HG 52/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor OUG nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor. Hotararea nr. 52/2011
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 78 din 31 ianuarie 2011
Guvernul Romaniei adopta prezenta
Articol unic Se aproba Normele metodologice de aplicare a prevederilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia
lunara pentru cresterea copiilor, prevazute in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
ANEXA - Norme metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1 (1) Beneficiaza de drepturile prevazute de
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind
concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor,
denumita in continuare ordonanta de urgenta, urmatoarele
persoane, denumite in continuare persoane indreptatite:
a) oricare dintre parintii firesti ai copilului/copiilor, respectiv
fiecare, in cazul prevazut la art.10 din ordonanta de urgenta;
b) oricare dintre sotii carora li s-a/s-au incredintat copilul/copii
in vederea adoptiei sau au adoptat copilul/copiii, respectiv
fiecare, in cazul prevazut la art. 10 din ordonanta de urgenta;
c) persoana care are copilul in plasament ori in plasament in
regim de urgenta;
d) asistentul maternal profesionist, numai pentru copiii sai
naturali ori adoptati;
e) persoana care a fost numita tutore.
(2) Persoanele indreptatite prevazute la alin. (1) beneficiaza
de drepturile prevazute de ordonanta de urgenta daca
indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) se incadreaza in prevederile art. 2 alin. (1) sau, dupa caz,
in prevederile art. 2 alin. (5) si (6) din ordonanta de urgenta;
b) sunt cetateni romani sau, dupa caz, straini ori apatrizi;
c) au domiciliul sau resedinta in Romania, conform legii;
d) locuiesc in Romania impreuna cu copilul/copiii pentru care
solicita drepturile si se ocupa de cresterea si ingrijirea
acestuia/acestora.
Art. 2 (1) Drepturile prevazute la art. 2 alin. (1)(4), art. 5
alin. (1), art. 6 alin. (1), art. 7 alin. (1) si (2), art. 8 alin. (4) si
art. 9 alin. (5) si (6) din ordonanta de urgenta se cuvin pentru
fiecare dintre primele 3 nasteri sau, dupa caz, pentru primele
3 situatii prevazute la art. 8 alin. (2) din ordonanta de urgenta.
(2) Alocatia de stat pentru copii se cuvine in cuantumul
prevazut la art. 5 alin. (2) din ordonanta de urgenta pentru
fiecare copil pana la implinirea varstei de 2 ani, respectiv 3 ani,
in cazul copilului cu handicap.
Art. 3 (1) La stabilirea celor 3 nasteri sau, dupa caz, a
celor 3 situatii prevazute la art. 8 alin. (2) din ordonanta de
urgenta, se iau in calcul numai cele pentru care s-a beneficiat de
drepturile prevazute de ordonanta de urgenta, respectiv de
drepturile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii
copilului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 7/2007,
cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) In situatia in care persoana se afla la a patra nastere ori
urmatoarele sau, dupa caz, la a patra situatie prevazuta la
art. 8 alin. (2) din ordonanta de urgenta ori urmatoarele si nu a
beneficiat de drepturile mentionate la alin. (1), atunci, in intelesul
ordonantei de urgenta, drepturile prevazute de aceasta se
acorda.
Capitolul II - Concediul si indemnizatiile lunare pentru cresterea copilului
Art. 4 (1) Concediul si indemnizatiile lunare pentru
cresterea copilului, prevazute de ordonanta de urgenta, se
acorda persoanelor indreptatite, daca acestea au realizat
venituri supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor Legii
nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile
ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, timp de 12 luni
in ultimul an anterior datei nasterii copilului sau, dupa caz,
anterior datei la care s-a realizat incredintarea in vederea
adoptiei, s-a incuviintat adoptia ori s-a instituit plasamentul sau
tutela.
(2) De drepturile prevazute la alin. (1) beneficiaza si
persoanele care au realizat in perioada de referinta avuta in
vedere venituri supuse impozitului pe venit, dar care, potrivit
legii, sunt scutite de plata acestora.
(3) Se iau in considerare perioadele prevazute la art. 2 alin. (5)
lit. o)s) din ordonanta de urgenta si in situatia in care
persoana admisa la cursurile unei alte forme de invatamant
preuniversitar sau, dupa caz, universitar, postuniversitar de
masterat sau de doctorat, organizat potrivit legii, nu poate
incepe cursurile din motive medicale, inclusiv starea de
graviditate ori maternitate.
Art. 5 In aplicarea art. 2 alin. (5) lit. m), o)s) din
ordonanta de urgenta, cursurile preuniversitare, universitare,
postuniversitare la nivelul studiilor universitare de masterat pot
fi frecventate atat la unitati de invatamant de stat, cat si
particulare, autorizate sau acreditate, in conditiile legii, in tara
sau intr-un alt stat membru al Uniunii Europene, intr-un domeniu
recunoscut de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si
Sportului.
Art. 6 (1) Drepturile reprezentand indemnizatiile
prevazute la art. 2 alin. (1)(4) din ordonanta de urgenta se
acorda pe baza de cerere, insotita in mod obligatoriu de copia
actului de identitate al solicitantului si a certificatului de nastere
al copilului pentru care se solicita dreptul ori, dupa caz, de
livretul de familie, certificate pentru conformitate cu originalul si,
dupa caz, de actele doveditoare prevazute la alin. (4)(7), care
sa ateste indeplinirea conditiilor prevazute de ordonanta de
urgenta.
(2) In cazul in care nu a fost intocmit actul de nastere al
copilului pentru care se solicita dreptul, cererea prevazuta la
alin. (1) va fi insotita de copia legalizata a actului constatator al
nasterii. Pentru copiii cetateni straini sau romani nascuti in
strainatate, cererea va fi insotita de certificatul sau extrasul de
nastere tradus in limba romana si legalizat.
