HG 79/2010 privind infiintarea Comisiei de monitorizare a progreselor inregistrate de Romania in domeniul reformei sistemului judiciar si luptei impotriva coruptiei. Hotararea nr. 79/2010
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 100 din 15 februarie 2010
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1 (1) Pentru monitorizarea indeplinirii obiectivelor de
referinta cuprinse in Decizia Comisiei 2006/928/CE din
13 decembrie 2006 de stabilire a unui mecanism de cooperare
si verificare a progresului realizat de Romania in vederea
atingerii anumitor obiective de referinta specifice in domeniul
reformei sistemului judiciar si al luptei impotriva coruptiei,
publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L 354 din
14 decembrie 2006, prevazute in anexa nr. 1, se infiinteaza
Comisia de monitorizare a progreselor inregistrate de Romania
in domeniul reformei sistemului judiciar si luptei impotriva
coruptiei, denumita in continuare Comisia MCV.
(2) Comisia MCV prevazuta la alin. (1) este un organism
interinstitutional, fara personalitate juridica, in coordonarea
ministrului justitiei.
Art. 2 Comisia MCV are urmatoarele atributii principale:
a) intocmeste, ca urmare a recomandarilor cuprinse in
Raportul Comisiei Europene catre Parlamentul European si
Consiliu din 22 iulie 2009 privind progresele realizate de
Romania in cadrul mecanismului de cooperare si verificare,
prevazute in anexa nr. 2, si in baza propunerilor institutiilor
reprezentate in Comisia MCV, Planul de actiune pe termen scurt
pentru indeplinirea obiectivelor de referinta din cadrul MCV,
denumit in continuare Planul de actiune MCV, care va fi adoptat
prin hotarare a Guvernului, potrivit legii;
b) monitorizeaza indeplinirea masurilor din Planul de actiune
MCV;
c) aproba rapoarte lunare, rapoarte periodice — o data la
doua luni, raportul semestrial, precum si raportul anual;
d) formuleaza propuneri privind modificarea si completarea
Planului de actiune MCV ori, dupa caz, elaboreaza un nou plan
de actiune MCV, care va fi adoptat prin hotarare a Guvernului,
potrivit legii.
Art. 3 Planul de actiune MCV prevazut la art. 2 lit. a) si d),
precum si orice modificare si/sau completare ale/a acestuia se
aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului
Justitiei.
Art. 4 (1) Comisia MCV este alcatuita din urmatoarele
persoane:
a) ministrul justitiei;
b) consilierul de stat pe probleme de justitie din aparatul
propriu al primului-ministru;
c) un secretar de stat din cadrul Ministerului Administratiei si
Internelor, desemnat prin ordin al ministrului administratiei si
internelor;
d) un secretar de stat din cadrul Ministerului Afacerilor
Externe, desemnat prin ordin al ministrului afacerilor externe;
e) un secretar de stat din cadrul Ministerului Finantelor
Publice, desemnat prin ordin al ministrului finantelor publice;
f) seful Departamentului pentru Afaceri Europene;
g) presedintele Consiliului Superior al Magistraturii;
h) presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie;
i) procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte
de Casatie si Justitie;
j) procurorul sef al Directiei Nationale Anticoruptie;
k) presedintele Agentiei Nationale de Integritate.
(2) Lucrarile Comisiei MCV sunt conduse de ministrul justitiei.
Art. 5 (1) Comisia MCV este convocata de catre ministrul
justitiei lunar, pana la data de 10 a fiecarei luni si ori de cate ori
este necesar.
(2) Comisia MCV se considera legal reunita in prezenta a cel
putin 7 dintre membrii sai.
(3) Deciziile Comisiei MCV se iau prin consens.
Art. 6 (1) La lucrarile Comisiei MCV pot participa, la
invitatia ministrului justitiei, reprezentanti ai altor autoritati sau
institutii publice, altele decat cele prevazute la art. 4 alin (1).
(2) La lucrarile Comisiei MCV in care pe ordinea de zi sunt
supuse aprobarii raportul semestrial si anual pot fi invitati de
catre ministrul justitiei, in calitate de observatori, reprezentanti ai
organizatiilor legal constituite din sectorul societatii civile si ai
mass-mediei sau ai organizatiilor profesionale ale magistratilor.
(3) Ordinea de zi a sedintelor Comisiei MCV prevazute la
alin. (2) va fi publicata pe pagina de internet a Ministerului
Justitiei, cu 5 zile inainte, cu indicarea locului, datei si orei de
desfasurare.
