Hotarare 2450/2011 privind modificarea si completarea Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului de mediere
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 634 din 6 septembrie 2011
CONSILIUL DE MEDIERE
In temeiul art. 17 alin. (2) si al art. 71 alin. (1) din Legea 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator,
cu modificarile si completarile ulterioare,
Consiliul de mediere adopta prezenta hotarare.
Art. I Regulamentul de organizare si functionare a
Consiliului de mediere, aprobat prin Hotararea Consiliului de
mediere nr. 5/2007, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 505 din 27 iulie 2007, cu modificarile si completarile
ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 5, dupa alineatul (3) se introduc doua noi
alineate, alineatele (4) si (5), cu urmatorul cuprins:
"(4) Consiliul isi exercita mandatul pana la preluarea
mandatului de catre noul Consiliu, prin procesul-verbal de
sedinta care are loc in maximum 30 de zile de la data validarii
rezultatelor alegerilor.
(5) Mandatul membrilor Consiliului este de 2 ani si incepe la
data preluarii acestuia in conditiile alin. (4). Preluarea
mandatului se finalizeaza prin semnarea documentelor de catre
fiecare membru al Consiliului, prin care acestia fac dovada ca au
luat cunostinta de si se angajeaza sa respecte Codul de etica al
membrilor Consiliului de mediere si Regulamentul privind
Normele de organizare a Consiliului de mediere pentru
prelucrarea datelor cu caracter personal in conformitate cu
legislatia in vigoare si reglementarile in domeniul medierii,
prevazute in anexele nr. 9 si 10.”
2. Articolul 6 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6 (1) Activitatea executiva a Consiliului este
coordonata de un presedinte si un vicepresedinte, alesi prin vot
secret dintre membrii sai, pe durata prevazuta la art. 17 alin. (4)
din Lege.
(2) Pentru activitatea depusa, presedintele si vicepresedintele
au dreptul la o indemnizatie lunara de conducere, in cuantum
stabilit prin hotarare a Consiliului.”
3. La articolul 8, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 8 (1) In structura Consiliului prevazuta in anexa nr. 1
functioneaza un secretariat tehnic, a carui organigrama este
propusa de presedinte si aprobata de membrii Consiliului reuniti
in sedinta.”
4. La articolul 8, dupa alineatul (3) se introduc 9 noi
alineate, alineatele (4)—(12), cu urmatorul cuprins:
"(4) In vederea indeplinirii atributiilor ce ii revin, Consiliul
constituie cel putin urmatoarele comisii consultative cu caracter
permanent:
a) Comisia consultativa a corpului profesional;
b) Comisia consultativa pentru calitatea formarii;
c) Comisia consultativa pentru calitatea serviciului de
mediere;
d) Comisia pentru promovarea medierii;
e) Senatul;
f) Comisia pentru relatia cu autoritatile si alte organisme
reprezentative;
g) Comisia legislativa.
(5) a) In maximum 3 luni de la constituire, comisiile
consultative cu caracter permanent elaboreaza si adopta
regulamente proprii de organizare si functionare, cu respectarea
atributiilor stabilite de Consiliu, si le supun aprobarii membrilor
Consiliului, reuniti in sedinta.
b) Consiliul poate face recomandari motivate catre fiecare
comisie consultativa, pentru a solicita modificarea sau
completarea regulamentelor proprii.
c) Regulamentele comisiilor consultative sunt publice si intra
in vigoare de la data de la care se afiseaza pe site-ul Consiliului.
d) Hotararile Consiliului cu privire la constituirea si la
regulamentele comisiilor consultative pot fi modificate doar cu
acordul acestora.
(6) Comisia consultativa a corpului profesional este
constituita din reprezentantii asociatiilor profesionale care au
un numar minim de 30 de membri mediatori autorizati inscrisi in
Tabloul mediatorilor, avand rolul de a formula propuneri privind
organizarea profesiei si de a aviza proiecte de hotarari ce
vizeaza exercitarea profesiei de mediator.
(7) Comisia consultativa pentru calitatea formarii este
constituita din reprezentanti, cel putin de nivel formator, ai
furnizorilor de formare inscrisi in Lista furnizorilor de formare
autorizati de Consiliu si are ca rol formularea de propuneri si
recomandari privind imbunatatirea calitatii formarii initiale si
continue a mediatorilor, precum si avizarea proiectelor de
hotarari ale Consiliului referitoare la sistemul de formare initiala
si continua, cu exceptia standardelor de formare.
(8) Comisia consultativa pentru calitatea serviciului de
mediere este constituita din reprezentanti ai organizatiilor care
ofera servicii de mediere si are rolul de a formula propuneri si
recomandari cu privire la modul de organizare, monitorizare si
control al acestor servicii.
(9) Comisia pentru promovarea medierii este constituita din
mediatori autorizati, la propunerea membrilor Consiliului, si are
rolul de a propune strategii de promovare a profesiei si de a
elabora programe si proiecte care sa contribuie la informarea
publicului larg si a unor grupuri-tinta specializate cu privire la
mediere si la activitatea Consiliului.
(10) a) Senatul este constituit din cate un reprezentant,
inscris de Consiliu in Lista expertilor evaluatori, din partea
fiecarei organizatii care a contribuit direct si nemijlocit la
dezvoltarea cadrului legal si operational al profesiei de mediator
si furnizeaza programe de formare initiala a mediatorilor, avand
rolul de a elabora standarde de formare si de a propune
Consiliului recomandari cu privire la formarea in mediere,
precum si de a analiza cererile cu privire la programe de
formare, formatori si evaluatori si de a formula propuneri catre
Consiliul de mediere.
b) Senatul se infiinteaza prin desemnarea a cate unui
reprezentant inscris de Consiliu pe lista expertilor evaluatori al
fiecarei organizatii care a facut parte din primul Consiliu numit de
Ministerul Justitiei.
c) Membrii Senatului pot coopta si alti membri, cu
respectarea conditiilor prevazute la alin. 10 lit. a) si ale
Regulamentului.
(11) Comisia pentru relatia cu autoritatile si alte organisme
reprezentative este constituita din mediatori autorizati, la
propunerea membrilor Consiliului, si are rolul de a propune
strategii si actiuni in relatia cu fiecare autoritate publica si
organism reprezentativ cu care Consiliul a incheiat un protocol
de colaborare.
(12) Comisia legislativa este constituita din mediatori
autorizati, la propunerea membrilor Consiliului, si are rolul de a
identifica nevoia unor corelari legislative si de a face propuneri
pentru abordarea unitara a medierii, in sensul legii.”
5. Articolul 9 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9 Consiliul isi acopera cheltuielile de organizare si
functionare din urmatoarele tipuri de venituri:
a) taxe provenind din autorizarea mediatorilor;
b) taxe provenind din activitatea depusa pentru administrarea
Tabloului mediatorilor;
c) taxe provenind din avizarea modificarii formei de
exercitare a profesiei de mediator;
d) taxe provenind din avizarea infiintarii de sedii profesionale
secundare ale formelor de exercitare a profesiei de mediator;
e) taxe provenind din avizarea programelor postuniversitare
de nivel master in domeniul medierii;
f) taxe provenind din autorizarea cursurilor si a programelor
de formare profesionala initiala a mediatorilor;
g) taxe provenind din autorizarea cursurilor si a programelor
de formare profesionala continua a mediatorilor;
h) taxe provenind din analiza programelor de formare in
vederea echivalarii pregatirii profesionale ca mediator;
i) taxe de inscriere si mentinere in lista furnizorilor autorizati
de formare profesionala a mediatorilor;
j) donatii, sponsorizari, alte surse de finantare, dobandite in
conditiile legii;
k) resurse obtinute de la bugetul de stat sau de la bugetele
locale;
l) incasari din vanzarea materialelor proprii;
m) sume provenite din amenzile aplicate ca sanctiuni
disciplinare;
n) alte venituri stabilite prin hotarari ale Consiliului.”
6. La articolul 10 alineatul (1), litera d) se modifica si va
avea urmatorul cuprins:
"d) prin absenta nemotivata la mai mult de 3 sedinte ordinare
intr-un an;”.
