Instructiuni nr. 191/2010 de aplicare a Hotararii Guvernului nr. 735/2010 pentru recalcularea pensiilor stabilite potrivit legislatiei privind pensiile militare de stat, a pensiilor de stat ale politistilor si ale functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciarelor, conform Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 608 din 27 august 2010
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
Avand in vedere prevederile art. 16 din Hotararea Guvernului nr. 735/2010 pentru recalcularea pensiilor stabilite potrivit
legislatiei privind pensiile militare de stat, a pensiilor de stat ale politistilor si ale functionarilor publici cu statut special din sistemul
administratiei penitenciarelor, conform Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor,
in temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului
Administratiei si Internelor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 15/2008, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul administratiei si internelor emite urmatoarele instructiuni:
Art. 1 (1) Fac obiectul prezentelor instructiuni pensiile
stabilite potrivit legislatiei privind pensiile militare de stat, pensiile
de stat ale politistilor si ale functionarilor publici cu statut special
din sistemul administratiei penitenciarelor, cuvenite sau aflate in
plata la Casa de Pensii a Ministerului Administratiei si Internelor,
denumite in continuare pensii.
(2) Pensiile se recalculeaza prin determinarea stagiilor de
cotizare si a punctajelor medii anuale, pe baza veniturilor lunare
individuale realizate, si prin stabilirea cuantumului fiecarei pensii,
utilizand algoritmul de calcul prevazut de Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, cu respectarea
prevederilor Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor masuri in
domeniul pensiilor.
Art. 2 (1) Recalcularea pensiilor se face in baza
adeverintelor necesare stabilirii punctajelor medii anuale,
inaintate de beneficiarii pensiilor, denumiti in continuare
beneficiari, impreuna cu o solicitare scrisa, la Casa de Pensii a
Ministerului Administratiei si Internelor.
(2) Solicitarea scrisa va fi formulata conform modelului
prevazut in anexa nr. 1a sau, dupa caz, in anexa nr. 1b la
Hotararea Guvernului nr. 735/2010 pentru recalcularea pensiilor
stabilite potrivit legislatiei privind pensiile militare de stat, a
pensiilor de stat ale politistilor si ale functionarilor publici cu
statut special din sistemul administratiei penitenciarelor, conform
Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor masuri in domeniul
pensiilor.
(3) In cazul in care beneficiarii nu inainteaza adeverintele in
vederea recalcularii pensiilor insotite de solicitari scrise adresate
Casei de Pensii a Ministerului Administratiei si Internelor, pentru
perioada ce reprezinta vechime in serviciu sau in munca/stagiu
de cotizare, recalcularea se efectueaza din oficiu, la
determinarea punctajului mediu anual procedandu-se astfel:
a) pentru perioada in care persoanele nu au avut vechime
in serviciu se utilizeaza documentele existente in dosarul de
pensie sau, in lipsa acestora, salariul minim brut/net pe
economie din perioada respectiva;
b) pentru perioada in care persoanele au avut vechime in
serviciu se utilizeaza salariul mediu brut/net pe economie din
perioada respectiva.
Art. 3 (1) In intelesul prezentelor instructiuni, pentru
perioada in care s-a desfasurat activitate in calitate de cadru
militar in activitate, politist sau functionar public cu statut special
din sistemul administratiei penitenciarelor, prin venituri lunare
individuale realizate se intelege suma bruta/neta reprezentand
salariul brut/net, respectiv solda bruta/neta, care cuprinde:
a) retributia tarifara lunara/salariul de baza lunar/solda
lunara/salariul de baza de incadrare lunar, inclusiv indexari,
compensatii, indemnizatii de conducere/comanda, salarii/solde
de merit si alte drepturi similare prevazute de legislatia in
vigoare la acea data;
b) sporurile si indemnizatiile acordate in sume fixe sau sub
forma de procent din retributia tarifara lunara/salariul de baza
lunar/solda lunara/salariul de baza de incadrare lunar sau din
salariul functiei de baza/salariul functiei indeplinite/solda de
functie/solda functiei de baza, potrivit legislatiei in vigoare la
acea data;
c) primele/premiile din cursul anului si cele anuale, acordate
potrivit legislatiei in vigoare la acea data;
d) sumele reprezentand compensarea concediului de odihna
neefectuat, potrivit legii;
e) sumele cuvenite ca reprezentanti in adunarile generale
ale actionarilor, in consiliile de administratie, in comitetele de
directie, in comisiile de cenzori sau in orice alte comisii, comitete
ori organisme, acordate potrivit legislatiei in vigoare la acea
data, indiferent de forma de organizare sau de denumirea
angajatorului ori a entitatii asimilate acestuia;
f) orice alte elemente salariale similare celor prevazute la
lit. a)—d), acordate potrivit legislatiei in vigoare la acea data.
