Legea 192/2006 actualizata privind medierea si organizarea profesiei de mediator. Legea profesiei de mediator consolidata
Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 441 din 22 mai 2006
Atentie Versiunea consolidata de fata nu are un caracter oficial, are un caracter pur informativ, poate sa nu fie actualizata, nu poate fi folosita in niciun cadrul oficial, DreptOnline.ro neasumandu-si nicio raspundere pentru eventualele prejudicii aduse de utilizarea ei, indiferent de forma, destinatie si scop. Pentru orice inadvertenta identificata, va rugam sa ne contactati la office@dreptonline.ro
Versiunea a fost consolidata cu urmatoarele prevederi:
Lege nr. 370/2009
OG 13/2010
Legea medierii - Legea mediatorilor. Legea profesiei de mediator
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1 (1) Medierea reprezinta o modalitate de solutionare a conflictelor pe cale amiabila, cu ajutorul unei terte persoane specializate in calitate de mediator, in conditii de neutralitate, impartialitate, confidentialitate si avand liberul consimtamant al partilor.
(2) Medierea se bazeaza pe increderea pe care partile o
acorda mediatorului, ca persoana apta sa faciliteze negocierile
dintre ele si sa le sprijine pentru solutionarea conflictului, prin
obtinerea unei solutii reciproc convenabile, eficiente si durabile.
Art. 2 (1) Daca legea nu prevede altfel, partile, persoane
fizice sau persoane juridice, pot recurge la mediere in mod
voluntar, inclusiv dupa declansarea unui proces in fata instantelor
competente, convenind sa solutioneze, pe aceasta cale, orice
conflicte in materie civila, comerciala, de familie, in materie penala, precum si in alte materii, in conditiile prevazute de
prezenta lege.
(2) Prevederile prezentei legi sunt aplicabile si conflictelor
din domeniul protectiei consumatorilor, in cazul in care
consumatorul invoca existenta unui prejudiciu ca urmare a
achizitionarii unor produse sau servicii defectuoase, a
nerespectarii clauzelor contractuale ori a garantiilor acordate, a
existentei unor clauze abuzive cuprinse in contractele incheiate
intre consumatori si agentii economici, ori a incalcarii altor
drepturi prevazute de legislatia nationala sau a Uniunii Europene
in domeniul protectiei consumatorilor.
(3) Persoanele fizice sau persoanele juridice au dreptul de
a-si solutiona disputele prin mediere, atat in afara, cat si in cadrul
procedurilor obligatorii de solutionare amiabila a conflictelor
prevazute de lege.
(4) Nu pot face obiectul medierii drepturile strict
personale, cum sunt cele privitoare la statutul persoanei, precum
si orice alte drepturi de care partile, potrivit legii, nu pot dispune
prin conventie sau prin orice alt mod admis de lege.
(5) In orice conventie ce priveste drepturi asupra carora
partile pot dispune, acestea pot introduce o clauza de mediere, a
carei validitate este independenta de validitatea contractului din
care face parte.
Art. 3 Activitatea de mediere se infaptuieste in mod egal
pentru toate persoanele, fara deosebire de rasa, culoare,
nationalitate, origine etnica, limba, religie, sex, opinie,
apartenenta politica, avere sau origine sociala.
Art. 4 (1) Medierea reprezinta o activitate de interes public.
(2) In exercitarea atributiilor sale, mediatorul nu are putere
de decizie in privinta continutului intelegerii la care vor ajunge
partile, dar le poate indruma sa verifice legalitatea acesteia,
potrivit art. 59.
Art. 5 (1) Medierea poate avea loc intre doua sau mai
multe parti.
(2) Partile au dreptul sa-si aleaga in mod liber mediatorul.
(3) Medierea se poate realiza de catre unul sau mai multi
mediatori.
Art. 6 Organele judiciare si arbitrale, precum si alte autoritati cu atributii jurisdictionale informeaza partile asupra posibilitatii si a avantajelor folosirii procedurii medierii si le indruma sa recurga la aceasta cale pentru solutionarea conflictelor dintre ele.
Capitolul II - Profesia de mediator
Sectiunea 1 - Dobandirea, suspendarea si incetarea calitatii de mediator
Art. 7 Poate deveni mediator persoana care indeplineste urmatoarele conditii:
a) are capacitate deplina de exercitiu;
b) are studii superioare;
c) are o vechime in munca de cel putin 3 ani;
d) este apta, din punct de vedere medical, pentru exercitarea acestei activitati;
e) se bucura de o buna reputatie si nu a fost condamnata definitiv pentru savarsirea unei infractiuni intentionate, de natura sa aduca atingere prestigiului profesiei;
f) a absolvit cursurile pentru formarea mediatorilor, in conditiile legii, sau un program postuniversitar de nivel master in domeniu, acreditate conform legii si avizate de Consiliul de mediere;.
g) a fost autorizata ca mediator, in conditiile prezentei legi.
Art. 8 (1) Persoanele care indeplinesc conditiile
prevazute la Art. 7 vor fi autorizate ca mediatori de catre Consiliul
de mediere, dupa achitarea taxei de autorizare, al carei cuantum
va fi stabilit prin regulamentul prevazut la art. 17 alin. (2).
(2) Cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene, ale Spatiului Economic European sau ai Confederatiei Elvetiene, posesori ai unui document de calificare in profesia de mediator, obtinut in unul dintre aceste state, dobandesc, in contextul dreptului de stabilire, accesul la profesie in Romania, dupa recunoasterea acestor documente de catre Consiliul de mediere, conform Legii nr. 200/2004 privind recunoasterea diplomelor si calificarilor profesionale pentru profesiile reglementate din Romania, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Documentele de calificare obtinute in profesia de mediator in alt stat decat Romania ori intr-un stat membru al Uniunii Europene, al Spatiului Economic European sau in Confederatia Elvetiana de catre persoanele prevazute la alin. (2) se recunosc in conditiile prevazute la alin. (5), care se aplica in mod corespunzator. Daca abilitatile si cunostintele nu corespund cerintelor de calificare prevazute de legea romana, Consiliul de mediere ia in considerare si experienta profesionala dobandita de solicitant si ii poate cere sa dovedeasca faptul ca indeplineste toate aceste cerinte.