7. La articolul 10 alineatul (1), dupa litera d) se introduc
doua noi litere, literele e) si f), cu urmatorul cuprins:
"e) prin suspendarea din calitatea de mediator, la cerere;
f) prin aplicarea unei sanctiuni disciplinare ramase definitiva.”
8. La articolul 10, alineatul (3) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(3) Absentele se considera a fi motivate in caz de boala, din
motive familiale (deces, casatorie, botez, boala unui membru
din familie), concedii, participari la evenimente ca si
reprezentant al Consiliului si in alte situatii aprobate de Consiliu
in sedinta in care se absenteaza.”
9. La articolul 10, dupa alineatul (3) se introduce un nou
alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) In caz de incetare a mandatului de membru al
Consiliului, membrii supleanti alesi vor completa Consiliul in
ordinea listei, pentru perioada de mandat ramasa vacanta.”
10. Articolul 11 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11 (1) Revocarea unui membru al Consiliului de
mediere poate avea loc in conditiile prevazute la art. 17 alin. (4^1)
din lege.
(2) Consiliul de mediere asigura organizarea si desfasurarea
procedurii de revocare a membrilor sai.”
11. La articolul 13, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 13 (1) Coordonarea activitatii executive a Consiliului
este asigurata de un presedinte si un vicepresedinte alesi in
conditiile prevazute la art. 6 alin. (1).”
12. La articolul 13, dupa alineatul (6) se introduc 3 noi
alineate, alineatele (7)—(9), cu urmatorul cuprins:
"(7) Mandatul presedintelui sau al vicepresedintelui incepe
de la data semnarii procesului-verbal de predare-preluare a
gestiunii Consiliului, intocmit de presedintele sau de
vicepresedintele care preda mandatul, dupa caz.
(8) Predarea mandatului de presedinte sau de vicepresedinte
se face pe baza de proces-verbal la care se anexeaza
documentele privind bunurile mobile si imobile, situatia
financiara a conturilor bancare si arhivele predate, respectiv
preluate in gestiune.
(9) Perioada de predare a mandatului poate dura cel mult
3 luni calendaristice.”
13. La articolul 14 alineatul (1), literele d) si e) se modifica
si vor avea urmatorul cuprins:
"d) absenta nemotivata pe o perioada mai mare de 3 luni
consecutiv;
e) la implinirea termenului mandatului prevazut la art. 6
alin. (1).”
14. La articolul 15, alineatele (2) si (4) se modifica si vor
avea urmatorul cuprins:
"(2) Consiliul se intruneste lunar in sedinta ordinara fixata
prin hotarare a Consiliului valabila pe durata mandatului si ori
de cate ori este necesar in sedinta extraordinara, la convocarea
presedintelui, cu propunerea ordinii de zi a sedintei.
.....
(4) Ordinea de zi pentru sedintele ordinare se afiseaza pe
portalul web al Consiliului cu minimum 10 zile inainte de data
sedintei, cu indicarea orei si locului desfasurarii sedintei, iar
pentru sedintele extraordinare se afiseaza cu minimum 3 zile
inainte.”
15. La articolul 15, dupa alineatul (5) se introduce un nou
alineat, alineatul (5^1), cu urmatorul cuprins:
"(5^1) Ordinea de zi va contine si specificarea caracterului
public sau nepublic al sedintei sau al unor puncte de pe ordinea
de zi.”
16. La articolul 15, alineatele (6)—(9) se modifica si vor
avea urmatorul cuprins:
"(6) Lucrarile Consiliului se desfasoara in prezenta a cel putin
5 membri.
(7) a) In exercitarea atributiilor sale, Consiliul adopta hotarari
cu votul majoritatii membrilor care il compun, exprimat direct sau
prin mandat scris.
b) Voturile impotriva si cele de abtinere se motiveaza si se
consemneaza separat in cuprinsul procesului-verbal de sedinta
si fac parte integranta din hotararea adoptata.
(8) Hotararile Consiliului care se refera la profesia de
mediator sunt obligatorii pentru toti mediatorii, se publica pe
portalul web al Consiliului in maximum 5 zile de la data adoptarii
lor si, dupa ce continutul acestora a fost avizat de membrii
consiliului, dupa caz, se trimit spre publicare in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I.
(9) Consiliul adopta hotarari referitor la organizarea profesiei,
sistemul de formare si calitatea formarii mediatorilor, precum si
referitor la avizarea programelor de formare, dupa consultarea
comisiilor cu atributii in domeniu constituite conform art. 8
alin. (4), ale caror regulamente proprii au fost aprobate prin
hotarare a Consiliului.”
17. La articolul 20 alineatul (1), literele a), c) si h) se
modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"a) asigura ducerea la indeplinire a hotararilor Consiliului si
desfasurarea activitatii permanente a institutiei, sub
coordonarea presedintelui, iar in lipsa acestuia, a
vicepresedintelui Consiliului;
......
c) pregateste sedintele consiliului si stabileste prioritatile de
pe ordinea de zi pe baza propunerilor membrilor Consiliului,
transmise in scris si insotite de documentatia necesara, acolo
unde este cazul, depuse pana la inceperea sedintei comisiei;
.......
h) verifica indeplinirea conditiilor privind autorizarea
mediatorilor sau avizarea formei de exercitare, solicitate prin
cereri, analizeaza cererile si documentele anexate privind
recunoasterea pregatirii ca mediator si inainteaza Consiliului
rezolutia de aprobare sau respingere a cererilor analizate;”.
18. La articolul 21, alineatul (4) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(4) Calitatea de membru in Comisia permanenta inceteaza
in conditiile prevazute la art. 10, care se aplica si membrilor
Comisiei permanente.”
19. La articolul 22 alineatul (1), partea introductiva si
literele a), i), k) si l) se modifica si vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 22 (1) Presedintele coordoneaza intreaga activitate
executiva a Consiliului, avand urmatoarele atributii:
a) supravegheaza si raspunde de ducerea la indeplinire a
hotararilor Consiliului;
.....
i) propune membrilor Consiliului spre aprobare organigrama
Secretariatului tehnic, proiectul de buget de venituri si cheltuieli
si raportul executiei bugetare anuale;
.....
k) prezinta Consiliului periodic un raport de activitate si
informeaza Consiliul cu privire la activitatea institutiei si a
Comisiei permanente desfasurata intre sedintele acestuia;
l) raspunde de organizarea si buna functionarea a
Secretariatului tehnic al Consiliului;”.
20. La articolul 22 alineatul (1), dupa litera l) se introduce
o noua litera, litera m), cu urmatorul cuprins:
"m) indeplineste orice alte atributii prevazute de Lege,
prezentul regulament si de hotararile Consiliului.”
21. La articolul 22 se introduce un nou alineat, alineatul (2),
cu urmatorul cuprins:
"(2) In indeplinirea atributiilor sale presedintele emite decizii.”
22. Articolul 24 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24 (1) Secretariatul tehnic este structura de lucru
executiva a Consiliului si este condus de un director executiv,
angajat permanent, conform Legii nr. 53/2003 — Codului muncii,
republicata.
(2) Secretariatul tehnic functioneaza conform unei
organigrame proprii, propusa de presedinte si aprobata de
membrii Consiliului, reuniti in sedinta.
