|
|
|
|
HG 432/2010 privind initierea si dezvoltarea schemelor de investitii verzi. Hotarare nr. 432/2010
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 300 din 10 mai 2010
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 5 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 29/2010 privind valorificarea surplusului de unitati ale cantitatii Atribuite Romaniei prin Protocolul de la Kyoto,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1 (1) Prezenta hotarare stabileste cadrul Legal si
institutional pentru initierea si dezvoltarea schemelor de investitii
verzi.
(2) Scopul prezentei hotarari este valorificarea eficienta a
surplusului de unitati ale cantitatii atribuite Romaniei prin
Protocolul de la Kyoto, denumite in continuare AAU-uri.
Art. 2 (1) In sensul prezentei hotarari, expresiile de mai
jos semnifica dupa cum urmeaza:
a) Investitii verzi — investitii prin care se finanteaza proiecte
care genereaza reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera;
b) tehnologii curate — tehnologii care conduc la reducerea
intensitatii carbonului, exprimata in tone de CO^2 echivalent pe
unitatea de produs.
(2) Definitiile expresiilor prevazute la alin. (1) se
completeaza, dupa caz, cu cele prevazute in Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 29/2010 privind valorificarea surplusului
de unitati ale cantitatii atribuite Romaniei prin Protocolul de la
Kyoto, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 231 din 13 aprilie 2010.
Art. 3 (1) Schemele de investitii verzi cuprind doua etape:
a) comercializarea surplusului de AAU-uri, in baza
contractului de stat pentru comercializarea surplusului de AAU-uri;
b) finantarea de investitii verzi, finantarea timpurie, campanii
de informare si constientizare, precum si studii de cercetare in
domeniul schimbarilor climatice.
(2) Comercializarea surplusului de AAU-uri se face de catre
Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri in
colaborare cu Ministerul Mediului si Padurilor, Ministerul
Finantelor Publice, Ministerul Afacerilor Externe si alte autoritati
ale administratiei publice centrale, dupa caz.
(3) Entitatile prevazute la alin. (2) actioneaza in calitate de
autoritati publice potrivit prevederilor art. 127 alin. (4) din Legea
nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu
modificarile si completarile ulterioare, nefiind considerate
persoane impozabile pentru comercializarea surplusului de
AAU-uri in conditiile prevazute de ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 29/2010.
Art. 4 (1) Pentru prima perioada de angajament a
Protocolului de la Kyoto 2008—2012, surplusul de AAU-uri care
se comercializeaza este de maximum 300.000.000 de AAU-uri.
(2) Comercializarea surplusului de AAU-uri se face de regula
in transe de cel putin 1.000.000 de AAU-uri.
Art. 5 Cumparatorii de AAU-uri pot fi:
a) statele prevazute in anexa B la Protocolul de la Kyoto,
reprezentate de guvernele acestora;
b) entitati autorizate de statele prevazute in anexa B la
Protocolul de la Kyoto.
Art. 6 (1) Pentru aprobarea negocierii unui contract de
stat pentru comercializarea surplusului de AAU-uri, Ministerul
Economiei, Cometului si Mediului de Afaceri impreuna cu
Ministerul Mediului si Padurilor initiaza un memorandum, care
este avizat de Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Afacerilor
Externe si alte autoritati ale administratiei publice, dupa caz, si
care este inaintat spre aprobare Guvernului.
(2) Memorandumul pentru aprobarea negocierii unui contract
de stat pentru comercializarea surplusului de AAU-uri contine
referiri la elementele concrete de mandat ale partii romane si
propuneri privind componenta delegatiei de negociatori.
(3) Memorandumul pentru aprobarea negocierii unui contract
de stat pentru comercializarea surplusului de AAU-uri are intotdeauna anexata propunerea de text de la care se va porni
in negociere, atat in limba romana, cat si in limba straina in care
se incheie contractul.
(4) Propunerea de Text a partii romane se redacteaza cu
respectarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 29/2010 si a prevederilor prezentei hotarari.
Art. 7 (1) Negocierile se desfasoara prin intalnirea directa
a delegatiilor de negociatori sau prin corespondenta, cu
respectarea stricta a elementelor mandatului.
(2) In situatia in care textul rezultat in urma negocierilor
corespunde cu elementele mandatului aprobate prin
memorandum, potrivit prevederilor art. 6 alin. (2), se redacteaza
un memorandum pentru aprobarea incheierii unui contract de
stat pentru comercializarea surplusului de AAU-uri, care este
initiat si avizat de aceleasi autoritati publice implicate in
promovarea memorandumului pentru aprobarea negocierii
contractului de stat, si care se inainteaza spre aprobare
Guvernului.