(4) Prevederile alin. (2) si (3) se aplica si cetatenilor romani, posesori ai documentelor de calificare in profesia de mediator, obtinute intr-un stat membru al Uniunii Europene, al Spatiului Economic European sau in Confederatia Elvetiana, dupa caz, intr-un stat tert.
(5) Cetateanul unui stat tert, care a absolvit cursurile pentru
formarea mediatorilor in strainatate sau care a dobandit calitatea
de mediator in strainatate, si doreste sa desfasoare activitate de
mediere cu caracter permanent in Romania, dobandeste acces la
profesie, in urmatoarele conditii:
a) prezinta titlul de studii, insotit de atestatul de echivalare
eliberat de Ministerul Educatiei si Cercetarii;
b) prezinta continutul programei de formare parcurse,
inclusiv durata pregatirii si, dupa caz, documentele care atesta
dobandirea calitatii de mediator. Consiliul de mediere evalueaza
continutul programei de formare prezentate, inclusiv durata pregatirii, comparand cunostintele si abilitatile atestate de aceste
documente cu cerintele stabilite conform Legii romane si
hotaraste, daca este cazul, accesul in profesie. Conditiile de
echivalare ori compensare a calificarii, in situatia in care
cunostintele si abilitatile atestate nu corespund cerintelor de
calificare prevazute de legea romana, vor fi stabilite prin
regulamentul prevazut la art. 17 alin. (2).
(6) Mediatorul strain poate desfasura in Romania
activitatea de mediere cu caracter ocazional, sub forma prestarii
de servicii, in baza documentului care atesta ca exercita legal
aceasta profesie in statul de origine sau de provenienta, fiind
exceptat de la cerintele de autorizare si de inscriere prevazute in
lege, avand, insa, obligatia Instiintarii, in scris, a Consiliului de
mediere cu privire la desfasurarea acestei activitati.
(7) Cetatenii altor state ale Uniunii Europene, ale Spatiului Economic European sau ai Confederatiei Elvetiene, posesori ai unui document de calificare ca mediator, obtinut in unul dintre aceste state sau in Romania, dobandesc calitatea de mediator in Romania, in conditiile prevazute la alin. (2)—(6).
(8) Cetatenii prevazuti la alin. (7), care au dobandit calitatea de mediatOr in Romania, pot desfasura activitatea de mediere cu caracter permanent in unul dintre statele membre ale Uniunii Europene sau ale Spatiului Economic European, daca in aceste state dobandirea acestei calitati nu este reglementata, in baza documentului care atesta ca exercita legal aceasta profesie in Romania.
(9) Pentru mediatorii autorizati in conditiile art. 7 si 72 alin. (2), documentul de calificare prin care se atesta dobandirea competentelor profesionale ca mediator este eliberat de catre Consiliul de mediere in conditiile stabilite de standardele de formare in domeniul medierii.
(10) In cazul in care este necesara verificarea documentelor depuse in vederea autorizarii, aceasta se poate realiza si prin Sistemul de informare in cadrul pietei interne, in conditiile legii.
Art. 8^1 (1) Autorizatia se elibereaza solicitantului in cel mult 30 de zile calendaristice de la data constatarii indeplinirii de catre acesta a tuturor conditiilor stabilite de lege si de regulamentul prevazut la art. 17 alin. (2).
(2) termenul poate fi prelungit o singura data, pentru o perioada de maximum 15 zile calendaristice. Valabilitatea documentelor depuse initial nu este afectata de aceasta prelungire. Prelungirea termenului de autorizare, precum si durata acestei prelungiri se motiveaza in mod corespunzator si se notifica solicitantului inainte de expirarea termenului initial.
(3) In cazul in care solicitantul nu indeplineste conditiile prevazute de prezenta lege sau cererea formulata de acesta nu este insotita de actele doveditoare, Consiliul de mediere comunica persoanei interesate refuzul motivat de autorizare sau, dupa caz, necesitatea completarii dovezilor impuse de lege.
(4) Hotararea de refuz, respectiv de retragere a autorizatiei de mediator poate fi atacata la instanta judecatoreasca competenta, in conformitate cu procedura prevazuta de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare
Art. 9 (1) Formarea profesionala a mediatorilor se asigura prin cursuri de formare profesionala organizate de catre furnizorii de formare si de catre institutiile de invatamant superior acreditate.
(2) Cursurile si programele de formare profesionala a mediatorilor vor fi autorizate de catre Consiliul de mediere cu respectarea standardelor de formare profesionala in domeniu, elaborate de catre acesta.
(3) Structura cursului de formare profesionala va fi intocmita conform prevederilor privind formarea adultilor.
(4) Consiliul de mediere va emite documentele care atesta competenta profesionala a mediatorilor
Art. 10 Institutiile si celelalte persoane juridice care
desfasoara, conform art. 9, programe de formare a mediatorilor se
inscriu, de catre Consiliul de mediere, pe o lista, care va fi pusa la
dispozitia celor interesati la sediul sau, al instantelor judecatoresti
si al autoritatilor administratiei publice locale, precum si la sediul
Ministerului Justitiei si pe pagina de Internet a acestuia.
Art. 11 (1) Consiliul de mediere are dreptul sa verifice modul de organizare si desfasurare a cursurilor si de aplicare a standardelor de formare initiala si continua si poate solicita, daca este cazul, retragerea autorizatiei, potrivit standardelor de formare in domeniul medierii si procedurilor elaborate de catre Consiliul de mediere.
(2) Retragerea autorizatiei ori expirarea perioadei pentru
care a fost acordata atrage radierea de pe lista prevazuta la art. 10.
Art. 12 (1) Mediatorii autorizati sunt inscrisi in tabloul
mediatorilor, intocmit de Consiliul de mediere si publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) In tabloul prevazut la alin. (1), se mentioneaza
urmatoarele date:
a) numele si prenumele mediatorului;
b) sediul profesional;
c) pregatirea de baza a mediatorului, institutiile la care s-a
format si titlurile cu care le-a absolvit;
d) domeniul medierii in care acesta este specializat;
e) durata experientei practice in activitatea de mediere;
f) limba straina in care este capabil sa desfasoare medierea;
g) calitatea de membru al unei asociatii profesionale in
domeniul medierii, precum si, dupa caz, al altor organizatii;
h) existenta unei cauze de suspendare.
