HG nr. 1326/2009 privind transportul marfurilor periculoase in Romania. Hotararea nr. 1326/2009
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 815 din 27 noiembrie 2009
Avand in vedere prevederile art. 2 din Legea nr. 157/2005 pentru ratificarea Tratatului dintre Regatul Belgiei, Republica
Ceha, Regatul Danemarcei, Republica Federala Germania, Republica Estonia, Republica Elena, Regatul Spaniei, Republica
Franceza, Irlanda, Republica Italiana, Republica Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului,
Republica Ungara, Republica Malta, Regatul Tarilor de Jos, Republica Austria, Republica Polona, Republica Portugheza, Republica
Slovenia, Republica Slovaca, Republica Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord (state membre
ale Uniunii Europene) si Republica Bulgaria si Romania privind aderarea Republicii Bulgaria si a Romaniei la Uniunea Europeana,
semnat de Romania la Luxemburg la 25 aprilie 2005, precum si ale art. 10 alin. (1) din Directiva 2008/68/CE a Parlamentului
European si a Consiliului din 24 septembrie 2008 privind transportul interior de marfuri periculoase,
in temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1 (1) Prezenta hotarare stabileste cadrul general
unitar de efectuare a transporturilor de marfuri periculoase in
modurile rutier, feroviar sau pe caile navigabile interioare,
desfasurate in intregime sau partial pe teritoriul Romaniei,
incluzand activitatile de incarcare si descarcare,
transferul/transbordarea dinspre sau inspre alt mod de
transport, precum si stationarile impuse de circumstantele de
transport, conform legislatiei in vigoare.
(2) Prezenta hotarare nu se aplica transporturilor de marfuri
periculoase efectuate:
a) cu vehicule, vagoane sau nave apartinand institutiilor din
sistemul national de aparare sau aflate sub raspunderea
acestora ori asimilate acestora;
b) cu nave maritime pe cai navigabile maritime care fac parte
din caile navigabile interioare;
c) cu bacuri care traverseaza numai cai navigabile interioare
sau un port;
d) integral in perimetrul unei zone inchise, in care accesul
public este restrictionat.
Art. 2 (1) Prezenta hotarare nu limiteaza dreptul
autoritatilor publice cu atributii in domeniu de a emite, cu
respectarea legislatiei comunitare si a legislatiei interne,
reglementari si cerinte de siguranta privind:
a) transportul de marfuri periculoase realizat cu vehicule,
vagoane sau nave destinate cailor navigabile interioare, care nu
face obiectul prezentei hotarari;
b) utilizarea unor rute prestabilite, inclusiv utilizarea unor
moduri de transport prestabilite, in cazuri justificate;
c) normele speciale pentru transportul de marfuri periculoase
in trenuri de calatori.
(2) Reglementarile mentionate la alin. (1) se adopta cu avizul
Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si se notifica
Comisiei Europene.
Art. 3 Fara a aduce atingere legislatiei comunitare, mai
ales celei privind accesul la piata, Romania, prin autoritatile
publice cu atributii in domeniu, poate reglementa sau poate
interzice transportul anumitor marfuri periculoase pe teritoriul
sau, exclusiv din alte motive decat cele care tin de siguranta pe
parcursul transportului, conform legislatiei in vigoare.
