|
|
|
|
Hotararea nr. 4/2011 pentru aprobarea Normelor de certificare a declaratiilor fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 155 din 3 martie 2011
In conformitate cu prevederile art. 83 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul art. 3 alin. (1) lit. b) si al art. 11 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea si exercitarea
activitatii de consultanta fiscala, aprobata cu modificari prin Legea nr. 198/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
Consiliul superior al Camerei Consultantilor Fiscali, intrunit in sedinta din 23 februarie 2011, hotaraste:
Art. 1 Se aproba Normele de certificare a declaratiilor
fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice, cu exceptia
celor pentru care este obligatorie auditarea, prevazute in anexa
care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2 Normele prevazute la art. 1 se aplica pentru
certificarea declaratiilor fiscale anuale, incepand cu cele
aferente anului 2010, care se depun la organele fiscale
competente.
Art. 3 Prezenta hotarare se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Anexa - Norme de certificare a declaratiilor fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea
Prezentele norme stabilesc principiile generale aplicabile
activitatii de certificare a declaratiilor fiscale anuale ale
contribuabililor persoane juridice, cu exceptia celor pentru care
este obligatorie auditarea, denumite in continuare declaratii
anuale de impozit pe profit, in acord cu dispozitiile prevazute de
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura
fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
ARTICOLUL 1 - Definitii
In cadrul prezentelor norme, termenii de mai jos vor avea
urmatorul inteles:
a) compania — reprezinta contribuabilul a carui declaratie
anuala de impozit pe profit este supusa certificarii de catre un
consultant fiscal;
b) certificarea — reprezinta verificarea exactitatii si realitatii
datelor inscrise in declaratiile fiscale, in concordanta cu
prevederile legale, pe baza documentelor si informatiilor
financiar-contabile si fiscale solicitate de catre consultantul fiscal
si furnizate de companie, date ce sunt reflectate in evidenta
contabila a companiei. Verificarea exactitatii si realitatii datelor
inscrise in declaratia anuala de impozit pe profit se va face prin
sondaj si in limita unui prag de semnificatie, asa cum este definit
in prezentele norme. Certificarea declaratiei anuale de impozit
pe profit nu presupune oferirea de solutii de optimizare fiscala;
c) dosarul de lucru — reprezinta ansamblul datelor si
informatiilor cerute de catre consultantul fiscal in vederea
certificarii declaratiei anuale de impozit pe profit si primite de
catre acesta de la reprezentantii companiei. De asemenea,
dosarul de lucru include si testele, fisierele de lucru si alte
documente pe baza carora consultantul fiscal realizeaza
activitatea de verificare;
d) verificarea prin sondaj — reprezinta activitatea de
verificare selectiva a documentelor si operatiunilor considerate
ca reprezentative pentru totalitate, in care sunt reflectate
veniturile si cheltuielile.
ARTICOLUL 2 - Contractul
Relatia profesionala trebuie statuata prin intermediul unui
contract in forma scrisa, incheiat intre companie si consultantul
fiscal.
ARTICOLUL 3 - Raspunderea consultantului fiscal
Consultantul fiscal va presta serviciul de certificare cu grija si
atentia cuvenite conform cerintelor cuprinse in standardele
profesionale si in Codul etic al consultantului fiscal. Camera
Consultantilor Fiscali va supraveghea activitatea consultantilor
fiscali ce presteaza servicii de certificare a declaratiei anuale de
impozit pe profit. Camera Consultantilor Fiscali va aplica
sanctiunile prevazute de regulamentul propriu de organizare si
functionare, in cazul in care se dovedeste faptul ca un
consultant fiscal nu a respectat prevederile acestui regulament,
ale Codului etic si ale prezentelor norme.
ARTICOLUL 4 - Prezentarea informatiilor
(1) Compania pregateste declaratia anuala de impozit pe
profit si este raspunzatoare pentru intocmirea documentelor
contabile, pentru acuratetea inregistrarilor contabile, precum si
pentru intocmirea si acuratetea registrelor fiscale. Compania,
prin reprezentantii sai, va trebui sa dea o declaratie pe propria
raspundere privind conformitatea inregistrarilor si a politicilor
contabile cu referentialul contabil romanesc in vigoare. Modelul
declaratiei pe propria raspundere este prevazut in anexa nr. 1.
(2) Compania va pune la dispozitia consultantului fiscal
documente si informatii in vederea verificarii elementelor
inscrise in declaratia anuala de impozit pe profit ce face obiect
al certificarii. In situatia in care aceste documente sunt
confidentiale, consultantul fiscal va da o declaratie de pastrare
a confidentialitatii informatiilor la care are acces.
(3) Toate informatiile trebuie solicitate in scris de catre
consultantul fiscal.
ARTICOLUL 5 - Procedura de lucru
(1) Tratamentul fiscal al operatiunilor economice reflectate in
documentele financiar-contabile si care sunt inscrise in
declaratia anuala de impozit pe profit ce urmeaza a fi supusa
certificarii se verifica prin sondaj.
