Lege nr. 226/2009 a organizarii si functionarii statisticii oficiale in Romania
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 397 din 11 iunie 2009
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1 - Scopul
Prezenta lege reglementeaza organizarea si functionarea
statisticii oficiale in Romania, constituirea, dezvoltarea si coordonarea
sistemului statistic national, pentru elaborarea sistematica si programata
de statistici oficiale in vederea formularii, implementarii, modernizarii si
evaluarii politicilor nationale, a planurilor de dezvoltare nationale si
locale, in conformitate cu principiile fundamentale ale statisticii
oficiale, cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 322/1997 si ale Codului
de practici ale statisticii europene.
Art. 2 - Domeniile si functiile statisticii oficiale
Statistica oficiala, acopera ansamblul activitatilor organizate
pentru colectarea, procesarea, analiza, diseminarea datelor statistice, dezvoltarea culturii statistice, constituirea si administrarea seriilor de
date statistice oficiale realizate de:
a) autoritatile si institutiile publice, exclusiv Banca
Nationala a Romaniei, cuprinzand date si informatii cu caracter
demografic, social, economic, de mediu, financiar si juridic, necesare
cunoasterii realitatilor economice si sociale, fundamentarii strategiilor de
dezvoltare si prognozelor, a deciziilor guvernamentale si ale operatorilor
economici, elaborarii cercetarilor stiintifice, informarii opiniei publice si
cooperarii internationale in domeniul statistic;
b) Banca Nationala a Romaniei, pentru domeniile in care
are atributii potrivit legii proprii de organizare si functionare.
Art. 3 - Sfera de aplicare
Prezenta lege se aplica tuturor persoanelor fizice si juridice
rezidente in Romania, precum si celor nerezidente, care desfasoara
activitati pe teritoriul Romaniei.
Art. 4 - Definitiile termenilor de baza
In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
a) cercetare statistica – procesul de cunoastere a
fenomenelor de masa, realizat cu ajutorul metodelor statistice, incepand
de la colectarea datelor individuale pana la centralizarea, procesarea,
analiza si diseminarea datelor statistice in forma agregata;
b) proces statistic – toate activitatile necesare colectarii de
date, stocarii, procesarii, compilarii, analizei si diseminarii datelor
statistice;
c) Sistem statistic national – ansamblul producatorilor de
statistici oficiale, reuniti intr-o structura coerenta si unitara, care
participa la realizarea statisticilor oficiale;
d) scop statistic – cunoasterea cantitativa a manifestarii
fenomenelor economice, sociale si de mediu la nivelul ansamblului de
unitati statistice simple sau complexe de acelasi fel. Pentru realizarea
acestui scop se utilizeaza metode de colectare si de prelucrare a datelor
statistice individuale si agregate;
e) furnizor de date – persoana fizica sau juridica obligata, in
sensul legii, sa ofere, exclusiv pentru scopuri statistice, date asupra
propriei persoane sau asupra altei unitati statistice supuse observarii, fata
de care se afla intr-o relatie directa;
f) unitate de raportare – persoana fizica, gospodaria,
persoana juridica, intreprinzatorul particular, operatorul economic,
asociatia profesionala, institutia publica centrala si locala, precum si
oricare alta persoana de pe teritoriul Romaniei care furnizeaza date,
exclusiv pentru scopuri statistice, potrivit continutului, formei,
periodicitatii si la termenele stabilite prin Programul statistic national
anual;
g) unitate statistica – gospodaria, persoana fizica, persoana
juridica sau o structura organizatorica a persoanei juridice, strict definita
metodologic, supusa observarii statistice directe sau prin intermediul
unitatii de raportare;
h) producator de statistici oficiale – institutia publica sau
unitatea cu profil statistic in cadrul unei autoritati sau institutii publice,
parte a Sistemului statistic national, care colecteaza date statistice,
proceseaza si disemineaza statistici oficiale;
i) utilizator de date statistice – persoana fizica sau
juridica de orice fel, care foloseste date statistice oficiale;
j) statistica oficiala – activitatile reglementate prin prezenta
lege sau prin alte acte normative adoptate in temeiul acesteia, precum si
prin Statutul Bancii Nationale a Romaniei, in conformitate cu principiile
fundamentale ale statisticii nationale;
k) date statistice – datele individuale sau agregate
colectate la cerere, in cadrul unei cercetari statistice, de catre un
producator de statistici oficiale;
l) date individuale – datele cu caracter personal
referitoare la o persoana fizica identificata sau identificabila ori datele
referitoare la un operator economic cu sau fara personalitate juridica,
colectate de serviciile de statistica oficiala pe baza programelor
statistice, destinate exclusiv prelucrarii in scopuri statistice;
m) date statistice oficiale, denumite in continuare statistici
oficiale – rezultatul obtinut prin procesarea datelor individuale, de catre
producatorul de statistici oficiale. Datele de natura statistica sau de alta
natura, elaborate in afara conditiilor mentionate mai sus, nu sunt date
statistice oficiale;
n) sursa de date administrative – datele colectate de
autoritatile administratiei publice in indeplinirea obiectului propriu de
activitate, pe baza legislatiei nationale sau a Uniunii Europene, direct
aplicabile acestora, care pot fi accesate si utilizate inclusiv in scopuri
statistice;
o) oficiu statistic – unitatea independenta sau aflata in
structura unei autoritati sau institutii publice, in al carei profil se
regasesc activitati statistice de colectare, de procesare si de diseminare a
datelor si care poate avea o forma institutionala distincta, cum este cazul
Institutului National de Statistica, sau de departament, directie generala,
directie, serviciu, birou, compartiment, dupa caz, in cadrul structurii
organizatorice a autoritatii careia ii apartine;
p) registru statistic – documentul sinoptic creat si gestionat
electronic, utilizat in scopuri statistice, in care sunt ordonate nominal sau
simbolizate prin coduri, dupa criterii si caracteristici prestabilite, unitati
statistice.
Capitolul II - Principiile fundamentale ale statisticii oficiale
Art. 5 - Semnificatia si aplicarea principiilor fundamentale
Principiile fundamentale pe care se bazeaza statistica oficiala
sunt urmatoarele:
a) independenta profesionala – a Institutului National de
Statistica si a celorlalti producatori de statistici oficiale fata de alte
departamente si organisme legislative, administrative sau avand
competenta in formularea de politici, precum si fata de operatorii din
sectorul privat asigura credibilitatea statisticilor oficiale;
b) autoritate in materie de culegere a datelor – Institutul
National de Statistica si ceilalti producatori de statistici oficiale trebuie
sa detina o imputernicire legala clara pentru culegerea informatiilor in
vederea elaborarii de statistici europene. La cererea autoritatilor
statistice, administratiile, intreprinderile si gospodariile, precum si
populatia in general, pot fi obligate prin lege sa permita accesul la date
sau sa furnizeze date pentru elaborarea statisticilor oficiale;
c) adecvarea resurselor – resursele aflate la dispozitia
Institutului National de Statistica si a celorlalti producatori de statistici
oficiale trebuie sa fie suficiente pentru a raspunde cerintelor statisticilor
oficiale;
d) angajamentul privind calitatea in statistici – toti membrii
Institutului National de Statistica si ai celorlalti producatori de statistici
oficiale se angreneaza sa lucreze si sa coopereze in conformitate cu
principiile stabilite in Declaratia privind calitatea Sistemului statistic
european;
e) confidentialitate in statistica – confidentialitatea
informatiilor pe care le furnizeaza repondentii (gospodarii, intreprinderi,
administratii, etc.) si utilizarea lor numai in scopuri statistice trebuie sa
fie pe deplin garantate;
f) impartialitate si obiectivitate – Institutul National de
Statistica si ceilalti producatori de statistici oficiale trebuie sa produca si
sa disemineze statistici oficiale respectand independenta stiintifica si
intr-o maniera obiectiva, profesionista si transparenta prin care toti
utilizatorii sunt tratati echitabil;
g) metodologia solida – statisticile de calitate trebuie sa se
bazeze pe o metodologie solida. Aceasta necesita instrumente, proceduri
si cunostinte de specialitate adecvate;
h) proceduri statistice adecvate – statisticile de calitate
trebuie sa se bazeze pe proceduri statistice adecvate implementate de la
culegerea datelor pana la validarea acestora;
i) sarcina de raspuns adecvata pentru repondenti – sarcina
de raspuns trebuie sa fie proportionala cu nevoile utilizatorilor si sa nu
se dovedeasca exercitiva pentru repondenti. Institutul National de
Statistica si ceilalti producatori de statistici oficiale monitorizeaza
sarcina de raspuns si stabileste tinte pentru reducerea sa in timp;
j) eficienta sub raportul costurilor – resursele trebuie
utilizate eficient;
k) relevanta – statisticile oficiale trebuie sa indeplineasca
nevoile utilizatorilor;
l) precizie si fiabilitate (credibilitate) – statisticile oficiale
trebuie sa reflecte realitatea cu precizie si fiabilitate (sa fie demne de
indreptare);
m) promptitudine si punctualitate – statisticile oficiale
trebuie sa fie diseminate intr-o maniera prompta si punctuala;
n) coerenta si comparabilitate – statisticile oficiale trebuie
sa aiba coerenta interna si in timp si sa fie comparabile intre regiuni si
tari; trebuie sa fie posibila combinarea si folosirea comuna a datelor din
diferite surse;
o) accesibilitate si claritate – statisticile oficiale trebuie sa
fie prezentate intr-o forma clara si usor de inteles, sa fie diseminate intro
maniera adecvata si convenabila, sa fie disponibile si accesibile
respectandu-se impartialitatea si sa fie insotite de metadate si linii
directoare.