(2) Veniturile lunare individuale realizate se inscriu in
adeverinte astfel:
a) venituri lunare individuale brute pana la data de 1 iulie
1977;
b) venituri lunare individuale nete de la data de 1 iulie 1977
pana la data de 1 ianuarie 1991;
c) venituri lunare individuale brute de la data de 1 ianuarie
1991.
(3) Pentru perioadele care constituie stagiu de cotizare, altele
decat cele prevazute la alin. (1), venitul lunar individual realizat
se determina conform Legii nr. 19/2000, cu modificarile si
completarile ulterioare, si Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public,
provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat,
aprobata cu completari prin Legea nr. 78/2005, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(4) Pentru perioadele in care beneficiarii au indeplinit functii
si in alte institutii/entitati din afara sistemului national de aparare,
ordine publica si siguranta nationala sau la regii autonome si
societati comerciale ce participa la realizarea sarcinilor in domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei
nationale, avand calitatea de cadru militar in activitate, politist
sau functionar public cu statut special din sistemul administratiei
penitenciarelor, se iau in calcul si veniturile lunare individuale
realizate in institutiile/entitatile respective.
(5) Pentru perioadele in care beneficiarii s-au aflat in
concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani
sau, in cazul copilului cu handicap, de pana la 3 ani, precum si
in concediu pentru ingrijirea copilului bolnav in varsta de pana
la 7 ani, iar in cazul copilului cu handicap, pentru afectiunile
intercurente, pana la implinirea varstei de 18 ani, si au primit
drepturi calculate potrivit legislatiei aplicabile pe plan national,
avand calitatea de cadru militar in activitate, politist sau
functionar public cu statut special din sistemul administratiei
penitenciarelor, se utilizeaza salariul mediu brut sau, dupa caz,
net pe economie din perioadele respective ca venituri lunare
individuale realizate.
(6) Pentru perioadele in care beneficiarii au avut calitatea de
elev sau student al unei institutii de invatamant pentru formarea
cadrelor militare/politistilor sau functionarilor publici cu statut
special din sistemul administratiei penitenciarelor, au indeplinit
serviciul militar ca militari in termen ori militari cu termen redus,
au fost concentrati sau mobilizati ca rezervisti ori au fost in
captivitate, la stabilirea punctajului mediu anual se utilizeaza ca
venituri lunare individuale salariul mediu brut sau, dupa caz, net
pe economie din perioadele respective.
(7) Determinarea punctajului mediu anual pentru persoanele
repatriate din Republica Moldova care beneficiaza de pensii se
face prin asimilare, in conditiile stabilite prin reglementarile
legale in vigoare.
Art. 4 In intelesul prezentelor instructiuni, nu sunt
cuprinse in veniturile lunare individuale realizate urmatoarele
sume:
a) diurnele de deplasare si de delegare, indemnizatiile de
delegare, detasare sau transfer, potrivit legii;
b) participarea salariatilor la profit, potrivit Ordonantei
Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la
societatile nationale, companiile nationale si societatile
comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la
regiile autonome, aprobata cu modificari prin Legea
nr. 769/2001, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) compensatiile lunare pentru chirie, potrivit legii;
d) contravaloarea echipamentelor tehnice, a echipamentului
individual de protectie si de lucru, a alimentatiei de protectie, a
medicamentelor si materialelor igienico-sanitare, a altor drepturi
de protectie a muncii, precum si a uniformelor obligatorii si
drepturilor de echipament, potrivit legii;
e) pentru acoperirea cheltuielilor de mutare in interesul
serviciului, potrivit legii;
f) indemnizatiile de instalare, potrivit legii;
g) platile compensatorii si ajutoarele primite la trecerea in
rezerva sau direct in retragere, respectiv la incetarea raporturilor
de serviciu cu drept la pensie, potrivit legii;
h) valoarea financiara a normelor de hrana, potrivit legii;
i) contravaloarea transportului ocazionat de plecarea in
concediul de odihna, precum si a transportului la si de la locul de
munca, potrivit legii;
j) alocatia de stat pentru copii, potrivit legii;
k) orice alte drepturi banesti similare celor prevazute la
lit. a)—j), potrivit legii.