(3) Secretariatul tehnic duce la indeplinire hotararile
Consiliului si deciziile presedintelui Consiliului si are urmatoarele
atributii:
a) primeste, ia in evidenta si distribuie corespondenta
adresata Consiliului;
b) elibereaza actele emise de Consiliu, precum si copii si
duplicate ale acestora, pe baza unei cereri motivate si aprobate
de presedinte;
c) asigura suportul tehnic necesar desfasurarii activitatilor
specifice Consiliului, presedintelui si vicepresedintelui, precum
si membrilor Comisiei permanente;
d) asigura consilierea si reprezentarea juridica a Consiliului
printr-un serviciu juridic infiintat in cadrul Secretariatului;
e) redacteaza, inregistreaza, arhiveaza si tine evidenta
documentelor Consiliului;
f) pregateste si desfasoara activitati de relatii publice pe plan
intern si extern, in limitele stabilite de Consiliu;
g) pregateste si asigura suportul tehnic si logistic pentru
organizarea si desfasurarea conferintei anuale a mediatorilor;
h) pune la dispozitia mijloacelor de informare in masa, a
diferitelor institutii, organizatii sau a cetatenilor, in mod oportun
si complet, informatiile solicitate, in masura in care acestea au
fost aprobate de catre Consiliu ca fiind publice;
i) raspunde de realizarea si actualizarea site-ului web al
Consiliului si asigura informatizarea in conditii optime a activitatii
acestuia;
j) asigura activitatea de primire, depozitare, conservare,
intretinere si exploatare a materialelor, inventarului propriu si a
mijloacelor fixe;
k) raspunde de realizarea materialelor publicitare si a
publicatiilor proprii ale Consiliului, precum si de distribuirea
acestora;
l) raspunde de intretinerea cladirii si a bunurilor din dotare, de
buna functionare a instalatiilor, intocmeste documentatiile
tehnice pentru executarea lucrarilor de reparatii curente;
m) raspunde de respectarea normelor legale privind
securitatea si sanatatea in munca, precum si in cazul situatiilor
de urgenta;
n) tine evidenta contabila a cheltuielilor efectuate de Consiliu
si raspunde de respectarea prevederilor legale financiarcontabile;
o) intocmeste raportul anual de executie bugetara al
Consiliului si face propuneri privind bugetul de venituri si
cheltuieli.
(4) Directorul executiv al Secretariatului tehnic se
subordoneaza presedintelui si colaboreaza in indeplinirea
atributiilor sale cu vicepresedintele, membrii Consiliului,
comisiile consultative cu caracter permanent si alte comisii
speciale infiintate de Consiliu.
(5) Directorul executiv duce la indeplinire hotararile
Consiliului, deciziile presedintelui sau, dupa caz, ale
vicepresedintelui si raspunde de modul de indeplinire a
atributiilor Secretariatului tehnic prevazute prin prezentul
regulament si prin fisele de post.
(6) Directorul executiv al Secretariatului tehnic mai are
urmatoarele atributii:
a) raspunde de siguranta din punctul de vedere al securitatii
in munca si al situatiilor de urgenta, conform legislatiei in
vigoare;
b) raspunde de dotarea cu echipamentul necesar si de
efectuarea instructajului tuturor angajatilor cu privire la modul
de aplicare a masurilor de prevenire si combatere a accidentelor
ce pot surveni in sediul unde isi desfasoara activitatea
Secretariatul tehnic;
c) raspunde de organizarea acordarii primului ajutor in
situatiile de urgenta, prin constituirea unor echipe speciale in
acest sens;
d) raspunde de adaptarea regulilor generale stabilite prin
lege pentru securitatea si sanatatea in munca si in situatii de
urgenta la conditiile locurilor de munca existente;
e) raspunde de respectarea si aplicarea normelor de
securitate si sanatate in munca si pentru situatii de urgenta de
catre toti angajatii;
f) raspunde de urmarirea modului in care se pun in practica
masurile stabilite de inspectorii de munca cu prilejul controalelor
si al cercetarii accidentelor de munca.”
23. Dupa capitolul VI se introduce un nou capitol,
capitolul VI^1 "Asociatiile profesionale ale mediatorilor si
organizatii in domeniul medierii”, cuprinzand
articolele 83^1—83^9, cu urmatorul cuprins:
"CAPITOLUL VI^1 - Asociatiile profesionale ale mediatorilor si organizatii in domeniul medierii
Art. 83^1 In vederea indeplinirii atributiilor ce ii revin si in
scopul informarii publice, Consiliul infiinteaza Registrul de
evidenta a asociatiilor profesionale ale mediatorilor (REAPM),
Registrul de evidenta a asociatiilor profesionale specializate ale
mediatorilor (REAPS), precum si Registrul de evidenta a
organizatiilor din domeniul medierii (REODM), pe care le
actualizeaza periodic.
SECTIUNEA 1 - Asociatiile profesionale ale mediatorilor
Art. 83^2 (1) Corpul profesional al mediatorilor se compune
din toti mediatorii autorizati, inscrisi in Tabloul mediatorilor, care
exercita profesia in una dintre formele de exercitare a profesiei
de mediator prevazute de lege si care sunt organizati in asociatii
profesionale locale sau nationale, conform art. 24 din Lege si in
conditiile art. 83^3 din prezentul regulament.
(2) Mediatorii se constituie in asociatii profesionale locale si
nationale, avand drept scop reprezentarea intereselor
profesionale si protejarea statutului lor, conform art. 24 din Lege.
Art. 83^3 (1) Sunt asociatii profesionale ale mediatorilor
persoanele juridice care indeplinesc cumulativ urmatoarele
conditii:
a) sunt infiintate in conformitate cu dispozitiile Legii coroborate
cu cele ale Ordonantei Guvernului nr. 26/2000, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile
si completarile ulterioare;
b) toti membrii asociati sunt mediatori autorizati in conditiile
Legii;
c) denumirea asociatiei cuprinde cuvantul «mediere»,
«mediator» sau «mediatori»;
d) scopul asociatiei este conform cu prevederile art. 24 din
Lege, respectiv reprezentarea intereselor profesionale ale
membrilor, protejarea statutului lor si apararea drepturilor si
intereselor acestora;
e) obiectivele si activitatile asociatiei respecta prevederile
legale si regulamentare in materia medierii, iar statutele lor nu
contin clauze de exclusivitate;
f) activitatile statutare nu cuprind furnizarea de servicii de
mediere catre terti si nici furnizarea de servicii de formare initiala
a mediatorilor, dar pot include organizarea de activitati de
formare continua a mediatorilor;
g) nu sunt filiale ale unor asociatii inscrise in REAPM, nu sunt
uniuni sau federatii ale unor asociatii inscrise in REAPM;
h) sunt inscrise in REAPM intocmit de Consiliu.
(2) Asociatiile profesionale ale mediatorilor prevazute la
art. 24 din Lege nu se incadreaza in categoria organizatiilor
neguvernamentale prevazute la art. 22 din Lege.
(3) Asociatiile profesionale prevazute la art. 24 din Lege nu
se incadreaza in categoria furnizorilor de formare profesionala
prevazuti la art. 9 din Lege.
Art. 83^4 (1) In scopul informarii publice si a mediatorilor,
Consiliul tine evidenta asociatiilor profesionale sub forma unui
REAPM.
(2) Inscrierea asociatiilor profesionale in REAPM se face la
cerere, prin decizie/hotarare a presedintelui Consiliului, dupa
verificarea indeplinirii conditiilor prevazute la art. 83^3 alin. (1)
lit. a)—g).
(3) In cazul contestarii deciziei presedintelui de respingere a
inscrierii, Consiliul adopta o hotarare privind solutionarea
contestatiei.
(4) Cererea de inscriere in REAPM va fi insotita de
urmatoarele documente:
a) actul constitutiv;
b) statutul;
c) hotararea judecatoreasca de infiintare, precum si
hotararile judecatoresti ulterioare, daca este cazul;
d) certificatul fiscal;
e) certificatul de inregistrare a persoanei juridice;
f) lista membrilor asociatiei profesionale.
(5) Documentele prevazute la alin. (4) lit. a)—e) se depun in
copie, certificata pentru conformitate cu originalul, pe fiecare
pagina, prin semnatura reprezentantului legal al asociatiei
profesionale si aplicarea stampilei acesteia.
(6) Decizia sau hotararea privind inscrierea asociatiei
profesionale in REAPM se comunica solicitantului in termen de
maximum 45 de zile de la data inregistrarii cererii. In cazul in
care hotararea este de respingere a inscrierii, aceasta se
motiveaza, se comunica solicitantului si se publica pe site-ul
Consiliului.
(7) In cazul in care cererea de inscriere se aproba, asociatia
profesionala va fi inscrisa in REAPM in termen de maximum
3 zile de la data emiterii deciziei/hotararii presedintelui.
SECTIUNEA 2 - Asociatiile profesionale specializate
Art. 83^5 (1) Mediatorii autorizati pot infiinta si asociatii
specializate pe domenii de aplicare a medierii.
(2) Asociatiile infiintate de mediatori pe domenii de aplicare
a medierii pot fi inscrise la cerere in REAPS.