(3) Pentru situatia prevazuta la alin. (2), beneficiarii dreptului
au obligatia sa depuna la agentia pentru prestatii sociale
judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, denumita in
continuare agentia teritoriala, copia certificatului de nastere al
copilului, in termen de 30 de zile de la eliberarea acestuia, dar
nu mai tarziu de 6 luni de la nasterea copilului sau 12 luni de la
inregistrarea nasterii la autoritatile romane competente, in
conditiile Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civila,
republicata, cu modificarile ulterioare, in cazul copiilor cetateni
romani nascuti in strainatate.
(4) Actele doveditoare privind calitatea solicitantului si relatia
acestuia cu copilul/copiii pentru care solicita dreptul se prezinta
in copie certificata sau, dupa caz, autentificata pentru
conformitate cu originalul si sunt, dupa caz, urmatoarele:
a) certificatele de nastere ale copiilor pentru care se solicita
drepturile prevazute de ordonanta de urgenta, precum si ale
celorlalti copii aflati in intretinere;
b) hotararea judecatoreasca de incredintare in vederea
adoptiei, potrivit legii;
c) hotararea judecatoreasca de incuviintare a adoptiei,
potrivit legii;
d) hotararea judecatoreasca sau, dupa caz, hotararea
comisiei pentru protectia copilului pentru masura plasamentului,
potrivit legii;
e) decizia directorului general al directiei generale de
asistenta sociala si protectia copilului sau, dupa caz, hotararea
judecatoreasca pentru masura plasamentului in regim de
urgenta, potrivit legii;
f) hotararea judecatoreasca de instituire a tutelei sau, dupa
caz, dispozitia autoritatii tutelare, potrivit legii;
g) actul doveditor care atesta calitatea de reprezentant legal
al persoanei minore lipsite de capacitate deplina de exercitiu al
drepturilor civile, indreptatita sa beneficieze de indemnizatie
pentru cresterea copilului, respectiv parinte, tutore, curator, alta
persoana desemnata reprezentant legal prin decizia directorului
general al directiei generale de asistenta sociala si protectia
copilului sau, dupa caz, prin hotarare judecatoreasca.
(5) Actele doveditoare privind realizarea de venituri, precum
si nivelul lunar, trimestrial sau anual al acestora, eliberate de
angajator sau de organele competente, sunt, dupa caz,
urmatoarele:
a) dovada eliberata de angajator sau de entitatile asimilate
angajatorului, care au calitatea de platitori de venituri supuse
impozitului, din care sa rezulte ca persoana indreptatita a
realizat timp de 12 luni in ultimul an anterior nasterii copilului
venituri din salarii, sau, dupa caz, de autoritatea competenta, in
caz de dizolvare, faliment ori lichidare judiciara a angajatorului;
b) dovada privind veniturile realizate in anul fiscal anterior
celui in care s-a nascut copilul si/sau, dupa caz, dovada privind
venitul calculat in vederea platii anticipate a impozitului, precum
si copia deciziei de impunere, eliberata de autoritatile
competente, in cazul persoanelor care realizeaza venituri din
activitati independente si/sau din activitati agricole;
c) dovada eliberata de organele competente, in cazul
persoanelor care realizeaza venituri profesionale neimpozabile;
d) dovada eliberata de organele competente, in cazul
asociatilor unici, privind veniturile realizate de acestia;
e) adeverinta eliberata de platitorul indemnizatiei de
maternitate, potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005
privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de
sanatate, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, de angajator
sau, dupa caz, de casa teritoriala de asigurari de sanatate ori de
agentia judeteana pentru ocuparea fortei de munca;
f) dovada eliberata de autoritatile competente, de angajatori
sau, dupa caz, declaratia pe propria raspundere, din care sa
rezulte data de la care solicitantul se afla in concediu pentru
cresterea copilului;
g) copia contractului de munca sau, dupa caz, dovada
eliberata de angajatori ori de autoritatile competente straine sau
romane, tradusa si legalizata, care sa ateste perioadele in care
au fost realizate activitati profesionale si care sunt totalizate
conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 883/2004 al
Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2004
privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, denumit
in continuare Regulamentul nr. 883/2004 si ale Regulamentului
(CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din
16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere in
aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind
coordonarea sistemelor de securitate sociala, precum si
veniturile aferente acestor activitati, inclusiv cele provenite din
perioadele de somaj si concedii medicale. Aceste prevederi se
aplica si persoanelor care au realizat activitati salariale ori
independente in statele care aplica prevederile Regulamentului
(CEE) nr. 1.408/1971 al Consiliului din 14 iunie 1971 privind
aplicarea regimurilor de securitate sociala in raport cu lucratorii
salariati si cu familiile acestora, care se deplaseaza in cadrul
Comunitatii, pentru situatiile prevazute la art. 90 alin. (1) din
Regulamentul nr. 883/2004.
(6) Actele doveditoare privind atestarea situatiilor prevazute
la art. 2 alin. (5) din ordonanta de urgenta si, dupa caz, nivelul
venitului lunar aferent acestor perioade, certificate pentru
conformitate de autoritatile competente, sunt urmatoarele:
a) dovada eliberata de institutia care a trimis persoana in
misiune permanenta in strainatate, pentru situatia prevazuta la
lit. k);
b) dovada eliberata de agentia teritoriala pentru ocuparea
fortei de munca, pentru situatiile prevazute la lit. a), b), c), t);
c) dovada eliberata de casele teritoriale de pensii, pentru
situatia prevazuta la lit. d) si e);
d) dovada eliberata de angajator pentru situatiile prevazute
la lit. c), d), f), i), j), u);
e) dovada eliberata de casa teritoriala de asigurari de
sanatate, pentru situatia prevazuta la lit. c);
f) adeverinta eliberata de institutia de invatamant, care sa
ateste frecventarea cursurilor fara intrerupere, pana la data
solicitarii acesteia, pentru situatiile prevazute la lit. m)s);
g) diploma de absolvire, foaia matricola sau adeverinta
eliberata de institutia de invatamant superior, pentru situatiile
prevazute la lit. t) si v);
h) livretul militar, certificatul sau orice alta dovada eliberata,
dupa caz, de centrul militar in a carui raza teritoriala domiciliaza
persoana indreptatita sau de structurile militare ale institutiilor
din sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala,
in care sunt precizate cu exactitate perioadele si natura situatiei
respective, pentru situatia prevazuta la lit. l).