Capitolul III - Sistemul statistic national
Art. 6 - Componenta si structura Sistemului statistic national
(1) Din Sistemul statistic national fac parte:
a) Institutul National de Statistica, directiile sale teritoriale
si alte institutii din subordine;
b) oficiile de statistica ale administratiei publice centrale
guvernamentale;
c) oficiile de statistica ale administratiei publice locale;
d) oficiile de statistica ale altor autoritati si institutii publice,
altele decat cele existente in structura Bancii Nationale a Romaniei;
e) Banca Nationala a Romaniei.
(2) Oficiile de statistica prevazute la alin. (l) lit. a) – d) sunt
autorizate ca producatori de statistici oficiale, in conditiile in care
activitatile pe care le desfasoara respecta integral prevederile prezentei
legi si sunt incluse in programele statistice nationale aprobate prin
hotarari ale Guvernului Romaniei.
(3) In cadrul Sistemului statistic national, Banca Nationala a
Romaniei, institutie publica independenta, este producator de statistici
oficiale si are competente si responsabilitati numai pentru domeniile in
care are atributii potrivit legii proprii de organizare si functionare.
(4) Institutul National de Statistica si Banca Nationala a
Romaniei sunt imputernicite, pentru domeniile in care au atributii
potrivit legii, sa isi stabileasca metodologiile privind colectarea,
procesarea, analiza, difuzarea si constituirea seriilor de date statistice in domeniile lor de competenta, cu respectarea principiilor fundamentale
ale statisticii oficiale prevazute la Capitolul II.
(5) Banca Nationala a Romaniei, membra a Sistemului
European al Bancilor Centrale, institutie publica independenta, poate
elabora strategii de dezvoltare si programe statistice de implementare,
pentru dezvoltarea statisticilor oficiale in domeniile in care are atributii
potrivit legii proprii de organizare si functionare.
Art. 7 - Coordonarea si functionarea Sistemului statistic national
(1) Fara a aduce atingere statutului Bancii Nationale a Romaniei
in calitate de producator de statistici oficiale din domeniile specifice de
competenta, Institutul National de Statistica coordoneaza activitatile
statistice ale autoritatilor si institutiilor publice cuprinse in Sistemul
statistic national.
(2) In raport cu producatorii de statistici oficiale prevazuti la
art. 6 alin. (1) lit. b) – d), Institutul National de Statistica exercita
prerogative de monitorizare, coordonare si asistenta tehnica, pentru a
asigura caracterul unitar al metodologiilor, clasificarilor, metodelor si al
tehnicilor de colectare, de procesare si de diseminare a datelor statistice
oficiale produse, in conformitate cu Programul statistic national anual si
cu cerintele Sistemului statistic european.
(3) Institutul National de Statistica, membru al Sistemului
statistic european si Banca Nationala a Romaniei, membra a Sistemului
European al Bancilor Centrale, coopereaza si isi coordoneaza activitatile
pentru cresterea eficientei, reducerea sarcinii de raspuns a furnizorilor de
date primare, pentru imbunatatirea calitatii datelor statistice si pentru
diseminarea acestora pe plan national si international.
(4) Pentru organizarea si functionarea Sistemului statistic
national si in vederea implementarii si monitorizarii strategiei acestuia si
a programelor statistice nationale, se infiinteaza Comitetul Sistemului
Statistic National, numit in continuare COMSTAT.
(5) In cadrul COMSTAT, reprezentantul Bancii Nationale a
Romaniei este consultat, in vederea adoptarii si utilizarii conceptelor,
clasificarilor, celor mai bune metode si tehnici de colectare, procesare si
diseminare, pentru asigurarea unei mai mari coerente si a unei mai bune
comparabilitati intre statisticile realizate.
(6) COMSTAT este organul cu rol consultativ, format din
reprezentanti ai producatorilor de statistici oficiale.
(7) Componenta COMSTAT se stabileste prin ordin al
presedintelui Institutului National de Statistica.
(8) In termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei
legi, COMSTAT isi aproba regulamentul propriu de organizare si
functionare.
(9) Reprezentantii Institutului National de Statistica sunt
membri de drept ai COMSTAT.
(10) Conducerea COMSTAT este asigurata de catre presedintele
Institutului National de Statistica, asistat de un secretariat tehnic format
din personal din cadrul Institutului National de Statistica.
Capitolul IV - Strategia si programele statistice nationale
Art. 8 - Strategia Sistemului statistic national
(1) Institutul National de Statistica, in cooperare cu ceilalti
producatori de statistici oficiale prevazuti la art. 6 alin. (1)
lit. b) – d), elaboreaza Strategia Sistemului statistic national, denumita in
continuare Strategia.
(2) Strategia constituie cadrul de consolidare institutionala,
destinat construirii si dezvoltarii durabile a capacitatilor statistice
nationale prin asigurarea resurselor umane si tehnologice si prin
adoptarea practicilor manageriale moderne si a standardelor statistice
internationale.
(3) Strategia stabileste obiectivele si actiunile necesare
functionarii si dezvoltarii Sistemului statistic national, pe o perioada de
maximum sapte ani, in concordanta cu perioada definita in programul
statistic al Comunitatilor Europene.
(4) Strategia sta la baza elaborarii programelor statistice
nationale multianuale si anuale si urmareste:
a) satisfacerea cerintelor utilizatorilor de date statistice
oficiale;
b) asigurarea de date statistice actuale, relevante si de
calitate, necesare fundamentarii, evaluarii si monitorizarii politicilor nationale de dezvoltare, precum si indeplinirii obligatiilor internationale
ale Romaniei;
c) racordarea Sistemului statistic national la Sistemul
statistic european;
d) stabilirea domeniilor prioritare de dezvoltare pe termen
mediu si lung a Sistemului statistic national;
e) perfectionarea metodelor si tehnicilor de colectare, de
procesare si de diseminare a datelor, in concordanta cu progresele
inregistrate, in domeniul statisticii, pe plan international;
f) stabilirea prioritatilor in utilizarea resurselor pentru
indeplinirea obiectivelor strategice;
g) promovarea culturii statistice si cresterea gradului de
utilizare a datelor statistice oficiale;
h) cresterea credibilitatii si a transparentei procesului
statistic.
(5) Strategia se elaboreaza prin consultarea utilizatorilor de date
statistice oficiale si a furnizorilor de date.
(6) Strategia se avizeaza de Consiliul Statistic National si se
aproba de Guvern, ca document de politici publice.
(7) Pe perioada acoperita de Strategie, aceasta poate fi
actualizata, cu respectarea prevederilor alin. (1) – (6).
Art. 9 - Programul statistic national multianual
(1) Institutul National de Statistica elaboreaza, pentru perioada
acoperita de strategie, programe statistice nationale multianuale, in
scopul definirii obiectivelor si masurilor necesare indeplinirii strategiei.
(2) Programul statistic national multianual se elaboreaza pe o
perioada de maximum patru ani, tinand seama de obiectivele strategiei si
de stadiul indeplinirii acestora, de programul statistic al Comunitatilor
Europene, cu consultarea utilizatorilor, a producatorilor si a furnizorilor
de date.
(3) Programul statistic national multianual contine masuri,
actiuni, termene, resurse si responsabilitati asumate in cadrul Sistemului
statistic national, necesare indeplinirii obiectivelor strategice, dezvoltarii
infrastructurii statistice si a procesului statistic in ansamblul sau,
minimizarii sarcinii de raspuns al furnizorilor de date si cresterii gradului de satisfacere a cerintelor utilizatorilor, initiate sau
implementate in perioada acoperita de program.
(4) Programul statistic national multianual se avizeaza de
Consiliul Statistic National si se aproba prin hotarare a Guvernului.
Art. 10 - Programul statistic national anual
(1) Institutul National de Statistica, in cooperare cu ceilalti
producatori de statistici oficiale prevazuti la art. 6 alin. (1) lit. b) – d),
elaboreaza programul statistic national anual, in scopul detalierii si
operationalizarii programului statistic national multianual.
(2) Programul statistic national anual reprezinta instrumentul de
baza prin care Institutul National de Statistica si ceilalti producatori de
statistici oficiale sunt autorizati sa realizeze colectarea, stocarea,
procesarea, analiza si diseminarea datelor statistice oficiale, in vederea
asigurarii informatiilor necesare utilizatorilor interni, precum si a celor
ce decurg din legislatia Uniunii Europene si din recomandarile altor
organizatii internationale.
(3) Programul statistic national anual cuprinde informatii,
responsabilitati, resurse si termene de realizare, cu privire la:
a) cercetari statistice;
b) lucrari de sinteza, studii si analize statistice;
c) publicatii statistice.