Art. 83^6 Sunt asociatii profesionale specializate pe
domenii de aplicare a medierii acele persoane juridice care
indeplinesc urmatoarele conditii:
a) sunt infiintate cu respectarea conditiilor prevazute la
art. 83^3 alin. (1) lit. a), b), d), e) si f);
b) denumirea, scopul, obiectivele asociatiei precizeaza
domeniile de aplicare a medierii pentru care membrii asociatiei
au interes profesional;
c) membrii asociatiei au o specializare recunoscuta de
Consiliu, in cazul in care pentru practica intr-un anumit domeniu
de aplicare a medierii Consiliul reglementeaza necesitatea
specializarii.
Art. 83^7 (1) Un mediator autorizat poate avea calitatea de
membru numai intr-o singura asociatie profesionala, astfel cum
aceasta este definita la art. 83^3.
(2) Un mediator autorizat poate avea calitatea de membru in
una sau mai multe asociatii specializate, astfel cum acestea sunt
definite la art. 83^6.
(3) Un mediator autorizat poate avea concomitent calitatea
de membru intr-o asociatie profesionala, astfel cum aceasta
este definita la art. 83^3, dar si calitatea de membru in una sau
mai multe asociatii profesionale specializate, astfel cum acestea
sunt definite la art. 83^6.
SECTIUNEA 3 - Organizarea de servicii de mediere
Art. 83^8 (1) Orice persoana juridica poate organiza servicii
de mediere in colaborare cu formele de exercitare a profesiei
de mediator doar dupa obtinerea unui aviz din partea Consiliului,
prin care se certifica faptul ca sunt respectate principiile de
neutralitate, impartialitate si confidentialitate de catre mediator,
iar partilor le este respectat dreptul de a decide cu privire la
alegerea mediatorului si a solutiei privind disputa supusa
medierii.
(2) Serviciile de mediere pot fi organizate doar de persoanele
juridice care au in obiectul de activitate organizarea sau oferirea
unor astfel de servicii, denumite in continuare organizatii din
domeniul medierii.
(3) In cazul unui serviciu de mediere organizat de o
organizatie din domeniul medierii, contractul de mediere se
incheie exclusiv intre mediator si parti, conform art. 45 si 46 din
Lege.
(4) Cererea de avizare a modului de organizare a serviciului
de mediere va fi insotita de o descriere a modului de organizare
a serviciului de mediere, in conditiile legii. Comisia permanenta
analizeaza cererea si face o propunere argumentata Consiliului,
care hotaraste cu privire la admiterea sau respingerea cererii.
(5) Hotararea Consiliului se comunica solicitantului in termen
de 45 de zile de la data inregistrarii cererii si se publica pe
portalul web al Consiliului.
(6) Mediatorii autorizati pot colabora in vederea furnizarii
serviciului de mediere cu orice persoana juridica dintre cele
mentionate la alin. (1), dupa obtinerea de catre acesta a avizului
prealabil emis de Consiliu.
Art. 83^9 (1) Organizatiile care au in obiectul de activitate
servicii de mediere pot fi inscrise la cerere in REODM, intocmit
si actualizat de Consiliu.
(2) Cererea de inscriere in REODM se depune la Consiliu,
insotita de copii certificate pentru conformitate dupa urmatoarele
documente:
a) statutul si actul de constituire din care rezulta ca are in
obiectul de activitate servicii de mediere sau, dupa caz, actul in
baza caruia a fost infiintata;
b) hotararea judecatoreasca de infiintare, daca este cazul;
c) certificatul fiscal;
d) o scurta descriere a activitatii desfasurate sau pe care
intentioneaza sa o desfasoare in domeniul medierii.
(3) Organizatiile care au solicitat si au obtinut avizul
Consiliului pentru organizarea serviciului de mediere vor fi
incluse in REODM in maximum 15 zile de la adoptarea hotararii
de avizare.”
24. Articolul 85 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 85 Fondurile Consiliului constituite conform Legii si
prezentului regulament acopera cel putin urmatoarele categorii
de cheltuieli:
a) cheltuielile de intretinere: cheltuieli efectuate pentru plata
utilitatilor la sediul Consiliului, cheltuieli de reparatie curenta
pentru sediu etc.;
b) cheltuielile de functionare: cheltuieli cu chiria pentru sediu,
cheltuieli efectuate cu transportul, cazarea si diurna membrilor
Consiliului, ai comisiilor de specialitate, comisiilor de disciplina
si comisiilor consultative permanente pentru deplasarea la
Bucuresti, care este localitatea unde Consiliul isi are sediul,
cheltuieli de transport, cazare si diurna in alte localitati ale tarii,
cheltuieli pentru procurarea de bunuri pentru mobilarea sediului,
dotarea cu tehnica de calcul, aparatura de comunicare, birotica,
consumabile, literatura de specialitate, cheltuieli ocazionate de
realizarea portalului web, a bazelor de date electronice si a unor
programe soft specializate, actualizarea si intretinerea acestora,
servicii pentru intretinerea calculatoarelor, servicii de
contabilitate, servicii de consultanta financiara si specialitate,
alte tipuri de servicii de consultanta, dupa caz, cheltuieli cu
arhivarea, alte servicii care sa sprijine si sa imbunatateasca
activitatea Consiliului etc.;
c) cheltuieli de personal: salariile angajatilor in cadrul
Secretariatului tehnic, indemnizatiile membrilor, ale Comisiei
permanente si ale presedintelui si vicepresedintelui, alte
cheltuieli de personal, conform legii;
d) cheltuieli de editare: editarea de tipizate, brosuri, publicatii
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pliante si afise de
promovare a medierii si Tabloului mediatorilor, alte publicatii
proprii;
e) cheltuieli cu organizarea de evenimente, precum
conferinta nationala a mediatorilor si alte conferinte, organizate
direct si in parteneriat;
f) cheltuieli pentru achizitii, conform hotararilor Consiliului;
g) alte tipuri de cheltuieli prevazute de lege, aprobate prin
bugetul anual al Consiliului.”
25. Articolul 89 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 89 Anexele nr. 1—10 fac parte integranta din
prezentul regulament.”
26. Dupa anexa nr. 8 se introduc doua noi anexe, anexele
nr. 9 si 10, prevazute in anexele nr. 1 si 2, care fac parte
integranta din prezenta hotarare.
Art. II (1) In termen de 15 zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei hotarari,
asociatiile inscrise in Registrul national al asociatiilor profesionale
ale mediatorilor, infiintat prin Hotararea Consiliului de mediere
nr. 1.374/2009 cu privire la infiintarea Registrului national al
asociatiilor profesionale ale mediatorilor, cu modificarile si
completarile ulterioare, vor fi notificate cu privire la indeplinirea sau
neindeplinirea conditiilor prevazute la art. 83^3 alin. (1) din
Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului de
mediere, aprobat prin Hotararea Consiliului de mediere nr. 5/2007,
cu modificarile si completarile ulterioare, solicitandu-se acestora sa
precizeze in scris, prin adresa depusa la Consiliul de mediere in
termen de maximum 15 zile de la primirea notificarii, daca opteaza
sau nu pentru mentinerea statutului de asociatie profesionala si
modificarea propriilor statute in sensul indeplinirii conditiilor
prevazute de Legea nr. 192/2006 privind organizarea si exercitarea
profesiei de mediator, cu modificarile si completarile ulterioare, si de
regulamentul sus-mentionat pentru asociatiile profesionale ale
mediatorilor.
(2) Consiliul de mediere va publica pe portalul web propriu
raspunsurile asociatiilor transmise conform alin. (1) si va notifica
mediatorii membri ai asociatiilor care nu opteaza pentru
mentinerea statutului de asociatie profesionala ca au la
dispozitie maximum 6 luni pentru inscrierea intr-o alta asociatie
profesionala inscrisa in Registrul de evidenta a asociatiilor
profesionale ale mediatorilor.
(3) La data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
a prezentei hotarari incepe inscrierea in registrele prevazute la
art. 83^1 din regulamentul prevazut la alin. (1).
ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 9 la regulament) - CODUL DE ETICA al membrilor Consiliului de mediere
Preambul
Consiliul de mediere, denumit in continuare Consiliul, este forul care isi exercita atributiile conform cadrului legal stabilit
prin Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita
in continuare Legea, precum si prin directivele Uniunii Europene, in interes public, asigurand calitatea serviciului de mediere prin
organizarea si administrarea activitatii de mediere.