i) dovada privind calitatea de elev, student sau masterand la
o unitate de invatamant, recunoscuta pe teritoriul statului
respectiv, eliberata de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii,
prin Centrul National de Recunoastere si Echivalare a
Diplomelor, ori de catre institutiile de invatamant abilitate pentru
recunoasterea studiilor ori a perioadelor de studii efectuate in
strainatate, in baza procedurilor legale in vigoare, pentru situatia
prevazuta la lit. m).
(7) In cazul prevazut la art. 2 alin. (5) lit. j) din ordonanta de
urgenta, persoana indreptatita prezinta dovada eliberata de
angajator, din care sa reiasa ca aceasta s-a aflat in perioada de
maximum 3 luni de la incetarea unui contract de munca pe
perioada determinata si inceperea unui alt contract de munca
pe durata determinata la acelasi angajator, considerate
contracte succesive, conform art. 80 din Legea nr. 53/2003
Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare.
(8) In cazurile prevazute la art. 2 alin. (5) lit. g) si h) din
ordonanta de urgenta, nu este necesar ca persoana indreptatita
sa prezinte acte doveditoare privind atestarea acestor situatii,
drepturile respective fiind acordate de agentiile teritoriale.
(9) Alte acte doveditoare privind acordarea drepturilor
reprezentand indemnizatiile prevazute la art. 2 alin. (1)(4) din
ordonanta de urgenta sunt, dupa caz, urmatoarele:
a) declaratia pe propria raspundere din care sa rezulte ca
celalalt parinte firesc sau, dupa caz, o alta persoana dintre cele
prevazute la art. 8 alin. (2) din ordonanta de urgenta nu
beneficiaza de indemnizatie sau de stimulent;
b) declaratia pe propria raspundere a persoanei indreptatite
din care sa reiasa ca se ocupa de cresterea si ingrijirea copilului
si ca acesta nu este incredintat sau dat in plasament unei alte
persoane ori unui organism privat autorizat sau serviciu public;
c) certificatul de incadrare a copilului intr-un grad de
handicap;
d) adeverinta eliberata de medicul specialist privind
certificarea nasterii inainte de termen;
e) alte documente, dupa caz, din care sa rezulte indeplinirea
conditiilor de acordare a concediului si indemnizatiei pentru
cresterea copilului, la solicitarea agentiilor teritoriale.
(10) Pentru cetatenii straini sau apatrizi, componenta familiei,
filiatia copiilor si situatia lor juridica se dovedesc cu documentele
eliberate de autoritatile din tara de origine si confirmate de
autoritatile romane sau, dupa caz, cu documentele eliberate de
autoritatile romane, precum si cu alte documente prevazute la
alin. (4).
Art. 7 (1) Concediul pentru cresterea copilului, prevazut
la art. 2 alin. (1) si (4), art. 6 si 10 din ordonanta de urgenta, se
acorda pe baza de cerere aprobata de catre angajatorul la care
isi desfasoara activitatea persoana indreptatita.
(2) In situatia persoanelor indreptatite care realizeaza venituri
din activitati independente sau agricole si care nu lucreaza in
baza unui contract de munca, concediul reprezinta
intreruperea/suspendarea activitatii pe perioada pana la
implinirea de catre copil a varstei de un an sau 2 ani, respectiv
3 ani, in cazul copilului cu handicap, in situatia solicitarii
drepturilor prevazute la art. 2 alin. (1) si (4) din ordonanta de
urgenta.
(3) Persoanele care frecventeaza cursurile preuniversitare,
universitare, postuniversitare de masterat si de doctorat
beneficiaza de indemnizatie pentru cresterea copilului indiferent
daca intrerup sau nu frecventarea cursurilor pe perioada de
pana la implinirea de catre copil a varstei de un an sau 2 ani,
respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap.
Art. 8 (1) In cazul in care persoana indreptatita,
beneficiara a concediului si a indemnizatiei lunare pentru
cresterea copilului sau, dupa caz, a stimulentului de insertie,
pana la implinirea de catre copil a varstei de un an sau 2 ani,
respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap, naste in aceasta
perioada unul sau mai multi copii ori se produce o noua situatie
dintre cele prevazute la art. 8 alin. (2) din ordonanta de urgenta,
aceasta, la finalizarea concediului sau, dupa caz, a dreptului la
stimulentul de insertie, acordat pentru copilul anterior, opteaza,
pe baza unei noi cereri, pentru unul dintre drepturile prevazute
la art. 2 alin. (1), respectiv art. 7 din ordonanta de urgenta.
Pentru continuitatea acordarii drepturilor, cererea trebuie sa fie
depusa cu 60 de zile inaintea implinirii de catre copilul anterior
a varstei de 1, 2 sau 3 ani, in cazul copilului cu handicap, sau in
termen de maximum 30 de zile de la aceasta data. In cazul in
care se depaseste acest termen, drepturile vor fi acordate de la
data depunerii cererii.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) se acorda indemnizatia
lunara pentru cresterea copilului in cuantumul primit anterior,
dupa cum urmeaza:
a) nu mai mult de 3.400 lei in cazul in care persoana opteaza
pentru concediu si indemnizatia prevazute la art. 2 alin. (1) lit. a)
din ordonanta de urgenta;
b) nu mai mult de 1.200 lei, in cazul in care persoana
opteaza pentru concediu si indemnizatia prevazute la art. 2
alin. (1) lit. b) din ordonanta de urgenta.
