DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  
Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Distrugere arhiva veche




Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

Hotararea 21/2014 privind aprobarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei catre Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic si Social European si Comitetul Regiunilor: Libera circulatie a cetatenilor Uniunii Europene si a familiilor acestora: cinci actiuni pentru a produce rezultate notabile – COM(2013) 837



Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 393 din 28 mai 2014

In temeiul prevederilor art. 67 si ale art. 148 din Constitutia Romaniei, republicata, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament si Guvern in domeniul afacerilor europene si ale art. 40 din Hotararea Camerei Deputatilor nr. 11/2011 privind procedura de lucru si mecanismul decizional pentru exercitarea controlului parlamentar asupra proiectelor de acte legislative ale Uniunii Europene, in temeiul prevederilor Tratatului de la Lisabona privind rolul parlamentelor nationale,
Camera Deputatilor adopta prezenta hotarare.

Articol unic
Luand in considerare proiectul de opinie nr. 4c-19/132 adoptat de Comisia pentru afaceri europene in sedinta din 6 mai 2014,
Camera Deputatilor saluta demersurile Comisiei Europene:

- pentru implicarea activa, alaturi de statele membre, in rezolvarea problemelor complexe legate de respectarea dreptului fundamental la libera circulatie al oricarui cetatean european, al dreptului sau de a se stabili impreuna cu familia intr-un alt stat membru decat cel al carui resortisant este;
- pentru abordare integrata a liberei circulatii a unei persoane insotite de familie, in acest fel eliminandu-se unul dintre motivele care duc la destramarea acesteia;
- pentru respectarea dreptului fundamental al cetatenilor la libera circulatie in UE, care sa nu fie restrictionat de exacerbarea populismului si a xenofobiei lansate prin declaratiile publice ale unor autoritati locale, nefondate pe date concrete, pozitiile adoptate impreuna cu Consiliul, presedintia elena si marea majoritate a parlamentarilor europeni.

Camera Deputatilor sprijina aceasta initiativa intrucat:
- subliniaza responsabilitatea comuna a statelor membre si a institutiilor UE in ceea ce priveste respectarea drepturilor cetatenilor europeni de a locui si a munci intr-o alta tara din UE;
- clarifica drepturile cetatenilor UE in ceea ce priveste libera circulatie si accesul la prestatiile sociale;
- explica garantiile menite sa combata abuzurile, frauda si erorile, descriind instrumentele de incluziune sociala aflate la dispozitia statelor membre si a comunitatilor locale care se confrunta cu presiuni speciale provocate de afluxul cetatenilor mobili ai UE.

Camera Deputatilor felicita Consiliul pentru replica la acuzatiile privind abuzurile la libera circulatie, precum si Comisia pentru concluziile studiului sau din care reiese ca cetatenii UE circula in primul rand pentru a merge la munca si nu pentru a obtine beneficii sociale, ca cetatenii mobili au o contributie insemnata la activitatea economica in statul de resedinta, ca abuzuri pot exista, dar ca Uniunea dispune de un cadru juridic clar si de parghii ce permit statelor membre sa faca fata eventualelor abuzuri.

Camera Deputatilor constata ca:
- limitarile Comisiei Europene au condus la o abordare improprie formularii de politici, pentru ca ansamblul celor 5 actiuni si fiecare dintre aceste actiuni in parte sunt de natura programelor si nu a politicilor, de natura organizatorica si nu strategica;

- in comunicare nu sunt dezvoltate indeajuns cauzele tensiunilor create de cateva state membre pe tema unui presupus abuz de beneficii sociale;
- prin pozitiile sale ferme si explicite in favoarea dreptului la libera circulatie, Comisia si-a indeplinit rolul de gardian al tratatelor, dar nu a putut sa invoce in acest demers si nici in textul comunicarii abaterile acelor state membre de la principiul solidaritatii si de la acela al cooperarii loiale.

Camera Deputatilor semnaleaza si faptul ca multi dintre cetatenii mobili sunt tineri si ca orice limitare a libertatilor lor ar reprezenta o contracarare de facto a masurilor de mare intensitate ale Uniunii pentru asigurarea unui mediu social si profesional corespunzator pentru tinerii cetateni europeni.

