HG 682/2013 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor OUG 43/2013 privind unele masuri pentru dezvoltarea si sustinerea fermelor de familie si facilitarea accesului la finantare al fermierilor. Hotarare nr. 682/2013
Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 584 din 16 septembrie 2013
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2013
privind unele masuri pentru dezvoltarea si sustinerea fermelor de familie si facilitarea accesului la finantare al fermierilor,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Articol unic Se aproba Normele metodologice pentru
aplicarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 43/2013 privind unele masuri pentru dezvoltarea si
sustinerea fermelor de familie si facilitarea accesului la finantare
al fermierilor, prevazute in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
ANEXA - Norme metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 43/2013 privind unele masuri pentru dezvoltarea si sustinerea fermelor de familie si facilitarea accesului la finantare al fermierilor
CAPITOLUL I - Acordarea de garantii potrivit prevederilor cap. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2013
Art. 1 In sensul prezentelor norme metodologice, termenii
si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) Fond pentru acordarea de microcredite in agricultura —
fond constituit in conformitate cu art. 12 alin. (2) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 43/2013 privind unele masuri pentru
dezvoltarea si sustinerea fermelor de familie si facilitarea
accesului la finantare al fermierilor, din prevederile bugetare ale
Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, de la capitolul 83.01
„Agricultura, silvicultura, piscicultura si vanatoare”, titlul
„Imprumuturi”, din sumele existente la dispozitia Ministerului
Agriculturii si Dezvoltarii Rurale provenite din sumele
rambursate in baza art. 21 din Ordonanta Guvernului
nr. 14/2010 privind masuri financiare pentru reglementarea
ajutoarelor de stat acordate producatorilor agricoli, incepand cu
anul 2010, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 74/2010, cu completarile ulterioare, de institutiile de credit si
din sumele disponibilizate ca urmare a restituirii imprumuturilor
acordate fondurilor de garantare, potrivit prevederilor Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 79/2009 privind reglementarea unor
masuri pentru stimularea absorbtiei fondurilor alocate prin
Programul National de Dezvoltare Rurala pentru renovarea si
dezvoltarea spatiului rural prin cresterea calitatii vietii si
diversificarii economiei in zonele rurale, aprobata prin Legea
nr. 373/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru
emiterea scrisorilor de garantie in favoarea Agentiei de Plati
pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit;
b) procedura de selectie — totalitatea activitatilor intreprinse
de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, cu respectarea
prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006
privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor
de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune
de servicii, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, in scopul
desemnarii institutiilor financiare bancare si nebancare prin
intermediul carora va fi accesat si derulat fondul de
microcreditare prevazut la cap. III — Fondul pentru creditarea
fermelor de familie din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 43/2013;
|
|
c) cost minim al finantarii din Fond catre institutiile
finantatoare bancare/nebancare — nivelul dobanzii pentru
sumele alocate din Fond in vederea acordarii de microcredite in agricultura. Costul minim al finantarii reprezinta un nivel de
referinta pentru aplicarea primului criteriu de selectie a
institutiilor financiare bancare si nebancare prin intermediul
carora se vor acorda microcreditele prevazute la art. 14 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2013, care nu poate
fi mai mic decat dobanda de referinta a Bancii Nationale a
Romaniei la data publicarii anuntului procedurii de selectie;
d) costul microcreditelor — totalul sumelor platite de
beneficiarii microcreditelor prevazute la art. 14 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 43/2013 pe toata perioada derularii
acestora, exprimat ca procent anual din suma microcreditului
acordat. Costul microcreditelor reprezinta o valoare de referinta
pentru aplicarea celui de-al doilea criteriu de selectie a
institutiilor financiare prin intermediul carora se vor acorda
microcredite;
e) marja de operare — diferenta dintre costul microcreditelor
acordate in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 43/2013 si costul finantarii obtinute din Fond pentru
acordarea de microcredite in agricultura. Marja de operare
acopera integral toate cheltuielile de operare si va trebui
prevazuta distinct in oferta financiara a institutiilor selectate.