(3) Consiliul de mediere are obligatia sa actualizeze periodic
si cel putin o data pe an tabloul mediatorilor si sa-l puna la
dispozitia celor interesati la sediul sau, al instantelor judecatoresti,
al autoritatilor administratiei publice locale, precum si la sediul
Ministerului Justitiei si pe pagina de Internet a acestuia.
(4) Profesia de mediator se exercita numai de catre persoana care a dobandit calitatea de mediator autorizat, in conditiile prezentei legi.
(5) Exercitarea profesiei de mediator de catre persoane care nu au dobandit calitatea de mediator autorizat, in conditiile prezentei legi, constituie infractiune si se sanctioneaza potrivit legii penale
Art. 13 Exercitarea profesiei de mediator este
compatibila cu orice alta activitate sau profesie, cu exceptia
incompatibilitatilor prevazute prin legi speciale.
Art. 14 (1) Exercitarea calitatii de mediator se suspenda:
a) in cazul unei incompatibilitati prevazute de lege; in acest
caz, mediatorul este obligat sa incunostinteze, in termen de 3 zile,
Consiliul de mediere, in legatura cu aceasta incompatibilitate;
b) la cerere, facuta in scris de catre mediator;
c) ca sanctiune disciplinara, in conditiile stabilite la art. 39
alin. (1) lit. c).
(2) Exercitarea calitatii de mediator se suspenda de drept, in
cazul in care impotriva mediatorului s-a luat masura arestarii
preventive, pana la solutionarea procesului penal, potrivit legii.
Art. 15 Calitatea de mediator inceteaza:
a) la cerere, prin renuntare facuta in scris de catre mediator;
b) prin deces;
c) in cazul in care nu mai indeplineste conditiile prevazute
la art. 7 lit. a) si d);
d) ca sanctiune disciplinara, in conditiile stabilite la art. 39
alin. (1) lit. d);
e) in cazul condamnarii definitive pentru savarsirea, cu
intentie, a unei infractiuni, care il face nedemn de a mai exercita
aceasta profesie.
Art. 16 (1) Suspendarea, precum si incetarea calitatii de
mediator se dispune sau, dupa caz, se constata, de catre Consiliul
de mediere.
(2) In caz de incetare a calitatii de mediator, numele acestuia
se radiaza din tabloul mediatorilor.
Art. 16^1
In ceea ce priveste procedurile si formalitatile de autorizare, precum si exercitarea profesiei de mediator, prevederile prezentei legi se completeaza cu dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii si libertatea de a furniza servicii in Romania.
Sectiunea 2 - Consiliul de mediere
Art. 17 (1) In vederea organizarii activitatii de mediere
se infiinteaza Consiliul de mediere, organism autonom cu
personalitate juridica, de interes public, cu sediul in municipiul
Bucuresti.
(2) Consiliul de mediere se organizeaza si functioneaza
potrivit prevederilor prezentei legi, precum si ale regulamentului
sau de organizare si functionare.
(3) Consiliul de mediere este format din 9 membri titulari si 3 membri supleanti, alesi prin vot direct sau prin reprezentare de mediatorii autorizati, in conditiile prevazute in Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului de mediere.
(4) Mandatul membrilor Consiliului de mediere este de 2 ani
(4^1) Revocarea Consiliului de mediere sau a oricaruia dintre membrii acestuia se poate face la initiativa unei patrimi din numarul mediatorilor autorizati, decizia fiind adoptata cu o majoritate de jumatate plus unu din numarul mediatorilor autorizati.
(5) Situatiile in care calitatea de membru al Consiliului de
mediere inceteaza in timpul exercitarii mandatului, precum si
procedura revocarii sunt stabilite prin regulamentul prevazut la
alin. (2).
(6) Pot face parte din Consiliul de mediere numai mediatorii autorizati care indeplinesc conditiile stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului de mediere.
(7) Consiliul de mediere isi exercita mandatul pana la preluarea mandatului de catre noul consiliu de mediere.
Art. 18 (1) Consiliul de mediere va alege un presedinte si
un vicepresedinte si va desemna, dintre membrii sai, o comisie cu
activitate permanenta, care pregateste lucrarile Consiliului. Durata
mandatului membrilor comisiei este de un an.
(2) In structura Consiliului de mediere functioneaza un secretariat tehnic, alcatuit dintr-un numar de persoane stabilit prin organigrama si aprobat de Consiliul de mediere.
(3) Structura si atributiile comisiei prevazute la alin. (1) si
ale secretariatului tehnic prevazut la alin. (2) se stabilesc prin
regulamentul prevazut la art. 17 alin. (2).
(4) Pentru activitatea depusa, membrii Consiliului de
mediere au dreptul la o indemnizatie lunara, in conditiile stabilite
prin regulamentul prevazut la art. 17 alin. (2).
Art. 19 (1) Consiliul de mediere se intruneste lunar sau
ori de cate ori este necesar, la convocarea presedintelui.
(2) Sedintele Consiliului de mediere sunt publice, cu
exceptia cazului in care membrii sai hotarasc altfel.
(3) - ABROGAT, Legea 370/2009
(4) In exercitarea atributiilor sale, Consiliul de mediere adopta hotarari cu votul majoritatii membrilor care il compun.
(5) La lucrarile Consiliului de mediere pot fi invitate sa
participe persoane din orice alte institutii sau organisme
profesionale, a caror consultare este necesara pentru luarea
masurilor sau pentru adoptarea hotararilor Consiliului.