(4) Pentru cercetarile statistice, programul statistic national
anual precizeaza obiectivul cercetarii, producatorul responsabil,
categoriile de unitati statistice incluse in cercetare, sursa datelor si
suportul de colectare a acestora, termenele, periodicitatea,
responsabilitatile unitatilor statistice cercetate privind furnizarea si
transmiterea datelor, tipul datelor statistice, tipul observarilor statistice,
termenele si formatul de diseminare a datelor statistice, nivelul de
agregare si de prezentare, costul si sursa de finantare, precum si alte
elemente.
(5) Cercetarile statistice prevazute in directive, regulamente si
decizii ale Uniunii Europene sunt incluse in programul statistic national
anual.
(6) Programul statistic national anual se avizeaza de Consiliul
Statistic National si se aproba prin hotarare a Guvernului.
(7) Realizarea programului statistic national anual se finanteaza
de la bugetul de stat, precum si din alte surse.
(8) Pentru realizarea programului statistic national anual
producatorii de statistici oficiale vor include, in bugetul propriu,
resursele financiare necesare.
(9) Programul statistic national anual aprobat poate fi modificat,
la propunerea justificata a Institutului National de Statistica, numai prin
hotarare a Guvernului, cu rectificarea corespunzatoare a bugetelor
alocate.
(10) Cercetarile statistice de interes national de tipul
recensamintelor populatiei si locuintelor, recensamintelor din
agricultura, ale intreprinderilor, patrimoniului sau al altor cercetari
statistice de mare volum, al caror program se deruleaza pe o perioada
mai mare de un an si care necesita alocarea de resurse suplimentare, se
aproba prin lege speciala.
(11) Institutul National de Statistica, impreuna cu ceilalti
producatori de statistici oficiale, elaboreaza in prima jumatate a anului
urmator celui de referinta, un raport de indeplinire a programului
statistic national anual.
(12) Raportul prevazut la alin.(11) este supus avizului
Consiliului Statistic National, dupa care se da publicitatii.
Capitolul V - Consiliul Statistic National
Art. 11 - Scopul si functiile Consiliului Statistic National
(1) Pentru reflectarea in programele Sistemului statistic national
a cerintelor tuturor categoriilor de utilizatori de date, in vederea
asigurarii caracterului obiectiv, transparent si stiintific al activitatii de
statistica oficiala si pentru minimizarea eforturilor de raportare a
furnizorilor de date, se infiinteaza, pe langa Institutul National de
Statistica, Consiliul Statistic National, organ consultativ, numit in
continuare Consiliul.
(2) Consiliul are urmatoarele atributii:
a) dezbate si formuleaza recomandari privind dezvoltarea si
perfectionarea sistemului informational statistic, in scopul cresterii
gradului de satisfacere a cerintelor utilizatorilor de date;
b) dezbate, formuleaza recomandari si avizeaza proiectul
strategiei si proiectele programelor statistice nationale;
c) dezbate si formuleaza recomandari in legatura cu
planurile de elaborare a metodologiilor, a sistemelor de indicatori, a
nomenclatoarelor si clasificarilor utilizate in Sistemul statistic national;
d) dezbate si formuleaza recomandari asupra tuturor
planurilor de organizare si de desfasurare a cercetarilor statistice de
importanta nationala, elaborate in cadrul Sistemului statistic national;
e) dezbate si formuleaza recomandari asupra perfectionarii
instrumentelor si mecanismelor de implementare a principiilor de
functionare a Sistemului statistic national;
f) dezbate, formuleaza recomandari si avizeaza proiectele
de acte normative care privesc Sistemul statistic national;
g) semnaleaza si dezbate disfunctionalitatile din cadrul
Sistemului statistic national si formuleaza recomandari pentru
prevenirea si corectarea acestora.
Art. 12 - Componenta si numirea membrilor Consiliului
(1) Consiliul are urmatoarea componenta:
a) 2 reprezentanti ai Academiei Romane;
b) 4 reprezentanti ai unitatilor de invatamant superior de
specialitate;
c) 3 reprezentanti ai institutelor de cercetare;
d) 6 reprezentanti ai ministerelor si/sau ai organelor de
specialitate din subordinea Guvernului;
e) un reprezentant al Bancii Nationale a Romaniei;
f) 2 reprezentanti ai organismelor sindicale;
g) 2 reprezentanti ai organizatiilor patronale;
h) 3 reprezentanti ai mijloacelor de informare in masa;
i) 2 reprezentanti ai asociatiilor profesionale;
j) un reprezentant al structurilor asociative ale administratiei
publice locale.
(2) Presedintele Institutului National de Statistica este membru
de drept.
(3) Membrii Consiliului sunt propusi de organismele si
institutiile prevazute la alin.(1), din cadrul structurilor de conducere a
acestora, si sunt numiti pe o perioada de 2 ani, prin decizie a
primului-ministru.
(4) Membrii Consiliului beneficiaza de o indemnizatie de
participare la sedinta egala cu 25% din salariul mediu lunar brut pe
economie.
Art. 13 - Reguli de functionare
(1) Conducerea Consiliului este asigurata de catre un presedinte
si trei vicepresedinti, alesi prin vot deschis, cu majoritate simpla, din
randul membrilor acestuia.
(2) Consiliul elaboreaza si aproba regulamentul propriu de
functionare.
(3) Consiliul se intruneste trimestrial sau ori de cate ori este
necesar, la convocarea presedintelui acestuia, si isi poate constitui grupe
de lucru pe domenii statistice, potrivit atributiilor sale.
(4) In activitatea sa, Consiliul este asistat de un secretariat
asigurat de Institutul National de Statistica, din personalul sau de
specialitate.
(5) Consiliul elaboreaza un raport anual asupra activitatii
desfasurate, pe care il da publicitatii pe pagina proprie de internet a
Institutului National de Statistica sau intr-un cotidian national de mare
tiraj.
Capitolul VI - Institutul National de Statistica
Art. 14 - Organizarea
(1) Institutul National de Statistica este principalul producator
de date statistice oficiale ale statului, avand, in aceasta calitate, rolul de
coordonator al Sistemului statistic national, in conformitate cu
prevederile art.7 alin.(1).
(2) Institutul National de Statistica este organizat si
functioneaza ca organ de specialitate al administratiei publice centrale,
cu personalitate juridica, in subordinea Guvernului, in coordonarea
Secretariatului General al Guvernului.
(3) In subordinea Institutului National de Statistica
functioneaza, ca institutii publice cu personalitate juridica:
a) directiile regionale de statistica si directiile judetene de
statistica, corespunzator structurii teritoriale a Romaniei, finantate
integral de la bugetul de stat, prin bugetul Institutului National de
Statistica;
b) Centrul National de Pregatire in Statistica si Centrul de
Conferinte, finantate integral din venituri proprii.
(4) Organizarea si functionarea Institutului National de
Statistica se aproba prin hotarare a Guvernului.
(5) In scopul asigurarii unui nivel corespunzator de acoperire
statistica a teritoriului tarii, prin ordin al presedintelui Institutului
National de Statistica, se pot crea compartimente, birouri sau servicii
pentru colectarea si diseminarea datelor statistice si in alte orase decat
cele resedinta de judet, precum si in sectoarele municipiului Bucuresti,
cu incadrarea in numarul maxim de posturi aprobat.
Art. 15 - Functii si atributii
(1) Institutul National de Statistica exercita, in domeniile sale de
competenta, urmatoarele atributii principale:
a) realizeaza programarea strategica de dezvoltare a
Sistemului statistic national;
b) defineste si implementeaza, in domeniul sau de activitate,
cadrul normativ si institutional necesar realizarii obiectivelor strategice;
c) elaboreaza sistemul de indicatori statistici, metodologiile
de calcul, clasificarile si nomenclatoarele de interes national, pe baza
cerintelor nationale si a normelor si standardelor internationale, si aplica
tehnologiile si tehnicile specifice de obtinere si de procesare a datelor;
d) asigura absorbtia acquis-ului comunitar si transpunerea
in practica a acestuia;
e) asigura transpunerea directivelor comunitare in domeniul
statisticii si notificarea acestora catre Comisia Europeana. Suplimentar
fata de procesul de notificare a masurilor nationale care transpun directive comunitare, Institutul National de Statistica notifica Comisiei
Europene toate masurile legislative adoptate in domeniile guvernate de
directivele comunitare transpuse in legislatia autohtona, potrivit
domeniilor sale de responsabilitate;
f) stabileste forma de prezentare, termenele si periodicitatile
de furnizare a datelor statistice solicitate;
g) colecteaza date statistice, produce si disemineaza
statistici oficiale;
h) realizeaza studii metodologice, analize statistice si
interpretari ale statisticilor oficiale;
i) organizeaza si administreaza registrele si bazele de date
statistice;
j) coopereaza cu ceilalti producatori de statistici oficiale la
elaborarea, implementarea si monitorizarea realizarii programelor
statistice nationale;
k) acorda asistenta tehnica si metodologica celorlalti
producatori de statistici oficiale in proiectarea si realizarea cercetarilor
statistice specifice, precum si in administrarea bazelor de date statistice;
l) colaboreaza cu ministerele si cu alte institutii de
specialitate ale administratiei publice, in vederea compatibilizarii
Sistemului statistic national cu celelalte sisteme informationale;
m) monitorizeaza aplicarea unitara a principiilor
fundamentale de functionare a Sistemului statistic national si respectarea
reglementarilor legale in domeniul statisticii oficiale;
n) implementeaza conceptele privind managementul
calitatii in statistica si ale Codului de practici al statisticii europene, in
Sistemul statistic national;
o) initiaza programe de formare profesionala continua
pentru personalul propriu si al celorlalti producatori de statistici oficiale,
prin Centrul National de Pregatire in Statistica si prin alte institutii de
specialitate;
p) promoveaza cultura statistica in Romania si desfasoara
activitati de cercetare stiintifica in domeniul statisticii;
q) administreaza bunurile si gestioneaza bugetele si
fondurile alocate;
r) realizeaza si alte sarcini specifice domeniului sau de
activitate.