Art. 2 (1) Sumele necesare pentru acordarea de garantii,
potrivit prevederilor art. 3 si art. 6 alin. (3) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 43/2013, se aloca de Ministerul
Agriculturii si Dezvoltarii Rurale si se deruleaza prin intermediul
Fondului pentru garantarea creditelor, denumit in continuare
Fond, constituit si reconstituit conform prevederilor Legii
nr. 218/2005 privind stimularea absorbtiei fondurilor SAPARD,
Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala, Fondul
european pentru pescuit, Fondul european de garantare
agricola, prin preluarea riscului de creditare de catre fondurile
de garantare, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(2) Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, prin conventii
de lucru incheiate cu institutiile de garantare, denumite in
continuare fonduri de garantare, aloca sume din Fond pentru
constituirea plafonului de garantare cu o expunere maxima de
pana la 5 ori. Sumele alocate sunt virate in contul fondurilor de
garantare la solicitarea acestora, pe masura ce exista solicitari
de garantare din partea beneficiarilor. Prin conventiile incheiate
de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale cu fondurile de
garantare se stabilesc, de asemenea, obligatiile partilor si
normele de lucru.
(3) Sumele puse la dispozitia fondurilor de garantare de
Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, aferente plafonului
de garantare, sunt plasate la institutii financiare in cele mai bune
conditii de dobanda si siguranta de pe piata de catre o comisie
constituita la nivelul fondurilor de garantare impreuna cu
reprezentantul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale,
numit prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
Plafonul de garantare disponibil la nivelul fondurilor de garantare
ca urmare a finalizarii garantiilor alocate se va utiliza pentru
acordarea de noi garantii cu acordul Ministerului Agriculturii si
Dezvoltarii Rurale.
Art. 3 (1) Plafonul de garantare constituit potrivit art. 9 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2013 se utilizeaza de
catre fondurile de garantare pentru acordarea de garantii potrivit
prevederilor art. 3 si art. 6 alin (1) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 43/2013. Pentru fiecare categorie de garantii,
fondurile de garantare intocmesc proceduri de lucru specifice
care vor fi parte integranta a conventiilor de lucru incheiate intre
Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale si fondurile de
garantare in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 43/2013.
(2) Dobanzile aferente sumelor alocate din bugetul
Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale sunt utilizate de
fondurile de garantare pentru acoperirea riscului asumat de
fondurile de garantare din garantiile acordate pe seama acestor
sume prin plata valorii garantiei/soldului garantiei, dupa caz, in
situatia contractelor de garantare executate de institutiile de
credit pentru imprumutatii care nu isi indeplinesc obligatiile
asumate prin contractele de credit.
(3) Asumarea riscului de catre fondurile de garantare se face
proportional pe masura acordarii si rambursarii creditului, potrivit
graficului de esalonare a creditului si a efectuarii platilor.
Valoarea garantiei se reduce cu suma ratelor rambursate de
catre beneficiarul de credit, proportional cu procentul de
garantare prevazut in contractele de garantare incheiate intre
institutiile finantatoare si fondurile de garantare. Soldul garantiei
reprezinta soldul creditului la care se aplica procentul de
garantare prevazut in contractul de garantare. Riscul garantat
asumat de fondurile de garantare consta in plata de catre
acestea a valorii garantiei (soldul garantiei) la momentul
declansarii procedurilor judiciare de executare a debitorilor.
(4) Centralele institutiilor de credit vor transmite, dupa caz,
lunar, fondurilor de garantare informatii privind soldul creditelor
garantate, in scopul monitorizarii expunerii prevazute la art. 2
alin. (2) si al comunicarii angajamentelor de garantare ale
fondurilor de garantare la Banca Nationala a Romaniei.