Art. 5 (1) In vederea eliberarii adeverintelor necesare
stabilirii punctajelor medii anuale, beneficiarii formuleaza o
cerere scrisa care cuprinde datele de identificare si datele de
contact ale acestora, inclusiv cele privind adresa de domiciliu la
care vor fi transmise adeverintele.
(2) Cererea scrisa se inainteaza/depune la:
a) structura de resurse umane din cadrul unitatii de la care
pensionarul a fost trecut in rezerva sau direct in retragere,
respectiv a incetat raporturile de serviciu sau, daca
unitatea/structura in cauza a fost desfiintata, la structura de
resurse umane a inspectoratelor generale/similare;
b) Directia generala management resurse umane din cadrul
Ministerului Administratiei si Internelor, in situatia in care
pensionarul a fost trecut in rezerva sau direct in retragere,
respectiv a incetat raporturile de serviciu, din cadrul
unitatilor/structurilor care au facut sau fac parte din aparatul
central al Ministerului Administratiei si Internelor, ce nu au in
componenta structuri de resurse umane.
(3) Pentru perioada in care beneficiarii au activat in
unitati/structuri ale institutiilor din sistemul national de aparare,
ordine publica si siguranta nationala, altele decat cele ale
Ministerului Administratiei si Internelor, cererea scrisa se
inainteaza/depune potrivit prevederilor art. 2 alin. (3) si (4) din
Hotararea Guvernului nr. 735/2010, urmand ca adeverintele sa
fie emise si comunicate in conformitate cu normele proprii ale
acestor institutii.
(4) Pentru perioada in care beneficiarii au desfasurat
activitate in institutii/organe/organizatii din afara sistemului
national de aparare, ordine publica si siguranta nationala,
cererea scrisa se inainteaza/depune la structurile respective.
(5) Pentru perioada in care beneficiarii au indeplinit functii si
in alte institutii/entitati din afara sistemului national de aparare,
ordine publica si siguranta nationala sau la regii autonome si
societati comerciale ce participa la realizarea sarcinilor in
domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei
nationale, avand calitatea de cadru militar in activitate, politist
sau functionar public cu statut special din sistemul administratiei
penitenciarelor, cererea scrisa se inainteaza/depune potrivit
alin. (2), pentru veniturile lunare individuale realizate in calitate
de cadru militar in activitate, politist sau functionar public cu
statut special din sistemul administratiei penitenciarelor, si
potrivit alin. (3) sau (4), pentru veniturile lunare individuale
realizate la institutiile/entitatile/regiile/societatile respective.
Art. 6 (1) Prin exceptie de la prevederile art. 5 alin. (3), in
vederea eliberarii adeverintelor necesare stabilirii punctajelor
medii anuale, beneficiarii trecuti in rezerva sau direct in
retragere din unitati/structuri ale Serviciului Roman de Informatii
vor inainta/depune o cerere scrisa, formulata potrivit art. 5
alin. (1), la structurile de resurse umane ale inspectoratelor
generale/inspectoratelor judetene/similare ale Ministerului
Administratiei si Internelor din zonele unde era situata unitatea
de la care au fost trecuti in rezerva sau direct in retragere, iar
pentru personalul unitatilor din municipiul Bucuresti, cererea
scrisa se inainteaza/depune la Directia generala management
resurse umane din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor.