(2) In indeplinirea atributiilor prevazute la alin.(1), Institutul
National de Statistica este autorizat:
a) sa solicite si sa obtina gratuit date statistice de la toate
persoanele fizice si juridice rezidente in Romania sau nerezidente care
isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei;
b) sa utilizeze, in afara personalului propriu, operatori
statistici pentru colectarea datelor de la gospodariile populatiei si de la
persoanele juridice cuprinse in cercetarile statistice; in categoria
operatorilor statistici se cuprind persoanele atrase temporar, pe baza de
conventii civile, pentru colectarea datelor, precum si gospodariile
populatiei, in cazul in care acestea constituie unitati de observare
statistica;
c) sa contracteze, in conditiile legii, servicii specializate,
potrivit prevederilor art.31, pentru realizarea cercetarilor, analizelor si
studiilor statistice.
Art. 16 - Resurse
(1) Nivelul fondurilor si numarul de posturi necesare realizarii
activitatilor ce revin Institutului National de Statistica prin programele
statistice nationale se stabilesc anual, in limita fondurilor si a numarului
de posturi aprobate Secretariatului General al Guvernului, prin legea
bugetului de stat.
(2) Institutul National de Statistica si directiile sale teritoriale
gestioneaza fondurile obtinute, potrivit art.34, prin activitati infiintate in
conformitate cu prevederile Legii nr.500/2002 privind finantele publice,
cu modificarile ulterioare.
(3) Institutul National de Statistica este autorizat sa gestioneze
fonduri externe, in conformitate cu prevederile legale, si sa utilizeze
personal suplimentar de specialitate, pe perioada derularii activitatilor
finantate din aceste fonduri.
(4) Institutul National de Statistica poate atrage si angaja, cu
avizul prealabil al Ministerului Finantelor Publice, fonduri externe
nerambursabile, altele decat cele prevazute de Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 63/1999 cu privire la gestionarea fondurilor
nerambursabile alocate Romaniei de catre Comunitatea Europeana,
precum si a fondurilor de cofinantare aferente acestora, aprobata prin
Legea nr. 22/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.
(5) Fondurile externe nerambursabile prevazute la alin. (4) si
fondurile reprezentand contributia partii romane aferenta acestora sunt
cuprinse in bugetul Institutului National de Statistica.
(6) In situatia in care se obtin fonduri externe nerambursabile
dupa aprobarea legii bugetului de stat, acestea se utilizeaza conform
destinatiei primite si urmeaza a fi cuprinse in buget, cu prilejul
rectificarilor bugetare.
(7) Contributia partii romane aferenta fondurilor prevazute la
alin.(6) se asigura din creditele bugetare aprobate si urmeaza a fi
cuprinsa in bugetul de stat, cu ocazia rectificarii bugetare, si se utilizeaza
conform legislatiei in domeniul finantelor publice.
(8) Pentru realizarea proiectelor finantate din fondurile externe
nerambursabile atrase si, dupa caz, din fondurile reprezentand
contributia partii romane, Institutul National de Statistica si unitatile sale
subordonate utilizeaza personalul propriu si personal suplimentar de
specialitate, precum si operatori statistici, pe perioada derularii
proiectelor.
(9) Personalul propriu prevazut la alin. (8) beneficiaza de
stimulente de pana la trei salarii de baza, pe luna, pe perioada derularii
proiectelor si in limita cheltuielilor de personal prevazute in fiecare
proiect, potrivit acordului de finantare.
(10) Criteriile, nivelul si modul de acordare a stimulentelor
prevazute la alin. (9) sunt stabilite prin ordin al presedintelui Institutului
National de Statistica.
(11) Personalul angajat in cadrul Institutului National de
Statistica, inclusiv cel din directiile teritoriale, beneficiaza de un spor de
stabilitate de pana la 20%, calculat la salariul de baza, dupa cum
urmeaza:
Transa de vechime neintrerupta in institutie
% din salariul de baza
- de la unu, pana la 5 ani 10
- de la 5 ani pana la 10 ani 12
- de la 10 ani pana la 20 de ani 15
- peste 20 de ani 20
(12) Sporul prevazut la alin. (11) se plateste de la inceputul lunii
urmatoare celei in care s-a implinit transa de vechime neintrerupta in
institutie.
(13) Activitatea personalului implicat in realizarea programelor
statistice nationale se desfasoara in conformitate cu prevederile Codului
de etica profesionala a statisticianului, care asigura cadrul necesar
exercitarii sarcinilor care ii revin, cu profesionalism, loialitate,
corectitudine si promptitudine.
(14) Plata persoanelor atrase temporar in activitatea de colectare
a datelor statistice se realizeaza pe baza de tarife stabilite in functie de
complexitatea cercetarilor efectuate; tarifele se stabilesc prin ordin al
presedintelui Institutului National de Statistica, iar veniturile astfel
obtinute se impoziteaza potrivit legii.
(15) Gospodariile populatiei, care constituie unitati de cercetare
statistica, sunt platite pentru completarea formularelor aferente
cercetarilor statistice la care participa, pe baza unei indemnizatii stabilite
prin ordin al presedintelui Institutului National de Statistica, impozitate
potrivit legii.
(16) In cazul deplasarilor pentru colectarea datelor in alta
localitate decat cea de domiciliu, operatorii statistici beneficiaza si de
decontarea cheltuielilor de transport; la aceste cheltuieli se adauga
cheltuielile de transport efectuate pentru instruire, precum si cele pentru
primirea si predarea chestionarelor.
Art. 17 - Conducerea
(1) Institutul National de Statistica este condus de un presedinte
cu rang de secretar de stat, ordonator secundar de credite, ajutat de trei
vicepresedinti cu rang de subsecretar de stat, numiti prin decizie a
primului-ministru.
(2) Vicepresedintii au urmatoarele atributii:
a) coordoneaza activitatea de organizare a sistemului
statistic national si cooperarea internationala in domeniul statistic in
conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1);
b) coordoneaza activitatea de statistica economica si
sociala;
c) coordoneaza infrastructura statistica.
(3) In exercitarea atributiilor sale, presedintele emite ordine si
instructiuni.
(4) Presedintele Institutului National de Statistica reprezinta
institutia in raporturile cu Administratia prezidentiala, Parlamentul Romaniei, Guvernul Romaniei, cu alte autoritati publice, cu terte
persoane juridice, cu persoane fizice, precum si cu organizatii din tara si
din strainatate. Presedintele poate da imputernicire de reprezentare
specifica si altor persoane din cadrul Institutului National de Statistica.
(5) Presedintele indeplineste, in domeniul sau de activitate,
urmatoarele atributii principale:
a) organizeaza, coordoneaza si controleaza aplicarea legilor,
ordonantelor si a hotararilor Guvernului, a ordinelor si a instructiunilor
emise potrivit legii, cu respectarea limitelor de autoritate si a principiului
autonomiei locale a institutiilor publice si a operatorilor economici;
b) initiaza si avizeaza proiecte de lege, de ordonante si de
hotarari ale Guvernului, in conditiile stabilite de metodologia aprobata
de Guvern;
c) reprezinta interesele statului in diferite organe si
organisme internationale in probleme de statistica, in conformitate cu
acordurile si conventiile la care Romania este parte, precum si cu alte
intelegeri stabilite in acest scop, si dezvolta relatii de colaborare cu
organe si organizatii similare din alte state, precum si cu organizatii
internationale al caror domeniu de activitate intereseaza;
d) coopereaza cu institutiile de invatamant superior de
specialitate pentru formarea si perfectionarea pregatirii profesionale a
personalului din sistemul statisticii oficiale;
e) numeste si elibereaza din functie, in conditiile legii,
personalul din aparatul propriu al institutului, precum si directorul si
directorul adjunct, dupa caz, al unitatilor sale subordonate;
f) indeplineste alte atributii specifice, in domeniul sau de
activitate.
(6) Atributiile specifice vicepresedintilor sunt stabilite prin
ordin al presedintelui.
(7) Secretarul general al Institutului National de Statistica, inalt
functionar public, numit in conditiile legii, este subordonat presedintelui.