Membrii Consiliului isi desfasoara activitatea cu respectarea normelor de etica profesionala prevazute in cuprinsul
prezentului cod.
In cuprinsul prezentului cod, activitatea membrilor Consiliului trebuie inteleasa in sensul activitatii desfasurate in cadrul
Consiliului de mediere ca organ de conducere, precum si in sensul activitatii desfasurate in comisiile in care membrii Consiliului sunt
desemnati conform legii (Legea, Regulamentul de organizare si functionare, hotararile Consiliului), care pot fi: Comisia permanenta,
Comisia de disciplina, precum si orice alte comisii care pot fi infiintate de Consiliu in limitele reglementarilor cadrului legal.
CAPITOLUL I - Libertatea de decizie si opinie in exercitarea atributiilor legale
ARTICOLUL 1 - Libertatea de decizie
(1) Libertatea de decizie in indeplinirea atributiilor conferite
membrilor Consiliului de cadrul legal in vigoare trebuie
exprimata in limitele prevazute de lege si cu buna-credinta.
(2) In exercitarea dreptului la libera decizie, membrii
Consiliului vor avea in vedere interesele tuturor celor carora
decizia le este aplicabila, in sensul de a produce efecte, precum
si prevenirea situatiilor de discriminare, tratament inegal sau/si
concurenta neloiala.
ARTICOLUL 2 - Libertatea de opinie
(1) Libertatea de opinie in luarea deciziilor se exercita de
catre membrii Consiliului numai in cadrul dezbaterilor si
discutiilor ce au loc in Consiliu si in comisii, fara a fi inteleasa de
catre acestia ca un drept de a externaliza dezbaterile
contradictorii ce ar putea avea loc in cadrul Consiliului.
(2) Membrii Consiliului vor exprima in afara sedintelor
Consiliului numai opiniile proprii, fara a face referiri la opiniile
personale ale altor membri ai Consiliului.
(3) Membrii Consiliului se vor abtine de la calificative sau de
la judecarea opiniilor ori a activitatilor celorlalti membri ai
Consiliului, atat in cadrul, cat si in afara activitatii din Consiliu.
ARTICOLUL 3 - Exprimarea publica a opiniilor
(1) In lipsa unui mandat expres dat de Consiliu, membrii
acestuia nu pot desfasura activitati in numele si pentru Consiliu. In
cazul in care membrii Consiliului sunt mandatati de Consiliu sa
participe la o actiune in calitate de reprezentanti ai acestuia, ei vor
face publica numai pozitia Consiliului sau deciziile acestuia, dupa
caz, abtinandu-se sa isi exprime opiniile personale.
(2) In cazul in care membrii Consiliului doresc sa faca publica
opinia personala in legatura cu atributiile sau activitatea Consiliului,
acestia sunt obligati sa faca precizarea expresa ca este o opinie
personala si ca nu reprezinta pozitia oficiala a Consiliului.
(3) In cazul hotararilor luate in cadrul Consiliului in
conformitate cu art. 19 alin. (4) din Lege, opiniile diferite se
motiveaza si se consemneaza separat in cuprinsul hotararilor.
(4) Membrii Consiliului pot preciza daca opiniile personale
sunt sustinute de organizatiile din care fac parte sau de catre
mediatorii care i-au votat.
(5) In lipsa unui mandat expres, membrii Consiliului trebuie
sa se abtina de la afirmarea unei opinii personale ca fiind o
opinie a unui grup de mediatori.
(6) In lipsa unui mandat expres, membrii Consiliului trebuie
sa se abtina de la afirmarea unei opinii personale sau a unui
grup de mediatori ca fiind o opinie a mediatorilor din Romania.
CAPITOLUL II - Nediscriminarea
ARTICOLUL 4
(1) In activitatea lor, membrii Consiliului se vor abtine sa
produca orice fel de discriminare si vor actiona in sensul
combaterii oricarei discriminari pe motiv de rasa, religie,
orientare sexuala sau apartenenta la o organizatie.
(2) Membrii Consiliului vor actiona in toata activitatea pe care
o desfasoara pe durata mandatului in conformitate cu principiile
prevazute in Regulamentul de organizare si functionare a
Consiliului de mediere, actionand in sensul asigurarii unui
tratament egal, nediscriminatoriu si al egalitatii de sanse fata de
orice persoana care se adreseaza acestuia.
(3) In aplicarea legii, membrii Consiliului vor actiona folosind
aceeasi masura si aceleasi criterii fata de toate persoanele,
constituindu-se astfel in garantii nediscriminarii.
CAPITOLUL III - Conflictul de interese
ARTICOLUL 5
(1) Membrii Consiliului isi vor declara apartenenta la asociatii
profesionale in momentul preluarii mandatului si oricand pe
parcursul mandatului atunci cand dobandesc calitatea de
membru in cadrul unor astfel organizatii.
(2) Membrii Consiliului vor preciza asociatiile si/sau grupurile
de mediatori pe care le reprezinta in sensul precizat la art. 3
alin. (1).
(3) In toate cazurile in care participa la luarea unei hotarari in
exercitarea atributiilor ce le revin in calitate de membrii ai
Consiliului, acestia vor declara orice situatie in care se afla in
conflict de interese si se vor abtine de la vot.
(4) Potrivit principiului responsabilitatii, membrii Consiliului
nu vor abuza de dreptul de a se abtine de la vot, fiind
responsabili in luarea deciziilor, in asigurarea functionarii
Consiliului si in indeplinirea atributiunilor conferite prin lege.
(5) In cazul blocarii luarii unei decizii prin lipsa cvorumului
prevazut de lege, blocaj cauzat de abtinerea membrilor
Consiliului de la vot, acestia vor motiva abtinerea care va fi
consemnata in procesul-verbal.
(6) Persoana care are calitatea de membru al Consiliului se
va abtine de la vot daca hotararile Consiliului sau ale comisiilor:
a) solutioneaza o cerere adresata Consiliului al carui petent
este el, sotul sau, ruda sau afin al sau pana la gradul IV inclusiv;
b) solutioneaza o cerere adresata Consiliului referitoare la
acte si fapte ce privesc forma de exercitare a profesiei de
mediator, asociatia profesionala sau furnizorul de formare in
care membrul Consiliului isi desfasoara activitatea, iar decizia se
ia pe baza opiniilor subiective ale membrilor Consiliului, si nu in
baza unor criterii obiective stabilite prin hotarari ale Consiliului;
c) au ca obiect acte sau fapte ce privesc raporturi patrimoniale
ale Consiliului cu entitati economice in care membrul Consiliului,
rudele acestuia pana la gradul IV inclusiv sau afinii sunt asociati
sau salariati ori detin functii de conducere administrative sau
executive. De la prezenta clauza sunt exceptate donatiile si
legatele facute in favoarea Consiliului si in beneficiul acestuia.
(7) De la situatiile prevazute la alin. (6) lit. a) si b) fac exceptie
actele pur administrative ale Consiliului in care indeplinirea
conditiilor de fond si forma a cererii naste obligatia legala a
Consiliului de a avea o anumita conduita si, implicit, de a emite
o anumita hotarare (de exemplu: autorizarea mediatorului,
avizarea formei de exercitare a profesiei, acreditarea
formatorilor, examinatorilor, evaluatorilor etc.).
(8) Membrii Consiliului nu sunt in conflict de interese atunci
cand iau decizii ca instanta disciplinara, conform legii, cu privire
la o plangere in care petentul sau mediatorul invinuit este
membru al unei asociatii profesionale in care sunt inscrisi ca
membri si membrul/membrii Consiliului. In acest caz, principiul
responsabilitatii prevazut in Regulamentul de organizare si
functionare si cel al nediscriminarii prevazut in prezentul cod
guverneaza activitatea membrilor Consiliului in exercitarea
atributiilor de instanta disciplinara si de asigurarea calitatii
serviciului de mediere in interes public si in spiritul legii.