(4) Sintezele rapoartelor semestriale si anuale, care vor fi
supuse aprobarii Comisiei MCV, vor fi publicate pe pagina de
internet a Ministerului Justitiei impreuna cu ordinea de zi
mentionata la alin. (3).
Art. 7 (1) In realizarea atributiilor prevazute la art. 2,
Comisia MCV adopta decizii si recomandari.
(2) Deciziile adoptate de catre Comisie vor fi puse in aplicare,
cu celeritate, de catre institutiile competente.
(3) Ministrul justitiei are obligatia de a-l informa lunar sau ori
de cate ori este necesar, in scris, pe primul-ministru cu privire la
deciziile adoptate de Comisia MCV.
Art. 8 (1) Secretariatul Comisiei MCV este asigurat de
maximum 5 persoane din cadrul Ministerului Justitiei,
desemnate prin ordin al ministrului justitiei.
(2) Secretariatul Comisiei MCV are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza si supune aprobarii Comisiei MCV rapoartele
prevazute la art. 2 lit. c);
b) solicita informatii fiecarei institutii implicate, in vederea
elaborarii rapoartelor;
c) convoca membrii grupului tehnic de lucru ori de cate ori
este nevoie, pentru clarificarea ori definitivarea rapoartelor;
d) transmite rapoartele periodice si raportul anual, sub
semnatura ministrului justitiei, catre Presedintele Romaniei,
catre presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si catre
primul-ministru;
e) intocmeste informarile pentru primul-ministru, conform
prevederilor art. 7 alin. (3), si le inainteaza ministrului justitiei;
f) transmite, sub semnatura ministrului justitiei, convocari
membrilor Comisiei MCV si oricaror alte persoane care urmeaza
sa participe la sedinte ori la intalnirile organizate cu prilejul
misiunilor de experti ale Comisiei Europene;
g) elaboreaza minutele fiecarei intalniri, inclusiv pentru
intalnirile organizate cu prilejul misiunilor de experti ale Comisiei
Europene, care vor fi transmise spre aprobare tuturor membrilor
prezenti si spre informare membrilor absenti;
h) elaboreaza documentele-suport pentru discutiile cu
reprezentantii Comisiei Europene;
i) solicita toate minutele intalnirilor, elaborate de catre
reprezentantii institutiilor evaluate de catre Comisia Europeana;
j) ori de cate ori institutiile europene solicita informatii ce sunt
de competenta altor institutii, secretariatul poate solicita
acestora, in regim de urgenta, daca este cazul, date referitoare
la subiectul in cauza;
k) sesizeaza ministrul justitiei in cazul in care intervin
disfunctionalitati de natura sa afecteze calitatea documentelor
elaborate de catre Ministerul Justitiei, in calitate de coordonator
MCV, care, la randul sau, daca este cazul, va informa
primul-ministru cu privire la problemele intervenite.
Art. 9 (1) In sprijinul Comisiei MCV se constituie un grup
tehnic de lucru care cuprinde experti din cadrul institutiilor
mentionate la art. 4 alin. (1).
(2) Fiecare institutie reprezentata in cadrul Comisiei MCV are
obligatia de a desemna prin dispozitie a conducatorului un
expert si un supleant al acestuia in grupul tehnic de lucru.
(3) Grupul tehnic de lucru va fi coordonat de secretariatul
Comisiei MCV, prevazut la art. 8.
Art. 10 (1) Membrii grupului tehnic de lucru au obligatia de
a transmite in format electronic un raport privind masurile din
sfera de competenta a institutiei pe care o reprezinta pana la
data de 15 a fiecarei luni, cuprinzand evolutiile inregistrate in
luna anterioara celei pentru care se face raportarea. In cazul in
care membrii grupului tehnic de lucru nu ofera la termenul stabilit
informatiile solicitate, secretariatul Comisiei MCV va informa
despre aceasta ministrul justitiei si conducatorul institutiei din
care fac parte.
(2) Secretariatul Comisiei MCV va elabora o forma
consolidata a raportului privind progresele inregistrate in
realizarea masurilor din cadrul Planului de actiune MCV pana la
data de 25 a fiecarei luni, pentru luna anterioara celei in care se
face raportarea, care va fi transmisa tuturor membrilor grupului
tehnic de lucru, in format electronic, pana in ultima zi
calendaristica a fiecarei luni, pentru luna anterioara celei in care
se face raportarea.
(3) Raportul lunar va respecta in detaliu structura Planului
de actiune MCV.
(4) Raportul lunar se aproba de catre Comisia MCV, care se
va intruni pana la data de 10 a fiecarei luni.