(2) Consultantul fiscal trebuie sa ia in considerare pragul de
semnificatie atunci cand este angajat in vederea certificarii
declaratiilor anuale de impozit pe profit.
(3) In elaborarea raportului de certificare, consultantul fiscal
impune un nivel acceptabil al pragului de semnificatie, astfel
incat sa poata detecta din punct de vedere cantitativ
denaturarile semnificative.
ARTICOLUL 6 - Stabilirea pragului de semnificatie/materialitatii
In stabilirea pragului de semnificatie/materialitatii pentru
verificarea calculului impozitului pe profit, consultantii fiscali se
vor baza in primul rand pe rationamentul lor profesional, precum
si pe procedurile analitice si pe intelegerea in ansamblu a
companiei si a mediului economic in care aceasta activeaza.
ARTICOLUL 7 - Utilizarea unor valori de referinta in stabilirea pragului de semnificatie/materialitatii
Desi stabilirea pragului de semnificatie/materialitatii este o
problema de rationament profesional, in anumite cazuri va fi util
sa se aplice un procentaj dintr-o anumita valoare de referinta.
ARTICOLUL 8 - Aplicarea unui procentaj asupra unei valori de referinta
(1) Ca regula generala, in determinarea procentajului care
va fi aplicat unei valori de referinta alese pentru stabilirea
pragului de semnificatie se va folosi rationamentul profesional.
(2) Pentru stabilirea valorii de referinta utilizate pentru
determinarea pragului de semnificatie/materialitatii se vor utiliza
informatiile fiscale relevante, cum ar fi:
— ponderea fiecarei categorii de venit neimpozabil, in totalul
veniturilor neimpozabile;
— ponderea fiecarei categorii de cheltuiala nedeductibila, in
totalul cheltuielilor nedeductibile.
ARTICOLUL 9 - Utilizarea rationamentului profesional
Consultantii fiscali sunt obligati sa isi utilizeze rationamentul
profesional pentru a stabili daca cele mentionate mai sus sunt
adecvate circumstantelor individuale.
ARTICOLUL 10 - Cerinte minimale de verificare in vederea certificarii declaratiei anuale de impozit pe profit
(1) Verificarea declaratiei anuale de impozit pe profit va trebui
sa urmareasca cel putin elementele mentionate in mod specific
in cuprinsul titlului II „Impozit pe profit” din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare,
cum ar fi: veniturile impozabile, veniturile neimpozabile,
elementele similare veniturilor si cheltuielilor, reevaluarile,
cheltuielile nedeductibile si cu deductibilitate limitata, gradul de
indatorare, provizioanele, amortizarea, cheltuielile/veniturile
angajate etc.
(2) Certificarea declaratiei anuale de impozit pe profit nu
presupune verificarea politicii/documentatiei privind preturile de
transfer, a politicilor comerciale si a politicilor contabile aplicate
de companie. Certificarea declaratiei anuale de impozit pe profit
pentru o anumita perioada nu presupune si verificarea pierderii
fiscale reportate si a altor elemente fiscale ce vin din perioadele
anterioare si care produc efecte in perioada supusa certificarii.
ARTICOLUL 11 - Documentare
Consultantul fiscal ce va presta serviciile de certificare a
declaratiilor anuale de impozit pe profit va avea obligatia sa
documenteze aceasta activitate in cadrul unui dosar de lucru,
care va fi arhivat la sediul consultantului fiscal. Acest dosar va
sta la baza controlului de calitate efectuat periodic de catre
Camera Consultantilor Fiscali.
ARTICOLUL 12 - Raportul de certificare
Rezultatele certificarii vor fi consemnate intr-un document
numit raport de certificare, care va fi inaintat companiei.
ARTICOLUL 13 - Elemente minimale ale raportului de certificare a declaratiei anuale de impozit pe profit
Raportul de certificare va trebui sa cuprinda cel putin
urmatoarele elemente:
a) o scurta prezentare a companiei;
b) valoarea pragului de semnificatie;
c) mentiuni referitoare la pierderea fiscala din anul/anii
anterior(i) reportata in anul in care se certifica declaratia anuala
de impozit pe profit;
d) elementele care au fost supuse verificarii conform titlului II
„Impozit pe profit” din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si
completarile ulterioare, asa cum au fost mentionate la art. 10;
e) eventualele ajustari propuse fata de declaratia supusa
initial certificarii;
f) opinia consultantului fiscal referitoare la declaratia anuala
de impozit pe profit ce a fost supusa verificarii.
ARTICOLUL 14 - Nota de certificare
Consultantul fiscal va emite o nota de certificare, care va
insoti declaratia anuala de impozit pe profit. In nota de certificare
se va face mentiunea daca certificarea se va face cu rezerve
sau fara. Modelul notei de certificare este prevazut in anexa
nr. 2 — in cazul certificarii de catre un consultant fiscal — si,
respectiv, in anexa nr. 2A — in cazul certificarii de catre o
societate comerciala de consultanta fiscala.
ARTICOLUL 15
Anexele nr. 1, 2 si 2A fac parte integranta din prezentele
norme.
Anexe
Anexe - click
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|
|
|
|
|
|