Art. 18 Centrul National de Pregatire in Statistica
(1) Centrul National de Pregatire in Statistica, denumit in
continuare C.N.P.S., este organizat in subordinea Institutului National de
Statistica, ca institutie cu personalitate juridica finantata integral din
venituri proprii, in scopul promovarii stiintei si practicii statistice, prin organizarea de cursuri de scurta durata, seminarii, conferinte interne si
internationale, prin participarea la activitati de cercetare stiintifica si prin
acordarea de asistenta tehnica in domeniul statistic, pe plan national si
international.
(2) C.N.P.S. organizeaza si promoveaza activitati de formare
profesionala continua, prin sistemul educational, pentru personalul de
specialitate din Institutul National de Statistica si pentru personalul de
specialitate al celorlalti producatori de statistici oficiale.
(3) C.N.P.S. elibereaza, in conditiile legii, diplome educationale
sau certificate de absolvire, dupa caz, cu evidentierea competentelor
dobandite, cu valabilitate nationala, in urmatoarele domenii: statistica,
economie, econometrie, demografie si sociologie cantitativa, tehnologia
informatiei, precum si in alte domenii conexe activitatii statistice.
(4) Formarea profesionala continua prin C.N.P.S. este asigurata
de catre formatori, specialisti in domeniile prevazute la alin. (3) din
administratia publica sau de colaboratori din tara ori din strainatate,
remunerati potrivit legislatiei in vigoare.
(5) Organizarea si functionarea C.N.P.S. se aproba prin hotarare
a Guvernului.
Art. 19 - Centrul de Conferinte
(1) In subordinea Institutului National de Statistica se
infiinteaza Centrul de Conferinte, institutie publica cu personalitate
juridica, finantata integral din venituri proprii, in scopul utilizarii
eficiente a salii de conferinte si a spatiilor adiacente acesteia, existente in
cadrul sediului administrativ al Institutului National de Statistica.
(2) Organizarea si functionarea Centrului de Conferinte se
aproba prin hotarare a Guvernului.
Capitolul VII - Oficiile de statistica ale autoritatilor si institutiilor publice
Art. 20 - Organizarea
(1) Oficiile de statistica prevazute la art. 6 alin. (1) lit. b) –d)
sunt structuri distincte, organizate in cadrul autoritatilor de care apartin,
autorizate sa colecteze, sa produca si sa disemineze date statistice
oficiale, pe baza programelor statistice nationale si potrivit normelor,
tehnicilor si standardelor elaborate in conformitate cu prevederile
prezentei legi.
(2) Pentru indeplinirea atributiilor si sarcinilor statisticii
oficiale, autoritatile si institutiile publice care nu au structuri de statistica
organizate in conformitate cu prevederile alin. (1) pot crea, in limita
numarului de posturi si a bugetelor aprobate, oficii de statistica.
(3) Autoritatile si institutiile publice in structura carora
functioneaza oficiile de statistica prevazute la alin. (1) si (2) sunt
obligate sa asigure resursele necesare desfasurarii activitatilor de
statistica oficiala, ce le revin in cadrul Sistemului statistic national.
(4) Oficiile de statistica organizate in conformitate cu alin. (1) si
(2) se dimensioneaza, din punct de vedere al resurselor financiare si de
personal, in functie de importanta, volumul si complexitatea activitatilor
statistice specifice autoritatilor carora le apartin, astfel incat sa satisfaca
nevoile proprii de informare statistica, precum si cerintele Sistemului
statistic national.
(5) Oficiile de statistica organizate in conformitate cu alin. (1) si
(2) sunt incluse in Sistemul statistic national si sunt supuse dispozitiilor
prezentei legi.
(6) Oficiile de statistica functioneaza in cadrul autoritatilor
carora le apartin si isi exercita atributiile de statistica oficiala, in
domeniul lor de activitate, sub indrumarea stiintifica si
tehnico-metodologica a Institutului National de Statistica.
(7) Consiliile locale din municipii si orase cu peste 100.000 de
locuitori pot crea oficii de statistica, in conditiile alin. (2).
Art. 21 - Functii si atributii
(1) Oficiile de statistica, organizate in conformitate cu
prevederile art. 20 alin. (1) si (2), indeplinesc urmatoarele atributii
principale:
a) promoveaza si realizeaza colectarea, procesarea si
diseminarea datelor statistice care privesc autoritatile publice in structura
carora functioneaza, in conformitate cu normele, tehnicile si standardele
statistice emise de Institutul National de Statistica, in cooperare cu
ceilalti producatori de statistici oficiale, in cadrul Sistemului statistic
national;
b) coopereaza cu ceilalti producatori de statistici oficiale
pentru efectuarea cercetarilor statistice prevazute in programul statistic
national anual;
c) actioneaza pentru armonizarea sistemelor informationale
ale autoritatilor carora le apartin cu Sistemul statistic national, in scopul
reducerii gradului de solicitare a furnizorilor de date; actiunile concrete
de armonizare a sistemelor informationale se realizeaza prin acorduri
specifice, protocoale, conventii incheiate intre Institutul National de
Statistica si autoritatile publice in care sunt organizate oficii de statistica;
d) contribuie la promovarea si dezvoltarea sistemului
informatic statistic, inclusiv prin transmiterea fisierelor de date statistice
in sistem interconectat, in cadrul Sistemului statistic national;
e) prezinta Institutului National de Statistica si autoritatii
publice careia ii apartin un raport anual privind activitatile desfasurate,
raport ce va fi parte integranta a raportului anual al Sistemului statistic
national.
(2) Oficiile de statistica care organizeaza cercetari statistice
cuprinse in programul statistic national anual sunt obligate:
a) sa transmita, spre avizare, Institutului National de
Statistica metodologia cercetarilor statistice;
b) sa furnizeze Institutului National de Statistica rezultatele
cercetarilor statistice proprii prevazute in programul statistic national
anual, inclusiv date individuale, in scopul procesarii statistice ulterioare,
al analizei si diseminarii prin publicatii statistice de interes national.
Capitolul VIII - Colectarea datelor, sursele de date, procesarea si stocarea datelor statistice
Art. 22 - Autorizarea colectarii datelor statistice
(1) Institutul National de Statistica, directiile teritoriale din
subordinea acestuia si ceilalti producatori de statistici oficiale sunt
autorizati sa colecteze date statistice din orice sursa disponibila, in
conformitate cu activitatile prevazute in programul statistic national
anual, cu respectarea prevederilor Capitolului X.
(2) Pentru asigurarea calitatii datelor statistice colectate,
personalul Institutului National de Statistica, al directiilor sale teritoriale
si al celorlalti producatori de statistici oficiale, pe baza unei notificari
prealabile, are dreptul sa verifice modul de determinare a datelor
raportate si corespondenta lor cu evidentele furnizorilor de date.
Art. 23 - Metode de colectare a datelor statistice
(1) Datele pot fi colectate direct de la furnizorii de date, prin:
a) posta;
b) internet;
c) telefon;
d) interviuri fata in fata, prin intermediul operatorilor
statistici special acreditati in acest scop;
e) alte mijloace de comunicare directa intre furnizorii de
date si producatorii de statistici oficiale.
(2) Datele pot fi colectate indirect, pentru a fi prelucrate in
scopuri statistice, prin:
a) preluarea datelor continute in sursele administrative;
b) metode si mijloace tehnice de teledetectie sau prin alte
metode de colectare a datelor de la distanta.
(3) In functie de scopul activitatilor statistice, producatorii de
statistici oficiale pot utiliza in colectare si metode mixte.
(4) Datele solicitate, in conformitate cu programul statistic
national anual, pot fi furnizate pe suport de hartie, pe suport magnetic
sau prin alt procedeu necesar procesarii informatice.
(5) In cazul utilizarii metodelor prevazute la alin. (2), atunci
cand furnizorii de date nu sunt informati potrivit prevederilor art. 24
alin. (1), producatorii de statistici oficiale sunt autorizati sa preia
inclusiv datele de identificare disponibile in sursele administrative.
Art. 24 - Drepturile furnizorilor de date
(1) Furnizorii de date au dreptul de a fi informati de catre
producatorii de statistici oficiale, inainte de momentul colectarii datelor,
cu privire la:
a) baza legala a colectarii datelor statistice;
b) obiectivul pentru care se solicita colectarea datelor;
c) caracterul obligatoriu al furnizarii datelor;
d) producatorul de statistici oficiale autorizat sa realizeze
colectarea datelor;
e) garantarea utilizarii datelor furnizate numai in scopuri
statistice;
f) garantarea confidentialitatii datelor;
g) consecintele care rezulta din refuzul de a furniza date sau
ca urmare a furnizarii de date incomplete, incorecte sau dupa expirarea
datei-limita stabilite prin programul statistic national anual.
(2) Datele cu caracter personal ale persoanelor fizice, de natura
celor privind originea rasiala sau etnica, convingerile politice, religioase,
filozofice sau de natura similara, apartenenta sindicala, cazierul judiciar,
sanatatea si viata intima pot fi colectate si prelucrate numai cu acordul
persoanelor in cauza, in conditiile respectarii prevederilor Legii
nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor
cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si a celor prevazute la Capitolul X.
