HG 931/2010 privind desemnarea coordonatorilor sistemului de informare al pietei interne — IMI si pentru aprobarea normelor si procedurilor de cooperare administrativa prin intermediul IMI. Hotararea 931/2010
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 651 din 20 septembrie 2010
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 30 alin. (1) lit. a) si al art. 41 alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii si libertatea de a furniza servicii in Romania,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 68/2010, si avand in vedere prevederile Legii nr. 200/2004 privind recunoasterea
diplomelor si calificarilor profesionale pentru profesiile reglementate din Romania, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1 Prezenta hotarare are ca obiect de reglementare
desemnarea coordonatorilor sistemului de informare al pietei
interne IMI si aprobarea normelor si procedurilor de cooperare
administrativa prin intermediul IMI.
Art. 2 In sensul prezentei hotarari, termenii si expresiile
de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) IMI — Sistemul de informare al pietei interne, definit
conform prevederilor art. 2 lit. o) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea
de stabilire a
prestatorilor de servicii si libertatea de a furniza servicii in
Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 68/2010, si conform prevederilor art. 37 alin. (2) din Legea
nr. 200/2004 privind recunoasterea diplomelor si calificarilor
profesionale pentru profesiile reglementate din Romania, cu
modificarile si completarile ulterioare;
b) coordonator national IMI — autoritate la nivel central,
desemnata ca punct national de contact pentru cooperarea
administrativa prin IMI;
c) coordonator IMI de arie legislativa — autoritate la nivel
central, desemnata prin prezenta hotarare, care asigura
coordonarea si monitorizarea coordonatorilor delegati IMI si
autoritatilor competente dintr-o arie legislativa;
d) coordonator delegat IMI — autoritate la nivel central care
asigura coordonarea pentru una sau mai multe autoritati
competente;
e) autoritate competenta — autoritate sau organism
profesional cu rol de reglementare, autorizare ori control, la nivel
central sau local, cu competente specifice in una ori mai multe
arii legislative si inregistrata in IMI pentru aria sau ariile
respectiva/respective;
f) arie legislativa — domeniu reglementat prin acte normative
ale Uniunii Europene, inclus in IMI in vederea indeplinirii
obligatiilor de cooperare administrativa;
g) sistem de alerta — mecanism de sesizare prin care statele
membre si Comisia Europeana se informeaza reciproc, in cel
mai scurt timp, in situatia in care faptele unui prestator de
servicii sau anumite circumstante asociate unei activitati de
servicii ce intra sub incidenta Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 49/2009, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 68/2010, pot afecta in mod grav sanatatea ori
siguranta persoanelor sau mediul inconjurator;
h) utilizator IMI — persoana desemnata de catre o autoritate
competenta sau de catre un coordonator IMI, care este
inregistrata in sistemul IMI si participa la mecanismele de
cooperare administrativa;
i) centrul de primire a alertelor — autoritate centrala
desemnata ca punct de contact national pentru primirea alertelor
transmise de catre alte state membre ori de catre Comisia
Europeana si pentru distribuirea acestora catre coordonatorii IMI
sau/si catre autoritatile competente nationale relevante;
j) coordonator de alerta — autoritate centrala desemnata prin
prezenta hotarare, care primeste drept de acces la sistemul de
alerta si care indeplineste atributiile prevazute de normele
Uniunii Europene, de Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 49/2009, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 68/2010, si de prezenta hotarare;
k) autoritate de alerta — autoritate competenta, definita
potrivit lit. e), care primeste acces la sistemul de alerta si poate
initia alerte in sistemul IMI.
Art. 3 (1) Se desemneaza Departamentul pentru Afaceri
Europene pentru a indeplini rolul de coordonator national IMI.
(2) Se desemneaza Ministerul Educatiei, Cercetarii,
Tineretului si Sportului in calitate de coordonator IMI de arie
legislativa, pentru domeniul „recunoasterea calificarilor
profesionale”, cu rol de coordonare si monitorizare a
coordonatorilor delegati IMI si autoritatilor competente, in
temeiul Legii nr. 200/2004, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(3) Se desemneaza in calitate de coordonatori delegati IMI
autoritatile centrale prevazute in anexa care face parte
integranta din prezenta hotarare.