Art. 11 (1) Secretariatul Comisiei MCV elaboreaza
rapoarte periodice o data la doua luni, precum si raportul
semestrial privind evolutiile inregistrate in perioada de referinta,
care se transmit pe suport hartie si in format electronic tuturor
institutiilor reprezentate in cadrul Comisiei MCV.
(2) Rapoartele periodice si raportul semestrial se aproba de
catre Comisia MCV.
(3) Rapoartele prevazute la alin. (1), astfel aprobate, vor fi
transmise de catre Ministerul Justitiei, spre informare,
Presedintelui Romaniei, primului-ministru si presedintilor celor
doua Camere ale Parlamentului.
Art. 12 (1) Secretariatul Comisiei MCV va elabora raportul
anual privind evolutiile inregistrate in perioada de referinta, care
va fi transmis, pe suport hartie si in format electronic, tuturor
institutiilor reprezentate in cadrul Comisiei MCV.
(2) Raportul anual se aproba de catre Comisia MCV.
(3) Raportul prevazut la alin. (1), astfel aprobat, va fi transmis
de catre Ministerul Justitiei, spre informare, Presedintelui
Romaniei, primului-ministru si presedintilor celor doua Camere
ale Parlamentului.
Art. 13 In termen de 10 zile de la numirea persoanelor
prevazute la art. 9 alin. (1) si (2), Ministerul Justitiei va inainta
Guvernului, spre adoptare, proiectul de hotarare pentru
aprobarea Planului de actiune MCV, intocmit de catre Comisia
MCV.
Art. 14 (1) In termen de 5 zile de la data intrarii in vigoare
a prezentei hotarari, conducatorii institutiilor reprezentate in
Comisia MCV vor emite documentele de desemnare a
secretarilor de stat prevazuti la art. 4 alin. (1) lit. b)—d) si a
membrilor grupului tehnic de lucru, in conditiile art. 9 alin. (2).
(2) Dispozitiile de numire cu privire la persoanele desemnate
in conditiile alin. (1) se transmit ministrului justitiei in termen de
cel mult 3 zile de la semnare.
Art. 15 Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta
hotarare.
Art. 16 Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se
abroga pct. 5 lit. b din Planul de actiune pentru indeplinirea
conditionalitatilor din cadrul mecanismului de cooperare si
verificare a progresului realizat de Romania in domeniul
reformei sistemului judiciar si al luptei impotriva coruptiei,
aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.346/2007, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 765 din 12 noiembrie
2007.
Anexa nr. 1 - Obiectivele de referinta instituite in cadrul Mecanismul de cooperare si verificare
Potrivit art. 1 din Decizia Comisiei 2006/928/CE din
13 decembrie 2006 de stabilire a unui mecanism de cooperare
si de verificare a progresului realizat de Romania in vederea
atingerii anumitor obiective de referinta specifice in domeniul
reformei sistemului judiciar si al luptei impotriva coruptiei,
publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L 354 din
14 decembrie 2006 p. 0058—0060, "in fiecare an, pana la
31 martie cel tarziu, iar in primul an la 31 martie 2007, Romania
prezinta Comisiei un raport privind progresele realizate in
vederea atingerii fiecaruia dintre obiectivele de referinta
enumerate in anexa".
Obiectivele de referinta pe care Romania trebuie sa le atinga,
potrivit anexei la Decizia Comisiei 2006/928/CE sunt
urmatoarele:
1. garantarea unui proces judiciar mai transparent si mai
eficient totodata, in special prin consolidarea capacitatilor si a
responsabilizarii Consiliului Superior al Magistraturii. Raportarea
si evaluarea impactului noilor coduri de procedura civila si
penala;
2. infiintarea, conform celor prevazute, a unei agentii pentru
integritate cu responsabilitati in domeniul verificarii patrimoniului,
al incompatibilitatilor si al conflictelor de interese potentiale,
precum si cu capacitatea de a adopta decizii obligatorii care sa
poata duce la aplicarea unor sanctiuni disuasive;
3. continuarea, in baza progreselor realizate deja, a unor
anchete profesioniste si impartiale cu privire la acuzatiile de
coruptie la nivel inalt;
4. adoptarea unor masuri suplimentare de prevenire si
combatere a coruptiei, in special in cadrul administratiei locale.
Anexa nr. 2 - Recomandari cuprinse in Raportul Comisiei Europene catre Parlamentul European si Consiliu din 22 iulie 2009 privind progresele realizate de Romania in cadrul Mecanismului de cooperare si verificare
"(...) Comisia invita Romania sa intreprinda actiuni in
urmatoarele domenii:
In ceea ce priveste noile coduri:
sa efectueze o evaluare amanuntita a impactului celor
4 coduri asupra functionarii sistemului judiciar si asupra
organizarii instantelor si parchetelor si sa cuantifice mijloacele
bugetare necesare punerii lor in aplicare;
sa realizeze o consultare publica cu privire la Codul de
procedura civila si la Codul de procedura penala si sa le adopte
cat mai curand;
sa faciliteze intrarea rapida in vigoare a celor 4 coduri, prin
adoptarea unei legi de punere in aplicare care sa asigure
coerenta cadrului legislativ.