CAPITOLUL IV - Comportamentul loial si civilizat fata de colegii mediatori si fata de colegii membri in Consiliu
ARTICOLUL 6
(1) Membrii Consiliului isi datoreaza unii altora respect si sunt
garantii folosirii unui limbaj si unei atitudini civilizate pe care o vor
promova atat in cadrul Consiliului, cat si in cadrul organizatiilor
din care fac parte.
(2) Membrii Consiliului nu vor initia, nu vor sustine, nu vor
instiga si nu vor participa direct sau indirect la actiuni de
denigrare a celorlalti membri ori a Consiliului ca institutie.
(3) Membrii Consiliului nu vor initia, nu vor sustine si nu vor
instiga direct sau indirect la actiuni de revocare din Consiliu a
unui alt membru al acestuia.
(4) Membrii Consiliului au obligatia etica sa actioneze astfel
incat actiunile de revocare a unui membru sa fie initiate numai de
catre asociatiile profesionale din care acel membru al Consiliului
face parte sau de catre una dintre asociatiile profesionale care au
sustinut prin vot desemnarea ca membru in Consiliu.
(5) Membrii Consiliului nu se vor implica in initierea si/sau in
sustinerea unor modificari legislative care nu au fost comunicate
in prealabil Consiliului si nici nu au sustinere din partea acestuia.
In cazul in care orice membru al Consiliului are cunostinta
despre initiative legislative in domeniul medierii, care nu au fost
comunicate Consiliului, acesta are obligatia de a notifica
Consiliului respectiva initiativa legislativa.
CAPITOLUL V - Confidentialitatea si comunicarea
ARTICOLUL 7
(1) Membrii Consiliului se vor abtine sa dea publicitatii luarile
de pozitii ale celorlalti membri, cu exceptia celor comunicate
oficial de Consiliu.
(2) Consiliul va comunica oficial deciziile si hotararile sale
prin publicarea pe site-ul propriu a hotararilor adoptate.
(3) Membrii Consiliului se vor folosi de canalele de
comunicare de care dispun doar in scopul de a-si comunica
propriile opinii sau decizii ori pentru a publica pozitia oficiala a
Consiliului in scopul corectei informari a celor interesati.
(4) Membrilor Consiliului le este interzisa crearea unor
beneficii de imagine in profesie in virtutea calitatii pe care o detin
in Consiliu, prin raportarea la pozitiile exprimate in Consiliu sau
in comisii de catre alti membri ai Consiliului.
(5) In activitatea desfasurata in cadrul Consiliului, membrii
acestuia vor respecta toate procedurile si masurile instituite
pentru protectia datelor cu caracter personal de catre Consiliu,
in calitatea sa de operator de date cu caracter personal conform
dispozitiilor Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu
privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera
circulatie a acestor date, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(6) Membrii Consiliului nu vor inregistra sau transmite
sedintele Consiliului, transparenta acestora fiind reglementata
prin hotarari ale Consiliului.
CAPITOLUL VI - Promovarea intereselor generale in domeniul medierii
ARTICOLUL 8
(1) Consiliul isi exercita atributiile legale promovand interesul
public si al mediatorilor privind calitatea serviciului de mediere si
apararea prestigiului profesiei de mediator.
(2) Membrii Consiliului se vor abtine de la a promova interese
personale si de grup, rezultate in baza apartenentei la structuri
profesionale si la alte structuri asociative, in cazul in care acestea
nu converg sau nu sunt prioritare interesului general in profesie.
CAPITOLUL VII - Transparenta decizionala
ARTICOLUL 9
(1) Activitatea membrilor Consiliului se desfasoara in baza
principiului transparentei, iar in aplicarea acestui principiu, membrii
Consiliului, cu respectarea mandatului dat, vor informa persoanele
interesate asupra actiunilor intreprinse, pozitiei si deciziilor Consiliului.
(2) Principiul enuntat la alin. (1) nu vine in contradictie cu
posibilitatea Consiliului de a decide ca anumite sedinte sa nu fie
publice. In acest context luarile de pozitie ale membrilor nu pot fi facute
publice decat de catre fiecare membru pentru sine, in sensul art. 7.
(3) In niciun caz membrii Consiliului nu vor dezvalui pozitiile
celorlalti membri anterior luarii unei decizii de catre Consiliu,
respectiv de catre comisia din care fac parte.
CAPITOLUL VIII - Raspunderea disciplinara
ARTICOLUL 10
(1) In toate cazurile in care membrii Consiliului de mediere
incalca oricare dintre obligatiile stipulate in prezentul cod,
acestia vor raspunde disciplinar.
(2) Se considera abatere disciplinara incalcarea cu intentie,
in mod repetat si neintemeiat, de catre membrii Consiliului, a
oricarei obligatii prevazute in sarcina acestora de Lege, de
hotararile Consiliului si de prezentul cod.
(3) Orice membru al Consiliului poate sesiza Consiliul cu o
plangere impotriva unui alt membru al acestuia in termen de
6 luni de la data savarsirii abaterii disciplinare.
(4) Sanctiunile disciplinare se aplica in functie de gravitatea
abaterii, precum si in functie de starea de recidiva in savarsirea
abaterilor si constau in:
a) observatia scrisa;
b) amenda de la 100 la 1.000 lei;
c) suspendarea calitatii de membru al Consiliului pe o durata
de pana la maximum 6 luni;
d) excluderea din Consiliu.
(5) Cuantumul amenzii poate fi actualizat anual de catre
Consiliu cu indicele de inflatie.
(6) Plangerile formulate impotriva unui membru al Consiliului
referitoare la nerespectarea unor obligatii prevazute in sarcina
acestuia de lege, regulamente si de prezentul cod sunt analizate
de Senat, infiintat prin hotarare a Consiliului.
(7) Consiliul, prin presedinte, convoaca Senatul in termen de
5 zile lucratoare de la inregistrarea plangerii. Convocarea se
poate face prin e-mail, fax sau scrisoare recomandata. Data
convocarii Senatului va fi stabilita astfel incat de la transmiterea
convocarii catre membrii Senatului si pana la intrunirea acestuia
sa curga un termen de cel putin 7 zile lucratoare, dar nu mai
mult de 14 zile lucratoare. Senatul va decide in termen de 30
de zile de la data intrunirii sale daca plangerea impotriva unui
membru al Consiliului este admisibila.
(8) Pentru a fi admisibila, plangerea trebuie sa indeplineasca
urmatoarele conditii:
a) sa fie formulata in scris si inregistrata la Consiliu in
original;
b) sa cuprinda numele, prenumele si domiciliul petentului sau
adresa aleasa pentru comunicarea cu Consiliul si calitatea in
care petentul a formulat plangerea;
c) sa cuprinda numele si prenumele membrului/membrilor
impotriva caruia/carora este formulata plangerea;
d) sa precizeze care sunt actiunile sau inactiunile pe care
petentul le considera ca fiind fapte prin care membrul Consiliului
a savarsit o abatere disciplinara;
e) faptele mentionate de petent sa fi fost savarsite de
membrul/membrii Consiliului in aceasta calitate, astfel cum a
fost definita in preambulul prezentului cod.
(9) Membrii Senatului pot administra orice probe pe care le
considera necesare pentru a decide asupra admisibilitatii
plangerii.
(10) Senatul decide asupra admisibilitatii plangerii prin vot,
lucrarile Senatului se desfasoara in prezenta a 2/3 din membrii
sai, iar deciziile se iau cu o majoritate calificata de 2/3 din
membrii prezenti. Opiniile separate vor fi consemnate la cerere,
iar decizia Senatului se inainteaza Consiliului in scris, in termen
de 5 zile lucratoare de la data adoptarii acesteia.
(11) Decizia Senatului este act emis de Consiliu si poate fi
contestat conform dispozitiilor Legii contenciosului administrativ
nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(12) In cazul in care plangerea este inadmisibila, Consiliul va
comunica petentului decizia motivata a Senatului.
(13) In cazul in care plangerea este admisibila, Consiliul
numeste in prima sedinta ordinara o comisie de disciplina,
conform art. 40 din Lege.
(14) Dispozitiile art. 40 si 41 din Lege se aplica
corespunzator si in cazul abaterilor savarsite de catre membrii
Consiliului.