(4) Departamentul pentru Afaceri Europene, in calitate de
coordonator national IMI, indeplineste rolul de coordonator
delegat IMI in domeniul serviciilor pentru autoritatile care nu se
afla in coordonarea, subordinea sau sub autoritatea
coordonatorilor delegati IMI prevazuti la alin. (3) ori al caror
domeniu de competenta nu este acoperit de sfera de activitate
a acestora.
(5) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, in
calitate de coordonator IMI de arie legislativa, indeplineste rolul
de coordonator delegat IMI pentru autoritatile competente pe
aria legislativa „recunoasterea calificarilor profesionale”, care nu
se afla in coordonarea, subordinea sau sub autoritatea
coordonatorilor delegati IMI prevazuti la alin. (3) ori al caror
domeniu de competenta nu este acoperit de sfera de activitate
a acestora.
(6) Coordonatorii delegati IMI desemnati conform alin. (3)
asigura coordonarea si pentru organismele profesionale din
domeniile de competenta. Delimitarea domeniului de
competenta se realizeaza in raport cu criteriul dreptului de
initiativa legislativa al autoritatilor centrale in aria in care isi
desfasoara activitatea organismele profesionale respective.
(7) Se desemneaza in calitate de autoritati competente
pentru aria legislativa „recunoasterea calificarilor profesionale”
autoritatile si organismele profesionale prevazute in anexa nr. 3
la Legea nr. 200/2004, cu modificarile si completarile ulterioare,
precum si toate autoritatile cu competenta de reglementare
si/sau control in orice alte profesii, pe masura ce acestea sunt
incluse in IMI.
(8) Se defineste ca autoritate competenta pentru aria
legislativa „servicii” orice autoritate cu rol de reglementare,
autorizare sau control in unul ori mai multe dintre domeniile de
activitate ce intra in sfera de aplicare a Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 49/2009, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 68/2010.
(9) Autoritatile competente pentru aria legislativa „servicii”,
definite conform alin. (8), au obligatia de a solicita
coordonatorului delegat IMI inregistrarea in sistem, in termen
de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari sau,
dupa caz, de a comunica datele de inregistrare solicitate de
coordonatorul delegat IMI relevant ori de coordonatorul national,
in maximum 10 zile de la primirea solicitarii.
(10) Indeplinirea rolului de coordonator delegat IMI nu aduce
atingere atributiilor pe care institutia desemnata coordonator
delegat le indeplineste in calitate de autoritate competenta,
indiferent de aria legislativa.
(11) Dispozitiile alin. (1)—(6) nu aduc atingere modului de
organizare, competentelor si subordonarii ierarhice ale
autoritatilor administratiei publice sau ale organismelor
profesionale si ale altor organe cu competenta de reglementare,
autorizare ori control, indiferent de aria legislativa.
(12) Coordonatorul national IMI, coordonatorii delegati IMI si
autoritatile competente indeplinesc functiile si atributiile
prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2009,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 68/2010, si de
Legea nr. 200/2004, cu modificarile si completarile ulterioare,
precum si de actele normative cu aplicabilitate directa ale Uniunii
Europene.
Art. 4 (1) Autoritatile competente si coordonatorii IMI
desemneaza, prin norme interne, dupa caz, urmatoarele
categorii de utilizatori IMI: utilizatori cu drepturi de administrare
a datelor locale, utilizatori cu drepturi de administrare a datelor
altor autoritati competente, utilizatori cu drepturi de gestionare a
cererilor, utilizatori cu drepturi de vizualizare a cererilor.