Art. 4 In sensul prezentei hotarari, termenii de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
a) A.D.R.- Acordul european referitor la transportul rutier
international al marfurilor periculoase, adoptat si semnat la
Geneva la 30 septembrie 1957, cu modificarile si completarile
ulterioare, la care Romania a aderat prin Legea nr. 31/1994,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 136 din
31 mai 1994, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) R.I.D.- Regulamentul privind transportul international
feroviar al marfurilor periculoase, care figureaza in anexa C la
Conventia privind transporturile internationale feroviare (COTIF),
semnata la Berna la 9 mai 1980, ratificata prin Decretul
Consiliului de Stat nr. 100/1983, astfel cum a fost modificata prin
Protocolul de la Vilnius incheiat la 3 iunie 1999, ratificat prin
Ordonanta Guvernului nr. 69/2001, aprobata prin Legea
nr. 53/2002;
c) A.D.N Acordul european privind transportul
international al marfurilor periculoase pe caile navigabile
interioare, adoptat la Geneva la 26 mai 2000, cu modificarile si
completarile ulterioare, la care Romania a aderat prin Legea
nr. 159/2008, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 675 si 675 bis din 1 octombrie 2008;
d) vehicul — orice autovehicul avand cel putin 4 roti si o
viteza maxima constructiva mai mare de 25 km/h, precum si
orice remorca, cu exceptia vehiculelor care circula pe sine, a
utilajelor mobile si a tractoarelor agricole si forestiere, care nu se
deplaseaza cu o viteza mai mare de 40 km/h atunci cand
transporta marfuri periculoase;
e) vagon — orice vehicul care nu are mijloace proprii de
propulsie, care circula pe propriile roti pe sine si se foloseste
pentru transportul de marfuri;
f) nava — o constructie navala care indeplineste prevederile
Directivei Parlamentului European si a Consiliului 2006/87/CE
din 12 decembrie 2006 de stabilire a cerintelor tehnice pentru
navele de navigatie interioara si de abrogare a Directivei
82/714/CEE a Consiliului, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene nr. L 389 din 30 decembrie 2006, p. 1, asa cum a fost
modificata, transpusa in legislatia nationala prin Ordinul
ministrului transporturilor nr. 1.447/2008 privind aprobarea
cerintelor tehnice pentru navele de navigatie interioara, cu
modificarile si completarile ulterioare, sau o nava maritima.
Art. 5 (1) Fara a aduce atingere dispozitiilor art. 8,
marfurile periculoase nu se transporta in masura in care acest
lucru este interzis conform dispozitiilor A.D.R., R.I.D., respectiv
A.D.N., la care se face referire in anexa nr. 1, anexa nr. 2
sectiunea 2.1, respectiv anexa nr. 3 sectiunea 3.1.
(2) Fara a aduce atingere normelor generale privind accesul
pe piata sau regulilor general aplicabile transportului de marfuri,
se autorizeaza transportul de marfuri, sub rezerva respectarii
conditiilor stabilite in anexa nr. 1, anexa nr. 2 sectiunea 2.1 sau
anexa nr. 3 sectiunea 3.1.
Art. 6 Transportul de marfuri periculoase intre statele
membre si state terte este autorizat in masura in care acesta
respecta cerintele A.D.R., R.I.D. sau A.D.N., cu exceptia cazului
in care in anexele la prezenta hotarare se prevede altfel.
Art. 7 (1) Cu exceptia cerintelor de constructie a
ambalajelor, recipientelor, dispozitivelor sau mijloacelor de
transport, autoritatile publice cu atributii in domeniu pot aplica
din motive de siguranta a transportului dispozitii mai stricte in
privinta transportului intern de marfuri periculoase efectuat cu
vehicule, vagoane sau nave destinate cailor navigabile
interioare inmatriculate sau puse in circulatie pe teritoriul
national.
(2) Daca in urma analizei unui accident sau incident care a
avut loc pe teritoriul Romaniei autoritatea competenta ajunge la
concluzia ca dispozitiile de siguranta aplicabile sunt insuficiente
pentru a limita pericolele comportate de acel tip de transport si
in cazul in care adoptarea de masuri este urgenta, autoritatea
competenta informeaza Comisia Europeana cu privire la
proiectul de masuri si il adopta cu acordul acesteia si pe
perioada pentru care Comisia Europeana autorizeaza aceasta.
Art. 8 (1) La transportul intern al marfurilor periculoase
documentele pot fi redactate doar in limba romana.
(2) Autoritatea competenta poate solicita Comisiei Europene
autorizarea adoptarii de derogari de la aplicarea dispozitiilor
legislatiei comunitare sau prelungirea unor autorizatii acordate,
cu conditia sa nu se pericliteze siguranta transporturilor, pentru:
a) derogari de la anexa nr. 1, anexa nr. 2 sectiunea 2.1 si/sau
anexa nr. 3 pentru transportul pe teritoriul Romaniei a unor
cantitati mici din anumite marfuri periculoase, cu exceptia
substantelor cu un nivel mediu sau ridicat de radioactivitate,
numai in cazul in care conditiile stabilite in alte reglementari
pentru un astfel de transport nu sunt mai stricte decat conditiile
stabilite in anexele la prezenta hotarare;
b) derogari de la anexa nr. 1, anexa nr. 2 sectiunea 2.1 sau
anexa nr. 3 pentru transportul de marfuri periculoase pe teritoriul
acestora, pentru transportul local pe distante scurte sau
transportul feroviar local pe anumite rute desemnate, atunci
cand acesta face parte dintr-un proces industrial specific, care
este strict controlat in conditii clar definite.