(3) In cazul prevazut la alin. (1), daca cele 12 luni prevazute
la art. 2 alin. (1) din ordonanta de urgenta sunt constituite si din
perioade in care persoana a realizat venituri supuse impozitului,
atunci indemnizatia lunara pentru cresterea copilului se va
calcula pe baza veniturilor realizate in aceasta perioada, inclusiv
pe baza celor realizate in perioadele prevazute la art. 2 alin. (5)
si (6) din ordonanta de urgenta.
(4) In situatia prevazuta la alin. (3), daca din calcul rezulta
un cuantum al indemnizatiei lunare pentru cresterea copilului
mai mic decat cuantumul indemnizatiei primit anterior nasterii
celui din urma copil, atunci se acorda indemnizatia lunara pentru
cresterea copilului primita anterior, cu respectarea prevederilor
alin. (2).
(5) In situatiile prevazute la alin. (1) si (3), dreptul la concediu
si indemnizatie pentru cresterea copilului sau, dupa caz, la
stimulentul de insertie, pentru copilul anterior, inceteaza la data
acordarii noului drept.
(6) In situatia in care unul dintre parinti se afla in concediul
de maternitate prevazut de Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, concediul
pentru cresterea copilului si indemnizatiile lunare prevazute la
art. 2 alin. (1)(4) din ordonanta de urgenta se pot acorda doar
dupa terminarea acestuia din urma, dar nu mai devreme de
a 43-a zi de la data nasterii copilului.
(7) In situatia in care persoana se afla cu primul copil in
perioada de concediu si indemnizatie pentru cresterea copilului
in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 148/2005,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 7/2007, cu
modificarile si completarile ulterioare, si naste un alt/alti
copil/copii sau se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 8
alin. (2) din ordonanta de urgenta, dupa data de 1 ianuarie 2011,
pe perioada suprapunerii nasterilor sau, dupa caz, a situatiilor,
suma prevazuta la art. 9 alin. (6) din ordonanta de urgenta nu se
acorda.
(8) In situatia prevazuta la alin. (7), la terminarea perioadei de
acordare a drepturilor prevazute de Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 148/2005, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 7/2007, cu modificarile si completarile ulterioare
pentru copilul nascut dupa data de 1 ianuarie 2011 sau, dupa
caz, pentru situatiile prevazute la art. 8 alin. (2) din ordonanta de
urgenta, survenite dupa aceasta data, persoana indreptatita
opteaza pentru unul dintre drepturile prevazute la art. 2 alin. (1)
din ordonanta de urgenta.
(9) In situatia prevazuta la alin. (8) se acorda indemnizatia
lunara pentru cresterea copilului aplicand corespunzator
dispozitiile alin. (2)(4).
Art. 9 (1) In situatia in care dupa alegerea optiunii de
concediu de catre persoana indreptatita, copilul/copiii este/sunt
incadrat/incadrati in grad de handicap, dreptul prevazut la art. 2
alin. (4) din ordonanta de urgenta se acorda de la data emiterii
certificatului de incadrare in grad de handicap, daca cererea
este depusa in termen de 60 de zile de la aceasta data. Daca
cererea este depusa dupa termenul mentionat, dreptul se
acorda de la data depunerii cererii.
(2) In situatia in care, dupa implinirea varstei de un an sau
2 ani, copilul, respectiv unul sau mai multi dintre copiii rezultati
din sarcini multiple, este incadrat intr-un grad de handicap,
drepturile prevazute la art. 2 alin. (4) din ordonanta de urgenta
se acorda de la data emiterii certificatului de incadrare in grad
de handicap, daca cererea este depusa in termen de 60 de zile
de la aceasta data. Daca cererea este depusa dupa termenul
mentionat, dreptul se acorda de la data depunerii cererii.
(3) In situatia in care unul dintre copiii rezultati in urma unei
sarcini multiple este incadrat intr-un grad de handicap pana la
implinirea de catre acesta a varstei de 3 ani, pentru acesta se
continua concediul si plata indemnizatiei pentru cresterea
copilului in cuantumul prevazut la art. 2 alin. (4) din ordonanta
de urgenta. In cazul in care sunt incadrati in grad de handicap
mai multi copii rezultati in urma unei sarcini multiple, pe langa
indemnizatia pentru cresterea copilului in cuantumul prevazut
la art. 2 alin. (4) din ordonanta de urgenta se va acorda si suma
prevazuta la art. 5 alin. (1) din ordonanta de urgenta, in raport
cu numarul copiilor.
Capitolul III - Concediul fara plata pentru cresterea copilului
Art. 10 Persoanele care au optat pentru acordarea
concediului pentru cresterea copilului si a indemnizatiei lunare
prevazute la art. 2 alin. (1) lit. a) din ordonanta de urgenta pot
beneficia, dupa implinirea de catre copil a varstei de un an, de
concediul fara plata prevazut la art. 6 din ordonanta de urgenta.
Art. 11 (1) Incepand cu cea de-a patra nastere sau, dupa
caz, al patrulea copil adoptat, incredintat in vederea adoptiei,
dat in plasament ori in plasament in regim de urgenta sau
pentru care s-a instituit tutela, persoanele care indeplinesc
conditiile prevazute la art. 2 alin. (1) din ordonanta de urgenta au
dreptul la un concediu fara plata indemnizatiei pentru cresterea
copilului.
(2) Durata concediului prevazut la alin. (1) este de 4 luni si se
acorda integral, o singura data, fiecaruia dintre parintii firesti ai
copilului sau, dupa caz, fiecareia dintre persoanele care au
adoptat copilul, carora li s-a incredintat copilul in vederea
adoptiei sau care au copilul in plasament ori in plasament in
regim de urgenta, asistentului maternal profesionist pentru copiii
proprii, precum si persoanei care a fost numita tutore, in
perioada pana la implinirea de catre copil a varstei de 2 ani,
respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap.