Art. 25 - Obligatiile furnizorilor de date
(1) Furnizorii de date sunt obligati sa transmita, in mod gratuit,
producatorilor de statistici oficiale date corecte, actuale si complete, la
termenele, periodicitatile, in forma si dupa metoda de colectare
prevazute in programul statistic national anual si in conformitate cu
normele metodologice.
(2) Daca datele comunicate de furnizorii de date nu sunt corecte,
actuale si complete, acestia sunt obligati:
a) in urma constatarii acestei situatii de catre furnizorul de
date sa le corecteze, sa le actualizeze si sa le completeze, dupa caz, sa
notifice acest lucru si sa le transmita de indata producatorului de
statistici oficiale care le-a solicitat;
b) in urma constatarii acestei situatii de catre producatorii
de statistici oficiale sa le corecteze, sa le actualizeze, sa le completeze,
dupa caz, si sa le transmita potrivit masurilor si termenelor dispuse de
producatorul de statistici oficiale care le-a solicitat.
(3) Furnizorii de date au obligatia de a prezenta persoanelor
autorizate de producatorii de statistici oficiale documentele si evidentele
necesare verificarii calitatii datelor statistice furnizate.
(4) In cazul aplicarii sanctiunilor prevazute la art. 46 obligatiile
furnizorilor de date prevazute la alin. (1) si (2) continua pana la
conformarea completa, inauntrul termenului stabilit de producatorul de
statistici oficiale.
Art. 26 - Surse de date statistice
Institutul National de Statistica si ceilalti producatori de
statistici oficiale pot colecta date prin surse statistice si din surse
administrative.
Art. 27 - Surse statistice
(1) Institutul National de Statistica si ceilalti producatori de
statistici oficiale colecteaza date prin urmatoarele surse statistice:
a) observari statistice exhaustive de tipul recensamintelor,
care presupun colectarea de date statistice de la toate unitatile incluse in
populatia statistica de referinta;
b) observari statistice prin sondaj, care presupun colectarea
de date de la o parte reprezentativa a populatiei statistice de referinta;
c) observari statistice partiale de tipul anchetelor-pilot, care
presupun colectarea de date de la o parte a populatiei statistice de
referinta, fara a fi obligatorie asigurarea reprezentativitatii acesteia.
(2) Solicitarea de date individuale obtinute prin cercetarile
statistice elaborate in cadrul Sistemului statistic national se poate realiza,
exclusiv in scopuri statistice, numai prin conventii si in conditiile in care
aceasta este justificata, pentru dezvoltarea, elaborarea si difuzarea
eficienta a statisticilor oficiale sau pentru imbunatatirea calitatii acestora.
(3) Colectarea de date statistice cu privire la persoane fizice si
gospodarii se realizeaza de Institutul National de Statistica. Ceilalti
producatori de statistici oficiale vor putea sa realizeze cercetari in
gospodariile populatiei numai cu avizul Institutului National de
Statistica, cu respectarea dispozitiilor art. 7 alin. (1) si (2).
(4) In scopul evaluarii metodologiilor si calitatii surselor de
date, Institutul National de Statistica si ceilalti producatori de statistici
oficiale pot realiza anchete-pilot.
(5) Datele colectate prin anchetele-pilot prevazute la alin. (4) nu
sunt considerate si nu pot fi diseminate ca date statistice oficiale.
Art. 28 - Surse administrative
(1) Pentru completarea volumului de date necesare si reducerea
gradului de solicitare a furnizorilor de date, Institutul National de
Statistica si directiile sale teritoriale au drept de acces la datele din
evidentele autoritatilor si institutiilor publice, inclusiv la datele
individuale de identificare, cu respectarea prevederilor Capitolului X.
(2) Institutul National de Statistica si directiile sale teritoriale au
dreptul de a obtine date individuale din registrele administrative de
utilitate publica, in conditiile prevazute la alin. (6).
(3) Datele obtinute din surse administrative, inclusiv cele
individuale, se utilizeaza numai in scopuri statistice.
(4) Ceilalti producatori de statistici oficiale au drept de acces la
datele din surse administrative, inclusiv la datele individuale, gestionate
de autoritatea in cadrul careia isi desfasoara activitatea.
(5) Detinatorii surselor administrative de date obtinute prin
metode proprii de observare si de administrare sunt obligati ca, odata cu
furnizarea datelor, sa puna la dispozitie, gratuit, producatorilor de
statistici oficiale, informatiile privind:
a) sfera de cuprindere;
b) definitiile caracteristicilor;
c) metodele prin care au fost colectate datele;
d) metodele de obtinere a datelor derivate.
(6) Institutul National de Statistica si ceilalti producatori de
statistici oficiale au acces la datele continute in sursele administrative,
de preferinta la cele stocate in format electronic, acolo unde acestea
exista, in baza unor conventii incheiate cu detinatorul sursei, in
conformitate cu prevederile legale.
(7) Detinatorii surselor administrative de date sunt obligati sa
notifice Institutului National de Statistica crearea de noi documente
administrative sau modificarea celor existente.
Art. 29 - Metodologii statistice
(1) Institutul National de Statistica, in cooperare cu ceilalti
producatori de statistici oficiale, stabileste metodologiile pentru
realizarea cercetarilor si lucrarilor statistice, asa cum sunt prevazute in
programul statistic national anual.
(2) Metodologiile statistice elaborate potrivit alin. (1) sunt
aprobate prin ordin al presedintelui Institutului National de Statistica.
(3) Metodologiile, clasificarile si nomenclatoarele statistice de
interes general sunt publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(4) Producatorii de statistici oficiale, care colecteaza date
statistice pentru domeniul propriu de activitate in afara programului
statistic national anual, isi pot defini propriile metodologii statistice fara
avizul Institutului National de Statistica.
Art. 30 - Procesarea si stocarea datelor statistice
(1) Pe parcursul procesarii datelor colectate, producatorii de
statistici oficiale aplica metode si tehnici adecvate pentru asigurarea
unui grad cat mai inalt de corectitudine si de consistenta a datelor
statistice produse.
(2) Pentru respectarea principiului confidentialitatii, in cadrul
operatiunilor de procesare si stocare a datelor statistice colectate,
producatorii de statistici oficiale sunt obligati sa separe datele de
identificare a furnizorilor de date de celelalte variabile inregistrate.
(3) Institutul National de Statistica si ceilalti producatori de
statistici oficiale sunt obligati sa distruga chestionarele utilizate in cercetarile statistice, precum si referintele la datele de identificare
stocate pe orice tip de mediu, cu exceptia datelor necesare constituirii si
actualizarii registrelor statistice, dupa incheierea procesului de
procesare, dar nu mai tarziu de 18 luni de la sfarsitul perioadei de
referinta.
(4) Institutul National de Statistica si ceilalti producatori de
statistici oficiale sunt obligati sa inregistreze si sa stocheze, in conditii
de siguranta, materialele si documentele statistice, astfel incat sa previna
distrugerea intamplatoare sau neaprobata, utilizarea incorecta,
falsificarea, instrainarea sau difuzarea neautorizata a acestora, cu
respectarea prevederilor Legii Arhivelor Nationale nr. 16/1996,
cu modificarile si completarile ulterioare.
(5) Normele de procesare, regulile de stocare, conditiile tehnice
si organizatorice se elaboreaza, in domeniile de competenta ale
Institutului National de Statistica, cu respectarea prevederilor legale si se
aproba prin ordin al presedintelui Institutului National de Statistica.
Art. 31 - Externalizarea activitatilor statistice
(1) Institutul National de Statistica si ceilalti producatori de
statistici oficiale pot incredinta realizarea unor activitati specifice legate
de indeplinirea programului statistic national anual de tipul celor
necesare tiparirii si distribuirii instrumentarului statistic, colectarii si
prelucrarii datelor, proiectarii si dezvoltarii publicatiilor si diseminarii
datelor statistice, catre alte persoane juridice, pe baza de contract, in
conditiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006
privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de
concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(2) Institutul National de Statistica si ceilalti producatori de
statistici oficiale raspund de calitatea rezultatelor obtinute in cadrul
activitatilor externalizate, in care scop au obligatia de a institui masuri
de monitorizare si control asupra modului de desfasurare a acestor
activitati.
(3) Persoanele juridice care desfasoara activitati in conditiile
alin. (1) au obligatia de a respecta intocmai prevederile prezentei legi, pe
tot parcursul realizarii acestora.
(4) Se interzice persoanelor juridice carora li s-au incredintat
activitati potrivit alin. (1) sa utilizeze materialele, documentele,
instrumentele puse la dispozitie in alte scopuri decat cele necesare
realizarii activitatilor statistice, urmand sa le restituie producatorului de
statistici oficiale la finalizarea acestora.
(5) Rezultatele obtinute in urma activitatilor desfasurate
conform alin.(1) sunt in proprietatea exclusiva a producatorului de
statistici oficiale.
Capitolul IX - Diseminarea si utilizarea datelor statistice oficiale
Art. 32 - Diseminarea datelor statistice oficiale
(1) Datele statistice oficiale produse de Institutul National de
Statistica si de ceilalti producatori de statistici oficiale reprezinta un bun
national de interes public si sunt accesibile, in conditii de egalitate sub
aspectul volumului si al calitatii datelor si de simultaneitate a diseminarii
acestora, tuturor utilizatorilor, cu respectarea prevederilor art. 37
alin. (1).