(2) In cazul in care inspectoratele generale/similare, prin
structurile de resurse umane/financiare, nu detin in parte sau in
totalitate datele ori informatiile necesare intocmirii si completarii
adeverintelor solicitate, acestea transmit cererile scrise, in
termen de 5 zile de la data inregistrarii lor, la Directia generala
management resurse umane din cadrul Ministerului
Administratiei si Internelor.
(3) In cazul in care inspectoratele judetene/similare, prin
structurile de resurse umane/financiare, nu detin in parte sau in
totalitate datele ori informatiile necesare intocmirii si completarii
adeverintelor solicitate, acestea transmit cererile scrise, in
termen de 5 zile de la data inregistrarii lor, la sectiile de informatii
judetene din cadrul Serviciului Roman de Informatii, in vederea
efectuarii acestei activitati.
(4) In cazul in care, pentru cererile scrise primite/depuse la
Directia generala management resurse umane din cadrul
Ministerului Administratiei si Internelor, nu sunt detinute in parte
sau in totalitate datele ori informatiile necesare intocmirii si
completarii adeverintelor solicitate, directia respectiva transmite
cererile scrise, in termen de 5 zile de la data inregistrarii lor, la Serviciul Roman de Informatii, in vederea efectuarii acestei
activitati.
(5) Dupa intocmirea si completarea de catre Serviciul Roman
de Informatii a adeverintelor solicitate, acestea se transmit
Directiei generale management resurse umane din cadrul
Ministerului Administratiei si Internelor, precizandu-se, dupa caz,
motivul necompletarii acestora, integral sau pe perioade.
Impreuna cu adeverintele transmise vor fi restituite si cererile
scrise.
(6) In urma primirii adeverintelor, pentru comunicarea
acestora persoanelor solicitante, structurile de resurse umane
vor proceda, dupa caz, potrivit art. 7 alin. (1) si (3).
Art. 7 (1) In cazul unitatilor/structurilor Ministerului
Administratiei si Internelor, dupa inregistrarea cererii scrise in
vederea eliberarii adeverintelor, potrivit modelului prevazut in
anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 735/2010, structura de
resurse umane va verifica si va extrage situatia activitatii
profesionale desfasurate de catre persoana in cauza,
procedand astfel:
a) in situatia in care activitatea a fost desfasurata doar in
cadrul unitatii respective, cererea scrisa impreuna cu datele de
personal vor fi transmise structurii financiar-contabile care a
asigurat plata drepturilor salariale si care, cu sprijinul
compartimentului sau unitatii ce detine arhiva documentelor
justificative privind veniturile lunare individuale realizate (statul
de plata al salariilor, premiilor etc.), dupa caz, intocmeste si
completeaza adeverintele ce vor fi comunicate persoanei
solicitante, prin grija structurii de resurse umane, sub semnatura
comandantului/sefului unitatii respective, in termen de 30 de zile
de la data inregistrarii cererii;
b) in situatia in care activitatea a fost desfasurata in mai
multe unitati/structuri din cadrul Ministerului Administratiei si
Internelor, pentru perioada corespunzatoare, cererea scrisa (in
copie) va fi comunicata, in termen de 5 zile de la data
inregistrarii ei, si unitatilor/structurilor in cauza, urmand sa fie
efectuata procedura prevazuta la lit. a), iar adeverintele
intocmite si completate sa fie transmise unitatii la care a fost
inregistrata initial cererea, sub semnatura comandantului/sefului
unitatii emitente, in termen de 20 de zile de la data primirii
cererii;
c) in situatia in care se constata ca cererea scrisa nu a fost
inaintata/depusa la structurile competente, potrivit art. 5,
structura de resurse umane va comunica acest fapt persoanei
solicitante, in termen de 5 zile de la data inregistrarii acesteia.
(2) In situatiile in care, pentru o anumita perioada de
activitate, nu exista documente justificative privind veniturile
lunare individuale realizate, la intocmirea si completarea
adeverintelor se inscrie faptul ca nu exista date/documente
pentru perioada respectiva.
(3) In situatia prevazuta la alin. (1) lit. b), adeverintele
intocmite si completate, prin structurile financiar-contabile, de
catre fiecare unitate/structura se conexeaza de structura de
resurse umane la care a fost depusa cererea scrisa si vor fi
comunicate persoanei solicitante, prin posta, in termen de 5 zile
de la data primirii ultimei dintre acestea, sub semnatura
comandantului/sefului unitatii respective.
