz, statul solicitat se poate consulta cu statul solicitant pentru a stabili masura in care probele si informatiile pot fi protejate."
Articolul 6 - Identificarea informatiilor bancare
Potrivit art. 4 din Acordul de asistenta judiciara S.U.A. - U.E., urmatorul articol se va aplica ca articolul 17 bis din Tratatul de asistenta judiciara din 1999:
"ARTICOLUL 17 bis
Identificarea informatiilor bancare
(1) a) La cererea statului solicitant, statul solicitat verifica cu promptitudine daca bancile de pe teritoriul sau detin informatii asupra posibilitatii ca o persoana fizica sau juridica identificata, banuita sau acuzata de savarsirea unei infractiuni, sa fie titulara unuia sau a mai multor conturi bancare. Statul solicitat comunica in mod prompt rezultatele cercetarilor sale statului solicitant.
b) Actiunile descrise la lit. a) pot fi intreprinse si cu scopul de a identifica:
(i) informatii privind persoane fizice sau juridice condamnate pentru savarsirea unei infractiuni sau care au fost implicate in alt mod intr-o infractiune;
(ii) informatii detinute de institutii financiare nonbancare; sau
(iii) operatiuni financiare care nu sunt legate de conturile bancare.
(2) In plus fata de cerintele art. 4 alin. (3) din prezentul tratat, cererea de informatii prevazuta la alin. (1) trebuie sa cuprinda:
a) identitatea unei persoane fizice sau juridice care permite localizarea acestor conturi sau operatiuni;
b) informatii suficiente pentru a permite autoritatii competente a statului solicitat:
(i) sa aiba motive rezonabile de a banui ca persoana fizica sau juridica respectiva a fost implicata intr-o infractiune si ca bancile sau institutiile financiare nonbancare de pe teritoriul statului solicitat ar putea dispune de informatiile cerute;
(ii) sa conchida ca informatiile cerute au legatura cu cercetarile sau procedurile penale; si
c) in masura posibilului, informatiile referitoare la numele bancii sau al institutiei financiare nonbancare, susceptibila a fi implicata, precum si alte informatii a caror dezvaluire ar putea contribui la reducerea amplorii anchetei.
(3) Cu exceptia modificarilor ulterioare aduse prin schimb de note diplomatice intre Uniunea Europeana si Statele Unite ale Americii, cererile de asistenta prevazute de prezentul articol se transmit intre:
a) pentru Romania, in locul caii prevazute la art. 2 alin. (2) din prezentul tratat, Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie; si
b) pentru Statele Unite ale Americii, in locul caii prevazute la art. 2 alin. (2) din prezentul tratat, atasatul pentru Romania al:
(i) Departamentului de Justitie al S.U.A., Administratia de Aplicare a Legii in Domeniul Narcoticelor, in ceea ce priveste chestiunile care sunt de competenta sa;
(ii) Departamentului de Siguranta Nationala al S.U.A., Biroul de Aplicare a Legii in Materie de Imigratie si Vama, in ceea ce priveste chestiunile care sunt de competenta sa; si
(iii) Departamentului de Justitie al S.U.A, Biroul Federal de Investigatii, in ceea ce priveste toate celelalte chestiuni.
(4) In aplicarea prezentului articol, Romania si Statele Unite ale Americii acorda asistenta cu privire la activitatile de spalare de bani si terorism pedepsite de legislatiile ambelor state, precum si cu privire la orice alte activitati infractionale asupra carora partile vor conveni ulterior.
(5) Statul solicitat raspunde la cererea de prezentare a evidentelor privind conturile sau operatiunile identificate potrivit prevederilor prezentului articol, in conformitate cu celelalte prevederi ale prezentului tratat."
Articolul 7 - Echipe comune de ancheta
Potrivit art. 5 din Acordul de asistenta judiciara S.U.A. - U.E., urmatorul articol se va aplica ca articolul 17 ter din Tratatul de asistenta judiciara din 1999:
"ARTICOLUL 17 ter
Echipe comune de ancheta
(1) Echipele comune de ancheta pot fi constituite si pot functiona pe teritoriile Romaniei si Statelor Unite ale Americii cu scopul de a facilita investigatiile sau urmaririle penale care implica Statele Unite ale Americii si pe unul sau mai multe dintre statele membre ale Uniunii Europene, atunci cand acest lucru este considerat oportun de catre Romania si Statele Unite ale Americii.