(2) Utilizatorul cu drepturi de administrare a datelor locale
indeplineste urmatoarele functii:
a) inregistreaza noi utilizatori ai autoritatii competente in
sistem si administreaza datele de inregistrare ale acestora,
inclusiv parola de acces;
b) actualizeaza permanent datele de inregistrare in sistem
ale autoritatii competente;
c) modifica statutul utilizatorilor si acorda acestora acces la
noi arii legislative, dupa caz.
(3) Utilizatorul cu drepturi de administrare a datelor altor
autoritati competente este desemnat numai in cadrul unor
autoritati cu rol de coordonator IMI si indeplineste urmatoarele
functii:
a) inregistreaza noi autoritati competente in sistem, pentru
aria legislativa la care are acces;
b) modifica datele autoritatilor competente din coordonarea
sa, la cerere;
c) acorda, suspenda sau retrage dreptul de acces la o arie
legislativa pentru autoritatile competente din coordonarea
autoritatii sale;
d) are acces la lista cererilor in care sunt implicate autoritatile
competente aflate in coordonarea autoritatii sale.
(4) Utilizatorul cu drepturi de gestionare a cererilor
indeplineste urmatoarele functii:
a) primeste si accepta cereri de informatii in IMI, pentru aria
legislativa la care are acces;
b) transmite cereri de informatii in IMI, pentru aria legislativa
la care are acces;
c) raspunde si primeste raspunsuri la cereri de informatii in
IMI.
(5) Utilizatorul cu drepturi de vizualizare a cererilor are
exclusiv posibilitatea de a accesa cererile de informatii in care
este implicata autoritatea competenta care l-a desemnat, pentru
a vizualiza inclusiv schimbul concret de informatii.
(6) Autoritatile competente si coordonatorii IMI stabilesc, prin
norme interne, numarul necesar de utilizatori ai sistemului IMI,
categoriile din care fac parte, in functie de dimensiunea
autoritatii si de specificul activitatii acesteia, cu respectarea
prevederilor alin. (7) si (8).
(7) Fiecare autoritate competenta sau coordonator IMI
desemneaza, prin norme interne, cel putin 2 utilizatori IMI cu
drepturi de administrare a datelor locale.
(8) Utilizatorii IMI desemnati pot avea cumulativ drepturi
aferente mai multor categorii de utilizatori.
(9) Autoritatile competente si coordonatorii IMI au obligatia
sa comunice coordonatorului delegat IMI, respectiv
coordonatorului national sau coordonatorului de arie legislativa
datele de inregistrare ale utilizatorilor si sa asigure actualizarea
acestora, precum si actualizarea informatiilor de inregistrare ale
autoritatii.
(10) Autoritatile competente si coordonatorii IMI fac
demersurile necesare in vederea inregistrarii utilizatorilor IMI
desemnati, in cel mult 30 de zile de la intrarea in vigoare a
prezentei hotarari.
Art. 5 (1) Departamentul pentru Afaceri Europene
indeplineste rolul de centru de primire a alertelor.
(2) Coordonatorii delegati IMI indeplinesc si rolul de
coordonatori de alerta pentru autoritatile competente aflate in
coordonarea acestora, in cadrul ariei legislative „servicii”.
(3) Autoritatile centrale cu rol de autoritate competenta in IMI
pentru aria legislativa „servicii” detin si rolul de autoritate de
alerta.
(4) Procesul de gestionare a alertelor de catre coordonatorii
si autoritatile de alerta se realizeaza cu respectarea normelor
interne ale Uniunii Europene.
(5) Autoritatea de alerta are obligatia de a informa prestatorul
in cauza, in termen de maximum 5 zile de la transmiterea alertei
in sistem, cu privire la alerta transmisa si la continutul acesteia.
(6) Toate datele referitoare la prestatorul de servicii vizat de
o alerta sunt eliminate din sistem in mod automat la implinirea
a 6 luni de la inchiderea alertei.
(7) La cererea expresa si motivata a prestatorului de servicii
in cauza, autoritatea de alerta relevanta solicita Comisiei
Europene stergerea datelor din IMI, inainte de implinirea
termenului de 6 luni prevazut la alin. (6).