Art. 20 Consiliul de mediere are urmatoarele atributii principale:
a) promoveaza activitatea de mediere si reprezinta interesele mediatorilor autorizati in scopul asigurarii calitatii serviciilor din domeniul medierii, conform prevederilor prezentei legi;
b) elaboreaza standardele de formare in domeniul medierii,
pe baza celor mai bune practici internationale in materie;
c) autorizeaza programele de formare profesionala initiala si continua, precum si pe cele de specializare a mediatorilor;
d) intocmeste si actualizeaza lista furnizorilor de formare profesionala care au obtinut autorizarea;
e) autorizeaza mediatorii, in conditiile prevazute de prezenta lege si de procedura stabilita prin Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului de mediere;
e^1) coopereaza, prin intermediul Sistemului de informare in cadrul pietei interne, cu autoritatile competente din celelalte state membre ale Uniunii Europene, ale Spatiului Economic European si din Confederatia Elvetiana, in vederea asigurarii controlului mediatorilor si a serviciilor pe care acestia le presteaza, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 49/2009;
f) intocmeste si actualizeaza tabloul mediatorilor autorizati;
g) tine evidenta birourilor mediatorilor autorizati;
h) supravegheaza respectarea standardelor de formare in
domeniul medierii;
i) elibereaza documentele care atesta calificarea profesionala a mediatorilor;
j) adopta Codul de etica si deontologie profesionala a
mediatorilor autorizati, precum si normele de raspundere
disciplinara a acestora;
k) ia masuri pentru respectarea prevederilor continute de
Codul de etica si deontologie profesionala a mediatorilor
autorizati si aplica normele privind raspunderea disciplinara a
acestora;
l) face propuneri pentru completarea sau, dupa caz,
corelarea legislatiei privind medierea;
m) adopta regulamentul privind organizarea si functionarea
sa;
m^1) organizeaza alegerea urmatorului consiliu de mediere, in conditiile prevazute de lege;
n) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
Art. 21 Consiliul de mediere isi acopera cheltuielile de
organizare si functionare din venituri proprii, dupa cum urmeaza:
a) taxele provenind din autorizarea mediatorilor;
b) donatii, sponsorizari, finantari si alte surse de venit,
dobandite in conditiile legii;
c) incasari din vanzarea publicatiilor proprii;
d) sumele provenind din amenzile aplicate ca sanctiuni
disciplinare;
e) alte sume rezultate din activitatea Consiliului de mediere,
stabilite prin regulament.
Capitolul III - Organizarea si exercitarea activitatii mediatorilor
Art. 22 (1) Mediatorii isi pot desfasura activitatea in cadrul
unei societati civile profesionale, in cadrul unui birou in care pot
functiona unul sau mai multi mediatori asociati, cu personalul
auxiliar corespunzator sau in cadrul unei organizatii
neguvernamentale, cu respectarea conditiilor prevazute de lege.
(2) Mediatorul sau mediatorii asociati, titulari ai unui
birou, pot angaja traducatori, juristi, alt personal de specialitate,
precum si personal administrativ si de serviciu, necesar activitatii
de mediere.
(3) In exercitarea profesiei, mediatorii autorizati pot fi angajati cu contract individual de munca numai in cadrul formelor prevazute la art. 22 alin. (1).
Art. 23 In desfasurarea activitatii sale, mediatorul
autorizat este obligat sa tina arhiva si registre proprii, precum si o
evidenta financiar-contabila.
Art. 24 Mediatorii se constituie in asociatii profesionale locale si nationale, avand drept scop reprezentarea intereselor profesionale si protejarea statutului lor, si pot adera la asociatii profesionale internationale in conditiile legii.
Capitolul IV - Drepturile si obligatiile mediatorului
Sectiunea 1 - Drepturile mediatorului
Art. 25 Mediatorul are dreptul de a informa publicul cu
privire la exercitarea activitatii sale, cu respectarea principiului
confidentialitatii. Conditiile in care se poate face publicitate
profesiei de mediator sunt stabilite de regulament.
Art. 26 (1) Mediatorul are dreptul la plata unui onorariu,
stabilit prin negociere cu partile, precum si la restituirea
cheltuielilor ocazionate de mediere.
(2) Onorariul trebuie sa fie rezonabil, sa tina cont de natura
si de obiectul conflictului.
Art. 27 (1) Fiecare mediator are dreptul sa aplice un model
propriu de organizare a procedurii de mediere, cu respectarea
dispozitiilor si principiilor statuate in prezenta lege.
(2) Mediatorul are dreptul de a refuza preluarea unui caz, avand obligatia de a indruma partile in vederea alegerii unui alt mediator
Art. 28 (1) Sediul profesional al mediatorului este
inviolabil.
(2) Perchezitia sediului profesional al mediatorului poate fi
dispusa numai de judecator si se efectueaza de procuror sau de
organul de cercetare penala, in conditiile prevazute de Codul de
procedura penala.
Sectiunea 2 - Obligatiile mediatorului
Art. 29 (1) Mediatorul are obligatia sa dea orice explicatii
partilor cu privire la activitatea de mediere, pentru ca acestea sa
inteleaga scopul, limitele si efectele medierii, in special asupra
raporturilor ce constituie obiectul conflictului.
(2) Mediatorul trebuie sa asigure ca medierea sa se realizeze
cu respectarea libertatii, demnitatii si a vietii private a partilor.
Art. 30 (1) Mediatorul are indatorirea sa depuna toate
diligentele pentru ca partile sa ajunga la un acord reciproc
convenabil, intr-un termen rezonabil.
(2) Mediatorul trebuie sa conduca procesul de mediere in
mod nepartinitor si sa asigure un permanent echilibru intre parti.
Art. 31 Mediatorul are obligatia sa refuze preluarea unui
caz, daca are cunostinta despre orice imprejurare ce l-ar impiedica
sa fie neutru si impartial, precum si in cazul in care constata ca
drepturile in discutie nu pot face obiectul medierii, potrivit art. 2.
Art. 32 Mediatorul este obligat sa pastreze
confidentialitatea informatiilor de care ia cunostinta in cursul
activitatii sale de mediere, precum si cu privire la documentele
intocmite sau care i-au fost predate de catre parti pe parcursul
medierii, chiar si dupa incetarea functiei sale.
Art. 33 (1) Mediatorul este obligat sa respecte normele de
deontologie si sa raspunda, cu respectarea dispozitiilor art. 32,
cererilor formulate de autoritatile judiciare.
(2) Mediatorul este obligat sa comunice Consiliului de
mediere orice modificare a conditiilor, care face necesara
actualizarea mentiunilor prevazute la art. 12 alin. (2).