(15) Dispozitiile prezentului capitol referitoare la raspunderea
disciplinara a membrilor Consiliului se completeaza cu
dispozitiile legii, ale Regulamentului de organizare si functionare
in materia raspunderii disciplinare, precum si cu Procedurile de
lucru ale Consiliului si ale comisiei de disciplina privind
raspunderea disciplinara a mediatorilor.
(16) In cazul in care abaterea disciplinara a membrilor
Consiliului cauzeaza prejudicii acestui organism, persoana
sanctionata disciplinar poate raspunde si material pentru
prejudiciul cauzat, conform legii romane in vigoare.
CAPITOLUL IX - Dispozitii tranzitorii
ARTICOLUL 11
Pana la constituirea Senatului, analiza admisibilitatii plangerii
formulate impotriva unui membru al Consiliului va fi facuta in
sedinta de Consiliu de catre membrii acestuia.
ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 10 la regulament) - REGULAMENT privind normele de organizare a Consiliului de mediere pentru prelucrarea datelor cu caracter personal in conformitate cu legislatia in domeniu si reglementarile in domeniul medierii
CAPITOLUL I - Dispozitii generale
ARTICOLUL 1
(1) Prezentul regulament stabileste normele de organizare a
activitatii Consiliului de mediere, denumit in continuare Consiliul,
pentru garantarea si protejarea drepturilor si libertatilor
fundamentale ale persoanelor fizice, in special a dreptului la
viata intima, familiala si privata, cu privire la prelucrarea datelor
cu caracter personal in conformitate cu Constitutia Romaniei si
Legea nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la
prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a
acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Adoptarea prezentului regulament a fost impusa de
calitatea de "operator de date cu caracter personal” [art. 2
alin. (2) lit. a) si alin. (4) din Legea nr. 677/2001, cu modificarile
si completarile ulterioare], acordata Consiliului de mediere de
catre Autoritatea Nationala de Supraveghere si Protectie a
Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) prin Notificarea
nr. 10.723/2009 si Regulamentul privind protectia datelor cu
caracter personal aprobat de Consiliu prin hotarare in data de
29 ianuarie 2010.
ARTICOLUL 2
Regulile instituite prin prezentul regulament se aplica tuturor
membrilor Consiliului, indiferent de pozitia ocupata si de
atributiile pe care le indeplinesc, precum si mediatorilor sau altor
persoane care sunt desemnate sa faca parte din comisii sau
grupuri de lucru infiintate de Consiliu prin hotarari ale acestuia
si care, prin natura activitatii, au acces la date cu caracter
personal.
ARTICOLUL 3
Toti mediatorii sunt obligati sa cunoasca dispozitiile
prezentului regulament.
CAPITOLUL II - Reguli generale privind prelucrarea datelor cu caracter personal
ARTICOLUL 4
Prelucrarea datelor cu caracter personal este necesara, in
conformitate cu Legea nr. 192/2006 privind medierea si
organizarea profesiei de mediator, cu modificarile si completarile
ulterioare, pentru indeplinirea atributiilor Consiliului ca organism
de interes public, respectiv:
a) formarea mediatorilor;
b) autorizarea si avizarea mediatorilor;
c) asigurarea respectarii legislatiei in materia medierii si, in
special, a codului de etica al membrilor Consiliului de mediere
de catre membrii corpului profesional;
d) autorizarea furnizorilor de formare, formatorilor si
evaluatorilor/examinatorilor in domeniul medierii si supravegherea
calitatii formarii;
e) asigurarea calitatii serviciului de mediere;
f) publicitatea Tabloului de mediatori, a furnizorilor de
formare, formatorilor, examinatorilor/evaluatorilor;
g) asigurarea transparentei decizionale, a participarii la
activitatea desfasurata de Consiliu, publicitatii sedintelor
Consiliului cu exceptiile prevazute de hotararile Consiliului;
h) orice alte atributii care revin Consiliului in baza legii pentru
organizarea profesiei si a serviciului de mediere in Romania.
ARTICOLUL 5
(1) Accesul la date cu caracter personal al membrilor
Consiliului, secretariatului tehnic si tertilor se face in conditiile
prezentului regulament, conditii care vor fi comunicate public
pentru ca orice solicitant sa fie informat asupra drepturilor pe
care le are in privinta accesului la datele cu caracter personal
prelucrate de Consiliu.
(2) Informarea este asigurata de Consiliu:
a) prin afisare pe site-ul Consiliului;
b) prin afisare la sediul Consiliului (secretariat);
c) prin serviciul sau angajatul responsabil pentru exercitarea
drepturilor prevazute de Legea nr. 677/2001, cu modificarile si
completarile ulterioare.
ARTICOLUL 6
Categoriile de date prelucrate de Consiliu sunt:
1. date de identificare:
a) numele si prenumele;
b) sexul;
c) data si locul nasterii;
d) cetatenia;
e) semnatura;
f) date din acte de stare civila;
g) numar de telefon;
h) adresa personala;
i) adresa de e-mail;
j) profesia;
k) locul de munca;
l) formarea profesionala;
m) apartenenta la asociatii profesionale;
n) orice alte date necesare indeplinirii atributiilor legale ale
Consiliului;
2. date cu caracter special, respectiv:
a) codul numeric personal;
b) seria si numarul actului de identitate;
c) date privind starea de sanatate;
d) date privind sanctiuni disciplinare;
e) date privind cazierul judiciar;
f) date statistice despre activitatea desfasurata in mediere;
g) alte date cu caracter personal stabilite de Consiliu prin
hotarari date in aplicarea legislatiei in domeniu.
ARTICOLUL 7 - Surse de colectare a datelor cu caracter personal
Datele cu caracter personal vor fi colectate de Consiliu in
exercitarea atributiilor legale:
a) de la persoanele vizate;
b) de la reprezentanti legali, imputerniciti ai persoanelor
vizate;
c) de la alte persoane care isi exercita drepturile sau,
respectiv, isi indeplinesc obligatiile in conformitate cu dispozitiile
legale in materia medierii.
ARTICOLUL 8 - Persoanele care gestioneaza datele
Urmatoarele categorii de persoane sunt indrituite sa
prelucreze date cu caracter personal colectate de Consiliu:
a) angajatii Consiliului;
b) membrii Comisiei permanente;
c) membrii Comisiei de disciplina;
d) membrii Consiliului;
e) membrii comisiilor de specialitate infiintate de Consiliu prin
hotarari.
ARTICOLUL 9 - Categorii de destinatari
Urmatoarele categorii de persoane pot fi destinatari legali ai
datelor cu caracter personal prelucrate de Consiliu:
a) persoana vizata;
b) reprezentanti legali ai persoanei vizate;
c) autoritati judecatoresti;
d) autoritati publice;
e) politie;
f) terti care sunt persoane interesate in a obtine date cu
caracter personal prelucrate de Consiliu si care justifica un
interes legitim in a avea acces la acest tip de informatii.
ARTICOLUL 10 - Garantarea protectiei datelor cu caracter personal
(1) Datele cu caracter personal sunt prevazute la art. 6.
(2) Confidentialitatea acestor date este asigurata de Consiliu,
cu urmatoarele exceptii:
a) date personale, care sunt necesare sa devina publice
pentru indeplinirea atributiilor Consiliului conform legii,
Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului de
mediere si hotararilor Consiliului;
b) date personale pentru care persoana in cauza isi da
consimtamantul de a se face publice;
c) date personale necesare a fi facute publice in situatia unei
suspiciuni de fraudare a legii. Aceste situatii sunt apreciate de
Consiliu prin decizie. Hotararea Consiliului va mentiona
motivatia necesitatii de a se face exceptie de la regula
confidentialitatii pentru fiecare situatie particulara;
d) date personale de notorietate a caror publicitate este
asigurata chiar de persoana titulara a acestora (detinatorul de
drept) sau de un tert cu consimtamantul persoanei titulare. In
acest caz, Consiliul nu are nevoie de consimtamantul persoanei.
Notorietatea este apreciata de Consiliu, ca organism de decizie
format din 9 membri conform legii.
(3) Incalcarea prevederilor cu caracter confidential se
sanctioneaza disciplinar, administrativ, material sau penal, dupa
caz, conform dispozitiilor legale in vigoare.