(3) In situatia in care textul rezultat in urma negocierilor difera
substantial de elementele mandatului de la care s-a pornit in
negociere, se redacteaza un nou memorandum, care este initiat
si avizat de aceleasi autoritati publice implicate in promovarea
memorandumului pentru aprobarea negocierii contractului de
stat, si care se inainteaza spre aprobare Guvernului.
(4) Memorandumul prevazut la alin. (3) cuprinde sintetic
relatarea desfasurarii negocierilor cu prezentarea pozitiei
partenerului, evaluarea posibilelor evolutii ale procesului de
negocieri, precum si propuneri vizand, daca este cazul,
modificarea mandatului de negociere sau incetarea negocierilor.
Art. 8 (1) Administratia Fondului pentru Mediu deschide
un cont analitic la contul in valuta al Ministerului Finantelor
Publice deschis la Banca Nationala a Romaniei, in vederea
incasarii sumelor in valuta rezultate din comercializarea
surplusului de AAU-uri, scop in care se incheie o conventie
tripartita.
(2) In termen de maximum 7 zile lucratoare de la data
creditarii contului mentionat la alin. (1) cu sumele rezultate din
comercializarea surplusului de AAU-uri, Administratia Fondului
pentru Mediu efectueaza operatiunea de schimb valutar si
vireaza echivalentul in lei al valutei incasate in contul de venituri
al Fondului pentru Mediu.
(3) In termenul prevazut la alin. (2), Administratia Fondului
pentru Mediu vireaza sumele cuvenite bugetului de stat, potrivit
prevederilor art. 10 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 29/2010.
(4) Reflectarea in contabilitatea Administratiei Fondului
pentru Mediu se efectueaza potrivit prevederilor Normelor
metodologice privind organizarea si conducerea contabilitatii
institutiilor publice, Planul de conturi pentru institutiile publice si
instructiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul
ministrului finantelor publice nr. 1.917/2005, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 9 Sumele rezultate din comercializarea surplusului
de AAU-uri se constituie in sursa de finantare pentru investitii
verzi, finantarea timpurie, campanii de informare si
constientizare, precum si pentru studii de cercetare in domeniul
schimbarilor climatice.
Art. 10 (1) Sumele prevazute la art. 9, cu exceptia
sumelor prevazute la art. 10 alin. (2) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 29/2010, se utilizeaza dupa cum urmeaza:
a) 98% pentru investitii verzi;
b) 2% pentru campanii de informare si constientizare, precum si pentru studii de cercetare in domeniul schimbarilor
climatice.
(2) Sumele prevazute la alin. (1) lit. a) pentru investitii verzi
se utilizeaza pentru urmatoarele categorii de proiecte:
a) tehnologii curate, incluzand gazeificarea carbunelui si
cogenerare de inalta eficienta, fara a se limita la acestea;
b) modernizarea si reabilitatea grupurilor energetice;
c) cresterea productiei de energie din surse regenerabile;
d) imbunatatirea utilizarii eficiente a energiei in cladiri;
e) reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera in agricultura;
f) reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera in
transporturi, prin stimularea utilizarii autovehiculelor hibrid si a
celor electrice;
g) impadurirea unor suprafete de terenuri, inclusiv a
terenurilor agricole degradate;
h) managementul deseurilor cu reducerea emisiilor de gaze
cu efect de sera.
Art. 11 Finantarea proiectelor prevazute la art. 10 alin. (2)
se face cu respectarea legislatiei privind ajutorul de stat.
Art. 12 (1) Beneficiarii proiectelor prevazute la art. 10
alin. (2) pot fi:
a) operatori economici;
b) autoritati ale administratiei publice centrale si locale.
(2) Beneficiarii fondurilor pentru campaniile de informare,
constientizare si studii de cercetare in domeniul schimbarilor
climatice, prevazute la art. 10 alin. (1) lit. b), pot fi:
a) autoritatile administratiei publice centrale si locale;
b) organizatii neguvernamentale;
c) unitati ale sistemului national de cercetare, dezvoltare si
inovare.
Art. 13 Procedura de monitorizare a emisiilor de gaze cu
efect de sera pentru proiectele prevazute la art. 10 alin. (2), dupa
finalizarea acestora, se aproba prin ordin al ministrului mediului
si padurilor, in termen de 120 de zile de la data intrarii in vigoare
a prezentei hotarari.
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|
|
|
|
|
|