Camera Deputatilor considera ca:
- in abordarea acestui subiect trebuie acordata mai multa atentie diferentei terminologice intre "migratie" si "mobilitate"; in cazul cetatenilor europeni discutam despre mobilitatea acestora;
- trebuie abordata detaliat si problema mobilitatii selective a cetatenilor europeni in UE si indeosebi a tratamentului diferit, discriminatoriu, exercitat de autoritatile locale din anumite regiuni, fata de cetatenii unora dintre statele membre, care sunt in egala masura si cetateni europeni;
- actiunea de sprijinire a statelor membre in lupta impotriva casatoriilor de convenienta este grevata de imposibilitatea de a provoca efecte "notabile", pentru ca numarul de astfel de casatorii este nesemnificativ;
- actiunea de sprijinire a autoritatilor in privinta aplicarii normelor UE privind coordonarea securitatii sociale este utila, dar obiectivul elaborarii unui ghid practic care sa clarifice "criteriul resedintei obisnuite" ar trebui sa fie realizat de serviciile Comisiei, fara sa mai fie promovat printr-un document de consultare;
- actiunea de sprijin suplimentar pentru municipalitatile sau comunitatile ori unitatile administrative gazda este binevenita si justificata, in vederea imbunatatirii incluziunii sociale a cetatenilor mobili si a familiilor lor, prin alocarea a cel putin 20% din Fondul social european, dar ar fi fost utile precizari asupra criteriilor de eligibilitate;
- actiunea de identificare a unor solutii pentru nevoile autoritatilor locale prin promovarea schimbului de bune practici este utila, dar se putea realiza prin decizii de natura administrativa ale institutiilor Uniunii, fara consultarea politica a statelor membre pentru ca prin aceasta consultare criteriile "bunei practici" vor varia in functie de optiuni politice interne ale statelor membre, ceea ce va produce "seturi de bune practici";
- actiunea de sprijinire a autoritatilor locale in ceea ce priveste aplicarea pe teren a normelor UE privind libera circulatie este utila, dar ar trebui sa fie realizata de serviciile Comisiei, fara sa mai fie promovata printr-un document de consultare.

Camera Deputatilor semnaleaza ca:
- aceasta comunicare nu examineaza de fapt cauzele care au generat problemele aparute relativ recent in legatura cu libera circulatie, mai precis abuzul de beneficii sociale; crede ca una dintre cauze ar fi imposibil de analizat pentru ca insusi conceptul de libera circulatie a fost inscris in tratate in ideea ca cetatenii Uniunii vor dori sa foloseasca dreptul de libera circulatie in beneficiu propriu, in termeni nediscriminatorii, ceea ce este perfect legitim; in continuare, crede ca o alta cauza ar fi incomod de abordat pentru ca este dificil sa recunosti ca tendinta reducerii decalajelor economice dintre statele membre este negativa si ca in realitate politicile de coeziune au efecte reduse, iar realizarea obiectivelor de convergenta este caracterizata de o oarecare precaritate;
- nu s-a elaborat indeajuns subiectul privind procesul de depopulare si saracire a regiunilor care sunt furnizoare de cetateni mobili si care conduc la o adancire a diferentelor de resurse umane intre statele UE, cu consecinte transversale;
- nu se cunosc efectele adverse ale mobilitatii pentru statele membre furnizoare de forta de munca inalt calificata si remarca absenta unor masuri compensatoare care afecteaza mediul de afaceri si dezvoltarea economica din acele state;
- nici in situatia unei evolutii favorabile, in care toate cele 5 actiuni ar avea succes, problema nu ar fi rezolvata.

Camera Deputatilor propune Parlamentului European sa cerceteze motivele restrangerii ariei de actiune stabilite de Comisie, respectiv "clarificarea drepturilor si a obligatiilor cetatenilor UE, precum si a conditiilor si a limitelor impuse de legislatia UE si formularea unui raspuns la preocuparile exprimate de unele state membre", si sa evalueze capacitatea celor 5 actiuni de a asigura respectarea dreptului de libera circulatie.

Aceasta hotarare a fost adoptata de catre Camera Deputatilor in sedinta din 27 mai 2014, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.