(3) Concediul fara plata indemnizatiei pentru cresterea
copilului se acorda de catre angajator pe baza de cerere,
insotita de copia livretului de familie sau a certificatului de
nastere al copilului ori, dupa caz, de copia actului constatator al
nasterii sau a extrasului de nastere, precum si, dupa caz, de
actele doveditoare privind situatia juridica a copilului fata de
persoana indreptatita.
(4) Parintii firesti ai copilului, respectiv persoanele aflate in
situatiile prevazute la art. 8 alin. (2) din ordonanta de urgenta,
nu pot beneficia de concediul fara plata indemnizatiei pentru
cresterea copilului in acelasi timp. Perioada concediului
prevazut la alin. (1) este diferita pentru fiecare dintre acestia.
Capitolul IV - Stimulentul de insertie
Art. 12 (1) Stimulentul de insertie prevazut la art. 7 alin. (1)
din ordonanta de urgenta se acorda lunar persoanelor
indreptatite care au optat pentru acordarea concediului pentru
cresterea copilului si a indemnizatiei lunare prevazute la art. 2
alin. (1) lit. a) din ordonanta de urgenta, daca acestea realizeaza
venituri supuse impozitului, inainte de implinirea de catre copil
a varstei de un an.
(2) Acordarea indemnizatiei pentru cresterea copilului sau,
dupa caz, a stimulentului de insertie se face la cererea scrisa a
persoanei indreptatite, ori de cate ori aceasta solicita, cu
respectarea conditiilor prevazute de ordonanta de urgenta.
(3) Daca persoana indreptatita, in perioada in care
beneficiaza de stimulentul de insertie, doreste sa i se acorde
concediul fara plata prevazut la art. 6 din ordonanta de urgenta,
pe aceasta perioada, precum si la reluarea realizarii de venituri
supuse impozitului, nu mai beneficiaza de stimulentul de
insertie.
Art. 13 (1) Stimulentul de insertie se acorda pe baza de
cerere, semnata de persoana indreptatita, insotita de dovada
eliberata de angajator sau, dupa caz, de alte documente
eliberate de autoritatile competente ori de declaratia pe propria
raspundere din care sa rezulte ca aceasta realizeaza sau
urmeaza sa realizeze venituri supuse impozitului.
(2) In situatia stabilirii dreptului la stimulentul de insertie
pentru persoana care beneficiaza de concediul pentru cresterea
copilului si indemnizatia lunara prevazuta la art. 2 alin. (1) lit. a)
din ordonanta de urgenta, cererea de acordare va fi insotita
numai de documentele prevazute la alin. (1).
(3) In situatia stabilirii dreptului la stimulentul de insertie
pentru persoana care desi are dreptul nu solicita acordarea
concediului pentru cresterea copilului si a indemnizatiei lunare
prevazute la art. 2 alin. (1) lit. a) din ordonanta de urgenta,
cererea este insotita de actele doveditoare necesare stabilirii
acestui drept, dintre cele prevazute la art. 6.
Capitolul V - Alocatia de stat pentru copii
Art. 14 (1) Copiii in varsta de pana la 2 ani, respectiv
3 ani, in cazul copiilor cu handicap, beneficiaza de alocatia de
stat pentru copii in cuantumul prevazut la art. 5 alin. (2) din
ordonanta de urgenta.
(2) In situatia copiilor in varsta de peste 2 ani, respectiv de
peste 3 ani, in cazul copiilor cu handicap, alocatia de stat pentru
copii se acorda in cuantumul prevazut la art. 3 alin. (1) din Legea
nr. 61/1993 privind alocatia de stat pentru copii, republicata.
Art. 15 (1) Alocatia de stat pentru copii prevazuta la art. 14
alin. (1) se acorda pe baza de cerere, insotita in mod obligatoriu
de actul de identitate al solicitantului si de certificatul de nastere
sau, dupa caz, de actul constatator al nasterii sau extrasul de
nastere al copilului pentru care se solicita dreptul, in original si
in copie, certificate pentru conformitate cu originalul, precum si
de actele doveditoare prevazute de lege pentru solicitarea
acestui drept.
(2) In situatia in care alocatia de stat pentru copii se solicita
odata cu indemnizatia lunara sau, dupa caz, cu stimulentul de
insertie prevazute la art. 2 alin. (2)(4), respectiv art. 7 din
ordonanta de urgenta, cererea se completeaza potrivit modelului
prevazut in anexa nr. 1.
(3) In situatia in care alocatia de stat pentru copii se solicita
distinct, se utilizeaza formularul de cerere prevazut de Normele
metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 61/1993 privind
alocatia de stat pentru copii, precum si pentru reglementarea
modalitatilor de stabilire si plata a alocatiei de stat pentru copii,
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 577/2008.
Art. 16 Alocatia de stat pentru copii se cumuleaza cu
indemnizatia lunara sau cu stimulentul de insertie prevazute la
art. 2 alin. (2)(4), respectiv art. 7 din ordonanta de urgenta.
Capitolul VI - Stabilirea si plata indemnizatiilor lunare pentru cresterea copilului, a stimulentului de insertie si a alocatiei de stat pentru copii
Art. 17 Drepturile prevazute de ordonanta de urgenta pot
fi solicitate de catre persoana indreptatita sau, dupa caz, de
reprezentantul legal ori de mandatarul acestora, imputernicit
prin procura.
Art. 18 (1) Cererea privind acordarea drepturilor
prevazute la art. 2 alin. (1)(4) si la art. 7 alin. (1) si (2) din
ordonanta de urgenta se completeaza de catre persoanele
indreptatite, reprezentantii legali sau mandatarii acestora,
potrivit modelului prevazut in anexa nr. 1.
(2) Majorarea prevazuta la art. 9 alin. (6) din ordonanta de
urgenta se acorda la solicitarea scrisa a persoanei indreptatite,
insotita de copia certificatului de nastere al copilului.