(2) Procedurile care reglementeaza functionarea acestor echipe, precum componenta, durata, locatia, organizarea, functiile, scopul si conditiile de participare a membrilor unei echipe la activitati de ancheta ce se desfasoara pe teritoriul altui stat, se stabilesc prin acordul autoritatilor competente sa desfasoare cercetarile sau urmarirea infractiunilor, desemnate de catre fiecare dintre statele implicate.
(3) Autoritatile competente desemnate de catre fiecare dintre statele implicate comunica direct in vederea infiintarii si functionarii echipei, cu exceptia situatiilor in care complexitatea exceptionala, anvergura sau alte circumstante sunt considerate de natura a impune o coordonare centrala sporita in privinta unora sau tuturor dintre aspecte, cand statele pot conveni asupra altor cai de comunicare adecvate acestui scop.
(4) Daca echipa comuna de ancheta apreciaza ca este necesara indeplinirea unor acte de cercetare pe teritoriul unuia dintre statele care au infiintat echipa, un membru al echipei care apartine acelui stat poate cere autoritatilor competente din propriul stat sa indeplineasca acele acte fara ca celelalte state sa mai depuna o cerere de asistenta judiciara. Procedurile juridice cerute pentru obtinerea indeplinirii actului in acel stat vor fi cele aplicabile activitatilor de cercetare penala din statul respectiv."
Articolul 8 - Videoconferinte
Potrivit art. 6 din Acordul de asistenta judiciara S.U.A. - U.E., urmatorul articol se va aplica ca articolul 17 quater din Tratatul de asistenta judiciara din 1999:
"ARTICOLUL 17 quater
Videoconferinte
(1) Folosirea tehnologiei de transmisie video este permisa intre Romania si Statele Unite ale Americii pentru a obtine in cadrul unei proceduri pentru care se poate acorda asistenta judiciara marturia unui martor sau expert care se afla in statul solicitat. In masura in care ele nu sunt specificate in prezentul articol, modalitatile care guverneaza aceasta procedura sunt cele prevazute de prezentul tratat.
(2) Statul solicitant si statul solicitat se pot consulta pentru a facilita solutionarea oricaror probleme de ordin juridic, tehnic sau logistic ce pot aparea pe parcursul executarii cererii.
(3) Fara a afecta vreo competenta prevazuta de legea statului solicitant, fapta de a depune cu intentie marturie mincinoasa sau conduita necorespunzatoare a martorului ori expertului pe parcursul videoconferintei se pedepseste in statul solicitat ca si cand ar fi fost comisa in cadrul unei proceduri nationale.
(4) Prezentul articol nu afecteaza folosirea celorlalte mijloace de obtinere a marturiei in statul solicitat, care sunt prevazute de tratatul sau legea aplicabila.
(5) Statul solicitat poate permite folosirea tehnologiei de videoconferinta si in alte scopuri decat cele descrise la alin. (1), inclusiv in scopul identificarii persoanelor sau obiectelor ori luarii declaratiilor in faza de cercetare."
Articolul 9 - Aplicarea temporala
(1) In conformitate cu art. 12 din Acordul de asistenta judiciara S.U.A. - U.E., prezentul protocol se aplica infractiunilor savarsite atat inainte, cat si dupa intrarea sa in vigoare.
(2) Prezentul protocol se aplica cererilor formulate dupa intrarea sa in vigoare. Totusi, in conformitate cu art. 12 alin. (2) din Acordul de asistenta judiciara S.U.A. - U.E., art. 3, 4 si 8 din prezentul protocol se aplica cererilor aflate in curs de solutionare in statul solicitat la momentul intrarii in vigoare a prezentului protocol.
Articolul 10 - Intrarea in vigoare si incetarea
(1) Prezentul protocol este subordonat indeplinirii de catre Romania si Statele Unite ale Americii a procedurilor lor interne pentru intrarea in vigoare. In acest sens, Romania si Statele Unite ale Americii vor efectua un schimb de instrumente privind indeplinirea procedurilor interne de ratificare. Prezentul protocol va intra in vigoare la data intrarii in vigoare a Acordului de asistenta judiciara dintre Statele Unite ale Americii si Uniunea Europeana.
(2) In cazul incetarii Acordului de asistenta judiciara S.U.A. - U.E., prezentul protocol isi inceteaza efectele si se aplica Tratatul de asistenta judiciara din 1999. Cu toate acestea, Romania si Statele Unite ale Americii pot conveni sa continue sa aplice toate sau doar o parte din dispozitiile prezentului protocol.
Drept care, subsemnatii, legal imputerniciti, am semnat prezentul protocol.
Semnat la Bucuresti in doua exemplare, astazi, 10 septembrie 2007, in limbile romana si engleza, ambele texte fiind egal autentice.
|