(5) Garantiile se vor acorda la solicitarea institutiilor de credit,
fara a se solicita pentru valoarea acestora alte garantii din
partea imprumutatilor, pe baza creditelor aprobate de acestea,
conform normelor proprii si normelor/procedurilor de lucru ale
fondurilor de garantare, care vor face parte din conventiile
incheiate cu Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.
(6) Plata sumei garantate/soldului acesteia se va face de
catre fondurile de garantare numai daca s-au respectat
prevederile contractului de garantare incheiat intre parti si dupa
ce institutiile de credit au initiat procedurile judiciare impotriva
debitorului.
Art. 4 (1) Pentru plata garantiilor executate prevazuta la
art. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2013 se vor
utiliza dobanzile acumulate in cadrul schemei de garantare si
dobanzile acumulate din sumele alocate in temeiul Legii
nr. 218/2005, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, al Legii nr. 329/2009 privind reorganizarea unor
autoritati si institutii publice, rationalizarea cheltuielilor publice,
sustinerea mediului de afaceri si respectarea acordurilor-cadru
cu Comisia Europeana si Fondul Monetar International, cu
modificarile si completarile ulterioare, si al Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 79/2009, aprobata prin Legea
nr. 373/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, plasate
de fondurile de garantare la institutii financiare platitoare de
dobanda.
(2) In situatia prevazuta la art. 10 din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 43/2013 pentru reintregirea sumelor alocate de
Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, afectate prin plata
garantiilor executate, fondurile de garantare vor solicita
Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, in termen de
maximum 15 zile de la data efectuarii platii, sumele necesare,
urmand ca in termen de maximum 30 de zile de la solicitare
acesta sa efectueze virarea sumelor respective.
Art. 5 (1) Creantele fondurilor de garantare rezultate din
contractele de garantare incheiate si platite de catre fondurile
de garantare pe seama sumelor alocate din bugetul Ministerului
Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, in temeiul Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 43/2013, au regim de creanta bugetara.
(2) Executarea silita a creantelor bugetare prevazute la
alin. (1) se efectueaza potrivit Ordonantei Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, de catre organele
competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in
temeiul biletului la ordin emis de debitor, care reprezinta titlu
executoriu, potrivit legii, cu respectarea prevederilor art. 6
alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 146/2002
privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin Trezoreria
Statului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
transmis de fondurile de garantare.
(3) Fondul de garantare este abilitat sa realizeze demersurile
necesare catre instanta competenta pentru investirea cu formula
executorie a biletului la ordin, potrivit legii. In cazul in care in
biletul la ordin suma ce urmeaza a fi recuperata nu este in
moneda nationala, fondul de garantare, odata cu transmiterea
titlului executoriu spre recuperare, va proceda la conversia in lei
a sumei prevazute in acesta.
(4) In cazul debitorilor aflati in procedura insolventei,
inscrierea la masa credala pentru creantele prevazute la alin. (1)
se efectueaza de fondurile de garantare.
(5) Sumele incasate potrivit alin. (2) se fac venit la bugetul de
stat.
(6) Pentru neplata la scadenta inscrisa in biletul la ordin a
sumei determinate prin acesta, debitorul datoreaza dobanzi si
penalitati de intarziere, potrivit Ordonantei Guvernului
nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(7) Garantiile imprumutatului se constituie atat in favoarea
institutiei finantatoare, cat si a fondurilor de garantare,
proportional cu riscul asumat.
(8) Sumele rezultate dupa executarea celorlalte garantii
constituite de imprumutat din care se deduc cheltuielile aferente
creditului (dobanzi, comisioane si cheltuieli ocazionate de
recuperarea creantei) vor diminua proportional cu procentul de
garantare pierderile platite de fondurile de garantare si cele
suportate de institutia finantatoare.
(9) Orice sume incasate ca urmare a procedurilor judiciare
initiate impotriva debitorilor/garantilor, precum si orice alte sume
incasate de fondurile de garantare in contul garantiei platite vor
reintregi sursa din care s-a efectuat plata.