(3) Pentru situatia prevazuta la art. 6 alin. (5) lit. a),
adeverinta se completeaza potrivit modelului prevazut in anexa
nr. 2.
Art. 19 (1) Cererile prevazute la art. 18 alin. (1) si (2),
insotite de documentele justificative depuse de persoanele
indreptatite la primaria comunei, orasului, municipiului, respectiv
sectoarelor municipiului Bucuresti, pe raza careia/caruia
solicitantul isi are domiciliul sau resedinta, se transmit de catre
primar la agentia judeteana pentru prestatii sociale, respectiv a
municipiului Bucuresti, denumita in continuare agentia teritoriala
pe baza de borderou, in termenul prevazut la art. 14 alin. (2) din
ordonanta de urgenta. Modelul de borderou este prevazut in
anexa nr. 3.
(2) Primariile au obligatia sa verifice documentatia depusa
de solicitanti si sa transmita agentiilor teritoriale dosarele
complete, cu toate documentele justificative corespunzatoare
dreptului solicitat.
(3) Cererile prevazute la art. 18 alin. (1) si (2) sunt certificate,
prin semnatura si stampila, de catre primar sau, dupa caz, de
catre persoana imputernicita de acesta.
Art. 20 (1) Solicitarea drepturilor prevazute la art. 2
alin. (1)(4) si la art. 7 alin. (1) si (2) din ordonanta de urgenta
se solutioneaza prin decizie emisa de directorul executiv al
agentiei teritoriale, in termenul prevazut la art. 14 alin. (3) din
ordonanta de urgenta.
(2) Decizia prevazuta la alin. (1) se comunica solicitantului
in termen de 5 zile lucratoare de la data emiterii, direct sau prin
posta.
(3) Datele cuprinse in cererea privind acordarea drepturilor
prevazute de ordonanta de urgenta, insotita de actele
doveditoare, sunt supuse confidentialitatii. Acestea vor putea fi
folosite numai in scopul stabilirii dreptului la concediu si
indemnizatie lunara, stimulent de insertie sau alocatie de stat
pentru copii si al intocmirii unor situatii statistice.
(4) Deciziile prevazute la alin. (1) se emit potrivit modelului ce
va fi aprobat prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru
Prestatii Sociale, denumita in continuare Agentie.
Art. 21 (1) La stabilirea bazei de calcul al indemnizatiei
pentru cresterea copilului se iau in considerare toate veniturile
realizate de persoana indreptatita, obtinute in conditiile art. 3 din
ordonanta de urgenta, precum si veniturile aferente perioadelor
asimilate prevazute la art. 2 alin. (5) si (6) din ordonanta de
urgenta.
(2) Cuantumul indemnizatiei pentru cresterea copilului se
calculeaza prin aplicarea cotei de 75% asupra bazei de calcul
stabilite potrivit alin. (1).
(3) Pentru luna in care s-a nascut copilul se ia in calcul
venitul cuvenit in luna respectiva.
(4) In situatia in care cele 12 luni anterioare datei nasterii
copilului se constituie numai din perioadele asimilate prevazute
la art. 2 alin. (5) din ordonanta de urgenta, fara venituri aferente
acestora, cuantumul indemnizatiei pentru cresterea copilului
este de 600 lei. Daca persoana realizeaza venituri o perioada de
cateva luni in interiorul celor 12 luni, baza de calcul pentru
stabilirea cuantumului indemnizatiei pentru cresterea copilului
este reprezentata de suma totala a veniturilor realizate in aceste
luni, impartita la 12.
(5) Daca din calculul indemnizatiei pentru cresterea copilului
potrivit prevederilor alin. (2) rezulta un cuantum mai mic de
600 lei, se acorda 600 lei.
Art. 22 (1) In situatia persoanelor care realizeaza venituri
din activitati independente sau agricole, cuantumul indemnizatiei
pentru cresterea copilului se recalculeaza in baza dovezilor
eliberate de organele competente privind veniturile efectiv
realizate in perioada pentru care s-a luat in calcul venitul estimat
in vederea platii anticipate a impozitului sau, dupa caz, pentru
care s-a completat declaratia pe propria raspundere.
(2) Dovada prevazuta la alin. (1) se transmite de catre
persoana beneficiara la agentia teritoriala, in termen de 30 de
zile de la comunicare.
(3) Daca din recalculare rezulta un cuantum mai mare al
indemnizatiei pentru cresterea copilului fata de cel stabilit initial,
diferenta de cuantum se acorda pentru toata perioada de la data
stabilirii dreptului.
(4) Daca din recalculare rezulta un cuantum mai mic al
indemnizatiei pentru cresterea copilului fata de cel stabilit initial,
diferenta de cuantum, stabilita de la data acordarii, se
recupereaza de la beneficiar.
Art. 23 (1) Dreptul reprezentand indemnizatia pentru
cresterea copilului se cuvine dupa cum urmeaza:
a) incepand cu ziua urmatoare celei in care inceteaza,
conform legii, concediul de maternitate, dar nu mai devreme de
a 43-a zi de la data nasterii copilului, indiferent de persoana
indreptatita care solicita dreptul, daca cererea este depusa in
termen de 60 de zile lucratoare de la acea data;
b) incepand cu data nasterii copilului, daca cererea este
depusa in termen de 60 de zile lucratoare de la acea data, in
cazul persoanelor care nu indeplinesc conditiile, conform legii,
pentru acordarea concediului de maternitate si a indemnizatiei
aferente;
c) incepand cu data adoptiei, a instituirii tutelei,
plasamentului sau incredintarii, daca cererea este depusa in
termen de 60 de zile lucratoare de la data la care s-au aprobat
ori, dupa caz, s-au instituit masurile de protectie a copilului;
d) de la data depunerii cererii, pentru toate celelalte situatii,
inclusiv pentru cazul in care cererea a fost depusa peste
termenele prevazute la lit. a), b) si c);
e) incepand cu ziua urmatoare celei in care beneficiarul
stimulentului de insertie nu mai realizeaza venituri supuse
impozitului pe venit, potrivit prevederilor Codului fiscal, si solicita
revenirea in concediul pentru cresterea copilului, daca cererea
este depusa in termen de 30 de zile de la aceasta data.