ARTICOLUL 11 - Arhivarea datelor prelucrate
Consiliul va arhiva datele cu caracter personal prelucrate pe
o perioada de 3 ani, dupa care acestea sunt distruse. Termenul
de 3 ani curge de la momentul colectarii acestor date la Consiliu,
operatiunea de colectare fiind prima operatiune de prelucrare a
datelor cu caracter personal conform Legii nr. 677/2001, cu
modificarile si completarile ulterioare.
ARTICOLUL 12 - Transfer de date in strainatate
Transferul datelor cu caracter personal in strainatate se va
efectua de Consiliu in conformitate cu legile interne si cu
legislatia comunitara aplicabila statelor membre.
CAPITOLUL III - Reguli generale privind prelucrarea datelor cu caracter personal
ARTICOLUL 13 - Prelucrarea datelor cu caracter personal
(1) Prelucrarea datelor cu caracter personal presupune:
colectarea, inregistrarea, organizarea, stocarea, adaptarea ori
modificarea, extragerea, consultarea, utilizarea, dezvaluirea
catre terti prin transmitere, diseminare sau in orice alt mod,
alaturarea ori combinarea, blocarea, stergerea sau distrugerea.
(2) Prelucrarea datelor cu caracter personal se face prin
mijloace neautomate sau automate.
(3) Prelucrarea neautomata presupune:
a) inregistrarea documentelor in registrul de intrari;
b) constituirea unei mape a persoanei, care are trecute pe
coperta documentele continute;
c) analiza de catre Secretariatul tehnic a conformitatii
documentelor prezentate cu cerintele legale, cererea de
completare, dupa caz;
d) supunerea documentelor analizei Comisiei permanente;
e) emiterea deciziei si stocarea documentelor;
f) documentele sunt stocate in dulapuri metalice inchise cu
cheie si sigilate;
g) stocarea se face intr-un sistem care sa permita
identificarea rapida a unei persoane in vederea actualizarii
datelor sau, dupa caz, accesul individual la datele personale;
h) analizarea documentelor sau a unor situatii in care
Consiliul se autosesizeaza in cadrul sedintelor ordinare si
mentionarea acestora in procesele-verbale scrise in caiete
numerotate si inregistrate;
i) documentele persoanelor care inceteaza raporturile cu
Consiliul se returneaza sau, dupa caz, se arhiveaza pentru o
perioada de 3 ani, fiind apoi distruse;
j) transmiterea datelor prevazute de lege catre terti;
k) hotarari ale Consiliului sau ale comisiilor infiintate de
acesta cu privire la persoane.
(4) Prelucrarea automata a datelor presupune:
a) existenta unui soft care sa permita introducerea datelor
pentru formarea bazei de date sau actualizarea acesteia de
catre cei interesati, prin internet;
b) extragerea datelor statistice necesare;
c) restrictionarea prin parolare a accesului la datele privind
persoana;
d) accesul fiecarei persoane la propriile date, cu posibilitatea
de a le corecta si actualiza;
e) necesitatea prelucrarii codului numeric personal sau a
altor date cu caracter personal avand o functie de identificare
de aplicabilitate generala pentru evitarea dublei inregistrari.
CAPITOLUL IV - Descrierea generala a masurilor luate pentru asigurarea securitatii prelucrarii
ARTICOLUL 14 - Identificarea si autentificarea utilizatorului
(1) Procedura de prelucrare a datelor cu caracter personal de
catre persoanele care au acces la date cu caracter personal se
face conform regulamentelor adoptate de Consiliu si, daca este
cazul, ordinelor interne ale presedintelui Consiliului emise in
aplicarea acestora.
(2) Toate persoanele care au acces la date cu caracter
personal prelucrate de Consiliu vor semna un angajament de
confidentialitate. Exceptie fac situatiile in care se solicita acces
la propriile date cu caracter personal.
ARTICOLUL 15 - Procedura de acces in arhiva Consiliului
In cazul accesului la date cu caracter personal arhivate de
Consiliu, persoana indrituita va solicita in scris accesul in arhiva
Consiliului, care va fi asigurat dupa urmatoarea procedura de
lucru:
a) solicitarea este adresata Consiliului si inscrisa de
Secretariatul tehnic in registrul de intrari al Consiliului;
b) solicitarea este inaintata de Secretariatul tehnic
presedintelui sau vicepresedintelui Consiliului. Acesta din urma
va pune rezolutie pe cerere si o va inainta persoanei avand ca
atributii de serviciu, conform fisei de post, arhivarea si accesul
la datele cu caracter personal — denumit in continuare arhivar—
sau serviciului juridic, dupa caz, pentru formularea unui raspuns
catre solicitant;
c) arhivarul va comunica solicitantului raspunsul Consiliului,
invitandu-l sa se prezinte la sediul Consiliului in vederea
consultarii documentelor solicitate si arhivate.
d) arhivarul va inregistra intr-un registru special numarul si
data solicitarii, persoana care solicita accesul, datele personale
la care se solicita accesul, data la care a prezentat solicitantului
documentele solicitate. Solicitantul va semna in registru primirea
documentelor solicitate;
e) documentele originale din arhiva vor fi consultate de
solicitant in prezenta arhivarului, care raspunde de integritatea
arhivei.
ARTICOLUL 16 - Prelucrare automata
(1) Prelucrarea automata a datelor personale se efectueaza
de personalul cu atributii conform fisei de post prin accesarea
fisierelor utilizand parola individuala.
(2) Schimbarea parolei la intervale de timp determinate se
face prin grija presedintelui Consiliului.
(3) Blocarea accesului dupa introducerea gresita a parolei
este o masura de siguranta care asigura protectia datelor
personale in cazul accesului neautorizat.
Materialul de fata reprezinta o prelucrare si formatare neoficiala a prevederilor oficiale, avand la baza texte publice preluate de la: Monitorul Oficial
Poate fi de interes si: Legea 117/2015 privind aprobarea OG 12/2014 pentru modificarea si completarea Legii nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale si a altor acte in domeniul protectiei concurentei Legea 20/2015 pentru aprobarea OUG 77/2014 privind procedurile nationale in domeniul ajutorului de stat, precum si pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996 Ordin nr. 62/2013 pentru punerea in aplicare a Regulamentului privind organizarea si functionarea Consiliului de supraveghere din domeniul feroviar Ordin 1098/2012 pentru punerea in aplicare a Regulamentului privind procedura de identificare si sanctionare a faptelor de concurenta neloiala Ordin nr. 897/2011 privind punerea in aplicare a Instructiunilor pentru modificarea Instructiunilor privind individualizarea sanctiunilor pentru contraventiile prevazute la art. 50 si 50^1 din Legea concurentei nr. 21/1996 Legea 149/2011 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 75/2010 privind modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996 Ordinul 724/2010 pentru punerea in aplicare a Instructiunilor privind conditiile, termenele si procedura pentru acceptarea si evaluarea angajamentelor, in cazul practicilor anticoncurentiale Ordin nr. 519/2010 pentru punerea in aplicare a Regulamentului privind constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor de catre Consiliul Concurentei Ordinul 387/2010 pentru punerea in aplicare a Instructiunilor privind restrictionarile direct legate si necesare punerii in aplicare a concentrarilor economice. Ordin nr. 387/2010 Ordin 388/2010 pentru punerea in aplicare a Instructiunilor privind definirea pietei relevante. Piata relevanta OUG 75/2010 privind modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996. Ordonanta de urgenta 75/2010 HG nr. 827/2009 pentru aprobarea Normelor privind procedura specifica pentru elaborarea si transmiterea cererii de constatare a faptului ca o anumita activitate relevanta este expusa direct concurentei pe o piata la care accesul nu este restrictionat
| Ghid pentru practicieni in dreptul concurentei Diana Ungureanu,Paul Prisecaru,Valentin Mircea,Norbert Maier,Sorin Fusea,Fabio Filpo,Adina Claici,Cristina Butacu,Marius Bulancea,Diana Ungureanu,Paul Prisecaru,Valentin Mircea,Norbert Maier,Sorin Fusea,Fabio Filpo,Adina Claici,Cristina Butacu,Marius Bulancea
 21.16 lei COMANDA ACUM
| |
|
|
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|