Art. 6 Pentru raportarile prevazute la art. 11 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2013 se vor utiliza
formularele prevazute in anexa nr. 8 la Hotararea Guvernului
nr. 898/2012 pentru modificarea si completarea unor acte
normative privind garantarea in domeniul agriculturii si
dezvoltarii rurale.
Art. 7 Imprumutatii care solicita credite pentru achizitia
de teren agricol pot beneficia de garantia fondurilor de garantare
pentru credite aferente suprafetei maxime de pana la 1.000 ha
in proprietate/exploatatie, conform art. 2 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 43/2013, pe baza adeverintelor emise
de Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura.
Art. 8 Beneficiaza de garantia fondurilor de garantare
exclusiv creditele pentru terenurile achizitionate potrivit art. 2
lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2013, care
pe durata rambursarii creditului si la mai putin de 5 ani de la
momentul tranzactiei nu vor fi instrainate de proprietari.
CAPITOLUL II - Acordarea de microcredite potrivit prevederilor cap. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2013
Art. 9 (1) In aplicarea prevederilor art. 12 si 13 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2013, contul
„disponibil din Fondul pentru creditarea investitiilor in agricultura”
deschis la Trezoreria Statului pe numele Ministerului Agriculturii
si Dezvoltarii Rurale devine contul „disponibil din Fondul pentru
acordarea de microcredite” avand ca titular Ministerul Agriculturii
si Dezvoltarii Rurale, denumit in continuare fond.
(2) Contul prevazut la alin. (1) se alimenteaza din:
a) sumele aferente contractelor de finantare incheiate de
institutiile de credit care deruleaza sumele alocate in perioada
2005—2009, in baza Legii nr. 231/2005 privind stimularea
investitiilor in agricultura, industrie alimentara, silvicultura,
piscicultura, precum si in activitati nonagricole, ce se vor
rambursa in continuare de catre institutiile de credit pana la
finalizarea creditelor acordate, potrivit prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 14/2010 privind masuri financiare pentru
reglementarea ajutoarelor de stat acordate producatorilor
agricoli, incepand cu anul 2010, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 74/2010, cu completarile ulterioare;
b) sumele disponibilizate ca urmare a incheierii garantiilor
acordate in baza Legii nr. 218/2005, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare, si a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 79/2009, aprobata prin Legea nr. 373/2009, cu
modificarile si completarile ulterioare, prevazute a fi utilizate in
activitatea de microcreditare potrivit art. 12 alin. (2) si art. 24 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2013;
c) sume din bugetul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii
Rurale, in conformitate cu prevederile art. 24 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 43/2013, de la capitolul 83.01
„Agricultura, silvicultura, piscicultura si vanatoare”, titlul XV
„Imprumuturi”, art. 80 alin. 30 „ Alte imprumuturi”.
(3) Sumele incasate in contul de disponibil al fondului
prevazut la alin. (1) ca urmare a rambursarii microcreditelor se
vor utiliza de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale in
calitate de gestionar pentru alocarea de noi sume institutiilor
selectate, in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 43/2013 si ale prezentelor norme metodologice.
Art. 10 (1) Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale va
elabora si va derula, pana la data de 1 octombrie 2013, in baza
art. 15 si 16 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2013,
procedura de selectie definita la art. 1 lit. b) pentru desemnarea
institutiilor financiare bancare si/nebancare care vor primi dreptul
de a accesa Fondul si de a derula sume din acesta in vederea
acordarii de credite beneficiarilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 43/2013.
(2) Selectia institutiilor financiare va avea in vedere cel putin
criteriile tehnice si financiare stabilite pe baza nivelurilor de
referinta mentionate in definitiile prevazute la art. 1, aplicate si
ponderate conform documentatiei elaborate de Ministerul
Agriculturii si Dezvoltarii Rurale in acest scop, va consta in
acordarea unui punctaj ce se va finaliza cu desemnarea
institutiei/institutiilor financiare bancare si/sau nebancare care
va/vor derula sumele prevazute la art. 24 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 43/2013 pentru acordarea
microcreditelor prevazute la art. 14 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 43/2013, pe durata a 10 ani de la data alocarii.