In ceea ce priveste reforma sistemului judiciar:
sa puna in aplicare, in ceea ce priveste resursele umane,
o abordare flexibila, bazata pe prioritati, concretizata pe termen
scurt prin luarea de masuri de urgenta, precum transferarea
posturilor vacante acolo unde este mai mare nevoie de ele
(inclusiv efectuarea de transferuri intre grade de jurisdictie
diferite), prin transferarea sarcinilor administrative personalului
auxiliar, introducand manageri de instanta si, pe termen mediu
si lung, prin elaborarea unei scheme de personal adaptate
nevoilor sistemului judiciar, prin efectuarea de simulari si
previziuni in ceea ce priveste numirile, transferurile de personal,
detasarile si pensionarile;
sa consolideze transparenta si raspunderea Consiliului
Superior al Magistraturii, inclusiv prin asumarea de catre
Consiliu a responsabilitatii care ii revine, si anume de a avea o
abordare mai proactiva in privinta recrutarilor, a promovarilor, a
masurilor disciplinare, a transferurilor de personal si a detasarilor
si prin publicarea hotararilor motivate ale Consiliului intr-un
format clar si accesibil.
In ceea ce priveste unificarea jurisprudentei:
sa intreprinda masurile adecvate ca urmare a
recomandarilor Grupului de lucru privind individualizarea
pedepselor pentru infractiunile de coruptie;
sa consolideze rolul Inaltei Curti de Casatie si Justitie in
unificarea jurisprudentei, inclusiv prin simplificarea procedurii
care se aplica in cazul recursurilor, in vederea interpretarii si
aplicarii legii in mod coerent, precum si prin elaborarea de
orientari privind pedepsele pentru infractiunile de coruptie.
In ceea ce priveste combaterea coruptiei la nivel inalt:
sa asigure faptul ca procedura prin care se permite
inceperea urmaririi penale care vizeaza membri ai Parlamentului
care sunt fosti si actuali membri ai Guvernului este aplicata
uniform si rapid de catre Parlamentul Romaniei;
sa monitorizeze eficienta sistemului judiciar in ceea ce
priveste judecarea cazurilor de coruptie la nivel inalt;
sa asigure stabilitatea cadrului legal pentru combaterea
coruptiei la nivel inalt, inclusiv in contextul noilor coduri;
sa adopte o lege care sa prevada eliminarea suspendarii
judecarii cauzelor atunci cand se invoca exceptii de
neconstitutionalitate.
In ceea ce priveste activitatile Agentiei Nationale de Integritate:
sa continue sa obtina rezultate in ceea ce priveste
verificarea averilor, a incompatibilitatilor si a conflictelor de
interese;
sa asigure faptul ca organismele judiciare si disciplinare
intreprind in timp util masurile adecvate in ceea ce priveste
cauzele inaintate de Agentia Nationala de Integritate referitoare
la averi nejustificate, la incompatibilitati si la conflicte de interese.
In ceea ce priveste combaterea coruptiei de la nivel local:
sa urmareasca imbunatatirea coordonarii strategiei
nationale anticoruptie, pentru a permite o mai buna identificare
a punctelor vulnerabile si a domeniilor care prezinta riscuri,
astfel incat sa fie elaborate strategii de atenuare prioritare la
toate nivelurile;
sa continue punerea in aplicare a strategiilor locale
elaborate de catre procuratura, adaptate la necesitatile locale, si
sa asigure o mai mare eficacitate a acestora;
sa accelereze intreprinderea de masuri de prevenire a
coruptiei in sectoarele vulnerabile, organismele centrale si cele
locale coordonandu-se in acest sens.
Comisia invita Romania sa continue procesul de reforma si
sa puna in aplicare recomandarile pe care i le-a facut. Comisia
va sprijini si va monitoriza anul viitor pe aceasta baza progresele
realizate. Este nevoie de presiuni continue pentru a se obtine
rezultate, iar Comisia invita celelalte state membre sa continue
sa acorde asistenta Romaniei si sa o ajute sa realizeze
progrese. In ceea ce o priveste, Comisia va continua sa sprijine
eforturile Romaniei, prin dialog politic si tehnic si prin furnizarea
de expertiza adecvata, daca este necesar."
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|