Art. 34 Mediatorul are obligatia de a-si imbunatati
permanent cunostintele teoretice si tehnicile de mediere, urmand,
in acest scop, cursuri de formare continua, in conditiile stabilite
de Consiliul de mediere.
Art. 35 Mediatorul este obligat sa restituie inscrisurile ce
i-au fost incredintate de parti pe parcursul procedurii de mediere.
Art. 36 Mediatorul nu poate reprezenta sau asista vreuna
din parti intr-o procedura judiciara sau arbitrala, avand ca obiect
conflictul supus medierii.
Art. 37 (1) Mediatorul nu poate fi audiat ca martor in
legatura cu faptele sau actele de care a luat cunostinta in cadrul
procedurii de mediere. In cauzele penale, mediatorul poate fi
audiat ca martor numai in cazul in care are dezlegarea prealabila,
expresa si scrisa a partilor si, daca este cazul, a celorlalte persoane
interesate.
(2) Calitatea de martor are intaietate fata de aceea de
mediator, cu privire la faptele si imprejurarile pe care le-a
cunoscut inainte de a fi devenit mediator in acel caz.
(3) In toate cazurile, dupa ce a fost audiat ca martor,
mediatorul nu mai poate desfasura activitatea de mediere in
cauza respectiva.
Sectiunea 3 - Raspunderea mediatorului
Art. 38 Raspunderea disciplinara a mediatorului intervine
pentru urmatoarele abateri:
a) incalcarea obligatiei de confidentialitate, impartialitate si
neutralitate;
b) refuzul de a raspunde cererilor formulate de autoritatile
judiciare, in cazurile prevazute de lege;
c) refuzul de a restitui inscrisurile incredintate de partile
aflate in conflict;
d) reprezentarea sau asistarea uneia dintre parti intr-o
procedura judiciara sau arbitrala, avand ca obiect conflictul supus
medierii;
e) savarsirea altor fapte care aduc atingere probitatii
profesionale.
Art. 39 (1) Sanctiunile disciplinare se aplica in raport cu
gravitatea abaterii si constau in:
a) observatie scrisa;
b) amenda de la 50 lei (RON) la 500 lei (RON);
c) suspendarea din calitatea de mediator, pe o durata de
la o luna la 6 luni;
d) incetarea calitatii de mediator.
(2) Limitele amenzii prevazute la alin. (1) lit. b) se
actualizeaza periodic de catre Consiliul de mediere, in functie de
rata inflatiei.
Art. 40 (1) Orice persoana interesata poate sesiza
Consiliul de mediere, in scris si sub semnatura, in legatura cu
savarsirea unei abateri dintre cele prevazute la art. 38.
15
(2) Cercetarea abaterii se efectueaza, in termen de cel mult
60 de zile de la data inregistrarii sesizarii, de catre o comisie de
disciplina, alcatuita dintr-un membru al Consiliului de mediere si
2 reprezentanti ai mediatorilor, desemnati prin tragere la sorti din
tabloul mediatorilor. Membrii comisiei sunt numiti prin hotarare a
Consiliului de mediere. Invitarea celui in cauza, in vederea
audierii, este obligatorie. Mediatorul cercetat este indreptatit sa ia
cunostinta de continutul dosarului si sa-si formuleze apararea. In
caz de neprezentare, se va incheia un proces-verbal, semnat de
membrii comisiei, din care sa reiasa faptul ca mediatorul a fost
invitat si nu s-a prezentat la termenul stabilit.
(3) Dosarul de cercetare cu propunere de sanctionare sau de
neaplicare a unei sanctiuni disciplinare se inainteaza Consiliului
de mediere, care hotaraste, in termen de 30 de zile, cu privire la
raspunderea disciplinara a mediatorului.
Art. 41 (1) Hotararea Consiliului de mediere de aplicare a
sanctiunilor prevazute la art. 39 alin. (1) poate fi atacata la
instanta de contencios administrativ competenta, in termen de
15 de zile de la comunicarea acesteia.
(2) Actiunea exercitata potrivit alin. (1) suspenda executarea
hotararii atacate.
(3) Hotararea de aplicare a amenzii prevazute la art. 39
alin. (1) lit. b), ramasa definitiva potrivit legii, constituie titlu
executoriu. Neachitarea acestei amenzi in termen de 30 de zile de
la data ramanerii definitive a hotararii de sanctionare atrage de
drept suspendarea din calitatea de mediator, pana la achitarea
sumei.
Art. 42 Raspunderea civila a mediatorului poate fi
angajata, in conditiile legii civile, pentru cauzarea de prejudicii,
prin incalcarea obligatiilor sale profesionale.
Capitolul V - Procedura de mediere
Sectiunea 1 - Procedura prealabila incheierii contractului de mediere
Art. 43 (1) Partile aflate in conflict se pot prezenta impreuna la mediator. In cazul in care se prezinta numai una dintre parti, mediatorul, la cererea acesteia, va adresa celeilalte parti invitatia scrisa, in vederea informarii si acceptarii medierii, stabilind un termen de cel mult 15 zile. Invitatia se transmite prin orice mijloace care asigura confirmarea primirii textului. Partea solicitanta va furniza mediatorului datele necesare contactarii celeilalte parti.
(2) In cazul imposibilitatii de prezentare a vreuneia dintre partile convocate, mediatorul poate stabili, la cererea acesteia, o noua data in vederea informarii si acceptarii medierii. In cazul acceptarii medierii, partile in disputa si mediatorul vor semna contractul de mediere.
(2^1) In procesele si cererile in materie civila si comerciala, inainte de introducerea cererii de chemare in judecata, partile pot incerca solutionarea litigiului prin mediere
(3) Daca una dintre parti refuza, in scris, in mod explicit, medierea ori nu raspunde invitatiei mentionate la alin. (1) ori nu se prezinta de doua ori la rand la datele fixate pentru semnarea contractului de mediere, medierea se considera neacceptata.
(4) Mediatorul poate face si alte demersuri legale pe care le
considera necesare pentru invitarea partilor la mediere, cu
respectarea dispozitiilor prezentei legi.