(4) Unitatile/Structurile care elibereaza adeverinte in vederea
recalcularii pensiilor poarta intreaga raspundere cu privire la
valabilitatea si corectitudinea acestora.
Art. 8 (1) In cazul in care beneficiarii nu pot depune
adeverinte necesare recalcularii pensiilor, pentru perioada in
care nu au avut vechime in serviciu, din motive neimputabile lor,
acestia pot prezenta sau comunica la Casa de Pensii a
Ministerului Administratiei si Internelor, impreuna cu solicitarea
scrisa de recalculare, carnetul de munca din care sa reiasa
veniturile lunare individuale realizate.
(2) Casa de Pensii a Ministerului Administratiei si Internelor
va efectua recalcularea pensiilor, in ordinea inregistrarii
solicitarilor scrise si a adeverintelor/carnetelor de munca
inaintate in acest sens, in termen de 15 zile lucratoare de la data
primirii acestora.
(3) Dupa recalculare, Casa de Pensii a Ministerului
Administratiei si Internelor emite decizie prin care se stabileste
punctajul mediu anual determinat si cuantumul pensiei
recalculate, cu respectarea prevederilor art. 13 din Hotararea
Guvernului nr. 735/2010.
(4) Impreuna cu decizia de pensie recalculata, Casa de
Pensii a Ministerului Administratiei si Internelor va inainta, in
scris, si buletinul de calcul al pensiei recalculate.
(5) In situatia in care se constata erori de calcul, decizia
privind pensia recalculata poate fi revizuita din oficiu, cu
respectarea prevederilor legale.
Art. 9 (1) Adeverintele/Carnetele de munca necesare
stabilirii punctajelor medii anuale in vederea recalcularii pensiilor
se inainteaza la Casa de Pensii a Ministerului Administratiei si
Internelor doar pentru perioadele in care beneficiarii pensiilor au
desfasurat activitate pana la data trecerii in rezerva sau direct in
retragere, respectiv data incetarii raporturilor de serviciu.
(2) Adeverintele/Carnetele de munca inaintate la Casa de
Pensii a Ministerului Administratiei si Internelor neinsotite de
solicitarea scrisa prevazuta la art. 2 alin. (1) nu se iau in
considerare, recalcularea fiind efectuata din oficiu, conform
prevederilor art. 2 alin. (3).
Art. 10 Pentru persoanele care au trecut in rezerva sau
direct in retragere, respectiv au incetat raporturile de serviciu
dupa data intrarii in vigoare a Legii nr. 119/2010, dosarul de
pensie ce va fi inaintat la Casa de Pensii a Ministerului
Administratiei si Internelor va contine pe langa documentele
stabilite conform Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de
stat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau
Legii nr. 179/2004 privind pensiile de stat si alte drepturi de
asigurari sociale ale politistilor, cu modificarile si completarile
ulterioare, si adeverintele necesare stabilirii punctajelor medii
anuale in vederea recalcularii pensiei, intocmite si completate,
in mod corespunzator, conform prevederilor prezentelor
instructiuni.
Art. 11 (1) In conformitate cu prevederile art. 15 din
Hotararea Guvernului nr. 735/2010, se autorizeaza unitatile
Ministerului Administratiei si Internelor implicate in procesul de
recalculare a pensiilor si in activitatea de intocmire, completare
sau eliberare a adeverintelor necesare stabilirii punctajelor medii
anuale sa incheie conventii civile cu personal specializat, pe o
perioada determinata, conform legii.
(2) Incheierea conventiilor prevazute la alin. (1) se face cu
acordul Directiei generale financiare din cadrul Ministerului
Administratiei si Internelor, in limita fondurilor bugetare alocate
pentru aceasta natura de cheltuieli.
(3) Pentru unitatile aparatului central din structura
Ministerului Administratiei si Internelor, incheierea conventiilor
prevazute la alin. (1) se face cu aprobarea secretarului general
al ministerului, in limita fondurilor bugetare alocate pentru
aceasta natura de cheltuieli.
Art. 12 Prezentele instructiuni se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
|