(2) Indemnizatia pentru cresterea copilului se acorda de la
datele prevazute la alin. (1) lit. a)d), dar nu mai devreme de
data la care s-a aprobat concediul pentru cresterea copilului ori
a incetat realizarea de venituri supuse impozitului.
Art. 24 Dreptul reprezentand stimulentul de insertie se
cuvine dupa cum urmeaza:
a) incepand cu ziua urmatoare celei in care persoana
indreptatita isi reia activitatea profesionala si realizeaza venituri
supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor Codului fiscal,
daca cererea este depusa in termen de 60 de zile lucratoare de
la acea data;
b) de la data nasterii copilului, daca cererea este depusa in
termen de 60 de zile lucratoare de la acea data, in cazul
persoanelor care nu indeplinesc conditiile, conform legii, pentru
acordarea concediului de maternitate si a indemnizatiei
aferente;
c) de la data adoptiei, a instituirii tutelei, plasamentului sau
incredintarii, daca cererea este depusa in termen de 60 de zile
lucratoare de la data la care s-au aprobat ori, dupa caz, s-au
instituit masurile de protectie a copilului;
d) de la data depunerii cererii, pentru toate celelalte situatii,
inclusiv pentru cazul in care cererea a fost depusa peste
termenele prevazute la lit. a), b) si c);
e) incepand cu ziua urmatoare celei in care beneficiarul
indemnizatiei pentru cresterea copilului realizeaza venituri
supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor Codului fiscal,
si plata acesteia se suspenda, daca cererea este depusa in
termen de 30 de zile de la aceasta data.
Art. 25 Pe perioada acordarii indemnizatiei pentru
cresterea copilului, plata pensiei de invaliditate si a venitului de
completare, acordate potrivit legii, nu se suspenda.
Art. 26 (1) Plata indemnizatiei lunare pentru cresterea
copilului, a stimulentului de insertie si a alocatiei de stat pentru
copii se efectueaza incepand cu luna urmatoare aprobarii cererii
prin decizie a directorului executiv al agentiei teritoriale.
(2) Cuantumul indemnizatiei lunare pentru cresterea copilului
si al stimulentului aferent fractiunilor de luna se stabileste
proportional, in functie de numarul zilelor calendaristice din luna
respectiva pentru care acestea se cuvin si se acorda.
Art. 27 Plata drepturilor prevazute de ordonanta de
urgenta se efectueaza lunar, prin mandat postal, la domiciliul
persoanei indreptatite, al reprezentantului legal sau al
mandatarului acestora ori, la cererea acestora, in cont deschis
la o unitate bancara.
Art. 28 (1) Agentiile teritoriale solicita Agentiei creditele
bugetare corespunzatoare drepturilor prevazute de ordonanta
de urgenta, pana cel tarziu la data de 15 a fiecarei luni.
(2) Agentia solicita Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei
Sociale creditele bugetare prevazute la alin. (1), centralizate la
nivelul intregii tari, pana cel tarziu la data de 20 a fiecarei luni.
Art. 29 (1) In aplicarea prevederilor art. 16 si 17 din
ordonanta de urgenta, autoritatile competente au obligatia de a
transmite agentiilor teritoriale lunar, pana la data de 10 a fiecarei
luni, tabelul nominal cu persoanele aflate in situatii de natura a
genera incetarea sau suspendarea drepturilor prevazute de
ordonanta de urgenta, precum si data la care acestea s-au
produs.
(2) Autoritatile prevazute la alin. (1) sunt urmatoarele:
a) primaria, pentru situatiile prevazute la art. 16 alin. (1) lit. b)
si alin. (2) lit. g), precum si la art. 17 alin. (1) lit. c) din ordonanta
de urgenta, precum si pentru orice modificari cunoscute de
aceasta cu privire la realizarea de venituri supuse impozitului pe
venit de catre beneficiari, de natura a genera incetarea sau
suspendarea drepturilor prevazute de ordonanta de urgenta;
b) directia generala de asistenta sociala si protectia copilului,
pentru situatiile prevazute la art. 16 alin. (2) lit. a)d) si f) din
ordonanta de urgenta;
c) inspectoratul judetean de politie, pentru situatiile prevazute
la art. 16 alin. (2) lit. e) din ordonanta de urgenta.
Art. 30 (1) In cazul in care 3 luni consecutiv se
inregistreaza mandate postale returnate, plata drepturilor
prevazute in ordonanta de urgenta se suspenda, urmand ca
agentia teritoriala sa verifice cauzele care au condus la aceasta
situatie.
(2) Dupa verificarea prevazuta la alin. (1), plata drepturilor
se reia, inclusiv cu plata drepturilor restante, din oficiu, in situatia
in care se constata ca nu este culpa persoanei indreptatite sau,
dupa caz, la cererea persoanei indreptatite, daca sunt mentinute
conditiile de acordare.
Art. 31 In cazul in care persoana beneficiara de
indemnizatie pentru cresterea copilului sau, dupa caz, de
stimulent lunar isi schimba domiciliul ori, dupa caz, resedinta in
alta unitate administrativ-teritoriala decat cea de domiciliu sau
de resedinta, agentia teritoriala platitoare a acestor drepturi, la
solicitarea acesteia are obligatia de a transfera cererea si actele
doveditoare care au stat la baza deschiderii dreptului, insotite
de situatia privind data pana la care s-a efectuat plata drepturilor
si sumele restante, la agentia teritoriala in a carei raza
beneficiarul si-a stabilit noul domiciliu ori, dupa caz, resedinta.