Art. 44 (1) Este interzisa desfasurarea sedintelor de
mediere inainte de incheierea contractului de mediere.
(2) Contractul de mediere se incheie intre mediator, pe de o parte, si partile aflate in conflict, pe de alta parte.
Sectiunea 2 - Contractul de mediere
Art. 45 Contractul de mediere trebuie sa cuprinda, sub sanctiunea anularii, urmatoarele clauze:
a) identitatea partilor aflate in conflict sau, dupa caz, a
reprezentantilor lor;
b) mentionarea tipului sau a obiectului conflictului;
c) declaratia partilor ca au fost informate de catre mediator cu privire la mediere, efectele acesteia si regulile aplicabile;
d) obligatia mediatorului de a pastra confidentialitatea si decizia partilor privind pastrarea confidentialitatii, dupa caz;
e) angajamentul partilor aflate in conflict de a respecta
regulile aplicabile medierii;
f) obligatia partilor aflate in conflict de a achita onorariul
cuvenit mediatorului si cheltuielile efectuate de acesta pe
parcursul medierii in interesul partilor, precum si modalitatile de
avansare si de plata a acestor sume, inclusiv in caz de renuntare la
mediere sau de esuare a procedurii, precum si proportia care va fi
suportata de catre parti, tinandu-se cont, daca este cazul, de
situatia lor sociala. Daca nu s-a convenit altfel, aceste sume vor fi
suportate de catre parti, in mod egal;
g) intelegerea partilor privind limba in care urmeaza sa se
desfasoare medierea.
h) numarul de exemplare in care va fi redactat acordul in cazul in care acesta va fi in forma scrisa, corespunzator numarului partilor semnatare ale contractului de mediere;
i) obligatia partilor de a semna procesul-verbal intocmit de catre mediator, indiferent de modul in care se va incheia medierea.
Art. 46 (1) In contractul de mediere pot fi prevazute si
alte clauze, in conditiile legii.
(2) Sub sanctiunea nulitatii absolute, contractul de mediere
nu poate cuprinde clauze care contravin legii sau ordinii publice.
(3) Daca, pe parcursul procedurii de mediere, apar cheltuieli
neprevazute, efectuate in interesul partilor si cu acordul acestora,
se va incheia o anexa la contractul de mediere.
Art. 47 (1) Contractul de mediere se incheie in forma
scrisa, sub sanctiunea nulitatii absolute. Acesta se semneaza de
catre partile aflate in conflict si de mediator si se intocmeste in
atatea exemplare originale cati semnatari sunt.
(2) Partile aflate in conflict pot da procura speciala unei alte
persoane, in conditiile legii, pentru a incheia contractul de
mediere.
Art. 48 Contractul de mediere constituie titlu executoriu
cu privire la obligatia partilor de a achita onorariul scadent
cuvenit mediatorului.
Art. 49 Termenul de prescriptie a dreptului la actiune
pentru dreptul litigios supus medierii se suspenda incepand cu
data semnarii contractului de mediere, pana la inchiderea
procedurii de mediere in oricare dintre modurile prevazute de
prezenta lege.
Sectiunea 3 - Desfasurarea medierii
Art. 50 (1) Medierea se bazeaza pe cooperarea partilor si
utilizarea, de catre mediator, a unor metode si tehnici specifice,
bazate pe comunicare si negociere.
(2) Metodele si tehnicile utilizate de catre mediator trebuie
sa serveasca exclusiv intereselor legitime si obiectivelor urmarite
de partile aflate in conflict.
(3) Mediatorul nu poate impune partilor o solutie cu privire
la conflictul supus medierii.
Art. 51 Medierea are loc, de regula, la sediul
mediatorului. Daca este cazul, medierea se poate desfasura si in
alte locuri, convenite de mediator si de partile aflate in conflict.
Art. 52 (1) Partile aflate in conflict au dreptul sa fie
asistate de avocat sau de alte persoane, in conditiile stabilite de
comun acord.
(2) In cursul medierii, partile pot fi reprezentate de alte
persoane, care pot face acte de dispozitie, in conditiile legii.
Art. 53 Sustinerile facute pe parcursul medierii de catre
partile aflate in conflict, de persoanele prevazute la art. 52 si
art. 55 alin. (1), precum si de catre mediator au caracter
confidential fata de terti si nu pot fi folosite ca probe in cadrul
unei proceduri judiciare sau arbitrale, cu exceptia cazului in care
partile convin altfel ori legea prevede contrariul. Mediatorul va
atrage atentia persoanelor care participa la mediere in conditiile
art. 52 asupra obligatiei de pastrare a confidentialitatii si le va
putea solicita semnarea unui acord de confidentialitate.
Art. 54 (1) Daca, pe parcursul medierii, apare o situatie
de natura sa afecteze scopul acesteia, neutralitatea sau
impartialitatea mediatorului, acesta este obligat sa o aduca la
cunostinta partilor, care vor decide asupra mentinerii sau
denuntarii contractului de mediere.
(2) Mediatorul are dreptul sa inchida procedura de mediere, procedand potrivit dispozitiilor art. 56, care se aplica in mod corespunzator. In aceasta situatie mediatorul este obligat sa restituie onorariul, in parte, in conditiile stabilite prin contractul de mediere.
Art. 55 (1) In cazul in care conflictul supus medierii
prezinta aspecte dificile sau controversate de natura juridica sau
din orice alt domeniu specializat, mediatorul, cu acordul partilor,
poate sa solicite punctul de vedere al unui specialist din domeniul
respectiv.
(2) Atunci cand solicita punctul de vedere al unui specialist
din afara biroului sau, mediatorul va evidentia doar problemele
controversate, fara a dezvalui identitatea partilor.
Sectiunea 4 - Inchiderea medierii
Art. 56 (1) Procedura de mediere se inchide, dupa caz:
a) prin incheierea unei intelegeri intre parti, in urma
solutionarii conflictului;
b) prin constatarea de catre mediator a esuarii medierii;
c) prin denuntarea contractului de mediere de catre una
dintre parti.