(3) Derogarile prevazute la alin. (2) sunt valabile pe o
perioada de cel mult 6 ani de la data autorizarii stabilita in
decizia de autorizare emisa de Comisia Europeana.
(4) Cu exceptia cazului in care se indica altfel, derogarile
sunt valabile pentru o perioada de 6 ani.
(5) Derogarile se aplica fara discriminare.
(6) Autoritatea competenta poate, in mod exceptional si cu
conditia de a nu periclita siguranta, sa emita autorizatii
individuale pentru efectuarea operatiunilor de transport de
marfuri periculoase pe teritoriul Romaniei care sunt interzise
potrivit prezentei hotarari sau sa efectueze astfel de operatiuni
in alte conditii decat cele specificate in prezenta hotarare, cu
conditia ca aceste operatiuni de transport sa fie clar definite si
sa se desfasoare pe o perioada limitata.
(7) Derogarile prevazute la alin. (2) se stabilesc prin ordin al
ministrului transporturilor si infrastructurii, care se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 9 (1) Prevederile anexei nr. 3 sectiunea 3.1 se aplica
incepand cu data de 1 iulie 2011.
(2) Pana la data de 30 iunie 2011, transportului marfurilor
periculoase pe caile navigabile interioare i se aplica in mod
corespunzator dispozitiile directivelor 96/35/CE a Consiliului din
3 iunie 1996 privind desemnarea si calificarea profesionala a
consilierilor pe probleme de siguranta a transportului rutier,
feroviar si naval de marfuri periculoase si 2000/18/CE a
Parlamentului European si a Consiliului din 17 aprilie 2000
privind exigentele minime aplicabile examinarii consilierilor de
siguranta pentru transportul rutier, feroviar si pe caile navigabile
al marfurilor periculoase, transpuse in legislatia nationala prin
Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului
nr. 1.044/2003 privind aprobarea Regulamentului pentru
desemnarea, pregatirea profesionala si examinarea consilierilor
de siguranta pentru transportul rutier, feroviar sau pe caile
navigabile interioare al marfurilor periculoase, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 10 Amendamentele necesare pentru adaptarea
anexelor la prezenta hotarare la progresul stiintific si tehnic,
inclusiv utilizarea tehnologiilor pentru localizare si urmarire, in
domeniile reglementate de prezenta hotarare, in special pentru
a lua in considerare modificarile aduse A.D.R., R.I.D. si A.D.N.,
se adopta prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii.
Art. 11 Ministerul Transporturilor si Infrastructurii
informeaza Comisia Europeana cu privire la prezenta hotarare
si la legislatia adoptata pentru aplicarea acesteia.
Art. 12 Anexele nr. 1—3 fac parte integranta din prezenta
hotarare.
*
Prezenta hotarare transpune Directiva 2008/68/CE a
Parlamentului European si a Consiliului din 24 septembrie 2008
privind transportul interior de marfuri periculoase, publicata
in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 260 din
30 septembrie 2008.
center>ANEXA Nr. 1 - Transportul rutier
A.D.R.
Anexele A si B la A.D.R., aplicabile de la 1 ianuarie 2009, unde termenul "parte contractanta" se inlocuieste, dupa caz, cu
termenul "stat membru al Uniunii Europene".
ANEXA Nr. 2 - Transportul feroviar
2.1. R.I.D.*)
Anexa la R.I.D., care figureaza in anexa C la Conventia
privind transporturile internationale feroviare — COTIF, aplicabil
de la 1 ianuarie 2009.
2.2. Dispozitii tranzitorii suplimentare
1. Pe teritoriul Romaniei se mentin in vigoare derogarile
adoptate in temeiul art. 4 din Directiva 96/49/CE a Consiliului
din 23 iulie 1996 de apropiere a legislatiilor statelor membre
privind transportul feroviar de marfuri periculoase pana la
31 decembrie 2010 sau pana la data in care sectiunea 2.1 din
prezenta anexa este modificata astfel incat sa reflecte
Recomandarile ONU privind transportul de marfuri periculoase
mentionate la respectivul articol, in cazul in care aceasta data
este anterioara.