Art. 32 Suspendarea platii/Incetarea drepturilor/Reluarea
platii drepturilor/Modificarea cuantumului indemnizatiei pentru
cresterea copilului se face prin decizie a directorului executiv al
agentiei teritoriale si se comunica beneficiarului in termen de
15 zile lucratoare. Modelele deciziilor se aproba prin ordin al
presedintelui Agentiei.
Capitolul VII - Dispozitii finale
Art. 33 (1) In vederea asigurarii in sistemul asigurarilor
sociale de sanatate a persoanelor beneficiare de indemnizatia
lunara pentru cresterea copilului sau de concediul fara plata
prevazut la art. 6 alin. (1) din ordonanta de urgenta, agentiile
teritoriale au obligatia lunar sa vireze caselor de asigurari de
sanatate teritoriale contributia individuala de asigurari sociale
de sanatate si sa transmita tabelul nominal privind persoanele
beneficiare.
(2) Agentiile teritoriale transmit Agentiei, pana la data de 15
a fiecarei luni pentru luna anterioara, fundamentarea creditelor
necesare pentru plata contributiei de asigurari sociale de
sanatate pentru persoanele beneficiare.
(3) Agentia solicita Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei
Sociale creditele bugetare prevazute la alin. (2) centralizate la
nivelul intregii tari pana cel tarziu la data de 20 a fiecarei luni.
Art. 34 (1) Persoanele indreptatite care se afla in
concediul fara plata prevazut la art. 6 alin. (1) din ordonanta de
urgenta au obligatia sa comunice in scris agentiei teritoriale
aceasta optiune, pentru a se putea plati contributia individuala
de asigurari sociale de sanatate prevazuta la art. 33 alin. (1).
(2) Comunicarea va fi insotita in mod obligatoriu de
adeverinta de la angajator ca persoana se afla in concediu fara
plata sau, dupa caz, de declaratia pe propria raspundere ca nu
realizeaza venituri supuse impozitului, precum si de orice alte
documente solicitate de agentia teritoriala.
(3) Pentru persoanele prevazute la alin. (1) plata contributiei
de asigurari sociale de sanatate se efectueaza incepand cu luna
transmiterii comunicarii.
(4) Pentru persoanele prevazute la alin. (1) care nu comunica
datele mentionate, plata contributiei de asigurari sociale de
sanatate nu poate fi efectuata pana la comunicare.
Art. 35 Pentru persoanele prevazute la art. 33 si 34,
agentiile teritoriale au obligatia lunar sa vireze contributia
individuala de asigurari sociale de sanatate si sa depuna pana
la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se
datoreaza contributiile Declaratia privind obligatiile de plata a
contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a
persoanelor asigurate. Modalitatea de depunere a declaratiei
este stabilita prin Hotararea Guvernului nr. 1.397/2010 privind
modelul, continutul, modalitatea de depunere si de gestionare a
Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale,
impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor
asigurate".
Art. 36 (1) Perioada in care se beneficiaza de
indemnizatie pentru cresterea copilului constituie perioada
asimilata stagiului de cotizare in sistemul public de pensii,
precum si in sistemul asigurarilor sociale de somaj.
(2) In vederea inregistrarii in sistemul public de pensii si in
sistemul asigurarilor sociale de somaj a perioadelor asimilate
prevazute la alin. (1), agentiile teritoriale au obligatia de a
depune lunar la casa teritoriala de pensii, precum si la agentia
teritoriala pentru ocuparea fortei de munca, in termenul si in
conditiile stabilite de lege, Declaratia privind obligatiile de plata
a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala
a persoanelor asigurate.
(3) In situatia prevazuta la art. 17, reprezentantul legal al
persoanei indreptatite lipsite de capacitate deplina de exercitiu
al drepturilor civile este doar primitorul drepturilor, acestuia
nefiindu-i aplicabile prevederile alin. (1) si (2), respectiv ale
art. 21 si 22 din ordonanta de urgenta.
Art. 37 Persoanele care doresc sa schimbe modalitatea
de plata pentru care au optat initial au obligatia sa comunice in
scris aceasta noua optiune de plata agentiei teritoriale. Agentia
teritoriala va solicita beneficiarului documentele justificative
necesare pentru noua optiune.
Art. 38 (1) Persoanele care isi desfasoara activitatea in
ministerele si institutiile din sectorul de aparare, ordine publica
si siguranta nationala beneficiaza de concediu si de
indemnizatie pentru cresterea copilului acordate prin aceste
institutii.
(2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile tuturor categoriilor de
personal.
(3) In situatia in care in perioada concediului pentru cresterea
copilului si a indemnizatiei aferente raportul de munca sau de
serviciu al persoanelor prevazute la alin. (1) inceteaza, plata
indemnizatiei se asigura, prin agentiile teritoriale, pana la
implinirea de catre copil a varstei de 1 an sau, dupa caz,
2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu handicap.
(4) In situatia prevazuta la alin. (3), institutiile din sectorul de
aparare, ordine publica si siguranta nationala au obligatia sa
transmita agentiilor teritoriale in a caror raza teritoriala
domiciliaza persoana beneficiara cererea si documentele
doveditoare ale acesteia care au stat la baza stabilirii dreptului.
Art. 39 In aplicarea prezentelor norme metodologice,
precum si pentru reglementarea unor situatii care pot sa apara
pe parcursul aplicarii in acelasi timp a prevederilor ordonantei de
urgenta, precum si a prevederilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 148/2005, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 7/2007, cu modificarile si completarile ulterioare,
Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale poate emite
instructiuni sau precizari, in limitele legii, care se aproba prin
ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale.
Art. 40 Anexele nr. 13 fac parte integranta din prezentele norme metodologice.
ANEXELE 1 - 3
Anexele 1 - 3 la HG 52/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor OUG nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|