(2) In cazul in care partile au incheiat numai o intelegere
partiala, precum si in cazurile prevazute la alin. (1) lit. b) si c),
orice parte se poate adresa instantei judecatoresti sau arbitrale
competente.
Art. 57 La inchiderea procedurii de mediere, in oricare
dintre cazurile prevazute la art. 56 alin. (1), mediatorul va
intocmi un proces-verbal, care se semneaza de catre parti,
personal sau prin reprezentant, si de mediator. Partile primesc
cate un exemplar original al procesului-verbal.
Art. 58 (1) Cand partile aflate in conflict au ajuns la o intelegere, se poate redacta un acord scris, care va cuprinde toate clauzele consimtite de acestea si care are valoarea unui inscris sub semnatura privata. De regula, acordul este redactat de catre mediator, cu exceptia situatiilor in care partile si mediatorul convin altfel.
(2) Intelegerea partilor nu trebuie sa cuprinda prevederi care
aduc atingere legii si ordinii publice, dispozitiile art. 2 fiind
aplicabile.
(3) Intelegerea partilor poate fi afectata, in conditiile legii,
de termene si conditii.
(4) In cazul in care conflictul mediat vizeaza transferul dreptului de proprietate privata privind bunurile imobile, partile vor prezenta acordul redactat de catre mediator notarului public sau instantei de judecata pentru indeplinirea conditiilor de fond si de forma impuse de lege, sub sanctiunea nulitatii absolute.
(5) Obligatia prevazuta la alin. (4) se aplica in toate situatiile in care legea impune, sub sanctiunea nulitatii, indeplinirea unor conditii de fond si de forma.
(6) In cazul in care legea impune indeplinirea conditiilor de publicitate, notarul public sau instanta de judecata va solicita inscrierea contractului autentificat, respectiv a hotararii judecatoresti in Cartea Funciara."
Art. 59 Intelegerea partilor poate fi supusa autentificarii notarului public ori, dupa caz, incuviintarii instantei de judecata, in conditiile prevazute la art. 63.
Art. 60 (1) In orice faza a procedurii de mediere, oricare
dintre partile aflate in conflict are dreptul de a denunta contractul
de mediere, incunostintand, in scris, cealalta parte si pe mediator.
(2) Mediatorul ia act de denuntarea unilaterala a contractului
de mediere si, in cel mult 48 de ore de la data primirii
incunostintarii, intocmeste un proces-verbal de inchidere a
procedurii de mediere.
(3) Daca una dintre partile aflate in conflict nu se mai
prezinta la mediere, fara a denunta contractul de mediere in
conditiile alin. (1), mediatorul este obligat sa faca toate
demersurile necesare pentru a stabili intentia reala a partii
respective si, dupa caz, va continua sau va inchide procedura
medierii.
Sectiunea 5 - Medierea in cazul unui litigiu civil pe rolul instantelor de judecata
Art. 61 (1) In cazul in care conflictul a fost dedus
judecatii, solutionarea acestuia prin mediere poate avea loc, din
initiativa partilor ori la recomandarea instantei, acceptata de parti,
cu privire la drepturi asupra carora partile pot dispune potrivit
legii. Medierea poate avea ca obiect solutionarea in tot sau in
parte a litigiului.
(2) La inchiderea procedurii de mediere, mediatorul este
obligat, in toate cazurile, sa informeze, in scris, instanta de
judecata, daca partile au ajuns sau nu la o intelegere in urma
procesului de mediere.
Art. 62 (1) Pentru desfasurarea procedurii de mediere,
judecarea cauzelor civile de catre instantele judecatoresti sau
arbitrale va fi suspendata la cererea partilor, in conditiile
prevazute de art. 242 alin. (1) pct. 1 din Codul de procedura
civila.
(2) Cursul termenului perimarii este suspendat pe durata
desfasurarii procedurii de mediere, dar nu mai mult de 3 luni de
la data semnarii contractului de mediere.
(3) Cererea de repunere pe rol este scutita de taxa judiciara
de timbru.
Art. 63 (1) In cazul in care conflictul a fost solutionat pe
calea medierii, instanta va pronunta, la cererea partilor, o
hotarare, potrivit dispozitiilor art. 271 din Codul de procedura
civila.
(2) Odata cu pronuntarea hotararii, instanta va dispune, la cererea partii interesate, restituirea taxei judiciare de timbru, platita pentru investirea acesteia.
(3) Hotararea de expedient pronuntata conform prevederilor prezentei legi constituie titlu executoriu.
Capitolul VI - Dispozitii speciale privind medierea unor conflicte
Sectiunea 1 - Dispozitii speciale privind conflictele de familie
Art. 64 (1) Pot fi rezolvate prin mediere neintelegerile
dintre soti privind continuarea casatoriei, exercitiul drepturilor
parintesti, stabilirea domiciliului copiilor, contributia parintilor la
intretinerea copiilor, precum si orice alte neintelegeri care apar in
raporturile dintre soti cu privire la drepturi de care ei pot dispune
potrivit legii.
(2) Intelegerea sotilor cu privire la desfacerea casatoriei si
la rezolvarea aspectelor accesorii divortului se depune, de catre
parti, la instanta competenta sa pronunte divortul.
Art. 65 Mediatorul va veghea ca rezultatul medierii sa nu
contravina interesului superior al copilului, va incuraja parintii sa
se concentreze in primul rand asupra nevoilor copilului, iar
asumarea responsabilitatii parintesti, separatia in fapt sau divortul
sa nu impieteze asupra cresterii si dezvoltarii acestuia.
Art. 66 (1) Inainte de incheierea contractului de mediere
sau, dupa caz, pe parcursul procedurii, mediatorul va depune toate
diligentele pentru a verifica daca intre parti exista o relatie
abuziva ori violenta, iar efectele unei astfel de situatii sunt de
natura sa influenteze medierea si va decide daca, in asemenea
circumstante, solutionarea prin mediere este potrivita. Dispozitiile
art. 54 sunt aplicabile in mod corespunzator.
(2) Daca, in cursul medierii, mediatorul ia cunostinta de
existenta unor fapte ce pun in pericol cresterea sau dezvoltarea
normala a copilului sau prejudiciaza grav interesul superior al
copilului, este obligat sa sesizeze autoritatea competenta.