Art. 6 Pentru indeplinirea obligatiilor de cooperare
administrativa prin IMI, toate autoritatile inregistrate in sistem,
precum si utilizatorii desemnati respecta dispozitiile legislatiei
nationale in vigoare si normele Uniunii Europene cu
aplicabilitate directa, cu privire la prelucrarea datelor cu caracter
personal.
Art. 7 (1) Coordonatorul national IMI si coordonatorul de
arie legislativa sprijina autoritatile competente si coordonatorii
delegati IMI, in vederea indeplinirii obligatiilor de cooperare
administrativa prin IMI, asigurand periodic pregatirea
utilizatorilor.
(2) Autoritatile competente si coordonatorii delegati IMI au
obligatia de a asigura participarea utilizatorilor IMI si a altor
reprezentanti la activitatile organizate de coordonatorul national
IMI sau de coordonatorul de arie legislativa, pentru pregatirea in
vederea indeplinirii corespunzatoare a obligatiilor de cooperare
administrativa prin IMI.
(3) Coordonatorul national IMI realizeaza anual si ori de cate
ori este necesar o evaluare a indeplinirii obligatiilor de cooperare
administrativa si propune Guvernului masurile necesare pentru
asigurarea conformitatii cu reglementarile Uniunii Europene in
domeniu.
(4) In vederea asigurarii unei bune coordonari a
mecanismelor de cooperare administrativa si a implementarii
sistemului IMI, coordonatorul national IMI initiaza constituirea
de grupuri de lucru si comitete interministeriale, avand ca
obiectiv imbunatatirea mecanismelor de cooperare
administrativa la nivel national.
(5) Autoritatile competente si coordonatorii delegati IMI
colaboreaza cu coordonatorul national IMI in vederea evaluarii
modului de implementare si functionare a cooperarii
administrative si in vederea imbunatatirii mecanismelor
implementate.
(6) Seful Departamentului pentru Afaceri Europene poate
emite ordine privind reglementarea aspectelor tehnice pentru
asigurarea functionarii IMI la nivel national.
(7) Seful Departamentului pentru Afaceri Europene si
ministrul educatiei, cercetarii, tineretului si sportului pot emite
ordine comune privind reglementarea aspectelor tehnice pentru
asigurarea functionarii IMI pentru aria legislativa „recunoasterea
calificarilor profesionale”.
(8) Autoritatile competente emit reglementarile interne
necesare ducerii la indeplinire a obligatiilor de cooperare
administrativa prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 49/2009, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 68/2010, de Legea nr. 200/2004, cu modificarile si
completarile ulterioare, si de prezenta hotarare.
Art. 8 Prezenta hotarare asigura cadrul normativ pentru
aplicarea prevederilor cap. VI — Cooperarea administrativa —
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2009, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 68/2010, ale art. 37
alin. (2) din Legea nr. 200/2004, cu modificarile si completarile
ulterioare, ale Deciziei Comisiei 2008/49/CE din 12 decembrie
2007 privind punerea in aplicare a Sistemului de informare al
pietei interne (IMI) in ceea ce priveste protectia datelor cu
caracter personal si ale Deciziei Comisiei 2009/739/CE din
2 octombrie 2009 de stabilire a unor modalitati practice pentru
schimbul de informatii prin mijloace electronice intre statele
membre in temeiul cap. VI din Directiva 2006/123/CE a
Parlamentului European si a Consiliului privind serviciile in
cadrul pietei interne.
ANEXA - Coordonatori delegati IMI
Nr. Institutia
crt.
1. Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor
2. Ministerul Administratiei si Internelor
3. Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale
4. Ministerul Culturii si Patrimoniului National
5. Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului
6. Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri
7. Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului — Centrul
National de Recunoastere si Echivalare a Diplomelor
8. Ministerul Finantelor Publice
9. Ministerul Justitiei
10. Ministerul Mediului si Padurilor
11. Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale
12. Ministerul Sanatatii
13. Ministerul Transporturilor si Infrastructurii
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|