(2) Institutul National de Statistica si ceilalti producatori de
statistici oficiale sunt obligati sa disemineze datele statistice la termenele
prevazute in programul statistic national anual sau prevazute in
calendarul de diseminare a datelor statistice oficiale.
(3) Datele individuale colectate de Institutul National de
Statistica si de ceilalti producatori de statistici oficiale se utilizeaza
numai in scopuri statistice si nu pot fi facute publice decat in forma
agregata, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 35 alin. (1).
(4) Difuzarea datelor statistice oficiale inainte de termenul de
diseminare stabilit, precum si tratamentul preferential acordat
utilizatorilor de catre orice persoana din sistemul statisticii oficiale
constituie incalcari ale sarcinilor de serviciu si atrag raspunderea
disciplinara a persoanelor care se fac vinovate de aceste fapte.
(5) Publicarea datelor statistice oficiale de utilizatorii de date
statistice, in forma scrisa sau electronica, ori a altor date si informatii
derivate din acestea se face numai cu indicarea sursei.
(6) Institutul National de Statistica si ceilalti producatori de
statistici oficiale elaboreaza si disemineaza, conform programului
statistic national anual sau in limita resurselor disponibile, publicatii
statistice pe suport de hartie si in format electronic.
(7) Publicatiile statistice editate de Institutul National de
Statistica pot fi diseminate, cu titlu gratuit, autoritatilor administratiei
publice, bibliotecilor nationale si universitare, mass-mediei acreditate,
precum si altor categorii de utilizatori, cu aprobarea presedintelui
Institutului National de Statistica.
(8) In limita stocului disponibil, publicatiile statistice pe suport
de hartie editate de Institutul National de Statistica se disemineaza la
cerere, contra cost, pretul fiind stabilit in scopul recuperarii cheltuielilor
necesare pentru editarea si difuzarea acestora.
Art. 33 - Termene de diseminare a datelor statistice oficiale
(1) Institutul National de Statistica este obligat sa aduca la
cunostinta utilizatorilor calendarul anual de diseminare a datelor
statistice oficiale, in conformitate cu termenele prevazute in programul
statistic national anual.
(2) Orice modificare a termenelor stabilite in calendarul
prevazut la alin. (1), intervenita in mod exceptional, se anunta cu cel
putin o luna inainte, in cazul statisticilor anuale, si cu o saptamana
inainte, in cazul statisticilor infraanuale.
Art. 34 - Diseminarea datelor statistice elaborate in afara programului statistic national anual
(1) Pe baza rezultatelor cercetarilor statistice cuprinse in
programul statistic national anual, la cererea expresa a utilizatorilor
interni si externi, Institutul National de Statistica si directiile teritoriale
pot elabora si alte lucrari, pot edita publicatii statistice si pot furniza date
statistice prin prelucrari speciale, potrivit cerintelor utilizatorilor, in
conditiile respectarii protectiei si confidentialitatii datelor.
(2) Institutul National de Statistica si directiile sale teritoriale
sunt autorizate sa realizeze, pe baza de contract, cercetari si lucrari
statistice speciale, inclusiv publicatii care nu sunt cuprinse in programul
statistic national anual, la cererea unor beneficiari interni sau externi.
(3) Activitatile statistice prevazute la alin. (1) si (2) se realizeaza
contra cost, pe baza unor tarife stabilite de Institutul National de
Statistica, care acopera toate cheltuielile implicate, inclusiv cele de
editare si de difuzare a rezultatelor.
(4) Sumele incasate din vanzarea de publicatii statistice
rezultate din activitatile prevazute la alin. (1) si (2), potrivit art. 32
alin. (8), precum si cele obtinute din furnizarea, la cererea utilizatorilor,
de date statistice pe suport de hartie sau magnetic ramane la dispozitia
Institutului National de Statistica si a directiilor teritoriale si se
gestioneaza, in conformitate cu prevederile legale, prin activitati
finantate din venituri proprii.
(5) Din veniturile realizate conform alin. (4), Institutul National
de Statistica si directiile teritoriale pot efectua cheltuieli curente si de
capital, soldul ramas la finele anului fiind reportat, in anul urmator, cu
aceeasi destinatie.
Art. 35 - Diseminarea datelor individuale
(1) Datele individuale prevazute la art. 32 alin. (3) pot fi
diseminate numai in scopuri de cercetare, in urmatoarele cazuri:
a) daca datele contin caracteristicile prevazute la art. 36
alin. (6);
b) daca persoana fizica sau juridica furnizoare de date
statistice isi da acordul scris pentru diseminarea datelor sale individuale;
c) daca datele au fost colectate din surse publice, universal
disponibile;
d) daca datele sunt diseminate intr-o forma care nu permite
identificarea directa sau indirecta a furnizorilor de date la care se refera.
(2) Institutul National de Statistica si ceilalti producatori de
statistici oficiale pot furniza, la cerere, unitatilor de cercetare stiintifica
si cercetatorilor, date individuale anonimizate, numai in scopul realizarii
de activitati de cercetare stiintifica.
(3) Accesul, in conditiile prevazute la alin. (2), la datele
individuale se face doar pe baza unui contract intre parti, in care se
mentioneaza explicit scopul, conditiile de utilizare, modul de
valorificare si obligatia utilizatorilor de a comunica rezultatele cercetarii, de a nu le publica sau transmite unei terte parti fara acceptul scris al
producatorului de statistici oficiale si de a distruge aceste date dupa
omologarea rezultatelor cercetarii.
(4) Institutul National de Statistica si ceilalti producatori de
statistici oficiale sunt obligati sa tina evidenta utilizatorilor prevazuti la
alin. (2), precum si a scopurilor pentru care au fost furnizate datele
individuale.
Capitolul X - Confidentialitatea si protectia datelor statistice
Art. 36 - Confidentialitatea datelor statistice oficiale
(1) In baza prevederilor prezentei legi, datele statistice sunt
considerate confidentiale, daca se refera la o singura persoana fizica sau
juridica sau daca permit identificarea, in mod direct sau indirect, a
persoanei fizice sau juridice in cauza.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica din momentul in care
furnizorul de date transmite datele producatorului de statistici oficiale.
(3) In cazul datelor obtinute din surse administrative,
prevederile alin. (1) se aplica din momentul transmiterii acestora catre
producatorul de statistici oficiale.
(4) Datele statistice rezultate din procesarea datelor individuale
vor putea fi diseminate, cu respectarea conditiilor prevazute la alin. (1),
daca in urma procesului de agregare rezultatele se refera la cel putin trei
unitati de raportare si daca niciuna dintre ele nu are o pondere mai mare
de 80%.
(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), nu sunt considerate
confidentiale datele individuale ale persoanelor juridice referitoare la
denumire, adresa, profilul activitatii, capitalul social, cifra de afaceri si
numarul de personal, date ce isi pastreaza caracterul public, potrivit
prevederilor legale.
(6) Confidentialitatea nu se extinde asupra datelor individuale
privind institutiile si organizatiile finantate de la bugetul de stat care
desfasoara activitati de interes public, cu exceptia cazurilor in care astfel
de date sunt protejate prin legi si alte acte normative speciale.
(7) Datele statistice confidentiale colectate de producatorii de
statistici oficiale nu pot servi ca probe in justitie ori la stabilirea unor
drepturi sau obligatii pentru furnizorii de date la care se refera.
Art. 37 - Protectia datelor statistice
(1) In scopul garantarii caracterului confidential al datelor
individuale, Institutul National de Statistica si ceilalti producatori de
statistici oficiale sunt obligati sa adopte, pe parcursul intregului proces
statistic, masuri administrative, organizatorice si tehnice pentru protectia
confidentialitatii datelor statistice individuale, prevenirea accesului,
difuzarii, instrainarii si distrugerii neautorizate a acestora.
(2) Normele si procedurile de punere in aplicare a masurilor
prevazute la alin. (l), in domeniile de competenta ale Institutului
National de Statistica, sunt aprobate prin ordin al presedintelui
Institutului National de Statistica, care se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
(3) Personalul Institutului National de Statistica, inclusiv cel din
directiile teritoriale de statistica, precum si persoanele atrase temporar in
activitatea de colectare si procesare a datelor individuale sunt obligate sa
respecte confidentialitatea acestor date, in timpul si dupa incetarea
activitatii.
(4) Personalului prevazut la alin. (3) i se interzice sa foloseasca
datele individuale obtinute prin activitatile specifice statisticii oficiale in
interes propriu sau pentru realizarea unor activitati in folosul unei terte
parti.
(5) Personalul prevazut la alin. (3), exclusiv persoanele atrase
temporar in activitatea de colectare a datelor statistice, beneficiaza de un
spor de confidentialitate de 15%, calculat la salariul de baza.
Capitolul XI - Registrele statistice
Art. 38 - Sistemul registrelor statistice
(1) Pentru completarea volumului de date disponibile, reducerea
gradului de incarcare a furnizorilor de date si realizarea cercetarilor
statistice prin sondaj, Institutul National de Statistica este autorizat sa
creeze, sa actualizeze si sa intretina registre statistice.