Sectiunea 2 - Dispozitii speciale privind medierea in cauzele penale
Art. 67 (1) Dispozitiile din prezenta lege se aplica in mod
corespunzator si in cauzele penale care privesc infractiuni pentru
care, potrivit legii, retragerea plangerii prealabile sau impacarea
partilor inlatura raspunderea penala.
(2) Nici persoana vatamata si nici faptuitorul nu pot fi
constranse sa accepte procedura medierii.
Art. 68 (1) In cauzele penale, medierea trebuie sa se
desfasoare astfel incat sa fie garantat dreptul fiecarei parti la
asistenta juridica si, daca este cazul, la serviciile unui interpret.
Procesul-verbal intocmit potrivit prezentei legi, prin care se
inchide procedura medierii, trebuie sa arate daca partile au
beneficiat de asistenta unui avocat si de serviciile unui interpret ori, dupa caz, sa mentioneze faptul ca au renuntat expres la
acestea.
(2) In cazul minorilor, garantiile prevazute de lege pentru
desfasurarea procesului penal trebuie asigurate, in mod
corespunzator, si in cadrul procedurii de mediere.
Art. 69 (1) In cazul in care procedura de mediere se
desfasoara inaintea inceperii procesului penal si aceasta se inchide
prin impacarea partilor, persoana vatamata nu mai poate sesiza,
pentru aceeasi fapta, organul de urmarire penala sau, dupa caz,
instanta de judecata.
(2) Daca procedura de mediere a fost declansata in termenul
prevazut de lege pentru introducerea plangerii prealabile, acest
termen se suspenda pe durata desfasurarii medierii. Daca partile
aflate in conflict nu s-au impacat, persoana vatamata poate
introduce plangerea prealabila in acelasi termen, care isi va relua
cursul de la data intocmirii procesului-verbal de inchidere a
procedurii de mediere, socotindu-se si timpul scurs inainte de
suspendare.
Art. 70 (1) In cazul in care medierea se desfasoara dupa
inceperea procesului penal, urmarirea penala sau, dupa caz,
judecata se suspenda, in temeiul prezentarii de catre parti a
contractului de mediere.
(2) Suspendarea dureaza pana cand procedura medierii se
inchide prin oricare dintre modurile prevazute de prezenta lege,
dar nu mai mult de 3 luni de la data semnarii contractului de
mediere.
(3) Mediatorul are obligatia sa comunice organului
judiciar o copie de pe procesul-verbal de inchidere a procedurii de
mediere.
(4) Procesul penal se reia din oficiu, imediat dupa primirea
procesului-verbal prin care se constata ca partile nu s-au impacat,
sau, daca acesta nu se comunica, la expirarea termenului prevazut
la alin. (2).
(5) Pentru solutionarea cauzelor penale in baza acordului incheiat ca rezultat al medierii, partile sunt obligate sa depuna la organul judiciar forma autentica a acordului sau sa se prezinte in fata organului judiciar pentru a se lua act de vointa acestora.
(6) Dispozitiile art. 61 alin. (2) se aplica in mod corespunzator in cazul in care medierea este recomandata de catre organele judiciare.
Capitolul VII - Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 71 (1) In termen de 4 luni de la data intrarii in
vigoare a prezentei legi, se infiinteaza Consiliul de mediere, care
va elabora regulamentul privind organizarea si functionarea sa,
precum si standardele de formare in domeniul medierii, ce vor fi
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) In vederea constituirii primului Consiliu de mediere,
membrii acestuia vor fi desemnati de comun acord de catre
organizatiile legal constituite din domeniul medierii, avandu-se in
vedere criteriile cumulative privitoare la vechimea activitatii
organizatiei in acest domeniu conform prevederilor statutului,
numarul de membri specializati, precum si pregatirea si
experienta practica in mediere a reprezentantilor acestor
organizatii.
(3) Pentru organizarea si functionarea primului Consiliu
de mediere, in primul an de la inceperea activitatii se aloca de la
bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Justitiei, fondurile
aferente urmatoarelor categorii de cheltuieli:
a) cheltuielile de intretinere si functionare;
b) salariile secretariatului tehnic al acestuia.
(4) Dupa expirarea perioadei de un an de la data
constituirii Consiliului de mediere, finantarea sa se asigura in
conditiile art. 21.
Art. 72 (1) In termen de o luna de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a Regulamentului privind
organizarea si functionarea Consiliului de mediere, incepe
procedura de autorizare a mediatorilor.
(2) Persoanele care au absolvit sau care, la intrarea in
vigoare a prezentei legi, urmeaza un curs de formare a
mediatorilor in tara sau in strainatate, daca indeplinesc conditiile
prevazute la art. 7 lit. a)-e), pot solicita autorizarea ca mediator, in
conditiile prezentei legi, avand obligatia prezentarii documentelor
care atesta programa de formare parcursa. Consiliul de mediere va decide autorizarea dupa evaluarea continutului programei de
formare prezentate, inclusiv a duratei pregatirii. Dispozitiile art. 8
alin. (5) se aplica in mod corespunzator.
Art. 73 (1) Dispozitiile prezentei legi privind medierea
conflictelor devin aplicabile in termen de o luna de la data
intocmirii tabloului mediatorilor autorizati.
(2) Dispozitiile prezentei legi se aplica si in medierea conflictelor de drepturi de care partile pot dispune din cadrul conflictelor de munca.
Art. 74 (1) Institutiile si celelalte persoane juridice care,
la data intrarii in vigoare a prezentei legi, au in derulare cursuri de
formare a mediatorilor le pot finaliza in conformitate cu
reglementarile in vigoare la momentul inceperii cursurilor.
(2) Acordarea avizului prevazut la art. 9 de catre Consiliul
de mediere devine aplicabila de la data publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, a standardelor de formare in
domeniul medierii.
Art. 75 Avocatii, notarii publici si consilierii juridici care dobandesc calitatea de mediator potrivit prevederilor prezentei legi pot desfasura activitatea de mediere in cadrul formelor de exercitare a profesiei lor la sediul unde isi exercita activitatea.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor articolului 75 si ale articolului 76 alineatul (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
|