2. Pe teritoriul Romaniei, Ministerul Transporturilor si
Infrastructurii autorizeaza, la cerere, prin ordin al ministrului
transporturilor si infrastructurii utilizarea unor vagoane si
vagoane-cisterna cu ecartamentul de 1.520/1.524 mm, construite
inainte de 1 iulie 2005, care nu respecta dispozitiile prezentei
hotarari, dar au fost construite in conformitate cu anexa II la
Conventia privind traficul international feroviar de marfuri —
SMGS sau cu reglementarile nationale in vigoare la 30 iunie
2005, cu conditia ca aceste vagoane sa fie mentinute la
nivelurile necesare de siguranta.
3. Pe teritoriul Romaniei, Ministerul Transporturilor si
Infrastructurii autorizeaza, la cerere, prin ordin al ministrului
transporturilor si infrastructurii utilizarea unor cisterne si vagoane
construite inainte de 1 ianuarie 1997 care nu respecta
dispozitiile prezentei hotarari, dar au fost construite in
conformitate cu reglementarile nationale in vigoare la
31 decembrie 1996, cu conditia ca aceste cisterne si vagoane
sa fie mentinute la nivelele necesare de siguranta.
Cisternele si vagoanele construite la 1 ianuarie 1997 sau
dupa aceasta data si care nu respecta dispozitiile prezentei
hotarari, dar care au fost construite in conformitate cu cerintele
Directivei 96/49/CE in vigoare la data constructiei acestora, pot
fi utilizate in continuare pentru transportul intern.
4. Pe teritoriul Romaniei, in zonele in care temperatura
ambianta este de regula mai mica de -20 °C, Ministerul
Transporturilor si Infrastructurii poate sa stabileasca, prin ordin
al ministrului transporturilor si infrastructurii, norme mai severe
referitoare la temperatura de functionare a materialelor utilizate
pentru ambalarea materialelor plastice, cisterne si echipamentul
acestora destinate utilizarii in transportul feroviar national de
marfuri periculoase, pana la includerea in sectiunea 2.1 din
prezenta anexa a dispozitiilor privind temperaturile de referinta
corespunzatoare pentru zonele climatice date.
5. Pe teritoriul Romaniei se mentin dispozitiile de drept intern,
altele decat cele prevazute in prezenta hotarare, cu privire la
temperatura de referinta pentru transportul gazelor lichefiate sau
al amestecurilor de gaze lichefiate, pana la includerea
temperaturilor de referinta corespunzatoare pentru zonele
climatice desemnate in standardele europene si mentionarea
lor in sectiunea 2.1 din prezenta anexa.
6. La transportul intern se mentin dispozitiile legislatiei
nationale in vigoare la 31 decembrie 1996 cu privire la afisarea
sau plasarea unui cod de actiune de urgenta sau card de pericol
in locul numarului de identificare a pericolului prevazut in
sectiunea 2.1 din prezenta anexa.
7. Pe teritoriul Romaniei se mentin si se pot emite dispozitii
privind transportul feroviar de marfuri periculoase din si catre
partile contractante ale Organizatiei de colaborare a cailor ferate —
OSJD. Prin masuri si obligatii corespunzatoare se garanteaza
mentinerea unui nivel de siguranta echivalent cu cel prevazut in
sectiunea 2.1 din prezenta anexa.
Romania prin Ministerul Transporturilor si Infrastructurii va
informa Comisia cu privire la astfel de dispozitii.
8. Pe teritoriul Romaniei se mentin restrictiile nationale
privind transportul de substante care contin dioxina si furan,
aplicabile la 31 decembrie 1996.
--------------------------
*) Publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 623 bis din 10 septembrie 2007, cu modificarile si completarile ulterioare.
ANEXA Nr. 3 - Transportul pe caile navigabile interioare
3.1. A.D.N.
In Acordul european privind transportul international al
marfurilor periculoase pe caile navigabile interioare (A.D.N.)
termenul "parte contractanta", prevazut la art. 3 lit. f) si h) si
art. 8 alin. (2) si (4), precum si in Regulamentul anexat la A.D.N.,
se inlocuieste cu termenul "stat membru al Uniunii Europene".
3.2. Dispozitii tranzitorii suplimentare
Certificatele care se emit, in conformitate cu prevederile
art. 8.1. din A.D.N., in timpul perioadei de tranzitie mentionate la
art. 9 alin. (1) din prezenta hotarare sau care au fost emise
inainte de aceasta perioada raman valabile pana la expirare,
dar nu mai tarziu de 30 iunie 2016.
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|