(2) Registrele statistice se creeaza pe baza surselor de date
obtinute din recensaminte si din alte cercetari statistice, precum si din
surse administrative.
(3) Domeniile pentru care se creeaza registre statistice, modul
de organizare, actualizare si de intretinere a registrelor statistice sunt
reglementate prin ordin al presedintelui Institutului National de
Statistica.
Art. 39 - Actualizarea si intretinerea registrelor statistice
(1) Actualizarea datelor din registrele statistice se efectueaza
periodic de Institutul National de Statistica.
(2) In vederea actualizarii si intretinerii registrelor statistice,
detinatorii de registre administrative sunt obligati sa puna, periodic, la
dispozitia Institutului National de Statistica si a directiilor sale
teritoriale, date si informatii cu privire la modificarile survenite in
registrele pe care le administreaza.
(3) Institutul National de Statistica are dreptul sa adapteze datele
obtinute din sursele administrative, in scopul armonizarii acestora cu
definitiile si cu clasificarile utilizate in registrele statistice pe care le
administreaza.
(4) Pentru utilizarea datelor in scopuri statistice, Institutul
National de Statistica aloca un cod statistic unic de identificare pentru
fiecare unitate din registrele statistice pe care le administreaza.
Art. 40 - Utilizarea datelor individuale din registrele statistice
(1) Datele din registrele statistice se utilizeaza exclusiv in
scopuri statistice, pentru realizarea activitatilor cuprinse in programele
statistice nationale, in mod deosebit ca sursa indispensabila pentru
proiectarea cercetarilor statistice prin sondaj.
(2) Datele individuale continute in registrele statistice
administrate de Institutul National de Statistica pot fi puse la dispozitia
celorlalti producatori de statistici oficiale, corespunzator domeniului
propriu de activitate, spre a fi utilizate exclusiv in scopuri statistice, in
conditiile pastrarii caracterului confidential al acestor date.
Capitolul XII - Cooperarea internationala in statistica
Art. 41 - Participarea si reprezentarea statisticii oficiale in plan international
(1) Institutul National de Statistica si ceilalti producatori de
statistici oficiale participa activ la programele desfasurate pe plan
international de promovare, dezvoltare si de armonizare a normelor si
standardelor utilizate in statistica oficiala, in scopul asigurarii
compatibilitatii Sistemului statistic national cu sistemele statistice
internationale si comparabilitatii pe plan international a statisticilor
oficiale nationale.
(2) Statistica oficiala din Romania este reprezentata pe plan
international de presedintele Institutului National de Statistica, pentru
domeniile statistice care intra in sfera de activitati ale institutului.
(3) Presedintele institutului poate mandata prerogativele de
reprezentare a statisticii oficiale, pentru domeniile care intra in sfera de
activitati ale institutului si altor reprezentanti ai producatorilor de
statistici oficiale, in domeniul lor specific de competenta.
Art. 42 - Colaborarea internationala
(1) Institutul National de Statistica initiaza, organizeaza si
desfasoara actiuni de colaborare bilaterala si multilaterala cu alte oficii
nationale de statistica si cu servicii de statistica ale organismelor
internationale, in domenii de interes comun, pe subiecte de natura
metodologica statistica si pentru implementarea bunelor practici in
statistica oficiala.
(2) In conformitate cu prevederile alin. (1), Institutul National
de Statistica si ceilalti producatori de statistici oficiale dezvolta, pe baza
de reciprocitate, schimburi de experienta, de publicatii si alte materiale
statistice, cu oficii de statistica din alte tari si cu organizatii
internationale.
(3) Institutul National de Statistica si ceilalti producatori de
statistici oficiale pot initia si organiza proiecte comune de cercetare
statistica, cu alte oficii de statistica nationale si internationale.
Art. 43 - Participarea la schimbul de date statistice pe plan international
(1) Institutul National de Statistica organizeaza si coordoneaza,
pe plan intern schimbul de date realizat in nume propriu, precum si
pentru producatorii de statistici oficiale prevazuti la art. 6 alin. (1)
lit. b) – d), cu oficiile de statistica nationale si internationale.
(2) Institutul National de Statistica si ceilalti producatori de
statistici oficiale asigura si transmit Oficiului de Statistica al
Comunitatilor Europene, denumit EUROSTAT, altor organisme
comunitare, precum si organizatiilor internationale date statistice privind
Romania, in cadrul angajamentelor si obligatiilor asumate de partea
romana fata de acestea.
(3) La solicitarea EUROSTAT, a departamentelor statistice ale
organizatiilor internationale, a oficiilor de statistica din alte tari, se pot
transmite si date individuale anonimizate, in conditiile incheierii de
acorduri bilaterale prin care este garantata pastrarea caracterului
confidential al datelor si este certificata utilizarea acestor date exclusiv
in scopuri statistice.
Capitolul XIII - Raspunderea juridica
Art. 44 - Dispozitii generale
Nerespectarea prevederilor prezentei legi atrage raspunderea
disciplinara, contraventionala sau penala, potrivit dispozitiilor legale in
vigoare.
Art. 45 - Raspunderea contraventionala
Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) neindeplinirea de catre furnizorii de date a obligatiilor
prevazute la art. 25 alin. (1) sau (2);
b) refuzul explicit al furnizorilor de date de a indeplini
obligatiile prevazute la art. 25 alin. (1) sau (2);
c) refuzul nejustificat al furnizorilor de date de a prezenta
persoanelor autorizate de producatorii de statistici oficiale documentele
si evidentele necesare verificarii calitatii datelor statistice furnizate;
d) utilizarea de catre personalul angajat in Sistemul statistic
national si de catre personalul atras temporar a datelor individuale ale
persoanelor fizice sau juridice, in alte scopuri decat cele statistice;
e) incalcarea dispozitiilor art. 31 alin. (4);
f) nerespectarea principiului confidentialitatii datelor
statistice de personalul angajat in Sistemul statistic national, de
personalul atras temporar in realizarea activitatilor statistice sau de
persoanele juridice prevazute la art. 31 alin. (1).
Art. 46 - Sanctiuni
(1) Contraventiile prevazute la art. 45 se sanctioneaza dupa cum
urmeaza:
a) cele prevazute la lit. a), c), d) si f), daca sunt savarsite de
persoane fizice, cu amenda de la 500 lei la 2.000 lei;
b) cele prevazute la lit. a), c), e) si f), daca sunt savarsite de
persoane juridice, cu amenda de la 2.000 lei la 50.000 lei;
c) cea prevazuta la lit. b), cu amenda de la 10.000 lei la
100.000 lei.
(2) Constatarea contraventiilor prevazute la art. 45 si aplicarea
sanctiunilor se fac de catre personalul producatorilor de statistici
oficiale, imputernicit de conducatorul institutiei publice respective sau
de conducatorul institutiei publice din care face parte unitatea cu profil
statistic, prin ordin care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, sau printr-un alt act de decizie specific producatorului de
statistici oficiale, dupa caz.
(3) Contraventiilor prevazute la art. 45 le sunt aplicabile
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Capitolul XIV - Dispozitii tranzitorii
Art. 47 - Editura Revista Romana de Statistica
(1) Editura Revista Romana de Statistica, institutie publica cu
personalitate juridica, finantata integral din venituri proprii, aflata in
subordinea Institutului National de Statistica, isi inceteaza activitatea in
termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
(2) Responsabilitatile Editurii Revista Romana de Statistica se
preiau de activitatea Diseminarea informatiilor statistice romanesti,
activitate finantata integral din venituri proprii, care functioneaza pe
langa Institutul National de Statistica.
(3) La data incetarii activitatii Editurii Revista Romana de
Statistica, personalul acesteia este preluat de activitatea Diseminarea
informatiilor statistice romanesti. La aceeasi data, activele si pasivele
Editurii Revista Romana de Statistica sunt preluate de activitatea
Diseminarea informatiilor statistice romanesti, pe baza de protocol de
predare-preluare.
Capitolul XV - Dispozitii finale
Art. 48 - Statutul personalului statistic de specialitate
Salariatii Institutului National de Statistica si ai celorlalti
producatori de statistici oficiale, precum si personalul atras din afara
Sistemului statistic national, implicati in realizarea de recensaminte si a
altor cercetari statistice se bucura, pe perioada indeplinirii acestei
activitati, de protectia legii, fiind considerati ca indeplinind o functie
publica ce implica exercitiul autoritatii de stat.
Art. 49 - Intrarea in vigoare a legii
Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 50 - Abrogarea unor acte normative
(1) La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga
Ordonanta Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea statisticii oficiale,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 11/1994, republicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 763 din
18 octombrie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi, se abroga Hotararea Guvernului nr.1.364/2003 privind
stabilirea indemnizatiei de care beneficiaza agentii statistici pentru
activitatea desfasurata, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 861 din 4 decembrie 2003, precum si Hotararea Guvernului
nr. 783/2007 privind infiintarea pe langa Institutul National de Statistica
a unei activitati finantate integral din venituri proprii, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 520 din 1 august 2007.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|