(3) Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale va incheia
conventii de lucru cu fiecare dintre institutiile selectate prin care
vor fi stabilite sumele alocate pentru fiecare categorie de
microcredite, conditiile tehnice si financiare aferente acestora,
prevazute la art. 17 si 18 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 43/2013, si costurile rezultate ca urmare a propunerii
financiare depuse in cadrul procedurii de selectie. Sumele
alocate neutilizate/necontractate pana la finele unui an se vor
restitui Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.
(4) In scopul asigurarii unei gestionari corecte a fondului,
Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale va prevedea in conventiile de lucru incheiate cu institutiile selectate si
urmatoarele dispozitii:
a) inregistrarea in contabilitatea proprie a institutiilor
selectate a imprumuturilor primite din fond, intr-un cont distinct
(de pasiv), intitulat „Fond pentru acordarea de microcredite in
agricultura”, precum si a creditelor acordate, evidentiate intr-un
cont distinct intitulat „Credite cu acoperire din fond, conform
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 43/2013”;
b) efectuarea de trageri de sume din fond numai pe masura
intocmirii si prezentarii documentatiilor de aprobare a creditelor,
in limita sumelor maxime stabilite si inscrise in conventiile de
lucru incheiate cu Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale;
c) volumul creditelor acordate de institutiile de credit
selectate unui singur beneficiar nu va putea depasi nivelul
stabilit prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2013 si
inscris in conventiile de lucru incheiate cu Ministerul Agriculturii
si Dezvoltarii Rurale;
d) acordarea de microcredite beneficiarilor prevazuti la art. 2
lit. e) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2013, fara
a se solicita participarea acestora cu fonduri proprii.
Art. 11 (1) Evidenta platilor si incasarilor din fond va intra
in atributiile Directiei buget finante si fonduri europene din cadrul
Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.
(2) Institutiile selectate vor prezenta Ministerului Agriculturii si
Dezvoltarii Rurale, lunar, situatia centralizatoare a creditelor
acordate, a graficelor de rambursare aferente acestora si a
dobanzilor.
(3) Lunar sau ori de cate ori se considera necesar, Ministerul
Agriculturii si Dezvoltarii Rurale va analiza stadiul si modul in
care sunt respectate conditiile stabilite in conventiile incheiate
cu institutiile selectate, concordanta termenelor de rambursare
a imprumuturilor primite de catre institutiile selectate cu
termenele de rambursare negociate de acestea cu beneficiarii
creditelor de investitii, a contractelor de credite incheiate si
graficelor de rambursare a acestora.
(4) Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, prin directiile
de specialitate, va verifica, ori de cate ori este necesar, la
imprumutati modul cum a fost respectata destinatia sumelor
acordate in contul microcreditului acordat potrivit prevederilor
art. 14 alin. (1) lit. a) si c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 43/2013.
(5) Microcreditele prevazute la art. 14 alin. (1) lit. b) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2013 se acorda cu
respectarea prevederilor fiselor tehnice ale masurilor din
Programul National de Dezvoltare Rurala. Agentia de Plati
pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit va verifica, ori de cate ori
este necesar, la imprumutati modul cum a fost respectata
destinatia sumelor acordate in contul microcreditului.
Art. 12 In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a
prezentelor norme metodologice, Ministerul Agriculturii si
Dezvoltarii Rurale va stabili tipurile de investitii care pot beneficia
de microcreditare in conditiile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 43/2013, plafonul maxim de microcredite aferent
acestora si conditiile tehnice de acordare, precum si suma totala
alocata pentru anul 2013, potrivit prevederilor art. 18 si 24 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2013.
|